LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:
  • 357.539 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Sjah schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:59:
Als ik @Guus... post lees, zou je bijna denken dat Linux onveilig is, en vraag je je bijna af waarom er geen Antivirus nodig is.

Had laatst een vaag app installt, en daarna weer uninstallt, mocht dat malware zijn vraag ik me af of een uninstall afdoende is..
Ja en nee, nee en ja :+

Ergens heeft @Guus... een punt, net als @Sjah:

Security, antivirus, en kwetsbaar zijn is van 101 zaken afhankelijk: fysieke toegang, kwetsbare gebruik/standaard instellingen, Linux (en ICT algemeen) draait sterk om vertrouwen.

Onderaan de streep zijn er 101 stuks aan software, libraries, hardware. Firmware, datacenters etc. Welke allemaal een onderdeel en rol hebben in een lange ketting van … vertrouwen.

Er is altijd ergens een kans dat iemand zijn rechten en bevoegdheden misbruikt. Ieder stukje software en bron wat je gebruikt leukt op vertrouwen.

Er is -niets- 100% veilig. Maar ik (en mijn klanten ) zijn in mijn beleving een stuk minder kwetsbaar dan gemiddeld Windows netwerk of servertje.

Maar om nu te stellen dat xorg VS wayland nu zo’n gigantisch verschillend zijn, acht ik beperkt. Zelfde geld over de meeste pakketjes of bundels: deze download je ergens, daarbij vertrouwen we de bron, de isp verbinding, de ontwikkelaars, de controle systemen, etc etc

Security en veiligheid is nooit klaar - en kunt het super strak maken. Maar ergens ligt een balans tussen bruikbaarheid en geaccepteerd risico

[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 16-05-2025 01:17 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 08:00

ResuCigam

BOFH

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPm0W0bzw4GGjiDqSJQ1-Dfwb4Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WVo544sfKGI4SjQPhSBQs4fw.png?f=user_large

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Het erge is dat ik ook direct geloof dat dit echt is, Linux gebruikers zijn absoluut een vak apart.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:41
Je zag dit natuurlijk ook bij de XZ backdoor. Die targette ook alleen het build proces van .deb en .rpm (meen ik). Waardoor een heel aantal andere distros sowieso al niet vatbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:28:
[...]

Je zag dit natuurlijk ook bij de XZ backdoor. Die targette ook alleen het build proces van .deb en .rpm (meen ik). Waardoor een heel aantal andere distros sowieso al niet vatbaar waren.
Alle distros waren vatbaar, die ssh via systemd lieten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:41
HollowGamer schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:55:
[...]

Alle distros waren vatbaar, die ssh via systemd lieten lopen.
Neen. Het extra gebeuren werd tijdens het compilen/packagen uitgevoerd en gebeurde alleen bij .deb en .rpm builds. Hoewel het misbruik wellicht wel zou werken op andere distro's werd dus niet mee gecompileerd voor dir distro's (maar als je de bestanden uit die .deb file zou gebruiken op een andere distro kan het best dat het dan wel "werkte" / je vatbaar was. Maar uiteraard gaat niemand een .deb op bv Arch installeren, voor een package dat gewoon in de Arch repo zit).

Dus dat alle distro's vatbaa/getroffenr waren is gewoon pertinent niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

RobertMe schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Neen. Het extra gebeuren werd tijdens het compilen/packagen uitgevoerd en gebeurde alleen bij .deb en .rpm builds. Hoewel het misbruik wellicht wel zou werken op andere distro's werd dus niet mee gecompileerd voor dir distro's (maar als je de bestanden uit die .deb file zou gebruiken op een andere distro kan het best dat het dan wel "werkte" / je vatbaar was. Maar uiteraard gaat niemand een .deb op bv Arch installeren, voor een package dat gewoon in de Arch repo zit).

Dus dat alle distro's vatbaa/getroffenr waren is gewoon pertinent niet waar.
Dat is beetje wat bedoelde met mijn bijna logoschenpost hierboven; zo veel factoren die meespelen. Als het allemaal zo’n gaten kaas zou zijn, zou huidig internet niet bestaan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:19
HollowGamer schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 21:45:
[...]

Ja, je praat inderdaad te kort door de bocht (sorry).

Sudo is een middel om root te worden, maar dan nog moet je wel in de juiste groep daarvoor zitten. De meeste apps draaien niet meer in root, en met een Flatpak zelfs in een sandbox. Browsers hebben hun eigen sandbox, maar dat is nogal onhandig met Flatpaks, aangezien je twee lagen door moet.
Ook dat is te kort door de bocht ;)
Sudo is een middel om commando's uit te voeren als een andere user waarbij root de default andere user is. Groepen zijn ook niet per se nodig, je kunt gewoon een specifieke user in de configuratie opnemen zonder groep en die toegang geven tot bepaalde commando's als root, als een andere user of toegang tot alle commando's. En dat kan ook weer zonder password, het is maar net hoe je het wil inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
En we zijn weer terug op Arch Linux (cachyos). :+

Ik heb Fedora en OpenSUSE geprobeerd, maar beide hebben nadelen.
De meeste vind ik toch echt het ontbreken van goede documentatie, extra package support (geen AUR) en Flatpaks hebben voor mij als developer ook nog wat nadelen.

Het fijnste van non-Atomic is dat je heel snel packages kunt installeren. Bij de Atomic moest ik steeds opnieuw rebooten en ik ondervond ook genoeg performance issues. Daarnaast heb ik een NV, en op beide was het teleurstellend geregeld.

Het meest teleurstellende vond ik toch echt OpenSUSE. Ze hebben issues met hun update manager, en dat is al langer dan een week geen updates (dus ook geen Firefox security fixes!). Toevallig vond ik het op Reddit, anders had ik geen idee wat aan de hand was.

Tot nu toe goede performance en je kunt ook heel eenvoudig bloat verwijderen, al vind ik de basis netter vergeleken met andere als uBlue images.

Zeker een aanrader, maar enkel als je geen beginner meer bent. :)

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 24-05-2025 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark de Vaal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:29
HollowGamer schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:07:
En we zijn weer terug op Arch Linux (cachyos). :+

Ik heb Fedora en OpenSUSE geprobeerd, maar beide hebben nadelen.
De meeste vind ik toch echt het ontbreken van goede documentatie, extra package support (geen AUR) en Flatpaks hebben voor mij als developer ook nog wat nadelen.

Het fijnste van non-Atomic is dat je heel snel packages kunt installeren. Bij de Atomic moest ik steeds opnieuw rebooten en ik ondervond ook genoeg performance issues. Daarnaast heb ik een NV, en op beide was het teleurstellend geregeld.

Het meest teleurstellende vond ik toch echt OpenSUSE. Ze hebben issues met hun update manager, en dat is al langer dan een week geen updates (dus ook geen Firefox security fixes!). Toevallig vond ik het op Reddit, anders had ik geen idee wat aan de hand was.

Tot nu toe goede performance en je kunt ook heel eenvoudig bloat verwijderen, al vind ik de basis netter vergeleken met andere als uBlue images.

Zeker een aanrader, maar enkel als je geen beginner meer bent. :)
Ik ben ook al een jaar bij Cachy en ga nergens meer heen. Je kan er alles op installeren (kan ook een probleem zijn) en out of the box ready. Om toch een beet look and feel te houden met andere distro's draai ik wel een VM.
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.