Je hebt te maken met twee factoren:quote:
- Koper is duur (het wordt niet voor niets zo veel gestolen).
- Zonnestroominstallaties worden ontworpen voor een economisch optimum.
Bij mijn zonnestroompanelen zitten twee kabels van 10m lang en 4mm2 doorsnede. Ik durf je niet te zeggen wat dat kost, maar goedkoop zal het niet zijn. ¤3-4 de meter? Dus toch al gauw ¤60-80 aan koperdraad. Ik heb drie panelen (nu dus in serie). Stel dat je die alledrie hun eigen omvormer wilt geven dan heb je twee keuzes: de omvormers buiten op de panelen monteren en relatief dunne AC-kabels naar binnen laten lopen, of 6 dikke koper kabels naar binnen trekken. De eerste optie is geen succes gebleken: het buiten ophangen van omvormers verlaagt de betrouwbaarheid. De 6 dikke kabels is mogelijk, maar is dus drie keer zo duur als bij serieschakeling. En hierbij zijn geen shortcuts mogelijk: de enige mogelijkheid voor een doorvoer zonder verlies is veel koper!
Verder zijn, zoals al gezegd, drie kleine omvormers waarschijnlijk veel duurder dan één grote omvormer.
Het is heel simpel: je werkt met een economisch optimum, niet met een energetisch optimum. Daarom zijn string-omvormers zo populair: het is de goedkoopste oplossing. De markt roept om lagere prijzen voor PV-installaties; de technici komen met oplossingen als deze. Gewoon zorgen dat je geen schaduw op je panelen hebt, dan is er niets aan de hand.
CanonG1 wijzigde dit bericht 20-07-2007 10:25 (0%)
Reden: Zpelvaud
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl