Toon posts:

LNX Kroeg - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:
  • 381.031 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:29

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Vishari Beduk schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:07:
Maar even wat leukers; er is op youtube een interview van Linus op LTT.
Echt een aanrader om te bekijken.
Meh, maakt mij niet uit wie er bij LTT is, die oprichter van het kanaal vind ik zo'n vreselijke kwal dat ik niks van z'n tig kanalen die onder z'n media groep vallen wil kijken. Zeker nadat GN z'n arrogantie en aantoonbare fouten aankaartte en bijna tegelijkertijd de slechte werksfeer met hoge druk op video's maken ten koste van kwaliteit, vrouwonvriendelijke houdingen e.d.

Sowieso, tijd terug had 'ie een video reeks over gebruik van Linux, was er erg negatief over (van wat ik hier heb begrepen), klaagde dat het snel stuk ging terwijl hij zelf letterlijk 'I know what I am doing" intypte als complete nitwit om het bewust stuk te maken. Die gast is zo ongeschikt, dat 'ie zelfs MacOS weet te slopen. En dat is an sich al een hele kunst. :X

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hero of Time schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:19:
[...]

Meh, maakt mij niet uit wie er bij LTT is, die oprichter van het kanaal vind ik zo'n vreselijke kwal dat ik niks van z'n tig kanalen die onder z'n media groep vallen wil kijken. Zeker nadat GN z'n arrogantie en aantoonbare fouten aankaartte en bijna tegelijkertijd de slechte werksfeer met hoge druk op video's maken ten koste van kwaliteit, vrouwonvriendelijke houdingen e.d.

Sowieso, tijd terug had 'ie een video reeks over gebruik van Linux, was er erg negatief over (van wat ik hier heb begrepen), klaagde dat het snel stuk ging terwijl hij zelf letterlijk 'I know what I am doing" intypte als complete nitwit om het bewust stuk te maken. Die gast is zo ongeschikt, dat 'ie zelfs MacOS weet te slopen. En dat is an sich al een hele kunst. :X
Dit dus. Onsympathieke gast.

• Loyal Chip
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-12 09:23
Hero of Time schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:19:
[...]
Sowieso, tijd terug had 'ie een video reeks over gebruik van Linux, was er erg negatief over
Ik heb hier wel iets van geleerd. Alles wat hij doet met een grote korrel zout nemen 8)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Loyal Chip schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:36:
[...]

Ik heb hier wel iets van geleerd. Alles wat hij doet met een grote korrel zout nemen 8)
De enorme natuurlijke zoutvlakten bevatten niet eens genoeg zout voor de onzin die hij doet/uitkraamt.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:32:
[...]

Dit dus. Onsympathieke gast.
Maar ik vind dat van veel YouTubers, echt dat ze praten over SteamOS, Windows, etc. Maar kennelijk is Linux installeren, heel erg lastig?

Die Jay2z(?) ook. Helemaal Bazzite afkraken (het is niet mij favoriete distro), maar dus totaal geen geduld of willen leren. Ik twijfel ook vaak of ze de BIOS kunnen instellen. Voor mij is het ook lastig, maar ik ben een leek, zij zogenaamd de expert.

Ik neem dus alles op YouTube met een korreltje zout, al luister ik vaker naar hem: https://youtube.com/@savvynik

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HollowGamer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:44:
[...]

Maar ik vind dat van veel YouTubers, echt dat ze praten over SteamOS, Windows, etc. Maar kennelijk is Linux installeren, heel erg lastig?

Die Jay2z(?) ook. Helemaal Bazzite afkraken (het is niet mij favoriete distro), maar dus totaal geen geduld of willen leren. Ik twijfel ook vaak of ze de BIOS kunnen instellen. Voor mij is het ook lastig, maar ik ben een leek, zij zogenaamd de expert.

Ik neem dus alles op YouTube met een korreltje zout, al luister ik vaker naar hem: https://youtube.com/@savvynik
ik kijk dingen als "peter millard", die hout bewerkt. Dat is echt andere koek. Geen muziekjes, geen geschreeuw, geen semi-grappige grapjes, weinig clickbait. Of "forgotten weapons".

It YouTubers kijk ik zeer weinig, toevallig recent wat afleveringen van "network berg" gekeken over mikrotik spulletjes.

• HollowGamer
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:45:
[...]
ik kijk dingen als "peter millard", die hout bewerkt. Dat is echt andere koek. Geen muziekjes, geen geschreeuw, geen semi-grappige grapjes, weinig clickbait. Of "forgotten weapons".

It YouTubers kijk ik zeer weinig, toevallig recent wat afleveringen van "network berg" gekeken over mikrotik spulletjes.
Misschien moet ik dat ook meer gaan doen. :)

De schreeuwende en drukke YouTubers heb ik nooit gekeken en begrepen. Kennelijk vinden mensen dat leuk?

Ik vind het wel goed dat er meer verteld wordt over Linux. Of dat nu positief of negatief is (dingen moet ook beter), dat vind ik een goede ontwikkeling.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Mjah, Jayztwocents heeft met z'n paar video's over Bazzite iig wel aangegeven zelf niet veel van te weten. Z'n cameraman Phil heeft het zelfs op een systeem geïnstalleerd voor hem omdat hij het zelf niet kan. Zegt 'ie ook netjes. Dat 'ie dan klaagt dat Bazzite opeens niet meer kan starten op het dual boot systeem dat 'ie heeft heeft idd volledig te maken met z'n gebrek aan kennis en het niet weten dat Windows de boel graag verkloot. De comments bij die video geven dat wel veelvuldig aan. Alleen jammer dat hij geen vervolg video heeft gemaakt hierover.

En ook jammer dat in de video waarbij hij benchmarks heeft gedraaid en vergelijkt met Windows op hetzelfde systeem onterecht zegt dat de performance te wensen over laat. Geen opvolgvideo om die fout te corrigeren, terwijl de comments allemaal wijzen naar power management zaken die blijkbaar toegepast worden (eigenlijk wel vreemd voor een desktop gerichte distro voor gaming).

Z'n video's zijn voornamelijk vermaak en soms informatief. Hij is echter niet zo'n arrogante kwal als LTT.

[ Voor 3% gewijzigd door Hero of Time op 03-12-2025 21:51 ]

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:30

L0g0ff

omg

Hero of Time schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:51:
[...]

Mjah, Jayztwocents heeft met z'n paar video's over Bazzite iig wel aangegeven zelf niet veel van te weten. Z'n cameraman Phil heeft het zelfs op een systeem geïnstalleerd voor hem omdat hij het zelf niet kan. Zegt 'ie ook netjes. Dat 'ie dan klaagt dat Bazzite opeens niet meer kan starten op het dual boot systeem dat 'ie heeft heeft idd volledig te maken met z'n gebrek aan kennis en het niet weten dat Windows de boel graag verkloot. De comments bij die video geven dat wel veelvuldig aan. Alleen jammer dat hij geen vervolg video heeft gemaakt hierover.

En ook jammer dat in de video waarbij hij benchmarks heeft gedraaid en vergelijkt met Windows op hetzelfde systeem onterecht zegt dat de performance te wensen over laat. Geen opvolgvideo om die fout te corrigeren, terwijl de comments allemaal wijzen naar power management zaken die blijkbaar toegepast worden (eigenlijk wel vreemd voor een desktop gerichte distro voor gaming).

Z'n video's zijn voornamelijk vermaak en soms informatief. Hij is echter niet zo'n arrogante kwal als LTT.
Er is ook een reden dat fedora silverblue, kinoite maar ook aurora en bluefin allemaal roepen dat je dit beter geen dual boot kunt gebruiken. Ik zie dat bazzite hier tegenwoordig offcieel wel support voor geeft (met een kleine waarschuwing) maar de kans is dat het stuk gaat behoorlijk aanwezig.

Zeker met zaken zoals rfkill (wifi, bluetooth) audio, power management (fastboot), bitlocker en ntp.

Als je dan niet weet wat je aan het doen bent is dual boot een recept voor gedoe.

Kies dan gewoon voor een full wipe, ga het echt gebruiken en geef dan je mening ;)

Maar misschien kan ik deze comment beter bij iemand onder zijn youtube kanaal plaatsen ;)

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10
HollowGamer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 20:54:
[...]

De schreeuwende en drukke YouTubers heb ik nooit gekeken en begrepen. Kennelijk vinden mensen dat leuk?
Er is er maar één uit die categorie die ik waardeer en dat is Chris Boden / PhysicsDuck. Zijn luidruchtigheid is enthousiasme voor het elektrovak plus een overduidelijke act. Wanneer hij de act uitzet voor de langere filmpjes komt er een zachtaardig persoon tussendoor. :)

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
Vishari Beduk schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 23:07:
Maar even wat leukers; er is op youtube een interview van Linus op LTT.
Echt een aanrader om te bekijken.
Een paar maanden terug, of was het vorig jaar??, was er een mooi interview met LT voor het twintigjarige bestaan van Git. Die was de moeite waard! Ff zien of ik die kan vinden…

Ja, deze: YouTube: Two decades of Git: A conversation with creator Linus Torvalds

• Vishari Beduk
  • Laatst online: 08:01

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Afgelopen weken bezig geweest om Fedora voor mij werkbaar te krijgen. Maar ik loop tegen teveel problemen op. Allemaal van die kleine settings hier en daar. Zijn allemaal wel op te lossen maar kost zoveel tijd.
Dus toch maar weer terug naar Ubuntu. En dat ondanks Linus Fedora aanbeveelt.
Momenteel heb ik hier Ubuntu en Fedora naast elkaar draaien. En met Ubuntu werken dingen meestal wel 'out of the box'.
Enige nadeel van Ubuntu is de grijs grauwe user interface. Maar zal hiervoor een apart topic aanmaken.

weet het niet meer

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:05:
Afgelopen weken bezig geweest om Fedora voor mij werkbaar te krijgen. Maar ik loop tegen teveel problemen op. Allemaal van die kleine settings hier en daar. Zijn allemaal wel op te lossen maar kost zoveel tijd.
Dus toch maar weer terug naar Ubuntu. En dat ondanks Linus Fedora aanbeveelt.
Momenteel heb ik hier Ubuntu en Fedora naast elkaar draaien. En met Ubuntu werken dingen meestal wel 'out of the box'.
Enige nadeel van Ubuntu is de grijs grauwe user interface. Maar zal hiervoor een apart topic aanmaken.
Fedora is gericht op de ervaren gebruiker, en dus meer gericht is op tweaken. Vandaar ook dat Linus het gebruikt.

Wil je inderdaad meer een out of the box ervaring, dan kom je snel bij Mint, Debian en Ubuntu uit. Voor mij zijn die beperkt. Dus voor iedereen is het anders.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 14:03
HollowGamer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:27:
[...]Wil je inderdaad meer een out of the box ervaring, dan kom je snel bij Mint, Debian en Ubuntu uit. Voor mij zijn die beperkt. Dus voor iedereen is het anders.
Linux Mint en Ubuntu ben ik met je eens, maar Debian? Ik ben zelf erg tevreden met Debian, maar het heeft iets mnder de out of the box ervaring dan die eerste 2.

• HollowGamer
  • Niet online
ahbart schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:33:
[...]

Linux Mint en Ubuntu ben ik met je eens, maar Debian? Ik ben zelf erg tevreden met Debian, maar het heeft iets mnder de out of the box ervaring dan die eerste 2.
Die stellen toch ook al best veel voor je in. Dacht ook dat experimentele dingen er bijvoorbeeld niet in zitten. Bij iets als Fedora kan dat wel vaak worden aangezet.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-12 14:03
HollowGamer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:37:
[...]
Die stellen toch ook al best veel voor je in. Dacht ook dat experimentele dingen er bijvoorbeeld niet in zitten. Bij iets als Fedora kan dat wel vaak worden aangezet.
Debian is gericht op stabiliteit en daardoor ook behoudender dan LM en UB. De basis is meer puur, zonder poespas. Veel hardware, hoewel steeds minder door verbeterde kernel ondersteuning, moet je zelf instellen. Denk aan wifi op laptops, wat soms voor beginners wel een uitdaging kan zijn.
Ik zou dan eerder Manjaro in dat lijstje zetten. Dat was voor mij veel meer out of the box.

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:07
nieuws: Ryzen AI Software komt in beperkte bèta uit voor Ubuntu Linux

Vraag me af waarom het enkel voor Ubuntu er is. Zal vast ook wel voor Windows zijn, maar daar gaat het me niet om. Waarom niet voor RHEL/Fedora ofzo...?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

HollowGamer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:37:
[...]

Maar een standaard configuratie beperkt je niet in wat je er effectief mee kan. Tenzij er keiharde compile defaults compleet anders zijn dan bij Fedora, maar dat zie ik ze nog niet zo snel doen eigenlijk bij Debian. Die zitten toch meer op de vanilla kant met hun eigen patches voor verbeteringen omdat upstream het (nog) niet toepast. Iets wat ze bij Fedora vziw ook doen.

Ik ben dan wel benieuwd naar voorbeelden waar zaken door specifieke keuzes wél op Fedora werken en niet op Debian.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

HollowGamer schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:27:
[...]

Fedora is gericht op de ervaren gebruiker, en dus meer gericht is op tweaken. Vandaar ook dat Linus het gebruikt.

Wil je inderdaad meer een out of the box ervaring, dan kom je snel bij Mint, Debian en Ubuntu uit. Voor mij zijn die beperkt. Dus voor iedereen is het anders.
Mint; gruwelijk. Bah.

Wat ik bedoel/bedoelde is dat ik geen system admin ben. Ik ben software developer en vooral bezig met docker.
Op mijn werk doen we veel bijna alles met Azure, en dan zo veel mogelijk de Linux varianten binnen Azure.
En dan merk je dat Docker icm gewoon werkt. Dus kan ik tijd besteden aan docker ipv subtiele verschillen die fedora om wat voor reden ook anders doet,

weet het niet meer

• Liegebeest
Sjah schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:31:
nieuws: Ryzen AI Software komt in beperkte bèta uit voor Ubuntu Linux

Vraag me af waarom het enkel voor Ubuntu er is. Zal vast ook wel voor Windows zijn, maar daar gaat het me niet om. Waarom niet voor RHEL/Fedora ofzo...?
Omdat software packagen en klaarmaken voor verschillende distro’s gewoon meer werk is. Als je de source code kan krijgen staat niets je in de weg om het zelf werkend te maken op een andere distro.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Vishari Beduk schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:19:
[...]

Mint; gruwelijk. Bah.

Wat ik bedoel/bedoelde is dat ik geen system admin ben. Ik ben software developer en vooral bezig met docker.
Op mijn werk doen we veel bijna alles met Azure, en dan zo veel mogelijk de Linux varianten binnen Azure.
En dan merk je dat Docker icm gewoon werkt. Dus kan ik tijd besteden aan docker ipv subtiele verschillen die fedora om wat voor reden ook anders doet,
Ik spreek een beetje voor eigen parochie; maar zie mijn signature.

Juist als je als developer bent durf ik wel te beweren dat je met de juiste fedora image (kompass/aurora-dx kde of bluefin gnome) eerder up and running bent dan met vanilla ubuntu.

Het is installeren en klaar en alles wat je nodig hebt zit in de basis. En na een jaar is het nog steeds stabiel omdat je OS immutable is. Waar ik zelf normaal gesproken elke paar maanden ervaarde dat windows traag is geworden en je linux een bende door alle npm, custom repo's en extra packages; forceert de immutable werkwijze een stabiel en betrouwbaar systeem met alle dev tools default aan boord.

• Liegebeest
en je linux een bende door alle npm, custom repo's en extra packages;
Oftewel, je probeert alles in één omgeving te doen zonder containers, extra VMs of virtual envs.

Ik zou bij ontwikkelaars per project een aparte omgeving verwachten, bijv zoals dev containers in VS:Code.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-12 22:32
Liegebeest schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 06:38:
[...]

Oftewel, je probeert alles in één omgeving te doen zonder containers, extra VMs of virtual envs.

Ik zou bij ontwikkelaars per project een aparte omgeving verwachten, bijv zoals dev containers in VS:Code.
Dus je stelt voor om VMs en containers en de complexiteit daarbij toe te passen ipv een OS te kiezen die het nadeel voor je wegneemt?

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik gebruik VM's en containers inderdaad om problemen met allerlei verschillende versies en repo's te voorkomen. Met name met containers heb je precies in de hand welke versie waarvan je installeert. En dat is erg handig als het doelsysteem andere vereisten heeft dan je eigen developers/maintainer systeem.

• Liegebeest
Jolijter schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:11:
[...]

Dus je stelt voor om VMs en containers en de complexiteit daarbij toe te passen ipv een OS te kiezen die het nadeel voor je wegneemt?
Dat is exact wat ik voorstel.

Mijn host OS is productie, waar ik al mijn mail, kantoorspul en dat soort dingen op doe. Het dev-werk gebeurt in VMs of containers, op datzelfde host OS. Pentesten? Doe ik ook in een VM op diezelfde bak. Maar mijn host OS is heilig; ik wil daar geen gerommel met verschillende programmeertalen en tooltjes door elkaar heen.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

L0g0ff schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 04:06:
[...]
Juist als je als developer bent durf ik wel te beweren dat je met de juiste fedora image (kompass/aurora-dx kde of bluefin gnome) eerder up and running bent dan met vanilla ubuntu.
Er zijn gewoon enorm veel verschillende ontwikkel omgevingen. Tegenwoordig heeft iedere niche zelfs al een eigen programmeer taal. Denk bijvoorbeeld aan go.
Ik heb hier ubuntu en fedora naast elkaar draaien en in mijn specifieke geval werkt ubuntu zonder veel extra uitzoek werk.
Liegebeest schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 06:38:
[...]
Oei devcontainers, pijnlijk onderwerp.
Het zag er veel belovend uit. En ik heb het zelf ook met plezier gebruikt. Maar ik kreeg de indruk dat het een zinkend schip is.
Als ik nu de devcontainer van .net 10 op haal krijg ik een release candidate terwijl de officiele versie al uit is.
Liegebeest schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:02:
[...]
Mijn host OS is productie, waar ik al mijn mail, kantoorspul en dat soort dingen op doe. Het dev-werk gebeurt in VMs of containers, op datzelfde host OS. Pentesten? Doe ik ook in een VM op diezelfde bak. Maar mijn host OS is heilig; ik wil daar geen gerommel met verschillende programmeertalen en tooltjes door elkaar heen.
Ja! Dit is ook mijn ideale plaatje.
Behalve dat ik nergens nog VM's gebruik, voor de rest zoveel mogelijk in containers.

weet het niet meer

• Jolijter
Liegebeest schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:02:
[...]

Dat is exact wat ik voorstel.

Ik begrijp dat je daar VMs voor wilt gebruiken. Mijn development eisen zijn wat simpeler, ik werk in principe aan één codebase en heb daarmee weinig last van verschillende ontwikkelomgevingen.

Juist wanneer je host OS heilig is, is een immutable distro ideaal. Bij de Fedora Atomic Desktops heb je een base image waar je het liefst niet aan zit. Met flatpak kun je de kantoorspul etc installeren en met toolbox en/of Boxes (of andere VM software) kun je ontwikkelomgevingen opbouwen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar dat is niet inherent aan immutable distro. Je kan dat ook prima op een normale release regelen. Pak Mint, daar gooien ze ook Flatpaks tegenaan ipv Snap en Boxes en andere container oplossingen zijn daar ook gewoon beschikbaar. Hoeveel verandert je base OS dan nog?

Beweren dat een immutable stabieler is dan een normale installatie 'omdat het een jaar later nog net zo stabiel is', is hetzelfde zeggen dat je nooit hoeft te herstarten omdat je geen updates toepast. Een normale installatie zal als je het hele jaar er niet aan komt mbt updates ook na een jaar nog net zo stabiel zijn als de dag van installeren. Want je verandert immers niks.

Enige wat een immutable als 'extra' heeft, is dat het iets sneller terug te draaien is als het niet meer start. In andere gevallen kan je nog gewoon de schuldige packages downgraden om het op te lossen. Of als je een uitgebreider file system gebruikt ben je met een paar commando's ook zo weer terug op je vorige snapshot.

Immutable is geen heilige graal dat alle problemen oplost. Instabiliteit en fuckups met een update zijn hier ook net zo goed van toepassing. De impact is alleen wat kleiner.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

En het voorkomt de apt install bla waarna heel je systeem vol staat met nieuwe bla afhankelijkheden packages.

Als ik iets op mijn host systeem wil proberen buiten distrobox/brew/devcontainer/appimage/flatpak/vm dan is het:
"sudo bootc usroverlay", "sudo dnf5 install bla", even testen, rebooten en alles is weer teruggedraaid.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nogmaals, dat is niet speciaal voor immutable distro's. Gebruik LVM of een filesystem dat snapshots ondersteund en je kan exact hetzelfde doen.

• L0g0ff

L0g0ff

omg

Klopt, en met vm snapshots en backups kan het ook.

Maar met immutable is dit out-of-the box.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Fedora heeft heel lang al LVM als standaard partitionering methode. Met snapshots, hoppa, out-of-the-box rollback. BTRFS heeft ook snapshots out-of-the-box.

Immutable is niks anders dan een nieuwe manier voor al gevestigde technieken. Het is alleen eenvoudiger om te gebruiken.

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waar immutable flinke waarde kan toevoegen is bij gedeelde verantwoordelijkheid voor een systeem. Bijvoorbeeld een Linux team dat een (kale) VM oplevert naar de standaard van het bedrijf en een applicatie team dat daar zijn spullenboel op zet.

In zo’n gedeelte verantwoordelijk helpt het heel erg, omdat vaak het Linux team wordt aangekeken op de patching van zo’n doos, maar daarvoor afhankelijk wordt van de gebruiker. Met immutable kan je gemakkelijk deze scheiding van verantwoordelijkheid waarborgen. En ja dat kan ook anders, maar dit maakt het proces wel veel makkelijker.

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 20:32:
Nogmaals, dat is niet speciaal voor immutable distro's. Gebruik LVM of een filesystem dat snapshots ondersteund en je kan exact hetzelfde doen.
Dat is wel een andere techniek, niet LVM/snapshots (zoals btrfs).

• HollowGamer
  • Niet online
Hero of Time schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:48:
Fedora heeft heel lang al LVM als standaard partitionering methode. Met snapshots, hoppa, out-of-the-box rollback. BTRFS heeft ook snapshots out-of-the-box.

Immutable is niks anders dan een nieuwe manier voor al gevestigde technieken. Het is alleen eenvoudiger om te gebruiken.
Het is niet alleen eenvoudiger, maar ook stukken slimmer.

Je kunt bepaalde onderdelen echt op slot zetten (read only), je kunt rebasen, en je kunt zelf je image bouwen. Ik vergelijk het met het bouwen van een eigen Docker container.

Met Flatpaks en andere mogelijkheden er bovenop, heb je ook een veiliger systeem (in theorie dan).

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik denk nog wel eens terug aan vroeger, toen nog gewoon alle applicaties van iedereen op de afdeling op dezelfde computer draaiden, zonder containers.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• HollowGamer
  • Niet online
aawe mwan schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:54:
Ik denk nog wel eens terug aan vroeger, toen nog gewoon alle applicaties van iedereen op de afdeling op dezelfde computer draaiden, zonder containers.
Ik ook. De websites van vroeger waren allemaal geschikt voor 800x600 en later 1024x768.

Tegenwoordig is het allemaal responsive en flashy. Mis die oude tijd ook. Al had je toen ook Flash en IE6.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HollowGamer schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:32:
[...]

Ik ook. De websites van vroeger waren allemaal geschikt voor 800x600 en later 1024x768.

Tegenwoordig is het allemaal responsive en flashy. Mis die oude tijd ook. Al had je toen ook Flash en IE6.
je kreeg wel overal WordArt en marquee teksten , en later dansende bananen cadeau.
En tabellen om opmaak te doen. En daarna toen ee wat anders was dan IE ging de Postbank ooit Firefox ondersteunen. Dat was episch (slecht).

Stiekem was het toen net zo kut als nu.

• HollowGamer
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:55:
[...]
je kreeg wel overal WordArt en marquee teksten , en later dansende bananen cadeau.
En tabellen om opmaak te doen. En daarna toen ee wat anders was dan IE ging de Postbank ooit Firefox ondersteunen. Dat was episch (slecht).

Stiekem was het toen net zo kut als nu.
Dat klopt wel, en Linux bestond toen ook nog niet zo als nu. Je had nog Xorg dat altijd faalde, en Ubuntu dat toen pas opkwam.

Misschien denk je al snel dat vroeger alles beter was, maar misschien was dat niet zo? Ik heb wel het gevoel dat we vroeger met minder tevreden waren?

[ Voor 3% gewijzigd door HollowGamer op 14-12-2025 14:57 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HollowGamer schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:57:
[...]

Dat klopt wel, en Linux bestond toen ook nog niet. Je had nog Xorg dat altijd faalde.

Misschien denk je al snel dat vroeger alles beter was, maar misschien was dat niet zo? Ik heb wel het gevoel dat we vroeger met minder tevreden waren?
mwa Linux bestond al wel in de IE tijd die ik meemaakte, en ook in de tijd dat de postbank IE-only was.

Linux is uit begin jaren 90. IE en de Postbank speelde in 2001 ofzo.

WordArt, marquee 1997, dansende bananen 2000. Zoiets? En screenbeans 8)
offtopic:
ik wilde laatst iemand goatse, meatspin, blue waffle en nog wat van die tamelijk oldskool classics laten zien. Die zijn echt lastig te vinden tegenwoordig. Wel een miljard filmpjes met kids die kijken naar die originele beelden en dan hun reactie filmen

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 14-12-2025 15:03 ]

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

vroeger beter? wat!?
Ik heb juist precies het tegenovergestelde; tegenwoordig is het zoveel beter
Voor een software developer zijn er zoveel gratis IDE's die ook nog eens zo extreem goed zijn.
En er is zoveel informatie te vinden, bijvoorbeeld op youtube als je ergens geintresseerd in bent.
En als het dan nog niet lukt zijn er de AI tools die je met MCP uit de brand helpen.

Disclaimer; ja ik weet dat AI zijn (vele/grote) nadelen heeft, maar voor mij persoonlijk is de balans positief.

weet het niet meer

• HollowGamer
  • Niet online
Vishari Beduk schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:03:
vroeger beter? wat!?
Voor een software developer zijn er zoveel gratis IDE's die ook nog eens zo extreem goed zijn.
En er is zoveel informatie te vinden, bijvoorbeeld op youtube als je ergens geintresseerd in bent.
En als het dan nog niet lukt zijn er de AI tools die je met MCP uit de brand helpen.

Disclaimer; ja ik weet dat AI zijn (vele/grote) nadelen heeft, maar voor mij persoonlijk is de balans positief.
Eenvoud dan? Nu is het wel stukken ingewikkelder.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vroeger beter? wat!?

Gevolg van Youtube is dat ik 20 minuten naar iemand zit te luisteren ipv in 3 minuten met een ctrl-f de informatie vind.
Wmb geen echt positieve ontwikkeling.

AI doe ik bij voorkeur niet aan. Nog meer tech naar de VS en ik ben niet onder de indruk van de code die het genereert, maar dat is een persoonlijke keuze

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 14-12-2025 18:20 ]

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat van YT als resultaat terwijl je tekst wilt merk ik ook. Vreselijk irritant. Vooral op m'n werk waarbij ik via m'n telefoon muziek of wat anders luister en geen geluid uit m'n laptop wil laten klinken door de kantoortuin. Want stel je voor dat er ook maar iets van ondertiteling oid bij zo'n video wordt toegepast. En uiteraard door iemand die met een zwaar accent slecht verstaanbaar Engels spreekt en je er effectief alsnog geen zak aan hebt.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12 17:20

silverball

De wagen voor moderne mensen

vroeger beter? wat!?

Als vroeger een jaar of 5 geleden was, ja, dan was vroeger 'alles' beter. Toen kon ik nog kanttekeningen plaatsen over de werkdruk en bezetting zonder weggewuifd te worden "je hebt toch een chatGPT abonnement?"

Ik wordt nu door hogeraf geacht om 150% te leveren want "AI". Echter, ik ben juist achteruit gegaan in productiviteit:
  • Collega's die op aandringen van MT 100% ai pull requests indienen, zeer vermoeiend om te reviewen
  • De baas kan pr's omzeilen en commit gewoon 100% ai generated code. De meest rare bugs :X
  • Alle ai code die er wel inkruipt is direct 'legacy'. Niemand van ons heeft het geschreven/ in beeld
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

HollowGamer schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:14:
[...]
Eenvoud dan? Nu is het wel stukken ingewikkelder.
Ja, dat dan weer wel.
Boudewijn schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:20:
[...]
ik ben niet onder de indruk van de code die het genereert, maar dat is een persoonlijke keuze
Ik heb een copilot licentie die ik zelf betaal en het maakt mij echt productiever.
Ik zie het als pair programming hulp waarbij ik zelf de controle heb.
Hero of Time schreef op zondag 14 december 2025 @ 21:15:
Dat van YT als resultaat terwijl je tekst wilt merk ik ook. Vreselijk irritant. Vooral op m'n werk waarbij ik via m'n telefoon muziek of wat anders luister en geen geluid uit m'n laptop wil laten klinken door de kantoortuin.
Ik kijk nooit youtube op het werk. Alleen thuis in mijn vrije tijd.
Voor mij is het een manier om bij te blijven met nieuwe ontwikkelingen. Bijvoorbeeld als Angular weer een release heeft gehad wat daar dan in zit en hoe je het gebruikt.
silverball schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:29:
[...]
Als vroeger een jaar of 5 geleden was, ja, dan was vroeger 'alles' beter.
Ik zie 'vroeger' als een lineaire schaal; hoe verder in het verleden hoe erger het wordt.
We hebben nu een SAAS product dat >70% "vibe-code" is.
Het echt vibe coding is een apart verhaal.
Je hebt copilot als hulp waarbij je zelf nog steeds bewust bent van wat de code doet.
En je hebt vibe coding waarbij je geen idee meer hebt wat er allemaal gebeurt (daar wil ik van weg blijjven).

weet het niet meer

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-12 17:20

silverball

De wagen voor moderne mensen

Vishari Beduk schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:39:
[...]

Het echt vibe coding is een apart verhaal.
Je hebt copilot als hulp waarbij je zelf nog steeds bewust bent van wat de code doet.
En je hebt vibe coding waarbij je geen idee meer hebt wat er allemaal gebeurt (daar wil ik van weg blijjven).
Kortweg krijg ik er gigantisch de schurft van. :P
Er is 1 valide use-case voor ai assisted coding. Dat is voor senior devs die ownership kunnen nemen van de code die eruit komt. Of misschien voor prototypen thuis voor een esp32 ofzo.

Maar niet perse voor junioren en mediors die lopen te racen op aantal SLOC per dag. Zet nooit code in productie die je niet 100% begrijpt. Het werkt misschien vandaag wel, komt de tests door (of je laat direct tests genereren) maar je hebt simpelweg de neveneffecten niet in beeld.

Ik kan ook geen nieuwe aanwas vanuit school/opleiding meer aannemen, want al hun schoolprojecten zijn overduidelijk ai assisted al dan niet ai gegenereerd. Sorry, ik wil iemand aannemen op zijn eigen kennisniveau. Als we straks een gigantisch datalek hebben zijn WIJ verantwoordelijk, niet %insert taalmodel%

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Jolijter
Hero of Time schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:15:
Maar dat is niet inherent aan immutable distro. Je kan dat ook prima op een normale release regelen. Pak Mint, daar gooien ze ook Flatpaks tegenaan ipv Snap en Boxes en andere container oplossingen zijn daar ook gewoon beschikbaar. Hoeveel verandert je base OS dan nog?

Beweren dat een immutable stabieler is dan een normale installatie 'omdat het een jaar later nog net zo stabiel is', is hetzelfde zeggen dat je nooit hoeft te herstarten omdat je geen updates toepast. Een normale installatie zal als je het hele jaar er niet aan komt mbt updates ook na een jaar nog net zo stabiel zijn als de dag van installeren. Want je verandert immers niks.

Enige wat een immutable als 'extra' heeft, is dat het iets sneller terug te draaien is als het niet meer start. In andere gevallen kan je nog gewoon de schuldige packages downgraden om het op te lossen. Of als je een uitgebreider file system gebruikt ben je met een paar commando's ook zo weer terug op je vorige snapshot.

Immutable is geen heilige graal dat alle problemen oplost. Instabiliteit en fuckups met een update zijn hier ook net zo goed van toepassing. De impact is alleen wat kleiner.
Het klopt grotendeels wat je zegt. Het voordeel waar ik naar refereer gaat over het feit dat als je dan aan je host OS wat toevoegt (layered), met 1 commando te herleiden is wat je allemaal hebt toegevoegt (bijv. `rpm-ostree status` bij een rpm-ostree OS). Wanneer je zo'n applicatie weer weghaalt wordt je OS opnieuw neergezet alsof het nooit geïnstalleerd is geweest, ook als je tussendoor allerlei andere updates hebt doorgevoerd. Volgens mij is dat conceptueel anders dan de processen die jij beschrijft.

Ik begrijp niet zo goed wat je met de vergelijking over een jaar lang geen updates installeren bedoelt. Ik update mijn OS regelmatig.

Verder wil ik ook zeker niet beweren dat een enkel stukje software (of combinatie daarvan) een heilige graal is. Ik zie software eerder als necessary evil op dit punt, behalve bij recreatief gebruik. Als iemand beweert dat een host OS heilig is zou ik wel aanraden om verder in een immutable OS te verdiepen om te kijken wat de voordelen zijn. Ook al kom je dan tot de conclusie dat het niet voldoet aan je verwachtingen.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jolijter schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:58:
[...]

Het klopt grotendeels wat je zegt. Het voordeel waar ik naar refereer gaat over het feit dat als je dan aan je host OS wat toevoegt (layered), met 1 commando te herleiden is wat je allemaal hebt toegevoegt (bijv. `rpm-ostree status` bij een rpm-ostree OS). Wanneer je zo'n applicatie weer weghaalt wordt je OS opnieuw neergezet alsof het nooit geïnstalleerd is geweest, ook als je tussendoor allerlei andere updates hebt doorgevoerd. Volgens mij is dat conceptueel anders dan de processen die jij beschrijft.
Logs van je package manager tonen ook wat je hebt gedaan. Misschien niet direct wat je eventueel aan config doet in /etc, maar daar zijn ook tools voor om dat voor je bij te houden en wil je terug naar distro default, is er bij iig iets als Debian dpkg-reconfigure en bij Fedora zal je vast ook wel iets hebben om config te herstellen.
Ik begrijp niet zo goed wat je met de vergelijking over een jaar lang geen updates installeren bedoelt. Ik update mijn OS regelmatig.
Er werd beweert dat een immutable OS een jaar later nog net zo stabiel zou zijn. Als je niet update, is dat waar. Maar als je wél update heb je nog steeds te maken met de stabiliteit van de software zelf. Dus als je Mesa bijvoorbeeld een bug heeft, gaat een immutable dat niet oplossen en is het derhalve niet 'net zo stabiel' als een jaar geleden waar die bug niet aanwezig was.
Vishari Beduk schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:39:
[...]

Ik kijk nooit youtube op het werk. Alleen thuis in mijn vrije tijd.
Voor mij is het een manier om bij te blijven met nieuwe ontwikkelingen. Bijvoorbeeld als Angular weer een release heeft gehad wat daar dan in zit en hoe je het gebruikt.
Ik ben all-round beheerder en heb te maken met Windows+MS producten (voornamelijk, helaas), Linux, netwerken, storage, virtualisatie, etc. Als ik tijdens werk een issue heb of wat moet opzoeken hoe iets werkt, ga ik echt niet wachten tot ik thuis ben om die ene video te kijken wat mijn probleem beschrijft. Maar het probleem dus met die video's is dat het beeld is. Er is geen ctrl+f en omdat ik dus voornamelijk met MS te maken heb, heb ik geen zak aan een 6 maanden oude video over een cloud functie, omdat in de tussentijd de interface als 4x is verandert en 10 functies uitgefaseerd zijn en net zo veel nieuwe zijn bedacht.

• Jolijter
Hero of Time schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:37:
[...]

Logs van je package manager tonen ook wat je hebt gedaan. Misschien niet direct wat je eventueel aan config doet in /etc, maar daar zijn ook tools voor om dat voor je bij te houden en wil je terug naar distro default, is er bij iig iets als Debian dpkg-reconfigure en bij Fedora zal je vast ook wel iets hebben om config te herstellen.
Dat is alsnog niet hetzelfde als wat je met rpm-ostree doet. Logs kun je kwijtraken en de kans dat je er bij een latere update/upgrade een dependency bijkomt die je er ook bij moet zoeken is aanwezig. Ook kan een dependency die met een package in geïnstalleerd later door een ander package geïnstalleerd worden, die kan/wil je niet verwijderen omdat die ooit door een pacakge is geïnstalleerd.

In ieder geval is het kernfunctionaliteit bij rpm-ostree wat bij meer traditionele distributies veel omslachtiger en fragieler zou werken. Misschien vind jij het niet belangrijk en vind je het niet nodig, voor mij is het een van de grootste voordelen van een immutable/atomic OS.
[...]

Er werd beweert dat een immutable OS een jaar later nog net zo stabiel zou zijn. Als je niet update, is dat waar. Maar als je wél update heb je nog steeds te maken met de stabiliteit van de software zelf. Dus als je Mesa bijvoorbeeld een bug heeft, gaat een immutable dat niet oplossen en is het derhalve niet 'net zo stabiel' als een jaar geleden waar die bug niet aanwezig was.
Ah zo. Bij mij is het vooral een gevoelskwestie denk ik, niet echt kwantitatief. Wanneer ik een tijdje een distributie had werd die op een gegeven moment gevoelsmatig traag en was een nieuwe installatie gevoelsmatig snel. Met Fedora Silverblue heb ik nog niet gehad dat het systeem gevoelsmatig traag is geworden, ook niet na... 4 jaar ofzo? Ik kan me voorstellen dat wanneer je idd niets op een host OS installeert en altijd via VMs en containers werkt je daar minder snel last van hebt, dat vind ik alleen teveel gedoe wanneer ik gewoon wat wil proberen. Met Fedora Silverblue heb ik een OS die mij daarin ondersteunt.

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

off topic; ik had onlangs in dit topic geklaagd dat ik een extra SSD had gekocht omdat de bezorging mis ging.
deze toen niet teruggestuurd en nu blijkt deze SSD inmiddels 100 euro meer te kosten O-)

on topic; ik heb altijd gedacht dat alles in en rond gnome hardcore C is
maar tot mijn grote verbazing worden de extensies in GJS gemaakt, JavaScript dus
nogal een opmerkelijke keuze :?

weet het niet meer

• Jolijter
Vishari Beduk schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:48:
on topic; ik heb altijd gedacht dat alles in en rond gnome hardcore C is
maar tot mijn grote verbazing worden de extensies in GJS gemaakt, JavaScript dus
nogal een opmerkelijke keuze :?
Ik wist wel dat het wat minder hardcore dan C was, dat het een JavaScript variant was wist ik niet. Het verbaast me tegelijkertijd ook niet, JavaScript maakt het een stuk toegankelijker.

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[...]

Heeft mij ook een avondje gekost, ipv paar uur; bazzite op Asus rog Xbox zetten. Maar werkt, laatste stapje nog dualboot met secure boot erop. Was vooral tijdrovend omdat iso > trage usb en dan weer 500gb data verplaatsen om installatie af te ronden. Maar heel complex was het niet

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste

Let op:
Distro- en OS-wars voer je maar IRL ;)
Hou het dus gezellig en vooral over NOS :)
POST UW VRAGEN IN EEN NIEUWE DRAAD AUB

Discussies en ervaringen over distro's passen beter in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 8.
Voor desktopomgevingen kan je beter terechten in De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments.