[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.364 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 09:45:
2e kolom van links, 2e rij van onder
copy that. Op de foto van silentsnow zitten linksboven wel wat scheve pinnetjes...zonde van je gloednieuwe Socket939 processor. Hopelijk is dit geen voorbode van grote problemen met de pinntejes. Intel heeft natuurlijk niet zomaar gekozen voor een andere aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
1 keer erin en er niet weeruit dus dat is niet echt een reden.

intel doet 't vanwegen de signalen, met die contactpunten (nog even en we stellen de contacten weer af zoals bij de brommers) 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 18:47
The Inq claimt dat het een werkende s939, maar dit is gewoon grote onzin. Ik heb dezelfde CPU hier ook liggen (met iets meer verbogen pinnetjes :) ) Het is gewoon een sample zonder core erin (vermoed ik), deze werden door AMD aan alle mainboard venders uitgedeeld om deze in de mainboards te stoppen die getoond werden. Ik zal straks even foto's maken van mijn eigen exemplaar.

Intel heeft het helemaal niet beter aangepakt met s775!!! Op dit moment zijn er 2 suppliers van de s775 sockets waaronder Foxconn. De kwaliteit daarvan is zo slecht dat als je 4 keer een s775 CPU uit het mainboard haalt en deze er weer terug in doet de socket en de pinnetjes het begeven. De pinnetjes zijn erg klein en buigen bij de minste aanraking om. Ik heb zelf al een paar s775 mobo's enginerings samples om zeep geholpen. Mochten Intel en de socket bakkers dit niet opgelost hebben dan wordt s775 een grote ramp. Vergis je niet, bij een verbogen pinnetje op een s487 CPU kun je dit nog een klein beetje rechtbuigen, breekt er een af, dan kan je CPU de RMA in. Dit heb je snel genoeg terug via AMD of Intel. Echter als er nu iets fout gaat moet heel je mainboard richting RMA en dat gaat iets langer duren... mobo makers zijn er dan ook helemaal niet blij met de stap die Intel gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Interessant om te horen Source :)
Als jij zegt dat Intel's oplossing niet goed werkt, dan neem ik dat gelijk van je aan. Het idee leek me niet verkeerd. Geen pinnetjes maar drukpunten, jammer dat de engineering-exemplaren zo fragiel blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Gisteravond foto's gemaakt, maar was in slaap gevallen, wat wil je na een weekje Cebit :( De scheve pinnetjes komen doordat de CPU een week gewoon los in een tas van mij heeft gelegen... krijg je dat automatisch. Maar het zijn gewoon dezelfde pinnetjes als op een andere CPU, niets mis mee.

Afbeeldingslocatie: http://eric.maxhosting.nl/Picture-001.jpg
Afbeeldingslocatie: http://eric.maxhosting.nl/Picture-004.jpg

Misschien maar eens het kapje eraf slopen om te zien wat er onder zit, niet??

[ Voor 28% gewijzigd door The Source op 22-03-2004 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 07:04
The Source schreef op 22 maart 2004 @ 07:52:

Misschien maar eens het kapje eraf slopen om te zien wat er onder zit, niet??
Lijkt me wel leuk om te zien ja.

Maar goed, ik ben sinds een week ook eigenaar van een AMD64 3000+, en ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben hoor. Ik had eerst in m'n game PC een P4 2.4 GHz met 400 MHz FSB zitten met een GeForce FX5200. Ik kon UT2003 en 2004 absoluut niet voluit zetten, want dat trok die PC gewoon niet. Sindsdien ik die AMD64 erin heb zitten kan ik makkelijk alles op z'n hoogst zetten en het loopt nogsteeds als een trein.

Jammer alleen dat er veels te weinig drivers voor Windows XP 64 zijn. Hopelijk gaan de meeste bakkers snel 64 bit drivers bakken als Windows XP 64 uitgebracht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

silentsnake schreef op 22 maart 2004 @ 12:51:
Maar goed, ik ben sinds een week ook eigenaar van een AMD64 3000+, en ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben hoor. Ik had eerst in m'n game PC een P4 2.4 GHz met 400 MHz FSB zitten met een GeForce FX5200. Ik kon UT2003 en 2004 absoluut niet voluit zetten, want dat trok die PC gewoon niet. Sindsdien ik die AMD64 erin heb zitten kan ik makkelijk alles op z'n hoogst zetten en het loopt nog steeds als een trein.
offtopic:
Een Pentium4 2.4GHz kan makkelijk UT2003 draaien. Dat het niet goed ging, lag eerder aan je videokaart. Een GeForce FX5200 is, sorry dat ik het zeg, voor spelletjes troep. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voor andere toepassingen ook ongeschikt is. Daarnaast is het wel een feit dat AMD cpu's het erg goed doen in UT2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
T.T. schreef op 22 maart 2004 @ 13:42:
[...]

offtopic:
Een Pentium4 2.4GHz kan makkelijk UT2003 draaien. Dat het niet goed ging, lag eerder aan je videokaart. Een GeForce FX5200 is, sorry dat ik het zeg, voor spelletjes troep. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voor andere toepassingen ook ongeschikt is. Daarnaast is het wel een feit dat AMD cpu's het erg goed doen in UT2004
offtopic:
Ik zeg ook niet dat het niet ging hoor, integendeel. Het liep als een trein zolang ik maar de details niet al te hoog zet. Ik zeg alleen dat UT2003 niet met alle details voluit kon draaien. Met de AMD64 kan ik dat wel. En verder doen andere spellen het ook prima hoor op m'n FX5200 (Call of Duty, RTCW: Enemy Territory, Homeworld 2, Max Payne 2) . Hiervoor had ik XFX GeForce 4 MX-440 met 64 MB en nog een 4X AGP slot. Dus het is voor mij iig een verbetering. (Ik heb nou een Asus V9520 Video Suite)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Er blijkt dus wel een core onder de heat spreader te zitten.. er is met viltstift op geschreven. Wie weet was het een werkend exemplaar??? Ik zal wat pinnetjes rechtbuigen en zodra ik een s939 mobo sample heb zal ik eens kijken of hij post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

The Source schreef op 22 maart 2004 @ 18:42:
Er blijkt dus wel een core onder de heat spreader te zitten.. er is met viltstift op geschreven. Wie weet was het een werkend exemplaar??? Ik zal wat pinnetjes rechtbuigen en zodra ik een s939 mobo sample heb zal ik eens kijken of hij post.
Haha dat zou toch wat zijn... bleek je een werkend exemplaar te hebben :)
Heb je trouwens al een beter beeld waneer de eerste moederborden + cpu's in de winkels liggen? Mijn huidige combo is zo instabiel dat ik echt snel een nieuwe moet. Dan maar gelijk een Socket939 combinatie kopen.

edit:
het enige dat ik weet is "Mei '04"

[ Voor 5% gewijzigd door T.T. op 22-03-2004 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Eind Q2, mainboards kunnen al eerder opduiken, want die zijn klaar... echter zullen de CPU's waarschijnlijk niet eerder dan launch date verschijnen, dus zonder heb je niets aan een s939 mobo. Die mobo's zullen nog geen PCI-E, HDA supporten. DDR2 zal bij AMD athlon 64 pas in Q4 of later komen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flint
  • Laatst online: 24-07 12:56
The Source schreef op 22 maart 2004 @ 18:42:
Je zou 't ook kunnen testen op een s940, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
ik vond op heise.de nog een artikel over 't uitbrengen van een athlon 64 2800+.
Zit ook nog wat meer info bij:
http://www.heise.de/newsticker/meldung/45601

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gigabyte heeft op de CeBIT een nieuw dual Opteron workstationbord gepresenteerd. Dit is de eerste plank met 4+0 geheugen en PCI-X. De prijs is nog onbekend maar ik neem aan dat het redelijk aantrekkelijk zal zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1079976508.jpg

Zie reviews: CeBIT 2004: server/workstation moederborden en barebones voor meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Femme schreef op 23 maart 2004 @ 22:18:
Gigabyte heeft op de CeBIT een nieuw dual Opteron workstationbord gepresenteerd. Dit is de eerste plank met 4+0 geheugen en PCI-X. De prijs is nog onbekend maar ik neem aan dat het redelijk aantrekkelijk zal zijn.

[afbeelding]

Zie reviews: CeBIT 2004: server/workstation moederborden en barebones voor meer info.
offtopic:
Mooie verslagen van Cebit Femme. Ik heb zojuist het server-verslag gelezen en vol verbazing de moederborden met wel 16 geheugenbanken gezien. Erg indrukwekkend :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1079991683.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1080052522.jpg
(Tyan Thunder K8QS Pro ) 8)7

Om toch ook nog even iets informatiefs te melden:
ATi plant Athlon 64-chipset met DirectX 9-ondersteuning
De overige twee chipsets die ATi op dit moment ontwerpt en waarschijnlijk in het derde kwartaal van dit jaar zal introduceren zijn voor de Athlon 64, genaamd RS480 en RX480. De RS480 chipset zal zijn uitgerust met een ondersteuning voor DirectX 9, terwijl de RX480 het zonder grafische controller moet doen. Op papier ondersteunen ze een 800MHz HyperTransport-bus voor de verbinding met de Athlon 64-processor, maar er wordt verwacht dat dit een 1GHz-bus zal zijn op het moment dat de chipset zal uitkomen. Overige specificaties van deze twee chipsets zijn op dit moment echter niet bekend.

[ Voor 6% gewijzigd door T.T. op 23-03-2004 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Abit's nieuwe socket 754 mobo (Abit KV8 Pro) heeft ondersteuning voor 1GHz Hypertransport. Beetje vreemd :? K8T800 kan namelijk max 800MHz aan.

[ Voor 17% gewijzigd door silentsnow op 24-03-2004 00:50 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het ziet er naar uit dat er veel dual opteron plankjes gaan komen, O+ O+ O+
Het is blijkbaar (natuurlijk) veel populairder dan het MP/MPX platform. Die gigabyte ziet er leuk uit. leuke review ook femme. Want ik heb me er niet zo in verdiept, maar als dus 4+0 geheugen practisch geen performance verlies heeft dan lijkt me het een top bord.

Femme, wat zijn jouw bevindingen op dit moment met je kw8? Tot nu toe geen problemen? En heb je je systeem enigzins stil en koel kunnen krijgen?

Het relaxte is dat als ik zou overstappen van dual MP naar opteron, ik eerste gewoon mijn 266ddr mem kan meenemen, en dat dan later verbeteren.

Ik las trouwens ergens (2cpu dacht ik) dat begin mei de opteron prijzen wat naar beneden gingen.

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 24-03-2004 11:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
silentsnow schreef op 24 maart 2004 @ 00:49:
Abit's nieuwe socket 754 mobo (Abit KV8 Pro) heeft ondersteuning voor 1GHz Hypertransport. Beetje vreemd :? K8T800 kan namelijk max 800MHz aan.
K8T800 Pro wel, deze is eigenlijk voor s939 bedoeld, echter gaat deze door alle fabrikanten ook voor s754 gebruikt worden omdat prijsverschil nihil is en de pro versie 1000HT kan, hierdoor zijn de mobo's verder over te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

gladiool schreef op 24 maart 2004 @ 09:32:
Het ziet er naar uit dat er veel dual opteron plankjes gaan komen, O+ O+ O+
Het is blijkbaar (natuurlijk) veel populairder dan het MP/MPX platform. Die gigabyte ziet er leuk uit. leuke review ook femme. Want ik heb me er niet zo in verdiept, maar als dus 4+0 geheugen practisch geen performance verlies heeft dan lijkt me het een top bord.

Femme, wat zijn jouw bevindingen op dit moment met je kw8? Tot nu toe geen problemen? En heb je je systeem enigzins stil en koel kunnen krijgen?
De Thunder K8W is perfect. Het is een super stabiel en probleemloos platform. Ik heb nu nog Opteron 240's die sowieso niet heet worden. De Thunder K8W heeft genoeg ruimte voor twee Zalman CNPS700A-CU's zodat stille koeling geen probleem is. Het is jammer dat Cool 'n' Quiet nog niet wordt ondersteund door de Opteron, dat zou helemaal ideaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 11:48
SiS zou in Mei een chipset met PCI-Express ondersteuning gaan introduceren. Evenals ook PCI-E sloten voor de uitbreidings mogelijkheid. Er zitten ook nog een paar PCI sloten op. Het zou de eerste PCI-Express chipset zijn voor de AMD Athlon 64 Socket 939 en 754

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Volgens X-bit labs zal de introductie van Socket939 langzamer verlopen :/

'Langzamere opkomst Athlon 64 met Socket 939'
Bronnen van X-Bit Labs vermoeden dat de beschikbaarheid van Socket 939-Athlons aanvankelijk minder groot zal zijn dan verwacht. De overgang van het Socket 754-platform naar de 939-pins versie zal daardoor eveneens een langere periode kunnen beslaan. Naar verwachting zal AMD - na eerdere vertragingen - op 25 mei het nieuwe platform en processors introduceren. Bronnen dicht bij AMD schatten echter dat in het tweede kwartaal AMD slechts 50.000 Athlon 64 en Athlon 64 FX-processors kan leveren met 939 spikes onder de zolen, naast 700.000 Athlons op Socket 754-schoeisel. In het derde kwartaal zou de situatie volgens dezelfde bronnen verbeteren naar grofweg 260.000 Socket 939- en 970.000 Socket 754-Athlons. In het vierde kwartaal zouden productieaantallen uitkomen op 540.000 en 900.000 Athlons in respectievelijk 939- en 754-pins formaat.

Pas in het eerste kwartaal van 2005 zouden de Socket 939-Athlons hun Socket 754-broertjes verdringen in de in rijen opgestelde containers die de fabriekspoorten gaan passeren op weg naar een bestaan als rekenslaaf bij nog onbekende adoptieouders. De genoemde aantallen van de anonieme bronnen liggen beduidend lager dan AMD's eerder geuite verwachtingen. Volgens eerdere AMD-ramingen zouden het eerste kwartaal van dit jaar een miljoen Athlon 64-chips geproduceerd worden, terwijl de hier aangehaalde bronnen 750.000 64-bit Athlons voorzien in het volgende kwartaal, aldus X-Bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gugger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52
Tjongejonge, ik zie door de bomen het bos niet meer :(

Ik wou over een maand of 4 upgraden (ik heeft een Duron 650 met GF2MX :D), dus ben me wat aan het verdiepen, maar het enige waar ik me nu van bewust wordt is dat ik eigenlijk het liefst zou wachten tot er een socket 939 BTX mobo met PCI-Express beschikbaar is. En als ik alles goed begrijp, duurt dat nog wel even...

"Its a Backstreet Boys world and at the end of the day, you just want to go home and kill yourself." - Billy Corgan (Smashing Pumpkins)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gugger schreef op 25 maart 2004 @ 11:01:
Tjongejonge, ik zie door de bomen het bos niet meer :(

Ik wou over een maand of 4 upgraden (ik heeft een Duron 650 met GF2MX :D), dus ben me wat aan het verdiepen, maar het enige waar ik me nu van bewust wordt is dat ik eigenlijk het liefst zou wachten tot er een socket 939 BTX mobo met PCI-Express beschikbaar is. En als ik alles goed begrijp, duurt dat nog wel even...
Denk ook dat we zo de 1e generatie PCI-E krijgen he, wie weet wat voor onverwachte probleempjes er op duiken. BTX, ja hoe lang gaat dat nog duren, zal dat dit jaar nog goed beschikbaar worden? Ow en zometeen ook DDR2 he, kan je daar ook weer op gaan w88 lolllll... O-)

Weet je, mensen zeggen toch heel vaak van ja maar die socket gaat niet meer door, dus kan je niet echt veel meer mee upgraden. Maar dan vraag ik mij af hoeveel mensen er eigenlijk zeg maar een mobo kopen met een cpu en zeg 2 jaar later alleen een andere cpu erop zetten. Ik bedoel dan is de rest toch enigzins verouderd en dan zijn de verhoudingen helemaal krom. Je hebt een oldtech met een nieuwtech. Als ik upgrade is het altijd mobo+cpu (zo 1-1,5 jaar). En als ik al die tweakers hoor elke x die verslijten soms meerdere mobo's en cpu's per jaar... :?

Wat ik zeg maar probeer te zeggen is kan je niet beter gewoon upgraden zeg maar. Er is elke x iets wat je tegen houd. En de socket754 is toch erg goed of heb ik dat mis? Kan je mooi een 3200+ scoren met 1MB. :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oops! 8)7

(haal maar weg alstublieft, danku)

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2004 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

AMD vind het BTX gebeuren nogal overbodig dus daar hoef je niet op te gaan wachten. Als je haast hebt kun je natuurlijk ook gewoon een Socket 754 plank gaan kopen. Dan mis je enkel PCI Express en zul je een wat tragere proc krijgen (als je wacht zul je een snellere proc voor dezelfde prijs kunnen krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Femme schreef op 25 maart 2004 @ 12:48:
AMD vind het BTX gebeuren nogal overbodig dus daar hoef je niet op te gaan wachten. Als je haast hebt kun je natuurlijk ook gewoon een Socket 754 plank gaan kopen. Dan mis je enkel PCI Express en zul je een wat tragere proc krijgen (als je wacht zul je een snellere proc voor dezelfde prijs kunnen krijgen).
Wat voor invloed heeft AMD op de keuze van de moederbord fabrikanten om voor ATX of BTX te kiezen?

Voor zover ik begrijp is een Athlon64 niet ATX specifiek. De beslissing om BTX te implementeren is dus aan de moederbord fabrikanten.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Vertaling van Chinees:

According to that, the 3200+ was the specification, so far the clock secondary cache 1MB with 2GHz, but with 2.2GHz cash the type of 512KB has become anew addition.

http://babelfish.altavist...0040327%2Fetc_ah64cg.html

Dus misschien een op de ClawHammer kern gebaseerde Athlon 64 3200+ op 2200MHz met 512KB aan L2 cache?

Als dit waar is, dan zou dat kunnen betekenen dat AMD echt af wil van die 1MB Athlon 64 processoren. Blijkbaar kan AMD kloksnelheid makkelijk verhogen, maar het implementeren avn 1MB is moeilijker/duurder.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gehoord dat de socket 939 in beperkte oplagen zouden zijn, tot eind 2004!
maar ik zou graag een nieuwe computer willen kopen rond juni/jullie met deze socket, wat zou de gemmiddelde prijs van zo'n moederbord kunnen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 26 maart 2004 @ 16:59:
Ik heb gehoord dat de socket 939 in beperkte oplagen zouden zijn, tot eind 2004!
maar ik zou graag een nieuwe computer willen kopen rond juni/jullie met deze socket, wat zou de gemmiddelde prijs van zo'n moederbord kunnen zijn!
Reken op €200 voor een degelijk socket 939 moederbord. Dan zit je in elk geval goed :)

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, ik dacht veel duurder, ik ben nog 15 jaar en zit met P3 opgescheefd! dus wordt het toch tijd voor een nieuwe, dit krijg ik door als ik goeie cijfers haal op me rapport en later voor me studie :o want ik zou graag iets met games willen doen. Dus met een mod beginnen van een spel en dan je kennis uitbreiden!

Daar doe ik het voor My own Dragon ball Z game (waar je echt de vrijheid heb)
effe nog een goed boek waar cc+ kan leren! wnat daar gaat het allemaal om ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2004 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
silentsnow schreef op 26 maart 2004 @ 04:51:
Vertaling van Chinees:

According to that, the 3200+ was the specification, so far the clock secondary cache 1MB with 2GHz, but with 2.2GHz cash the type of 512KB has become anew addition.

http://babelfish.altavist...0040327%2Fetc_ah64cg.html

Dus misschien een op de ClawHammer kern gebaseerde Athlon 64 3200+ op 2200MHz met 512KB aan L2 cache?

Als dit waar is, dan zou dat kunnen betekenen dat AMD echt af wil van die 1MB Athlon 64 processoren. Blijkbaar kan AMD kloksnelheid makkelijk verhogen, maar het implementeren avn 1MB is moeilijker/duurder.
Leuke nhiervan is dat die 200Mhz snellere CPU het gemis van die 512MB cache opheft. Dus straks heb je een 3200+ met 1MB op 2.0 en een 3200+ met 512KB op 2.2Ghz. Voor socket 939 komt er straks ook nog een dual channel en 1000HT bij en zie je ook dat een 3400+ een nieuwe rating van 3500+ heeft gekregen. Dus dat dual channel en 1000HT staat ook ongeveer gelijk aan 100Mhz snellere CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op 26 maart 2004 @ 18:17:
[...]
Leuke nhiervan is dat die 200Mhz snellere CPU het gemis van die 512MB cache opheft.
je kunt ook redeneren dat een 200Mhz snellere CPU juist gebaat is bij extra cache geheugen natuurlijk. het verschil in snelheid tussen de CPU en het trage RAM wordt alleen maar groter, en de rol van cache alleen maar belangrijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 02:24:
[...]

je kunt ook redeneren dat een 200Mhz snellere CPU juist gebaat is bij extra cache geheugen natuurlijk. het verschil in snelheid tussen de CPU en het trage RAM wordt alleen maar groter, en de rol van cache alleen maar belangrijker...
Dat kan wel zo zijn, maar de CPU wordt echt niet trager als de kloksnelheid omhoog gaat. Een 2,2GHz Atthlon 64 met 512KB L2 is altijd sneller dan een gelijke CPU op 2,0GHz. Dat AMD in staat denkt te zijn om de P4 bij te houden met processors die zijn voorzien van 512KB L2 cache is alleen maar positief. Blijkbaar zijn de Socket 939 Athlon 64's met dual channel geheugen snel genoeg en is er nog voldoende ruimte om de kloksnelheid te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op 27 maart 2004 @ 14:27:
[...]

Dat kan wel zo zijn, maar de CPU wordt echt niet trager als de kloksnelheid omhoog gaat. Een 2,2GHz Atthlon 64 met 512KB L2 is altijd sneller dan een gelijke CPU op 2,0GHz. Dat AMD in staat denkt te zijn om de P4 bij te houden met processors die zijn voorzien van 512KB L2 cache is alleen maar positief. Blijkbaar zijn de Socket 939 Athlon 64's met dual channel geheugen snel genoeg en is er nog voldoende ruimte om de kloksnelheid te verhogen.
ach het is gewoon het kostenplaatje wat hier meespeelt. betere ingelopen procestechnologie maakt snellere processoren mogelijk, kleinere caches maken kleinere dies mogelijk en voila een markt competente processor met grotere winstmarge.

technisch bekeken performt de athlon64 met gehalveerde cache echter niet maximaal wat zou kunnen met een 1MB cache. de hogere klok pleit niet voor het halveren van de cache. vanuit puur technisch performance oogpunt is het een rare beslissing.

amd kijkt echter naar meer dan alleen techniek en neemt ook sales (kleinere die hogere marge en betere yield) en produkt marketing (onderscheid tov. FX) mee in de beslissing de cache van de athlon64 te halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Voor zover bekend hebben alle socket 754 Athlon64 processoren 1MB aan boord, maar in het geval van de zogenaamde 512KB processoren staat de helft van de 1MB gewoon uit. Er is, in dit geval, dus nog geen sprake van een kleinere die, dus dat kan niet direct gebruikt worden als argument waarom AMD met de ClawHammer core al overgaat van 1MB naar 512KB.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

silentsnow schreef op 27 maart 2004 @ 16:44:
Voor zover bekend hebben alle socket 754 Athlon64 processoren 1MB aan boord, maar in het geval van de zogenaamde 512KB processoren staat de helft van de 1MB gewoon uit. Er is, in dit geval, dus nog geen sprake van een kleinere die, dus dat kan niet direct gebruikt worden als argument waarom AMD met de ClawHammer core al overgaat van 1MB naar 512KB.
512 kb uitgeschakeld? :? als dat zo is dan is er inderdaad geen die size voordeel.

Kennelijk is het het dan een manier van amd om de yield te verbeteren: 2,4 ghz capable clawhammers met problematische cache gaan de markt op als athlon 64 met 512 kb, perfecte 2.4 ghz met 100% werkende cache gaan de mark op als fx-53 met 1 mb cache.

kan me niet voorstellen dat amd om willen van produkt segregatie moedwillig 100% werkende 2.4 gzh clawhammer castreert naar 512 mb athlon 64 939 pins produkt.

misschien is het een overgang en zal amd binnenkort wel met 939 pins produkten komen met 512k cache en navenant kleinere die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Is het de moeite om voor een game-station een athlon 64 aan te schaffen of ben je beter af met een gewone 32bit structuur (3200+?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Kijk gewoon eens naar wat benchmarks. De Athlon 64 is in de eerste plaats een veel betere processor dan de Athlon XP. Hij is daardoor veel sneller dan de Athlon XP en vaak ook een stukje sneller dan een vergelijkbare P4 in games. Dat je er later 64-bits software op kunt draaien is alleen maar mooi meegenomen.

reviews: AMD Athlon 64 3400+ upgradeguide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

En met een athlon 64 komen er geen extra moeilijke dingen bij kijken? XP werkt gewoon enzo en je kan de gewone drivers voor al je onderdelen gebruiken?

En welke chipset is dan de aanrader: nVidia Nforce3 of Via K8T800

[ Voor 20% gewijzigd door Falcon2107 op 27-03-2004 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
als je niet overklokt maakt de chipset eigenlijk niks uit.
Zitten bij elkaar.

32-bit gaat al sneller, later zou je op 64bit kunnen overstappen nog sneller dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 27 maart 2004 @ 18:15:
[...]

Kennelijk is het het dan een manier van amd om de yield te verbeteren: 2,4 ghz capable clawhammers met problematische cache gaan de markt op als athlon 64 met 512 kb, perfecte 2.4 ghz met 100% werkende cache gaan de mark op als fx-53 met 1 mb cache.
Het is inderdaad een manier om half werkende processoren toch nog als volledig product te kunnen verkopen. Intel doet/deed immers hetzelfde met de Celeron processoren.

Je stelling is wmb accuraat. Indien de volledige 1MB werkt, dan gaat de processor de winkel in als een Athlon processor met 1MB aan L2 cache. Dat kan dus een 1MB Athlon64 zijn (Athlon64 3200+ of Athlon64 3400+ op dit moment) of een Athlon64 FX (Athlon64 FX-51+ of Athlon64 FX-53+ op dit moment). Het hangt dan van de maximale haalbare kloksnelheid af welke speedgrade de processor krijgt; 3200+ of 3400+, of in het geval van de FX serie 51+ of 53+.

Je kan zelfs nog een stapje verder gaan en stellen dat zelfs de Opteron in feite dezelfde core bevat als de Athlon64 FX en de Athlon64. Er is dus slechts één productielijn, en de meest sterke (of best geproduceerde, meest complete) processoren worden verkocht als Opteron 8xx, de iets zwakkere als Opteron 2xx, daarna de Opteron 1xx, dan Athlon64 FX, dan Athlon 64 1MB en als laatste de Athlon64 512KB. Het voordeel is dat je op deze manier een zeer hoge yield kan behalen, en je hebt slechts één productielijn.
misschien is het een overgang en zal amd binnenkort wel met 939 pins produkten komen met 512k cache en navenant kleinere die?
Een verschil in prestatie tussen 512KB en 1MB is aanwezig, maar het is niet veel. AMD lijkt inderdaad over te stappen op volledig Athlon64 512KB processoren. Misschien legt AMD 1MB weg voor enkel de Athlon64 FX processoren (en natuurlijk de Opteron)

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Hmm, ik dacht altijd dat een AMD64 3000+ een Newcastle core had? Of sta ik gewoon niet goed te kijken?

Afbeeldingslocatie: http://www.wcborstel.nl/images/cpu.jpg

*clickable*

[ Voor 17% gewijzigd door silentsnake op 28-03-2004 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:14

SG

SG surft naar info hardewaren

De eerste 512 zijn clawhammers met 1MB l2 waarvan de helft disabled
De nieuwere 512L2 hammer zijn de newcastels dat houd dus in 512KB op de "die".

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
SuperG schreef op 28 maart 2004 @ 12:38:
De eerste 512 zijn clawhammers met 1MB l2 waarvan de helft disabled
De nieuwere 512L2 hammer zijn de newcastels dat houd dus in 512KB op de "die".
Ah, ok. Ik snap um. Maar is dit voor mij voordelig of nadelig? Ik bedoel, zit er veel verschil tussen de Clawhammer core en de Newcastle core?

[ Voor 14% gewijzigd door silentsnake op 28-03-2004 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Femme schreef op 23 maart 2004 @ 22:18:

[afbeelding]

wat voor formaat bordje zou dit zijn? EATX? of kleiner? Volgens mij issie niet zo heeeel groot?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat het Cool 'n' Quiet wel zo meesterlijk werkt. :)

Mijn Athlon 64 3400+ (CG-stepping) is als ik mijn PC net aanzet zo'n 20 graden en dit loopt dan binnen 1,5 uur op tot zo'n 50 graden. Op die temperatuur gaat vervolgens mijn fan zo'n 5 minuten draaien om de temperatuur beneden de 30 graden te krijgen. Dit scenario herhaalt zich dan de hele dag door.

Een groot gedeelte van de dag is mijn Athlon 64 gewoon passief gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

silentsnake schreef op 28 maart 2004 @ 15:15:
[...]

Ah, ok. Ik snap um. Maar is dit voor mij voordelig of nadelig? Ik bedoel, zit er veel verschil tussen de Clawhammer core en de Newcastle core?
De toekomstige Newcastle core zal wellicht van een nieuwere revisie zijn. Het kan dus goed zijn dat er enkele optimalisaties die nieuwe revisie komen zoals verbeterde C'n'Q, hogere HT, ondersteuning voor meer geheugen timings, etc.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
silentsnake schreef op 28 maart 2004 @ 12:13:
Hmm, ik dacht altijd dat een AMD64 3000+ een Newcastle core had? Of sta ik gewoon niet goed te kijken?

[afbeelding]

*clickable*
Ik denk dat de NewCastle core nog niet gereleased is want die staat voor H1 2004 gepland. Daarbij is het ook nog helemaal niet duidelijk wat er allemaal verschillend aan is. NewCastle wordt eind 2004 opgevolgd door de Winchester core op 90nm gebakken. Deze Winchester heeft waarschijnlijk SSE3 support. Er zijn ook speculaties dat er support voor DDR2 zou zijn, echter lijkt het erop dat dit nog tot H2 2005 zal gaan duren. AMD heeft aangegeven dat ze waarschijnlijk DDR500, etc gaan supporten aangezien er al veel modules voor op de markt zijn. DDR2 heeft namelijk als nadeel dat de latencies erg hoog zijn (en dus trager) en dat het nog enorm duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op 28 maart 2004 @ 21:20:
[...]

Ik denk dat de NewCastle core nog niet gereleased is want die staat voor H1 2004 gepland. Daarbij is het ook nog helemaal niet duidelijk wat er allemaal verschillend aan is. NewCastle wordt eind 2004 opgevolgd door de Winchester core op 90nm gebakken. Deze Winchester heeft waarschijnlijk SSE3 support. Er zijn ook speculaties dat er support voor DDR2 zou zijn, echter lijkt het erop dat dit nog tot H2 2005 zal gaan duren. AMD heeft aangegeven dat ze waarschijnlijk DDR500, etc gaan supporten aangezien er al veel modules voor op de markt zijn. DDR2 heeft namelijk als nadeel dat de latencies erg hoog zijn (en dus trager) en dat het nog enorm duur is.
Gelijk heb AMD, ik bedoel als je weet dat jouw product niet optimaal presteert met DDR2, waarom zou je ut dan gaan pushen? Dat Intel dat er nou doorheen wil drukken... Als ze DDR500 gaan ondersteunen, zou de FSB dan naar 250 gaan? (of is dat zometeen het geval bij HT 1GHz?)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2004 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

silentsnow schreef op 26 maart 2004 @ 17:00:
Reken op €200 voor een degelijk socket 939 moederbord. Dan zit je in elk geval goed :)
Over de verwachte prijzen van Socket939 moederborden:
Goedkopere Athlon 64 verschijnt in mei
Moederborden dalen in prijs
De Athlon 64 met 939 pinnen moet in mei het licht zien. Dat beweren bronnen binnen AMD. Verwacht wordt dat de overstap naar 939 pinnen zowel de moederborden als de chips goedkoper zal maken.

Momenteel is de Athlon 64 verkrijgbaar in twee varianten: de Athlon 64 met 754 en de Athlon 64 FX met 940 pinnen. De eerste is gericht op de mainstreammarkt, terwijl de FX een veel hogere prijskaartje draagt en bedoeld is voor fervente gamers en veeleisende gebruikers. Naast de verschillen in het aantal aansluitingen met het moederbord, beschikt de FX over een groter cachegeheugen en een bredere 128-bit geheugeninterface.

De 939-pinnen uitvoering wordt de vervanger van de 'gewone' Athlon 64. Door het groter aantal pinnen wordt het mogelijk de tweede geheugencontroller, die al aanwezig is in de chip, aan te zetten. Dit levert op zijn beurt, net zoals bij de FX, een snelheidswinst op.

De upgrade heeft gevolgen voor de prijs; de Athlon 64 met 939 pinnen zal immers passen op borden met vier lagen; de FX heeft een duurdere 6-lagige moederbord nodig. Het zal ook niet nodig zijn EEC-geheugen te gebruiken met de nieuwe Athlon 64's. Dat is wel het geval bij de Athlon FX.
Bedoelen ze dus dat het moederbord in vergelijking met Socket940 goedkoper wordt, dat is jammer. Ik had graag gezien dat ze nog goedkoper werden dan de Socket754 moederborden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vertex, ik vind dit eigenlijk een enorm slechte oplossing, die constante temeratuurverschillen zijn namelijk enorm slecht voor de CPU.
Beginnen bij 20 graden, dan naar 50+ graden, dan weer naar 30 graden, om weer te verwarmen naar 50+ graden en zo de hele dag door.
Mijn pentium IV met standaard intel cooler blijft heel de dag lang 30 graden stabiel houden, zo zou het moeten zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 maart 2004 @ 11:57:
Vertex, ik vind dit eigenlijk een enorm slechte oplossing, die constante temeratuurverschillen zijn namelijk enorm slecht voor de CPU.
Beginnen bij 20 graden, dan naar 50+ graden, dan weer naar 30 graden, om weer te verwarmen naar 50+ graden en zo de hele dag door.
Mijn pentium IV met standaard intel cooler blijft heel de dag lang 30 graden stabiel houden, zo zou het moeten zijn :-)
Hoezo zou dat nou slecht zijn? Onderbouw dat eens?!

( En als ie "smartfan" uitzet heeft z'n Athlon64 ook constant een lage temperatuur. Nu is ie nog stiller. Hij heeft de keuze. En dat voor zo'n beest van een processor.
Cool'nQuiet is _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je SpeedFan vertelt dat de processor 45 graden warm mag zijn dan zal de temperatuur gelijkmatig gehouden worden door zo nu en dan even de ventilator te laten draaien. Grote temperatuurverschillen zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
30 graden verschil is relatief klein, zeker over 2 uur.
De temperatuur stijgt namelijk wel met 30/7200 = 0,00417 graden per seconde.
Niet iets waar je wakker van moet liggen.

Ook is het minder slecht dan continu stressed zijn (aka }:O), want daarvan is wél bewezen dat het de levensduur van je CPU echt beinvloed.

(okee, een overclock met hoger voltage is iets dat veel erger is, mgoed)

Als de invloed van het met x/1000ste graad per seconde net zo groot is als continu stressed zijn, zou hij niet-overgeklokt inderdaad nog maar tientallen jaren fulltime gestressed megaan..

Niet iets om bang van te worden denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals door anderen al is gezegd is er geen sprake van snelle temperatuurswisselingen, de temperatuur stijgt heel geleidelijk. Ik kan me voorstellen dat (zeer) snelle temperatuurswisselingen funest voor een processor zijn, maar ik denk dat het in dit geval wel meevalt. Daarnaast, ik zou, zoals Femme ook al aangeeft, het temperatuursverschil nog kleiner kunnen maken als ik mijn fan wat eerder laat draaien. Eigenlijk vind ik het wel best zo, ik geloof niet dat dit slecht is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bovendien, als je zwaar gaat gamen of je proc in 3DS Max of iets dergelijks aan het werk laat zetten dan zullen bepaalde delen van de CPU ook plotseling sterk in temperatuur stijgen. Als het echt slecht zou zijn geweest, dan zouden de processors bij bosjes dood moeten vallen.

Een defect door temperatuurverschillen zal niet binnen de economische levensduur van de processor (bij tweakers hooguit anderhalf jaar heftig gebruik, daarna degradatie tot een minder vaak gebruikte bak) optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27
Interessante post op aceshardware:
First, the easy numbers, transistor count:
IBM PPC 970 = 55M -> PPC 970FX = 58M
Intel P4 "Northwood" = 58M -> P4 "Prescott" = 125M

But we should probably ignore L2 cache transistors in this, since cache takes up a lot of transistors but relatively little die space and much less power than logic gates... so new numbers are:

IBM PPC 970 = 25M -> PPC 970FX = 28M
Intel P4 "Northwood" = 28M -> P4 "Prescott" = 65M

Ok, and now for the power consumption. ... Intel's numbers should be fine for this exercise, but I had to dig a bit to find some usuable IBM numbers. Best I could come up with is:

IBM:
PPC 970 = 90W / 25M transistors = 3.60W/M transistor
PPC 970FX = 55W / 28M transistors = 1.96W/M transistors
Percentage improvement = 45.6% less power

Intel:
P4 130nm = 82W / 28M transistors = 2.93W/M transistors
P4 90nm = 103W / 65M transistors = 1.58W/M transistors
Percentage improvement = 46.1% less power
Ook intel haalt dus een energie besparing van 45% bij het 90nm proces tov het 130nm proces.
Zou je op het eerste gezicht niet zeggen maar dat komt dus overduidelijk door die "paar" miljoen extra transistors in de prescott.

Hoeveel transistors hebben de Athlon's van nu eigenlijk?

[ Voor 18% gewijzigd door procyon op 29-03-2004 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:50
Femme schreef op 24 maart 2004 @ 15:42:

De Thunder K8W is perfect. Het is een super stabiel en probleemloos platform. Ik heb nu nog Opteron 240's die sowieso niet heet worden. De Thunder K8W heeft genoeg ruimte voor twee Zalman CNPS700A-CU's zodat stille koeling geen probleem is. Het is jammer dat Cool 'n' Quiet nog niet wordt ondersteund door de Opteron, dat zou helemaal ideaal zijn.
Femme, zou ik misschien mogen weten of die 240 modellen van jou PC3200 ondersteunen, en if so, waar je ze gehaald hebt ?
Ik heb namelijk al een 246 config draaien, en zou er graag nog een 240 config bij willen planten, maar heb probleem is echter dat geen van de shops die ik mail of bel weten of hun opterons nu B3 (OSA240CCO5AH) of C0 (OSA240CEP5AL) modellen zijn :X, aangezien ik het mem al in huis heb vind ik het een beetje zonde geld + zonde van prestatiedrop om maar op PC2700 te kunnen draaien hiermee.

edit:

iemand anders die weet waar c0 modellen te halen zijn mag zich natuurlijk ook melden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Delta2 op 29-03-2004 15:30 ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb er nooit PC3200 repen in gehad en ik weet ook niet wat voor stepping ik heb. DDR400 ondersteuning voor de Opteron werd in november aangekondigd dus je mag er onderhand wel vanuit gaan dat alle Opterons die in de verkoopkanalen rondzweven ondersteuning hebben voor DDR400.
Delta2 schreef op 29 maart 2004 @ 15:28:
[...]
probleem is echter dat geen van de shops die ik mail of bel weten of hun opterons nu B3 (OSA240CCO5AH) of C0 (OSA240CEP5AL) modellen zijn :X,
Tja, de shops kunnen moeilijk ruiken wat voor steppings de distributeurs op voorraad hebben. Zelfs zullen ze geen Opterons op voorraad houden omdat er te weinig van verkocht worden.

[ Voor 46% gewijzigd door Femme op 29-03-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 20:50
Nja, bij 1 bedrijf kreeg ik meteen te horen dat ik vast zat aan PC2700 omdat de 240-244 het helemaal niet ondersteunen *kuch kuch*
Nu weet ik natuurlijk ook weer niet zeker of ze wel weten waarover ze praten.
Bij de 246jes die ik overigens in de US had besteld kon ik ook nog kiezen tussen de oude of nieuwe variant ( en dat was 2 weken terug ).
Volgens mij is het een sport geworden om mij maar zo onzeker mogenlijk te maken |:(
Ik zal nog maar eens wat winkeltjes gaan spammen dan, kijken of ik wat meer success daarmee heb :P
Femme schreef op 29 maart 2004 @ 15:41:
Tja, de shops kunnen moeilijk ruiken wat voor steppings de distributeurs op voorraad hebben. Zelfs zullen ze geen Opterons op voorraad houden omdat er te weinig van verkocht worden.
Moet ik je gelijk in geven. Maarjah, misschien zijn er wel shops die weten wat voor variant ze me "kunnen" verkopen, of iig gewoon de garantie kunnen geven dat het een C0 revisie is.

[ Voor 32% gewijzigd door Delta2 op 29-03-2004 15:55 ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Officieel ondersteunen alleen de Opterons vanaf 2,0GHz DDR400. Dat het ook werkt op tragere Opterons is iets wat alleen bij een select groepje mensen bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Anandtech > nForce3-250 - Part 2: Taking Athlon 64 to the Next Level
Final Words
nVidia prides themselves as the graphics card manufacturer and chipset maker that caters to gamers and computer enthusiasts. It must have been a bitter pill to swallow to see ATI making moves to the forefront in the graphics card business, and to see nVidia's hard-won market share in the AMD chipset business get lost in Athlon 64 to VIA. nVidia would tell us that nForce3-150 was interim, and that now the market gets more serious. Regardless of the words, it does look like nVidia has really concentrated on making the nF3-250 family all that the nF3-150 was not.

The feature set of the nForce3-250Gb is excellent and well-balanced. We finally see a working PCI/AGP lock on an Athlon 64 board, which is good news for overclockers. The on-chip Gigabit LAN and Firewall are also welcome features that will make today's LAN gamers very happy once they have taken a test drive. The easy set-up of the Firewall for an avid LAN gamer will have them smiling in no time. No, there isn't Sound Storm or premium audio, but we think it's a fair tradeoff for nVidia, since they remain the only chipset vendor with a single-chip solution for Athlon 64.

nVidia also has demonstrated conclusively that their rumored problems with 1000 HyperTransport for socket 939 are a thing of the past. We were particularly excited to see that the nForce3-250Gb Ultra could also be used on Socket 754 boards, since it means that we may see a couple of nF3-250 overclocking dynamos in the near future. Dropping HT from 1000 to 800, dropping a multiplier, fixing the AGP lock, and cranking the bus means an easy route to the Athlon 64 overclocks that have seemed so elusive up to this point for the average overclocker.

The "any drive" SATA/IDE RAID is slick as we've seen and answers many enthusiast's worst nightmares. Finally, performance from an nVidia IDE solution is also up to the best available. However, this certainly does not mean that nForce3-250Gb is perfect, because it isn't. The downside is that CPU overhead is still higher than we would like. Perhaps with driver updates, we will see this area continue to improve. It would be a mistake, though, to place too much on the CPU overhead and overlook the wonderfully flexible setup, 8-drive RAID potential, and hot-spare mirroring that nVidia introduces with the full-blown versions of nForce3-250 family.

Performance testing showed nForce3-250 to perform about the same as the best Socket 754 boards that we have tested - no better and no worse with everything the same. This is pretty much what we have come to expect with the maturing Athlon 64 chipsets and the on-chip memory controller of the A64. There is, however, a little unexpected boost. While the best ATI graphics cards perform about the same in NF3-250 as they do in other Athlon 64 boards, the combination of nForce3-250 and nVidia graphics yields a nice performance boost. In this case, the sum is a little more than the parts, which is undoubtedly much easier to do when you manufacture both the chipset and the graphics card.

We are certainly impressed with nForce3-250Gb right now, but the real test comes with the introduction of the chipset with Socket 939. This chipset was clearly meant for that AMD socket, but the competition becomes stiffer with updated chipsets from both VIA and SiS for the new platform. If we were in the market for a top Athlon 64 today, we would search for a high-end nForce3-250Gb board - which you should be able to buy in a couple of weeks. The feature set and performance make it a great choice in today's market, but the main standout here is features because performance of all the chipsets is very similar. If you are an overclocker, then nForce3-250 may be your only choice for a working AGP lock - assuming production motherboards follow through. This is not to minimize the fact that there are a few VIA boards with additional multipliers for FSB and lower processor multipliers, which make some decent overclocking possible, but that solution is not nearly as flexible as a working AGP lock.

What about 939 and dual-channel? We suspect good things from the nF3-250 family, but until we see chips, boards, and the competitors' updates, the jury is still out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Eigen vertaling van een Frans stukje tekst bij X86-secrect

After several successfull moves, AMD recently informed its partners of the future date of the launch of the socket 939 platform. Wishing to precede Intel and its advertisement of the LGA775 in June, the launch of socket 939 both the Athlon FX and the Athlon 64 are now planned for Tuesday May 25, 2004. Another change on roadmap AMD concerning this socket, considering the Athlon 64 FX-53 remain envisaged with launching, is that the Athlon 64 3500+ and 3800+ are planned for Q2'04. Projected initially at 3400+, AMD seems to have added hundred point to the P-Rating to distinguish the dual channel socket 939 version from the single channel socket 754 versions given the fact that they operate at the same frequency. Athlon 64 2.2 GHz will thus be named 3400+ in version socket 754 (1 MB L2) and 3500+ in version socket 939 (512 KB L2). AMD thus seems to acknowledge by the same occasion that the profit brought by dual channel will be relatively weak, in the order of 5% as we mentioned previously.

bron

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
Femme schreef op 29 maart 2004 @ 16:20:
Officieel ondersteunen alleen de Opterons vanaf 2,0GHz DDR400. Dat het ook werkt op tragere Opterons is iets wat alleen bij een select groepje mensen bekend is.
Maar dat worden er steeds meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Ik volg het A64 verhaal alweer een tijdje maar nu zit ik met de volgende vraag / stelling, ff om het voor me duidelijk te houden (Ja ik heb de SP gelezen ;) )

- De Opteron blijft S940 met 1MB Cache en Dual Channel maar met ECC / REG modules.

- De huidige S754 A64 met 512KB / 1MB wordt langzaam uitgerouleerd en blijf tot 3700+ bestaan? (Ik lees, AMD wil meer op 512KB overgaan, zodat ze de Mhz'en hoger kunnen opschalen)
Is hier al sprake van de Newcastle?

- De huidige S940 A64FX 1MB Cache en Dual Channel maar nu nog met ECC / REG modules en gaat naar S939 toe en blijft FX heten en heeft dan S939, 1MB Cache en Dual Channel maar kan met standaard DDR latjes af?

- De S939 A64 doet zijn intrede en heeft Dual Channel met gewone modules. Hoeveel is zijn Cache dan? Blijft dit 512KB (Newcastle)? Wordt dit 1MB?

Zojah, wat is dan het verschil tussen de A64 en de A64FX als ze beiden op S939 zitten? Alleen de Cache? Is de FX hoger geklokt, of heeft tie optimalisaties?

Misschien een n00bvraag maar kon het zo gauw niet vinden ;)

Volgende vraag!? Zijn er al mensen die ervaring hebben met de SIS755, want daar lees ik goede prestaties over!

[ Voor 8% gewijzigd door Stinger666 op 08-04-2004 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

Stinger666 schreef op 08 april 2004 @ 21:12:
- De huidige S754 A64 met 512KB / 1MB wordt langzaam uitgerouleerd en blijf tot 3700+ bestaan? (Ik lees, AMD wil meer op 512KB overgaan, zodat ze de Mhz'en hoger kunnen opschalen)
Is hier al sprake van de Newcastle?
Newcastle bestaat alleen in de varianten 3000+ en 3200+:

Athlon 64 3400+ 1 MByte 2,2 GHz = Clawhammer
Athlon 64 3200+ 1 MByte 2,0 GHz = Clawhammer
Athlon 64 3200+ 512 KByte 2,2 GHz = Newcastle
Athlon 64 3000+ 512 KByte 2,0 GHz = Newcastle

Dan is er nog de eigenlijk voor OEM's bedoelde 2800+ versie:
Athlon 64 2800+ 512 KByte 1,8 GHz = Newcastle
- De huidige S940 A64FX 1MB Cache en Dual Channel maar nu nog met ECC / REG modules en gaat naar S939 toe en blijft FX heten en heeft dan S939, 1MB Cache en Dual Channel maar kan met standaard DDR latjes af?
Klopt.
- De S939 A64 doet zijn intrede en heeft Dual Channel met gewone modules. Hoeveel is zijn Cache dan? Blijft dit 512KB (Newcastle)? Wordt dit 1MB?
A64 op S-939 = 512 KB / Dual channel
AFX op S-939 = 1 MB / Dual channel

Verschil is dus grote in cache, en de AFX'en zullen natuurlijk wat eerder op een hogere kloksnelheid verschijnen. De A64's volgen dan gewoon een tijdje later.
Zojah, wat is dan het verschil tussen de A64 en de A64FX als ze beiden op S939 zitten? Alleen de Cache? Is de FX hoger geklokt, of heeft tie optimalisaties?
Alleen cache. En het voorrecht dat je een aantal maanden alleen de AFX op een hogere kloksnelheid kunt krijgen. Na verloop van tijd volgt een A64 op diezelfde kloksnelheid, en zal waarschijnlijk wel een hoger geklokte AFX verschijnen.
Verder zijn er geen verschillen.

Maar goed, das wat er volgens mij nu zo'n beetje bekend is. Socket 939 is nog niet gelanceerd namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
EaS schreef op 08 april 2004 @ 23:49:
[...]

[...]

Klopt.

[...]

A64 op S-939 = 512 KB / Dual channel
AFX op S-939 = 1 MB / Dual channel

Verschil is dus grote in cache, en de AFX'en zullen natuurlijk wat eerder op een hogere kloksnelheid verschijnen. De A64's volgen dan gewoon een tijdje later.

[...]

Alleen cache. En het voorrecht dat je een aantal maanden alleen de AFX op een hogere kloksnelheid kunt krijgen. Na verloop van tijd volgt een A64 op diezelfde kloksnelheid, en zal waarschijnlijk wel een hoger geklokte AFX verschijnen.
Verder zijn er geen verschillen.

Maar goed, das wat er volgens mij nu zo'n beetje bekend is. Socket 939 is nog niet gelanceerd namelijk.
Dank u voor deze uitleg, toch maar ff w8ten op de 2800+ en ff overclocken en dan als de S939 A64(FX) betaalbaar is daar voor kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

EaS schreef op 08 april 2004 @ 23:49:

NewCastle bestaat nog niet. De NewCastle is een echte 512KB processor, in tegenstelling tot de huidige 512KB processoren die in feite de helft van de volle 1MB L2 cache gebruiken.

De NewCastle core is fysiek anders dan de ClawHammer. De NewCastle mag je in de toekomstige socket 939's prikken.

Voor de duidelijkheid: Alle socket 754 processoren op it moment zijn ClawHammer's. NewCastle komt met socket 939 pas.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

silentsnow schreef op 09 april 2004 @ 00:01:
[...]

NewCastle bestaat nog niet. De NewCastle is een echte 512KB processor, in tegenstelling tot de huidige 512KB processoren die in feite de helft van de volle 1MB L2 cache gebruiken.

De NewCastle core is fysiek anders dan de ClawHammer. De NewCastle mag je in de toekomstige socket 939's prikken.

Voor de duidelijkheid: Alle socket 754 processoren op it moment zijn ClawHammer's. NewCastle komt met socket 939 pas.
Ja.... zoiets meende ik al. Of dat alleen de CG revisies met 512 KB zijn.

Maar hier beweren ze iets anders: http://www.tecchannel.de/hardware/1244/index.html

Misschien is het beter om te zeggen, dat er op dit moment waarschijnlijk nog een mix van Clawhammer/Newcastle CPU's in de schappen ligt (zoals bij palomino en thoroughbred) waarbij de clawhammers uitgefaseerd worden ... maar goed, voor echte duidelijkheid misschien even de pdf-jes op de AMD site doorduikelen (Revisies e.d.).

[ Voor 11% gewijzigd door EaS op 09-04-2004 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
silentsnow schreef op 09 april 2004 @ 00:01:
[...]

Dan zou je natuurlijk door het doorverbinden van bruggen toch nog de overige 512KB erbij kunnen aanschakelen, maar dat is nog niemand gelukt, anders hadden we dat wel gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Delta2 schreef op 29 maart 2004 @ 15:28:
[...]

Femme, zou ik misschien mogen weten of die 240 modellen van jou PC3200 ondersteunen, en if so, waar je ze gehaald hebt ?
Ik heb inmiddels twee PC3200 repen op de eerste proc en dat werkt gewoon op 400MHz. De andere proc draait nog met PC2100 in afwachting van de levering van de overige twee 512MB PC3200 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Nog iemand die iets weet over de SIS755 chipset? Zeker nu die NF3 250Gb er is, die wel erg vet is! Maar bijvoorbeeld die Asrock K8S8X, heeft iemand hier die? (Sorry, ik weet dat dit een ervaringen topic is, maar er is zo weinig over te vinden)

[ Voor 22% gewijzigd door Stinger666 op 10-04-2004 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Stinger666 schreef op 09 april 2004 @ 11:33:
[...]

Dan zou je natuurlijk door het doorverbinden van bruggen toch nog de overige 512KB erbij kunnen aanschakelen, maar dat is nog niemand gelukt, anders hadden we dat wel gehoord.
Dat is geen argument. Dit hoeft namelijk niet perse een bruggen kwestie te zijn.

Hetzelfde zou je in princiepe kunnen doen met diverse Celeron's, omdat ook Intel deze strategie ook gebruikt. Helaas is het nog niemand gelukt om in praktijk de uitgeschakelde cache van de Celeron's aan te zetten.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Valt me tegen van ons tweakers :/

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/28168/thumb.jpg
[ linkie ]

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
wat houdt dit in ik ben geen jap. 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

gp500 schreef op 11 april 2004 @ 01:25:
[...]

wat houdt dit in ik ben geen jap. 8)7 ;)
Het gaat om het plaatje van de socket 939 en de socket 940 processor. De pinlayout is, afgezien van die ene missense pin, toch iets anders.

De rode cirkels in de foto geven de verschillen aan. Het verschil rechtsboven was al bekend, maar de veranderde positie van twee van de vier pinvrije vakjes was nog niet bekend.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Zal wel met de hypertransport te maken hebben.
En dat van die bekende is de ecc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02
Hmm.. Ik zie liever de amd64 met 1mb cache en het paradepaartje amd-fx met 2mb cache

en dan voor de nieuwe athlon xp's op s754 512kb cache

Ik bedoel nu hebben de amd64's ook 1mb cache. Waarom dan halveren? Waarom niet gewoon het extra voordeel pakken van EN 1mb cache EN dual channel?

En 2 mb voor een paradepaartje wat amper verkocht wordt moet kunnen toch?

[ Voor 63% gewijzigd door Hertog_Martin op 12-04-2004 01:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Ik denk dat het komt omdat er nog een groot kwijl factor in het spel is dat ik het daar door niet helemaal helder kan zien.

Maar is idd wel vreemt dat het zolang lang heeft geduurd voor iemand het opviel.

Zou het te maken hebben met het feit dat ze bang zijn om een 939 in dual te draaien?

Dat mis ik nog wel een beetje een budget 64 bit dual systeem van AMD.

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op 12 april 2004 @ 01:36:
Hmm.. Ik zie liever de amd64 met 1mb cache en het paradepaartje amd-fx met 2mb cache

en dan voor de nieuwe athlon xp's op s754 512kb cache

Ik bedoel nu hebben de amd64's ook 1mb cache. Waarom dan halveren? Waarom niet gewoon het extra voordeel pakken van EN 1mb cache EN dual channel?

En 2 mb voor een paradepaartje wat amper verkocht wordt moet kunnen toch?
1MB is gewoon al veel.
Ik heb btw liever 200Mhz meer dan 512kb erbij.

Als je toch die 1MB nodig hebt moet je de fx maar kopen of een opteron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer word de nforce 3 mobo released ? Hier is namelijk veel onduidelijkheid over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:09
1MB is gewoon al veel.
Ik heb btw liever 200Mhz meer dan 512kb erbij.

Als je toch die 1MB nodig hebt moet je de fx maar kopen of een opteron.
Of een "oude" 3200+ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Verwijderd schreef op 12 april 2004 @ 13:32:
Wanneer word de nforce 3 mobo released ? Hier is namelijk veel onduidelijkheid over.
nForce3 moederborden liggen al bijna een half jaar in de winkel.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
silentsnow schreef op 12 april 2004 @ 19:24:
[...]

nForce3 moederborden liggen al bijna een half jaar in de winkel.
Hij zal de nForce3 250 bedoelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

nForce3 250 (Gb) komt met de introductie van socket 939 pas.

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Eerste reviews van de socket 754 - nForce 3 250 planken duiken op.

Lijkt me dan dat ze toch binnen afzienbare tijd in de winkels te krijgen moeten zijn.

Chaintech Zenith ZNF3-250 Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
silentsnow schreef op 12 april 2004 @ 21:31:
nForce3 250 (Gb) komt met de introductie van socket 939 pas.
De nForce3 150 is reeds een jaar te verkrijgen, (sinds opteron launch) echter is dat vanwege een 600+800Mhz HT bus nooit een succes geworden. nForce2 250 zal voor 3 verschillende sockets beschikbaar zijn...

- nForce3 250 / Gb voor s754 is eind van deze maand leverbaar in Nederland.
- nForce3 250 / Gb voor s939 is vanaf eind mei leverbaar (direct bij launch s939)
- nForce3 250 / Gb voor s940 (single en dual) weet ik zo niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
In het kader van nieuwsberichten integraal overnemen :) :

SiS 756 Athlon 64 FX dual channel ddr400 memory performance
Posted by overclocker at 14:10

The SiS756, a HyperTransport™ to PCI-E/MuTIOL® Bridge, integrates a high performance HyperTransport™ interface for AMD Athlon64FX processor family, PCI-Express x 16 interface, and SiS MuTIOL® Technology, which connects with SiS965/965L MuTIOL Media IO.

The HyperTransport™ interface of SiS756 features the HyperTransport™ complaint bus driver technology to support AMD Athlon64FX processors up to 2000MT/s data rate.Afbeeldingslocatie: http://www.ocworkbench.com/2004/archives/apr/sis756.jpg
PCI Express is a new standard of I/O interconnect. It has several advantages over legacy PCI. Furthermore, it is PCI compatible in software. SiS756 integrates a X16 Host-to-PCI Express bridge that is compliant with PCI Express SPEC 1.0a. It also has lane reversal capability to provide maximum flexibility.

SiS MuTIOL technology is developed into three layers, the Multi-Threaded I/O Link Layer delivering 1.2 GB/s bandwidth to connect embedded DMA Master devices and external PCI masters to interface to Multi-Threaded I/O Link Layer, the Multi-Threaded I/O Link Encoder/Decoder in SiS965/965L to transfer data with 1GB/s bandwidth from/to Multi-Threaded I/O Link Layer to/from SiS756, and the Multi-Threaded I/O Link Encoder/Decoder in SiS756 to transfer data with 1GB/s from/to memory sub-system to/from the Multi-Threaded I/O Link Encoder/Decoder in SiS965/965L

See how well it fares when the Socket 939 scores with dual channel DDR400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
De specs van de
MSI K8N Platinum - nForce3 250 GB s754 staan online.

Afbeeldingslocatie: http://www.msi.com.tw/images/product_img/mbd_img/7030Platinum.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door The Source op 13-04-2004 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
Leuke specs, maar moeten ze nou persee die gore kleuren overal opspuiten. Hier heeft echt iemand met veel 'fanta' de sloten en connectors zitten inkleuren.

Die Sis756 ziet er goed uit trouwens. Z'n broertje de 755 doet het ook al zo lekker voor de A64.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.

T.T.

Sowieso

Afbeeldingslocatie: http://mbnet.fi/elixir/NV40/10813058804U5m1JdTdm_4_2_l.jpg
DirectX 9.0c AMD64 support? Waaraan moet ik denken? SIMD ondersteuning of 64-bit paden :?

[ Voor 3% gewijzigd door T.T. op 14-04-2004 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Weer interessant nieuwtje over Newcastle;

De 3200+ en 3400+ met de model 4 core worden vervangen met de model C core (Newcaslte core dus) aan het einde van Q2. CPU ID wijzigd van F4A in FC0. Cache wordt gehalveerd en clockspeed gaat 200Mhz omhoog om de CPU rating hetzelfde te houden. De 3000+ zal ook vervangen worden door een model C core, echter blijft cache en speed hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
T.T. schreef op 14 april 2004 @ 08:59:
[afbeelding]
DirectX 9.0c AMD64 support? Waaraan moet ik denken? SIMD ondersteuning of 64-bit paden :?
DirectX is een 32bit applicatie, wellicht wordt deze aangepast voor AMD64, zodat deze ook in 64bits mode kan draaien. Niet meer dan logisch willen wij spellen spelen op een 64bit OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, en waarom zit er dan een 64-bit DxDiag in WinXP64?

(Run DxDiag en ziet een knopje "run 64-bit DxDiag")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
The Source schreef op 15 april 2004 @ 19:08:
Weer interessant nieuwtje over Newcastle;

De 3200+ en 3400+ met de model 4 core worden vervangen met de model C core (Newcaslte core dus) aan het einde van Q2. CPU ID wijzigd van F4A in FC0. Cache wordt gehalveerd en clockspeed gaat 200Mhz omhoog om de CPU rating hetzelfde te houden. De 3000+ zal ook vervangen worden door een model C core, echter blijft cache en speed hetzelfde.
Ik zie twee situaties die hier achter kunnen zitten:
- ze hebben productiefaciliteiten overgeschakeld van Athlon XP -> Athlon 64.

Nog twee andere, die ik heel onwaarschijnlijk vind:
- Ze schakelen van opteron -> athlon 64 over op een stuk van een Fab. (De opteron wordt geaccepteerd door vrijwel alle grote OEM's.. tja, dan zou ik hem ook opeens minder gaan produceren)
- de 512 KB extra cache houdt het schalen van de cpu enorm tegen, maar de cpu zelf wil wel (kan zo zijn.. maarja, je kan je cache ook langzamer laten draaien.. zoals... Intel ja)

Het betekent trouwens ook ze vertrouwen hebben in het schalen van de newcastle core. Ze willen namelijk de 3700+ halen, wat dus 200 Mhz meer is dan de 3400+ nu (http://twww.tweakers.net/nieuws/30533/)

Die 3700+ gaat zijn rating dus niet echt eer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

De newcastel is nu te bestellen bij www.mindfactory.de

AMD64, 3000+, 2000mhz, Box, AP/AR
sockel 754, Clawhammer Kern, 512 KB Cache, inkl, passendem Kuhler, FBS 400

Euro 199,98

AMD64 3000+, 2000MHZ, Box AX

sockel 754, Newcastle Kern, 512 KB Cache, incl passendem Kuhler, FBS 400Mhz

Euro 215,00

Wel opmerkelijk dat het 15 Euro duurder is.
Nu maar hopen dat het snel omzet naar een prijs voordeel vanwege de geodkopere productie kosten. :P

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02
Zijn er al geupdate roadmaps?

zit nu naar een roadmap te kijken waar voor Q2 een 3400+ en een 3700+ staat en een 4000+ voor q4

Maar blijkt nu dus dat er 25 mei een 3500+ en een 3800+ komen.

Je gaat me toch niet zeggen dat ze daarna in ruim 6 maanden tijd maar 200mhz er bovenop doen??

Is het niet realistischer dat ze in Q3 met een 4100+ ongeveer komen en in Q4 een 4500+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Tom's hardware (pre)view van de MSI nForce 3 250 GB Platinum edition:
http://www.tomshardware.com/motherboard/20040420/index.html

Nog wat interessante info uit dat artikel:

- In 2004, socket 754 will dominate AMD's unit sales. But as early as next year, the tide should turn in favor of socket 939.

- In the summer, Athlon64 processors based on AMD's 90 nm version will come with a dual-channel DDR controller. Their nomenclatures will be the code-name Winchester, or Athlon64 3800+, and code-name San Diego, or Athlon64 FX 55. Both will be for socket 939 with a 1 GHz HyperTransport capability and a SSE3 instruction set extension. We can expect the 4200+ by the first quarter 2005.

- While AMD wants to downgrade socket 754 almost to a pure 32 bit platform, hopes for success in 2005 are based on the Toledo 90 nm chip and socket 939. If the processor were to get a DDR2 memory interface by then, we would once again expect a new processor socket to be launched. Since DDR2-DIMMs have 240 rather than 184 contacts, operation of a DDR2 Athlon64 in socket 939 is not possible with conventional 32 bit DDR2 DIMMs. One possible solution in that case would be 64 bit modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hertog_Martin schreef op 15 april 2004 @ 22:23:
Zijn er al geupdate roadmaps?

zit nu naar een roadmap te kijken waar voor Q2 een 3400+ en een 3700+ staat en een 4000+ voor q4

Maar blijkt nu dus dat er 25 mei een 3500+ en een 3800+ komen.

Je gaat me toch niet zeggen dat ze daarna in ruim 6 maanden tijd maar 200mhz er bovenop doen??

Is het niet realistischer dat ze in Q3 met een 4100+ ongeveer komen en in Q4 een 4500+ ?
Op S754 komt nog een 3700+ (3400+ is er al) en mss nog een 4000+

Op S939 komt een 3500+, 3800+ en 4000+ (en nog verder). Wat dus op die roadmap staat is gewoon waar, alleen geldt die roadmap dan alleen voor S754 :)

edit:

K had niet heel je post gelezen...

2H04 brengt idd weinig nieuws... tenminste, op A64-gebied. Dat is jammer.. :O

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2004 19:16 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.