Wanneer je onder de 800ft RA komt kun je niet meer beide autopilots tegelijk engagen...
[ Voor 139% gewijzigd door Floppie op 07-08-2004 00:10 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 139% gewijzigd door Floppie op 07-08-2004 00:10 ]
Maakt helemaal geen r**t uit of je eerst LOC gebruikt of meteen APP.DutchCommando schreef op 06 augustus 2004 @ 19:46:
Om bij een approach (je intercept trouwens eerst de localizer met de LOC en daarna zet je pas de APP aan) een automatische landing correct uit te voeren moet je natuurlijk beide AP's aan doen. In jou geval is dat waarschijnlijk fout gegaan bij het instellen van de NAV frequency's. Die moet je namelijk 2x hetzelfde instellen (op NAV1 en NAV2).
[ Voor 32% gewijzigd door DutchCommando op 07-08-2004 01:15 ]
klopt, het zou zo moeten zijn, maar toch is het niet zo bij de PMDG.DutchCommando schreef op 07 augustus 2004 @ 01:12:
Ik kan echter wel de G/S voor de LOC intercepten? Dus het maakt wel wat meer dan een r**t uit.
[ Voor 34% gewijzigd door Floppie op 07-08-2004 02:06 ]
Anoniem: 16235
Hm, da's een interessante... Voor m'n gevoel was ik nog niet zo laag, maar het zou best kunnen dat dat het was: ik had namelijk tijdens de approach onbedoeld een verkeerd knopje ingedrukt (toen ik de spoilers handmatig wilde verzetten: hoe gaan jullie makkelijk van down naar armed en up en weer terug...? De '/' en 'shit-/' toetsen doen het niet altijd even goed bij mij...) waardoor ik opnieuw de LOC moest intercepten, waardoor ik inderdaad wellicht al lager zat dan ik wilde... Ik ga die bewuste vlucht vandaag opnieuw doen en dan ff goed opletten!rellehenk schreef op 07 augustus 2004 @ 00:01:
Wanneer je onder de 800ft RA komt kun je niet meer beide autopilots tegelijk engagen...
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 16235 op 07-08-2004 12:37 ]
BTW, ik bedoelde het niet boos ofzo. Toen ik het terug las net zag ik dat mijn bericht misschien wel zo over kan komen...DutchCommando schreef op 07 augustus 2004 @ 01:12:
Ik kan echter wel de G/S voor de LOC intercepten? Dus het maakt wel wat meer dan een r**t uit.
Customer option kan het iig niet zijn bij mijn weten. Waarschijnlijk dan een bugje dat PMDG over het hoofd gezien heeft.rellehenk schreef op 07 augustus 2004 @ 01:59:
[...]
klopt, het zou zo moeten zijn, maar toch is het niet zo bij de PMDG.
Wellicht een customer option. Maar normaal gesproken zou je G/S niet moeten kunnen intercepten als LOC nog niet actief is. Voor de zekerheid idd verstandig om eerst LOC in te drukken daar PMDG toch gewoon eerst de G/S oppakt als dat kan...
ik wilde ook even antwoord geven, maar bij dit verhaal sluit ik me helemaal aan.Sleepie schreef op 06 augustus 2004 @ 21:15:
Ik denk dat je gewoon iets te laat was met de APP button. Als hij te ver van de glide vandaan zit, wil hij hem gewoon domweg niet meer intercepten. Zodra de glide bug gaat "lopen" in je scherm moet je APP activeren en de tweede A/P bijschakelen.
Vergeet ook niet de course van de runway in te stellen (just to be sure) en dan moet het goed gaan.
VNAV gebruik ik best veel. Ligt ook een beetje aan hoe/wat/waar je vliegt. Op vatsim krijg je natuurlijk als je aan de approach begint je hoogtes en headings van ATC, dus dan gebruik ik LVL CHG of V/S. Maar bijvoorbeeld bij de RNAV transitions 's avonds laat, als ook je verticale pad helemaal procedureel is vastgelegd, dan is VNAV weer een uitkomst.
Na take-off klim ik eerst door met V2+20, dan ga je accelereren en flaps retracten on schedule volgens de speedtape. Als ik "clean" ben, flaps up dus, dan pas VNAV mode.
Aan de andere kant, je hoeft je niet altijd aan de speedrestrictions te houden (250 kts below FL100) dus tot die tijd klim je dan ook weer met LVL CHG.
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
IK weet het niet zeker, want ik ken/gebruik het niet, maar zoek eens op Internet naar iets wat RadarContact heet. Dat is geloof ik een proggie voor verbeterde ATC in FS9.
Wat ik pas echt kikkuh vind, is een RNAV transistie, bv. ARTIP1A die je 's avonds helemaal in VNAV mode tot voor de baan brengtjos_zwa schreef op 07 augustus 2004 @ 13:19:
ik wilde ook even antwoord geven, maar bij dit verhaal sluit ik me helemaal aan.
VNAV is echt kikkuh als je het voor het eerst gebruikt. vooral tijdens Descent (Vergeet niet je altitude op de MCP te resetten anders gaat ie niet naar beneeeh) het leukste is als je aan het dalen bent en je gaat door de 10.000 ft. dan remt ie mooi tot 250 knots en gaat ie daarna weer verder met de daling
toen ik dat voor het eerst mee maakte was ik meteen
op de PMDG
Anoniem: 113172
Ik heb hetzelfde probleem gehad. De schroef heeft een engelse maat en is hier niet verkrijgbaar.Anoniem: 88911 schreef op 05 augustus 2004 @ 22:41:
Ik kan mijn CH Flight yoke niet meer gebruiken , terwijl die niet eens kapot is.
Die schroeven waarmee je hem vastzet zijn bij mij doorgedraaid, dus het draad is platgedrukt.
Dus ik ga naar een 'ijzerspeciaalzaak' en krijg doodleuk het antwoord : Dit soort schroef is heel zeldzaam in Nederland , die hebben we hier niet.![]()
![]()
LeukEn nu
?
Ja de eerste keer vond ik dat ook zo mooi dat ik voor de buis zat te kwijlen......... en vergete ben dat je nog op APPR moet rammenSleepie schreef op 07 augustus 2004 @ 14:03:
[...]
Wat ik pas echt kikkuh vind, is een RNAV transistie, bv. ARTIP1A die je 's avonds helemaal in VNAV mode tot voor de baan brengt
To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
En dat was het dus inderdaad. Als je de instructies van de tutorial letterlijk volgt, ben je veel te laat met het aanzetten van de 2e AP. Metzinger zegt dat je die moet aanzetten als je op flaps 30 zit, en als je het doet zoals hij voorstelt, is dat veel te laat...rellehenk schreef op 07 augustus 2004 @ 00:01:
[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 16235 op 07-08-2004 20:27 ]
Hmmmmz....waar ken ik dit toch vanND schreef op 07 augustus 2004 @ 19:17:
[...]
Ja de eerste keer vond ik dat ook zo mooi dat ik voor de buis zat te kwijlen......... en vergete ben dat je nog op APPR moet rammen(f*ck hij daalt nie
..... ow &*@^&*@$^&*zooi
![]()
)
Dat klopt. Dat zijn de trim-wielen die draaien mee als de horizontal stabilizer getrimd wordt. Als de elektrische trim zou uitvallen kun je er een hendel uitklappen om er zelf keihard aan te gaan draaienMegamind schreef op 07 augustus 2004 @ 19:56:
Ik heb net de DVD gezien van World Air Routes - Transavia (bagger btw), maar wat zijn die dingen eigenlijk die aan de zijkant van de throttle zitten? Ik bedoel die schijven die hard ronddraaien als je geland bent, op de PMDG zitten ze niet. Ik dacht zelf de trim instellers
Anoniem: 90313
Toch blijf ik het een geweldig geluid vinden die trim wielenbennierex schreef op 07 augustus 2004 @ 21:58:
[...]
Dat klopt. Dat zijn de trim-wielen die draaien mee als de horizontal stabilizer getrimd wordt. Als de elektrische trim zou uitvallen kun je er een hendel uitklappen om er zelf keihard aan te gaan draaien
Beetje oud systeem, maar Boeing vond het blijkbaar niet nodig dit aan te passen in de NG's.
[ Voor 3% gewijzigd door Ensinker op 08-08-2004 01:55 ]
Ryzen 5 5700X3D | Asrock B450m Steel Legend | MSI RTX4070ti | Corsair 32Gb DDR4 @3200Mhz | Crucial SSD 128 +265+265 Gb | Samsung 512 Gb NVME
Ja je alle bug's en probleem gevallen kent, dan is er wel redelijk mee te vliegen.weststar schreef op 08 augustus 2004 @ 09:41:
Blijft toch een schitterende kist, die A310. Heb de SSW hier ook liggen, met alle updates, misschien vandaag eens proberen
Mooie pics!
Om bij het begin te beginnenAnoniem: 16235 schreef op 08 augustus 2004 @ 16:13:
Is FSNavigator de moeite waard om te kopen i.p.v. enroute charts...? Dus niet zozeer om de ingebouwde planfuncties te gebruiken, maar om de kosten voor een wereldwijde collectie enroute charts uit te sparen? Of bevat (bijvoorbeeld) de European enroute charts van Jeppesen echt meer info?
En zijn de Dauntless 2-cd charts even goed (zo ongeveer) als Simcharts? Of kan je beter een 'echte' charts kopen?
Over online vliegen: waar ik eigenlijk het meest tegenop zie (alhoewel ik sowieso pas online ga als ik m'n plane helemaal onder de knie heb) is alle info die ATC doorgeeft... Hoe doen jullie dat? Schrijven jullie meteen op wat er allemaal gezegd wordt? Ik heb al moeite om de info van de ingebouwde FS ATC te volgen... Meestal moet ik m'n eigen bevestiging nog eens even goed doorlezen omdat ik de helft mis... Ik volg nu dus de Metzinger tutorial en zelfs dan moet ik een paar keer lezen wat de ATC 'zegt' om alles in me op te nemen, laat staan als ik het real life te horen krijg!
En krijgen jullie vaak route-aanpassingen of kan je over het algemeen rustig je route volgen?
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 90313 op 08-08-2004 18:00 ]
Duidelijk!Anoniem: 90313 schreef op 08 augustus 2004 @ 17:55:
Heel verhaal gewordenAls je nog vragen hebt zie ik ze wel verschijnen.
Voor me flightplans gebruik zoals op vorige pagina door een ander ook al genoemde http://rfinder.asalink.net/free/. Ook leuk om is te bekijken is http://www.pmfp.com. Bij die laatste kan je heel briefing pack er uit laten rollen, maar gebruik zelf toch de eerste.Anoniem: 16235 schreef op 08 augustus 2004 @ 18:12:
[...]
Duidelijk!Fsnav vergeet ik dan maar. En die charts-cd's ook! Je gebruikt waarschijnlijk toch niet alles wat die sets te bieden hebben: ik ga dan wel naar de betreffende Vatsim sites. Desnoods laat ik mijn bestemmingen gewoon afhangen van het feit of ik er wel of niet charts voor kan vinden online! Simpel!
Ik ben sowieso van plan alleen maar korte vluchten vanaf EHAM te doen, dus...
Vragen...:
1. Welke online flightplanner gebruik jij?
2. Over dat EHAM setje bij de LHShop: is dat beter dan de gratis set van Duthvacc.nl?
En wat je zegt over online veranderingen is geruststellend. Zulke simpele directs kan ik wel aan.En vectors naar de runway is ook geen probleem. Dus...
Ik ga naast het verder on de knie krijgen van de PMDG ook maar eens wat Vatsim tutorials doorlezen...Eh, ik had er eigenlijk al eentje gelezen en daar heb ik ALWEER eeb vraagje over...
In die tutorial wordt in Squawkbox een FMC gebruikt (die geen SIDS en STARS aankan): MOET je die gebruiken of kan ik gewoon de PMDG FMC gebruiken...? Of kunnen de controllers daar niets mee? Anders gezegd: kan ik ook alleen de route doorgeven aan de ATC en dan verder m'n eigen FMC gebruiken of moet ik alles dubbel progrmmeren (PMDG FMC en Squawkbox FMC).
