Ik wil hier toch nog even op het off-topic gedoe reageren..
A: Er zijn geen(echt)goede AV tests.(VB is van Sophos, hoe onpartijdig is dat, om maar niet verder uit te weten over VB zelf).
B: Uit A volgt dat je niet puur alleen op tests gebaseerde meningen als waarheid moet verkondigen.
Wat wel opvalt:
NAV doet het redelijk tot(zeer)goed in de meeste blaadjes e.d., het doet het echter ineens stukken minder op 'niet-officiële' tests.
KAV heeft op een of andere geniale wijze eigenlijk alleen bij VB last van fp's, de reden waarom KAV toch al een aantal keren 'gezakt' is.
(Please note dat je een VB100% kunt winnen terwijl je 11k+ virussen mist).
Daarentegen domineert KAV de onofficiële tests.
Meestal bestaat de top 5 uit 3-4 KAV based engines.(Of zelfs 1,2,3)
Een smtp/pop scanner staat los van detectiecapiciteiten.
Het scannen van archives is leuk, maar zeker niet noodzakelijk.
Runtime packers daarentegen worden steeds meer gebruikt en op dat punt is NAV eigenlijk ongeveer de slechtste betaalde oplossing.
NAV doet alleen de meest basic unpackers, en die nog niet eens.
Kom op, FSG had er toch wel bijgemogen, er zit zelfs een GUI bij. NAV heeft ongeveer 7 unpackers(en ondersteunt van die 7 van elk wat verschillende versies).
Dat is helemaal niets tov.(in random order): KAV, NAI, RAV, BD, NOD32, Dr. Web, FSAV, eScan, AVK. (Ja, er zitten ook wat KAVclones bij).
(KAV doet er 350+)
Mijn 'gegevens' zijn van een tijdje geleden, aangezien het spul wat ik tegenkom, toch eigenlijk nooit door NAV gevonden wordt en dus niet meer test.
Vergeleken met de meeste andere AVs deed/doet NAV het als een van de beste als het op de detectieratio aankomt.
Dit is wel exclusief KAV/NAI, die heer en meester zijn over de andere AVs.
Symantec en support..