Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Jungian schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:15:
offtopic:
Gelukkig installeert Debian als je de defaults laat zoals ze zijn dan ook een complete GNOME-desktop :O Up to date is dan wat anders, maar een stable GNU/Linux systeem opzetten kan niet sneller en simpeler. Als je van de defaults af wilt wijken (je wilt bijvoorbeeld unstable draaien) is het ook nog met twee vingers in je neus te installeren.
* AtleX kijkt even om zich heen om de hoeveelheid Debian servers hier te tellen...

Ik weet prima hoe je Debian kan installeren, maar mijn voornaamste bezwaar is dat ik er dan alsnog vanalles bij moet gaan zoeken voor bijvoorbeeld mijn printer, touchpad, etc. Voor een desktopmachine wil ik gewoon een CD erin kunnen doen, die installeren en daarna een werkende omgeving hebben. Ubuntu bied dat, Debian niet.

GoT Custom CSS creator - Tweakblog - Stratum 2 NTP: ntp.atlex.nl

quote:
AtleX schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:18:
* AtleX kijkt even om zich heen om de hoeveelheid Debian servers hier te tellen...
Boeiend ? :/
quote:
Ik weet prima hoe je Debian kan installeren, maar mijn voornaamste bezwaar is dat ik er dan alsnog vanalles bij moet gaan zoeken voor bijvoorbeeld mijn printer, touchpad, etc. Voor een desktopmachine wil ik gewoon een CD erin kunnen doen, die installeren en daarna een werkende omgeving hebben. Ubuntu bied dat, Debian niet.
Printers werken prima out-of-the box. Laat ik het anders zeggen : even goed als bij de huidige unstable van Ubuntu, Feisty (Gutsy maakt het dankzij Fedora een stuk makkelijker). Ook touchpads, aangezien dat simpele PS/2 muizen zijn (ik ben geen laptop tegengekomen waarbij dat anders is).

Jungian wijzigde dit bericht 30-09-2007 17:24 (8%)

Last.fm | "I don't care who uses what, so long as they're not coming to me for tech support"

quote:
MaximusTG schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 22:04:
Ik ben toevallig bezig geweest met wat research naar hotplugging van monitoren, icm gutsy's RandR 1.2.

Mocht dit nou voor je werken, zou je dan je ervaringen kunnen posten? Ben benieuwd;)
Xrandr van de commandline werkt prima, het uit en aanzetten van monitoren werkt uitstekend. Uitbreiden naar een tweede monitor werkt bij mij niet zonder m'n xorg.conf aan te passen en dat moet je vooral niet doen met de 'Screen and graphics'-tool van Gutsy. Wat een enorm waardeloos programmaatje is dat. Tot nu toe heb ik elke keer nadat ik het had gebruikt een backup van m'n xorg.conf moeten terugzetten om uit de X-failsafe mode te geraken. Ik hoop dat ze het uit de Gutsy release halen, want dit gaat een hoop vragen op fora opleveren.

Waarom is draadloos trouwens zo moeilijk aan de praat te krijgen, is het zo ingewikkeld om daar een driver voor te schrijven?

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Reg. datum: 03 november 2001

quote:
Hacku schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:35:
Waarom is draadloos trouwens zo moeilijk aan de praat te krijgen, is het zo ingewikkeld om daar een driver voor te schrijven?
Wel als de fabrikanten weinig tot geen specificaties vrijgeven van hun hardware.

Mwah, moeilijk. Afhankelijk van de fabrikant kan het moeilijk zijn ja.
Wel een hele tijd geleden dat ik met wlan en Linux heb gewerkt, iets van 2.5 jaar geleden alweer denk ik. Intel had toen nog geen drivers (Vaak het probleem, geen specs vrijgeven, dus ook geen alternatieve drivers...), en alternatieven waren er niet (Geen specs). Dat was best wel.. lastig :+
Is tegenwoordig, voor Intel dan, wel verbeterd, maar er zullen nog genoeg merken zijn waarbij het niet mogelijk is.

Draai nu al een tijdje Kubuntu Gutsy in vmware, veel updates steeds, vooral de laatste paar dagen erg veel :D Net ook weer 67 updates.
Moet zeggen, Dolphin, de nieuwe filemanager, is echt geweldig _O_

En als het goed is is de bluetooth support ook een stuk beter, afgelopen week al meerdere updates voor bluetooth related dingen langs zien komen. Ik had op mijn thuis servertje met Kubuntu 7.04 bluetooth werkend, maar ik heb het ook weer professioneel gesloopt :+

Ga zodra Gutsy officieel uit is zo snel mogelijk een clean install doen.
Hopelijk komt het dan weer goed :P

Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

Uit wanhoop heb ik maar naar Gutsy beta geupdated en wireless werkt direct 8)7 Eerste indruk is dat Gutsy een stuk sneller werkt, opstarten gaat iets sneller en het nieuwe gnome menu vertoont minder lag.

/me is een errorist

quote:
Nakebod schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:55:
Moet zeggen, Dolphin, de nieuwe filemanager, is echt geweldig _O_
Oh, ik wist niet dat ze van filemanager veranderd zijn, maar misschien heb ik er gewoon overheengelezen?

Edit: Oh, Kubuntu :$

anandus wijzigde dit bericht 30-09-2007 18:42 (5%)

Wau wau!

Kubuntu ja :)
Bijna hetzelfde, maar dan tóch anders.
Geen idee wat Ubuntu eigenlijk heeft qua filemanager, vast geen Konqueror :+

Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

cheese man
Reg. datum: 30 oktober 2002

Dolphin ziet er goed uit. Vooral de mogelijkheid tot split-view. In Nautilus heb je daar de half-functionele Side Pane voor. Misschien maar eens een Ubuntu Human theme op de kop zien te tikken voor Qt, en dan overstappen op Dolphin.

I wear the cheese, it does not wear me.

Voorkom verdronken kittens: steriliseer of castreer uw kat!

Iemand al gevonden hoe je de kubus uit beryl in gutsy kan gebruiken? Ik las net dat de nieuwe compiz fusion gewoon een merge van beryl en compiz is.

Hacku wijzigde dit bericht 01-10-2007 13:18 (37%)

/me is een errorist

quote:
Hacku schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:16:
Iemand al gevonden hoe je de kubus uit beryl in gutsy kan gebruiken? Ik las net dat de nieuwe compiz fusion gewoon een merge van beryl en compiz is.
Ja, Compiz Fusion is idd een merge (of fusie :P )

Maar volgens mij staat de kubus standaard aan? anders moet je hem even aanvinken (System->Preferences->CompizConfig Settings Manager)(althans, zo staat het bij mij in Feisty, maar denk dat het in Gutsy niet veel anders is)
http://img131.imageshack.us/img131/2376/compizsettingske5.jpg

Edit:
Is Compizconfig manager niet standaard geïnstalleerd in Gutsy?

anandus wijzigde dit bericht 01-10-2007 13:28 (22%)

Wau wau!

quote:
Hacku schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 13:16:
Appearance -> Visual effects -> Custom... Of compizconfig-settings-manager installeren, en dan onder Preferences -> Advanced desktop effects.
Ik heb pas naar gutsy geupgrade en merkte vandaag gekraak bij het afspelen van muziek met rhythmbox, zowel met mp3 als ogg. Andere programmaś hebben er geen last van. Heb het vanaf 6.06 nog nooit gehad, en onder windows is het geluid ook gewoon goed.

Verder ga ik straks een dat Screens and Graphics programma eens checken, maar toch eerst maar men xorg.conf backuppen :P

EDIT: Quod Libet heeft ook geen gekraak. Ik herinner me dat ik laatst een update voor rhythmbox langs heb zien komen, en daarvoor is het me nooit opgevallen.

Crackh34d wijzigde dit bericht 01-10-2007 17:07 (17%)

quote:
Crackh34d schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:02:
Ik heb pas naar gutsy geupgrade en merkte vandaag gekraak bij het afspelen van muziek met rhythmbox, zowel met mp3 als ogg. Andere programmaś hebben er geen last van. Heb het vanaf 6.06 nog nooit gehad, en onder windows is het geluid ook gewoon goed.
Ik herinner me deze bug. Kijk daar eens, er is een (tijdelijke) workaround :)
Climb Out of the Box!
Reg. datum: 02 april 2005

Net even het stukje gelezen over Ubuntu 7.10 beta in de meuktracker. Vooral het stukje
quote:
Ook is het mogelijk om bestanden te lezen en weg te schrijven naar harde schijven die geformatteerd zijn met het ntfs-bestandssysteem.
spreekt mij erg aan. :) Blijkbaar vinden ze de ntfs drivers bij Ubuntu eindelijk stabiel genoeg om het toe te voegen bij de volgende release.

Het niet kunnen schrijven op mijn ntfs partitie is voor mij tot nu toe altijd weer de reden geweest dat ik terug bootte in winxp. Misschien dat ik binnenkort toch maar weer eens de overstap maak van Debian naar Ubuntu. (ntfs support is natuurlijk ook onder debian wel te krijgen, maar persoonlijk ben ik altijd wat huiverig voor datacorruptie en blijkbaar is het bij ubuntu nu stabiel bevonden voor de massa)

quote:
JanDM schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:47:
[...]

Ik herinner me deze bug. Kijk daar eens, er is een (tijdelijke) workaround :)
_/-\o_ Easy temporary workaround from GNOME bug: Open Preferences, then check 'Use crossfading backend' on the Playback tab _/-\o_

quote:
MDtje schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 17:54:
Net even het stukje gelezen over Ubuntu 7.10 beta in de meuktracker. Vooral het stukje

[...]
spreekt mij erg aan. :) Blijkbaar vinden ze de ntfs drivers bij Ubuntu eindelijk stabiel genoeg om het toe te voegen bij de volgende release.

Het niet kunnen schrijven op mijn ntfs partitie is voor mij tot nu toe altijd weer de reden geweest dat ik terug bootte in winxp. Misschien dat ik binnenkort toch maar weer eens de overstap maak van Debian naar Ubuntu. (ntfs support is natuurlijk ook onder debian wel te krijgen, maar persoonlijk ben ik altijd wat huiverig voor datacorruptie en blijkbaar is het bij ubuntu nu stabiel bevonden voor de massa)
De ntfs-3g drivers had je toch al veel eerder kunnen installeren dan in gutsy? Met ntfs-config heb je zelfs een mooie gui.

SENATVS·POPVLVSQVE·ROMANVS·DIVO·TITO·DIVI·VESPASIANI·FILIO·VESPASIANO·AVGVSTO

Climb Out of the Box!

quote:
_Pumba_ schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 18:12:
[...]

De ntfs-3g drivers had je toch al veel eerder kunnen installeren dan in gutsy? Met ntfs-config heb je zelfs een mooie gui.
;) Natuurlijk wel, alleen zoals gezegd ben ik een beetje bang voor datacorruptie. (ergens in een verleden is me ook al door meerdere mensen aangeraden hier niet teveel mee te expirimenteren, en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere) Dat ze het in Ubuntu nu standaard meeleveren zegt voor mij dat het nu inmiddels als volwassen (en dus betrouwbaar) genoeg beschouwd wordt.

Die vrees tot datacorruptie bestaat vooral bij de oude NTFS-driver in Linux, die wel kón schrijven maar met heel wat beperkingen. NTFS-3G is officieel stabiel (1.x) nu, en geloof me, it takes a lot to make open source software go 1.x ;). Ik heb de voorbije dagen nog met Slax (en NTFS-3G) twee backups gemaakt van een 26 GB NTFS-partitie naar een andere NTFS-partitie. Geen klachten hier :).
quote:
Hacku schreef op zondag 30 september 2007 @ 17:35:
1. verschillende implementaties (Linux heeft op dit moment een oude en een nieuwe stack, oude wordt uitgefaseerd op termijn, nieuwe is consequenter & efficiënter blijkt)
2. fabrikanten die hun zin doen: drivers met een eigen stack (Ralink bv.)
3. fabrikanten die geen specificaties willen vrijgeven (Broadcom anyone?)

Nummer twee zorgt ervoor dat de standaard wireless tools op Linux niet alle kaarten kunnen configureren met een 'normale' procedure. Je moet altijd wel ergens knoeien (naam AP tweemaal specifiëren bij Ralink bv.) om het aan de praat te krijgen. Dat afwijkend gedrag compliceert de boel alleen maar. Verder is Ralink best wel ok :P.

Nummer drie is universeel toepasbaar op Linux - voor alle hardware die niet of maar met mate werkt, is 3. de hoofdoorzaak :).

Borromini wijzigde dit bericht 01-10-2007 19:21 (59%)

Got Leenucks? | Arch Linux: power in simplicity | OpenWRT: Empower your router | Blog thingy

Climb Out of the Box!

:) Bedankt voor de reply.
Ik had het al een tijdje niet meer bijgehouden, maar zie nu inderdaad dat de NTFS-3G driver inmiddels stabiel is. Quote van http://www.ntfs-3g.org/ :
quote:
The driver is in STABLE status since February 2007, after twelve years of development.
:P sorry dat ik inmiddels een beetje off-topic ben geraakt. O-) Dacht ik slim te zijn om mijn eerste reactie in het Ubuntu topic (ipv in de NOS-Kroeg) te plaatsen..

I want my board back, Lance
Reg. datum: 08 augustus 2006

Wat zijn de ervaringen met upgraden via de upgrademanager? In het verleden las ik daar nogal veel klachten over, als in: een verse installatie verdient de voorkeur. Ik heb Dapper -> Edgy -> Feisty ook iedere keer from scratch gedaan, maar als ik dat deze keer ook doe, ben ik waarschijnlijk een dag bezig om alles weer in te stellen zoals ik wil. Voorlopig wacht ik even met upgraden tot ik meer weet over de effectiviteit van de upgrademanager - en zorg natuurlijk voor een makkelijk terug te zetten backupje als ik me er toch aan waag :)

You appear to have moved your mouse. Vista needs to be restarted for the changes to take effect.

/me is een errorist

quote:
Crakie schreef op maandag 01 oktober 2007 @ 20:36:
Wat zijn de ervaringen met upgraden via de upgrademanager? In het verleden las ik daar nogal veel klachten over, als in: een verse installatie verdient de voorkeur. Ik heb Dapper -> Edgy -> Feisty ook iedere keer from scratch gedaan, maar als ik dat deze keer ook doe, ben ik waarschijnlijk een dag bezig om alles weer in te stellen zoals ik wil. Voorlopig wacht ik even met upgraden tot ik meer weet over de effectiviteit van de upgrademanager - en zorg natuurlijk voor een makkelijk terug te zetten backupje als ik me er toch aan waag :)
Ben op mijn laptopje van Feisty naar Gutsy beta gegaan met de update manager. Ging prima, al duurde het wel lang.

Wau wau!

* wacht geduldig op het uitkomen van Gutsy
Als Gutsy is uitgekomen gaat ik heel me systeem wissen :*)
Ik maak van mijn huidige 2 500GB schijven die niet in RAID staan een RAID0 configuratie, indien mogelijk (eerst even testen of ik Ubuntu kan installeren), ik installeer XP, en misschien Vista (heb toch een terabyte aan ruimte :p ).

Op het moment begint mijn Feisty een beetje langzaam en 'hangerig' te worden, mijn Vista voldoet op zich wel, maar ik haal nog steeds voor sommige spellen betere performance onder XP, en XP kan ik er nu niet opzetten want ik heb te weinig schijfruimte :$ Ik heb namelijk ongeveer 200 GB weggeven aan Feisty, 200 GB staat vol met downloads, en op de rest staat Vista en haar programma's (en ik heb geen zin om te gaan shrinken dus...).

Wordt Gutsy weer een LTS of nog steeds niet?

Nog een kleine vraag: Ik heb hier ook een oudere laptop met een AMD Athlon 4 (op 1200MHz), 30GB HDD, Savage S3 16MB (!), en daar staat nu Feisty op, en dat lijkt goed te draaien inclusief 3D support (maar geen Compiz :'( ), maar als ik deze dus upgrade naar Gutsy Gibbon, wordt hij dan gelijk een stuk langzamer of heeft het min of meer de zelfde systeem eisen als Feisty?

Als je gestolen spullen van een dief steelt, ben je dan dubbel strafbaar?

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Adrastos

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws