[WC] Het grote waterkoelingtopic deel XII Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 4.334 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoamoR schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:27:
[...]

Dan kun je er net zo goed gewoon kraanwater in doen...

Haal gewoon wat demi water,bij een tankstation oid, werkt veel beter.
Ik dacht dat barleduc ook schoon water was :P
Waar staat Demi water voor eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gedemineraliseerd water, daar zijn dus mineralen uit gehaald itt tot Barleduc, waarbij ze dit juist als voordeel noemen (mineralen blijven behouden).

[ Voor 3% gewijzigd door Roamor op 25-01-2005 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31
Demon_Eyez schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 09:36:
[...]
En waarom dan niet? Doe eerst eens wat research voordat je klakkeloos iets post.
het plaatje werkte niet, daar doelde ik op

voor de rest is het wel oke. Ik heb in mijn setup het blok en het rad omgedraaid.

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 25-01-2005 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Excuus in dat geval, maar echt duidelijk is het niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Demon_Eyez op 25-01-2005 14:48 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:43

Snippertje

Light up your life

Waarom moet er eigelijk demi water in? Is dat alleen in case of leak?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 21:16
omdat je anders de mineralen die in normaal water zitten gaan klonteren of aanslag gaan vormen en in het ergste geval de boel laten dichtslibben

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:13
Ik heb even een vraagje over mijn toekomstige waterkoeling.

De onderdelen zijn:
Black Ice Extreme III (radiator) (1/4" inschroef)
Nextcool Watercube GT3 478 (CPU-KB) (10x1 of 2)
Nextcool Watercube LT (GPU-KB) (10x1of 2)
Tank-o-Matic nogwat (reservoir) (8x1)

Nu hebben deze allemaal andere aansluitingen. Deze staan er ook bij vermeld.

Ik wil natuurlijk graag alle slangen en aansluitingen dezelfde grootte houden, en aangezien de aansluitingen van de koelblokken niet los te krijgen zijn, wil ik alle andere onderdelen ook op 10x1 aanslutingen zetten. Maar dan komt het volgende probleem. Al die aanslutingen van de pomp, reservoir en radiator zijn op 1/4" inschroef te krijgen. Ik kan dan nergens aanslutingen vinden van 1/4" naar 10x1 aansluitingen. Ook de slang kan ik niet vinden en ik gebruik het liefst glasheldere tygon slang.

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, aangezien ik dan zo snel mogelijk mijn wc-setup in m'n kan plaatsen.

Als iemand goede duitse sites weet, dan zijn die ook welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 29-06 18:44
mhh zit al een paar weekjes alle reviews van leuke blokjes enz door te lezen... en nu ben ik er achter gekomen dat de flowsnelheid toch wel erg belangrijk is...
En omdat ik nog een noob in WC ben (en dit over 2 maandjes wil aanschaffen) heb ik hier een vraagje over...

Ik ga voor mn nieuwe systeem een AMD 3500+, 6800GT en Asus A8N kopen, deze 3 worden ook met wc gekoelt...
Hoogstwaarschijnlijk haal ik een Eheim pomp (de 1048), deze werkt via een stekker voor het stopcontact en koop er dit bij: http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=2009
(weet iemand of dit een beetje werkt?)
Voor mn rad zat ik te kijken naar een BIX2 maar die gaat niet passen in mn case (laatst nog alles opgemeten, ik zou hem wel kwijt kunnen, maar dan ben ik mn HDbay kwijt, en dat wil ik liever niet)
Dus het word een BIX(1)
mn GPU word gekoelt met een Innovatek Cool-Matic NV40 (http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1918)
voor mn NB pak ik dus ook een WCblokje, maar weet nog niet welke (misschien dat jullie mij een tip kunnen geven... maar het blokje mag niet al te groot zijn volgensmij want het mobo heeft de NB op een rotte plaats zitten..)
en voor mn CPU wil ik een Alphacool NexXxoS XP Bold
of een Swiftech MCW6002-64 gaan gebruiken...

Nu had ik twee vragen en 1 vraagje ;)
*zal de rad genoeg hitte kunnen afgeven om mn systeem netjes koel te houden? (de BIX dus)
*welk van de cpu blokjes kan ik het best pakken, en zal ik met dit geheel een redelijke flow houden?

en het kleine vraagje; wat is een goed NBblokje? :)
owja, pak een klein res, ik denk zo iets:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1437
of het resevoir voor de eheim pomp... maar wat is hier nou zo speciaal aan?
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=308

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
*zal de rad genoeg hitte kunnen afgeven om mn systeem netjes koel te houden? (de BIX dus)
*welk van de cpu blokjes kan ik het best pakken, en zal ik met dit geheel een redelijke flow houden?
ik zag ff snel dat het een enkele 120mm rad is, deze zal opzich wel voldoende koelen alleen ik denk wel dat het water zo maar eens 40 graden kan worden, ik heb zelf een soort gelijke radiatuer en het water word bij mij ook zo heet

die eheim 1048 zal zeker wel voldoende flow geven, daar hoef je je geen zorgen om te maken :)

welk blokje je het beste kan nemen zou ik zo ff niet weten, misschien dat je op toms hardware guide nog ergens een overzicht van verschillende blokjes kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
PilatuS schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:27:
[...]

ik zag ff snel dat het een enkele 120mm rad is, deze zal opzich wel voldoende koelen alleen ik denk wel dat het water zo maar eens 40 graden kan worden, ik heb zelf een soort gelijke radiatuer en het water word bij mij ook zo heet

die eheim 1048 zal zeker wel voldoende flow geven, daar hoef je je geen zorgen om te maken :)

welk blokje je het beste kan nemen zou ik zo ff niet weten, misschien dat je op toms hardware guide nog ergens een overzicht van verschillende blokjes kan vinden
ja ik heb al heel veel gekeken op websites (vooral die uit de startpost) weet ook wel redelijk welke goed zijn, maar ben meer bang voor de flow.. dat die teweinig gaat worden.. (bijv de Alphacool NexXxoS XP Bold geeft aardig wat weerstand)
en temps van 40graden! whow.. daar sta ik van te kijken... hoe heet worden je onderdelen dan wel niet als het water al 40 graden is?

Wat wel een mogelijkheid voor me is, zijn 2 BIX'en, maar dat zijn dus 2 apparte rads... ik en dat geeft weer meer weerstand...
kan iemand me vertellen hoeveel dat scheelt... (en ik heb liever 1 rad, scheelt in de prijs :+... behoorlijk wat )

[ Voor 9% gewijzigd door ixl85 op 25-01-2005 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 13:09
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:24:
en ofcourse gewoon Barleduc als water met wat middeltjes erin.
8)7
Vinden je blokken vast fijn, beetje Calgon erbij anders krijg je kalk aanslag :+
Waterkoeling leeft langer met Calgon :*) *ting*

Maaruh zoals gezegd dus, gedemineraliseerd of gedistileerd water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ixl85 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 16:35:
[...]

ja ik heb al heel veel gekeken op websites (vooral die uit de startpost) weet ook wel redelijk welke goed zijn, maar ben meer bang voor de flow.. dat die teweinig gaat worden.. (bijv de Alphacool NexXxoS XP Bold geeft aardig wat weerstand)
en temps van 40graden! whow.. daar sta ik van te kijken... hoe heet worden je onderdelen dan wel niet als het water al 40 graden is?

Wat wel een mogelijkheid voor me is, zijn 2 BIX'en, maar dat zijn dus 2 apparte rads... ik en dat geeft weer meer weerstand...
kan iemand me vertellen hoeveel dat scheelt... (en ik heb liever 1 rad, scheelt in de prijs :+... behoorlijk wat )
als je denkt dat de eheim 1048 te weinig flow geeft ga dan voor de 1250 :)

mijn water is dus 40 graden, daarmee word mijn cpu 41 graden, dus opzich valt het nog wel mee, dit is trouwens wel met de 120mm fan op 7 volt, en full load, met 12 volt worden de temps natuurlijk wel beter, maar dit systeem van mij is voor de stilte niet voor de temps

je zou natuurlijk wel 2 rads kunnen nemen icm. met een eheim 1250 heb je dan zeker nog genoeg flow (zat zelf ook al te denken om een 2e rad erbij te nemen maar ik vind het opzich niet echt nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djingiz Chan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-04-2008

Djingiz Chan

koe zegt boe

Zelf zit ik te twijfelen om op watercooling over te stappen. Nu heb alleen wat vragen.

In de toekomst wil ik eventueel een andere kast waarbij ik 2 radiatoren wil aansluiten alleen dan een voor 2 x 80 mm fans en een voor 2 x 120 mm fans. Nu heb ik al min of meer mijn oog laten vallen op de

- Dangerden Maze4 S478
- Dangerden chipset cooler
- Dangerden NV-68

Nu is mijn vraag dus ook eigenlijk, is dit wat? En welke pomp zal ik voor zoiets nodig hebben? Tevens is alles in principe met koppelstukjes c.q. verloopjes aan te sluiten ongeacht de rest van de handel? Ik bedoel niet dat een blokje veel water door heen en dan ergens komt die veel nauwere aansluiting heeft. Sorry voor alle vragen maar ik ben nog druk met spitten naar nuttige informatie.

http://specs.tweak.to/11052

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
als pomp lijkt mij een eheim 1048 prima, die pompt 600l/u en dat is voor de meeste setups wel voldoende

die maze 4 zal zeker goed koelen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-08 15:25

s3mt3x

I choose not to know...

Nou mn bestelling is bijna rond. Ik krijg van de leverancier alleen nog de vraag of ik kunststof of metalen pilaren op mn rad wil. Ik neig naar metaal (de kosten zullen het verschil niet maken), maar wellicht dat iemand daar anders over denkt?

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djingiz Chan

Djingiz Chan

koe zegt boe

PilatuS schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 19:15:
als pomp lijkt mij een eheim 1048 prima, die pompt 600l/u en dat is voor de meeste setups wel voldoende

die maze 4 zal zeker goed koelen hoor :)
Meer pompen heeft geen zin als je bv meer rads neemt? Of staat dat los van elkaar? Ik heb niet bepaald opgelet tijdens natuurkunde vroeg ;)

En is zo'n 2e rad nou zinvol tussen CPU en GPU te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan de Hydor L20 pomp van ASTEK ook op zijn zij geplaatst worden??
met EHEIM die ik vroeger gebruikte kon dit zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 12:12
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:30:
lijkt me wel mogelijk. Ik zou trouwens ook neit weten waarom niet. Het is gewoon een centrifugaal pompje dus het water wordt als het ware uit de pomp geslingerd. En ik denk dat het dus geen verschil zal maken, maar het zou kunnen dat het iets minder presteerd, alleen dat lijkt me sterk.

Edit:
Ga je weer een nieuwe mod maken? Welke kast wordt de basis? Of wordt t deze keer zelfbouw?

[ Voor 9% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 25-01-2005 22:37 ]

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EvilWhiteDragon schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:36:
[...]

lijkt me wel mogelijk. Ik zou trouwens ook neit weten waarom niet. Het is gewoon een centrifugaal pompje dus het water wordt als het ware uit de pomp geslingerd. En ik denk dat het dus geen verschil zal maken, maar het zou kunnen dat het iets minder presteerd, alleen dat lijkt me sterk.
dacht ik al, maar misschien heeft iemand vervelende ervaringen met deze pomp op zijn zijkant geplaatst.
Thanks.

Ja ik ben weer bezig voor CeBIT Hannover en in maart weten jullie meer ;)
ps geen zelfbouw mogenlijk door sponsors

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2005 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 22:30:
Ik heb hem ongeveer een maand in dergelijke positie gehad zonder problemen. Op de langere termijn weet ik het niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb sinds gisteren me eerste wc setje nu ook af , en ziet er naar eigen zeggen goed uit.
Heb allemaal swiftech spullen gebruikt en alles met 1/2 inch fittingen.
Zal van de week even wat temps droppen hier .

http://www.fiddy.nl//content/Watercooling Swiftech/Case/DSC09113.JPG

Of voor alle foto's op www.fiddy.nl !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter

De onderdelen zijn:

Ik wil natuurlijk graag alle slangen en aansluitingen dezelfde grootte houden, en aangezien de aansluitingen van de koelblokken niet los te krijgen zijn, wil ik alle andere onderdelen ook op 10x1 aanslutingen zetten. Maar dan komt het volgende probleem. Al die aanslutingen van de pomp, reservoir en radiator zijn op 1/4" inschroef te krijgen. Ik kan dan nergens aanslutingen vinden van 1/4" naar 10x1 aansluitingen. Ook de slang kan ik niet vinden en ik gebruik het liefst glasheldere tygon slang.

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen, aangezien ik dan zo snel mogelijk mijn wc-setup in m'n kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMightyWackO
  • Laatst online: 19:52

DaMightyWackO

-=Think Twice=-

trancesetter schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 23:15:

De onderdelen zijn:

Om de slang groter te krijgen kan je hem (verwarmen en) uitrekken met een tang. Als hij iets te groot is kan je hem goed vastzetten met mini slangklemmen. Hopelijk krijg je het dan toch zo passend en waterdicht.

the funniest thing about this particular signature is that by the time you realise it doesn't say anything it's too late to stop reading it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
PilatuS schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 17:16:
[...]

als je denkt dat de eheim 1048 te weinig flow geeft ga dan voor de 1250 :)

mijn water is dus 40 graden, daarmee word mijn cpu 41 graden, dus opzich valt het nog wel mee, dit is trouwens wel met de 120mm fan op 7 volt, en full load, met 12 volt worden de temps natuurlijk wel beter, maar dit systeem van mij is voor de stilte niet voor de temps

je zou natuurlijk wel 2 rads kunnen nemen icm. met een eheim 1250 heb je dan zeker nog genoeg flow (zat zelf ook al te denken om een 2e rad erbij te nemen maar ik vind het opzich niet echt nodig)
nee idd... 41 cpu stressed is netjes...
bij mij is het straks ook vooral om de stilte (en een nieuwe "uitdaging")
maar vooral stilte is belangrijk dus opzich zou 1 rad genoeg zijn, maar de rede waarom ik me zorgen maak om de flow is omdat hier zo weinig over bekend is...

En wat is over het algemeen de beste volgorde:
NB --> GPU --> CPU
of juist andersom?
(je zou zeggen de minst warme dingen eerst, anders word je NB veel te warm)
(staat overgens niet in de startpost, misschien een ideetje...
zowel iets over de flow als de volgorde... want WC-noobs (like me) komen dit tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ziet er leuk uit, was vooral onder de indruk van je site :D Zelf gemaakt?
ixl85 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 00:52:
En wat is over het algemeen de beste volgorde:
NB --> GPU --> CPU
of juist andersom?
(je zou zeggen de minst warme dingen eerst, anders word je NB veel te warm)
(staat overgens niet in de startpost, misschien een ideetje...
zowel iets over de flow als de volgorde... want WC-noobs (like me) komen dit tegen :)
Beste is andersom, op deze manier wordt je cpu het best gekoeld. Veel blokjes hebben baat bij veel waterturbulentie, dan werken ze zeg maar op hun best. De NB en GPU blokjes hebben dat over het algemeen niet zo nodig. Als je alles binnen hebt kan je het ook voor de zekerheid testen voor ons :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
aramdin schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 01:19:
[...]

[...]

Beste is andersom, op deze manier wordt je cpu het best gekoeld. Veel blokjes hebben baat bij veel waterturbulentie, dan werken ze zeg maar op hun best. De NB en GPU blokjes hebben dat over het algemeen niet zo nodig. Als je alles binnen hebt kan je het ook voor de zekerheid testen voor ons :)
Mhh zou ik wel willen doen hoor.. alleen dat duurt nog even... (over 3 weekjes nieuwe hardware kopen, dan even stock laten draaien (om dat nieuwe gevoel er af te laten gaan :) wil niet meteen met mn dure spullen fucken)
en dan pas de wc kopen.. :)
maar kan iemand me vertellen hoe dat met de flow van die pompjes zit, geven die dingen nou echt zoveel weerstand? (vind het anders een beetje teveel van het goede om een pomp van 1200L te kopen als 600 ook goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Dit gaat misschien n00berig klinken he, maar aangezien het water er met 600L/u of 1200L/u doorstroomt, maakt het dan feitelijk uit waar de radiator in de keten staat ? Het pompt er toch 167-333ml door per seconde. Voor mijn setup wil dat zeggen dat het water met mijn Hydor L30 (1200L/u) in minder dan 1 seconde de volledige keten is afgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
die 1200l/u is een theoretische waarde he, dat haal je nooit. en ja, je water gaat er heel hard doorheen.

testen hebben ook uitgewezen dat het derhalve niet uitmaakt waar je radiator zich in het systeem bevind, er is nauwelijks temperatuurverschil binnen het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Inderdaad is het een theoretische waarde maar het zal ook wel geen 600L/u zijn uiteindelijk, aangezien er rond de 300ml vloeistof in mijn systeem zit, is het toch nog steeds om en bij de 1 seconde dat het volledig rond is gegaan. Zoals ik dacht dus, dat het weinig zou uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 12:47

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Tegenwoordig zie je ook steeds vaker pompjes van 300l/h die het systeem ook min of meer helemaal koel houden. Al dat gedoe met extreem dikke slangen en zware pompen is leuk, maar voor een kleine setup die stilte nastreeft kan een 300l pompje ruim voldoende koeling plaatsvinden. Met 300l/h zullen de temperatuursverschillen een heel klein beetje groter zijn, maar dit maakt nauwelijks verschil.

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Luxx schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 01:58:
Tegenwoordig zie je ook steeds vaker pompjes van 300l/h die het systeem ook min of meer helemaal koel houden. Al dat gedoe met extreem dikke slangen en zware pompen is leuk, maar voor een kleine setup die stilte nastreeft kan een 300l pompje ruim voldoende koeling plaatsvinden. Met 300l/h zullen de temperatuursverschillen een heel klein beetje groter zijn, maar dit maakt nauwelijks verschil.
dit is zeker zo, ik heb zelf ook een 300l/u pomp en dat voldoet prima voor mijn setup, heb nu alleen cpu gekoelt maar daar zat eerst nog de gpu bij (heb een nieuwe gpu en het blokje past er niet op)

dus 2 dingen gekoelt met een 300l/u pomp gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

Eigenlijk is het ook wel logisch:
stel je hebt een 300l/h pomp, dan pomp je effectief zeker wel 120l/h (weerstand levert altijd een lagere effectieve waterstroom op, maar deze schatting lijkt redelijk)
120l/h=2/minuut=1/30ste liter/seconde=33gram/seconde
Water kan 4.2joule per gram per graden opnemen => 33*4.2=140 (Joule/seconde)/graden. Joule/seconde is het zelfde als Watt, dus 140Watt/graden.
Kortom, als je een systeem hebt met zware CPU, GPU, RAM HD en northbridge (120+80+40+20+20=280watt wederom schattingen, maar niet heel gek, lijkt me) dan levert je dit nog "slechts" 2 graden temperatuurverschil op... ?(of maak ik ergens een rekenfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Weet iemand toevallig waar ik aansluitingen kan krijgen van 1/4" naar 10x1 of 10x1,5mm slang?

Ik heb het al en paar keer gevraagd, maar het blijft angstvallig stil....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
trancesetter schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:57:
Weet iemand toevallig waar ik aansluitingen kan krijgen van 1/4" naar 10x1 of 10x1,5mm slang?

stttttt daar is ie weer met zn vraag, iedereen net doen of ie offline is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

Ik denk dat het vooral stil blijft omdat in de startpost van dit topic (die je gelezen hebt voordat je dit postte) het antwoord al staat.. (namelijk diverse weshops, zoals freezing hardware )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]aramdin schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 01:19:
[...]

[...]

Ja de site is door een vriend van me gemaakt , die ook mee heeft geholpen aan me wc set.
En zal deze week nog even wat temps plaatsen . altijd leuk denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djingiz Chan

Djingiz Chan

koe zegt boe

Is een dubbele rad een beetje goeie oplossing? Na wat kijk en vergelijk werk kom ik met een Coolermaster Stacker op 2 x 80 MM rad en 1 x 120 MM rad. Maar ik blijf maar twijfelen met de pomp, het mooiste is natuurlijk iets van 600 l/h. Maar ik wil alles intern houden zonder te veel gekloot dus prefereer een 12v aansluiting, dan kom ik gelijk op zo'n dure Swiftech, nu weet ik ook niet of je die wel in het reservoir mag plaatsen (heeft mijn voorkeur voor stilte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Luxx schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:12:
[...]

Ik denk dat het vooral stil blijft omdat in de startpost van dit topic (die je gelezen hebt voordat je dit postte) het antwoord al staat.. (namelijk diverse weshops, zoals freezing hardware )
Was het maar waar dat het in de startpost staat of op die sites te vinden is. De grootste maat koppelingen die ze bv. bij freezinghardware hebben is 8x1. terwijl ik 10x1 nodig heb. Dat is nu juist mijn probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Djingiz Chan schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:37:
Is een dubbele rad een beetje goeie oplossing? Na wat kijk en vergelijk werk kom ik met een Coolermaster Stacker op 2 x 80 MM rad en 1 x 120 MM rad. Maar ik blijf maar twijfelen met de pomp, het mooiste is natuurlijk iets van 600 l/h. Maar ik wil alles intern houden zonder te veel gekloot dus prefereer een 12v aansluiting, dan kom ik gelijk op zo'n dure Swiftech, nu weet ik ook niet of je die wel in het reservoir mag plaatsen (heeft mijn voorkeur voor stilte).
mhh je kan die pomp ook intern houden... kijk zo:
Schroef hem op je onderste plaat van je case, maak in een outslot (waar je pci kaartjes door komen) een gat waar je kabel door kan (in dat stukje metaal dat het normal afsluit als er niks zit, maar dan moet je dus wel een gat vrij hebben (zal wel geen probleem zijn)...
en je bent klaar...

koop dan dit:
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1449
om je pomp lekker automatisch te laten starten en je bent klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door ixl85 op 26-01-2005 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
als reactie op Djingiz Chan

je zou ook een eheim 1048 (die is 600l/u) kunnen nemen, daar hebben ze ook hele mooie reservoirs voor de je er aan kan klikken, ook zijn er dempingschroeven voor te krijgen, dat zijn schroeven met rubber er tussen, gebruik ik zelf ook en de pomp is hiermee helemaal stil

als je wilt zien hoe het reservoir er uit ziet kan je ff op mijn system pics klikken

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 26-01-2005 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
PilatuS schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:42:
als reactie op Djingiz Chan

je zou ook een eheim 1048 (die is 600l/u) kunnen nemen, daar hebben ze ook hele mooie reservoirs voor de je er aan kan klikken, ook zijn er dempingschroeven voor te krijgen, dat zijn schroeven met rubber er tussen, gebruik ik zelf ook en de pomp is hiermee helemaal stil

als je wilt zien hoe het reservoir er uit ziet kan je ff op mijn system pics klikken
ow wauw, dat wist ik niet eens dat je die kon klicken...
dat is wel heel relax, is dat gewoon dit reservoir?
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=698

(die van jou is mooier, doorzichtig in elk geval, waar hebje die gekocht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Djingiz Chan schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:37:
Ik heb ook die swiftech pomp de mcp600 en dat ding is al heel stil van zichzelf en die heeft echt behoorlijk wat power , uit testen blijkt dat deze wint van alle andere pompen.
www.fiddy.nl voor pics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
het is bijna dezelfde als die van freezinghardware, die is namelijk revisie 2, die van mij is revisie 1, ik heb em gekocht bij xxlcomputers, toen ze nog bestonden, dat ledje is trouwens erin gemod, is niet standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
PilatuS schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:52:
het is bijna dezelfde als die van freezinghardware, die is namelijk revisie 2, die van mij is revisie 1, ik heb em gekocht bij xxlcomputers, toen ze nog bestonden, dat ledje is trouwens erin gemod, is niet standaard :)
Mhh thnx voor de tip, je bespaart me geld, tijd en een boel moeite...
[sub]je moet ze dan wel tegen elkaar aanzetten neem ik aan? want je moet ze inelkaar duwen [klick systeem]?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ixl85 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:55:
[...]

Mhh thnx voor de tip, je bespaart me geld, tijd en een boel moeite...
[sub]je moet ze dan wel tegen elkaar aanzetten neem ik aan? want je moet ze inelkaar duwen [klick systeem]?
er zit een rubberen ring in het reservoir, daarmee klik je em aan de pomp, je kan em er zegmaar gewoon op draaien, is gelijk waterdicht

ik moet je alleen wel waarschuwen voor dit reservoir, want het vullen moet in 1x goed gebeuren, zodra er ook maar 1 luchtbubbel inkomt krijg je die er niet meer uit, en moet je het hele systeem leeg maken en opnieuw vullen om de lucht er weer uit te krijgen, hier heb ik dus geen zin in en er zit dus ook veel lucht in mijn systeem

het is een erg mooi reservoir maar hij is niet echt pratisch, dus je kan em best kopen het kan ook best goed gaan maar het vullen moet echt in 1x goed gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

trancesetter schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 15:41:
De grootste maat koppelingen die ze bv. bij freezinghardware hebben is 8x1. terwijl ik 10x1 nodig heb. Dat is nu juist mijn probleem!
wat is dit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:20

Rayzman

+31 Rayzman

Ik keek net naar je eerdere post en die nextcool blokjes hebben 8x2 aansluitingen hoor. :?
http://www.nextcool.com/International/watercubegt3478.htm

Je hebt dus alleen maar 8X1 aansluitinkjes voor je BIX3 nodig (waarom zo groot eigenlijk?)

specs pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Zelf heb ik het volgende reservoir:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hwoltering/Reservoir.jpg

Hier ben ik hardstikke tevreden mee. Er kan zo'n 280 ml water in. (er zijn ok kleinere reservoirs te verkrijgen) en is heel makkelijk te plaatsen in of buiten de kast. Het vullen van het wc-systeem gaat ook makkelijk. gewoon de dop van hetreservoir af en water erin gooien. de pomp doet de rest.

Er zijn trouwens ook versies die je meteen op een Eheim 1046/1048 kunt plaatsen. Die zijn er zo uit :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/hwoltering/Reservoir2.jpg

En ook deze laatste zijn weer in 2 maten te verkrijgen.

Persoonlijk vind ik ze er een stuk beter uitzien dan de plastic vierkante reservoirs. en ze zijn 10x handiger, aangezien je gewoon je systeem kan bijvullen wanneer je maar wilt. geen geklungel dus.

Ze zijn wel een beetje duurder, maar dan heb je ook wat. Het merk voor de aluminium reservoirs is net zoals de vierkante plastic reservoirs ook Innovatek. Je kunt ze krijgen op www.innovatek.de of op verschillende nederlandse sites, zoals www.perfect-systems.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
dat 2e reservoir is wel erg mooi, en je hebt er ook geen last van lucht mee, lijkt mij echt een super ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Ja dat klopt, maar ik bedoelde eigenlijk de schroef-snelkoppelingen. Maar het ziet er naar uit dat ik deze moet gaan gebruiken.
Rayzman schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:11:
[...]

Ik keek net naar je eerdere post en die nextcool blokjes hebben 8x2 aansluitingen hoor. :?
http://www.nextcool.com/International/watercubegt3478.htm

Je hebt dus alleen maar 8X1 aansluitinkjes voor je BIX3 nodig (waarom zo groot eigenlijk?)
Dat zijn ze dus niet. Deze aansluitingen zijn echt 10x1. Ik heb deze koelblokken in de tijd gekocht dat xxlcases.nl nog bestond. Nextcool heeft later de fittingen aangepast naar 8x, maar ik heb er nog met 10x1 slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
trancesetter schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:20:
Zelf heb ik het volgende reservoir:

[afbeelding]

Hier ben ik hardstikke tevreden mee. Er kan zo'n 280 ml water in. (er zijn ok kleinere reservoirs te verkrijgen) en is heel makkelijk te plaatsen in of buiten de kast. Het vullen van het wc-systeem gaat ook makkelijk. gewoon de dop van hetreservoir af en water erin gooien. de pomp doet de rest.

Er zijn trouwens ook versies die je meteen op een Eheim 1046/1048 kunt plaatsen. Die zijn er zo uit :

[afbeelding]

En ook deze laatste zijn weer in 2 maten te verkrijgen.

Persoonlijk vind ik ze er een stuk beter uitzien dan de plastic vierkante reservoirs. en ze zijn 10x handiger, aangezien je gewoon je systeem kan bijvullen wanneer je maar wilt. geen geklungel dus.

Ze zijn wel een beetje duurder, maar dan heb je ook wat. Het merk voor de aluminium reservoirs is net zoals de vierkante plastic reservoirs ook Innovatek. Je kunt ze krijgen op www.innovatek.de of op verschillende nederlandse sites, zoals www.perfect-systems.nl
Ik zat aan de eerste te denken, maar nu ik weet dat je ze recht op je pomp kan zetten ben ik een stuk blijer :)

maar een vraagje over die eerste, kan je die los klicken uit die zwarte beugels? (ik wil hem namelijk horizontaal hebben liggen, maar niet voor het bijvullen :+ )

edit
ze hebben hem niet bij perfect-systems ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Rayzman schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 16:11:
[...]

Omdat dat ding geweldig koelt. Dat heb ik wel nodig om mijn cpu en 9800xt te koelen.

En ik heb toch een cm-stacker. Dus daar is plaats genoeg om hem te laten, dus waarom dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb de 2e combo gehad zoals hierboven vertoont.
Het is een hele mooie oplossing voor dit soort dunne-kabel-wc setups.
Zelfde idee heeft Asetek overgenomen, dat zegt ook wel wat natuurlijk.

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
ixl85 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:01:
[...]

Ik zat aan de eerste te denken, maar nu ik weet dat je ze recht op je pomp kan zetten ben ik een stuk blijer :)

maar een vraagje over die eerste, kan je die los klicken uit die zwarte beugels? (ik wil hem namelijk horizontaal hebben liggen, maar niet voor het bijvullen :+ )

edit
ze hebben hem niet bij perfect-systems ;(
Je kan dat reservoir inderdaad losklikken uit de zwarte beugels. Dat reservoir is trouwens ook in het blauw, rood en zwart te krijgen.

Hebben die gasten van Perfect-systems het reservoir uit hun assortiment gehaald. Ik ga voor je zoeken waar die nog meer te krijgen zijn.

iig bij www.innovatek.de

bij Freezing Hardware hebben ze het reservoir. zowel de losse als de aanklikbare.

[ Voor 8% gewijzigd door TranceSetter op 26-01-2005 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
trancesetter schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 17:41:
[...]

Je kan dat reservoir inderdaad losklikken uit de zwarte beugels. Dat reservoir is trouwens ook in het blauw, rood en zwart te krijgen.

Hebben die gasten van Perfect-systems het reservoir uit hun assortiment gehaald. Ik ga voor je zoeken waar die nog meer te krijgen zijn.

iig bij www.innovatek.de

bij Freezing Hardware hebben ze het reservoir. zowel de losse als de aanklikbare.
Ow man, thnx
ik heb er echt zin in.. om alles te kopen en in te bouwen... ben mezelf al helemaal gek aan het maken :9

Maar ik denk dat ik een boel bij innovatek ga kopen, die zijn over het algemeen goedkoper...
hoe kan het zijn dat ze een eheim 1046 voor de zelfde prijs verkopen als een 1048 :*) thats the kinda stuff i like :)

(er ging net wel iets fout met Firefox en hun webwinkel, maar ik neem aan dat ze ook in NL leveren? mein deutsch ist nicht so gut, ja!)

/edit
net even op een spaanse site geweest (hadden een fotoshoot van dat gave reservoir
zie hier:
http://www.hard-h2o.com/review/liquida/plugon.html

en ik zie hier dat ze al het lucht uit hun reservoir halen... maar opzich maakt dat toch niks uit als je pc gewoon stil staat?
als ie niet op zn kop staat komt er toch ook geen lucht in de slangen?

[ Voor 15% gewijzigd door ixl85 op 26-01-2005 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:37
Luxx schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 13:54:
Eigenlijk is het ook wel logisch:
stel je hebt een 300l/h pomp, dan pomp je effectief zeker wel 120l/h (weerstand levert altijd een lagere effectieve waterstroom op, maar deze schatting lijkt redelijk)
120l/h=2/minuut=1/30ste liter/seconde=33gram/seconde
Water kan 4.2joule per gram per graden opnemen => 33*4.2=140 (Joule/seconde)/graden. Joule/seconde is het zelfde als Watt, dus 140Watt/graden.
Kortom, als je een systeem hebt met zware CPU, GPU, RAM HD en northbridge (120+80+40+20+20=280watt wederom schattingen, maar niet heel gek, lijkt me) dan levert je dit nog "slechts" 2 graden temperatuurverschil op... ?(of maak ik ergens een rekenfout?
Ik kom op 3°C :)
120 l/u = 100/3 ml/s
Uitgaande van 50 ml per blok, dan zit die 33 ml 50 / 33 = 1.5 seconde in het blok, dus het water neemt 1.5·P aan energie op.
Met E = mcΔT :

CPUGPURAMHDNB 
P12080402020W
E180120603030J
ΔT1.290.860.430.210.21°C

Bij elkaar opgeteld precies 3°C.
Als elk blok een inhoud had gehad van 33 ml, dat was het wel 2°C geweest :)
Als we dan in plaats van de 600 l/u pomp een 1200 l/u pomp neerzetten, dan gaat het water 2 keer zo snel door een blokje heen, neemt dus 2 keer minder energie op. De ΔT neemt dus ook met de helft af. De temperatuur van de CPU neemt in dit geval dan 1.29 / 2 = 0.64°C af. Haast niets dus.

Houd er wel rekening mee dat je voor zgn high-flow-blocks een klein pompje niet voldoet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ik hoor soms wat over speciale nozzles voor in de blokjes, weet daar iemand iets meer over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
dat reservoir is wel chill. Ik heb zelf met dat oude opzetstukje gewerkt en dat wou voor geen meter. ALTIJD lucht in je systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Weet iemand of je die dingen die in die gaatjes van een reservoir schroeft, waar dus de slang op gaat, moet intapen met speciale tape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razor.Timo schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:56:
Weet iemand of je die dingen die in die gaatjes van een reservoir schroeft, waar dus de slang op gaat, moet intapen met speciale tape?
gastape (teflontape) kan hoeft niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
nee, maar dan weet je wel zeker dat het niet lekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Razor.Timo schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 19:56:
volgensmij niet, en volgensmij moet je hem clicken...
zie die gave spaanse (oid) link...
hier nog een keertje :)

http://www.hard-h2o.com/review/liquida/plugon.html

Hub hub
Afbeeldingslocatie: http://www.hardh2o.com/images/reviews/liquida/plugon/monencajatb.jpg
barba truck
Afbeeldingslocatie: http://www.hardh2o.com/images/reviews/liquida/plugon/monencajadotb.jpg

/edit
owhja, weet iemand waarom ze bij de innovatek de eheim 1046 en 1048 voor de zelfde prijs verkopen :? beetje vreemd
(en leveren ze in NL????)

@ikman bellow
nee de 1046 is 300L de 1048 600L

mhh wacht, ik zie het.. dat is wel vaker zo... beetje vreemd... maargoed, leveren ze in de NL blijft staan :)

[ Voor 22% gewijzigd door ixl85 op 26-01-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

was het niet omdat het de zelfde pomp is alleen de 1046 was op 12volt

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
ikman schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:15:
was het niet omdat het de zelfde pomp is alleen de 1046 was op 12volt
nee de 1046 is 300 lph en de 1048 600 lph. beide draaien op 230 volt.

De pompen kosten ook niet hetzelfde. de 1046 kost namelijk 29,99 en de 1048 kost 39,99. Je moet hem dan even aanklikken in dat menuutje.

Fijne site is dat en ze leveren nog snel ook. heb daar zelf ook besteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xato
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 19:44
Ik had een paar vraagjes:
Ik heb zelf ook waterkoeling namelijk:
Aquacomputer Cuplex Rev. 1.3 CPU cooler
Twinplex Rev. 1.2 Chipset cooler
Twinplex für ATI-Grafikkarten GPU cooler
Airplex evo 120 Radiator
Aquatube Rev. 1.1 Silver Reservoir
Eheim 1048

Mijn vraag is nu in welke setup kan ik deze het beste zetten, want ik heb nu een setup en dan is mijn temp idle 42C en stressed soms 50C. Ik draai op een AMD Athlon 2400+ @ stock, ATI 9600 XT 256MB en een Asus Av78x-x.
Ik heb deze set 2de handsgekocht en ik vroeg me af of het lappen van de coolers veel zin had. Ze zijn wel een beetje dof, maar zijn de temps dan lager?
En wat kan ik het beste als koelwater gebruiken? Ik heb nu water met koelvloeistof ongeveer 60% water en 40% koelvloeistof.

En misschien een domme vraag maar waar wordt het water bij de eheim eruit gespoten? Aan de bovenkant of aan de zijkant en als je een setup schetst ofzo kan je er dan bij zetten welke kant aansluiten ik op de eheim moet gebruiken dan?

Alvast bedankt, Xato.

Edit: De radiator van is een 120MM Papst fan die op 12V draaid en voor de rest zitten er 2 intake fans aan de voorkant @ 12V en 1 in de achterkant @ 12V. De laatste 3 zijn 80MM.

[ Voor 9% gewijzigd door Xato op 26-01-2005 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
het spuit er naar boven uit, meestal.. Hierboven staat wel een volgorde, maar er staat ook bij het niet veel uitmaakt in welke volgorde het staat.

je blokjes lappen kan wel nuttig zijn, maar verwacht niet meer dan enkele graden winst.

daarbij heb je een single 120mm radiator wat wel ietwat weinig is voor jou 3 blokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xato
418O2 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:02:
daarbij heb je een single 120mm radiator wat wel ietwat weinig is voor jou 3 blokken
Ik gebruik op het moment het videokaart blokje niet. En de chip hoeft ook niet persee gekoelt te worden dan kan ik dus altijd de chipset ertussen halen en dan de videokaart wel aansluiten. Dus dat ik alleen CPU en GPU heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
de chipset maakt niet zo heel veel uit, daar komt zeer weinig warmte vanaf. Ik heb zelf ook een 120mm rad en daardoor haal je iets minder lage temps dan bijv. 2x120mm radiators, wat ook wel logisch is, gezien het dubbele koeloppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xato
418O2 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:14:
de chipset maakt niet zo heel veel uit, daar komt zeer weinig warmte vanaf. Ik heb zelf ook een 120mm rad en daardoor haal je iets minder lage temps dan bijv. 2x120mm radiators, wat ook wel logisch is, gezien het dubbele koeloppervlakte
Ja dat snap ik, misschien koop ik ook nog wel een single rad erbij en doe ik die in mijn front. Maar watvoor koelwater gebruik jij want ik denk dat het daar ook een beetje aan ligt want met alleen water en anti-alg haal 39-40C idle en 45C stressed (nog wel hoog vind ik). Maar ligt het dan aan het water met koelvloeistof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
gewoon demiwater met een anti-alg toevoeging, geen verdere koelvloeitstoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

ixl85 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 20:09:
[...]

volgensmij niet, en volgensmij moet je hem clicken...
zie die gave spaanse (oid) link...
Bij mijnens moet ik hem erin schroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

@Xato
probeer eens met 10% koelvloeistof ipv 40%, volgens mij scheelt dat wel veel in temps. Bij mij wel iig. Ik neem tenminste aan dat de koelvloeistof die je gebruikt puur is? Ik gebruik antivries (voor in de koelvloeistof van de auto: antivriesspul + gedestilleerd water = autokoelvloeistof) met gedestilleerd water. Ik weet niet mijn preciese verhoudingen maar een beetje meer deed mijn temps wel flink stijgen.
Overigens heb ik wel veel last van rotzooi in mijn water, had hem een maand of 3 schoongemaakt, maar ik zie alweer vanalles ronddrijven. Kan ook wel een klein beetje stof zijn.
Ook jammer trouwens: ik had mijn flat-flow-o-matic van inovatek (eigenlijk een platte koperen plaat van 7 mm waarover het water stroomt) wat bewerkt met de dremel. Ik had er ter hoogte van de cpu hele smalle sleufjes in geslepen, ik hield nog zo'n 2 a 3 mm bodem over in die sleufjes. Maar nu blijkt dat ik geen enkel temperatuurverschil zie! Das toch wel heel jammer. Misschien dat ik binnenkort maar es mijn foto's daarvan post.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxx

Luxx

Dr. Donald schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 18:17:

Als elk blok een inhoud had gehad van 33 ml, dat was het wel 2°C geweest :)
Als we dan in plaats van de 600 l/u pomp een 1200 l/u pomp neerzetten, dan gaat het water 2 keer zo snel door een blokje heen, neemt dus 2 keer minder energie op. De ΔT neemt dus ook met de helft af. De temperatuur van de CPU neemt in dit geval dan 1.29 / 2 = 0.64°C af. Haast niets dus.
Als ik het goed begrijp is volgens jou de inhoud van het blok bepalend voor de temperatuurverschillen in het systeem. Om een of andere reden klinkt dat niet logisch.

Natuurlijk maakt het uit wat voor een type blok je hebt, maar volgens mij is dat vooral omdat je voldoende tijd moet hebben om het berekende energie over te brengen. Dit hangt dus af van hoe snel het water door het blok heen stroomt in verhouding tot het contactoppervlakte van het water. In een "high-flow"-blok is het contact oppervlak dus klein (weinig weerstand aan het water is immer belangrijk) dus zal je met een kleine pomp onvoldoende energie kunnen overgeven aan het water. Het type blok, i.s.m. je pomp, zijn dus meer verantwoordelijk voor temperatuuropbouw "in" het blok, dan aan het gebrek aan capaciteit van het water om de warmte af te voeren. (ook heel belangrijk dus, alleen totaal andere berekeningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xato
Ikke! schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:31:
@Xato
probeer eens met 10% koelvloeistof ipv 40%, volgens mij scheelt dat wel veel in temps. Bij mij wel iig. Ik neem tenminste aan dat de koelvloeistof die je gebruikt puur is? Ik gebruik antivries (voor in de koelvloeistof van de auto: antivriesspul + gedestilleerd water = autokoelvloeistof) met gedestilleerd water. Ik weet niet mijn preciese verhoudingen maar een beetje meer deed mijn temps wel flink stijgen.
Ik ga van dit weekend denk ik wel weer even het water veranderen van 60 - 40 naar 90 - 10. En ik zou ook even de blokjes lappen. Weet iemand waar je tot grid 2000 kan halen en hoe duur dat ongeveer is?
En ik ga de setup veranderen van (Rad -> Reservoir -> Pomp -> Cpu -> Chipset -> Videokaart -> Rad) naar (Pomp -> Rad -> Cpu -> Chipset -> Videokaart -> Reservoir -> Pomp).
Ik hoop alleen dat ik het red met de slangen want ik heb geen slang meer liggen, en ik weet niet of je ook slangen bij het tuincentrum ofzo kan halen (ik heb standaart plug&play tulles van Aquacomputer).

edit: typo :+

[ Voor 4% gewijzigd door Xato op 26-01-2005 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:21:
gewoon demiwater met een anti-alg toevoeging, geen verdere koelvloeitstoffen
Wat je nog wel kan toevoegen is Redline Waterwetter . Het stinkt ongelofelijk en je water is er de eerste 24 uur behoorlijk troebeld door , maar haalt de temps nog wel een stukje naar beneden , zo een graadje of 2 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xato
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:41:
[...]

Wat je nog wel kan toevoegen is Redline Waterwetter . Het stinkt ongelofelijk en je water is er de eerste 24 uur behoorlijk troebeld door , maar haalt de temps nog wel een stukje naar beneden , zo een graadje of 2 ....
Maar waar is dat te krijgen en hoe duur is dat? En weet iemand of die slangen ook te koop zijn in het tuincentrum of bouwmarkt. Want om nou voor Tygon slang 8 mm. (8x1,6) - 1 meter € 5,99 te betalen en dan nog eens €5,50 voor het verzenden vind ik een beetje te gek en meer hoef ik niet te bestellen online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
waterwetter is moeilijk te verkrijgen, waar weet ik niet, maar het is niet zo easy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is te koop bij een zaakje in waddinxveen , alleen het nadeel is dat je alleen online kunt bestellen en het is best prijzig.
Ik had het binnen een weekje binnen samen met me tygon .
voor info moet je maar even kijken op www.oc-shop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:04:
het is te koop bij een zaakje in waddinxveen , alleen het nadeel is dat je alleen online kunt bestellen en het is best prijzig.
waddinxveen? waar precies in waddinxveen? ik woon namelijk in boskoop en ga in waddinxveen naar school. Dan kan ik even langspiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Klik op de link: 2740 AE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razor.Timo schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:15:
[...]

waddinxveen? waar precies in waddinxveen? ik woon namelijk in boskoop en ga in waddinxveen naar school. Dan kan ik even langspiepen.
Ja het probleem is dat ze sindskort geen winkel meer hebben , maar dat je alleen online kan bestellen. Als je vooruit betaald kost het dan 6 euro verzenden en onder rembours komt er dan nog is 6 euro bij 8)7
Ik had vooruit betaald en had netjes me spullen binnen een week .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
Luxx schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 21:38:
[...]

Als ik het goed begrijp is volgens jou de inhoud van het blok bepalend voor de temperatuurverschillen in het systeem. Om een of andere reden klinkt dat niet logisch.
Dat heeft te maken met hoelang het water in het blok zit. Het blok geeft een bepaalde hoeveelheid warmte af aan het water dat in het blok zit, maar hoelanger het water in het blok zit, hoe warmer het wordt.
Natuurlijk maakt het uit wat voor een type blok je hebt, maar volgens mij is dat vooral omdat je voldoende tijd moet hebben om het berekende energie over te brengen. Dit hangt dus af van hoe snel het water door het blok heen stroomt in verhouding tot het contactoppervlakte van het water. In een "high-flow"-blok is het contact oppervlak dus klein (weinig weerstand aan het water is immer belangrijk) dus zal je met een kleine pomp onvoldoende energie kunnen overgeven aan het water.
In een "high-flow" blok is het oppervlak juist groot in verhouding met het volume. Hierdoor het de weerstand ook extreem groot, daarom heb je juist zo'n sterke pomp nodig.
Het type blok, i.s.m. je pomp, zijn dus meer verantwoordelijk voor temperatuuropbouw "in" het blok, dan aan het gebrek aan capaciteit van het water om de warmte af te voeren. (ook heel belangrijk dus, alleen totaal andere berekeningen)
Precies, het blok geeft een bepaalde hoeveelheid energie af aan het water in het blok, en dat is voor elk blok verschillend. Het ene blok heeft een beter rendement dan het andere. Ze geven allemaal evenveel energie aan het water als ze van bijvoorbeeld de processor krijgen. Slechtere blokken hebben hebben alleen een groter verschil in temperatuur nodig tussen de processor en het water. Het rendement kun je dus uitdrukken in Watt/Kelvin.

edit:
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:04:
31 euro!? BCCP heeft het voor E18.48
edit:
Oh, dat is exclusief BTW.. en ze laten je ook nog BTW betalen over de verzendkosten... 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Dr. Donald op 26-01-2005 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat zat net te kijken , ik kwam dan alsnog uit op 31 euro incl. verzenden . dus zou dan maar 6 euro goedkoper zijn als oc-shop , dus valt nog mee met de prijzen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 22:59:
ja dat zat net te kijken , ik kwam dan alsnog uit op 31 euro incl. verzenden . dus zou dan maar 6 euro goedkoper zijn als oc-shop , dus valt nog mee met de prijzen. :)
werkt dat spul echt?
er staat dat het 10 graden kan schelen...
nou vind ik 10 graden behoorlijk veel... (dont know about u guys :+)

en moet je gewoon heel dat flesje er in gooien? of heb je maar een beetje nodig?
(misschien dat de verhouding na een bepaalde hoeveelheid niet meer uitmaakt oid)

(nog ff een basis vraag er tussen over je normale vulling, dat is dus demi-water of gedestilleerd water (wat is beter?) en anti-alg... niet iets extras tegen corosie (ookal is alles CU)? en waar kan je dat anti alg halen? gewoon bij de gama? of is het beter om die meteen bij de online shop te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ixl85 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 23:35:
[...]

werkt dat spul echt?

en moet je gewoon heel dat flesje er in gooien? of heb je maar een beetje nodig?
(misschien dat de verhouding na een bepaalde hoeveelheid niet meer uitmaakt oid)

(nog ff een basis vraag er tussen over je normale vulling, dat is dus demi-water of gedestilleerd water (wat is beter?) en anti-alg... niet iets extras tegen corosie (ookal is alles CU)? en waar kan je dat anti alg halen? gewoon bij de gama? of is het beter om die meteen bij de online shop te bestellen?
Ik heb van op de 1.2 liter die in me systeem zit ongeveer 50ml toegevoegd en heb gedestilleerd water gebruikt. is te koop bij benzinestation... en heb er nog kleurstof inzitten wat ook tegen algen en corrosie is, maar volgens mij zit dat ook al in waterwetter allemaal. en ik verwacht geen 10 graden!! uit revieuws blijkt het meestal 2 tot 3 graden te zijn in een wc systeem.
www.fiddy.nl voor wat pics van mijn set-up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacScum
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 15:29
Nu zie ik het waarschijnlijk gewoon over het hoofd hoor en is het het ook al tig gevraagd en beantwoord: Past de Bigwater van Thermaltake ook op een s939 icm A64 3000+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Verwijderd schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 23:44:
[...]

Ik heb van op de 1.2 liter die in me systeem zit ongeveer 50ml toegevoegd en heb gedestilleerd water gebruikt. is te koop bij benzinestation... en heb er nog kleurstof inzitten wat ook tegen algen en corrosie is, maar volgens mij zit dat ook al in waterwetter allemaal. en ik verwacht geen 10 graden!! uit revieuws blijkt het meestal 2 tot 3 graden te zijn in een wc systeem.
www.fiddy.nl voor wat pics van mijn set-up
mhh juist ja, dat dacht ik al..
Die kleurstof moet ik ook hebben...
maar ik weet niet hoe UVlicht zich gedraagd bij veel ander ligt...

Heb namelijk 2 30cm ccfls in mn case en 2 10cm ccfls in het rooster van mn case (h700b). als ik hier een UVccfl bij hang van 30cm, zou dit dan effect hebben op heel mijn WC-setup als er UVreactive spul in zit?
Of kan ik dan gewoon beter groene kleurstof pakken?
(scheelt weer een ccfl) volgensmij word die UVccfl helemaal onderdrukt door die felle groene...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08 15:01

Dionysus007281

Spank my monkey!

- verplaatst -

[ Voor 96% gewijzigd door Dionysus007281 op 27-01-2005 09:31 ]

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
ixl85 schreef op woensdag 26 januari 2005 @ 23:35:
[...]

werkt dat spul echt?

10° in een motorblok ja :) , daar is het oorspronkelijk ook voor bedoeld. Als water warmer wordt komen er allemaal luchtbelletjes in, denk maar aan water koken, en die lucht gaat tegen het koeloppervlak zitten. Nu koelt lucht slechter dan water en daarom wordt er minder gekoeld. Waterwetter verhoogt verlaagt de oppervlaktespanning en daardoor ontstaan minder luchtbelletjes met als gevolg dat de koelcapaciteit van de koelvloeistof niet afneemt. (het verbreekt de H-bruggen, voor degene die dat wat zegt :) )

Nu haal je in je waterkoelingsetup nooit zo'n hoge temperatuur, en daardoor worden niet zoveel bubbels gevormd en zal het nooit 10° schelen

http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
Klik op waterwetter demo, waarschijnlijk duidelijker dan ik zo zeg ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Dr. Donald op 27-01-2005 10:03 . Reden: Halve verhalen 8)7 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David_p3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 17:17
Ik ben van plan binnenkort een WC-setup aan te schaffen

Dit alles moet een p4 2.6c s478, 9800pro en de 875p koel houden met oog op OC-en

Asetek CPU Cooler Antarctica
Asetek VGA Cooler DYO-VGA01/P2
Asetek Chipset Cooler DYO-NB01/P2
Opel Record E radiator ( 25cm X 16 X 5 ) geheel van koper (15mm buitenmaat)
2 X Papst 4412 F/2 GLL op de rad.
Eheim 1048
Artic silver 5 koelpasta.
reservoir nog niet aangedacht slangen idem (hebben jullie daar tips voor?)

Nou vroeg ik me nog een paar dingen af:
Maakt het uit welke aansluiting ik neem op de blokken 10mm of 1/2"?
Zijn dit riante blokken qua oc heb het topic doorgelezen en daar kwam ook de alphacool nexxos pro naar voren, welke is in dat geval beter voor mij

Q6600@3.29 | Gigabyte X38-DS4 | 4096MB DC PC6400 | HD3870

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Mijn Athlon XP 2400+ loopt hier op 3200+ speeds (van 133x15 --> 200x11), mijn videokaart van Radeon 9500 naar 9700 Pro (extra pipes, core 270 --> 325MHz) en northbridge van een A7N8X, CPU loopt op 36° gemiddeld, northbridge door nog een stuk onder en videokaart weet ik niet. Wel hebben videokaart en CPU slechte koelpasta (scheelde bij northbridge 8°). Dus ik denk dat het met gemak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
aramdin schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:44:
[...]

Volgens mij is dit wel een goede opstelling. Om maximale flow te behouden had je maybe toch liever de rads in serie gehouden, als de ene minder flow restrictive is dan die ander zal daar meer water doorheenstromen. Maar je argument daarvoor heb je al gegeven :)

Let us know hoe het afloopt, fotos included >:)
De zaak is inmiddels aangesloten. De pompen staan in serie, eerst m'n Eheim en daarachter m'n Hydor. Vanuit de Hydor gaat de slang richting m'n DTek , dan naar GPUn naar NB en dan weer richting een Y-splitter en naar m'n twee BlackICE rads die dus parallel opgesteld staan, vervolgens weer een y-splitter om gecombineerd naar de ingang van m'n res te gaan. M'n res voedt de Eheim en de cirkel is compleet. :)

Het ziet ernaaruit dat beide Rads evenveel doorstroom hebben. Heel makkelijk te zien als je het res een beetje schuin houdt en de pompen wat lucht laat aanzuigen. Dan begint de zaak als een gek te schuimen en zie ik na de Y-splitter dat de luchtbelletjes/schuim toch wel even snel stromen.
Wat alleen minder is zijn m'n temps. De temperatuur is wel 2 hele graden gedaald ;(
Had eigenlijk wat meer verwacht, maar ik vermoed dat m'n DTek blok verkeerd in elkaar zit. Dus de nozzel is 180graden gedraaid en volgens mij ook nog ondersteboven. |:(

Door die twee pompen in serie te zetten merk ik wel dat de druk echt een stuk hoger is geworden. Ik heb behoorlijke turbulentie van het water in m'n Innovatek Tank-O-Matic res.

Foto's maak ik van het weekend en zal ze nog ff posten.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Dr. Donald schreef op donderdag 27 januari 2005 @ 09:52:
[...]

10° in een motorblok ja :) , daar is het oorspronkelijk ook voor bedoeld. Als water warmer wordt komen er allemaal luchtbelletjes in, denk maar aan water koken, en die lucht gaat tegen het koeloppervlak zitten. Nu koelt lucht slechter dan water en daarom wordt er minder gekoeld. Waterwetter verhoogt verlaagt de oppervlaktespanning en daardoor ontstaan minder luchtbelletjes met als gevolg dat de koelcapaciteit van de koelvloeistof niet afneemt. (het verbreekt de H-bruggen, voor degene die dat wat zegt :) )

Nu haal je in je waterkoelingsetup nooit zo'n hoge temperatuur, en daardoor worden niet zoveel bubbels gevormd en zal het nooit 10° schelen

http://www.redlineoil.com/products_coolant.asp
Klik op waterwetter demo, waarschijnlijk duidelijker dan ik zo zeg ;)
Leuk filmpje :)
en idd, ik mag hopen dat je wc niet zulke temps behaald...

Ik was straks lekker in denbosch en toen zag ik de MYCOM (IEK :o)
maargoed ik ging ff naar binnen want ik zag daar mn (maybe) toekomste mobo
de Asus A8N SLI
maar de NB daarvan zit echt gevaarlijk dicht in de buurt van de GPU, heeft iemand hier ervaring mee? zou dit passen als ik alles met WC ga coolen?
Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/articles/11043407547iLxxKwiEv_1_5_l.jpg

anders pak ik de Asus A8V-E (met de VIA 890 chipset, (ook met pci-e))
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/socket939/a8v-e-d/a8v-e-d_l.jpg

Die heeft in elk geval meer ruimte...
wat denkt WC'd got hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft iemand mischien een shop waarik WC cooled voeding kan halen , kon alleen 1ntje vinden op aquacomputer maar dat was ook de enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 17:35:
heeft iemand mischien een shop waarik WC cooled voeding kan halen , kon alleen 1ntje vinden op aquacomputer maar dat was ook de enige.
Miss beetje overbodig maar waarom voeding op WC? Koop gewoon een stille voeding ( bijv met 2x120mm fans )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Razor.Timo schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 18:01:
[...]

Miss beetje overbodig maar waarom voeding op WC? Koop gewoon een stille voeding ( bijv met 2x120mm fans )
Zo kan je ook zeggen dat ie een stille CPU en GPU koeler moet kopen :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat ik alles WCed wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
Verwijderd schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 18:06:
[...]

Zo kan je ook zeggen dat ie een stille CPU en GPU koeler moet kopen :Z
Dat is waar, maar er bestaan geen fanloze cpu en gpu-koelingen die ook nog goed hun werk doen. Dit is bij voeding wél het geval...

Wat dat betreft zou ik voor een Yesico FL-420 gaan. 420 Watt en extreem stabiel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag beetje lopen testen met me nieuwe wc set.

http://www.fiddy.nl :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.fiddy.nl/tweakers/cpu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.fiddy.nl/tweakers/vga.jpg

Processor P4 550 / 3.4 @ 4255 : Idle 30.0 graden / 36.0 graden Stressed _/-\o_

X850 XT PE @ 628 core - 621 memory : Idle 27.1 / 36.8 Stressed 8)7

Ik ben zeer tevreden met deze temps :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2005 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kheb een klein probleempje:

als ik boot is mijn cpu temp zeer goed (24°C.) Maar het begint vrijwel direct te stijgen. Tot 45°C idle !!

Ik heb een bix2, d-tek whitewater en een L30 in mijn res.

Ligt dit echt aan het feit dat mijn pomp in mijn res staat ?
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.