Tjonge, ik ben wel lang van stof de laatste dagen... En dat met die hitte...
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 90313 op 08-08-2004 18:34 ]
18R/36L zit standaard ook niet in Flight Simulator. Vandaar dat Simcharts deze ook niet heeft.Anoniem: 90313 schreef op 08 augustus 2004 @ 17:55:
[...]
Nadeel is hier dat de kaarten ook veelal verouderd zijn, zo zit de polderbaan er nog niet eens bij voor EHAM.
Jaja, Noof, jij bent de die-hard ATC-er van ons twee-en, ik weet hetND schreef op 08 augustus 2004 @ 19:45:
Als je online wilt vliegen (IVAO raad ik je af) dan raad ik je van harte aan om eens contact op te nemen met ene Sleepie (
) of mij. We kunnen je veel info vertellen en tips. Handig is dat we beide ervaring hebben met zowel ATC als piloot zijnde, dan begrijp je ook hoe het van de ATC kant overkomt. (Sleepie heeft alleen iets meer minder ATC ervaring
)
Wel mooie enthousiasme hoor![]()
Exuses voor laat reageren,
[ Voor 8% gewijzigd door Sunrise op 09-08-2004 05:43 ]
in mijn ogen boeit dit niet zoveel. Je mag uiterlijk 20 minuten voor vertrek je clearance aanvragen. Maar hoor vaak genoeg op streams dat alles achter elkaar aangaat. Clearance, ready, startup en push. Dus denk dat het niks met realisme heeft te maken. En je hoeft ook niet te wachten op passagiersSleepie schreef op 09 augustus 2004 @ 02:08:
Vraag gewoon altijd bij cold and dark, of ergens tijdens t proggen van je FMC om clearance zou ik zeggen. Soms heb je piloten, die vragen clearance, die geef je met een "call me when ready for the push and start" en nog geen 10 seconden later melden ze zich alweer. Komt ook niet helemaal realistisch over imho
Kheb een keer een EZY gevolgd.... die bleven maar schakelen van de ene frequentie naar de ander. Tsjah 7 minuten later kon de taxi beginnenrellehenk schreef op 09 augustus 2004 @ 09:31:
[...]
in mijn ogen boeit dit niet zoveel. Je mag uiterlijk 20 minuten voor vertrek je clearance aanvragen. Maar hoor vaak genoeg op streams dat alles achter elkaar aangaat. Clearance, ready, startup en push. Dus denk dat het niks met realisme heeft te maken. En je hoeft ook niet te wachten op passagiers
Voor EZY's is dat niet zo erg toch ?? Die halen hun verloren tijd wel in door met 40 knopen over de Victor tegen een paal te taxien.ND schreef op 09 augustus 2004 @ 15:37:
Kheb een keer een EZY gevolgd.... die bleven maar schakelen van de ene frequentie naar de ander. Tsjah 7 minuten later kon de taxi beginnen
Anoniem: 115665
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 115665 op 10-08-2004 11:08 ]
Ik heb het gisteravond maar eens even getest en zonder ActiveSky gaat hij op goede manier de lucht in en blijft daar ook totdat hij aan zijn descend moet beginnen.Sleepie schreef op 04 augustus 2004 @ 15:42:
Activesky doet soms wel raar met windshifts, maar dit verklaart de draai van 90 graden niet echt. Met de laatste patch en FSUIPC is dit opgelost trouwens.
Je vergeet niet per ongeluk je pitot heat aan te zetten (hoewel ik die draai dan nog niet snap)
[ Voor 3% gewijzigd door davhor op 10-08-2004 10:21 ]
FON - WiFi for Everyone | Flickr
MR2 en FSUIPC 3.308davhor schreef op 10 augustus 2004 @ 10:15:
[...]
Ik heb het gisteravond maar eens even getest en zonder ActiveSky gaat hij op goede manier de lucht in en blijft daar ook totdat hij aan zijn descend moet beginnen.
Wat zijn de nieuwste patches??? Ik gebruik 3.212 van FSUICP, maar wat is de laatste update van ActiveSky, is dat de as2k4updateMR1.zip
[ Voor 11% gewijzigd door Floppie op 10-08-2004 11:26 ]
Ik mis ook de airway charts niet. Ze verouderen erg snel (in de zin dat de wereld erg groot is en er altijd wel ergens iets verandert) dus je weet nooit of je kaartmateriaal op orde is. FSNav kan je gewoon updaten met http://navdata.at AIRAC-cycles om de airways actueel te hebben. FS Navigator is m.i. inderdaad alleen geschikt als plannings-tool, om te zien waar je heen gaat. De routes die hij maakt zijn niet altijd goed, maar ook niet heel erg slecht. Je kan wel degelijk de richting van de airways heel duidelijk zien in FS Navigator, door het stippellijntje aan het begin. De planner houdt hier ook rekening mee.Anoniem: 90313 schreef op 08 augustus 2004 @ 17:55:
[...]
FSNav heeft als nadeel dat niet te zien is of bepaalde airways 1 richting verkeer zijn. Zelf gebruik ik FSNav vooral om even visueel in beeld te hebben welke richting de FMC me op wil sturen. Ook altijd leuk om te kijken over welk vliegveld je momenteel heenvliegt. Verder doe ik met FSNav eigenlijk niks. Ik gebruik geen airway charts maar laat route gewoon door een online flightplanner genereren. Moet zeggen dat ik airwaycharts ook niet mis
Het setje van EHAM is zo ongeveer exact identiek aan wat VATSIM en IVAO online hebben staan, dus ik zou gewoon de online kaarten uitprinten. De data van IVAO is trouwens weer eens verouderd omdat ze daar zelden de zaakjes op orde hebben. DutchVACC is dus een stuk betere bron.Wat ik je dus aanraad voor de kaarten is om een setje van EHAM te kopen bij de LHShop. Verder zijn veel kaarten te vinden op de sites van de IVAO en VATSIM divisies waar je heen vliegt. Ook kan je altijd request doen via forum, vast wel iemand die een link heeft.
[ Voor 16% gewijzigd door rollebol op 10-08-2004 12:15 . Reden: ifpuv, ead public user ]
Ja wanneer komt SB3 nou eens? Ik vind het vliegen op vatsim erg leuk, maar al die proggies enzo, en het werkt allemaal zo omslachtig... Dat haalt toch een beetje de fun er voor mij uit! Terwijl ik het vliegen op vatsim wel erg gaaf vind!ND schreef op 08 augustus 2004 @ 21:58:
Je eerste 10 vluchtjes waarvan je enroute time 1 uur bedraagd zullen meestal zo rond een half uur tot een uur extra duren. Naarmate je bekender met de procedures bent heb je ongeveer een 1 uur 15 nodig. (Meestal komt t zo via MSN dat iemand vraagt of je zin heb in een vluchtj, eerste wat je doet is departure charts zoeken en printen (destination kaarten kun je tijdens enroute uitpluizen/printen) daarna moet je heel de reutemeteut opstarten en incl vluchtvoorbereiding (fpl vinden & proggen cockpit klaat etc, dat is hetzelfde als de normale offline vluchten) ben je 10 minuten verder.
Dat is wel kl*te aan het huidige Squawkbox icm FS2004, je hebt ontzettend veel extra progjes nodig (Voice AVC, SBRelay, HostSB) en de procedures die je moet volgen (mp joinen/sb relay joinen, sb fpl filen etc) neemt veel tijd in beslag. In dat opzicht is het indd niet echt beginnersvriendelijk. Met SB3 moet dat opgelost zijn omdat alles in 1 prog zit en het automatisch gaat, maarja we zijn nu 2 jaar verder en nog steeds geen SB3
Overigens, velen newbee ATCers (en ervaren ATCers) zetten je in de hold als je om de clearance vraagt
Als je denkt dat je te maken hebt met een newbee ATCer vraag dan voordat je met je cold & dark begint alvast om de clearance.
Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop
Inderdaad erg jammer, ik mis een van mn leermeesters nu alJochem schreef op 09 augustus 2004 @ 23:58:
jammer dat die ene keizer controller door ontgelooflijk tijdsgebrek niet zo vaak meer online is. Ik heb wel gehoord dat die hard bezig is met een website ofzo voor die online vatsim club.
Ha Noofmans, Sleepie e.v.a.
[ Voor 9% gewijzigd door Sleepie op 10-08-2004 15:18 ]
Heeee .... weer iemand van de oude garde die zich meldt !McFlipp schreef op 10 augustus 2004 @ 12:38:
[...]
Ja wanneer komt SB3 nou eens? Ik vind het vliegen op vatsim erg leuk, maar al die proggies enzo, en het werkt allemaal zo omslachtig... Dat haalt toch een beetje de fun er voor mij uit! Terwijl ik het vliegen op vatsim wel erg gaaf vind!
Daarom ben ik voor onbepaalde tijd maar gestopt met FS (offline vind ik niks aan) totdat SB3 komt, maar jezus wat duurt dat lang zeg
Weet iemand misschien al wat meer over SB3?
[ Voor 3% gewijzigd door Sleepie op 10-08-2004 13:13 ]
Bedankt, vlucht gaat nu super, ook met ActiveSky!!! Kunnen we eindelijk weer online gaan rommelen.rellehenk schreef op 10 augustus 2004 @ 11:24:
[...]
MR2 en FSUIPC 3.308
Tenminste MR2 is in public beta, te downloaden via forum
Lees goed het topic op avsim
Ik zou zo geen oplossing weten helaas. FS re-install al geprobeerd ?Anoniem: 115665 schreef op 10 augustus 2004 @ 14:22:
is er dan niemnad die mij wil helpen?
Just tell me whendavhor schreef op 10 augustus 2004 @ 13:35:
Bedankt, vlucht gaat nu super, ook met ActiveSky!!! Kunnen we eindelijk weer online gaan rommelen.
Anoniem: 88911
Uhhh wat dacht je van vanavond? Misschien (ligt er een beetje aan)Sleepie schreef op 10 augustus 2004 @ 14:43:
[...]
Just tell me when
BTW .. online kan natuurlijk ook zonder ActieveLucht hè
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 16235 op 10-08-2004 19:38 ]
Ik loop ook vaak te kl@#%^ met VNAV. Dan kom ik veel te hoog en moet ofwel 'is going to be missed' ofwel manueel ingrijpen en 30 mile voor final een nose dive afdwingen waar de passagiers denk ik geen brood van zouden lusten. En dan de met flaps 40, speedbrakes en gear down afremmen van 500 naar 140 ofzo knots.Anoniem: 16235 schreef op 10 augustus 2004 @ 19:37:
Pfffffffffffff.... het valt allemaal niet mee met die PMDG 737NG-700.. Het is me nog steeds niet gelukt een eigengemaakte vlucht tot een goed einde te brengen...
Grootste probleem (had ik ook al met de Metzinger tutorials) is dat VNAV zelden de gewenste hoogte kan halen (vooral met de descent en helemaal met approaches dan). Hij heeft altijd drag nodig, zelfs vanaf hoogtes die heel normaal niet zijn... en dat terwijl de V/S toch al aardig pittig is. Hij daalt dus wel (ik doe alles goed op de MCP) maar de berekende afstanden zijn steeds te kort en hij komt steeds te hoog uit.
Uiteindelijk krijg ik 'm wel aan de grond door met de hand te gaan vliegen, maar de passagiers klagen daarna nog al...
Bovendien kan ik geen SIDS selecteren op Schiphol! Er blijft maar None staan in de FMC, welke baan ik ook kies. Heel vreemd.
Zo probeer ik nu al een paar keer een korte vlucht te maken van EHAM naar EBBR (EHAM LEKKO UB31 WOODY EBBR) maar er is geen SID voor Lekko (vanaf geen enkele baan).
Ik heb de laatste updates geinstalleerd, maar wat ik ook doe... Voor EBBR kan ik wel ladingen STARS kiezen (geen idee welke omdat ik van EBBR nog geen charts heb, dus gok ik maar wat en kijk ik hoe het er uit ziet op de ND...)
Het is me ook al eens gebeurd dat de FMC opeens helemaal leeg was. Zo nu en dan vliegt de AP er ook uit als ik m'n joystick niet voorzichtig genoeg neerzet.
Ik dacht overigens dat als je in VNAV daalt dat 'ie dan ook vanzelf de juiste flaps snelheid kiest, of vergis ik me nou...? Je kan toch op VNAV aardig ver komen als je wilt...? Ik wil niet altijd alles zelf doen via de MCP...
Maar ja, we blijven oefenen.. Probleem alleen is, wat ik al eerder zei, dat ik niet veel tijd heb... Dus als een vlucht fout gaat kan ik het vaak de volgende dag pas weer proberen, en da's heel irritant... Maar ja...
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Ja, en dan merken dat je nosewheel er niet uit is komen zettenmekkieboek schreef op 10 augustus 2004 @ 19:53:
[...]
Ik loop ook vaak te kl@#%^ met VNAV. Dan kom ik veel te hoog en moet ofwel 'is going to be missed' ofwel manueel ingrijpen en 30 mile voor final een nose dive afdwingen waar de passagiers denk ik geen brood van zouden lusten. En dan de met flaps 40, speedbrakes en gear down afremmen van 500 naar 140 ofzo knots.
En na de landing even melden voor een maintenance check.
Flaps snelheid moet je volgens mij zelf doen in de approach page. Ik geloof zelfs pas vlak voor de approach en niet al voor het vertrek.
Ik denk dat het gaat over de bepaling van de approachspeed als functie van de flapstand. Dat kan de FMC namelijk wel, al moet je dan wel de flapstand opgeven.Megamind schreef op 10 augustus 2004 @ 20:56:
[...]
Ja, en dan merken dat je nosewheel er niet uit is komen zetten![]()
Flaps moet je zelf altijd doen, dat kan de FMC niet zelf.. Ik doe het altijd als ik niks te doen heb in het midden van de vlucht.. Maar aankomen op vnav is bij ook altijd een ramp, hij zegt wel dat ie naar 1900 voet gaat dalen en dat ie daar is bij de runway, nou niet dus.. Ik zet er vaak zelf een point bij (10nm ofzo) en dan die hoogte op 500ft zetten, is ie iig hoog genoeg bij het vliegveld
Niet alle vliegvelden hebben STARsmekkieboek schreef op 10 augustus 2004 @ 21:12:
[...]
Ik denk dat het gaat over de bepaling van de approachspeed als functie van de flapstand. Dat kan de FMC namelijk wel, al moet je dan wel de flapstand opgeven.
Ik zie veel pics langskomen met de flapstand op max (40) maar ik dacht dat dat niet altijd mocht en dat het slecht is voor de mechanieken. En bij flaps op 30 of nog minder zal de snelheid uiteraard anders zijn vw minder lift.
Een extra waypoint met speed/altitude constraint vlak voor de runway, ik doe het ook wel. Maar daar is nou toch juist de STAR voor???
STAR's voor Brussel:Anoniem: 16235 schreef op 10 augustus 2004 @ 19:37:
Pfffffffffffff.... het valt allemaal niet mee met die PMDG 737NG-700.. Het is me nog steeds niet gelukt een eigengemaakte vlucht tot een goed einde te brengen...
Grootste probleem (had ik ook al met de Metzinger tutorials) is dat VNAV zelden de gewenste hoogte kan halen (vooral met de descent en helemaal met approaches dan). Hij heeft altijd drag nodig, zelfs vanaf hoogtes die heel normaal niet zijn... en dat terwijl de V/S toch al aardig pittig is. Hij daalt dus wel (ik doe alles goed op de MCP) maar de berekende afstanden zijn steeds te kort en hij komt steeds te hoog uit.
Uiteindelijk krijg ik 'm wel aan de grond door met de hand te gaan vliegen, maar de passagiers klagen daarna nog al...
Bovendien kan ik geen SIDS selecteren op Schiphol! Er blijft maar None staan in de FMC, welke baan ik ook kies. Heel vreemd.
Zo probeer ik nu al een paar keer een korte vlucht te maken van EHAM naar EBBR (EHAM LEKKO UB31 WOODY EBBR) maar er is geen SID voor Lekko (vanaf geen enkele baan).
Ik heb de laatste updates geinstalleerd, maar wat ik ook doe... Voor EBBR kan ik wel ladingen STARS kiezen (geen idee welke omdat ik van EBBR nog geen charts heb, dus gok ik maar wat en kijk ik hoe het er uit ziet op de ND...)
Het is me ook al eens gebeurd dat de FMC opeens helemaal leeg was. Zo nu en dan vliegt de AP er ook uit als ik m'n joystick niet voorzichtig genoeg neerzet.
Ik dacht overigens dat als je in VNAV daalt dat 'ie dan ook vanzelf de juiste flaps snelheid kiest, of vergis ik me nou...? Je kan toch op VNAV aardig ver komen als je wilt...? Ik wil niet altijd alles zelf doen via de MCP...
Maar ja, we blijven oefenen.. Probleem alleen is, wat ik al eerder zei, dat ik niet veel tijd heb... Dus als een vlucht fout gaat kan ik het vaak de volgende dag pas weer proberen, en da's heel irritant... Maar ja...
Anoniem: 90144
Hmm, dat was denk ik een drukke dag bij het Platform Vliegoverlast Amsterdam....Megamind schreef op 10 augustus 2004 @ 21:28:
[...]
Niet alle vliegvelden hebben STARsAnders kan je het idd wel met een STAR doen (ja deze doen het nu ook bij mij
zie hier )
Een punt 10 miles out en dan op 500 feetMegamind schreef op 10 augustus 2004 @ 20:56:
[...]
Ja, en dan merken dat je nosewheel er niet uit is komen zetten![]()
Flaps moet je zelf altijd doen, dat kan de FMC niet zelf.. Ik doe het altijd als ik niks te doen heb in het midden van de vlucht.. Maar aankomen op vnav is bij ook altijd een ramp, hij zegt wel dat ie naar 1900 voet gaat dalen en dat ie daar is bij de runway, nou niet dus.. Ik zet er vaak zelf een point bij (10nm ofzo) en dan die hoogte op 500ft zetten, is ie iig hoog genoeg bij het vliegveld
Hij komt na een tijd bij de 2000ft, dan gewoon van vnav afhalen, als je hem op 500ft zet weet je zeker dat ie het gewoon haalt.. Maar gebruik van speedbrakes is dat niet een soort taboe bij pilotenSleepie schreef op 10 augustus 2004 @ 23:09:
[...]
Een punt 10 miles out en dan op 500 feetBeetje aan de erg lage kant. Ik vraag me ook af hoe je dan fatsoenlijk een glidepath kunt intercepten. En de tweede A/P schakelt onder de 800ft niet bij .....
Op schiphol intercept je de localizer op 2000ft en soms zelfs op 3000ft als ATC dat aangeeft en vraagt of jij dat wilt. Als je de localizer intercept, zit je nog onder de glideslope. Zodra de localizer geintercept is en je de knop APP hebt ingedrukt zal hij netjes via de glideslope naar beneden zakken.Megamind schreef op 11 augustus 2004 @ 06:59:
[...]
Hij komt na een tijd bij de 2000ft, dan gewoon van vnav afhalen, als je hem op 500ft zet weet je zeker dat ie het gewoon haalt.. Maar gebruik van speedbrakes is dat niet een soort taboe bij piloten
Ik heb de laatste SID/STAR van de PMDG site gehaald. Zal vanavond die van Navdata eens proberen.rdluca schreef op 10 augustus 2004 @ 21:30:
Als je geen SID's kan selecteren op EHAM moet je misschien op navdata.at de laatste SID/STAR van EHAM ophalen. Volgens mij is je probleem dan opgelost.
Heb je wel gelijk in! Ik doe het ook niet alleen omdat ik het graag zo doe, maar omdat het op zich mogelijk moet zijn en ik wil alle mogelijkheden van de PMDG 737 onder de knie krijgen. V/S, LVL CHG en SPD heb ik redelijk onder de knie (ik bedoel: ik snap helemaal hoe het werkt en het lukt me aardig, alhoewel ik niet altijd even goed uit kom), maar VNAV heb ik nog niet helemaal doorgrond voor mijn gevoel, omdat ik steeds verkeerd uit kom, en vandaar dat ik er nu zo mee bezig ben. Maar je zou met VNAV toch ver moeten kunnen komen. Maar zoals ik al zei, zelfs in de Metzinger tutorial waarin je de VNAV lang gebruikt, lukt het niet erg.En als ik meteen een beetje kritiek mag spuien, je hele descend en approach op VNAV doen is niet echt realistisch, om nog maar niet te spreken over oersaai. [knip]
Tijdens cruise kan je hem prima gebruiken en eventueel speed/alt wijzigingen in fmc stoppen. Tijdens climb hou ik hem zelf altijd tot circa 3000ft manual en schakel dan online over v/s of lvl chg. Dit omdat ATC je niet in 1 keer naar final flight level laat vliegen. Op VNAV klimt die volgens de hoogtes zoals die ze op de legpage heeft berekend, en dat wil je niet als ATC opdracht geeft tot climb 6000ft.Anoniem: 16235 schreef op 11 augustus 2004 @ 09:20:
Gebruik je VNAV eigenlijk wel dan...? Voor de climb en cruise...? Op zich vind ik het wel handig dat 'ie bijvoorbeeld automatisch de FL tot 10.000 in de gaten houdt en zo. Voor de climb en cruise lijkt het me toch wel okay en werkt het goed. Ik las ook ergens op EHAM charts dat ze willen dat je zo snel mogelijk op VNAV over stapt na de take off...
Er zal nooit voorbij je MCP ALT geklommen of gedaald worden.Anoniem: 90313 schreef op 11 augustus 2004 @ 09:38:
[...]
knip
Op VNAV klimt die volgens de hoogtes zoals die ze op de legpage heeft berekend, en dat wil je niet als ATC opdracht geeft tot climb 6000ft.
Da's wel een mooie regel! Dus zodra de flaps up zijn stap je over op VNAV. Maar wat versta je dan onder high speed klimmen? Bedoel je als je in een cruise op mach snelheid een level change moet maken dat je dan LVL CHG doet en de rest (climb vanaf flaps schoon) wél op VNAV? Of ook LVL CHG als je na de take off omhoog moet? En wanneer gebruiken ze VNAV nog tijidens de descent (en approach)? Ik zou ook wel eens een paar cockpit filsm willen zien, zeg!Gilly schreef op 11 augustus 2004 @ 10:50:
[...]
Er zal nooit voorbij je MCP ALT geklommen of gedaald worden.
Flaps vies = LVL CHG, flaps schoon = Vnav en high speed = LVL CHG. bij het klimmen. Heb het op een cockpit film ook nog NOOIT anders gezien. Voor een Airliner is de cost index een bepalende factor. Als je geen Vnav gebruikt gebruik je ook geen cost index. Of je moet de cost index uitwerkingen zelf bijgouden, maar dat is meer werk dan op Vnav rammen, dus waarom.
High speed is wanneer alle snelheids beperkingen komen te vervallen. Dan als je in Vnav vliegt kun je op je CRZ page je speed restrictie eruit gooien, dan loopt je snelheid op naar een X ias die door je cost index bepaald wordt.Anoniem: 16235 schreef op 11 augustus 2004 @ 11:57:
[...]
Da's wel een mooie regel! Dus zodra de flaps up zijn stap je over op VNAV. Maar wat versta je dan onder high speed klimmen? Bedoel je als je in een cruise op mach snelheid een level change moet maken dat je dan LVL CHG doet en de rest (climb vanaf flaps schoon) wél op VNAV? Of ook LVL CHG als je na de take off omhoog moet? En wanneer gebruiken ze VNAV nog tijidens de descent (en approach)? Ik zou ook wel eens een paar cockpit filsm willen zien, zeg!
Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop
Ohhh 7000fpm gaat nog hoorAnoniem: 16235 schreef op 11 augustus 2004 @ 15:11:
Hm, okay... ik begin steeds meer en meer te begrijpen dat ik VNAV beter (zowat) helemaal kan vergeten, behalve dan (i.v.m. econ en evt. voor het gemak bij restrictions) bij de cruise (en iets daarvoor).
Dan rest nog de vraag wanneer je nu V/S of LVL CHG gebruikt: ik merk al dat sommigen veel V/S gebruiken en anderen weer LVL CHG. Bij V/S heb je meer controle over hoe fijn de verplaatsing is voor de virtuele passagiers, heb ik zo het idee. LVL CHG is een speed setting, dus als je haast hebt om omhoog te komen kan je beter die nemen...? En dan weer V/S en thrust idle om snel te dalen? Of praat ik nu onzin...?
Wat is overigens de meest normale én de maximum V/S die in RL wordt gebruikt, dus zonder dat je iedereen aan boord misselijk maakt?
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 16235 op 11-08-2004 18:40 ]
Oud nieuws ja, maar de bookmark was ik wel kwijt, dus topperAnoniem: 16235 schreef op 11 augustus 2004 @ 18:36:
Dit zal vast wel oud nieuws zijnvoor jullie, maar ik heb net een site gevonden over de Boeing 737: The Boeing 737 Technical Site. Vooral de Aircraft Systems is prachtig omdat 1. je goed kan zien hoe mooi PMDG alles tot in detail heeft nagemaakt en 2. omdat er een boel info bij staat over de werking van alles (zoals welke lichten je wanneer wel en niet moet of kan gebruiken, hetgeen voor de fanatiekeling als ik heeeeeel interessanteinfo is!)
Zoals ik al zei: wellicht oud nieuws voor jullie, maar ikvind het prachtig!
[ Voor 12% gewijzigd door Floppie op 11-08-2004 20:12 ]
Beste leren doe je nog altijd door jezelf in het diepe te gooien als er niemand anders naast je zit omdat te doenrellehenk schreef op 11 augustus 2004 @ 20:16:
Oja, wat ik ook nog wil zeggen.
Offline leert het niet zo makkelijk omdat je niet echt de praktijk uitoefent. Als jij bijv op VATSIM vliegt dan merk jij vanzelf hoe een approach eruit gaat zien en wat je kan verwachten. Offline oefenen is het altijd een beetje gokken hoe een approach verloopt.
Misschien kan je vast oefenen op IVAO of FPI en daarna overstappen naar VATSIM
Vraag dat dan ff aan de community heGilly schreef op 11 augustus 2004 @ 18:39:
Oud nieuws ja, maar de bookmark was ik wel kwijt, dus topper
Hou er ook rekening mee dat je de FP's voor deze superkorte vluchtjes vaak ff moet nalopen. De LEKKO SID voor EHAM en de WOODY STAR voor EBBR "overlappen" elkaar gedeeltelijk. Dus je moet weer wat gaan "poetsen" in je FMC-tje :-)Anoniem: 16235 schreef op 11 augustus 2004 @ 20:00:
Gadverdegadverdegadver...En nog steeds is het niet gelukt een korte vlucht van EHAM naar EBBR te maken...
Heel vervelend... Na twee herstarts (eerste keer werkte m'n joystick opeens niet meer en de tweede keer was ik vergeten naar EHAM te verhuizen: zat ik daarin Amerika... ik dacht al" waarom zie ik m'n vluchtplan niet op de ND!!!!!
) EINDELIJK de lucht in. LEKKO SID werkte goed (had SIDS/STARS van Navdata erin gezet. Alles perfect. Totdat ik de WOODY STARS voor 25R in de FMC wilde zetten. Wat ik ook deed: het zag er niet uit! Geen enkele STARS kwam goed uit voor de baan, zo leek het op de ND. En dan moest je ook nog een TRANS kiezen. En natuurlijk had ik geen idee welke... Ik heb tijdens de vlucht (ik begon meteen al na het opstijgen) wel 100 keer alle waypoints weer gedelete, STAR er opnieuw in, maar wat ik ook deed: er bleef een gigantisch gat tussen het eindpunt van de star en de Runway... Heel vreemd want gisteren ging dat beter... (Mss is dit ook een gevolg van de nieuwe SIDS/STARS data...?) Uiteindelijk was ik al ter plekke en wilde ik met de hand een ILS landing inzetten, maar ik was te ver (omdat ik met de hand een heading moest zetten om een redelijke intercept van de LOC te krijgen...) Het ging dus helemaal fout. Ik was veel te druk bezig geweest met die STARS voor 25R. Kutzooi. Zo gaat de lol er wel vanaf hoor... Dit is nou al de derde avond dat een vlucht helemaal mislukt en ik weer tot morgen moet wachten om het weer eens te proberen...
Mopperdemopper. Gadverdegadver. Er over lullen is leuk maar als het niet echt wil lukken wordt zelfs ik chagerijnig...
[ Voor 17% gewijzigd door Sleepie op 11-08-2004 22:11 ]
Dan moet je inderdaad hopen op een aardige controller zoals jij of NoofSleepie schreef op 11 augustus 2004 @ 22:07:
[...]
Eén gouden regel wat het online vliegen betreft : Snap je iets niet ? Zeg het dan ! Schaam je niet dat je iets niet weet, we zijn allemaal ooit n00b geweest. Maar ga niet zomaar iets doen, omdat je niet precies weet wat er nou bedoeld wordt. Nogmaals vragen dan. Niets is zo vervelend voor een controller als een piloot die zomaar lukraak iets doet, omdat hij een instructie niet snapt.
Volgens mij eindigt de LEKKO SID bij LEKKO en begint de WOODY arrival bij WOODY dus zie geen probleemSleepie schreef op 11 augustus 2004 @ 22:07:
[...]
Hou er ook rekening mee dat je de FP's voor deze superkorte vluchtjes vaak ff moet nalopen. De LEKKO SID voor EHAM en de WOODY STAR voor EBBR "overlappen" elkaar gedeeltelijk. Dus je moet weer wat gaan "poetsen" in je FMC-tje :-)
Wat de lichten betreft :
Beacon light on net voor je gaat pushbacken (teken voor groundpersoneel om zich uit de voeten te maken)
Anticollision light on zodra cleared for start up
Taxi lights ...Ik zou het niet wete![]()
Ik vind LVL CHANGE niet zo heel praktisch op lage hoogtes met ook nog lage snelheden. Is het ook niet echt voor bedoeld. Zeker omdat hij de prioriteit geeft aan snelheid en daardoor de vertical speed wat achter kan blijven. Zeker voor dalingen van 1000ft is V/S aan te bevelenLVL CHG > het makkelijkst. Krijg je de opdracht bv "first speed 180 and descend to FL40" dan kies je 180 kts en 4000 op je MCP en ram je op LVL CHG. De kist gaat dalen met 50 ft/min en met gas op idle. Zodra de kist 180 kts bereikt gaat deze dalen met gas idle naar FL45 en mét het behoud van 180 kts. Ook handig als je gewenste daal hoogte niet op tijd haalt. Je kiest een hogere snelheid en ramt op LVL CHG > de kist moet meer snelheid maken en gaat dus sneller naar beneden duiken en dat betekent grotere daalsnelheid. (als je weer level bent kan je met gas op idle weer redelijk snel naar normal speed reducen)
[ Voor 65% gewijzigd door Floppie op 11-08-2004 22:30 ]
Wat ik een goede checklist vind om de overhead en systemen van de PMDG onder de knie te krijgen: The Geezer Guide for PMDG 737NG te vinden op http://homepage.powerup.com.au/~speedy/Anoniem: 16235 schreef op 11 augustus 2004 @ 09:20:
[...]
Ik wil graag alles zo realistisch mogelijk doen, dus... Ik zit me zelfs druk te maken over welke knopjes nog steeds verkeerd staan op de overhead als ik de cold and dark cockpit laadt, zoals de Eng bleed en Eng Hydr: die staan altijd aan: hoort dat? De overhead die ik zie in Metzingers tutorial bevat volgens mij toch nog wat foute posities. Bovendien vergelijk ik de normal procedures uit het handboek met de volgorde waarin Metzinger alles doet en dat loopt niet synchroon en dan denk ik meteen: hoe hoort het nou PRECIES? Soms sla ik een beetje door, denk ik,want RL piloten zulen ook wel hin eigen volgorde hebben om dingen te doen... Ik kan me ook hopeloos opwinden (nou ja, da's wel een beetje overdreven) dat bepaalde lights niet beschreven worden in de checklists: wanneer moet ik die nou aan doen of moet dat helemaal niet? Ja, waar kan een mens zich druk om maken! Maar ik moet zeggen dat ik dit nou juist het leukste vind aan alles: het uitzoeken en leren (en lullen erover). Als ik alles helemaal onder de knie heb wordt het wel eens saai (zo heeft het verleden me geleerd) en vandaar dat ik uiteindelijk toch ook maar een op Vatsim wil, want volgens mij houdt dat de interesse wel levend. Zo, en nu hou ik m'n bek wel weer...
![]()
![]()
Anoniem: 51137
De Anti Collision lights gaan volgens mij pas aan bij het oplijnen van de startbaan, omdat deze lichten nl niet zo op de grond aanmogen gezien het enorme felle licht.rellehenk schreef op 11 augustus 2004 @ 22:22:
[...]
Dan moet je inderdaad hopen op een aardige controller zoals jij of Noof
Sommigen zijn nogal 'ongeduldig' met nieuwelingen
[...]
Volgens mij eindigt de LEKKO SID bij LEKKO en begint de WOODY arrival bij WOODY dus zie geen probleem
Wat is het verschil tussen beacon en anticollision?
[...]
Ik vind LVL CHANGE niet zo heel praktisch op lage hoogtes met ook nog lage snelheden. Is het ook niet echt voor bedoeld. Zeker omdat hij de prioriteit geeft aan snelheid en daardoor de vertical speed wat achter kan blijven. Zeker voor dalingen van 1000ft is V/S aan te bevelen
Dank dankrellehenk schreef op 11 augustus 2004 @ 22:22:
Dan moet je inderdaad hopen op een aardige controller zoals jij of Noof
Sommigen zijn nogal 'ongeduldig' met nieuwelingen
LEKKO/WOODY verhaal is idd op de terugweg van toepassingrellehenk schreef op 11 augustus 2004 @ 22:22:
Volgens mij eindigt de LEKKO SID bij LEKKO en begint de WOODY arrival bij WOODY dus zie geen probleem
Wat is het verschil tussen beacon en anticollision?
[ Voor 11% gewijzigd door ravw op 12-08-2004 11:22 ]
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Was je net voor.
Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits
Ja verslagen door een Rus, kon hem nie voor blijven
Anoniem: 88911
Doet me aan een van me favo kisten denkenAnoniem: 90313 schreef op 12 augustus 2004 @ 00:02:
Leuke shots Gil! Altijd leuk om is neusje van kist op final omlaag te zien om op de grond te komen ipv een neus omhoogMoet ook maar is dat kistje uitvogelen.
747-400-200 , mooie uitvoering manquote: BlackholeVoor diegene die het willen weten:B744 200 - Ready for Pushback v2
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 88911 op 12-08-2004 10:19 ]
Dit moet er niet tussen hoorAnoniem: 88911 schreef op 12 augustus 2004 @ 00:06:
[...]
Doet me aan een van me favo kisten denkenF50
Leuke shots for sure , Beech 200 rocks met die gauges erin , ga er ook maar mee rondzweven morgen
[...]
747-400-200 , mooie uitvoering man
U schrijft zelf 744-200.Blackhole schreef op 11 augustus 2004 @ 23:21:
Voor diegene die het willen weten:B744 200 - Ready for Pushback v2
typ foutje (gelijk verbeterd) had ik nog geen eens gezien.Gilly schreef op 12 augustus 2004 @ 11:19:
[...]
U schrijft zelf 744-200.
744 is kortgeschreven = 747-400, plus uwe -200 toevoeging, maakt 747-400-200.
net zoals
772 = 777-200
738 = 737-800
753 = 757-300
[ Voor 13% gewijzigd door ravw op 12-08-2004 11:24 ]
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq