LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 257.199 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:35

con1

Energiefreak

Ik ben bezig met een dimmer met de BTS 629A, binnenkort krijg ik de onderdelen binnen en zal dan vertellen wat de resultaten zijn. Let wel, het betreft het dimmen van de ledlampen waarbij je moet denken aan 38leds-lampen of wellicht meer. Dus niet de 3 Watt-spots.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-08 21:01
In onze badkamer hangen vier MR16-halogeenspots. Op deze site worden MR16-ledlampen aangeboden (3W) die een lichtsterkte opleveren van 30-35W halogeen. Zou ik de bestaande halogeenspots gewoon 1 op 1 kunnen vervangen door deze lampen? Of moeten de trafo e.d. dan ook worden vervangen?

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
als je halogeen lampen ook met 12v gevoed worden wordt het interessant;

meestal werken halogeenlampjes op wisselspanning.

Misschien doet de spot zelf gelijkrichten maar ik zou er niet vanuit gaan...

Op 12v wissel doet zo'n led lamp het waarschijnlijk ook wel, maar zal hij knipperen met 50hz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 12:38
_ferry_ schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 16:53:
Staat inderdaad een foto van op hun site :)

Moet binnenkort wel naar venlo toe toevallig, wie weet ga ik er dan wel even langs.
Zeker grappig gebouw van Lagotronics. Ik werk er tegenover dus kan iedere dag zien hoe die kleuren bewegen :)

Wel jammer dat ze de panelen alleen van boven verlichten. Zo zie je er toch duidelijk kleur veroop in. Beter was het om ze van boven én beneden te verlichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Yohan schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 11:21:
In onze badkamer hangen vier MR16-halogeenspots. Op deze site worden MR16-ledlampen aangeboden (3W) die een lichtsterkte opleveren van 30-35W halogeen. Zou ik de bestaande halogeenspots gewoon 1 op 1 kunnen vervangen door deze lampen? Of moeten de trafo e.d. dan ook worden vervangen?
Persoonlijk zou ik adviseren om de 3x1W te nemen en nog even verder te kijken bij andere websites (zie start post voor betrouwbare sites), het kan nog een aantal Euro's goedkoper en als je contact zoekt met de bedrijven krijg je waarschijnlijk nog wel een leuke aanbieding.

Ja, deze spots kun je tegenwoordig vervangen in >90% van de situaties (E14/E27 lampen niet!). Zo op afstand beoordeeld in een badkamer die meestal de hoofdkleur wit heeft zou het moeten kunnen.

Veel plezier en enorm veel besparing!

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hamsteg schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 22:32:
[...]
Ja, deze spots kun je tegenwoordig vervangen in >90% van de situaties (E14/E27 lampen niet!). Zo op afstand beoordeeld in een badkamer die meestal de hoofdkleur wit heeft zou het moeten kunnen.
De nieuwe 3Watt en 3*1Watt High Power Lampen met CREE XLAMP LEDs beginnen toch al in de buurt te komen, ze geven erg veel licht en zijn al veel en veel krachtiger dan de lampen met 18, 24 of 36 LEDs.
Yohan schreef op zaterdag 17 november 2007 @ 11:21:
In de badkamer altijd even nazoeken in welke zone de verlichting wordt geplaatst en of het verstandig is om spots of armaturen met een bepaalde IP-graad te nemen. Hier staat het een en ander toegelicht over elektra in de badkamer:
http://www.karwei.nl/inde...19_elektra_in_de_badkamer

Transformator vervangen zou niet nodig hoeven zijn, de meeste LED-spots zijn geschikt voor zowel 12VAC als 12VDC.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
-Zone 2 = de ruimte met een straal van 60cm of minder rondom badkuip, douche of wasbak (tot 225cm hoog). --> alleen 12/24V en transformator in zone drie.
Oeps, boven mijn spiegel hangt (en hing) gewoon een 230V contactpunt voor een lamp (+aarde); vlak naast de wasbak zit gewoon een 230V geaard stopcontact.

[ Voor 4% gewijzigd door hamsteg op 19-11-2007 13:38 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na deze topic voor de 2e maal doorgelezen te hebben (25 pagina's duurt eventjes, maar de interessante info maakt het helemaal goed :-)) is me nog altijd niet alles duidelijk ivm het dimmen van LEDs.

Met name heb ik een kennis die erg geïnteresseerd is zijn huidige belichting gebaseerd op halogeen te veranderen naar LED verlichting. De enige voorwaarde hiervoor is wel degelijk dat alles dimbaar zou zijn, en dat lijkt me (voor zover ik het begrepen heb) wel een groot probleem in deze situatie. Ik zal deze situatie uit de doeken doen en diegenen met meer kennis van zaken kunnen me dan helpen een oplossing te zoeken.

De huidige situatie bestaat uit een groot aantal (30-tal) halogeen spots (35W) op 12V, ingebouwd in plafond met GU10 fitting. Deze hebben elk een eigen transfo (naar 12V veronderstel ik ;)). Deze worden samen gedimd (geen verdere info over deze dimmer tot zover).

De eenvoudige oplossing 1 zou zijn deze halogeenspots te vervangen door 12V LEDs zoals de HP 3x1W spots, maar deze zullen dan niet dimbaar zijn als ik er iets van begrepen heb.

De andere oplossing 2, met dimbare spots zou dan een driver/voeding vereisen zoals de "OSRAM Optronic OT 18/200-240/350 DIM" zoals eerder aangehaald door anderen. Mijn vragen omtrent deze opstelling is of deze driver/voeding per spot nodig is of als je één kunt gebruiken voor meerdere spots en hoe dat in zijn werk gaat. Verder vroeg ik mij dan ook af waar ik LED lampen kan vinden op 350mA ipv de zoveel aangehaald 12V spots zoals de HP 3x1W. In ieder geval veronderstel ik moet de dimmer vervangen worden & moeten alle transfos voor de spots ervan tussen gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 16:04:
De andere oplossing 2, met dimbare spots zou dan een driver/voeding vereisen zoals de "OSRAM Optronic OT 18/200-240/350 DIM" zoals eerder aangehaald door anderen. Mijn vragen omtrent deze opstelling is of deze driver/voeding per spot nodig is of als je één kunt gebruiken voor meerdere spots en hoe dat in zijn werk gaat. Verder vroeg ik mij dan ook af waar ik LED lampen kan vinden op 350mA ipv de zoveel aangehaald 12V spots zoals de HP 3x1W. In ieder geval veronderstel ik moet de dimmer vervangen worden & moeten alle transfos voor de spots ervan tussen gehaald worden.
Onze standaard driver (350mA) kan maximaal 2 Trio High Power Spots (3*1Watt) dimmen, deze kunnen 7..10 stuks aan elkaar worden gekoppeld om zo grotere groepen te kunnen dimmen.
Daarnaast is er een driver die maximaal 6 (of 9) Trio spots kan dimmen.
Ook kunnen bijvoorbeeld de Mono (1*1Watt) of Duo (2*1Watt) High Power Spots op deze deze driver worden aangesloten.

Zie hier een afbeelding van de Mono Spot (slechts 16mm hoog):
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-MONO-1-WW_3.jpg

Zie hier een afbeelding van de Duo Spot (slechts 17mm hoog, inclusief armatuur):
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-DUO-2-WW_7.jpg

Zie hier een afbeelding van de Trio Spot (slechts 16mm hoog):
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-TRIO-3-WW_5.jpg

Zie volgende link voor de complete sets van drivers, bekabeling en Mono, Duo en Trio spots:
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/cat/82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59
oeeeeeh erg mooie leds maar wel btje hoog reclame gehalte :P Maar ach. Nog een optie is om gewoon pwm te gebruiken om te dimmen
ditzou een erg mooie vervangen van de bestaande dimmer zijn. Het schema+broncode zou volgens mij niet eens aangepast hoeven worden. En het geheel is volgens mij ook zo goed als compleet te bestellen. Geprogrammeerde pic is daar te verkrijgen+printje de rest zal dickbest.nl wel hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat klopt, we hebben er ook even over nagedacht of we er wel op zouden reageren...

Het viel ons al meerdere malen op in dit topic dat er over dit soort spots gesproken werd die direct op een 350mA driver konden worden aangesloten, dus vandaar dat we willen laten zien dat ze wel degelijk te verkrijgen zijn en ook in diverse soorten en maten ;)

Deze drivers zijn met behulp van een pulsschakelaar of impulsdrukker te dimmen. Binnenkort gaan er ook drivers uitkomen die met een 0.10 Volt regeling kunnen worden gestuurd.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2007 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 19 november 2007 @ 11:23:
[...]
In de badkamer altijd even nazoeken in welke zone de verlichting wordt geplaatst en of het verstandig is om spots of armaturen met een bepaalde IP-graad te nemen. Hier staat het een en ander toegelicht over elektra in de badkamer:
http://www.karwei.nl/inde...19_elektra_in_de_badkamer
Dit is verouderde informatie.
Zie dit topic voor de wijzigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 18:01
Ik heb sinds enkele weken 5 dimbare trio leds van uniled. Werken mooi met een pulsschakelaar. Zijn nog wel iets killer dan normale halogeenlampjes maar niet hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de informatie over de mono, duo & trio spots, erg nuttig idd voor mensen die niet geheel door hebben wat het verschil is tussen deze spotjes & de andere waar er reeds meer over verteld is (met bv GU10 fitting en zo).

Dit wordt natuurlijk wel een dure oplossing als we over 35 spotjes spreken en in deze situatie niet ideaal (daar we dan in opbouw moeten werken of het plafond moeten uitbreken).

@bazzzzz (of anderen)
Zo'n PWM dimmer lijkt me wel interessant, ook voor deze situatie. Ben ik juist als ik veronderstel dat ik (indien ik deze wil gebruiken) LEDs kan gebruiken op 12V DC en deze dan toch dimbaar zijn? In mijn specifiek beschreven geval, dan zou ik enkel de dimmer moeten vervangen en de halogeen spots door LED spots, of zie ik hier iets over het hoofd? Zou ik in dit geval ook de transfos (die nu 230VAC naar 12VAC omzetten) moeten verwijderen voor elke spot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaat goed h :( ier. Not!
Pas geleden 7 x 36 led smd spot (gu10, 2,3 watt) gekocht.
Na enkele weken 2 kapot. Niet dat er leds uitvallen, maar de hele lamp is kapot. Niks meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13

Nakebod

Nope.

Kan nergens vinden van welke shop/merk/type je hebt, misschien wel handig om erbij te vermelden.
Misschien is het toeval, misschien gewoon een slecht merk :) Wie weet...

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn de lampen van mrled. De merknaam van de lamp kan ik door omstandigheden nu niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 08:43:
Zijn de lampen van mrled. De merknaam van de lamp kan ik door omstandigheden nu niet geven.
Heb je al contact gezocht met mrled? Je moet ze wel een eerlijke kans op verweer geven. Productiefouten zijn heel goed mogelijk, had pasgeleden nog een pak luiers van de DA waar bij een aantal de plakkertjes niet helemaal op de juiste plek zaten ... Shit happens anywhere. Kreeg een compleet nieuw pak terug dus ben er voordeliger uit gekomen :)

Niet bedoeld als beschuldigingen, ik ken je niet, maar er wordt tegenwoordig wel makkelijk eerst geblaat en niet even met de leverancier contact gezocht. Dit soort negatieve inslagen heb ik een hekel aan. Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen.
Mr Led werkt rechtstreeks samen met de fabrikant en importeur van LED verlichting. Hierdoor weet u zeker dat de lampen die u ontvangt altijd doen waarvoor ze bedoeld zijn: de gloeilamp of halogeen eruit, LED lamp erin, zonder dat u het verschil in lichtopbrengst en lichtkleur kan zien. Dat garanderen wij!

Daarom biedt Mr Led de unieke Niet Tevreden Geld Terug garantie. Bent u niet tevreden over de LED lamp, dan kunt u de lamp terugsturen en krijgt u uw geld terug !
Het is bij elektronica in het algemeen bekend dat als het kapot gaat het in de eerste maand kapot gaat of pas na end-of-life. Het gaat erom hoe de service is ... zoek contact en hou ons op de hoogte!

[ Voor 34% gewijzigd door hamsteg op 21-11-2007 10:21 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga zo bellen.
Ik ben zelf op dit moment bezig een bedrijf te starten... in led verlichting!
Daarom komt dit nu niet echt goed uit. Productvertrouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van de garantie verwachte ik geen problemen. En idd, worden gewoon kosteloos geruild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geven de lampen van MrLed mooi licht? En voldoende? Ik overweeg namelijk mijn lampen daar ook te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 november 2007 @ 10:51:
[...]

Geven de lampen van MrLed mooi licht? En voldoende? Ik overweeg namelijk mijn lampen daar ook te kopen.
Over de lichtopbrengst en de kleur ben ik zeer tevreden! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Nu nog de 25W vergelijkbare variant in SMD E14 en ik ga over ...

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me een ding af. Hoe warm mag een led spot worden (aan de buitenkant) zonder dat er schade optreedt?
Zijn er mensen die meetwaardes hebben hoe de temperaturen in de praktijk zijn.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
@leviathanfd, ik kan ze na een paar uur gewoon vastpakken. Al mijn LED lampen zitten in open armaturen. De 3x1 HP zijn handwarm maar niet heet, de 5 of 3mm versies worden niet eens lauw.

Ik heb gisteren de 36x5mm 40o Amber LED lampen mogen ontvangen. Dat zijn mooie lampen!, Die komen in de buurt van de 25W beleving. Ik heb er twee naast elkaar hangen in een armatuur en ze vervangen 1x 35W halogeen met het grootste gemak. Minder gericht als de vorige 30 LEDs en ik zie nu ook aan beide kanten van mijn gezicht de baardgroei weer ... ik ben er nog niet niet uit of dit een goede ontwikkeling is :?

Voor de gein heb ik de 40o ook in een armatuur gehangen waar drie 30o varianten hangen (ook 36x 5mm LEDs) en de vergroting van de hoek heeft echt een grote impact. De hal werd nu veel te sterk verlicht 8) De kans is groot dat ik binnenkort nog meer van die 40o ga bestellen!

... gecensureerd ...

• stuffie123
@HAMSTEG: Heb je het nu over deze?

En begrijp ik nu ook dat ze veel meer licht geven dan de oudere 36LED lampen? In dat geval ga ik er misschien binnenkort ook eens 2 bestellen...

[ Voor 16% gewijzigd door stuffie123 op 22-11-2007 09:31 ]

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Vanuit het Duurzame Energie topic ben ik op zoek gegaan naar besparingen om mijn electriciteitsverbruik naar beneden te krijgen, of simpel gezegd de WAT-ten moeten naar beneden.

Wat ik mij nog steeds afvraag als ik dit alles zo lees is of er iemand bij stilstaat dat een LED lamp een opbrengst heeft van circa 25 lumen per watt, de goedkoopste TL buis of PL lamp heeft een opbrengst van minimaal 100 lumen per watt.
Iedere gloeilamp en LED lamp vervangen voor TL en PL geeft de hoogste besparing op de energie rekening.
Tevens staat er niemand bij stil dat de gemiddelde LED lamp en voedingsunit een enorme netvervuiling geeft in de vorm van hogere harmonischen.
Dit gegeven zal in de toekomst zeker problemen gaan geven op ons elektriciteitsnet.

LED lampen zijn leuk speelgoed maar niet de oplossing, tenminste nog niet met de huidige technieken.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
stuffie123 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 09:28:
@HAMSTEG: Heb je het nu over deze?

En begrijp ik nu ook dat ze veel meer licht geven dan de oudere 36LED lampen? In dat geval ga ik er misschien binnenkort ook eens 2 bestellen...
Niet meer licht maar anders. Het oppervlakte dat verlicht wordt is groter dus de beleving is groter. Dit is weer de kern van waarom een LED lamp niet altijd een goed vervanger is. Een bollamp straalt lekker om zich heen, een LED alleen vooruit. Vervang een 50W gloei-bollamp voor een 3x1/2W spot en je zult aan de zijkanten van de kamer niets zien (als dat ding recht naar beneden is gericht). Het is nu gelukt om het vooruit stralen bij de 5mm LEDs iets breder te maken. De Cirkel op de grond in bovengenoemd voorbeeld is 25% groter.

Vervang de bollamp armatuur voor een vier spot armatuur en richt elke spot op een muur en je zult zien dat ineens wel de hele ruimte wordt verlicht met misschien eenzelfde beleving als bij de gloeidraadbollamp. Laat ik de vervanging van de armaturen even weg (Eur 24 bij Gamma/Praxis) dan is het natuurlijk wel een stevige investering.3/4 maal een LED lamp van 13 Eur of een gloeilamp voor Eur1.99.

Gemiddeld twee uur branden per dag = (2h*50W) x 360 / 1000 * Eur 0.24 = Eur 8.64 op jaarbasis
LED vervanging = (4x2W x2h) * 360 /100*0.24 = Eur 1.38 op jaarbasis

Verschil is 7.25 dus na 6.9 jaar heb je de LED lamper er uit bij gelijkblijvende prijzen. Zeg maar 6 jaar als we er vanuit gaan dat alles 6-10% weer stijgt. De levensduur van gloeilampen heb ik buiten beschouwing gelaten en LED lampen worden verondersteld in menselijke begrippen zeker 20 jaar uit te houd bij 2-4 uur per dag.

Het zijn keuzes ... lichtbeleving is een persoonlijk iets. Ik hou niet van 1 felle lamp maar liever van een paar kleinere ... dit laat zich op dit moment prima door LED-lampen vervangen. Een zware bollamp kun je niet vervangen (op dit moment) voor LEDs.

... gecensureerd ...

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
keur0000 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 09:38:
Vanuit het Duurzame Energie topic ben ik op zoek gegaan naar besparingen om mijn electriciteitsverbruik naar beneden te krijgen, of simpel gezegd de WAT-ten moeten naar beneden.

Wat ik mij nog steeds afvraag als ik dit alles zo lees is of er iemand bij stilstaat dat een LED lamp een opbrengst heeft van circa 25 lumen per watt, de goedkoopste TL buis of PL lamp heeft een opbrengst van minimaal 100 lumen per watt.
Klopt maar als vervolgens de meerderheid van die lumen niet gericht zijn en dus vervuilend ... wat is het nut er dan van? In dit topic wordt niet beweerd dat het vervangenrs zijn maar dat het gerichte goed alternatieven kunnen zijn. Zie ook mijn posting hierboven.
Iedere gloeilamp en LED lamp vervangen voor TL en PL geeft de hoogste besparing op de energie rekening.
Tevens staat er niemand bij stil dat de gemiddelde LED lamp en voedingsunit een enorme netvervuiling geeft in de vorm van hogere harmonischen.
Dit gegeven zal in de toekomst zeker problemen gaan geven op ons elektriciteitsnet.
Als dat zo zou zijn dan zou de Essent al lang bij ons op de stoep hebben gestaan. Alle hoofdverlichting is bij ons LED. Onze meter zou dus op tilt moeten slaan.
LED lampen zijn leuk speelgoed maar niet de oplossing, tenminste nog niet met de huidige technieken.
Een beetje heel negatief ... is een mening ....

Het zal nooit de gloeilamp 100% kunnen vervangen en spaarlampen zijn in bepaalde situaties financieel gewoon aantrekkelijker. Speelgoed? Dan is mijn huis een speelparadijs maar buren en kennissen zijn wel enthousiast aan het worden als ze werkelijk zienzien dat het werkt. "Goh, heb je hier ook LED lampen hangen? Merk je niets van!" Het kost aanpassingen en maken van een lichtplan, simpele vervanging kan niet, maar levert naast besparing ook een andere beleving van licht op.

Net zo als dat je kunt kiezen tussen auto's, zie ik LEDs als een mogelijke keuze voor bepaalde situaties en smaken. Toch heb ik ook nog twee 50W halogeen spots die ik niet kan vervangen en 8, 10W gloeidraad lampen omdat de toepassing, kostprijs, energieverbruik en lichthoek niet opwegen tegen alle andere besparende alternatieven.

... gecensureerd ...

• tnimble
keur0000 schreef op donderdag 22 november 2007 @ 09:38:
Een goedekope TL buis in een goedkoop armatuur heeft een vergelijkbare en voor een aantal LED lampen een lage lichtopdrengst per watt. De enorme rendementen van TL verlichting gaat alleen op voor de duurdere dunne TL buisen (T5 buis) geplaatst en een armatuur met hoogwaardige reflectoren en hoogfrequent aansturing door een goede EVSA (elektronisch voorschakel apparaat). Een armatuur, de EVSA en buizen van 4x58W kost rond de 400 euro.
Klopt Olino.org meet daarom ook de powerfactor van de lampen. Welke over het algemeen vrij slecht is. Logisch omdat er nauwelijks ruimte in de lampvoet is voor een goede voeding. Het gebruik van een externe driver en 350mA of 700mA LED lampen biedt daarin veel meer perspectief.

• tnimble
hamsteg schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:17:
[...]

Als dat zo zou zijn dan zou de Essent al lang bij ons op de stoep hebben gestaan. Alle hoofdverlichting is bij ons LED. Onze meter zou dus op tilt moeten slaan.
Nu zal dat zeker nog geen problemen opleveren in het net. Pas als een merendeel is overgestapt geven al deze kleine slechte verbruikers bij elkaar wel een grote slechte netbelasting. Hetzelfde als bij bedrijven die vele TL lampen en zware machines hebben staan. Deze zijn verplicht maatregelen tegen netvervuiling zoals cos phi verbetering te doen.

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
tnimble schreef op donderdag 22 november 2007 @ 10:24:
[...]

Nu zal dat zeker nog geen problemen opleveren in het net. Pas als een merendeel is overgestapt geven al deze kleine slechte verbruikers bij elkaar wel een grote slechte netbelasting. Hetzelfde als bij bedrijven die vele TL lampen en zware machines hebben staan. Deze zijn verplicht maatregelen tegen netvervuiling zoals cos phi verbetering te doen.
Daar heb je gelijk in maar dit zijn relatief kleine problemen die oplosbaar zijn. Hieraan kun je inderdaad merken dat de LED lampen nog steeds in beweging zijn. Echter de eerste auto's reden ook niet meteen 1 op 20 en toch zijn we ze gaan gebruiken.

Het effect van de hoge harmonischen van LED lampen naast de koelkast en de diepvriezer en nog wat grootbruikers zal niet veel zijn. Om dan met hogere harmonischen vervuiling aan te komen zetten als argument om maar geen LED lampen te gebruiken gaat mij echt te ver. Dat je het niet wilt gebruiken is een keuze maar stop dan ook met auto rijden als je met deze argumenten aankomt zetten.

edit:
Mochten LED lampen een werkelijke oplossing zijn om het stroomverbruik naar beneden te krijgen dan zullen de energiemaatschappijen ook wel oplossingen verzinnen voor dit probleem. Dit probleem zal er zo-wie-zo aan komen ... ooit moet er stevig bespaard worden ... is het niet financieel dan wel vanuit milieu. Hoe lager het verbruik, des te groter de vervuiling van hoge harmonischen merkbaar zal zijn.PF explained

[ Voor 17% gewijzigd door hamsteg op 22-11-2007 10:56 ]

... gecensureerd ...

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Leuk:

http://edition.cnn.com/20...n.christmas.ap/index.html

Afbeeldingslocatie: http://i.l.cnn.net/cnn/2007/TECH/science/11/21/green.christmas.ap/art.green.christmas.ap.jpg
NEW YORK (AP) -- The Rockefeller Center Christmas tree is going "greener" -- with energy-saving lights replacing old-fashioned bulbs on the towering evergreen this year.

The Rockefeller Center Christmas tree will be covered with 30,000 multicolored light-emitting diodes, or LEDs.

... KNIP ...
Using the energy-efficient LEDs to replace incandescent bulbs will reduce the display's electricity consumption from 3,510 to 1,297 kilowatt hours per day. The daily savings is equal to the amount of electricity consumed by a typical 2,000-square-foot house in a month.
Duh, alleen de besparing per dag komt in de buurt van mijn JAARverbruik. Ligt hun jaarverbruik van een normaal gezin dan ergens tussen de 10-15kW? Rare jongens die Amerikanen.

[ Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 22-11-2007 13:31 ]

... gecensureerd ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:28:
@bazzzzz (of anderen)
Zo'n PWM dimmer lijkt me wel interessant, ook voor deze situatie. Ben ik juist als ik veronderstel dat ik (indien ik deze wil gebruiken) LEDs kan gebruiken op 12V DC en deze dan toch dimbaar zijn? In mijn specifiek beschreven geval, dan zou ik enkel de dimmer moeten vervangen en de halogeen spots door LED spots, of zie ik hier iets over het hoofd? Zou ik in dit geval ook de transfos (die nu 230VAC naar 12VAC omzetten) moeten verwijderen voor elke spot?
Mijn vragen gingen een beetje verloren in deze snel groeiende draad. Iemand een idee over deze?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

Sick Nick

Drop the top!

hamsteg schreef op donderdag 22 november 2007 @ 12:09:
Leuk:

http://edition.cnn.com/20...n.christmas.ap/index.html

[afbeelding]

[...]

Duh, alleen de besparing per dag komt in de buurt van mijn JAARverbruik. Ligt hun jaarverbruik van een normaal gezin dan ergens tussen de 10-15kW? Rare jongens die Amerikanen.
Bij veel amerikanen staat er een airco 24/7 te draaien dus dan tikt het wel aan ja :) Hoewel het natuurlijk bezopen is om 15 kW per jaar er doorheen te jagen aan stroom in een normaal gezin :x

• tnimble
Verwijderd schreef op dinsdag 20 november 2007 @ 17:28:
Zo'n PWM dimmer lijkt me wel interessant, ook voor deze situatie. Ben ik juist als ik veronderstel dat ik (indien ik deze wil gebruiken) LEDs kan gebruiken op 12V DC en deze dan toch dimbaar zijn? In mijn specifiek beschreven geval, dan zou ik enkel de dimmer moeten vervangen en de halogeen spots door LED spots, of zie ik hier iets over het hoofd?
OM het goed te beantwoorden splits ik het even in 2 antwoorden.

1:
PWM wat is dat? PWM staat voor Pulse Width Modulation. Je schakelt een apparaat (in ons geval een LED) met een zekere frequentie aan en uit. De verhounding tussen aan en uit varieren we. Als even veel uit als aan doen wordt er de helft van het vermogen verbruikt. Immers de verbruiker staa maar de helft van de tijd aan. Door een kwart van de tijd aan te sturen en 3 kwart van de tijd niet is het vermogen nog maar 25%.

Het snel aan en uitzetten om zo danig een gewenste spanning of stroom te verkrijgen noemen we een switch mode regulator (schakelende voeding)

De tegen hanger hiervan is linear mode regulator (lineaire voeding) deze regeld het afgegeven vermogen met een serie weerstand. Al het vermogen dat je niet in de verbruiker wilt stoppen verstook je in deze weerstand. Een bekend voorbeeld hiervan is een 78H05 of de in deze draad reeds genoemde LM317.

Omdat je bij een lineaire voeding het te veel aan vermogen in de voeding zelf opstookt is het rendement erg laag. Voor aansturing van een LED vanuit een laagspanning ca 20 a 40%. Voor een LED van 1W wordt ca 1.5W a 2W nodeloos in de voeding verstookt. Het totale verbruik van de LED zal 2.5 a 3W zijn terwijl er maar voor 1W aan licht is.

Een schakelende voeding bestaat uit een schakelaar (FET transistor) die met een PWM signaal open en dicht gezet wordt. Via deze schakelaar wordt een condensator of spoel 'opgeladen' Deze condensator of spoel voed de verbruiker (de LED). Afhankelijk van de complexiteit en gekozen componenten is het rendement ca 70 a 90%. Voor een LED van 1W wordt ca 0.25W in de voeding verstookt. Het totale verbruik van de LED lamp is ca 1.25W

Bij een dimmer op basis van PWM, is de dimmer zelf een schakelende voeding. Als deze dimmer gemaakt is voor de spanning en stroom die nodig is voor de LED is er niet nog een 2de voeding nodig.

2:
Een LED brand op gelijkstroom. Het lichtnet is echter wisselspanning. Een lamp die direct op het licht net aangesloten wordt of een die op 12V wisselspanning kan moet twee dingen doen:
- Hij moet de wissel omzetten in gelijk
- Hij moet spanning omzetten in stroom

Voor het eerst moet de spanning die 50 maal per seconde van polariteit wisselt deze wisseling er uit gehaalt worden. Hierbij worden alle frequenties dus ook een PWM gestuurde spanning weggehaalt tot 1 mooie vlakke constante spanning.

Voor het tweede is wat elektronica nodig deze elektronica heeft een kleine egen referentie spanning nodig om te meten hoeveel stroom er loopt. Als de ingangspanning niet 1 constante spanning is zal deze elektronica niet meer kunnen regelen.

Om beide redenen zal een LED lamp die voor 12V of 230V vrijwel zeker even fel blijven branden als hij via een PWM dimmer wordt gevoed. Als je onder een bepaald dim niveau komt kan het stukje dat de wisselspanning omzet in gelijkspanning niet meer goed werken. De spanning voor de elektronica in de lamp wordt te laag. De LED zal raar gaan knipperen.
Zou ik in dit geval ook de transfos (die nu 230VAC naar 12VAC omzetten) moeten verwijderen voor elke spot?
Ik neem aan dat je niet bedoelt dat nu elk spotje een eigen tranformator heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg bedankt voor je antwoorden tnimble, ik ga deze even laten bezinken (en nog een paar keer lezen :-)) voor verdere vragen te stellen. En qua transfo, volgens mijn informatie (nog niet zelf gecheckt) zou dat momenteel het geval zijn, waar elke spot zijn eigen transfo heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de eigenaar van MrLed en kwam bij toeval bij deze discussie terecht. De Led-lampen zijn hoogwaardige electronica. Soms gebeurd het dat deze GU10 lampen achter een dimmer worden gehangen, wat ze niet kunnen verdragen. Natuurlijk kan het ook eens gebeuren dat bijvoorbeeld een chip in een lamp niet goed is, of dat er met de produktie iets is fout gegaan. Precies om die reden geven wij garantie. Tot nog toe hebben wij een melding gehad van 2 kapotte GU10 lampen, die meteen ook zijn vervangen. Gratis, met terugbetaling van de verzendkosten. Ik weet niet of dit de lampen zijn die in dit forum bedoeld worden. Zo niet: neem contact met ons op en wij vervangen ze ! Sterker nog: wij hebben een tevredenheidsgarantie: niet tevreden: geld inclusief bezorgkosten terug!

Er is bijzonder veel concurrentie en veel kwaliteitsverschil. Niet iedere webshop vindt de oprichting van MrLed leuk, omdat wij nu eenmaal keurige service en prijzen bieden. Het verstoort de markt wat. Juist daarom zijn wij bijzonder zorgvuldig en komen we onze afspraken na ! Mocht je je dus niet gemeld hebben: doet dat dan snel en je zult zien dat het keruig wordt opgelost, ook als je niet aangeeft dat je deze reactie hebt gelezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2007 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Daarnet een leuk stukje in Vroege Vogels over LED-TL-buizen waarin een 15W LED TL-buis werd vergeleken met een 40W TL-buis. Grappig was vooral hoe volledig rare getallen werden genoemd (de TL-balk zou zich terugverdienen na 3,5 jaar en een normale TL-ballast zou 15W verbruiken). Op zich hebben ze gelijk, maar dat komt omdat ze nu veel minder lichtvermogen hebben geinstalleerd. Zo kan ik het ook: eventjes zwakkere TL-balken erin draaien en voilà! Energiebesparing!

Vooralsnog hebben ze (als het goed is, als ik het goed heb gevolgd) LED-TL's met een efficientie van 58 lm/W en een overall efficientie van net iets meer dan 10% geinstalleerd waar ze normaal 40W TL's hadden geinstalleerd met een efficientie van beginning-of-life 68 lm/W en een overall efficientie van net iets minder dan 15% (uitgaande van een standaardballast die ~2W continu verbruikt). Volgens mij hebben ze zich een oor aangenaaid...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hamsteg schreef op donderdag 22 november 2007 @ 08:49:
Voor de gein heb ik de 40o ook in een armatuur gehangen waar drie 30o varianten hangen (ook 36x 5mm LEDs) en de vergroting van de hoek heeft echt een grote impact. De hal werd nu veel te sterk verlicht 8) De kans is groot dat ik binnenkort nog meer van die 40o ga bestellen!
Dat is leuk om te horen, we zijn bezig om alle types te voorzien van deze nieuwe wide angle LEDs zonder een prijsverhoging hiervoor toe te passen.

We zijn er mee begonnen aangezien onze bureau- en USB-lampen hier al mee uitgerust waren en we dus zeer onder de indruk waren van de lichtopbrengst en lichtspreiding van deze LEDs.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2007 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
ssj3gohan schreef op zondag 25 november 2007 @ 09:54:
Daarnet een leuk stukje in Vroege Vogels over LED-TL-buizen waarin een 15W LED TL-buis werd vergeleken met een 40W TL-buis. Grappig was vooral hoe volledig rare getallen werden genoemd (de TL-balk zou zich terugverdienen na 3,5 jaar en een normale TL-ballast zou 15W verbruiken). Op zich hebben ze gelijk, maar dat komt omdat ze nu veel minder lichtvermogen hebben geinstalleerd. Zo kan ik het ook: eventjes zwakkere TL-balken erin draaien en voilà! Energiebesparing!

Vooralsnog hebben ze (als het goed is, als ik het goed heb gevolgd) LED-TL's met een efficientie van 58 lm/W en een overall efficientie van net iets meer dan 10% geinstalleerd waar ze normaal 40W TL's hadden geinstalleerd met een efficientie van beginning-of-life 68 lm/W en een overall efficientie van net iets minder dan 15% (uitgaande van een standaardballast die ~2W continu verbruikt). Volgens mij hebben ze zich een oor aangenaaid...
Bij TL balken moet het ook wel eerlijk zijn. De meeste TL-en hangen in een armatuur en stralen effectief 90o naar beneden. Het is mooi dat zo'n TL fantastische totaalspecs heeft maar uiteindelijk gaat het om het oppervlak dat verlicht moet worden (goede reflectoren in de armatuur zijn heel belangrijk). De LED TL straalt altijd naar beneden en kan bij bepaald gebruik inderdaad wel eens meer licht geven (heb geen idee wat de hoek is van zo'n LED TL lamp). Kijk ook eens naar het verhaal van tnimble een paar postings terug over TL's en Olino.org voor technische onderbouwde testresultaten. De laatste is verrast door de goede prestaties van de LED TL.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Dat is zeker waar, maar een beetje bedrijfsarmatuur houdt daar echt wel rekening mee (althans, voor zover ik ze zie, ik heb eigenlijk tot nu toe alleen gelet op de armaturen van de loodsen van de TU Delft, daar hangen ze letterlijk in een parabolische spiegel). Verder is zo'n LED-TL *ontiegelijk duur*. Het komt goed in de buurt, energetisch en praktisch zijn LED-oplossingen zoals dit vrij oké, maar de voorstelling van zaken is wel erg scheef in het radioprogramma.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
interessant topic!

ik ben in het bezit van X10 inbouwdimmers type LW11 dimmers (pdf). Zouden deze geschikt zijn voor led-verlichting?

zo nee, nog slimme tips om te combineren met X10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:36

bladebla

<Piéééép>

Ik heb wel deze S10 dimmer kunnen gebruiken i.c.m. een voor testdoeleinden aangeschaft MR16 armatuur. :)
Diverse 12v spots kan ik hiermee prima dimmen. Ik heb ook nog een micromodule voor achter een bestaande schakelaar maar die heb ik nog niet getest.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 15:36
interessante stof!

Ikzelf ben fervent fietser en wil graag ook in het donker kunnen fietsen.
Omdat je met 30+ KMPH rijdt wil je graag ver van te voren zien wat er op je pad komt
Tijd voor een leuk projectje dacht ik
Zo gezegd zo gedaan!

Ik heb dus 3 Luxeon k2 leds gekocht in de kleur fel wit omdat dit het hoogste aantal lumen per watt geeft.
Tevens heb ik er een stroomregelaar bij gekocht, daarme kan ik schakelen tussen 350-500-750-1000 milli ampere

Momenteel ben ik aan het testen en achter een ding ben ik wel gekomen
Hitte hitte en nog eens hitte .
Die dingen geven een heleboel warmte af zeg! ( op 1000 milli ampere )
Ik heb dus problemen met het koelen van deze leds.

Ik moet wel zeggen dat het vresselijk veel licht geeft , echt niet normaal.
Wat ik aan jullie wil vragen is of deze warmte ontwikkeling normaal is of doe ik iets fout?
Ik weet dat 1000milli ampere erg veel stroom is maar volgens de datasheet kunnen die dingen zelfs 1500milli amps aan

De onderdelen
10 2950 NIMH batterijen , lekkere hoge cappaciteit
3 luxeon k2 leds
Een printje dat de stroom kan regelen
3 lenzen

Afbeeldingslocatie: http://extreemfm.com/1.jpg

Testing 123
Auch!.... heet!!!... heet!!!!
Zoals jullie kunnen zien dacht ik dat het kleine koelichaampje voldoende was.
Ik moest echter een stevig koelichaam erbij pakken om alles onder controle te kunnen houden.

Afbeeldingslocatie: http://extreemfm.com/2.jpg

overview
Afbeeldingslocatie: http://extreemfm.com/3.jpg

Detail
Afbeeldingslocatie: http://extreemfm.com/4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueFoxOne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 14:43
@F16

Mag ik vragen waar je de leds, driver en lenzen vandaan hebt.

Dat die led's stevig gekoeld moeten worden en warm worden is volgends mij wel normaal.
In de led lampen zitten ook flinke koel blokken.

Xbox C#, .NET, Vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Probeer anders die Luxons direct op je koellichaam te doen. ipv een transfer oplossing. Ook willen koellichamen van koper ook beter werken. Misschien een kleine fan, maar dan trekt je voeding denk ik niet zo.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Of heel hard fietsen i.p.v. een fan :+

Heb je koelpasta gebruikt tussen de profielen? Dat scheelt ook een flinke slok op een borrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 15:36
Redfoxone schreef op woensdag 28 november 2007 @ 07:02:
@F16

Mag ik vragen waar je de leds, driver en lenzen vandaan hebt.

Dat die led's stevig gekoeld moeten worden en warm worden is volgends mij wel normaal.
In de led lampen zitten ook flinke koel blokken.
Het spulletje heb ik hier vandaan http://stores.ebay.de/luxleds
zwahiel schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:52:
Probeer anders die Luxons direct op je koellichaam te doen. ipv een transfer oplossing. Ook willen koellichamen van koper ook beter werken. Misschien een kleine fan, maar dan trekt je voeding denk ik niet zo.
Ik denk dat ik de stroom gewoon wat lager zet , zo vresselijk veel licht heb ik nou ook weer niet nodig en heeft een positieve weerslag op de tijd dat de batterijen meegaan!
Ik ging er in de eerste instantie vanuit dat ik niet zo vresselijk veel koeling nodig zou hebben anders had ik wel een koelichaam van een passief gekoelde pentium 2 gepakt ofzo

Probleem is dat bij het monteren en solderen van de leds er een pootje van een van de leds is afgebroken , ik ben huiverig om de boel lost te gaan halen!, het was ook maar een expiriment dus de volgende keer weet ik waar ik op moet letten!

Mijn voeding kan heus nog wel 100 MA voor een fan ofzo geven maar het moet gewoon klein en compact blijven , het moet immers gemonteerd worden op mijn mooie carbon racefiets :)

koper is IDD ook een goede oplossing , geleidt de warmte beter maar ik heb geen koper en ik was niet van plan om daar ook weer geld in te steken
32db schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:23:
Of heel hard fietsen i.p.v. een fan :+

Heb je koelpasta gebruikt tussen de profielen? Dat scheelt ook een flinke slok op een borrel.
HAHAHAHAHA
ja das waar maar weet je dat je gedachte helemaal niet zo gek is .
Fietsen aan gem 30-35 KMPH met deze temparaturen zal zeer veel schelen , dat is duidelijk!

Tussen de leds en het kleine koelprofiel zit arctic silver
En tussen het kleine en grote profiel zit standaard koelpasta .

Verschil tussen leds @ 750 milli amps aan en uit in mijn zolderkamertje
Afbeeldingslocatie: http://www.extreemfm.com/5.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.extreemfm.com/6.jpg

• 32db
FX16 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:12:

Verschil tussen leds @ 750 milli amps aan en uit in mijn zolderkamertje
Nou moe.
Hoelang branden die dingen dan met één lading batterijen?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-08 19:45
'tis the season en alhoewel ik geen kerstboom aankleed heb ik toch een sliertje witte led's van Sylvania gaan kopen. Tis tussen de 10 en 12 voor 50 led's van 0,1 W (totaal 5W verbruik). Ik heb effe geen foto's maar ik heb een loft-style slaapkamer en aan het 'balkon' mijn ledjes gehangen en ik kan het waarempel gebruiken als nachtlamp om ff op de computer te werken. Het geeft een blauw-achtig wit licht.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tnimble schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 10:13:
[...]

b.v. van osram de OT DIM UNV1.
[afbeelding]

[afbeelding]

[...]

Wat mij betreft mag het ook wat meer kosten maar hierboven werd al aangegeven dat de dim oplossing met zo'n apart kastje erg duur is. :)

[...]

:) Is sowieso een trend om bij elk elktisch systeem weer een door de fabrikant zelf bedacht oplsooing er bij te krijgen zodat ge inderdaad met 20 afstandbedienen omt te zitten. Ik heb een domotica systeem en moet some erg doorzoeken naar b.v. een zonwering voor in een dakraam die niet met een door hun bedacht afstandbediening werkt maar gewoon een aansluitklem heeft waar of een schakelaar op kan of een domotica schakelactor.
http://tnimble.nl/electronics/1-10v_LED.gif
Tis een wat oude post maar toch een aanvullende vraag. De genoemde led-spot in de afbeelding, is daar zon 3x1W high power spot voor te gebruiken? Als dat zo is kun je er dan ca 6 aansluiten op een 700MA driver van OSRAM?
Ik wil eigenlijk niet zo'n tiptoets verhaal van uni-led maar een gewone draaiknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primusman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16-09-2015
Ik heb hier in huis zo'n 18 halogeen spotjes van 50W hangen welke ik voor led-spotjes wil inruilen. Nu heb ik het hele forum doorgelezen evenals andere vergelijkbare sites. Ik kom er toch niet helemaal uit welke led-lampen voor mij het meest geschikt zijn. Ik wil graag warmwitte leds die enigszins breeduit stralen. De halogeen spotjes geven wat strooilicht wat ik wel mooi vindt. De lichtopbrengst mag best iets naar beneden maar het moet wel gewoon verlichten... Ik twijfel nu nog tussen 3 verschillende lampen en wel de volgende:

Halogeen GU10 vervanger 40W warmwit
Power-Ledspot Profesional (GU10) 30W
Power-Ledspot - 3x2 Watt - 40/50W

Ik denk zelf op basis van wat ik gelezen heb dat de eerste lamp het meest geschikt is voor mij (warm licht en bredere stralingshoek). De powerleds zijn echter de nieuwe trend dus ik weet het niet meer. Het is een hele investering dus ik wil mezelf niet teleur stellen... Wie het weet mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffie123
Je moet naar het aantal lumen kijken, niet naar 30/40 watt, want dan zul je zien dat jouw 2e optie feller is dan de eerste (105 tegen 135).

Ik vraag me af of dit wat is, hij staat al een paar weken op lumia, maar nog geen test gezien...

Trouwens, waarom koop je niet gewoon een paar verschillende en stuur je ze daarna terug? Schrijf ook effe een rapportje hier ;)

[ Voor 17% gewijzigd door stuffie123 op 02-12-2007 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 14:16:
[...]

http://tnimble.nl/electronics/1-10v_LED.gif
Tis een wat oude post maar toch een aanvullende vraag. De genoemde led-spot in de afbeelding, is daar zon 3x1W high power spot voor te gebruiken? Als dat zo is kun je er dan ca 6 aansluiten op een 700MA driver van OSRAM?
Ik wil eigenlijk niet zo'n tiptoets verhaal van uni-led maar een gewone draaiknop.
Een driver van 350mA is bedoeld voor 1Watt High Power LEDs.
Een driver van 700mA is bedoeld voor 3Watt High Power LEDs.

Dus voor spots met 3 High Power LEDs van ieder 1Watt heb je ook een driver nodig van 350mA.

Verder zijn we druk bezig met drivers met een 1.10Volt sturing, dit zal niet lang meer gaan duren...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2007 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap ik toch niet geheel. 3,6W bij 12V is volgens mij 300mA. Dus met een 700mA driver zou dan 2 spots kunnen.
Ik wacht in spanning op de nieuwe spots die via een standaard dimmer kunnen worden aangestuurd. Betekend dit dat de prijs dan ook gunstiger wordt? ca 650 euro voor 6 dimbare spot's vind ik toch wel erg veel geld. Samen met de tiptoets bediening is dat toch wel mijn grootste hindernis om in de badkamer led spot's toe te passen. Standaard halogeen ben je klaar voor ca 180 euro. Iets duurder heb ik geen probleem mee maar bijna 4x zo duur bewerkstelligt bij mij toch wel een moment van bezinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2007 @ 22:43:
Snap ik toch niet geheel. 3,6W bij 12V is volgens mij 300mA. Dus met een 700mA driver zou dan 2 spots kunnen.
LEDs werken niet op spanning maar op stroom. Je kunt danook niet vermogen delen door een spanning om de stroom te krijgen. De stroom blijft gelijk onafhankelijk of er 1, 2 of 1000 LEDs worden aangesloten van 1W (danwel 3W). Als je 1 LEd op de driver aansluit en de spanning can de driver meet zal deze tussen de 2,4 en 3V leggen. Sluit je nu 5 LEDs aan op de driver zul je een spanning van tussen de 14 en 14,5v meten.
Ik wacht in spanning op de nieuwe spots die via een standaard dimmer kunnen worden aangestuurd. Betekend dit dat de prijs dan ook gunstiger wordt? ca 650 euro voor 6 dimbare spot's vind ik toch wel erg veel geld. Samen met de tiptoets bediening is dat toch wel mijn grootste hindernis om in de badkamer led spot's toe te passen.
De mogelijkheden en de tijd die het me momenteel ontbreekt houden mij als enige nog even tegen. (let wel niet de mogelijkheden van LED technologie)
Standaard halogeen ben je klaar voor ca 180 euro. Iets duurder heb ik geen probleem mee maar bijna 4x zo duur bewerkstelligt bij mij toch wel een moment van bezinning.
Als je in plaats van halogeen lampen, gloeilampen neemt die je direct aan de bedrading soldeert ben je nog wel 10x goedkoper uit. Alles heeft zijn prijs, hoe beter een product afgewerkt wordt hoe duurder deze zal zijn, ook iets dat relatief nieuw is zal duurder zijn omdat de investeringskosten nog hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mee eens. ca 2x zo duur vind ik nog wel acceptabel maar zoals ik schreef 4x resulteerd in enige bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kan je eens bekijken hoeveel die lampen zouden branden en hoeveel energie je uitspaart door LEDs te gebruiken ipv halogeen. Dat kan je dan vergelijken met de aankoopprijs, om zo een beeld te krijgen van wat er nu duurder is.

Bekijk dus hoeveel uren die lampen zouden branden per dag/week/.../jaar en zo kan je verschil in kost berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

is iemand hier al bekend met de 17 :o watt sterke leds van osram?

het is de ostar LE UW E3B en het ding produceert over de 1100 lumen 8)7

op deze site gevonden: duitse ledshop

dingen kosten een aardige zak duiten, maar in mijn ogen perfect voor een modificatie die ik aan mijn auto wil doen, namelijk alle lampen (behalve dim, groot en mist want die hebben al xenon _/-\o_ ) vervangen door leds.

ik wil 110 lumen (3W) rood gebruiken in de mistlampen, en remlichten en 1W rood als stadslicht en 1W oranje/amber als knipperlicht.

hoewel mijn bedoelingen niet voor "thuisgebruik" zijn (daar gaat dit topic inmiddels over) hoop ik op wat (informatieve ;) ) feedback/ideeen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 19-12-2007 01:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Let er op dat je eigenlijk niet zomaar de verlichting van je auto mag vervangen aangezien de auto dan het type goedkeur van de RWD verliest. Kan zelfs inhouden dat ie niet meer door de APK komt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is inderdaad niet zomaar toegestaan dit te veranderen, daarnaast zul je ook moeten koelen op de een of andere wijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Ik ben al redelijk wat websites af geweest, maar het is wat lastig om te ontdekken wat ik precies nodig heb. We gaan straks met ons bedrijfje verhuizen naar een nieuw kantoor. Hiervoor willen we de plafonds verlichten met RGB leds die gedurende de dag van kleur veranderen (langzaam dus, je moet d'r niet knettergek van worden.) Het is een flink oppervlakte (totaal ~175m2).

Ik kom "washers", "spots", "controllers" en allemaal andere onzin tegen, maar geen website kan me vertellen hoeveel ik nou nodig heb om alles goed te kunnen verlichten. Is er iemand die me in de juiste richting kan wijzen? de volgende producten lijken me zelf een goede kandidaat;

http://alenco.nl/ (Floodspot)

http://uniled.nl/?p=produ...me=Spot-Multi-Color-(RGB) (beide setjes)

http://www.led4ushop.nl/N...d4ushop.nl/N_art_141.html

Ons budget is zo'n 1000 tot 1250 euro. Dat lijkt ook nogal uit te maken met die LED lights ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Microkid schreef op woensdag 19 december 2007 @ 06:30:
Let er op dat je eigenlijk niet zomaar de verlichting van je auto mag vervangen aangezien de auto dan het type goedkeur van de RWD verliest. Kan zelfs inhouden dat ie niet meer door de APK komt.
ja en nee, de apk eis is voor stadlicht en consorten is dat het een bepaalde hoeveelhied licht moet opbrengen, iets wat in mijn ogen niet zo snel een probleem zal zijn met zulke leds, eerder het tegenovergestelde, iets wat ook niet mag, ik zal dus even bezig zijn met het zoeken naar de "gulden middenweg" om de juiste hoeveelheid licht te krijgen. wat hulp op dat front zou fijn zijn trouwens...
voor dim/grootlicht is het zo dat je een bepaald lichtbeeld moet hebben en een bepaalde hoeveelheid aan strooilicht, kom je buiten die grenzen door rotte reflectoren/glas dan is dat een afkeur, iets wat vaak voorkomt bij goedkope xenonsetjes die de pit op de verkeerde plek hebben zitten.
Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2007 @ 13:52:
Het is inderdaad niet zomaar toegestaan dit te veranderen, daarnaast zul je ook moeten koelen op de een of andere wijze.
zie boven en het koelen is ruim voldoende plek voor.

ik ga eerst een bestelling doen voor de mistlamp en de 17w voor 1 achteruitlicht en 1 rode voor de mistlamp, daamee kan ik beetje experimenteren en lichtopbrengst mee bekijken.

ik zit op ander forum al uitvoerige vragen te stellen aan een (rdw) keurmeester en die zegt dat het geen probleem oplevert mits je niet erg klooit aan de lichtopbrengst en lichtbeeld. dan zal het de meeste keurders niet eens opvallen. :9

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Verwijderd

RSP schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:21:
Ik ben al redelijk wat websites af geweest, maar het is wat lastig om te ontdekken wat ik precies nodig heb. We gaan straks met ons bedrijfje verhuizen naar een nieuw kantoor. Hiervoor willen we de plafonds verlichten met RGB leds die gedurende de dag van kleur veranderen (langzaam dus, je moet d'r niet knettergek van worden.) Het is een flink oppervlakte (totaal ~175m2).

Ik kom "washers", "spots", "controllers" en allemaal andere onzin tegen, maar geen website kan me vertellen hoeveel ik nou nodig heb om alles goed te kunnen verlichten. Is er iemand die me in de juiste richting kan wijzen? de volgende producten lijken me zelf een goede kandidaat;

http://alenco.nl/ (Floodspot)

http://uniled.nl/?p=produ...me=Spot-Multi-Color-(RGB) (beide setjes)

http://www.led4ushop.nl/N...d4ushop.nl/N_art_141.html

Ons budget is zo'n 1000 tot 1250 euro. Dat lijkt ook nogal uit te maken met die LED lights ;)
Wij hebben enkel ervaringen met onze eigen sets. Deze zijn helemaal compleet met alle toebehoren erbij en je kunt maximaal zo'n 9 spots op 1 driver aansluiten. Daarnaast kun je (zonder extra toebehoren) maximaal 7 drivers aan elkaar koppelen. Dus in het meest uitgebreide geval kunnen 63 spots synchroon en automatisch van kleur veranderen met behulp van 1 afstandbediening.

De Trio RGB spots hebben een zeer goede lichtopbrengst, deze is vergelijkbaar met ongeveer 35 Watt aan verlichting (afhankelijk van actieve kleur uiteraard), dus deze komt overeen met een 3*1Watt High Power Spot.
De lichtspreiding is echter beter, dus je bestrijkt een groter oppervlakte met deze spots, ongeveer 2 vierkante meter per spot is uitstekend belicht bij een normale plafond-hoogte, daarnaast heb je behoorlijk wat strooilicht eromheen, zie afbeelding voor een foto van de verdeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL_KT-12-TRIO-3-RGB_8.jpg

De projectie is langs een muur en de spot bevindt zich aan de onderzijde, dus door het verschil in afstanden tot alle punten is de lichtintensiteit niet overal 100% gelijk. Met een projectie vanuit het plafond naar beneden is de verdeling wel gelijkmatig.

De Trio RGB spots leveren ook een aantal zeer mooie warm witte lichtkleuren, dus als je de kleuren beu bent, dan kunnen ze ook 'normaal' licht weergeven en kun je met de afstandbediening (+ en -) de kleurtint licht bijregelen.

Het automatisch programma is instelbaar qua tijd, van enkele secondes per cyclus tot ongeveer 1 minuut (geloof ik), dus dan gaat het verloop heel langzaam, de licht-overgangen gaan heel soepel en geleidelijk in elkaar over, dit is in ieder geval heel wat beter dan bij de standaard 5Watt RGB spots.

De spots passen in elk standaard armatuur (doorsnede 50mm) en de inbouwdiepte is slechts 20mm.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2007 14:28 ]

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:13

Nakebod

Nope.

Meh, ik heb het idee dat mijn warmwitte spotjes minder fel zijn geworden.
Nouwja, als je er recht inkijkt is dat behoorlijk fel, maar meer dat de spreiding kleiner lijkt dan voorheen.
Alleen echt zeker ervan ben ik niet, kan ook door andere factoren komen, misschien ben ik het wel :P, maar ze lijken wel donkerder dan in het begin.
Hoop niet dat ze echt aftakelen.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

RSP schreef op woensdag 19 december 2007 @ 15:21:

Ik denk wel dat je behoorlijk wat lichtopbrengst nodig hebt als je overdag (met veel daglicht) een muur wilt gaan inkleuren met RGB-leds. In een donkere ruimte zal het geen probleem zijn.

RGB-leds wil ik binnenkort zelf ook eens gaan uitproberen. Ze lijken me erg interessant om te combineren met warmwitte leds. Het probleem met warmwitte leds is dat de lichtkleur nog steeds minder aangenaam is dan mooi halogeenlicht. Door een combinatie van warmwitte leds en RGB-leds kun je een perfect mix krijgen waarbij je ook nog de keuze hebt om de warmwitte leds uit te schakelen en de ruimte met een willekeurige kleur te belichten.

In de Philips LivingColors werkt het perfect mits de afstand tussen de lichtbron en het voorwerp waarop het licht weerkaatst voldoende groot is zodat de kleur goed mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Thanks, duidelijk en compleet, ik denk dat zoiets wel geschikt is voor ons. Dien je deze spots nou nog apart in een fitting te drukken? of is als geheel tegen een muur te monteren?
Femme schreef op donderdag 20 december 2007 @ 17:49:
Ik denk wel dat je behoorlijk wat lichtopbrengst nodig hebt als je overdag (met veel daglicht) een muur wilt gaan inkleuren met RGB-leds. In een donkere ruimte zal het geen probleem zijn.
Het is best een flinke ruimte. Het plafond is zo'n 4.5 meter hoog en daarbij zit er om de 3.5 meter een draagbalk over de breedte van de ruimte (zo'n 7 meter breed). Het is dus kiezen tussen de spotjes op de balken te laten schijnen, of juist tussen de balken door. We hebben echter ook "normaal" licht, want je moet ook fatsoenlijk kunnen werken. De kleurtjes zijn vooral voor de show. Als het plafond een mooie kleur krijgt, en je kan op je werkplek nog met gewoon licht werken, dan denk ik dat je wel 'n gaaf effect kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RSP schreef op maandag 24 december 2007 @ 16:04:
Thanks, duidelijk en compleet, ik denk dat zoiets wel geschikt is voor ons. Dien je deze spots nou nog apart in een fitting te drukken? of is als geheel tegen een muur te monteren?
Deze spots passen in ieder armatuur waar een standaard spot ook in past. De spots hebben een doorsnede van 50mm net als bijvoorbeeld GU10 of MR16 spots ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Hi allen ...

Ik vond het volgende in mijn mailbox van Lumia.be
Om u te bedanken voor uw vertrouwen in onze webwinkel geven we u 10% korting op ons aanbod. Dit kan heel eenvoudig door bij de afhandeling van gebruik te maken van kortingbon "KB4284". Deze bon is geldig tot 15 januari 2008 en meermalig geldig (ook uw vriend/familielid/andere geïnteresseerde in ledverlichting) kan gebruik maken van dezelfde code.
Doe er wat goeds mee dus!

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Ik ben zelf met LED verlichting in mijn kamer bezig maar heb een vraag, en volgens mij is deze voor jullie simpel te beantwoorden.

De bron geeft 12V en 2,5A. Er komt een parallele schakeling van 2 'banen' met ieder 3 LEDs en een weerstand in serie. Bij deze schakeling zijn de waardes van de weestanden verschillend omdat de ene LED baan meer weerstand nodig heeft. Werkt dit gewoon goed?

BRON--------Para--------LED-------LED-------LED------Weerstand (10 Ohm)----Para eind------BRON
||||||||||||||||||||||||||||||||--------LED-------LED-------LED------Weerstand (5,6 Ohm)---|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

[ Voor 8% gewijzigd door FerdiV op 26-12-2007 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
E (spanning) = R (weerstand) x I (stroomsterkte)
Dus I = E / R

Door de bovenste tak loopt dus 12 / 10 = 1,2 ampère; 1,2 A door elke led.
Door de onderstak tak loopt 12 / 5,6 = 2,14 ampère; 2,14 A door elke led.
De voeding moet dan meer dan 3 A leveren (even toch, tot de led's sneuvelen).

P (vermogen) = E x I
Het ontwikkeld vermogen (warmte) in de weerstanden is dan:
Bovenste 12 x 1,2 = 14,4 W
Onderste 12 x 2,14 = 25,7 W
Samen 41,1 W. Brandgevaarlijk.

Verbeter me als ik fout ben, maar dit lijkt me niet de manier. Liever een elektronische stroombron.

[ Voor 19% gewijzigd door 32db op 26-12-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

iemand ervaring met deze ?
3 van die dingen en dan voor n redelijke prijs.
k heb er zelf nu 35Watt halogeen spots inzitten, is dat te vergelijken?
Kleur: warm wit (3500K)

Lichtsterkte: 260.000 mcd

Verbruik: 1,25 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
marcel-o schreef op maandag 31 december 2007 @ 07:18:
iemand ervaring met deze ?
3 van die dingen en dan voor n redelijke prijs.
k heb er zelf nu 35Watt halogeen spots inzitten, is dat te vergelijken?

[...]
Yep, niet doen. Ze halen maximaal vergelijkbaar 10-15W. Wil je met dit soort LEDs een fatsoenlijke lichtopbrengst dan moet je denken aan 48 of 60 LEDjes (ongeveer vergelijkbaar met 25-30W) of de 3x1W High Power (ongeveer 35W) of de 3x2W HP (ongeveer 40W).

Voor reele prijzen zie de genoemde websites in de openingspost.

Daarbij: 21 Euro voor drie van die lampjes, bij de Gamma zijn ze nog goedkoper!

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
  • Laatst online: 20:14
Ik heb om te testen bij MrLed 2 lampen besteld, namelijk GU10 2,3 Watt warm wit - 36 SMD leds en GU10 4 Watt Powerled warm wit - 3x Powerled.

De lamp met 3x powerled valt me wat tegen aan kleur, ik vind deze niet echt warm wit.
Lichtopbrengst is wel hoog maar echt een spot.

De lamp met 36 SMD leds verraste mij erg positief.
Echt warm wit, vergelijkbaar met een halogeen.
Deze is dan wel iets minder fel dan de andere maar een mooie vervanger voor halogeen.
De lichtopbrengst is wat minder als bij de 3x 1 watt maar deze geeft een veel prettigere kleur en door de brede uitstraling geeft deze wel voldoende verlichting.

Ik zal is wat foto's maken en posten zodra ik de gelegenheid heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
32db schreef op woensdag 26 december 2007 @ 19:16:
E (spanning) = R (weerstand) x I (stroomsterkte)
Dus I = E / R

Door de bovenste tak loopt dus 12 / 10 = 1,2 ampère; 1,2 A door elke led.
Door de onderstak tak loopt 12 / 5,6 = 2,14 ampère; 2,14 A door elke led.
De voeding moet dan meer dan 3 A leveren (even toch, tot de led's sneuvelen).

P (vermogen) = E x I
Het ontwikkeld vermogen (warmte) in de weerstanden is dan:
Bovenste 12 x 1,2 = 14,4 W
Onderste 12 x 2,14 = 25,7 W
Samen 41,1 W. Brandgevaarlijk.

Verbeter me als ik fout ben, maar dit lijkt me niet de manier. Liever een elektronische stroombron.
De LEDs hebben allen ook een spanningsval van enkele volts de stromen die er lopen zijn dus veel lager. Het aansturen van de LEDs via weerstanden is inderdaad wel een slecht idee. De verliezen in de weerstand zijn zeer groot (ook bij de kleine LEDs zoals deze in de elektronica worden gebruikt (b.v. LEDs in je toetsenbord) zijn de verliezen ca 60 a 70% door het gebruik van weerstanden). Maar buiten dat de vermogens weerstanden gloeiend heet zullen worden zijn LEDs niet liniear. Zo is de spanningsval over de LED afhankelijk van de stroom door de LED en de temperatuur van de LED. De stroom die je via de keuze van de weerstand laat lopen is afhankelijk van de spanningsval over de LED maar die is weer afhankelijk van de stroom die er in de praktijk loopt. Wat onoverkomelijk is, is dat de spanningsval over de LED afhankelijk is van de temperatuur. Hoe hoger deze is hoe lager de spanningsval en dus hoe meer stroom meer stroom is meer temperatuur. Kortom LEDs zijn alleen effecient en veilig bij een groot vermogen aan te sturen via een schakelende stroombron niet met een spanningsbron en weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel-o
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10-2024

marcel-o

Phone stuk? www.phoneworld.nl

fonias schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 12:05:
Ik heb om te testen bij MrLed 2 lampen besteld, namelijk GU10 2,3 Watt warm wit - 36 SMD leds en GU10 4 Watt Powerled warm wit - 3x Powerled.

De lamp met 3x powerled valt me wat tegen aan kleur, ik vind deze niet echt warm wit.
Lichtopbrengst is wel hoog maar echt een spot.

De lamp met 36 SMD leds verraste mij erg positief.
Echt warm wit, vergelijkbaar met een halogeen.
Deze is dan wel iets minder fel dan de andere maar een mooie vervanger voor halogeen.
De lichtopbrengst is wat minder als bij de 3x 1 watt maar deze geeft een veel prettigere kleur en door de brede uitstraling geeft deze wel voldoende verlichting.

Ik zal is wat foto's maken en posten zodra ik de gelegenheid heb.
k heb n beetje op die site gekeken, ziet er goed uit die verlichting daar.
even n vraagje, hoeveel watt waren de halogeen spots die je hiervoor had?
zijn ze beetje vergelijkbaar met 35w?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
tnimble schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 12:10:
[...]

De LEDs hebben allen ook een spanningsval van enkele volts de stromen die er lopen zijn dus veel lager. Het aansturen van de LEDs via weerstanden is inderdaad wel een slecht idee. De verliezen in de weerstand zijn zeer groot (ook bij de kleine LEDs zoals deze in de elektronica worden gebruikt (b.v. LEDs in je toetsenbord) zijn de verliezen ca 60 a 70% door het gebruik van weerstanden). Maar buiten dat de vermogens weerstanden gloeiend heet zullen worden zijn LEDs niet liniear. Zo is de spanningsval over de LED afhankelijk van de stroom door de LED en de temperatuur van de LED. De stroom die je via de keuze van de weerstand laat lopen is afhankelijk van de spanningsval over de LED maar die is weer afhankelijk van de stroom die er in de praktijk loopt. Wat onoverkomelijk is, is dat de spanningsval over de LED afhankelijk is van de temperatuur. Hoe hoger deze is hoe lager de spanningsval en dus hoe meer stroom meer stroom is meer temperatuur. Kortom LEDs zijn alleen effecient en veilig bij een groot vermogen aan te sturen via een schakelende stroombron niet met een spanningsbron en weerstand.
Bedankt voor de aanvulling.
Ik wilde slechts in grote lijnen aangeven dat de voorgestelde oplossing niet aan te raden is.
In ieder geval duidelijk uitgelegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Laatst online: 21-07 23:45
Ik heb drie philips reflectorlampjes 220V met GU10 fitting gekocht (9 leds)
Op zich niks mis mee, alleen als ik het licht uit doe blijven ze een klein beetje branden.
Heel weinig, maar toch goed zichtbaar.
Is er iets mis met mijn bedrading of komt dit vaker voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@fonias:

Hou ons zeker op de hoogte. Ik ben zelf op zoek naar zulke LEDs (de 36 SMD) en deze zijn mijn eerste kandidaat. Eerder in de thread was er wel melding van iemand waar er enkele vroegtijdig de geest gaven... Op de site wordt een stralingshoek van 60° voorgesteld, klopt dit en hoe is de overgang van de lichtcirkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
digitalb schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:52:
Ik heb drie philips reflectorlampjes 220V met GU10 fitting gekocht (9 leds)
Op zich niks mis mee, alleen als ik het licht uit doe blijven ze een klein beetje branden.
Heel weinig, maar toch goed zichtbaar.
Is er iets mis met mijn bedrading of komt dit vaker voor?
Kan aan het schakelmateriaal liggen, zitten ze op een hotelschakeling? Bij mij thuis reageerde de 18LEDs daar ook op. Ik vond het wel handig want soms liep ik in het donker naar boven en hing daar het richtpunt ... sinds er echter 3x1W in zit is er geen bonus licht meer :(

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalb
  • Laatst online: 21-07 23:45
hamsteg schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 13:06:
[...]

Kan aan het schakelmateriaal liggen, zitten ze op een hotelschakeling? Bij mij thuis reageerde de 18LEDs daar ook op. Ik vond het wel handig want soms liep ik in het donker naar boven en hing daar het richtpunt ... sinds er echter 3x1W in zit is er geen bonus licht meer :(
inderdaad hotelschakeling of wisselschakeling, snap niet wat het uitmaakt, maar goed: bonus licht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Weet iemand nog een goede webshop waar je complete LED arrays of strips kan kopen? Ik wil graag van die dingen hebben maar zie het niet zitten om zelf een rpintplaat te solderen.

Tips zijn welkom! ;)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stephan224 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:43:
Weet iemand nog een goede webshop waar je complete LED arrays of strips kan kopen? Ik wil graag van die dingen hebben maar zie het niet zitten om zelf een rpintplaat te solderen.

Tips zijn welkom! ;)
Er zijn diverse mogelijkheden, zie onderstaande. Verder hebben we ook nog 1 demo-model van een vaste strip van 40cm met warm witte LEDs, overgebleven uit een project.

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL_KT-12-STRIP-40-WW_1.jpg

LED-Strip-SMD-flexibel

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/files/products/UL-SL-230-4W-2M-W_1%5B1%5D.jpg

LED-lichtslang 72 LEDs/meter Warm wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan224
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10-2022
Bedankt, maar ik zoek iets sugger materiaal en het lieft zonder filters zoals plastic. Ik moet er planten onder kwijt. (even voor de goede orde; tomatenplanten)

Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
marcel-o schreef op dinsdag 01 januari 2008 @ 22:45:
[...]

k heb n beetje op die site gekeken, ziet er goed uit die verlichting daar.
even n vraagje, hoeveel watt waren de halogeen spots die je hiervoor had?
zijn ze beetje vergelijkbaar met 35w?
De vorige lampen waren 50 watt, maar dat redde ze niet.
Dat hoeft ook niet aangezien ik daar toch minder licht wilde hebben.
Denk dat ze het dichtst komen bij 25 a 35 Watt.
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:33:
@fonias:

Hou ons zeker op de hoogte. Ik ben zelf op zoek naar zulke LEDs (de 36 SMD) en deze zijn mijn eerste kandidaat. Eerder in de thread was er wel melding van iemand waar er enkele vroegtijdig de geest gaven... Op de site wordt een stralingshoek van 60° voorgesteld, klopt dit en hoe is de overgang van de lichtcirkel?
Hmm, heb de post niet gezien met de melding dat deze vroegtijdig de geest zouden geven.
De stralingshoek is heel goed, hetzelfde als bij halogeen.
Komt ongetwijfeld door de lens die ervoor zit, je zie ook niet dat er leds in zitten.

[ Voor 41% gewijzigd door fonias op 04-01-2008 21:38 . Reden: 2e quote toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonias
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 12:33:
@fonias:

Kan de post niet vinden dat deze eerder de geest zouden geven.
Waar heb je dat gelezen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

na een namiddagje deze toppic lezen ben ik al heel iets wijzer geworden maar nog niet helemaal door verschillende meningen natuurlijk vandaar nog een paar vraagjes. Ik zou graag spotjes (inbouw) in mijn plafond hebben in mijn gang. Welke neem ik best en klopt de redenering die ik hier gevonden heb om 1 spot te nemen per m²? Warmwit is het kleur waar ik het dichtste naar neig natuurlijk maar ik weet niet als ik best 38led spot neem of een 3X1 high power led.

Wanneer ik de gang boven afgewerkt heb, was ik er nog niet zo mee bezig om LEDs te nemen. Nu hangen daar hallogeenspots en die zou ik graag vervangen door LEDs. De fitting is HZ4? Is deze dezelfde als GU4?
Om nog eens terug te keren op deze vraag, Ook in mijn keuken zitten deze lampjes. Heeft iemand ervaring met deze lampjes van HMK shop?
Afbeeldingslocatie: http://www.hmk.nl/IMAGES/Images/verlichting/LED_LAMP-14.jpg
Ook heb ik er nog gevonden die volgens mij passen in een andere shop.
High power of 12LED capsule.
Afbeeldingslocatie: http://www.led-line.nl/contents/media/g4%20stift.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.led-line.nl/contents/media/g4%20capsule.jpg

Als laatste kan ik maar zeggen dat k hier veel toffe dingen gezien (en gelezen) heb. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik had hier een nieuw topic geopend, maar ik denk dat ik mijn vraag nog beter hier kwijt kan.

Het komt er op neer dat ik een kleine werkkamer (3,5x2,5meter) wil verlichten met wat spotjes (6 of zo), die op +/- 2,6meter hangen. Nu zat ik te kijken naar LED verlichting. Het buroblad krijg nog een aparte verlichting, dus er hoeven geen grote tl balken te komen, lijkt me.

Wat ik zoek voor de werkkamer is:
- Warm wit / amber gekleurde led spotjes
- Voldoende lichtopbrengst
- Dimbaar is niet nodig (wel leuk, maar ik vermoed dat dat wel erg lastig wordt)
- Redelijk grote hoek bereik (zoveel mogelijk vergelijkbaar met halogeen)

Na wat rondkijken op dit topic kwam ik tot het volgende:
60 LEDs van Lumia.be. Ik zag op de website dat deze ook in Amber wit verkrijgbaar zijn. Van deze zou ik er graag 5 of 6 willen plaatsen.

Denken jullie dat ik dan iets heel erg fout doe? Veel te kort of veel te veel licht bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
digitalb schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 19:31:
[...]

inderdaad hotelschakeling of wisselschakeling, snap niet wat het uitmaakt, maar goed: bonus licht ;)
Dat maakt ook niets uit. (Overigeens is een hotelschakeling iets anders dan een wissel- of kruisschakeling)

Een schakelaar behoort de fase te onderbreken en niet de nul. Als de nul geschakelt wordt blijft er een kleine geinduceerde stroom lopen. Deze kleine stroom geeft bij NEON, LED en sommige spaarlampen het efeect dat deze een klein beetje licht blijven geven. Gloei- en halogeenlampen branden niet zichtbaar maar verbruiken wel een heel klein beetje energie in die situatie. Bij snoerschakelaars is dit makkelijk op te lossen door de stekker andersom in de contactdoos te steken. Bij inbouw en opbouw schakelaars dient de bedrading aangepast te worden. Het kan zijn dat bij de schakelaar zelf wel een bruine draad is aangesloten maar dat elders in de instalatie de kleiren verwisselt zijn. Indien zo aangesloten is de elektrische instalatie ondeugdelijk en kan zelfs zeer gevaarlijke situaties veroorzaken.

Een andere oorzaak kan zijn dat er zeer veel afstand tussen de lamp en de schakelaar zit en de schakeldraad over zeer lange afstand naast andere draden loopt waar grote zware verbruikers op aan gesloten zijn. Als deze dan echter uit staan zal de lamp ook uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Kan men de faze en nul detecteren (meten) op een niet te ingewikkelde manier?

Ooit vertelde men mij dat er (in België) twee soorten 230V mogelijk zijn, afhankelijk van de wijze waarop de 230V in de centrale kast afgetakt werd van de binnenkomende 380V (driehoek- of sterschakeling meen ik me te herinneren).
In het ene geval meet men op beide polen 110V t.o.v. aarde, in het andere geval voert de ene pool 220V en de andere 0V t.o.v. aarde.
Heeft dat er mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Laatst online: 16:08

EgoPro

Time is an illusion.

32db schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:36:

Ooit vertelde men mij dat er (in België) twee soorten 230V mogelijk zijn, afhankelijk van de wijze waarop de 230V in de centrale kast afgetakt werd van de binnenkomende 380V (driehoek- of sterschakeling meen ik me te herinneren).
In het ene geval meet men op beide polen 110V t.o.v. aarde, in het andere geval voert de ene pool 220V en de andere 0V t.o.v. aarde.
Heeft dat er mee te maken?
Nee elke fase L1. L2 en L3 zijn ten opzichte van 0 (of aarde) 230V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EFL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-08 11:32

EFL

32db schreef op zondag 06 januari 2008 @ 19:36:

Dit laatste klopt inderdaad. Ik heb hier (Antwerpen, België) in huis (oud huis, oude electrische instalatie)
2 keer 115V als fases, en niet 0 en 230V.
Overigens kan je dit gewoon meten met een voltmeter (multimeter) tussen de fase en de aarde.
Mijn led's zitten ook in een kruisschakeling, maar het is niet zo dat ze zachtjes branden ofzo bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

heeft iemand hier al ervaring met de 17W osram ostar?

hier te koop in duitsland

ze zijn gewoon op vooraad in duitsland maar kan nergens een winkel in nederland vinden die ze kan leveren.

gezien deze led 6x zo sterk is in vegelijking met alle andere op de markt ben ik toch heel benieuw naar ervaringen met zo'n sterke led in "nomale" omstandigheden. met een beetje handige handjes is deze led toch ook in te bouwen in normale ledspots waar al stervormige leds inzitten? (de aanpassingen aan de driver even in het midden gelaten)

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 06-01-2008 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:35

con1

Energiefreak

EFL schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:48:
[...]

Dit laatste klopt inderdaad. Ik heb hier (Antwerpen, België) in huis (oud huis, oude electrische instalatie)
2 keer 115V als fases, en niet 0 en 230V.
Overigens kan je dit gewoon meten met een voltmeter (multimeter) tussen de fase en de aarde.
Mijn led's zitten ook in een kruisschakeling, maar het is niet zo dat ze zachtjes branden ofzo bij mij.
Vroeger had je dat in Amsterdam noord ook: 2 x 110 volt t.o.v. aarde, gillend gek wordt je als je als servicemonteur 220 t.o.v. aarde gewend was. Denk je alles te weten, mis.
Zo waren er wel meer varianten in het net van Nederland. Voorbeeld: een wazige aarde in Leiden.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tnimble
Normaal gesproken heb je 1 of 3 fasen van 230V ten op zichte van nul en een aarde. Met een siompele spanningszoeker (b.v. schroevendraaier met ingebouwd neon lampje) kun je zien welke draad de fase draad is.

Er zijn echter inderdaad nog enkele zeer oude aansluitingen met 2 fasen. Ook zijn er aansluitingen met fase en PEN (dat is een gecombineerde nul en aarde draad). Vooral de laatste is voor een elektricein wel lastig omdat je niet met je stanraard op vooraad componeten kunt werken. (PEN leiding mag namelijk niet meegeschakeld worden, terwijl in alle andere situaties het juist verplicht is dat zowel fase als nul geschakeld moet worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
KopjeThee schreef op zondag 06 januari 2008 @ 09:01:
Ik had hier een nieuw topic geopend, maar ik denk dat ik mijn vraag nog beter hier kwijt kan.

Het komt er op neer dat ik een kleine werkkamer (3,5x2,5meter) wil verlichten met wat spotjes (6 of zo), die op +/- 2,6meter hangen. Nu zat ik te kijken naar LED verlichting. Het buroblad krijg nog een aparte verlichting, dus er hoeven geen grote tl balken te komen, lijkt me.

Wat ik zoek voor de werkkamer is:
- Warm wit / amber gekleurde led spotjes
- Voldoende lichtopbrengst
- Dimbaar is niet nodig (wel leuk, maar ik vermoed dat dat wel erg lastig wordt)
- Redelijk grote hoek bereik (zoveel mogelijk vergelijkbaar met halogeen)

Na wat rondkijken op dit topic kwam ik tot het volgende:
60 LEDs van Lumia.be. Ik zag op de website dat deze ook in Amber wit verkrijgbaar zijn. Van deze zou ik er graag 5 of 6 willen plaatsen.

Denken jullie dat ik dan iets heel erg fout doe? Veel te kort of veel te veel licht bijvoorbeeld?
Of je iets goed of fout doet ... tja dat is ook een persoonlijke keuze. Ik kan je alleen vertellen wat ik zou doen. Erger nog ... ik ben bezig een werkkamer van 3.20 bij 3.00 meter in te richten ... zeg maar vergelijkbaar met jouw situatie ...

Ik ga gelijk verdeeld er vier 3x1W High Power LEDs in hangen. Boven het toetsenbord komt een 48/60 LEDs amber gele lamp te hangen en voor wat gaming sfeer wil ik er twee blauwe LED lampen in hangen 36/48 LEDs. De 3x1W geven in princiepe voldoende licht. Verder zet ik alles op een hoofdschakelaar en daarachter een schakelpaneeltje waar ik 2 stuks 3x1HP zowel voor als achter kan schakelen, de Toetsenbord lamp en de twee blauwe lampen.

Dat schakelpaneeltje en die blauwe lampen dat is een beetje speelgoed van mij maar voor de rest is het gewoon nuttige verlichting waarvan ik verwacht dat ze het goed doen. Als jij, ipv die 4 3x1W, 5 a 6 ? 48/60 LEDs lampen gebruikt verwacht ik ook dat dit een goed verlichte ruimte is. Ik zou voorstellen een duo schakelaar te installeren zodat je 1,3 en 5 en 2, 4en 6 kunt schakelen.
 1   2   3
 4   5   6

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 08:21
Ik ben behoorlijk 'nieuw' in het led gebeuren maar wou toch even reageren en tevens mijn eigen vraag op de post hierboven plaatsen.
Ik wil graag mijn 2x 2 halogeen (45w) spots vervangen, nu noem jij hierboven de 60LEDs lampen hiervan heb ik je review ook gelezen maar nu vraag ik me af hoe de kleur is, het lijkt mij nogal vrij wit en kaal? Of zit ik er dan ver naast?

Ik wil namelijk die 2x 2 halogeen spots (45w) dan waarschijnlijk gaan vervangen door 2 x 2 60LEDs lampen. Of misschien zelfs 2x 3 60LEDs lampen (tot.6 verdeeld over 2 armaturen) om de eventuele mindere lichtopbrengst wat te compenseren. Lijkt jullie dit een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamu
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb met veel interesse dit forum gelezen. Ook ik zat met het probleem dat de ledlampen nergens in een winkel te bekijken zijn en is een ledlamp al gauw een dure gok. Na dit forum uitgebreid gelezen en de verschillende webwinkels bekeken te hebben heb ik 3 ledspots bij mrled.nl besteld. De halogeen vervanger GU10, 230V, 2.3W, 36 smdleds, warm wit. Die moesten in het Ikea armatuur op de kamer van mijn dochter. Daar zat 3x 35W halogeen in. 105W vond ik veel te veel voor die kamer. Ik was aangenaam verrast door de kleur temperatuur, de lichtspreiding en de lichtopbrengst. De 3 ledspots voldoen prima op de kamer. Ondanks dat het niet meevalt om dit in een foto te vangen heb ik dit toch geprobeerd. Zie de foto’s. Bij het maken van de foto’s heb ik maar 1 lamp in het armatuur gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.mulders/halogeenspot.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.mulders/ledspot.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/m.mulders/armatuur.jpg
We waren zo tevreden over het resultaat dat ik ook led lampen in het armatuur bij onze eettafel wilde proberen. Omdat ik deze ledspots niet met een E14 fitting kon vinden heb ik het armatuur naar GU10 omgebouwd. Over dit resultaat zijn we ook zeer tevreden. Het led licht is duidelijk minder aanwezig dan het halogeen licht en geeft dus een veel rustiger beeld. De hoeveelheid licht is voldoende. Het verschil in energieverbruik is ook aangenaam 2x 2.3W ipv 2x 40W. In maart gaan we met onze badkamer aan de gang en wil ik deze ledspots ook gaan gebruiken. De badkamerboer was ook aangenaam verrast door de ledspot die ik hem liet zien. Zij gaan ook kijken of ze de lampen in de showroom kunnen toepassen ipv de vele 50W halogeen spots die daar hangen.
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.