MrX_Cuci schreef op zondag 10 juli 2005 @ 14:50:
Hallo,
Ik ben me een beetje aan het oriënteren voor een MCSE cursus. Ik heb verschillende topics hierover al gelezen. Mijn situatie is echter een beetje anders. Ik heb MCSE namelijk al gehad op MBO en HBO niveau. (Praktijk en theorie) Echter merk ik nu, dat ik nergens aan de bak kom zonder officiële certificeringen. (tenminste voor datgene wat ik graag zou willen doen) Ik ben nu dus ook op zoek naar een geschikte zelfstudie cursus. Op internet las ik verder ook dat er nogal wat problemen zijn bij NTI, echter weet ik niet of dit ook geld voor de MCSE cursus. (oude stof) Iemand die mij wat advies kan geven over de aangeboden cursussen? Misschien heb je wel een alternatief voor me. Dat Istudie gebeuren lijkt me best handig, omdat ik alles al een keer heb gehad. Ik verwacht hierdoor ook niet veel problemen met de zelfstudie.
Bij voorbaat dank voor jullie feedback

Ik zou sowieso niet voor zo'n NTI optie gaan. De grote vraag die ik daarbij heb is hoeveel toegevoegde waarde dat heeft ten opzichte van zelfstudie. Waar ik nu (nog) zit wordt een soort van begeleid leren gedaan, waar ook echt iets aan de standaard stof wordt toegevoegd.
Reguliere klassikale trainingen zijn op zich goed, mits er meer dan de standaard stof wordt behandeld en je een redelijk samengestelde groep cursisten hebt. Dat wil zeggen van ongever gelijkwaardig beginniveau. --> Mensen met onvoldoende voorkennis halen het niveau van de cursus omlaag en mensen met teveel voorkennis kunnen ook irritatie veroorzaken.
Verder zijn de meeste klassieke trainingen 5 dagen achter elkaar door, als trainer trek ik dat wel, maar cursisten hebben moeite om zoveel dagen achter elkaar stof op te nemen. Meestal is de 4e dag een beetje een off-day.
Ik voeg zelf altijd extra's toe aan het MOC materiaal en zeker met VMWare/Virtual PC is het erg makkelijk om allerlei kant-en-klare omgevingen voor oefeningen toe te passen. Da's een ander probleem; je weet van tevoren niet hoe goed/slecht de trainer is. Ik zou, voordat je in een traject stapt, een soort van proefles of iets anders afspreken om een idee te krijgen van hoe goed de trainer is. Probeer ook voor een traject met een "vaste" trainer te werken, voor zover mogelijk. --> Vergis je niet, het kaf is inmiddels wel van het koren gescheiden, maar of iemand ook meer dan alleen de MOC beheerst is een heel ander verhaal.
Vergeet niet dat je sowieso zelf ook het 1 en ander moet doen, ongeacht het feit dat je trainingen gaat volgen. Als je al ervaring hebt met zelfstudie is dat alleen maar positief. Ik raad aan om hierbij ook VMWare/Virtual PC uitgebreid in te gaan zetten.
Wanneer je je eigen experimenten/inspanningen ook kunt documenteren of op andere wijze kunt "laten zien" dan heb je een voorsprong op de gemiddelde medemens. Tel daarbij de certificering op en dan stelt het echt wat voor.