Sinds ik 2 weken geleden ben verhuisd heb ik eindelijk de ruimte om wat te gaan doen aan een HT systeempje.
Eerst maar een beginnen met de basis, het beeld.
Eerst heb je dan de keuze tussen LCD/Plasma, een beamer en een "ouderwetse" beeldbuis.
Om budgettaire en praktische redenen vielen het plama scherm en de beamer af. De beamer is niet echt makkelijk in dagelijks gebruik, dus de beeld buis bleef over. Vaak geeft dit ook nog steeds het beste beeld.
Na wat zoeken en door ervaring met de TV's van vrienden en kennissen was mijn keuze gevallen op een Loewe, met als gevolg dat van de week de Loewe dealer op de stoep stond met een 81cm breedbeeld Loewe Aventos
Vervolgens ook maar eens op zoek naar een HT receiver. Deze moest aan een aantal eisen voldoen. Ten eerste heb ik vorrig jaar een dikke buizen eindversterker gebouwd, en deze wilde ik graag als eindverster gebruiken voor mijn front speakers. De versterker moet dus voorzien zijn van preamp aansluitingen. Ook wilde ik graag een 7.1 THX versterker. Mij voorliefde lag eigenlijk bij een NAD versterker, maar na een gesprek met Hobo, en het lezen van een berg reviews heb ik dat snel uit mijn hoofd gezet. De verkoper van Hobo wees mij op de Pioneer VSX-AX3 en de AX5i. Zelf was ik eerst een beetje huiverig omdat Pioneer vaak net een stapje minder was dan de NAD. Dit is voornamelijk op het gebied van stereo geluid, maar aangezien ik toch een klasse A buizen eindbak gebruik voor de fronts heb ik dat niet nodig. Ook waren de Pioneers veel beter uitgerust op het gebied van Multichannel opties. Er bleven dus twee opties over, de AX-3 en de AX-5i. De voornaamste verschillen zijn een phono-in, een USB aansluiting, en 2 firewire aansluitingen. Hiervoor moet echter wel 500 euro meer neergelegd worden.
Gisteren was het zover, de bijna 20 kilo! wegende AX-3 kon in mijn rack geplaatst worden.
Helaas kan ik nog niet genieten van Surround omdat ik nog maar 2 speakers aangesloten heb staan. Maar in op het eerste gezicht ziet alles er perfect uit. Vooral de functie van een automatische calibratie van de speakers DMV, een bijgeleverde microfoon.
Eigenlijk vertrouwde ik hier niet echt op, maar ik heb de gemeten afstanden van mijn speakers, nagemeten met een rolmaat, en het verschil was echt gewoon minder dan 5 cm.
AL met al toch een lekker begin van mijn HT systeempje.
Op naar de volgende stap, nieuwe speakers....
De huidige speakers zijn oude B&O (30 jaar) speakers, ooit gehad van mijn Pa en nog steed redelijk goed, hoewel ze wel wat te kort komen in het midden en hoog.
De vervanging gaat waarschijnlijk een setje van B&W worden. 604 voor de fronts en 602.5 voor rear, maar daarover komt later wel wat meer.
Pics komen snel, ik zal straks even mijn digi cam uit een van de dozen vissen
* SnowDude vraagt zich af of JvS het zo wel goed keurd. 
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.