Oké hoor, maar je hebt hem wel gedaan.
Natuurlijk is iemand in een villa met 50 spaarlampen beter bezig dan jij met je 22 spaarlampen en weet je waarom?
Die persoon in de villa is ook een burger en tapt ook stroom af. Of hij nu 50 gloeilampen gebruikt of 50 spaarlampen, dat maakt groot verschil. Hij bespaard 50 voudig en jij 22 voudig en jij belast het milieu al sowieso minder als die persoon in de villa, maar nu komt het.
De persoon in de villa zal gewoon vervuilen of jij nu 1 spaarlamp hebt of 22. Dus die persoon in de villa bespaard meer op de grote rekening dan jij en ik denk dat de test het zo intepreteerd.
Die persoon in de villa zal op andere punten weer hoger scoren zoals het jaarkilowattage en gasverbruik. Mag hij ook een paar punten winnen?
Oké, ik moet toegeven dat een huishouden niet zoveel kan besparen als de grote industriëen. Een doorontwikkelde test voor bedrijven zal meer soelaas bieden en helaas moeten we met subsidies werken om mensen warm te krijgen voor het probleem.
vertel mij dan eens ook waarom je de test niet vind deugen? Wat zou jij dan verbeteren?
Je kunt het wel een k*ttest vinden, maar onderbouw dat eens want bovenstaande redenen zijn in mijn ogen niet afdoende om zo'n test (wederom van onze gewraakte Consumentenbond met haar mislukte Vista campagne?).
PS: Met de auto naar Taiwan, veel succes ermee.
Vliegen kost nu eenmaal veel energie en niet alleen de kerosine, maar ook het vliegtuig zelf en de verbruikte olie. Ik weet dat een 737 ongeveer 24.000 liter kerosine nodig heeft om 300 mensen van Schiphol naar Athene te vliegen (de route die ik regelmatig doe en ik heb het ooit gevraagd).
De afstand is 2123 km dus dat is een verbruik van 11,3 op 1 ofwel 11,3 liter per kilometer.
Dat is 1130 liter per 100 km ofwel een verbruik van 3,77 liter per 100 km per persoon.
Dat is ongeveer vergelijkbaar met een Lupo 3L per persoon bestuurd of een Mercedes met 4 mensen.
Vliegen is schoner dan de auto per persoon, maar
1. Mijn lijnvluchten zitten niet altijd vol. Ik heb vaak de stoel naast me vrij. Soms minder dan 30% bezetting. Dan kun je mij niet wijsmaken dat vliegen schoon is en ik denk dat ze daar in de test rekening mee hebben gehouden, maar dat weet ik niet zeker.
2. Je gaat gemakkelijker naar Athene en Athene is nu bereikbaar. Zouden er geen vliegtuigen zijn dan zou ik minder vaak in Athene komen.
3. Die Lupo 3L die ineens 2 personen gaat vervoeren is ineens veel schoner. Het is 3,77 liter pér persoon en niet per voertuig. Hmm, 3,77 liter per stoel om concreter te zijn.
Daarom is vliegen niet zo milieuvriendelijk. Het is té makkelijk en goedkoop. Voor een retour Athene Business klas betaal ik 780 euro inclusief alles. Dat is per kilometer 18 cent en dat is wederom gelijkwaardig aan een goedkope auto. Alleen ben ik er met 3 uur en 15 minuten.
Snap je?
[
Voor 36% gewijzigd door
Verwijderd op 04-10-2007 12:26
]