Jolijter schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:58:
[...]
Het klopt grotendeels wat je zegt. Het voordeel waar ik naar refereer gaat over het feit dat als je dan aan je host OS wat toevoegt (layered), met 1 commando te herleiden is wat je allemaal hebt toegevoegt (bijv. `rpm-ostree status` bij een rpm-ostree OS). Wanneer je zo'n applicatie weer weghaalt wordt je OS opnieuw neergezet alsof het nooit geïnstalleerd is geweest, ook als je tussendoor allerlei andere updates hebt doorgevoerd. Volgens mij is dat conceptueel anders dan de processen die jij beschrijft.
Logs van je package manager tonen ook wat je hebt gedaan. Misschien niet direct wat je eventueel aan config doet in /etc, maar daar zijn ook tools voor om dat voor je bij te houden en wil je terug naar distro default, is er bij iig iets als Debian dpkg-reconfigure en bij Fedora zal je vast ook wel iets hebben om config te herstellen.
Ik begrijp niet zo goed wat je met de vergelijking over een jaar lang geen updates installeren bedoelt. Ik update mijn OS regelmatig.
Er werd beweert dat een immutable OS een jaar later nog net zo stabiel zou zijn. Als je niet update, is dat waar. Maar als je wél update heb je nog steeds te maken met de stabiliteit van de software zelf. Dus als je Mesa bijvoorbeeld een bug heeft, gaat een immutable dat niet oplossen en is het derhalve niet 'net zo stabiel' als een jaar geleden waar die bug niet aanwezig was.
Vishari Beduk schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:39:
[...]
Ik kijk nooit youtube op het werk. Alleen thuis in mijn vrije tijd.
Voor mij is het een manier om bij te blijven met nieuwe ontwikkelingen. Bijvoorbeeld als Angular weer een release heeft gehad wat daar dan in zit en hoe je het gebruikt.
Ik ben all-round beheerder en heb te maken met Windows+MS producten (voornamelijk, helaas), Linux, netwerken, storage, virtualisatie, etc. Als ik tijdens werk een issue heb of wat moet opzoeken hoe iets werkt, ga ik echt niet wachten tot ik thuis ben om die ene video te kijken wat mijn probleem beschrijft. Maar het probleem dus met die video's is dat het beeld is. Er is geen ctrl+f en omdat ik dus voornamelijk met MS te maken heb, heb ik geen zak aan een 6 maanden oude video over een cloud functie, omdat in de tussentijd de interface als 4x is verandert en 10 functies uitgefaseerd zijn en net zo veel nieuwe zijn bedacht.