[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 5.477 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-07 16:45

GieltjE

Niks te zien...

Ik heb 2 amd socket 754 cpus gekregen, ik heb echter nog geen bord om ze te testen maar wil wel graag weten welke het zijn, en hoeveel cache etc erin zit.

op cpu1 staat;
ADA3000AEP4AP
CAA0C 0346MPM
41M0915L31359
Deze heeft een bruine chip

op cpu2 staat;
ADA3000AEP4AP
CAAMC 0348MPM
4164865L30052
Deze heeft een groene chip.

Ook staat er op bijde made in 2001, dus het zal geen spetterend nieuwe zijn maar dat maakt niet uit.

Ik kon helaas geen info hierover vinden, wie kan mij verder helpen?

[ Voor 12% gewijzigd door GieltjE op 14-01-2005 21:52 ]

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 15:52
Ik heb gelezen dat VIA een K8T890 mobo heeft uitgebracht, met dual CPU support, maar weten jullie of deze ook werkelijk nog uitkomen voor dual's? Net als VIA's K8T800 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

quote: gieltje2
op cpu1 staat;
ADA3000AEP4AP
CAA0C 0346MPM
41M0915L31359
Deze heeft een bruine chip

op cpu2 staat;
ADA3000AEP4AP
CAAMC 0348MPM
4164865L30052
Deze heeft een groene chip.
ADA = AMD Athlon 64 Desktop
3000 = 3000+ (Performance Rating)
A = 754 pin Lidded OμPGA (Package Type)
E = 1.50V (Operating Voltage)
P = 70°C (Case Temperature)
4 = 512KB (L2 Cache Size)
AP = Socket 754, Rev C0, Model 4 up to 1 processor (Part Definition)

Dit zijn beide 512KB ClawHammer cores, met een die oppervlak van 193mm2. 0346 en 0348 geven het jaar en de week van productie aan, dus respectievelijk week 46 en 48 van 2003. MPM is de stepping, meer daarover kan je wellicht in DOC vinden.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 15:15
Ik word gek! 8)7

Hoelang nog voor de San Diego het levenslicht ziet?
Ik wil graag upgraden, maar dan wel graag met een San Diego.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Op de AMD Processor Roadmap in de TS staat dat er een opvolger komt van de 64 serie.
Genaamd de San Diego en Venice.. Had nl eerder es gelezen dat ze het vermogen (Watt)
terug wouden brengen van deze cpu's. Klopt dat? En kan iemand mij uitleggen wat de San
Diego en de Venice verder met zich meebrengen? Ook weer nieuwe snellere cpu's? of zijn
ze gebaseerd op de huidige bestaande cpu's?

Hoop dat iemand deze vragen voor mij kan beantwoorden :) Heb het topic verder niet bijgehouden..hoop niet dat ik nu domme vragen stel 8)7 :P

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
BvK P4 schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:31:En kan iemand mij uitleggen wat de San
Diego en de Venice verder met zich meebrengen?
Ik weet niet veel van de ontwikkeling van de cores van AMD64 processoren, maar ik ga er wel vanuit dat de nieuwe die binnenkort komen in ieder geval zullen beschikken over SSE3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
San Diego & Venice = E0 core revisie
De E-core zal echter verschillende tweaks bevatten die hem qua features en prestaties aantrekkelijker maken. Zo ondersteunt hij multi-core configuraties, SSE3 (exclusief de instructies specifiek voor HyperThreading), verbeterde prefetching, twee extra write-combining buffers en een iets slimmere geheugencontroller. Bovendien zal hij hoger geklokt kunnen worden omdat AMD twee extra lagen interconnects van het 90nm-procédé inzet, die het in eerste instantie onbenut laat in het kader van een soepele overgang.
nieuws: Informatie over AMD K8-core revisie E

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-07 08:52
M@rijn schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:39:
Ik heb gelezen dat VIA een K8T890 mobo heeft uitgebracht, met dual CPU support, maar weten jullie of deze ook werkelijk nog uitkomen voor dual's? Net als VIA's K8T800 chipset.
K8T890 chipset is al maanden geleden gepaperlaunched, echter lukt het VIA nog niet om een fatsoenlijk MP exemplaar af te leveren. Nu is het afgelopen week weer uitgesteld en staat het voor Februari geplanned. VIA Is erg laat met PCI-Express en zal een low-end speler worden op de markt, net zoals SiS.... in 2005 zullen voornamelijk ATI en nVidia de populair chipsets op de markt zetten. Als je op zoek bent naar een dual Opteron mainboard met PCI-E zou ik wachten op de nForce 4 Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Abit heeft een bord met de K8T890 geloof ik, maar daar kan maar 1 cpu op als ik me niet vergis.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-07 13:16
Als ik nu een Athlon 64 s939 3000+ koop kan ik dan inmiddels 4gb (unbufferd non-ecc) (4x1gb) geheugen adresseren?
De oude cores konden namelijk alleen 4gb ecc geheugen aan. En double sided geheugen was ook lastig (ik heb nog 3 modules liggen).

Ik wil namelijk een vmware test tuin opzetten waar ik 8 virtuale machine's in kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik denk dat je daarvoor best wacht op de E0 revisie, die zou nl een betere memory controller hebben.
silentsnow schreef op vrijdag 31 december 2004 @ 02:44:
Er staan enkele foutjes in de TS mbt de Revisie/CPUID's. Volgend AMD documentatie corresponderen de CPUID's met de revisies als volgt:

[tabel]

De laatste regel (DH8-D0) staat nog niet officieel in de documentatie.

De waarden in de CPUID betekenen het volgende:

[tabel]

De aanduiding "F-F-0" bij rev D0 in de TopicStart is dan ook niet geheel correct. Wellicht is "F-1F-0" beter aangezien je de "1" afkomstig van de "Extended Model" waarde anders vergeet.

Bron: http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/25759.pdf

[edit]
Zo staat het in de documentatie:
[afbeelding]
Je hebt gelijk:

Afbeeldingslocatie: http://users.adelphia.net/~dlrogersfamily/PageA64_.jpg

[ Voor 133% gewijzigd door XWB op 16-01-2005 20:50 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 15:52
The Source schreef op zondag 16 januari 2005 @ 19:12:
[...]

K8T890 chipset is al maanden geleden gepaperlaunched, echter lukt het VIA nog niet om een fatsoenlijk MP exemplaar af te leveren. Nu is het afgelopen week weer uitgesteld en staat het voor Februari geplanned. VIA Is erg laat met PCI-Express en zal een low-end speler worden op de markt, net zoals SiS.... in 2005 zullen voornamelijk ATI en nVidia de populair chipsets op de markt zetten. Als je op zoek bent naar een dual Opteron mainboard met PCI-E zou ik wachten op de nForce 4 Pro.
Intressant, zolang de linux support er ook is ben ik zeer tevreden. Hoor goede verhalen over de NForce4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

HermeS schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:33:
Als ik nu een Athlon 64 s939 3000+ koop kan ik dan inmiddels 4gb (unbufferd non-ecc) (4x1gb) geheugen adresseren?
De oude cores konden namelijk alleen 4gb ecc geheugen aan. En double sided geheugen was ook lastig (ik heb nog 3 modules liggen).

Ik wil namelijk een vmware test tuin opzetten waar ik 8 virtuale machine's in kan draaien.
De Socket 939 Athlon64 kan vier unbuffered DIMMs adresseren mits je een dual-channel opstelling gebruikt. Let er op dat je alleen 1GB modules kan gebruiken met 32Mx8 chips.
De relevante Socket 939 Athlon64 documentatie (zie pagina 16).

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
Ik heb even gekeken op de modules en daar staat op 2banks 512m (64x8).
Maar ik kom dat niet tegen in amd's tabel?

Nou heb ik op dit moment al een systeem van 2gb (geen vrije banken meer) dus het zou zonde zijn als ik een nieuw systeem koop en het gaat niet werken (cpu is nog snelzat, gaat eigenlijk puur om memory en disk io).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
The Inq heeft weer eens wat te vertellen.
AMD holds off on DDR-2 support

No way, no how, no why, not now

By Charlie Demerjian: maandag 17 januari 2005, 10:19

AMD HAS BEEN RUMOURED to be coming out with DDR2 in Q2, and documents floating around the i915/925 launch said as much. AMD basically said 'we could do it now, but why', and followed it up with numbers proving that it made little sense until DDR2-667 hit.
Well, as they say about the best laid plans, it isn't going to happen this year. AMD backpedalled on DDR2 support, and will hold off until Socket 1207 hits in 2006. One person at CES was quoted as saying 'no way, no how', and that is about all there is to say.

AMD could do it with S939 CPUs - the pins are there, but I can see it causing a lot of confusion. One of the drawbacks of the internal memory controller is that you can't change it out. AMD has to have support for DDR2 on all the S939 CPUs or it will find itself in a support nightmare. How do you tell Joe Average how to decode the CPU serial numbers? In fact, how do you explain to him that while it fits in the socket, it won't work with the new mobo?

While I think it is the right thing for AMD to do from their point of view, I am a little disappointed. I would like to see what a DDR2-800 and PCIe S939 board can do. Ah well, you win some and lose others. µ
http://www.theinquirer.net/?article=20749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53218

heb de order voor een fx55 geannuleerd omdat de levertijd voor de tweede keer werd verlengd. nu met 2 tot 3 weken.

ik wacht wel op de nieuwe core voordat ik m aanschaf want hier heb ik geen trek in.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 53218 op 17-01-2005 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dat was al langer bekend dat AMD pas in 2006 met DDR2 komt.
DDR2 is op dit moment duur, en amper sneller dan het huidig DDR.
Voor AMD wordt DDR2 pas interessant vanaf 667MHz.
Anoniem: 53218 schreef op maandag 17 januari 2005 @ 18:40:
heb de order voor een fx55 geannuleerd omdat de levertijd voor de tweede keer werd verlengd. nu met 2 tot 3 weken.

ik wacht wel op de nieuwe core voordat ik m aanschaf want hier heb ik geen trek in.
FX55 wordt ook erg warm (TDP rond de 100W), dus je doet er goed aan de nieuwe core af te wachten ;)

[ Voor 35% gewijzigd door XWB op 17-01-2005 19:03 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
silentsnow schreef op maandag 17 januari 2005 @ 01:18:
[...]

De Socket 939 Athlon64 kan vier unbuffered DIMMs adresseren mits je een dual-channel opstelling gebruikt. Let er op dat je alleen 1GB modules kan gebruiken met 32Mx8 chips.
De relevante Socket 939 Athlon64 documentatie (zie pagina 16).
Idd, maar met de E0 revisie wordt het alsmaar beter:
ONE MORE BIT ABOUT AMD and memory to expand on yesterday's DDR2 story. One of the biggest updates to the E0 step Athlon64s that will be announced soon is the memory controller.

The new parts support double sided DIMMs in all slots at DDR-400. Previously you had to drop to DDR-333 or take your chances. Now it should just work. It will probably also be faster, but I have yet to see numbers.

For those out of the loop, E0 will also bring massive power savings due to the IBM strained silicon process along with SSE3. If AMD ever gets around to announcing them, they will be a very good thing.
http://www.theinquirer.net/?article=20780

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

HermeS schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:49:
Ik heb even gekeken op de modules en daar staat op 2banks 512m (64x8).
Maar ik kom dat niet tegen in amd's tabel?

Nou heb ik op dit moment al een systeem van 2gb (geen vrije banken meer) dus het zou zonde zijn als ik een nieuw systeem koop en het gaat niet werken (cpu is nog snelzat, gaat eigenlijk puur om memory en disk io).
Ik durf op dit punt niets met zekerheid te zeggen. Zoals nu wel duidelijk is, krijgt de rev E0 core een verbeterde geheugencontroller, dus ik zou nog even wachten en/of AMD mailen :)

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1106131951.png

nieuws: VIA's roadmap onthult details nieuwe serverchipset

Mooi? Want die AMD 8000 is al een hele tijd out-dated.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als ik 't zo allemaal volg zie ik nog steeds niks van een agp/PCI-E(niet pci-x dus) mobo combinatie.

Is er volgens jullie nog kans op zo'n bord.
Ik wil eigenlijk wel upgraden maar om mijn radeon 9500 al weg te doen.

Verkopen zou een optie zijn maar daar koop ik dan geen gelijke voor.

[ Voor 6% gewijzigd door gp500 op 20-01-2005 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Update van AMD chipset zit er op korte termijn aan te komen. Dat VIA server chipset is pas in Q3 op de markt... zoals altijd met VIA... roadmaps zijn te optimistisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
BvK P4 schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:31:
Op de AMD Processor Roadmap in de TS staat dat er een opvolger komt van de 64 serie.
Genaamd de San Diego en Venice.. Had nl eerder es gelezen dat ze het vermogen (Watt)
terug wouden brengen van deze cpu's. Klopt dat? En kan iemand mij uitleggen wat de San
Diego en de Venice verder met zich meebrengen? Ook weer nieuwe snellere cpu's? of zijn
ze gebaseerd op de huidige bestaande cpu's?

Hoop dat iemand deze vragen voor mij kan beantwoorden :) Heb het topic verder niet bijgehouden..hoop niet dat ik nu domme vragen stel 8)7 :P
Heb antwoord gevonden op mn vragen. De San Diego is de opvolger van de FX serie, voor mij dus niet interessant. Maar de Venice is de opvolger van de 64serie.

Vernieuwingen voor de Venice tov 64serie zijn:
- SSE3 instructies zoals gezegd door anderen
- verbruikt tot 24% minder. Dus de FX serie en 4000+ ed gaan van 89Watt naar 67Watt. Ook komen er weer snellere modellen.

Hier links waar ik het heb gevonden:
-http://www.computerbase.de/news/hardware/prozessoren/amd/2005/januar/athlon_64_e0_
speichercontroller/
- http://www.computerbase.d...er/athlon_64_e0-stepping/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Laatst online: 07-07 12:20

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

gp500 schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 13:18:
Als ik 't zo allemaal volg zie ik nog steeds niks van een agp/PCI-x mobo combinatie.

Is er volgens jullie nog kans op zo'n bord.
Ik wil eigenlijk wel upgraden maar om mijn radeon 9500 al weg te doen.

Verkopen zou een optie zijn maar daar koop ik dan geen gelijke voor.
Niet PCI-X maar PCI-E dat halen heelveel mensen door elkaar.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Laatst online: 28-05-2024
Hey,

ik heb een AMD 64 3200+ processor en een Aopen AK86-L moederbord.

Dat moederbord heeft een FSB van 800 mhz, maar in de bios staat hij op 200 en ik krijg hem niet gewijzigd... iemand enig idee hoe of waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:37

Aight!

'A toy robot...'

Ik denk een Hypertransport bus van 800.
Je hebt toch een S754 Athlon 64 of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
TangLeFuzZ schreef op donderdag 20 januari 2005 @ 19:47:
Hey,

ik heb een AMD 64 3200+ processor en een Aopen AK86-L moederbord.

Dat moederbord heeft een FSB van 800 mhz, maar in de bios staat hij op 200 en ik krijg hem niet gewijzigd... iemand enig idee hoe of waarom?
Quadpumped dus 200 * 4 = 800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hacku schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:01:

FX55 wordt ook erg warm (TDP rond de 100W), dus je doet er goed aan de nieuwe core af te wachten ;)
was idd ook een motivatie om het nog niet te kopen. ik hoop dat ze snel verkrijgbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 10:10

EaS

Vond op AMDZone nog een interessante post, wat betreft de nieuwe stepping die eraan zit te komen (En wat andere dingetjes). Sommige dingen zijn al bekend natuurlijk:

• Redesigned L1&2 cache subsystem
• The same iC latency as Intels P4 cache subsystem
• Significantly improved SSE-2 performance
• SSE-3 support
• Better memory controller
• Improved thermal characteristics
• Some other additions
• Opteron line gets 2MB L2 versions
• LV & ULV versions of the 1MB/2MB L2 Opterons
• Dual Core Opteron Line
• LV & ULV versions of the Dual Core Opteron Line

Misschien zitten er dan ook wel 2 MB L2 Athlon FX versies aan te komen.
In ieder geval zijn SSE-3, sterke verbeterde SSE-2 , memory controller, thermal characteristics en (LV) dual-core bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
En nog niet bekend wanneer deze stepping eraan komt?

Ik word langzaam aan gek van et wachten 8)7

Een San Diego FX-55 met 2Mb cache zou behoooooooooorlijk mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Dat puntje doet 't 'em he _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Vond op AMDZone nog een interessante post,
Post je die link hier even?:p
# Dual Core Opteron Line
# LV & ULV versions of the Dual Core Opteron Line
De geruchten dat de dual core Opterons in de eerste helft van 2005 komen, wordt steeds sterker :)

Mooi trouwens dat er 2MB versies komen, dacht dat zoiets alleen mogelijk was met de komst van FAB36.
LV & ULV
Klinkt mooi. De 90nm cpu's hebben al een TDP van 67W, met LV & ULV cpu's kan dat vermogen alleen maar omlaag :)

[ Voor 13% gewijzigd door XWB op 21-01-2005 18:12 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Legion schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:43:
En nog niet bekend wanneer deze stepping eraan komt?
Tja volgens de roadmap is het nog steeds 'eerste helft 2005'.
Van het Turion 64 Mobile Technology platform (AMD had daarover op z'n kwartaal resultaten babbel afgelopen dinsdag het volgende te zeggen, na vragen over Turion: "It's not only a processor technology, it also really is a platform offering") is bekend dat ie in de tweede helft van Q2 uitkomt (zeg maar zo'n beetje mei/juni).
The INQ heeft wel het volgende te melden over 'E0 step Athlon64s':

....will be announced soon
Roeltjuh schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 16:08:
[...]

Dat puntje doet 't 'em he _/-\o_
:+
Hacku schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 18:08:
[...]

Post je die link hier even?:p
Link .... nog een link
Mooi trouwens dat er 2MB versies komen, dacht dat zoiets alleen mogelijk was met de komst van FAB36.
Wat betreft die-size hoeven ze het niet te laten, een 2 MB L2 90nm Opteron zal kleiner zijn dan een 1MB L2 130nm Opteron:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1083575107.jpg
Klinkt mooi. De 90nm cpu's hebben al een TDP van 67W, met LV & ULV cpu's kan dat vermogen alleen maar omlaag.
Ik denk dat met die LV & ULV versies deze bedoeld worden van 55 Watt voor 2 x 2000 MHz en 30 Watt voor 2 x 1600 MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

quote: BvKP4
Heb antwoord gevonden op mn vragen. De San Diego is de opvolger van de FX serie, voor mij dus niet interessant. Maar de Venice is de opvolger van de 64serie.
De San Diego core is de 90nm opvolger van de ClawHammer core. Je zal de San Diego in zowel de Athlon64 als de Athlon64 FX serie terug vinden. Waarschijnlijk is de San Diego gewoon een variant met een 1MB L2 cache, terwijl de Venice een 512KB L2 Cache krijgt. De Venice zou dan de opvolger moeten zijn van de Winchester core.
quote: BvKP4
Vernieuwingen voor de Venice tov 64serie zijn:
- SSE3 instructies zoals gezegd door anderen
- verbruikt tot 24% minder. Dus de FX serie en 4000+ ed gaan van 89Watt naar 67Watt. Ook komen er weer snellere modellen.
Venice en San Diego krijgen alletwee de E core, dus de vernieuwingen die deze twee cores met zich mee krijgen zijn gelijk.
quote: EaS
Vond op AMDZone nog een interessante post, wat betreft de nieuwe stepping die eraan zit te komen (En wat andere dingetjes). Sommige dingen zijn al bekend natuurlijk:

• Redesigned L1&2 cache subsystem
• The same iC latency as Intels P4 cache subsystem
• Significantly improved SSE-2 performance
• SSE-3 support
• Better memory controller
• Improved thermal characteristics
• Some other additions
• Opteron line gets 2MB L2 versions
• LV & ULV versions of the 1MB/2MB L2 Opterons
• Dual Core Opteron Line
• LV & ULV versions of the Dual Core Opteron Line

Misschien zitten er dan ook wel 2 MB L2 Athlon FX versies aan te komen.
In ieder geval zijn SSE-3, sterke verbeterde SSE-2 , memory controller, thermal characteristics en (LV) dual-core bevestigd.
Ik dacht dat de Hammer core maximaal 1MB L2 cache kon adresseren. Nouja, misschien heeft "Redesigned L1&2 cache subsystem" ermee te maken, en anders zou het wel eens L3 cache kunnen betekenen. En wellicht bedoelen ze met 2MB L2 cache dat de processor in totaal 2MB cache krijgt, wat in het geval van een dual-core natuurlijk goed mogelijk is.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Hoe zit het met de snelheid van het L2 cache?
Die werkt nu op halve cpu snelheid, maar als ik het goed begrijp zal die met de E0 rev (weer) op volle cpu snelheid gaan werken?
De San Diego core is de 90nm opvolger van de ClawHammer core. Je zal de San Diego in zowel de Athlon64 als de Athlon64 FX serie terug vinden. Waarschijnlijk is de San Diego gewoon een variant met een 1MB L2 cache, terwijl de Venice een 512KB L2 Cache krijgt. De Venice zou dan de opvolger moeten zijn van de Winchester core.
Idd, dat zie je ook duidelijk op de roadmap.
Ik dacht dat de Hammer core maximaal 1MB L2 cache kon adresseren.
Hammer core werd ontworpen om tot 8MB cache te adresseren, of verwar ik dit nou met 8 cores?

[ Voor 19% gewijzigd door XWB op 21-01-2005 21:13 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Hacku schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:06:Hammer core werd ontworpen om tot 8MB cache te adresseren, of verwar ik dit nou met 8 cores?
De gewone Athon kan maximaal 8MB adresseren, misschien zit je daarmee in de war :P

Nog wat pikante details over AMD's aankomende Desktop processoren:
temp
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50137/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50138/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50139/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50140/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50141/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50142/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50143/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50144/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50145/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50146/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50147/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50148/thumb.png
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50149/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50150/thumb.pngAfbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/50151/thumb.png

Ook hier komt de Socket M2 weer in terug.

[ Voor 21% gewijzigd door silentsnow op 24-01-2005 00:19 ]

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Wat is socket M2 ? Die 1207 pinnen?

En hoe zit het met de mobile cpu's?

[edit]

Wat de mobile cpu's betreft:
Future projected chips include Taylor, a dual core two channel DDR-2 chip, performing at between 25W and 30W, and including security and virtualisation and embedded in the mysterious Socket S1.
http://www.theinquirer.net/?article=20860

Andere leuke zaken:
Trinidad, in contradistinction, is a desktop replacement mobile chip - scheduled for 2006, dual core, and using Socket M2, and powered at 62W.
Het verbruik van die nieuwe chips is wel bijzonder laag, vergeleken wat Intel in 2006 komt.
Toledo, another dual core processor, will consume 110W, but will also have a life as a notebook chip, as well as a desktop dual babe.
Waarom zo'n cpu in je notebook, als je er hebt van 25-30W :?

En dan is er nog http://www.theinquirer.net/?article=20859
and appears set to release the 3700+ Athlon 64, a 939 pin beast, in the second quarter.
In the third quarter, its dual cores will be available, while it will release the FX 57, a 939 pin 4300+ and a 939/754 pin 3400+.
1 ding snap ik nog niet goed: http://www.tweakers.net/ext/f/49942/full.gif
FX57 staat daar als Clawhammer en San Diego.
Komt er van die FX57 dan nog een 130nm versie :?

[ Voor 175% gewijzigd door XWB op 27-01-2005 20:17 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
M2 moet wel de 1207 pins zijn.
Jammer dat er weer een nieuwe komt moet wel maar wel verrekte veel pins.
Is dit ook voor de nu nog 939 cpu's

Ze zullen ook net als intel doet, moeten aanmaken met serieele verbindingen.

Veel veel info
Die E0 is een mooie verbetering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidde
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 10:15
Misschien heel dom vraagje, maar kan je je multiplier veranderen? (AMD 64 3200 Winchester)
Ik heb nu 228x10.

[ Voor 11% gewijzigd door Hidde op 22-01-2005 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
De MP is naar boven toe gelockt. Je kan dus hem veranderen, maar alleen naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hidde
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 10:15
3200's zijn wel eeeerg makkelijk te overclocken. Heb de FSB naar 252 gezet en hij draait nu stabiel op 2.52 ghz.
Al verschillende tests gedaan, 3dmark en veel games gespeeld, werkt perfect.

Ik zou em makkelijk naar 2.6 kunnen zetten enige is dat ik een standaard cooling heb en stock voltage.
Ik heb in de handleiding gekeken maar er staats dat ik em op manual moet zetten en dan kan ik voltage enz veranderen.. doe ik, staat nergens iets over voltage. :S Kan ik niet via XP dit veranderen?

En is het niet mogelijk om mn processor te flashen zodat me pc em ziet als een 3800?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvK P4
Hidde schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:39:
3200's zijn wel eeeerg makkelijk te overclocken. Heb de FSB naar 252 gezet en hij draait nu stabiel op 2.52 ghz.
Al verschillende tests gedaan, 3dmark en veel games gespeeld, werkt perfect.

Ik zou em makkelijk naar 2.6 kunnen zetten enige is dat ik een standaard cooling heb en stock voltage.
Ik heb in de handleiding gekeken maar er staats dat ik em op manual moet zetten en dan kan ik voltage enz veranderen.. doe ik, staat nergens iets over voltage. :S Kan ik niet via XP dit veranderen?

En is het niet mogelijk om mn processor te flashen zodat me pc em ziet als een 3800?
cpu is niet te flashen..en als je zeker wilt weten of je cpu 100% stabiel loopt, moet je even een nachtje prime95 aan lopen staan op torture test - maximum heat. Ben benieuwd of ie volgens prime ook stabiel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
AMD 90nm Sempron 3100+ te koop in Japan:

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20050122/image/nsmp1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20050122/image/nsmp2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.watch.impress.co.jp/akiba/hotline/20050122/image/nsmp3.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Die Sempron 3100+, das een 90nm Palermo revisie D0 :) 1800MHz en 256KB L2 uiteraard.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Delete deze maar.

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 24-01-2005 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/reviews/chipsets/nvidia/nforcepro/DK8ES.png

Moet lekker zijn met 2x Opteron 250, 4GB DDR400 en 2x GF 6800U. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Anoniem: 78739 schreef op maandag 24 januari 2005 @ 19:55:
[afbeelding]

Moet lekker zijn met 2x Opteron 250, 4GB DDR400 en 2x GF 6800U. :9~
JA dat dacht ik ook.

Maar ja ;( in je beurs doet dat wel. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

De Tyan S2995 is eindelijk uit. Lijkt op de Iwill, maar dan zonder geintegreerde VGA maar wel (optioneel, scheelt vast wel 100 euro ofzo) SCSI.
Geen flauw idee of je dan ook ZeroRaid Controller erop kunt zetten.

pijn in de portemonnee inderdaad..nieuw moederbord, nieuwe videokaart. Samen toch wel 1000 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou een leuk systeempje zijn:
1 x Iwill DK8-SLI, nForce4 Pro (E-ATX, PCI-e/SLI, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) 700 €?
2 x AMD Opteron 250 (S940, 2,4GHz, 1MB, Boxed) 827 € = 1654 €
4 x 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3, ECC, Reg. (Kingston, ValueRAM) 368 € = 1472 €
2 x XFX GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI), PVT45GUD 415 € = 830 €
1 x LSI MegaRAID 320-4X (4x U320 SCSI, 128MB, PCI-X) 1199 €
4 x Fujitsu MAU3147NC, 147GB (15.000rpm, Ultra320, SCA2, 8MB) 1299 € = 5196 €

Totaal: 11051 € :X

Aangezien de Quadro FX 4400 meer dan 6000 € zou kosten en de 6800 Ultra nog niet in PCI-E bestaat heb ik een 6800 GT gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1148

Beetje ziek, zo'n systeem als je hier beschrijft, Cyberblizzard.
4-channel SCSI en dan je beperken tot 1 schijf per kanaal (95MB/s ??) terwijl elk kanaal 320MB/s kan? Beetje zonde, dan maar meer kleinere schijven zodat ze beter parallel kunnen werken.

Dit speelgoed erbij? Werkt op IDE (UDMA100)
Afbeeldingslocatie: http://www.hyperos2002.com/07042003/img/HD3zoom.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vind het wel vreemd dat niet 1 winkel kan zeggen of ze de fx55 met nieuwe core binnen zullen krijgen. dit zal toch wel makkelijk uit te vinden moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Anoniem: 78739 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 02:58:
Zou een leuk systeempje zijn:
1 x Iwill DK8-SLI, nForce4 Pro (E-ATX, PCI-e/SLI, Sound, LAN, SATA-RAID, 1394) 700 €?
2 x AMD Opteron 250 (S940, 2,4GHz, 1MB, Boxed) 827 € = 1654 €
4 x 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR, CL3, ECC, Reg. (Kingston, ValueRAM) 368 € = 1472 €
2 x XFX GeForce 6800 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI), PVT45GUD 415 € = 830 €
1 x LSI MegaRAID 320-4X (4x U320 SCSI, 128MB, PCI-X) 1199 €
4 x Fujitsu MAU3147NC, 147GB (15.000rpm, Ultra320, SCA2, 8MB) 1299 € = 5196 €

Totaal: 11051 € :X
In februari komt de Opteron x52, en dan gaat de prijs van de 250 naar beneden ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

naar aanleiding van dit nieuws item zou het mogelijk zijn dat AMD nu ook eerder komt de dual core proc?
Het zou namelijk toch wel een mooie ontwikkeling zijn als de dual core vervroegt op de markt zou komen.
Het zal me erg benieuwen wat dit wordt.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb s lopen bellen met AMD en enkele distribiteuren met de vraag wanneer die fx55 gaat komen. na 7 telefoontjes heb ik twee antwoorden kunnen krijgen:

AMD Technical Support in Engeland zegt Tweede kwartaal 2005
en een Nederlandse distribiteur met gebrekkig Nederlands zegt dat het de derde kwartaal pas uitgebracht wordt.

Er zijn nog een aantal andere mensen die ik nog kan bellen maar ik weet al wat ze gaan zeggen; not anytime soon sir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refragmental
Damn, nu weet ik dus niet of ik dan maar een "oude" FX-55 ga pakken of toch maar een 3500+ winchester en die ga overklokken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Neem een 3500+, en ga die maar overclocken ;)
Het enige verschil blijft het cache geheugen, maar dat maakt bij de A64 niet zoveel uit.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.gloucestertrai...f42325350b8cb19fa4cab317b

Net gemaild met deze winkel. De FX55 achter de link is er een met 90nm core. En de prijs is ook niet mis :)
This product will be in stock on Monday 07 February, 2005.
edit: blijkt toch met 130nm core te zijn. :/

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 53218 op 28-01-2005 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Dan komt die E0 revisie vroeger dan verwacht.
Raar dat de Opteron x52, die 14/02 komt, nog een D4 revisie zal gebruiken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
oke, een korte Opteron Platform update:

- 2005 H1 Single Core transit to 90nm with HT1000 (30W / 55W / 95W)
- 2005 H2 Dual Core (30W / 55W / 95W) with DDR2
- 2006 Dual Core (30W / 55W / 95W / 1xxW) with DDR2, Memory RAS, new socket for Opteron x66 and above
- 2007 Dual Core (30W / 55W / 95W / 1xxW) with FBDIMM, On-Chip L3 Cache, Glueless 16-way+ MP

[ Voor 17% gewijzigd door The Source op 28-01-2005 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
- 2005 H2 Dual Core (30W / 55W / 95W) with DDR2
Dus toch DDR2 dit jaar.
Ondersteuning voor DDR2 667 is er bij hoop ik?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Laatst online: 11-07 12:41

GekkeR

key = key

Hmm ik heb de keuze tussen een

ADA3200DIK4BI
CBBHD 0449GPHW
1169847L40669

of een

ADA3200DIK4BI
CBBID 0451EPMW
1172537A50219

Dobbelen of is 1 een duidelijk betere occer ? :)

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 18:47
Nou, ik hoop dan vanavond eindelijk eens van mijn AMD S939 3000+ te gaan genieten. Gekocht in de week voor kerst en 2 keer achter elkaar een maandagochtend uitvoering van de Neo 2 gehad.

Vanochtend nieuwe bezorgd, als deze maar wel in orde is _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
GekkeR schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 11:13:

ADA3200DIK4BI
CBBHD 0449GPHW
1169847L40669

of een

ADA3200DIK4BI
CBBID 0451EPMW
1172537A50219

De eerste is uit week 49, de andere uit week 51, dus die laatste is in theorie beter te overclocken :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Hacku schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 08:59:
[...]

Dus toch DDR2 dit jaar.
Ondersteuning voor DDR2 667 is er bij hoop ik?
oeps foutje... maar idd DDR667

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Maar alle .9 singel core Opterons krijgen een HT link van 1000 Mhz of alleen de X52?
En zijn er ook mobo die nog geen ondersteuning hebben voor de snelle HT link, zoals de oudere Via 880 chipsets?

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109887

Ik heb een vraag wat is sneller

1 Athlon 64 3500+ s939
MSI K8N Neo4 Platinum
Kingston HyperX PC3200 DIMM 1GB CL2
ATi X850XT PE
OF

2 Intel pentium 4 550 3.4GHz
Asus P5GDC Deluxe
Kingston HyperX DDR2 PC2-4300 DIMM 1GB CL3
ATi X850XT PE

En hoeveel scheelt het tussen die twee.

Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97917

Anoniem: 109887 schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 21:16:

1 Athlon 64 3500+ s939
MSI K8N Neo4 Platinum
ATi X850XT PE
OF

Asus P5GDC Deluxe
ATi X850XT PE

Alvast Bedankt
Ik ben ook benieuwd en dan vooral:
-over all
-video editing

Kan geen reviews vinden van nog geen maand oud of iets dergelijks. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54

1 Athlon 64 3500+ s939
MSI K8N Neo4 Platinum
ATi X850XT PE
OF

Asus P5GDC Deluxe
ATi X850XT PE

Alvast Bedankt
Dit is zo'n typische vraag die niet te beantwoorden is behalve met een van de volgende twee reacties (Of in die geval beiden):
-Lees de *$%^$% FAQ!
-Wat voor applicaties ga je gebruiken?

[ Voor 48% gewijzigd door kalizec op 29-01-2005 21:47 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109887

Kalizec schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 21:47:
[...]

Dit is zo'n typische vraag die niet te beantwoorden is behalve met een van de volgende twee reacties (Of in die geval beiden):
-Lees de *$%^$% FAQ!
-Wat voor applicaties ga je gebruiken?
Hoofdzakelijk Word hij voor Games gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109887 schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 21:57:
[...]

Dan is de A64 beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnessy
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-07 16:18
Hoi,

Ik heb sinds paar maande eindelijk mijn eigen pctje gekocht (weg met die fijne laptop ). Bij de aanschaf heb ik 1x 512 mb ddr400 gekocht. Na een maand heb ik weer 512 mb ddr400 van hetzelfde merk gekocht. Eenmaal geinstalleerd bleek dat dit niet echt super werkt in dual channel. Nu werd ik het van de week zo zat dat ik dat geheugen heb verkocht en een geIl dual channel setje heb gekocht. Nu komt het leuke : het geheugen werkt wel beter, maar met de standaard instelling krijg ik allemaal errors in windows (vooral explorer) en bsods. Ik heb zelf al wat met de timingen zitten klooien (Ik snap er alleen geen snars van). ook heb ik het voltage verhoogd (de verpakking vermeld 2.55 tot 2.65 volt terwijl mijn moederbord 2.5 standaard geeft) Het geheugen werkt maar in 1 combinatie, steek ik het geheugen in de 2 andere sloten weigerd het helemaal dienst en post mijn pc niet eens meer. Wie kan mij uitleggen wat hier aan de hand is ?

Specs :
Amd 3200+
Gigabyte K8NS Ultra
GeIl Dual Channel Kit (Value series)
160gb Maxtor Sata
160gb Maxtor Ide
Club 3d FX5900Xt
Nec 1300a dvd brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Anoniem: 109887 schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 21:57:
[...]

AMD64, zonder twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar nu video encoding etc.? Ik kan daar niet een heldere tegenstander vinden van de 3500+?
De p4 3,4ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Voor video encoding is de P4 doorgaans sneller.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 97917 schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 22:15:
Maar nu video encoding etc.? Ik kan daar niet een heldere tegenstander vinden van de 3500+?
De p4 3,4ghz?
Video encoding of video editing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3q
  • Laatst online: 10-07 22:29

t3q

Say yes to teq

GekkeR schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 11:13:

ADA3200DIK4BI
CBBHD 0449GPHW
1169847L40669

of een

ADA3200DIK4BI
CBBID 0451EPMW
1172537A50219

Ik heb precies dezelfde cpu binnen , die CCBID, alleen nog geen mobo dus ken niet testen helaas.

Life goes as it goes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OlafvdSpek schreef op zaterdag 29 januari 2005 @ 23:08:
[...]

Video encoding of video editing?
Beide :) Vroeger was Intel daar veel beter in, maar na een paar goede searches vind ik maar een paar artikelen en daar scheelt het erg weinig met een AMD A64 ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 97917 op 30-01-2005 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Het scheelt idd weinig, maar de P4 blijft daar toch het best in.

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2249&p=8

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hacku schreef op zondag 30 januari 2005 @ 16:14:
Het scheelt idd weinig, maar de P4 blijft daar toch het best in.

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2249&p=8
Ja precies, in deze test is het verschil nog het ''grootst'' , bij andere kwam test kwamen de resultaten nog krapper op elkaar te zitten :) .
Ik moet dit systeem voor iemand samenstellen dus dat wordt even overleggen. Hij wilde al liever Intel (hij is geen n00b, hij vroeg mijn advies ook nog erbij ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 127962

hoezo draait het geheugen met een multiplier van 4 maar op 160 MHz, hoe komt dat en hoe kan ik dat voorkomen, moet ik dan de multiplier naar 5 schroefen. Maar dan overklok ik mijn cpu tog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132732

Mensen,

Ik ben van plan een nieuwe pc te kopen met een Athlon 64 processor.
Kan iemand mij het verschil tussen de volgende moederborden uitleggen?

- Socket 939 moederborden / MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra
- Socket 939 moederborden / MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra

De prijzen van de 2 verschillen niet echt heel veel..

Op mijn pc wil ik vooral gaan gamen en soms een beetje videobewerking
Verder gebruik ik mijn pc voor: mail, word, internet enz...

Ik vind het belangrijk dat mijn pc goed presteert en snel is.
Is dit moederbord hiervoor een goede keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-06 00:45
Anoniem: 132732 schreef op woensdag 02 februari 2005 @ 20:14:
Kan iemand mij het verschil tussen de volgende moederborden uitleggen?
- Socket 939 moederborden / MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra
- Socket 939 moederborden / MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra
Neo 4
Neo 2

Naar de plaatjes kijken, lezen wat er onder staat en je weet het.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Er komt een shortage aan op S939 cpu's. Channel heeft nu nog stock, maar zal snel op zijn. Shortage zal tot eind feb duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
En hoe komt dat? Te veel vraag?
Goed dat ik m'n 3200+ juist binnen heb.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
Ik heb uiteindelijk toch maar geupgraded. Keus is gevallen op een A-bit AV8 (RMA exemplaar 65 euri) plus een Winchester 3000+ 153 euri.

Snelheid tov mijn oude systeem valt me tegen. Deze is 5-10% sneller. Daarentegen is de geheugen perfermance jaw-dropping, increase van 350% !!!

Iig ik heb al een tijdje lopen zoeken om Cool 'n Quiet aan de praat te krijgen onder Windows 2003 Server, dit omdat ik hem voor Vmware doeleinden wil gaan gebruiken, en dat betekend dat van de 24 uur die een dag telt er 18 zijn waarbij ik niet aanwezig ben en hij genoeg heeft aan 1.1ghz. Echter kon ik dit nergens vinden hoe dat moest.

Na wat kutten zoals bijv CPU drivers updaten in windows en dan naar die xp drivers wijzen werkte wel in die zin dat hij de drivers update maar niet dat hijzichzelf terug klokte in idle mode.

Dan is er ook nog een installer package (athlon64 cpu driver w2k) welke niet wil runnen omdat de windows versie's niet overeenkomen. Echter kun je hem in compatibility modus draaien en dan installeerd hij zichzelf zonder problemen.

Nou heb ik hem met zowel Powernow dashboard van AMD als ThrottleWatch gemeten en het het blijkt nog te werken ook!!!! Echter klopt het voltage niet wat hij aangeeft van de CPU. Deze heb ik namelijk in de bios op 1.5v gezet. Op 1.4 wil hij niet eens booten (bus staat op 240 ipv 200) dus dit klopte niet. Dan word ik altijd achterdochtig of de rest wel klopt.

Ik heb echter mijn wattage meter gepakt. En van een 110 watt onder full(cpu)load gaat hij nu naar 80 in IDLE. Toch een leuke besparing van z'n kleine 50 euro op jaar basis en goed voor het mileu.

Hierbij een sceenie :)

Afbeeldingslocatie: http://www.lemaitre.nl/coolnquiettumb.jpg

Nadeel is dat wanneer je overklokt hij wel de snelheid halveert maar de vcore naar 1.1v zet. Wat dus wel voldoende is om 1.1ghz stabiel te houden. Maar als je bijv overklokt en hij dan terug valt (op 1.3) in idle mode op 1.1v niet voldoende is :( . Maar 1.2ghz haalt hij zo te zien wel. Ik mocht nog de echte stabiliteits run gaan draaien maar ik heb goede hoop ;)

[ Voor 4% gewijzigd door HermeS op 02-02-2005 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132732

Weet iemand waarom van de volgende moederborden de prijs zo weinig scheelt?
Je zou denken.. nieuw moederbord met nieuwe dingen is duurder dan een moederbord dat er al een aantal maanden is. Of zit ik nu helemaal fout?

MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 614

Op de Asus A8N SLI drivers site staat wel al de CnQ driver voor W2K3 64-bit
"ASUS Cool&Quiet V1.018 for Windows 2000/XP and for Windows 64bit XP/2003"
http://www.asus.com/suppo...2526Quiet1018.zip~zaqwedc
De Opteron krijgt ook CnQ al heet 't dan PowerNow! 't principe is 't zelfde aleen klinkt PowerNow! beter bij een meestal lawaaiige server.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 614 op 05-02-2005 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 132732 schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 22:28:
Weet iemand waarom van de volgende moederborden de prijs zo weinig scheelt?
Je zou denken.. nieuw moederbord met nieuwe dingen is duurder dan een moederbord dat er al een aantal maanden is. Of zit ik nu helemaal fout?

MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
Beschikbaarheid?
Maar wat is de prijs dan? Had je geen pricewatch links kunnen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OlafvdSpek schreef op zondag 06 februari 2005 @ 00:01:
[...]

Beschikbaarheid?
Maar wat is de prijs dan? Had je geen pricewatch links kunnen posten?
Was wel handig geweest ja :*) Ik doe het wel even:
pricewatch: MSI K8N Neo4 Platinum, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID, 1394)
pricewatch: MSI K8N NEO2 Platinum, nForce3 250U (ATX, AGP, Sound, LAN, SATA, 1394)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TangLeFuzZ
  • Laatst online: 28-05-2024
Een paar maand geleden heb ik een 2e gig geheugen bijgehaald, in de vorm van 2 512 mb modules.
Ik heb ze naast m'n 1 gb module gedrukt, en voor m'n gevoel werkte het goed. Hij gaf 2 gig aan, en de computer deed niet vreemd en piepte niet.

Tot ik vorige week ineens in Everest Home Edition zag dat het geheugen op 1600 draaide in plaats van 3200 (!).

In de bios stond het geheugen op auto, toen op 400 gezet, maar toen ging de computer wel ineens moeilijk doen (vastlopers e.d.).
Flink balen dus, de 2 nieuwe modules werken niet goed samen met m'n oude, en ik kan niet meer ruilen :(

Toen ik het kocht kreeg ik de garantie 'dat het zowiezo zou werken', maar als ik nu Funprice op bel krijg ik het antwoord dat ze niks willen doen omdat de modules niet kapot zijn, maar het gewoon niet lekker werkt in mijn systeem icm m'n 64bits processor.
Weg 220 euro :(

[ Voor 21% gewijzigd door TangLeFuzZ op 07-02-2005 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Het zal waarschijnlijk een probleem zijn met een bepaalde hoeveelheid double-sided modules die dan niet lekker willen samen werken o.i.d. Dat is een bekend probleem bij de Athlon 64 wat bij een nieuwe revisie zou moeten zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Ik zag dat in Amerika de 90nm FX-55 is opgedoken in de prijslijsten van de distributeurs.
Waarschijnlijk revisie E0.

Zie hier

Athlon FX-55 S939 90nm 0 NEW TBD 0 0 NL 850.96
Athlon FX-55 S939 90nm Tray0 NEW TBD 0 0 NL 848.76

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Niet online
Voor zover ik weet zou de eerste FX op 90nm een San Diego moeten zijn, die beschikt o.a. over SSE3 en verbeterde geheugencontroller.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

EaS schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:33:
Ik zag dat in Amerika de 90nm FX-55 is opgedoken in de prijslijsten van de distributeurs.

Zie hier

Vreemd dat daar de Opteron 252 nog niet bij staat. Enkele online winkels hebben deze Opteron al in de voorverkoop:

chumbo.com - $951.49 - "OSA252BLWOF"
Technoweb.com - $894.73 - "OSA252BLWOF"

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111708

silentsnow schreef op dinsdag 08 februari 2005 @ 06:48:
[...]

Vreemd dat daar de Opteron 252 nog niet bij staat. Enkele online winkels hebben deze Opteron al in de voorverkoop:

chumbo.com - $951.49 - "OSA252BLWOF"
Technoweb.com - $894.73 - "OSA252BLWOF"
wow, lekker prijsje.
Ik dacht dat de opteron goedkoper ging worden, dat valt weer tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-07 10:26

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Dat zal ook wel het geval zijn voor de bestaande modellen, maar uiteraard niet voor het nieuwe model, dat gewoonlijk de prijs krijgt van het vorige topmodel.

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 08-02-2005 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Ik zie in de nieuwsqueue op T.net: "Opteron 252 nabij: duikt op in prijslijsten en aankondigingen" maar geen link ?
EaS schreef op maandag 07 februari 2005 @ 22:33:

Zie hier

Het zier ernaar uit dat nu alles wel 90nm zal worden, 3700+ - 4000+ zullen nu wel volgen.

Binnenkort mogen we nog een Sempron 3300+ voor s754 & een 3200+ voor s939 verwachten.

[ Voor 74% gewijzigd door XWB op 08-02-2005 12:18 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floffert
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-07 12:04
Ik heb vandaag mijn 3500+ winchester proc binnen gekregen. Nu zie ik nergens op de doos/proccesor/fan/gebruiksaanwijzing staan dat het ook echt gaat om het winchester model. Hoe kan ik hier achter komen en er zeker van zijn dat ik hier niet gewoon belazerd wordt met een newcastle core?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105909

er zit toch zo'n 'raampje' in de doos? daarop kan je wel zien of het winchester is.
zo wie zo gaan de newcastles ook erruuug hard hoor
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.