Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Een pompschakelaar heeft meer voordelen:
- Hij draait op een vastgestelde interval een x aantal minuten om vastzitten te voorkomen (dus ook tijdens je vakantie als de CV pomp helemaal niet aan zal slaan)
- Hij schakelt pas uit als de aanvoer temperatuuur vanuit de ketel ONDER de vastgestelde waarde (bij mij 35'C komt). Voordeel 1: je trekt de maximale hoeveelheid warmte je vloer in. Voordeel 2: Nadat het CV-water is afgekoeld stopt de pomp, zodat je niet het CV-circuit zit op te warmen met warmte uit je vloer -> constantere temp. van de vloer.
... popiejopie heeft eindelijk ook een zooi zonnepaneeltjes laten installeren. Stuk of 2.700.
Vaticaan is nu wereldrecordhouder Wp/inwoner (def. cijfer over opgestelde vermogen moet nog bekend worden, maar een record blijft het toch wel)...
... wat zou onze bende confessionelen in Den Haag daar nu van denken?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Heb je werkelijk de illusie dat die mensen denken dan?
Behalve dan natuurlijk dat ze aan zichzelf denken....
Geloof je ook nog in Sinterklaas of de Kerstman misschien.
Guus Assmann
Verwijderd
Tja. Die confessionelen zitten d'r al zo godallemachtig lang... Dus, óf ze kunnen toch wel "denken", of diegenen die ze plegen "te representeren" hebben het denken reeds lang geleden gestaakt...guus.assmann schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 17:23:
@zonnigtype
Heb je werkelijk de illusie dat die mensen denken dan?![]()
Behalve dan natuurlijk dat ze aan zichzelf denken....![]()
Geloof je ook nog in Sinterklaas of de Kerstman misschien.
Aan zichzelf denken zou ieder weldenkend mens moeten doen, maar dan in iets andere zin dan meestal gedacht wordt (let op, dat is een doordenkertje...).
Kerstman heb ik nooit iets mee gehad, en Sinterklaas was leuk...
... totdat ik van m'n geloof af viel...

back to topic...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Kan Continuon weer ruim een half miljoen inleveren van de vier miljoen die ze zonder tegenprestatie aan de "regulering van de meetdienst" hebben binnengeharkt dit jaar...
Hoeveel aan vastrecht ben je nu precies kwijt per jaar A voor stadsverwarming en B voor kookgas?zonnigtype schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 20:59:
[...]
Tot slot nog effekes de energienota compleet maken, want ik was natuurlijk de stadswarmte nog vergeten.
Zoals regelmatig gesignaleerd: slechts 8 gigajoule verbruik/jaar, kost nu in ons gezegende Leiden 24,92 euri/gieg, dus 299,04 euri dit jaar. Komt dat![]()
vastrecht van 314,40 euri nog overheen, totaal 613,44 euri. Daar moet dan nog wel weer compensatie kookgas vanaf, maar door truken van NUON zal dat minder zijn dan we voor alle vastrechten betalen. Zeg dat d'r een euri of 140 vanaf gaat, houden we alleen voor het SV verhaal zo'n 475 euri over, effe voor het gemak x 344/366 (correctiefactor niet complete jaarnota 1 okt - 9 sep), is warmte verhaal dan ongeveer 445 euri voor genoemde periode gemiddeld.
Kun je het kookgas niet laten afsluiten en elektrisch of via een gasfles gaan koken (camping gevoel
"Flink doorlezen (en dinnetje ongelukkig maken, maar ze redt zichzelf verder prima"
Kan echt niet, denk aan je huwelijkse plichten
[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-10-2008 21:44 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
314,40 euri SV vastrecht. Kookgas is bij elkaar zo'n 156 euri (moet ik nog precies bij elkaar gaan schrapen). ECHTER, bij ons moet dat worden gecompenseerd door NUON Warmte "vanwege het Niet Meer Dan Anders principe". Dat is een grote gruwelijke verrekeningskermis die aan niemand is uit te leggen, en er zit een component "vastrecht levering" bij waar ze mee zitten te rotzooien. In ieder geval: als je kookgas aansluiting EN meter hebt (...) krijg je die compensatie (al is die niet [meer] honderd procent), dus bijna budget neutraal. Let wel: alleen compensatie gas vastrecht, omdat je al voor die idioterie fictief in het vastrecht SV betaalt...Speksteenkachel schreef op vrijdag 17 oktober 2008 @ 21:40:
[...]
Hoeveel aan vastrecht ben je nu precies kwijt per jaar A voor stadsverwarming en B voor kookgas?
Kun je het kookgas niet laten afsluiten en elektrisch of via een gasfles gaan koken (camping gevoel)
Als je kookgas vaarwel wilt zeggen, zul je toch echt de hele zooi moeten laten afsluiten, anders blijven zowel je leverancier als je netbeheerder rustig doorfactureren aan vastrechten. Pas als alles in de database van de netbeheerder is rechtgebreëen, EN het komt allemaal correct over bij alle drie de partijen (leverancier kookgas, netbeheerder, EN NUON Warmte die de compensatie "voor haar rekening neemt"), gaan al die gas vastrechten verdwijnen, maar verdwijnt ook natuurlijk die "compensatie". Als alles goed gaat (bid tot whatever voor divinity). Maar voordat je zoiets overweegt (wij zijn aan het overpeinzen) neem dan ook meteen mee:
- financiële lasten (eenmalig) aanschaf inductie kookplaat
- idem aanschaf pannen (normale pannen passen/werken niet goed)
- idem, de allerergste: afsluitkosten van de gasaansluiting EN verwijdering meter
Voor wat dat laatste betreft, kijk maar eens in het nieuwe (!) tariefblad van Continuon vanaf 1 juli dit jaar (tweede tariefblad al voor gas in 2008!) wat die duivels voor die "ongereguleerde" afsluitkosten wagen in rekening te brengen...
Voor niks gaat immers de zon op...
Ja, ja, ik ga al (ze ligt alweer tijdje op bed...)."Flink doorlezen (en dinnetje ongelukkig maken, maar ze redt zichzelf verder prima"
Kan echt niet, denk aan je huwelijkse plichten

Je hebt af en toe werkelijk geen idee wat een gemiddelde monteur aan uurtarief "doet" he?zonnigtype schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 00:42:
[...]
...
- idem, de allerergste: afsluitkosten van de gasaansluiting EN verwijdering meter
Voor wat dat laatste betreft, kijk maar eens in het nieuwe (!) tariefblad van Continuon vanaf 1 juli dit jaar (tweede tariefblad al voor gas in 2008!) wat die duivels voor die "ongereguleerde" afsluitkosten wagen in rekening te brengen...
Voor niks gaat immers de zon op...
Ook een energiemaatschappij is geen liefdadigheidsinstelling...
toen ik bij Essent gedetacheerd zat telden ze ook €114,-- per uur voor mij neer. Dat moet ergens vandaan komen
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
(en straks op een atomz500)
alles wat je ooit weten wilde van de qsolar, inclusief de admin code vind je hier:
http://www.groupr.co.uk/8...manual_Q-Solar_020408.pdf
let vooral op de vent functie (drain voor 200 liter drinkwater reserve)
en de defrost winter functie (alle hitte van onderin en midden gaat naar de cv)
of de unieke uitleesbaarheid :
21 GJ consumption total in GJ (.. x 33 = .. m3)
22 GJ consumption CH in GJ (.. x 33 = .. m3)
23 GJ consumption DHW in GJ (.. x 33 = .. m3)
200 °C Solar-Cylinder - Temperature T6
201 °C Solar-Absorber-Temperature T7
202 °C Solar-Cylinder-Temperature Heating coil T8
203 °C Solar-Cylinder-Return temperature Heating T9
204 h Solar pump running hours
205 h Total number of hours solar contribution to heating
vooral die laatste he ;-)
[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 13:03 ]
Op http://www.atagverwarming...=Installatievoorschriften staat Nederlandstalige QSolar documentatie. Directe link: http://www.atagverwarming...0VRSCHR%20QSOLAR%20NL.pdf Ook daar staat "205 h Totaal aantal draaiuren CV voor zon" erbij. Het is wel zo dat de versiecode op het voorblad verschilt. Aangezien ik niet weet hoe die is opgebouwd, kan ik niets zeggen of deze documentatie hoort bij dezelfde versie van de QSolar.alles wat je ooit weten wilde van de qsolar, inclusief de admin code vind je hier:
http://www.groupr.co.uk/8...manual_Q-Solar_020408.pdf
Meten is weten
Ik ben wel erg benieuwd naar dat cijfer. Kan je dat cijfer ook relateren aan het totale aantal uren dat de cv draait ? Ik ben benieuwd hoeveel procent van de cv-vraag wordt afgedekt door de zonnecollectoren.205 h Total number of hours solar contribution to heating
Ik vind de Q-solar een mooi ding, maar... hij is erg groot, erg duur, en ik moet gaan hakken en breken als ik een Q-solar wil gaan plaatsen. De plaatselijke installateur zei dat hij eraan twijfelde of een Q-solar over 15 jaar gezien aan totale kosten minder zou hebben gekost dan allen een traditionele cvketel op aardgas.
