X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
Verwijderd
de 100 serie van opteron is er niet in 2,2Hacku schreef op 18 januari 2004 @ 16:56:
[...]
em de Opteron is er ook op 2,2 en die kost evenveel als de FX
Ik vraag mij alleen af hoe met de revisies zit. De Athlon64 FX-51+ is C0, dus dan zou de 2.2GHz Opteron ook C0 moeten zijn. Alle vorige Opteron's zijn B3, dus dat zou betekenen dat de Opteron xx8 serie rev C0 is.Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 16:43:
vergelijkingen FX en opteron:
- allebij sock. 940
- allebij dual channel mamory
- allebij sledgehammer kern
- allebij 1 mb L2 cache
- allebij hypertreating
- allebij GEEN Cool'nQuiet
verschillen:
-opteron tot 2,0 Ghz, FX to 2,2
- opteron: € 519,- ,FX: € 779,-
En verder zijn de 2.2GHz Athlon64 FX-51+ en de Opteron 148 ongeveer even duur.
Athlon64 FX-51+ is ongeveer $780.
Opteron 148 is ongeveer $850.
Als je rekening houd met de zeer beperkte beschikbaarheid van de Opteron 148, dan zijn de twee processoren ongeveer even duur.
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Socket 939 was niet direct beschikbaar, anders had AMD dit wel gedaan. AMD weet op dit moment ook wel dat alleen mensen Socket 940 / Athlon 64 FX gaan gebruiken die het echt graag willen. Dit zal echter zo snel mogelijk opgelost worden. De Athlon 64 FX heeft wel goed gewerkt voor benchmarketing en het gezien zijn prijs ook nog aardig op de markt (volgens AMD).Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 16:43:
ik vind het persoonlijk niet een hele slimme set om de 754 en de 940 te hanteren, als ze direct de 939 hadden gebruikt was EN de FX veel toegankelijker geweest voor de consument, en de upgreat mogelijkheden groter geweest (was hun alleen maar ten goede gekomen) JAMMER!
AMD wilde zeker weten dat de Athlon 64 beter zou presteren dan de P4 en Prescott, dus werd er op basis van de Opteron snel nog een bijzondere versie van de Athlon 64 met dual channel support gemaakt. De vraag naar dual channel Athlon 64 oplossing valt volgens mij wel mee aangezien er flink voor betaald moet worden. De mobofabrikanten zullen het prima vinden dat de Athlon 64 zo goed presteert met single channel geheugen, dat is namelijk goedkoper en eenvoudiger.Verwijderd schreef op 18 januari 2004 @ 20:23:
soulstealer je hebt helemaal gelijk de opteron en de athlon 64 fx zijn identiek. het enige verschil is dat de fx op 2.2 Ghz draait en de snelste opteron 1x op 2 Ghz momenteel.
amd is destijds overrompeld door de behoefte van mobo fabrikanten aan dual channel workstation bordjes voor de athlon 64 omdat dit soort bordjes al leverbaar waren voor het 32 bits athlon platform en de pentium 4.
Oorspronkelijk zou de Athlon 64 eind 2002 / begin 2003 uitkomen. Single channel geheugen was toen meer dan voldoende voor de Athlon 64. De goede prestaties van de Athlon 64 ten opzichte van de snelste P4's van dit moment bewijzen dat. Doordat de Athlon 64 werd uitgesteld had AMD geen dual channel oplossing voorhanden op het moment dat bepaalde groepen gebruikers (gamers e.d.) dit gingen verwachten. Jan met de pet zal het echter worst wezen of er single of dual channel op z'n A64 zit, hij presteert nu ook al goed.amd had dit niet voorzien; het dacht consumenten met een single channel (clawhammer) tevreden te kunnen stellen. en dit was in 2001 ook wel zo maar amd stelde de introductie van de opteron maar uit en uit totdat de situatie op de markt voorschreef dat high end consumenten mobo-tjes met dual channel ddr 400 geheugen uitgerust zouden moeten worden.
Voor die gamers en om een eerste plaats in de benchmarks veilig te stellen heeft AMD op een laat moment besloten om mbv de Opteron een dual channel desktop processor uit te brengen.
Verwijderd
Ik heb maybe een domme vraag

De AMD 64 worden die nou ook zo warm als de voorgangers.
Ik heb namelijk een AMD 1800XP+ gehad(zeer goeie processor)maar ik vond die wel erg warm worden , zeg maar gerust beetje heet.Hij liep gewoon op 63 graden en was ik er niet mee bezig.Heb hem toen laten controleren en er was gelukkig niks aan de hand mee.Ook niet met mijn koeler die was ook in orde.
Mijn systeem temp.was wel aardig te noemen 35 graden.In mijn kast heb ik verschillende fans inzitten.Want nou met mijn P4 2.8ghz 800FSB blijft hij 27 graden
En de processor word ook niet warm.
Ik had op mijn 1800XP+ een zalman koeler(staan toch bekend als zéér goeie)
Maar omdat ik niet zo tevreden ben op mijn P4 wil ik weer terug naar AMD maar dan wel een AMD 64.Minimaal AMD64 3400
Maar daarom vraag ik hier over aan mensen die eventueel al een AMD 64 hebben als hij ook nog steeds zo warm worden.Oftewel worden ze even warm als een P4 processor met name gekeken van 2.8Ghz 800FSB.
Ik weet niet hoe ik het op dit moment kan voorstellen , en adviezen zijn ook zéér welkom daarin.
Alvast bedank
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Verwijderd
Oke thx voor je info.odysseus schreef op 19 januari 2004 @ 19:16:
Zoals in dit topic wel te vinden is: de Athlon 64 geeft minder warmte af dan een Pentium 4 met dezelfde rating. Overigens vraag ik me wel af waarom je 'minimaal' een 3400+ wilt...de 3000+ presteert echt niet zoveel slechter en kost een hoop minder geld. Overigens begrijp ik ook niet waarom mensen moeten upgraden van een P4 op 2,8GHz, maar dat moet ieder voor zich maar weten
Maar dat de 3000 goedkoper is maakt mij niks uit,maar wat bedoel je hiermee?Overigens begrijp ik ook niet waarom mensen moeten upgraden van een P4 op 2,8GHz
Het verschil in prestatie tussen de P4 2.8GHz en de snelste processor op de markt (P4 EE of Athlon64 FX-51+) is klein terwijl het prijsverschil zeer groot is. Daarom is het veel en veel voordeliger om een Athlon 3000+/3200+ of een P4 2.8GHz of 3.0GHz te kopen in plaats van het top model van Intel of AMD.Verwijderd schreef op 19 januari 2004 @ 19:41:
[...]
Oke thx voor je info.
Maar dat de 3000 goedkoper is maakt mij niks uit,maar wat bedoel je hiermee?Overigens begrijp ik ook niet waarom mensen moeten upgraden van een P4 op 2,8GHz
The trade of the tools
nieuws: AMD Athlon 64 4000+ van Q4 naar Q3Een week geleden beschreven wij de meest recente roadmap van AMD. Hierin was onder andere terug te vinden dat in het vierde kwartaal van dit jaar de AMD Athlon 64 4000+ geïntroduceerd zou worden. The Inquirer meldt nu echter dat deze processor een kwartaal eerder al op de markt gebracht zal gaan worden. Redenen voor deze verandering zijn niet gegeven, maar waarschijnlijk gaat de implementatie van het nieuwe productieprocédé sneller dan gedacht. Dit heeft ook tot gevolg dat in het vierde kwartaal een nieuwe CPU geïntroduceerd zal worden; de snelheid van deze processor is nog niet bekend. In het artikel bij The Inquirer is verder te lezen dat de AMD Athlon 64 3700+ ook uitgebracht zal gaan worden in een Socket 754-versie. De Athlon 64 4000+ zou ook voor deze moederborden uitgebracht moeten gaan worden.
En meer nieuws over DDR2:
nieuws: 'DDR2 niet mainstream in 2004, tenzij prijzen zakken'Verschillende moederbord-fabrikanten denken dat DDR2 dit jaar nog niet mainstream zal worden, zo meldt Digitimes. De introductie van Intel's Prescott en de daarbij passende moederborden met DDR2-ondersteuning zou een boost moeten geven aan de vraag naar DDR2-geheugen, maar als de prijzen hoog blijven zal dat tegen gaan vallen. Het aantal fabrikanten dat DDR2-geheugen maakt is namelijk beperkt waardoor de prijs hoog zal blijven, naar verwachting zelfs twee keer zoveel als de prijs voor een 'gewone' DDR-geheugenmodule bij gelijke grootte. Tot nu toe hebben alleen Elpida, Micron, en Samsung DDR2-geheugenchips geïntroduceerd. Intel wil de Prescott in het tweede kwart van dit jaar op de markt brengen en hoopt er voor het einde van het jaar zo'n veertig procent van de markt voor desktop-processors mee in handen te krijgen.
AMD heeft dus een goeie reden om pas in 2005 DDR2 te gaan ondersteunen.
ftp://ftp.heppen.be/msi/K8T-Neo/
Changelog:
K8T Neo (MS-6702) V1.2 BIOS Release
----------------------------------
1. This is AMI BIOS release
2. This BIOS fixes the following problems of the previous version:
- Update VIA SATA ROM to version 2.31
- Fixed CPU vcore selection item.
- Fixed Corsair DDR466/500 stability issue.
- Support Athlon64 CG version CPU.
- Add RealTek LAN Boot ROM
- Update VT8237 SATA ROM
Support voor CG stepping is toch wel interessant nieuws
The trade of the tools
En wat bedoel je dan weer precies met de HE en EE, ook weer steppings voor nieuwere low power amd64.The Source schreef op 21 januari 2004 @ 21:42:
CG stepping = low power Opterons HE en EE (nog klein maandje wachten)
waar zijn de tussenliggende steppings, het is een hele grote stap, C ...... H.
En het kunnen geen opterons zijn want dat bord is een 754-pins bord.
dus athlon64.
CG stepping komt enkel op Opteron roadmaps voor en die blijft toch echt voor s940... Misschien komt er op dezelfde core een low power Athlon 64??gp500 schreef op 21 januari 2004 @ 21:48:
[...]
