Wat geeft beter geluid: CD of plaat?

Pagina: 1
Acties:
  • 43.329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Conlusie.
CD is clean.
LP is een warm vol geluid.

Maar geen van bij de is superieur aan de ander iedereen heeft een eigen smaak wat betreft geluid dus de een vindt cd's lekker clean klinken terwijl de ander meer van het volle geluid houd wat uit de LP komt.

Maar tegenwoordig wordt toch bijna alles digitaal in studio's opgenomen op 24bits 96Khz en als je het van het volle frequentie bereik wil genieten dan is maar 1 oplossing SACD (Super Audio CD) of DVD-audio

Afbeeldingslocatie: http://www.sony-europe.com/com/cons/hifi/sacd/code_technology/sub_pictures/table1.gif

One step closer to pure.

Compact Disc was a milestone in stereo music reproduction. Over time however more purist and discerning listeners have come to demand even more from their music. This caused Sony and Philips to rethink their original invention, the CD, and come up with the new Super Audio Compact Disc (SACD). The highest quality stereo sound source available today.

SACD is the culmination of cooperation between the recording industry and hardware manufacturers who have harnessed the most advanced technology toward with one goal in mind: achieving superlative sound quality. SACD is different from the ground up. Based on a fundamentally new approach, Direct Stream Digital™ encoding, this one-bit system goes far beyond more bits and higher sampling rates to improve sound quality. In SACD nothing less than a rethinking of the way music should be relayed has taken place.

The approach used to be a focus on making the technology that existed better, meaning improved sound quality through higher bit and sampling rates, but still the same basic CD sound. SACD allows us to break free of the old restraints and redefine what the sound should be. Instead of the technology affecting the sound we hear, SACD technology seeks to remove itself from the sound and provide the listener with a pure, true to the original analogue experience. It's the feel, depth and warmth of analogue sound with the brilliance and clarity of digital technology. Nothing less then a quantum leap in music resolution.

Meer info van SACD vindt je hier

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-03 00:12

mace

Sapere Aude

kippy schreef op maandag 14 september 2009 @ 16:53:
Persoonlijk vind ik veel platen beter klinken dan cd's. Zo heb ik 2 LP's van RHCP die ik ook op cd heb. En de LP verzies klinken na mijn inziens gewoon veel voller en ik hoor iets meer detail.
Dat heeft een hele goede reden, de cd's van RHCP zijn belabberd gemastered, gewoon gigantisch veel dynamische compressie waardoor het geluid gewoon een soep wordt.

De LP versies zijn gewoon netjes gemastered en klinken daarom echt veel beter.

Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://xc2.xanga.com/108a5310d303262851449/w42138662.jpg

Dit is ook vaak dé reden dat moderne platen beter klinken.
Omdat LP's met meer zorg gemasterd worden door aan de ene kant de beperkingen van het medium (zoals kippy zegt is oversturen erg lastig op een LP) en aan de andere kant een andere doelgroep voor platen v.s CD's.
Een groot voordeel van platen tegen over cd's is dat het geluid niet overstuurt op de plaat kan komen. Dus het geluid laten clippen op het medium zelf is vrij wel onmogelijk.
Nouja het verschil is dat als je een CD overstuurt dat je clipping krijgt maar als je een LP overstuurt dan kan de naald de groef niet meer volgen. :P

[ Voor 12% gewijzigd door mace op 20-09-2009 13:24 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mekkieboek schreef op zondag 09 juni 2013 @ 19:41:
[...]

Rubbish, in de praktijk is alles analoog!
;)
Yup, Dit dus.

Digitaal is een interpertatie van analooge waardes.

Bij een cd is het een putje met een lengte.
Afbeeldingslocatie: http://static.fjcdn.com/pictures/cd_79b383_415129.jpg
bij een cdrw is het een laag waarvan je de reflctie kan verandereb

bij geheugen is het een opgeladen condensator

zelfs een digitaal singaal kent een "slope" op deze slope heeft het singaal geen absolute waarde en heeft binnen een bepaalde treshholds geen waarde geen 0 of 1 dus maar een waarde die niet valt te interperteren. vooral electrisch

Digitaal op op een harde schijf is een magnetisch veld.

Iperf

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-03 21:22
@ Servor : Amen

Afbeeldingslocatie: http://i16.photobucket.com/albums/b12/ashlynsmom1/MuZiK/Animated-Turntable.gif

[ Voor 76% gewijzigd door Viking Kvinne op 10-06-2013 15:41 ]

• Bliksem B
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:50
Kijk, precies wat in een eerdere posting werd aangegeven: het koele/kille/blikkerige geluid van CD komt voort uit de pruts CD spelertjes die vaak gebruikt worden. Neem fatsoenlijke hardware en het verhaal wordt heel anders. Maar ja, wie is er tegenwoordig nog bereid 800 euro voor een CD speler te betalen?
Hoho dat zeg ik dus niet. Wij hebben thuis pionier MK3 1000's staan voor CD's en Technics voor vinyls. Dit zijn natuurlijk geen audiofiele apparatuur, maar wel high-end (voor dj's). De vinyl versie klinkt van nature al warmer (ik weet het naalden e.d. kunnen ook nog invloed hebben). Terwijl de CD versie zuiverder klinkt. Natuurlijk kun je er nog filters e.d. over heen gooien, maar dit is allemaal kunstmatig.

Wat ik op doel is het zelfde effect wat je bereikt met analoge film of foto. En dan geen film van 80 jaar geleden, want dat heeft veel stof en beschadigingen (het zelfde wat geld voor vinyl). Deze hebben van nature een ander beeld, simpelweg omdat het analoog is. Terwijl digitaal beeld altijd bestaat uit pixels en dit bij analoog eerder uit rondjes bestaat.

Dit geld ook voor audio. Het geluid is bestaat uit vast puntjes en "klinkt" daarom hoekerig en analoog ronder. Hieronder geeft dit ook weer, wat het verschil is tussen digitaal en analoog:
Afbeeldingslocatie: http://www.practical-home-theater-guide.com/image-files/dvd-audio-vs-cd-audio.gif
[quteo]Wellicht tóch wel. Ultrasoon geluid ervaar je als een ongemakkelijke druk op je oor, als het hard genoeg is. Het is echter de vraag of dit bijdraagt aan de beleving van de muziek.

Verder heb ik begrepen dat er op cd's vrijwel niks boven de 20kHz staat, omdat dat afgekapt wordt. De laatste 2kHz zou je dus missen als je een goed gehoor hebt.
Wellicht tóch wel. Ultrasoon geluid ervaar je als een ongemakkelijke druk op je oor, als het hard genoeg is. Het is echter de vraag of dit bijdraagt aan de beleving van de muziek.

Verder heb ik begrepen dat er op cd's vrijwel niks boven de 20kHz staat, omdat dat afgekapt wordt. De laatste 2kHz zou je dus missen als je een goed gehoor hebt.
Ook dit wil ik weer benadrukken. Kun je hoog of laag springen. Dat je bepaalde frequenties niet kan horen, wil niet zeggen dat je ze niet kan ervaren.

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:32

sjaool

Every life should have 9 cats

Om nog maar eens een apparaat in de ring te gooien. De "ouderwetse" spoelenrecorder (Revox A77) klinkt nog beter. Daar kan geen LP tegen op. :) ;) :+ Dat zijn hopelijk genoeg smileys

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/zyakhw.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door sjaool op 12-06-2013 23:35 ]

"When you grow up your heart dies"

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:59:
Daarom ook het kleiner dan teken, 22kHz lukt niet met 44kHz. Maar je hebt verder gelijk, het is inderdaad nu op meerdere manieren te interpreteren. Ik bedoelde alle harmonische signalen onder de 22kHz. (FYI DAC's zijn mijn werk momenteel, dus ik snap Nyquist ;) ).
Die audio signalen gaan wel hoger dan 22KHz , dat hoog lijkt een soort ruis vermengd met geluid .

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pv7WP0d296IYeQBTWlNNsyYn/medium.png

Die ruis versterkt lijkt op een oude lp :)
http://soundcloud.com/systemrestoresound/eminent310noise
Pagina: 1