zonnigtype, CanonG1, dat is precies wat ik al eerder in dit topic aangaf:
quote:
MisTraller schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:31:
Historie functie uit de soladin kent helaas wel bugs, die ik niet kan vermijden als ik de soladin historie uit wil lezen: Dat zijn er tot nu toe 3:
1) Als op 1 dag de soladin een tijdje uitgaat, en later weer opstart, wordt dit als een nieuwe dag gelogd.
2) Als de soladin een dag niet draait kan ik dat niet uit de ontvangen data halen.
3) De draaitijd wordt naar beneden afgerond op 5 minuten.
Probleem 1 en 2 komen niet vaak voor, alleen bij sneeuwval en defecten etc. Ik kan ze echter niet afvangen.
De soladin houdt de datum niet bij. Eén enkele uitlezing slaat dan dus gewoon op een aaneengesloten periode van activiteit. Ook in mijn linux script plak ik dus zelf de datum bij de uitlezing, maar het is dus zoals gezegd mogelijk dat dit ook niet juist gaat. En achteraf is het ook lastig om dat nog te corrigeren, omdat je dan moet werken met een verwachtingspatroon, dat niet 100% klopt. (bv met sneeuw kan je zomaar ineens maar een draaitijd van 2 uur hebben, terwijl het de dag ervoor nog 8 uur was. )
In een normale situatie zal dit echter niet zomaar voor problemen zorgen, ik heb het nog maar weinig meegemaakt in elk geval.
Het script wat mijn panelen continu uitleest, (wat dus niet uitgaat van de dagtotalen maar van de totaalopbrengst van het gehele apparaat) heeft daar geen last van. Als er een dag geen productie is geweest, dan wordt er gewoon een 0 weggeschreven voor die dag, en er wordt netjes een foutmelding in de log weggeschreven. Dat komt uiteraard omdat je onder linux of windows wel een datum beschikbaar hebt. Pas voor de grap je datum maar eens aan en draai dan de software nog eens.
Je kan het probleem wel omzeilen, maar dan zal je dagelijks het script moeten draaien. Als dan de voorlaatste gegevens (die dus "gisteren" zijn bewaard) ineens 2 of meer dagen zijn verschoven, ipv 1, dan weet je dus met enige zekerheid dat er iets raars aan de hand is. Het blijft echter een verwachting, want in het geval dat je meerdere dagen een even grote productie en draaitijd hebt, gaat het weer niet. Omdat je daardoor allerlei vage constructies creeërt die nooit tot 100% betrouwbaarheid leiden, ben ik daar niet aan begonnen.
In dit soort gevallen werkt een menselijke controle immers veel beter, want een programma kan niet zomaar zien of er sneeuw, zonsverduisteringen of stroomverstoringen zijn geweest...
Mistraller wijzigde dit bericht 26-05-2007 15:09 (3%)