quote:
Dus de plantage is na een paar keer kappen leeg? Het lijkt me logisch dat een plantage eigenaar weer bomen neerzet, anders heb je zo weinig te verkopen

quote:
Als je zuinig stookt, is hij er in een week doorheen.
Een week per boom?

We verstoken 4 á 5 blokjes hout per dag, afhankelijk van hoe lang we thuis zijn en de buitentemperatuur. Een kuub hout is ongeveer 2 maanden stoken (grove inschatting).
Het leuke is trouwens dat wij alleen afvalhout stoken

Beuken balken van 10x10x300cm die uit de metaalindustrie afkomstig zijn. Ze worden gebruikt om metalen platen van elkaar te houden, alleen zijn de balken na een paar keer te krom en te erg beschadigd.
quote:
De pest is dat veel bomen die in bijvoorbeeld de Amazone delta worden gekapt, niet terug geplant worden.
Kan zijn, maar dat heeft toch niks te maken met hier in Nederland lokaal hout stoken?
quote:
Klopt, maar daar ging het toch niet om? Het is gewoon een mogelijkheid voor een individu als je je huis wil verwarmen zonder gas te verbruiken. Je kunt op dit moment ook niet alle huizen/bedrijven van zonne/windenergie voorzien, maar toch wordt het als mogelijkheid genoemd.
quote:
Ik vindt het verhaal over een korte kring ook zo'n onzin... alsof het minder slecht is om hout / koolzaad te verstoken, omdat dat een jaar geleden is verbouwd ipv 10.000... hoe weet ik zeker dat mijn uitstoot dan weer terecht komt in de oogst van dit jaar...
Het is geen onzin, qua CO
2 resultaat kun je het zo uitrekenen? Het punt is dat je CO
2 dat vroeger in een hele lange tijd opgeslagen is nu in één keer los laat in de lucht waardoor de concentratie omhoog gaat. Een ander punt is dat fossiele brandstoffen veel sneller verbruikt worden dan dat ze aangemaakt worden. Overigens zit je met je 10.000 jaar wel heeeeel erg aan de korte kant
Met biomassa heb je dit niet. Je plant bijvoorbeeld elk jaar een boom en je verstookt elk jaar een boom. Je stuurt elk jaar evenveel CO
2 de lucht in als dat je opslaat in je groeiende boom. Nettoresultaat is dus 0. Of je uitgestootte CO
2 precies weer bij jouw boom terecht komt is niet relevant, elk CO
2 molecuul is hetzelfde

Gizz wijzigde dit bericht 14-11-2007 15:42 (41%)