Mijn waterkoeling is nu ook geupdate.. ik had eerder alleen mijn CPU gekoeld met een 'klax gold socket A' koeler, welke ook als 'magnum 478' verkocht wordt. Daaraan zat een Blackice Micro en een WTANK (res+sicce nova pomp in 1).
Op zich deed die set het qua temperatuur prima, maar ik was er alleminst tevreden over. Dit kwam voornamelijk door de WTANK. Mensen, koop dat ding nooit, is echt een waardeloos prul. De eerste die ik opgestuurd kreeg was lek, die is gelijk retour gegaan. De 2e was niet lek en heeft het de eerste paar maanden prima gedaan. Toen begon het pompje te ratelen, en dan zie je ook gelijk de achilleshiel van dit apparaat. Je kunt er niet bij. Je kunt het deksel er wel afschroeven (met veel geweld, zit gelijmd) en de pomp fixen, maar je krijgt 'm maar HEEL moeizaam weer goed waterdicht dan. Daarnaast is ontluchten helemaal niet makkelijk met dit reservoir, helemaal al niet als je zo stom geweest bent het ding zijdelings te monteren, wat door de er aan vast zittende beugel wel zou kunnen (wat ik gelukkig niet gedaan had). Het probleem is dat het reservoir te klein is, er mag in het res zelf al helemaal geen lucht zitten, want alle lucht in het res verdwijnt zo je systeem in.
Ondanks de reparatie bleef de sicce naar mijn smaak teveel lawaai maken. Toen ik per ongeluk (sukkel) een schroef te ver vastdraaide raakte de rad ook nog eens lek, dat was voor mij het signaal om te upgraden. Sowieso wilde ik meer componenten watergekoeld hebben.
Dus ik heb het volgende aangeschaft:
1) Innovatek innavorad single
2) Hydor Seltz L20
3) 2x Koolance HD-koeler
4) 2x Innovatek graph-o-matic rev 2.0
5) tank-o-matic reservoir.
6) Aopen A600 Black Alu case met 350Watt voeding
7) set geluidsdemping-matten

aantal anti-knikveren
9) ong. 5 meter 8x1 slang (geen siliconen).
Helaas is de 2e graph-o-matic nog niet binnen, deze komt morgen. Ik heb het nu zo gemonteerd:
pomp --> rad --> CPU --> tank-o-matic --> VGA --> HD1 --> HD2 --> Pomp.
Deze setup draait als de spreekwoordelijke tiet. De Hydor Seltz is een godenpomp vergeleken bij de sicce (les: koop geen sicce), heerlijk stil. Ik heb geen eheim genomen omdat die niet paste op de plek waar ik de pomp wilde hebben, maar heb hier geen spijt van. Ik heb 'm naast een eheim draaiende gehad (dierenwinkel hier om de hoek) en hij maakt niet meer of minder geluid.
Ik vraag mij af waarom veel mensen met waterkoeling zulke belachelijk grote radiatoren gebruiken, en zo enorm veel fan's inbouwen. Mijn systeem heeft alleen maar een 12cm rad, en 2 x12 cm fan (1x rad, 1x voeding). De fan op de rad draait op 5v, die hoor je dus ECHT niet.
Setup:
Asus A7N8X Deluxe rev 2
Athlon 2200+ @ 2Ghz
2x WD1200 SATA 7200 rpm HD
1x Geforce FX 5200 Personal Cinema (nog niet overclocked).
De CPU wordt onder full-load (burnK7) max. 39 graden, en dat bij een kamertemperatuur van 24 graden ('t is warm hier, hele dag zon gehad).
Nu begrijp ik wel dat mijn VGA bv. niet al teveel hitte produceert (normaal gesproken is dat ding passief gekoeld), maar daar staat tegenover dat er wel 2xdie HD's bijzitten. Waarom zie ik dan mensen met 3,4 of zelfs 5 12cm fan's werken, of 24cm lange radiatoren?
De HD koelers zijn trouwens magnifieke apparaten naar mijn mening. Dit zijn platen welke je onder je 3,5" HD schroeft (je kunt je HD's dus gewoon in 3,5" sloten zetten). Tussen de koelplaat en de HD komt een warmtegeleidend materiaal. Ditwordt als 2 komponenten aangeleverd, en hard uit na mixen en aanbrengen. Mijn HD's werden eerder zo warm dat ik ze amper vast kon houden (ca. 55 graden, echt te warm dus) en blijven nu gewoon keurig op kamertemperatuur. Overigens zijn deze koelers gewoon aan te sluiten op 8x1 slang, ondanks het feit dat ze volgens koolance een 6mm aansluiting hebben. Met de bijgeleverde slangklemmetjes zit de slang muurvast, en lekvrij.
Dan nog een antwoord op een vraag eerder uit dit topic: wat te doen tegen knikken van slangen? Het antwoord: anti-knik veren. Werkt hier pefect, bv. de 2 HD's zitten in 2 3.5" bays, met 1 lege bay ertussen. Vanuit HD1 loopt een kort slangetje naar HD 2, in een scherpe bocht dus. Knikveer er om en het ding knikt niet meer!
Lessen:
1) WTANK sucks, niet kopen
2) Sicce sucks, niet kopen
3) Hydor Seltz ruled, kopen
4) Koolance HD-koeler ruled, kopen
Misschien dat ik over deze setup nog wel een apart topic met foto's open, als dat mag.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 26-04-2004 22:02
]