LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 256.726 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226983

jongens begin nu niet te vroeg met juichen :9~
We weten nog niet zeker of we ze definitief in ons assortiment opnemen.
Het zijn GU10 met 7x1 Watt powerleds, maar dan wel 50mm, deze passen dus
ook in inbouw spotjes…. in tegenstelling tot de 3x2 Watt die wij verkopen.
Maargoed laten we eerst maar eens kijken wat pallas er van vind :p

Maare, ik dacht even dat hier niet meer zoveel geluld werd maar pfff
ik ben 20 minuten bezig geweest om al die technische verhalen te lezen
Zijn er niet nog meer mensen met foto’s?
er zijn toch aardig wat mensen op dit topic actief die ledlampen bij ons hebben besteld
Dus pak die camera erbij! ;) dan kunnen we lekker met zijn allen leuk kijken en vergelijken
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-04 20:28

EFL

Anoniem: 226983 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:17:
er zijn toch aardig wat mensen op dit topic actief die ledlampen bij ons hebben besteld
Dus pak die camera erbij! ;) dan kunnen we lekker met zijn allen leuk kijken en vergelijken.
Owkee dan... ;)

Gekocht: 3x1W Gu10 ledspots 33 stuks
bedoeling is om hiermee de gelijksvloers (eetkamer, keuken en badkamer) te verlichten. Enkel in de badkamer zijn de spots nog niet geïnstalleerd omdat ik daar de bekabeling nog moet vernieuwen.

In de keuken en eetkamer is het licht ruim voldoende. Je kan vlot lezen en details zien, net als bij ander licht. Echter, mijn ervaring is dat ledlicht anders 'aanvoelt'. Het schijnt fel direct op voorwerpen, maar wordt weinig verstrooid. Voor indirect licht vindt ik het dus minder geschikt. Om dit op te lossen heb ik in de eetkamer 3 spaarlampspotjes (7 Watt, IKEA) geïnstalleerd die op de muren schijnen als sfeerverlichting. (Zo'n 7 Watt spaarlampspotje geeft trouwens heel wat minder licht als een 3 Watt ledspot!)

Maar goed, kijk zelf maar eens! Ik heb de foto's zo getracht te trekken dat ze de werkelijke hoeveelheid licht weergeven... De spaarlampjes staan nog niet op deze foto's op, het zijn dus enkel led's die je ziet.

Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd35/EFL001/001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd35/EFL001/002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
Heel mooi die verlichting. Ik vind het licht prima verspreid op deze manier.
Met dit soort foto's kan ik volgens mij nog wel mijn vriendin overhalen om over te gaan op LED verlichting ipv energievretende gloei- en halogeenlampen beneden. Boven hebben we over spaarlampen, omdat we daar eigenlijk alleen maar functioneel licht nodig hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:20

Nakebod

Nope.

Zeer netjes afgewerkt ook, mooi weggewerkt.
Wel hoge initiële kosten, maar die heb je als het goed is vrij snel terug verdient door de besparing :)
Hoeveel watt aan verlichting had je voorheen totaal? Vast wel meer dan de ~100 watt die je nu hebt als je ze allemaal aan hebt :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL

EFL

universal creations schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:54:
Heel mooi die verlichting. Ik vind het licht prima verspreid op deze manier.
Met dit soort foto's kan ik volgens mij nog wel mijn vriendin overhalen om over te gaan op LED verlichting ipv energievretende gloei- en halogeenlampen beneden. Boven hebben we over spaarlampen, omdat we daar eigenlijk alleen maar functioneel licht nodig hebben.
Dank je! Wat helpt om je vriendin te overtuigen (was bij mij toch zo): reken de besparing op lange termijn uit.
Wat gloei(draad)lampen betreft: de enigste die ik (als de verbouwing helemaal rondt is) nog in m'n huis wil zijn de lampjes van de koelkast en oven :P )
Nakebod schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 09:06:
Zeer netjes afgewerkt ook, mooi weggewerkt.
Wel hoge initiële kosten, maar die heb je als het goed is vrij snel terug verdient door de besparing :)
Hoeveel watt aan verlichting had je voorheen totaal? Vast wel meer dan de ~100 watt die je nu hebt als je ze allemaal aan hebt :)
hey bedankt! Met voorheen vergelijken kan ik niet: Ik heb dit huis een dik half jaar geleden gekocht en meteen verbouwd. De led's zijn dus de eerste verlichting die ik hier gebruik. Op dat vlak komt het voor mij zelfs voordeliger uit: Ik moet geen lamp weggooien die ik vervang.

Stiekem ben ik zelfs een beetje de copycat aan het uithangen: Ik wil ook mijn huis verlichten met maximum 200 Watt (Er is hier een topic over in de HK, ik heb dit zelf nog niet gelezen omdat ik hier nog geen toegang tot heb.)

Wat me blijft verbazen is de vanzelfsprekendheid die rondt verbruik van verlichting hangt. Bij een keuken met 250 Watt aan halogeenspots worden geen vragen gesteld. (maar er staat wél een triple A koelkast met energiekeurmerk).
Als ik zeg dat ik de hele benedenverdieping verlicht met een 120 Watt (incl. spaarlampjes) en het hele huis wil verlichten met 200 à 250 Watt vallen de meeste monden open. (...maar dat is het verbruik van één staanlamp!)
Gelukkig is het fijne aan led's dat ze én een coolness factor hebben én dat ze energiebesparend zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:25

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Errug mooi ...

Afbeeldingslocatie: http://www.mr2.nl/forum/smilies/smilie_jumping.gif

Na aanleiding van een eerdere posting ... (geen zin om te zoeken maar die foto met dat blauwe licht) en deze denk ik dat je LED verlichting gewoon niet mag vergelijken met standaard verlichting. Je hebt gewoon meer lichtpunten nodig en ik denk dit dit altijd zo zal blijven omdat LEDs alleen maar vooruit stralen als een laser en niet rondom.

Een goed lichtplan is dus gewoonweg belangrijk ... ga straks een werkkamer inrichten en wat denk je ? Het plafond krijgt gaten voor spots en hele mooie LED lampen (ook een een paar in kleur).

Waar heb je de spots met Gu10 fitting vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL

EFL

hamsteg schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 13:01:
[...]

Een goed lichtplan is dus gewoonweg belangrijk ... ga straks een werkkamer inrichten en wat denk je ? Het plafond krijgt gaten voor spots en hele mooie LED lampen (ook een een paar in kleur).

Waar heb je de spots met Gu10 fitting vandaan?
Als het je zou kunnen helpen: hier is mijn lichtplan:
(klik voor groter, photobucket)
Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd35/EFL001/huisspotjeszonderlijn.jpg
(van links naar rechts: eerste ruimte is de keuken, volgende smalle stuk is het hogere plafond met de hangende lampen, inham middenrechtsboven is de draaitrap.)
Persoonlijk zou ik de spotjes niet verder van de muren vandaan zetten (op plan staat 126cm, is in werkelijkheid 120 geworden) omdat anders je muren te donker worden (geeft een donker gevoel). Ook zou ik de spotjes niet verder dan 80, ten hoogste 90 centimeter uit elkaar zetten omdat je anders lichtzuilen krijgt ipv doorlopende verlichting.

De Gu10 3x1 Watt ledspots komen van Led It Light.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 19:23
Ik vraag me af, heb je er ook nog dimmers opzitten ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL

EFL

RippyNL schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 14:45:
[...]
Ik vraag me af, heb je er ook nog dimmers opzitten ....
Nee, dat werdt me te duur...
Ik heb gekozen voor Gu10 spots (= 230V) zodat ik geen transfo's nodig had.
De verlichting in de keuken is opgedeeld in 3 en in de eetruimte in 4 groepen die je afzonderlijk kan aan/uit doen. Dat zouden alweer 7 transfo's à ongeveer 30 euro per stuk en nog eens 7 PWM (weet niet hoeveel deze kosten) modules daarbovenop zijn. Dat is me wat teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-03 15:34
Anoniem: 226983 schreef op dinsdag 02 oktober 2007 @ 23:17:
jongens begin nu niet te vroeg met juichen :9~
We weten nog niet zeker of we ze definitief in ons assortiment opnemen.
Het zijn GU10 met 7x1 Watt powerleds, maar dan wel 50mm, deze passen dus
ook in inbouw spotjes…. in tegenstelling tot de 3x2 Watt die wij verkopen.
Maargoed laten we eerst maar eens kijken wat pallas er van vind :p

Maare, ik dacht even dat hier niet meer zoveel geluld werd maar pfff
ik ben 20 minuten bezig geweest om al die technische verhalen te lezen
Dus pak die camera erbij! ;) dan kunnen we lekker met zijn allen leuk kijken en vergelijken
.
Ik zal fotos maken zodra ze binnenzijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Mooi gedaan EFL. Ik vind vooral de plaatsing erg mooi, in een rechte lijn en hangende spots bij het hoge plafond :9~

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 19:23
Ik wil thuis binnen enkele maanden ook een groot gedeelte van het huis voorzien van 3x1watt spots. Nou wil ik deze het liefst wel kunnen dimmen. Als het goed is moet dat met deze http://www.busch-jaeger.de/nl/dimmers/rotary_switch.htm wel kunnen? Ik moet 2 dimmers in 1 gaatje anders kom ik ruimte te kort.
Het dilemma, op uniled staan wel setjes van max 3 leds die je kan dimmen, maar in de keuken wil ik 6 tot 8 leds en in de badkamer ook. Dat komt dus neer op minimaal 2 sets pet ruimte alla 230 euro.

Hoe kan ik dit oplossen zonder 460 euro uit te moeten geven aan 1 kamer totaal plaatje zou dan minimaal 1000 euro zijn.

Edit: ben er al achter dat het gewoon zoveel gaat kosten. Maarja als het goed is verdien je dat terug op de stroomkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door martijnr17 op 04-10-2007 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallas
Heeft er iemand ervaring met niikuled.com ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-05 09:04
Ik heb 4 gekleurde GU10 60LED lampen binnen van lumia.be. Best geinig. Die dingen geven inderdaad genoeg licht en ook best wel gespreid. Kost wat en het heeft even geduurd (levertijd 1 maand), maar ben er wel blij mee. 1 - 1.6 Watt staat er op de doos. In de lamp zaten 5x50 Watt en nu 4x1 Watt. Dus ik ben van 250 Watt naar 4 Watt gegaan :*)

1 lamp mis ik nog, er is een verkeerde geleverd, maar dat komt vast wel goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.komweg.nl/troep/GU10kleur.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL

EFL

brinkdinges schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 21:17:
Mooi gedaan EFL. Ik vind vooral de plaatsing erg mooi, in een rechte lijn en hangende spots bij het hoge plafond :9~
Bedankt! Ik wil in het inderdaad strak houden... :*)
Ziet er fijn uit! feestje! van 250Watt naar 4Watt is erg netjes, heb je nog voldoende licht? Want ik vindt mijn 3 watters maar net een halogeen van 35 Watt vervangen...
(je hebt wel een 'klein' ongedierte probleem... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
@EFL. Tja, voldoende licht, voldoende licht... Aan de ene kant heb ik zoiets van "ja het mag wel iets meer", maar aan de andere kant ook "ach, het is maar een overloop" en "voor zo'n grote energiebesparing ga ik niet zitten zeiken". Het is ook maar een foto he, je kunt het niet echt beleven. Wel grappig is dat het licht witter wordt naarmate de verschillende kleuren bij elkaar komen. Als je op de grond kijkt is het gewoon wit licht (RGB samen is immers wit). Gekleurde lampen lijken volgens mij altijd minder licht te geven. Zou dat ook technisch zo zijn (lumen) of is het alleen maar gevoel? Ik denk dat als ik er 5x60LED daylight in zou doen dat het qua lichtsterkte voldoende zou zijn.

Ik merkte trouwens nog op dat die 60LED minder warm worden dan die 38LED. Ik zou andersom verwachten. Ik denk dat de koeling beter is (meer koeloppervlakte).

edit: oja die spin :) das van ikea he... das geen echt hoor...

[ Voor 3% gewijzigd door stuffie123 op 05-10-2007 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

stuffie123 schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 19:09:
Ik heb 4 gekleurde GU10 60LED lampen binnen van lumia.be. Best geinig. Die dingen geven inderdaad genoeg licht en ook best wel gespreid. Kost wat en het heeft even geduurd (levertijd 1 maand), maar ben er wel blij mee. 1 - 1.6 Watt staat er op de doos. In de lamp zaten 5x50 Watt en nu 4x1 Watt. Dus ik ben van 250 Watt naar 4 Watt gegaan :*)

1 lamp mis ik nog, er is een verkeerde geleverd, maar dat komt vast wel goed.

[afbeelding]
Misschien een beetje off-topic. Maar bestaan er voor dit soort lampen ook spaarlampen?
Ik heb zelf nu namelijk 50 watt halogeen inbouwspots.

* DeeJee moet beter leren kijken

[ Voor 3% gewijzigd door DeeJee op 05-10-2007 08:47 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 200449

RippyNL schreef op donderdag 04 oktober 2007 @ 10:19:
Ik wil thuis binnen enkele maanden ook een groot gedeelte van het huis voorzien van 3x1watt spots. Nou wil ik deze het liefst wel kunnen dimmen. Als het goed is moet dat met deze http://www.busch-jaeger.de/nl/dimmers/rotary_switch.htm wel kunnen? Ik moet 2 dimmers in 1 gaatje anders kom ik ruimte te kort.
Het dilemma, op uniled staan wel setjes van max 3 leds die je kan dimmen, maar in de keuken wil ik 6 tot 8 leds en in de badkamer ook. Dat komt dus neer op minimaal 2 sets pet ruimte alla 230 euro.

Hoe kan ik dit oplossen zonder 460 euro uit te moeten geven aan 1 kamer totaal plaatje zou dan minimaal 1000 euro zijn.

Edit: ben er al achter dat het gewoon zoveel gaat kosten. Maarja als het goed is verdien je dat terug op de stroomkosten.
Onze Mono, Duo en Trio sets kunnen met een pulsschakelaar (of ook genoemd impulsdrukker) worden gedimd en deze zijn nagenoeg gelijk aan een gewone aan/uit-schakelaar (ook prijstechnisch) en er kunnen dus ook 2 pulsschakelaars in 1 wandcontactdoos worden geplaatst.

De sets zijn overigens voorbeelden van mogelijkheden, er kunnen ook grotere groepen tegelijk gedimd worden. De drivers zijn met 2 synchronisatie-draden aan elkaar te koppelen om groepen spots tegelijk synchroon te kunnen dimmen. Deze optie is standaard op de drivers.
Tevens zijn er grotere dimbare drivers te leveren waar tot maximaal 27 maal 1Watt High Power Leds op kunnen worden aangesloten en worden gedimd (dit houdt dus in maximaal 9 Trio High Power Spots) en deze drivers kunnen ook weer aan elkaar worden gekoppeld voor nog grotere groepen.

De sets zouden zelfs met afstandbediening kunnen worden uitgerust om de spots op afstand aan/uit te kunnen zetten en te kunnen dimmen.

Verder zijn deze sets helemaal compleet, dus ook alle bedrading, driver (trafo zeg maar) en netsnoer worden meegeleverd. De sets worden voorgemonteerd en de spots kunnen eenvoudig aan de driver worden geklikt, wat montage heel eenvoudig maakt.

Daarnaast zijn er ook van dit soort spot te leveren die geboost zijn 3*3Watt (tot 560 lumen) of met 5*1Watt of 5*3Watt (tot 825 lumen), 7*1W of 7*3W (tot 1100 lumen), dus voor elk wat wils. Deze laatste spots zijn al geschikt om winkels te kunnen belichten. Dus het kan ook nog veel duurder ;)

Zonder gekheid, het is uiteraard veel geld en daarom logisch dat er goed over nagedacht wordt, dit zou ikzelf ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 124345

[Stiekem ben ik zelfs een beetje de copycat aan het uithangen: Ik wil ook mijn huis verlichten met maximum 200 Watt (Er is hier een topic over in de HK, ik heb dit zelf nog niet gelezen omdat ik hier nog geen toegang tot heb.)
Hm, bekend probleem. Ben ook wel erg nieuwsgierig hoe dat gedaan is aangezien ik eerdaags ook een compleet huis op de schop ga (laten?) nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Dat topic, ik neem aan Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ... staat in de SG, en niet in de HK.
Dus daar kan je wat sneller bij. Wat was het weer eens.. minimaal 30 dagen geregistreerd en/of minimaal 50 posts ofzo.
Geen idee wat daar weer eens de criteria voor waren :

Vooral de uitwerking van Femme's crib blijft erg mooi @ Femme in "Volledig huis verlicht met LED's 200 wat..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EFL schreef op woensdag 03 oktober 2007 @ 00:47:
[...]Gekocht: 3x1W Gu10 ledspots 33 stuks
bedoeling is om hiermee de gelijksvloers (eetkamer, keuken en badkamer) te verlichten. Enkel in de badkamer zijn de spots nog niet geïnstalleerd omdat ik daar de bekabeling nog moet vernieuwen.
Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd35/EFL001/002.jpg
Wow, dat ziet er echt geweldig uit, proficiat mijn vriend! 8)
Ik wist niet dat je een ruimte zo mooi kon verlichten met onze led-spots :o

Voor de andere mensjes hier, ik heb weer wat leuks aan de site toegevoegd,
Een E27 bol met 6 Watt led, deze geeft GEGARANDEERD even veel lichts als een
60 watt gloeilamp, echt een mooi ding.. heb hem bij mij op de gang hangen.

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article955174.jpg

En een nieuwe Gu10 ledspot met maarliefst 7x1 Watt leds, wat deze bijzonder
Maakt is dat de diameter net zoals een halogeen spot 50mm is, hij past dus in alle
bestaande inbouw armaturen.

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article955185.jpg

Bijde zijn nu uit voorraad leverbaar, Foto’s van lichtopbrengst van vergelijking met
bestaande lampen zal ik binnenkort wel maken maar ga dit weekend eerst verhuizen
naar een nieuw appartement, uiteraart komt ook daar ook alleen maar led verlichting in _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:54

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Nu nog in GU5.3/MR16 formaat... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Die LED lampen gaan er steeds gekker uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nakebod schreef op vrijdag 05 oktober 2007 @ 23:07:
Dat topic, ik neem aan Volledig huis verlicht met LED's 200 watt ... staat in de SG, en niet in de HK.
[/MESSAGE]
Blond hier maar wat is SG resp HK?
30 dagen registratie is in ieder geval niet het probleem. Mischien deze ff 30x posten..:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:18
SG = stuffis generalis
HK = huiskamer

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:04

Yotta

0110101001111010

Ok, misschien makkelijk om de foto's en het bericht van Femme hier te plaatsen. Scheelt een hoop geklik :D

Vraag me af hoe het er naar bijna 2 jaar uitziet.

--------------------------------------------------------------------------------
Geplaatst op dinsdag 08 november 2005 00:50
--------------------------------------------------------------------------------
Hier zijn wat pics van mijn door leds verlichte woonkamer. Het is nog niet helemaal af en de kleuren zoals je die hier ziet zijn in werkelijkheid minder roze. Het licht uit de lichtkoof is in werkelijkheid oranje van kleur. Het is nogal lastig om het in een foto weer te geven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c71eef12de599c10bc3eaec24292d8a8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4e78c21164584891db03152558c165f1/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f9b6edcf10449905cb44cdfba04ee953/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0a79e54f292dac2d1ebae1436f6717f8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b585c864221ae425ca3deed9e083f1be/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/567e064224b1e04d196a38362e365f72/full.jpg

In de lichtkoof liggen led slangen in vijf kleuren (rood, geel, wit, blauw en groen). Op de meeste foto's hierboven zijn de gele en rode slangen ingeschakeld. In de vloer bevinden zich aan de ene kant zes Luxeon 1W 3300K spots en aan de andere kant (keuken) vier van deze spots. Verder aan het plafond een Luxeon 1W 3300K GU10-lamp en een GU10-lamp met "warmwitte" leds. In de lichtbakken bevinden zich om de 1,25m een Luxeon 1W 3300K MR16-spot met aan weerszijde daarvan MR16-spots met gele leds. De leds zijn via X10 op afstand bedienbaar zodat er verschillende lichtprogramma's gekozen kunnen worden.

Overloop:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/18442d036678b1d538bdf0af9ddb2c3d/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ef4e891b544c3faefe5acbe7de2318c4/full.jpg

Hier heb ik zeven Luxeon 1W 3300K spots in de vloer gebruikt, vier Luxeon 1W 3300K GU10-lampen aan de muur en een GU10-lamp met gele leds aan het plafond. De trafo voor de vloetspots is in een doos in de muur verwerkt. Op die doos zit een kapje dat je in de bovenstaande foto zichtbaar is recht onder de schakelaar aan de muur, net boven de plint. In de muur zijn extra leidingen verwerkt om alle verlichting via de schakelaar aan en uit te kunnen zetten (bij oplevering kon die schakelaar alleen het lichtpunt in het plafond bedienen).

Ik schat het verbruik van de lichtopstelling in de woonkamer op minder dan 50 watt en de overloop op enkele watts. Het energieverbruik van de vloerspots is volgens m'n Volcraft 3000 veel minder dan 1W per stuk.

De ledslangen zijn afkomstig van mooispul.com. De meeste andere leds komen van led-shop24.de.

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 22:59
Vraag ik me toch af wat hij gebruikt heeft in de vloer.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

Toch lastig als je de SG niet inkunt dan :P
In de vloer heeft Femme dit soort LED's:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/66668/full.jpg
En hij heeft ze van www.Led-shop24.de (Category LUXEON-MiniSpots)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Even buiten het feit dat het met LEDs verlicht is vind ik het maar koud en steriel... ik zou daar niet prettig wonen (maar dat is natuurlijk smaak). Ik vind het meer een soort 'demo-woning', een huis van de toekomst of zo. Wel technisch mooi afgewerkt, alles ingebouwd, leidingen ingefreesd e.d.

Het lijkt me allemaal wel prijzig bij elkaar, kennelijk is het runnen van Tweakers.net (dat doet hij toch?) behoorlijk lucratief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pallas
Ik heb zaterdag de GU10 met 7x1 Watt powerleds binnen gekregen 2 stuks. Ik wilde deze gaan gebruiken als vervanging voor 2 spots op mijn computerbureau.
Service en contact vanuit leditlight was super.

Ben alleen erachter gekomen dat het te weinig licht voor mij was (in vergelijking tot 2 halogeenspots).
Dus ze gaan teruggestuurd worden.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Palles, kun je iets meer info geven over wat je er van vond? Kleur, spreiding, helderheid, ervaring, foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
@CANONG1: volgens mij is het gewoon een flatje :)

althans, ik zie een gallerij en een winkel beneden.

[ Voor 6% gewijzigd door stuffie123 op 08-10-2007 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-05 16:01
Ben alleen erachter gekomen dat het te weinig licht voor mij was (in vergelijking tot 2 halogeenspots).
Pallas, tov van welke halogeenspots was dit?
50W GU10?

Heb je een idee met welk wattage ik de 7x1 zou kunnen vergelijken???

Thanks,
Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stuffie123 schreef op maandag 08 oktober 2007 @ 09:57:
@CANONG1: volgens mij is het gewoon een flatje :)

althans, ik zie een gallerij en een winkel beneden.
Ik had het niet over de woning (wat die kost kan ik niet zien), meer over inrichting (vooral de verlichting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Die foto's waren genomen vlak nadat de eerste meubels er in stonden als ik me niet vergis.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:14
NitroX infinity schreef op dinsdag 09 oktober 2007 @ 12:58:
Die foto's waren genomen vlak nadat de eerste meubels er in stonden als ik me niet vergis.
Vandaar dat het zo leeg oogt. In een gemiddeld keuken staat het toch wat voller met dingen om deze simpelweg binnen handbereik te hebben indien je iets nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na het doorlezen van alles twijfel ik voor mijn badkamer, wc en keuken ontzettend tussen de 3xHp of de 60led. zie ook hamsteg in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --..."
Zijn er toevallig ook foto's om het verschil tussen die twee beter te zien. ik herinner me dat er egrnes ook eens een post was met een verlichte stoel, kan deze niet meer vinden maar weet ook niet zeker of daar een vergelijk was van de 3xHp en de 60led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Staat er nog gewoon tussen, ziet u maar! de 36 led spot 3,6 watt kun je vergelijken
met de 60 led 3,0 watt spotjes die je op internet vind, ik heb ze wel liggen stelt niet veel voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 226983 op 09-10-2007 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grappig want in de door mij genoemde post stond dat de lichtcirkel ongeveer gelijk was (bij de 60led spots van lumia.be). Jouw foto's laten echter een duidelijk kleinere lichtcirkel zien. Passen de 3x1 led spot's ook in een IP68 behuizing zoals uniled deze heeft?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 124345 op 10-10-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL

EFL

Anoniem: 226983 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 00:43:
[...]
Wow, dat ziet er echt geweldig uit, proficiat mijn vriend! 8)
Ik wist niet dat je een ruimte zo mooi kon verlichten met onze led-spots :o
bedankt! 8) 'K ben er zelf best wel trots op.
Anoniem: 226983 schreef op zaterdag 06 oktober 2007 @ 00:43:
En een nieuwe Gu10 ledspot met maarliefst 7x1 Watt leds, wat deze bijzonder
Maakt is dat de diameter net zoals een halogeen spot 50mm is, hij past dus in alle
bestaande inbouw armaturen.
Weet je wat mijns inziens deze spot echt goed zou maken? (Ik heb hem nog niet echt gezien, maar ga uit van het prentje). Als je de 7 leds een beetje bol zou monteren, zodat je een veel grotere stralinghoek krijgt. Een spot met dezelfde lichtopbrengst per oppervlakte als de 3x1 HP ledspots maar met een stralinghoek van 90 of 120 graden zou een hele stap vooruit zijn.
Lijkt wel recht uit een designboekske te komen... Knap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Laatst online: 05-05 15:53

_PM

Is het 'Volledig huis met 200W..' hetzelfde topic als het topic van Femme?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
Ik volg dit nu al een tijdje, ivm mijn zoektocht naar "De LED lamp"
ik zit zo de foto's te bekijken maar kan daar niet echt een oordeling uit halen,
hoe zijn deze geschoten (automatisch, handmatig)
als ik namenlijk op iso 3200 3 seconden een foto maak, ziet het er ook heel erg licht uit....

ik ben op zoek naar vervanging voor mijn 4x50Watt halogeen in de keuken
heb hier nog niks voor kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
_PM schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 14:00:
Is het 'Volledig huis met 200W..' hetzelfde topic als het topic van Femme?
Nee ;) Het huis van Femme is alleen een mooi voorbeeld van hoe het ook kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
madmoon schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 18:32:
Ik volg dit nu al een tijdje, ivm mijn zoektocht naar "De LED lamp"
ik zit zo de foto's te bekijken maar kan daar niet echt een oordeling uit halen,
hoe zijn deze geschoten (automatisch, handmatig)
als ik namenlijk op iso 3200 3 seconden een foto maak, ziet het er ook heel erg licht uit....

ik ben op zoek naar vervanging voor mijn 4x50Watt halogeen in de keuken
heb hier nog niks voor kunnen vinden.
Die 3x2W Spots of de 7x1W spots schijnen goede vervangers hier van te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Universal Creations op 10-10-2007 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
universal creations schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 19:27:
[...]

Die 3x2W Spots of de 7x1W spots schijnen goede vervangers hier van te zijn.
maar met deze zit je nog steeds met het "strooi licht"
wat je met halogeen wel hebt,
met deze heb je alleen licht waar het licht op valt(nog duidelijk)
Ik heb al meerdere LED Spots geprobeerd van 3x1W 7x1, 1x3W
maar allemaal was het echt een spot, kleine hoek.
moet dus iets hebben wat eigenlijk een stralings hoek 120graden is, maar dan ook het aantal lummen behoud,
wat een bundel van 30graden kan wel 300 lm zijn
maar dan heb je een vlek van 50 op het blad en daaromheen is het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Yotta schreef op zondag 07 oktober 2007 @ 23:57:
Ok, misschien makkelijk om de foto's en het bericht van Femme hier te plaatsen. Scheelt een hoop geklik :D

Vraag me af hoe het er naar bijna 2 jaar uitziet.
Het draait nog steeds goed. De aansturing via X10 bleek wel waardeloos en ik heb een kapotte 12V trafo gehad (was nogal een cheap ding). Mijn ervaringen met GU10 led spots zijn helaas niet erg positief. Ik heb erg veel defecten gehad - spots met 5mm leds die heel snel lichtsterkte verliezen en spots met powerleds die met een plof stuk gaan na een half jaar. Ook produceren sommige GU10-spots nare zoemgeluiden.

Ik heb nu een nieuw huis gekocht (een boerderij die van binnen zo'n beetje geheel opnieuw opgebouwd moet worden en waar dus alles mogelijk is) waar ik weer op grote schaal leds wil gaan toepassen. Hier wil ik wel zo veel mogelijk zwakstroom gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
X10 sucks ja, marmitek rotzooi. Heb hier een doos vol met dimmers enzo. Het werkt gewoon niet, continu resetten enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ik vind het niet logisch: zwakstroom. Je gebruikt LEDs om energie te besparen, maar dan ga je aan de andere kant weer een dikke trafo met energieverllies gebruiken. Of heb ik het nou mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
stuffie123 schreef op vrijdag 12 oktober 2007 @ 08:17:
Ik vind het niet logisch: zwakstroom. Je gebruikt LEDs om energie te besparen, maar dan ga je aan de andere kant weer een dikke trafo met energieverllies gebruiken. Of heb ik het nou mis?
Beter 1 grote zware voeding dan voor elk lampje een kleine voeding waarbij in het ontwerp ook de nadruk moet liggen op het compact houden omdat het anders niet in de fitting past, efficiëntie is daarbij altijd een bijzaak. Je hebt niets aan een efficiente voeding als deze niet past. Ook de kosten gaan voor op de efficiëntie. Immer als een losse voeding waarvan je er maar enkele van nodig hebt voor je hele huis 4 euro duurder is let vrijwel niemand daarop. Echter als de lamp 4 euro duurder is en je er 30 van nodig hebt is dat een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

led verlichting is ook nog niet 100% gelijk aan halogeen,maar het is ook geen halogeen!
Ik mis het strooi licht soms ook wel maar dat hangt af van waar je het voor gebruikt.
over het algemeen vervangen ze spots, en spots gebruik je normaal gesproken om een
bepaald gedeelte goed uit te lichten, niet voor het strooilicht.

Maar inderdaad… we zijn er nog lang niet!
LED IT LIGHT bemoeit zich rechtstreeks met de ontwikkeling van led-spots,
de Gu10 3x2 Watt bijvoorbeeld is in opdracht van ons ontwikkeld.
Het probleem met ledspots is op het moment nog de warmte.
Powerleds worden +-60 graden en ze moeten die warmte wel kwijt!
Voordat we zo ver zijn om 50 Watt halogeen spots echt goed te kunnen vervangen
zonder een groot koelboek moeten er eerst leds komen die 100 lumen per watt warm licht produceren.

Het ontwerp voor een 6x1 Watt 5mm spot even groot als een halogeen spot licht al klaar
maar de huidige leds generen nog teveel warmte om deze op volle sterkte te laten branden.
In de loop van volgend jaar zullen er 90 en 120 l/w leds op de markt komen.
dan is het haalbaar om een klein 500 lumen spotje te produceren. Ik kan niet wachten!

Jullie moeten beseffen dat LED lampen en LEDs nog in ontwikkeling zijn,
regelmatig komen er nieuwe interessante producten op de markt en de leds worden
elk jaar weer beter. Dat is geen reden om te zeggen: dan koop ik ze over een
paar jaar wel, het is ook nu al verstandig om de overstap naar leds te maken.
want ze zijn WEL veel zuiniger dan halogeen/gloei en spaarlampen.
De komende jaren zullen LEDs zeker weten de markt gaan veroveren, dat is de
reden waarom LED IT LIGHT er NU al is, om te zorgen dat de beste en nieuwste
producten makkelijk toegankelijk zijn voor Nederlanders en Belgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Anoniem: 124345 schreef op woensdag 10 oktober 2007 @ 00:02:
Grappig want in de door mij genoemde post stond dat de lichtcirkel ongeveer gelijk was (bij de 60led spots van lumia.be). Jouw foto's laten echter een duidelijk kleinere lichtcirkel zien. Passen de 3x1 led spot's ook in een IP68 behuizing zoals uniled deze heeft?
Whow, als je wat aanhaalt, dan ook het gehele verhaal:
De verassing vind ik de 60 LEDs variant. Dit zijn 3mm LEDs en de spreiding van het licht is echt fantastisch! Net zo als de halogeen of 3xHP een lichtcircel doorsnede van 110 cm. De lichtintensiteit is, natuurlijk, nog minder als de duurdere 3xHP of de halogeen lamp maar wint van alle andere lampen op basis van zijn brede hoek. Er is geen harde overgang van lichtbundel naar schaduw. Deze lamp kan echt zelfstandig zijn werk doen waar geen super hoge intensiteit gewenst is. Alles is gewoon heel goed zichtbaar. Verassend!
Intensiteit en lichtsterkte laten zich op langzaam geschoten foto's wat moeilijker vergelijken. Wil ik geen HP leds, ga ik voor de 60 variant omdat de spreiding gewoon vriendelijker is. Heb er nu twee hangen in een plafoniere (plus een derde 38 amber wit voor de kleur stelling) in de hal bij de voordeur en niemand heeft het in de gaten! Echt waar, pas als ik ze erop wijs kijken ze verbaasd omhoog. Het is een kleine ruimte en dan werkt het perfect. Zie hierboven Dragon ... het spul is volop in ontwikkeling maar nu wat proberen levert je meteen geld winst op (en geeft feedback naar de fabrikant).

Zware miskopen bij de HPs kun je niet meer oplopen als je maar beseft dat met name de spreiding aan de smalle kant is maar dat kan ook niet anders met bijna lasers. Een lamp vervangen voor een LED is eigenlijk bij voorbaat een minder handig idee. Een volledig lichtplan is echt aan te raden. Het vereist een iets andere benadering maar het genot hoeft er niet anders om te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

We dachten dat dit topic juist bedoeld was om ervaringen uit te wisselen van de diversiteit aan produkten die momenteel geleverd worden (door klanten), maar het dwaalt allemaal steeds verder af van hetgene waar dit topic juist is om begonnen (ervaringen) en dat vinden we jammer...

Led-verlichting vergelijken met halogeen-verlichting is bijna onmogelijk en eigenlijk ook niet te vergelijken. De lichthoek en het strooilicht zijn hierbij het grootste struikelblok, waardoor eerlijk vergelijken eigenlijk ondoenlijk is.

Een spot of lamp dient te voldoen aan hetgene wat ervan verwacht wordt. Er zijn voor elk type diverse mogelijkheden waarbij de spots of lampen kunnen voldoen, maar het is zaak om dit op een duidelijke manier in kaart te brengen zodat eerlijk vergelijkingsmateriaal ontstaat en dat is juist erg moeilijk.

Een spot met 18 leds kan prima voldoen om 's nachts een car-port te verlichten. Een spot met 38 leds kan voor sommige mensen voldoen om een gang te verlichten, maar zal voor bijna alle mensen toch te kort schieten om een woonkamer te kunnen belichten.
We hebben hier al eens over gedacht of het misschien aan te geven is per spot voor wat voor toepassingen deze zouden voldoen (voor normale situaties uiteraard).

Zo kun je stellen bij een spot met 18 Leds dat deze kan voldoen onder carports of afdaken voor nachtverlichting.
Zo kun je stellen bij een spot met bijvoorbeeld 30 of 38 leds dat deze kan voldoen als tuinverlichting, buitenverlichting of gang-verlichting enz. enz.

Zouden dit soort gegevens van nuttige waarde kunnen zijn, indien dit vermeld zou worden bij de spots om zo aan te kunnen geven dat ze voor standaardsituaties en omgevingen zouden kunnen voldoen voor de meeste mensen? We begrijpen ook wel dat er grote hallen zijn en carports die betere verlichting nodig zouden moeten hebben, maar kunnen over het algemeen dit soort gegevens vastgelegd worden? We zijn zeer benieuwd naar dit soort gegevens om zo alles transparanter te kunnen maken voor mensen die er nog totaal geen ervaringen mee hebben...

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 200449 op 15-10-2007 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledlamp
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09-2022
Vorige week mocht ik een presentatie bijwonen van Avago Technologies, een led fabrikant.
Zij vertelden dat 5mm leds een maximale levensduur hebben van ongeveer 10.000 uur. De relatief korte levensduur wordt veroorzaakt door de epoxy, waar de led mee ingegoten is. De epoxy verkleurd en wordt minder transparant.
De betere leds hebben een silicone afdichting. Hierdoor is de levensduur veel meer dan 50.000 uur, zonder dat de intensiteit noemenswaardig afneemt. De silicone afdichting is wel kwetsbaarder en moeten dus voorzien worden van een lens of een glaasje.

Met dit in het achterhoofd, is het niet verwonderlijk dat de spots met losse leds zo'n korte levensduur hebben. Zoals Femme al had gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM

_PM

Hebben de HP leds hier ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik dacht dat de begrenzing van de levensduur van LEDs kwam doordat het fosfor achteruit ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Mee eens maar we moeten ook eerlijk zijn en onder ogen zien dat LED verlichting anders is.

Omgekeerd, dat gezuur over branduren ... 10.000 of 50.000 uur, waar praten we over bij een kostprijs van nu 13,99 voor een 38 LEDs lamp a max 3W. Gloeidraadlamp gaat 1000 uur mee, een halogeen 4000 en een spaarlamp 6000. Alles naar 10000 uur gezet:

1.000 x 25W x 10 lampen = 57,50 + 10*99 cent = EUR 68
4.000 x 20W (bestaan deze?, ik gok dat dit vergelijkbaar is) = EUR 51
6.000 x 7W x 10/6 = 25,30 + 1.99*10/6 = EUR 20
10.000 x 3W = 30000 * 23 cent / 1000 + 13,99 = EUR 21
(stijging van energie is niet meegenomen want dan wint de LED het nog van de spaarlamp)

Maar zoals al eerder gezegd ... je kunt ze niet vergelijken. Toevallig heb ik twee carports gezien, 1 met 6 LEDs (ik gok 38, geen HP) en 1 met twee halogeen (50W?). De halogeen versie is feller verlicht maar kent ook veel schaduw. De LED versie is minder hard verlicht en kent minder schaduw. Kwestie van smaak. Laten we ophouden te kijken naar branduren ... pfft.

Ik ben niet iemand die van fel licht houdt en geniet dus daarom wel van de LED verlichting. Ik ben nu bezig een werkkamer in te richten met LED verlichting. Dit wordt een mix van 4 stuks, 3x1HP, 1x 38 LEDs en nog twee kleuren LED lampen (ben er nog niet uit welke). 7 spotjes in het plafont met ook nog eens drie schakelaars (weet iemand nog mooie kleine 230V schakelaars?), dat is wat anders als wat "vroeger" was waarbij 1 of 2 lichtpunten gebruikt werden en als je iets niet zag mikte je er gewoon een fellere lamp in (meer W). Een nieuwere manier van denken is gewoon nodig als je nieuwe technieken gebruikt ...

Met de stijgende energie prijzen (of moet ik zeggen gebruikersbelasting) zullen spaar en LED lampen de toekomst worden ... Een spaarlamp heeft als nadeel dat deze warm moet gloeien en zal daarom als tijdelijke verlichting (carport of detectie verlichting) het minder goed doen. LEDs hebben als karakteristiek dat ze niet in het wild om zich heen stralen en je waarschijnlijk er meer nodig hebt om een groot iets te verlichten.

Kijken we naar de LED lampen dan zien we een stabilisatie op dit moment ... 38/60 LEDs en de 3x1 of 3x2 HPs worden veel verkocht. De 7x1 heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij, je kunt wel een enorm felle lamp maken (Amerikaans princiepe van more is better) maar zijn spreiding blijft beperkt ... installeer dan liever 2 stuks 3x1.

Het wachten is weer op een echte doorbraak. Die doorbraak kan zijn in de trend van LED ontwikkeling of in het gebruik van bestaande LEDs. Waarom is er niet een modulair klik systeem die je aan het plafont kunt maken zodat ook mensen die geen zwevend plafont hebben, toch heel mooi gebruik kunnen maken van LED verlichting en daardoor de spreidingsbeperking kunnen opheffen door meerdere modulen te klikken?

Er zijn vele facetten die de toepassing bepalen voor Gloei, Spaar of LED verlichting. Alleen een lamp aan een carport koppeling is mij te simpel. Is dit een continue verlichting dan kan een spaarlamp best wel eens de beste keuze zijn. Is dit detectieverlichting zou ik ook voor LEDs kiezen of misschien toch nog voor een gloeidraad (hoeveel uur brand zo'n detectie verlichting eigenlijk?).

Het grote nadeel is gewoon dat de gemiddelde consument niet wil nadenken. Zou ik nu een nieuw huis moeten inrichten zou ik kijken naar meerdere, kleinere, lichtpunten. Mijn oma wil echter alleen maar 1 zeer krachtige 75W lamp om te kunnen lezen, 3 lichtpunten van 3x2W dat komt niet in haar op.

Moraal van dit verhaal? LED verlichting is een energiezuinig nieuw type verlichting. Eenvoudige uitwisseling van gloeidraadlampen met LED verlichting was, is en zal nooit compleet mogelijk zijn. De karakteristieken van LED zijn gewoon te verschillend met gloeidraad. Kansloos? Nee, helemaal niet, een zeer interessante verlichting met veel meer mogelijkheden als de gloeidraad zelf. Het vereist alleen een andere benadering, zie Femme en EFL.

[ Voor 6% gewijzigd door hamsteg op 15-10-2007 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-05 08:30

con1

Energiefreak

Bijzonder boeiend onderwerp.

Ik kwam erop door Sat4all en heb de 19 pagina's doorgeworsteld.

Ben altijd al een voorstander geweest om maandelijkse lasten te
verlagen in ruil voor eenmalige kosten. Eenmalige kosten komen
terug en daar heb ik in de basis een broertje dood aan.

Kortom, naar LED verlichting zit ik al jaren uit te kijken.
En zie hier: het onderwerp ten top.

Erg leuk al die beproevingen, foto's en ervaringen, hulde aan degene
die dit hebben gedaan en veel hebben moeten investeren om ervaringen
om te zetten naar praktijk, realiserend dat je best wel een beetje in de
slappe was moet zitten om ook de tegenslagen te kunnen bekostigen.

Nu terug naar mijn situatie.
Een douche met 2 halogeentjes van 20 Watt (uiteraard opgenomen
vermogen) die branden gegarandeerd 2 uur per dag (komt oa door
de bewegingsmelder). Met 2 x 38 leds in 1 jaar eruit.

Toilet met één halogeen van 20 Watt, met 2,5 branduur schat ik, ook
binnen het jaar terug verdiend.

Keuken, iets gevoeliger. 3 halogeentjes van 20 Watt maar MR11,
dat wordt dus ook nog een nieuw armatuur tbv MR16. De brandtijd is
alleen een slordige 4 uur per dag (ook een bewegingsmelder) en zal
ook inclusief armatuur binnen het jaar terug zijn verdiend.
(3 x 20 Watt)

Bijkeuken globaal gelijk aan de keuken, ook met een bewegingsmelder.
Gebruik wel minder maar door de katten vaker aangesproken en dat geeft
gemiddeld ook een brandtijd van 3 uur per dag, ook binnen het jaar terug.
(3 x 20 Watt)

Gang. Ook hier geldt dat de armatuurtjes vervangen dienen te worden.
Omdat het een verkeersruimte is zal ook hier de terugverdientijd minder
dan een jaar zijn. (3 x 20 Watt)

Woonkamer . . . . . Nee dus, geen leds.
Nu zijn 8 halogeentjes met 20 Watt altijd gedimd, we willen minimaal licht
en aangepast aan de situatie. Ik heb in de 19 pagina's nog geen
duidelijke oplossing gelezen voor een type dimmer laat staan een prijs.
Jammer want in de woonkamer hangt 160 Watt aan (gedimd) halogeen
en heb groen licht van mijn vrouw om de hele bende te vervangen.
Maar door gebrek aan duidelijkheid met betrekking tot fabrikaat en
type dimmer durf ik dat project nog even niet aan.

Dus, ik daag uit, wie kan met naam en toenaam een en ander helder
schetsen.

Alle mensen op voorhand bedankt voor jullie uitleg en input en ik kijk
met Argusogen naar het vervolg van deze discussie.

Vriendelijke groet, Con.

[ Voor 0% gewijzigd door con1 op 17-10-2007 20:03 . Reden: spelfouten ]

Ik ben niet gek, ik ben anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-03 17:18
Ik vind het wel interessant om te lezen binnen welke tijd je je lampen eruit hebt, maar met al die enters leest het wel heel lastig :P Als je de zinnen gewoon achter elkaar typt wordt het een stuk leesbaarder. Natuurlijk wel enters bij alinea's, maar dat snapte je al ;)

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Yep, samengekomen in dit topic, met positivo's, negativo's, mensen uit de praktijk en winkeliers.
Woonkamer . . . . . Nee dus, geen leds.
Nu zijn 8 halogeentjes met 20 Watt altijd gedimd, we willen minimaal licht
en aangepast aan de situatie. Ik heb in de 19 pagina's nog geen
duidelijke oplossing gelezen voor een type dimmer laat staan een prijs.
Jammer want in de woonkamer hangt 160 Watt aan (gedimd) halogeen
en heb groen licht van mijn vrouw om de hele bende te vervangen.
Maar door gebrek aan duidelijkheid met betrekking tot fabrikaat en
type dimmer durf ik dat project nog even niet aan.

Dus, ik daag uit, wie kan met naam en toenaam een en ander helder
schetsen.
Zoals in mijn boven aangegeven posting ... begin voorzichtig. Met zoveel potentieel zou ik eerst drie Gu10 lampen bestellen: 38 amber, 60 warm wit en 3x1W HP. We hebben zeer goede ervaringen met de websites genoemd in de start post dus kies maar uit.

Voor de huiskamer kun je inderdaad kijken naar dimmers of je gaat kijken of je lampen om-en-om aan uit kunt schakelen. Dimmers voor LEDs zijn niet de standaard Gamma dimmers en ze kosten toch iets meer. Wil je dat toch dan zul je misschien toch even een compleet plan moeten maken zodat je echt het maximale er uit haalt. Voordat je dat doet zou ik toch willen aanraden om eerst de lampen eens in je bezit te hebben en er mee te spelen.
Alle mensen op voorhand bedankt voor jullie uitleg en input en ik kijk
met Argusogen naar het vervolg van deze discussie.

Vriendelijke groet, Con.
Argustogen of met interesse? Kijk hoe enthousiast sommigen zijn en anderen de kat uit de boom kijken, een ding is zeker: licht is en blijft persoonlijk! Ga niet alleen af op de mening van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

brinkdinges schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 21:37:
Ik vind het wel interessant om te lezen binnen welke tijd je je lampen eruit hebt, maar met al die enters leest het wel heel lastig :P Als je de zinnen gewoon achter elkaar typt wordt het een stuk leesbaarder. Natuurlijk wel enters bij alinea's, maar dat snapte je al ;)
Even off-topic.

Lange zinnen zijn op de meeste fora beeldvullend en dan krijg je het effect dat je naar een tenniswedstrijd kijkt, vandaar. Hier is de standaard lay-out kort, even wennen dus.

Groeten, Con.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Argustogen of met interesse? Kijk hoe enthousiast sommigen zijn en anderen de kat uit de boom kijken, een ding is zeker: licht is en blijft persoonlijk! Ga niet alleen af op de mening van anderen.
Argus Panoptes - Wikipedia
De uitdrukking "iets met argusogen gadeslaan" wil dan ook zeggen dat je er waakzaam en met enig wantrouwen naar kijkt. ...

Voor mij te lezen als "waakzaam en overkritisch". Ook een tikkeltje met wantrouwen omdat er een hoop bagger wordt verkocht. Dus goed uitkijken blijft noodzakelijk.

Ik heb bijvoorbeeld zéér slechte ervaring met spaarlampen buiten. De een na de ander is in het verleden gesneuveld totdat ik weer over ben gegaan naar gewone gloeilampen (althans buiten).
En of het nu een Gamma of een Philips was maakte niet uit.

Groet, Con.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1nzent-
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 12:46
leuk 'projectje' voor kerst misschien ? ;)

http://www.youtube.com/watch?v=QxecajG6i5k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
hamsteg schreef op woensdag 17 oktober 2007 @ 23:20:
[...]
Voor de huiskamer kun je inderdaad kijken naar dimmers of je gaat kijken of je lampen om-en-om aan uit kunt schakelen. Dimmers voor LEDs zijn niet de standaard Gamma dimmers en ze kosten toch iets meer. Wil je dat toch dan zul je misschien toch even een compleet plan moeten maken zodat je echt het maximale er uit haalt. Voordat je dat doet zou ik toch willen aanraden om eerst de lampen eens in je bezit te hebben en er mee te spelen.
De extra kosten voor dimbare LED vallen toch best mee.
- LED driver 230V -> 350mA (OSRAM, Philips enz) ca 30 a 40 euro
- Schakelmateriaal basis 1-10V potmeter (o.a. Merten, Gira, BuschJager enz) ca 30 euro
- Schakelmateriaal draaiknop afdekplaat in een leuk design ca 3 tot 50 euro

Als je dat vergelijkt met een dimmer voor gloei en halogeen lampen:
- Schakelmateriaal basis 1-10V potmeter (o.a. Merten, Gira, BuschJager enz) ca 40 tot 90 euro

Uitgaande van standaard afdekplaat (geen messing, rvs, glazen aanraakvlakken enz) ca 65 euro voor dimbare LED ten op zichte van 60 euro voor een niet al te dure gloei/halogeenlampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

ledlamp schreef op maandag 15 oktober 2007 @ 15:17:
Vorige week mocht ik een presentatie bijwonen van Avago Technologies, een led fabrikant.
Zij vertelden dat 5mm leds een maximale levensduur hebben van ongeveer 10.000 uur. De relatief korte levensduur wordt veroorzaakt door de epoxy, waar de led mee ingegoten is. De epoxy verkleurd en wordt minder transparant.
De betere leds hebben een silicone afdichting. Hierdoor is de levensduur veel meer dan 50.000 uur, zonder dat de intensiteit noemenswaardig afneemt. De silicone afdichting is wel kwetsbaarder en moeten dus voorzien worden van een lens of een glaasje.
Met mijn 5mm leds heb ik problemen met afgenomen intensiteit. De GU10 powerleds die bij mij stuk gingen zijn spontaan uitgevallen door een defect in de elektronica. Dit heb ik gehad bij ledspots van verschillende merken. Mijn ervaring met de betrouwbaarheid van deze dingen is dus ronduit slecht.

Met de leds die aan een 12V trafo hangen heb ik nog geen uitval gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Femme schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:12:
[...]

Met mijn 5mm leds heb ik problemen met afgenomen intensiteit. De GU10 powerleds die bij mij stuk gingen zijn spontaan uitgevallen door een defect in de elektronica. Dit heb ik gehad bij ledspots van verschillende merken. Mijn ervaring met de betrouwbaarheid van deze dingen is dus ronduit slecht.

Met de leds die aan een 12V trafo hangen heb ik nog geen uitval gehad.
Ik heb op dit moment 15 LED lampen in al zijn varianten Gu10 230V en twee E14, tot nu toe niet een uitgevallen. Terugval in verlichting merk ik nog niet. Sommigen branden nu dag en nacht, andere gaan met regelmaat aan en uit. De HPs zijn mijn favoriet maar de 60x3mm geven ook perfect licht. De 38x5mm zijn voor de overloop bij ons perfect (3 stuks in armatuur). Ik heb alles bij de twee winkeliers gekocht die op dit forum actief zijn en tot nu toe alleen maar complimenten (zo niet dan vraag ik wel om uitleg :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

tnimble schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 09:43:
[...]

De extra kosten voor dimbare LED vallen toch best mee.
- LED driver 230V -> 350mA (OSRAM, Philips enz) ca 30 a 40 euro
- Schakelmateriaal basis 1-10V potmeter (o.a. Merten, Gira, BuschJager enz) ca 30 euro

Als je dat vergelijkt met een dimmer voor gloei en halogeen lampen:
- Schakelmateriaal basis 1-10V potmeter (o.a. Merten, Gira, BuschJager enz) ca 40 tot 90 euro

Uitgaande van standaard afdekplaat (geen messing, rvs, glazen aanraakvlakken enz) ca 65 euro voor dimbare LED ten op zichte van 60 euro voor een niet al te dure gloei/halogeenlampen.
Als je typenummers kunt geven ben je in mijn ogen helemaal goed bezig. De door jou genoemde prijzen vallen inderdaad erg mee.

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ledlamp
  • Laatst online: 12-09-2022
Femme schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:12:
De GU10 powerleds die bij mij stuk gingen zijn spontaan uitgevallen door een defect in de elektronica. Dit heb ik gehad bij ledspots van verschillende merken.
Volgens mij worden de ledspots te warm. Vaak wordt er een elko toegepast in de voeding, de levensduur is bij 20°C meer dan 200.000 uur voor een goed type. Maar per 10°C temperatuur stijging neemt de levensduur ongeveer met de helft af. Bij 85°C is de levensduur nog maar 3000 uur! Aanzienelijk korter dus.

Een andere mogelijkheid is dat er spanningspieken aanwezig zijn op jouw lichtnet, de kleine voedingen in de GU10 voet kunnen daar slecht tegen. Vanwege de beperkte ruimte in de voet is de marge minimaal van de elektronica, tegen spanningspieken.

Losse voedingen zijn veel degelijker en worden ook minder warm.

@Con1
Heb je ook al speciale spaarlampen voor buiten geprobeerd? Normale spaarlampen kunnen slecht tegen koude. De gloeidraad aan het uiteinde van de buis wordt niet dan warm genoeg.
Leds zijn hier hiervoor de ideale toepassing. Als bonus geven ze bij koud weer extra licht, bij -20°C soms zelfs tot de helft meer.

Ik wil zelf ook mijn woonkamer opnieuw inrichten en deze dan met leds verlichten. Ik ben al een tijdje aan het rond kijken naar goede led spots. Het valt tot nu toe erg tegen, wat ik wel mooi vind is erg duur. Gelukkig heb ik geen haast, als ik begin 2008 begin is het vroeg genoeg, kan ik nog even sparen.

Lumidrives maakt ook hele mooie spullen. Zoals draadloos via een zender bestuurde voedingen, voor RGB leds.
Zie ook http://www.lumidrives.com.

Farnell verkoopt deze, maar de prijs is nog erg hoog, € 155 voor een voeding, € 85 voor een afstandsbediening (bereik 100m) en voor € 71 extra kun je het geheel via DMX aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ik heb weer een ervaring erbij: gisteren een dead pixel in mijn 60LED groen ontdekt. Die was er eerst niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
He, krijg nou wat. Ik zet hem aan om nog eens te kijken en hij doet het weer. Das lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hamsteg schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 12:36:
[...]

Ik heb op dit moment 15 LED lampen in al zijn varianten Gu10 230V en twee E14, tot nu toe niet een uitgevallen. Terugval in verlichting merk ik nog niet. Sommigen branden nu dag en nacht, andere gaan met regelmaat aan en uit. De HPs zijn mijn favoriet maar de 60x3mm geven ook perfect licht. De 38x5mm zijn voor de overloop bij ons perfect (3 stuks in armatuur). Ik heb alles bij de twee winkeliers gekocht die op dit forum actief zijn en tot nu toe alleen maar complimenten (zo niet dan vraag ik wel om uitleg :*) )
We moeten zeggen dat we inderdaad erg weinig uitval hebben en die is al helemaal verwaarloosbaar bij de High Power Spots.
We gaan langzaam over met onze spots met 18, 30 en 38 LEDs op een nieuw type LED dat een vergelijkbare lichtopbrengst heeft, maar wel een groter oppervlakte belicht (lichthoek 40 graden).

Daarnaast hebben we ook getest met deze spots met weer een ander type LED (wide angle) die we ook toepassen in onze bureaulampen en USB-lampen, de spreiding van deze LEDs is 120 graden, maar daar staat tegenover dat de lichtopbrengst op die oppervlakte ook wel weer wat lager is. Vandaar dat we voor de versie met een lichthoek van 40 graden gaan en dit onze standaard wordt.

Daarnaast zijn de tests afgerond met onze nieuwe High Power (gloei)lampen. Deze zijn voorzien van de nieuwste CREE XR-E LEDs en deze zijn dus zeer krachtig en mooi van kleur. Ze worden leverbaar in 3Watt uitvoering en 3*1Watt uitvoering met fittingen E14 en E27. Het verbruik van deze lampen is 4Watt.
We zullen morgen foto's plaatsen om een idee te geven van de lichtopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ik krijg net mijn 60LED warm wit binnen, dezelfde die HAMSTEG heeft getest (er was een verkeerde geleverd). Ik ben het helemaal met hem eens: zeer goede spreiding van het licht en voldoende voor een halletje. Nu is mijn lamp compleet. Grappig is dat de gekleurde 60LED lampen 1-1.6W zjn en de witte 60LED (amber warm white) 1.5-2.4. Foto is overdag genomen, zonder flits. Het lijkt wat donker, maar ik heb de sluitertijd wat korter gezet, wegens gebrek aan statief.

Afbeeldingslocatie: http://www.komweg.nl/troep/GU10kleur-1.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door stuffie123 op 19-10-2007 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
@UNILED: dat klinkt goed, dan gaan we ook eens kijken of we de lampen in de keuken kunnen gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@uniled
Klinkt goed alleen vallen ons die CREE-XRE leds in de praktijk iedere keer weer tegen...
dit komt ook wel omdat ze beweren 50 lumen per watt te halen, maar deze
meting is gebaseerd op een opgevoerde XRE led gekoeld op -20 graden Celsius
Maar ik zou wel eens wat vergelijking’s foto’s willen zien met jullie Luxeon spots
en een 30W halogeen lamp. Wel met vast diafragma en sluitertijd natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Afbeeldingslocatie: http://www.sat4all.com/upload//1446835-halogeen-LEDtoilet.JPGMijn eerste ervaring.

Ik had in het toilet 2 x 20 Watt halogeen en nu 2 x 38Led warmwit.
Duidelijk minder lichtopbrengst maar op een toilet geen bezwaar. Wel achter een standaard bewegingsmelder met daarna een halogeentrafo waarbij de ledlampen na enkele seconden beginnen te knipperen met een frequentie van 0.25, dus 1 keer per 4 seconden ongeveer. Wie weet daar de oorzaak van?

HG CC

[ Voor 3% gewijzigd door con1 op 19-10-2007 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL

EFL

con1 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:05:
[afbeelding]Mijn eerste ervaring.

Ik had in het toilet 2 x 20 Watt halogeen en nu 2 x 38Led warmwit.
Duidelijk minder lichtopbrengst maar op een toilet geen bezwaar. Wel achter een standaard bewegingsmelder met daarna een halogeentrafo waarbij de ledlampen na enkele seconden beginnen te knipperen met een frequentie van 0.25, dus 1 keer per 4 seconden ongeveer. Wie weet daar de oorzaak van?

HG CC
Zou het kunnen dat je op de foto halogeen en led hebt omgewisseld? Anders vindt ik de LED een duidelijke vooruitgang!
Over het knipperen: Let op als je halogeentrafo's gebruikt! Sommige (geschakelde) hebben buiten een maximale belasting ook een minimale belasting nodig. Dikwijls kom je met ledlampen niet aan deze minimale belasting en zal de trafo een te hoge uitgangsspanning uitgeven, waar zowel de schakelelectronica als de electronica in de ledlamp eigenaardig op kan reageren. (en in het aller slechtste geval oververhitting, met alle gevolgen)
Of dit nu weldegelijk de reden van het knipperen is of dat het iets met de bewegingsmelder te maken heeft weet ik niet...

Je hoeft niet te groeten na elke post, Tweakers doen elkaar permanent de groeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Volgens mij zijn ze ook verwisseld, want bij een halogeen heb je strooilicht, wat ook te zien is op die rechterfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Nee, ze zijn niet verwisseld, nog even nagekeken op mijn flash-kaartje.

Dat geknipper komt waarschijnlijk door de Gira IR detector, die schakelt namelijk middels een triac. En na één minuut gaan ze met een lage frequentie knipperen. Wanneer hij uitschakelt blijven de lampjes in een lagere stand branden en gaan niet uit. Dus moet ik gaan kijken naar een detector die schakelt middels een relais.

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Ik zelf zou haast zeggen een mooie verbetering. Eerst hard wit, nu wat zachter geel. Tja ik ben ook meer een liefhebber van wat zachter licht 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
stuffie123 schreef op vrijdag 19 oktober 2007 @ 16:02:
Ik krijg net mijn 60LED warm wit binnen, dezelfde die HAMSTEG heeft getest (er was een verkeerde geleverd). Ik ben het helemaal met hem eens: zeer goede spreiding van het licht en voldoende voor een halletje. Nu is mijn lamp compleet. Grappig is dat de gekleurde 60LED lampen 1-1.6W zjn en de witte 60LED (amber warm white) 1.5-2.4. Foto is overdag genomen, zonder flits. Het lijkt wat donker, maar ik heb de sluitertijd wat korter gezet, wegens gebrek aan statief.

[afbeelding]
Ik zou het plaatje graag willen zien ;) Welke kleuren 60 3mm LEDs heb je? Ben zelf aan het kijken of ik twee blauwen wil hebben.

Nogmaals de vraag: weet iemand leuke kleine (niet standaard 230V) schakelaars? Met 7 LED lampen straks in de werkkamer wil ik in drie/vier groepen kunnen schakelen ... Vier van die grote 230V schakelaars gaat mij net een stap te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Nogmaals de vraag: weet iemand leuke kleine (niet standaard 230V) schakelaars? Met 7 LED lampen straks in de werkkamer wil ik in drie/vier groepen kunnen schakelen ... Vier van die grote 230V schakelaars gaat mij net een stap te ver.
Bij de electronica-grootgrutter in Rotterdam kun je miniatuur schakelaars kopen.
Afmeting blokje 7.8x13mm, totale hoogte 37.5mm, hoogte hendel 15mm

Ik zou dan wel kiezen voor een 12 Volts-systeem. Bij 230Volt moet je 1,5mm2 schakeldraden gebruiken en bij 4 groepen betekend dat 4x1,5 en 1x2,5mm2 in een buis en dat valt niet mee.
Zeker niet als je 4 schakelaars in één inbouwdoos moet verwerken, dan kun je beter met soepel 0,8 aan de gang gaan. Wat betreft de stromen is dat geen enkel probleem en je hoeft ook niet aan de zware eisen te voldoen.

Afbeeldingslocatie: http://www.dbrivierenland.nl/overige_docs/downloads/schakelaar.jpg

HG CC

[ Voor 10% gewijzigd door con1 op 20-10-2007 15:08 . Reden: Plaatje toegevoegd, maatvoering toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
>Ik zou het plaatje graag willen zien ;)

Is het plaatje niet zichtbaar? Bij mij staat ie er gewoon.

>Welke kleuren 60 3mm LEDs heb je?

Ik heb zo'n beetje alle kleuren besteld bij lumia:: blauw, rood, geel, groen en warm wit. Allemaal 60LED.

>weet iemand leuke kleine (niet standaard 230V) schakelaars?

kijk eens op conrad.nl.

[ Voor 10% gewijzigd door stuffie123 op 20-10-2007 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
stuffie123 schreef op zaterdag 20 oktober 2007 @ 16:08:
>Ik zou het plaatje graag willen zien ;)

Is het plaatje niet zichtbaar? Bij mij staat ie er gewoon.
Opera 9
Error!
Could not connect to remote server

You tried to access the address http://www.komweg.nl/troep/GU10kleur-1.jpg, which is currently unavailable. Please make sure that the Web address (URL) is correctly spelled and punctuated, then try reloading the page.
IE 7
Internet Explorer cannot display the webpage

Most likely causes:
You are not connected to the Internet.
The website is encountering problems.
There might be a typing error in the address.

>Welke kleuren 60 3mm LEDs heb je?

Ik heb zo'n beetje alle kleuren besteld bij lumia:: blauw, rood, geel, groen en warm wit. Allemaal 60LED.
Hoe bevalt de blauwe?
>weet iemand leuke kleine (niet standaard 230V) schakelaars?

kijk eens op conrad.nl.
Al gekeken ... hmm die van Con1 vind ik niets ... geen "klasse". 't Moet ook nog wat lijken ... ik ga weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Nu ook de 3 halogeentje in de bijkeuken vervangen door 3x38 helder wit.
Resultaat is zeer goed en één op één te noemen.

Helder wit heeft bij mij de voorkeur indien je halogeen wil vervangen. Dit staat dus los van de sfeer. Indien je hetzelfde lichtresultaat wil hebben kies dan voor helder wit.

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Toch even weer bij Conrad gekeken ... misschien toch een oplossing gevonden:
Afbeeldingslocatie: http://www.order.conrad.com/jpeg-m/CE/7000_7999/7000/7020/7024/702459_BB_00_FB.EPS.jpgDRUKSCHAKELAAR ZW/ZW 2POL - Bestelnr. 702446-89 -
Prijs 4.31 EUR

Beschermd tegen stof en water conform IP 65. 16 (4) A, 250 V~, 2-polig, T 125° C, met rubberen afdichting, platte steekaansluiti ngen 6,3 mm, inbouwmaat 25 mm Ø. Voor wanddikten van 0,7 - 2,5 mm. Beschermd tegen stof en water conform IP 65.

Als ik nu een gewone lichtschakelaar neem met daaronder alleen een afdekplaatje met daarin vier van die schakelaars dan zou het toch goed moeten gaan. Volgens mij "onthouden" deze schakelaars hun laatste stand (moet ik even navragen want de nummers van dit artikel kloppen ook niet met de omschrijving, druk ik op schakelaar dan krijg ik druktoets en omgekeerd). Het zou dan alsvolgt worden:
Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNsxH4Nt_X-ZWz1refh22McISxjhBl8xcvymrI_OWD3BqT5o6lyLTCp_3_zSx0lGnR6Y
edit:
2x1 Hp moet zijn 3x1 HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
@HAMSTEG: een dns probleempje (het plaatje), ik denk dat het is opgelost, laat het me effe weten.

De blauwe is mooi. Net als de witte, maar dan blauw :) Ik heb een groene 60LED, waarvan 1 LEDje het af en toe doet. Ik denk niet goed gesoldeerd van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
stuffie123 schreef op zondag 21 oktober 2007 @ 16:02:
@HAMSTEG: een dns probleempje (het plaatje), ik denk dat het is opgelost, laat het me effe weten.
Werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals beloofd volgen hier 2 foto's van de nieuwe High Power lampen met de CREE XR-E Leds:

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL-BL-230-E27-60-3x1W_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL-BL-230-E27-60-3x1W_3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
con1 schreef op donderdag 18 oktober 2007 @ 19:00:
[...]
Als je typenummers kunt geven ben je in mijn ogen helemaal goed bezig. De door jou genoemde prijzen vallen inderdaad erg mee.
Voor de driver / voeding b.v.:
OSRAM Optronic OT 18/200-240/350 DIM ca 30 euro
Philips Xitanium 25W Dimmable Led Driver 9137 005 34404 ca 80 euro :?
Lumidrives 16x1W dimmable MDE16-C-VRL ca 35 euro

Daarnaast zijn er nog veel meer maar deze hebben een 12V of 24V volt gelijkspanning nodig. Deze halen bij lange na niet de 90% effecency, heb je meer instalatie en bedrading nodig.

Voor de 0-10V aansturing heb je dus nog een basisplaat nodig en een afdekplaat. Welke dat moeten zijn hangt van je smaak / merk en serie schakel materiaal da je al hebt in de rest van de ruimte af. Een dimmer van Merten Design Plan M past niet in een Jung AS 500 afdeskraam met schakelaar om maar wat op te noemen.

Maar om even een voorbeeld te geven:
- Inbouwraam 1 voudig Merten Artic black gray 481169 ca 3 euro
- Basisplaat potentiometer 0-10V met schakelaar 6A Merten 572999 ca 30 euro
- Afdekplaat draaiknop Merten Artic ice blue 572088 ca 9 euro

[ Voor 11% gewijzigd door tnimble op 22-10-2007 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
@uniled: ik heb zo'n CREE XR-E led in mijn zaklamp zitten (http://www.fenix-nederland.nl/nl/zaklamp/fenix-l2d-ce.htm). Een bult licht, maar het lijkt me niks voor een lamp. Te wit (net als in je foto). Zijn ze er ook in warm wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 27-04 10:13
Zie net dit topic, en heb een vraagje...
Weet iemand of er ook al zeg maar TL's met LED's te krijgen zijn? Heb hier een paar TL's die regelmatig aan vervanging toe zijn, doordat ze veelvuldig aan uit gaan (badkamermeubel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM

_PM

UltraSub schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 16:46:
Zie net dit topic, en heb een vraagje...
Weet iemand of er ook al zeg maar TL's met LED's te krijgen zijn? Heb hier een paar TL's die regelmatig aan vervanging toe zijn, doordat ze veelvuldig aan uit gaan (badkamermeubel).
Lees het topic maar eens door.. dan zal je HIER wat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ja, die zijn verkrijgbaar, bv bij trophies.nl. Voor een test, zie olino.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ha! Bedankt jongens! Denk dat die investering wel gaat lonen. TL's kosten ruim een tientje volgens mij, ik heb er vier, en kan ze eigenlijk eens per jaar vervangen. You do the math. Maak me alleen een klein beetje zorgen over de openingshoek, maar goed, dat moet ik dan gewoon proberen.
Maar is het gewoon klik en go? Oude lamp er uit, nieuwe led er in? Heb ik geen trafo's of zo nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL

EFL

UltraSub schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:31:
Ha! Bedankt jongens! Denk dat die investering wel gaat lonen. TL's kosten ruim een tientje volgens mij, ik heb er vier, en kan ze eigenlijk eens per jaar vervangen. You do the math. Maak me alleen een klein beetje zorgen over de openingshoek, maar goed, dat moet ik dan gewoon proberen.
Maar is het gewoon klik en go? Oude lamp er uit, nieuwe led er in? Heb ik geen trafo's of zo nodig?
Je moet bij sommige LED-tl's enkel de starter eruithalen en bij andere weer het hele voorschakelapparaat by-passen (dus gewoon rechtstreeks aan de 230V hangen.
Hier vind je wat meer info over de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
UltraSub schreef op maandag 22 oktober 2007 @ 19:31:
Ha! Bedankt jongens! Denk dat die investering wel gaat lonen. TL's kosten ruim een tientje volgens mij, ik heb er vier, en kan ze eigenlijk eens per jaar vervangen. You do the math.
Dat is inderdaad absurd en zal of een goed armatuur of een LED TL heel veel verbetering geven. De test op Olino geeft dat ook aan dat de LED TL veel zuiniger is dat een dikke TL in een slecht armatuur. Hoe snel de LED TL zal slijten bij vaak aan en uit doen weten we natuurlijk nog niet maar iets zegt me langer dan een jaar. Ik heb hier thuis boven mijn werktafel een dunne TL armatuur hangen met een goed voorschakelelement (philips hoogfrequent) een mega hoeveelheid licht, lage energie kosten en gaan al meer dan 4 jaar mee op dezelfde buizen. De lamp gaat regelmatig aan en uit soms wel zeker 10 tot 20 keer per daag soms maar voor een minuutje om even wat te pakken. Geven nog steeds goed licht en geen verkleuringen in de buis.
Maak me alleen een klein beetje zorgen over de openingshoek, maar goed, dat moet ik dan gewoon proberen.
Zoals al gezegt of de starter weg laten of de bedrading iets veranderen wat ook zeer eenvoudig is (kleine ingreep). Maar dan moet je wel een conventionele balast hebben en geen electronisch voorschakel element. Maar jij hebt zeker weten een balast dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Wat wel een probleem is, is dat ik gisteren alleen 60 cm tl's kon vinden. Ga ik gisteravond meten, blijkt het een element van 50 cm te zijn :(
Ik ga maar eens zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• on4cet
  • Laatst online: 21-11-2024
Beste,

Is er nu NIEMAND die enige tips kan geven over m'n vraag :

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/28799380

Indien geen reacties waaruit ik meer te weten kom, zie ik me genoodzaakt van toch maar voor spaarlampen te gaan ...

Groetjes,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
on4cet schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 11:31:
Beste,

Is er nu NIEMAND die enige tips kan geven over m'n vraag :

http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/28799380

Indien geen reacties waaruit ik meer te weten kom, zie ik me genoodzaakt van toch maar voor spaarlampen te gaan ...

Groetjes,

Bart
De eerste vraag of de reflectoren zin hebben is eenvoudig, nee. LED lampen stralen vooruit.

De tweede vraag is moeilijker ... spaarlampen zullen kapot "vriezen". Bij grote koude wil de lamp niet "opstarten" en brandt deze kapot. LED lampen zouden een hele goede oplossing kunnen zijn maar dan is de vraag nog welke? Uitgaande van de 20W max die jij aangeeft zie ik maar twee opties: 60x3mm Warm White en de 3x1W HP.

Ik weet niet waar en hoe en waneer maar ik zou denk ik gaan voor de 60x3 mm. Eingenlijk moet je gewoon beide lampen bestellen en inpassen. Ter vervanging van de 20W voldoen beiden ruim, misschien zijn beiden zelfs overkill en moet je naar de 38x5mm.

Maak een deal een van de shops zoals aangegeven in de start-post (twee zijn hier actief). Bestel eerst van elk 1 (desnoods die 38 ook) en als je er uit bent bestel je de rest bij diezelfde firma. Grote kans dat ze wel eens gezond naar de prijs willen kijken >:)

[ Voor 10% gewijzigd door hamsteg op 23-10-2007 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• on4cet
  • Laatst online: 21-11-2024
@hamsteg :

Wat die spaarlampspotjes betreft, ik hoop dat het zo'n vaart niet loopt, want ik heb destijds daarvoor juist de FREA spotjes gekocht van Massive (met spaarlampspotje in), en die zijn voor buiten bedoeld ... (steken in m'n dakoversteken)

Het enige waar ik op moet letten is dat ze in de opening passen, maar als die reflector niet meer nodig zou zijn, is het van geen belang meer natuurlijk, het enige wat wel belangrijk is, dat is dat heel het glas verlicht wordt, met andere woorden, dat de beam groot genoeg is, zodat je niet de indruk hebt dat ipv de 15 cm bundel, het maar een 5 cm bundeltje is dat door het glas komt ...

Ik denk dat die 20 watt eerder bedoeld is voor mogelijke hitte-verschijnselen, waar die pot misschien niet op berekend is, zou het niet ? Een 20 Watt spaarlamp geeft normaal trouwens serieus wat licht, maar 't mag niet veel verbruiken, zodat ik ze altijd kan laten branden ...

Bedankt voor de info alvast, en hopelijk volgt er nog, dat ik een weloverwogen beslissing kan nemen, en wie weet, misschien beter een paar verschillende om te testen ofzo ... 't moet wel allemaal E27 fitting zijn, en lampdiameter mag volgens mij zeker niet meer dan 5 cm zijn !

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Een 20 Watt spaarlamp komt overeen met een 100 Watt gloeilamp. Daar zijn geen vervangers voor. Desondanks denk ik dat een 3x1 watt LED prima voldoet. Waarom probeer je het niet gewoon?

[ Voor 32% gewijzigd door stuffie123 op 23-10-2007 19:27 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.