Ja, natuurlijk. Maar, het feit hoe de drager eruit ziet of wat je er mee moet doen is puur subjectief en heeft geen invloed op de geluidskwaliteit. Stel, we maken een platenspeler waar je een lap vinyl op legt met het putjessysteem, die er overigens identiek uitziet als een gewone plaat. Je zet de naald erop (met extra kraak-effect) waar in feite twee wieltjes op zitten, en daartussen doet de laser z'n werk. Raar? Nee, da's precies hoe mp3-DJ-systemen als Final Scratch en zo werken (maar dan niet met een laser, natuurlijk).
De plaat klinkt
niet beter omdat er een grotere, mooiere hoes bij zit. Omdat je meer moeite moet doen om 'm eruit te halen. Omdat je geen klein klote-plastic doosje hebt dat door er iets te hard naar te kijken al kapot gaat. Het "beter" gebeuren vindt objectief gezien puur plaats tussen naald en vinyl, tussen outputs, versterker en speakers. De rest kan gefake'd worden.
Een cd en een plaat worden beiden kapot gemasterd (dat is tenminste mijn mening). Ik heb in m'n jonge leven intussen toch al zo'n 6 professionele cd opnames/masteringen meegemaakt als pianist/bassist. Alles onder de 30hz en alles boven de 18khz wordt er meestal af gehaald en dan ook nog eens de extreme toppen dich bij deze frequenties.
Alles onder de 50hz, zelfs

. En, dan heb je natuurlijk nog de klassieke smiley-EQ. Overigens wordt het kapotmasteren vooral veroorzaakt door degenen die denken dat je anders niet meer boven de rest uitkomt.
Helaas is de site even down, maar ik quote Rip Rowan van prorec.com even:
The Label is the Culprit
Record labels have never really understood what makes a record “sound good” and frankly, few even care. Many of the people who sign artists don’t understand their music at all. Instead, they are able to pick up on musical trends, and replicate those trends across the ranks of their artists. Artists that fit into the trend are fed, the rest are starved.
Over the past few years, record labels have increasingly attempted to dictate to the artist and producer the target volume level of the CD. For some reason, record labels have it in their head that “LOUD” equals good, and therefore, “LOUDER” equals better. Not caring to understand even the basics of audio, these morons simply demand more volume (typically from the mastering engineer) and really don’t understand – or care – about the consequences of their demands.
Mastering engineers are caught in a Catch-22. If they do not deliver a product that is appropriately LOUD, then they are consdered inept by the labels and are shunned. If they refuse to destroy the artist’s music, then they aren’t being “team players” and quickly fall out of favor. But if they provide what the customer demands (and remember, the label, not the band, is the customer) then they ruin a perfectly good piece of music, and they know that sooner or later, people are going to figure out why the sound is so horrible, and then the mastering engineer will be blacklisted for having followed orders.
toon volledige bericht
Vind een nog steeds dat de niet-gemasterde eindmixen beter klinken dan de master. F*ck de versterkers en speakers die 't dan te zwaar zouden hebben!

Da's niet zozeer het probleem; het punt is meer dat je elke keer naar je versterker mag lopen om 'm harder of zachter te zetten omdat je subjectief een gelijk geluidsniveau wilt hebben. Een album moet coherent klinken; da's eigenlijk het hoofddoel van masteren. Je kunt elke track apart masteren en met een stapel liedjes eindigen die niks met elkaar te maken hebben. Dit verkloot de totaalbeleving, vandaar het masteren.
Een opname op een analoge tape klinkt ook veel warmer dan een opname op Harddisk.
Absolute, klinkklare en complete bullshit, en elke zichzelf respecterende engineer zou je dat moeten kunnen vertellen

.
Het idee dat digitaal slecht is ligt aan het feit dat toen digitaal geintroduceerd werd de sample/bitrates lang niet zo goed waren en er lossy compressie plaatsvondt; harddiskruimte was gewoon erg duur.
Het ligt er ook aan dat een hele generatie engineers die met analoog waren opgegroeid opeens in het diepe werden gesmeten; best practices en de theorie erachter moest nog geleerd worden. Bij tape kun je oversturen; dit moet je bij digitaal (zonder een compensatie) niet doen. Daarom is digitaal niet slechter; je moet alleen weten hoe je er mee om moet gaan. Voor dat soort zaken heb je wederom apparatuur waarop je het overstuurt, de output die dan "veilig" is neem je op.
Tape vervormt. Tape verliest. Tape introduceert ook ruis. Als effect is het heel plezierig, maar neem je tapes op harddisk op (dan gebruik je de vervorming als een effect) en je bent van alle nadelen van tape af, terwijl je toch het effect hebt. Sterker nog, da's precies wat wordt gedaan; zet een dikke filter/preamp/Urei of SSL ervoor en neem het dan op de harddisk op, dan heb je je kleuring.
Ik stel voor; weg met de cd! Welkom LP en tape!

Leuk als je voor LP dingen in surround wil horen. Leuk als je na 10 jaar je tape nog wil beluisteren. De RIAA zal heel blij met je zijn, want je mag dan weer alles opnieuw gaan kopen omdat het grijsgedraaid is

.
Anoniem: 176005 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:12:
Ik heb nu een tijdje mijn favoriete nummer van cd gehoord, en gisteren, draaide ik er een aantal van op vinyl, hoe kan het toch elke keer weer gebeuren, dat de muziek van de lp mij echt raakt diep van binnen, het toverd een lach op mijn gezicht, ik voel de emotie van binnen, waarom doet die cd dat dan niet.
Zie bovenstaand deel over hoesjes en zo. De fysieke interactie wordt gewoon minder, maar dat heeft alles met perceptie te maken en niks met kwaliteit.
Een cd klinkt zo kil, net alsof ze de ziel uit de muziek hebben gehaald, het klinkt allemaal te netjes, gisteren de lp van Brainbox gedraaid, heerlijke muziek, vol in het laag nergens fel en hard of schreeuwerig, draai je dezelfde cd, waar is dat laag gebleven, wat is er mis gegaan met het hoog, het klinkt totaal nergens naar, geen warmte of niks, zo ook met het werk van Hendrix of Supertramp.
Tja, het probleem is dat je bij de originelen met het probleem zit dat men nog niet alle kunstjes geleerd had, en bij de remastered versies kan het zijn dat de boel te hard is opgepompt.