Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[MCSE] Ervaringen en discussies* OverzichtVolgende deelLaatste deel

Pagina: 1
Acties:
  • 11.775 views sinds 30-01-2008

• Cis
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:41
Sinds enige tijd ben ik erachter dat mijn huidige studie, HBO Informatica @ HHS, heel weinig aan systeembeheer doet (ok, ik zit er al 2,5 jaar inmiddels, maar nu ben ik er helemaal zeker van) :).
Aangezien ik echter wel een kleine droom heb om succesvol te worden in systeembeheer, wil ik een "lichte" studie doen naast mijn huidige. Mijn parttime baan heb ik opgezegd, zodat ik nu het hele weekend vrij heb voor andere dingen.

Mijn oog was gevallen op MCSE, maar omdat de 'echte' cursussen nogal duur zijn, zou ik moeten kiezen voor zelfstudie. 2000 euro heb ik er wel voor over om op eigen kracht zo'n studie te halen. 12000 euro gaat me net iets te ver :)

Nu mijn vragen: • in hoeverre is het nu nog interessant om MCSE te behalen? Kun je er nog mee patsen (in 2000 kon dat nog, maar nu, anno 2004?) als aanstormend systeembeheerder?
• Is het verstandig om een zelfstudie te doen (2000 euro is naar ik meen een goede richtlijn qua kosten) ? Of kan ik beter na mijn HBO gaan werken en daarna, indien ik succesvol lijk, een MCSE cursus aanvragen op kosten van de baas? het nadeel hiervan is natuurlijk dat ik weer een contract moet tekenen van x aantal jaar met allerlei randvoorwaarden

Bedankt :)

edit: ik vermeld er nog even bij dat ik momenteel 5 maanden stage loop als systeembeheer / klusjesman (in mijn eentje op de IT-afdeling)
Geld is niet zo'n probleem. 8000 euro is voor mij nog niet meteen een studieschuld. Maar ik geef het graag aan andere dingen uit :)

[Voor 12% gewijzigd door Cis op 04-02-2004 14:37]

• Cis
quote:
Pogostokje schreef op 04 februari 2004 @ 14:12:
Wat in dit geval een reden kan zijn om toch zelfstudie te gaan doen is om je kans te vergrote om binnen te komen. Als ze binnen een bedrijf moeten kiezen kom je als onervaren HBO'er gewoon niet als systeembeheerder binnen. Je zult dan toch moeten beginnen met een soort hulpje-van of helpdeskfunctie. Op die manier kun je groeien in je werk en is het niet erg als je nog geen MCSE bent. Wil je toch perse op de top binnen komen zonder ervaring dan is MCSE toch echt wel minimaal vereiste, zeker bij grote bedrijven die gewoon geen fouten of spelerij kunnen permiteren. Als er 1500 man niet kunnen werken omdat jij aan het experimenteren was met de Global Catalogs in je AD dan houdt het snel op, snap je? :)
Experimenteren, daar ben ik wel goed in! :)
Maar ik snap waar je naar toe wil.
Op zich verwacht ik ook niet meteen dat ik aan de top start. Vaak begin je lekker laag in een bedrijf als helpdeskmedewerker, en werk je je steeds verder op. Echter heb ik geen zin om in de laagste schaal te beginnen. Ik wil niet (meteen) een leidinggevende functie, maar ik wil wel een HBO-baan hebben als ik start. En ik doe graag wat meer moeite, als ik daarvoor een papiertje moet hebben om de zekerheid te vergroten.
quote:
Wat betreft de waarde van MCSE ... het is een soort basis. Iedereen kan het worden, en het wordt alom gezien als een soort minimale kennis. Dat wil niet zeggen dat het heel veel waard is ... want, ook MBO leerlingen worden MCSE en je geeft duidelijk aan dat jij met HBO bezig bent. Ik wil daarmee zeggen dat het eigenlijk niks zegt, maar je moet het wel hebben. Het is het enige bewijs dat een bedrijf heeft namelijk dat je iets van PC's snapt. :)
Worden MBO-ers tegenwoordig automatisch MCSE als ze hun diploma behalen? Of moeten ze dan ook nog die cursussen doen? Want anders is het naar mijn idee niet zo heel erg lastig :)

Voor de rest las ik daarnet dat MCSE ongeveer een jaar ervaring vereist voordat je er aan kan beginnen. In hoeverre is dit 'echte' ervaring? Is dit alleen dat je weet hoe je een bestand moet kopieren zonder muis? Of betreft het ook het opzetten van een netwerk met exchange en ISA enzo?

• Cis
quote:
Pogostokje schreef op 05 februari 2004 @ 16:36:
[...]

Leiding geven staat los van systeembeheerderswerk.
Waarschijnlijk heb je na een aantal jaren wel genoeg van klooien, en schuif je door naar meer leidinggevende functies.

Zo, dat is jouw leven. :) :)
Voor zover ik de kern van jouw verhaaltje opvatte: ik zal allereerst veel MBO-werk doen en me na een paar jaar gaan vervelen en mezelf opwerken tot mijn werkelijke 'denkniveau': HBO.
Dat klinkt ok, zolang ik maar plezier in mijn werk heb :Y)

Afgaande op vorige reacties is het dus verstandig om wel MCSA/E te doen om wat meer zekerheid te hebben op een baan.
Het enige wat ik eigenlijk nog niet weet is wat ik moet rekenen qua kosten. De boeken zijn rond de 70 euro, naar ik meen? En hoe duur zijn de kosten voor een particulier?
Ik ben van plan om sowieso gewoon 2 cursussen oid te doen en kijken hoe zwaar het is naast mijn HBO-studie. Mocht het te zwaar zijn, dan kap ik het meteen af. Mocht ik het niet leuk vinden, dan kap ik het ook af.
En anders ga ik ermee door :)

• Cis
Moet je na het behalen van je MCSE-diploma op je cv gaan zetten:
MCSE theorie-diploma (+ praktijkervaring)

of in geval van stom stampwerk:
MCSE theorie-diploma (braindump)
?

Want ik neem aan: als een werknemer niet precies weet van MCSE inhoudt en hij neemt iemand aan die er geen pepernoot van snapt, er binnen 2 maanden alweer eruit ligt.
En de werknemers die wel dondersgoed weten wat het inhoudt, vragen nemen ik aan wel na of je alleen theorie hebt geleerd of ook in de praktijk uit de voeten kan...

of zie ik het nu te nuchter? :)

• Cis
Een laatste vraag voordat ik definitief besluit: zijn er aanraders wat betreft boeken om mee te beginnen? Ik wil zoals reeds gezegd beginnen met 1 of 2 examens om te kijken of ik het niveau aankan en of ik het leuk vindt. Mijn basiskennis wat betreft windows is perfect, maar op servergebied is mijn kennis beperkt. Ik had bijvoorbeeld nog nooit iets over Active Directories gehoord... :)
Heeft iemand tips welk examen ik het best kan beginnen te proberen om een (goed) beeld te krijgen van het niveau en scope van MCSE?
Bedankt :Y)

• Cis
quote:
/downtime/ schreef op 09 februari 2004 @ 19:08:
[...]

Begin dan gewoon met 70-270, het XP Professional examen. Daarin krijg je ook al veel basisconcepten mee die in andere examens ook terug komt (security, policies, AD, etc) en je hebt er meteen al wat aan, ook als je daarna nooit meer iets met Servers of MCSE gaat doen.
Let er alleen op dat je niet het officiele Microsoft boek voor dat examen neemt. Dat boek is waardeloos, het mist dingen die wel op het examen gevraagd worden, en legt juist andere dingen uit die helemaal niet in het examen terug komen.
Welke boeken geven dan volgens jou wel een goed compleet verhaaltje over XP?
Ik heb de Microsoft Training Kit XP Prof. 70-270 toevallig hier voor me liggen in e-Book formaat B)

edit: het maakt me niet uit om wat geld uit te geven voor boeken, maar ik wil gewoon goed en snel efficient kunnen leren. 50 of 100 euro is geen probleem om voor een boekje uit te geven, zolang ik er maar wat aan heb :)

[Voor 13% gewijzigd door Cis op 10-02-2004 09:23]

• Cis
quote:
Spike-man schreef op 10 februari 2004 @ 10:04:
[...]

€140??? Ik betaalde vorig jaar al € 175........
Van MCSE2000.nl:

Na het volgen van de trainingen en het doorlopen van een (aantal) oefenexamen(s) kunt u zich inschrijven voor een examen. De kosten van een examen zijn momenteel € 150,--. Deelname aan examens is ongelimiteerd.

• Cis
Vraagje: vorige maand heb ik een MCSE-examen succesvol afgelegd. :*)
Bij de instantie waar ik het examen aflegde, hadden ze
a) mijn naam verkeerd gespeld
b) de datum verkeerd neergezet (scheelde 1 dag

Omdat die vrouw daar niks van dat hele gedoe afwist, moest ik het zelf maar even regelen.

Enfin, ik heb via de Microsoft site mijn naam kunnen wijzigen. Tevens heb ik gevraagd of ze de datum van mijn examen konden veranderen, maar daar kreeg ik geen antwoord op.

Op het "proefcertificaat" staat dat ik nog een officieel diploma krijg + een welkomstpakket, maar deze heb ik beide nog niet mogen ontvangen.
Ik ben echter het spoor een beetje bijster: bij wie moet ik nu gaan klagen over die naam en datum? En van wie krijg ik het diploma? Van Vue.com of van Microsoft of van de instantie waar ik het examen deed? :?

• Cis
quote:
/downtime/ schreef op woensdag 27 oktober 2004 @ 18:52:
Klagen moet je bij Microsoft doen. Van hun krijg je je certificaat en toebehoren. Zelf wacht ik ook nog op een pakket van Microsoft aangezien ik vorige maand m'n MCSA afgerond heb.

Ik heb Microsoft vorig jaar eens gebeld toen bleek dat ik door een foutje 2 verschillende MCP accounts had en het laatst gehaalde examen niet op hetzelfde account was geregistreerd als de rest.
Op het examen-aanvraagformulier wordt om het MCP ID gevraagd en ik had een verkeerd nummer ingevuld. Daarom was er een nieuw MCP account voor me aangemaakt zodat ik er opeens 2 had.

Is netjes opgelost, ze hebben m'n adres en andere gegevens meteen up-to-date gebracht, en ze hebben beide MCP accounts samengevoegd zodat alle gehaalde examens op het juiste account kwamen te staan.
Mag ik even spugen op Microsoft?
Ik probeerde vanmiddag te bellen met mijn mobiel. Maar dat ging dus niet: "De door u gekozen dienst is niet bereikbaar vanaf uw mobiele telefoon".
Hoe verwachten ze dat ik ze ooit kan bellen dan? :? Ik heb mijn vaste telefoon allang opgezegd, omdat ik daar geen geld voor had :/

Nouja, wordt het toch maar mailen. Slechte service :|

Dit weekend overigens op de HHC Beurs bij het Boekenfestijn.com 2 boeken gekocht van Sybex (290 en 294). Kostte me bij elkaar 17 euro B)

• Cis
Even ter controle:
ik heb inmiddels dat welkomstpakket enzo ontvangen.
Echter: ik kan nergens iets terugvinden dat ik 70-270 heb afgerond. Hoor je daar een bevestiging voor te krijgen (in de vorm van een soort diploma?)? Of is het normaal dat je dat alleen kan controleren via VUE.com?

• Cis
quote:
NCU schreef op zaterdag 05 februari 2005 @ 21:33:
[...]

Na wat specifieker zoeken, heb ik de oplossing gevonden.

Het is inderdaad mogelijk om je MCSA/MCSE 2000 om te zetten naar MCSA/MCSE 2003. De MCSA 2000 module wordt door middel van 1 extra module omgezet naar 2003. Namelijk de module 70-292. Voor MCSE 2000 zijn hier twee modules voor vereist. Namelijk 70-292 en 70-296.

Microsoft Upgrade from MCSE on Microsoft Windows 2000 to Windows 2003 :)
Jammer dat ik je post nu pas zie. Had het je zo kunnen vertellen :)

Vergeet niet om ook je electives te doen :)

Ik weet niet of de boeken je veel gekost hebben. Maar ik zou je toch adviseren om direct 2003 te doen. Dat scheelt je 2 examens, dus 280 euro excl btw. Daar kun je toch aardig wat boeken voor kopen. Plus je hoeft 2 examens minder te doen :)

• Cis
quote:
NCU schreef op zondag 06 februari 2005 @ 11:06:
[...]

Ik moet 1 examan extra doen. Namelijk de 70-292 module. Deze is ervoor om je MCSA 2000 certificaat om te zetten naar een MCSA 2003 certificaat. Mijn 70-210, 215, 216, 217 boeken zijn allemaal 2000 en de andere drie optionele examens heb ik gekozen voor Windows 2003. Dus op het einde het ik mijn MCSE 2003 binnen met 1 extra module en 1 extra boek (70-292).

Ik hoop dat je het verhaal begrijpt! ;)
Jep. Ik dacht dat je ook nog 296 moest doen als extra examen. Maar dat hoeft dus niet, lees ik uit je verhaal :)
Succes in ieder geval! :)

• Cis
quote:
NCU schreef op woensdag 09 februari 2005 @ 18:27:
[...]

Inderdaad. :) Nu heb ik nog een vraag met betrekking tot de TrainDump's die je zoal kunt vinden/downloaden via vrienden/kennisen ;) Zijn deze nu echt zo betrouwbaar. Een klasgenoot van me heeft er laatst een gekocht en hij zei dat hij daarmee het 70-215 examen perfect zou moeten kunnen maken. Ik heb hier zo mijn twijfels over? :? Dan zou iedereen toch al MCSE 2003 zijn!

Oftewel in hoevere zijn de BrainDumps betrouwbaar om een officieel Microsoft examen tot een goed resultaat te brengen?
Bij mijn 70-270 examen had ik ongeveer 40% van de vragen al eens gezien, en daar was ik dus op voorbereid. Of de antwoorden goed zijn, weet ik niet, maar op mcsebraindumps.com kan iedere gebruiker een antwoord geven + motivatie. Dit is over het algemeen wel betrouwbaar omdat er veel mensen hebben geantwoord.
Overigens moet ik zeggen dat het me niet leuk lijkt om op basis van braindumps zo'n examen te halen. Het is wel handig om wat zelfverzekerder te zijn, maar ik ben van mening dat iedereen gewoon dat boek uit z'n kop hoort te kennen + praktijkervaring (zelf opgedaan, of opgedaan in een bedrijf)

• Cis
Voor mensen die als particulier een examen willen afleggen en dus het hele pakkie zelf moeten bekostigen:
de meeste bedrijven rekenen inmiddels administratiekosten (10 of 20 euro :( ), maar New Horizons doet het nog 'gratis'. Je betaalt hier dus alleen 140 euro + BTW (€ 166,60).

Nee, ik werk niet bij NH en ik heb geen aandelen bij die club :)

• Cis
quote:
mutsje schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 15:55:
[...]

bij www.trandumper.com kun je programma downloaden daarna kun je txt files downloaden inlezen en sort of proef examens maken welke ongeveer 80% overeenkomen met de Microsoft examens. Een beetje zelfzoeken zou je niet misstaan.
Ik kan me herinneren dat er ergens op een gerenommeerde site een poll stond voor ieder examen waar eenieder de moeilijkheidsgraad van het examen kon aangeven. Zodoende kreeg je een goed beeld van het niveau.
Helaas, net even een 7 tal sites bezocht, maar kan hem nergens meer vinden. Mocht iemand weten wat de url ook alweer was: posten! :)

edit:
Op basis van 20 votes, staat ie op de volgende site op 52%. Dat is vergelijkbaar met 70-270 :)
http://www.examnotes.net/MCSE-examdetails-166.html

[Voor 11% gewijzigd door Cis op 17-02-2005 16:11]

• Cis
quote:
racoon schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 16:05:
Als ik 70-290
70-291
70-293
70-294

Gehaald heb dan ben ik mcsa gecertificeerd, maar dan moet ik er nog 3 doen en die mag jezelf kiezen, kan iemand mij vertellen welke waar handig voor is zodat ik kan zien welke ik moet kiezen, wil het liefst iets als systeembeheerder van een groot bedrijf doen, zodat ik de systemen zelf kan installeren en onderhouden/beheren
Zonder 70-270 of 210 ben je nog geen MCSA hoor :?

Zie: http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcsa/windows2003/

Sowieso zou ik dus ook nog even 70-270 erbij nemen :) (geen 70-210, omdat 2000 enigszins veroudert. Hoe nieuwer de examens, hoe langer de resterende geldigheid)

• Cis
quote:
racoon schreef op maandag 21 februari 2005 @ 18:49:
[...]

Maar zijn die testking moeilijker of niet
Absoluut niet moeilijker :)

Van Cramsession heb ik een tijd terug een zooi 270-vragen gedaan. Die kwamen toen wel goed overeen met de examenvragen.
Maar als je nu al moeite hebt met de testkings, zou ik nog maar even goed leren :)

• Cis
quote:
racoon schreef op maandag 07 maart 2005 @ 13:49:
iemand nog opmerkingen over 70-290?

Vrijdag heb ik daar namenlijk examen in
Onthoud alle vragen ff en pass ze naar mij door! >:) Ik streef ernaar om eind maart examen te doen in 290 :)
Voor de rest: mcse.startkabel.nl en mcse.pagina.nl
Daar staan veel linkjes naar mcse-pagina's, trainingen, testexamens e.d. :)

• Cis
quote:
BackSlash32 schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:44:
Client OS is verplicht voor MCSA/E, dus 210 of 270.

Maar goed, das ten eerste logisch en ten tweede ook prima te vinden @ MS.

ilovetechno kan beter eerst het topic eens goed doorlezen aangezien de vragen die hij stelt allang beantwoord zijn hier.
Hij meldt het topic al gelezen te hebben.

in principe maakt het niet uit waar je je examen aflegt. Bij sommige instanties krijg je misschien lekkerdere thee of koffie en heb je een eikenhouten tafel ipv kunststof, maar that's it. De vragen zijn hetzelfde

Via VUE.com (uit mijn hoofd) kun je, als je je examen voor 31 mei aflegt, je herexamen GRATIS doen. Dus je mag zakken en daarna gratis nog een keertje proberen :)

• Cis
quote:
Association schreef op zaterdag 23 april 2005 @ 15:28:
[...]

Check: http://www.microsoft.com/...s/simulations/default.asp

Nu zijn het alleen nog 290 en 291. Vanaf Juni ook 293 en 294. Nog geen 2000 examens met simulaties dus.

Trouwens, de simulaties maakt het alleen maar makkelijker. Tenminste als je de stof ook kent. Ik snap niet waarom de meeste mensen er zo tegenop zien.
Ik zou graag eens een paar voorbeelden van die simulaties willen zien. In de Learnkey-video's zitten ook af en toe opdrachten met simulaties, maar als je daar 1 keer fout klikt (verkeerde icoontje ofzow), heb je meteen de vraag fout. Niet echt leuk ofzow B)

Zijn er al plaatsen waar we enkele oefenopdrachtjes kunnen doen? :)

• Cis
quote:
Bor de Wollef schreef op maandag 25 april 2005 @ 10:37:
Wat maakt iedereen zich toch druk om die simulatie's? Gewoon goed leren en ervaring opdoen en het maakt echt niet uit hoor.
Wat is er zo raar aan mijn vraag? Het is toch logisch dat ik wil oefenen en trainen voor mijn examen, zodat ik weet wat ik kan verwachten op mijn examen?

Ja: ik leer goed, ik lees het boek helemaal door en maak aantekeningen
Nee: ik heb amper praktijkervaring, omdat ik geen baan heb in de IT :) (ben student)
Nee: ik ben niet verwend, dat mijn baas de examens betaalt. Ik moet alles zelf ophoesten (incl btw :( ) en wil er dus zeker van zijn dat ik het in 1 keer haal

• Cis
quote:
Grolsch schreef op maandag 25 april 2005 @ 11:17:
[...]

dan ga je het niet makkelijk krijgen zonder praktijk ervaring.
De vereisten zijn namelijk dat je een x aantal jaar ervaring hebt, en zo links en rechts kan er gewoon een vraag tussen zitten die niet in het boek staat, maar die gebaseert is op ervaring.

maar succes iig!
70-270 heb ik gehaald, op het nippertje weliswaar: 732 (700 vereist)
Ik weet dat je ervaring nodig hebt om het op je sloffen te kunnen halen. Maar met de huidige arbeidsmarkt is er gewoon weinig te vinden voor een beginnend it-er die niet kan programmeren en nog weinig systeembeheer ervaring heeft.
Dan kun je dus leuk een HBO-diploma hebben (nog 2 maanden :) ), maar beginnen als Helpdeskmedewerker zie ik niet echt zitten :)

• Cis
quote:
Bor de Wollef schreef op maandag 25 april 2005 @ 12:34:
Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Wat ik wilde aangeven is dat in een sollicitatie het papiertje alleen niet genoeg is, je moet ook ervaring hebben in het beheer / opzetten van omgevingen wil je boven de grijze massa uitschieten.
Wat kiest een werkgever liever:
een sollicitant die 3 maanden uit zijn neus heeft zitten peuteren na zijn studie (beetje naar de disco, beetje op het strand hangen of RTL belspelletjes kijken),
of
een sollicitant die ook nog een beetje heeft gestudeerd om zijn vrije tijd op te vullen, zonder de tijd 100% te verspillen met onzin?

Ik hoop het 2e, maar mocht dat niet zo zijn: dan stop ik per direct met studeren en ga ik de hele dag met mijn vriendin in bed liggen en Nickelodeon kijken :)

[Voor 5% gewijzigd door Cis op 25-04-2005 12:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
Grolsch schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 11:49:
ik moet morgen op voor de 296.

Afw88 wat het wordt :)
Gratis herkansing toch? :)

Ik heb vanmorgen gebeld naar nhrotterdam.nl voor een afspraak. Via de website kon ik mij niet inschrijven, omdat het webformulier niet goed werkte. Bij het telefoongesprek kwam naar voren dat de persoon, die er alles over wist, op vakantie was...

.... of ik volgende week maandag even wilde terugbellen. Dan was ze weer terug van vakantie :/

Lekker geregeld dus. maandagochtend vroeg even snel bellen dus :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
Slasher schreef op maandag 09 mei 2005 @ 12:06:
Ik heb vorige week de 290 gehaald, die simulaties zijn best goed te doen!
Kun je een paar voorbeeldjes geven van dingen die je moest doen? Ik moet eind mei op :)

• Cis
quote:
Herr Stuhl schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 19:00:
[...]

Ik heb het nog ff nagezocht, en het blijkt voor MCSA te gelden en niet MCSE, dus ik had het verkeerd begrepen :P.

[...]

[...]

Maar heb je naast de boeken ook nog andere dingen nodig, of kan je het alleen met de boeken redden? :)
Ervaring.
Ik moet 30 mei op, maar ik heb er een beetje een hard hoofd in. Geen ervaring = lastig :)
70-270 (XP) ging nog wel (731 punten/1000, 700 benodigd), maar 290 (Win2003) is al een stukje lastiger met AD :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
ilovetechno schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:57:
Jeeeeeeeej!!!

70-270 is binnen.. :)

Niet zo heel erg moeilijk. Denk in totaal zo'n 10 uur besteed aan leren. >:) En nee niet met testkings..
Moet je natuurlijk wel even je score vertellen B)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
Slasher schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 18:42:
[...]

Ik zie wel een aantal mensen in dit topic die hier een beetje gefrustreerd over zijn :/
Ja :/
Kan die discussie niet gewoon stoppen?
Het gaat bijna lijken op de eeuwige Unix-Windows discussie :/
Ja: er zijn mensen die zonder ervaring hun papiertje halen
Ja: die mensen vallen door de mand als ze echt aan de slag moeten

Nee: ik heb zelf geen ervaring, en ja: ik haal ook alleen het papiertje.
Dus...?

De richting die we met dit topic uitwillen is het uitwisselen van ervaringen (wat was er moeilijk, hoe kun je je het beste voorbereiden, hoe ging je examen) en desnoods ook nog een zijweggetje: vragen over de stof ("hoe zit het nou precies met ....?")

Mochten mensen weer commentraar op mijn bovenstaande geblaat hebben, dan hoor ik dat natuurlijk weer graag :) Ik sta altijd open voor kritiek.

• Cis
quote:
Noener schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 14:37:
Ik nader het einde van mijn HBO informatica opleiding en nu ik aan het afstuderen ben trek ik eigenlijk de conclusie dat ik weinig tot niks weet op Microsoft gebied. Daarom ben ik van plan met MCSE te starten.
Wat ik eigenlijk niet kan vinden is wat nu het logische examen is om mee te beginnen. 70-270 of juist 70-290?
Niet dat ik met 290 begin en daar eigenlijk wat ervaring met 270 voor nodig heb (of andersom).
Wat me iig wel duidelijk is dat ik er aardig wat tijd in moet gaan steken. Vooral omdat ik geen ervaring heb.
Zoals de rest ook al zei: eerst 270, daarna 290.
Mijn reden daarvoor is dat je bij 290 meteen in het diepe wordt gegooid met Active Directory en permissies. Bij 270 krijg je iets minder AD en wordt je als het ware voor-voorbereid op je 290 examen :)

Sowieso neem ik aan dat je al enige ervaring hebt met XP en ook gebruikt als werkstation. Dit vergemakkelijkt het om even wat te proberen, hier en daar :)

• Cis
quote:
/downtime/ schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 13:47:
[...]

Ik heb het al vaker gezegd maar dat boek is waardeloos als examenvoorbereiding. Ik heb het zelf ook gebruikt en had heel veel moeite met het examen. Ik heb later 215-216-218 nog gedaan en vond die examens veel makkelijker, domweg omdat het MSPRESS boek voor 70-270 zo slecht is..
Het MS boek besteedt veel tijd aan onderwerpen die op het examen niet terug komen en op het examen wordt juist veel gevraagd naar zaken die in het boek helemaal niet aan bod komen.
Ikzelf heb ook het MSPRESS boek voor 70-270 gebruikt. Als ik alleen dat boek had gelezen, had ik het niet gered. Gelukkig kon ik met behulp van de Learnkey video's (16 uur video kijken :X ) mijn examen toch nog op het nippertje halen. Maar ik miste inderdaad een hoop informatie in dat boek.

Momenteel heb ik voor 70-290 het boek van Sybex. Of deze beter is, weet ik (nog) niet. Het boek is een stuk dunner (550 bladzijdes informatie)...
Ik heb het MSPRESS boek in PDF formaat van 290, dus die lees ik ook nog even vluchtig door. Hopelijk leer ik dan nog wat dingen, die Sybex niet bespreekt :)

• Cis
quote:
/downtime/ schreef op zaterdag 21 mei 2005 @ 11:14:
[...]

Ja, dat is prima te doen. Ik heb tot dusver 8 Microsoft modules gedaan (4 voor NT4 en 4 voor 2000/XP) en heb er nog nooit een dag cursus voor gevolgd. Zelf vind ik de kosten van een cursus veel te hoog en de waarde ervan te laag. Ik hou het liever bij de boeken en eventueel wat proefexamens.

Als je voldoende tijd hebt en de spullen om zelf een netwerkje (minimaal 1 server en 1 client) op te zetten, zodat je wat "praktijk" ervaring kunt opdoen, kun je een heel eind komen zonder cursus. Je hebt niet eens een echt netwerk nodig. Met Vmware kun je ook een heel netwerk met meerdere servers en clients simuleren mits je een zware PC met veel geheugen hebt.
Misschien is het ook wel grappig om te kijken naar MCSA? Is weliswaar iets minder, maar als je geen netwerken wilt gaan inrichten, misschien wel interessanter. MCSA richt zich meer op Operationeel Beheer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
Een typisch voorbeeld van een Win2003-vraag, waarbij je profijt hebt als je je WindowsXP examen hebt gedaan:

http://www.vermoeiend.nl/mcsevraag.jpg

Als je geen XP hebt gedaan, had je ws. ook niet geweten dat ie maximaal 10 connecties toeliet. En had je ws. wel even zitten te twijfelen :)

[Voor 4% gewijzigd door Cis op 22-05-2005 13:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
BackSlash32 schreef op zondag 22 mei 2005 @ 20:25:
elk examen apart is natuurlijk dikke onzin, bovendien is de MCP site vrij duidelijk (en je MCP pakket ook) in wat je kan gebruiken.

MCP dus (of je nou 1 of 4 examens hebt gedaan.).

MCSA mag je gebruiken als je 3 core + 1 elective hebt, MCSE als je de andere 3 core exams ook hebt gehaald.
*dit alles 2003 natuurlijk

Eventueel kan je daarna je specialisatie op Exchange bijv. "messenging' meen ik of de security richting erbij vermelden als je daar voor kiest.
Maar: als je nou 6 examens hebt gehaald, en je mist nog 1 core examen (70-294 ofzo...), schrijf je dan ook alleen maar MCP op je CV?
Ik zou toch echt alle examens erop gooien ipv alleen MCP. Het verschilt nogal of je er 1 of 6 hebt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
Grolsch schreef op maandag 23 mei 2005 @ 09:08:
ik heb gewoon de titels (MCP+MCSE+MCSA+ MCSE:Messaging) op de CV staan.
Tussen haakjes de module nummers.

en Cis, ben je zuinig op je certificeringen :? niet echt verstandig om MS vragen zo openlijk en publiekelijk op het grote boze internet te gaan zetten.
edit: dat doe ik toch ook niet? :?

:+

[Voor 22% gewijzigd door Cis op 23-05-2005 13:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
Grolsch schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:12:
[...]

[...]

het mag niet, en als ze je ermee snaaien ben je iig al je certificeringen kwijt, en daarbij mag je nooit meer examen doen.

maar je moet het zelf weten natuurlijk ;)
Over welke vraag had je het nou? Ik zie in dit topic geen posts van mij waarin een vraag staat, hoor .... O-)

(pic deleted :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
Zojuist 70-290 gehaald met 850 punten; eerste poging

Toch vraag ik me af:
Bij 1 van de simulaties kreeg ik de opdracht om de Shadow Copies te limiteren tot 10 GB.
Standaard staat dit aantal op 9999 MB. Had ik dit moeten veranderen in 10240 MB? Of had ik 9999 MB mogen laten staan?
Ik heb geprobeerd in Microsoft logica te denken en heb het aantal op 10000 gezet :) Maar officieel is 10 GB natuurlijk 10 * 1024 = 10240 :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
jersey75 schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:07:
Btw, ik hoor graag wat ervaringen van mensen zijn mbt studiemateriaal. Ik gebruik meestal learnkey video's en boeken (en natuurlijk praktijk/vmware), maar de kwaliteit van boeken loopt nogal uiteen.

Iemand tips voor bijvoorbeeld, 70-290/291?
290 heb ik gehaald zonder praktijkervaring
Wat ik hiervoor heb gedaan:

Als introductie heb ik alle learnkey video's gekeken (in maart al :/ ). Dit kost wat tijd (16 uur ongeveer), maar geeft je veel tips en goede uitleg. Let op dat Learnkey lang niet alles behandeld wat je moet weten.

Vervolgens ben ik Sybex 70-290 gaan lezen. Elk belangrijke onderdeel heb ik opgeschreven, vooral de commando's met parameters, want die krijg je vaak terug op de examens. Ik heb Sybex niet echt geleerd, maar elk hoofdstuk gecontroleerd door de 15 vragen te beantwoorden, die elk hoofdstuk heeft aan het eind. Van vragen waar ik het antwoord niet wist, heb ik nog eens goed het hoofdstuk bestudeerd. Praktijkoefeningen heb ik gedaan met de meegeleverde cd (simulatie-omgeving)

Nadat ik Sybex uithad, ben ik begonnen met het doornemen van de laatste Testking. Ik heb ongeveer 150 vragen geoefend, vooral de onderwerpen waar ik niet zo zeker over was. Als ik een vraag niet goed wist te beantwoorden, heb ik de testking uitleg gelezen, en indien niet voldoende: ook nog het boek erbij gepakt om het helemaal te snappen.

Op deze manier heb ik het 70-290 examen, zonder ervaring, met 850 punten gehaald.

Ik denk dat een persoon mét ervaring het met gemak moet kunnen halen, zolang je er maar niet te licht over denkt. (Bij het lezen van het boek niet denken "dit ken ik wel, skip skip", want dan mis je informatie :) )

Belangrijke punten in het examen:
  • NTFS en Share-rechten en hoe deze in te richten
  • Basic en Dynamic Disks (wanneer initialiseren of reactiveren)
  • Backup en restore (wat zijn de stappen voor ASR, wanneer gebruik je een Incremental, Differential backup, wat is het verschil tussen Normal en Daily backup, hoe stel je een limiet voor shadow copies in)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
ErikH schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 18:44:
Vergeet monitoring en terminal services/remote assistance niet. Wordt ook wel aardig naar gevraagd.

Maar gefeliciteerd man, 850 is een erg mooie score voor dit toch wel pittige examen. :)
Ja, klopt, sorry, ik deed het uit mijn hoofd vanaf mijn werk. Ik kon me niet alles meer goed herinneren :)

Ok, ik heb een probleempje:
Ik had al een MCP ID omdat ik 70-270 had gedaan
Nu heb ik vandaag een bevestiging gekregen dat ik mijn nieuwe examen ook heb gehaald. Alleen: ik heb een nieuw MCP ID gekregen!!Is dit normaal en moet ik gewoon inloggen met dat nieuwe ID en Access Code (verificatie code) ? Of moet ik nu weer contact opnemen met Microsoft, omdat deze ID's hetzelfde horen te zijn?
Ter verduidelijking: als ik nu inlog op mijn Member Site, staat 290 er niet bij. :(

• Cis
quote:
KingNothing schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 08:19:
Ben eigenlijk op zoek naar wat advies.

Ik heb dus deze examens al gehaald: 70-270, 70-215, 70-216, 70-218..
Hiermee heb ik dus MCSA status (Windows 2000). Nu wil ik dus gaan upgraden naar MCSA 2003. Ik heb begrepen dat ik hiervoor maar één examen hoef te doen namelijk 70-292. Is dit examen een beetje te doen, wat zijn de ervaringen, waar moet ik op letten etc..
2 :)

292 en 296.
Doe even een search in dit topic op die 2 examennummers, dan vind je al een hoop info.
Het is iig pittig :)

// die 2 is gebaseerd op MCSE, sorry. Weet niet hoe het met MCSA ligt. Zoek iig dan ff op 292 in dit topic :)

[Voor 9% gewijzigd door Cis op 01-06-2005 08:24]

• Cis
Mensen die nog checklists zoeken voor de examens 270, 290 en 291: ik kwam toevallig deze tegen:
http://www.tomkitta.com/guides/guides.cfm

In het volgende topic moet maar eens een goede Openingspost komen :)

• Cis
quote:
BU_28_CREW schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 22:54:
Heren,

Misschien een dom vraagje.
Maar ik kan geen duidelijk overzichtviden van de mcse 2000 examens die er zijn en welke core zijn en welke niet.

voor zover ik weet moet j 4 systeem examens hebben, 1 client OS examen, 1 design examen en 1 naar keuze. Klopt dit? !Correct me if Im wrong!

Kan iemand voor mij op een rijtje zetten welke core zijn en welke niet?

Alvast bedankt!
Dat is al gedaan door heel veel mensen, waaronder New Horizons (Rotterdam)

http://www.newhorizons.nl/MCSE_2000.190.0.html

• Cis
quote:
BU_28_CREW schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 23:08:
pfffieuw....thnx mate

ik kwam uit op deze site, maar die klopt vogens mij niet

http://www.microsoft.com/.../security/windows2000.asp

hierin komt bij exchange niet in voor wat ik al vreemd vond
Je had ook naar deze moeten kijken:
http://www.microsoft.com/learning/mcp/mcse/requirements.asp

Die is nog vollediger dan die vorige url die ik je gaf :)

Slaap lekker :)

edit: spuit 122,5 :(

[Voor 3% gewijzigd door Cis op 14-06-2005 23:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cis
quote:
Yanze schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 09:45:
Beetje jammer dat de MCP Member Site nu al een paar dagen 'down' is, nu kan ik mijn 2 nieuwe Welcome Kits nog niet aanvragen :'(
Kun / Moet je voor elk gehaalde examen een nieuwe Welcome Kit aanvragen? Ik dacht alleen bij de eerste keer dat je een MCP examen behaalt?

• Cis
quote:
Wolvie schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 09:28:
[...]

En ben je dan MSCA 2000 of 2003?
Overigens hoeft het ook niet moeilijk te zijn (overigens is het woord moeilijk een heel subjectief gegeven) als het maar een basis kennis dekt die nodig is om je werk te kunnen doen.

En hoe mensen ermee omgaan.... ach er zijn mensen die zelfs spieken met hun eind examen...
Absurd... dat is echt het stomste.
Worden mensen niet uit de zaal gehaald als ze spieken? Er staan toch camera's?

Ik ben momenteel 291 aan het leren, maar vind het behoorlijk pittig zonder ervaring. Gisteren een Learnkey gekeken over Domeinen, Zoning, Stubzones en dat soort shit. Da's toch even wat anders dan een screensaver veranderen in het kader van 270 :)

• Cis
quote:
Fewture schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 19:24:
[...]

Ach.. het verschilt per persoon. Ik heb 70-270 gehaald door er gewoon heen te gaan en hem te maken..niks boek of training..780 punten zonder 1 letter te leren. Pas verderop bij AD en Network infrastructure word het moeilijk imo. Maar als je gewoon zelf een domeintje hebt is het goed te doen, maar wel veel.

Ik ben een voorstander van MCSE, maar iedereen die die examens gemaakt heeft moet toch toegeven dat er erg veel vragen instaan die microsoft in een zo goed mogelijk daglicht proberen te stellen. Oftewel, lees de vraag, vraag jezelf af welke antwoorden "slecht" voor MS zijn (of juist in een goed daglicht stellen) en geef het antwoord ;)
Antwoorden als: "c) Dit is niet mogelijk en d) Dit is alleen mogelijk met dure thirdparty software" zijn vrijwel altijd fout inderdaad :P

• Cis
Woei. Mag ik even zeggen dat 70-291 pittig lezen is, als je nog geen ervaring hebt? 270 en 290 waren easy (XP en 2003), maar Implementing 2003 is toch een stukje lastiger. Ik heb nu *eindelijk* dat gedeelte van subnetten en de masks doorgelezen (hoofdstuk 1 van Sybex). Wat een rothoofdstuk was dat, zeg. Vooral omdat ik me er nog nooit mee bezig heb gehouden, was het 2 keer overnieuw lezen, voordat het door begon te dringen.
Ik heb al een stukje Learnkey gekeken (de eerste 2 cd's) en daar begonnen ze over stubzones... Ik hoop dat het boek duidelijker is, want ook dat snapte ik nog voor geen meter.
31 augustus heb ik een examen over 291. Doordeweeks kan ik niet leren, omdat ik lange werkdagen maak.
Kortom: stressen en weekenden opofferen :(

• Cis
quote:
Yanze schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 15:11:
[...]

Voor MCSA/MCSE Messaging volstaan 284 & 285 en het leuke is dat deze gelden voor het 2000 én 2003 traject, je hoeft dus géén examens mbt Exchange 2000 te doen! Raar, maar waar :)

Voor MCSA/MCSE Security is het een ander verhaal, die moet je voor 2000 en 2003 apart doen. Ik geloof wel dat de ISA 2000 en 2004 examens bij allebei geldig zijn, maar dan nog moet je voor 2000 de 214 & 220 halen en voor 2003 de 298 & 299.

@ de vorige poster: bereid je dan maar voor op een héél pittig examen, ik heb dit jaar al 14 examens gedaan en dit was veruit de moeilijkste! Ongeveer de helft is DNS-related, leer dat maar extra goed ;) En ja, heel dat subnetting gedoe zuigt echt hé ;(
Heel hoofdstuk 1 gaat over subnetting. Als ik echter naar de vragen kijk aan het eind van het hoofdstuk, dan zijn ze allemaal vrijwel hetzelfde: verhaaltje met het gewenste aantal subnets en hosts en dan: welke subnetmask is benodigd?
In principe niet zo lastig dus, als je het maar doorhebt... :)
Overigens vond ik 290 makkelijker dan 270. 270 ging in op de screensaver en bureaublad-instellingen. e.d. Dat is weliswaar handig voor 1e (en 2e) lijns support, maar ik vond het niet zo boeiend.

• Cis
Woensdag heb ik mijn 291 examen. Door werk heb ik geen tijd gehad om mij te concentreren op het leerproces, dus ik weet nu alleen DHCP uit mijn hoofd. DNS moet ik nog gaan leren (nu dus :) ).
Met Testking heb ik mijn DHCP -kennis getest en dit ging eigenlijk best goed. Ik weet niet hoeveel je fout mag gokken met DNS e.d. maar op DHCP-gebeid heb ik geen twijfels :)

• Cis
quote:
Darkdemoman schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:40:
Gisteren 292 gedaan en ik moet zeggen zeer zwaar gezakt. :'( :'(
ik ga deze 30 sept overdoen.
Heb een Free second shot van Vue gehad :) :)
Ah, toe... hoeveel punten had je? :D

• Cis
quote:
Darkdemoman schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:08:
schaammodus

268 :X :X :X

/schaammodus

ik heb er toch wel 4 weken op zitten blokken.
Volgende keer omgekeerd examen maken! Dan haal je 862 :D

Maar 268 is wel erg weinig ja. Weet je / Besef je wat je fout hebt gedaan? Te weinig geleerd? Te weinig voorkennis van 2000?

• Cis
quote:
xylonite schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:36:
Ik wil binnekort gaan beginnen voor MCSE.

Ik heb in de afgelopen dag het gehele topic gelezen, nu lees ik overal dat de MS Press boeken over het algemeen goed zijn behalve die voor 70-270 welk boek raden jullie me aan voor het Windows XP certificaat, dan kan ik hem bestellen en gaan blokken.
De MS Press is per definitie niet slecht voor 70-270. Ik heb het er ook mee gehaald, zonder Testkings. Het enige jammere is dat er veel onnodige extra informatie in staat.
Ik lees altijd met plezier de Sybex boeken door. Al hoewel ik moet zeggen dat de 291 niet echt ideaal is.
Wellicht dat iemand anders kan bevestigen of Sybex 270 een goede keuze is?

• Cis
quote:
Mickman schreef op dinsdag 30 augustus 2005 @ 17:25:
[...]

Hehe, tering, inderdaad, ik zat met condities aan hele andere dingen te denken. Dat kwam denk ik door de vraagstelling waarbij Web en E-mail services uitgebesteed waren aan een ISP. Ik zat dus te denken aan condities om dat soort DNS verkeer te forwarden.
Helemaal niet aan gedacht dat je per domein kan aangeven of je wil forwarden. Stom eigenlijk :P
En daardoor heb je 698 punten gehaald en gezakt? :+ B)

• Cis
Pff.. nou, morgen examen 291. Het is al met al 1 groot fiasco geworden en ik begin me nu al te schamen hoe weinig punten ik morgen ga halen.
Maarja, niet geschoten is altijd mis; het examen is al ingepland.

Mocht ik het op wonderbaarlijke wijze toch halen, dan zal ik het boek alsnog moeten gaan leren, want ik ken eigenlijk alleen dat DHCP uit mijn hoofd :)
Net even een test gedaan met Visual CertExam: 405 punten (van 1000), gebaseerd op 30 vragen. Niet zo best dus :)

• Cis
quote:
Grolsch schreef op woensdag 31 augustus 2005 @ 08:37:
[...]

ga je inderdaad niet halen, en terecht IMHO.
Als je niet eens werkt hoe DNS werkt (ongeveer het belangrijkste in een AD omgeving) hoor je de papieren normaal gesproken ook niet te krijgen.

No hard Feelings hoor ;)
Verdomd!
678. Dat is gewoon balen dus :)

Volgende maand weer een kans :)

• Cis
quote:
Mickman schreef op donderdag 01 september 2005 @ 08:51:
[...]

Hoe doe je dat dan? Bijna niet leren en dan nog zo'n score. Wat doe ik dan verkeerd?
Heel gericht lezen. Je hoeft niet altijd kennis te hebben om een antwoord goed te hebben.

Bijvoorbeeld: als er staat "with the least administrational effort", dan weet je al dat elk antwoord met "on every client" fout is :)

De simulaties zijn ook best simpel: veel delen zijn afgeschermd, dus je gaat gewoon alle mogelijke opties na en zoekt naar de juiste instellingen. Ik moest gisteren 3 MX-records aanmaken in DNS en vervolgens prioritering aangeven. Dit had ik dus nog nooit gedaan, maar door veel te klikken en alle properties langs te lopen van alle attributen, kwam ik uiteindelijk tot de oplossing :)

• Cis
quote:
Mickman schreef op donderdag 01 september 2005 @ 10:20:
Had je nog veel vragen over VPN, Routing and Remote Access?
Ik kreeg 1 vraag om het subnet uit te rekenen. Helaas dus.

Verder enkele vragen met een exhibit, en vervolgens: mensen kunnen niet internetten / andere pc's bereiken. Wat moet je doen?

De lastigste vragen vond ik zitten in het DNS (gek he?! :D ): Subnet A wil met de minste aantal hops het internet op / met een ander netwerk connecten. Moet je gebruik maken van simple forwarding, colnditional forwarding, stubzones, of....

Over VPN is niks gevraagd, routing een paar, remote acces ook 2 of 3.

In totaal waren het 43 vragen, waaronder 3 simulaties

• Cis
quote:
Wolvie schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:32:
Ik wil me hier even heel erg bij aansluiten. Ik vind dat een aantal mensen (ik spreek niemand persoonlijk aan, maar in algemeenheid) zich enorm mogen schamen. Niets leren, de basis niet kennen en na het examen ff roepen dat ze met "net" te weinig punten zijn gezakt. Alsof dat iets is om trots op te zijn. Als je deze (relatief) simpele examens al niet eens haalt (om wat voor reden dan ook) dan zou ik ZEKER mijn mond houden. Natuurlijk kan het welles misgaan, maar dan nog. Ik lees hier veel mensen die op "god knows" wat voor reden die papieren willen of moeten halen. Maar gezien de opmerkingen die ik lees, zullen het nooit beheerders worden. Al is het alleen al omdat gezien ik de opmerkingen concludeer dat ze gewoon het werk en denkniveau missen. Anders zouden ze misschien wel iets anders over hun certificeringen praten.

En begrijp me goed, ik heb helemaal geen moeite met iemand die zijn best gedaan heeft en gezakt is. Niet alles is voor iedereen even logisch of gemakkelijk, dus daar zal ik niets over zeggen.

Ik heb zelf de upgrade examens gedaan en heb gewoon veel geleerd omdat ik gewoon goed wil zijn in mijn werk en de kennis wil bezitten om daarover iets te kunnen roepen en met een professionele oplossing voor problemen te komen.

Maar ik heb een aantal dingen gelezen waarvan ik bij mezelf denk: je zal dat soort gasten maar in je bedrijf krijgen.

(Amen)
Je mag mijn naam wel noemen hoor. Dat vind ik niet erg. :>
Ik wil er alleen even aan toevoegen; wat ik al zei in een vorige post: het is terecht dat ik mijn examen niet heb gehaald. En wat betreft ben ik blij dat ik nu wordt gepushed om het nogmaals te leren.

Aangezien ik nu weer 20 dagen heb om mijn examen te leren en oefeningen te doen (Windows 2003 met DHCP en DNS installeren, klooien met delegation e.d.), kan ik weer op mijn gebruikelijke methode te werk gaan. Ik wil dus even benadrukken dat ik niet de lakse persoon ben, zoals ik wellicht in vorige posts heb doen schetsen :)

(Amen terug)

edit: hey damn, ik ben de TS van dit topic :X :D

• Cis
quote:
Yanze schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 13:46:
[...]

TIP: doe de 293 vlak na de 291, de stof is voor 75% hetzelfde ;)
Da's een tip die ik ook maar ga gebruiken dan! Thnx. Dat wist ik nog niet namelijk.
Mijn 291 haal ik deze maand, dus dan kan ik mooi volgende maand 293 doen :)

• Cis
quote:
MX_Edwin schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:05:
Volgende week ga ik voor 70-284 (Exchange 2003).. Als ik deze binnen heb dan is de MSCA status daar en kan ik verder voor MCSE.

Zijn er mensen die onlangs dit examen gedaan hebben en nog tips hebben ?
Ridge heeft net zijn ervaringen gepost... :Y)

Ik zit nog te twijfelen of ik eerst 284 ga doen, na mijn 291 (zodat ik MCSA heb), of dat ik eerst 293 ga doen, omdat deze examenstof overeenkomst met 291...

• Cis
Kan iemand me een hint geven hoe ik moet inloggen op de VUE-site? IK heb een account, maar ik vergeet steeds hoe ik moet inloggen :(
Hij vraagt om een username en password. Is de username mijn emailadres? Of is die anders?
Als ik mijn username weet, kan ik namelijk weer mijn password aanvragen :)

Ik kan ook wel morgen weer naar VUE bellen, maar dat heb ik al 2 keer gedaan in het verleden en ik word daar een beetje moe van (die mensen beginnen me al te kennen bij VUE ;) )

• Cis
quote:
Cis schreef op zondag 18 september 2005 @ 21:49:
Kan iemand me een hint geven hoe ik moet inloggen op de VUE-site? IK heb een account, maar ik vergeet steeds hoe ik moet inloggen :(
Hij vraagt om een username en password. Is de username mijn emailadres? Of is die anders?
Als ik mijn username weet, kan ik namelijk weer mijn password aanvragen :)

Ik kan ook wel morgen weer naar VUE bellen, maar dat heb ik al 2 keer gedaan in het verleden en ik word daar een beetje moe van (die mensen beginnen me al te kennen bij VUE ;) )
Toch maar even gebeld. De Nederlandse helpdesk is verdwenen, nu alleen nog maar de Engelse.
Anyways: de loginnaam is (iig bij mij :) ) je voorletter en dan je achternaam, zonder spaties of puntjes :)

• Cis
Vraag:
Ik heb net telefonisch een examen ingepland, een FREE SECOND SHOT, via PearsonVUE.
Nu heb ik een confirmatie gekregen via email, maar daar staat niet in vermeld dat het de gratis 2nd shot is. Er staat o.a.
quote:
Order Summary

Order Number: 0000-1681-6830
Payment By: None
Exam Cost: EUR 140.00
Discounts: 140.00
VAT:0.00
Amount Paid: EUR 0.00
Kan ik er wel vanuit gaan dat dit de gratis 2nd shot is? Of hebben ze zich toch misschien vergist? / Was ik misschien niet duidelijk genoeg?

Kortom: staat het normaal in het emailtje vermeld dat het een free 2nd shot betreft, of is het normaal dat er geen woord meer over gesproken wordt? :)

• Cis
quote:
paella schreef op maandag 19 september 2005 @ 19:27:
Discount = korting. Je doet dus gratis examen.
Ohja! Stom! :D :D Had het niet eens gezien! Dankjewel paella :>

• Cis
quote:
Darkdemoman schreef op woensdag 21 september 2005 @ 13:08:
[...]

Dit is niet helemaal waar want je kan de 070 -210 (070-210 (2151/2152) Microsoft Windows 2000 Network and Operating System Essentials) vanuit W2k overnemen voor je core dus niet alles hoef je te doen.
in totaal zou je , als je MSCE windows 2000 bent, maar 3 examens hoeven te doen.
de 070-290
de 070-291
en een elective
De uograde-examens om van 2000 naar 2003 te gaan, zijn toch 292 en 296? :? Of mis ik iets? :)

• Cis
Ik ga het dinsdag dus weder proberen om 70-291 te halen. Ik ben wederom te laat begonnen, maar het is wel fijn dat ik nu 2 VM's heb draaien, zodat ik het daadwerkelijk kan testen. Dit werkt een stuk leuker dan puur theorie leren. Tevens weet ik heel veel theorie al, zodat ik de stof sneller kan doorbladeren.
Ik ben nu halverwege het boek, dus vandaag en morgenochtend het boek uithebben, morgenmiddag nog even snel een selectie van de TK's maken en snappen en dan moet ik er klaar voor zijn.

Wat ik overigens wel apart vind: bij printers kun je priority per user instellen (1-100). Hoe hoger te priority (100 is het hoogst) hoe meer prioriteit je krijgt (toch?)
In DNS is het juist omgekeerd, aangaande MX-records, bijvoorbeeld. Je kunt de priority en weight instellen, en hoe kleiner het getal, des te meer prioriteit of weight je krijgt. Als een record dus prio 1 heeft, zal deze altijd worden gekozen. Als er 2 records zijn met prio 1, wordt er gekeken naar de weight: als één een weight van 50 heeft en de ander een weight van 100, zal de record met weight 50 dubbel zo vaak worden verkozen...
Gek dat ze dit andersom hebben gegooid, in vergelijking met de printersprio, bijv.

• Cis
quote:
Yanze schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 16:23:
Dat is inderdaad wel vaker zo ja ... de ene keer is 1 heel hoog en de andere keer juist laag.

PS die printer-prio's stel je in op de printer, niet op een user
Dat klopt... maar je geeft een user toch een hoge of lage prio? (ja, dat doe je op de printer, maar je assigned de prio aan een user) :)
(correct me if I'm wrong... lange tijd geleden voor me :) )

• Cis
quote:
paella schreef op zaterdag 24 september 2005 @ 20:55:
Uit deze foute ideeen die je hebt, blijkt al dat alleen theorie dus slecht is, dit zijn vrij elementaire dingen die je fout gaat antwoorden dan...
Da's inderdaad het probleem als je heel lang geleden een examen hebt gedaan, en vervolgens er niks meer mee doet. Ook de fijne kneepjes over bijvoorbeeld EFS en Shadow Copies zijn me al deels ontgaan.
Ik herinner me nu inderdaad weer dat je die prio op de printer instelt.. maarja,. da's nu te laat om geloofwaardig over te komen ;)

Anyways: ik ben eindelijk klaar met school en ben eindelijk aan het werk in de ICT dus laten we hopen dat ik deze kennis snel weer kan terugwinnen :)

• Cis
quote:
paella schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 17:14:
Simulaties komen er steeds meer. Ik ervaar het als redelijk makkelijk, want men vraagt om x, y en z voor mekaar te krijgen en dat moet je dan gewoon doen.
Vandaag had ik weer een examen (verprutst :) ).
Toch twijfel ik soms bij die simulaties: als ik scope moet aanmaken, en xxx.xxx.xxx.1 is al bezet omdat de router die inneemt, moet ik die dan als exclusion opgeven en wel opnemen in de scope? Of moet ik de scope bij xxx.xxx.xxx.2 laten beginnen?

Voor de rest heb ik besloten om 291 heel even te laten rusten. Zonder praktijkervaring / veel oefenen met Win2003 is dat examen gewoon een tikkeltje te moeilijk voor mij. :/

• Cis
quote:
Grolsch schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:36:
[...]

het goede antwoord is de 296 :P
Nieuwe vraag, met MC:
Wat is het gevolg als je twee keer faalt voor examen 291?
a) Je krijgt heel veel zin om weer opnieuw te leren
b) Je hebt niet zo veel zin meer, maar gaat het toch nog een keertje proberen
c) Je raakt extreem gedemotiveerd en hebt even helemaal geen zin meer

Het juiste antwoord is... C :)

Sinds ik 291 2x (september) niet heb gehaald (678 en 481), heb ik even helemaal geen zin meer. Studeren naast werk is best zwaar, en als het niet loont/wordt beloond, is het niet echt motiverend :/

Misschien dat ik in december weer ga beginnen met leren en oefenen enzo :)

• Cis
quote:
chelleke schreef op donderdag 03 november 2005 @ 10:33:
Ik heb bij 70-290 ook gehad dat het érg lang duurde voor de volgende vraag kwam. Erg slecht voor je concentratie. Tot overmaat van ramp stond ook het geluid aan van de pc (en nog vrij hard ook). Elke keer dus zo'n fijne piep als ik bv. bij een simulatie teveel aanklikte :S

Ik weet zeker dat ik hierdoor vragen niet goed gemaakt heb.

Mijn één examen per maand planning valt overigens nogal in het water. Ik ga uit dienst bij mijn huidige werkgever per 31/12, dus moet wachten tot januari voor ik weer iets kan doen. Ondertussen maar wel vast met ISA prutsen :)
Je zit half in hetzelfde schuitje als ik :)
Ik ga ook per 31-12 uitdienst bij mijn huidge werkgever (yay! :) ). Tot die tijd wacht ik dus maar even met het doen van nieuwe examens.
Ook ik had in de planning om in korte termijn veel examens te doen (begin zomer MCSE op zak), maar dit gaat mij niet lukken. Het kán nog wel, maar dan wordt het wel erg stressen :)

• Cis
quote:
ErikH schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 15:14:
[...]

Tip, als je een zelfstudie boek hebt doe de oefeningen die in het boek staan. Zal je zeker helpen bij dit examen

Ik ga zelf volgende week vrijdag op voor het 70-291 examen. Dus de komende adnerhalve week nog flink blokken en dan maar kijken of het lukt.
Succes!
Even ter informatie: Het SYBEX-boek voldoet NIET aan dit examen. Het is zelfs zo erg dat SYBEX het gehele onderwerp 'stub zones' niet behandelt. Erg jammer dus...

• Cis
quote:
ErikH schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 11:56:
Nou Zojuist examen gedaan voor 70-291

*trongeroffel*

Gezakt met 677 punten :( Waarschijnlijk 1 vraag teveel fout.

Over anderhalve week weer proberen en in de tussentijd flink blokken.
Da's flink balen Erik!
Doet me denken aan mijn examen 70-291 :(
(zie ook Cis in "[MCSE] Ervaringen en discussies*")

Misschien dat ik binnenkort weer eens de boeken erbij pak :/

• Cis
quote:
sanfranjake schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 18:43:
We zijn in dit deel ruim over de duizend posts heen. Iemand zin om een nieuwe topicstart voor een tweede deel te maken?
Ik zal morgen, zodra ik wakker ben, wel even een mooi topic aanmaken met wat linkjes en informatie in de startpost.
Mocht iemand mij in de tussentijd voor zijn geweest, dan is dat balen voor mij :)
Notitie ligt in ieder geval klaar, zodat ik het niet kan vergeten :)

edit: net wakker, ik zal zo 's gaan kijken ;)

[Voor 5% gewijzigd door Cis op 26-11-2005 13:46]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True