Duurzame Energie deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 25.554 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:00
AnneTweaks schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:45:
maar voor het voorverwarmen van tapwater is het in principe altijd zinvol ?
Ik denk van wel, helemaal als je het warme water op zoveel mogelijk manieren kunt gebruiken (wasmachine, afwasmachine).
Is er een manier om je gasverbuik te meten ?
Ik zou nl wel eens willen weten welk deel daarvan door de verwarmingsketel wordt gebruikt om de CV installatie van warmte te voorzien, en welk deel voor het douchen wordt gebruikt.
Maar ik zou zo niet weten hoe ik dat zou kunnen meten en neem aan dat het voor mij nog lastiger is vanwege de 'indirecte gestookte boiler'.
Dat is lastig... je zou het alleen kunnen inschatten door op één of meerdere 'typische stookdagen' geen gas te verbruiken (niet koken, haal chinees, en pak geen heet water) en dan op te schrijven hoeveel je ketel verbruikt. Of anderszins: meet je gasverbruik tijdens x minuten douchen. Het zullen benaderingen zijn, maar dat is beter dan niets.
Daar zou ik 'huiverig' voor zijn.
De meeste maatregelen die in de subsidie hoek zitten komen na verloop van tijd toch weer ter discussie te staan. De overheid mag dan nog zo betrouwbaar willen zijn, omstandigheden veranderen nu eenmaal waardoor er nieuwe oplossingen bedacht moeten worden.
Daarom lijkt mij een oplossing waarbij meteen vooraf duidelijk is waar je aan toe bent te verkiezen boven die nog jaren door blijft lopen.
Daar ben ik het niet mee eens. Als een aankoopsubsidie wordt afgeschaft staat marktplaats direct weer vol met zonnestroompanelen die gedeeltelijk met gemeenschapsgeld zijn aangeschaft. Dat is toch wel erg jammer. Anderzijds, een belofte dat een terugleververgoeding 20, 25 of zelfs 30 jaar blijft bestaan zou misschien meer mensen overtuigen dat de overheid een betrouwbare partner kan zijn. Daarbij spoort een terugleververgoeding mensen aan hun systeem te optimaliseren voor een zo hoog mogelijke output. Bij een aanschafsubsidie zal een gedeelte van de kopers de zaak op het dak planten en er niet aan meten en kan er dus een gedeelte zonnestroom verloren gaan door verkeerde plaatsing, defecten, etc. Dat is geen efficiënte manier van gebruik van gemeenschsapsgeld. En dat moet toch zijn waar we naar streven, vind ik. Met die gedachte in het achterhoofd kun je je ook afvragen of het subsidiëren van zonnestroom wel de meest efficiënte manier is: stroom uit wind is goedkoper dan zon. Natuurlijk, één van de doelen van de subsidie op zonnestroom is om het verkochte volume omhoog te krijgen zodat de prijs omlaag kan, maar toch. Iets om over na te denken. Ik als belastingbetaler wil graag dat mijn verplicht afgedragen geld zo efficiënt mogelijk besteed wordt.
Ik volg niet waarom duurzaam opgewekte energie uit zon, wind en/of water altijd schaars zal zijn.
Omdat het een veel kleinere dichtheid heeft dan fossiele brandstoffen. Die dichtheid is (samen met de mogelijkheid het makkelijk op te slaan) de grootste kracht van fossiele brandstoffen.
Daarnaast denk ik ook niet dat we een transitie van enkel fossiele brandstoffen naar enkel wind/water/zon zullen/moeten maken.
Op de lange termijn is daar denk ik geen ontkomen aan. Fossiele brandstoffen raken op, hoe je het ook wendt of keert.
En dus kunnen we het langer met de fossiele brandstoffen uitzingen totdat kernfusie eindelijk bruikbaar is. Of zo :)
Kernfusie is de energiebron van de toekomst. En zal dat ook nog heel lang blijven :)
Wat wel lastig is en waar ik eigenlijk nooit iets over lees is dat het seconden duurt, soms zelf meer dan een minuut, voordat de lampen hun uiteindelijk brandsterkte bereiken.
Wat maakt dat in de praktijk uit? Ik doe de lampen in de woonkamer aan het begin van de avond aan, en aan het eind van de avond weer uit. Die opwarmtijd zie ik niet als een bezwaar. Op plekken waar die inschakeltijd wel een bezwaar is zou een spaarlamp waarschijnlijk toch niet de huiste keuze zijn.
Ik las ergens dat de meeste frames niet in de meest optimale stand van 360 worden opgesteld maar onder 300 juist omdat anders door de soms harde wind de dankbelasting te groot zou worden.
Mijn frames zijn gewoon 36 graden, geen enkel probleem.
Stel ik ben een doe-het-zelver die, op de plug-and-play manier (het is echt zo simpel :)), een PV systeem op zijn dak wil zetten, heeft iemand een idee hoe je dan kunt berekenen dat de hele handel niet van het dak waait en er ook niet de 1e de beste storm doorheen zakt ?
Als het nieuw koopt: laten berekenen door de leverancier. Als je het tweedehands koopt: kijken wat de huidige eigenaar er in heeft zitten, en als jouw omstandigheden minder gunstig zijn (hoger gebouw, meer naar de kust, etc.) 10% er bij doen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 10-09-2007 20:57 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op zondag 09 september 2007 @ 22:21:
Spannende tijden breken aan voor CanonG1... We hebben een bod gedaan op een woning.
Maar eerst de onderhandelingen maar eens afwachten :)
Ik vergeet je natuurlijk helemaal succes te wensen in deze stressvolle tijd. Succes! Ik hoop dat je het huis kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:54
Omdat ik zondag iets heel slechts heb gedaan (Ben wezen ballonvaren, ruim 3 gastanks leeggeblazen in 3 kwartier) vandaag weer lekker aan het engineeren aan mijn (inmiddels 2) linux-routers:
Ik kan er nu ook de scanner mee delen via het netwerk (dus niet meer de pc aan om te scannen), verder kunnen ze nu ook zelfstandig newsgroepen en torrents downloaden hoera!
Dat scheelt weer wat nachtelijk pc geweld...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:14

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AnneTweaks schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:45:

Daar zou ik 'huiverig' voor zijn.
De meeste maatregelen die in de subsidie hoek zitten komen na verloop van tijd toch weer ter discussie te staan. De overheid mag dan nog zo betrouwbaar willen zijn, omstandigheden veranderen nu eenmaal waardoor er nieuwe oplossingen bedacht moeten worden.
Daarom lijkt mij een oplossing waarbij meteen vooraf duidelijk is waar je aan toe bent te verkiezen boven die nog jaren door blijft lopen.
In Duitsland is duidelijk waar je aan toe bent. De terugleververgoeding is hard in de wet gezet en kost de overheid niets omdat de energiebedrijven die vergoeding moeten betalen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 09:24

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

is er een overzicht van installateurs voor zonnepanelen? Ik ben destijds voor het afschaffen van de subsidie bezig geweest, maar bijna toen ik een beslissing had genomen was de subsidie weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sander817 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:03:
is er een overzicht van installateurs voor zonnepanelen? Ik ben destijds voor het afschaffen van de subsidie bezig geweest, maar bijna toen ik een beslissing had genomen was de subsidie weg
http://www.top50solar.nl

Daar staan de meeste wel in. Zo, dus jij gaat van (gedeeltelijk) mijn geld zonnestroompanelen plaatsen? :( ;)

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 11-09-2007 10:22 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 09:24

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

weet ik nog niet, maar ik ga het wel overwegen :)...Essent levert ze op dit moment in ieder geval al niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:21:
[...]

http://www.top50solar.nl

Daar staan de meeste wel in. Zo, dus jij gaat van (gedeeltelijk) mijn geld zonnestroompanelen plaatsen? :( ;)
Ik kan niet wachten totdat ik van jouw zuurverdiende belastingcentjes een PV installatie kan kopen. Om het goed te maken mag jij van mijn belastingcentjes de hypotheekrente aftrekken. Deal :*)

Heb je al wat gehoord trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 12:21:
Ik kan niet wachten totdat ik van jouw zuurverdiende belastingcentjes een PV installatie kan kopen. Om het goed te maken mag jij van mijn belastingcentjes de hypotheekrente aftrekken. Deal :*)
Touché :)
Heb je al wat gehoord trouwens?
Juist vanochtend is de deal gesloten. We hebben een huis! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 13:15:
[...]
Gefeliciteerd. Dat wordt klussen.

Ga je nu trouwens ver genoeg van je werk wonen om een elektrische scooter te kunnen verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat valt gelukkig goed mee, het huis is zeer netjes afgewerkt. Maar ik ben al wel in overleg met SolarNRG over de plaatsing van onze - en eventueel extra - zonnestroompanelen :)
Ga je nu trouwens ver genoeg van je werk wonen om een elektrische scooter te kunnen verantwoorden.
Nee, in plaats van 900m ga ik 3km van mijn werk wonen. Maar dat is ook maar tijdelijk, begin volgend jaar verhuist mijn werk waardoor ik nog maar 1,5km van mijn werk woon. Niet ver genoeg voor een e-scooter dus.

Iets anders: voor die autovrije zondag in Amsterdam heb ik een e-scooter kunnen regelen. Ik doe dus mee! Het is wel een 25km/u model, maar ik moet hem vanuit Weesp ophalen en A'dam-Weesp v.v. is 40km. Dat zou met het 45km/u model maar net haalbaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 11-09-2007 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-05 10:21
Gefeliciteerd en welkom bij de club :)

Nog even wat tips als het gaat om de financiering;

1) Rabobank staat zich voor op duurzaamheid, daar moet dan wel het een en ander in de onderhandelingen uit te slepen zijn.

2) Bij diezelfde bank (wellicht ook bij anderen) heeft de persoon waarmee je praat de volmacht om 0,5% korting te geven. Haar manager mag geloof ik zelfs een heel % geven.

3) Lage rente is interessant maar niet zaligmakend.
Ook aflossingsmogelijheden en bijvoorbeeld de mogelijkheid om de hypotheek naar een volgend huis mee te nemen kunnen interessant zijn.

4) Bedenk dat je schuld automatisch kleiner wordt.
Bij een inflatie van 2% per jaar is een schuld van 165.000,=, zonder een cent af te lossen, na een jaar nog maar 161.765,= oftewel zo'n 3235,= minder.

5) Verzekeringen hoeven niet altijd gekoppeld te zijn.
Bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheids verzekering kan ook bij een andere maatschapij worden afgesloten, waar die best eens voordeliger kan zijn.

6) Niet alle verzekeringen zijn zinvol. Bijvoorbeeld de bij 5) genoemde arbeidsongeschiktheids verzekering bied vaak maar een marginaal grotere bescherming.

7) Het leven is veranderlijk. Ongelukken gebeuren, mensen veranderen.
Let er op dat je je niet financieel helemaal vast legt (als dat mogelijk is, huizen zijn tegenwoordig schreeuwend duur). flexibiliteit is zoals gezegd ook best wat geld waard.
Of beter; inflexibiliteit zal je op termijn vaak geld kosten.

'8) Renteaftrek is eindig. Niet dit jaar, maar over een tiental jaren zal dat wrs wel verder afgebouwd zijn. Moraal; maak er zolang het bestaat maximaal gebruik van, maar zorg dat je er niet tot in eht eind der tijden afhankelijk van bent.

Dit alles in het kader van het zo'n gunstige mogelijke deal afsluiten zodat je het surplus allemaal op je dak kunt leggen en je leven lang 'gratis' stroom zult hebben :)

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 13:59
Gefeliciteerd man. Wees voorzichtig bij het afbreken/opbouwen van je panelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Op de lange termijn, inflatiegecorrigeerd, als je het vermogen hebt, is een annuiteitenhypotheek het goedkoopst op een laag risico. Kijk wel uit voor hypotheekrenteaftrek, als die wordt afgeschaft heb je een heel dik probleem.

Contant een zo groot mogelijk deel betalen is momenteel maar beperkt goedkoper dan hypotheek met renteaftrek nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 15:56:
Op de lange termijn, inflatiegecorrigeerd, als je het vermogen hebt, is een annuïteitenhypotheek het goedkoopst op een laag risico. Kijk wel uit voor hypotheekrenteaftrek, als die wordt afgeschaft heb je een heel dik probleem.
Bij een annuïteitenhypotheek is het rentedeel aan het begin hoog en wordt lager. Dat is juist met een dreigende afschaffing gunstig, want je pakt nu de maximale renteaftrek en tegen de tijd dat ze hem definitief gaan afschaffen betaal je toch alleen maar aflossing. Dat was onze redenering om een annuïteitenhypotheek nemen. We hebben deze wel met een rentevaste periode van 30 jaar, dus we hebben vrij veel zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sjonge, wat een boel expertise lijkt er hier te zijn! De kans is groot dat het de Rabobank wordt, maar nu we de definitieve koopsom weten gaan we nog één keer een aantal aanbieders af en maken we onze keuze.

De overdracht zal waarschijnlijk ergens in december zijn en dat is maar goed ook want onze elektriciteitsrekening zit nu diep in de min ten opzichte van de laatste meteropname (-100 kWh of zo). Ik vraag me af of de Nuon daarmee om kan gaan. Als de overdracht eerder plaats had gevonden had ik een truukje moeten verzinnen, bv. voor de resterende tijd mijn zonnestroompanelen met een verlengsnoer op het net van de buren aansluiten of zo. Maar dat lijkt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
RemcoDelft schreef op donderdag 30 augustus 2007 @ 23:01:
Gedestilleerd water is ronduit giftig.
Hoe giftig is dat ?
Ik meen me nl een SAS survival cursus te herinneren waarin je van zout water drinkbaar water kon maken door het zoute water te laten verdampen en de damp op te vangen.

Anne.

Anne (m) - Verbruik: 9500->6100->2765kWh/j - 3000->1970->1160m3/j - 210->66lL/j - Aquasol LB 90 2,3m2 3,8GJ - Allmess MK MaXX - 55m2 Groendak - Dak&Vloer isolatie - Elga - 3600Wp - Vrijwillig 'Energiecoach' DH - https://www.youtube.com/watch?v=j__pAGDBdbU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
AnneTweaks schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:14:
Hoe giftig is dat ?
Ik meen me nl een SAS survival cursus te herinneren waarin je van zout water drinkbaar water kon maken door het zoute water te laten verdampen en de damp op te vangen.
Ik heb het eens nagevraagd bij een bioloog (...) en gedistilleerd water is helemaal niet giftig. (het is wel vies, het smaakt volledig dood) Als je echt lange tijd niets anders drinkt dan gedistilleerd water dan kun je problemen krijgen met je zouthuishouding, maar dan moet je het wel echt gek maken. Ook uit vast voedsel haal je zouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnneTweaks
Senseo en schakelaars
CanonG1 schreef op woensdag 05 september 2007 @ 15:19:
Wij wel en hoewel ik me op dit moment niet kan herinneren vond ik het voldoende hoog om de stekker er af te knippen en te vervangen door een stekkerschakelaar.
Ihkv het aanbrengen van schakelaars.
Ik heb op een aantal plaatsen zgn tussenstekkers geplaatst.
De stekker van eht apparaat gaat in de tussenstekker, de tussenstekker in het stopkontakt.
Op de tussenstekker zit een schakelaar met eventueel daarin een lampje.
Op die manier kun je eenvoudig apparaten schakelbaar maken die dat normaal gezien niet zijn.

Ik ben daarmee een hele tijd geleden begonnen toen ik er achter kwam dat een broodrooster niet altijd echt uit staat. Verbruikte geen energie, maar heeft wel een slak die er in was gekropen het leven gekost.

Nu gebruik ik ze ook voor andere apparaten waarbij het bijkomend voordeel is dat van een afstand duidelijk is dat ze nog aan staan en je ze kunt uitzetten.

Voor apparatuur-verzamelingen zoals Audio/Video sets gebruik ik zelf vooral Master-Slave stekkerdozen, maar een voetschakelaar ook erg handig; een druk met je voet en de hele rattaplan is echt uit.

Bij Conrad hebben ze er een variant op; de comfort schakelaar stekkerdoos.

Anne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
AnneTweaks schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:26:
Senseo en schakelaars

[...]

Ihkv het aanbrengen van schakelaars.
Ik heb op een aantal plaatsen zgn tussenstekkers geplaatst.
De stekker van eht apparaat gaat in de tussenstekker, de tussenstekker in het stopkontakt.
Op de tussenstekker zit een schakelaar met eventueel daarin een lampje.
Op die manier kun je eenvoudig apparaten schakelbaar maken die dat normaal gezien niet zijn.

Ik ben daarmee een hele tijd geleden begonnen toen ik er achter kwam dat een broodrooster niet altijd echt uit staat. Verbruikte geen energie, maar heeft wel een slak die er in was gekropen het leven gekost.

Nu gebruik ik ze ook voor andere apparaten waarbij het bijkomend voordeel is dat van een afstand duidelijk is dat ze nog aan staan en je ze kunt uitzetten.

Voor apparatuur-verzamelingen zoals Audio/Video sets gebruik ik zelf vooral Master-Slave stekkerdozen, maar een voetschakelaar ook erg handig; een druk met je voet en de hele rattaplan is echt uit.

Bij Conrad hebben ze er een variant op; de comfort schakelaar stekkerdoos.

Anne.
Die losse schakelaars zijn meestal toch nog wel prijzig (vaak is een 1-stekker variant duurder dan zo'n balk met 6 die ik dus niet zo graag op het aanrecht leg), ik vraag me altijd wel af of dat nou werkelijk rendabeler is. Dat hele kleine beetje stroom, weegt dat nu qua kosten op tegen zo'n schakelaar? Is het besparen beter, dan die schakelaar laten overkomen uit China?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mistraller schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 21:22:
Die losse schakelaars zijn meestal toch nog wel prijzig (vaak is een 1-stekker variant duurder dan zo'n balk met 6 die ik dus niet zo graag op het aanrecht leg), ik vraag me altijd wel af of dat nou werkelijk rendabeler is. Dat hele kleine beetje stroom, weegt dat nu qua kosten op tegen zo'n schakelaar? Is het besparen beter, dan die schakelaar laten overkomen uit China?
Dat is een goede vraag die niet zo makkelijk te beantwoorden is. Ik wil gewoon nul Watt sluipverbruik. Punt. Het is heel wel mogelijk dat ik daarvoor meer energie verbruikt heb met het kopen plaatsen van een stekkerschakelaar dan ik in de levensduur van de Senseo uitspaar aan stroom. Dat vind ik vervelend, ik zie daarom ook liever dat apparaten uit zichzelf geen sluipverbruik meer zouden hebben. Ik heb mijn modificatie ook naar DE gemaild omdat ik vind dat ik dit niet zelf zou moeten hoeven doen. Helaas niets gehoord op mijn mail.

In geld is het (in mijn geval) waarschijnlijk rendabel. Als ik het me goed herinner was het sluipverbruik van de Senseo 2-3W, dat is dus zo'n € 4-6 per jaar. De stekker was € 3,95 dus die heb ik er in één jaar uit. Maar het gaat om kleine bedragen zoals je ziet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

AnneTweaks schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 18:14:
[...]

Hoe giftig is dat ?

Anne.
Niet. Ik weet niet waar de delftenaar het vandaan haalt, maar demiwater is juist zo ongiftig als maar kan. Of je nou demi of kraanwater drinkt, de osmotische waarde is in beiden gevallen in dezelfde orde van grootte en dus veel te laag. Je zult dus zouten uitscheiden als je alleen kraan- of demiwater drinkt. Je moet dus een bron van zouten en mineralen hebben naast je vochtinname.

Het is gestoeld op complete onzin dat demiwater giftig zou zijn. Water is niet giftig. Niet. Er is niks in demiwater gestopt dat giftig kan zijn, dus het is niet giftig. Er is alleen een heel klein beetje kalk uitgehaald, wat werkelijk niks doet met de osmotische waarde, en dat is het enige waar je op hoeft te letten. In water zitten 'van nature' geen elektrolieten, dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken. Het smaakt ook niet doder dan ander water ofzo, het 'dode' smaakje heb je vooral te danken aan dat er geen zuurstof in water zit. Daarom zit er ook een break-up filter op je kraan dat luchtbelletjes in je waterstraal breekt, dan smaakt het water beter. Zouten zoals die in kraanwater zitten proef je niet, behalve bij hele hoge hardheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
AnneTweaks schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:45:...
Als we bijvoorbeeld alleen al de binnensteden fossiele-brandstof-vrij kunnen maken, dan bespaart dat al een hoop troep in de lucht, wordt het er weer een beetje leefbaarder op de en het stationair stilstaan aanzienlijk verminderd wat een aanzienlijk stuk in eht verbruik scheelt.
Ach, daarvoor gaan mensen nu (naar mijn idee steeds meer) over op de open haard! Vervuilt veeeeeeeel meer dan een CV-ketel, maar is toch aanzienlijk goedkoper, zeker als je afvalhoutjes stookt. Oftewel: de milieu-heffing (REB) op GAS heeft hele andere effecten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
ssj3gohan schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:47:
[...]
Het is gestoeld op complete onzin dat demiwater giftig zou zijn. Water is niet giftig. Niet. Er is niks in demiwater gestopt dat giftig kan zijn, dus het is niet giftig.
Hier ga je de mist in!
ALLE stoffen zijn giftig! Het twijfelachtige record "dood-gaan-aan-gewoon-water" staat op 1,8 liter (college Toxicologie). Zoals de aloude wijsheid zegt: "the poison is in the dosis".
"Gewoon" water heeft ook lang niet genoeg mineralen trouwens als je op warme dagen 10 liter drinkt...

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 19:07
ssj3gohan schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 22:47:
[...]
Daarom zit er ook een break-up filter op je kraan dat luchtbelletjes in je waterstraal breekt, dan smaakt het water beter.
En ik altijd maar denken dat dit was om water te besparen...

• mux

mux

99% efficient!

zonneschijn schreef op woensdag 12 september 2007 @ 07:58:
[...]

Juist bij instellingen waar je graag water zou besparen missen die filters... Het houdt de waterstroom overigens ook nauwelijks tegen, de straal wordt gewoon heel breed van de bubbeltjes.

En ja, alles is giftig, maar niet volgens de biologische definitie :D Daar ga je uit van (niet kwantitatief uitgedrukt) een 'in alle redelijkheid kleine concentratie'. Zelfs 1.8 liter (oeh, das weinig!) puur water valt niet onder de paraplu van een in alle redelijkheid kleine concentratie :+

• RemcoDelft
zonneschijn schreef op woensdag 12 september 2007 @ 07:58:
[...]

Dat is ook zo! Er zijn vrijwel geen kranen meer waar water gewoon als heldere straal uitkomt, altijd met bubbeltjes er in, zodat het "meer lijkt".
Of het ook voor de smaak helpt, heb ik nog nooit gehoord trouwens.

• stefan001
Ben ik het mee eens, en ik merk ook dat ik bij een 'ouderwetse' kraan langer bezig ben de zeep van mijn handen te krijgen (als ik mijn handen was dus :P). Hij staat dus ook korter aan.

Wat betreft die smaak, dat lijkt me vreemd. Dan moet je er iets aan toevoegen, want anders is het nog steeds hetzelfde leidingwater hoor :). Mogelijk zuurstof of kooldioxide dat in het water blijft hangen door de bubbeltjes (kun je dat proeven :? ).

[ Voor 40% gewijzigd door stefan001 op 13-09-2007 20:35 ]

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 12:43
[quote]CanonG1 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 14:13:
[...]

Echt een mooi ding ajpeetoom! Vooral ook omdat hij volautomatisch is; redden je panelen het niet dan laadt de generator je accu's bij.

Alleen op die website staan wel wat dramatische fouten:

[...]

20 ampere in een uur... :'( Alsof je zegt "uit deze kraan komt 20 liter water per uur per uur".
[...]
Sorry, voor de late reactie, al even een tijdje dit forum niet bezocht.

In zoon grijze gasfles die ik ook gebruik gaat 10/11 kilo gas.
Dat ding heeft nu 40 uur gedraaid sinds zondag 3 september.

Sinds dien heb ik niet meer zonder stroom gezeten. Dit weekend ga ik een kast met geluidisolerend martiaal om dat ding heen bouwen, hij maakt net even teveel lawaai.

De generator blijft 20 ampere leveren net zolang tot dat de afslagspanning is bereikt, in mijn geval 14.9 volt waarna hij afslaat.

Mijn accu heeft 14.9 volt nodig omdat dit een tractie accu is die bestaat 6 cellen van 2.48 volt maximaal.

Al bij al ben ik zeer tevreden over die Gasperini genaratori.

[ Voor 17% gewijzigd door LEX63 op 15-09-2007 12:44 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:56

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Propaan heeft een stookwaarde van 26 kWh per kuub en één kuub propaan weegt 2,02 kg. 0,27 kg voor een uur is dus 3,4 kWh.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit klinkt zinnig:

http://www.nu.nl/news/123...n_dicht_in_winter%27.html

Als je met koud weer door een gemiddelde winkelstraat loopt voel je bij elke openstaande deur de warmte naar buiten stromen. Ik weet niet om hoeveel GJ het gaat maar klinkt alsof met deze eenvoudige maatregel op eenvoudige wijze veel energie bespaard kan worden. Ik ben wel bang dat de winkeliers hier niet of slechts met tegenzin aan zullen meewerken. Ik heb in een fotowinkel gewerkt en daar moest en zou de deur altijd openstaan, wat voor weer het ook was. Een open deur lokt klanten aan, een dichte deur schrikt klanten af. En ik geloof ook dat dat waar is, maar misschien wordt het ook hier tijd voor een omschakeling in denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Weet je, in een stad is het, herfst tot en met lente, altijd een paar graden warmer dan op het platteland :). Dat is maar voor een klein deel te wijten aan minder wind&meer oppervlak = warmte van de zon wordt vastgehouden. Grootendeels is het gewoon de warmte die uit de gebouwen stroomt. Daar gaan gigawatts in zitten, als een normale appartementsverwarming RMS al op de 10 kW kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
CanonG1 schreef op zondag 16 september 2007 @ 21:55:
Dit klinkt zinnig:

Als je met koud weer door een gemiddelde winkelstraat loopt voel je bij elke openstaande deur de warmte naar buiten stromen. Ik weet niet om hoeveel GJ het gaat maar klinkt alsof met deze eenvoudige maatregel op eenvoudige wijze veel energie bespaard kan worden. Ik ben wel bang dat de winkeliers hier niet of slechts met tegenzin aan zullen meewerken. Ik heb in een fotowinkel gewerkt en daar moest en zou de deur altijd openstaan, wat voor weer het ook was. Een open deur lokt klanten aan, een dichte deur schrikt klanten af. En ik geloof ook dat dat waar is, maar misschien wordt het ook hier tijd voor een omschakeling in denken.
Een paar jaar geleden is een medestudent van mij al eens afgestudeerd op optimalisaties van luchtstromen bij de winkel-ingang. Dit om zo goed mogelijk een luchtstroom op te wekken, zodat zo weinig mogelijk warmte verloren gaat naar buiten en dat scheen redelijk goed te optimaliseren.
Nadeel was alleen dat het voor de mensen wat minder fijn was om door zo'n luchtstroom te lopen, dus mischien is een open deur dan niet zo'n gek idee ;)
Ik vermoed alleen dat je dan dingen als draaideuren krijgt die vrijwel constant draaien en ik kan me voorstellen dat je op die manier nog meer warmte naar buiten werkt

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag prinsjesdag. Ik ben benieuwd wat er op duurzame energie gebied uit gaat rollen.

[ Voor 35% gewijzigd door JeroenH op 18-09-2007 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
CanonG1 schreef op zondag 16 september 2007 @ 21:55:
Dit klinkt zinnig:

Als het verplicht wordt, en alle winkels het dus doen, went de klant er snel genoeg aan.
V&D hier in Leiden heeft trouwens gewoon dubbele deuren bij de ingang: meerdere naast elkaar, en daarachter na de hal nog zo'n zelfde rijtje. Niemand die zich daardoor laat afschrikken.
Veel supermarkten hebben automatische schuifdeuren. Maar inderdaad, winkels als BCC hebben altijd de deur open staan. Ik denk alleen niet dat je dat als overheid kan verbieden, te veel bemoeienis en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RemcoDelft schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:34:
[...]

Veel supermarkten hebben automatische schuifdeuren. Maar inderdaad, winkels als BCC hebben altijd de deur open staan. Ik denk alleen niet dat je dat als overheid kan verbieden, te veel bemoeienis en zo.
Ik denk het toch wel. Er was een tijdje geleden ook een bericht over energiebeperking (ik wil vermindering van verspilling geen "besparing" noemen) in supermarkten door de vrieskisten af te dekken.
Blijkbaar is er een wet die de overheid de mogelijkheid geeft om energiebesparende maatregelen op te leggen aan bedrijven die veel energie verbruiken.
Bron (nu.nl)
En zeg nu zelf: het is toch ook belachelijk, die open vrieskisten in supermarkten? De ijscovrieskist in andere winkels is toch ook altijd afgedekt met een schuifdeksel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
CanonG1 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 09:14:
Vandaag prinsjesdag. Ik ben benieuwd wat er op duurzame energie gebied uit gaat rollen.
Ik heb ook al de hele ochtend een 5 december gevoel. Als het maar geen koude douche gaat worden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De meeste vrieskasten zijn tegenwoordig toch wel dicht? Hier in ieder geval wel bij alle C1000's en AH's, al jaren. Alleen de normale koelvakken zijn nog overal open.

Wat betreft de deuren: de winkeliers waren flink aan het klagen op tv dat ze klandizie gingen mislopen omdat een dichte deur niet uitnodigend is. Alsof mensen door een dichte deur opeens geen producten meer nodig hebben, dat blijft toch hetzelfde.. Helemaal als iedereen zijn deur dicht moet doen, want dan kun je ook niet kiezen voor de concurrent die wel zijn deur open heeft.
Heb ook niet het idee dat de winkels die nu wel hun deur dicht hebben veel minder klanten krijgen.

Maar och, wat waren de winkeliers zielig en wat werden ze weer vreselijk gepakt. Zo reageerde ze in ieder geval wel toen ze een reactie mochten geven op tv :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gizz schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 10:04:
De meeste vrieskasten zijn tegenwoordig toch wel dicht? Hier in ieder geval wel bij alle C1000's en AH's, al jaren. Alleen de normale koelvakken zijn nog overal open.
Kasten zijn dicht ja, maar kisten niet.
En ik denk dat een dichte vrieskist energiezuiniger is dan een vrieskast. Als je de deur van een kast open maakt dan "valt" de (zware) koude lucht er toch als het ware uit.
Wat betreft de deuren: de winkeliers waren flink aan het klagen op tv dat ze klandizie gingen mislopen omdat een dichte deur niet uitnodigend is. Alsof mensen door een dichte deur opeens geen producten meer nodig hebben, dat blijft toch hetzelfde.. Helemaal als iedereen zijn deur dicht moet doen, want dan kun je ook niet kiezen voor de concurrent die wel zijn deur open heeft.
Heb ook niet het idee dat de winkels die nu wel hun deur dicht hebben veel minder klanten krijgen.

Maar och, wat waren de winkeliers zielig en wat werden ze weer vreselijk gepakt. Zo reageerde ze in ieder geval wel toen ze een reactie mochten geven op tv :P
Ja, boehoe wat zijn we zielig. Als een winkel er niet uitnodigend uit ziet als de deur dicht is dan moeten ze maar eens over nadenken waar dat aan ligt. Als de winkel een beetje verlicht is dan zie je toch wel of hij open is of niet?
Van mij mogen ze best een wet maken dat de deur dicht moet onder een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-10 12:45
Maasluip schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 10:11:
[...]
Ja, boehoe wat zijn we zielig. Als een winkel er niet uitnodigend uit ziet als de deur dicht is dan moeten ze maar eens over nadenken waar dat aan ligt. Als de winkel een beetje verlicht is dan zie je toch wel of hij open is of niet?
Van mij mogen ze best een wet maken dat de deur dicht moet onder een bepaalde temperatuur.
Maar die (extra) verlichting verbruikt ook energie en vormt ook zo een verspilling. Mijn punt is waar ligt de grens tussen noodzakelijk gebruik en verspilling en nog belangrijker tot hoever mag de overheid gaat met betrekking tot het beleid van een winkel? Want wat is de volgende stap (lees: maatregel)? Dat bij de computerboer geen demonstratiemodellen meer mogen aanstaan, bij de electronicaboer geen demontratie-tvs, etc meer aan, bij de lampenwinkel de demonstratieverlichting uit, bij het frietkot de frituur uit als er geen klanten zijn en anders kunnen ze best even wachten tot het weer aangezet is.

Als we dan toch bezig zijn laten we dan ook even doorpakken en dan ook een wet uitvaardigen die die nutteloze sfeerverlichting in december verbied. Als de overheid toch bezig een lijn te trekken, waarom die niet gelijk even doortrekken?

Waarom gaat de overheid er altijd vanuit dat de nederlandse consument zelf geen beslissing kan maken? Als we ergens een slechte service krijgen kopen we de volgende keer daar niet meer, waarom zou dit niet kunnen gelden voor energieverspillende winkels. Als maar genoeg consumenten niet meer kopen bij winkels waarbij in de winter de deuren openstaan dan zal de winkelier deze vanzelf sluiten, hetzij om klanten terug te winnen, hetzij vanwege het faillisement.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kan er geen wijs uit: http://www.rijksbegroting.nl/

Heeft iemand een idee hoe het nu zit met de subsidies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
CanonG1 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:29:

Ik lees dit in de troonrede (van www.nu.nl):

Energiehuishouding

De regering stelt als doel dat de Nederlandse energiehuishouding in 2020 tot de schoonste en zuinigste van Europa behoort. Om dat te bereiken biedt de regering u vandaag een programma aan met concrete maatregelen. Centraal daarin staan onder meer: energiebesparing, de toepassing van vernieuwende energietechnieken en de verdere ontwikkeling van wind- en zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik in het trefwoordenregister kijk, zie ik dat "duurzame energie" maar 1 keer gebruikt wordt, en dan wel in het voorwoord. De term "PV" komt alleen voor bij de kinderoPVang. De zon is alleen terug te vinden in de gezondheidszorg.

Ben ook wel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij moet de rijksbegroting er nog op komen. Die er nu staat is die van dit jaar. Dus prinsjesdag vorig jaar. Maar weet het ook niet helemaal zeker.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Misschien is dit wat: http://www.prinsjesdag200...vatting_miljoenennota.php en http://www.prinsjesdag200...atting_rijksbegroting.php.

Nog een klein half uurtje geduld...

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 18-09-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonneschijn schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:41:
[...]

Ik lees dit in de troonrede (van www.nu.nl):

Energiehuishouding

De regering stelt als doel dat de Nederlandse energiehuishouding in 2020 tot de schoonste en zuinigste van Europa behoort. Om dat te bereiken biedt de regering u vandaag een programma aan met concrete maatregelen. Centraal daarin staan onder meer: energiebesparing, de toepassing van vernieuwende energietechnieken en de verdere ontwikkeling van wind- en zonne-energie.
Nou, erg concreet is dat nog niet. Energiebesparing zal betekenen dat we nog meer spaarlampen moeten gebruiken. De vernieuwende technieken zullen de micro-WKK zijn. Wat ze met verdere ontwikkeling van... bedoelen :? Nog niet concreet genoeg in de zin van "ik pak nu de telefoon en ga een leverancier bellen", terwijl ik er wel helemaal klaar voor ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Officieel wordt miljoenennota pas gepresenteerd om 15:00 aan tweede kamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 14:50:
[...]

Nou, erg concreet is dat nog niet. Energiebesparing zal betekenen dat we nog meer spaarlampen moeten gebruiken. De vernieuwende technieken zullen de micro-WKK zijn. Wat ze met verdere ontwikkeling van... bedoelen :? Nog niet concreet genoeg in de zin van "ik pak nu de telefoon en ga een leverancier bellen", terwijl ik er wel helemaal klaar voor ben.
Het is ook niet de bedoeling van de troonrede om erg concreet te zijn. Stel je voor dat de koningin over Wpiek en kWh zou beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonneschijn schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:04:
[...]

Het is ook niet de bedoeling van de troonrede om erg concreet te zijn. Stel je voor dat de koningin over Wpiek en kWh zou beginnen :)
Dat zou het wel een stuk interessanter maken om te luisteren. We wachten nog rustig af tot er wat meer duidelijk is. Sowieso zal het daarna nog wel even duren voordat de regeling is uitgewerkt, maar dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou die site ligt er dus uit... of ze zijn hem aan het bijwerken, of hij wordt te veel bezocht. Hoe dan ook, lekker knullig :( Welkom in nederland kennisland, waar we niet eens een website in de lucht kunnen houden.

-edit-

Hij doet het weer, maar ik moet het nog maar eens goed lezen, het woord 'zon' zie ik nergens:

http://uitwijk2008.rijksbegroting.nl/website/heco2-9.html

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 18-09-2007 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 15:18:
[...]

Nou die site ligt er dus uit... of ze zijn hem aan het bijwerken, of hij wordt te veel bezocht. Hoe dan ook, lekker knullig :( Welkom in nederland kennisland, waar we niet eens een website in de lucht kunnen houden.
Gevonden, maar nog niet concreet:

Nieuwe stimuleringsregeling duurzame energieproductie

13-07-2007

De ministerraad heeft op voorstel van minister Van der Hoeven van Economische Zaken ingestemd met het Ontwerpbesluit stimulering duurzame energieproductie. In dit besluit wordt de grondslag neergelegd voor subsidieverstrekking aan investeerders in projecten op het gebied van hernieuwbare elektriciteit, hernieuwbaar gas en warmte/kracht-koppeling (wkk).

Het besluit voorziet in een gesloten, beheersbaar systeem, waarbij jaarlijks een maximum budget wordt vastgesteld voor de verstrekking van nieuwe subsidies. Daarbij kan onderscheid worden gemaakt naar categorieën. In het besluit worden nog geen keuzes gemaakt over de in 2008 en latere jaren te subsidiëren categorieën. Deze keuzes worden uiterlijk begin 2008 bekend gemaakt.

De hoogte van het subsidietarief wordt jaarlijks gecorrigeerd voor de relevante energieprijs op de markt. Bij een hoge energieprijs is immers minder subsidie nodig om de vaste opbrengst te realiseren. Daarnaast kunnen ook andere correcties worden vastgesteld als die van invloed zijn op het verschil in kostprijs van geproduceerde energie en de marktprijs. Naar verwachting zullen begin 2008 de ministeriële regelingen worden gepubliceerd waarmee onder meer de subsidiehoogte per categorie en de wijze van subsidietoekenning bekend worden gemaakt. De subsidieregeling zal zo vroeg mogelijk in 2008 in werking treden. De nieuwe regeling zal onder de Kaderwet EZ-subsidies worden ondergebracht en door SenterNovem worden uitgevoerd.
Zie ook
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=32205

Edit:

Van de prinsjesdagsite:

Om energiezuinigheid van bestaande woningen te verbeteren start wordt samen met bouwers en energieleveranciers een programma gestart ( "Meer met Minder") dat energiebesparing (door bijvoorbeeld isolatie, HR-cv-ketels) en duurzame energie (zoals zonneboilers) stimuleert en daar o.a. voorlichting over gaat geven. Er komt ook financiële ondersteuning voor maatregelen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
Nog een stukje over de subsidies op zonnepanelen (http://www.nu.nl/news.jsp?n=1240470&c=11):

Subsidie voor zonnepanelen keert terug
Uitgegeven: 18 september 2007 15:22
Laatst gewijzigd: 18 september 2007 15:23

DEN HAAG - Het kabinet gaat de aanschaf van zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen weer stimuleren.
novum

Er komt een subsidieregeling waarmee honderdduizend bestaande woningen gebruik kunnen maken van duurzame energievoorzieningen, blijkt uit de dinsdag verschenen begroting van het ministerie van VROM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Een ander "leuk" feitje van de Universiteit Utrecht: ze leveren daar hun eigen stroom/warmte, met een 15 MWe centrale. Het verbruik 's nachts is bijna net zo groot als overdag...
Als de overheid winkels wil verplichten de deur dicht te doen, wordt het dan ook niet eens tijd dat ze dergelijke energieverspilling aanpakken? Nog een voorbeeld van Utrecht: de spaarlamp op de WC wordt door iedereen uitgedaan (erg slecht voor spaarlampen), maar de computers/monitors staan altijd aan, ook als het niet gebruikt wordt...
Verbied screensavers! En verplicht een "na 5 minuten inactief ==> monitor uit" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Conrad Energy Logger 3500 is in de aanbieding! Geen € 49,95 maar € 39,- Die ga ik dus zeker wel bestellen!

(Hij kwam al eerder voorbij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

CanonG1 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 17:03:
De Conrad Energy Logger 3500 is in de aanbieding! Geen € 49,95 maar € 39,- Die ga ik dus zeker wel bestellen!

(Hij kwam al eerder voorbij)
Grappig dat ie 10 dagen geleden voor €44,95 op internet stond, en dan nu afgeprijsd is van €49,95 8)7

Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
awaarle schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:19:
Grappig dat ie 10 dagen geleden voor €44,95 op internet stond, en dan nu afgeprijsd is van €49,95 8)7

Maar ik ben benieuwd naar je bevindingen :)
Ik zal het je nog sterker vertellen: in de nieuwe catalogus van 2007/2008 staat hij voor € 41,97 (wel € 39,87 bij afname van 5 stuks). Dus Conrad stunt wat af met zijn prijzen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
RemcoDelft schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 16:38:
Een ander "leuk" feitje van de Universiteit Utrecht: ze leveren daar hun eigen stroom/warmte, met een 15 MWe centrale. Het verbruik 's nachts is bijna net zo groot als overdag...
Als de overheid winkels wil verplichten de deur dicht te doen, wordt het dan ook niet eens tijd dat ze dergelijke energieverspilling aanpakken? Nog een voorbeeld van Utrecht: de spaarlamp op de WC wordt door iedereen uitgedaan (erg slecht voor spaarlampen), maar de computers/monitors staan altijd aan, ook als het niet gebruikt wordt...
Verbied screensavers! En verplicht een "na 5 minuten inactief ==> monitor uit" :)
Hier moet ik wel een kanttekening bij plaatsen. Ik neem aan dat je het over De Uithof hebt, ik heb daar scheikunde gestudeerd. Als je daar in het lab kijkt is het niet zo raar dat het verbruik nagenoeg hetzelfde blijft. Zuurkasten moeten aan blijven staan, evenals vacuumpompen en al dat soort dingen. Wat ik wel merk is dat veel mensen meetcomputers aan laten staan, die ook best uit kunnen...

Van mijn eigen pc gaat het scherm altijd met de hand uit, zo'n ding heeft niet voor niks zo'n knop ;). Ik vind het namelijk irritant als ik wat zit te lezen op het scherm en dat hij er dan ineens mee ophoudt :+

[ Voor 8% gewijzigd door stefan001 op 18-09-2007 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Ok, dit is wel een kick waard:

nieuws: 'In 2010 minder dan 1 dollar per watt voor zonnecel'

Hopen dat ze het halen :). Ik hoop ook dat ze het hebben over commerciele rendementen van hun eigen zonnecellen, en geen lab-rendementen, anders is het een oneerlijke vergelijking. In heb lab haalt een kristallijn silicium zonnecel wel 30% namelijk.

Ik ga zelf nog ff vrolijk door met zonnecellen gebaseerd op plastics 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:22

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

zonneschijn schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 16:19:
Nog een stukje over de subsidies op zonnepanelen (http://www.nu.nl/news.jsp?n=1240470&c=11):

Subsidie voor zonnepanelen keert terug
Uitgegeven: 18 september 2007 15:22
Laatst gewijzigd: 18 september 2007 15:23

DEN HAAG - Het kabinet gaat de aanschaf van zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen weer stimuleren.
novum

Er komt een subsidieregeling waarmee honderdduizend bestaande woningen gebruik kunnen maken van duurzame energievoorzieningen, blijkt uit de dinsdag verschenen begroting van het ministerie van VROM.
Mooi. Ik heb een plat dak en heb al vaker gedacht over zonnecellen, maar zonder subsidie is het niet te betalen. Zodra de subsidie er is ga ik maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
stefan001 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:08:
Ok, dit is wel een kick waard:

nieuws: 'In 2010 minder dan 1 dollar per watt voor zonnecel'

Hopen dat ze het halen :). Ik hoop ook dat ze het hebben over commerciele rendementen van hun eigen zonnecellen, en geen lab-rendementen, anders is het een oneerlijke vergelijking. In heb lab haalt een kristallijn silicium zonnecel wel 30% namelijk.

Ik ga zelf nog ff vrolijk door met zonnecellen gebaseerd op plastics 8)
Ach, tegen de tijd dat het concurrerent wordt met de energiebedrijven met bijbehorende overheidsinkomsten, komt er wel een heffing op zonnepanelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Microkid schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 20:09:
maar zonder subsidie is het niet te betalen.
I beg to differ. Het is maar net waar je je prioriteiten qua uitgaven legt natuurlijk. Ik kon het na enig sparen prima betalen en ik verdien echt niet abnormaal veel geld.

Merk ook op dat voor de Nederlandse samenleving als geheel de kosten gelijk blijven; of de panelen geheel door een particulier worden betaald, of gedeeltelijk door de particulier i.c.m. subsidies maakt daarvoor niet uit.

Berichtjes als deze op nu.nl zijn leuk maar ik zou het graag terug willen vinden in de officiële documenten. Pas als ik het daar lees krijg ik voorzichtig enige hoop.

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 18-09-2007 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
CanonG1 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 21:38:
Berichtjes als deze op nu.nl zijn leuk maar ik zou het graag terug willen vinden in de officiële documenten. Pas als ik het daar lees krijg ik voorzichtig enige hoop.
Even een heel simpel ideetje (wat al langer door m'n hoofd spookt): als je i.p.v. zo'n zonneboiler nou eens gewoon een spiegel buiten neerzet (formaat zonneboiler), en daarmee zonlicht door de ramen in je huiskamer binnen brengt... Dan heb je toch hele mooie "actieve passieve zonne-energie"? Kost vrijwel niets, regelsysteempje er bij dat de spiegel meedraait, en je hebt de hele winter meer zonne-warmte in huis dan zonder spiegel.

• TD-er
Ik vraag me af in hoeverre die energie praktisch is.
Overdag heb je al niet echt lichten aan, tenzij het erg donker is buiten. Voor de warmte in huis hoef je het ook niet te doen, want in de winter (wanneer je het meeste verstookt) heb je niet heel erg veel zonuren en zonlicht sla je niet heel makkelijk op. Verwarmd water wel.
Een laatste nadeel is dat het niet echt prettig is om tegen de zon in te kijken en met zo'n spiegel doe je dat wel.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nog verwonderlijker is eigenlijk waarom we niet ,en ik zit vooral aan supermarkten te denken, de koude lucht s`winters gebruiken voor de koeling.
Gewoon een pijpje met een pc ventilatortje en je hoeft voor de rest bijna geen elektriciteit meer te gebruiken.

Koele lucht lijkt mij namelijk makkelijker te koelen dan warme lucht , en als het te koud is kan je met een warmte regelaar gewoon de doorstroom koude lucht regelen en misschien mengen met de warme uitlaatgassen van de verwarming.

How do you save a random generator ?

• TD-er
Zo 1-2-3 kan ik 1 nadeel bedenken waarom je niet de koude buitenlucht wilt gebruiken om een vrieskist in te leiden...
De buitenlucht is veel vochtiger, tenzij het echt vriest dat het kraakt.
en om nou vochtige lucht in een vrieskist te leiden lijkt me ook niet echt handig.
Daarnaast weet ik niet of het nu wel verstandig is om lucht in een vrieskist in beweging te houden. Je zou verwachten dat het beter koel te houden is als de lucht stil staat, maar dat weet ik niet zeker.

• JeroenH
Je zou wel de radiator met koude buitenlucht kunnen koelen? Dan maakt de vochtigheid niet uit. Dan krijg je eenzelfde soort constructie als bij een split airco: de verdamper hangt binnen (in dit geval in de vrieskist) en de compressor hangt buiten. Dan zit je alleen 's zomers, de buitenlucht is dan vaak wat warmer dan binnen.

Het lijkt me een idee wat aan alle kanten goed lijkt, maar wat in de praktijk toch niet goed werkt. De besparingen die je kunt bereiken worden misschien teniet gedaan door de energie die je moet steken in het aanleggen van luchtkanalen en het laten lopen van ventilatoren. Daarbij zijn goed geïsoleerde huizen vrijwel luchtdicht (zeker als er een WTW is), als jij dan gaten in de muren gaat maken verlies je daar ook weer energie.

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 18 september 2007 @ 18:30:
[...]

Ik zal het je nog sterker vertellen: in de nieuwe catalogus van 2007/2008 staat hij voor € 41,97 (wel € 39,87 bij afname van 5 stuks). Dus Conrad stunt wat af met zijn prijzen! ;)
Ik heb hem op 11 september besteld bij conrad tegen oude prijs maar tot op heden is hij nog niet aangekomen. Heb inmiddels mailtje gestuurd met verzoek om hem tegen de nieuwe prijs te leveren :P

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:15:
Ik heb hem op 11 september besteld bij conrad tegen oude prijs maar tot op heden is hij nog niet aangekomen. Heb inmiddels mailtje gestuurd met verzoek om hem tegen de nieuwe prijs te leveren :P
Dat is slim! Ook bij mijn bestelling was het stoplicht geel, wat inhoudt dat het apparaat niet op voorraad is maar wel geleverd gaat worden. Ik vermoed dat ik ook wel even mag wachten op levering :) Het is natuurlijk een splinternieuw apparaat.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Heeft iemand enig idee of die logger een beetje nauwkeurig zal zijn? Las ergens op een PV-site dat de goedkopere types van de Conrad (van €15 of iets dergelijks) een afwijking van 15% hebben (en dat kon zowel 15% te hoog als te laag zijn). Dan wordt zo'n apparaat toch al een stuk minder interessant.

edit: zie net dat ze het zelf hebben over 'uiterst nauwkeurig', maar dat is me iets te vaag :P

[ Voor 14% gewijzigd door Gizz op 19-09-2007 11:44 ]

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
enchion schreef op woensdag 19 september 2007 @ 01:50:
Nog verwonderlijker is eigenlijk waarom we niet ,en ik zit vooral aan supermarkten te denken, de koude lucht s`winters gebruiken voor de koeling.
Gewoon een pijpje met een pc ventilatortje en je hoeft voor de rest bijna geen elektriciteit meer te gebruiken.

Koele lucht lijkt mij namelijk makkelijker te koelen dan warme lucht , en als het te koud is kan je met een warmte regelaar gewoon de doorstroom koude lucht regelen en misschien mengen met de warme uitlaatgassen van de verwarming.
Zelf zit ik daar ook wel eens aan te denken. Vooral in de winter is het toch eigenlijk idioot dat je een ruimte zit op te stoken tot 20/21'C. In die ruimte heb je dan weer een klein kastje staan, wat je weer gaat koelen tot de temperatuur die buiten gratis aanwezig is...

Verwijderd

CanonG1 schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:38:
[...]
Dat is slim! Ook bij mijn bestelling was het stoplicht geel, wat inhoudt dat het apparaat niet op voorraad is maar wel geleverd gaat worden. Ik vermoed dat ik ook wel even mag wachten op levering :) Het is natuurlijk een splinternieuw apparaat.
Ik heb de logger ook besteld, ook met 'geel stoplicht'. Behalve het gele stoplicht, kwam er ook bij te staan "Leverbaar vanaf 09-10-2007".
We moeten dus nog een kleine 3 weken op ons nieuwe speeltje wachten.

• JeroenH
Gizz schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:43:
Heeft iemand enig idee of die logger een beetje nauwkeurig zal zijn? Las ergens op een PV-site dat de goedkopere types van de Conrad (van €15 of iets dergelijks) een afwijking van 15% hebben (en dat kon zowel 15% te hoog als te laag zijn). Dan wordt zo'n apparaat toch al een stuk minder interessant.

edit: zie net dat ze het zelf hebben over 'uiterst nauwkeurig', maar dat is me iets te vaag :P
Daar kan ik je hopelijk over een tijdje alles over vertellen. Als ik de mijne heb ga ik er even mee langs de heren van olino.org, die hebben een professionele vermogensmeter en daar gaan we de 3500 mee vergelijken (ik neem de Energy Monitor 3000 natuurlijk ook even mee).

Ik heb het idee dat deze meters van Conrad nog behoorlijk nauwkeurig zijn, hoewel nauwkeurigheid natuurlijk relatief is: wat kun je verwachten van een ongeijkt apparaat van € 40. Maar ik denk dat het binnen de 5% zit wat mij erg netjes lijkt.
Verwijderd schreef op woensdag 19 september 2007 @ 12:29:
Ik heb de logger ook besteld, ook met 'geel stoplicht'. Behalve het gele stoplicht, kwam er ook bij te staan "Leverbaar vanaf 09-10-2007".
We moeten dus nog een kleine 3 weken op ons nieuwe speeltje wachten.
Hmmm, misschien hadden we een IA moeten houden, dat had nog iets gescheeld...

9 oktober is nog te overzien. Binnenkort dus meer details over de nauwkeurigheid en een eventuele ombouw naar zonnestroom-opbrengst meting.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 19-09-2007 12:51 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JakeNL schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:45:
[...]

Zelf zit ik daar ook wel eens aan te denken. Vooral in de winter is het toch eigenlijk idioot dat je een ruimte zit op te stoken tot 20/21'C. In die ruimte heb je dan weer een klein kastje staan, wat je weer gaat koelen tot de temperatuur die buiten gratis aanwezig is...
Hetzelfde heb ik met computerruimtes. Ik was een keer in de situatie dat een computerruimte tegen een buitenmuur wat extra apparatuur kreeg waardoor de airco het niet meer trok. De buitenmuren waren blind, dus terwijl het buiten -10 was was het binnen +40 en kon alleen door de deur naar de kantoorruimte gekoeld worden. Denk dan toch eens na en plan wat voor calamiteiten.
Overigens was de computerruimte wel splinternieuw. Het gebouw was een jaar eerder opgeleverd.

• TD-er
Over de levertijden van de Conrad: Ik heb ook wel een paar keer gehad dat een artikel pas 3 week later weer voorradig zou zijn, maar binnen een week was het al binnen.

• RemcoDelft
JakeNL schreef op woensdag 19 september 2007 @ 11:45:
[...]

Dan zet je je koelkast toch buiten? Moet je wel elke keer je buitendeur opendoen om er bij te kunnen...
En een luchtslang naar binnen is ook maar een paar maanden per jaar bruikbaar... Komt bij de noodzakelijke isolatie en onhandigheid van zo'n dikke slang.
Voor supermarkten geldt denk ik ook dat de koelkasten weinig verbruiken t.o.v. de vriezers, en voor de vriezers is het buiten toch nooit koud genoeg. Verder betalen supermarkten veel minder voor stroom dan consumenten.

• Mistraller
Maasluip schreef op woensdag 19 september 2007 @ 14:25:
[...]

Hetzelfde heb ik met computerruimtes. Ik was een keer in de situatie dat een computerruimte tegen een buitenmuur wat extra apparatuur kreeg waardoor de airco het niet meer trok. De buitenmuren waren blind, dus terwijl het buiten -10 was was het binnen +40 en kon alleen door de deur naar de kantoorruimte gekoeld worden. Denk dan toch eens na en plan wat voor calamiteiten.
Overigens was de computerruimte wel splinternieuw. Het gebouw was een jaar eerder opgeleverd.
Ehrm....de standaard methodiek voor het opvangen van calamiteiten in de IT wereld heet...redundancy. Met andere woorden, zet 2 airco's neer die afzonderlijk van mekaar de hele ruimte kunnen koelen. Grotere bedrijven hebben daarnaast meestal 2 of meer ruimtes die dus ook weer redundant zijn tov elkaar. 8)7
Bedenk dan dat de meeste kritieke services in een bedrijf, zoals mail/web/file servers etcetc ook weer meervoudig uitgevoerd zijn, en de backups daarvan óók weer extra apparatuur vereisen, etc etc en je begint enige voorstelling te krijgen van het feit dat de ICT een gigantische vervuiler is.
De gemiddelde airco in een serverroom is overigens wel meestal als split unit, dus in de winter is minder capaciteit nodig, de echte groene serverruimtes staan in de winter hun warmte af aan de kantoorbeluchting.
RemcoDelft schreef op woensdag 19 september 2007 @ 20:37:
[...]

Dan zet je je koelkast toch buiten? Moet je wel elke keer je buitendeur opendoen om er bij te kunnen...
En een luchtslang naar binnen is ook maar een paar maanden per jaar bruikbaar... Komt bij de noodzakelijke isolatie en onhandigheid van zo'n dikke slang.
Voor supermarkten geldt denk ik ook dat de koelkasten weinig verbruiken t.o.v. de vriezers, en voor de vriezers is het buiten toch nooit koud genoeg. Verder betalen supermarkten veel minder voor stroom dan consumenten.
Wat ik bij supermarkten niet begrijp; In zweden ben ik veel supermarkten tegengekomen waarbij het gehele gekoelde assortiment in een koele kamer stond. Je rijdt dus met je kar onder wat flappen door, je doet je jas dicht, en winkelt verder. De meeste vriesbakken (dus met pizza's en zo) hadden dan een deksel zoals bij een ijsjeskist. Gewoon met een gasveertje, heerlijk comfortabel, dubbelglas, dus goede isolatie en bijna geen condens.
Zo'n koele ruimte hebben ze hier in het dorp ook bij de Dirk. Ik snap niet dat er nu zo moeilijk gedaan wordt.
Overigens hebben veel vriesbakken volgens mij nu ook al een ventilator om de koude lucht goed rond te krijgen, want koude lucht is zwaarder. Dus dat argument gaat niet op.

[ Voor 32% gewijzigd door Mistraller op 19-09-2007 23:16 ]

---------------

Verwijderd

Mistraller schreef op woensdag 19 september 2007 @ 23:09:
[...]
Wat ik bij supermarkten niet begrijp; In zweden ben ik veel supermarkten tegengekomen waarbij het gehele gekoelde assortiment in een koele kamer stond. Je rijdt dus met je kar onder wat flappen door, je doet je jas dicht, en winkelt verder.
In mijn beleving had je dat vroeger in bijna iedere supermarkt hier in Nederland. Nu weet ik alleen een Bas van der Heijden. Het zal wel te maken hebben met de routing door de winkel dat ze niet willen dat je al je koelproducten in een ruimte kan halen. Nu zie je meer en meer dat alle koelkasten lans de rand van de winkel staan met de schappen in het midden. Hierdoor wordt je de hele winkel door geleid.

De Jumbo hier in Walbrug, Zwijndrecht, spant wat mij betreft de kroon. Het hele koelgedeelte is ook nog eens extreem koud door middel van airco's. Als het buiten warm is, kan ik niet langer dan 2 minuten in dat deel van de winkel zijn. Dan liever weer een koude ruimte en de rest van de winkel op normale temperaturen.

• stefan001
Misschien mosterd na de maaltijd O-) , maar waren er misschien nog mensen naar joint solar panel in utrecht gister? Er was een praatje bij waarbij ze inderdaad de kosten van de zonnecellen onder de 1 euro per Wp willen, maar ik moet nog zien dat het ze lukt... Verder waren het meer in-depth praatjes over de werking van zonnecellen. Tsja, mijn vakgebied he.

• JeroenH
stefan001 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:01:
Misschien mosterd na de maaltijd O-) , maar waren er misschien nog mensen naar joint solar panel in utrecht gister? Er was een praatje bij waarbij ze inderdaad de kosten van de zonnecellen onder de 1 euro per Wp willen, maar ik moet nog zien dat het ze lukt... Verder waren het meer in-depth praatjes over de werking van zonnecellen. Tsja, mijn vakgebied he.
Ik had geen idee dat dat was, anders had ik misschien wel gegaan (als dat mogelijk was geweest, zo te zien is het voor professionals).

http://www.jointsolarpanel.nl/

Jij bent geweest begrijp ik? Was het interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Conrad heeft nog een leuke energie-logger, de Energy Control 3000 USB
Nieuwsbrief van Conrad
Dat ding kan van meerdere stopcontacten loggen en die dingen zou je volgens mij ook moeten kunnen ombouwen om teruggeleverde energie te kunnen meten per omvormer.
Ik heb nog niet gekeken of deze ook autonoom kan loggen, dus zonder dat er een PC aanstaat.
Edit:
Ja dus, (de Conrad-site doet het nu weer hier, toen ik het postte even niet) dit kastje kan zelfstandig loggen.
Datalogger voor max. 108 dagen (1 sensor, 9 dagen bij 12 sensoren).

[ Voor 17% gewijzigd door TD-er op 21-09-2007 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
CanonG1 schreef op donderdag 20 september 2007 @ 21:57:
[...]

Ik had geen idee dat dat was, anders had ik misschien wel gegaan (als dat mogelijk was geweest, zo te zien is het voor professionals).

http://www.jointsolarpanel.nl/

Jij bent geweest begrijp ik? Was het interessant?
Klopt, dat was het. Je kan de presentaties van de vorige jaren gewoon downloaden. Het is inderdaad voor professionals. Het meeste wat men laat zien is nog redelijk fundamenteel onderzoek naar zonnecellen voor de toekomst (dunnere lagen voor silicium zonnecellen, dye cellen, plastic cellen, ...). Interessant was het zeker :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als onderstaand artikel waar is kan er in de toekomst misschien water in mij speksteenkachel :o

http://www.netserver1.net..._a1.asp&que=paginanr=5178

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 22:06:
Als onderstaand artikel waar is kan er in de toekomst misschien water in mij speksteenkachel :o

http://www.netserver1.net..._a1.asp&que=paginanr=5178
Het moet niet alleen waar zijn, de energie die nodig is voor het opwekken van de golven moet ook nog eens (veel) minder zijn dan de energie die uit de verbranding (met vuur of brandstofcel) vrijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
De energie die je eruit haalt kan nooit hoger zijn dan de energie die je erin steekt. Water heeft namelijk een chemisch lagere energie dan de combinatie waterstof en zuurstof. De vraag is hoe efficient je op deze manier waterstof kan maken.

EDIT: het is laat en ik lees het nog een keer. Door de radiogolven wordt dus het waterstof gemaakt, maar door diezelfde golven komt het waterstof meteen tot ontbranding. Dat is dus niet handig. Ik weet alleen niet of je dat op een of andere manier slim kan scheiden.

[ Voor 42% gewijzigd door stefan001 op 21-09-2007 23:21 ]

Verwijderd

stefan001 schreef op vrijdag 21 september 2007 @ 23:07:
De energie die je eruit haalt kan nooit hoger zijn dan de energie die je erin steekt. Water heeft namelijk een chemisch lagere energie dan de combinatie waterstof en zuurstof. De vraag is hoe efficient je op deze manier waterstof kan maken.

EDIT: het is laat en ik lees het nog een keer. Door de radiogolven wordt dus het waterstof gemaakt, maar door diezelfde golven komt het waterstof meteen tot ontbranding. Dat is dus niet handig. Ik weet alleen niet of je dat op een of andere manier slim kan scheiden.
Ik zie het al helemaal gebeuren dat ze afwal water Biochemisch gaan ontleden zodat er ook waterstof onstaat. Waterstof voor de burger zie ik niet snel komen, maar waterstof voor in de industrie dus wel. Heb jij een idee hoe groot onze dagelijkse hoop afgewerkt voedsel is? Dat maal 16,7 miljoen en je hebt een leuke hoeveelheid waterstof. Ik meende dat een drol tussen de 120-160 watt aan energie laat vrijkomen in de vorm van waterstof. Dat maal 16,7 miljoen en je kunt heel wat fabriekjes aandrijven.

Dus we winnen energie indirect uit de landbouw want onze ... is niets meer dan landbouwproducten en dierlijk afval (vlees). Mijn ... levert meer op? want ik ben vegetarisch.

Daar moet men het in zoeken. Als Nederland het voorheft in touw neemt kan onze naam nogwel eens nog bekender worden. We hebben de kans om Nederlands als wereldtaal te laten worden ook verkloot, dus nu aan de gang ermee zou ik zeggen.

Huizen kunnen nog beter worden geïsoleerd (passive house) en dat is ook een goede oplosing. Het kost even meer bouwmateriaal, maar weegt dat op tegen de jarenlange besparing? Al is het niet voor de burger zelf die een lage maandlast zal hebben in zo'n huis. Setje zonnepanelen erop en je enigste kostenpost is nog water en rioolheffing.

Ik zag dit idee van biochemie op newenergy TV en het sprak mij heel erg aan want als we ergens een overshot aan hebben is het wel afvalwater.

Het vrij te komen methaangas kun je ook opvangen.

Ik denk dat als we met zijn alle wat wijzer worden dat we energieneutraal kunnen leven of ik bedoel met weinig centrales en zonder import. Export is lucratief, import niet, weer een boel geld te behalen/te besparen/terug te verdienen in investreingen.

Gaan ze 5 kolencentrales bouwen 8)7 Idioot land met een heel dom plan. Ik ben tegen, fel tegen die pokkecentrales. Ik ben best bereid 50 euro per jaar meer aan belasting te betalen als mijn idee werkelijkheid wordt. Dat verdien je namelijk in no-time zelf terug *O*

• SA007
  • Laatst online: 03-10 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Damn, zet net de tv aan, was een week in almere, een duurzame wijk.
Dingen als geen auto's, ltv verwarming, zonneboilers, enzovoorts.

Lopen ze zo'n huis binnen, laten wat dingen zien en wat hangt er aan het plavond?
Een kroonluchter met zeker een dozijn gloeilampen erin!

Verwijderd

SA007 schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 10:46:
Damn, zet net de tv aan, was een week in almere, een duurzame wijk.
Dingen als geen auto's, ltv verwarming, zonneboilers, enzovoorts.

Lopen ze zo'n huis binnen, laten wat dingen zien en wat hangt er aan het plavond?
Een kroonluchter met zeker een dozijn gloeilampen erin!
hahaha, zul je net zien.

Welke wijk is dat? Ik ben namelijk ook wel geïntresseert en vooral geen auto's staat mij erg aan.

Ik probeer het zuinig te doen, maar zolang mijn huis geen topisolatie heeft zal het weinig zin hebben.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 07:38:
[...]
Ik meende dat een drol tussen de 120-160 watt aan energie laat vrijkomen in de vorm van waterstof. Dat maal 16,7 miljoen en je kunt heel wat fabriekjes aandrijven.
Laten we het eens uitrekenen. Sowieso denk ik dat je 160 watt/uur bedoelt, niet watt. Nou halen we daar nog wat vanaf, want je zit met het transport, 50% rendement bij omzetten waterstof -> elektriciteit. Hou je iets van 50 Wh per drol over, maal 16,7miljoen is 835000 KWh per dag, oftewel 3x108KWh per jaar.

De Nederlandse industrie gebruikt per jaar 524 PJ per jaar (bron), oftewel 1.45x1011KWh.

Jouw drollensysteem zou dus 0,2% van de Nederlandse industrie van energie kunnen voorzien. Daarvoor moet je wel het hele rioleringssysteem aanpassen en voor de distributie zorgen. Ik denk dat het weinig zoden aan de dijk zet (kosten/baten).

• stefan001
Gizz schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:08:
Sowieso denk ik dat je 160 watt/uur bedoelt, niet watt.
Jullie zijn beide fout :P, het zal watt*uur zijn (Wh). Maar deze discussie hebben we al een paar keer gehad.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Uh ja, inderdaad :P Normaal schrijf ik het gewoon als Wh, wou het voluit schrijven om het te verduidelijken (beter niet kunnen doen dus :P ). Ochja, als het rekenen ermee verder maar goed gaat he ;)

Verwijderd

Gizz schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 14:08:
[...]

Laten we het eens uitrekenen. Sowieso denk ik dat je 160 watt/uur bedoelt, niet watt. Nou halen we daar nog wat vanaf, want je zit met het transport, 50% rendement bij omzetten waterstof -> elektriciteit. Hou je iets van 50 Wh per drol over, maal 16,7miljoen is 835000 KWh per dag, oftewel 3x108KWh per jaar.

De Nederlandse industrie gebruikt per jaar 524 PJ per jaar (bron), oftewel 1.45x1011KWh.

Jouw drollensysteem zou dus 0,2% van de Nederlandse industrie van energie kunnen voorzien. Daarvoor moet je wel het hele rioleringssysteem aanpassen en voor de distributie zorgen. Ik denk dat het weinig zoden aan de dijk zet (kosten/baten).
Nee, 100% efficiënt via brandstofcellen en ik heb de energetische waarde van het vrijgekomen methaan nog niet meegerekend.
Dus 0,4%. Dan blijft er 99,6% over en dat is op zo'n schaal maar mooi iets eraf.
Je hebt ook geen nieuw buizenstelsel nodig en alles gebeurt in de zuiveringsfabriek, ondergronds in enorme tanks. Dat is een eenmalige investering die het bedrijfsleven zou kunnen terugsubsidiëren via wetten.

Ik vind 0,4% al behoorlijk voor hetgeen wat je haast gratis kunt terugwinnen. Reken eens uit hoeveel huishoudens je hiermee van elektra voorziet. Zal aardig wat zijn.

Dit is slechts een radartje van het hele waterstofsysteem. Kassen kunnen ook meedoen en multiplateaukassen al helemaal.

En het zijn niet alleen maar drollen, maar ook GFT en dat hebben we nog iets meer en mest (weg mestoverschot, boeren ook blij).

Ik weet het zo net nog niet hoor

het simpele erachter is dat plant, mens en dier voor 97 % bestaan uit Koolstof, Waterstof, Zuurstof en Stikstof.

Het simpele idee is om het waterstofatoom vrij te maken door elektrochemische bacteriën die de vrijgekomen electronen laten wegvloeien in een massaplaat waar het wordt opgevangen. Het afval zelf kan ook nog waterstof produceren dus je kunt die drol dubbel ontleden, maar dat is te duur.

Het stikstof kan weer recycled worden en het heeft nog veel meer voordelen dan alleen maar 0,4%.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2007 19:53 ]

• stefan001
Exuimtum, je moet je biologielessen nog eens nalezen :P.

Stikstof recyclen :? 80% van de lucht bestaat uit stikstof.

Electrochemische bacterien die electronen afstaan? Ik ben geen bioloog maar ik heb er nog nooit van gehoord hoor...

Een mens bestaat voor zover ik weet voor 90% uit water.

Sinds wanneer kan het bedrijfsleven subsidieren? Ik snap je percentages ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door stefan001 op 22-09-2007 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

CanonG1 schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 09:17:Nope. Zit ingebouwd in elke omvormer. Moet aan allerlei wettelijke eisen voldoen. Diverse parameters worden gemeten: spanning, frequentie, impedantie en zodra één of meerdere van deze waarden buiten bepaalde grenzen lopen schakelt de omvormer de levering binnen 0,1s uit.
Impedantie wordt bij mijn weten uitsluitend in Duitsland wettelijk voorgeschreven, elders wordt het als niet zinnig bestempeld. Producenten als Mastervolt maken speciale versies van hun apparaten voor de Duitse markt met impedantiemeting. Voor the rest of the world wordt dat gadget (meerkosten) weggelaten.

Als ik dus naar Duitsland verhuis, kan ik mijn mooie OK4tjes niet gebruiken (althans: het zou niet "mogen" omdat er geen impedantiemeting in zit)...

Yep, ik ben terug van weggeweest.

Foto'tjes zien?

http://www.polderpv.nl/ni...m#23sep2007_vakantiefotos

:9~

PS: ik dacht dat jullie al aan DE deel 4 bezig zouden zijn. Valt toch weer tegen! ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@stefan001

Onder het kopje waterstof, daar staat het

Ik stond er net zo van te kijken als jij, destijds ;)

Biologielessen. Mijn laatste les was op 14 mei 1992. Ik ken al die ISO termen niet meer zo zuiver als toen dus vergeef me als ik een eenheid verkeerd opschrijf.
Het gaat om de essentie dat ik het principe snap en dat ik niet voor een heel groot vraagstuk sta. De genoemde site vind ik een van de beste sites die ik ooit gevonden heb in heel mijn internetleven.

Ik vind het niet vreemd dat je zo reageert, want ik kende het principe ook nog niet.

Stikstof recyclen is inderdaad niet nodig :P Mijn fout inderdaad :)

Kijk en huiver ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2007 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 11:04:
Stikstof recyclen is inderdaad niet nodig :P Mijn fout inderdaad :)
Hier ga je toch de mist in.... De stikstof in de lucht (N2-gas) is namelijk totaal onbruikbaar voor de meeste planten, en moet eerst "gefixeerd" worden. Dankzij kunstmest kan dat al 100 jaar, en dankzij kunstmest kunnen er nu meer dan 3 miljard mensen op aarde leven.
Oftewel het recyclen van stikstof terug naar N2 is misschien "niet nodig", maar de andere kant op wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2007 @ 19:47:
[...]

Nee, 100% efficiënt via brandstofcellen
Mag ik even lachen? Een brandstofcel die 100% efficiënt is? :P
Wikipedia over fuel cells:
The overall efficiency (electricity to hydrogen and back to electricity) of such plants (known as round-trip efficiency) is between 30 and 50%, depending on conditions
Ook al sla je de eerste stap over en neem je aan dat H2 uit de drollen 100% efficiënt gewonnen kan worden (wat niet zo is), dan zit je nog steeds met de laatste stap die gewoon niet verliesvrij kan.
Dus 0,4%. Dan blijft er 99,6% over en dat is op zo'n schaal maar mooi iets eraf.
0,2% lijkt me waarschijnlijker, want jouw 100% efficiency aannames kunnen in de praktijk helemaal niet. Maar het is echt een druppel op de gloeiende plaat. Vergis je niet, als je de helft van Nederland via biomassa van waterstof wil voorzien heb je dus 250x deze waarde nodig! Dan helpt het dus niet als je bijvoorbeeld nog mest van de veestapel noemt, want dan moet je voor de overige 240x nog andere bronnen zoeken. Is niet te doen dus.
Je hebt ook geen nieuw buizenstelsel nodig en alles gebeurt in de zuiveringsfabriek, ondergronds in enorme tanks.
Je ziet het te makkelijk. Sowieso is er niet één grote zuiveringsfabriek, maar zijn er tientallen in Nederland. Men zal dus tientallen zuiveringsinstallaties moeten ombouwen, een stuk minder efficïent dan ergens één megacomplex bouwen. Verder zit je nog met het transport waterstof naar de bedrijven (kost energie, capaciteit) en het ombouwen van fabrieken zodat ze waterstof kunnen gebruiken om hun eigen energie op te wekken.
Dat zijn heel wat stappen die veel geld en energie kosten (en bijvoorbeeld het transport blijft altijd geld kosten, dat is niet iets éénmaligs).
Het is niet zo simpel dat je wat bacteriën in de waterzuiveringsinstallatie gooit, je 100% efficiency hebt en zonder veel werk opeens 0,4% van de Nederlandse industrie van energie voorziet..
Ik vind 0,4% al behoorlijk voor hetgeen wat je haast gratis kunt terugwinnen. Reken eens uit hoeveel huishoudens je hiermee van elektra voorziet. Zal aardig wat zijn.
Ik stel voor dat jij dat eens uitrekent! Je gooit steeds maar mooie aannames neer van "dat zullen wel veel huishoudens zijn, dat zullen veel fabrieken zijn, dat is veel energie, dat is efficiënt etc.", maar reken het eens zelf uit in plaats van dat je alleen iets neergooit en anderen weer het werk laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het is wel een grove oversimplificatie op elk front. Face it: we vinden nooit meer zo'n prachtig energiedichte bron als olie. Het is gewoon niet mogelijk om het te hebben over één simpele of universele toekomstige duurzame energiebron. Onze enige hoop daarop is kernfusie en iedereen heeft inmiddels hopelijk wel door dat dat nog honderd jaar gaat duren (bron: iedereen die elk jaar opnieuw zegt dat we het over 10 jaar hebben, wat ik al 20 jaar hoor).

Het duurzaamheidsvraagstuk kan niet eenduidig of politiek correct worden beantwoord, we zullen vele verschillende bronnen moeten aanboren, waarschijnlijk ook kernsplitsing. Zeker met het huidige verbruikspatroon, anders raken we straks afhankelijk van één bron: kolen uit china. En dat heeft in het verleden altijd uitgewezen economisch onhandig te zijn. Al met al denk ik dat dit topic wel genoeg heeft uitgelicht dat het in ieder geval niet mogelijk is om energie zo goedkoop te produceren als we nu doen. Het zal duurder worden, en daarom is het zo belangrijk om nu al na te denken over bezuinigingsmaatregelen, vooral op het gebied van de grootste consumenten-energievreters: vervoer en nieuwproductie. Je kunt je huis een week in de winter stoken van de energie die het kost om je eten van diezelfde week te verpakken en te vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua energiedichtheid is olie een prachtproduct. Maar het hoeft geen aardolie te zijn. Of pindaolie enz. Ik geloof dat de olie die ze verkrijgen uit het persen van algen ook erg potent is. Algen die gecultiveerd worden in grote bakken. Zelfs hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2007 @ 11:45:
Qua energiedichtheid is olie een prachtproduct. Maar het hoeft geen aardolie te zijn. Of pindaolie enz. Ik geloof dat de olie die ze verkrijgen uit het persen van algen ook erg potent is. Algen die gecultiveerd worden in grote bakken. Zelfs hier in NL.
De efficiency van planten/algen-groei is alleen erg laag! Oftewel je hebt zeer grote oppervlaktes nodig. Leuk om de Sahara vol bakken te zetten misschien. Dan heeft de verdamping er uit meteen gunstige invloed op de regen daar.

[ Voor 6% gewijzigd door RemcoDelft op 23-09-2007 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zet die efficiency wel eerst eens af tegen de lengte van de productiecyclus. Algen kunnen vaak al met een paar dagen geoogst worden. Vele cycli per seizoen tegenover bv. conventionele gewassen.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.