[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.363 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 februari 2004 @ 09:38:
de 64-bit linux geeft wel degelijk een preformance boost ten opzichte van de 32 bit versie (suse 9.0 pro) alleen kost ook 2x zoveel.
en, gratis, voorlopig nog een heleboel geklooi (zie de nieuwe T.net server).

Overigens: je hebt op een gameserver geen GUI nodig, dus ik denk dat Debian ofzo handiger is, en dat is wél gratis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das waar ;) en een gui neemt ook nog eens een heleboel werkgeheugen in beslag

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27
Alienware gaat een AMD doos bouwen met 98 Opteron processors:
http://www.alienware.com/...leName=press_fiu_0204.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geinig :)
http://www.theinformationminister.com/press.php?ID=612273031
http://www.theinquirer.net/?article=14255

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2004 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

ik heb een vraag over de AMD Opteron processor. Ik heb nog niet erg veel verstand van computers dus dit zal wel een makkelijke vraag voor jullie zijn :)

Moet je als je Dual Opteron moederbord koopt twee AMD Opteron processoren hebben. Of kan je ook met maar één processor op het moederbord werken?

Ik vraag dit omdat meteen twee AMD Opteron processoren erg duur is, maar ik wil wel in de loop van het jaar nog een tweede AMD Opteron processor kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee dat hoeft niet, ik weet niet of je dan wel 2 gelijke snelheden moeten hebben.

denk het ook niet, dus dan kan je eerst een 246 kopen (lager niet toch ;) ) en laten r een 246 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 18:36

EaS

Ik zag op het forum van aceshardware een interessante link naar een filmpje waar op Stanford University een gastcollege gegeven word door een iemand van AMD (Kevin McGrath).
Aan zo'n beetje het eind van het filmpje zegt ie ook nog even wat we allemaal kunnen verwachten in de nieuwe Hammer stepping. Wel interessant dacht ik !
Als je even goed kijkt, zie je er ook SSE3 tussen staan.

Dus goed 2 a 3 maand nadat Intel Prescott gelanceerd heeft, heeft AMD de Prescott New Instructions ook al aanboord:

Afbeeldingslocatie: http://www.cafebla.nl/fotoalbums/albums/userpics/11166/newhammer.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Tof :) Welke stepping is dat dan?
Mss is dat de reden van het uitstel van s939

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 februari 2004 @ 15:20:
Hey,

ik heb een vraag over de AMD Opteron processor. Ik heb nog niet erg veel verstand van computers dus dit zal wel een makkelijke vraag voor jullie zijn :)

Moet je als je Dual Opteron moederbord koopt twee AMD Opteron processoren hebben. Of kan je ook met maar één processor op het moederbord werken?

Ik vraag dit omdat meteen twee AMD Opteron processoren erg duur is, maar ik wil wel in de loop van het jaar nog een tweede AMD Opteron processor kopen.
gp500 antwoordde daarop op 21 februari 2004 @ 16:38:
Nee dat hoeft niet, ik weet niet of je dan wel 2 gelijke snelheden moeten hebben.

denk het ook niet, dus dan kan je eerst een 246 kopen (lager niet toch ;) ) en laten r een 246 of hoger.
Zou het dan ook misschien mogelijk zijn om één Opteron processor en één FX processor op één moederbord te plaatsen?

Dat zou toch wel een mooie combinatie zijn _/-\o_

Stel je voor als je dit kon zeggen
Ik heb een AMD Opteron FX-51 computer O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

EaS schreef op 22 februari 2004 @ 17:44:
Ik zag op het forum van aceshardware een interessante link naar een filmpje waar op Stanford University een gastcollege gegeven word door een iemand van AMD (Kevin McGrath).
Aan zo'n beetje het eind van het filmpje zegt ie ook nog even wat we allemaal kunnen verwachten in de nieuwe Hammer stepping. Wel interessant dacht ik !

Dus goed 2 a 3 maand nadat Intel Prescott gelanceerd heeft, heeft AMD de Prescott New Instructions ook al aanboord:

[afbeelding]
Ik las het ook al op Ace's. Zien eruit als een hele solide update. Aangezien men het over een nieuwe stepping heeft, zou je denken dat deze verbeteringen zelfs al voor de 90nm cores zullen verschijnen.

Ik ga maar even wachten met het upgraden van mijn dual Opteron 240's (ook omdat de snelheid me prima bevalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 19:31:
Zijn hier mensen die een Asus K8V Deluxe moederbord hebben en die daarin CAS2 of CAS2,5 PC3200 geheugen stabiel draaien? Ik zou in mijn nieuwe Athlon 64 systeem graag zulk soort geheugen stoppen, maar op de site van Asus zie ik alleen maar compatible CAS3 geheugen staan. Kingmax is een uitzondering (CAS2,5), maar dit merk ken ik niet en ik zie het ook niet in de pricewatch staan.

Hier lees ik dat snel geheugen nogal wat problemen kan geven i.c.m. een Athlon 64, vandaar dat ik eerst wil weten wat wél goed werkt voordat ik iets aanschaf.
Ik gebruik 2x512mb kingston Valueram PC3200 CL2.5 erin en het draait goed tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Dat HP Opteron "gaat" is een feit geworden, later vandaag zal er pressconference plaatsvinden zo las ik, maar de specs van het eerste Opteron systeem zijn al verschenen op de site van HP:

HP ProLiant DL145:

What's New
New 1U server supports 2 AMD Opteron 200 Series Processors, running up to 2.2GHz with 1MB L2 cache and HyperTransport Technology

At A Glance
• AMD Opteron 8000 series chipset with HyperTransport technology
• 1GB or 2GB of PC2700 DDR SDRAM running at 333MHz with Advanced ECC capabilities standard, expandable to 16GB
• Integrated Dual Broadcom 10/100/1000 NICs (Wake on LAN and PXE capable)
• One 40GB ATA hard drive standard with support for up to two Non-Hot-Plug ATA or SCSI hard drives
• One PCI-X 64-bit/133MHz PCI slot
• Integrated ATI Rage XL with 8MB SDRAM video
• 500W Power Supply (Non-Hot Plug, auto-switching)
• IMPI v1.5 server management controller with dedicated Ethernet management port
• 1 x Front and 1 x Rear USB and serial ports
• Rear accessible shared serial port
• ROM Setup Utility
• Protected by HP Services, including a one-year, limited warranty, Parts only 1 year limited Global warranty - Certain restrictions and exclusions apply. Consult the Customer Support Center at 1-800-345-1518 for details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
dat At a glance deel lijkt nou niet echt heel vrolijk, of is dit dtandaard bij 1u's

:Non-Hot-Plug ATA
:(Non-Hot Plug, auto-switching)

Protected by HP Services, including a one-year, limited warranty, Parts only 1 year limited Global warranty - Certain restrictions and exclusions apply

1 jaar garantie is nou niet veel dacht ik boxed cpu b.v. is 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Die DL145 is een low-end 1U doos voor clusters en simpele webservers. De specs zijn vergelijkbaar met de DL140 die wij onlangs als devserver hebben geïnstalleerd. Dat was ook een erg simpele bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Er komen dus waarschijnlijk hoogwaardigere versies, zal wel want dan verdienen ze er ook weer meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.theinquirer.net/?article=14367

New HP ProLiant DL145 excels in performance under the
WebBench™ 5.0 benchmark
· First HP 1U, 2P AMD Opteron™ server
· Performance up to 57% higher than similarly configured Intel-based server
· Improved scalability

http://h18004.www1.hp.com...hmarks/dl145-webbench.pdf

Ziet er veelbelovend uit. Hopelijk mag ik spoedig met Proliants met Opterons spelen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op http://www.xbitlabs.com/a.../display/ecs-755a2_2.html staat:
Moreover, if the Athlon 64 system has three memory modules, it automatically loses the useful and interesting Cool’n’Quiet technology.
Weet iemand waarom CnQ niet meer werkt als je drie DIMMs gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Denk dat bij dit bord het dan niet mogelijk is om de fsb/geheugenfrequentie te verlagen.

Net zoals met dual channel bij 3 en ook dubbelzijdig geheugen.

denk ik hoor, maar misshcien wordt die frequentie niet verlaagt met CnQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Ik heb 'eindelijk' mijn asus k8v deluxe met een a64 3000+ binnen met boxed cooler. Wat mij direct opviel was dat de processor ongelooflijk koel is. Slechts 40 graden (idle) heet werd de proc. Dit vind ik toch enigzins vreemd aangezien die boxed koeler nou ook niet top-of-the-bill is en dat die a64's meer watt verbruiken dan mijn thunderbird.

Afijn, ik ben voorlopig tevreden.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Voor wat het waard is, mijn 3200 doet 33 graden dus het kan nog koeler :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen er is mij iets opgevallen als ik winXP 64 draai.
De proc wordt een stuk warmer in winXP 64 dan in winXP 32.
Zou dat kunnen komen omdat hij nu de 64bitt instructies gebruikt?
Want dat is het eenigen wat ik kan bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Iemand een idee wanneer die nieuwe stepping (zuiniger, 1000mhz in low mode)AMD64 CPU in de winkels liggen?

Krijgen alle CPU (AMD64 3000+) deze stepping of alleen de nieuwe die nog moeten uitkomen??

Ik wil graag een 3400+ met deze nieuwe stepping voor in mijn barebone :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 21:16:
Beste mensen er is mij iets opgevallen als ik winXP 64 draai.
De proc wordt een stuk warmer in winXP 64 dan in winXP 32.
Zou dat kunnen komen omdat hij nu de 64bitt instructies gebruikt?
Want dat is het eenigen wat ik kan bedenken.
Cool'nQuiet uitstaan in WinXP64? Om hoeveel graden heb je 't dan?

(WinXP64. Een paar minuten na een uurtje UT2004 volgens AIDA32
36/37 graden idle)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2004 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47
EaS schreef op 22 februari 2004 @ 17:44:

[afbeelding]
Enkele van de nieuwe features zitten in de CG revisie, dus ik neem aan dat al deze nieuwe features betrekking hebben op de CG revisie. Dus als dat klopt dan zit SSE3 ook in de CG revisie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 februari 2004 @ 23:31:
[...]

Cool'nQuiet uitstaan in WinXP64? Om hoeveel graden heb je 't dan?

(WinXP64. Een paar minuten na een uurtje UT2004 volgens AIDA32
36/37 graden idle)
Ik heb Cool'nQuiet uitstaan zowel in winXP 64 als winXP 32 :)
Met winXP 32 haal ik een stres temp van 35 Graden.
En met winXP 64 heb ik een stres temp van 44 Graden.
Dit is op een A64 3000+@2550mhz@1,720volt.
En wat ook opvalt is dat de voeding iets wat meer gestrest wordt met winXP 64.
Er zijn in iedergeval meer users die hier last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
The Source schreef op 29 februari 2004 @ 01:23:
[...]

Enkele van de nieuwe features zitten in de CG revisie, dus ik neem aan dat al deze nieuwe features betrekking hebben op de CG revisie. Dus als dat klopt dan zit SSE3 ook in de CG revisie.
Die sse3 komt volgens mij pas bij de volgende CPu-serie 90nM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

gp500 schreef op 29 februari 2004 @ 02:01:
[...]

Die sse3 komt volgens mij pas bij de volgende CPu-serie 90nM
ik lees weer eens niet |:(

[ Voor 15% gewijzigd door silentsnow op 29-02-2004 08:12 ]

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emcee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:14
ken schreef op 28 februari 2004 @ 22:57:
Iemand een idee wanneer die nieuwe stepping (zuiniger, 1000mhz in low mode)AMD64 CPU in de winkels liggen?

Krijgen alle CPU (AMD64 3000+) deze stepping of alleen de nieuwe die nog moeten uitkomen??

Ik wil graag een 3400+ met deze nieuwe stepping voor in mijn barebone :)
bij gistron staat er een 3400+ amd 64 proc. met de cg stepping in de prijslijst, de voorraadindicatie geeft wel aan dat er geen voorraad van is dus zal nog wel niet leverbaar zijn(?), mar lijkt me wel een indicatie dat proc. met de cg stepping er aan zitten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Emcee schreef op 29 februari 2004 @ 15:42:
[...]

bij gistron staat er een 3400+ amd 64 proc. met de cg stepping in de prijslijst, de voorraadindicatie geeft wel aan dat er geen voorraad van is dus zal nog wel niet leverbaar zijn(?), mar lijkt me wel een indicatie dat proc. met de cg stepping er aan zitten te komen.
Thanx

Zal het in de gaten houden :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
socket 939 zal dual channel en 1Ghz HT zijn. De chipsets (nForce3 250, K8T800 Pro) zullen door sommige fabrikanten ook op socket 754 gebruikt worden zodat deze hoger en beter over te klokken zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 19:31:
Zijn hier mensen die een Asus K8V Deluxe moederbord hebben en die daarin CAS2 of CAS2,5 PC3200 geheugen stabiel draaien? Ik zou in mijn nieuwe Athlon 64 systeem graag zulk soort geheugen stoppen, maar op de site van Asus zie ik alleen maar compatible CAS3 geheugen staan. Kingmax is een uitzondering (CAS2,5), maar dit merk ken ik niet en ik zie het ook niet in de pricewatch staan.

Hier lees ik dat snel geheugen nogal wat problemen kan geven i.c.m. een Athlon 64, vandaar dat ik eerst wil weten wat wél goed werkt voordat ik iets aanschaf.
Mezelf maar gequote, want ik zou hier toch wel graag een afdoende antwoord op willen hebben. Ik ben een Athlon 64 systeem aan het samen stellen en ik loop vast op het geheugen. Zoals gezegd wil ik CAS2 of CAS2,5 geheugen hebben, maar ik lees dat het meeste geheugen met deze latencies nogal wat problemen geeft i.c.m. A64 moederborden. Welk merk/type geheugen draait nou wel stabiel op deze snelheid? De geheugen compatibiliteit is echt een ramp als ik alle verhalen lees...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

@ Vertex

Ik heb Corsair DDR-SDRAM PC3200LL matched pair

CAS Latency 2.0
RAS/CAS delay 3 clocks
RAS Precharge 2 clocks
TRAS 6 clocks
TRC 11 clocks
DRAM Idle timer 16 clocks

Misschien heb je wat aan deze gegevens

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 01 maart 2004 @ 22:53:
@ Vertex

Ik heb Corsair DDR-SDRAM PC3200LL matched pair

CAS Latency 2.0
RAS/CAS delay 3 clocks
RAS Precharge 2 clocks
TRAS 6 clocks
TRC 11 clocks
DRAM Idle timer 16 clocks

Misschien heb je wat aan deze gegevens
Dit draait gewoon goed stabiel op je Asus K8V Deluxe? Waar heb je dit gekocht? En zou je misschien het type nummer kunnen geven.

In ieder geval alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs CAS 3 lijkt soms nog voor problemen te zorgen:
http://www20.tomshardware...board/20040112/index.html

Quote conclusie:
"Moever, as our test has shown, when two DIMM modules are used on most of today's commerically-available motherboards, often incomprehensible problems can be expected"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 22:55:
[...]
Dit draait gewoon goed stabiel op je Asus K8V Deluxe? Waar heb je dit gekocht? En zou je misschien het type nummer kunnen geven.

In ieder geval alvast bedankt.
Natuurlijk draait dat goed en stabiel. Ik weet wel wat ik uitkies :)

TWINX1024-3200LL
Lot# 0351022
@ Yorcom

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 01 maart 2004 @ 22:59:
Zelfs CAS 3 lijkt soms nog voor problemen te zorgen:
http://www20.tomshardware...board/20040112/index.html

Quote conclusie:
"Moever, as our test has shown, when two DIMM modules are used on most of today's commerically-available motherboards, often incomprehensible problems can be expected"
Ik heb vrijdag een systeem in elkaar gezet met een MSI K8T Neo en een Athlon 64 3000+ en die wil niet werken met meer dan twee DIMMs. Zowel Kingston ValueRAM CAS 3 DDR400 als Corsair XMS DDR400 wil niet werken met twee DIMMs :? .

Dit is wel cool: Windows XP 64-bit Editon zal NUMA ondersteunen dus dual Opteron-gebruikers met een dikke plank gaan alle andere systemen er dik uittrekken wat betreft geheugenbandbreedte. GamePC haalt 10GB/s in zijn benchmarks. De invloed op de performance in Photoshop en Unreal Tournament is wel minimaal. Wellicht is er een grote verschil meetbaar in benchmarks die beide processors maximaal belasten en ook nog eens veel bandbreedte verbruiken.

http://www.gamepc.com/lab...p?id=opteronmemory&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op 02 maart 2004 @ 01:08:
[...]

Ik heb vrijdag een systeem in elkaar gezet met een MSI K8T Neo en een Athlon 64 3000+ en die wil niet werken met meer dan twee DIMMs. Zowel Kingston ValueRAM CAS 3 DDR400 als Corsair XMS DDR400 wil niet werken met twee DIMMs :? .
En als je ze i.p.v. in bank 1 & 2 in bank 1 & 3 zet? Schijnt bij sommige mensen te helpen. Als je systeem helemaal niet opstart kun je de geheugen modules ook even op DDR333 snelheid zetten, maarja, dat is wel een noodoplossing. Als je systeem op die snelheid werkt is het gewoon wachten op een BIOS update die de geheugen problemen oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op 02 maart 2004 @ 01:08:
[...]

Na ellende met 2 sticks van TwinMOS(2de stick kwam Memtest86+ niet door)
gebruik ik ook Kingston ValueRam CAS3 met MSI K8T NEO:

2x Kingston KVR400X64C3A/512 met Infineon HY25D256800BT-5B

(Staat op de Asus K8V lijst van compatible geheugen (MSI K8T heeft dezelfde chipset en de geheugencontroller zit allebei op de proc.))
Draait ook op CAS2.5 perfect. CAS2 is te veel van 't goede.
Heeft al m'n "duurtesten" doorstaan.

Copy paste uit AMD 64 3400+ Spellen lopen vast

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 18:58
Laatst moest ik een Athlon 64 systeem in elkaar zetten en deze crashte de hele tijd in spellen na een tijdje. Het was een Athlon 64 3000+ op een Abit KV8-MAX3 moederbord met 2 * 512 MB PC 3200 Twinmos geheugen op CAS 2.5. Toen ik mijn Corsair PC3200 PRO CAS 2 geheugen erin deed werkte alles perfect en ik dacht toen dus dat het Twinmos geheugen stuk was.

Dus toen hebben we de twee Twinmos reepjes omgeruild voor nieuwe, omdat ik dacht dat ze stuk waren. Nadat deze erin werden geplaatst deed hetzelfde probleem zich nog steeds voor. Nu wordt er dus Corsair geheugen ingeplaatst, omdat dit wel werkt.

Ik weet niet of dat iemand anders dit ook heeft meegemaakt, maar het is wel lekker raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NexuZ schreef op 02 maart 2004 @ 12:25:
Toen ik mijn Corsair PC3200 PRO CAS 2 geheugen erin deed werkte alles perfect...
Dat is toch dat geheugen met ingebouwde LEDjes?
Ik weet niet of dat iemand anders dit ook heeft meegemaakt, maar het is wel lekker raar?
Je bent zeker niet de enige, heel veel mensen hebben problemen met het draaien van 2 of meer DIMMs op A64 moederborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb nu twee DDR400 CL2,5 repen van TwinMOS en die werken wel. Ik kreeg zonet wel een bluescreen met het geheugen op CAS 2,5 maar dat kan komen omdat het systeem iets is overgeklokt. Op CAS 3 heb ik nog geen problemen gehad.

Cool 'n' Quiet werkt wel ideaal in combinatie met SpeedFan. De fan van de Zalman CNPS-7000Cu staat een groot deel van de tijd gewoon stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga denk ik maar op goed geluk voor Corsair TwinX1024-3200LLPRO. LEDjes vind ik wel leuk en het is erg rap geheugen (2-3-2-6). Heb het op internet in diverse A64 zien zitten, en naar het schijnt werkt dit gewoon goed.
Femme schreef op 02 maart 2004 @ 16:34:
Cool 'n' Quiet werkt wel ideaal in combinatie met SpeedFan. De fan van de Zalman CNPS-7000Cu staat een groot deel van de tijd gewoon stil.
Was het installeren van die 7000Cu erg problematisch, of ging dat gewoon eenvoudig en veilig? Ik wil zo'n ding ook op m'n Athlon 64 gooien, maar ik twijfel nog een beetje vanwege het gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Socket 754 heeft een solide bevestigingsmechanisme dus dat gewicht is niet zo'n probleem. Het bevestigen gaat veel makkelijker dan bij Socket A met zo'n irrante clip die je vanuit onmogelijke posities onder hoogspanning om het socket moet lepelen. De CNPS-7000Cu kun je gewoon vastschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat zover dat je niet alleen naar merknaam + PC3200 moet kijken, maar echt moet kijken naar wat voor chips op het reepje zitten.

Met name bij TwinMOS zit hier veel verschil tussen.

Dus niet alleen Kingston ValueRAM PC3200 CAS 3,
maar ook de gebruikte chippies zoals:
Kingston ValueRAM is er zo bijvoorbeeld met Infineon en Hynix geheugen.
De versie my Hynix geheugen schijnt zelfs op CAS2 perfect te draaien.

Een letter/cijfer verkeerd kan al incompatible of compatible betekenen.
Let ook gelijk op aanbevolen voltage. Wordt 2.6 aangegeven, knal 'm dan handmatig op 2.6v

Als laatste maakt latency tussen 3 en 2.5 voor een Athlon64 systeem aardig wat uit, dus niet geheel onbelangrijk ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 17:14:
Het gaat zover dat je niet alleen naar Merknaam + PC3200 moet kijken, maar echt moet kijken naar wat voor chips op het reepje zitten. [...]
Dat is voor de gemiddelde tweaker al bijna niet meer bij te houden. Hopelijk komt die cg stepping snel en zal ook de Socket939 versie wat minder kieskeurig zijn.
Als je geheugen koopt dat voldoet aan de PC3200 standaard, dan mag je mijn inziens gewoon verwachten dat het goed werkt.

Overigens Femme, dat ze geen snelheidswinst zagen bij Unreal, zou er volgens mij ook aan kunnen liggen dat bij het ontwerp van die spellen geen rekening wordt gehouden met zulke absurde (10GB/s) geheugen bandbreedtes. Daarnaast verschuift natuurlijk gewoon het probleem van de ene bottleneck naar de andere. Bij spellen zal dit voorlopig wel CPU/GPU blijven.

[ Voor 26% gewijzigd door T.T. op 02-03-2004 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ook voor de nieuwe stepping in de hoop dat de geheugen problemen dan opgelost zijn. Op Gistron.nl vermelden ze versie nummers bij de processoren, en de ADA3400AEP5AR staat er al tussen, alleen jammer dat ze hem nog niet op voorraad hebben. Zijn er nog meer zaken die versie nummers vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T.T. schreef op 02 maart 2004 @ 17:17:
[...]

Dat is voor de gemiddelde tweaker al bijna niet meer bij te houden. Hopelijk komt die cg stepping snel en zal ook de Socket939 versie wat minder kieskeurig zijn.
Als je geheugen koopt dat voldoet aan de PC3200 standaard, dan mag je mijn inziens gewoon verwachten dat het goed werkt.

Overigens Femme, dat ze geen snelheidswinst zagen bij Unreal, zou er volgens mij ook aan kunnen liggen dat bij het ontwerp van die spellen geen rekening wordt gehouden met zulke absurde (10GB/s) geheugen bandbreedtes. Daarnaast verschuift natuurlijk gewoon het probleem van de ene bottleneck naar de andere. Bij spellen zal dit voorlopig wel CPU/GPU blijven.
Je zou het mogen verwachten dat de fabrikanten zich aan de PC3200 jedec houden. Maar dat is echter niet altijd zo. Ouder TwinMOS geheugen met TwinMOS chips zijn betere als de nieuwere. Go figure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.anandtech.com/printarticle.html?i=1982
AMD Opteron vs. Intel Xeon: Database Performance Shootout
Date: March 02, 2004
Final Words
The 533MHz FSB 2MB L3 Prestonia based Xeon manages to help Intel tremendously in keeping competitive with the Opteron. In fact, under heavy enough workloads there is virtually no performance difference between a 3.2GHz Xeon and a 2.2GHz Opteron (x48). It isn't until you move to 4-way configurations that AMD's platform architecture begins to flex its muscle. That being said, Intel has done an incredible job of keeping up performance wise in 2-way configurations; we have a much better showing here than we did in the web server test.

Interestingly enough, while the new Gallatin Xeon MPs have a massive 4MB L3 cache, most of that cache will end up being used to keep traffic off of the bandwidth starved 400MHz FSB. The performance gap between the Opteron 848 and the Xeon MP is amplified significantly once you move to a 4-way setup; the Xeon's shared bus just can't cut it anymore, not at 400MHz. AMD's point-to-point Hyper Transport implementation helps extend their performance advantage significantly. An 8-way Opteron vs. Xeon comparison would not be pretty.

In a matter of months, Intel will begin transitioning their Xeon line to 90nm cores - more specifically Nocona (the replacement for the current Prestonia Xeon). The 90nm Xeons will be Prescott derived, which means they get all of the bittersweet changes that went into Prescott. At the same time, this next generation of Xeon processors will enable Intel's 64-bit IA-32e instruction set (read: x86-64). From a performance perspective we would expect the 90nm cores to perform noticeably worse than the current Xeons on a clock for clock basis, but it seems that Intel is avoiding an embarrassing launch by releasing the first Nocona based Xeons at 3.6GHz. With Nocona, Intel will also introduce the 800MHz FSB to the Xeon family - definitely a much needed step in the right direction. For 4-way servers, Intel will have to wait a bit longer; it won't be until the first quarter of 2005 before 64-bit extensions make their way into the Xeon MP processors using the 90nm Potomac core.

The comparison we've made here is a very important one; it identifies Intel's strengths and their weaknesses with Xeon, and it crowns Opteron a clear multiprocessor winner. An area that we didn't touch on is cost, which is where AMD truly shines. The Opteron 848 processors we tested are around 1/2 the price of Intel's 2MB L3 Xeon MPs and we have not seen retail data on how expensive the 4MB parts will be.

In a 4-way configuration AMD's Opteron cannot be beat, and thus it is our choice for the basis for our new Forums database server. We'll be documenting that upgrade in a separate article so stay tuned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040302091145.html
The world’s second largest microprocessor maker is also on track with its transition to 90nm process technology, according to Robert Rivet. The first production silicon will be made in AMD’s Fab30 in Dresden, Germany, in around 5 weeks, sometime in April. Actual commercial production of AMD’s 90nm processors will start in July with availability of the actual products in “September-October-November” timeframe. AMD’s 90nm Silicon-on-Insulator (SOI) fabrication process is now “nearly fully qualified”, stated AMD’s Chief Financial Officer.

Robert Rivet said nothing about architectural changes for the Athlon 64 and Opteron processors at 90nm process technology, except that the die size for the next-gen Athlon 64 will be “sub-100 square millimeters”; not more than 102 square millimeters, which is a little bit smaller compared to arch-rival Intel’s Pentium 4 “Prescott” die size of 112 square millimeters.

Quite natural capabilities of future-generations Athlon 64 and Opteron microprocessors could be SSE3 technology, improved pre-fetch mechanisms, DDR-II memory support as well as thermal throttling. Technology execs from AMD recently confirmed innovations with exception of DDR-II SDRAM, which is also rumoured to be added into future Opteron CPUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op 02 maart 2004 @ 17:14:
Het gaat zover dat je niet alleen naar merknaam + PC3200 moet kijken, maar echt moet kijken naar wat voor chips op het reepje zitten.

Met name bij TwinMOS zit hier veel verschil tussen.

Dus niet alleen Kingston ValueRAM PC3200 CAS 3,
maar ook de gebruikte chippies zoals:
Kingston ValueRAM is er zo bijvoorbeeld met Infineon en Hynix geheugen.
De versie my Hynix geheugen schijnt zelfs op CAS2 perfect te draaien.

Een letter/cijfer verkeerd kan al incompatible of compatible betekenen.
Let ook gelijk op aanbevolen voltage. Wordt 2.6 aangegeven, knal 'm dan handmatig op 2.6v

Als laatste maakt latency tussen 3 en 2.5 voor een Athlon64 systeem aardig wat uit, dus niet geheel onbelangrijk ;)
De Kingston reep was inderdaad 2,6V. Misschien dat het wel had gewerkt wanneer de repen op 2,6V waren geforceerd. Wat voor chips er op zaten weet ik niet meer. Ze doen het nu goed in de bak van Daniël (P4 3,2GHz).

Dat Cool 'n' Quiet in combinatie met SpeedFan is wel zo geniaal dat ik erg irritant begin te vinden dat het niet wordt ondersteund door de Opteron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens AMD's roadmap krijgen toekomstige Opteron's ook Cool 'N Quiet
A64FX trouwens ook.

A64 met minimale koeling:
http://www.teschke.de/hea...sive/atlon64_passive.html

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2004 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Laatst online: 12-09 12:57
Ik lees hier overal dat iedereen 2 reepjes geheugen in zijn moederbord stopt, ik heb net een K8V besteld, met 1 reepje 512mb Kingston 400 Mhz geheugen, maar dat gaat toch wel werken? las hier ergens anders dat je ook 1 reepje kon plaatsen, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

juanp schreef op 03 maart 2004 @ 13:38:
Ik lees hier overal dat iedereen 2 reepjes geheugen in zijn moederbord stopt, ik heb net een K8V besteld, met 1 reepje 512mb Kingston 400 Mhz geheugen, maar dat gaat toch wel werken? las hier ergens anders dat je ook 1 reepje kon plaatsen, klopt dit?
Dat gaat zeer waarschijnlijk wel goed komen, de problemen met geheugen hebben bijna alleen maar betrekking op mensen die 2 of meer DIMMs plaatsen. En als jouw geheugen op de compatible geheugen lijst van de Asus K8V staat is het helemaal vrijwel uitgesloten dat je geheugen problemen tegen gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Laatst online: 12-09 12:57
Verwijderd schreef op 03 maart 2004 @ 14:19:
[...]
Dat gaat zeer waarschijnlijk wel goed komen, de problemen met geheugen hebben bijna alleen maar betrekking op mensen die 2 of meer DIMMs plaatsen. En als jouw geheugen op de compatible geheugen lijst van de Asus K8V staat is het helemaal vrijwel uitgesloten dat je geheugen problemen tegen gaat komen.
daar staat die op jah, mooi :) zag zoveel mensen die allemaal 2 bankjes gingen plaatsen, maar waarschijnlijk omdat ze 1024mb willen en die niet op de lijst staan of te duur zijn in verhouding met 2x 512mb, maar het ging me er dus om of enkel 1 reepje ook zou werken, omdat er misschien 2 geplaatst moesten worden, ben nog niet heel erg bekend met het mobo en de proc. al heb ik het wel besteld en komt het morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Nieuwe AMD roadmap: nieuws: AMD past roadmap desktops aan - Update
Wat opvalt is dat de s939 versies 100 punten meer krijgen dan de s754 versies met dezelfde snelheid.

[ Voor 48% gewijzigd door XWB op 04-03-2004 16:46 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRealXistence
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-09 11:48
Volgens mij presteren ze gewoon net iets beter daardoor krijgen ze een hogere rating . en duur zullen ze in iedergeval wel zijn de eerste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hacku schreef op 04 maart 2004 @ 16:45:
Wat opvalt is dat de s939 versies 100 punten meer krijgen dan de s754 versies met dezelfde snelheid.
let wel op dat dit een anand tech update is van de amd roadmap. amd schijnt wat pr ratings veranderd te hebben en deze heeft anandtech in haar eigen roadmap verwerkt.

niet dat de roadmap onjuist is maar de bron is anandtech en niet amd zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
s754: single channel + 800Mhz HT bus
s939: dual channel + 1000Mhz HT bus

Dat gaat het verschil maken, daarnaast is er ook nog een veschil in cache!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Van Anandtech:

Correction: There was a Typo in our original roadmap. The Socket 939 FX-55 does not have a release date yet. FX-53 for Socket 940 has a release date planned for March, and FX-53 for Socket 939 has a release date planned for May.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Als de release van de twee Newcastle processoren is verschoven naar Mei, wat gaat er dan op 29 Maart gebeuren :?

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Athlon 64 FX53 s940 zal wss op 29 maart komen, de s939 versie in mei pas.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand of je de verschillende Athlon 64 steppings (C0 en CG) aan de verpakking kan onderscheiden? Of moet de verpakking daadwerkelijk open gemaakt worden om dit onderscheid te ontdekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Enkele dingen over de nForce3 250:

1. They've got some engineers formerly from 3Com working on their network team for the nForce series.
2. They demo'ed the GB ethernet with 1750Mbit throughput using the Chariot test suite. This was using about 60% CPU doing that much traffic bidirectionally. Not too bad. (The PCI GB ethernet card from Intel maxed at 850MBit and used about 85% CPU).
3. The new firewall they have built in is pretty cool. Very granular and built into the driver for the NIC. Very low level loading and minimal performance hit. Totally customizeable. But I still prefer my external hardware firewall.
4. RAID can do mirrors, stripes, stripes + mirror, & JBOD across the PATA and SATA drives together, so you can mix and match tech types.
5. No RAID 5 at this moment, but will be a future option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Er is inmiddels ook een Fedora AMD64 port :)

http://linuxtoday.com/developer/2004030502126NWHERH

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Verwijderd schreef op 06 maart 2004 @ 22:25:
Weet iemand of je de verschillende Athlon 64 steppings (C0 en CG) aan de verpakking kan onderscheiden? Of moet de verpakking daadwerkelijk open gemaakt worden om dit onderscheid te ontdekken?
Athlon 64 cpu's zitten in een verpakking, dus als het serie nummer kunt zien dan kun je bepalen of je een CG stepping te pakken hebt. Bij de C0-revisie zijn de laatste twee tekens van het nummer 'AP' terwijl de CG-revisie als laatste tekens 'AR' heeft.

Ik heb gehoord dat enkel de Athlon 64 3400+ in CG revisie / stepping te verkrijgen is. Nu weet ik niet of dit betekent dat alle 3400+ cpu's over die CG revisie beschikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op 07 maart 2004 @ 10:01:
[...]

Athlon 64 cpu's zitten in een verpakking, dus als het serie nummer kunt zien dan kun je bepalen of je een CG stepping te pakken hebt. Bij de C0-revisie zijn de laatste twee tekens van het nummer 'AP' terwijl de CG-revisie als laatste tekens 'AR' heeft.

Ik heb gehoord dat enkel de Athlon 64 3400+ in CG revisie / stepping te verkrijgen is. Nu weet ik niet of dit betekent dat alle 3400+ cpu's over die CG revisie beschikken.
Jammer, op de verpakking zelf staat dus geen code waaraan de stepping te herkennen is. Dan zal ik maar hopen dat mijn 3400+ een CG is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op 06 maart 2004 @ 23:27:
Enkele dingen over de nForce3 250:

1. They've got some engineers formerly from 3Com working on their network team for the nForce series.
2. They demo'ed the GB ethernet with 1750Mbit throughput using the Chariot test suite. This was using about 60% CPU doing that much traffic bidirectionally. Not too bad. (The PCI GB ethernet card from Intel maxed at 850MBit and used about 85% CPU).
3. The new firewall they have built in is pretty cool. Very granular and built into the driver for the NIC. Very low level loading and minimal performance hit. Totally customizeable. But I still prefer my external hardware firewall.
4. RAID can do mirrors, stripes, stripes + mirror, & JBOD across the PATA and SATA drives together, so you can mix and match tech types.
5. No RAID 5 at this moment, but will be a future option.
Ah dat ziet er goed uit lijkt mij zo. Hopelijk komt er ook Soundstorm op, dan istie geweldig! _/-\o_ (er van uitgaande dat de performance gewoon goed is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 09:17
Ik volg deze thread al een tijdje, en veel mensen noemen WinXP64, maar op de windows-site wordt alleen gepraat over de Intel Itanium processor icm WinXP64 :?

Zijn er dan 2 versies of hebben ze het gewoon niet zo graag over AMD?

Link: http://www.microsoft.com/...4bit/howtobuy/default.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06 00:46
Zit je dan niet toevallig te kijken op Windows Server 2003 want die is idd voor de itanium... naar mijn weten gaat Intel ook de AMD64 extensies gebruiken omdat hun huidige X86-64 te laat zijn gekomen

edit:
Ik had je link niet gezien, maar ik gebruik die versie en het werkt 'perfect' met mijn AMD Athlon64 3200+

[ Voor 24% gewijzigd door Dragon op 07-03-2004 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Topicstarter
Jaded schreef op 07 maart 2004 @ 19:29:
Ik volg deze thread al een tijdje, en veel mensen noemen WinXP64, maar op de windows-site wordt alleen gepraat over de Intel Itanium processor icm WinXP64 :?

Zijn er dan 2 versies of hebben ze het gewoon niet zo graag over AMD?

Link: http://www.microsoft.com/...4bit/howtobuy/default.asp
Er zijn 2 Win XP 64bit versies, één voor de itanium en één voor de Athlon 64 en Intel's nieuwe 64bit instructies. Die laatste is echter nog in beta fase, daarmee dat er over 1 versie gepraat wordt op microsoft.com.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.microsoft.com/...er2003/64bit/default.mspx

quote in deze link:
Benefits of 64-Bit Computing
The Windows Server 2003 family supports two different 64-bit architectures. The first is based on Explicitly Parallel Instruction Computing (EPIC), and supports the Intel Itanium processor family. The second is based on 64-bit extensions to the x86 instruction set, and supports both AMD64 and Intel Xeon processors with 64-bit extension technology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
The-Dragon schreef op 07 maart 2004 @ 19:59:
Zit je dan niet toevallig te kijken op Windows Server 2003 want die is idd voor de itanium... naar mijn weten gaat Intel ook de AMD64 extensies gebruiken omdat hun huidige X86-64 te laat zijn gekomen

edit:
Ik had je link niet gezien, maar ik gebruik die versie en het werkt 'perfect' met mijn AMD Athlon64 3200+
Het schijnt dus dat er 2 versies zijn. Heb je misschien de test-versie die te downloaden is op de Microsoft site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn0x0r
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:56
Bij mijn weten was deze Beta versie gewoon te downloaden van de Microsoft site. Alleen heb ik geen idee of dit nog steeds mogelijk is. Ik zal is ff kijken of ik nog een linkje kan vinden.

edit:

Jaaaa... ik wist het wel. Er was notabene een nieuws post van op Tweakers Frontpage. Anyways... ga hier naartoe (zie onderaan post), klik op Download oid, en vul wat informatie in. Je kan hem ook op cd bestellen, maar dat is geloof ik alleen voor USA/Canada. Misschien inmiddels niet meer.

Ikzelf heb WinXP-64 hier liggen, maar dat komt meer omdat ik een beetje OS geil ben volgens mij :P

Ga naar Windows XP 64-bit Site

[ Voor 60% gewijzigd door sn0x0r op 07-03-2004 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Thanx, die had ik inderdaad gezien, maar ik ben niet zo iemand die een beta gaat installeren. Voor programma's wel, maar voor een OS niet. Ik heb dan ook nog geen 64-bit processor, maar ik ben me hierop aan het orienteren, daarom stelde ik die vraag.

Ik zie dat bijvoorbeeld Nvidia al 64-bit drivers heeft, dus de support is wel aanwezig, maar toch ben ik nog een beetje huiverig. Deze beta zal ongetwijfeld nog wat kinderziektes bevatten, maar merken jullie daar iets van, of is het wat jullie betreft hetzelfde als de 32-bit versie? Ook qua applicaties (games ed.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Lees de test van Windows xp 64 beta eens op anandtech zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Goeie tip!

Link voor andere geinteresseerden: http://www.anandtech.com/systems/showdoc.html?i=1961

Edit: Na het artikel gelezen te hebben, toch nog maar een paar maandjes wachten.

[ Voor 30% gewijzigd door Jaded op 08-03-2004 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij wordt de overstap naar een 64-bit OS pas interessant als de verkrijgbare 32-bit programma's minstens zo snel werken als op een 32-bit OS. Ik weet niet of dit in de praktijk haalbaar is, maar als ik de review zo lees kan ik er wel op hopen.

Een andere optie is een dual-boot, een 32-bit & 64-bit OS naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Jaded schreef op 08 maart 2004 @ 11:21:
Goeie tip!

Link voor andere geinteresseerden: http://www.anandtech.com/systems/showdoc.html?i=1961

Edit: Na het artikel gelezen te hebben, toch nog maar een paar maandjes wachten.
Yep, als je dat zo leest zou je denken dat Microsoft Windows 64-bit maar beter niet kan uitbrengen.
Maar gelukkig zijn er ook tests die een heel ander beeld geven.
En dan ziet het er heel positief uit...... zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaded
Verwijderd schreef op 08 maart 2004 @ 11:30:
Voor mij wordt de overstap naar een 64-bit OS pas interessant als de verkrijgbare 32-bit programma's minstens zo snel werken als op een 32-bit OS. Ik weet niet of dit in de praktijk haalbaar is, maar als ik de review zo lees kan ik er wel op hopen.

Een andere optie is een dual-boot, een 32-bit & 64-bit OS naast elkaar.
Alleen 32-bit spellen draaien slechter op WinXP64 dan op de 32-bit versie, maar dit zou aan de drivers kunnen liggen. De reguliere programma's deden het juist redelijk goed als ik het me goed herinner.
EaS schreef op 08 maart 2004 @ 11:37:
[...]

Yep, als je dat zo leest zou je denken dat Microsoft Windows 64-bit maar beter niet kan uitbrengen.
Maar gelukkig zijn er ook tests die een heel ander beeld geven.
En dan ziet het er heel positief uit...... zie hier
Ik denk dat ze er nog heel wat aan kunnen versleutelen, dus het OS niet uitbrengen is iets te voorbarig denk ik. Raar dat de benchmarks op deze site een iets beter beeld laten zien, vooral Unreal Tournament.

[ Voor 34% gewijzigd door Jaded op 08-03-2004 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jaded schreef op 08 maart 2004 @ 11:57:
[...]

Alleen 32-bit spellen draaien slechter op WinXP64 dan op de 32-bit versie, maar dit zou aan de drivers kunnen liggen. De reguliere programma's deden het juist redelijk goed als ik het me goed herinner.
Ik doel óók op de 32-bit spellen, die zou ik graag op eenzelfde, of hogere, snelheid kunnen spelen in een 64-bit omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

Ik denk dat ze er nog heel wat aan kunnen versleutelen, dus het OS niet uitbrengen is iets te voorbarig denk ik. Raar dat de benchmarks op deze site een iets beter beeld laten zien, vooral Unreal Tournament.
Wezenlijk verschil is de gebruikte videokaart.
Ik heb dezelfde hardware (zelfs identieke videokaart) en krijg vergelijkbare resultaten als easymod. Naast UT2003 draait UT2004demo ook als een tierelier.

Wellicht moet je kijken naar welke games je speelt en dan je conclusie trekken.

Ik speel voornamelijk UT2004 en ben dus super tevreden.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2004 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

[...]

Het verschil zit em in de videokaart:
Anandtech -> Albatron FX5950 Ultra 256MB met door Nvidia uitgebrachte 64-bit drivers.
Easy-Mod -> Club 3D Radeon 9700 met standaard Microsoft driver.

Nu is die laatste "standaard Microsoft driver" ook een gewoon door ATI aangeleverde 64-bit driver die dus met het OS meegeleverd word (wel zonder OpenGL zoals microsoft dat altijd doet).

Pure driver afhankelijke prestatieverschillen dus (aangenomen dat de Nvidia/ATI hardware het echte verschil niet maakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

Eerste review van de nForce 250 chipset is online verschenen. Hij wordt gebenched tegen de VIA K8T800 chipset:

Exklusiv-Test: Nforce3 250Gb mit integrierter Firewall

Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.de/i/et/client/Mainboards/Nforce3_250/mb_nf3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.de/i/et/client/Mainboards/Nforce3_250/nf3_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

De socket 940 Athlon64 FX53 PIB is reeds te bestellen:

http://www.computers4sure...ProductID=1878764&iid=935

voor $878.95 :)

[ Voor 10% gewijzigd door silentsnow op 11-03-2004 06:09 ]

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Er komen dus meerdere nForce 3 250 versies. De nForce 3 250 voor socket 754 en de nForce 3 250 Ultra voor socket 939. Kan iemand dit bevestigen?

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat is voor zover ik weet zelfs al een hele tijd bekend :). Daarnaast heeft nVidia ook twee versies van die ingebouwde firewall. Ik weet niet zeker of die verdeeld worden over de 250 en 250 Pro of dat je bijvoorbeeld een 250 krijgt met een 'personal firewall' en een '250Gb' met Gigabit Ethernet en een 'professional firewall' :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
silentsnow schreef op 12 maart 2004 @ 04:04:
Er komen dus meerdere nForce 3 250 versies. De nForce 3 250 voor socket 754 en de nForce 3 250 Ultra voor socket 939. Kan iemand dit bevestigen?
Y, daarnaast ook nog een voor socket 940, voor zowel single als dual. De socket 754 mobo's zullen binnen een maandje verkrijgbaar zijn. Socket 939 laat op zich wachten tot de lancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Grrr... Socket 939 heeft weer een delay :(

Initieel stond het voor eind maart, toen eind april, nu weer verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op 15 maart 2004 @ 20:35:
Grrr... Socket 939 heeft weer een delay :(

Initieel stond het voor eind maart, toen eind april, nu weer verplaatst.
Maar misschien wel goed nieuws voor s754 eigenaren. Misschien brengt AMD er nu nog wat nieuwe snelheden voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 10:13:
[...]
Maar misschien wel goed nieuws voor s754 eigenaren. Misschien brengt AMD er nu nog wat nieuwe snelheden voor uit.
Dat waren ze gewoon al van plan hoor.

En the source wat is je bron eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:02
The scource> waarheen dan? mei, juni?

Aangezien het nu toch alweer bijna April is ga ik toch echt wachten tot eind dit jaar. Hopelijk kan ik dan een 4000+ s939 AMD 64 op de kop tikken op een moederbord met PCI express, DDR2. En misschien is BTX dan ook net uit.

Ik heb iig meerdere artikelen gelezen dat dit jaar de meeste veranderingen op PC-gebied ooit zijn en dat het wel weer 10 jaar zal duren voordat er weer zoveel veranderingen komen.

Ik wil namelijk niet nu nog een gewoon mobo kopen om dan over 2 jaar tegen het probleem te lopen dat ik geen nieuwe videokaart kan kopen omdat die dan alleen nog maar in PCI express zijn. Wil toch wel weer 4 jaar met mobo en cpu kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gp500 schreef op 16 maart 2004 @ 13:22:
[...]

Dat waren ze gewoon al van plan hoor.

En the source wat is je bron eigenlijk.
Weet ik, maar misschien gaan ze daar nu nog wat langer mee door. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<lolmodus>
Ik zelf wacht wel op de EE versies (opteron) en dan meteen een dual }) opstelling. Maar aangezien ik lees dat ze nou ook (al wat langere termijn) Cool 'n' Quiet op Opteron gaan doen wacht ik wel eventjes langer 8)7
Dan 2x een Opteron die stressed 30 wattekes per cpu (gaan) verbruiken 8) en met cool 'n' quiet zal t helemaal verlaagd worden naar bijna niets :+
</lolmodus>
Zou het mogelijk zijn om bij de EE cool 'n'quiet te kunnen hebben?
Misschien is dit wel offtopic maar:

Valt het jullie ook op de teletubbie kleuring van de Athlon64 mobo's (AGP enzo) de enigste die er een beetje normaal uitzien zijn de EpoX EP-8HDA3+, Shuttle AN50R en de Abit KV8-MAX3....
Maar dat kan ook aan mij liggen O-)
})

Hoe dan ook... het lijkt erop dat iNtel geen echt anwoord heeft op het x86-64 platform van AMD, behalve marketing :r . en van de Xeon met 64 bits adressering verwacht ik ook weinig... aangezien het van iNtel kant een "moetje" is (geworden) om zo Dell gerust te stellen. :O

We zouden AMD meer moeten steunen, het is immers europees product... maarja wie ben ik... :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 19:42:
We zouden AMD meer moeten steunen, het is immers europees product... maarja wie ben ik... :'(
AMD is amerikaans, (en ja ze hebben een fabriek in duitsland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS

EaS

De eerste chipset met PCI Express ondersteuning voor de Athlon 64/FX is er ook.

De SiS 756:

SiS Launches First PCI Express AMD Athlon™ 64FX North Bridge, the SiS756

Taipei, March 18, 2004 – Silicon Integrated Systems Corp. (SiS), a leading supplier of core logic chipsets, today announced the launch of its newest North Bridge for the AMD Athlon™ 64FX CPU, the SiS756. The SiS756 is the first SiS North Bridge supporting the new PCI-E standard, and is designed to work seamlessly with the SiS965 South Bridge, offering customers a complete PCI-E compatible desktop or notebook solution, with full support for the technologies of tomorrow that will arrive with PCI Express.

The new PCI Express standard is..............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M289
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 00:04
Nu ben ik al een tijdje bezig info te verzamelen over de Opteron systemen.

IK kan alleen niet op de informatie vinden of de Opteron nu wel of geen Cool & Quite ondersteund :S

Wie of Wie helpt mij uit den brand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeltjuh
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Tr1gg3R schreef op 18 maart 2004 @ 18:41:
Nu ben ik al een tijdje bezig info te verzamelen over de Opteron systemen.

IK kan alleen niet op de informatie vinden of de Opteron nu wel of geen Cool & Quite ondersteund :S

Wie of Wie helpt mij uit den brand ;)
In de toekomst zal de Opteron dit waarschijnlijk wel gaan ondersteunen, de huidige Opterons doen dat nog niet.
Cool & Quiet is tot nu toe alleen nog weggelegd voor de Athlon 64 (zonder FX erachter).

EDIT:
Athlon 64 FX-53
nieuws: AMD introduceert Athlon 64 FX-53 met CG-stepping

Daar hebben ze het wel over cool & quiet :/

[ Voor 11% gewijzigd door Roeltjuh op 18-03-2004 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
ik las dat ook van cool n quiet

lijkt er op dat hen og alleen bij de 754 versies zit.
"Auffällig sind die Änderungen beim Enhanced Powermanagement. Frequency ID Control und Voltage ID Control deuten eigentlich auf die Unterstützung von Cool'n'Quiet hin, das Stromspar-Features, welches bisher dem Athlon 64 vorbehalten war. Der Test war allerdings negativ. Zum einen bietet weder das Asus SK8N, noch das SK8V Mainboard eine Option im BIOS, um Cool'n'Quiet aktivieren zu können, noch unterstützt der Cool'n'Quiet Prozessortreiber den Athlon 64 FX. Ergo selbst wenn die Feature-Flags des Athlon 64 FX mit CG-Stepping auf Cool'n'Quiet hindeuten, ist es derzeit nicht nutzbar."
't zit 'r dus wel in waarschijnlijk maar de bios en de driver wileln het nog niet.
Als de bios 't nog niet wil houdt het volgens mij eerst ook op.

Misschien dat een bios update het aan kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

socket 939 proc:
Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/images/articles/ATH9391.jpg

[ http://www.theinquirer.net/?article=14836 ]

socket 940 proc:
Afbeeldingslocatie: http://balusc.xs4all.nl/img/har/cpu/amd/K8-ClawFX-bottom.jpg

Wie ziet welke pin er mist B)

The trade of the tools

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2e kolom van links, 2e rij van onder
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.