Hoi, ik wil over een tijdje ook waterkoeling gaan aanschaffen. Ik ben nu aan het rondkijken wat er allemaal te krijgen is, hoe je kunt koelen, hoe het werkt, etc. Maar ik zit nog steeds met dingen die ik niet helemaal begrijp of niet zeker weet. Ik zit nu met goede luchtkoeling, maar ik wil het spul stiller en vooral koeler hebben. Ik heb ook gekeken naar phase-change en al die andere extreme koelmethodes. Maar ik wil het gewoon simpel houden, om zo onnodige risico's uit te sluiten. En het hoef ook niet onder het vriespunt gekoeld te worden. Daarom wil ik 'normale' waterkoeling en is mijn "wenslijstje" als volgt:
- Het moet stil zijn.
- Het moet goed koelen met (zover mogelijk) lage temperaturen.
- Het moet een redelijke overklok aankunnen.
Mijn doel is, of wat ik ermee wil doen:
- Overklokken. Ik heb een mooi bord met zo'n heethoofd Prescott, ook het geheugen is mooi. Dat alles kan makkelijk op 250MHz lopen, zelfs nu: alleen de temperaturen zijn dan niet echt mooi. Naast mijn CPU en geheugen over te klokken wil ik ook mijn 6800GT een leuke vooruitgang geven. Minimaal Ultra-snelheden oid.
En dat moet dan gewoon normaal en stil lopen zonder gekheid op leuke lage temperaturen als het kan.
De prijs maakt niet echt heel veel uit, ik zoek gewoon goed spul dat mijn systeem op een laag pitje houdt. En ik ga dus niet kijken op een paar Euro's, maar superhoge bedragen hoeft ook niet eigenlijk.
Mijn systeem draait nu met ongeveer de volgende temperaturen:
CPU: 43 graden idle; 49 graden load
NB: 29 graden idle; 32 graden load
GPU: 55 graden idle; 69 graden load
Mijn systeem:
Moederbord: Asus P4C800-E Deluxe S478
Processor: Intel Pentium 4 3.2GHz Prescott SL7B8 (103W)
Geheugen: Corsair Twinx1024-4000Pro
Videokaart: XFX GeForce 6 6800GT 256MB DDR3
Nu wil ik met waterkoeling mijn processor, northbridge en videokaart gaan koelen. Ik wil het reservoir en radiator buiten mijn kast houden, scheelt een hoop kastruimte en het is wat makkelijker te maken. Ik wil dan het reservoir(gewoon een simpel aquariumpje uit de dierenwinkel) en de radiator op een plank monteren op wieltjes buiten de kast. Ik dacht dan aan de volgende spullen: (prijzen geschat/afgerond)
Reservoir: Een standaard aquariumbak vierkant/rechthoekig
€45?
Pomp: Eheim 1048 600l/h
€45
Radiator: MO-RA 2 Pro met fanhouder
€165
CPU-blok: HeatKiller CPU S478 Rev2.5 4-LH
€50
NB-blok: HeatKiller NB Rev2.0 2-LH
€40
GPU-blok: HeatKiller GPU-X Rev2.0 GF6800 U/GT
€65
Aansluitingen: Legris 1/4" 10mm Push-In
€30?
Slangen: PUR slangen 10mm buiten/8mm binnen
€30?
(totaalprijs circa €470)
Alles te vinden op:
Website Watercool
MO-RA 2 Pro:
HK CPU blok:
HK NB blok:
HK GPU blok:
Over HeatKiller vind ik vrij weinig ervaringen, de spullen zijn dan ook niet echt lang op de markt volgens mij. Maar mij lijkt het goed solide spul, alles wat contact maakt met het water is van koper. Vooral de radiator spreekt mij aan omdat dit in mijn ogen een gigantisch geval is van 40cm bij 40cm. Heeft een leuke koeloppervlakte toch? Verder zijn het CPU-blok en NB-blok volledig koper en hebben een solide uitstraling. Ook het GPU-blok spreekt mij erg aan, dit is ook van koper en koelt ook het geheugen gelijk en ook spanningstoevoer.
Het reservoir lijkt mij in ieder geval goed, ook het GPU-blok heb ik niet echt twijfels over. Alleen zit ik met het CPU-blok en NB-blok, zou ik die misschien vervangen door iets van Asetek? En misschien past een pomp van Asetek er ook wel goed bij dan?
Of is er betere kwaliteit voor dezelfde prijs?
Ik dacht van
Asetek aan:
CPU-blok: Asetek WaterChill Antartica
NB-blok: Asetek WaterChill NB
Pomp: Asetek Hydor L30
Ik heb nu dus één grote vraag:
- Zal mijn waterkoelset (zoals een stukje hierboven met alles HeatKiller) genoeg zijn om mijn systeem te koelen?
Ok, dan nu mijn vragenlijst: (vooral over aansluitingen)
1. Wat is de normale maat voor aansluitingen? 1/4" met 10mm(8mm binnenin)?
2. Is een 10mm(8mm binnenin) waterkoelingsysteem goed genoeg qua koelvermogen?
3. Die Legris Push-In aansluitingen zijn goede aansluitingen?
4. Hoe sluit ik die Eheim pomp aan met 10mm(8mm binnenkant) slangen?
5. Welke soort slangen gebruik ik PUR (siliconen?)?
6. Die Eheim pomp kan onder water (toch?), die Hydor L30 ook?
7. Is die Eheim 1048 sterk genoeg of is de 1250 beter? (ivm de grote radiator)
Zoals je ziet een hoop vragen over die aansluitingen, want die HeatKiller spullen komen allemaal kaal. Dus zonder aansluitingen, die Legris aansluitingen zijn best goed volgens mij. Alleen zijn ze 10mm(8mm binnenin), dat is groot genoeg of vormt dat een knelpunt? Ze zijn 1/4", dat is ook de standaard voor schroefdraad toch? Die Legris aansluitingen werken namelijk alleen met PUR slangen 10mm(8mm binnenin).
Ik heb trouwens de WC-FAQ al (een aantal keer) doorgelezen, maar met deze vragen blijf ik toch zitten of wil ik graag meer duidelijkheid over. Bedankt voor het lezen van m'n verhaal en hopelijk wordt ik wat wijzer.
Edit: ik heb nog wat gevonden, namelijk een nog grotere radiator. De Airplex Evo 1800(60cm bij 40cm):

Zinvol om deze te nemen?
[
Voor 11% gewijzigd door
Freaky Maus op 02-03-2005 19:38
]