Sowieso zou ik, als je HAVO doet, kijken naar een HBO. MBO is echt een 'lager' diploma en als je kunt, waarom dan eerst MBO doen? (MBO-ers: begrijp me niet verkeerd, met MBO is niks mis!) Er is wel een heel goede reden om MBO te doen: als je meer praktisch wilt werken en minder creatief en theoretisch. Op het grafisch lyceum leer je wat meer programma's, op de kunstacademie wat meer creatief en conceptueel denken en zo.
Als je open staat voor kunst en HAVO hebt, kun je denk ik heel goed voor animatie of animatronics aan de HKU gaan. Die staan allebei internationaal erg hoog aangeschreven en doen erg veel 3D. Maar je moet dan wel open staan voor 'gekke' opdrachten die je uit jezelf niet zou doen en voor bredere dingen, want je zult daar dus ook moeten tekenen en kleien en gewoon filmen en als je persé alleen maar 100% 3D wilt, dan ben je daar dus verkeerd. Alleen maar 3D bestaat sowieso niet in het reguliere onderwijs in Nederland, volgens mij.
Game Design & Development, wat ik zelf doe, moet je vooral niet gaan doen voor het 3D-aspect. In het hele eerste jaar komt het amper aan bod. In het tweede jaar al meer, maar nog steeds niet meer dan, nou, 20% of zo. Hoogstens. GD&D is erg breed en gaat dus nergens echt heel erg diep op in, dus als je al weet dat je alleen 3D wilt, is dat niks voor jou.
Het is nog beter: je kunt, als je erg goed bent, ook master of art and technology in game design & development worden aan de HKU en dat duurt maar twee maanden of zo langer dan bachelor. Moet je wel erg goed zijn, maar ok.
...
Uit deze vier is de eerste de enige die mij interesseert.. Maar ik weet .1 niet eens zeker of ik daar wel heen wil, en .2, al zou ik erheen willen maar ik wordt niet toegelaten, dan heb ik niet eens een 2e keus..
Nou ja, je kunt in elk geval een poging wagen om toegelaten te worden. Als ze je afkeuren probeer je iets anders en als je wordt toegelaten en je bedenkt je, dan doe je gewoon alsnog iets anders.

Je moet alleen wel een beetje opschieten, want ik de eerste ronde is al vrij snel, binnen 1 of 2 maanden of zo geloof ik. Kan ook anders zijn, maar als je te laat bent, schiet ook niet op. En de tweede toelatingsronde is pas zo laat, dat je echt pas heel erg laat weet of je bent toegelaten of niet.
[
Voor 80% gewijzigd door
Oogst op 27-11-2004 12:37
]