Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame Energie deel 4

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Nieuw Topic
1365Watt-piek op ons dak!

quote:
Techneut schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 11:14:
De rotor van zo'n generator heeft overigens dermate reusachtige afmetingen, dat permanent magnetische polen niet of nauwelijks mogelijk zijn.
Toch wordt het wel gedaan:

http://www.industcards.com/wind-germany.htm

(die grote 5MW-turbine linksboven heeft volgens de text een PM-generator). Het zal dus kennelijk toch ook voordelen hebben.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 24 januari 2000

Zouden ze dat daar doen, omdat het een windmolen is voor offshore en dat door de zilte lucht dan sleepcontacten mogelijk wat veel slijtage hebben?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Hail the scriptsausage!

quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:32:
[...]

Uit mijn Bachelorthesis bleek opslag vrij zinloos te zijn, en kan het elektriciteitsnet het veel beter opvangen. Elektriciteit dumpen in de vorm van warmte is iets waar ik graag een bron van zie, ik ben vooral benieuwd waarom niet gewoon de bladhoek wordt aangepast!

[...]

Voor zover ik weet is elke windturbine vergunningplichtig: http://www.vrom.nl/pagina.html?id=6985#10 (ook kleintjes, en zeker in woonwijken).
Ik zei ook: variable pitch bladen. Oude lagerweytjes zoals bij de kassen in noord-holland hebben ook dissipatie voor bijv. remmen bij te grote windbelasting in afwezigheid van remflappen - ik herinner me nu trouwens dat dit niet is om het elektriciteitsnet niet over te belasten, maar omdat de trafo's zo'n piek gewoon niet aankunnen :D. Dat zijn die 250 kWp vlakbladers.

Elke recente windturbine heeft gewoon (zonodig stalen) remvlakken en variable pitch bladen. Er zijn goedkopere modelletjes zonder variable pitch.

Wat? Taboe?

Ik ben voor mijn website aan het knutselen aan een pagina met tips voor energiebesparing en -opwekking voor woningen, wat ik zelf gedaan heb, wat ik nog wil en wat er allemaal mogelijk is. Als basis wil ik een tekening van een huis gebruiken:

http://i66.photobucket.com/albums/h259/JeroenH/energiehuisschets.png

In die tekening wil ik zoveel mogelijk energiegerelateerde zaken proppen waarop geklikt kan worden, zoals bijvoorbeeld:

- isolatie (dak, spouwmuur, vloer)
- warmteterugwinning (lucht en douchewater)
- zonnestroom en zonnewarmte
- CV, HR, HRE, warmtepomp
- elektrische apparatuur, A-klasse, standby
- verlichting, spaarlampen, LEDs
- waterbesparing
- mobiliteit
- naast de techniek ook het belang van de bewoners

Nog tips wat ik toe zou kunnen voegen? De tekening is nog niet de definitieve versie, meer een schets. Elk commentaar is welkom.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 24 januari 2000

Je hebt zulke mooie gordijnen lopen tekenen en dan niet die noemen bij isolatie? (en scheelt ook in licht)
Verder nog dingen zijn meubels. De plaatsing van bijv een bank voor de verwarming kan behoorlijk veel meer gasverbruik kosten. Thermostaat aan de muur, brievenbus in de voordeur.
Staande lamp met 300Watt halogeen in de huiskamer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

quote:
TD-er schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 15:00:
Je hebt zulke mooie gordijnen lopen tekenen en dan niet die noemen bij isolatie? (en scheelt ook in licht)
Goed opgemerkt, die komen er inderdaad zeker in voor.
quote:
Verder nog dingen zijn meubels. De plaatsing van bijv een bank voor de verwarming kan behoorlijk veel meer gasverbruik kosten.
Goede tip! Die doe ik er zeker bij.
quote:
Thermostaat aan de muur, brievenbus in de voordeur.
Staande lamp met 300Watt halogeen in de huiskamer.
Mja, zo compleet hoeft het niet te worden, als iemand op de hanglamp klikt wil ik het totale verlichtingsverhaal openen. Het is meer schematisch dan dat het een echt huis hoeft te worden. Bij die brievenbus moet ik nog wel denken aan tochtisolatie, die neem ik ook mee denk ik.

Voorlopig afwezig
Reg. datum: 25 april 2002

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 14:19:
Ik ben voor mijn website aan het knutselen aan een pagina met tips voor energiebesparing en -opwekking voor woningen, wat ik zelf gedaan heb, wat ik nog wil en wat er allemaal mogelijk is. Als basis wil ik een tekening van een huis gebruiken:

Nog tips wat ik toe zou kunnen voegen? De tekening is nog niet de definitieve versie, meer een schets. Elk commentaar is welkom.
Ik zou het geheel verdelen over meerdere plaatjes. Nu komt de keuken in het geheel niet aan bod, terwijl daar veel te halen is. Ook is het aantal slaapkamers erg klein. Je zou misschien de verschillende woonlagen een eigen plaatje kunnen geven waar je van bovenaf inkijkt. Als je dan op een ruimte klikt, wordt daarop ingezoomd en krijg je de tips die bij die ruimte hoort.

Reg. datum: 24 augustus 2006

Zomaar wat "losse gedachten" over dit onderwerp.
Opvang van "hemelwater" voor toilet en wasmachine. (Waterzak in kruipruimte systeem uit België)
Hotfill voor wasmachine en vaatwasser.
Wasdroger op gas.
Vloerverwarming.
Collector voor verwarming is ook mogelijk.
Bij verlichting zijn "light-tubes" soms een optie.
Vergeet bij warmteterugwinning vooral ook het nadeel niet: Goed onderhoud is nodig om schimmel in filters te voorkomen.
En bij isolatie is ook vochthuishouding te betrekken. (Dampwerende lagen etc.)

Guus Assmann

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Heeft er iemand ervaring met elektrische vloerverwarming?
Ik wil dit gaan toepassen als bijverwarming onder een toekomstige plavuizen vloer in de keuken.
Welk fabrikaat is het best, wat is het verbruik?
Stadsverwarming wil ik de deur uit doen, de woonkamer wordt middels de speksteenkachel verwarmd.

Bart

Nee geen ervaring mee, maar je post brengt me wél op het idee om ook een speksteenkachel in het schema op te nemen!

(houtgestookt)

Uiteraard ;)

Bart

Ik word niet gauw kwaad!
Reg. datum: 30 april 2004

Ik zou dat plaatje van die auto vervangen door een SUV en dan een opmerking erbij maken. :)
quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 17:00:
Heeft er iemand ervaring met elektrische vloerverwarming?
Nee, maar dat klinkt niet erg duurzaam in mijn oren... Electrisch is minder geschikt voor verwarming omdat gas (of zonne-energie uiteraard) veel efficienter is. Daardoor wordt je milieuvriendelijkheid met je speksteenkachel volgens mij weer teniet gedaan...

stefan001 wijzigde dit bericht 13-11-2007 20:23 (10%)

Letten jullie allemaal een beetje op de spelling en leestekens?
Spam: Stop het opwarmen van de aarde! (klik op trailer)

(houtgestookt)

Wij hebben hier geen gas alleen stadsverwarming.
Elektrische vloerverwarming wil ik alleen gebruiken voor het bijverwarmen van de aanbouwkeuken.
Die 300 euro aan vastrecht voor stadsverwarming kan ik ook gebruiken voor het elektrisch bijverwarmen van mijn keukenvloer lijkt me.

Bart

zonne-energie voor iedereen

Let op. Vanavond 23h25, NL2 eerste deel (herhaling) van de Big American Energy Swindle:

Enron's demise numero uno.

Hoge bomen vangen veel wind. Hele hoge bomen knappen subiet af. Vooral als ze al van meet af aan door en door rot blijken te zijn...

Deel 1 bij Tegenlicht
Deel 2 bij Tegenlicht (19 en 20 november)

Kijk en leer!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:17:
Wij hebben hier geen gas alleen stadsverwarming.
Elektrische vloerverwarming wil ik alleen gebruiken voor het bijverwarmen van de aanbouwkeuken.
Die 300 euro aan vastrecht voor stadsverwarming kan ik ook gebruiken voor het elektrisch bijverwarmen van mijn keukenvloer lijkt me.
Ik hoor volgaarne van je als het je lukt om überhaupt van je SV installatie "af" te komen. Want als dat rotding er blijft zitten, zul je gegarandeerd het volle pond voor het vastrecht blijven betalen, ook al staan al je hoofdkranen permanent dicht (ook nog mee uitkijken, want als je dan vorstschade krijgt, ben je volgens mij vet de l*l en mag je heftig gaan dokken voor de schade). Heb recent bericht gekregen uit Tilburg dat de boete voor het afzeggen van SV aansluiting in nieuwbouwwijk 5.000 gulden was. Zou tegenwoordig wel eens vet meer kunnen zijn, uiteraard in euripegeltjes... ALS het al lukt. Gaarne bericht als het zover is... :|

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Reg. datum: 12 augustus 2007

quote:
zonnigtype schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:23:
Let op. Vanavond 23h25, NL2 eerste deel (herhaling) van de Big American Energy Swindle:

Enron's demise numero uno.

Hoge bomen vangen veel wind. Hele hoge bomen knappen subiet af. Vooral als ze al van meet af aan door en door rot blijken te zijn...

Deel 1 bij Tegenlicht
Deel 2 bij Tegenlicht (19 en 20 november)

Kijk en leer!
Er staat op site tegenlicht dat hij 23h55 komt. Jammer, moet morgen vroeg op.

quote:
Crackh34d schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:29:
[...]

Er staat op site tegenlicht dat hij 23h55 komt. Jammer, moet morgen vroeg op.
Oeps! Scusi. Latertje, dus. :D

Maar ikhaddumalgezien... :z

quote:
- isolatie (dak, spouwmuur, vloer)
- warmteterugwinning (lucht en douchewater)
- zonnestroom en zonnewarmte
- CV, HR, HRE, warmtepomp
- elektrische apparatuur, A-klasse, standby
- verlichting, spaarlampen, LEDs
- waterbesparing
- mobiliteit
- naast de techniek ook het belang van de bewoners

Samen douchen? Thermostaatkraan (scheelt heel wat tijd in het instellen voor het opwarmen, en kan tussendoor makkelijk even uit)?
Levensduur van apparaten; productie-energie? Een Prius is niet goed voor het milieu als je hem totall loss rijdt, en een zuinigere koelkast helpt weinig als je na 5 jaar een nieuwe keuken wilt... Ik noem maar wat :)

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:45:
[...]

Samen douchen? Thermostaatkraan (scheelt heel wat tijd in het instellen voor het opwarmen, en kan tussendoor makkelijk even uit)?
Levensduur van apparaten; productie-energie? Een Prius is niet goed voor het milieu als je hem totall loss rijdt, en een zuinigere koelkast helpt weinig als je na 5 jaar een nieuwe keuken wilt... Ik noem maar wat :)
Ja, maar dan wordt CanonG1's plaatje zo verschrikkelijk vol, en hij wilde het beslist "simpel" houden.

Toch? :P

(houtgestookt)

Dat samen douchen lijkt me wel wat, zal het hier thuis gelijk voorstellen 8)

Bart

quote:

Evt. het verschil tusesn schuin/plat dak?

"Want an Orange?"
- Nakor, Prince of the Blood

Sikklebell--Lvl 63 Mage--Trollbane

Hail the scriptsausage!

Samen douchen met mijn vriendin = 5x meer verbruik :+

Wat? Taboe?

quote:
zonnigtype schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 21:58:
Ja, maar dan wordt CanonG1's plaatje zo verschrikkelijk vol, en hij wilde het beslist "simpel" houden.

Toch? :P
Het moet in balans zijn ;)
quote:
ssj3gohan schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 22:59:
Samen douchen met mijn vriendin = 5x meer verbruik :+
Dat was precies wat ik wilde zeggen, samen douchen bespaart bij ons meestal geen water :P

Dunder-Mifflin, Inc.

quote:
Misschien qua verwarming kijken naar biobrandstoffen? Want volgens mij redt je het niet met alleen een zonneboiler en vloerverwarming.

Er zijn meerdere mogelijkheden, wij hebben bijvoorbeeld gewoon een dichte houtkachel met een rendement van 85%. Wil je de gemakken van een CV, dan zijn er automatische systemen die werken als een soort standaard gas CV-ketel maar dan als brandstof houtpellets die automatisch worden aangevoerd. Die pellets kan je weer kwijt in je kruipruimte of een externe opslagtank.

In ieder geval genoeg mogelijkheden om je huis te verwarmen zonder gas/elektriciteit als de zon het af laat weten :)

Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Reg. datum: 30 september 2007

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 12:17:
Toch wordt het wel gedaan:

http://www.industcards.com/wind-germany.htm

(die grote 5MW-turbine linksboven heeft volgens de text een PM-generator). Het zal dus kennelijk toch ook voordelen hebben.
Best mogelijk, en zal inderdaad in bepaalde gevallen ook zeker voordelen hebben zoals eenvoudiger constructie. Maar er zijn wel terdege fysieke grenzen. Bij een centrale met turbines van vermogens van 500 MW zie ik het niet echt zitten.
Daarnaast, de grotere turbines/generatoren voeren uiteindelijk toch de regie in de openbare electriciteitsvoorziening, zodat genoemde spanningsregeling gewoon noodzaak is. Bij kleinere eenheden, en een windturbine van 5 MW mag dan als zodanig fors zijn, in het grote geheel is hij klein, kan zich men zich dan ook een ontwerp veroorloven zonder die spanningsregeling. Hij wordt door de grote jongens als het ware op sleeptouw genomen. Die bepalen en handhaven dus de spanning.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: