Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 4

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
1365Watt-piek op ons dak!

quote:
zonneschijn schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 10:37:
Het laten vervangen van de meter door een teruglevermeter kosttte mij 100 euro.
En er zijn geen maandelijks terugkerende kosten verbonden aan het plaatsen van deze meter?
quote:
Met mijn setje panelen van 520 Wpiek heb ik vorig jaar 430 kWh opgewekt. Hiervan is 158 kWh teruggeleverd aan het net.
Wat leuk om te weten! Kijk, dat is dus een nadeel van een draaischijfmeter, ik kan niet zien welk deel van onze zonnestroom we zelf verbruiken, en welk deel we eerst 'op het net zetten' en later zelf verbruiken. Ik verwacht dat die verhouding bij ons anders zal zijn dan bij jou, omdat wij overdag zeer weinig verbruik hebben.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

520 Wp + zonneboiler

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 11:18:
[...]

En er zijn geen maandelijks terugkerende kosten verbonden aan het plaatsen van deze meter?
Volgens mij niet meer of minder dan bij de oude meter.

[...]
quote:
Wat leuk om te weten! Kijk, dat is dus een nadeel van een draaischijfmeter, ik kan niet zien welk deel van onze zonnestroom we zelf verbruiken, en welk deel we eerst 'op het net zetten' en later zelf verbruiken. Ik verwacht dat die verhouding bij ons anders zal zijn dan bij jou, omdat wij overdag zeer weinig verbruik hebben.
Zo veel verbuiken wij overdag ook niet. Mijn vrouw is 2 of 3 dagen per week thuis, dat wel. En de wasmachine draait regelmatig omdat ons jongste zoontje (vandaag precies 1 jaar *O* ) nogal wat kleertjes en beddegoed vies maakt. En bij goed weer verbruikt de pomp van de zonneboiler natuurlijk 25 Watt.

Reg. datum: 21 februari 2007

heren ik heb een vraag,

mijn schoonvader heeft op het moment dure energierekeningen en wil graag overstappen op duurzame energie. Maar de stroom die hij dan over heeft na ontwikkeling van bijvoorbeeld zonne-energie is deze ook te verkopen of iets dergelijks?

groeten tom.

Ackten

quote:
Heren? Zouden hier geen dames zitten? OK, het zijn er vast (te) weinig, maar toch...
quote:
mijn schoonvader heeft op het moment dure energierekeningen en wil graag overstappen op duurzame energie. Maar de stroom die hij dan over heeft na ontwikkeling van bijvoorbeeld zonne-energie is deze ook te verkopen of iets dergelijks?
Hoe bedoel je dat precies? Wil mij meer zonnestroom opwekken als dat hij verbruikt, of wil hij de stroom die hij overdag teruglevert apart verkopen? Dat eerste is in Nederland anno 2008 niet aan te raden, rijk word je er echt niet van.

En, misschien nog wel beter en in elk geval zeer waarschijnlijk kosteneffectiever: zouden zijn hoge rekeningen niet terug te brengen zijn door te besparen? Dus kritisch kijken naar CV-ketel, isolatie, stookgedrag? Vergeet niet dat de gasrekening meestal een veel groter deel uitmaakt van de energierekening dan elektriciteit.

Ook op elektriciteit kan vast veel bespaard worden; zuiniger apparaten; standbyverbruik elimineren en zuiniger gedrag.

CanonG1 wijzigde dit bericht 22-01-2008 16:31 (24%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Hehe sorry dat ik de dames vergat.

Ten eerste ik ben echt een fan van GoT vandaar dat ik hier mijn vraag stel. Ten tweede ze hebben gewoon een ontzettend groot huis (nieuwbouw) en is voorzien van de nieuwste ketel en andere maatregelen en hij wil graag zijn woning zelf voorzien van energie, ook omdat hij een echte natuurman is. Hij wil dus de duurzame energie die hij teveel opwekt kwijt aan bijvoorbeeld een energieleverancier, en dat hij hierdoor dus nog een beetje geld overhoudt. Hij vertelde me dat dit momenteel nog wel kan maar dat de overheid dat af wil schaffen (of de leveranciers). Wat is er momenteel mogelijk

Ackten

quote:
In theorie krijg je tot 3000kWh per jaar teruggeleverde zonnestroom de eindprijs terug (20-25ct, afhankelijk van waar je zit etc.). Lever je meer dan 3000kWh per jaar terug dan ben je het bokkie en krijg je maar een schijntje, 6ct per kWh of zo (over het totaal dus).

Van zonnestroom wordt je dus niet rijk. Ikzelf heb niet de behoefte meer zonnestroom op te wekken dan ik zelf verbruik. Als je geld wil verdienen als 'natuurman' is het dan financieel interessanter om lid te worden van een windturbine-coöperatie. Ik ben zelf lid van de Windvogel, en ik krijg jaarlijks 6% uitkering over mijn 'lening' aan de vereniging. Dat is nog best interessant.

ok bedankt zover, hij wou ook niet perse investeren in zonnestroom. dus windturbine is interessanter. Of zijn er dan nog meer interessante vormen van energie.

Ackten

quote:
tom_aagten schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 17:05:
ok bedankt zover, hij wou ook niet perse investeren in zonnestroom. dus windturbine is interessanter.
Niet zelf plaatsen, althans geen kleintje, dat zal voorlopig echt niet rendabel zijn. Ook omdat waarschijnlijk voor de teruglevering van windenergie dezelfde regels gelden als voor zonnestroom, zoals die 3000kWh grens. Maar (mee-)investeren in een grote turbine kan lucratief zijn.
quote:
Of zijn er dan nog meer interessante vormen van energie.
Als je agrariër bent en wat vee hebt zou je kunnen denken aan mestvergisting, als je kassen hebt zou je kunnen denken aan warmte/krachtkoppeling, e.d. Maar dat zijn behoorlijk specifieke gevallen.

Investeren in zonnestroom moet je naar mijn mening niet doen om een overschot te verkopen, maar om (een gedeelte) van je eigen verbruik te dekken. Wind is zoals gezegd, interessant, maar eigenlijk alleen op grote schaal.

Andere vormen van energie-opwekking zoals bv. een zonneboiler kunnen een gedeelte van je eigen verbruik schoon en duurzaam opwekken maar kunnen geen verkoopbaar overschot opwekken.

CanonG1 wijzigde dit bericht 22-01-2008 18:33 (7%)

bedankt zover voor de informatie :d

Ackten

zonne-energie voor iedereen

quote:
zonneschijn schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 10:44:
[...]

TD-er, kun jij zien of deze omvormer http://www.mastervolt.com/download.php?id=2964 (QS 2000) 2 onafhankelijke strings heeft?

Bedankt.
Figuur twee op p. 35. Twee strings mogelijk. Echter, maar 1 MPP tracker, zie tabel op p. 44.

Bovendien: net een "nogal" kritisch artikel over de Sunmaster QS 2000 in PHOTON (jan. 2008). Vooral bij lage spanningen slechte MPP prestaties, uitgebreide metingen. Duitstalig. Geef even aan of je een kopie van het artikel wilt.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
Sneezzer schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 04:03:
Hoi, Ik volg de topics over duurzame energie nu al een tijdje. Ik moet zeggen dat ik de eerdere delen eigenlijk leuker en prettiger vind om te lezen aangaande info over de diverse systemen, leveranciers en ervaringen.
Het lijkt erop dat het steeds meer een prive topic wordt waarin de boze buitenwereld afgeschoten moet worden en mensen bij voorkeur extreem groen moeten zijn.
Wat ik dan weer vreemd vind is dat sommigen terugleveren als een doodzonde zien, akkoord je zou ervoor betaald moeten worden maar aan de andere kant zorg je wel dat de energie centrale net iets minder hoeft te produceren. Ik vind het dus geen probleem om mijn overcapaciteit weg te geven.

Maar goed, dit neemt niet weg dat er ook nog genoeg ruimte is voor mijn vraag (hoop ik).
Op dit moment gebruik ik al een zonneboiler (lekker direct naast de ketel welke direct naast de badkamer staat ;-) Ik douche wel 7x in de week en misschien langer dan nodig is (vind het gewoon ontspannend en ik sproei de tuin niet met drinkwater).
Ik heb HR++ glas in huis en een warmte wissel systeem.

Ik wil nu eigenlijk een basis zonnesetje op het dak leggen voor elektra. Waar moet ik dan vooral op letten, welke leveranciers zijn prettig en op wat voor een bedrag moet ik rekenen voor de installatie (schuindak). Het is niet mijn bedoeling nog om overcapaciteit te hebben maar puur om te minderen. (in de toekomst bijkopen zal waarschijnlijk wel gebeuren.
Verder lijkt het me leuk om alles te monitoren maar dat komt later wel
Helemaal eens...ik mis dat ook een beetje. Op basis van de eerdere delen heb ik mijn programmaatje geschreven wat mijn statistiekjes op mijn solar pagina verwerkt. Dat is tenminste tweaken :o

Het topic past in de huidige vorm dan ook beter onder SG of W&L of zo.

Hier een tweakert die wel gewoon in comfort wil leven, maar een steentje bij wil dragen, zo heb ik wel zonnepanelen, maar als het donker is gaat het licht aan, en de modem staat gewoon altijd aan. Ik heb wel een linux servertje draaien, maar dan weer wel eentje die 9 Watt trekt.
Ik heb wel een leasediesel, maar wel met roetfilter, en een opdracht dicht bij huis. En we beleggen groen bij de rabo, en er zit wat geld in Zeeuwind en de Windvogel.

Ik zie mezelf dan ook niet als heel groen, maar ik leef gewoon bewust. Genieten is voor mij een groot goed, een emmer water op de toilet gaat voor mij te ver. Energiebewust bezig zijn, in de brede zin van het woord, is helemaal geen probleem, zolang het mij geen ongemak oplevert. Zo bv ook, wintergroente kopen, ipv geimporteerd spul.

Over meters, mijn digitale meter had gewoon 4 telwerken, zonder dat ik erom vroeg, en ik had toen nog geen panelen. Dus het kan wel gewoon goed gaan. Tevens kan je een ferrarismeter hebben met een terugloopbeveiliging. Dat is geen onwil, maar om fraude tegen te gaan.

De hoeveelheid teruggeleverde energie is overigens wel van invloed op je terugverdientijd. Vooral met een ferrarismeter heb je geen idee hoe het nu feitelijk met je verbruik en teruglevering gesteld is, al was het maar omdat de terugloop niet geijkt is, en dus afwijking kan hebben, in meer of mindere mate. Tevens heeft een ferrarismeter een hoger eigen verbruik, dat volgens mij bij terugloop gevoed wordt vanuit je teruggeleverde stroom. Dit laatste is overigens mijn eigen redenatie.
Grote voordeel van de ferrarismeter is natuurlijk het uitblijven van de veelbesproken papieren rompslomp. Uiteraard is daar ook iets voor te zeggen, maar persoonlijk heb ik daar nooit problemen mee gehad.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

Failure is no option!
Reg. datum: 16 augustus 2000

Maar stel dat je precies uit de panelen haalt wat je nodig hebt.
Niks terug leverd aan het net en niets van het net afhaald..

dan betaal je nog steeds vastrecht toch?

Loont het dan niet om het zelf in accu's op te slaan?

quote:
Anton Rongen schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:46:
Maar stel dat je precies uit de panelen haalt wat je nodig hebt.
Niks terug leverd aan het net en niets van het net afhaald..

dan betaal je nog steeds vastrecht toch?

Loont het dan niet om het zelf in accu's op te slaan?
Dan mag jij eerst precies bepalen wat je precies "nodig" hebt, elk moment van de dag. Elk huishouden heeft een fluctuerend verbruik wat nooit door zonnepanelen momentaan kan worden opgevangen (tenzij je overdimensioneert en dus per definitie terug moet leveren of opslaan van het overschot). Soms lever je terug, vaak eet je alles wat momentaan wordt aangeboden door de zonnepanelen direct op (zeker als je veel sluipverbruikers hebt en maar een klein PV-systeem).

Bovendien: als je netgekoppelde installatie wilt (meest verstandige, maar hangt ook beetje van je situatie af), heb je per definitie een elektracontract met zowel een netbeheerder als met een leverancier. En DUS betaal je altijd vastrecht. Of je nu 10 of 9.000 kWh verbruikt. Dokken. Zowel aan de netbeheerder als aan de leverancier.

Wil je autonoom, moet je goede accu's hebben. Die zijn duur en raken desondanks toch snel "op" en zijn dan een milieu-pain-in-the-ass afvalbron. Bovendien is het in Nederland (met een van de beste distributienetten ter wereld) volkomen onzin. Je raakt veel verliezen kwijt bij het er instoppen van je marginale overschot, en je raakt weer hoop kwijt bij het er uit trekken als het donker is. Alleen voor echt autonome toepassingen gebruiken, dus. Camper, volkstuintje, of op de hei zonder elektra aansluiting. Niet als je in een reeds geëlektrificeerde buurt woont.

Ergo: het loont niet in de meeste gevallen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Sneezzer schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 04:03: Het lijkt erop dat het steeds meer een prive topic wordt waarin de boze buitenwereld afgeschoten moet worden en mensen bij voorkeur extreem groen moeten zijn.
Goh. Wie zou dat nu in de mond genomen hebben?

"Moeten"???

Kzounieweetuh

:N

Reg. datum: 11 oktober 2002

quote:
zonnigtype schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 01:25:
[...]

Goh. Wie zou dat nu in de mond genomen hebben?

"Moeten"???

Kzounieweetuh

:N
Je moet je gewoon niet zo aangevallen voelen, en al helemaal niet in dit topic, want de vaste posters zijn wel je medestanders. Jaag je die in het harnas dan wordt het wel een beetje een solo-actie.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

520 Wp + zonneboiler

quote:
zonnigtype schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 00:03:
[...]

Figuur twee op p. 35. Twee strings mogelijk. Echter, maar 1 MPP tracker, zie tabel op p. 44.
Je hebt dus pas 2 onafhankelijke strings als je 2 MPP trackers hebt? En pas dan heeft schaduw op de ene string geen invloed op de andere?
quote:
Bovendien: net een "nogal" kritisch artikel over de Sunmaster QS 2000 in PHOTON (jan. 2008). Vooral bij lage spanningen slechte MPP prestaties, uitgebreide metingen. Duitstalig. Geef even aan of je een kopie van het artikel wilt.
Wat bedoel je met lage spanningen, de totale spanning van de aangesloten panelen, dus aantal panelen x voltage per paneel? En welk voltage dan, het open circuit voltage of max. power voltage?
De QS 2000 heeft een MPP spanningsbereik van 100 tot 380 V DC. Als ik het goed begrijp moet je dus proberen dicht bij de 380 V te komen met je aangesloten panelen?

Ik wil wel eens kijken of mijn Duits goed genoeg is om dat artikel te begrijpen. Je vind mijn mail adres via mijn homepage.

Bedankt!

quote:
zonneschijn schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 08:04: Je hebt dus pas 2 onafhankelijke strings als je 2 MPP trackers hebt? En pas dan heeft schaduw op de ene string geen invloed op de andere?
Ik kan niet te diep ingaan op technische details omdat ik geen techneut ben en dus grote kans op fouten maak bij interpretatie van technische artikelen, maar wat ik wel begrijp is dat er balans moet zijn bij twee strings op 1 klem aansluiten (staat ook in die Mastervolt handleiding), vergelijkbaar met situatie van Sunpower renovaties met Soladin600, die altijd 2 gepaarde ministrings moest krijgen (oneven aantal gelijkwaardige modules was uit den boze, bijvoorbeeld).

Als je 2 MPP trackers hebt, heb je volgens mij twee volkomen van elkaar gescheiden circuits, en DAN kun je wel - volgens mij - twee "nogal verschillende" typen strings aansluiten zonder dat er onbalans e.d. optreedt. Maar daar moeten echte techneuten maar eens een uitspraak aan wagen. Ik kan me vergissen.
quote:
Wat bedoel je met lage spanningen, de totale spanning van de aangesloten panelen, dus aantal panelen x voltage per paneel? En welk voltage dan, het open circuit voltage of max. power voltage?
De QS 2000 heeft een MPP spanningsbereik van 100 tot 380 V DC. Als ik het goed begrijp moet je dus proberen dicht bij de 380 V te komen met je aangesloten panelen?
In de grafieken is de "optimale omzettings efficiency" ("höchste Umwandlungswirkungsgrad") een ovaal die nooit meer dan 75% van de nominale capaciteit ("Nennleistung") bereikt. Gebied boven de 50% is bij lage Umpp (Volt) wit (pas vanaf 226 Volt bij 120% van de nominale capaciteit komt het apparaat weer aan een redelijk (niet optimaal) omzettingsrendement. Vergelijkbare problemen bij de MPP tracking. Als je grafieken van andere mij tot nu toe bekende grotere omvormers bekijkt in Photon (heb pas een abo op het blad), is dit toch wel "redelijk dramatisch" te noemen. Laten we hopen dat het "toevallig" een slecht ex. was, maar deze apparaten worden door het testteam altijd op de commerciële markt gekocht om een decente vergelijking te kunnen maken. Het blijkt een systeemkeuze effect te zijn. En het is niet het "enige" commentaar op deze omvormer...
quote:
Ik wil wel eens kijken of mijn Duits goed genoeg is om dat artikel te begrijpen. Je vind mijn mail adres via mijn homepage.

Bedankt!
Ik ben even met iets "anders" bezig, maar je krijgt het stuk z.s.m. Effe geduld...

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
zonnigtype schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 13:00:
[...]

Ik kan niet te diep ingaan op technische details omdat ik geen techneut ben en dus grote kans op fouten maak bij interpretatie van technische artikelen, maar wat ik wel begrijp is dat er balans moet zijn bij twee strings op 1 klem aansluiten (staat ook in die Mastervolt handleiding), vergelijkbaar met situatie van Sunpower renovaties met Soladin600, die altijd 2 gepaarde ministrings moest krijgen (oneven aantal gelijkwaardige modules was uit den boze, bijvoorbeeld).

Als je 2 MPP trackers hebt, heb je volgens mij twee volkomen van elkaar gescheiden circuits, en DAN kun je wel - volgens mij - twee "nogal verschillende" typen strings aansluiten zonder dat er onbalans e.d. optreedt. Maar daar moeten echte techneuten maar eens een uitspraak aan wagen. Ik kan me vergissen.
Dat klinkt allemaal heel logisch. (niet dat ik mij tot de echte techneuten reken)
Als je maar 1 MPP tracker hebt, zal je volgens mij bij 2 strings de string met de hoogste spanning het meest belasten, tot die spanning gelijk getrokken is met de andere string en dan ga je die ook belasten.
Maar de string met de laagste spanning zal je dus minder dan optimaal belasten.
quote:
zonnigtype schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 13:00:
[...]
In de grafieken is de "optimale omzettings efficiency" ("höchste Umwandlungswirkungsgrad") een ovaal die nooit meer dan 75% van de nominale capaciteit ("Nennleistung") bereikt. Gebied boven de 50% is bij lage Umpp (Volt) wit (pas vanaf 226 Volt bij 120% van de nominale capaciteit komt het apparaat weer aan een redelijk (niet optimaal) omzettingsrendement. [...]
Wel "toevallig" dat die omvormer bij een klemspanning van ongeveer de gemiddelde netspanning een redelijk rendement haalt.
Lijkt mij dus meer een ontwerp-issue te zijn als die omvormer niet echt geweldig efficient is en dat het dus niet waarschijnlijk is dat het een slecht exemplaar zal zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
zonneschijn schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 08:04: Ik wil wel eens kijken of mijn Duits goed genoeg is om dat artikel te begrijpen. Je vind mijn mail adres via mijn homepage.

Bedankt!
Inmiddels verstuurd, 5 pagina's kritischer Analyse...

(spreek uit: analuuse... ;) )

Gutes von "zonnigtype"...

Ja, ja, ik weet het, maar als "we" verder willen komen in de duurzame wereld, zal Deutsch doch gelernt worden müssen (of zoiets...) ... :)

520 Wp + zonneboiler

quote:
zonnigtype schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 23:54:
[...]

Inmiddels verstuurd, 5 pagina's kritischer Analyse...

(spreek uit: analuuse... ;) )

Gutes von "zonnigtype"...

Ja, ja, ik weet het, maar als "we" verder willen komen in de duurzame wereld, zal Deutsch doch gelernt worden müssen (of zoiets...) ... :)
Bedankt! Ik begrijp lang niet alles (maar dat kan ook komen door mijn gebrek aan electronica kennis :D )
Ik denk dat ik deze serie omvormers maar even passeer. We hebben gelukkig ook nog de Sunny Boy serie, Sitop Solar, Exendis en Stecagrid omvormers. Of heb je daar ook negatieve verhalen over?

Reg. datum: 28 januari 2005

Wel de kogel is door de kerk voor de EU, voor zover ik gehoord heb (maar ik heb nog geen online relevante links of volledige omschrijvingen gezien) gaan we voor een CO2 uitstoot vermindering van 20%, een overschakeling op duurzame energie van 20% en energiebesparing van 20% tegen 2020. Voor zover ik begrepen heb zijn de doelstellingen voor elk land specifiek, wat zeker een goede zaak is. Erg interessant vind ik alleszins de uitstootrechten, die o.a. door de energieleveranciers direct moet betaald worden.

Grappig dat België reeds vóór de verklaring al aangaf dat het 'weinig' mogelijkheden ziet voor duurzame energie opwekking of vermindering van energieverbruik en CO2. Als ik al die daken zie voor PV/zonneboiler en een kustlijn voor windturbines denk ik dat dat al bij al nog wel meevalt ;). Electrabel gaf ook al fijntjes aan 'dat die uitstootrechten een directe invloed gaan hebben op de energieprijs' >:).

Al bij al vind ik de reacties aan beide zijden gematigd. GroenLinks e.a. geven aan dat het te weinig is en zo (nihil novi sub sole)... Andere zijde geeft aan dat het erg moeilijk te realiseren valt (nihil novi sub sole)... Maar al bij al lijkt iedereen hier zich wel te kunnen in vinden.

Het is nu 12.20 rond de middag en ik zie de natriumlampen langs de baan aanspringen. Het is nu wel geen zomers klaarlichte dag, maar om nu deze lampen massaal aan te steken... Misschien kunnen we hier al eens beginnen :)

Lomax

quote:
matthiasvk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:21:Het is nu 12.20 rond de middag en ik zie de natriumlampen langs de baan aanspringen. Het is nu wel geen zomers klaarlichte dag, maar om nu deze lampen massaal aan te steken... Misschien kunnen we hier al eens beginnen :)
Lijkt me een goed punt, al die sierverlichting uit.

Dat oude gebouw hoeft echt niet de hele nacht in de schijnwerper's
Of zoals bij het WFG ziekenhuis in Hoorn, waar ze aan een zijkant waar geen hond komt een aantal lampen hebben hangen.
Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
matthiasvk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:21:
Wel de kogel is door de kerk voor de EU, voor zover ik gehoord heb (maar ik heb nog geen online relevante links of volledige omschrijvingen gezien) gaan we voor een CO2 uitstoot vermindering van 20%, een overschakeling op duurzame energie van 20% en energiebesparing van 20% tegen 2020. Voor zover ik begrepen heb zijn de doelstellingen voor elk land specifiek, wat zeker een goede zaak is. Erg interessant vind ik alleszins de uitstootrechten, die o.a. door de energieleveranciers direct moet betaald worden.
Leuk die uitstootrechten, dat gaat gewoon een flinke handel worden tussen bedrijven onderling, maar daardoor zal de totale uitstoot niet afnemen vermoed ik.
Juist als er een beperking gaat komen in het aantal emissierechten, zal de prijs hiervan te veel invloed gaan hebben en zal de economie er erg veel last van krijgen.
quote:
matthiasvk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 12:21:
Het is nu 12.20 rond de middag en ik zie de natriumlampen langs de baan aanspringen. Het is nu wel geen zomers klaarlichte dag, maar om nu deze lampen massaal aan te steken... Misschien kunnen we hier al eens beginnen :)
Bij ons in NL zie je eigenlijk alleen de lampen overdag aangaan op dagen dat er onderhoud plaatsvind. Hier in het noorden zie je eigenlijk alleen nog maar straatverlichting bij knooppunten, wat bij slecht weer toch wel erg donker kan zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Reg. datum: 28 januari 2005

Inderdaad zou gewoon kunnen voor onderhoud, want nu zijn ze al terug uit :). Maar ik dacht ze al eerder deze week aan te zien overdag. Dus geen idee eigenlijk waarvoor het precies is/was.

EDIT: Wat ik me ook nog bedacht bij het horen van de doelstellingen, is dat ik niet hoop dat veel landen massaal gaan inzetten op biomassaverbranding om toch maar de normen te halen...

matthiasvk wijzigde dit bericht 24-01-2008 14:37 (33%)

quote:
matthiasvk schreef op donderdag 24 januari 2008 @ 14:35:
IEDIT: Wat ik me ook nog bedacht bij het horen van de doelstellingen, is dat ik niet hoop dat veel landen massaal gaan inzetten op biomassaverbranding om toch maar de normen te halen...
...of kolenstook met CO2-opslag. Dat zie ik ook helemaal niet zitten omdat a) wie zegt mij dat die CO2 voor altijd onder de grond blijft b) een centrale met CO2-opslag minder energie uit een ton kolen kan halen (het opslaan kost wat energie) en c) het maakt ons afhankelijk van weer een andere fossiele bron.

En die emissierechtenhandel.... ik weet het niet. Ik ben op dat gebied een leek, maar ik zie teveel mogelijkheden om de zaak te flessen. Ik zie het niet helpen. Maar we leven nu eenmaal in de curieuze situatie dat als de politici het zouden aandurven om echt effectieve maatregelen te nemen (een sterke efficiëntieverbetering + een écht schone en duurzame opwekking met zon en wind) diezelfde politici de volgende keer niet meer gekozen zullen worden.

Pagina: 1 2 3 4 ... 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: