Begrijp me goed, het was niet de bedoeling om Uniled in een donker daglicht te stellen, sterker nog, ik neem hun niet kwalijk dat er bij leds zijn gesneuveld. Zoals ik al aangaf in mijn verhaal dat we met zijn allen in een prematuur stadium zitten waarbij nog veel ervaring moet worden opgedaan.
Natuurlijk is het jammer dat leds de geest geven en ja ze kwamen bij uniled vandaan. Maar daar ging het mij in de basis niet om en ik ga gewoon door met expirimenteren, Ik raak niet zomaar uit het veld geslagen.
Maar . . . Uniled geeft aan dat hun leds op zowel AC als DC branden en ik heb de leds aangesloten op de bestaande trafo's die voorheen halogeen voedden. Dat is AC, dus zou dat geen probleem mogen en moeten zijn. Inderdaad zijn de leds van het toilet wellicht / waarschijnlijk getroffen door de triac-regeling welke overigens slecht aan of uit schakelden en geen dimfunctie hadden. Maar de fase-aansnijding zou best wel eens fataal kunnen zijn geweest.
In de bijkeuken zijn 3 halogeentjes vervangen door 3 leds, ook gestuurd door een bewegingsmelder middels een ingebouwd relais en daar zijn de leds heel gebleven, althans, enkele ledjes zijn inmiddels gedoofd in alle drie de lampjes maar nog niet storend. Ook dit is in de basis uiteraard niet goed.
Maar waar ik werkelijk naar toe wilde, geef nu eens precies aan welke voeding nodig is bij welke leds. Ik heb indertijd de 38 leds uitvoering uitvoering besteld, zo simpel. Welke trafo hoort daarbij en waarom kan een halogeentrafo deze leds niet voeden. Als je in één keer een aankoop doet waarbij een huwelijk is met leds en voeding spoort dat aan tot een snellere vervolgaktie dan hetgeen ik tot nu toe heb gedaan.
Ik blijf het een mateloze intressante materie vinden. Inmiddels ook wat Ikea spotje gekocht en dat bevalt me prima,. goede spreiding, ingebouwde voeding en mooi warm licht. Bij een nieuw verlichtingsdoeleind zal ik ook gegarandeerd led als basis toepassen. Maar dan moet de afloop min of meer zijn verzekerd anders wordt het een te dure investering.
@Uniled
Ik had de leds terug kunnen sturen maar dan is de oorzaak niet opgelost, daar hebben jullie niets aan en ik ook niet. Dat geld vind ik opzich helemaal nog niet zo boeiend. Vervelender vind ik nog dat ik 2 keer het plafond in moet om een en ander te modificeren. En ik wil best meedoen aan een expiriment. En eerlijk is eerlijk, jullie waren best bereidwillig, dat moet absoluut gezegd.
De moraal was en blijft: laat iemand nu eens zeggen welke voeding nodig is bij welk type led.
Iedereen verkoopt tegenwoordig leds. Dan weet iedereen van zijn eigen leds welke voeding nodig is . . . . . toch?
Geen groeten, dat mag niet hier maar wel vriendelijk bedoeld.
[
Voor 1% gewijzigd door
con1 op 03-07-2008 21:06
. Reden: aanvulling en foutje ]
Ik ben niet gek, ik ben anders.