Appartement verlicht met maximaal 200 Watt.
Deel 2: Installatie SMD LED strip.
Na het vervangen van de conventionele verlichting door LED (zie deel 1) wilde ik nog een stapje verder gaan: een "Living Colors Room" leek me wel wat. Op internet vond ik wat LED toepassingen voor bedrijven en kwam uiteindelijk uit op RGB SMD LED strip. Ik had hierbij de voorwaarde dat de kleur makkelijk aan te passen moest zijn en het een muur goed kan uitlichten.
De montage moest gaan plaatsvinden op een reeds eerder aangelegde wandgoot (voor het wegwerken van de geluidskabels van mijn thuisbioscoop). Wandgoten zijn groot en lomp en bedacht dat geleiderails voor schuifdeuren wel een oplossing zou zijn, het werd het volgende profiel:
Nadat mijn vragen (kan het allemaal wel wat ik wil, welke voeding is er nodig, hoe zit het met de aansluitdraden, welke afstandbediening kan ik gebruiken) via e-mail en telefoon werden beantwoord
besloot ik de volgende bestelling bij
www.ledtuning.nl te plaatsen:
* 5 x
LED strip Full-color, RGB (12V, 30 LED's per mtr) (LS12RGB30I13) a EUR 37,50 per meter
Inleiding:
Alle kleuren kunnen gemaakt worden door Rood, Groen en Blauw afzonderlijk te regelen (Common-Anode). De strip kan per 3 LEDs op maat geknipt worden (per 100mm). Uitermate flexibel, nauwe bochten mogelijk. Het is goed bestand tegen schokken en vibraties. Eenvoudige installatie, heeft zelfklevende tape. Belangrijke energiebesparing. De LED-strips kunnen verlengd worden door ze met elkaar door te verbinden m.b.v. de soldeerpunten, waar de voeding door gaat.
Technische gegevens:
- Kleur licht: Full-color, Rood, Groen, Blauw (Common-Anode)
- Licht Intensiteit (F): Rood: 9 ~ 11 lm/meter
- Groen: 10 ~ 12 lm/meter
- Blauw: 8 ~ 10 lm/meter
- Openingshoek (2θ1/2): 120 °
- Piek Golflengte (λP): Rood: 620 ~ 635 nm, typisch 630 nm
- Groen: 520 ~ 530 nm, typisch 525 nm
- Blauw: 460 ~ 470 nm, typisch 565 nm
- CIE-diagram coördinaten: Rood: X:0.708 Y:0.292 (1931 CIE norm)
- Groen: X:0.114 Y:0.826 (1931 CIE norm)
- Blauw: X:0.136 Y:0.040 (1931 CIE norm)
- Lengte: Per meter of op specificatie (Prijs per meter!)
- Lengte per segment: 100mm (kan per segment op maat geknipt worden)
- Lengte per haspel: 5 m
- Aantal LED’s: 30 LED’s/meter
- Werkspanning (V): 12 V
- Werkstroom (A): Red: 0.18 A/meter
- Green: 0.14 A/meter
- Blue: 0.16 A/meter
- Total (RGB): 0.48 A/meter
- Max. lengte: 7 meter
- Breedte: 8 mm
- Dikte: 2.1 ~ 2.3 mm
- Min. buig radius: 10 mm
- Gewicht: 20 gram/meter
- Opslagtemperatuur (TSTG): -40 ~ +100 °C
- Bedrijfstemperatuur (TOPR): -40 ~ +80 °C
- Soldeervoorwaarden (TSOL): Max. 10 Sec. @ 260 °C
- Levensduur: 30.000 uur
- RoHS richtlijn: Voldoet aan RoHS 2002/95/EC
Opmerking:
Knippen per 3 LEDs op de markeringen (iedere 100mm). Afgeknipte delen kunnen weer worden gebruikt, de verbindingen kunnen gemaakt worden op de gereserveerde aansluitingen. Max. 10 Sec. en 260 °C. De minimum buigradius is 1cm. Let op voor beschadigingen tijdens montage.
* 1 x
12V/24V 3x2.5A Chromoflex RGB-Controller met IR ontvanger [LC24V25A3C7] a EUR 47.50
Inleiding:
Chromoflex is een excellente full-colour controller en was ontworpen voor gebruik met RGB LED strips. Het kan tot 16 miljoen verschillende kleuren genereren met 3 kanalen. Daarom is het de ideale controller voor allerlei soorten geavanceerde lichteffecten, deco en ontspannings verlichting. Chromoflex heeft verschillende ingebouwde effecten, van rustige kleurverandering, tot en met show effecten. Externe drukknoppen, DIP switches of PC software kan worden gebruikt om de modulen aan te sturen. Tot max. 30 controllers kunnen samen in een network aangesloten worden. Het complete network kan bediend worden met standaard drukknoppen of (erg handig) met een infrarood afstandsbediening.
Inhoud:
Elke Chromoflex wordt verstuurd met een korte beschrijving, een connector voor de voeding en een connector voor de netwerkinterface, een korte aansluiting (kabeltje) voor het aansluiten van 4 externe
drukknoppen en IR ontvanger. De connectorkabel naar een PC (RS232) is als een appart item beschikbaar of kan gemakkelijk zelf gemaakt worden (zie software documentatie). De Infrarood-Afstandsbediening is een optionele accessoire. De IR ontvanger wordt meegeleverd met de controller.
Software / verdere informatie:
Verschillende Chromoflex modulen kunnen aangesloten worden in een netwerk. Voor programering is de software "Chromoflex Editor" vrij voor download beschikbaar van de Internet site (adres staat aan het eind in de beschrijving). Een COM-poort (RS232) of een standaard USB/RS232 converter is nodig.
Voorgeprogrammeerde effecten (8 stuks):
- Standaard kleur verandering, kleur verandert elke 5-60 seconden, standaard = 2.5 seconden.
- Langzame (heel zachte) kleur verandering elke 30-180 seconden, standaard = 10 seconden.
- Random veranderende kleuren "Blob"
- Gedefinieerde kleur verandering door gebruiker. (kan veranderd worden d.m.v. "Chromoflex Editor" software voor PC, standaard is rood-groen-blauw)
- Random veranderende kleuren "LSD"
- Simulatie van een vuur "Fire"
- Simulatie van een onweersstorm met lichtflitsen ("Flash")
- Random gekleurde flitsen ("Burst")
Als je je eigen kleur veranderingen wilt programeren, dan kan dit heel gemakkelijk met de gratis software voor PC "Chromoflex Editor". Deze software kan gratis worden gedownload van de Internet site. De 8 effecten kunnen geselecteerd worden met 4 druknoppen. Met elke knop kan twee effecten gekozen worden.
Werkspanning: 12V/24V.
Uitgangsstroom: max. 2.5A / kanaal (3 kanalen).
Gewicht: 95 grams.
Afmetingen LxBxH: 96x51x34mm
*
1 x Voeding 12V 5A 60W (PS12V5A60W0) a EUR 24.90
Bron:
http://www.ledtuning.nl/c...?cPath=91&products_id=295
Nu moest de 5 meter LED strip in stukken geknipt worden (kan om de 10 cm) en dus was een goed lichtplan nodig:
Na het eerst testen of het goed zou gaan werken met (goede kwaliteit CAT 5) patchkabel ben ik aan het solderen gegaan, het resultaat:
Na het aanzetten bleek echter dat sommige gedeeltes het niet deden, vreemd genoeg lag dat niet aan de soldeerpunten maar waarschijnlijk ben ik wat te ruig omgegaan met de LED strip en is deze te scherp gebogen geweest. De eerste 10 cm van een bepaald segment werkte en de achterliggende 90 cm niet. Na storingszoeken (los solderen en voeding aan de andere kant aansluiten) bleek die 90 cm het gewoon te doen. De voeding komt echter vanuit 1 kant dus is dit opgelost door 'een bypass', zie de extra blauw/witte aansluitdraden in de hoek:
Als de strip aanstaat is het donker en zie je gelukkig niets meer van 'de bypass':
Na het aanleggen van een RS232 verbinding tussen mijn PC en de Chromoflex kan ik de strip elke kleur geven die ik wil:
Ook kan ik een standaard Philips (RC5 code) afstandsbediening gebruiken en zelfs mijn telefoon (via
programma IRremote) om dit licht aan of uit te doen of elke kleur te geven die ik wil.
Het eindresultaat is een Living Colors Room:
Het is niet elke dag feest dus gewone verlichting is ook wel fijn:
Maar ben een beetje kleurenblind en ga toch voor:
Op de website van de leverancier is het stroomverbuik van deze gadget makkelijk na te gaan:
Werkspanning in Volts = 12 V
Stroom per meter in Amps = 0.48 A
Totale stroom in Amps = 2.4 A
Totaal vermogen LED-strip = 28.8 W
Voordat ik aan de bevestiging van de SMD LED strip begon dacht ik dat het nodig zou zijn een extra aluminium strip (met dubbelzijdig plakband) aan de wandgoot te bevestigen zodat je niet direct in de LEDs zou kunnen kijken. Dit bleek uiteindelijk niet nodig, de LEDs op de strip stralen recht naar beneden en de strip is dimbaar. Het effect is erg geslaagd, mijn kamer lijkt zelfs groter geworden.
Samengevat heb je wel wat technische kennis en geduld nodig om met SMD LED strip aan de slag te gaan, het is nog niet 'voor het grote publiek'. Het is ook niet goedkoop, dus schaf wat RGB spots of een LivingColor lamp aan als je geen hobbyist bent.
Met dank aan alle tweakers die me inspiratie hebben gegeven en de twee webshops voor hun hulp en tips. Hoop dat mijn informatie en ervaringen jullie ook weer verder helpen. Als er nog vragen of opmerkingen zijn: ik blijf dit forum volgen want ben er van overtuigd dat LED licht de verlichting van de toekomst is.
Voor de liefhebber: in een filmpje zijn de te maken effecten goed te zien, ik ben klaar voor het geven van m'n volgende feestje:
http://img532.imageshack....teninactieconvertejh5.flv
Edit: Oh ja, en wie wil weten hoe LEDjes worden gemaakt gaat naar:
http://www.ledtuning.nl/index_site.php?Name=ledfun_NL