Meten is weten
Verwijderd
zoals in de docs staat is dat 39 x 33 = 1287 m3 gas (!!!) aan cv gas bespaard.
en dat klopt ook wel nu ik slechts 6 cent ga bijbetalen aan greenchoice ....
de waardes zijn van september 2007 tot vandaag.(nu)
"hij is inderdaad erg duur" maar zeker niet over 10 jaar bezien,
dan is doorbetalen erg duur.
de warmwater waardes zijn :
para info 23 90, conform de docs is dat 90 x 33 = 2970 m3 gas
dit is slechts indicatief omdat er warmte verloren gaat door afkoeling,
en er zomers een overschot is, en daarom jaag ik dat de was en afwasmachine in en bespaarde ik op maandbasis >30% stroom.
ach... alweer zo`n "traditionele" installateur....en hoe zit dat met de gasprijs dan ?De plaatselijke installateur zei dat hij eraan twijfelde of een Q-solar over 15 jaar gezien aan totale kosten minder zou hebben gekost dan allen een traditionele cvketel op aardgas
voorheen, nu, en straks ... en de ecotax ... en je uitstoot ...
het zal mij niets verbazen als co2 binnenkort daadwerkelijk gaat worden afgerekend.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 15:04 ]
Verwijderd
thermostaat staat op 20c, cv draait.(geen gasverbruik) buiten is het 13,2 graden.
para info 200 : 56c (boilertemperatuur t6)
para info 201 : 67c (collectortemperatuur t7)
para info 202 : 44c (boiler cv aanvoer in huis t8)
para info 203 : 21c (cv retour temperatuur t9)
alle opbrengst verdwijnt nu dus in de cv, in de hot top (t3) is het 68c, dit is 25 liter water voor douche.
alle stroom komt uit de pv, momentaan vermogen op dit moment 556,3 watt.
kortom, de gasmeter staat stil, en ik lever ongeveer 500Wh aan stroom aan het net,
de qsolar verbruikt in bedrijf 52 watt.
ps : vanaf half november tot half februari werkt dit helemaal voor geen meter,
maar dan is het altijd nog een hr107 gasketel op groene stroom.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 15:19 ]
Verwijderd
http://www.energieportal....-emissierechten-4155.htmlDe commissie Milieu van het Europees Parlement heeft vorige week voluit gekozen voor het veilen van CO2-emissierechten. Pogingen van vooral de conservatieve parlementariërs om veel emissierechten gratis aan de industrie weg te geven kregen weinig steun: niet meer dan van een kwart van de leden. De conservatieven wezen erop dat de industrie al wordt getroffen door de kredietcrisis.
Het veilen van de rechten is de hoeksteen van het ambitieuze EU-plan om het klimaat te helpen. Doel is dat bedrijven veel minder CO2 gaan uitstoten omdat ze er miljarden euro's voor moeten gaan betalen. In het strenge emissierechtensysteem moet de industrie vanaf 2013 betalen voor de uitstoot van kooldioxide. Elektriciteitscentrales moeten vanaf dat jaar het volle pond betalen voor al hun emissierechten
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2008 18:48 ]
Afsluiten was voordat er opeens begin 2005 vastrechten extra werden gerekend gratis (tariefblad Continuon). Toen we opeens "prikkelende vragen" gingen stellen over afsluit mogelijkheden vanwege onze ontdekking dat we ons opeens kapot betaalden aan allerlei onzinnige (extra) vastrechten stond er prompt op site C. dat er "kosten" in rekening gebracht zouden worden. NMa deed alsof er niks aan het handje was...Mistraller schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 01:58:
[...]
Je hebt af en toe werkelijk geen idee wat een gemiddelde monteur aan uurtarief "doet" he?
Ook een energiemaatschappij is geen liefdadigheidsinstelling...
toen ik bij Essent gedetacheerd zat telden ze ook €114,-- per uur voor mij neer. Dat moet ergens vandaan komen
Tariefblad 2005 voor afsluiten binnenzooi: 55 euri incl. BTW. (lees: meter). Tariefblad 1 juli 2008: 89,25 euri incl. BTW. Zozo. Nooit geweten dat de inflatie van het "arbeidsloon" zo omhoog geknald was... Buitenboel: 418,88 euripegeltjes. Vroeger (lees: 2004) was dat nog gratis. Of eigenlijk: toen was verzegelen meter voldoende. Nu is het een melkkoe geworden. Vergeet niet dat WIJ nooit om die bezopen dubbelsituatie gebonden stadswarmte en (toen al aanwezige) kookgas aansluiting hebben gevraagd. En dat wij ook niet om die liberalisering hebben gevraagd. Waardoor er opeens 135 euri extra aan vastrecht bijkwam, waardoor er opeens "behoefte" kwam om die gas aansluiting overboord te gooien. Met (inmiddels) rampzalige financiële consequenties. Met vrije keuze heeft dat alles niks te maken.
Enne, bijna vier uur voor 114 euri/uur (zozo, leuk salaris...) arbeiten om een buisje in de grond af te koppelen na wat stoeptegels verwijderd te hebben? Maak mij de kat wijs!
Neen hoor, het is oersimpel. Aan/afsluiten is nog een van de zeer weinige posten die NIET door NMa worden gereguleerd. En dus is het plunderen geblazen bij de (meestal) van niks wetende klant...
En de TK /NMa/ConsuWijzer/Consumentenbond/... stonden erbij en keken de andere kant op...
Tot slot: energieleveranciers zijn gelegitimeerde piraten geworden (lees TROS Radar forum). Netbeheerders (die dit soort onzin moeten regelen) staan onder de (zogenaamde) tucht van de NMa, en dus gereguleerd. Die zouden nooit met "vrije markt principes" te maken mogen hebben (het zijn immers de beheerders van grotendeels door onze voorouders betaalde netten), en vraag ik me regelmatig af waar die blinde graaizucht van die gasten vandaan komt...
"Energiemaatschappijen" (lees: holdings) zijn in dezen compleet schizofrene instanties geworden, een verzameling van "geliberaliseerde" onderdelen (gas, elektra), van "niet te liberaliseren" onderdelen (stadswarmte) en van zwaar gereguleerde onderdelen (netbeheerders). Geen wonder dat het allemaal compleet fout gaat en iedereen maar wat doet (ten nadele van de eindverbruikers, usually)...

Om het maar te niet te hebben over de afsluitkosten die je moet betalen voor het ontkoppelen van de stadsverwarming.
Het is bezopen dat het principe gehanteerd wordt "niet minder als anders" en dat Essent het bedrag dat uitgespaard wordt om geen ketel te hoeven kopen middels het schandalig hoge vastrecht in eigen zak steekt.
Plus als extra toetje daarbovenop een milieutoeslag op elektraverbruik, zijnde meer als normaal verbruik per gezinswoning omdat we alleen elektrisch kunnen koken + de extra kosten voor de huur van een warmtewisselaar.
Zijn vast geen kosten waar Essent rekening mee houdt om de hoogte van het vastrecht te bepalen.
Vandaag is er bij m'n overbuurman een houtkachel geplaatst, van de 26 woningen rondom ons plantsoen hebben er nu inmiddels 14 een hout- of speksteenkachel al of niet in combinatie met een zonneboiler
[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-10-2008 23:57 ]
Verwijderd
het lijkt net of nederland volledig in slaap is "gekacheld", en als makke domme schapen naar de slachtbank.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2008 10:46 ]
je doelt op de zonneboiler?Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2008 @ 15:13:
ps : vanaf half november tot half februari werkt dit helemaal voor geen meter,
maar dan is het altijd nog een hr107 gasketel op groene stroom.
Verwijderd
Waar zijn de ZonnePanelen gebleven?
Gulfstream G650
Helemaal als je de zonneboiler ook nog eens gebruikt voor hotfill.
Slim om het via een tijdschakelaar te doen, helemaal uitzetten (schijnt) dodelijk te zijn.sander817 schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 16:30:
[...]
-pomp vloerverw op lagere stand, en van 22:00-07:00 uitschakelen dmv tijdschakelaar(50 watt-> 18 watt besparing=150kWh)
Wij hebben een pompschakelaar ertussen gehangen. Voordeel ten opzichte van een tijdschakelaar is dat die ook in de winter gewoon altijd aanspringt zodra er warmtetoevoer is en de pomp uitzet als er geen warmte toevoer is.
Dat laatste zou ook nog moeten schelen omdat er dan geen 'koud' water in de vloer wordt rondgepompt.
Ik heb zo'n ding in Doetinchem opgehaald voor 60 tientjes: heatnet.nl .
//edit: eerst bijlezen en dan pas reageren.... Sorry
[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 19-10-2008 14:50 ]
we zien het wel
lees ik het nu goed dat je het water gister toch nog tot 56 graden verwarmt is in de boiler?Verwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 10:45:
ja, de zonneboiler en het aandeel zon, maar dan nog is het leuk, alsof je 8 maanden geen huur hoeft te betalen, dat trekt het gemiddelde bedrag per maand enorm naar beneden.
[ Voor 72% gewijzigd door sander817 op 19-10-2008 15:06 ]
Verwijderd
maar ik heb wel een beetje grote collector.
Die paneeltjes liggen gelukkig nog steeds op mijn en op vele andere daken. Maar van de SDE subsidie regeling wordt je niet vrolijk. Hoewel de regeling duurzame warmte van SenterNovem geen schoonheidsprijs verdient wat betreft de helderheid (met name als je iets anders wil dan een standaarset, bijv. een systeem met heatpipes) de bureaucratie is in elk geval minder. Gewoon een subsidie op de aanschaf die in één keer wordt uitbetaald, zonder CertiQ, netbeheerder, productiemeter enz.salimrmaf schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:40:
Waarom lees ik alleen maar posts over zonneboilers etc?![]()
Waar zijn de ZonnePanelen gebleven?
wat is groot? ik ga binnenkort voor een >6m2 ivm de subsidieVerwijderd schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 18:13:
ja, en vandaag ondanks 2 wassen met hotfill (duco kraantje) 64c,
maar ik heb wel een beetje grote collector.
die 2300 m3 moet echt heel ver omlaag
[ Voor 9% gewijzigd door sander817 op 19-10-2008 20:54 ]
Zoals al eerder gezegd zijn die energetisch en financieel het meest interessant. Feitelijk zou je die ook moeten plaatsen vóór je zonnestroompanelen neemt, en nadat je je woning hebt laten isoleren.salimrmaf schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 13:40:
Waarom lees ik alleen maar posts over zonneboilers etc?
(Om het onderscheid met een zonneboiler duidelijk te maken zeg ik meestal zonnestroompanelen, maar dat terzijde)Waar zijn de ZonnePanelen gebleven?
De zonnestroompanelen zijn er nog gewoon, en worden ook nog wel mondjesmaat geplaatst door mensen die zich wel zorgen maken over de toekomst van energie etc. Maar door het ontmoedigings-, sorry subsidiebeleid in Nederland wordt er lang niet zo veel geplaatst als zou moeten. Drie woorden: Kijk. Naar. Duitsland.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 19-10-2008 21:35 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Ik gebruik soms ook drie andere woordjes...
... Hef. EZ. Op. ...
Laat ik daar een kanttekening bij plaatsen: Een zonneboiler is alleen interessant als je voldoende warmwater afname hebt, en de ruimte hebt om één en ander technisch te realiseren.CanonG1 schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 21:35:
[...]
Zoals al eerder gezegd zijn die energetisch en financieel het meest interessant. Feitelijk zou je die ook moeten plaatsen vóór je zonnestroompanelen neemt, en nadat je je woning hebt laten isoleren.
[...]
(Om het onderscheid met een zonneboiler duidelijk te maken zeg ik meestal zonnestroompanelen, maar dat terzijde)
De zonnestroompanelen zijn er nog gewoon, en worden ook nog wel mondjesmaat geplaatst door mensen die zich wel zorgen maken over de toekomst van energie etc. Maar door het ontmoedigings-, sorry subsidiebeleid in Nederland wordt er lang niet zo veel geplaatst als zou moeten. Drie woorden: Kijk. Naar. Duitsland.
Daarom hebben wij al 2 jaar PV, en gaan we nu pas aan de gang met zonneboilers, want volgend jaar krijgen we een kindje, en dan pas wordt de zonneboiler voor ons rendabel. Overschot kan je immers niet lozen. En een joekel van een boiler kost bij ons nu eenmaal vierkante meters leefruimte. Dus daarom wordt het een kleine boiler met meerdere afnamepunten (hotfill), zodat de boiler op meerdere momenten zijn warmte kan afvoeren.
Een ander voordeel van PV is dat je het redelijk simpel oppakt en meeneemt bij een verhuizing, of 2e hands door kan verkopen mocht het nodig zijn vanwege verbouwing, etc. Een zonneboiler is veel meer geïntegreerd in de installatie, en haal je dus niet snel meer weg.
Financiëel is er ook nog zat mogelijk, als je geluk hebt zit je in een regio waar gemeentelijke of provinciale subsidies gelden.
Wij vonden PV gewoon in eerste instantie het leukste, want daarbij kan je direct rekenen, en in harde cijfers zien wat je nu eigenlijk bespaart. Bij warmte blijft het schatten, want bijna niemand meet de liters WARM water die verbruikt worden.
Maar onze PV heeft ons wel aangezet om over meer dingen na te denken. Isolatie heeft hier weinig meerwaarde, huis is van 86, dus is al geïsoleerd. Naisolatie zou kunnen, ware het niet dat onze enige verwarmde ruimte (de woonkamer) tussen de garage en de buren in zit. Dubbelglas is reeds aanwezig, en ik weet niet of het financiëel zo aantrekkelijk is om dat te vervangen door HR. Dan zouden de vurenhouten kozijnen ook vervangen moeten worden, en dat kan nog best wat jaartjes wachten.
Kortom, de "te volgen route" kan om tal van redenen anders zijn. In mijn ogen blijft PV wel het "geilste"
---------------
Die afname kan je groter maken door je wasmachine en vaatwasser ook op hotfill aan te sluiten. Daarmee trek je je waterverbruik meteen omhoog. Helemaal als er kinderen bijkomen in je gezin. En inderdaad je moet de ruimte hebben. een 300liter boiler neemt meer ruimte in beslag dan een paar Soladin 600 omvormersMistraller schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:58:
[...]
Laat ik daar een kanttekening bij plaatsen: Een zonneboiler is alleen interessant als je voldoende warmwater afname hebt, en de ruimte hebt om één en ander technisch te realiseren.
Welke zonneboiler heb je precies in gedachten? Met wat voor boilerinhoud?Daarom hebben wij al 2 jaar PV, en gaan we nu pas aan de gang met zonneboilers, want volgend jaar krijgen we een kindje, en dan pas wordt de zonneboiler voor ons rendabel. Overschot kan je immers niet lozen. En een joekel van een boiler kost bij ons nu eenmaal vierkante meters leefruimte. Dus daarom wordt het een kleine boiler met meerdere afnamepunten (hotfill), zodat de boiler op meerdere momenten zijn warmte kan afvoeren.
Klopt. Dat warme water meten ben ik ook niet van plan wanneer de zonneboiler komt. Daarbij weet ik wel heel erg goed hoeveel gas/water/stroom ik op dit moment verbruik. En dat verbruik is inmiddels aardig stabiel te noemen. Ik kan dus straks wel een hele goede educated guess geven hoeveel kWh stroom en m3 gas ik bespaar dankzij m'n zonneboiler.Wij vonden PV gewoon in eerste instantie het leukste, want daarbij kan je direct rekenen, en in harde cijfers zien wat je nu eigenlijk bespaart. Bij warmte blijft het schatten, want bijna niemand meet de liters WARM water die verbruikt worden.
Waarom zou je meteen je vurenhouten kozijnen ook mee moeten vervangen? Volgens mij kan je HR++ glas in elk type / soort hout kozijn plaatsen.Maar onze PV heeft ons wel aangezet om over meer dingen na te denken. Isolatie heeft hier weinig meerwaarde, huis is van 86, dus is al geïsoleerd. Naisolatie zou kunnen, ware het niet dat onze enige verwarmde ruimte (de woonkamer) tussen de garage en de buren in zit. Dubbelglas is reeds aanwezig, en ik weet niet of het financiëel zo aantrekkelijk is om dat te vervangen door HR. Dan zouden de vurenhouten kozijnen ook vervangen moeten worden, en dat kan nog best wat jaartjes wachten.
Wij twijfelen nog ( ook ivm de aanschaf van de zonneboiler ) om bij ons achter ons dubbelglas te laten vervangen voor HR++ glas. De kosten vallen overigens gigantisch mee. Mijn gehele achtergevel vervangen zou me, inclusief plaatsen, kitten, afvoeren van oud glas ongeveer 400 a 500 euro kosten.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Meestal staat dat in het aan de zijkanten van je raam tussen de 2 glasplaten gestanst.sander817 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 08:59:
hoe kun je zien welk type glas er in je kozijnen zit?
Jaartal van wanneer het raam gemaakt is moet er geloof ik standaard instaan.
[ Voor 13% gewijzigd door hjs op 20-10-2008 09:05 ]
Verwijderd
ik heb 5,2m2 vlakke plaat,wat is groot? ik ga binnenkort voor een >6m2 ivm de subsidie
die 2300 m3 moet echt heel ver omlaag
kanttekening : de zonnecombi spaart gas uit,
maar ongeveer wel evenveel als de isolatie en alle kozijnen en hr++ glas.
tezamen kom ik van 2240m3 naar nu 504 m3 in een jaar of 2.(hoekwoning 1974)
de kosten van de combi solar en isolatie zijn grofweg gelijk,
besparen gaat het snelst bij modaal gebruik.
zo bespaart een modulerende cv pomp van 20 watt ongeveer evenveel stroom uit als een 600wp set pv (!)
isolatie zorgt voor minder draaiuren van de cv,
en zo vult alles elkaar aan, en geeft pv je de laatste klap richting 0 verbruik op jaarbasis.
persoonlijk vind ik de kosten van grid connected idioot hoog,
een nul verbruiker zou vrijgesteld moeten worden van alle netbeheers kosten,
dat motiveert weer extra.
De betekend dat je zij-buitenmuur matig geisoleerd was toch?
Hoe heb je dat opgelost?
Ik wil bij ons die zij-muur nog wel eens na laten isoleren (woning uit 1982).
Vorig jaar is er wel een mannetje geweest van Koston en die heeft gezien dat er naast het glaswol nog een paar cm ruimte is in de spouwmuur voor de korreltjes. Echter moest daarna de muur ook geimpregneerd worden en dat maakte de kosten boven budget (als je toch gaat impregneren wil je eigenlijk ook alles opnieuw laten voegen enzo).
Verwijderd
rockwool heeft de neiging naar beneden te zakken in een jaar of 12.
er gaat dan 1 steentje uit de muur, en daarin word de rockwool geblazen.
verder heb ik de ondervloer laten spuiten ook.
de kosten waren erg laag trouwens.(~600E)
bij het aanbrengen van de dakcollector heb ik het dak ook opnieuw geisoleerd.
een rolletje isofer kost geen drol namelijk.
gewoon tussen de panlatten en de binnenbeplating, met de silveren zijde naar de buitenzijde.
het werkt erg goed, elke dag die voorbij gaat bespaart alweer een paar euro,
gas is namelijk enorm duur in verhouding tot een verbruik van 2000+ m3
-> 1994 staat erin inderdaad, wat kan ik daar dan uit opmaken?
dat het gewoon dubbelglas is.?(=ook goed)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 09:53 ]
Hehe, die vond ik wel grappig... zal ik even een foto van onze installatie showen:Mistraller schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 22:58:
[...]
Een ander voordeel van PV is dat je het redelijk simpel oppakt en meeneemt bij een verhuizing, of 2e hands door kan verkopen mocht het nodig zijn vanwege verbouwing, etc. Een zonneboiler is veel meer geïntegreerd in de installatie, en haal je dus niet snel meer weg.

Hier wat details: http://tokesnugerd.com/Solar/cel.php
Sodeju. Hoeveel levert dat nu?tokesnugerd schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 12:16:
[...]
Hehe, die vond ik wel grappig... zal ik even een foto van onze installatie showen:
[afbeelding]
220Wp * 32 = 7040Wp dus.
Dat zou hier in NL niet kunnen, al was het alleen al dat er hier geen 3300 Watt omvormers gebruikt kunnen worden.
Wel beetje vreemd trouwens, dat ze hier adviseren om 3300 Watt omvormer te gebruiken voor 3850 Wp. aan PV-vermogen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dat hier in Nederland geen 3300 Watt omvormers gebruikt kunnen worden klopt niet. Ik heb 3500 Wp met een Sunny Boy 3300 omvormer. Oorspronkelijk was een Sunny Boy 3000 aangeboden, maar er is een Sunny Boy 3300 geleverd.TD-er schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:43:
[...]
Dat zou hier in NL niet kunnen, al was het alleen al dat er hier geen 3300 Watt omvormers gebruikt kunnen worden.
Wel beetje vreemd trouwens, dat ze hier adviseren om 3300 Watt omvormer te gebruiken voor 3850 Wp. aan PV-vermogen.
Het is toch niet ongewoon om meer PV-vermogen dan omvormer-vermogen te hebben? Ik heb een string van 510Wp en een string van 555Wp, allebei aan een Soladin 600 (die maar 500W AC kan produceren).TD-er schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:43:
Het nadeel van die situatie is bij piekvermogen niet het volledige vermogen van de PV-panelen kan worden doorgegeven, maar omdat dat maar weinig voorkomt maakt dat niet uit. Het voordeel is dat onder normale omstandigheden meer vermogen wordt geproduceerd (vergeleken met een situatie waarin minder panelen geplaatst zouden zijn).
Oh, ik had begrepen dat we hier in NL maar maximaal 2,5A per groep het net in konden gooien.deejeebv schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 13:52:
[...]
Dat hier in Nederland geen 3300 Watt omvormers gebruikt kunnen worden klopt niet. Ik heb 3500 Wp met een Sunny Boy 3300 omvormer. Oorspronkelijk was een Sunny Boy 3000 aangeboden, maar er is een Sunny Boy 3300 geleverd.
Ik snap dat je dan door meer panelen te plaatsen gemiddeld wel meer opbrengst hebt, maar als je puur naar de kosten kijkt, is het dan wel een extra paneeltje waard? Of komen die pieken echt zo weinig voor dat dat te verwaarlozen is? (minder verlies in opbrengsten dan een duurdere omvormer dus)CanonG1 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:02:
[...]
Het is toch niet ongewoon om meer PV-vermogen dan omvormer-vermogen te hebben? Ik heb een string van 510Wp en een string van 555Wp, allebei aan een Soladin 600 (die maar 500W AC kan produceren).
Het nadeel van die situatie is bij piekvermogen niet het volledige vermogen van de PV-panelen kan worden doorgegeven, maar omdat dat maar weinig voorkomt maakt dat niet uit. Het voordeel is dat onder normale omstandigheden meer vermogen wordt geproduceerd (vergeleken met een situatie waarin minder panelen geplaatst zouden zijn).
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dat geld alleen als je de omvormer op een bestaande groep aansluit. De Sunny Boy 3300 heeft een eigen groep. Dit moet trouwens ook wel als je SDE subsidie wilt ontvangen.TD-er schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:14:
Oh, ik had begrepen dat we hier in NL maar maximaal 2,5A per groep het net in konden gooien.
Ik het niet meer precies (zit op mijn werk en ben eigenlijk druk, maar ja GoT-verslaafd heTD-er schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:14:
Ik snap dat je dan door meer panelen te plaatsen gemiddeld wel meer opbrengst hebt, maar als je puur naar de kosten kijkt, is het dan wel een extra paneeltje waard? Of komen die pieken echt zo weinig voor dat dat te verwaarlozen is? (minder verlies in opbrengsten dan een duurdere omvormer dus)
Ik weet wel dat het echt niet ongewoon is. Je ziet af en toe wel eens 600Wp aan een Soladin 600 hangen, en volgens de specs mag er maximaal 700Wp aan. In een overwegend bewolkt land zou dat helemaal niet zo gek zijn, als je op de bewolkte dagen in totaal een hogere opbrengst haalt dan je mist op de zonnige dagen.
Wordt je omvormer dan niet warmer ? op vol vermogen zal hij dus het overige aan stroom moeten opstoken aan warmte ?CanonG1 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 14:02:
[...]
Het is toch niet ongewoon om meer PV-vermogen dan omvormer-vermogen te hebben? Ik heb een string van 510Wp en een string van 555Wp, allebei aan een Soladin 600 (die maar 500W AC kan produceren).
Nuja, onze installatie voorziet al ons stroomverbruik, wat over het algemeen vrij hoog ligt.. aangezien wij een zwembad hebben met een warmtepomp
heeft het zin te gaan kijken voor HR++ glas?
Verwijderd
voor bewolkt weer heb ik maximale string grotes, en een minimum aantal omvormers, met maximaal vermogen. als je maar lekker binnen de mpp tracker zit, dan komt alles goed.
voor het goed dimensioneren kun je genau.xls gebruiken van sma.
de soladin 600 heeft een mpp bereik van 45-120volt,
een steca 300 heeft een mpp bereik van 45-100volt
een steca 500 heeft een mpp bereik van 75-170volt
een beetje sunny boy vanaf 700 heeft een instelbare mpp range van 75 - 250 volt
you`d better be in that range, anders is het rendement hopeloos.
de sunny boy maakt gehakt van het rendement van de veel gebruikte nl omvormers.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2008 16:41 ]
Verwijderd
http://www.energieportal....0-USB--ENERGY-SENSOR.html
zou dat ook werken in de huiskamer voor 3 omvormers ?
das wel wat cheaper dan een sunny beam dan....
HR++ glas is ten eerste veel dikker. Je sponning moet dat dus wel aankunnen. Dat is bij ons geen probleem, er kan nog flink wat gefreesd worden. Het is echter wel zo dat we al op 1 plaats een rot stuk hebben gerenoveerd. Het houtwerk is dus niet zo geweldig goed meer, vooral op de benedenverdieping, dat is namelijk het slechtste beschut. Na 22 jaar mag dat ook wel. Daarom inspecteer ik elk jaar goed, en krijgen de zwakkere plekken (vooral de liggende delen en de kieren) elk jaar een nieuw laagje verf. Nieuwe ruiten zouden dus onze kozijnen ruimschoots overleven. En dan moet je dus 2 keer de hele zooi eruit halen. We stoken overigens op 19 graden, en dat is volgens mij ruim 3 graden minder warm dan diverse tweakers hier. Dat scheelt ookflitspaal.nl schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 07:59:
[...]
Die afname kan je groter maken door je wasmachine en vaatwasser ook op hotfill aan te sluiten. Daarmee trek je je waterverbruik meteen omhoog. Helemaal als er kinderen bijkomen in je gezin. En inderdaad je moet de ruimte hebben. een 300liter boiler neemt meer ruimte in beslag dan een paar Soladin 600 omvormers
[...]
Welke zonneboiler heb je precies in gedachten? Met wat voor boilerinhoud?
[...]
Klopt. Dat warme water meten ben ik ook niet van plan wanneer de zonneboiler komt. Daarbij weet ik wel heel erg goed hoeveel gas/water/stroom ik op dit moment verbruik. En dat verbruik is inmiddels aardig stabiel te noemen. Ik kan dus straks wel een hele goede educated guess geven hoeveel kWh stroom en m3 gas ik bespaar dankzij m'n zonneboiler.
[...]
Waarom zou je meteen je vurenhouten kozijnen ook mee moeten vervangen? Volgens mij kan je HR++ glas in elk type / soort hout kozijn plaatsen.
Wij twijfelen nog ( ook ivm de aanschaf van de zonneboiler ) om bij ons achter ons dubbelglas te laten vervangen voor HR++ glas. De kosten vallen overigens gigantisch mee. Mijn gehele achtergevel vervangen zou me, inclusief plaatsen, kitten, afvoeren van oud glas ongeveer 400 a 500 euro kosten.
---------------
Dat gaan we ook doen, alleen zit er tussen de vaatwasser en de boiler straks ruim 10 meter leiding. Maar baat het niet dan schaadt het niet, de warmwaterleiding kan ik er zo naartoe leggen. Alleen nog uitzoeken of onze vaatwasser het fijn gaat vinden. De wasmachine staat er echter strak naast. Ik heb alleen nog geen idee wat je daarvoor kan krijgen, want onze machine is nog prima, maar is uiteraard niet uitgerust voor hotfill. Ik heb zelf wel een techniekje in gedachten, maar als er een mooi systeem te koop is kan dat ook.flitspaal.nl schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 07:59:
[...]
Die afname kan je groter maken door je wasmachine en vaatwasser ook op hotfill aan te sluiten. Daarmee trek je je waterverbruik meteen omhoog. Helemaal als er kinderen bijkomen in je gezin. En inderdaad je moet de ruimte hebben. een 300liter boiler neemt meer ruimte in beslag dan een paar Soladin 600 omvormers
Nefit Solarline 2-110. De boiler (110 liter) is 50x50x90 en dat past net naast onze Nefit Ecomline HR ketel onder het schuine dak.Welke zonneboiler heb je precies in gedachten? Met wat voor boilerinhoud?
De 2 panelen moeten dan op de dakkapel, mooi uit het zicht en de minste schaduw. Alleen helaas slechts een hellingshoek van 15 graden. Ik zou de PV kunnen verschuiven, maar dan is er weer een beetje beschaduwing. Ik moet er nog aan gaan rekenen voordat we definitief de knoop doorhakken. Morgen komt een installateur die het samen met mij wil gaan doen. Ik doe dan het buitenwerk zodat er geen steiger hoeft te komen en zo. Ben benieuwd wat hij mij gaat offreren.
En toch zitten daar best wel flinke meetfouten in als je hotfill gebruikt. Ik zat al te denken om eens op zoek te gaan naar een afgedankte meter voor stadsverwarming. Temp in, temp uit, stroomsnelheid. Daarmee zou je in principe genoeg hebben. Maar goed ik heb straks toch geen referentie meer, want zo'n kleine opdonder produceert nu eenmaal nogal wat was heb ik me laten vertellen...Klopt. Dat warme water meten ben ik ook niet van plan wanneer de zonneboiler komt. Daarbij weet ik wel heel erg goed hoeveel gas/water/stroom ik op dit moment verbruik. En dat verbruik is inmiddels aardig stabiel te noemen. Ik kan dus straks wel een hele goede educated guess geven hoeveel kWh stroom en m3 gas ik bespaar dankzij m'n zonneboiler.
HR++ glas is ten eerste veel dikker. Je sponning moet dat dus wel aankunnen. Dat is bij ons geen probleem, er kan nog flink wat gefreesd worden. Het is echter wel zo dat we al op 1 plaats een rot stuk hebben gerenoveerd. Het houtwerk is dus niet zo geweldig goed meer, vooral op de benedenverdieping, dat is namelijk het slechtste beschut. Na 22 jaar mag dat ook wel. Daarom inspecteer ik elk jaar goed, en krijgen de zwakkere plekken (vooral de liggende delen en de kieren) elk jaar een nieuw laagje verf. Nieuwe ruiten zouden dus onze kozijnen ruimschoots overleven. En dan moet je dus 2 keer de hele zooi eruit halen. We stoken overigens op 19 graden, en dat is volgens mij ruim 3 graden minder warm dan diverse tweakers hier. Dat scheelt ookWaarom zou je meteen je vurenhouten kozijnen ook mee moeten vervangen? Volgens mij kan je HR++ glas in elk type / soort hout kozijn plaatsen.
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 20-10-2008 21:34 ]
---------------
Meten = weten. Het liefste zou ik weten hoeveel mijn zonneboiler levert, hoeveel mijn ketel, en wat mijn verbruik (in GJ of KWH) van cv-zijdig en warmwater-zijdig is. Omdat je met twee gesloten systemen zit (zonneboiler en cv) en één open systeem (warm water) heb je in mijn ogen aan drie stroomsnelheidsmetingen voldoende. Dan nog wat temperatuursensoren (even snel geteld een stuk of 6) en je bent klaar. Moet met een arduino-bordje oid toch te doen zijn?Mistraller schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:31:
Temp in, temp uit, stroomsnelheid. Daarmee zou je in principe genoeg hebben.
Voor die stroomsnelheidsmetingen heb je speciale watermeters die een puls afgeven. Die zijn wel prijzig. Reken op ruim 100 euro per stuk.
Als er meer interesse is om dit zelf te gaan bouwen is het misschien wel een idee om hier een aparte topic voor te maken?
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verwijderd
d`r is een hoop te koop, maar vaak zijn er in elk systeem al standaardoplossingen, die af te dingen zijn.
Dat is voor ons ook nog wel een optie. Maar hoe kom je erachter of dit qua gewicht wel kan? Heb weinig zin in een 'open' dakkappelMistraller schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:31:
[...]
De 2 panelen moeten dan op de dakkapel, mooi uit het zicht en de minste schaduw.
En ook voor het dak? Zag die foto met 32 panelen, maar 32 keer 16 kg, is een aardig extra gewicht. Is dat eigenlijk niet bezwaarlijk?
Verwijderd
wat dag je van een vlaagje windkracht 9; of 2 man lopend over het dak, op 1m2 ? ;-)
http://melkquotum.startpa...10898,3510898#msg-3510898
Ben net klaar met mijn Schotel-LED-isntallatie-tje. Heb namelijk een paneeltje gekoppeld aan een oplaadbare batterij, die op zijn beurt , wanneer er te weinig stoom binnenkomt (als het donker word) de LED's inschakeld. Ben wel effe bezig geweest, en het heeft wat gekost. Gelukkig ben ik klaar. Het ziet er als volgt uit;

(de hangende kabel moet ik nog wegwerken; ben vergeten wat de + en - was.

- - -- - - - - - - -- - - - - - -
Toen ik eidnelijk klaar was met dit alles^, ging ik TV kijken. Nederland 2.

Is nu nog ebzig, maar voor diegenen die de aflevering online willen zien; LINK.
Wel interresant.. Want ik vraag me echt af hoe het komt dat de mensehid alles kan.. behalve Zonnepanelen goedkoper maken, en ervoor zorgen dat ze een hoger rendement halen.

Volgende week komt er een nog veel interresantere aflevering...
[ Voor 9% gewijzigd door SalimRMAF op 21-10-2008 16:28 ]
Gulfstream G650
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / PowerColor Red Devil Radeon RX 7900 XTX 24GB | Tesla M3 LR '21
Haha, nee het zal ind e nacht op een Vliegtuig lijken.Joba schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 16:17:
Leuk project, maar de essentie ontgaat me er even van. Vanwaar dat groene en rode navigatieledje? Last van overtollige scheepvaart in jullie straat?

Zoiets dus.
Maar het gaat me om het concept: gratis stroom. Dus niet nutteloos, voor mij dan.
Edit: Het is nu nacht, alles werkt naar behoren. Veel beter dan verwacht zelfs!
Toevallig kwam er een vliegtuig, met echte navigatie-lichten overvliegen juist op het moment dat ik alles controleerde.
[ Voor 24% gewijzigd door SalimRMAF op 21-10-2008 19:54 ]
Gulfstream G650
Even 20 sec. wachten dan start de uitzending vanzelf.
http://player.omroep.nl/?aflID=8122928
Wie deze uitzending gezien heeft zal ook wel begrijpen waarom EZ de boel treineerd.
[ Voor 45% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-10-2008 22:55 ]
Ik heb de aflevering gisteren gezien, en het was allemaal flink indrukwekkendSpeksteenkachel schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 19:38:
Voor wie de uitzending van Tegenlicht gemist heeft.
Even 20 sec. wachten dan start de uitzending vanzelf.
http://player.omroep.nl/?aflID=8122928
Casemod: Cubeleon
Het warme tapwater is namelijk de enige reden dat we nog aangesloten zitten op het stadsverwarmingsnet.
Voor 372 euro vastrecht stadsverwarming kan ik uitgaande van een kwh prijs van 25 cent maar liefst 1488kwh
elektrisch verbruiken.
Moet toch rendabel zijn lijkt me zo.
Vergeet ik nog te melden 12GJ besparing die we nu afnemen voor het warme tapwater.
Is ook nog eens 12 x 21 euro, maakt 252 euro op jaarbasis
[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-10-2008 23:12 ]
Daar ga ik nu aan rekenen.IJsbeer schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 11:26:
[...]
Dat is voor ons ook nog wel een optie. Maar hoe kom je erachter of dit qua gewicht wel kan? Heb weinig zin in een 'open' dakkappel
1) gewicht. Onze dakkapel heeft een helling van 10 graden. Er liggen teeuwen betondakpannen op. Dit is dus een behoorlijke balkconstructie. Ik ga nog wel navragen hoe en wat, maar volgens mij moet het prima kunnen. En anders neem ik een INdak systeem, dan vervangt het systeem de pannen, en is het gewicht grotendeels gecompenseerd. INdak systeem is wel ca 250 euro duurder.
2) instraling. Vanwege de geringe hellingshoek is de instraling minder optimaal. Ons dak is verder namelijk 35 graden op het zuidwesten. Volgens mij kan ik hier ook het instralingsdiagram gebruiken. Ik zit dan volgens deze tabel nog steeds op 90% rendement. Omdat de dakkapel echter bij onze PV panelen voor beschaduwing zorgt, heb ik daar OP de dakkapel natuurlijk geen last van. Verder is het vrijwel het hoogste punt, zodat de schaduw aan het eind van de dag ook minder is. Daarom wordt het nadeel van de slechte hellingshoek weer deels teniet gedaan.
Vandaag heb onze verwarmingsmonteur over de vloer gehad. Het is een eenmansbedrijfje. Hij kan mij de solarline 2-110 OPdak aanbieden voor 1846 ex btw. Dat is gewoon de prijs uit zijn nefit boekje van sept 08. Het is echter goedkoper dan een offerte die ik van een groot bedrijf kreeg.
Ik kan met hem de afspraak maken dat ik de boel op de dakkapel installeer, en de boel op de juiste plekken openbreek (binnenbetimmering etc) en de boiler op de juiste plek zet, etc.
Hij verwacht maximaal één dag werk op die manier, en dus ook maximaal zo'n 300 euro ex. Veel duur materiaal komt daar niet echt bij. Het is wel zijn eerste volledige plaatsing, maar daarom voor hem ook interessant.
De prijs zou dan wellicht uit kunnen komen op rond de 2600 á 2700 euro, en met aftrek van subsidie (880) uitkomen onder het door mij gestelde maximum van 2000.
En dat betekent dat de daadwerkelijke plaatsing weer een stuk realistischer is geworden.
Nu alleen nog uitzoeken hoe dat precies zit met hotfill bij bestaande apparatuur.
---------------
Neen. Alles in NL moet uit de Rijksbegroting komen, na de MEP is verordonneerd dat er geen cent meer teveel uitgegeven mocht worden, en dus flansten de EZ bureaucraten de meest afgrijselijk dichtgenaaide regeling in elkaar die de Duivel himself niet had kunnen verzinnen.brinkdinges schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 22:54:
[...]
Ik heb de aflevering gisteren gezien, en het was allemaal flink indrukwekkendDe aflevering over Nederland zal wel weer een grote teleurstelling worden, die leuke projectjes als in Duitsland ben ik hier nog nooit tegengekomen
Cap 3,5 kWp (was 3,0, hebben ze vet goede sier mee zitten maken toen na 4 uur zouteloos beraad er een half kilowattpiekje bij "mocht"). In nieuwe ECN voorstel (stond ook al in de oude, het graf in genegeerde) staan weer die categorieën 0-3,5, 3,5-15, 15-100, maar het blijft koffiedik kijken of dat realiteit wordt. Eerste staffel in Duitsland is 30 kWp, dan 30-100, 100-1.000, oder mehr. Dat krijg je dus never nooit niet in NL. Of er moet een tweede Hermann Scheer (Herman Knipschaar?) opstaan en die bende in Den Haag uit het varkenskot (kippenhok?) vegen...
Die zijn zeker wel te koop, bijvoorbeeld bij Sunsystems of Solar2all. De regeling is dan wel erg belangrijk, zodat je niet onnodig het boilerwater elektrisch gaat opwarmen, bijvoorbeeld nadat er 's morgens voor een paar douches warm water gebruikt is. Je wilt dan dat de zon je water opwarmt, en dat dit niet met dure stroom gebeurt.Speksteenkachel schreef op dinsdag 21 oktober 2008 @ 23:10:
Een heel andere vraag, zijn er ook zonneboilers in de handel die voorzien zijn van een elektrisch verwarmingselement in de boiler zodat op deze manier geen naverwarming (lees peperdure stadsverwarming) noodzakelijk is?
Verwijderd
het thermische systeem ziet dan vanzelf of de boiler aanmoet of niet.
ik heb dat ook afgewogen, maar was net niet rendabel genoeg.
bij stadsverwarming en het idiote vastrecht kan dit op laagtarief en een tijdklok wel renderen.
(alleen snachts verwarmen op laagtarief)
de qsolar kan op campinggas of propaan, dat vond ik ook een voordeel,
zeker gezien het verbruik nu.
Ik wil een aantal paneeltjes kopen. Nu zijn ze in Nederland alleen te duur.

Je hebt wel dit soort paketten, maar ik weet niet of ik hiermee moet beginnen. (45 Stand-alone set)
Ik wil liever iets als; 3 Kyocera/Sharp/Shell panelen, rond de 300 Wp in totaal, voor ongeveer 1000 Euro.
Duitsland misschien? Daar zou volgens de Documentaire alles heelg eodkoop zijn; 3 euro per Wattpower.
1000 Euro is dan mogelijk.. Iemand tips/links?
Danke schön.
Gulfstream G650
Verwijderd
Prijzen in DE zijn gelijk als die in NL (ongeveer dan)salimrmaf schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 12:16:
Change!
Ik wil een aantal paneeltjes kopen. Nu zijn ze in Nederland alleen te duur.![]()
Je hebt wel dit soort paketten, maar ik weet niet of ik hiermee moet beginnen. (45 Stand-alone set)
Ik wil liever iets als; 3 Kyocera/Sharp/Shell panelen, rond de 300 Wp in totaal, voor ongeveer 1000 Euro.
Duitsland misschien? Daar zou volgens de Documentaire alles heelg eodkoop zijn; 3 euro per Wattpower.
Danke schön.
Als je PV wil voor die prijs moet je of wachten of 2e hands gaan kijken.
Prijzen zitten meestal rond de 5.00-5.50 per wp
De paneeltjes zijn misschien maar 3 euro per Wpiek, maar je vergeet het transport, de omvormer, de bekabeling, het montage materiaal en eventueel installatie kosten.salimrmaf schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 12:16:
Change!
Ik wil een aantal paneeltjes kopen. Nu zijn ze in Nederland alleen te duur.![]()
Danke schön.
Grotere complete systemen kosten in Nederland ongeveer 5 euro per Wpiek (excl. installatie), kleine systemen gaan al snel richting 5,50 of zelfs 6 euro per Wpiek. In jou geval dus minimaal 1650 euro.
Misschien moet je eens naar een 2e hands setje zoeken.
Zo moeilijk moet dat toch niet zijn. De normale regentonnen zijn inderdaad erg duur en er kan niet veel in.CanonG1 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:49:
Ik wil een regenton, maar nieuw zijn die dingen bespottelijk duur. Nu kan ik voor bijna niks (een zak koeken) aan een grote ton komen, maar die heef geen aftapkraan, aansluiting voor regenpijp en overloop e.d. Een gat in het vat zagen of knippen zal me wel lukken, maar ik vraag me af: zijn zaken als aftapkranen en zo gewoon los te koop in de bouwmarkt?
Zelf vond ik nog op marktplaats een advertentie van een waterton voor 1000 liter voor 36 euro, met kraan en al.
TE KOOP: z.g.a.n. 1000 ltr tanks met KUNSTSTOF pallet met kraan en vuldop.
Zijn schoon, voor vele doeleinden te gebruiken.
Prijs per stuk is € 30,00 excl. BTW
Oh, ja. Ik ben niet de verkoper!!!!!
Daar moet je nog wel een mooi groen hoesje om maken.
Zelf ben ik geïnteresseerd omdat ik die buiten op de eerde verdieping wil plaatsen. De ton zal niet in de zon komen vanwege de ligging (noorden). Die 1000 liter wil ik gebruiken voor als wc water en voor de tuin. Laat de zwaartekracht maar zijn werk doen. Geen pomp, geen elektriciteit, alleen een buisje door het huis trekken.
Zijn er meer mensen die op deze manier hun stortbak vullen met regenwater? Zelf ben ik het nog niet tegengekomen, afgezien van personen die een ton onder het huis hebben en met een pomp gaan werken.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar: wij hebben voornamelijk standaard dubbelglas en hier en daar enkel (draaiende delen). Het enkelglas wil ik in ieder geval laten vervangen door HR, maar zou het zin hebben om het dubbele glas ook te vervangen?sander817 schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 16:32:
[...]
heeft het zin te gaan kijken voor HR++ glas?
Verwijderd
die zijn wel erg vaak in het nieuws, die dictatoriale energiebedrijven toch ...
voor ons maakt het niet uit of je het aan hun geeft of belasting betaald.
je bent het kwijt. bonusje anyone ?
Schaduw op je zonnecollector lijkt me minder erg dan dan schadow op de zonnepanelen/PV. Zie de conclusie over schaduwen op PV het artikel http://www.polderpv.nl/Ar...mei_okt_2004.htm#schaduw2.Mistraller schreef op maandag 20 oktober 2008 @ 21:31:
[...]
De 2 panelen moeten dan op de dakkapel, mooi uit het zicht en de minste schaduw. Alleen helaas slechts een hellingshoek van 15 graden. Ik zou de PV kunnen verschuiven, maar dan is er weer een beetje beschaduwing. Ik moet er nog aan gaan rekenen voordat we definitief de knoop doorhakken.
Meten is weten
Verwijderd
pv schaduw op 1 of meer cellen is een ramp voor de opbrengst.
Zie mijn solar pagina...op de grafieken pagina onder history zie je precies elke dag dezelfde gap in de opbrengst. Komt door een dikke eik. Die komt gelukkig pas in beeld rond 18:00.Verwijderd schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 21:07:
warmte collector met ~ 10 - 30% schaduw maakt inderdaad niet zoveel uit.(eigen ervaring)
pv schaduw op 1 of meer cellen is een ramp voor de opbrengst.
Het oog wil echter ook wat. Ik heb 5 stuks naast elkaar, en met een dakkapel in het midden van je dak wordt het rommelig als ze niet netjes aaneengesloten liggen. Daarnaast heb ik één soladin draaien, en die kan alleen de hele string aan. Ik had wel een andere setup kunnen kiezen met losse omvormers maar dan was het kostentechnisch weer niet rendabel genoeg. En ach ja, het is alleen in de mindere uurtjes.
Over beschaduwing: Leg voor de grap je hand op één enkele cel. Weg opbrengst.
De schaduw op de PV panelen is vanwege onze zuidwest ligging vooral groot in de ochtend, als de zon nog niet voorbij onze nok is. De oppervlakte van de PV installatie past echter niet op de dakkapel. De zonnecollector echter wel. Onze dakkapel loopt tot de nok door, en vanwege de geringe hellingshoek, "pakt" deze dus al zo'n 2 uurtjes eerder de eerste zonnestralen.
Dat hij dus op de dakkapel komt is zeker. Nu nog even uitzoeken hoe het met het draagvermogen zit.
Ik kwam nog een hotfill apparaat tegen. €269,-- !! Wat een prijzen voor zo'n ding! Heeft iemand deze al eens (veel) goedkoper gezien? Heeft er iemand ervaring met de bovengenoemde "hotfiller"? Wij hebben aquastop op de wasmachine, zou dit nu gewoon gedisabled worden? Bosch Aquastop geeft immers lifetime warranty.
Daarnaast was aldaar ook een hotfill apparaat voor een vaatwasser te koop. Ongeveer net zo duur. Ik dacht echter dat een vaatwasser ook rechtstreeks op het warme water aangesloten mocht worden.
---------------
Ik heb de wasmachinekraan vervangen door een thermostatische douchekraan. Vooraf instellen op de gewenste temperatuur. Na het vullen (voor het spoelen) even terugzetten naar koud. De kraan kosten 3 tientjes. De aquastop blijft er gewoon tussen.Mistraller schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 00:25:
[...]
Ik kwam nog een hotfill apparaat tegen. €269,-- !! Wat een prijzen voor zo'n ding! Heeft iemand deze al eens (veel) goedkoper gezien? Heeft er iemand ervaring met de bovengenoemde "hotfiller"? Wij hebben aquastop op de wasmachine, zou dit nu gewoon gedisabled worden? Bosch Aquastop geeft immers lifetime warranty.
Daarnaast was aldaar ook een hotfill apparaat voor een vaatwasser te koop. Ongeveer net zo duur. Ik dacht echter dat een vaatwasser ook rechtstreeks op het warme water aangesloten mocht worden.
In de gebruiksaanwijzing van mijn Miele vaatwasser staat zelfs dat het (uit energieoogpunt) wordt aanbevolen deze op het warme water (max 60 gr) aan te sluiten. Het enige nadeel is dat bij een programma met voorspeoelen, het voorspoelen ook warm gebeurt. Het programma dat wij normaal gebruiken gebruikt geen voorspoelen.
Dat lijkt me niet echt handig eerlijk gezegd. Je moet er dan dus bij zijn als ie gaat spoelen. Dat losse apparaatje lijkt me dan beter werken. Hoewel ik me afvraag of je het wel terugverdient (300 kwh á 20 cent = 60 euro...ok das een jaar of 4 dan)deejeebv schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 06:41:
[...]
Ik heb de wasmachinekraan vervangen door een thermostatische douchekraan. Vooraf instellen op de gewenste temperatuur. Na het vullen (voor het spoelen) even terugzetten naar koud. De kraan kosten 3 tientjes. De aquastop blijft er gewoon tussen.
In de gebruiksaanwijzing van mijn Miele vaatwasser staat zelfs dat het (uit energieoogpunt) wordt aanbevolen deze op het warme water (max 60 gr) aan te sluiten. Het enige nadeel is dat bij een programma met voorspeoelen, het voorspoelen ook warm gebeurt. Het programma dat wij normaal gebruiken gebruikt geen voorspoelen.
Vergeleken met een hotfill wasmachine, die volgens mij alleen bij Miele te krijgen zijn (correct me if i'm wrong) is het een goedkope oplossing!
Op de fiets vervuil je niets!
Verwijderd
is al eens behandeld in eerder topic (deel 6/7), het is onzin, en een duco mix kraantje van 2 tientjes is al voldoende.Dat lijkt me niet echt handig eerlijk gezegd. Je moet er dan dus bij zijn als ie gaat spoelen. Dat losse apparaatje lijkt me dan beter werken. Hoewel ik me afvraag of je het wel terugverdient (300 kwh á 20 cent = 60 euro...ok das een jaar of 4 dan)
Vergeleken met een hotfill wasmachine, die volgens mij alleen bij Miele te krijgen zijn (correct me if i'm wrong) is het een goedkope oplossing!
LG heeft ze ookQuestionMarc schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 09:16:
[...]
Verwijderd in "Duurzame Energie deel 6"
[ Voor 10% gewijzigd door hjs op 23-10-2008 09:59 ]
Da's wel een handige tip ja, tevens staat bij veel mensen de wasmachine dicht bij de CV/boiler dus nog eens weinig warmteverlies door de leidingen ookdeejeebv schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 06:41:
[...]
Ik heb de wasmachinekraan vervangen door een thermostatische douchekraan. Vooraf instellen op de gewenste temperatuur. Na het vullen (voor het spoelen) even terugzetten naar koud. De kraan kosten 3 tientjes. De aquastop blijft er gewoon tussen.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik heb net weer eens even gezocht naar LG hotfill wasmachines, maar ik kan ze niet vinden. Op de kieskeurig website NL vind je 2 merken: Miele en Bosch. Op de kieskeurig website BE ook nog ASKO. Maar dus geen LG.hjs schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 09:53:
[...]
LG heeft ze ook
Verwijderd in "Duurzame Energie deel 6"
Nu heb ik de beschikking over een potentieel oppervlak van 680 m2 plat dak (woon in een flat van 8 woningen breed) en vraag mij af of het zin heeft hier een plan voor te maken.
Uitgangspunt daarbij is: wat is de huidige terugverdientijd? De elektriciteitsprijs is gestegen recent en de kostprijs van zonnepanelen (PV) gedaald.
Kan iemand mij een indicatie geven wat de terugverdientijd is wanneer je het wat grootschaliger aanpakt (bijv. voor 50.000 of 100.000 euro aan panelen). Subsidie zal dan vervallen neem ik even aan.
[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 23-10-2008 11:01 ]
Ik vind het ook nietzonneschijn schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:44:
[...]
Ik heb net weer eens even gezocht naar LG hotfill wasmachines, maar ik kan ze niet vinden. Op de kieskeurig website NL vind je 2 merken: Miele en Bosch. Op de kieskeurig website BE ook nog ASKO. Maar dus geen LG.
(die LG zat in mijn achterhoofd omdat het hier een keer geroepen was)
Verwijderd
ongeveer een faktor duizend beter dan je auto, en als de VVE kasgeld heeft staan (wat geloof ik niet mag)Uitgangspunt daarbij is: wat is de huidige terugverdientijd?
dan staat dat beter op jullie eigen dak dan op icesave ....
je moet dus niet redeneren in terugverdientijd, maar in rendement voor de bewoners :
-hoeveel gaan de servicekosten omlaag
-wat is het rendement op de investering in 10 jaar in % op het geld.
-wat is de energieopbrengst in 4 jaar en welk onderhoud kan hiervoor op het gebouw gedaan worden
-wat is de waardeverhoging in 10 jaar van het complex of individueel appartement
-kan er centraal geprofiteerd worden per bewoner (eigen energie is belastingvrij)
-hoe verhouden de vermeden kosten zich tot de investering
Of het via de VVE geregeld gaat worden of niet wil ik in het midden laten. De VVE is hier namelijk niet voor, en er zullen genoeg mensen zijn die het plan niets vinden.Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 11:18:
[...]
ongeveer een faktor duizend beter dan je auto, en als de VVE kasgeld heeft staan (wat geloof ik niet mag)
dan staat dat beter op jullie eigen dak dan op icesave ....
Ik wil meer een plan maken voor mensen die wel willen en het als investering zien en daarvoor geld beschikbaar hebben. Dan krijg je veel meer geld los, als via de VVE. Je hebt namelijk kapitaal nodig (en deze VVE heeft geen geld over) als je PV panelen wilt plaatsen.
Stel ik krijg met 10 bewoners (van de 48) zover om voor in totaal 100.000 euro aan panelen te kopen, en de VVE stemt in met plaatsing van deze panelen op de flat, dan is het in principe rond.
Tijdens de laatste vergadering van de VVE bleek er meer animo te zijn voor zonnepanelen.
Wel wil ik dan eerst een gedegen plan maken, waarbij de terugverdientijd centraal zal staan, omdat het een investering betreft die op den duur moet gaan renderen.
In duitsland is het zo booming omdat je daar 20 jaar lang 50 cent per kwh krijgt voor je zonnestroom. Dat is pas een mooi bedrag. In Nederland is het m.i. echt niet interessant.Arnout schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 10:59:
Gister de Tegenlicht aflevering gezien van afgelopen maandag ("Here comes the sun") en ben weer razend enthousiast geworden over zonnepanelen.
Nu heb ik de beschikking over een potentieel oppervlak van 680 m2 plat dak (woon in een flat van 8 woningen breed) en vraag mij af of het zin heeft hier een plan voor te maken.
Uitgangspunt daarbij is: wat is de huidige terugverdientijd? De elektriciteitsprijs is gestegen recent en de kostprijs van zonnepanelen (PV) gedaald.
Kan iemand mij een indicatie geven wat de terugverdientijd is wanneer je het wat grootschaliger aanpakt (bijv. voor 50.000 of 100.000 euro aan panelen). Subsidie zal dan vervallen neem ik even aan.
Ik zou nog even wachten tot de prijzen gedaald zijn tot de helft van nu, zou in een paar jaar zo moeten zijn.
Op de fiets vervuil je niets!
Helaas is dat het kip en ei verhaal.... Voor zover ik zie, zijn de PV-prijzen tussen Nederland en Duitsland niet echt schokkend anders, maar wordt het aantrekkelijk gemaakt door de overheid/energieleveranciers. Hier is dat helaas anders; als je iets wilt veranderen, moet je het zelf doen.QuestionMarc schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:38:
[...]
In duitsland is het zo booming omdat je daar 20 jaar lang 50 cent per kwh krijgt voor je zonnestroom. Dat is pas een mooi bedrag. In Nederland is het m.i. echt niet interessant.
Ik zou nog even wachten tot de prijzen gedaald zijn tot de helft van nu, zou in een paar jaar zo moeten zijn.
De energieleveranciers kunnen mooi praten in hun commercials, maar laat ze eens een voorbeeld nemen aan de oosterburen.
Waarom niet? Heb je een berekening?QuestionMarc schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 12:38:
[...]
In duitsland is het zo booming omdat je daar 20 jaar lang 50 cent per kwh krijgt voor je zonnestroom. Dat is pas een mooi bedrag. In Nederland is het m.i. echt niet interessant.
Dat kan veel sneller dichterbij komen. De gemeente Amsterdam geeft sinds een maand korting op de aanschaf. I.c.m. met de SDE regeling kan het dan snel interessant worden.Ik zou nog even wachten tot de prijzen gedaald zijn tot de helft van nu, zou in een paar jaar zo moeten zijn.
Aanbieding Doe-Het-Zelf
3 panelen Suntech 200 Wp, totaal 600 Wp, afm: 1480 x 985 x 46 mm
1 omvormer Mastervolt Soladin 600
- bekabelingpakket
- platdak of schuindak bevestigingssysteem
- handleiding
Aanbieding 3.275 euro
Subsidie -/- - 1.200 euro
Aanschaf 2.075 euro (inclusief BTW)
Ik dacht dat de SDE-regeling andere subsidies uitsloot? (Ik kan het verkeerd hebben...) Als ik dan de keus had zou ik alleen die aanschafsubsidie nemen en geen SDE. Al die dure administratie is nergens voor nodig en nergens goed voor.Arnout schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:27:
I.c.m. met de SDE regeling kan het dan snel interessant worden.
[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 23-10-2008 13:30 ]
^^^^^^Arnout schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:27:
[...]
Dat kan veel sneller dichterbij komen. De gemeente Amsterdam geeft sinds een maand korting op de aanschaf. I.c.m. met de SDE regeling kan het dan snel interessant worden.
[...]
De subsidie van de gemeente Amsterdam mag toch niet icm de SDE regeling gebruikt worden ?
Klopt, ik had de regeling nog niet doorgenomen. Maar een korting van 30% is toch aardig en kan concurreren met de SDE regeling lijkt mij.CanonG1 schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 13:29:
[...]
Ik dacht dat de SDE-regeling andere subsidies uitsloot? (Ik kan het verkeerd hebben...) Als ik dan de keus had zou ik alleen die aanschafsubsidie nemen en geen SDE. Al die dure administratie is nergens voor nodig en nergens goed voor.
Het gaat even om het voorbeeld. Als dit in mijn gemeente wordt geboden, dan ga ik morgen direct rekenen.
[ Voor 9% gewijzigd door Arnout op 23-10-2008 13:38 ]
Dit topic is gesloten.