@wwillem: Zoek eens naar Sumom.A, die is heel makkelijk te krijgen via P2P (KaZaA, eMule, enz).
Reden dat ik dit weet, gisteren handmatig verwijderd

, door een verlopen virusscanner (norton 2004)

. Daarom struin ik dit topic een beetje af om te kijken naar een goede On Access scanner. Goede in de zin van: snel met updates voor nieuwe virussen, gedownloade virussen (p2p, MSN) verwijderen, en ook het liefst niet te veel vragen aan de gebruiker, dus automatisch verwijderen.
Ik lees dan veel over BitDefender. Ik heb dat er zelf ook een tijdje op gehad (de gratis versie 7) en vond dat wel prettig werken, afgezien van het feit dan ik het onmogelijk kon laten opstarten in de systray, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben.
Ik heb net versie 7 geïnstalleerd, die heeft het On Access deel (Virus Shield) uitgeschakeld. Dus dan zit je toch vast aan versie 8.
Versie 8 voelt (door On Access) best wel zwaar aan. Programma's starten een stuk trager (op een XP 2500+ 512MB geheugen en XP SP2). Er valt wel veel aan in te stellen aan het programma, zodat de virusscanner zonder tussenkomst van de gebruiker zijn werk kan doen (auto- update, automatische acties bij virusinfecties).
Die statistieken onderaan vind ik wat onnodig, maar zijn ook uit te schakelen gelukkig. Ik heb net Sumom.A geprobeerd te downloaden met eMule, maar die werd snel geblokkeerd, direct nadat hij binnen was. BitDefender komt een aardig eind in de richting van wat ik zoek.
Zijn er nog meer virusscanners met een 'goede' (wat ik daarmee bedoel staat hier boven) on access scanner, die zonder tussenkomst van de gebruiker zelf virussen verwijderd? Het liefst eentje die minder van je systeem vraagt.
AVG (in ieder geval de gratis versie die ik overal heb draaien thuis) valt eigenlijk af. Als die een virus vind vraagt hij wat ermee moet gebeuren. Je kunt hier geen standaard acties voor kiezen.