LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen. Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 257.196 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Dit is waarschijnlijk off-topic maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een winkel die compleet verlicht is met halogeen lampen (gu5.3 20 watt) en zou die
graag willen vervangen met led lampen. Ik heb nu 2 soorten led lampen uitgeprobeerd, een
powerledspot lamp van led it light en een led lamp van hornbach.
Ik weet niet precies hoe ik dit moet zeggen, beide led lampen geven "te weinig" licht en het
licht is "te gebundeld", geen grote lichthoek??
Zijn er tegenwoordig wel led lampen verkrijgbaar die een ruimte "compleet" kunnen verlichten
zoals halogeen lampen en gloeilampen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een vijver die 0.5 mtr boven de grond uit steekt, met hierin is een glasplaat van 0.5 hoog en 2.5 mtr breed gemonteerd, vanuit mijn woonkamer kan ik mijn koi vissen via de glas plaat in de vijver zien. Nu wil ik van boven de vijver de glasplaat verlichten (dus deze zit niet in het water maar er boven) ik wil dit gaan doen met water dichte SMD strips geeft dit voldoende licht om de glas plaat te verlichten ? daar naast wil ik de bestaande hallogeen die in het water de vijver rest van de vijver verlicht vervangen door led verlichting wat kan ik hier voor gebruiken ? er zit een gu 5.3 fitting in deze
lamp moet dus ver weg schijnen (3 mtr). en welke driver heb ik hier voor nodig?
wie heeft hier voor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 18:52:
Zijn er tegenwoordig wel led lampen verkrijgbaar die een ruimte "compleet" kunnen verlichten
zoals halogeen lampen en gloeilampen??
Ja hoor, bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-TRIODC-3x3WW_1.JPG

Zie volgende link voor meer info over deze (dimbare) spot:
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/218

Zie volgende link voor alle produkten uit deze serie:
http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/cat/109

Er is ook een spot te leveren met 5*3Watt High Power LEDs, die is helemaal fantastisch qua lichtopbrengst, lichtkleur en lichtspreiding, maar de 3*3Watt is ook al een zeer krachtige spot.

Verwijderd

Dank je wel voor je reaktie "Uniled"

Maar ik geloof niet dat deze spots voor mij toepasbaar zijn, zoals ik nu wil.

Zoals ik al zei, ik heb een winkel waarvan de winkel gedeelte compleet door halogeen lampen
wordt verlicht, een lamp om de meter ongeveer en het zijn er zo'n 60 stuks.
Het zijn standaard 20 watt GU5.3 halogeen lampen, per 4 lampen aangesloten aan een halotronic ht 105/230/12L electronischer transformator 20-105 W. Daarnaast zijn er nog verschillende TL buizen
en een paar gloeilampen in gebruik in de niet-winkel gedeelte.

Wat ik graag zou willen proberen is om "simpel" deze halogeen lampen te vervangen door led
lampen, maar wel met dezelde hoeveelheid licht als van halogeen lampen. Het is niet de bedoeling
dat mijn winkel donkerder wordt.

Ik heb eerst een led lamp (12V/ 1,3W/ GU5.3) bij Hornbach gekocht, maar die geeft veel te weinig
en gefocust licht t.o.v. de halogeen lamp. Daarna heb ik een power-led-spot 3x1W van Led it Light
gekocht die volgens de website vergelijkbaar is met een 30 Watt halogeen. Deze led geeft misschien
wel genoeg licht, maar het is ook gefocust licht, waardoor de omgeving dus ook donkerder wordt
dan met een halogeen lamp.

Zijn de led lampen van nu eigenlijk alleen nog maar geschikt voor spotlampen / decoratief.
Alleen om een gedeelte te verlichten of zijn er ook led lampen (als vervanger voor halogeen, maar eventueel ook voor gloei/spaarlampen of tl buizen) beschikbaar die echt evenveel verlichten als
een "normale" lamp?
Als ik het goed zeg, ben ik eigenlijk op zoek naar (gu5.3, maar ook E27 en TLbuizen) led lampen die qua lichtsterkte/opbrengst en lichthoek/spreiding echt vergelijkbaar zijn met normale (halogeen)lampen.

Voor mijn situatie zouden de lampen die jij aanraadt ongeschikt zijn, het zijn geen "vervangers",
maar echt alles compleet vervangen. Dat is niet wat ik nu zoek. Het zou toepasbaar zijn als ik
de boel zou verbouwen, maar dat is niet het geval.

.

• madmoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05-2024
Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 14:05:
Dank je wel voor je reaktie "Uniled"

Maar ik geloof niet dat deze spots voor mij toepasbaar zijn, zoals ik nu wil.
...........
...........
die qua lichtsterkte/opbrengst en lichthoek/spreiding echt vergelijkbaar zijn met normale (halogeen)lampen.

Voor mijn situatie zouden de lampen die jij aanraadt ongeschikt zijn, het zijn geen "vervangers",
maar echt alles compleet vervangen. Dat is niet wat ik nu zoek. Het zou toepasbaar zijn als ik
de boel zou verbouwen, maar dat is niet het geval.

.
Mag ik je email adres dan wil ik je wat info sturen over een LED lamp.
of stuur mij een mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33

Len

Leeg

Ik heb in mijn huis een mooie koof in de woonkamer. Dit was al gemaakt door de vorige eigenaars. Maar ik heb zo het idee dat als we heb gebruiken de kw/u meter mach 1 gaat draaien.

De vorige bewoners hadden een verbruik bij de nuon van ongevver 280 per maand. Ik gebruik die sfeer verlichting van de koof niet, bij normaal gebruik heb ik bij elkaar 4 ikea spaarlampen aan. Mijn verbruik zit nu geloof ik bij 170 euro per maand.

De verlichting van de koof bestaat uit Osram Linestra lampen. Hou je vast, alleen in de woonkamer:

15x 120W
5x 60W
5x 35W

Een totaal van 2275W.

Hier moet toch wel een besparing te halen zijn! ;) De lampen geven behoorlijk geel licht. Ook de muur is gelig. Echt witte leds wil ik er niet in. Het is nu te dimmen, maar dat is niet echt nodig.
De lengte van de koof is bijna 20 meter.

De koof:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PP9KJbqIQtEPBYk4AZRVeHNO/full.jpg

Het wordt zeer heet in de koof en het plastic gootje is al aan het desintegreren ;)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qXehFzlNpTeZpQTxHlNDb7RS/thumb.jpg

De keuze is volgens mij tussen:

LED-Lichtslang Flexibel 36 LEDs/meter Warm Wit
en
LED-Lichtslang Flexibel 72 LEDs/meter Warm Wit

Het gaat natuurlijk om de lichtsterkte, dat moet je toch echt zelf zien. Daarom denk ik eraan om een stuk van 2 meter te kopen van de 72 LED's slang. Als het niet bevalt (nog te donker/licht of verkeerde kleur) dan hang ik het boven mijn kledingkast.

Is het mogelijk om er een soort inbouw dimmer voor te kopen? En zijn lengtes van 20 meter mogelijk?

De keuken heeft ook nog indirecte verlichting maar dat is een stuk minder lang. En dat is fase II van Len's energie besparingen plan ;)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide lichtslangen zijn een prima oplossing en zeer energie-zuinig, maar niet dimbaar. Het is inderdaad moeilijk om een idee te krijgen van de lichtopbrengst en het effect, maar de lichtverdeling is uitstekend en mooi egaal.

De lichtslangen staan op de site tot een lengte van 20 meter, maar lengtes uit 1 stuk is tot 100 meter mogelijk. We vullen de keuze-mogelijkheden met langere lengtes deze week nog verder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Ok, niet dimbaar, helaas maar dan moet ik gewoon kijken welke led-slang het beste licht geeft. Ik ga denk ik eerst de 72 leds uitvoering testen. Als die teveel licht geeft voor in de woonkamer dan kan ik die altijd nog wel ergens anders kwijt.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foxke schreef op vrijdag 25 januari 2008 @ 12:51:
[...]

En ik heb de onderste 10 stuks in mijn 8mm dikke laminaatvloer liggen :)
Gekocht bij led-shop24.de

[afbeelding]

2 ledjes zijn ook wat geler dan de rest, maar verder bevallen ze prima :)
Heb je wat meer foto's van je woonkamer icm de led verlichting in je vloer? Tevens heb je een dimbare voeding, zo ja waar zit je dimschakelaar? En waar werk je de voeding weg?

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft mijn knipperende LED spot, daar is wel iets vreemds mee aan de hand. Ik kan er geen grip op krijgen wanneer deze begint te knipperen, en er zijn avonden dat deze in het geheel niet knippert. Heb ze reeds veranderd van armatuur en het is hetzelfde gedrag dus het ligt wel aan de spot. Ik ga binnenkort de leverancier contacteren, maar het is wat vaag om met 'soms knippert mijn lamp' af te komen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Yesss vandaag de LED-slang binnen gekregen. (Bij de buren, maar die waren gelukkig thuis)

Ik heb de slang meteen in de koof opgehangen. Ik zag meteen al dat ze bijna niet onderdoen voor de oude lampen.
Bij het ophangen heb ik even 1 van de oude lampen eruit gehaald. Bij het weer terugsteken was het natuurlijk kapot ... :(

De foto's van links naar rechts, van boven naar beneden:

1e foto - Alles aan. Oude lampen en de led's. (leds zien er op de foto groenig uit, maar dat is irl niet echt zo, de oude lampen zijn toch echt wat geler en de leds gewoon witter)

2e foto - Oude lampen aan. Midden in de koof is de defecte lamp :/

3e foto - Alles uit! jaja

4e foto - Alleen de leds.

Even afwachten wat m'n vriendin ervan vindt. Nog een voordeel t.o.v. de oude verlichting, het is stil ;Y) De oude gloeibuizen maakt toch wat herrie: Gezoem en tikken van de warmte.

LEDS
LED + Oude verlichtingOude verlichtingAlles UIT
LED

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
LED's lijken idd wat groenig! Maar de TL's wel erg wit, hoe zou je de kleur omschrijven?
En zijn dit nu de 72 LED's of de 36?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

IJsbeer schreef op woensdag 05 maart 2008 @ 20:10:
LED's lijken idd wat groenig! Maar de TL's wel erg wit, hoe zou je de kleur omschrijven?
En zijn dit nu de 72 LED's of de 36?
Het is de 72 LED's versie (alhoewel ik het niet geteld heb ;))

De originele verlichting zijn geen TL's maar lange gloei lampen.

Afbeeldingslocatie: http://www.brinklicht.nl/shop/img/250p/L062313924.jpg

De kleur is echt ZEER warm wit. Ik heb ook niet de verwachting dat ik dit ooit met led's kan krijgen.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:12

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben het spoor een beetje bijster, ik zoek een vervanger voor een E27, 60 W gloeilamp. Een spaarlamp is niet gewenst vanwege de slowstart, maar verder moet de vervanger in een standaard glazen plafonnière (platte versie) passen en minstens net zoveel licht geven. Ik heb op Olino gekeken en verder bij een aantal webshops, maar alles is zo moeilijk te vergelijken. Natuurlijk speelt de prijs mee, maar het is meer uit ideële motieven dat ik de gloeilampen wil vervangen. Terugverdientijd is dus geen issue. Wie heeft suggesties? (liefst met link). Het gaat om een zestal lampen, en mijn voorkeur gaat uit naar een warmwitte versie.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-08 23:39

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Helaas moeten we je dan teleurstellen. E27 (en E14) bol-lampen te vergelijken met boven de 35-40W normale gloeidraadlampen zijn nog niet in betaalbare varianten aanwezig (tot 50 Eur).

In het spot segment (Gu10 met name, maar ook in E27 fitting) zijn er wel varianten die ergens tussen de 45-50W vervangers kunnen zijn maar die verlichten door hun stralingshoek van 30-50o nooit een complete ruimte.

60W vervanging is ver buiten bereik en zul je waarschijnlijk ook nooit krijgen omdat LEDs karakteristiek alleen vooruit schijnen en niet zoals een gloeidraad-bol-lamp echt om zich heen stralen. Bij LED lampen moet je aan meerdere lampen denken die naast elkaar hangen wil je een ruimte echt optimaal verlichten. In het extreem zie hierboven het gebruik van een LED slang in een koof. Eerder in het topic heeft iemand in zijn badkamer 6 LED lampen gehangen en dat werkt perfect. Zelf ben ik bezig met een werkkamer waar 5 LED lampen worden ingebouwd ... één lichtpunt in het midden van de kamer kunnen LED lampen niet opvangen. Kijk eens rustig door dit topic om te kijken naar de vele voorbeelden hoe LEDs wel succesvol kunnen zijn, vaak is er een soort van lichtplan nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 06-03-2008 13:50 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

hamsteg schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 13:46:
Helaas moeten we je dan teleurstellen. E27 (en E14) bol-lampen te vergelijken met boven de 35-40W normale gloeidraadlampen zijn nog niet in betaalbare varianten aanwezig (tot 50 Eur).
Dat is jammer, dan valt het eenvoudige alternatief af en moet ik toch denken over nieuwe armaturen. Wel zal ik nog 'ns kijken bij de spaarlampen en met name naar de starttijd en lichtopbrengst maar dat valt buiten het onderwerp van dit topic

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 18:20
Ik zou gewoon een goede spaarlamp met voorgloeifucntie uitkiezen.
Deze zijn zeer geschikt om snel in te schakelen.

Vooral megaman maakt hiervoor geschikte lampen met een lange levensduur (bijv. liliput serie of lilliput plus). Ook op spaarlampen gebied is er nogal wat verschil :p, een ander merk dan philips is het overwegen waard.
12 tot 14 watt is genoeg.

kijk hier eens:
http://www.megaman.nl/meg...oProd=&type=1&wattage=60/

[ Voor 6% gewijzigd door hoeretoeter op 06-03-2008 14:44 ]

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Als je naar armaturen gaat kijken zijn er natuurlijk weer meerdere opties open! Neem een simpele IKEA 3/4 spots armatuur en plaats daar 3/4 spots in en je hebt een goede vervanger.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik zag laatst verkeerslichten, waarbij het licht een volledige print met LED's was van circa 18 cm diameter. Zoiets zou natuurlijk ook in een plafonnière kunnen passen (maar dan wel in wit en niet rood/oranje/groen :) )

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Ik kom er nu achter dat ik misschien de slang "op z'n kop" in de koof had. Maarja, geen zin op het weer terug te hangen. Het ligt nu achter de TV op m'n kast. Ook een best leuk gezicht :D

Nog ff sparen en dan ga ik toch die 20 meter bestellen denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/z36Gff0YP96C2JAnuCZCf5v2/full.jpg

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Zag laatst toevallig dit in een karwei krantje. De efficiëntie van LED lampen wordt nogal eens overdreven maar 7x efficiënter dan een spaarlamp? :X
Afbeeldingslocatie: http://img380.imageshack.us/img380/8100/lampendl8.jpg

www.madwizard.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

madwizard schreef op maandag 10 maart 2008 @ 22:44:
Zag laatst toevallig dit in een karwei krantje. De efficiëntie van LED lampen wordt nogal eens overdreven maar 7x efficiënter dan een spaarlamp? :X
[afbeelding]
Heeft iemand ervaring met desze lampjes, ze komen over als replacements for normale spaarlampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen ervaring mee, maar het lijkt me zowiezo onmogelijk om met een 1W LED lamp een 25W gloeilamp te vervangen. Dat zal eerder overeenkomen met een 10W gloeilamp, dus let op hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 22:07
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 08:28:
Geen ervaring mee, maar het lijkt me zowiezo onmogelijk om met een 1W LED lamp een 25W gloeilamp te vervangen. Dat zal eerder overeenkomen met een 10W gloeilamp, dus let op hiermee.
Het zal wel niks zijn, maar toch ga ik vanavond even kijken. Misschien zijn het welke lampen voor sier-verlichting oid. Eigenlijk verwacht ik er niet veel van..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kun je die kaarslamp-ledjes ook dimmen?

We hebben nu nog 5stuks 15 watt lampjes in kroonluchter zitten achter een dimmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
hjs schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 13:37:
Kun je die kaarslamp-ledjes ook dimmen?

We hebben nu nog 5stuks 15 watt lampjes in kroonluchter zitten achter een dimmer
Paragraaf 4 Topic Start, of
Quicksearh: "Dimmen" - Dit Topic (OR) >>

Een heel klein beetje eigen initiatief om te zoeken binnen dit topic voorkomt de reeks van zelfde vragen die al een aantal keer gesteld zijn.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze zomer ga ik verhuizen en heb mijzelf een mooi lichtprojectje toebedeeld :)
Het is een 'standaard' nieuwbouwhuis met een plafond dat uit betonelementen bestaat.
Nu heb ik halogeenverlichting op een staaldraad gespannen en wil dat daar met inbouwspots op basis van Leds gaan doen.

Ik lees verschillende adviezen over de inbouwhoogte/diepte etc. dus heb een paar vragen voor de liefhebbers:
- Kan ik dit met Led-inbouwspots doen?
- Wat is de ervaring met boren in betonnen plafonds (dozenboor, o.i.d.)
- Kan ik het stroompunt van het bestaande aansluitpunt in het plafond gebruiken en een dimmer bij de bedieningspaneel aan de wand bevestigen?
- Moet ik ze qua bedrading in serie aan elkaar aansluiten?
- Welk type geven mij voldoende verlichting (sfeerverlichting)?

Bedankt.

Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:20:
Ik lees verschillende adviezen over de inbouwhoogte/diepte etc. dus heb een paar vragen voor de liefhebbers:
- Kan ik dit met Led-inbouwspots doen?
<knip>
De rest zijn technisch oplosbare vragen ... Bovenstaande overgebleven vraag is voor jezelf de hoofdvraag!

LEDs zijn niet 1-op-1 te vervangen (technisch wel). Alleen als het gaat om spreidingshoek en kleurstelling zul je een stukje voorwerk moeten doen. Wat zekere een feit is, is dat vanaf het plafont tot aan de grond de lichtspreiding t.o.v. echt halogeen een duidelijke impact heeft. De diameter van LED licht is gewoon kleiner en dat betekent dat je misschien een aantal lampen meer moet plaatsen. Nog steeds zal de energiebesparing en kostenbesparing op termijn enorm zijn maar je initiële kosten zullen nog iets groter worden.

Koop een paar goede try-outs die je bij slechter ervaring desnoods op zolder kunt gebruiken als het gaat om fitting en kijk zelf of je het echt wat vindt. Ik heb 5 spots in een 3x3 ruimte. 2 tot 3 halogeen lampen zouden daar waarschijnlijk het zelfde resultaat bereiken maar goed. 3x50 of 5x3.2 is 90% besparing.

Let op het onderstreepte woord "goede". Voor een dubbeltje kun je niet de echte kwaliteit verwachten die wel beschikbaar is. De aanbieding van een paar posts hierboven is negatief voor het imago van de mogelijke kansen van LEDs. Kijk op de websites in TS, een paar zijn hier vertegenwoordigd en kun je gewoon vragen stellen (bespreek specifieke vragen over een product SVP via hun info-mail-adressen).

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Verwijderd schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 14:20:

- Wat is de ervaring met boren in betonnen plafonds (dozenboor, o.i.d.)
Als het mogelijk is qua hoogte kan het ook een voordeel zijn om een licht verlaagde gyproc plafond te steken. Als het aantal gaten voor spots dan niet goed blijkt te zijn, is het zeer eenvoudig om een of meerdere gaten bij te maken en de bedrading even aan te passen. Zelfs een gat verschuiven is vrij gemakkelijk: het schijfje gyproc uit het nieuwe gat wordt gewoon met wat knauf in het oude gat geplaatst, wat bijsmeren en klaar. :P

Ook qua verluchting (koeling) heeft deze manier van werken voordelen.

[ Voor 5% gewijzigd door 32db op 13-03-2008 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
FYI. In aanvulling op een andere post die ik eerder heb gedaan... Een foto met hetzelfde type led lampjes, maar dan in een aantal andere kleuren (rood, geel, en groen). Ik heb deze lampjes even geleend van een collega. Er was geen andere lichtbron en ik heb geprobeerd de foto zodanig te maken dat het beeld overeenkwam met mijn "lichtbeleving".

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3270/2330991015_ec2a969ec7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Heeft er hier iemand al ervaring met de LED TL's? Ik wil er eigenlijk wel eentje in de keuken hebben, deze straalt direct naar beneden dus de LED TL's zouden hier kunnen voldoen. Wij laten deze lamp vaak branden en een verlaging van 40 naar 8 W is toch weer een goede besparing voor iets dat gemiddeld 4 uur per dag brandt. Besparing van een tientje per jaar ... na 6 jaar heb ik hem eruit.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Tetsuo55 schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 19:20:
[...]
Heeft iemand ervaring met desze lampjes, ze komen over als replacements for normale spaarlampen
Ben net terug van de Karwei in Leusden, waar 3 van de 4 lampen in werking te zien waren.

De eerste twee lampen van links (de "gloei" en de "kaars") geven mooi, warm, wit licht. Een heeeel klein beetje neigt het richting groen. Maar zeker geschikt als vervanging van gloeilampen. De eerste is voor 3 Euro meer ook leverbaar in een versie met sensor.

De 3e van links bevat 4 powerleds en verbruikt 4 watt, volgens de verpakking (dus niet 2 watt, zoals vermeld in de advertentie). Deze geeft kil wit licht.

De PAR-lamp was wel verkrijgbaar, maar niet werkend opgesteld.

Afbeeldingslocatie: http://img380.imageshack.us/img380/8100/lampendl8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holelotof1
  • Laatst online: 24-09-2024
Beste tweakers.
Na veel inspiratie opgedaan te hebben in dit forum/op deze site (en met name "Huis verlicht met maximaal 200 Watt) is het me gelukt om mijn hele appartement te voorzien van LED verlichting (Ok: behalve mijn WC, Douche en afzuigkap dan). In totaal blijf ik beneden de 200 Watt, huiskamer = 80 Watt, hal + slaapkamers = 26 Watt, balkon = 10 Watt plus de 3 gewone lampjes < 200 Watt.
Graag deel ik mijn ervaringen (looks, specs, installatie RGB lampen en computergestuurde RGB LED-strips) alhier. Posten met plaatjes is nieuw voor me vandaar dit voorproefje:

Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/1984/overviewalloon2rp4.jpg

De rest volgt dus, niet direct, kost me wat tijd maar heb 1 vraag:
De benodigde spullen heb ik aangeschaft bij 2 webshops welke nog niet in de inleiding (bij Links / Websites) genoemd zijn, zonder hun toelichting en service was het me niet gelukt. Kan ik die websites gewoon noemen? Er zijn ook dealers actief in dit forum dus dacht waarom niet?

Edit: Oh ja, kan ik ook filmpjes plaatsen? Daar alle kleuren apart in te stellen zijn en te programmeren zullen de effecten beter overkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door Holelotof1 op 15-03-2008 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:29
Holelotof1 schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 17:42:
Beste tweakers.
Na veel inspiratie opgedaan te hebben in dit forum/op deze site (en met name "Huis verlicht met maximaal 200 Watt) is het me gelukt om mijn hele appartement te voorzien van LED verlichting (Ok: behalve mijn WC, Douche en afzuigkap dan). In totaal blijf ik beneden de 200 Watt, huiskamer = 80 Watt, hal + slaapkamers = 26 Watt, balkon = 10 Watt plus de 3 gewone lampjes < 200 Watt.
Graag deel ik mijn ervaringen (looks, specs, installatie RGB lampen en computergestuurde RGB LED-strips) alhier. Posten met plaatjes is nieuw voor me vandaar dit voorproefje:

[afbeelding]

De rest volgt dus, niet direct, kost me wat tijd maar heb 1 vraag:
De benodigde spullen heb ik aangeschaft bij 2 webshops welke nog niet in de inleiding (bij Links / Websites) genoemd zijn, zonder hun toelichting en service was het me niet gelukt. Kan ik die websites gewoon noemen? Er zijn ook dealers actief in dit forum dus dacht waarom niet?

Edit: Oh ja, kan ik ook filmpjes plaatsen? Daar alle kleuren apart in te stellen zijn en te programmeren zullen de effecten beter overkomen.
Waarom zou het niet mogen/kunnen? Iedereen is er volgens mij bij gebaat. Dat er toevallig 2 ledwebshopeigenaren hier regelmatig posten, wil nog niet zeggen dat we enkel hun producten mogen noemen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Hopelijk willen die andere eigenaren ook hier hun mening geven :D Goede websites zijn zeker welkom en zal ik in het TS opnemen. Komma !

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holelotof1
Thanks, 'working on it'...
nog ff een testje met een filmpje: De SMD LED strip in knipper-actie:

http://img532.imageshack....changing1convertedpl2.flv

Embedded filmpje lukt me nog niet maar zal me verhaaltje gaan maken, denk in 2 delen:
1) vervangen conventionele verlichting door RGB LED
2) installatie SMD RGB strip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holelotof1
Appartement verlicht met maximaal 200 Watt.
Deel 1: Vervangen conventionele verlichting door LED.

Mijn 10 x PAR 30 spots hangen al jaren in de woonkamer (Dank: Jerry & Flashlight) en waren gevuld met 60 Watt lampen. Het verwisselen van kleur was toen een kwestie van verwisselen kleurfilter. Eerst wilde ik de PAR 30's bevestigen aan een truss (zoals je die in theaters en disco's ziet) maar die zijn groot, lomp en duur. Alles moest liefst in chroom en de oplossing was simpel: de dikste CV buis (25 mm) met bijbehorende CV bevestigingsbout. Gaten boren in de CV buis, elektrische bekabeling erin, kroonsteentje erbij, boutje erdoor en bevestigen PAR 30 geeft als resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/3607/partf9.jpg

Nu vond ik 10 x 60 Watt zonde van de energie en vond, na inspiratie opgedaan te hebben in dit forum en googelen, de volgende RGB spots met afstandsbediening:

Afbeeldingslocatie: http://img339.imageshack.us/img339/3959/rgblede27pv7.jpg

* American DJ hoog vermogen LED lamp RGB E27 a EUR 34,95

Algemeen:
Deze LED lamp van American DJ is een hoog vermogen LED lamp met E27 fitting die gebruikt kan worden voor het snel vervangen van normale halogeen lampen. Deze LED lamp bespaart enorm veel op de energiekosten en met de bijbehorende afstandbediening kies je razendsnel je favoriete kleur of programma.

Specificaties:
- duurzaam en energiezuining
- temperatur: 0 tot 50 graden
- 10.000 uur levensduur
- RGB kleuren mixing met afstandbediening
- infrarood sensor voor kleurenwisseling op de lamp
- 16 verschillende kleuren
- draadloze afstandbediening niet inbegrepen
- diverse ingebouwde programma's
- 2 verschillende dim functies
- E27 gloeilamp fitting
- input 100-240V / 50/60 HZ
- stroomverbruik: 5W
- lengte 100 mm
- diameter 49 mm

* American DJ LED afstandbediening a EUR 6,95

Algemeen:
Door middel van deze afstandsbediending wordt het besturen van hoogvermogen LED lampen nog gemakkelijker. Verschillende functies kunnen er bestuurd worden zoals dim, strobe etc.

Specificaties:
- bestuurd kleuren, overgangstijd, strobefuntie, dimfunctie en standaard programma's
- geschikt voor de 12 volt en E27 uitvoering
- wordt geleverd inclusief batterij
- makkelijk klein formaat

Bron: http://www.bax-shop.nl/led-lampen/bekijk-alle-producten.html

Het vervangen van een gewone (E27 fitting) lamp door zo'n LED lamp is uiteraard simpel. Na aanschaf van een tweetal lampen was het resultaat erg goed. De lichtopbrengst van de 5 Watt LED spot was beter en het licht helderder dan de 60 Watt spot (met kleurfilter). Leuke bijkomstigheid is het kunnen veranderen van de kleur dmv de afstandsbediening. Oranje geeft een goede sfeer als er eters zijn en gewoon wit licht is wel prettig als je een krantje leest. Als je de gewone aan/uit lichtschakelaar gebruikt gaat het laatst gekozen kleurtje aan dus je hebt de afstandsbediening alleen nodig 'om te spelen'.

Ik besloot al mijn PAR 30 spots van een RGB spot te voorzien, de bestelling bij www.bax-shop.nl verliep soepel en snel (Logisch: ze zitten bij de laatste 3 genomineerden voor de Thuiswinkel Awards 2008).

10 x 60 Watt in de woonkamer is nu dus vervangen door 10 x 5 Watt.

In de slaapkamer en gang hangen ook PAR 30 spots enkele daarvan zijn gevuld met een goedkope witte 3 Watt (18 LEDs) lamp met daarvoor een kleurfilter (de lichtopbrengst is matig maar veel licht is in de gang niet nodig). Totaal van de verlichting aldaar is 26 Watt.

Voor het balkon heb ik de "Buitenlamp Darwin" van de Gamma aangeschaft, de specs ben ik ff kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://img178.imageshack.us/img178/7851/darwinyi5.jpg

De buitenlamp geeft licht maar de lichtopbrengst is matig. Zou daar wel wat (waterdichte) RGB LED spots willen maar de PAR 30 spots in de woonkamer kan ik makkelijk naar buiten richten en dat is voorlopig wel prima.

Tot zover (het qua implementatie makkelijkste gedeelte) deel 1, de installatie van SMD LED strip en het uiteindelijke totaal resultaat volgt later in deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Holelotof1 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 18:13:
* American DJ hoog vermogen LED lamp RGB E27 a EUR 34,95
Bedankt voor de tip! Zat al een tijdje te twijfelen over de aanschaf van een Philips LivingColors lamp, maar vond de prijs wel erg hoog. Dit is een stuk schappelijker. Heb de lamp en remote zojuist besteld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holelotof1
Appartement verlicht met maximaal 200 Watt.
Deel 2: Installatie SMD LED strip.

Na het vervangen van de conventionele verlichting door LED (zie deel 1) wilde ik nog een stapje verder gaan: een "Living Colors Room" leek me wel wat. Op internet vond ik wat LED toepassingen voor bedrijven en kwam uiteindelijk uit op RGB SMD LED strip. Ik had hierbij de voorwaarde dat de kleur makkelijk aan te passen moest zijn en het een muur goed kan uitlichten.

De montage moest gaan plaatsvinden op een reeds eerder aangelegde wandgoot (voor het wegwerken van de geluidskabels van mijn thuisbioscoop). Wandgoten zijn groot en lomp en bedacht dat geleiderails voor schuifdeuren wel een oplossing zou zijn, het werd het volgende profiel: Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/8756/alugootzz5.th.jpg

Nadat mijn vragen (kan het allemaal wel wat ik wil, welke voeding is er nodig, hoe zit het met de aansluitdraden, welke afstandbediening kan ik gebruiken) via e-mail en telefoon werden beantwoord
besloot ik de volgende bestelling bij www.ledtuning.nl te plaatsen:

* 5 x LED strip Full-color, RGB (12V, 30 LED's per mtr) (LS12RGB30I13) a EUR 37,50 per meter
Inleiding:
Alle kleuren kunnen gemaakt worden door Rood, Groen en Blauw afzonderlijk te regelen (Common-Anode). De strip kan per 3 LEDs op maat geknipt worden (per 100mm). Uitermate flexibel, nauwe bochten mogelijk. Het is goed bestand tegen schokken en vibraties. Eenvoudige installatie, heeft zelfklevende tape. Belangrijke energiebesparing. De LED-strips kunnen verlengd worden door ze met elkaar door te verbinden m.b.v. de soldeerpunten, waar de voeding door gaat.

Technische gegevens:
- Kleur licht: Full-color, Rood, Groen, Blauw (Common-Anode)
- Licht Intensiteit (F): Rood: 9 ~ 11 lm/meter
- Groen: 10 ~ 12 lm/meter
- Blauw: 8 ~ 10 lm/meter
- Openingshoek (2θ1/2): 120 °
- Piek Golflengte (λP): Rood: 620 ~ 635 nm, typisch 630 nm
- Groen: 520 ~ 530 nm, typisch 525 nm
- Blauw: 460 ~ 470 nm, typisch 565 nm
- CIE-diagram coördinaten: Rood: X:0.708 Y:0.292 (1931 CIE norm)
- Groen: X:0.114 Y:0.826 (1931 CIE norm)
- Blauw: X:0.136 Y:0.040 (1931 CIE norm)
- Lengte: Per meter of op specificatie (Prijs per meter!)
- Lengte per segment: 100mm (kan per segment op maat geknipt worden)
- Lengte per haspel: 5 m
- Aantal LED’s: 30 LED’s/meter
- Werkspanning (V): 12 V
- Werkstroom (A): Red: 0.18 A/meter
- Green: 0.14 A/meter
- Blue: 0.16 A/meter
- Total (RGB): 0.48 A/meter
- Max. lengte: 7 meter
- Breedte: 8 mm
- Dikte: 2.1 ~ 2.3 mm
- Min. buig radius: 10 mm
- Gewicht: 20 gram/meter
- Opslagtemperatuur (TSTG): -40 ~ +100 °C
- Bedrijfstemperatuur (TOPR): -40 ~ +80 °C
- Soldeervoorwaarden (TSOL): Max. 10 Sec. @ 260 °C
- Levensduur: 30.000 uur
- RoHS richtlijn: Voldoet aan RoHS 2002/95/EC

Opmerking:
Knippen per 3 LEDs op de markeringen (iedere 100mm). Afgeknipte delen kunnen weer worden gebruikt, de verbindingen kunnen gemaakt worden op de gereserveerde aansluitingen. Max. 10 Sec. en 260 °C. De minimum buigradius is 1cm. Let op voor beschadigingen tijdens montage.

* 1 x 12V/24V 3x2.5A Chromoflex RGB-Controller met IR ontvanger [LC24V25A3C7] a EUR 47.50

Inleiding:
Chromoflex is een excellente full-colour controller en was ontworpen voor gebruik met RGB LED strips. Het kan tot 16 miljoen verschillende kleuren genereren met 3 kanalen. Daarom is het de ideale controller voor allerlei soorten geavanceerde lichteffecten, deco en ontspannings verlichting. Chromoflex heeft verschillende ingebouwde effecten, van rustige kleurverandering, tot en met show effecten. Externe drukknoppen, DIP switches of PC software kan worden gebruikt om de modulen aan te sturen. Tot max. 30 controllers kunnen samen in een network aangesloten worden. Het complete network kan bediend worden met standaard drukknoppen of (erg handig) met een infrarood afstandsbediening.

Inhoud:
Elke Chromoflex wordt verstuurd met een korte beschrijving, een connector voor de voeding en een connector voor de netwerkinterface, een korte aansluiting (kabeltje) voor het aansluiten van 4 externe
drukknoppen en IR ontvanger. De connectorkabel naar een PC (RS232) is als een appart item beschikbaar of kan gemakkelijk zelf gemaakt worden (zie software documentatie). De Infrarood-Afstandsbediening is een optionele accessoire. De IR ontvanger wordt meegeleverd met de controller.

Software / verdere informatie:
Verschillende Chromoflex modulen kunnen aangesloten worden in een netwerk. Voor programering is de software "Chromoflex Editor" vrij voor download beschikbaar van de Internet site (adres staat aan het eind in de beschrijving). Een COM-poort (RS232) of een standaard USB/RS232 converter is nodig.

Voorgeprogrammeerde effecten (8 stuks):
- Standaard kleur verandering, kleur verandert elke 5-60 seconden, standaard = 2.5 seconden.
- Langzame (heel zachte) kleur verandering elke 30-180 seconden, standaard = 10 seconden.
- Random veranderende kleuren "Blob"
- Gedefinieerde kleur verandering door gebruiker. (kan veranderd worden d.m.v. "Chromoflex Editor" software voor PC, standaard is rood-groen-blauw)
- Random veranderende kleuren "LSD"
- Simulatie van een vuur "Fire"
- Simulatie van een onweersstorm met lichtflitsen ("Flash")
- Random gekleurde flitsen ("Burst")

Als je je eigen kleur veranderingen wilt programeren, dan kan dit heel gemakkelijk met de gratis software voor PC "Chromoflex Editor". Deze software kan gratis worden gedownload van de Internet site. De 8 effecten kunnen geselecteerd worden met 4 druknoppen. Met elke knop kan twee effecten gekozen worden.

Werkspanning: 12V/24V.
Uitgangsstroom: max. 2.5A / kanaal (3 kanalen).
Gewicht: 95 grams.
Afmetingen LxBxH: 96x51x34mm

* 1 x Voeding 12V 5A 60W (PS12V5A60W0) a EUR 24.90

Bron: http://www.ledtuning.nl/c...?cPath=91&products_id=295

Nu moest de 5 meter LED strip in stukken geknipt worden (kan om de 10 cm) en dus was een goed lichtplan nodig:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/1303/lichtplanplussoldeeractxm3.jpg

Na het eerst testen of het goed zou gaan werken met (goede kwaliteit CAT 5) patchkabel ben ik aan het solderen gegaan, het resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/5417/ledstripmetbekabelingrd2.jpg

Na het aanzetten bleek echter dat sommige gedeeltes het niet deden, vreemd genoeg lag dat niet aan de soldeerpunten maar waarschijnlijk ben ik wat te ruig omgegaan met de LED strip en is deze te scherp gebogen geweest. De eerste 10 cm van een bepaald segment werkte en de achterliggende 90 cm niet. Na storingszoeken (los solderen en voeding aan de andere kant aansluiten) bleek die 90 cm het gewoon te doen. De voeding komt echter vanuit 1 kant dus is dit opgelost door 'een bypass', zie de extra blauw/witte aansluitdraden in de hoek:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/461/hoekuitic2.jpg

Als de strip aanstaat is het donker en zie je gelukkig niets meer van 'de bypass':
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/2435/hoekaanpd9.jpg

Na het aanleggen van een RS232 verbinding tussen mijn PC en de Chromoflex kan ik de strip elke kleur geven die ik wil: Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/7939/chromoflexswub6.th.jpg

Ook kan ik een standaard Philips (RC5 code) afstandsbediening gebruiken en zelfs mijn telefoon (via
programma IRremote) om dit licht aan of uit te doen of elke kleur te geven die ik wil.

Het eindresultaat is een Living Colors Room:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/2245/eindresultaatblauwzm2.jpg

Het is niet elke dag feest dus gewone verlichting is ook wel fijn:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/9875/eindresultaatwitmw2.jpg

Maar ben een beetje kleurenblind en ga toch voor:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/4711/eindresultaat1pd8.jpg

Op de website van de leverancier is het stroomverbuik van deze gadget makkelijk na te gaan:
Werkspanning in Volts = 12 V
Stroom per meter in Amps = 0.48 A
Totale stroom in Amps = 2.4 A
Totaal vermogen LED-strip = 28.8 W

Voordat ik aan de bevestiging van de SMD LED strip begon dacht ik dat het nodig zou zijn een extra aluminium strip (met dubbelzijdig plakband) aan de wandgoot te bevestigen zodat je niet direct in de LEDs zou kunnen kijken. Dit bleek uiteindelijk niet nodig, de LEDs op de strip stralen recht naar beneden en de strip is dimbaar. Het effect is erg geslaagd, mijn kamer lijkt zelfs groter geworden.

Samengevat heb je wel wat technische kennis en geduld nodig om met SMD LED strip aan de slag te gaan, het is nog niet 'voor het grote publiek'. Het is ook niet goedkoop, dus schaf wat RGB spots of een LivingColor lamp aan als je geen hobbyist bent.

Met dank aan alle tweakers die me inspiratie hebben gegeven en de twee webshops voor hun hulp en tips. Hoop dat mijn informatie en ervaringen jullie ook weer verder helpen. Als er nog vragen of opmerkingen zijn: ik blijf dit forum volgen want ben er van overtuigd dat LED licht de verlichting van de toekomst is.

Voor de liefhebber: in een filmpje zijn de te maken effecten goed te zien, ik ben klaar voor het geven van m'n volgende feestje:
http://img532.imageshack....teninactieconvertejh5.flv

Edit: Oh ja, en wie wil weten hoe LEDjes worden gemaakt gaat naar:
http://www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=ledfun_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

^^ Mooie uitgebreide post!

Wat ik wel jammer vind van die strips, is dat die LEDs zo zichtbaar aanwezig zijn. Ik heb nu soortgelijke strips op m'n slaapkamer en het licht bevalt me utistekend, maar een designprijs zullen de strips niet winnen :) Dat wil ik straks in m'n nieuwe huis op gaan lossen door een horizontale koof te plaatsen met spotjes aan de onderkant en RGB Flux strips aan de bovenkant.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Laatst online: 13-09 16:29

EgoPro

Time is an illusion.

Gister de 3x1 GU10 spotjes besteld als ik ze binnen heb zal ik mijn ervaringen even posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11-2023

Awkwarding

Rommel

Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan stellen, maar ik geef het een poging :)
Ik zit te kijken voor een krachtige LED lamp, nu lees ik vaak her en der dat CREE led lampen veel licht opbrengen. Ik kom echter verschillende soorten CREE's tegen. Wat zijn de verschillen en welke zijn het beste en wat zijn de slechtste?
- Ultrafire C2 3W Cree
- Ultrafire C2 HA-III Cree
- UltraFire C2 Cree Q5
- U2-Style 3W CREE
- WF-400 Cree Q2
- WF-600 3W Cree Q2
- Smartfire V-68C Cree Q5
- etc. etc.
Deze zitten allemaal in flashlights waar een 18650 in kan

Opel Manta POWER!!! Toyota Celica RA28!!!

DealExtreme infopagina! -> deal-extreme.blogspot.com Uitleg en handige info!
Voor al je gadgets/accessoires/onderdelen die je maar kunt bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

BamSlam_ schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 11:25:
[...]

Ben net terug van de Karwei in Leusden, waar 3 van de 4 lampen in werking te zien waren.

De eerste twee lampen van links (de "gloei" en de "kaars") geven mooi, warm, wit licht. Een heeeel klein beetje neigt het richting groen. Maar zeker geschikt als vervanging van gloeilampen. De eerste is voor 3 Euro meer ook leverbaar in een versie met sensor.

De 3e van links bevat 4 powerleds en verbruikt 4 watt, volgens de verpakking (dus niet 2 watt, zoals vermeld in de advertentie). Deze geeft kil wit licht.

De PAR-lamp was wel verkrijgbaar, maar niet werkend opgesteld.

[afbeelding]
Ik ga straks ook even kijken voor deze lampen, karwei zit hier praktisch om de hoek van mijn werk dus rij er zo even langs :) Als het wat is volgt er een (kleine) review :)

[ Voor 29% gewijzigd door Metro2002 op 18-03-2008 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Nou ben terug van de karwei, heb 1 E27 lamp gekocht uit de aanbieding (die overigens best duur was :X ) en 3 halogeen spots GU10 , helaas hadden ze geen 3 dezelfde meer maar das alleen maar mooi om te experimenteren :P ik heb 2 Karwei eigen merk spots en 1 Philips blue.

Die karwei dingen geven mooi gelig licht alleen HEEL weinig dus dat zijn geen blijvertjes, die philips geeft meer licht maar is erg kil, soort TL licht.
De E27 bulblamp geeft prima licht, ongeveer vergelijkbaar met een 40w gloeilamp en redelijk goed difuus, alleen jammer van de prijs (bijna 20 euro!). Die karwei spots kostten 7 euro en de philips kost 9,95.

Foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3417.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3418.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3419.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3422.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3423.jpg

Kortom: gematigd postitief, de bulb bevalt goed maar de spots geven me te weinig licht dus daar komen nog andere voor. Ik ben wel van plan de rest van het huis ook te gaan verlichten met LEDs, het mooie is dat ik van indirect licht hou en nu ook al mijn woonkamerverlichting via indirecte verlichting heb dus hoef relatief weinig aan te passen :)

Het mooiste is natuurlijk het verbruik: die geven 1 watt dus 3 watt in totaal in de badkamer :o en die bulb in de keuken is 4 watt. Dat maakt natuurlijk veel goed als je op zoek bent nara minimaal verbruik :9

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 18-03-2008 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

heb zojuist ook nog led lampen gehaald voor in de woonkamer maar dat is niet echt een succes:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3424.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3425.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3426.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3428.jpg

ter vergelijking een 5tal 25w gloeilampen ernaast:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3429.jpg

in de slaapkamer is het prima te doen:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/IMG_3427.jpg

Voor in de woonkamer zijn 4 x 1w led lampen helaas te weinig -O-
(dit waren gamma eigen merk E14 led lampen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik was trouwens ook nog wezen kijken naar die lampen van de Karwei. Ze zijn dus van Ranex, serie Ecolite.

De bollamp (1e) gaf _errug_ weinig licht vergeleken met een 25W gloeilamp. Op de verpakking werd beweerd dat dit vergelijkbaar zou zijn. Ik vind het eerder vergelijkbaar met een 10W gloeilampje. Bovendien was het licht idd groenig.

Verder heb ik ook nog gekeken naar die spot (de 3e van links), en die gaf idd veel meer licht, maar erg kil. De lamp gaf volgens mij iets meer licht dan een 25W gloeilamp, maar ik denk niet zoveel als een van 40W.

Ik heb ze lekker laten liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nog een tip voor wie de afstandsbediening gebruikt voor de RGB Led lampen. Is namelijk nogal behelpen met dat ding. Je moet m'n recht op de lamp richten, anders werkt dat voor geen pepernoot.
Ben je toevallig in het bezit van een logitech harmony afstandsbediening, dan kan je deze er ook voor gebruiken. Je hoeft dan niet meer voor de lamp te gaan staan en je kan een grotere afstand overbruggen. Werkt super _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Inmiddels ben ik half overgestapt op LEDS, en daar waar ik LED verlichting niet erg prettig vind heb ik er spaarlampen in gedraaid, verdeling is nu als volgt:

- Hal: 3x halogeenLED spots (3W)
- Badkamer: 1x 5w spaarlamp
- slaapkamer: 3x 1w LED lamp
- woonkamer: 4x 5w spaarlamp
- keuken: 1x 2w LED lamp

Wel heb ik nog een vraag, de halogeen LED spotjes die ik heb GU10 blijven zwak branden als de lamp uit staat, is dit een lekstroom ofzo? ik heb al geprobeerd om de aarde draad wel of niet aan te sluiten om te kijken of dat uitmaakt maar dat maakt niets uit. Hoort dit of heb ik ergens een probleem :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Metro2002 schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 11:50:
Wel heb ik nog een vraag, de halogeen LED spotjes die ik heb GU10 blijven zwak branden als de lamp uit staat, is dit een lekstroom ofzo? ik heb al geprobeerd om de aarde draad wel of niet aan te sluiten om te kijken of dat uitmaakt maar dat maakt niets uit. Hoort dit of heb ik ergens een probleem :+ ?
Ik denk dat het komt door kleine stroom ontstaan door parallele stroomleidingen in je huis circuit. De magnetische velden zorgen ervoor dat er beetje spanningsverschil ontstaat. De leds geleiden al bij bepaalde spanning en lichten zo beetje op bij enkele milliamperes. Daardoor zie je ze al beetje gloeien.
Als je last van hebt, kun je met grote weerstand (zoals 1 of 10 kOhm) de polen van led spot kortsluiten. Dat zorgt ervoor dat het helemaal dooft omdat restjes stroom nu weggeleid is via de weerstand.
Bij normaal gebruik vormt weerstand geen probleem en leds zullen keurig branden.

Je kan niks aan doen dat leds al reageren op klein beetje stroom, terwijl halogeen echt veel stroom moet hebben om te kunnen oplichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

MrDummy schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 12:44:
[...]

Ik denk dat het komt door kleine stroom ontstaan door parallele stroomleidingen in je huis circuit. De magnetische velden zorgen ervoor dat er beetje spanningsverschil ontstaat. De leds geleiden al bij bepaalde spanning en lichten zo beetje op bij enkele milliamperes. Daardoor zie je ze al beetje gloeien.
Als je last van hebt, kun je met grote weerstand (zoals 1 of 10 kOhm) de polen van led spot kortsluiten. Dat zorgt ervoor dat het helemaal dooft omdat restjes stroom nu weggeleid is via de weerstand.
Bij normaal gebruik vormt weerstand geen probleem en leds zullen keurig branden.

Je kan niks aan doen dat leds al reageren op klein beetje stroom, terwijl halogeen echt veel stroom moet hebben om te kunnen oplichten.
Als het maar geen kwaad kan , ze hangen nu in de hal dus last heb ik er niet van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Al geprobeerd met een dubbelpolige schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het zelfde verschijnsel heb ik ook wel eens geconstateerd bij een TL-verlichting. Daar was het gewoon een ontladingsstroompje. Ook een TL heeft om een beetje te glimmen maar een heel klein beetje nodig, een klein capacitief stroompje dat je eigenlijk overal wel hebt is voldoende.
Vergelijk het met een spanningszoeker. Je staat op droge rubber zolen op een eveneens droge niet geleidende vloer, en toch licht dat kleine neonlampje in die spanningszoeker op. Duidt niet op toch een beetje geleiden maar zuiver op capaciteit (condensatorwerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,
Leuke informatie lees ik hier. Vooral de foto's van de gebruikte LEDs zijn leuk en instructief.

Ik heb een vraag over de LEDs met E14 fitting van merk Gamma, die 1 W gebruiken en volgens de verpakking 7 W aan opbrengst hebben. Er zit 1 grote LED in het lampje, kan ik zien.
Ik zou ze willen gebruiken in hangende lampjes die schijnen op mijn eet- en leestafel.
Vier stuks op ri, met 30 cm ertussen.
De aanschafkosten per lampje zijn 5 euro.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze lampen?
Is het licht te kil om gezellig bij te eten.

Groeten, EdgarS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Laatst online: 26-08 16:09

pvr

Ik heb gisteren ook een ledslang bestelt bij uniled.nl.
Deze komt in een diepe kast, waar nu 2X 60 Watt lampen branden.
Ik heb er eerst 1 bestelt om te testen, en te kijken wat ik in huis(kast) krijg :+

Wordt vervolgt :)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
@EdgarS
5 euro? Ik zou zeggen, probeer eens met eentje en weet het ons te zeggen! Of nog beter, maak een foto en publiceer ze.
Maar eerlijk gezegd, op basis van info en ervaring zoals weergegeven in deze draad heb ik de grootste reserves over de kwaliteit van gamma-aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Zojuist gelezen op Slashdot:
Chroniton writes with news of a Silicon Valley company, Luxim, that has developed a tiny, full-spectrum light bulb, based on a plasma of argon gas, that gives off as much light as a streetlight while using less power. The Tic Tac-sized bulb operates at temperatures up to 6000K and produces 140 lumens/watt, almost ten times as efficient as standard incandescent lamps, and twice the efficiency of high-end LEDs. The new bulbs also have a lifetime of 20,000 hours. There's no mention of mercury or other heavy metals, which pose a problem for compact fluorescents.
Filmpje hier: http://news.zdnet.com/2422-13568_22-192842.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 01:29
BamSlam_ schreef op zondag 23 maart 2008 @ 09:03:
Zojuist gelezen op Slashdot:
Verhaaltje over 140lm/W lampen.
Natriumlampen produceren tot 200lm/W. Aangezien het om straatverlichting gaat is het typische oranje licht op de snelweg geen probleem. Voor de binnenstad is die nieuwe lamp wat prettiger.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

flippy.nl schreef op woensdag 19 december 2007 @ 22:16:
[...]

ja en nee, de apk eis is voor stadlicht en consorten is dat het een bepaalde hoeveelhied licht moet opbrengen, iets wat in mijn ogen niet zo snel een probleem zal zijn met zulke leds, eerder het tegenovergestelde, iets wat ook niet mag, ik zal dus even bezig zijn met het zoeken naar de "gulden middenweg" om de juiste hoeveelheid licht te krijgen. wat hulp op dat front zou fijn zijn trouwens...
voor dim/grootlicht is het zo dat je een bepaald lichtbeeld moet hebben en een bepaalde hoeveelheid aan strooilicht, kom je buiten die grenzen door rotte reflectoren/glas dan is dat een afkeur, iets wat vaak voorkomt bij goedkope xenonsetjes die de pit op de verkeerde plek hebben zitten.

[...]

zie boven en het koelen is ruim voldoende plek voor.

ik ga eerst een bestelling doen voor de mistlamp en de 17w voor 1 achteruitlicht en 1 rode voor de mistlamp, daamee kan ik beetje experimenteren en lichtopbrengst mee bekijken.

ik zit op ander forum al uitvoerige vragen te stellen aan een (rdw) keurmeester en die zegt dat het geen probleem oplevert mits je niet erg klooit aan de lichtopbrengst en lichtbeeld. dan zal het de meeste keurders niet eens opvallen. :9
Hoe is het eigenlijk hiermee afgelopen? ik zat ook te googlen naar autoverlichting led replacements maar kan er bijna niets over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Het heeft even geduurd. Mijn project werkkamer is bijna bevroren na de komst van zo'n klein kruimeltje. Maar gelukkig begint er weer lucht te ontstaan en heeft de kersverse papa ook weer zin.

Een stuk van de schuur ben ik aan het ombouwen tot werkkamer. Vorig jaar September heeft een aannemer de garage met 3 meter verlengd, heb ik vervolgens 3(!) tussenmuren uit de garage gesloopt om er vervolgens slechts eentje voor terug te zetten. De vorige bewoner had een praktijk met verschillende kleine kamertjes (3x1.5m). De ene tussenmuur scheidt de werkkamer van de schuur. Deze is extra geïsoleerd enzo en nu ben ik begonnen top-down met de afwerking.

Dat er LEDs in zouden komen was vooraf besloten. Vier LEDs voor de kamer verlichting en eentje boven het toetsenbord. De vier zijn fixed behuizing, de toetsenbord led is in een kantelbare behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNsxvjZ70sGT66GQacvMwby2mAV4IYD6PI1VqQnSIlfzI8d4qxwTQWyBRu1ZCOGuqqXE
Afbeeldingslocatie: http://byfiles.storage.live.com/y1p4qtg2oDyNsz5vaxM8Ghj3vp_AMrno-bGhDjcvPMN3KEM5YTkKfjLVkEmac7p6tTDuzWezWNllVY

De toetsenbord LED lijkt sterker te zijn op deze foto's maar dat komt doordat de montage van de lamp meer uit het plafond komt om te kunnen kantelen. Ook is de toetsenbord LED een 36 LEDs variant en zijn de overigen 3x1W. Als het af is zal ik nog eens een foto maken.

PS. Foto's zijn zonder flits genomen en benaderen de werkelijkheid behoorlijk goed.

[ Voor 3% gewijzigd door hamsteg op 25-03-2008 11:34 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb Net me led spotjes van niels binnen gekregen jammergenoeg meot ik nog ff uitzoeken waar ik ookalweer mr16 had zitten. Maar de gu10 spotjes zijn zeker wel lkkr gewoon goeie ligt opbrengst wel minder spreiding. Nu nog de rest vna eht huis. En dan nog een paar dingen mileuvriendelijk en we zijn weer een stukje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hamsteg schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 11:32:
Het heeft even geduurd. Mijn project werkkamer is bijna bevroren na de komst van zo'n klein kruimeltje. Maar gelukkig begint er weer lucht te ontstaan en heeft de kersverse papa ook weer zin.
Proficiat met de kleine!! Leuk om te zien waar de spots en armaturen terechtkomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Awkwarding
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11-2023

Awkwarding

Rommel

Awkwarding schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:44:
Ik weet niet of ik mijn vraag hier kan stellen, maar ik geef het een poging :)
Ik zit te kijken voor een krachtige LED lamp, nu lees ik vaak her en der dat CREE led lampen veel licht opbrengen. Ik kom echter verschillende soorten CREE's tegen. Wat zijn de verschillen en welke zijn het beste en wat zijn de slechtste?
- Ultrafire C2 3W Cree
- Ultrafire C2 HA-III Cree
- UltraFire C2 Cree Q5
- U2-Style 3W CREE
- WF-400 Cree Q2
- WF-600 3W Cree Q2
- Smartfire V-68C Cree Q5
- etc. etc.
Deze zitten allemaal in flashlights waar een 18650 in kan
Ben ik met mijn vraag op het verkeerde adres of weet niemand een antwoord? :+

Opel Manta POWER!!! Toyota Celica RA28!!!

DealExtreme infopagina! -> deal-extreme.blogspot.com Uitleg en handige info!
Voor al je gadgets/accessoires/onderdelen die je maar kunt bedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Verwijderd schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:43:
Beste mensen,
Leuke informatie lees ik hier. Vooral de foto's van de gebruikte LEDs zijn leuk en instructief.

Ik heb een vraag over de LEDs met E14 fitting van merk Gamma, die 1 W gebruiken en volgens de verpakking 7 W aan opbrengst hebben. Er zit 1 grote LED in het lampje, kan ik zien.
Ik zou ze willen gebruiken in hangende lampjes die schijnen op mijn eet- en leestafel.
Vier stuks op ri, met 30 cm ertussen.
De aanschafkosten per lampje zijn 5 euro.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze lampen?
Is het licht te kil om gezellig bij te eten.

Groeten, EdgarS
Zie mijn post 1 pagina terug, ik heb ze even in de woonkamer gehad maar was niet echt een succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
Metro2002 schreef op zondag 30 maart 2008 @ 19:15:
[...]

Zie mijn post 1 pagina terug, ik heb ze even in de woonkamer gehad maar was niet echt een succes.
Je kan ook hier kijken, www.out-led.nl hier zijn mooie Led kaars lampen met mooi warm wit licht
dit komt mede door 2 rode ledjes om de warme kleur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

heb van een collega een paar highpower LED's gekregen om te proberen (gu10) maar ook deze LED's geven me te weinig en te veel richtingsgevoelig licht. Niet geschikt dus voor een plafonniere lamp met 3 GU10 lampen, wellicht wel geschikt als je GU10' s als losse plafondlampjes gebruikt (stuk of 6 - 10 voor een flinke kamer)

Ik heb inmiddels maar een mengelmoes van LED en spaarlampen in huis gehaald.

1e deel van de hal is een 5w spaarlamp (licht brandt daar soms wat langer), 2e deel zijn 3 GU10 1w LED's , badkamer is een E27 High power LED van 4w, slaapkamer zijn 5 E14 1w Leds, in de woonkamer hangen 4 spaarlampen van 5w en in de keuken brandt ook een 5w spaarlamp nu. En als laatste de Gangkast, daar brandt een 1 watt E27 LED lamp.

Je ziet, flink geinvesteerd in lampen. Waarschijnlijk haal ik het geld wat ik ermee bespaar er nooit meer uit (inmiddels over de 150 euro) maar ach, experimenteren is leuk :P en als ik nu alle lampen tegelijk aan heb ben ik krap aan 45 watt aan het verstoken, dat heeft ook wel wat natuurlijk ;)

Vooralsnog vind ik LED's in grotere ruimtes niet geschikt maar voor bepaalde toepassingen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmoon
hamsteg schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 20:25:
Hopelijk willen die andere eigenaren ook hier hun mening geven :D Goede websites zijn zeker welkom en zal ik in het TS opnemen. Komma !
Graag wil ik hier ook mijn mening geven, u vraagt ik antwoord.
ik ben eigenaar van www.out-led.nl, na veel led lampen te hebben gezien en getest ben ik nu op dit assortiment uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTRace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-01-2018
pvr schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 16:49:
Ik heb gisteren ook een ledslang bestelt bij uniled.nl.
Deze komt in een diepe kast, waar nu 2X 60 Watt lampen branden.
Ik heb er eerst 1 bestelt om te testen, en te kijken wat ik in huis(kast) krijg :+

Wordt vervolgt :)
En... ledslang naar tevredenheid? Ben erg nieuwsgierig want mijn beamerscherm heeft een vervanging van de "ambilight" nodig (zie andere topic Post hier pics en specs van je home cinema!) omdat de lichtslang van de aldi na twee jaar niet meer zo fraai is. Ik wil deze vervangen door een ledslang... twijfel nog ivm kleur en dimbaarheid van een ledslang.

spul, kabels, beeld, geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Metro2002 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 21:41:
Je ziet, flink geinvesteerd in lampen. Waarschijnlijk haal ik het geld wat ik ermee bespaar er nooit meer uit (inmiddels over de 150 euro) maar ach, experimenteren is leuk :P en als ik nu alle lampen tegelijk aan heb ben ik krap aan 45 watt aan het verstoken, dat heeft ook wel wat natuurlijk ;)
Ik heb nu ook de meeste lampen vervangen voor led's en spaarlampen. En mijn doel is niet om het "er uit te halen" maar gewoon om minder energie te verbruiken.

Nu wil in nog 8 spots die dimbaar moeten zijn (keuken). En dan ook nog de halogeen spots vervangen in de douche en wc. Maar ik wil eerst kijken hoe dat nu in elkaar zit (zat er al in toen in het kocht. Het zijn kleine kampjes die met kleine pinnen vast zitten. Dat soort leds heb ik nog niet gezien. Ik zal wel heel de "unit" moeten vervangen.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vraagje, zijn er TL LED-lampen?
Neem aan van wel
Ervaringen met dat soort LED-lampen hier?

[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 09-04-2008 18:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie hier een aantal keer "het er uit halen" voorbij komen, maar je moet het ook zo zien minder sluipende kosten maandelijks op je stroomrekening. ( Of ging het nou per kwartaal? :P thuiswonend O-) )

Iets waar sommige mensen wel baat bij hebben liever iets te veel vooraf betalen als te lang en langzaam door betalen.

Ik ga binnenkort mijn kamer verbouwen en dan worden het ook LED lampen, niet zo zeer wegens sluipende kosten en/of verbruik in het algemeen (maar opzich aan je ouders denken is ook niet slecht) maar om meer leuke verlichting te maken ala LED arrays, iets wat met "gewone" lampen toch iets moeilijker is en sowieso véél meer verbruikt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:54

con1

Energiefreak

Raven schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:47:
Vraagje, zijn er TL LED-lampen?
Neem aan van wel
Ervaringen met dat soort LED-lampen hier?
Ja, in overvloed maar alleen niet dimbaar.

Ik ben niet gek, ik ben anders. Blij als een ei met mijn Hyundai Inster Pulse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Niet dimbaar is niet erg, is maar voor zolder+keuken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Len schreef op woensdag 09 april 2008 @ 18:35:
[...]

Ik heb nu ook de meeste lampen vervangen voor led's en spaarlampen. En mijn doel is niet om het "er uit te halen" maar gewoon om minder energie te verbruiken.

Nu wil in nog 8 spots die dimbaar moeten zijn (keuken). En dan ook nog de halogeen spots vervangen in de douche en wc. Maar ik wil eerst kijken hoe dat nu in elkaar zit (zat er al in toen in het kocht. Het zijn kleine kampjes die met kleine pinnen vast zitten. Dat soort leds heb ik nog niet gezien. Ik zal wel heel de "unit" moeten vervangen.
Ik dacht dat het hier al eens gepasseerd is, maar als je aan de bedrading kunt (dubbel plafond bijv.), kun je overwegen om twee circuits met twee schakelaars te leggen i.p.v. een dimbare oplossing. Is prima bij leds.
Die halogeentjes met pinnetjes zijn toch geen 12V MR16 lampjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Yep, ik heb een bestaande IKEA drie spot lamp opgedeeld in twee en een. Bijin de bestaande bedrading heb ik een extra schakeldraad getrokken (zwart, is iets dunner dus past vaak wel), duo schakelaar erop en klaar is Klara. Die ene spot heeft een ander kleurtje (groen) en is bewust minder sterk waardoor we onze kleine niet wakker maken met een bouwlamp-effect maar wij toch even kunnen spieken hoe alles erbij ligt.

In de nieuwe werkkamer heb ik ook middels schakelaars (2x2) drie licht effecten (2x2 en 1x1 LEDs) en een ventilator aangesloten. Voordeel was hier dat gelukkig het plafond door mij nog erin getimmerd moest worden waardoor ik de spotjes overal kon monteren :)

Gedimd licht heeft niet mijn voorkeur, ik verlicht liever objecten wel of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 10-04-2008 16:06 ]

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CTRace schreef op dinsdag 08 april 2008 @ 00:05:
[...]

En... ledslang naar tevredenheid? Ben erg nieuwsgierig want mijn beamerscherm heeft een vervanging van de "ambilight" nodig (zie andere topic Post hier pics en specs van je home cinema!) omdat de lichtslang van de aldi na twee jaar niet meer zo fraai is. Ik wil deze vervangen door een ledslang... twijfel nog ivm kleur en dimbaarheid van een ledslang.
De lichtslangen met 72 LEDs per meter in warm wit zijn vernieuwd en verbeterd. Met name de lichtkleur is nog wat mooier geworden. We zijn er zelf in ieder geval zeer over te spreken.

Deze uitvoering is nu tijdelijk in de aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:28:
[...]

De lichtslangen met 72 LEDs per meter in warm wit zijn vernieuwd en verbeterd. Met name de lichtkleur is nog wat mooier geworden. We zijn er zelf in ieder geval zeer over te spreken.

thnx voor de info, de oude 2 meter slang ligt nu achter de TV ;) Ik ga dit weekend de koof nogmaals opmeten hoeveel in nodig heb.

En dan natuurlijk foto's schieten ;)

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTRace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-01-2018
Verwijderd schreef op donderdag 10 april 2008 @ 23:28:
[...]

Natuurlijk vinden jullie 'm mooi... ;) de vraag is of die bij mijn setup en wensen past. Ik heb nu een conventionele lichtslang die met een dimmer geregeld kan worden. Bij Blokker oid verkopen ze zo een nieuw slangetje, maar energiezuinig (LED) is ook wat voor te zeggen. Grootste obstakel is dat volgens mij de LED slang niet te dimmen is. Vraag: hoe dit op te lossen? Twee 36 LED slangen ophangen (ik zou zo'n 6 meter nodig hebben rond het hele scherm), zodat ik er evt. 1 uit kan zetten? Zelf een (knipperdeknipper) dimmer solderen?

spul, kabels, beeld, geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteraard... De lichtkleur is verbeterd en ook echt gewoon mooier geworden. De nieuwe warm witte kleur zal in het algemeen beter worden ontvangen en is sfeervoller.

Dimmen is inderdaad niet mogelijk. 2 lichtslangen toepassen is uiteraard mogelijk, dan kun je 2 lichtsterktes creeren, maar het is ook een relatief dure oplossing om de helft maar deels van de tijd te gebruiken.

De flexibele SMD-strips zijn overigens wel te dimmen, maar die zijn ook in verhouding met de lichtslangen veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Wordt de 36 warm witte ook binnenkort vervangen door de 'nieuwe' versie?
En hoe moet ik het verschil zien tussen het lichtopbrengst tussen beide? Bijv. in vergelijking met een normale gloeilamp?
En is ie ook in andere lengtes te verkrijgen? Ik wil er het liefst 1 van 5 meter....

[ Voor 18% gewijzigd door IJsbeer op 16-04-2008 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Voor in ons nieuwe huis ben ik ook eens aan het kijken voor LED verlichting :
- In de trap http://www.dmlights.be/nl...ight/Hela/DL+3040811.html Afbeeldingslocatie: http://dmlights.be/img_all/large_deltalight_hela_dl-3040811.jpg

-Sterrenhemel in de kamer van de kinderen: 12mm mdf 300x225 4 ledsnoeren zoals deze :

http://cgi.ebay.com.au/ws...geName=ADME:X:AAQ:AU:1123

Afbeeldingslocatie: http://www.kingseller.com/caiguangqian3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kingseller.com/caiguangqian1.jpg

Fibres zijn een 4-6cm lang 30-40 per led lamp 100 led op 1 snoer (ga die wel niet allemaal gebruiken :-) )

Dan als spots, ik heb er hier al 4 uitgeprobeerd :

philips deco led 1w 3lumen volgens de site

alsook 1.5 w en rgb kleurenveranderende 1.5w deco led lampen allen voor gu10

Alledrie komt er amper licht uit , enkel voor heel kleine oppervlakte te verlichten.

Dan massive 1.5W led lamp Is al beter, In vergelijking met de gewone 25watt halogeen spots ongeveer de helft van het licht .

http://www.prismaecat.lig...ight/Details.aspx?fh_eds=ß&fh_location=//prof/nl_NL/categories<{fepplg}/countries>{nl_NL}/status>{act}/categories<{c_0002fepplg_75_ep01}/categories<{c_0102fepplg_2310_ep01lssl}/categories<{c_0032fepplg_2420_ep01lret}/categories<{f_0032fepplg_2420_phl_ledlamp}&fh_reftheme=nl_NL_promo_75141014,seeall,//prof/nl_NL/categories<{fepplg}/countries>{nl_NL}/status>{act}/categories<{c_0002fepplg_75_ep01}/categories<{c_0102fepplg_2310_ep01lssl}/categories<{c_0032fepplg_2420_ep01lret}&fh_refview=lister&fh_secondid=929000170402_2&fh_start_index=0&left_nav=nl_nl&tab=specs

http://www.prismaecat.lig...&family=&&left_nav=nl_nl&

Nog te proberen :

http://www.led1.de/shop/p...=led-spots-gu10-c-107_120

Sockel: GU10
Spannung: 230V AC
Farbe: warmweiß
Leistungsaufnahme: 2,3Watt
Abstrahlwinkel: 35°
Helligkeit: 1700Lux/50cm (entspricht etwa 125 Lumen)

Als die 30-40 keer zoveel licht geeft als die philips zal dat meer dan genoeg zijn denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door k995 op 16-04-2008 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2008 @ 23:41:
Uiteraard... De lichtkleur is verbeterd en ook echt gewoon mooier geworden. De nieuwe warm witte kleur zal in het algemeen beter worden ontvangen en is sfeervoller.
Vreemd, ik heb net mijn ledslang van je binnen, en de lichtkleur is witter dan de oude warm-wit. Ik vind het een eind killer en juist minder sfeervol.

Maarja ik ben nu moe en ga eerst ff lekker maffen.

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Laatst online: 13-09 15:01

_PM

Ik heb een aantal GU-10 3x1 W led spots van leditlight in gebruik (naar volle tevredenheid).
Helaas ging er pas een kapot (het voetje rammelde, zal wel een stukje voeding kapot zijn). Dat kan natuulijk altijd gebeuren. Lampje terug gestuurd en netjes een nieuwe ontvangen onder garantie.
Zeker met dit soort nieuwe ontwikkelingen erg fijn, ze zijn tenslotte niet echt goedkoop (qua aanschaf vergeleken met halogeen).
Er staan trouwens ook nieuwe led spots op hun site met specs 2700k, 300lumen, 6 w (vergelijkbaar met 30/50w halogeen) maar ook met 50 graden stralingshoek. De oude 3x2w gu-10 spots hadden maar een kleine stralingshoek en waren daardoor in mijn toepassing (verlichting van een ruimte) niet zo goed toepasbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
In onze nieuwbouw was ik aan het kijken om mogelijk led lampen te steken, kabels voor 12 v liggen er al, maar welke transfo's heb je nodig?

De transfo's komen te hangen in een berging (enkele m's van de spots) hoeven niet dimbaar te zijn en het gaat om 16 spots beneden en 12 boven, qua spots dacht ik aan :

http://www.dmlights.be/nl...0Zeno50/PS+PICO50.14.html

Dmlights - code: PS PICO50.14
Leverancier - code: PICO50.14
Omschrijving: spot inbouw 50W alu satine
inbouw ›80mm excl transfo
gx5.3 (is dat hetzelfde als gu5.3 ?)

Overal al gezocht maar nog maar weinig gevonden voor een eigenlijke aanlsuiting.

Hier is een led driver :

http://www.lumotech.com/sys/index.php?id=121&L=1

daar staat echter bij parallel, maar s als ik zie

http://www.lumotech.com/s...al_LEDlight_v5__1xA4_.pdf

staan ze in serie.

De draden komen nu toe in 1 punt, kan ik dan gewoon de draden daar aan elkaar koppelen om ze zo in serie te zetten? Anders is het 1 transfo voor 1 lamp lijkt me onnodig . Weet niet of de lengte van die draden dan meespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Len schreef op woensdag 16 april 2008 @ 22:50:
[...]

Vreemd, ik heb net mijn ledslang van je binnen, en de lichtkleur is witter dan de oude warm-wit. Ik vind het een eind killer en juist minder sfeervol.

Maarja ik ben nu moe en ga eerst ff lekker maffen.
Ik heb even een foto gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qS1RO1eq0imcRCuJwuPOTvBR/full.jpg

die nieuwe slang is de bovenste, dat is toch niet echt sfeervoller te noemen? :o

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

k995 schreef op donderdag 17 april 2008 @ 13:54:
In onze nieuwbouw was ik aan het kijken om mogelijk led lampen te steken, kabels voor 12 v liggen er al, maar welke transfo's heb je nodig?

De transfo's komen te hangen in een berging (enkele m's van de spots) hoeven niet dimbaar te zijn en het gaat om 16 spots beneden en 12 boven, qua spots dacht ik aan :

http://www.dmlights.be/nl...0Zeno50/PS+PICO50.14.html

Dmlights - code: PS PICO50.14
Leverancier - code: PICO50.14
Omschrijving: spot inbouw 50W alu satine
inbouw ›80mm excl transfo
gx5.3 (is dat hetzelfde als gu5.3 ?)

Overal al gezocht maar nog maar weinig gevonden voor een eigenlijke aanlsuiting.

Hier is een led driver :

http://www.lumotech.com/sys/index.php?id=121&L=1

daar staat echter bij parallel, maar s als ik zie

http://www.lumotech.com/s...al_LEDlight_v5__1xA4_.pdf

staan ze in serie.

De draden komen nu toe in 1 punt, kan ik dan gewoon de draden daar aan elkaar koppelen om ze zo in serie te zetten? Anders is het 1 transfo voor 1 lamp lijkt me onnodig . Weet niet of de lengte van die draden dan meespeelt.
Ik zou zeggen, kijk eens naar de echte led spots. Ik kan niet goed opmaken of het een los halogeen lampje is, of een complete met reflector, die je linkt. Maar er zijn armaturen waar je zo de led spot in kunt steken. Knoop er een stevige voeding aan, en je bent klaar.

Bij 1 van de bovengenoemde shops kun je lege armaturen kiezen, waarna je zelf nog kunt kiezen wat voor fitting en dus eveneens wat voor led lamp je er in monteert. Zo kun je op de ene plek sterke spots nemen, en op de andere plek wat meer diffuus schijnende lampjes. Desnoods in een leuke kleur. Die hebben hun eigen driver in zich, waardoor het vaak nog geeneens uitmaakt of je alleen een trafo gebruikt of een stabiele gelijkspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Len schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:00:
[...]
die nieuwe slang is de bovenste, dat is toch niet echt sfeervoller te noemen? :o
Wij zijn van mening dat het vorige model lichtslang geler/groener van kleur was en dat de nieuwe lichtslang een mooiere kleur heeft (die inderdaad minder geel/groen is) en die dus prettiger van kleur is als deze in een koof wordt geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
_ferry_ schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:12:
[...]

Ik zou zeggen, kijk eens naar de echte led spots. Ik kan niet goed opmaken of het een los halogeen lampje is, of een complete met reflector, die je linkt. Maar er zijn armaturen waar je zo de led spot in kunt steken. Knoop er een stevige voeding aan, en je bent klaar.
Het is een gewone armatuur, led spots passen daar wel in hoor .
Ik vraag me juist af welke voeding (350ma of 700ma) en hoe aan te sluiten: parralele of serieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_ferry_ schreef op donderdag 17 april 2008 @ 18:12:
[...]

Bij 1 van de bovengenoemde shops kun je lege armaturen kiezen, waarna je zelf nog kunt kiezen wat voor fitting en dus eveneens wat voor led lamp je er in monteert. Zo kun je op de ene plek sterke spots nemen, en op de andere plek wat meer diffuus schijnende lampjes. Desnoods in een leuke kleur. Die hebben hun eigen driver in zich, waardoor het vaak nog geeneens uitmaakt of je alleen een trafo gebruikt of een stabiele gelijkspanning.
Inderdaad. Indien de spots niet gedimd te hoeven kunnen worden, kunt u ook gelijkwaardige LED-spots kopen die u rechtstreeks op 12 Volt aansluit en dus ook niet in serie hoeft te plaatsen (gelijk aan uw halogeen-verlichting).
Bij LED-spots op 12 Volt is het belangrijk een goede voeding te kiezen, maar daar zijn diverse mogelijkheden voor en het vermogen hoeft niet hoog te zijn om LED-spots te kunnen schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We willen onze trap gaan verlichten met een ledlichtslang.
Gaat deze genoeg licht geven, we zouden geen andere verlichting in de hal willen voorzien.

Dan willen we ook nog led spots voorzien in de badkamer, boven de spiegel.
Gaan deze genoeg licht geven om je gezicht in detail te kunnen bekijken in de spiegel?
(vind mijn vrouw vooral belangrijk ;-) , ze heeft een beetje schrik dat ze niet helder genoeg schijnen en/of rare kleur gaan geven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:48:
We willen onze trap gaan verlichten met een ledlichtslang.
Gaat deze genoeg licht geven, we zouden geen andere verlichting in de hal willen voorzien.
De LED-lichtslangen geven niet voldoende licht om als hoofd-verlichting te kunnen dienen, het is meer sfeer/accent-verlichting.
Verwijderd schreef op vrijdag 18 april 2008 @ 15:48:
Dan willen we ook nog led spots voorzien in de badkamer, boven de spiegel.
Gaan deze genoeg licht geven om je gezicht in detail te kunnen bekijken in de spiegel?
(vind mijn vrouw vooral belangrijk ;-) , ze heeft een beetje schrik dat ze niet helder genoeg schijnen en/of rare kleur gaan geven.)
Hiervoor zijn weinig LED-spots echt geschikt.
Wij hebben hiervoor bijvoorbeeld twee echte geschikte mogelijkheden:

Optie 1: Spot GU5.3/MR16 Trio Power Warm wit:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL-SP-12-GU5-3x1W_TRIO_1(1).jpg

http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/251

Optie 2: Spot Trio Power 3*3W Warm wit:
Afbeeldingslocatie: http://www.uniled.nl/shop/upload/products/UL_KT-12-TRIODC-3x3WW_1(1).JPG

http://www.uniled.nl/shop/webshop/nl/prod/260

Beide types spots zijn 50mm doorsnede en passen dus in een normaal armatuur.
Beide types spots kunnen met een speciale dimmer worden gedimd of uiteraard gewoon met een aan/uit-schakelaar worden geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:06

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Krachtig of niet, maar zeven tientjes voor een lampje gaat me tot dusver nog wel even flink boven budget :P Daar kan ik jarenlang een halogeenspotje van laten branden.

Ik vind het leuke techniek, dat zeker, maar het gaat nog wel even duren voor eea gemeengoed gaat worden ben ik bang...

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 32db
Bij Ikea zag ik een aantal nieuwe led-lichtjes, zoals kastverlichting, schappenverlichting, een ledje op een flexibele arm, enz. Mooi gemaakt, maar wat me teleurstelt is de plaats van de schakelaar. Men heeft de netstekker met ingewerkte voeding, daarin plugt men een draad met knipschakelaar die naar de ledjes gaat. De voeding blijft dus 24/24h onder spanning. Zal nu niet zoveel verbruiken, maar toch.
Men kiest nog steeds voor de gemakkelijkste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Stuur een voorstel naar IKEA dat de besparing nog hoger kan ;) Ze staan daar wel open voor.

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55

Tetsuo55

32db schreef op woensdag 23 april 2008 @ 09:09:
Bij Ikea zag ik een aantal nieuwe led-lichtjes, zoals kastverlichting, schappenverlichting, een ledje op een flexibele arm, enz. Mooi gemaakt, maar wat me teleurstelt is de plaats van de schakelaar. Men heeft de netstekker met ingewerkte voeding, daarin plugt men een draad met knipschakelaar die naar de ledjes gaat. De voeding blijft dus 24/24h onder spanning. Zal nu niet zoveel verbruiken, maar toch.
Men kiest nog steeds voor de gemakkelijkste oplossing.
Wat ook jammer is van deze lampjes is dat nergens staat wat het wattage is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Tetsuo55 schreef op donderdag 24 april 2008 @ 16:04:
[...]

Wat ook jammer is van deze lampjes is dat nergens staat wat het wattage is...
Die van ikea met 4 rondjes die je onder een kast zou kunnen plakken, is de adapter 0,5 tot 5W.
En het is echt wit licht, dus niet warmwit oid (die ik heb dan ;))

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn helaas ook trieste ondernemers die hun 'kennis' maar kopieren en op hun website plakken, we vinden het erg triest, maar het zegt wat ons betreft ook genoeg:
http://www.led-line.nl/contents/nl/about.html

Rechtstreeks gekopieerd van onze website:
http://www.uniled.nl/shop/web/nl/veelgestelde-vragen

Triest maar waar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len

Len

Leeg

Nah, bij led-line.nl staat er een [center] tag omheen. Dat ziet er echt anders uit hoor ;) :p :*

Free Tibet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor onze woning met ca 37 inbouwspots met de par 20 lamp (50 Watt) zoeken wij een vervangende inbouwspot met LED verlichting. De lampen kunnen grotendeels worden gedimd. De inbouwmaten van de spots zijn: ca. ø 75 mm x 140 mm. gezien de besparing die de LED verlichting oplevert lijkt het ons zinvol, om vooral in de vertrekken waar we de sports veel gebruiken, alles te vervangen door spots tbv LED. Maar de huidige lichtopbrengst én sfeer moet liefst niet minder of slechter.
Wie kan ons op een goed spoor brengen voor deze "omruil" actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, ik was hier al een tijdje niet geweest maar dit
topic gaat zeker de goede kant op, wat een bron van informatie! :)

Vond het wel even leuk om mede te delen dat we sinds afgelopen maand
een nieuwe 3x2 Watt spot hebben geïntroduceerd. Deze 3x2Watt spots heeft CREE LEDs
en een extra warme lichtkleur van 2700K, de stralingshoek is ook verbeterd van 30 naar 50 graden

Dit is de 1e ledspot die echt zeer warm licht uitstraalt.
Hij geeft +-400Lumen aan licht en is zowel qua lichtkleur als qua lichtopbrengst
niet te onderscheiden van 35Watt halogeen spots.
Groot voordeel is dat hij even groot is als de 3x1Watt spots en dan ook
in alle standaard armaturen past.

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article1931840.jpg

Meer nieuws? ja!
De MR16 variant van deze nieuwe ledlamp is dimbaar!
Hier leveren wij ook een dimmer voor incl. afstandsbediening zodat
u het licht vanuit uw stoel kunt dimmen.

Afbeeldingslocatie: http://www.leditlight.net/article1936002.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2008 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Verwijderd schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 17:10:
Vond het wel even leuk om mede te delen dat we sinds afgelopen maand
een nieuwe 3x2 Watt spot hebben geïntroduceerd. Deze 3x2Watt spots heeft CREE LEDs
en een extra warme lichtkleur van 2700K, de stralingshoek is ook verbeterd van 30 naar 50 graden
Leuke spotjes, maar alle lampen die ik tot nu toe heb gezien passen niet in mijn armatuur. Die is echt helemaal gemaakt voor 20W MR16 halogeentjes.

De exacte maten van de spotjes is wat ik écht mis bij winkels. De maten die voor mij belangrijk zijn :

-de diameter van de spotjes (bij mij 50mm)
-de lengte van de spotjes, vanaf de basis (dus exclusief de stiftpennetjes) (bij mij 39mm, zeg 40 ;)

Zou je die misschien kunnen toevoegen als extra informatie?

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.