Ja en nee, nee en jaSjah schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:59:
Als ik @Guus... post lees, zou je bijna denken dat Linux onveilig is, en vraag je je bijna af waarom er geen Antivirus nodig is.
Had laatst een vaag app installt, en daarna weer uninstallt, mocht dat malware zijn vraag ik me af of een uninstall afdoende is..
Ergens heeft @Guus... een punt, net als @Sjah:
Security, antivirus, en kwetsbaar zijn is van 101 zaken afhankelijk: fysieke toegang, kwetsbare gebruik/standaard instellingen, Linux (en ICT algemeen) draait sterk om vertrouwen.
Onderaan de streep zijn er 101 stuks aan software, libraries, hardware. Firmware, datacenters etc. Welke allemaal een onderdeel en rol hebben in een lange ketting van … vertrouwen.
Er is altijd ergens een kans dat iemand zijn rechten en bevoegdheden misbruikt. Ieder stukje software en bron wat je gebruikt leukt op vertrouwen.
Er is -niets- 100% veilig. Maar ik (en mijn klanten ) zijn in mijn beleving een stuk minder kwetsbaar dan gemiddeld Windows netwerk of servertje.
Maar om nu te stellen dat xorg VS wayland nu zo’n gigantisch verschillend zijn, acht ik beperkt. Zelfde geld over de meeste pakketjes of bundels: deze download je ergens, daarbij vertrouwen we de bron, de isp verbinding, de ontwikkelaars, de controle systemen, etc etc
Security en veiligheid is nooit klaar - en kunt het super strak maken. Maar ergens ligt een balans tussen bruikbaarheid en geaccepteerd risico
[ Voor 4% gewijzigd door himlims_ op 16-05-2025 01:17 ]