En wéér een verslaafde erbij 
welcome to the club!
welcome to the club!
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Vele aspectens zijn van belang ... en niet te vergeten natuurlijk de eigen beleving. Smaak is een moeilijk ietsXiqum schreef op vrijdag 11 januari 2008 @ 21:36:
Ik ben behoorlijk 'nieuw' in het led gebeuren maar wou toch even reageren en tevens mijn eigen vraag op de post hierboven plaatsen.
Ik wil graag mijn 2x 2 halogeen (45w) spots vervangen, nu noem jij hierboven de 60LEDs lampen hiervan heb ik je review ook gelezen maar nu vraag ik me af hoe de kleur is, het lijkt mij nogal vrij wit en kaal? Of zit ik er dan ver naast?
Ik wil namelijk die 2x 2 halogeen spots (45w) dan waarschijnlijk gaan vervangen door 2 x 2 60LEDs lampen. Of misschien zelfs 2x 3 60LEDs lampen (tot.6 verdeeld over 2 armaturen) om de eventuele mindere lichtopbrengst wat te compenseren. Lijkt jullie dit een goed idee?
[ Voor 12% gewijzigd door hamsteg op 13-01-2008 20:36 . Reden: Foto's toegevoegd ]
... gecensureerd ...
Welkom! Leuke foto's en een leuke posting ... sluit lekker aan bij de rest. Die 36 smdleds zijn wel weer een leuke keuze erbij !mamu schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:42:
Ik heb met veel interesse dit forum gelezen.
[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 13-01-2008 15:39 ]
... gecensureerd ...
Zou idd kunnen, en de meeste mensen gebruiken een enkelpolige schakelaar.Lampie01 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:30:
Toch nog even terugkomen op het zachtjes blijven branden:
Ik heb er nog niet aan gemeten maar ik heb hier hetzelfde. Geen drie fase en dergelijke, maar ik denk eerder aan een slechte schakelaar. Led hebben net als Neon lampjes en dergelijke weinig stroom nodig om te branden. Iemand ervaring?
Maw toch een dubbelpolige ertussen en je bent ervanaf.32db schreef op maandag 14 januari 2008 @ 10:42:
Ik zou de oorzaak van zachtjes-blijven-branden precies eerder zoeken in lekstromen (vermeld door Luke-san) dan slechte schakelaars o.i.d. Als een slechte schakelaar de oorzaak zou zijn, dan zou die bijna aan het vonken moeten zijn; dat denk ik nu niet.
Ooit monteerde ik een vroegere luster met 2 TL-buizen in een appartement met een betonnen plafond. Na montage deed ik de lamp aan - alles normaal, en terug uit, maar dat ging niet meer. De lamp bleef gelig vlammen.
Oplossing: de luster ophangen met een isolatortje tussen - alles ok.
Het betrof lekstromen van het armatuur door de (iets geleidende) betonnen constructie. Het moeten dus niet altijd de oude huizen zijn die de dader zijn.
Blijkbaar geen aardlekschakelaars gebruikt.Lampie01 schreef op maandag 14 januari 2008 @ 11:15:
In het geval van de TL buis "duidelijk een lek naar aarde. Nu enkelpolige schakelaar "kerstsboom"verlichting Geisoleerd aan de muur en toch zwak branden, in principe geen stroomkring meer, denk toch aan overgangsweerstand van de schakelaar. Maar nogmaals ik zal het gaan meten.
Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.
Verwijderd
Een bekend verhaal. Met mijn stomme hoofd heb ik een tijdje geleden twee 5x GU10 lampen gehaald bij de Ikea. Wel voor in de woonkamer, dus op zich wil je daar wel veel licht. Maar 5x 35W is wel heel veel. Niet alleen fel, maar zeker qua energieverbruik (in de rest van het huis hangen enkel spaarlampen...). Daar wou ik dus een dimmer op (die gemakshalve al in de muur zat), maar die bleek (achteraf) maar 2x 100W aan te kunnen. Oftewel, een gesmolten dimmer later... Ondertussen zit er een andere dimmer in, en andere halogeenlampen. Na wat speuren bleek Osram ook 20W GU10's te maken, alleen worden die schijnbaar nergens verkocht. De Hema heeft ze echter ook, van hun eigen merk. Helaas gingen ze stuk voor stuk nogal snel kapot. Op zoek naar nieuwe 20W die niet bij de Hema vandaan komen kwam ik de GU10 led's van Philips tegen. Deze ga ik zeker proberen. Het probleem is dat je deze leds niet kan dimmen, dus dat wordt een andere schakelaar inbouwen. Ik verwacht dat deze lampen relatief niet veel meer dan 10W leveren (al zag ik in dit topic 15W genoemd staan), en ik weet niet of 2x5x10W genoeg is als hoofdverlichting voor een kamer van 5 bij 5. Zo niet, dan zal ik het (na de aanstaande verhuizing) wel ergens als sfeerverlichting toepassen.mamu schreef op zaterdag 12 januari 2008 @ 13:42:
De halogeen vervanger GU10, 230V, 2.3W, 36 smdleds, warm wit. Die moesten in het Ikea armatuur op de kamer van mijn dochter. Daar zat 3x 35W halogeen in.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Verwijderd
Kijk eens bij deze links (ik wilde alleen de laatste van _Ferry_ tonen maar bij het zoeken kwam ik nog een paar mooie andere zaken tegen, mooi spul he, die LEDs):Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:13:
wij hebben plannen om delen van onze wanden in de huiskamer te laten aanlichten mbv RGB led(strips) die we verdekt willen inbouwen in het plafond, heeft een van jullie daar ervaring mee?
... gecensureerd ...
Als je toch de schakelaar moet verbouwen waarom trek je dan niet meteen een schakeldraad extra en bouw je meteen een dubbele schakelaar in. Dimmen kun je doen door de lamp minder sterk te laten schijnen of door een paar lampen uit te zettenShabbaman schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 17:35:
[...]
<knip>
Het probleem is dat je deze leds niet kan dimmen, dus dat wordt een andere schakelaar inbouwen. Ik verwacht dat deze lampen relatief niet veel meer dan 10W leveren (al zag ik in dit topic 15W genoemd staan), en ik weet niet of 2x5x10W genoeg is als hoofdverlichting voor een kamer van 5 bij 5. Zo niet, dan zal ik het (na de aanstaande verhuizing) wel ergens als sfeerverlichting toepassen.
... gecensureerd ...
[ Voor 21% gewijzigd door Shabbaman op 16-01-2008 10:35 ]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik heb er 2 bij mij in de gang hangen en die blijfen ook branden. Als ik meet hoeveel stroom er op de leiding zit dan is dat 16v. Ik denk dat dat door overspraak of idd een lekke schakelaar komt.Lampie01 schreef op zondag 13 januari 2008 @ 17:30:
Toch nog even terugkomen op het zachtjes blijven branden:
Ik heb er nog niet aan gemeten maar ik heb hier hetzelfde. Geen drie fase en dergelijke, maar ik denk eerder aan een slechte schakelaar. Led hebben net als Neon lampjes en dergelijke weinig stroom nodig om te branden. Iemand ervaring?
NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.
De site van "mrled" geeft equivalenten voor 40 Watt lampen in zowel E14 als E27, weliswaarPwain schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:00:
Ik heb in een kamer 4 spots hangen van 40 watt met een E14 aansluiting. Ik zou deze dus graag vervangen door LED spots (uiteraard ook E14). De vraag is enkel welke LED spot moet ik nemen? Power LEDs, of een spot met meer dan 38 leds?
Ik wil dus een zo groot mogelijke spreiding van het licht en het liefst dezelfde lichtopbrengst of misschien nog iets meer. In welke (online) winkel kan je deze het beste kopen?
[ Voor 0% gewijzigd door con1 op 18-01-2008 20:52 . Reden: Per ongeluk mijn naam onder het bericht gezet tot onvrede van diversen . . . ]
KopjeThee schreef op zondag 06 januari 2008 @ 09:01:
Ik had hier een nieuw topic geopend, maar ik denk dat ik mijn vraag nog beter hier kwijt kan.
Het komt er op neer dat ik een kleine werkkamer (3,5x2,5meter) wil verlichten met wat spotjes (6 of zo), die op +/- 2,6meter hangen. Nu zat ik te kijken naar LED verlichting. Het buroblad krijg nog een aparte verlichting, dus er hoeven geen grote tl balken te komen, lijkt me.
Wat ik zoek voor de werkkamer is:
- Warm wit / amber gekleurde led spotjes
- Voldoende lichtopbrengst
- Dimbaar is niet nodig (wel leuk, maar ik vermoed dat dat wel erg lastig wordt)
- Redelijk grote hoek bereik (zoveel mogelijk vergelijkbaar met halogeen)
Na wat rondkijken op dit topic kwam ik tot het volgende:
60 LEDs van Lumia.be. Ik zag op de website dat deze ook in Amber wit verkrijgbaar zijn. Van deze zou ik er graag 5 of 6 willen plaatsen.
Denken jullie dat ik dan iets heel erg fout doe? Veel te kort of veel te veel licht bijvoorbeeld?
Als ik die foto's bekijk van die spot led bij mrled dan lijkt het wel of deze een grote (dikke) afmetingen heeft. Nergens op die site kan ik de perfecte maten aflezen.con1 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:51:
[...]
De site van "mrled" geeft equivalenten voor 40 Watt lampen in zowel E14 als E27, weliswaar
230 Volt en dus niet dimbaar.
hamsteg in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --..."Pwain schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 20:00:
Ik heb net even een groot deel van dit topic gelezen. Blijkbaar is er ontzettend veel verschil in de LED's.
<knip>
Ik wil dus een zo groot mogelijke spreiding van het licht en het liefst dezelfde lichtopbrengst of misschien nog iets meer. In welke (online) winkel kan je deze het beste kopen?
... gecensureerd ...
Verwijderd
spots plaatsen bedoel je wss buiten dit ontwerp om, puur in het plafond? Wat niet een optie is btw.Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2008 @ 15:04:
@ HyperTrophy: leuk idee. Er zijn verschillende kanten dat je opkan, maar misschien eerst vastleggen of je enkel decoratief licht nodig hebt of ook functioneel. Indien vooral functioneel zou je kunnen een aantal spots monteren vanboven, bij decoratie zou ik zeker gaan naar ledstrips. Die zou je dan kunnen verwerken achter de bovenkant/zijkant, of in de 2 spleten aan de voorkant, wat dan wellicht genoeg licht zou geven om functioneel te zijn.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Ward Vr op 24-01-2008 14:58 ]
.hans schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:14:
Ik ben nieuw in het LED gebeuren, maar ik zou graag in verband met het leggen van een nieuwe vloer willen weten of er ook een soort kant en klare oplossing is die past in vloerdelen van 12mm dik.
Ik had zelf de spots van leds-buy (http://www.leds-buy.nl/led-spots-vloerspots-c-53_111.html) gevonden maar deze blijken 18mm diep te zijn dus dat gaan niet passen.
Ik ben nu op zoek naar een alternatief, dus als iemand hier iets weet dan hou ik me aanbevolen
Hoest ... iemand een antwoord op de vette vragen ?Ward Vr schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 18:19:
Ik ben eigenlijk op zoek naar leds om een lichtkap mee te maken voor een aquarium.
Dat de planten er niet zo goed op groeien is bijzaak, het is toch maar om 's avonds nog genieten te hebben van de bak.)
Mijn voorkeur gaat nu naar 10 3W leds (totaal: 2100 lumen) van 5,25EUR (samenkopen.net).
Maar ook staan er op ebay 55000mcd leds met 25°(volgens een converter:2084lmn) : 100 voor 39 EUR
Nu vraag ik mij af in welke mate de info die altijd gegeven wordt bij leds betrouwbaar is ?!
edit: alle mcd-lumen converters geven een ander resultaat... welke is nu de juiste ?!
Deze kom ik het meest tegen
100leds van 55000mcd aan 25° is dus ongeveer 8000lmn, daar kan ik goed mee leven![]()
(heb al heel uiteenlopende waarden gekregen, van 5 - 5000 lmn)
En ik heb de onderste 10 stuks in mijn 8mm dikke laminaatvloer liggenAtomic-NI schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 20:11:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb zelf de bovenste in mijn vloer liggen.
http://webshop.meetthefuture.be
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Ze hebben amber wit bij Lumia.be. Deze zijn wat geler, er staan geen K waarden bij maar als ik moet gokken 2800-3000 (en geen 3200K). Ik meng deze lampen met de wittere 3x1 High power.Christiaan schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 21:34:
Ik heb gisteren twee 35W halogenen vervangen met GU10 Ledspots van MrLed. Wat me meteen opviel was dat het licht een stuk killer was, ondanks dat het 'warm white' zou moeten zijn. Het lijkt een beetje op dat licht van een 'uitgang hier' lichtbak. Het licht leek wel gelijkmatiger verdeeld over de vloer; geen duidelijke ronde lichtvlek. In mijn interieur moet ik toch ledspots die wat geler zijn, want mijn huis is vooral in de kleuren turkoois, wit en donkerbruin. De warmte in het huis moet toch echt door gelig licht komen.
Heeft iemand nog suggesties voor spots die geler zijn? En weet iemand ook hoe de G4 leds bevallen die her en der te koop zijn? Ik heb twee hanglampen met elk 10 halogeenlampjes. Die zou ik willen vervangen door G4 leds.
... gecensureerd ...
Ik ben ook op zoek naar (5 stuks) G4 Led lampjes om in een hanglamp te plaatsen. De tweede LEDjes die je noemt, zijn overigens ook (duurder) vekrijgbaar bij Conrad, een alternatief zijn deze van €7,50/stuk :Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 19:56:
Om nog eens terug te keren op deze vraag, Ook in mijn keuken zitten deze lampjes. Heeft iemand ervaring met deze lampjes van HMK shop?
[afbeelding]
Ook heb ik er nog gevonden die volgens mij passen in een andere shop.
High power of 12LED capsule.
[afbeelding]
[afbeelding]
Als laatste kan ik maar zeggen dat k hier veel toffe dingen gezien (en gelezen) heb.
http://www.mijnwebwinkel....ID=910419&article_values=Christiaan schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 21:34:
Ik heb gisteren twee 35W halogenen vervangen met GU10 Ledspots van MrLed. Wat me meteen opviel was dat het licht een stuk killer was, ondanks dat het 'warm white' zou moeten zijn. Het lijkt een beetje op dat licht van een 'uitgang hier' lichtbak. Het licht leek wel gelijkmatiger verdeeld over de vloer; geen duidelijke ronde lichtvlek. In mijn interieur moet ik toch ledspots die wat geler zijn, want mijn huis is vooral in de kleuren turkoois, wit en donkerbruin. De warmte in het huis moet toch echt door gelig licht komen.
Heeft iemand nog suggesties voor spots die geler zijn? En weet iemand ook hoe de G4 leds bevallen die her en der te koop zijn? Ik heb twee hanglampen met elk 10 halogeenlampjes. Die zou ik willen vervangen door G4 leds.
Verwijderd
We hebben nog 4 of 5 stuks Demo GU10 High Power Spots met 3*1Watt High Power LEDs die geler van kleur zijn, deze mogen weg met 50% korting op de nieuwprijs. De lichtkleur is erg mooi, maar we leveren de spots niet meer in deze kleur. * VERKOCHT *Christiaan schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 21:34:
Verwijderd
Merci om te reageren en voor de tip van HMKschaduw schreef op zondag 27 januari 2008 @ 18:39:
[...]
Ik ben ook op zoek naar (5 stuks) G4 Led lampjes om in een hanglamp te plaatsen. De tweede LEDjes die je noemt, zijn overigens ook (duurder) vekrijgbaar bij Conrad, een alternatief zijn deze van €7,50/stuk :
[afbeelding]
HMK shop had ik ook gevonden, maar een korte Google leverde dit op: http://forum.trosradar.nl...701520bed5938272e9aefdc54 http://forum.fok.nl/topic/843799
Da's wel jammer, want ze verkopen 10 stuks GU10 LED lampen voor 24 euro, die kon ik ook wel goed gebruiken.
Dank voor de tip. Ik heb toevallig vandaag 2 GU10 spots van je ontvangen. De 30 led versie is helemaal wat ik zocht. Dat is wel echt warm wit. De twee spots van MrLed waren toch echt te wit (voor de term 'warm wit').Verwijderd schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 07:44:
We hebben nog 4 of 5 stuks Demo GU10 High Power Spots met 3*1Watt High Power LEDs die geler van kleur zijn, deze mogen weg met 50% korting op de nieuwprijs. De lichtkleur is erg mooi, maar we leveren de spots niet meer in deze kleur.
Verwijderd
Ga toch eerst die warmwitte van conrad bestellen. Om die andere te krijgen moet ik 12,5 euro verzendkosten betalen aangezien het naar België is. Dan komt het toch redelijk duur uitschaduw schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:31:
Die van Conrad is er ook in 'gewoon' wit (en ook blauw -alledrie gevonden via google, maar lastig te vinden op de Conrad site zelf-) ipv de eerder genoemde warmwit. Hier staat er meer info bij, ik neem aan dat het verder gelijk is aan de warmwitte versie:
Stiftvoetlamp in LED-techniek!
18,3 mm lang
Breedte 9 mm
Breedte LED 7,5 x 7,5 mm
Een absolute wereldprimeur! De stiftvoetlamp met LED. Deze lamp heeft een Super Flux LED en heeft een vermogen van 0,2 W. Alleen met conventionele transformators te gebruiken.
Technische specificaties:
Voedingsspanning 12 V
Vermogen 0,2 W.
Ward Vr schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 17:35:
Iemand die witte leds van meer dan 50.000mcd met een hoek groter dan 20° te koop weet ?!
Verwijderd
We hebben wel complete 'keuken' spots, eventueel kunnen we de printplaat ook los leveren (welke is voorzien van de pinnen die passen in deze fittingen):Christiaan schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 18:23:
[...]
Dank voor de tip. Ik heb toevallig vandaag 2 GU10 spots van je ontvangen. De 30 led versie is helemaal wat ik zocht. Dat is wel echt warm wit. De twee spots van MrLed waren toch echt te wit (voor de term 'warm wit').
Nu nog G4 leds
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2008 22:18 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 11:47 ]
Moeten de E27 reflector lampen zijn? Bij MrLed zijn goed SMD lampen te krijgen die hele goede reviews krijgen (vergelijkbaar met 40W). Misschien dat je met 6 spots terug kunt naar de 36 LEDs wide angel lampen van UniLed ... deze zijn wat geler van kleur ... in onze badkamer komen ze zeer goed uit maar de lichtopbrengst moet je vergelijken met een 25-30W klein bolletje dat niet helemaal rond straalt.Zie mijn foto hier. De eventuele groene zweem die je mocht zien komt van de groene tegels en echt niet van de lamp (kijk maar naar het wit in de wasbak).Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:44:
... De eerste kennismaking met de LEDs zijn niet volledig positief.
... ze zien er zelfs groenachtig uit, wat niet echt past ...
Foto's volgen dus nog, al kan dat even duren, vrij druk hier. Verwacht er niet teveel van, ik ben een redelijke beginneling op het gebied van fotografie.
...
[ Voor 13% gewijzigd door hamsteg op 30-01-2008 12:15 ]
... gecensureerd ...
Verwijderd
Verwijderd
Ja, merci, had ik ook al gekregen via mailinglist
Het aantal zegt helemaal niets over de lichtopbrengst. Zoals gezegd komen de 36LEDs wide angle overeen met een lamp van 25+W. Wat wel zo is is dat het licht wat uit deze lamp komt zachter is.Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:28:O.a. het feit dat er 36 ledjes zijn ipv van 3 vind ik geen voordeel.
... gecensureerd ...
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 12:20 ]
Ik heb deze nu in de hal hangen en ervaar precies hetzelfde als jij. Het is zat licht (er hing 3x50W halogeen en dat was overkill) maar wel vrij kil licht. Gelukkig niet van dat blauwige/paarsige licht dat je vaak bij goedkope LED-verlichting ziet, maar wel vrij kil wit. Maar goed, voor de hal vind ik het prima. Met 6.9W totaal ipv 150W vind ik het wel mooi zoChristiaan schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 21:34:
Ik heb gisteren twee 35W halogenen vervangen met GU10 Ledspots van MrLed. Wat me meteen opviel was dat het licht een stuk killer was, ondanks dat het 'warm white' zou moeten zijn. Het lijkt een beetje op dat licht van een 'uitgang hier' lichtbak.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
De warm witte led spots van Uniled.nl zijn een stuk beter. Ik heb nu drie gradaties getest (18, 30 en 38 leds). De 30 led spots hangen op mijn werkkamer (een rijtje met drie 'handspotjes'), terwijl de twee 38 led spots zitten nu in duidelijk zichtbare spots in de woonkamer. Het licht is veel minder opvallend, maar wel aanwezig, en is duidelijk veel warmer dan de eerdere Ledspots EN de halogenen die er in zaten.Exirion schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 12:21
Ik heb deze nu in de hal hangen en ervaar precies hetzelfde als jij. Het is zat licht (er hing 3x50W halogeen en dat was overkill) maar wel vrij kil licht. Gelukkig niet van dat blauwige/paarsige licht dat je vaak bij goedkope LED-verlichting ziet, maar wel vrij kil wit. Maar goed, voor de hal vind ik het prima. Met 6.9W totaal ipv 150W vind ik het wel mooi zo
[ Voor 17% gewijzigd door Christiaan op 02-02-2008 22:07 ]
Heb er al wel eens fotos van gezien ergens (Misschien hier ergens..) en ik zou zeggen: Overal in de kassen hangen, mits het natuurlijk werktc0ne schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 15:04:
Iemand dit al gezien?
Een tuinder die zijn tomaten kweekt op led verlichting.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
De post lijkt steeds meer moeite te hebben met correct bezorgen. Hoort vaak dat pakjes gewoon op de stoep gezet worden (zelf ook een keer gehad). Laatst verwachte we ook een pakje en waren gewoon thuis. We zagen de auto van de post de straat in komen en bij de buren een aantal huizen terug in de straat aanbellen. Maar de auto reed daarna weg, vreemd zouden ze 'smiddags terug komen met nog een auto? Nee hoor een uur later stonden die buren voor de deur met ons pakje, en nog een pakje voor nog andere buren. Gewoon alle pakjes bij het eerste adres gedumpt. Meteen een klacht in gediend bij de post.Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 11:44:
Gisteren mijn bestelde spotjes ontvangen van uniled.nl. Alvast een minder punt was dat ze aan de voordeur gelegd waren ipv doorgegeven naar De Post zoals ik verwacht had indien niemand thuis. Hierdoor hebben ze wellicht een nachtje buitengeslapen (maar ach LEDs zijn al cool van nature), maar er lijkt niets mis mee te zijn (ik denk ook niet dat het gevroren heeft btw).
Wat je kunt proberen als de spots wel voldoende licht geven om een vel gel filter folie te kopen. Lee "248 half minus groen" (of "247 minus groen" maar deze heeft iets meer verlies) kleur correctie filter. Als het licht echt heel erg koud en groen is kan "232 vlamboog groen naar wolfraam 32000K"De Gu10 spotjes hebben wel een erg mooie spreiding (waar we nochtans minder verwachtten), maar de kleur is een stuk witter dan halogeen. Ik denk dat het ook komt door het behang/muur waar deze op schijnen, maar ze zien er zelfs groenachtig uit, wat niet echt past (zeker niet na die oranje-achtige zoutlamp gekregen voor nieuwjaar) in onze woonkamer.
Verwijderd
Verwijderd
We merken het de laatste tijd ook wat vaker dat 'De Post' pakketten op andere adressen afgeeft zonder daarvan de geadresseerde op de hoogte te stellen en dat is geen goede zaak...Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 11:44:
Tja de klachten over de werkdruk bij De Post nemen toe. Zolang er maar geen schade/diefstal aan mijn bestelde producten is, is er geen probleem, maar ze aan de stoep leggen kan natuurlijk niet blijven goedgaan...
We kunnen dit 'groene' verschijnsel niet weerleggen en hebben dit dan ook nog niet vernomen van klanten en zelf ook niet.Ik ga het nog eens laten bezinken wat te doen met die spotjes. Het rare blijf ik de groene schijn vinden, omdat deze voor deze 3x1 HP spotjes nog niet gemeld waren. De 3x1 HP E27 spots hebben trouwens géén groene schijn bij ons, maar dus wel zoals gemeld iets koeler dan halogeen warm-wit. Ik denk dus wel dat het te maken heeft met behang/omgeving. Ik hoop deze week toe te komen aan het maken van enkele foto's.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 14:18 ]
Verwijderd
Ik ben bang dat die echt heel lelijk zullen staan.. En gaat dat wel goed met een electronische 12V voeding ipv een traditionele trafo?Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:50:
hier zijn ook van die GU4 ledjes te verkrijgen: http://www.luminoutdoor.c...utdoor.com/N_art_150.html
1watt ledje, wsl wel interessanter dan de 0,2 W van conrad...
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 09:29 ]
Verwijderd
Ik heb deze van conrad thuis gekregen maar heb er nog geen fotos van. Ik zal deze zo rap mogelijk eens posten. Voor mij zijn ze veel te zwak. Ik ben dus ook nog op zoek naar een sterkere versieVerwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:16:
Qua G4 heb je de warmwitte van Conrad (ook verkrijgbaar in blauw & wit dacht ik). Deze zijn voor 12V, net als de halogeen G4 lampjes denk ik - dus je hoeft de transfo niet te vervangen mijns inzien. Wat ik wel niet zeker weet is of je deze ook gaan kunnen dimmen (denk van niet). Ze verbruiken per stuk 0,2W en kosten 2,75 euro. Hoewel ze hier op dit forum al verschillende male ter sprake gekomen zijn, heb ik nog geen ervaringen gelezen. Voor meer informatie bekijk eens de vorige pagina van deze topic.
Ik ben zelf geïnteresseerd in deze, maar ik vrees dat ze een beetje tekort gaan komen om mijn halogeen G4 te vervangen.
Ik ben zeer benieuwd naar de foto's!Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 09:26:
[...]
Ik heb deze van conrad thuis gekregen maar heb er nog geen fotos van. Ik zal deze zo rap mogelijk eens posten. Voor mij zijn ze veel te zwak. Ik ben dus ook nog op zoek naar een sterkere versie
Verwijderd
Verwijderd
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Wat is duur als je bij gemiddeld dagelijks gebruik van meer als twee uur de aankoopprijs er binnen een jaar al uit hebt (dus electriciteitskosten mee genomen, prijs 23 cent per kW)?RemcoDelft schreef op zondag 10 februari 2008 @ 09:17:
Mooi topic om eens te volgen! Wel jammer dat LEDlampen nog zo gruwelijk duur zijn wat ik zo zie...
Geef de namen en rugnummers!
... gecensureerd ...
Dat ziet er leuk uit, ik wil ook wel zoiets! Wat voor energiebron gebruik jij daarvoor? Gewoon via een trafo op het stroomnet aangesloten ofzo?Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 16:33:
ik heb vandaag me ledjes binne gekrege![]()
[afbeelding]
kleiner dan ik verwachte, maarja
na een beetje solderen en monteren was ik al klaar na een middagje!
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
[ Voor 31% gewijzigd door con1 op 12-02-2008 23:00 . Reden: aanvulling ]
Verwijderd
Dat staat inderdaad niet in de openingspost ... 230V (geen 220Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:47:
Hoi LED gebruikers!
Wij zijn bezig met het voorbereiden van de elektrische schema's voor onze nieuwbouw en zouden LED verlichting willen plaatsen in de WC, gang beneden, langs de trap (je weet wel, 4 tal lampen net boven een traptrede) en tenslotte op de overloop bovenaan.
Welke voorzorgen moeten we nemen, ivm schakelaars? Welke leiding diameter? Tenslotte, kunnen LED's aangesloten worden op 220V of is een Transfo noodzakelijk?
Groetjes
[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 14-02-2008 10:00 ]
... gecensureerd ...
In mijn tuinlampjes zitten 40watt halogeen lampjes, maar ik weet niet welk type het is. Ik vermoed G9 of GU9. Weet iemand wat het verschil is? Ik kan er weinig over vinden met google. Ik zou deze lampjes graag vervangen door LED verlichting. Dus ik ben ook wel erg benieuwd of iemand al een LED variant heeft gevonden...
Nog niet helemaal het model dat ik zoek, maar hier is bijvoorbeeld een G9 lampjeKopjeThee schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 20:14:
In mijn tuinlampjes zitten 40watt halogeen lampjes, maar ik weet niet welk type het is. Ik vermoed G9 of GU9. Weet iemand wat het verschil is? Ik kan er weinig over vinden met google. Ik zou deze lampjes graag vervangen door LED verlichting. Dus ik ben ook wel erg benieuwd of iemand al een LED variant heeft gevonden...
De 12V lampen hebben ook een eigen voeding in de lamp voet zitten. Deze werkt alleen voor een lagere spanning zodat ze direct uitwisselbaar zijn met traditionele 12V lampen. LED lampen zonder ingebouwde voeding werken op (HP leds) 300mA (1W) of 700mA (3W).hamsteg schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 09:57:
[...]
Dat staat inderdaad niet in de openingspost ... 230V (geen 220) en 12V met AC en/of DC.
Alle varianten zijn te krijgen ... zover ik dit topic meeloop zijn er geen echte verschillen in kwaliteit te ontdekken. De 12V lampen hebben geen eigen trafo/regeling dit moet separaat gekocht worden, de 230V daar zit het allemaal in het voetje.
Daar hebben de lampen zonder eigenvoeding de voorkeur aangezien er veel minder verliezen zijn en minder warmte ontwikkeling. Ook bij het inbouwen van een set LEDs in een b.v. koof heeft dat deze voordelen, minder kostprijs, minder warmte, meer effecient, doorgaans betere powerfactor en mogelijkheid tot dimmen.Buiten keuken en badkamer gaat mijn voorkeur uit naar 230V varianten omdat deze makkelijk te vervangen zijn en passen in de meeste armaturen/spots, geen gedoe met een separate trafo wegwerken. Wil je het echt in meubilair wegwerken dan heeft de 12V wel heel sterk de voorkeur.
Ze zijn te krijgen in E14, E27, Gu5.3 en Gu10. De E14/27 zijn volgens mij altijd 230V, de Gux varianten in zowel 230 als 12. Gu4 is experimenteel maar zit in het 12V hoekje.
offtopic:
Iemand al een Gu9 gesignaleerd?
Gekeken naar de type lampen heb je grofweg bolletjes en spotjes. De bolletjes doen het nog niet zo goed, de spotjes beginnen volwassen te worden en de duurdere varianten kunnen concurreren met de oude draad-lampen.
edit:
Hmm, dit moeten we toch maar 's aan TS toevoegen, zeker de AC/DC uitleg en de dimbaarheid van ledlampen. Nog meer?
==
hoi
Staat toch hetzelfde alstnimble schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:13:
Daar hebben de lampen zonder eigenvoeding de voorkeur aangezien er veel minder verliezen zijn en minder warmte ontwikkeling. Ook bij het inbouwen van een set LEDs in een b.v. koof heeft dat deze voordelen, minder kostprijs, minder warmte, meer effecient, doorgaans betere powerfactor en mogelijkheid tot dimmen.
... met de extra toevoeging dat inbouw lampen jouw voordelen geven (minder kostprijs, minder warmte, meer effecient, doorgaans betere powerfactor en mogelijkheid tot dimmen). De opmerking ontgaat mij even ... ik zal wel overwerkt zijn.Buiten keuken en badkamer gaat mijn voorkeur uit naar 230V varianten omdat deze makkelijk te vervangen zijn en passen in de meeste armaturen/spots, geen gedoe met een separate trafo wegwerken. Wil je het echt in meubilair wegwerken dan heeft de 12V wel heel sterk de voorkeur.
... gecensureerd ...
Is het niet veel goedkoper om een spaarlampje (1,50) op te hangen met een tijdklok (3,95)? Overdag uit en je hebt een totaalverbruik per jaar van ~15 euro. Lijkt me overkomelijk?Eusebius schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 13:25:
Leuk, Ledtopic
Onze buitenlampen (2 stuks) staan 's nachts de hele tijd aan. De laatste tijd zijn er 'ongewenste indringers' actief in onze buurt (recht tegenover ons nog, gewoon een huur-rijtjeshuis waar je nou niet bepaald iets kunt halen) Ik wil de buitenlampen 's nachts continue aan hebben en graag iets meer besparing hebben dan spaarlampen.
Er zijn een aantal links naar webwinkels genoemd, maar ik wil de lampen (gewoon LED, E27) in een echte winkel kopen. Kan dat? Of is het goedkoper om ze online te kopen?
(Mochten er mensen teleurgesteld zijn in de kleur van hun lamp (te wit; las ik ook al een paar keer) en het is een E27, mail me als je ervan af wilt)
Ja zeg, kom opssj3gohan schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 14:40:
[...]
Is het niet veel goedkoper om een spaarlampje (1,50) op te hangen met een tijdklok (3,95)? Overdag uit en je hebt een totaalverbruik per jaar van ~15 euro. Lijkt me overkomelijk?
==
hoi
Ik bedoel meer dat ik met mijn buitenlicht wil beginnen met experimenteren. Ik heb verder geen led (wel spaarlampen) en wil eerst op een veilige plek weten hoe het eruitziet. Buiten lijkt me een veilige plek, tochWard Vr schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 20:21:
@ hierboven: Ja kan toch elk kleur maken dat je wilt met leds ?
Dus ook warm licht van gloeilampen ... gebruik warmwitte leds, eventueel aangevuld met wat gele leds/amber. Of combinatie blauw/groen.
==
hoi
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq