LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 257.083 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt het beste spots nemen met een edison-led van ongeveer 3 watt. Dan heb je best wel licht en dat koude licht zou mij goed bevallen. Ik hou niet van alles op wat kaarsjes lijkt en warm licht geeft.
Mijn huiskamer is te warm verlicht en ik wil neutraal licht. Prikkelarmer.

Ik heb al een paar edison leds gezien en die zijn iets van 30 euro per stuk en daar heb je wat aan.

Optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• on4cet
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-11-2024
Openingshoek van 10°, is wel serieuze spot dan, zou deze dan geen raar effect vertonen, als niet het ganse glasoppervlak licht gaat geven dan ? Enfin, misschien druk ik me niet goed uit, maar je weet wat ik bedoel hé ...

Tja, waarom ik het niet direkt gewoon probeer, er zijn zoveel verschillende modellen, dat dat ook onbegonnen werk zou zijn, en uiteindelijk kost het toch al vlug wat geld hé ...

Ik neem aan dat de afkoeling ook niet direkt een probleem zal zijn ? Ze zitten immers bijna 30 cm in de grond (de pot toch) ...

Groetjes,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:42
Nou, ik zou er gewoon eentje kopen waarvan ik denk dat ie de goede is. En als tie toch niet bevalt, dan gebruik ik hem wel ergens anders voor. Er is altijd wel een plekkie in huis waar ik een LED lamp in zou willen "draaien" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:38

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
on4cet schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:37:
@hamsteg :

Wat die spaarlampspotjes betreft, ik hoop dat het zo'n vaart niet loopt, want ik heb destijds daarvoor juist de FREA spotjes gekocht van Massive (met spaarlampspotje in), en die zijn voor buiten bedoeld ... (steken in m'n dakoversteken)
Die heb ik ook maar in de afgelopen vijf jaar zijn er al twee vervangen in lampen die een halve meter boven de grond staan. Ik heb er standaard eentje klaar liggen :( Afgelopen winter ging alles goed ... maar ja dat was ook geen winter. Wat moet je in godesnaam met 20W spaarlamp (80-100W gloei) in een grondspot ... heb er zelf ook twee maar daar zit 40W gloei in ... (nee brandt te weining voor een LED oplossing). Probeer de 3x1W maar eens, woon je in overijssel? Bevalt 'ie echt niet neem ik deze wel over (mij bevallen ze wel).

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• on4cet
  • Laatst online: 21-11-2024
Bij mij is het de bedoeling dat deze beginnen te branden vanaf het duister wordt, tot middernacht ofzo, en daarna enkel bij beweging ...

Woon in de stille Kempen (belgië), ik kan eerst proberen met enkele hé ... En als die bevallen, de rest bestellen ...

Weet je, ik heb nog wel even tijd, want spijtig genoeg komen de kasseien maar niet toe (uit India), en kan het dus voor 't zelfde pas voor volgend jaar zijn, en wie weet, waar zitten we dan al met de led-spotjes ... vermits het zo snel gaat ...

Hartelijk bedankt iig ...

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,
ik heb een luster met 8 halogeen insteeklapjes van 12V 10W...
Zo: Afbeeldingslocatie: http://www.lichtpaleis.nl/winkel/images/halsteek.JPG
Graag zou ik deze lampjes vervangen door Leds om het verbruik wat te minderen...
Hoe ga ik juist te werk?
Zijn deze halogeentjes DC of AC?

Greetz,
SkyFlyerke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de luster zit dus een adapter die van 230VAC naar 11,5VAC gaat...
Dus de lampjes zijn zeker al AC...
Hoe krijg ik deze 11,5VAC naar een juiste spanning om 8 parallel geschakelde LEDs te doen branden...?

SkyFlyer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-04-2023
CanonG1 schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 17:21:Ten tweede de levensduur. Al snel begonnen individuele LEDs kapot te gaan en het duurde maar een maand voordat één lamp het helemaal niet meer deed. Binnen maanden waren alle vier de lampen volledig kapot. Ik wil geloven dat dit incidenteel is, maar van een merk als Osram én een zogenaamd betrouwbare technologie als LEDs had ik meer verwacht.
...

Ik vond het maar een bar slechte besteding van mijn € 60, want dat kostten ze met zijn vieren.
...

Mijn oordeel: --
Nou, ik dacht ook een flinke investering te doen met LED lampen, alle spots in huis heb ik in enkele maanden vervangen. Goed zuinig, flink besparen daht ik. Tot een week geleden. Eerst gaan ze knipperen wat al irritant is en dan vallen de meeste ledjes gewoon uit.
LED spotjes van de LIDL binnen 2 maanden 2 van de 6 stuk. Geven bovendien een vies blauw licht, echt een miskoop. En dat a 7 euro per stuk
Dan de 3W E27 ledlamp bijvoorbeeld in de wc, omdat deze verlichting continue aan/uit gaan, slecht voor levensduur van de spaarlamp, dacht ik... van de 38 branden er geen 10 meer, deze LED heeft het nog geen maand uitgehouden. Waardeloos! Ik baal ontzettend van deze investering die het niet waard is geweest, ik ga maar weer terug naar goedkopere spaarlampen tot de levensduur die de LED producenten beloven gehaald kan worden.

[ Voor 21% gewijzigd door giant2000 op 25-10-2007 15:43 ]

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
giant2000 schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 15:07:
Waardeloos! Ik baal ontzettend van deze investering die het niet waard is geweest, ik ga maar weer terug naar goedkopere spaarlampen tot de levensduur die de LED producenten beloven gehaald kan worden.
That sucks!

Waar heb je de lampen gehaald dan? Welke leveranciers? Dat is namelijk een beetje de bedoeling van dit topic ook ... wie kunnen we vertrouwen en wie niet! Leg elke kapotte lamp hier maar op de pijnbank!!!

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Laatst online: 01-08 22:44

_PM

Er is ook een leverancier die hier actief is die 1 jaar garantie geeft (misschien beide wel?) en zelfs omruil garantie als je niet tevreden bent (voorwaarden zie hun site(s)). Misschien handig mocht je toch nog wat LEDs willen proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door _PM op 25-10-2007 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindemey
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-08 00:35
Hallo

Ik heb dit topic nu voor een groot deel doorgelezen. Als Architect-Assistent en energiezuinig-wonen voorstander ben ik dan ook al langer geïnteresseerd in LED-verlichting.

Ik had nu een vraagje. Aangezien veel fabrikanten een verbruik plaatsen op hun spots die niet altijd het werkelijke verbruik is: Heeft iemand toevallig al het werkelijke verbruik van volgende lampen gemeten:
http://www.leditlight.net...ID=49502&articleID=910418

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Er staat 3 watt. Wil je echt weten of dit 2,9 of 3,1 is? En in hoeveel decimalen nauwkeurig wil je het weten? En bij welke omgevingstemperatuur? Niet dat ik hem heb en het kan meten, maar het lijkt me een beetje overdreven. Je zult er minimaal 10 moeten kopen, alle 10 moeten meten bij 20 graden celsius en dan het gemiddelde nemen en zelfs dan zit er nog een tolerantie op. En dan hebben we het nog niet eens over de meetfout van de meetapparatuur.

dus.... wil je het nog steeds weten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
robindemey schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:32:
Ik had nu een vraagje. Aangezien veel fabrikanten een verbruik plaatsen op hun spots die niet altijd het werkelijke verbruik is: Heeft iemand toevallig al het werkelijke verbruik van volgende lampen gemeten:
Dat besparingspotentieel neem ik met een korreltje zout. €733,55 besparing over 150.000 uur gemeten... Het is nog helemaal niet duidelijk of deze LED verlichting überhaupt 50000 uren wel haalt, op basis van 5 branduren per dag is dat 27 jaar, dat is onmeetbaar dus. Mijn ervaring met LED verlichting is helaas dat ze met enkele maanden al stuk zijn. Fabrikanten zouden op basis van deze gegevens levenslange garantie moeten geven of anderes zijn ze niet geloofwaardig.

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robindemey schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 22:32:
Hallo
Natuurlijk, wij hebben alle lampen doorgemeten met een professionele verbruiksmeter:
Gemeten op kamertemperatuur (21 Graden Celsius)
Alle modellen die wij leveren met powerleds op een rij:

1x3 Watt = 3,1 Watt +-100 lumen (leverbaar met Gu10 en E27 fitting)
3x1 Watt = 3,6 Watt +-135 lumen (leverbaar met Gu10 en MR16 fitting)
7x1 Watt = 5,6 Watt +-210 lumen (leverbaar met Gu10 fitting)
3x2 Watt = 6,3 Watt +-230 lumen (leverbaar met Gu10 fitting)
1x6 Watt = 5,6 Watt +-320 lumen (leverbaar met E27 fitting)

Wat betreft uitval van de lampen waar ik nu alweer iemand over hoor klagen,
ik kanmijzelf herhalen: GOEDKOOP = DUURKOOP

zowel Uniled als Wij geven garantie op de lampen!
Wij geven standaard 1 jaar garantie op al onze ledproducten, dit omdat wij weten dat
we kwaliteit verkopen en dit garanderen wij ook. Iedereen die beweerd een product
te verkopen dat 40.000 uur meegaat en niet eens 1 jaar garantie geeft
zegt in principe: ik verkoop rommel!
Let dus op waar U uw ledlampen koopt want er zijn aardig wat amateurs actief.
Een daar vallen ook de Lidl, Aldi en Gamma onder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giant2000
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:19:
[...]
zowel Uniled als Wij geven garantie op de lampen!
Wij geven standaard 1 jaar garantie op al onze ledproducten, dit omdat wij weten dat
we kwaliteit verkopen en dit garanderen wij ook. Iedereen die beweerd een product
te verkopen dat 40.000 uur meegaat en niet eens 1 jaar garantie geeft
zegt in principe: ik verkoop rommel!
Let dus op waar U uw ledlampen koopt want er zijn aardig wat amateurs actief.
Een daar vallen ook de Lidl, Aldi en Gamma onder!
Dat is jammer te moeten horen. Deze amateurs zorgen dan mooi wel voor een slechte naam voor led verlichting. Tsja, en bonnetjes van de LIDL gaan met de boodschappen en dus worden al gauw weggegooid, zo gaat dat. Dom van me, want ik had ze liever terug gebracht.
Ik heb vorige week een zending van Uniled ontvangen, als ik u zo hoor dan mag ik daar gelukkig meer van verwachten. O-)

2,00 m. + begane grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
giant2000 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:45:
[...]

Dat is jammer te moeten horen. Deze amateurs zorgen dan mooi wel voor een slechte naam voor led verlichting. Tsja, en bonnetjes van de LIDL gaan met de boodschappen en dus worden al gauw weggegooid, zo gaat dat. Dom van me, want ik had ze liever terug gebracht.
Ik heb vorige week een zending van Uniled ontvangen, als ik u zo hoor dan mag ik daar gelukkig meer van verwachten. O-)
Waren dat je leveranciers? Gamma en Lidl? Vermeld dat even, dan nemen we die op in de tabel >:)

Let wel op de warmte afvoer ondanks dat ze niet veel warmte produceren maar als je ze in een klein armatuur stopt met weining warmte afvoer of weinig contact met de vrije lucht kunnen ze zichzelf wel schade aan doen.

[ Voor 15% gewijzigd door hamsteg op 26-10-2007 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindemey
Bedankt voor jullie antwoorden tot hiertoe.

Nog een vraagje. Die kaarsleds: http://www.leditlight.net...category&categoryID=80086
Heeft iemand hier ervaring mee.

Wij hebben momenteel spaarlampen (kaarsen 5W) in onze lusters in de woonruimte. Als ik het uitreken, dan kost elke lamp nu 1,09 euro aan elektriciteit en de leds zouden 0,52 zijn aan 4 uur per dag. Als ik dan reken aan 7 euro voor een spaarlamp met een levensduur van 6000 uur, kom ik aan zo'n 7-10 jaar vooraleer ik die uitspaar.

Niet echt de moeite zeker? :-)

Heeft iemand ervaring met deze TL-vervangers: http://www.vanderled.com/ledlonglight.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindemey
Als ik nog een opmerking mag maken:

Het is wel heel rooskleurig als je alles uitrekent in functie van de levensduur van de led-lampen: 50.000 uur.
Hou er echter rekening mee dat in de meeste toepassingen lampen zo'n 3 uur gemiddeld per dag branden. Dan is dit een levensduur van 45 jaar.
Als we natuurlijk de besparing over 45 jaar uitrekenen, dan kom je altijd heel veel uit.

Maar als je dan rekent over 10 jaar, dan heb je in vergelijking met spaarlampen dus geen verhaal (ook met TL-lampen is dit dan zo). Voorbeeldje met TL-lampen kom ik aan zo'n 9 jaar vooraleer je zo'n TL-vervanger hebt teruggewonnen met 3 uur per dag.

In vergelijking met gloeilampen gaat dit natuurlijk veel sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
robindemey schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 18:00:
Als ik nog een opmerking mag maken:

Het is wel heel rooskleurig als je alles uitrekent in functie van de levensduur van de led-lampen: 50.000 uur.
Hou er echter rekening mee dat in de meeste toepassingen lampen zo'n 3 uur gemiddeld per dag branden. Dan is dit een levensduur van 45 jaar.
Als we natuurlijk de besparing over 45 jaar uitrekenen, dan kom je altijd heel veel uit.

Maar als je dan rekent over 10 jaar, dan heb je in vergelijking met spaarlampen dus geen verhaal (ook met TL-lampen is dit dan zo). Voorbeeldje met TL-lampen kom ik aan zo'n 9 jaar vooraleer je zo'n TL-vervanger hebt teruggewonnen met 3 uur per dag.

In vergelijking met gloeilampen gaat dit natuurlijk veel sneller :)
Uiteindelijk doen we het stiekum ook een beetje voor het milieu :X Ik tenminste wel. Verder zit in al deze berekening niet dat de energieprijzen worden verwacht jaarlijks te stijgen met 7-10% dus maak je borst maar nat. Ik kan de initiele kosten van aanschaf nu nog makkelijk maken dus tel ik die persoonlijk nu niet mee ... de besparing in de toekomst van vaste lasten (als wij het door kind minder kunnen missen) is voor mij wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hamsteg schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 18:26:
[...]

Uiteindelijk doen we het stiekum ook een beetje voor het milieu :X Ik tenminste wel. Verder zit in al deze berekening niet dat de energieprijzen worden verwacht jaarlijks te stijgen met 7-10% dus maak je borst maar nat.
Ja want spaarlampen zijn natuurlijk alles behalve milieu vriendelijk,
maargoed die discussie hebben we al gehad!
Als je een spaarlamp hebt houd die dan gewoon, dan kun je volgend jaar
als hij stuk is hem naar het chemies afval brengen en zoon ultra milieu vriendelijke ledlamp kopen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:53

con1

Energiefreak

Er zijn 2 dingen die mij verbazen.

Één, maar dan moet ik eerst even off-topic.
Als ik inlog dan zie ik jullie avatars niet terwijl wanner ik oningelogd blijf wel de plaatjes zichtbaar zijn.
Nu weer on-topic. Reeds opgelost stond niet aan in mijn profiel.

Ik heb bij uniled o.a. 2 soorten ledlampen aangeschaft. De 38-leds helder en 38-leds warmwit.

Op beide staat geen fabrikaat terwijl op de warmwit zelfs helemaal niets staat.

Ik vind dat een beetje dubieus, waarom komen fabrikanten er niet vooruit wat ze in de markt zetten?

Of ze hebben nog niet voldoende vertrouwen of het is een Inferieure fabrikant misschien?

HG CC

[ Voor 4% gewijzigd door con1 op 26-10-2007 19:57 . Reden: foutjes, alweer. x 2. ]

Ik ben niet gek, ik ben anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindemey
Weet er ook iemand waar ik in België (of Nederland) deze spots kan verkrijgen: http://www.led-bulbs.com/...selux.asp?Category=Luxeon
(deze zouden een mooi warm-wit licht hebben; zie http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/26249736) Of zijn deze al achterhaald?

[ Voor 32% gewijzigd door robindemey op 26-10-2007 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 16:00
hamsteg schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:35:
[...]
Waren dat je leveranciers? Gamma en Lidl? Vermeld dat even, dan nemen we die op in de tabel >:)
Bij de gamma bij mij in de buurt maken ze goede reclame voor ledverlichting. Van de 4 spots/lampen die er als demo hangen is er maar 1 die het volledig doet. De rest heeft last van "dode pixels"... Daar haal ik ze in ieder geval niet vandaan...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

con1 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 19:50:
Er zijn 2 dingen die mij verbazen.

Één, maar dan moet ik eerst even off-topic.
Als ik inlog dan zie ik jullie avatars niet terwijl wanner ik oningelogd blijf wel de plaatjes zichtbaar zijn.
Nu weer on-topic. Reeds opgelost stond niet aan in mijn profiel.

Ik heb bij uniled o.a. 2 soorten ledlampen aangeschaft. De 38-leds helder en 38-leds warmwit.

Op beide staat geen fabrikaat terwijl op de warmwit zelfs helemaal niets staat.

Ik vind dat een beetje dubieus, waarom komen fabrikanten er niet vooruit wat ze in de markt zetten?

Of ze hebben nog niet voldoende vertrouwen of het is een Inferieure fabrikant misschien?

HG CC
toon volledige bericht
Wij leveren in ieder geval zeer zeker geen inferieure produkten!

Na een lange en zeer zorgvuldige selectieprocedure hebben we begin 2007 een zeer goede en betrouwbare producent gevonden voor onze spots, maar dat betekent ook dat we daar zeer zuinig op zijn en die informatie dus niet openbaar maken. Dit zou het voor onze concurrentie allemaal wel erg eenvoudig maken.
Dit zal tevens gelden voor onze grotere concurrenten, zij zullen hun leveranciers ook niet openbaar willen maken.

We zijn ook al enige tijd bezig met diverse produktverbeteringen en daaruit vloeit nu bijvoorbeeld voort dat we al onze spots met 18, 30 of 38 LEDs binnenkort allemaal gaan voorzien van de nieuwe wide angle LEDs die een lichthoek van 40 graden hebben ipv 25-30 graden. De GU10 versie met 30 of 38 LEDs is al beschikbaar en de rest is leverbaar binnen 3 weken.

Tevens zijn bijvoorbeeld de 'Touch' bureaulampen sterk verbeterd en worden ze nu ook aan de bovenzijde afgewerkt met een aluminium afdekplaat. Daarnaast is de voedingsadapter vervangen door een verbeterd model.

Ook bijvoorbeeld de verpakkingen zijn verbeterd, onze spots worden in een plastic omhulsel verpakt, alle doosjes worden voorzien van ons logo en het type van de spot en de spanning wordt op al onze spots gedrukt. Daarnaast worden al onze High Power Spots voorzien van ons logo.

Doordat we nauwe contacten hebben met onze leverancier, kunnen we veel van onze wensen en eisen reflecteren wat leidt tot nog betere produkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Beste Uniled,

Begrijp me goed. Ik heb geen commentaar op de door jullie geleverde producten.
Het verbaast me alleen dat er op de warmwit bijvoorbeeld helemaal niets staat, geen vermogen, geen kleur en dus ook geen fabrikant.

Daarnaast is het misschien mogelijk een (intern) schema van een dergelijke ledlamp te plaatsen omdat je dan wat beter een schakeling kan bedenken als je het hebt over dimmen bijvoorbeeld. Of nog beter een zelfbouw dimmer. Nu ben ik met een dergelijke dimmer bezig wat veel tijd kost en dan nog afwachten of het werkt .

Waarom zelfbouw? Ik wil graag 2 dimmers in één inbouwdoos, dat lukt niet met hetgeen standaard wordt aangeboden. De meeste fabrikanten zijn blijkbaar geinspireerd door het 230 Volt tijdperk waarbij je geen 2 dimmers in één doos mag maken. (enkele fabrikanten doen dat wel)

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

con1 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 21:21:
Beste Uniled,

Begrijp me goed. Ik heb geen commentaar op de door jullie geleverde producten.
Het verbaast me alleen dat er op de warmwit bijvoorbeeld helemaal niets staat, geen vermogen, geen kleur en dus ook geen fabrikant.

Daarnaast is het misschien mogelijk een (intern) schema van een dergelijke ledlamp te plaatsen omdat je dan wat beter een schakeling kan bedenken als je het hebt over dimmen bijvoorbeeld. Of nog beter een zelfbouw dimmer. Nu ben ik met een dergelijke dimmer bezig wat veel tijd kost en dan nog afwachten of het werkt .

Waarom zelfbouw? Ik wil graag 2 dimmers in één inbouwdoos, dat lukt niet met hetgeen standaard wordt aangeboden. De meeste fabrikanten zijn blijkbaar geinspireerd door het 230 Volt tijdperk waarbij je geen 2 dimmers in één doos mag maken. (enkele fabrikanten doen dat wel)

HG CC
Op al onze spots en lampen staat wel degelijk deze informatie vermeld. dus we vinden het vreemd dat u spots heeft ontvangen zonder verdere informatie erop.

Het dimmen van LED-spots is niet mogelijk, daarvoor zult u een compleet systeem dienen aan te schaffen waarbij we de spots met behulp van puls-breedte modulatie in het stroomcircuit kunnen dimmen, zoals bij onze Mono, Duo en Trio High Power Sets mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:45
Ik heb gisteren een Philips Living Colors lamp gekocht. Maar dat dat is mooi spul zeg! Het variëren van de kleuren is echt heel mooi en hij kan ook wit licht geven. Het opgenomen vermogen varieert tussen de 2 en de 12,5W en na uitschakelen heeft hij een sluipverbruik van 0,5W (ongeveer 4,5kWh/jaar ofwel ongeveer € 1 per jaar bij de huidige kosten van een kWh). Die gaat erg mooi staan in ons nieuwe huis.

Afbeeldingslocatie: http://www.9viesduchat.com/pub/2007%20printemps/livingcolors.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 02:04:
[...]

Op al onze spots en lampen staat wel degelijk deze informatie vermeld. dus we vinden het vreemd dat u spots heeft ontvangen zonder verdere informatie erop.

Het dimmen van LED-spots is niet mogelijk, daarvoor zult u een compleet systeem dienen aan te schaffen waarbij we de spots met behulp van puls-breedte modulatie in het stroomcircuit kunnen dimmen, zoals bij onze Mono, Duo en Trio High Power Sets mogelijk is.
De bestelling, levering, snelheid en afhandeling ging perfect, geen commentaar op mogelijk.
Toch blij ik erbij dat op de warmwitte LED's niets stond, wel op het doosje.

Vervolgens zijn er wel degelijk PWM dimmers voor zelfbouw. Ik was alleen benieuwd of hier al zelfbouwontwikkelingen zijn en ervaringen ermee. Beetje jammer dat wordt gesuggereerd dat alleen kant en klaar produkten geschikt zijn voor het dimmen van LED's.
Ik denk een gemiste kans. Je kunt als leverancier beter zelfbouwpaketten verkopen als helemaal niets, toch?

Een dimmer (denk aan Osram) kost al gauw zo'n € 60 a € 80. Terwijl hier freaks zitten die graag wat willen expirimenteren. LED verlichting is in aanschaf al duur genoeg lijkt mij.

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

CanonG1 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:32:
Ik heb gisteren een Philips Living Colors lamp gekocht. Maar dat dat is mooi spul zeg! Het variëren van de kleuren is echt heel mooi en hij kan ook wit licht geven. Het opgenomen vermogen varieert tussen de 2 en de 12,5W en na uitschakelen heeft hij een sluipverbruik van 0,5W (ongeveer 4,5kWh/jaar ofwel ongeveer € 1 per jaar bij de huidige kosten van een kWh). Die gaat erg mooi staan in ons nieuwe huis.

[afbeelding]
Waanzinnig, ben benieuwd wat dat moet kosten . . .

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 13:56
robindemey schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:43:
Bedankt voor jullie antwoorden tot hiertoe.

Nog een vraagje. Die kaarsleds: http://www.leditlight.net...category&categoryID=80086
Heeft iemand hier ervaring mee.

Wij hebben momenteel spaarlampen (kaarsen 5W) in onze lusters in de woonruimte. Als ik het uitreken, dan kost elke lamp nu 1,09 euro aan elektriciteit en de leds zouden 0,52 zijn aan 4 uur per dag. Als ik dan reken aan 7 euro voor een spaarlamp met een levensduur van 6000 uur, kom ik aan zo'n 7-10 jaar vooraleer ik die uitspaar.

Niet echt de moeite zeker? :-)

Heeft iemand ervaring met deze TL-vervangers: http://www.vanderled.com/ledlonglight.php
Niet de moeite. Waar laat je de oude lampen? Bij het vuil? Dat is pas milieu-onvriendelijk. Je geeft zelf ook al aan dat je er niet op vooruitgaat, als je het kostenplaatje met de aanschaf compleet maakt.

Nee, ook als 'upgrade' voor de milieu purist een gemiste kans.

Ik woon nog thuis, afgelopen donderdag huurcontract getekend en moet alles gaan vergaren om op mezelf te kunnen leven. Voor mij, er moeten gewoon lampen komen. Ja, dat wordt duidelijk LED verlichting. Duidelijk, koop je een nieuwe lamp, zal je er snel profijt van hebben.

Ben zelf dimlicht gewend, hopen dat de 3x1W spots me zullen bevallen :)

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
con1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 00:06:
Bij de Lampenier in de aanbieding voor € 129,-. Alsnog niet goedkoop, maar dit is ook even wat anders dan een halogeenvervangertje.
HG CC
Wat betekent dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
con1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 00:06:
[...]

HG CC
Ze staan in de Gamma- en Hubofolders voor 149 €.
Niet goedkoop, maar als ze inderdaad goed zijn kan het wel een zekere doorbraak geven omdat meer mensen het leren kennen en in huis halen (en ermee pochen tegen andere mensen).
Ik heb er ook even aan gedacht, maar ga toch nog wat wachten want op enkele maanden moet er toch een prijsdoorbraak komen lijkt me.

Ondertussen heb ik mijn badkamer en toilet met 3x1W HP-spotjes uitgerust. Ik zal proberen een foto te publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
CanonG1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 08:38:
[...]

Bij de Lampenier in de aanbieding voor € 129,-.
Ha, ongeveer samen gepost.
Waar vind ik de Lampenier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Laatst online: 01-08 22:44

_PM

32db schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 08:48:
[...]

Op google :)

(of een gokje doen:)
http://www.lampenier.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:36
32db schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 08:48:
[...]

http://www.lampenier.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietProem
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-01-2024

PietProem

n/a

Con1
Lijkt mij inderdaad ook leuk om met een zelfbouw of goedkope dimmer te spelen.

bij led1.de staat ook een leuke 3 kanaals dimmer en in het forum van Led-community.de staan ook leuke schakelingen.
http://www.led-community.....php?t=191&highlight=6007
con1 schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:28:
[...]

De bestelling, levering, snelheid en afhandeling ging perfect, geen commentaar op mogelijk.
Toch blij ik erbij dat op de warmwitte LED's niets stond, wel op het doosje.

Vervolgens zijn er wel degelijk PWM dimmers voor zelfbouw. Ik was alleen benieuwd of hier al zelfbouwontwikkelingen zijn en ervaringen ermee. Beetje jammer dat wordt gesuggereerd dat alleen kant en klaar produkten geschikt zijn voor het dimmen van LED's.
Ik denk een gemiste kans. Je kunt als leverancier beter zelfbouwpaketten verkopen als helemaal niets, toch?

Een dimmer (denk aan Osram) kost al gauw zo'n € 60 a € 80. Terwijl hier freaks zitten die graag wat willen expirimenteren. LED verlichting is in aanschaf al duur genoeg lijkt mij.

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Laatst online: 31-07 08:01
Shit, kom er vanmorgen achter dat er van de 4 TL's in mijn badkamermeubel inmiddels 3 overleden zijn, en de 4e is stervende, getuige de verminderde hoeveelheid licht. Moet dus nu met spoed of 4x een standaard TL bestellen, of een LED TL vinden van 50 cm lang. De kortste die ik kan vinden op het net, en ik heb me toch behoorlijk suf gesurfed, is 60 cm.
Ben op zoek naar een vervanger voor: "Sylvania Standard F13W/T5/133"
Ik heb die opgemeten, en hij is 50 cm. Kan iemand me helpen? Zie het niet zo zitten om weer voor 60 euro conventionele lampen te halen, die ik over een jaar weer kan vervangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:37

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ben ik de enige die gewoon zakstroom wil?
In mijn vorige huis hing al een lichtbalk van witte en oranje en gele led's (op elke 8 witte leds (5mm) een 10mm opgeschuurde oranje led met daarbij een heldere gele (ongeschuurde) led). Allemaal op zwakstroom, werkte prima. Zat een zelf gemaakte driver bij. Omdat 't anders wel erg guitig werd met de energie. Werkte altijd prima, helaas kan ik 'm niet hier kwijt...

Femme, hoe bevielen die grondspots van je nu eigenlijk? Had je daar nog problemen mee? Ik zit er al een hele poos over te denken om ze zelf hier ook te bestellen.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zwahiel schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 17:02:
Ben ik de enige die gewoon zakstroom wil?
Klinkt als iets wat de KGB gebruikte om gevangen te ondervragen ;)

Ik heb begrepen dat 5mm-LEDs nu niet echt gezien worden als het toppunt van betrouwbaarheid, efficiëntie, etc. Ik heb in het verleden een aantal bouwsels gemaakt met 5mm witte LEDs maar bij allemaal was er veel uitval.

Nu ik een paar dagen met de Living colors lamp heb zitten spelen (er moeten volgens mij alweer bijna nieuwe batterijen in de afstandsbediening :X) wordt ik eigenlijk nu pas enthousiast over LEDs als woonkamer verlichting. Dit is ten minste een product wat 'af' is en de mogelijkheid kleuren in te stellen is een mooie extra bijkomstigheid. Als de levensduur nu ook in orde blijkt te zijn dan zie ik LEDs het nog wel maken. Nog iets anders: het witte licht wat uit deze lamp komt is veel mooier dan wat er uit witte LEDs komt die ik gezien heb. Waarschijnlijk komt dat doordat het niet een blauwe LED met een fosforlaag is maar rode, blauwe en groene LEDs die samen het witte licht maken.

Alhoewel niet goedkoop, een aanrader! Hij is overigens al te koop vanaf € 114 (€ 107 + € 7 porto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08 22:25

bladebla

<Piéééép>

CanonG1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 08:38:
[...]

Bij de Lampenier in de aanbieding voor € 129,-. Alsnog niet goedkoop, maar dit is ook even wat anders dan een halogeenvervangertje.
En €107,10 bij de Praxis, folder 44 op pagina 28.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

[HG CC] Wat betekent dat?
(H)artelijke (G)roet en de 2 C's zijn mijn voorletters.

Ik ben nu eenmaal gewend om vriendelijk af te sluiten op een forum.
Er is al rottigheid genoeg in de wereld, toch?

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
bladebla schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 18:32:
Damn, dat is nog best een groot verschil... misschien haal ik er morgen nog wel één dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

CanonG1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 21:00:
[...]

Damn, dat is nog best een groot verschil... misschien haal ik er morgen nog wel één dan.
Waarom niet gewoon zo'n lampje?

http://www.samenkopen.net/action_products/376263

In combinatie met een Ikea lamp heb je een erg gaaf effect voor wenig geld.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/22591_PE104676_S3.jpg

Ik heb deze set hier nu staan en het werkt prima. Met de IR afstandsbediening is de lamp in de "vaas" tot op +/- 4 meter prima te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

con1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 20:37:
[...]

(H)artelijke (G)roet en de 2 C's zijn mijn voorletters.

Ik ben nu eenmaal gewend om vriendelijk af te sluiten op een forum.
Er is al rottigheid genoeg in de wereld, toch?

HG CC
hmmjah, alleen is 't hier tegen de regels ;) Anders zet 'm in je sig. Voordat een modje erop aanspreekt.

Trouwens zwakstroom is niks van de KGB maar gewoon makkelijk! Heb in mijn badkamer 10x liever zwakstroom lopen dan een 240v lijntje...

Heeft iemand anders trouwens ook diezelfde grondspots (van led-shop24.de) en hoe bevallen ze, slijten ze snel (armatuur) hoe is 't licht, niet alleen op de foto maar gewoon zo, bevallen ze?

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-08 15:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

zwahiel schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 17:02:

Femme, hoe bevielen die grondspots van je nu eigenlijk? Had je daar nog problemen mee? Ik zit er al een hele poos over te denken om ze zelf hier ook te bestellen.
Die doen het nog steeds prima, maar het zijn eigenlijk geen grondspots en daardoor zijn ze kwetsbaar (de led is niet beschermd en er is geen mogelijkheid om de led te vervangen). Een voordeel is de lage prijs en de mogelijkheid om ze in warmwit te bestellen. Om een of andere vage reden zijn veel vloerspots niet in warmwit leverbaar.
CanonG1 schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 17:57:
[...]

Nu ik een paar dagen met de Living colors lamp heb zitten spelen (er moeten volgens mij alweer bijna nieuwe batterijen in de afstandsbediening :X) wordt ik eigenlijk nu pas enthousiast over LEDs als woonkamer verlichting. Dit is ten minste een product wat 'af' is en de mogelijkheid kleuren in te stellen is een mooie extra bijkomstigheid. Als de levensduur nu ook in orde blijkt te zijn dan zie ik LEDs het nog wel maken. Nog iets anders: het witte licht wat uit deze lamp komt is veel mooier dan wat er uit witte LEDs komt die ik gezien heb. Waarschijnlijk komt dat doordat het niet een blauwe LED met een fosforlaag is maar rode, blauwe en groene LEDs die samen het witte licht maken.
Hier was ik ook benieuwd naar; de kwaliteit van warmwit licht uit een rgb-led ten opzichte van een warmwitte powerled. Warmwitte leds zijn het vaak net niet, er zou wat meer geel en rood doorheen gemixed moeten worden. Ik zat er zelf aan te denken om in mijn nieuwe huis een combinatie van warmwitte leds en rgb-leds te gebruiken, of alleen rgb-leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Femme schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:31:
[...]

Die doen het nog steeds prima, maar het zijn eigenlijk geen grondspots en daardoor zijn ze kwetsbaar (de led is niet beschermd en er is geen mogelijkheid om de led te vervangen). Een voordeel is de lage prijs en de mogelijkheid om ze in warmwit te bestellen. Om een of andere vage reden zijn veel vloerspots niet in warmwit leverbaar.

[...]
Je wilde toch epoxy hars erin gieten?
Maar de led is onbeschermd, nahja vind ik niet zo'n grote ramp eigenlijk. Hier komen ze onder de keuken kastjes zoals jij dat ook had. Maar ik vraag me vooral af hoe 't armatuur zich gehouden heeft in dit tijd? Bedoel mijn telefoon verkleurd al en ik neem aan dat die spotjes in een plastic armatuurtje zitten dat gespoten is. Verkleuren ze snel of zijn ze nog steeds goed. En heb je er vaak overheen 'gelopen' zeg maar, aangezien jij ze geloof ik ook in je keuken had.

Zit er nog steeds over te denken om ze te bestellen, al was 't alleen voor de coolness factor ;)

Verpats jij die van jou niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Epoxy hars erin gieten heb ik nog niet geprobeerd.

Het armatuur is inderdaad van plastic. Verkleuren lijkt me niet zo'n probleem, wel komen er krassen op als je er regelmatig op gaat staan of met een stofzuiger overheen gaat. De led zelf ligt verdiept in de vloer en zal niet snel beschadigd raken. Het grootste gevaar is dat er water/drank op terecht kan komen.

Ik heb de leds 20cm van de muur geplaatst op een plek waar je in principe toch niet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 16:44
ik zou voor de efficientie geen leds nemen, een spaarlamp doet het net wat beter, evenals een TL lamp. Leds zijn erg duur voor het licht wat je er van krijgt aldus wikipedia;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Led#Rendement

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
bladebla schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 18:32:
[...]

www.hanos.nl
Horecagroothandel met vestigingen in heel Nederland en Antwerpen,
Philips livingcolors: 99.50 + btw
Staat in laatste folder, geldig tot 1/12/2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

NoepZor schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:30:
ik zou voor de efficientie geen leds nemen, een spaarlamp doet het net wat beter, evenals een TL lamp. Leds zijn erg duur voor het licht wat je er van krijgt aldus wikipedia;

35lm/W is goed haalbaar met warmwitte leds en dat is al het dubbele van een gloeilamp volgens de waarde die op Wikipedia wordt genoemd.

Leds hebben daarbij tevens het voordeel dat het gebruik van een groot aantal lichtpunten ten opzichte van een enkele gloeilamp het voordeel heeft dat een ruimte gelijkmatiger, doelgerichter of creatiever verlicht kan worden. Daardoor is er een resultaat mogelijk dat kwalitatief beter is en tevens efficiënter is omdat je geen delen van ruimte verlicht die geen sterke verlichting nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Femme schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 13:31:
Hier was ik ook benieuwd naar; de kwaliteit van warmwit licht uit een rgb-led ten opzichte van een warmwitte powerled. Warmwitte leds zijn het vaak net niet, er zou wat meer geel en rood doorheen gemixed moeten worden. Ik zat er zelf aan te denken om in mijn nieuwe huis een combinatie van warmwitte leds en rgb-leds te gebruiken, of alleen rgb-leds.
Witte LEDs missen idd een gedeelte van het spectrum (rood) en dat zie je toch aan de lichtkwaliteit. Ik vind de lichtkwaliteit van de Living colors erg mooi, zelfs zo mooi dat ik er morgen nog één haal bij de Karwei ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
NoepZor schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:30:

Dat valt nog te bezien. Zie ook de metingen aan de LED TL en gewone TL en spaarlampen op Olino De efficientie van TL hangt heel erg af van de type en kwaliteit buizen maar ook enorm van het armatuur waarin je ze plaatst. Doe je dat niet haal je een schrale 30 a 40 lm/W en niet de 70 tot over de 90 lm/W! De efficentie van LED en spaarlamp ligt erg dicht tegen elkaar en kan LED zelfs beter zijn. Hangt echter van het doel af (spot of rondom licht) wlke beter voor je zal werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Alleen RGB led's als warm witte leds is geen succes. kleuren mengen nooit perfect, zelfs wit licht is dan gewoon lastig, het blijft altijd wel iets te groen, of iets te blauw of iets te rood.

De juiste warm witte leds geven echt mooi warm wit licht, terwijl bijvoorbeeld de warm witte led strips van sk.net heel vies licht geven, soort van koud TL licht waar je een zacht geel kleurenfilter voor houd. dus niet warm, en niet koud, maar meer koud met een overschot aan geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_ferry_ schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:20:
Alleen RGB led's als warm witte leds is geen succes. kleuren mengen nooit perfect, zelfs wit licht is dan gewoon lastig, het blijft altijd wel iets te groen, of iets te blauw of iets te rood.
Vind ik niet (hoewel ik moet toegeven dat mijn kleurwaarneming niet helemaal 100% is). Juist bij de LC lamp is het mooie dat je de kleurweergave nauwkeurig kunt regelen, heb je zin in wat koeler licht dan kan dat, heb je zin in wat warmer licht dan kan dat ook.
De juiste warm witte leds geven echt mooi warm wit licht, terwijl bijvoorbeeld de warm witte led strips van sk.net heel vies licht geven, soort van koud TL licht waar je een zacht geel kleurenfilter voor houd. dus niet warm, en niet koud, maar meer koud met een overschot aan geel.
Ook het licht van de 'warm witte' LEDs vind ik er 'nep' uitzien. Maar goed, kleurwaarnemening en het ervaren van licht is natuurlijk heel erg persoonlijk. Ik vind de meeste warmwitte spaarlampen prima licht geven, terwijl sommige mensen er van walgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Ik heb een warmwitte 38LED en een warmwitte 60LED. Als je ze naast elkaar zet dan lach je je kapot. De 60LED is veel witter dan de 38LED. Jammer dat er voor "warmwit" geen standaard is (in Kelvin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Femme schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 15:23:
Epoxy hars erin gieten heb ik nog niet geprobeerd.

Het armatuur is inderdaad van plastic. Verkleuren lijkt me niet zo'n probleem, wel komen er krassen op als je er regelmatig op gaat staan of met een stofzuiger overheen gaat. De led zelf ligt verdiept in de vloer en zal niet snel beschadigd raken. Het grootste gevaar is dat er water/drank op terecht kan komen.

Ik heb de leds 20cm van de muur geplaatst op een plek waar je in principe toch niet komt.
maar zou je zeggen dat 't hinderlijk is die krassen of erg goed zichtbaar?
En waren 't nu led spots of luxon spots? Want eigenlijk kan vloeistof nou niet zo heel veel kwaad lijkt me omdat 't zowieso zwakstroom is.

Maar 't lijkt me wel handig om ze af te gieten met epoxy, dan zijn ze ook meteen egaal en kunnen ze niet als stofnest fungeren.

Dat is een van de redenen waarom ik zit te twijfelen tussen de Duitse en Nederlandse spots, de Nederlandse van Ledsbuy hebben namelijk een doorzichtig afgesloten plastic armatuurtje, maar ik vind dat persoonlijk een beetje goedkoop uitzien, toch zijn ze wel kleiner (1,8 cm diep tov 2,5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stuffie123 schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:06:
Jammer dat er voor "warmwit" geen standaard is (in Kelvin).
Dat zal denk ik mede komen doordat het geen 'echt' licht is, zoals bij een gloeiend object als een gloeilamp. Het is een mengsel van twee kleuren wat onze hersenen enigszins als wit interpreteren. Dat zal moeilijk samen te vatten zijn in een Kelvin-waarde.

Daarom worden in goede spaarlampen ook meerdere fosforsoorten toegepast, zodat een zo groot mogelijk deel van het spectrum afgedekt wordt. Hoe meer het spectrum van een lichtbron lijkt op een gloeiend object, hoe hoger de CRI (en hoe natuurlijker het licht op mensen overkomt).

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 31-10-2007 10:11 . Reden: klein spelfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
Mijn eerste LED lampjes binnen van UniLED.

Ik had 4 lampen "PowerLED 3x 1W" en 2x "36LED" besteld, in de kleur warm wit. Dit voor mijn nieuwe onderkomen, maar kon het niet nalaten direct mijn 7W spaarlamp in mijn bureauspot te vervangen, en één spot aan het plafond, waar een 11W spaarlamp zat. Beide vervangen door de 3x 1W.

Mijn ervaring is extreem positief. Ik zie nu pas dat mijn burau vies is, en voor mijn gevoel geeft de spot aan het plafond veel meer lichtintensiteit dan de 11W spaarlamp. Ik had echt niet verwacht dat ze zó fel waren. Ik hoop dan ook dat ze zo fel blijven. Ze zijn iets minder warm dan de spaarlampen, maar heb zelf een redelijk warm ingericht interrieur. Ik kan begrijpen dat het op een witte muur vervelend kan zijn, maar bij mij, kan er tot op heden alleen lovend over spreken.

Gezien er met spaarlampen ook verschillen zijn, mijn spaarlampen komen bij de Ikea vandaan.

De 36LED vallen me iets tegen. Dit zijn mat afgewerkte bollampjes. Ik had verwacht dat er 3 dimensionaal aan alle kanten LEDs gemonteerd waren, maar dit is in principe dus ook een spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand de SMD-ledspots vergeleken met de High Power ledspots? De SMD spots worden erg goed getest op olino.org, maar de meeste ontwikkelingen zijn met high power spots. Ik vraag me af waarom.

Verder, kan iemand mij zeggen of ik met deze leddriver zowel 220 als 12 volt ledlampen kan dimmen (wel twee aparte drivers natuurlijk). Ik wil twee E27-lampen en drie MR16-spotjes dimmen en vraag me af of dat met hetzelfde type driver kan. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Hardware Junk schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 16:10:
Mijn eerste LED lampjes binnen van UniLED.

De 36LED vallen me iets tegen. Dit zijn mat afgewerkte bollampjes. Ik had verwacht dat er 3 dimensionaal aan alle kanten LEDs gemonteerd waren, maar dit is in principe dus ook een spot.
Welke lampen heb je gekocht dan? Spots of bollampen (Gu10/Gu5.3 of E27/14)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

zwahiel schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 09:18:
[...]

maar zou je zeggen dat 't hinderlijk is die krassen of erg goed zichtbaar?
En waren 't nu led spots of luxon spots? Want eigenlijk kan vloeistof nou niet zo heel veel kwaad lijkt me omdat 't zowieso zwakstroom is.
Er worden 1W Luxeon leds gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Mijn nieuwe badkamer met zes 3x1 HP spotjes van leditlight.

Afbeeldingslocatie: http://img45.imageshack.us/img45/1233/57842553ud8.jpg

De spotjes zijn niet evenredig verdeeld over het plafond, maar geplaatst waar licht nodig is.
De algemene verlichting is goed, misschien iets minder dan blijkt uit de foto. Typisch lijkt me het sterk spel van licht en schaduw en de relatieve donkerte tegen het plafond. Dit lijkt me veel meer uitgesproken dan met halogeenspots. Wel mooi. De spotjes zijn warmwit, maar de kleur is in practijk toch koeler dan verwacht, maar goed voor een badkamer.
De verlichting aan de douche is zeer goed, maar boven de lavabo moet nog iets veranderen; de gezichtsverlichting als je voor de spiegel staat voldoet nog niet. Nog een spotje bij of een andere soort spot? Iemand ervaring?

Afbeeldingslocatie: http://img114.imageshack.us/img114/5720/98055039lp2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/8693/60631351hf2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img337.imageshack.us/img337/3162/64616611ev7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img110.imageshack.us/img110/5726/86268867kr2.jpg

En het toilet met twee van dezelfde 3x1 HP spotjes. Dit is moeilijker te fotograveren met mijn cameraatje.
Het resultaat is nog beter dan de badkamer. Door het lagere plafond valt de schaduw bovenaan meer op. Ook hier weer een levendig spel van schaduwen.
Het spotje boven de wc zou nog een tiental cm verder naar de achtermuur verplaatst moeten worden, want nu geeft het een hinderlijke schaduw van je hoofd boven de pot (voor de mannen). Dus nieuw schijfje uit het gyproc zagen, en het uitgezaagde schijfje met wat knauf in het oude gat plaatsen, bijwerken, even schilderen en opgelost.

Als eerste experiment met leds vind ik het project wel zeer geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardware Junk
hamsteg schreef op donderdag 01 november 2007 @ 10:58:
[...]
Welke lampen heb je gekocht dan? Spots of bollampen (Gu10/Gu5.3 of E27/14)?
De PowerLed van 3x 1W zijn uiteraard spots.

De bollampen heb ik aangekocht als bollampen, maar blijken spots met een mat afgewerkt bolletje ervoor. Dus niet zo'n toren met aan alle kanten LED's, wat ik dus wel verwacht had. Deze lampen komen nu dus helemaal niet uit in een plafoniére waar de lampen horizontaal zijn afstraling geven.

De lampen die ik gekocht heb zijn alleen fitting type E27. Dit omdat ik het niet breed heb, en eerst de broodnodige verlichting aan wilde schaffen. De lampen welke ik heb zijn allemaal type E27/E14. Helaas kon UniLED niet het E14 model leveren van de 3x1W PowerLed.

De reden dat ik er vol van ben, komt waarschijnlijk ook omdat de gebruikte lampen in spots zitten die alleen afstraling aan de voorkant toe laten, waarmee de gelijke driedimensionale afstraling van een spaarlamp of gloeilamp teniet wordt gedaan. Echter vind ik überhaupt de gekochte spaarlampen tegen vallen, nu ik weet hoe het anders kan.

Volgende maand hoop ik inbouwspots te kunnen betalen. Ik verwacht echter dat de afstraling van de LED's niet compleet af hangt van het type aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Laatst online: 11:42

Nakebod

Nope.

zwahiel \o/ Lada!

@ 32db:
Je zou kunnen kijken of je voor de spiegel een led-TL kan gebruiken.
Met spots komt het licht toch teveel van boven naar mijn idee, en dat is iets wat je bij een spiegel dus niet wilt hebben.

En dat je spots niet evenredig verdeeld zijn, boeiend?
Het ziet er op de foto's perfect uit, dus prima verdeeld.

Als ik onze huidige badkamer bekijk, met ? watt spots, geen LED, hangen er 3 van op de badkamer.
Dat is pas lastig evenredig te verdelen :P
Daarvan hangen er 2 op de plaatsen waar ze nodig zijn, en 1 in een hoek. (Ronding in de badkamer van de trap aan de andere kant) Een hoek waar het anders helemaal donker zou zijn.
Voor de spiegel wordt geen plafondspot gebruikt, maar een normaal soort lampje.
Heel wazig getekend, op de x ongeveer een spot, en y de spiegel.
code:
1
2
3

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
32db schreef op donderdag 01 november 2007 @ 21:53:
Mijn nieuwe badkamer met zes 3x1 HP spotjes van leditlight.

[afbeelding]

De spotjes zijn niet evenredig verdeeld over het plafond, maar geplaatst waar licht nodig is.
De algemene verlichting is goed, misschien iets minder dan blijkt uit de foto. Typisch lijkt me het sterk spel van licht en schaduw en de relatieve donkerte tegen het plafond. Dit lijkt me veel meer uitgesproken dan met halogeenspots. Wel mooi. De spotjes zijn warmwit, maar de kleur is in practijk toch koeler dan verwacht, maar goed voor een badkamer.
Niet evenredig? Dit is juist perfect gedaan. Compliment !

Je moet licht zetten waar het nodig is. Vroeger deden we het evenredig en als het lichttechnisch niet uitkwam deden we er gewoon een zwaardere W lamp in. De kleur zou je nog kunnen veranderen door eventueel 'e'en of twee spots te vervangen voor 36 Amber Wit. Er komt dan een wat meer gelige gloed.
De verlichting aan de douche is zeer goed, maar boven de lavabo moet nog iets veranderen; de gezichtsverlichting als je voor de spiegel staat voldoet nog niet. Nog een spotje bij of een andere soort spot? Iemand ervaring?
Ja, ik heb twee Gu10 spotjes liks en rechts boven de spiegel gemonteerd met 18x5mm LEDs. Ik heb pasgeleden deze vervangen voor 36x5mm LEDs en dat is goed. Meteen die gele gloed erin wat het wat warmer maakt.
Als eerste experiment met leds vind ik het project wel zeer geslaagd.
Toppie !!

Belangrijk om wederom even aan te stippen dat in beide ruimten niet de standaard 1 "lekker veel wat" gloeidraad lamp hangt maar meerdere gerichte LEDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

32DB, ziet er strak uit!
Je camera maakt het licht wel heel koel maar dat komt door de witte badkamer,
dat probleem heeft bijna elke camera

6 Spotjes heb je nu dus in de badkamer, hoeveel vierkante meter is je badkamer ook alweer?
Want ik raad mensen momenteel aan 1 spot per m2 te gebruiken om de ruimte perfect te verlichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
@32DB: Ziet er super ui! Zowel de badkamer als de WC.
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 22:02:
...
Verder, kan iemand mij zeggen of ik met deze leddriver zowel 220 als 12 volt ledlampen kan dimmen (wel twee aparte drivers natuurlijk). Ik wil twee E27-lampen en drie MR16-spotjes dimmen en vraag me af of dat met hetzelfde type driver kan. Alvast bedankt.
Nee, deze kan alleen spots van zowel 350 als van 700mA aan. De 230V slaat er op dat je deze LED driver kunt aansturen met een 230V conventionele dimmer ipv een 0-10V dimmer. Klinkt leuk maar niet erg praktisch. Je kunt beter de oude dimmer vervangen door een 0-10V exemplaar, deze heeft geen eigen verbruik en je kan er meer kanten mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
hamsteg schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 09:57:
Ja, ik heb twee Gu10 spotjes liks en rechts boven de spiegel gemonteerd met 18x5mm LEDs. Ik heb pasgeleden deze vervangen voor 36x5mm LEDs en dat is goed. Meteen die gele gloed erin wat het wat warmer maakt.
U bedoelt tegen de zijmuur, niet aan het plafond? Dat gaat niet meer bij mij, ik kan geen leiding meer leggen achter de tegels. Tenzij dwars door de muur en via de living als ik deze in de toekomst eens ga opsmukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 12:28:
32DB, ziet er strak uit!
Je camera maakt het licht wel heel koel maar dat komt door de witte badkamer,
dat probleem heeft bijna elke camera

6 Spotjes heb je nu dus in de badkamer, hoeveel vierkante meter is je badkamer ook alweer?
Want ik raad mensen momenteel aan 1 spot per m2 te gebruiken om de ruimte perfect te verlichten
De muren zijn niet wit, maar licht pergamon, veel warmer. Het verschil zie je met het plafond, dat wit is, bijgekleurd met een heel klein beetje gebrande sierra. De vloer is niet grijs, maar tabacco (klein beetje bruine tint).
De badkamer meet 3,25 x 1,77 m, 5,75 m2 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van de week even 2 foto's gemaakt bij een testopstelling voor led verlichting in de tuinbouw. Benieuwd wat de toekomst daarin gaat brengen, sommige vinden het geweldig, andere vinden het niets.
Collega gaf namelijk een paar belangrijke punten:
- lager rendement, normaal gebruikt men namelijk een soort gasontladingslampen zoals je ook langs de weg ziet.
- hogere prijs, nieuw = duur
- geen PAR groeilicht, alleen rood, blauw, groen etc.

Eigenlijk zouden ze dus LED's moeten ontwikkelen die PAR licht geven IPV 1 van de standaard kleuren.

Maargoed, 2 foto's, aanklikbaar voor groot formaat:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/84664e83818704469e35b8e262dfd0c3/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2378d27ba59015959fa8d5eb7a3d3a95/thumb.jpg
Om de 7 rode zat er 1 kleine blauwe, het geheel is watergekoeld, ik denk niet zozeer vanwege de enorme warmte, maar meer om het lekker klein te houden, en er zeker van te zijn dat de led's niet te warm worden, dat komt de levensduur immers niet ten goede. Zoals je bij de rode goed kunt zien zijn het een aantal vlakken van leds, in elk vlak zaten denk ik iets van 15 SMD leds.

Kwam pas ook een oude catalogus ergens tegen van www.lagotronics.com. Geen spam, maar daar vind je echt mooie led projecten _o_ :9 Wel duur, als je kijkt dat sommige dingen heel makkelijk zelf te bouwen zijn, maar het is wel mooi ter inspiratie :)

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 03-11-2007 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Nakedbodie \o/ Ouwe! Ook aan de led's?

@_ferry_
Ghehe Lagotronics, rij gewoon 's naar Venlo toe, ga dan richting Duitsland, doe dat bij voorkeur 's avonds. Je komt dat het pand van Lagotronic's aan de rechterkant voorbij.

Ze hebben de gehele gevel opgetrokken met led verlichting :9 Ziet er echt mooi uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Staat inderdaad een foto van op hun site :)

Moet binnenkort wel naar venlo toe toevallig, wie weet ga ik er dan wel even langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Laatst online: 01-08 15:44

player-x

Disruptive by design

Hi ben van plan om zo een kleine 12V led bar te koopen en aan de onderkant van mijn monitor te plaatsen, omdat hoe wel een heel goed toetsen bord heb is het lezen van de toetsen soms erg lastig s'avonds van wegen de reflectie van het licht van de monitor

Heb zo een klein TL lampje voor de vakantie en die onder mijn monitor geplaatst en kan dan wel goed de letter op de toetsen lezen

zat te denken om zo een led-bar te koopen alleen vroeg ik me af of ik die kan dimmen met zo een fan regelaar de bar verbruikt 12V/3W, werkt dat ?

Hier op de foto kan je zien hoe moeilijk het is om de toetsen te lezen.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/old/reviews/000181-00.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtig topic. Ik heb ook wat LED Gu10's besteld en ik ben heel erg benieuwd.

Een vraag die ik wel een paar keer in dit topic langs heb zien komen, maar nog geen antwoord voor gezien heb: hoe zit het nou met deze lampjes: Afbeeldingslocatie: http://www.lichtpaleis.nl/winkel/images/halsteek.JPG

Die zitten bij mij in de gang (kroonluchter) en in de keuken (verlichting onder de kastjes).

Zijn daar nog goeie milieuvriendelijke alternatieven voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ja, lampje er in laten zitten, en dan altijd uit laten staan. Bijzonder milieu vriendelijk omdat hij geen stroom gebruikt en er ook geen vervanger voor gemaakt hoeft te worden ;)

Hoeveel ruimte heb je rondom het lampje, wat voor trafo (DC of ac?, geschakeld of met kern?) en wat voor licht wil je? In feite kan je altijd wel een led ervoor in de plaats zetten, gewoon een sterke 10mm led ofzo+ weerstand, maar dan moet je wel gelijkspanning hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
player-x schreef op zondag 04 november 2007 @ 15:13:
Hi ben van plan om zo een kleine 12V led bar te koopen en aan de onderkant van mijn monitor te plaatsen, omdat hoe wel een heel goed toetsen bord heb is het lezen van de toetsen soms erg lastig s'avonds van wegen de reflectie van het licht van de monitor.....

Hier op de foto kan je zien hoe moeilijk het is om de toetsen te lezen.
[afbeelding]
Mag dan heel modern zijn zo'n zwart toetsenbord, maar om exact deze reden hebben wij met beide PC's de we hebben teruggegrepen naar een wit toetsenbord. Niks stroomverbruikende extra lampjes, alle toetsen zijn goed zichtbaar, zonder welke extra verlichting dan ook.
edit:
Kies je hier toch uitdrukkelijk voor, als het LED-lampjes zijn, dan kan daar uiteraard een dimmer tussen.

Dan die lamp in de gang van Vin, hoeveel branduren maakt deze?
Ik bedoel hiermee dat je het paard niet achter de wagen moet spannen. Doorgaans brandt zo'n lampje maar af en toe, b.v. als er iemand bij de deur is. Gezien het dan geringe verbruik is vervanging door een dure spaarlamp nogal zinloos.
Soms verneem je van mensen die in dergelijke ruimten wel een spaarlamp plaatsen, dat ze hem vanwege het geringe energieverbruik continu laten branden. Per saldo realiseren ze dan zich niet dat het jaarverbruik hoger is dan dat af en toe brandende gloeilampje.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 04-11-2007 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Laatst online: 01-08 15:44

player-x

Disruptive by design

Techneut schreef op zondag 04 november 2007 @ 18:44:
Mag dan heel modern zijn zo'n zwart toetsenbord, maar om exact deze reden hebben wij met beide PC's de we hebben teruggegrepen naar een wit toetsenbord. Niks stroomverbruikende extra lampjes, alle toetsen zijn goed zichtbaar, zonder welke extra verlichting dan ook.
edit:
Kies je hier toch uitdrukkelijk voor, als het LED-lampjes zijn, dan kan daar uiteraard een dimmer tussen.
Kan ik zo een regellaartje gebruiken ?
Afbeeldingslocatie: http://www.duiverman.nl/upload/images/fan_mate_2_medium_16825.jpg
Dan die lamp in de gang van Vin, hoeveel branduren maakt deze?
Ik bedoel hiermee dat je het paard niet achter de wagen moet spannen. Doorgaans brandt zo'n lampje maar af en toe, b.v. als er iemand bij de deur is. Gezien het dan geringe verbruik is vervanging door een dure spaarlamp nogal zinloos.
Soms verneem je van mensen die in dergelijke ruimten wel een spaarlamp plaatsen, dat ze hem vanwege het geringe energieverbruik continu laten branden. Per saldo realiseren ze dan zich niet dat het jaarverbruik hoger is dan dat af en toe brandende gloeilampje.
Had het zelfde probleem in mijn hal en heb daar een mooie oplossing voor bedacht.

Heb een IR schakel sensor in de hal geplaatst en na de gelijk-richter heb ik een condensator geplaatst die laat het licht in fade en uit fade. (+/- 1 sec naar 100% licht sterkte)
Werkt heel mooi en is niet duur en bespaard stroom
Afbeeldingslocatie: http://img146.imageshack.us/img146/6780/lampschemasm1.jpg

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnimble schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 13:23:

Nee, deze kan alleen spots van zowel 350 als van 700mA aan. De 230V slaat er op dat je deze LED driver kunt aansturen met een 230V conventionele dimmer ipv een 0-10V dimmer. Klinkt leuk maar niet erg praktisch. Je kunt beter de oude dimmer vervangen door een 0-10V exemplaar, deze heeft geen eigen verbruik en je kan er meer kanten mee op.
Dank je wel, maar ik denk dat ik het nog niet helemaal snap. Ik wil 12-volt en 220-volt ledlampen dimbaar monteren (in een nieuw huis, dus ik kan alles nog vrij kiezen). Klopt het dat ik het volgende nodig heb:

Voor de 12volt spotjes:
- Een dimbare (PWM) led driver
- Een tranformator
- Een dimmer

Voor de 220-volt lampen:
- Een dimmer.

Kan iemand dan ook een tip voor de led-drivers geven, want ik verdrink in de opties. De meeste led-drivers lijken stroombronnen (350/700 mA), en als ik het goed begrepen heb zijn die niet compatible met de transformators in de ledlampen. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2007 @ 15:59:
[...]

Dank je wel, maar ik denk dat ik het nog niet helemaal snap. Ik wil 12-volt en 220-volt ledlampen dimbaar monteren (in een nieuw huis, dus ik kan alles nog vrij kiezen). Klopt het dat ik het volgende nodig heb:

Voor de 12volt spotjes:
- Een tranformator
- Een dimmer

Voor de 220-volt lampen:
- Een dimmer.

Kan iemand dan ook een tip voor de led-drivers geven, want ik verdrink in de opties. De meeste led-drivers lijken stroombronnen (350/700 mA), en als ik het goed begrepen heb zijn die niet compatible met de transformators in de ledlampen. Alvast bedankt.
toon volledige bericht
Bij een LED driver van 350mA horen LED lmapen / spots van 350mA te worden toegepast net zoals bij 700mA.

Een LED lamp / spot van 12V of 230V heeft al een ingebouwde LED driver om toch de nieuwe LED technology in oude conventionele armaturen toe te kunnen passen. Intern werken deze 12V en 230V LED lampen / spots ook op 250mA cq 700mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnimble schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 12:27:
[...]

Bij een LED driver van 350mA horen LED lmapen / spots van 350mA te worden toegepast net zoals bij 700mA.

Een LED lamp / spot van 12V of 230V heeft al een ingebouwde LED driver om toch de nieuwe LED technology in oude conventionele armaturen toe te kunnen passen. Intern werken deze 12V en 230V LED lampen / spots ook op 250mA cq 700mA.
Dat snap ik, maar wat betekent dat voor de mogelijkheden deze lampen te dimmen? Of zijn deze lampen gewoonweg niet te dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Afbeeldingslocatie: http://www.dbrivierenland.nl/overige_docs/downloads/dimmer1.jpgVolgens mij zijn ze wel degelijk te dimmen, ik twijfel nog steeds of ik het middels PWM ga doen met een PIC of met een 555. Voorlopig heb ik bijgaand schema uitgewerkt tot een printje met 2 dimmers erop.

Nogmaals ik ben er nog niet helemaal uit, denk dat ik eerst de schakelingen ga uitproberen om vervolgens een keus te maken.

Let op, de schakeling is in de basis van Rob Hamerling.

HG CC

[ Voor 25% gewijzigd door con1 op 06-11-2007 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
Verwijderd schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 13:12:
[...]

Dat snap ik, maar wat betekent dat voor de mogelijkheden deze lampen te dimmen? Of zijn deze lampen gewoonweg niet te dimmen?
Ja, open de lamp en verwijder de in de lamp ingebouwde voeding (die vaak toch al minder goed is dan een exteene). Maar waarschijnlijk kun je beter spot voor 350mA of losse HP LED op een aansluit printje kopen en deze zelf in een armatuurtje inbouwen. Voor de garantie is het niet zo handig om zelf te gaan aanpassen. Het los kopen van de spots uit de HP sets van Uniled s een veel beter idee.

Een 12V DC lamp heeft nog de meeste kans te kunnen werken zonder modificatie. De 12V AC en 230V lampen moeten namelijk de binnenkomende 50/60Hz wisselspanning gelijkrichten en afvlakken naar een DC spanning. Als je ipv 50Hz een 300Hz PWM voeding aanbied zal de elektronica een biet wezen en vlakt hij gewoon af en de LED brand nog steeds op vol vermogen. Ga je nog verder dimmen zal de spanning intern niet meer gehaalt worden en gaat waarschijnlijk de lamp met een willekeurig ritme knipperen.

[ Voor 6% gewijzigd door tnimble op 06-11-2007 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op zondag 04 november 2007 @ 17:54:
Ja, lampje er in laten zitten, en dan altijd uit laten staan. Bijzonder milieu vriendelijk omdat hij geen stroom gebruikt en er ook geen vervanger voor gemaakt hoeft te worden ;)
Goeie.. :)
_ferry_ schreef op zondag 04 november 2007 @ 17:54:
Hoeveel ruimte heb je rondom het lampje, wat voor trafo (DC of ac?, geschakeld of met kern?) en wat voor licht wil je? In feite kan je altijd wel een led ervoor in de plaats zetten, gewoon een sterke 10mm led ofzo+ weerstand, maar dan moet je wel gelijkspanning hebben.
Op de site (ja, Ikea :)) staat "Halogeenlamp G4 12V 10W".

Het is dus voor in de keuken, dus heel veel licht hoeft niet. Verbruik in de keuken is natuurlijk ook niet zo spannend, ding staat max een uur per dag aan. Maar was gewoon benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zondag 04 november 2007 @ 18:44:Dan die lamp in de gang van Vin, hoeveel branduren maakt deze?
Lamp in de gang is eentje met 8x10W. Best flink dus. Hij zou als het goed is niet meer dan een paar keer 10 minuten moeten branden, omdat het zelf de lamp helemaal beneden is (bovenwoning, dus eerst entree + trap). Die lamp is alleen geschakeld met boven, oftewel, hij brandt veel vaker dan nodig. Eigenlijk kan ik daar dus beter een extra schakelaar monteren, maarja, lui ;) Of er 8x5W in gooien, de lichtopbrengst is toch ruim voldoende.

In de zitkamer heb ik overigens ook nog twee G4-lampen, eentje met dimmer (die valt dus sowieso af voor LED lampjes).

Affijn, de boodschap is verder duidelijk, geen led alternatieven hiervoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnimble schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:52:
[...]

Ja, open de lamp en verwijder de in de lamp ingebouwde voeding (die vaak toch al minder goed is dan een exteene). Maar waarschijnlijk kun je beter spot voor 350mA of losse HP LED op een aansluit printje kopen en deze zelf in een armatuurtje inbouwen. Voor de garantie is het niet zo handig om zelf te gaan aanpassen. Het los kopen van de spots uit de HP sets van Uniled s een veel beter idee.
Wij zullen binnenkort alles duidelijker gaan uitwerken (zodra we er eindelijk aan toekomen) betreffende de dimbare sets en spots.

Alle spots, drivers, kabelsets, netsnoeren enz. zijn uiteraard ook allemaal los verkrijgbaar.
Nu alleen nog tijdelijk per e-mail aan te vragen, binnenkort staan deze allemaal op de website.

Volgende week komen ook de nieuwe High Power (Gloei)lampen binnen met de krachtige CREE LEDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier verkopen ze wel dimbare spots. Het moet dus mogelijk zijn dimbare spots te bouwen. Je kunt je natuurlijk wel afvragen wat een dimbare minitransformator, die in deze lampen moet zijn ingebouwd, doet met het rendement van de lamp. Misschien moet ik nog maar even wachten tot dergelijke lampen op de Nederlandse markt te krijgen zijn, en getest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Het verbaasd mij dat niemand met een schema komt hoe nu een 30, 48 of 60 led's lamp electronisch in elkaar zit. Willen de winkeliers het niet zeggen, weten de hobbyisten het niet.

Er blijft maar een grijze wolk hieromtrent. Voor de ontwikkeling van zelfbouwdimmers zou het een stuk makkelijker zijn, niet zozeer om een en ander uit te werken maar met name de verwachting te kunnen bepalen of de eerder genoemde ledlampen met een dergelijke schakeling hun leeftijd behouden.

Inmiddels in het toilet al een flink lichtniveau verlaging, moet nog onderzoeken wat de bestaande (halogeen)trafo spanning is en of dat daardoor kan komen en of het wisselspanning of gelijkspanning is en of een ledlamp in beide gevallen daar tegen kan.

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindemey
Alweer vernieuwing in de LED-wereld:
http://www.vanderled.com/ledlonglight.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-08 17:09

Sick Nick

Drop the top!

een led tlbalk, dat zal best een prijzig ding zijn dan! Zeker als hij ook de lichtsterkte heeft die ze vermelden. Kan je een hele werkkamer met 1 lamp belichten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-07 13:02

mux

99% efficient!

16W :o dat zal zeker licht geven!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Alleen niet erg scheutig met eigen informatie, kans gemist?
Verkrijgbaarheid, prijzen enzovoort niet aanwezig. Jammer.

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

con1 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 18:51:
[afbeelding]Volgens mij zijn ze wel degelijk te dimmen, ik twijfel nog steeds of ik het middels PWM ga doen met een PIC of met een 555. Voorlopig heb ik bijgaand schema uitgewerkt tot een printje met 2 dimmers erop.
Ik heb van die 3W Luxeons van de Conrad, van die Luxeons die zo'n aluminium behuizing met koelribben rondom heeft. Die heb ik geprobeerd te dimmen.... no way helaas.
Eerst spanning omlaag gebracht maar omdat die regelelektronica in de lamp zelf dus variabele spanningen aan kan bleef de intensiteit dus helaas gewoon hetzelfde tussen 6V en 15V. Onder de 6V ging hij vreemde dingen doen.

Toen met PWM (555) geprobeerd, ook dat ging niet. Wat er niet lukte, weet ik niet meer maar ik meen dat wederom de ingebouwde elektronica het voor elkaar wist te krijgen om de LED van een constante stroom te voorzien.

Dus de elektronica verwijderd en gewoon een LM317 ervoor gezet en als stroombron geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindemey
Sick Nick schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 16:23:
een led tlbalk, dat zal best een prijzig ding zijn dan! Zeker als hij ook de lichtsterkte heeft die ze vermelden. Kan je een hele werkkamer met 1 lamp belichten :D
De vorige versie (die niet in 360° straalde) gaf al meer licht dan een gewone TL-buis: http://www.olino.org/arti..._buis_60cm_meetopstelling
http://www.olino.org/arti...9/24/LLE_TL_174_led_6000k

Wat zal dit dan niet zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

Ik heb de onderdelen besteld bij conrad om een dimmer te bouwen. Het betreft een dimmer voor de 20 en 38 ledlampen. Het ziet er naar uit dat dat heel goed gaat. Hoe die dimmer zicht manifesteerd met andersoortige ledlampen zal ik niet gaan testen. Maar feit blijft (in mijn beleving) dat je deze eerder genoemde ledlampen wel degelijk kunt dimmen.

Nogmaals, het betreft de 20 en 38 ledlampen op 12 Volt.

HG CC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

WFvN schreef op zaterdag 10 november 2007 @ 20:37:
[...]

Ik heb van die 3W Luxeons van de Conrad, van die Luxeons die zo'n aluminium behuizing met koelribben rondom heeft. Die heb ik geprobeerd te dimmen.... no way helaas.
Eerst spanning omlaag gebracht maar omdat die regelelektronica in de lamp zelf dus variabele spanningen aan kan bleef de intensiteit dus helaas gewoon hetzelfde tussen 6V en 15V. Onder de 6V ging hij vreemde dingen doen.

Toen met PWM (555) geprobeerd, ook dat ging niet. Wat er niet lukte, weet ik niet meer maar ik meen dat wederom de ingebouwde elektronica het voor elkaar wist te krijgen om de LED van een constante stroom te voorzien.

Dus de elektronica verwijderd en gewoon een LM317 ervoor gezet en als stroombron geschakeld.
Zo zie je maar dat kennis van het inwendige schema van de LED(lampen) enorm belangrijk is om te kunnen bepalen welke schakeling wel of niet werkt.

En het blijft stil bij de leveranciers. Ook nog even indringend gezocht naar data-sheets bij de diverse fabrikanten, maar nee hoor, helemaal niets.

Moeten wij als hobbyisten nu echt de ledlampen slopen teneinde de inwendige organen en de daaraan geknoopte zenuwbanen te kunnen ontfutselen?

Blijkbaar hebben leveranciers niet genoeg aan de verkoop van slechts de duizenden ledlampen in de toekomst. Want toekomst is wel zekergesteld lijkt mij. Alleen weet nog niet iedereen dat.

Beetje jammer, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Doe die groeten eens niet.
Uit de FAQ:
De groeten

Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
Zie: Het algemeen beleid #reageren

Ontopique, ben benieuwd naar de TL-Led lamp, maar mis idd de spec's verder. Ook de gallery doet 't bij die lamp niet, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Haha, ze hebben nu ook al 78LED.. het moet niet gekker worden...

Afbeeldingslocatie: http://www.komweg.nl/troep/s_446.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door stuffie123 op 12-11-2007 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

@zwahiel
Doe die groeten eens niet.
Voor jouw boodschap (372 karakters) had ik 74,4 groeten kunnen doen.

Oké, ik zal een deel van m'n identiteit verliezen en de groeten voortaan laten
hoewel ik blijf bij mijn mening dat de wereld best wat vriendelijks kan gebruiken.

Geen groeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Van mij mag je de groeten doen hoor, het interesseert me geen ene reet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1

con1

Energiefreak

stuffie123 schreef op dinsdag 13 november 2007 @ 09:29:
Van mij mag je de groeten doen hoor, het interesseert me geen ene reet :)
Heerlijk zo'n reactie, dank.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.