Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 01:25:
Ik heb Brazil leren kennen, het is geen gemakkelijke kennismaking.
[
afbeelding]
Ik lijk het grootste deel van mijn reflecties te verliezen. 'k Heb al alle mogelijk opties aangevinkt, maar dan krijg ik enkel dit:
[
afbeelding]

, een serieus mislukte eerste testje met DOF, ik vroeg mij al af waarom hij zo traag renderde.
Hoe moet ik nu mijn mooie reflecties terugkrijgen? Vooral de metalen shader wordt nu volledig zwart. Ik heb naast de skylight ook 2 omni's staan in de scene, ik had al gehoord dat je
hard licht nodig hebt om reflecties te krijgen maar erg goed lukt het blijkbaar niet.
Ten eerste moet je
niet de metal shader van max gebruiken.
- Gebruik een Brazil Advanced material;
- Zet in de reflect slot een falloff map;
- In falloff zet je type op fresnel en voer je een IOR in van +/- 2,5;
- Je kan de witte kleur nog wat grijzer maken als je minder reflectie wilt.
Denk eraan dat reflecties er pas goed uitzien als er daadwerklijk ook wat te reflecteren is. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar veel mensen vergeten het.
Zet bv boven je object een plane met een witte material en een RGB level van 2 of 3 (in de colour slot).
Hard licht om reflecties te krijgen? Waarschijnlijk bedoel je specular highlights, dat zijn geen reflecties maar een trucje om de reflectie van een heel fel voorwerp (=lamp) te krijgen aangezien deze normaal gesproken dimensieloos zijn en dus ook niks kunnen reflecteren.
Specular highlights kun je instellen bij het highlight tabje.
Het meest realistische zou zijn het gebruiken van een area of object light en dan gewoon die specualr highligh helemaal uitzetten. Kost wel wat meer rekenkracht, maar dan heb je ook wel wat

Maar goed, zoiets is vaak wat overkill.
DOF gaat altijd zo traag. Waarschijnlijk dat het in versie 2.0 wat sneller zal gaan, maar nu moet je het hiermee doen.