Ik denk van wel, helemaal als je het warme water op zoveel mogelijk manieren kunt gebruiken (wasmachine, afwasmachine).AnneTweaks schreef op maandag 10 september 2007 @ 18:45:
maar voor het voorverwarmen van tapwater is het in principe altijd zinvol ?
Dat is lastig... je zou het alleen kunnen inschatten door op één of meerdere 'typische stookdagen' geen gas te verbruiken (niet koken, haal chinees, en pak geen heet water) en dan op te schrijven hoeveel je ketel verbruikt. Of anderszins: meet je gasverbruik tijdens x minuten douchen. Het zullen benaderingen zijn, maar dat is beter dan niets.Is er een manier om je gasverbuik te meten ?
Ik zou nl wel eens willen weten welk deel daarvan door de verwarmingsketel wordt gebruikt om de CV installatie van warmte te voorzien, en welk deel voor het douchen wordt gebruikt.
Maar ik zou zo niet weten hoe ik dat zou kunnen meten en neem aan dat het voor mij nog lastiger is vanwege de 'indirecte gestookte boiler'.
Daar ben ik het niet mee eens. Als een aankoopsubsidie wordt afgeschaft staat marktplaats direct weer vol met zonnestroompanelen die gedeeltelijk met gemeenschapsgeld zijn aangeschaft. Dat is toch wel erg jammer. Anderzijds, een belofte dat een terugleververgoeding 20, 25 of zelfs 30 jaar blijft bestaan zou misschien meer mensen overtuigen dat de overheid een betrouwbare partner kan zijn. Daarbij spoort een terugleververgoeding mensen aan hun systeem te optimaliseren voor een zo hoog mogelijke output. Bij een aanschafsubsidie zal een gedeelte van de kopers de zaak op het dak planten en er niet aan meten en kan er dus een gedeelte zonnestroom verloren gaan door verkeerde plaatsing, defecten, etc. Dat is geen efficiënte manier van gebruik van gemeenschsapsgeld. En dat moet toch zijn waar we naar streven, vind ik. Met die gedachte in het achterhoofd kun je je ook afvragen of het subsidiëren van zonnestroom wel de meest efficiënte manier is: stroom uit wind is goedkoper dan zon. Natuurlijk, één van de doelen van de subsidie op zonnestroom is om het verkochte volume omhoog te krijgen zodat de prijs omlaag kan, maar toch. Iets om over na te denken. Ik als belastingbetaler wil graag dat mijn verplicht afgedragen geld zo efficiënt mogelijk besteed wordt.Daar zou ik 'huiverig' voor zijn.
De meeste maatregelen die in de subsidie hoek zitten komen na verloop van tijd toch weer ter discussie te staan. De overheid mag dan nog zo betrouwbaar willen zijn, omstandigheden veranderen nu eenmaal waardoor er nieuwe oplossingen bedacht moeten worden.
Daarom lijkt mij een oplossing waarbij meteen vooraf duidelijk is waar je aan toe bent te verkiezen boven die nog jaren door blijft lopen.
Omdat het een veel kleinere dichtheid heeft dan fossiele brandstoffen. Die dichtheid is (samen met de mogelijkheid het makkelijk op te slaan) de grootste kracht van fossiele brandstoffen.Ik volg niet waarom duurzaam opgewekte energie uit zon, wind en/of water altijd schaars zal zijn.
Op de lange termijn is daar denk ik geen ontkomen aan. Fossiele brandstoffen raken op, hoe je het ook wendt of keert.Daarnaast denk ik ook niet dat we een transitie van enkel fossiele brandstoffen naar enkel wind/water/zon zullen/moeten maken.
Kernfusie is de energiebron van de toekomst. En zal dat ook nog heel lang blijvenEn dus kunnen we het langer met de fossiele brandstoffen uitzingen totdat kernfusie eindelijk bruikbaar is. Of zo
Wat maakt dat in de praktijk uit? Ik doe de lampen in de woonkamer aan het begin van de avond aan, en aan het eind van de avond weer uit. Die opwarmtijd zie ik niet als een bezwaar. Op plekken waar die inschakeltijd wel een bezwaar is zou een spaarlamp waarschijnlijk toch niet de huiste keuze zijn.Wat wel lastig is en waar ik eigenlijk nooit iets over lees is dat het seconden duurt, soms zelf meer dan een minuut, voordat de lampen hun uiteindelijk brandsterkte bereiken.
Mijn frames zijn gewoon 36 graden, geen enkel probleem.Ik las ergens dat de meeste frames niet in de meest optimale stand van 360 worden opgesteld maar onder 300 juist omdat anders door de soms harde wind de dankbelasting te groot zou worden.
Als het nieuw koopt: laten berekenen door de leverancier. Als je het tweedehands koopt: kijken wat de huidige eigenaar er in heeft zitten, en als jouw omstandigheden minder gunstig zijn (hoger gebouw, meer naar de kust, etc.) 10% er bij doen.Stel ik ben een doe-het-zelver die, op de plug-and-play manier (het is echt zo simpel), een PV systeem op zijn dak wil zetten, heeft iemand een idee hoe je dan kunt berekenen dat de hele handel niet van het dak waait en er ook niet de 1e de beste storm doorheen zakt ?
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 10-09-2007 20:57 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar