[FS200x] Vragen en mooiste screenshots, deel 69 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 5.446 views sinds 30-01-2008

Anoniem: 51137

rellehenk schreef op 11 augustus 2004 @ 22:35:
Anti Collision aan zoals Sleepie zei: Voor pushback. Dus Anti collision moet aan als kist beweegt.
Stropes aan op runway.
Owja f*ck was ff in de war wat nou wat was 8)7 :Z

@ Nofri -> Beacon is zo ongeveer hetzelfde als anti-collision light, alleen heeft per kist een andere benaming, als je in de 767 per se het beacon knoppie wilt hebben kan je lang zoeken ;)

Anoniem: 90313

Anoniem: 16235 schreef op 12 augustus 2004 @ 12:14:
En het gaat al weer wat beter met me, hoor... ;) Gisteravond nog een hele tijd gewerkt aan m'n eigen checklist en daardoor weer veel dingen geleerd. Mss moet ik inderdaad maar niet al te lang wachten met online vliegen...
Gewoon online, je hebt niks te verliezen :+

Anoniem: 120817

jammer dat ze bij klm geen winglets op de 737 hebben ze hebben alleen dit model

400- en 800- stom hoor

weet ook iemand hoe je die plaajes of screenshots er op zet zeg het even

groetjes airbus fan

wie wil het nog ff opver de landings gestellen hebben van de Dc10 Ms `11 en de A340 :9 want het is echt niet duidelijk bij de Dc klapt de midellste volgens mji gewoon of recht naar bnoven of naar voren :*) lijkt me duidelijk

maar het is niet duidelik en waarom gaan de wielen dan schuin staaan als het de lucht in is mischien om dat 8 terste baden wat verder naar achter licht en als die dan achterover helt dan moet die even een paarseconden op een soort koorde landen nou wie wil er praten O-)

• Ensinker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-05 09:01
Anoniem: 120817 schreef op 12 augustus 2004 @ 12:46:

weet ook iemand hoe je die plaajes of screenshots er op zet zeg het even
Welkom!

code:
1
2
3
4
5
[img] url van afbeelding [/img]

[img=w,h] url van afbeelding met afmetingen [/img]

[img=w,h,1] url van afbeelding met afmetingen + link naar afbeelding [/img]

Veel meer codes voor ditforum staan in de FAQ.

:D :+ :> >:) >:) :r bedankt voor je uitleg ze is wat jou lievelings typen mijn eAirbus A320

noi ntodeloe :o :r :9 :P

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Anoniem: 51137 schreef op 12 augustus 2004 @ 12:16:
[...]

Owja f*ck was ff in de war wat nou wat was 8)7 :Z

@ Nofri -> Beacon is zo ongeveer hetzelfde als anti-collision light, alleen heeft per kist een andere benaming, als je in de 767 per se het beacon knoppie wilt hebben kan je lang zoeken ;)
En hiervoor word gezegd dat anti col van die felle witte knipperende lichtjes zijn. Een beacon light is een rood zwaailicht :? Knipper <--> zwaai :? 8)7

Volgens Sleepie valt het onder een light-puzzle-custumer-manufacture-install-option :7

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:59
Beacon / Anti collision zijn inderdaad de rode "zwaailichten".
Ik was zelf ff in de war met de position lights.

Het probleem is dat inderdaad in sommige kisten de lampen gewoon andere benamingen hebben.
Position lights heten ook wel navigation lights en anti-collision wordt ook wel beacon genoemd. Inderdaad zijn sommige lights een customer optie, aangezien ze ook niet allemaal verplicht zijn.

De uitleg van Gilly is perfect, ik stel dan ook voor om een link naar die post op te nemen in de volgende startpost !

Overigens, om nog even terug te komen op de checklist van Hellogoodbye : Lights komen wel degelijk voor op de checklist, alleen niet allemaal specifiek genoemd. Dat is in het echt niet anders overigens.

[ Voor 50% gewijzigd door Sleepie op 12-08-2004 14:24 ]

• Sleepie
Anoniem: 120817 schreef op 12 augustus 2004 @ 12:46:
jammer dat ze bij klm geen winglets op de 737 hebben ze hebben alleen dit model
400- en 800- stom hoor
De KLM heeft geen winglets nee. Maar ze vliegen met meer modellen hoor :
de classics : B737-300 en B737-400
de NG's : B737-800 en B737-900

• Spotter
  • Laatst online: 02-05 10:52

Spotter

Lichtnicht

heeft er toevallig een van jullie een goede en uitgebreide tutorial voor het maken van Gauges (.gau files) liggen, of weet er een te vinden? Google was weinig behulpzaam op een kleine tutorial op flightsim.com na

jnou tunis air zie ook niet vaak in FS maak er ff iemand een paar screenshots van tunis air in FS

nou alvast bedankt als iemand ze heeft

ja bedankt sleepy voor de uitleg maar aleen op de 800 maken ze winglets dus aardig bedoelt hoor :P :P

weet je wat ik niet heb ik heb geen rijdende autos en bussen of trachtoren gewoon vliegtuig sleep wagens heeft iemand wat meer duidelijkheid over dit probleem

alvast bedankt!!! :*) :*) :*) :7 :7 :9~ :9~ }:O 8)7 8)7 8)7

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hoi superA320fan, welkom op GoT :)
Zou je even voordat je hier actief gaat posten de startpost eens goed door willen nemen evenals de netiquette faq?
Het gebruik van een dusdanige hoeveelheid overbodige smilies zoals je hier en hier doet is namelijk niet echt gewenst, en het leest nogal onprettig voor je medeforumers. Ook wil ik je aanraden om wat te letten op je spelling en het gebruik van leestekens.
Hiernaast wil ik je vriendelijk doch dringen verzoeken voortaan het edit-knopje (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) te gebruiken als je de laatste persoon bent geweest die gepost heeft in een topic. Dit voorkomt monologen ;)

Have fun :)

• Sleepie
Anoniem: 120817 schreef op 12 augustus 2004 @ 17:10:
ja bedankt sleepy voor de uitleg maar aleen op de 800 maken ze winglets dus aardig bedoelt hoor :P :P
Tjsa, als je je vragen cq. opmerkingen gewoon in normaal Nederlands zou typen hier, dan had ik wellicht wel begrepen wat je bedoelde :X

Anoniem: 16235

YES YES YES! :) EHAM-EBBR is eindelijk gelukt in de PMDG 737NG-700! :) Met een perfecte autolanding! :)

Ik heb gisteravond en vandaag een complete checklist gemaakt met ALLES er op wat ik moet doen om van een C&D cockpit tot aan de landing veilig en helemaal volgens de regels over te komen. En dat werkte. Tot nu toe had ik alle handleidingen en tutorials voor me liggen en moest ik overal weer wat info zoeken, maar nu heb ik superoverzichtelijk op twee A4'tjes staan! En dat helpt dus echt.

Ik heb de approach alsnog via de WOODY STAR gedaan: het kwam allemaal weer wat vreemd uit, maar door de juiste LSK's te gebruiken kon ik alles zo aan elkaar plakken dat ik via de FMC tot aan de treshold kon vliegen (alleen met LNAV: VNAV had ik al eerder uit gedaan) :) Veel met V/S en LVL CHG gewerkt om goed uit te komen en SPD met de hand op de MCP bediend om een juiste snelheid voor de approach te bereiken. Ging allemaal goed (moest wel nog aardig wat drag gebruiken). En uiteindelijk dus via een perfecte, vlekkeloze ILS autolanding eindelijk de taak volbracht.

Ik ben blij! :)

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:37
Kan iemand me vertellen hoe ik de max flightlvl v.e. flightplan kies?
M.n. voor korte vluchten, bv EGLL-EHAM of hellogoodbye's geslaagde :) EHAM-EBBR.
Ga je te hoog dan kom je nooit horizontaal (zeg maar), en te laag wil je ook niet (denk ik?).
En moet je voor langere afstanden de (steeds hogere) optimum flightlevel volgen?
Of heb ik niks te vertellen en wordt het allemaal door de ATC bepaald?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Anoniem: 88911

Anoniem: 16235 schreef op 12 augustus 2004 @ 20:17:
YES YES YES! :) EHAM-EBBR is eindelijk gelukt in de PMDG 737NG-700! :) Met een perfecte autolanding! :)

Ik heb gisteravond en vandaag een complete checklist gemaakt met ALLES er op wat ik moet doen om van een C&D cockpit tot aan de landing veilig en helemaal volgens de regels over te komen. En dat werkte. Tot nu toe had ik alle handleidingen en tutorials voor me liggen en moest ik overal weer wat info zoeken, maar nu heb ik superoverzichtelijk op twee A4'tjes staan! En dat helpt dus echt.

Ik heb de approach alsnog via de WOODY STAR gedaan: het kwam allemaal weer wat vreemd uit, maar door de juiste LSK's te gebruiken kon ik alles zo aan elkaar plakken dat ik via de FMC tot aan de treshold kon vliegen (alleen met LNAV: VNAV had ik al eerder uit gedaan) :) Veel met V/S en LVL CHG gewerkt om goed uit te komen en SPD met de hand op de MCP bediend om een juiste snelheid voor de approach te bereiken. Ging allemaal goed (moest wel nog aardig wat drag gebruiken). En uiteindelijk dus via een perfecte, vlekkeloze ILS autolanding eindelijk de taak volbracht.

Ik ben blij! :)
Zo mogen we het horen _/-\o_ _/-\o_ Good job
Op naar een langere vlucht :9 en dan met screens :D

• Ensinker
mekkieboek schreef op 12 augustus 2004 @ 20:44:
Kan iemand me vertellen hoe ik de max flightlvl v.e. flightplan kies?
M.n. voor korte vluchten, bv EGLL-EHAM of hellogoodbye's geslaagde :) EHAM-EBBR.
Ga je te hoog dan kom je nooit horizontaal (zeg maar), en te laag wil je ook niet (denk ik?).
En moet je voor langere afstanden de (steeds hogere) optimum flightlevel volgen?
Of heb ik niks te vertellen en wordt het allemaal door de ATC bepaald?
Vluchten EHAM - EGLL zitten zo rond FL250. EHAM - EBBR zullen rond de FL150 zitten.

Als je gebruik maakt van een kist met FMC zal die aan de hand van je perf data 2 opties geven, een max FL en een optimaal FL. Hierbij wordt ook rekening gehouden met beperkingen die op de LEG'S pagina staan. Voor de langere vluchten kun je stellen dat hoe hoger beter is, mits binnen de normen van de performance. Hiermee doel ik wel op de PMDG 737 omdat dat de enige serieuze airliner voor FS9 is. Daarvoor kun je het beste in de performance tabellen kijken.
Of gewoon niet ouwehoeren maar gokken. :X

Nou, da's ook stomtoevallig! Ik zet m'n computer nog ff aan alleen om ff te vragen of er ook een lijstje bestaat met welke FL je het beste kan gebruiken bij een bepaalde afstand! :) Ik had op gevoel (inderdaad) FL150 gekozen voor EHAM-EBBR :), maar de TC en TD lagen wel erg dicht bij elkaar, moet ik zeggen. Iets lager was plezieriger geweest. Maar ik zal eens even kijken waar ik die info in de FMC kan vinden...

En ja, Pascallio, ik zal FSScreen (of iets dergelijks) weer eens installeren om binnenkort wat screens te kunnen posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16235 schreef op 12 augustus 2004 @ 22:14:
Nou, da's ook stomtoevallig! Ik zet m'n computer nog ff aan alleen om ff te vragen of er ook een lijstje bestaat met welke FL je het beste kan gebruiken bij een bepaalde afstand! :) Ik had op gevoel (inderdaad) FL150 gekozen voor EHAM-EBBR :), maar de TC en TD lagen wel erg dicht bij elkaar, moet ik zeggen. Iets lager was plezieriger geweest. Maar ik zal eens even kijken waar ik die info in de FMC kan vinden...

En ja, Pascallio, ik zal FSScreen (of iets dergelijks) weer eens installeren om binnenkort wat screens te kunnen posten!
Tsja je moet ook niet te laag vliegen, dan gaan mensen klagen over geluidsoverlast :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-05 14:02

bennierex

Pilot_Z

Anoniem: 120817 schreef op 12 augustus 2004 @ 13:05:
wie wil het nog ff opver de landings gestellen hebben van de Dc10 Ms `11 en de A340 :9 want het is echt niet duidelijk bij de Dc klapt de midellste volgens mji gewoon of recht naar bnoven of naar voren :*) lijkt me duidelijk

maar het is niet duidelik en waarom gaan de wielen dan schuin staaan als het de lucht in is mischien om dat 8 terste baden wat verder naar achter licht en als die dan achterover helt dan moet die even een paarseconden op een soort koorde landen nou wie wil er praten O-)
Dat de wielen zo naar achteren hangen is omdat ze anders niet in de wielkasten (wat is een goed Nederlands woord voor wheel well :?) passen. De "bogies" wordt door een trim-cylinder in de juiste stand gebracht als het gewicht van de wielen af is.
Bij de DC10/MD11 klapt de center gear naar voren in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115665

bestaan er eigenlijk nog meer freeware vliegtuigen waarbij je dmv active cam door het vliegtuig kan lopen? Ik ken alleen meljet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ensinker
bennierex schreef op 13 augustus 2004 @ 00:33:
[...]

(wat is een goed Nederlands woord voor wheel well :?)
Wiel put ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NavySeal
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Anoniem: 115665 schreef op 13 augustus 2004 @ 00:53:
bestaan er eigenlijk nog meer freeware vliegtuigen waarbij je dmv active cam door het vliegtuig kan lopen? Ik ken alleen meljet.
Kijk eens naar de vliegtuigen van Milton Shupe en consorten op www.flightsimonline.com. Vooral de Howard heeft een best mooie cabine! De vliegtuigen zijn te downloaden op de bekende sites (www.avsim.com en www.flightsim.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Anoniem: 16235 schreef op 12 augustus 2004 @ 22:14:
IRL wordt EHAM-EBBR met een F70 op FL150 gevlogen, dus je gok was perfecto :)
EBBR-EHAM op FL140.

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepie op 13-08-2004 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Sleepie schreef op 13 augustus 2004 @ 10:40:
[...]

IRL wordt EHAM-EBBR met een F70 op FL150 gevlogen, dus je gok was perfecto :)
EBBR-EHAM op FL140.
Hoe weet je dat? Ervaring of staat dat ergens geschreven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:30
Misschien voor de leuk :) :P ;) >:) :r maar vanavond is op VATSIM heel Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland online. En er zit me toch een setje master controllers op EHAM vanaaf. Dus het lijkt me uitermate slim als er eens een GoT groepie van EHAM naar LOWI gaat vliegen.

Hier alvast het FPL:
(FPL-TRA8701-IS
-B737/M-SDEGHIPRWY/S
-EHAM1730
-N0453F370 EHAM SID ARNEM UB1 DIDAM UL603 TEBRO UZ738 AMASI UL607 ALGOI
-LOWI0106 EDDM
-OPR/TRA RMK/TCAS EQPD GOT DOF/040813 RVR/200 ORGN/SPLOCHV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Jochem schreef op 13 augustus 2004 @ 11:49:
Misschien voor de leuk :) :P ;) >:) :r maar vanavond is op VATSIM heel Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland online. En er zit me toch een setje master controllers op EHAM vanaaf. Dus het lijkt me uitermate slim als er eens een GoT groepie van EHAM naar LOWI gaat vliegen.
Hoezo ... Noof en ik hebben ons toch helemaal niet opgegeven ? B) 8)

Als ik op tijd ben, zal ik eens kijken of er nog een mooie LOC DME inzit op LOWI vanavond :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Megamind schreef op 13 augustus 2004 @ 11:36:
Hoe weet je dat? Ervaring of staat dat ergens geschreven :?
Ehmmm .... sommigen hier hebben wat extra info beschikbaar, laten we het daar maar op houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58670

Ik heb besloten om terug een partitie te maken met Windows XP omdat ik FS2004 erg mis onder Linux.
Ik had vroeger Project AI geinstalleerd. Allemaal erg mooi, véél vliegtuigjes en erg plezant :)

Nu zijn er ook payware AI packs. Hoe zijn die ?
Mits ik goede ervaringen heb gehad met PAI, dacht ik misschien aan Ultimate Traffic, daar als ik het goed verstaan heb, PAI de freeware versie ervan is.

Tot nu toe waren de mooiste vliegtuigen die ik op screenshots heb gezien die van Aardvark AI. Gaan die ook bij payware AI ?

Anyway, ik zoek mooie vliegtuigen met realische AI en geen constante Fly Arounds waar er 30 vliegtuigen boven elkaar op Genève afkomen >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Sleepie bedoelt dat hij het ergens heeft opgeschreven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Sleepie schreef op 13 augustus 2004 @ 12:14:
[...]

Hoezo ... Noof en ik hebben ons toch helemaal niet opgegeven ? B) 8)

Als ik op tijd ben, zal ik eens kijken of er nog een mooie LOC DME inzit op LOWI vanavond :P
Hoezo, ik bericht net dat ik wel ga ATCen, nou samen met jochem en de rest is het een mastercombo hoor :? (wtf heb jij ermee te maken? :z :? :X }) >:) :P B) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
vlieg op inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Spotter schreef op 12 augustus 2004 @ 15:24:
heeft er toevallig een van jullie een goede en uitgebreide tutorial voor het maken van Gauges (.gau files) liggen, of weet er een te vinden? Google was weinig behulpzaam op een kleine tutorial op flightsim.com na
In de panels and gauges SDK van Microsoft [hier] vind je wel het een ander, afhankelijk van wat je wil doen is het veel te complex of juist toch wat summier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94390

Spotter schreef op 12 augustus 2004 @ 15:24:
Zoek op avsim op Arne Bartels die een bestand heeft xmlgau01.zip over XML gauges of op flightsim.com naar Dai Griffiths sd2gau17.zip voor C en C++ gauges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Misschien is het leuk een keer met ATCers en een stapel piloten van GOT te vliegen ergens? Kan ik ook eens kennis maken met online vliegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Oh waarschijnlijk ga ik nu alleen koffie/thee zetten voor de ATCers (assistent verkeersleider) dus t wordt nu een übermaster atc dingens :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja jammer voor mij want ik heb nog FS2000 maar daar ga ik wat aan verander hoor de omgeefing en de vliegtuigen zijn niet echt mooi meer voor me :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
ND schreef op 13 augustus 2004 @ 17:41:
[...]

Oh waarschijnlijk ga ik nu alleen koffie/thee zetten voor de ATCers (assistent verkeersleider) dus t wordt nu een übermaster atc dingens :Y)
Wat een vooruitziende blik had ik toch weer he :+ :D B) :9 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Megamind schreef op 13 augustus 2004 @ 17:39:
Misschien is het leuk een keer met ATCers en een stapel piloten van GOT te vliegen ergens? Kan ik ook eens kennis maken met online vliegen..
Je kunt natuurlijk niet zomaar "ergens" online vliegen met ATC. Dus dan wordt het op het vatsim netwerk. En er zijn in het verleden al genoeg gezellige groepsvluchtjes gedaan hoor, dus dat zal vast in de toekomst ook weer wel een keer gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28510

Gebruikt niemand hier de PM Flight Planner? Je kan hier je vlucht plannen en als je alles hebt ingevuld kan je je complete briefing package downloaden met NOTAM en METAR erbij. Je kan zelfs kiezen voor een airline style (bijv. KLM logo bovenop). Leuk linkje?
http://www.pmfp.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Sleepie schreef op 13 augustus 2004 @ 18:45:
[...]

Je kunt natuurlijk niet zomaar "ergens" online vliegen met ATC. Dus dan wordt het op het vatsim netwerk. En er zijn in het verleden al genoeg gezellige groepsvluchtjes gedaan hoor, dus dat zal vast in de toekomst ook weer wel een keer gebeuren.
Dat bedoelde ik ook ;)

Ik ben er niet mee doorgegaan omdat ik op school mn MARCOM ging halen (maritieme radio communicatie), en als je dan ff met ATCers gaat babbelen dan kloppen de verhalen niet meer op het laatste :+

Maare ik ging net een vluchtje naar EGGW doen, deze heeft geen STARS dus werd een ILS approach. Alles in de FMC gezet, kom aanvliegen 180kts 1800ft (wil altijd de tijd hebben), LOC staat aan, ik zie de naalden bewegen en hij vliegt gewoon de localizer voorbij :? Normaal springt altijd het lampje LOC op groen en dan duw je APP en dan gaat ie naar de glideslope, maar nu vliegt ie rustig over het vliegwel heen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Nu online
Zouden bovenstaande heren willen inkrimpen in hun smily gebruik? Want ook voor jullie gelden de regels in de startpost en de netiquette faq hier op GoT.
Het gebruik van een dusdanige hoeveelheid overbodige smilies zoals sommigen doen is namelijk niet gewenst! Ook wil ik nog even benadrukken dat het edit-knopje (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif) er niet voor niets is, gebruik deze dus ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil ff FS9 en m'n PMDG 737NG opnieuw installeren. Nu heb ik echter twee SIDS/STARS bestanden: 1 van PMDG en 1 van Navdata. Welke kan ik het beste gebruiken...? Ik had dus eerst alleen die van PMDG geinstalleerd en had daarmee problemen bij EHAM (geen SIDS en STARS...). Na het installeren van die Navdata SIDS/STARS had ik die niet meer (alhoewel ik vervolgens STARS kreeg bij EBBR met HEEEEEEEEEEEEEL veel waypoints.
Het viel me ook op dat het PMDG bestand echt tig keer zo veel .txt-files bevat!

Dus... Kan ik het beste kiezen voor een van de twee of kan ik beter eerst de PMDG en daarna de Navdata SIDS/STARS installeren...? Of heeft iemand nog een beter idee...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 30-04 22:08
Anoniem: 16235 schreef op 13 augustus 2004 @ 20:28:
Ik wil ff FS9 en m'n PMDG 737NG opnieuw installeren. Nu heb ik echter twee SIDS/STARS bestanden: 1 van PMDG en 1 van Navdata. Welke kan ik het beste gebruiken...? Ik had dus eerst alleen die van PMDG geinstalleerd en had daarmee problemen bij EHAM (geen SIDS en STARS...). Na het installeren van die Navdata SIDS/STARS had ik die niet meer (alhoewel ik vervolgens STARS kreeg bij EBBR met HEEEEEEEEEEEEEL veel waypoints.

Dus... Kan ik het beste kiezen voor een van de twee of kan ik beter eerst de PMDG en daarna de Navdata SIDS/STARS installeren...? Of heeft iemand nog een beter idee...?
Wat je het beste kunt doen:
Heel FS9 installeren, dan de PMDG uiteraard, vervolgens download je de sidstar database van de PMDG site, die installeer je. En dan download je de AIO file van navdata en overschrijf je alle bestanden van die al voorkomen in je sidstarfolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 16235 schreef op 13 augustus 2004 @ 20:28:

De SID/STAR's die je van navdata.at haalt zijn door mensen gemaakt die in de SID/STAR's van PMDG-team zelf fouten, verouderde info, verouderde SID/STAR's of ontbrekende SID/STAR's vonden.
Die op navdata zijn meestal door mensen gemaakt die de procedures en de SID/STAR's van het airport goed kennen. Actueler, uitgebreider en betrouwbaarder dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

* Anoniem: 111246 denkt er over om alle AI traffic maar uit te schakelen.
Zit je daar lekker in je 747 cockpit, fijne vlucht van EGLL naar EHAM.
Netjes ILS interecepted en GS Lock op EHAM RWY 27. Krijg je een traffic alert.
Ik om me heen kijken, zie niks. Dus report dat netjes.
Toch maar even met external view kijken, en ja hoor wat zit er op 0.2 achter me (en dus al te dicht bij voor enige uitwijk acties) een AI 737-800. Die ook al in de GS zit maar veel harder dan 240 vliegt. Hup dat vliegtuig dwars door de mijne heen, natuurlijk out of control en ik ga stort neer. Dat andere kreng vliegt vrolijk verder en ik lig in 't gras. :(
WHY?! (en zeg niet dat het aan de datum ligt!)
't ging net zo lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Crash schreef op 13 augustus 2004 @ 19:56:
Zouden bovenstaande heren willen inkrimpen in hun smily gebruik? Want ook voor jullie gelden de regels in de startpost en de netiquette faq hier op GoT.
Het gebruik van een dusdanige hoeveelheid overbodige smilies zoals sommigen doen is namelijk niet gewenst! Ook wil ik nog even benadrukken dat het edit-knopje ([afbeelding]) er niet voor niets is, gebruik deze dus ook!
Geachte Meneer de Moderator.
Tijdens de vorige "clash" hier heb ik een van Uw medemoderatoren aangesproken op het veelvuldig gebruik van smileys (voornamelijk ;) ) in een bloedserieuze discussie. Daar kreeg ik het antwoord op dat veelvuldig gebruik maken van smileys op het forum eerder regel dan uitzondering is en dat ik daar vooral geen opmerkingen over moest maken en/of aandacht aan besteden.
Je reactie op het aantal smileys vind ik in dit geval aardig overdreven. Het betreft hier een dolletje tussen twee mensen (ND en ik-zei-de-gek) die elkaar ontzettend goed kennen uit de Flightsim community. Dit is wat ons betreft een aardig op zichzelf staand geval en zeker geen veel voorkomend iets. Gewoon een eenmalig geintje. Het is echt niet zo dat onze gemiddelde posts vol staan met onnodige smileys.
Dus graag ook niet deze overtrokken reactie, voordat het weer in een eindeloze discussie ontaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Sleepie schreef op 13 augustus 2004 @ 23:21:
[...]

Geachte Meneer de Moderator.
Tijdens de vorige "clash" hier heb ik een van Uw medemoderatoren aangesproken op het veelvuldig gebruik van smileys (voornamelijk ;) ) in een bloedserieuze discussie. Daar kreeg ik het antwoord op dat veelvuldig gebruik maken van smileys op het forum eerder regel dan uitzondering is en dat ik daar vooral geen opmerkingen over moest maken en/of aandacht aan besteden.
Je reactie op het aantal smileys vind ik in dit geval aardig overdreven. Het betreft hier een dolletje tussen twee mensen (ND en ik-zei-de-gek) die elkaar ontzettend goed kennen uit de Flightsim community. Dit is wat ons betreft een aardig op zichzelf staand geval en zeker geen veel voorkomend iets. Gewoon een eenmalig geintje. Het is echt niet zo dat onze gemiddelde posts vol staan met onnodige smileys.
Dus graag ook niet deze overtrokken reactie, voordat het weer in een eindeloze discussie ontaard.
Inderdaad was ook mijn bericht een reactie op het smiley gebruik van een jonge enthousiasteling die zeer recentelijk onder ons was gekomen en nogal van A320's houdt. Ik kan dan ook het schrijven van Slaapmans onderschrijven. Het modereren op basis van een persoonlijk welbevinden van smileys is zo subjectief dat ik jouw reactie (Crash) ook niet serieus -kan- nemen.

Trouwens. Waar waren die EHAM-LOWI mannen vanavond? Of was iedereen naar de opening van de Olympische spelen aan het kijken? Ik mistte jullie toch wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Jochem op 13-08-2004 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Jochem schreef op 13 augustus 2004 @ 23:24:
Inderdaad was ook mijn bericht een reactie op het smiley gebruik van een jonge enthousiasteling die zeer recentelijk onder ons was gekomen en nogal van A320's houdt. Ik kan dan ook het schrijven van Slaapmansch onderschrijven.

Trouwens. Waar waren die EHAM-LOWI mannen vanavond? Of was iedereen naar de opening van de Olympische spelen aan het kijken? Ik mistte jullie toch wel.
Aan punt 1 maken we verder geen woorden meer vuil, er is gezegd wat ik wilde zeggen, that's all.
Wat de EHAM-LOWI mannen betreft .... ik was idd naar de opening van de OS aan het kijken. Kon ook weinig mensen vinden die mee wilden.
Tijd voor een GoT Groupsflightje misschien ? Heel treintje op en neer naar LOWI lijkt me wel iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
lijkt mij een goed plan. Trouwens is er 29 augustus een Benelux Flyin waar je op 1 avond leuk een hopje ELLX-EHAM en EHAM-EBBR kunt maken lijkt me zo. Heel EHAA en EBBU fully staffed tot op het laatste gaatje/positie.

Afbeeldingslocatie: http://www.dutchvacc.nl/images/benelux_main_1.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Jochem op 14-08-2004 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke Boeing 737NG heeft de KLM nou eigenlijk echt (gehad)? De 600, 700, 800 en/of 900? Ik wil een KLM livery downloaden (en daar dan ook mee gan vliegen) maar eigenlijk alleen van eentje die ze ECHT hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83314

ze hebben de -800 en de -900.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 83314 op 15-08-2004 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi. Dank je! Dan ga ik voor de 800. Hoe kleiner hoe beter in mijn geval omdat ik meestal korte vluchten maak. (Of is dat geen logische gedachte...?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106009

Anoniem: 16235 schreef op 15 augustus 2004 @ 12:02:
Mooi. Dank je! Dan ga ik voor de 800. Hoe kleiner hoe beter in mijn geval omdat ik meestal korte vluchten maak. (Of is dat geen logische gedachte...?)
Nee :) , de -900 wordt gebruikt voor de vluchten met veel passagiers, dus ook korte vluchten zoals bv ams-lhr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83314

Anoniem: 16235 schreef op 15 augustus 2004 @ 12:02:
dat is op zich een logische gedachte (maar zeker geen regel). Alleen is de -900 een wat vreemde eend in de bijt. Deze kan maximaal precies hetzelfde aantal passagiers als de -800 vervoeren (heeft te maken met het aantal deuren in de kist), namelijk 189. Omdat de -900 langer is, kunnen hier wel meer business-passagiers in. Ik heb dan ook altijd begrepen dat de -900 met name op routes die voor zakenreizigers interessant zijn worden ingezet, bijvoorbeeld naar Londen. Overigens wordt op deze route, die toch vrij kort is, ook wel eens een 767 ingezet.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 83314 op 15-08-2004 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aha, duidelijk. Maar dan ga ik alsog voor de 800. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

<!--Okay, ik moet toch ff weten hoe het nou zit met die STARS want ik snap het niet... Vectors of geen vectors op Vatsim: ik wil het gewoon snappen! Dus... leg ik jullie ff mijn probleem voor MET illustraties (waarop ik de ND ff lelijk mar functioneel naast de FMC heb gezet... ;))...

Ik sta dus klaar op EHAM, RW27, voor vertrek naar EBBR (hoe de vlucht verder gaat is niet van belang: het gaat me alleen om de waypoints van de STAR bij EBBR). Hier sta ik dan:

Afbeeldingslocatie: http://www.freeupload.net/uploads/5850.jpg

Een tijd later hang ik in de lucht met alleen Woody nog voor me. Vanaf Woody ga ik rechtsreeks naar EBBR en dat wil niet, dus...

Afbeeldingslocatie: http://www.freeupload.net/uploads/5851.jpg

...kies ik de runway 25R en de bijbehorende STAR (ik vergeet de TRANS maar ff want ik heb geen idee welke ik moet kiezen):

Afbeeldingslocatie: http://www.freeupload.net/uploads/5852.jpg

Ik EXEC alles en krijg een rare paarse lijn (vind ik dan...) plus een paar DISCO's:

Afbeeldingslocatie: http://www.freeupload.net/uploads/5853.jpg

Het lijkt me het beste de DISCO op te ruimen door op LSK4L te klikken (waardoor WOODY op de scratchpad komt)...

Afbeeldingslocatie: http://www.freeupload.net/uploads/5855.jpg

...en vervolgens op LSK1L. Ik vervang het standaard waypoint WOODY dus door de WOODY uit de STAR, zal ik maar zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.freeupload.net/uploads/5856.jpg

In PLAN view zie ik nu een idiote HELE SCHERPE bocht van FIX2 naar KERKY, waarna alles ophoudt (want daarna komt BUB48: het aanvlieg punt van de runway)...

Afbeeldingslocatie: http://www.freeupload.net/uploads/5858.jpg

Nu kan je wel zeggen dat ik vanaf dat punt vectors krijg richting RW25, maar die scherpe hoek vind ik wel heel idioot en bovendien zit ik nu aan de verkeerde kant van de baan!

Het enige wat ik kan verzinnen is dat ik vanaf dat punt 'met de hand' richting right downwind moet vliegen (maar dan had ik graag wel al onder een betere hoek gezeten die alvast parallel loopt aan de runway), om vervolgens voorbij de runway een bocht naar rechts te maken en zo hopelijk goed voor de runway uit te komen (dus op BUB48 en dan op de goede koers)... Klopt dit? Zo ja, hoe zit het dan met die gekke scherpe hoek? En waarom laat die STAR me niet beter uitkomen om meteen de LOC te kunnen intercepten...?

Ik heb hetzelfde geleuter met EGLL gehad: er worden opeens 3 of 4 pagina's met waypoints in de FMC gepleurd met allemaal DISCO's en ik heb geen idee wat en hoe en wie en waar...

Als ik overigens daarna de DISCO na de runway wil opruimen (zodat de Missed Approach ook netjes geprogrammeer is), krijg ik een keiharde lijn richting BUB48.

Afbeeldingslocatie: http://www.freeupload.net/uploads/5863.jpg

Logisch, maar lastig, want voor je het weet zit je ff te lang in LNAV of zo en ga je helemaal verkeerd... Misschien is het de bedoeling om de DISCO die de MA oplevert pas in orde te maken als je al op final zit...? Ik vind het er allemaal maar rommelig en vreemd uitzien...

Ik denk dat het wel duidelijk is dat ik het niet helemaal snap.... ;) HELP!-->

[ Voor 1% gewijzigd door moto-moi op 12-10-2004 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
lol wat een spaghetti :)

je kan volgens mij als je de laatste AIRAC 0408 download de woody star kiezen en ik zou gewoon dan 25R kiezen en de DISC weghalen, hij maakt er dan een aardige overgang van

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33
Niet de standaard SID/STAR packages van PMDG gebruiken maar aparte SID/STARS van navdata.at halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Neem je nou net wel een lastig veld dat EBBR. Heeft niet echte STARs daar. Als er geland wordt op de 25L (of in uitzondering 25L) ga je als volgt:

WOODY > (WDY3A) DCT NIK84 > DCT ANTWERPEN > DCT BRUNO met een evt hold over ANT en desnoods BUN. Dan ga je vanaf BUN met een een heading naar final heading 25L.

Die spagetti richting AFFLIGEM en KERKY is een transition naar de KERKY HOLD mocht de ANT hold vol zitten. Dat is in 99 van 100 gevallen overbodig en kun je er dus ook uit selecteren.

Ik heb in de tussentijd nog wat hoogtes voor je opgezocht en die zijn als volgt:

WOODY FL 140 or below
ANT FL080 or below
BRUNO 3000 ft and above

25L:
Leave BUN and intercept radial 026 to HULDENBERG (HUL)
decend 2000 ft to intercept LLZ 25L

25R:
Leave BUN heading 217
descend 2000 ft to intercept LLZ 25R

25L wordt primair gebruikt, 25R alleen voor militair en transportkisten

02 en 20 worden zo min mogelijk gebruikt. 07L al helemaal niet. 07R nihil.

Dat is in principe hetzelfde als je in de (navdata.at EHAM) STARS selecteerd van bijvoorbeeld HELEN, ILS06 EHAM en de RIVER transition selecteerd in je FMC. Dan krijg je ook een spagettie met een direct RIVER > SLP1(30 DME SPL) > SLP2(15 DME SPL) > SPL > HOLD OVER SPL > CH > RIGHTHAND PROCEDURE TURN > CH > ILS06. Zo wordt in het echt ook nooit gevlogen maar wel ingeselecteerd door de piloten. Niet benodigde stukken worden vervolgens gedeleted. Het is namelijk logisch dat ja vanaf RIVER een DCT CH krijgt aan geboden (of een vectortje 020 en early op de LLZ 3000 ft)

[ Voor 28% gewijzigd door Jochem op 15-08-2004 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
DutchCommando schreef op 15 augustus 2004 @ 19:05:
Niet de standaard SID/STAR packages van PMDG gebruiken maar aparte SID/STARS van navdata.at halen.
Zeker nu ze hun AIO (all in one) pakket weer hebben, wat elke nacht wordt gegenereerd uit de laatst beschikbare SID/STARS voor alle velden is dit een fluitje van een cent. Bovendien kloppen die SIDs en STARs tenminste, wat meestal niet gezegd kan worden van de PMDG meuk.

Verder staat hierboven perfecte uitleg van de Master EHAA / EBBU controller _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Sleepie op 15-08-2004 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jeehaa schreef op 15 augustus 2004 @ 18:52:
lol wat een spaghetti :)

je kan volgens mij als je de laatste AIRAC 0408 download de woody star kiezen en ik zou gewoon dan 25R kiezen en de DISC weghalen, hij maakt er dan een aardige overgang van
Ik HEB dus de laatste SIDS/STARS van Navdata gehaald (vanochtend, en ze vervolgens over de SIDS/STARS van PDMG heen gegooid) en ik HEB gewoon de WOODY STAR gekozen... Dat levert dus GEEN aardige overgang op... ;)
Jochem schreef op 15 augustus 2004 @ 19:12:
Neem je nou net wel een lastig veld dat EBBR. Heeft niet echte STARs daar. Als er geland wordt op de 25L (of in uitzondering 25L) ga je als volgt:

WOODY > (WDY3A) DCT NIK84 > DCT ANTWERPEN > DCT BRUNO met een evt hold over ANT en desnoods BUN. Dan ga je vanaf BUN met een een heading naar final heading 25L.

Die spagetti richting AFFLIGEM en KERKY is een transition naar de KERKY HOLD mocht de ANT hold vol zitten. Dat is in 99 van 100 gevallen overbodig en kun je er dus ook uit selecteren.
Pffffffffffff.... tja, dat moet je dan maar net toevallig weten, dat je die AFFLIGEM en KERKY mag vergeten...

In ieder geval: als ik dit dus zie...

... dan mag ik gewoon denken van:
'Hé, wacht eens ff, weet je wat: als ik vanaf ANT doorga naar BUN en dan een bocht maak naar BUB48 kom ik veel beter uit! Laat de rest maar gewoon zitten!'
Ja, ik weet het, als je online vliegt komt het (schijnbaar) vanzelf wel goed, maar ik vlieg nog steeds offline en wil dit soort dingen ook zo goed mogelijk doen...

Maar hoe weet je nou dat de rest alleen maar voor noodgevallen is (die KERRY hold en zo)? Staat dat op de charts...? Ik heb de EBBR charts van de Belgische Vatsim site gedownload, maar daar snap ik niet veel van... De EHAM charts van DutchVACC zijn stukken beter en duidelijker...

Ik zal morgen) of wanneer het uitkomt weer eens richting Heathrow vliegen, want daar ging het op een soortgelijk manier helemaal mis...

[ Voor 3% gewijzigd door gorgi_19 op 12-10-2004 20:38 . Reden: images weggehaald; brak account ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Anoniem: 16235 schreef op 15 augustus 2004 @ 19:36:
Maar hoe weet je nou dat de rest alleen maar voor noodgevallen is (die KERRY hold en zo)? Staat dat op de charts...? Ik heb de EBBR charts van de Belgische Vatsim site gedownload, maar daar snap ik niet veel van... De EHAM charts van DutchVACC zijn stukken beter en duidelijker...

Ik zal morgen) of wanneer het uitkomt weer eens richting Heathrow vliegen, want daar ging het op een soortgelijk manier helemaal mis...
Goede charts zouden dit een stuk duidelijker kunnen maken ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
Op de approach kaarten van EBBR staat ook de transition van ANT naar AFL en KERKY als zijnde: "by atc discretion only".

Deze kaarten zijn eenvoudig te vinden via:
http://beluxvacc.org/pilot/charts.htm

of
http://www.ead.eurocontro...orer/indexPU_content.html
PAMS > Authority Code "EB" > refresh > charts > "view document"
[wel java installeren]

[ Voor 12% gewijzigd door Jochem op 15-08-2004 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88911

Ik kan me vergissen , maar is er niet iets dat je alleen de Airports uit NL200V3 kan gebruiken , zonder dat je het andere scenery gebruikt ? :? ... dus de meshes default zijn ? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Anoniem: 88911 schreef op 15 augustus 2004 @ 20:34:
Ik kan me vergissen , maar is er niet iets dat je alleen de Airports uit NL200V3 kan gebruiken , zonder dat je het andere scenery gebruikt ? :? ... dus de meshes default zijn ? :o
Dat kan heel simpel. Gewoon heel NL2000 installeren en vervolgens in de scenery map van NL2000 alleen de bestanden laten staan die een ICAO code hebben. De rest gewoon wissen.
Dan hou je zo ongeveer deze bestanden over :
a_lib.bgl 54 KB 18-10-2002 12:53
actigate.bgl 78 KB 8-10-2003 21:51
AF2NL2K29v1_EH01.bgl 2 KB 23-3-2004 13:55
AF2NL2K29v1_EH02.bgl 1 KB 24-3-2004 16:10
AF2NL2K29v1_EH03.bgl 1 KB 27-3-2004 1:28
AF2NL2K29v1_EH04.bgl 1 KB 27-3-2004 1:27
AF2NL2K29v1_EH05.bgl 1 KB 27-3-2004 1:20
AF2NL2K29v1_EH06.bgl 1 KB 28-3-2004 12:18
AF2NL2K29v1_EHAL.bgl 2 KB 5-3-2004 12:36
AF2NL2K29v1_EHAM.bgl 53 KB 4-4-2004 13:04
AF2NL2K29v1_EHBD.bgl 4 KB 15-3-2004 13:49
AF2NL2K29v1_EHBK.bgl 6 KB 15-3-2004 2:09
AF2NL2K29v1_EHDL.bgl 4 KB 5-3-2004 13:06
AF2NL2K29v1_EHDR.bgl 2 KB 24-3-2004 1:30
AF2NL2K29v1_EHEH.bgl 9 KB 22-3-2004 11:26
AF2NL2K29v1_EHGG.bgl 5 KB 26-3-2004 21:53
AF2NL2K29v1_EHGR.bgl 7 KB 5-3-2004 13:43
AF2NL2K29v1_EHHO.bgl 2 KB 26-3-2004 21:53
AF2NL2K29v1_EHHV.bgl 3 KB 13-3-2004 1:58
AF2NL2K29v1_EHKD.bgl 6 KB 27-3-2004 13:54
AF2NL2K29v1_EHLE.bgl 8 KB 5-3-2004 14:29
AF2NL2K29v1_EHLW.bgl 5 KB 15-3-2004 15:10
AF2NL2K29v1_EHMZ.bgl 3 KB 5-3-2004 14:43
AF2NL2K29v1_EHRD.bgl 9 KB 24-3-2004 12:37
AF2NL2K29v1_EHSB.bgl 8 KB 15-3-2004 15:18
AF2NL2K29v1_EHSE.bgl 3 KB 5-3-2004 15:36
AF2NL2K29v1_EHTE.bgl 4 KB 5-3-2004 15:51
AF2NL2K29v1_EHTW.bgl 8 KB 5-3-2004 16:02
AF2NL2K29v1_EHTX.bgl 3 KB 5-3-2004 16:05
AF2NL2K29v1_EHVB.bgl 8 KB 15-3-2004 15:24
AF2NL2K29v1_EHVK.bgl 5 KB 15-3-2004 17:33
AF2NL2K29v1_EHWO.bgl 5 KB 15-3-2004 15:35
eham.BGL 879 KB 25-3-2004 11:12
eham_lib.bgl 205 KB 14-3-2004 20:41
eham_pb.bgl 55 KB 3-4-2004 13:59
eham_sft.BGL 52 KB 29-3-2004 22:59
ehamappl.BGL 19 KB 4-4-2004 21:56
ehamobjl.bgl 233 KB 28-1-2004 21:25
ehamoost.bgl 215 KB 28-12-2001 18:52
ehamstat.BGL 2 KB 12-9-2003 9:24
ehbd.bgl 105 KB 28-3-2004 18:12
Ehbk.bgl 1.350 KB 28-3-2004 18:11
Ehbk2.bgl 4 KB 28-3-2004 1:02
ehdl_3.BGL 443 KB 4-4-2004 20:37
ehdl_3m.bgl 18 KB 4-4-2004 20:37
ehdl_4.BGL 1 KB 4-4-2004 20:37
ehdl_sft.bgl 17 KB 31-3-2004 10:48
ehdr.BGL 90 KB 16-7-2003 22:24
ehdr_sft.BGL 4 KB 11-7-2003 11:51
EHEH.bgl 165 KB 3-4-2004 1:56
EHEH_Exclude.bgl 1 KB 3-4-2004 1:56
EHEH_nobump.bgl 22 KB 26-3-2004 1:34
EHEH_Statics_Exclude.bgl 1 KB 26-3-2004 1:23
ehehappl.BGL 6 KB 26-3-2004 3:44
EHGG_EX1.bgl 1 KB 19-11-2003 5:21
EHGG01.bgl 132 KB 3-4-2004 2:37
EHGG01_Exclude.bgl 1 KB 3-4-2004 2:37
EHGG01_nobump.bgl 8 KB 26-3-2004 2:38
ehggappl.BGL 4 KB 23-3-2004 15:05
ehgr_3.BGL 916 KB 4-4-2004 20:38
ehgr_3m.bgl 12 KB 4-4-2004 20:38
ehgr_4.BGL 1 KB 4-4-2004 20:38
ehgr_sft.bgl 2 KB 31-3-2004 10:48
ehho.bgl 56 KB 23-10-2003 22:39
ehho_lib.bgl 52 KB 7-10-2003 23:59
ehho_sft.BGL 3 KB 23-10-2003 22:51
ehhv_3.BGL 316 KB 4-4-2004 20:37
ehhv_3m.bgl 7 KB 4-4-2004 20:37
ehhv_4.BGL 1 KB 4-4-2004 20:37
ehhv_sft.bgl 4 KB 31-3-2004 10:47
EHKD.bgl 126 KB 3-4-2004 1:56
EHKD_EX1.bgl 1 KB 21-9-2003 23:40
EHKD_Exclude.bgl 1 KB 3-4-2004 1:56
EHKD_nobump.bgl 7 KB 27-3-2004 2:36
ehkdtaxi.bgl 3 KB 24-9-2000 3:59
ehle.bgl 49 KB 4-1-2004 17:03
ehle_lib.bgl 272 KB 6-12-2003 1:08
ehle_sft.BGL 36 KB 29-11-2003 2:25
ehlw_3.BGL 1.015 KB 4-4-2004 20:36
ehlw_3m.bgl 6 KB 4-4-2004 20:36
ehlw_4.BGL 1 KB 4-4-2004 20:36
ehlw_sft.bgl 9 KB 31-3-2004 10:46
ehmz_lib.bgl 393 KB 2-11-2003 18:33
ehmz-middenzeeland.bgl 155 KB 7-12-2003 12:29
ehmz-middenzeeland_exc1.bgl 1 KB 7-12-2003 12:29
ehnpbase.bgl 13 KB 3-1-2002 2:58
ehow.bgl 54 KB 20-11-2003 23:27
ehow_lib.bgl 34 KB 17-6-2002 17:31
ehow_sft.BGL 6 KB 20-11-2003 23:30
EHRD.bgl 727 KB 3-4-2004 1:56
EHRD_EX1.bgl 1 KB 18-3-2004 14:00
EHRD_Exclude.bgl 1 KB 3-4-2004 1:56
EHRD_nobump.bgl 17 KB 26-3-2004 1:34
EHRD_VFR.bgl 21 KB 31-1-2004 19:16
EHRD_VFR_Exclude.bgl 1 KB 31-1-2004 19:16
ehrdappl.BGL 4 KB 23-3-2004 16:21
EHRDSTAT_Exclude.bgl 1 KB 26-3-2004 1:22
ehsb_3.BGL 835 KB 4-4-2004 20:36
ehsb_3m.bgl 16 KB 4-4-2004 20:36
ehsb_4.BGL 1 KB 4-4-2004 20:36
ehsb_sft.bgl 21 KB 31-3-2004 10:46
ehse.bgl 863 KB 7-3-2004 15:39
ehse_sft.BGL 8 KB 29-11-2002 21:27
ehst.bgl 230 KB 16-7-2003 22:29
ehst_sft.BGL 4 KB 11-7-2003 12:15
ehte_jc.bgl 617 KB 2-1-2004 16:58
ehte_jc_exc1.bgl 1 KB 22-12-2003 22:34
ehte_jc_sft.BGL 10 KB 21-1-2004 23:17
ehte_jclib.bgl 219 KB 19-10-2003 8:08
ehtw_jclib.bgl 229 KB 28-2-2004 22:38
ehtw_mil_lib.bgl 610 KB 11-2-2004 22:02
ehtw_mil2_lib.bgl 45 KB 12-2-2004 0:23
EHTW_NL2K.bgl 581 KB 25-3-2004 0:46
EHTW_NL2K_sft.BGL 28 KB 14-2-2004 23:09
ehtx.bgl 502 KB 16-7-2003 22:33
ehtx_sft.BGL 4 KB 11-7-2003 10:20
ehvb.bgl 584 KB 13-3-2004 14:15
ehvb_1.bgl 1 KB 29-2-2004 17:09
ehvb_rwys.bgl 1 KB 6-3-2004 12:38
ehvb_static.bgl 1.740 KB 6-3-2004 12:46
ehvk_3.BGL 1.357 KB 4-4-2004 20:42
ehvk_3m.bgl 18 KB 4-4-2004 20:42
ehvk_4.BGL 1 KB 4-4-2004 20:42
ehvk_sft.bgl 22 KB 31-3-2004 11:06
ehwo_3.BGL 767 KB 4-4-2004 20:41
ehwo_3m.bgl 5 KB 4-4-2004 20:41
ehwo_4.BGL 1 KB 4-4-2004 20:41
ehwo_sft.bgl 7 KB 31-3-2004 10:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand toevallig nog v2 van de tutorial van Timothy Metzinger op zijn pc staan :) Wou hem nog is doorlezen maar kom er achter dat ik hem niet meer heb en aangezien die zijn tutorial net offline heeft gehaald 8)7 ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jochem schreef op 15 augustus 2004 @ 20:21:
Op de approach kaarten van EBBR staat ook de transition van ANT naar AFL en KERKY als zijnde: "by atc discretion only".

Deze kaarten zijn eenvoudig te vinden via:
http://beluxvacc.org/pilot/charts.htm

of
http://www.ead.eurocontro...orer/indexPU_content.html
PAMS > Authority Code "EB" > refresh > charts > "view document"
[wel java installeren]
Zoals ik al zei in m'n eerdere reactie vond ik de charts van de Belgische Vatsim (die ik al gevonden had) site nogal knudde. Nu zie ik dat ik een foutje heb gemaakt.... Ik zag in het lijstje dit staan: 'STAR chart ALL runways' en dacht dat daarin alle STARS zouden staan. Niet dus. Ik snapte het al niet... Nu pas zie ik dat ik natuurlijk de losse ILS en VOR/DME charts moet hebben! Omdat in die bestanden het woord STAR niet voorkwam had ik ze niet gedownload... Stom, stom, stom... :O :o Die ga ik morgen dus alsnog ff downloaden en printen...

En voordat ik (zoals ik had beloofd) 'bewijs' dat de STARS van Heathrow ook knudde zijn, zal ik ook ff eerst alle charts daarvan opzoeken en doorpluizen...... Lijkt me een goed plan... ;) ff kijken waar de Vatsim site van de UK is...
Anoniem: 90313 schreef op 15 augustus 2004 @ 21:38:
Heeft iemand toevallig nog v2 van de tutorial van Timothy Metzinger op zijn pc staan :) Wou hem nog is doorlezen maar kom er achter dat ik hem niet meer heb en aangezien die zijn tutorial net offline heeft gehaald 8)7 ..
Ik heb 'm wel, alleen is die zip zo'n 31 Mb. Dus mailen gaat niet... Als ik 'm ergens naartoe moet uploaden moet je het maar zeggen (alhoewel ik dat dan wel pas morgenochtend kan doen). Maar ik moet wel zeggen: het is de moeite waard: zonder die Metzinger tutorial stond ik nu nog op de grond met n'n spliksplinternieuwe 737-800! Ik kijk er nog regelmatig in (alhoewel ik, nu ik de 737 steeds beter leer kennen, de PMDG manuals steeds beter begrijp en dus ook meer en meer gebruik).

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 16235 op 15-08-2004 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb helaas geen plekje waar je heen kan uploaden :( Is er iemand met plek die hem kan uploaden zodat ik hem kan downen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 16235 schreef op 15 augustus 2004 @ 19:36:
[...]

Om de juiste approach op EBBR te maken heb je de STAR-chart en ILS RWYXX chart nodig. Met die 2 charts zou je de approach moeten kunnen uitvogelen.

Volgens de STAR-chart http://beluxvacc.org/pilot/files/EBBR_STAR01.pdf neem je de WOODY3A STAR; WOODY-D8.4 NIK-ANT. Zoals je op de chart ziet is ANT de IAF (initial approach fix), vanaf dat punt kan je de instrument approach chart erbij pakken ( ILS chart RWY 25R (IAF ANT/BUN http://beluxvacc.org/pilot/files/EBBR_IAC02.pdf).

Op de approach chart lees je de verdere route vanaf de IAF. Dat is dus ANT outbound radial 109 naar BUN VOR. Na BUN right turn HDG 217 to IF (intercept final) and down to 2000ft. Als je op IF aanvliegt kan je de localizer mooi in de gaten houden of op LOC aanvliegen. Na de IF/LOC intercept HDG 247 naar de FAP/FAF (final approach point/fix) en kan de ILS-fun beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:27
Zo voor de mensen die FS2004 nog wat beter willen tweaken.

When you installed Flight Simulator, the setup program automatically chose the best overall display settings for your computer's hardware. The Display Settings dialog box lets you customize Flight Simulator to look and perform the way you want it to. You may want to display higher detail in airports and cities, or you may want greater definition in mountains and valleys. You can also choose whether to display special effects and shadows.

Depending on your computer, display settings may affect the performance of Flight Simulator. Experiment with the settings to find the combination of performance and appearance that you like best.

LINK voor info:

http://www.microsoft.com/...nter_display_settings.asp

Misschien kan deze de volgende keer mee genomen worden is de opening van dit topic.

Systeem: Ryzen 7 7800X3D,RTX 4070Ti ,64GB,ASUS TUF GAMING X670E , Windows 11 Pro 64bits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
de SIDs en STARs op de site van de beluxvacc zijn de officiele door de belgische AIP uitgegeven kaarten. Ze zijn zoals ze zijn, courant en correct. Ze lijken inderdaad niet op Jeppessen kaarten.

[ Voor 14% gewijzigd door Jochem op 16-08-2004 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is leuk! :) Ik heb de juiste charts nu voor me (de ILS RWY 25R (IAF ANT/KERRY heet 'ie overigens...) en dankzij de info van Jochem en rdluca begin ik het nu te snappen! Zo snap ik nu dat NIK84 en BUB48 op de charts staan als 8,4 NM NIK en 4,8 DME BUB. Dus die getallen zijn NM zonder komma. Lekker handig... ;) Alleen... waar komen die getallen vandaan...? Ik neem aan dat het de afstand is van dat punt tot.... iets...? En waar staat NIK overigens voor...?

(Edit: ik zie het al: BUB is de BRUSSELS DVOR/DME en die BUB48 zit dus op 4,8 NM van BUB vandaan. Duidelijk. En NIK is NICKY, dus NIK84 is 8,4 NM van NICKY vandaan. Dus zodra er een punt is met getallen is het een punt op een bepaalde afstand van een VOR of zo. Dit zijn dus denk ik Place/Bearing/Distance points.......?)

In ieder geval: ik zie nu ook waar de info over de hoogtes staat, ik weet nu wat IAF betekent en dat ik daar op moet letten met het kiezen van de juiste STAR chart, en IF is ook een nieuwe voor me... :o Ook de HDG's zijn duidelijk.

Om nog ff een screenshot te gebruiken...:

Als ik hier op kijk dan zie ik ANT en BUN dus duidelijk en BUB48 kan ik ook goed zien op de chart (wat betekent FAP/FAP trouwens...?) Het punt dat dus NIET in de STAR op de FMC staat is het IF point. Ik zal dus zelf vanaf BRUNO de bocht daarnaartoe moeten maken (HDG 217) en vanuit die hoek kan ik mooi de LOC intercepten.

Als ik het overigens goed begrijp moet ik in het geval van een HOLD (bijvoorbeeld bij ANT) een HOLD maken die linksom gaat met een HDG van 300 en een afstand van 1 min (dus geen NM invullen maar de tijd). Begrijp ik die info goed? Bij BRUNO zou een HOLD dus rechtsom moeten (HDG 298 en ook een minuut).

Zoals ik al zei: LEUK dat ik het begin te snappen! :) Alleen vraag ik me wel af of ik deze info ook in m'n uppie uit al die charts kan filteren... Ik zal dat eens met EGLL gaan proberen (al kan ik geen charts vinden op de UK Vatsim site... en die andere site met Java werkt bij mij niet goed... Iemand enig idee waar ik goede charts van EGLL kan vinden...? Of heeft iemand een tip naar welk ander vliegveld ik eens zou kunnen vliegen (zo rond de 200 NM van EHAM vandaan) mét een link naar de charts erbij s.v.p. dankuwel :))

Tweede edit: De Missed Approach op m'n screenshot is dus die lijn rechtsomkeert naar BRUNO en daar moet ik in de HOLD. Toch...? Alleen zie ik op de chart dat ik eigenlijk rechtsomkeert een grotere bocht zou moeten maken, om de radial 252 vanuit BUN te intercepten, als ik het goed begrijp... Klopda?

[ Voor 18% gewijzigd door gorgi_19 op 12-10-2004 20:38 . Reden: images weggehaald; brak account ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Ik heb hier geen kaarten bij de hand helaas, dus over EBBR kan ik je niet informeren.

Wat BUB48 en dergelijke punten betreft, deze zijn zo gedefinieerd in de STAR file. Er bestaat volgens mij (maar nogmaals ik heb geen kaarten/andere info bij de hand) geen "officieel" punt wat BUB48 heet. Het is gewoon een FIX, die je ook zelf zou kunnen maken op de FIX page van de FMC of direct in de LEGS page: BUB/2504.8
(Heading is een wild guess van mij hoor, maar het gaat om het idee)

FAP = Final Approach Point en zo heb je ook nog FAF = Final Approach Fix.

Je zou eens naar EDDF Frankfurt kunnen vliegen. Is ietsje verder wel denk ik. Kaarten zijn te vinden op www.vacc-sag.net. Of elk ander veld in Duitsland, kaarten allemaal op die site te vinden.

Leuk om te zien hoe je heel enthousiast door het leerproces heen wandelt trouwens.

[ Voor 31% gewijzigd door Sleepie op 16-08-2004 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, ze staan wel als zodanig op de charts, als officiele fixes, om het zo dan maar te zeggen.

Als ik het goed begrijp, dan programmeren die jongens van Navdata de STARS op zo'n manier dat ALLES er in zit, dus ook eventuele uitwijkmogelijkheden (in dit geval richting Kerky), en je moet dan uiteindelijk ZELF n.a.v. de charts die punten er uithalen die je niet nodig hebt en de juiste DISCO's wegwerken. En wat er dan nog niet bij zit moet je gewoon zelf doen (zoals de bocht van BUN naar de IF).

Vind ik nog wel steeds dat de STAR zoals die op m'n screenshots staat niet echt netjes is geprogrammeerd... Die hold bij Kerky lijkt echt nergens op. En dat je van ANT meteen naar Kerky gaat klopt ook niet echt, maar ja, da's moeilijk anders op te lossen denk ik, want als je vanaf ANT naar BUN programmeert kan je niet vervolgens naar twee punten programmeren... anders wordt het HELEMAAL onoverzichtelijjk... als je begrijpt wat ik bedoel. In ieder geval: met de charts erbij kom je er dus wel uit!

Aha, FAP en FAF is dus eigenlijk het tegenovergestelde van IAF.

Ik zal die site eens even gaan bekijken! Bedankt voor de link en fijn dat je mijn enthousiasme kan waarderen! :)

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 16235 op 16-08-2004 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Anoniem: 16235 schreef op 16 augustus 2004 @ 12:45:
Nou, ze staan wel als zodanig op de charts, als officiele fixes, om het zo dan maar te zeggen.

Als ik het goed begrijp, dan programmeren die jongens van Navdata de STARS op zo'n manier dat ALLES er in zit, dus ook eventuele uitwijkmogelijkheden (in dit geval richting Kerrk), en je moet dan uiteindelijk ZELF n.a.v. de charts die punten er uithalen die je niet nodig hebt en de juiste DISCO's wegwerken. En wat er dan nog niet bij zit moet je gewoon zelf doen (zoals de bocht van NUN naar de IF).

Vind ik nog wel steeds dat de STAR zoals die op m'n screenshots staat niet echt netjes is geprogrammeerd... Die hold bij Kerky lijkt echt nergens op. En dat je van ANT meteen naar Kerky gaat klopt ook niet echt, maar ja, da's moeilijk anders op te lossen denk ik, anders wordt het HELEMAAL onoverzichtelijjk...

Aha, FAP en FAF is dus eigenlijk het tegenovergestelde van IAF.

Ik zal die site eens even gaan bekijken! Bedankt voor de link en fijn dat je mijn enthousiasme kan waarderen! :)
Navdata programeert zelf geen SIDs en STARs, maar is een verzamelplaats voor SIDs en STARs die door enthousiastelingen gemaakt worden. Zo is de EHAM SID/STAR door Jochem, DutchCommando en Rellehenk van hier gemaakt.
De een doet het zus, de ander doet het zo, maar meestal zit er idd de Missed Approach wel bij.

Wat de hold bij KERKY betreft, ik weet niet of je al speed restrictions in je FMC hebt gezet op het moment van die shots. En je VRef al geselecteerd ?
De rate of turn is namelijk afhankelijk van de airspeed, en dat zie je ook veranderen op de ND. Als je nog niks hebt ingevoerd wil hij de hold met 315 knots ofzo gaan vliegen (en zo zie je hem dan dus ook) en dat word krapjes hoor.
Over holds, standaard is inderdaad 1 minute LEGS. Soms geeft ATC ook wel eens langere legs aan.

Zoals je merkt worden enthousiaste serieuze mensen hier altijd geholpen :)
Voor meer vragen (of als je meer over VATSIM online vliegen wil weten, mijn MSN is sleepie99@hotmail.com ... feel free).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sleepie schreef op 16 augustus 2004 @ 12:52:
Zo is de EHAM SID/STAR door Jochem, DutchCommando en Rellehenk van hier gemaakt.
Oops... nu hoop ik maar dat ik niemand beledigd het met de opmerking 'Vind ik nog wel steeds dat de STAR zoals die op m'n screenshots staat niet echt netjes is geprogrammeerd... Die hold bij Kerky lijkt echt nergens op.' ;) :o
Wat de hold bij KERKY betreft, ik weet niet of je al speed restrictions in je FMC hebt gezet op het moment van die shots. En je VRef al geselecteerd ?
De rate of turn is namelijk afhankelijk van de airspeed, en dat zie je ook veranderen op de ND. Als je nog niks hebt ingevoerd wil hij de hold met 315 knots ofzo gaan vliegen (en zo zie je hem dan dus ook) en dat word krapjes hoor.
Nee, ik had verder nergens op gelet omdat ik deze vlucht alleen maar maakte om screenshots te kunnen maken (ik zat op dit moment dus nog voor Woody).
Maar ook al snap ik wat je bedoeld: op de FMC zie je dat alle waypoints al op SPD 240 staan, dus da's wel redelijk (alhoewel 220 of minder beter is, als ik me niet vergis...), dus die HOLD zou er beter moeten uizien. Ik heb vaker HOLDS gezien op de ND en die zien er dan PRACHTIG en perfect uit... De ND laat toch alles zien zoals het zal gaan volgens de FMC en niet alleen maar volgens je huidige snelheid...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
De ND laat inderdaad alles zien volgens de FMC.
Ik zie trouwens helemaal geen hold over KERKY ? Wel een wat vage route daar in de buurt.
Overigens zouden op de charts de published standard speeds voor de hold moeten staan (heb ze niet bij de hand helaas).
Ik weet ook zo niet uit mn hoofd of er speedrestrictions bij EBBR zijn, net zoals je bij EHAM de SLP's hebt, waardoor 240 kts misschien toch wel erg hard is er de rare turns nu op je scherm staan. Maar dat is allemaal op de kaarten te lezen.

Ik geef toe dat het er allemaal erg rommelig uitziet inderdaad.
Probeer anders eens EDDF-EHAM ipv EHAM-EDDF. Met de procedures op EHAM zijn we hier allemaal heel erg vertrouwd en de STARS voor EHAM zijn een stuk duidelijker denk ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepie op 16-08-2004 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Je zei toch dat je bij EGLL er niet uitkwam? Die is juist makkelijk! :)

maar voordat we naar EGLL gaan, ik ga ook maar ff de charts van EBBR bekijken O-) :Y)

EDIT :
Zoals rdluca t uitlegt is t vrij duidelijk (althans, ik begrijp em :7) maarja ik probeer ook te helpen :

Aangezien je via Woody binnenkomt neem je de WOODY3A STAR. Deze route gaat via een linkerbocht naar ANTWERPEN VOR. (waar je eventueel moet/kan holden) ANTWERPEN VOR, FLORA VOR, GOSLY VOR en AFFLIGEM VOR zijn punten die vergelijkbaar zijn met SUGOL/ARTIP/RIVER op Schiphol, vanaf hier beginnen (meestal) de radar vectors voor de approach naar de baan. Op de chart is te zien dat aan het begin van de WOODY3A star je SLP4 tegenkomt. Dit is een Speed Limit Point en als je verder op de chart kijkt staat er "SLP : SPEED LIMIT POINTS 250 kt IAS" Je kunt ook zien dat de andere SLP's op de grens van de Radar Vectoring Area staan. (een cirkel van straal 30DME t.o.v. BUB VOR zoals op de STAR chart staat)

Waarschijnlijk zul je de hold boven ANTWERPEN vor meteen op je ND zien als je de WOODY3A in je FMC selecteert. Wat te doen met de hold? Als je Brussels FIR binnen vliegt krijg je van ACC te horen welke STAR je moet vliegen en of je de hold in moet of niet. "KLM1711 cleared for the woody3a arrival, enter the hold above antwerpen as published, expect runway 25R" Zegt ATC niet dat je in de hold moet dan kun je de "hold above ANT" in je FMC verwijderen.

Bovenstaande instructie "....expect runway 25R" > je moet 25R verwachten want pas de approach controller maakt de final decision voor de baan die jij krijgt toegewezen. Zodra je de woody3a star in je fmc gepropt hebt (vergeet niet om de Speed Limit Point erin te zetten!) pak je de approach chart van de expected runway erbij. De bedoeling is dat je de meest voor de hand liggende route erin zet inclusief missed approach procedure.

Je verlaat ANTWERPEN vor (FL80) op de outbound radiaal 109 richting BRUNO VOR en al dalend naar 3000ft. Als je BRUNO overvliegt maak je een rechterbocht en vlieg je heading 217 om de localizer te intercepten. (je IF punt, ik gok op Intercept Fix :? maar dat is niet belangrijk omdat het niet echt een 'standaard' is)

Zoals je ziet is het dus een vrij korte en strakke route vanaf ANT naar de 25R. Als het megadruk is schakelt ATC de hold in boven KERKY om het verkeer wat te verdelen. Zoals je onderaan kan zien (op de hoogte kaart) moet je de glideslope op 2000ft intercepten.

Als je online vliegt en het is rustig zal ATC je waarschijnlijk ook deze route geven.
"KLM1311, ILS approach runway 25R, after Antwerpen proceed to Bruno VOR, continue descend to 3000ft qnhxxxx"
"KLM1311 (bruno passerend) turn right heading 220, descend to 2000ft"
"KLM1311 (op heading of draaiend naar H217), cleared for the ILS approach 25R"

Als het wat drukker is krijgt atc een probleem als je al het verkeer naar 1 punt stuurt. (dus allemaal richting bruno, van welke kant ze ook komen) Dit, ook wel fuiken genoemd, vermijd ATC door de kisten in circuitjes te laten vliegen. De voordelen zijn :
- overzichtelijk
- verkeer seppereren d.m.v. speed instructies is effectiever (een circuitje vliegen vergt meer afstand dan een straight in --> meer afstand = meer tijd)
- verkeer seppereren d.m.v. langer op een hogere of lagere hoogte te laten vliegen. (bij straight in's/short approaches heb je geen ruimte omdat je de ILS vrijwel direct moet intercepten)
- verkeer seppereren d.m.v. de lengte aanpassen van de circuitjes. (als een light a/c achter een heavy a/c bevind laat je de light a/c een langere circuit vliegen en later indraaien voor base-leg)
- verkeer seppereren d.m.v. de breedte aanpassen van de circuitjes (grotere afstand = tijd = seperatie)

Zoals je ziet, hét speeltje van ATC :P Zo kan je dus vanaf Antwerpen naar BUB (Brussels) VOR gestuurd worden. En vanaf daar kan je gevectorred worden zowel een right hand circuit (net voor brussels ga je linksaf parrallel aan 07L/downwind) of je gaat voor een left hand circuit door EBBR over te vliegen en dan pas linksaf naar downwind te gaan. ("KLM1711 (passerend Antwerpen vor) proceed direct to Brussels VOR, radar vectors for a left/right hand ILS approach runway 25R")

Zoals je ziet, er zijn vele opties, maar wat is nou de meest voor de hand liggende route als er géén atc online is? De meest kortste natuurlijk! Maar let wel op, als je denk of hoort of ziet dat er veel verkeer inbound en outbound EBBR is dan kun je het beste een circuitje vliegen omdat je meer opties (zoals hierboven) hebt. Stel je maar voor als er 2 kisten inbound 25R zijn met exact dezelfde ETA en wat er dan gebeurt als ze allebei de ILS tegelijk gaan intercepten....

Tot zover een snelcursus Approach chart lezen + online vliegen :7

[ Voor 95% gewijzigd door ND863 op 16-08-2004 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De charts voor EGLL kan ik niet vinden... Dus ik heb nu alles voor EDDF gedownload. Ook leuk! :) En volgens mij niet al te moeilijk... Tenminste... Weet je wat: laten we alvast eens ff kijken of ik het snap... Ik denk nu ff jardop dus, ja...? ;)

De route die http://rfinder.asalink.net/free/fpl-cgi.cgi oplevert is:

EHAM SID LOPIK UN852 PELIX UL607 MATUG UZ112 POBIX T180 OSMAX Z112 EPINO STAR EDDF

Hier is de chart met het algemene overzicht:

Volgens de bijgeleverde info is de Standard Arrival Route voor Rwy 7L (die ik voor het gemak maar even kies): OSMAX-EPINO-LAGES-REDLI-FFM-RID
Die route staat ook daadwerkelijk op de kaart. Maar... je gaat dan wel in een rechte lijn naar FFM (Frankfurt). (Ik neem aan dat RID de MA is.) Lijkt me niet handig... Er staat ook nergens op die exacte route wat het IAF is (wel boven en onder: TAU en RID).

Dan deze ILS RWY 07L chart:

Hier staan dus ook die IAF points op: TAU en RID. Dus het lijkt me, als ik deze chart bekijk, dat ik eigenlijk vanaf EPINO direct naar TAU moet vliegen (de RID IAF ligt te ver van de route af). De rfinder-route geeft ook aan dat ik na EPINO de STAR moet vliegen. Die andere rechtstreeks route vergeet ik dus gewoon.
Vanaf TAU moet je dan HDG 178 (op 5000 feet) tot je op een afstand bent van 16 NM van TAU, waarna je een bocht linksaf maakt, naar LOMPO, dat 12,5 NM afligt van FRD (en ondertussen moet je op 4000 feet zitten). De ILS freq is 110.10, de course 69. OM is op 5.1 NM vanaf FRD (beoogde hoogte 1620), MM op 1.7 en da's het ook MA punt.
De MA laat je rechtdoor vliegen totdat je op 10 NM van FRD zit, waarna je naar TAU terug moet (op 500 feet). Snappie? :)
Maar da's dus allemaal heel anders als die simpele OSMAX-EPINO-LAGES-REDLI-FFM-RID route...

Ik heb gewoon maar ff getypt welke info ik uit de charts heb gehaald. Ik kon geen SPD limits ontdekken. Ik heb hier ook niet FS9, dus ik kan niet kijken welke STAR de PMDG FMC tevoorschijn tovert...

Doe ik het een beetje okay...? Of doe ik het HELEMAAL fout? ;) Moet ik inderdaad de TAU route volgen, dus volgens de RWY 07L chart? Lijkt me het meest logische... Maar wat moet ik dan met die rechtstreekse route die op het eerste overzichtsplaatje staat...?

Als ik verder nog iets gemist heb waar ik op had moeten letten, dan hoor ik het graag. :)

P.S. Wat ook nog zou kunnen (alhoewel me dat vreemd lijkt...): op de overzichtschart staat: 'If no further Clearance received... bla bla ... direct FFM... bla bla... previous cleared STAR'. Daaruit zou je kunnen opmaken dat je dus die rechstreekse route moet vliegen (en dan op FL80) om vervolgens vanaf FFM pas richting STAR te gaan. Lijkt me echter vreemd. Ik hoop niet dat ik het nu al te ingewikkeld maak..... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door gorgi_19 op 12-10-2004 20:36 . Reden: images weg gehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo weer is onderbreking van lading interessante tekst :)

Vertrek RWY26 LOWI met die mooie bocht _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.vriend/img/1608/LOWI-LKPR-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.vriend/img/1608/LOWI-LKPR-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.vriend/img/1608/LOWI-LKPR-3.jpg

En twee shots van final op LKPR

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.vriend/img/1608/LOWI-LKPR-4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/p.vriend/img/1608/LOWI-LKPR-5.jpg

Leuk kistje die DLH 700 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Je leest de charts helemaal goed dus dat is het punt niet. Je hoeft alleen niet tot helemaal in de puntjes de standaard procedures te volgen. In principe is hetgene wat op de kaart de procedure die je moet vliegen als je geen coms meer hebt met ATC. (zoals in het geval van een loss-communication problem) De charts zijn dus (grotendeels) puur theoretisch in geval van 'no-ATC availlble.

M.a.w. je hoeft niet zo moeilijk te doen. Als je goed kijkt (en leest, dat heb je maar je begreep het deels verkeerd) is ROKIM je IAF. (net als ETARU) Aangezien ROKIM zo goed als recht voor 07L zit is het praktischer om een straight in approach te maken! :) Je vliegt naar ROKIM al dalend naar 4000ft. Met de huidige heading vlieg je voorbij ROKIM tot aan de localizer en klaar ben je :)

Hint : check ook de transitie approach voor 07L
Hint2 : Meestal begint EHAM-EDDF bij ARNEM en eindigd bij ETARU :), dan vlieg je ETARU en dan door naar TAU en verder zoals je zelf beschreef.

Mvriend > moet dat nou, die goed geschoten actie pics tussendoor? :P

[ Voor 5% gewijzigd door ND863 op 16-08-2004 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ND schreef op 16 augustus 2004 @ 15:28:
HEEEEEEEEEEEL interessante info!
Omdat ik nogal lang met mijn post over EDDF bezig was, had ik jou zeer uitgebreide Edit nog niet gelezen... ;) Maar het was heel leerzaam! _/-\o_ Vooral om te zien hoe lastig de ATC het je kan maken! :) Ik wcht nog maar ff met online vliegen... :P
ND schreef op 16 augustus 2004 @ 16:41:
Je leest de charts helemaal goed dus dat is het punt niet. Je hoeft alleen niet tot helemaal in de puntjes de standaard procedures te volgen. In principe is hetgene wat op de kaart de procedure die je moet vliegen als je geen coms meer hebt met ATC. (zoals in het geval van een loss-communication problem) De charts zijn dus (grotendeels) puur theoretisch in geval van 'no-ATC availlble.

M.a.w. je hoeft niet zo moeilijk te doen.
Nouy, sorry hoor! :P :9 :+ Maar het is me duidelijk: ATC gaat voor charts. Charts helpen je wat op weg en zijn noodzakelijk als er geen ATC is. Maar op zich maakt dat allemaal niet uit want IK WIL HET GEWOON ALLEMAAL WETEN EN KUNNEN! (Excuses voor de Caps Lock! ;))
Als je goed kijkt (en leest, dat heb je maar je begreep het deels verkeerd) is ROKIM je IAF. (net als ETARU) Aangezien ROKIM zo goed als recht voor 07L zit is het praktischer om een straight in approach te maken! :) Je vliegt naar ROKIM al dalend naar 4000ft. Met de huidige heading vlieg je voorbij ROKIM tot aan de localizer en klaar ben je :)

Hint : check ook de transitie approach voor 07L
Hint2 : Meestal begint EHAM-EDDF bij ARNEM en eindigd bij ETARU :), dan vlieg je ETARU en dan door naar TAU en verder zoals je zelf beschreef.
Ik mag dus mijn eigen IAF kiezen... Lekker makkelijk! :)
Tja, dat 'ie meestal bij ARNEM begint... De routeplanner gaf LOPIK aan... En omdat ik zelf geen uitgebreide kaarten heb, vertrouw ik helemaal op die routeplanner. Die dus toch niet zo goed is als het lijkt... Hoe kan je eigenlijk weten dat 'ie meestal bij ARNEM begint? Kan ik soms beter zoeken naar bestaande company routes i.p.v. zo'n planner te gebruiken?

Waar worden rnav trans app's trouwens voor gebruikt...?

[ Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 16235 op 16-08-2004 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89872

Wie weet wanneer het nieuwe AI Trafic pakket van frank uitkomt??

Rick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89872 schreef op 16 augustus 2004 @ 16:55:
Wie weet wanneer het nieuwe AI Trafic pakket van frank uitkomt??

Rick
Frank had problemen met PAI die het niet met zijn project eens was omdat er kisten van hun in gebruikt worden. Dus afwachten of en wanneer die met nieuwe versie komt.
ND schreef op 16 augustus 2004 @ 16:41:
Mvriend > moet dat nou, die goed geschoten actie pics tussendoor? :P
Ja kon het niet laten sorry, maar laat u zich vooral niet afleiden meneer noofmans >:)

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 90313 op 16-08-2004 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Anoniem: 16235 schreef op 16 augustus 2004 @ 16:44:
[...]

Omdat ik nogal lang met mijn post over EDDF bezig was, had ik jou zeer uitgebreide Edit nog niet gelezen... ;) Maar het was heel leerzaam! _/-\o_ Vooral om te zien hoe lastig de ATC het je kan maken! :) Ik wcht nog maar ff met online vliegen... :P
Jup inderdaad nog heel effetjes wachten totdat je vertrouwd bent met het lezen en verwachten van de arrival routes. Als je online gaat dat raad ik je om je 1e vlucht een paar keer over te doen, je gaat vanzelf merken wanneer en hoe je dingen het beste kunt doen.
Nouy, sorry hoor! :P :9 :+ Maar het is me duidelijk: ATC gaat voor charts. Charts helpen je wat op weg en zijn noodzakelijk als er geen ATC is. Maar op zich maakt dat allemaal niet uit want IK WIL HET GEWOON ALLEMAAL WETEN EN KUNNEN! (Excuses voor de Caps Lock! ;))
Zoals ik het doe gebruik/behandel ik de charts als volgt :
Ground charts > duh, die moet je altijd aanhouden (standaard taxi routes, taxi restricties, stopbars etc)
SID charts > duh! :P om de SIDs in je fmc te controleren + extra procedures
STAR charts > alles is belangrijk (arrival procedures/atc procedures/speed limits/notes etc etc.)
Approach charts > route alleen belangrijk in geval van no-atc. Belangrijk zijn de missed approach procedures/hoogtes/frequenties/atc procedures en de rest wat je nodig acht :P
Ik mag dus mijn eigen IAF kiezen... Lekker makkelijk! :)
Tja, dat 'ie meestal bij ARNEM begint... De routeplanner gaf LOPIK aan... En omdat ik zelf geen uitgebreide kaarten heb, vertrouw ik helemaal op die routeplanner. Die dus toch niet zo goed is als het lijkt... Hoe kan je eigenlijk weten dat 'ie meestal bij ARNEM begint? Kan ik soms beter zoeken naar bestaande company routes i.p.v. zo'n planner te gebruiken?
Nouja je eigen IAF kiezen.... dat ook weer niet, als je de ARNEM route kiest moet je een ETARU1W star kiezen en kom je bij IAF ETARU uit, in jouw geval kom je met de star bij de IAF ROKIM uit.

Over de ARNEM route, ja ik weet het ook maar uit ervaring. Online word alleen maar de ARNEM route gebruikt (iets van arnem ul603..... nogwat). Volgens mij is de arnem route korter maar wie weet. Als je er via lopik komt en het is een geldige route dan kun je die natuurlijk ook gebruiken :)
Waar worden rnav trans app's trouwens voor gebruikt...?
Op EHAM vallen ze onder noise abatement procedures (om geluidsoverlast te verminderen) EDDF heeft ze ook en als het goed is gebruiken ze ze soms ook overdag :? Weet eigenlijk niet waarom, ze zijn voor atc ook niet zo erg grappig omdat je helemaal geen vectors meer geeft en dat je ze al vóór het begin van de transitie moet seppereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121157

Hoi,

Ik heb vandaag voor het eerst een simulator gekocht en wel FS2004. In het verleden heb ik geen ervaring met dit soort spelletjes en ik vind het ook erg tegenvallen en kom amper van de grond af met de 737.

Hoe lang doe ik er volgens jullie over om alles te begrijpen tot in de fijnste puntjes zoals jullie? Ik heb namelijk geen tijd/zin om er jaren aan te zitten voordat ik alles begrijp.

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

We zijn er nog steeds mee bezig. De luchtvaart staat niet stil, het is een dynamische iets waar je nooit het fijnste van kan weten. De ontwikkelingen in de luchtvaart gaan extreem hard dat je altijd zal moeten bijleren :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat ik mijn euro's dan verkeerd heb besteed.

Maar goed, ik ga vandaag dan maar beginnen met alles leren. Ik heb echt 0 ervaring, woon niet eens bij Schiphol en vlieg zelden :(

BTW: Mag ik trouwens blind aannemen dat het PMDG add-on vliegtuigje echt het beste is wat er te krijgen is op het moment? Of wil ik weer teveel? Tx.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 121157 op 16-08-2004 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6941

Ik heb een vaag probleempje, de Z-as van mijn joystick is verrot :X dus als ik aan het taxien ben dan stuur ik altijd met de joystick's X-as. Ik deed altijd de Z-as uit in FS2004 en ik kon daarna gewoon sturen met die X-as. Maar nu heb ik net FS opnieuw geinstalleerd en nu kan ik niet meer sturen op de grond met de X-as |:(
Wie weet hoe of waar je dat in kan stellen?

edit: Ik heb het al gevonde, ik heb de autorudder aangezet nu doet ie ut weer _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 6941 op 16-08-2004 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
ND schreef op 16 augustus 2004 @ 17:18:

Op EHAM vallen ze onder noise abatement procedures (om geluidsoverlast te verminderen) EDDF heeft ze ook en als het goed is gebruiken ze ze soms ook overdag :? Weet eigenlijk niet waarom, ze zijn voor atc ook niet zo erg grappig omdat je helemaal geen vectors meer geeft en dat je ze al vóór het begin van de transitie moet seppereren.
RNAV transitions worden op EHAM gebruikt tussen 2300LT en 0700LT. Inderdaad voor ATC weinig lol aan te beleven, paar clearances en de rest ligt compleet procedureel vast, ook qua hoogte en speed.

Een (andere) route naar EDDF :
ARNEM UL603 TEBRO T150 OTKUR OTKUR1W gevlogen op FL230.
Niet vreemd opkijken van OTKUR1W aan het eind. Voor een vlucht naar Duitsland moet je de STAR filen in je flightplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Als je geland bent op EGLL kan je mijn groundcharts wel gebruiken ;) Ik kan helaas ook geen EGLL charts vinden..

edit: vandaar dat de fmc hem ook niet pakte :X

[ Voor 16% gewijzigd door Megamind op 16-08-2004 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-09-2024
Dat verbaast me niks, want het is EGLL, ook in je URL. ;)

http://www.xs4all.nl/~cpvers/egll.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

EGLL was toch gestopt met hun 'block' systeem? :?

Heb me eerst te pleuris gezocht op de site die vatsim uk aangaf (voor de charts) had ze gevonden, nu weer kwijt en heb niet wéér zin om t te gaan zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb net de PDMG gekocht, erg mooi vliegtuig zeg......maar die knoppen? :|
Gelukkig werkt het opstijgen al.

Hoe taxi je eigenlijk? Hebben ze in de echte cockpit een navigatie systeem die links/rechts zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Anoniem: 121157 schreef op 16 augustus 2004 @ 19:13:
Ik heb net de PDMG gekocht, erg mooi vliegtuig zeg......maar die knoppen? :|
Gelukkig werkt het opstijgen al.

Hoe taxi je eigenlijk? Hebben ze in de echte cockpit een navigatie systeem die links/rechts zegt?
Om een heel, heel lang verhaal in te korten, begin gewoon bij het begin, bij de (video) lessen van Ron Machado (en zijn leuke grappen 8)7 ). Leg die PMDG 737 even aan de kant. Maak een zwik rondjes met de standaard Cessna, leer wat over alle meters op het panel, over snelheden en bouw het langzaam op. Je gaat het vanzelf leuk vinden en zo niet, ruil dan in voor Doom of iets anders wat je snel kan doen.
Taxien gaat overigens met je numkeypad, 4 is links, 6 is rechts, 5 is weer rechtdoor.

Wat alle navigatie info van ND, sleepie, hellogoodbye betreft, reuze bedankt zeg. Ik rommelde eigenlijk maar wat aan tot nu toe, maar ik heb nog wel wat te leren dacht ik zo. Is er overigens een mogelijkheid om als gast mee te luisteren met een Vatsim ATC sessie?
l

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crash
  • Nu online
Hebben jullie al enig idee wie er voor deeltje 70 gaat zorgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863

ND863

Crash schreef op 16 augustus 2004 @ 20:21:
Hebben jullie al enig idee wie er voor deeltje 70 gaat zorgen? :)
Nee, jij wel een idee? :P

Mekkieboek > Je kan indd meeluisteren maar tegenwoordig moet je ook ingelogd zijn om op een voice channel te kunnen zitten. (dezelfde callsign/ID/pass) Je kan dan observen met het ATC progje ASRC (www.asrc.info) en het voice progje avc (www.vatsim.net/voice/avc)

Voor de rest verwijs ik je door naar Sleepie, die weet dit altijd heel goed uit te leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Mekkieboek > Je kan indd meeluisteren maar tegenwoordig moet je ook ingelogd zijn om op een voice channel te kunnen zitten. (dezelfde callsign/ID/pass) Je kan dan observen met het ATC progje ASRC (www.asrc.info) en het voice progje avc (www.vatsim.net/voice/avc)

Voor de rest verwijs ik je door naar Sleepie, die weet dit altijd heel goed uit te leggen :P
Mooi, kan ik vast een beetje droogzwemmen. Ik zal eerst wel de helpfiles lezen en eea proberen voor ik jullie zal lastigvallen.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.