En wat bedoel je dan weer precies met de HE en EE, ook weer steppings voor nieuwere low power amd64.
waar zijn de tussenliggende steppings, het is een hele grote stap, C ...... H.
En het kunnen geen opterons zijn want dat bord is een 754-pins bord.
dus athlon64.
Ik verwacht eigenlijk wel een CG stepping voor de socket 754 ClawHammer. Maar wie ben ik? De 3400+ is denk ik het max voor de huidige C0, en daarom moet AMD voor de 3700+ wel een nieuwe revisie hebben.The Source schreef op 21 januari 2004 @ 21:53:
[...]
CG stepping komt enkel op Opteron roadmaps voor en die blijft toch echt voor s940... Misschien komt er op dezelfde core een low power Athlon 64??
Google cache:
AOpen AK86-L
AOpen AK89 Max
Deze twee laten al een beetje zien dat er in elk geval CG revisies zijn getest op huidige socket 754 moederborden. In de gaten houden lijkt mij
The trade of the tools
reviews: AMD Athlon 64 3400+ upgradeguide?
Verwijderd
ik weet dat je het "niet mag vragen" maar ik zit al een tijdje te tobben tussen een a64 3200+ systeem en een xeon² 2,4 mhz. ik ben fervent DTP'r en multi tasker, en ga er maar vanuit dat ik de dual 2,4 voor dezelfde prijs kan krijgen icm asus moederbord en dus zonder al doe goeroe scsi dingen, als dat ik de 3200+ kan krijgen.
ze hebben allebij behoorlijke pluspunten en ik vraag mij af of 2 xeons 2,4 in DTP het kunnen opnemen tegen een A64 3200+. een dual opteron kan ik btw niet betalen, de proc is duurder en je zit met het registered ram.
Xeon 2,4 == 1,6 Opteron dus de 242
ALs je de budged Asus PC-DL pakt dan moet je de goedkoopste workstation mobo voor Dual opteron pakken 'n Dual Kt800 met AGP
Weet niet of die er al zijn?
X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K
The trade of the tools
Verwijderd
ja maar het nadeel is de reg geheugen.. duurder en trager (de fout correctie op de 9e bit is alleen relax voor heavy duty serversSuperG schreef op 25 januari 2004 @ 00:16:
Hoezo kosten die Xeon niks meer je moet ten eerste kijken wat ongeveer de tegen hanger is van de
Xeon 2,4 == 1,6 Opteron dus de 242
ALs je de budged Asus PC-DL pakt dan moet je de goedkoopste workstation mobo voor Dual opteron pakken 'n Dual Kt800 met AGP
Weet niet of die er al zijn?
HP to adopt AMD's Opteron in servers
"Hewlett-Packard plans to come out with servers that contain Advanced Micro Devices' Opteron processor, another significant win for AMD.
Palo Alto, Calif.-based HP is expected to insert chips into ProLiant servers that contain one to four processors, sources said. The announcement will take place in February, but the servers may not be released commercially for a while, sources said............................ etc."
Kennelijk is CG stepping voor Athlon 64 anders als voor de Opteron.The Source schreef op 21 januari 2004 @ 21:42:
CG stepping = low power Opterons HE en EE (nog klein maandje wachten)
http://www.theinquirer.net/?article=13844
"French, well Canadian, system integrator friends of The INQ tell us that the "CG" revision of Athlon 64 brings greater performance via "2T memory timing enhancements that will enable support of higher density and/or higher frequency memory modules".
Additionally, forthcoming "CG" revisions of the AMD Athlon 64 will not require identically paired DDR DIMM modules for the second and third slots in mainboards with three DIMM slots.
Expect "CG" revisions of Athlon 64 to start rolling from the AMD’s fabrication facilities before the start of Q2 this year.
"CG" variants of the Athlon 64 can be identified under the new CPU ID of 0000F4AH and current Socket 754 mainboards should only require a BIOS microcode update to correctly identify the processor.
"
Bijna alle socket 754 moederborden hebben BIOS updates gekregen om CG te ondersteunen. MSI, Asus, Gigabyte, Shuttle, ...The Source schreef op 27 januari 2004 @ 18:52:
[...]
Kennelijk is CG stepping voor Athlon 64 anders als voor de Opteron.
http://www.theinquirer.net/?article=13844
[...]
Ik vraag me af of hetzelfde gaat gebeuren met socket 940 moederborden. Ben nog geen enkele BIOS update tegengekomen die expliciet aangeeft dat er ondersteuning in zit voor een nieuwe stepping.
The trade of the tools
The trade of the tools
Verwijderd
""""
Otellini's comments now suggest that Intel intends to release a desktop chip similar to and compatible with AMD's 64-bit offering, Brookwood said.
""""
http://news.com.com/2100-1006_3-5149859.html?tag=nefd_top
Zonder het bronartikel kan je weinig. Een paar uit de context gerukte quotes leveren niet veel info op, zeker in dit geval.Verwijderd schreef op 29 januari 2004 @ 20:10:
Intel 64 bit toch compatible met AMD64?
""""
Otellini's comments now suggest that Intel intends to release a desktop chip similar to and compatible with AMD's 64-bit offering, Brookwood said.
""""
http://news.com.com/2100-1006_3-5149859.html?tag=nefd_top
The trade of the tools
62 Intel Pentium 4 3,0GHz (800MHz FSB, Boxed) € 230,- 30-01
43 AMD Athlon 64 3200+ (2,0GHz, 1MB, Boxed) € 289,- 30-01
48 Intel Pentium 4 3,2GHz (800MHz FSB, Boxed) € 289,- 30-01
25 AMD Athlon 64 3400+ (2,2GHz, 1MB, Boxed) € 429,- 30-01
7 Intel Pentium 4 3,4GHz (800MHz FSB, Boxed) € 430,- 30-01
Wordt nu toch moeilijk voor AMD.
Als mensen moeten kiezen tussen evensnelle processors met dezelfde prijs dan heeft Intel toch het voordeel dat ze de naam meehebben.
[ Voor 81% gewijzigd door Emcee op 30-01-2004 01:54 ]
Ik denk dat we dat met de introductie van socket 939 kunnen verwachten op 29 MaartEmcee schreef op 30 januari 2004 @ 01:54:
Er zit dus niks anders op dan dat AMD de prijzen ook weer gaat verlagen*hoopt*
The trade of the tools
Ja, maar helaas kan AMD niet zo goedkoop fabriceren als Intel dus veel lager kunnen ze nietEmcee schreef op 30 januari 2004 @ 01:54:
Er zit dus niks anders op dan dat AMD de prijzen ook weer gaat verlagen*hoopt*
En Intel heeft geen reden om lager te gaan zitten dan AMD.
Dus denk dat de prijzen niet veel zullen veranderen, alleen Intel zal even goedkoop zijn als AMD.
Opzich wel jammer, want als AMD wel nog ruimte had om alle processors een stuk goedkoper te maken dan had Intel weer mee moeten gaan en waren alle processors een stuk goedkoper geworden.
Natuurlijk zullen de prijzen weer dalen wanneer AMD met een nieuwe cpu komt maar dat is anders ook al. Denk niet dat ze nu meer zullen dalen dan anders omdat Intel met zn prijzen is gezakt.
Dus mensen die AMD kopen hebben er weinig voordeel van dat Intel de prijzen verlaagd. Mensen die Intel kopen zullen wel blij zijn.
Verwijderd
Net alsof je een iNtel moet kopen omdat ie zo goedkoop isHertog_Martin schreef op 30 januari 2004 @ 13:18:
[...]
Dus mensen die AMD kopen hebben er weinig voordeel van dat Intel de prijzen verlaagd. Mensen die Intel kopen zullen wel blij zijn.
Stel dat de peformance ongeveer gelijk is, dan heeft de Athlon64 nog de voordelen van AMD64(-bit), minder verbruik EN Powermanagement met CnQ. Lijkt me dus een makkelijke keuze bij gelijke prijs.
Enne de 64-bit driver voor Realtek AC97 is ook inmiddels uit.
O.a. hier http://forum.msi.com.tw/a...php?attachmentid=187&sid= te downloaden.
Ik ben sinds deze drivers 100% over. Als ik rare dingen tegenkom zal ik ze hier posten. Al ben ik na 2 maanden gebruik nog geen rare onverklaarbare dingen tegen gekomen (16-bit apps werken uiteraard niet)
Van mij mag MS WinXPAMD64 buold 1069 als final uitbrengen
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 14:57 ]
Waar ik eigenlijk op doelde is dat je geen verdere prijzenoorlog hoeft te verwachten. AMD kan niet veel lager en Intel zal niet lager dan AMD gaan. Dus als je altijd AMD koopt merk je er niks van want AMD zal zijn prijzen niet extra gaan verlagen.. misschien een klein beetje.Verwijderd schreef op 30 januari 2004 @ 13:42:
[...]
Net alsof je een iNtel moet kopen omdat ie zo goedkoop is![]()
Stel dat de peformance ongeveer gelijk is, dan heeft de Athlon64 nog de voordelen van AMD64(-bit), minder verbruik EN Powermanagement met CnQ. Lijkt me dus een makkelijke keuze bij gelijke prijs.
Enne de 64-bit driver voor Realtek AC97 is ook inmiddels uit.
O.a. hier http://forum.msi.com.tw/a...php?attachmentid=187&sid= te downloaden.
Ik ben sinds deze drivers 100% over. Als ik rare dingen tegenkom zal ik ze hier posten. Al ben ik na 2 maanden gebruik nog geen rare onverklaarbare dingen tegen gekomen (16-bit apps werken uiteraard niet)
Van mij mag MS WinXPAMD64 buold 1069 als final uitbrengen
En ja de echte kenner weet dat AMD 64 minstens net zo goed is en wat moderner maar ik had het over de gemiddelde consument. En als die ziet dat ze evenduur zijn dan gaan ze vanwege de naam eerder voor intel. Als ze eerder zagen dat een AMD met een zelfde rating stukken goedkoper was dan gingen ze misschien nog even informeren bij de verkoper van 'hey wat is dat voor een processor dan?' en dan kochten ze die misschien nog.
Ik denk dat dit een harde klap is voor AMD. AMD was juist net meer naamsbekendheid aan het winnen en ze staan vooral bekend om goede snelle cpu's voor weinig geld maar als Intel net zo goedkoop is dan kan Intel AMD kapot concurreren. Een Naam hoeven ze namelijk niet kapot te maken daar AMD die nog niet echt heeft.
Wacht maar even af dus.Verder gingen er geruchten dat ook AMD aankomende maandag de prijzen zou verlagen, maar daar wilde een woordvoerder van het chipbedrijf niets over kwijt
Meende dat ik dat gerucht al een dik week eerder had gelezen.
AMD is wel een stuk beter dan UPC, die zal elke maandag al iets aankondigen van snelheidsverbeteringen en/of prijsverlagingen
Verwijderd
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by [BB] The Jackal on 01-30-2004 at 01:34 AM All in all I'm pretty happy with both my systems. I'll keep the 2.8C system as a download machine and game server and my AMD64 system as my main system.
--------------------------------------------------------------------------------
I never thought I would hear that from a guy who has a 3.8GHz overclock speed from a P4C! Yu Da MaN!
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2004 22:19 ]
Bij Socket 939 (figuur hieronder) is een pin verwijderd t.o.v.......

Socket 940 (figuur hieronder) en wel Pin "presence_det" (AK2)

AMDBoard kwam er mee aanzetten.
Op de fp denken ze van wel heOlafvdSpek schreef op 03 februari 2004 @ 13:14:
Is het nu zo dat als je in socket 939 'een extra gaatje boort', dat een socket 940 CPU gewoon werkt?
Wat ik denk:
De reden om van socket 940 naar 939 te gaan, was dat bij socket 940 de pinindeling niet handig is om te gebruiken met unbuffered ddr, en dat dat niet goed zou werken. Ze passe nu dus de pinindeling aan, en meteen regelen ze eht zo dat de memcontroller dan unbuffered ddr pakt.
Je socket modden helpt denk ik niet
[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-02-2004 14:59 ]
De Opteron heeft geen unbuffered geheugen nodig. Socket 940 was niet bedoeld voor desktops. Dat het er toch is gekomen was het gevolg van een last minute actie om er zeker van te zijn dat de Athlon 64 bovenaan de benchmarks zou eindigen.OlafvdSpek schreef op 03 februari 2004 @ 14:50:
Hmm, hadden ze dat niet kunnen bedenken voordat ze de pin-layout (van de Opteron) deden?
Feitelijk heeft toch niemand er last van aangezien bijna niemand geld over heeft voor een Athlon 64 FX.
[ Voor 12% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-02-2004 15:37 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Olaf van der Spek op 03-02-2004 15:37 ]
nieuws: Close-up van Socket 939 Gewoon het nieuws blijven volgen, dan merk je het vanzelfOlafvdSpek schreef op 03 februari 2004 @ 15:21:
Maar de Athlon 64 gaat in de toekomst ook naar S939 toch? Het was zou wel handig geweest zijn als beide CPUs compatibel waren.
• Volledige PCI-Express compatible (staat nu beetje in belangstelling maar HT 1.0 was dat ook al)
• Max. bandreedte voor HT 2.0 word 25,6 GByte/s tegenover 12,8 GByte/s nu.
Ben benieuwd wanneer we dit terug gaan zien in chipsets voor K8 en z'n opvolgers.
Windows XP 64-Bit Edition for 64-Bit Extended Systems Customer Preview Program
Welcome! If you have a 64-bit ready PC, you now have the option to receive trial software for Windows XP 64-Bit Edition for 64-Bit Extended Systems via CD or download. Read below about the different options for obtaining the pre-release software, and then use the links on the right to register to order the CD Kit or download product files. Please note that in either case, the pre-release software is time-limited and will expire in 360 days.
System Requirements:
• PC with an AMD Athlon64 or Opteron processor
• 256MB RAM
• 1.5GB available hard-disk space
• Super VGA (800x600) or higher resolution video card
• CD-ROM or DVD drive
• Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device
Iemand ervaring met een A64 met een SiS755 chipset voor socket754?
Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.
De HT snelheid van 800Mhz naar 1Ghz gooien?EaS schreef op 03 februari 2004 @ 15:49:
Hypertransport 2.0 is onderweg (dat was ie al langer natuurlijk, maar het word aankomende maandag dan ook werkelijk geintroduceerd):
• Volledige PCI-Express compatible (staat nu beetje in belangstelling maar HT 1.0 was dat ook al)
• Max. bandreedte voor HT 2.0 word 25,6 GByte/s tegenover 12,8 GByte/s nu.
Ben benieuwd wanneer we dit terug gaan zien in chipsets voor K8 en z'n opvolgers.
Verder vraag ik me af of het zinvol is om de stap te maken. PCI-Express zit er ook aan te komen. Is het niet verstandiger te wachten tot ook het PCI-Express platform geimplementeerd is en dat te gaan gebruiken in combinatie met een AMD 64 bit platform? Tevens zou ik voor een windows drive graag een SATA WD 10.000RPM drive inzetten.
Ik draai nu op een XP 2600 met Radeon 9800XT en een GB ram. en dat is natuurlijk ruim voldoende voor deze tijd, vandaar dat ik me afvraag of ik niet beter kan wachten. Echter weet ik ook niet wanneer we PCI-Express mainstream kunnen verwachten.
Voorbeeldje: Nu zit C&Q op 800Mhz met 35W, met CG steppen blijkbaar op 1000Mhz en 22W (dus sneller en toch minder verbruik en dus ook minder warm!)
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/30430.pdf
Al met al zeer indrukwekkend!
[ Voor 15% gewijzigd door The Source op 06-02-2004 22:43 ]
Deze zal ook wel een stuk betere overclock hebben.
Minder lek stromen enzo.
Dit is dus: van ruigweg 43,25 bij 1000MHz naar 22 bij 1000MHz.
Heb je straks een super stille cpu cooler als je niks doet
AMD
Verwijderd
Ik ben hier ook heel erg benieuwd naar aangezien ik in maart een nieuw systeem ga kopen en minimaal stroomverbruik/hitteproductie voor mij erg belangrijk is.Dr_Frickin_Evil schreef op 07 februari 2004 @ 15:22:
Wil binnenkort een barebone met athlon64 kopen. Is het dan verstandig om op de nieuwe stepping te wachten? Hoelang zal dat ongeveer duren?
Verwijderd
Hier lees ik dat snel geheugen nogal wat problemen kan geven i.c.m. een Athlon 64, vandaar dat ik eerst wil weten wat wél goed werkt voordat ik iets aanschaf.
Verwijderd
Ik heb hier twinmos/winbond ch-5 draaien op cas 2-2-2-5!!Verwijderd schreef op 07 februari 2004 @ 19:31:
Zijn hier mensen die een Asus K8V Deluxe moederbord hebben en die daarin CAS2 of CAS2,5 PC3200 geheugen stabiel draaien? Ik zou in mijn nieuwe Athlon 64 systeem graag zulk soort geheugen stoppen, maar op de site van Asus zie ik alleen maar compatible CAS3 geheugen staan. Kingmax is een uitzondering (CAS2,5), maar dit merk ken ik niet en ik zie het ook niet in de pricewatch staan.
Hier lees ik dat snel geheugen nogal wat problemen kan geven i.c.m. een Athlon 64, vandaar dat ik eerst wil weten wat wél goed werkt voordat ik iets aanschaf.
En dat is super stabiel zelfs op 227mhz
Volgens mij is CG de revisie, en is stepping iets anders. CAAOC, AAAIC of CAAMC zijn bijvoorbeelden van steppings, terwijl B3, C0 en CG voorbeelden zijn van revisies (revision).The Source schreef op 06 februari 2004 @ 22:29:
CG stepping (huidige stepping is C0)
The trade of the tools
Ik denk dat 't wellicht handig is op de CG stepping (of revisieIk ben hier ook heel erg benieuwd naar aangezien ik in maart een nieuw systeem ga kopen en minimaal stroomverbruik/hitteproductie voor mij erg belangrijk is.
Dat scheelt dus bestVoorbeeldje: Nu zit C&Q op 800Mhz met 35W, met CG steppen blijkbaar op 1000Mhz en 22W (dus sneller en toch minder verbruik en dus ook minder warm!)
Jammer dat je van te voren met geen mogelijkheid kan weten wat voor cpu je binnenkrijgt, tenzij dit apart in de pricewatch vermeldt gaat worden zoals in het verleden wel vaker gebeurd is met AMD's cpu's.
[ Voor 25% gewijzigd door Drogo op 08-02-2004 01:52 ]
Ik laat mijn pc dag en nacht aan en 95% van de tijd zit ik te internetten of ben ik met mn site bezig.
1000mhz is dan ongeveer 1500+ en dat is zat daarvoor.. doe het nu op een athlon tb 850.
dus iets van 23 van de 24 uur kan ik dan op 22 watt draaien ipv 90 ofzo.
dus voor de computer een 4x goedkopere stroomrekening.
van mij mogen ze zelf nog wel 750hz @ 15w ofzo doen.
en 50hz @ 3w
Ik zou toch min 350W nemen.SAiKO schreef op 07 februari 2004 @ 21:07:
Wat is een minimale vereiste voor een voeding in een systeem met opteron moederbord + proc zonder verder graphische kaart of iets toe te voegen?
4x goedkopere rekening ? ja alleen CPU niet PC systeem.Hertog_Martin schreef op 08 februari 2004 @ 01:58:
Echt geweldig, nu weet ik zeker dat ik een amd 64 ga kopen
Ik laat mijn pc dag en nacht aan en 95% van de tijd zit ik te internetten of ben ik met mn site bezig.
1000mhz is dan ongeveer 1500+ en dat is zat daarvoor.. doe het nu op een athlon tb 850.
dus iets van 23 van de 24 uur kan ik dan op 22 watt draaien ipv 90 ofzo.
dus voor de computer een 4x goedkopere stroomrekening.
van mij mogen ze zelf nog wel 750hz @ 15w ofzo doen.
en 50hz @ 3wwant laat snachts pc aan en soms zet ik downloads aan maar vaak laat ik hem alleen aan omdat ik niet kan slapen als die niet aanstaat want mn cooler maakt nogal veel geluid en zonder dat geluid is het zo stil dat ik niet kan slapen
Daarnaast moet je kijken naar wat die CPU bruto uit het net trekt dus stabilsator schakelingen op mobo en in de voeding rendement. Het scheeld misschien rond de 25% afhankelijk van de configuratie ietswat meer of minder.
Verwijderd
Socket 939 heeft een delay van ongeveer een maand opgelopen en zal dus daarom later op de markt verschijnen. Socket 939 wordt voor zowel Athlon 64FX (met 1MB cache vanaf FX53) en voor de Athlon 64 (met 512KB cache vanaf 3400+). Het verschil:Verwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 17:39:
Effe een vraagje de socket 939 komt toch in maart uit!en wat voor processor komen daar voor uit de Athlon 64 toch, die ga tocht van de 754 > 939 socket en de FX
Socket 754: single channel memory + 800Mhz HT bus
Socket 939: dual channel memory + 1000Mhz HT bus
Verwijderd
Dam dus hij komt rond april pas uit ! denk je dat de prijzen al zijn gezakt, in de zomer vakantie ben pas 15 en me vader koopt meschien dan een nieuwe computer! snap ie, en nu nog een P3 met readon 9500pro overkil voor me processor wel lache straks is me vidoekaart sneller dan me proc!
Happy Happy Joy Joy !
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 21:52 ]
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2004 21:54 ]
Ik betaalde toen ik net 14 was de helft (ruim 1000 gulden).. en dan wordt ik verwend genoemdVerwijderd schreef op 10 februari 2004 @ 21:44:
maar je zou wel dus een atlon64 3400 met 512 chace maar niet 1m chace erin kunnen douwen! Raar.
Dam dus hij komt rond april pas uit ! denk je dat de prijzen al zijn gezakt, in de zomer vakantie ben pas 15 en me vader koopt meschien dan een nieuwe computer! snap ie, en nu nog een P3 met readon 9500pro overkil voor me processor wel lache straks is me vidoekaart sneller dan me proc!
![]()
Happy Happy Joy Joy !
Owja even een vraag: Kan ik in April de 3700+ verwachten? of wordt dat pas mei/juni?
[ Voor 7% gewijzigd door Hertog_Martin op 13-02-2004 08:07 ]
Staat dus een fout in het artikel: "Winchester beschikt met 1MB over dubbel zoveel L2-cache als San Diego"X-bit labs spreekt in een artikel de verwachting uit dat de Athlon 64, de Athlon FX en de Opteron eind dit jaar ondersteuning zullen bieden voor DDR2. Aangezien AMD de geheugencontroller in de processor heeft gebouwd, moet de ondersteuning in de CPU aanwezig zijn en is een aanpassing van de gebruikte chipsets niet voldoende. De eerste chips met een DDR2-controller zouden San Diego en Winchester zijn. Beide chips worden op 90nm gebakken, maar Winchester beschikt met 1MB over dubbel zoveel L2-cache als San Diego.
Het is voor AMD niet direct aantrekkelijk om over te schakelen op de nieuwe DDR-standaard. DDR2 ondersteunt wel hogere kloksnelheden, maar dat gaat gepaard met een hogere latency. Deze latencies zijn voor AMD-processors van groter belang dan voor de CPU's van Intel - deze laatste hebben vooral belang bij een hoge kloksnelheid van het geheugen. Daarnaast is de prijs van DDR2 een obstakel: het is voorlopig duurder dan gewoon DDR en dat maakt het, in combinatie met het gebrek aan extra performance dat verwacht kan worden, tot een weinig aantrekkelijk geheugentype. Het huidige DDR kan echter niet veel hoger meer geklokt worden en daar heeft DDR2 een groot voordeel. De kans is groot dat AMD besluit om DDR2 pas op 667MHz te ondersteunen en 400MHz over te slaan. Bij hogere snelheden weegt de extra kloksnelheid op tegen de hogere latencies. Bovendien nemen de latencies af naarmate de kloksnelheid stijgt.
nieuws: DDR2-support voor Athlon 64/FX en Opteron eind 2004
Het is nl San Diego (Athlon 64 FX) die 2x zoveel cache krijgt dan Winchester (Athlon 64)
Verwijderd
Vreemde is dat het op XBitlabs ook zo staat:Hacku schreef op 13 februari 2004 @ 11:15:
[...]
Staat dus een fout in het artikel: "Winchester beschikt met 1MB over dubbel zoveel L2-cache als San Diego"
Het is nl San Diego (Athlon 64 FX) die 2x zoveel cache krijgt dan Winchester (Athlon 64)
"The difference between San Diego and Winchester is in the size of L2 cache – 512KB and 1MB respectively"
Ik ga ook uit van een typo. weird
The trade of the tools
Verwijderd
http://www.amd.com/us-en/...30_2252_875_10454,00.html
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2004 14:29 ]
http://www.amd.com/us-en/...tml?redir=CPEE02#lowpowerAS EXPECTED AND predicted, AMD has duly rolled out Opterons at 30 watts, for blades and for servers, although we do expect to see mobile chips lower than this on the wattage front
They are available in quantities said AMD, which now claims it will never paper launch a product again.
We said this would happen some months back. It was inevitable. We reported on it first in November.
Prijzen: http://www.amd.com/us-en/..._609,00.html?redir=CPT301
Wat raar dat een 140 eveveel kost als een 146
Modbreak:
Dit soort loze flamebait levert dus een OW op

[ Voor 55% gewijzigd door dion_b op 17-02-2004 16:04 ]
.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?
Verwijderd
Zeg dan niks...Korben schreef op 17 februari 2004 @ 10:42:
De Intel Itanium rullzzzz boven alles.
Keuze is tussen P4 2.8/3.0 of AMD Athlon 3000+, vergezeld door 2x 512MB PC3200 en een Raptor 36 gig.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Duh, AMD heeft geen processors in dat segment...Korben schreef op 17 februari 2004 @ 10:42:
De Intel Itanium rullzzzz boven alles.
De Opteron moet concurreren met de Xeon en de Athlon 64 met de Pentium 4 (en opvolger met eventueel een andere naam).
athlon64 is vooral een hele goeie in games.Thund3r schreef op 17 februari 2004 @ 10:57:
Is het slim om voor een gameserver een AMD 64 3000+ te nemen? En welke Linux distro kan ik er in dat geval het beste voor gebruiken? Toch gebruik maken van de 64bits instructies van de Athlon? Of hem gewoon zn werk laten doen in een 32bits linux distro?
Keuze is tussen P4 2.8/3.0 of AMD Athlon 3000+, vergezeld door 2x 512MB PC3200 en een Raptor 36 gig.
bekijk de t.net review van de uprage naar een athlon64 maar eens
HP en anderen stappen al direct aan boord bij IA32E Extended Technology
Nvidia is blijkbaar ook ineens Intel partner geworden (of dit minder aandacht voor AMD's nForce chipsets betekent is niet te hopen)
Maak je daar maar niet druk om. De Nforce (chipset) staat geheel los van de Forceware (video) drivers. Wat me wel opvalt is dat Nvidia een van de weinige fabrikanten is die zorgt voor fatsoenlijke 64bit drivers. ATI, Creative, Adaptec en vele andere grote merken zijn nog niet echt actief bezig op het gebied van 64bitEaS schreef op 17 februari 2004 @ 15:51:
Nvidia is blijkbaar ook ineens Intel partner geworden (of dit minder aandacht voor AMD's nForce chipsets betekent is niet te hopen)
Hopelijk volgen ze dus snel, anders kunnen er nogal wat problemen gaan ontstaan lijkt mij zo.
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)
Maar dat is weer heel wat anders dan het runnen van dedicated gameservers?gp500 schreef op 17 februari 2004 @ 13:05:
[...]
athlon64 is vooral een hele goeie in games.
bekijk de t.net review van de uprage naar een athlon64 maar eens
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
ah zo, volgens mij waren server programma's wel aardig snel op een linux-64 distro.Thund3r schreef op 17 februari 2004 @ 16:35:
[...]
Maar dat is weer heel wat anders dan het runnen van dedicated gameservers?
Dus kennlijk geen Opterons van HP? (misschien hooguit wat low power Opteron blades waar niemand wat aan heeft)EaS schreef op 17 februari 2004 @ 15:51:
Nou Intel's 64-bits oplossing is een feit, ze komen al in het 2de kwartaal (!!) met een 64-bits XEON !
HP en anderen stappen al direct aan boord bij IA32E Extended Technology
Launching containers into space
HP gaat lichtelijk vreemd met AMD vooral alleen op desktop gebied.Whieee schreef op 17 februari 2004 @ 19:20:
dat is inderdaad wel vreemd. HP is toch best pro-AMD voor zover ik weet. Maar over het algemeen eet HP toch wel van 2 walletjes, dus we zullen het wel zien....
Sun en IBM zijn meer AMD minded.
Verwijderd
Zelfs --business-- modellen in zowel Desktop als Laptop.
http://www.hp.com/united-...alog/demos/HPd325_30.html
http://www.hp.nl/products/notebooks/value/family-nx9005.html
Iemand zijn mening/standpunt/antwoord hierop?
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Verwijderd
bij het uitzoeken van een board zou je ook kunnen checken od hij coon'Nquiet ondersteund, dit kan heel prettig weren als je systeem minimaal belast wordt.
de 64-bit linux geeft wel degelijk een preformance boost ten opzichte van de 32 bit versie (suse 9.0 pro) alleen kost ook 2x zoveel.
en met de meeste game servers gebruik jeje hdd niet of nouwelijks dus hier kun je naar harte lust in spenderen (een 10k schijf makt wel meer geluid).
"For the most part, (software) will run on both systems," he said. "Intel has some (things) unique to Intel, which we will make sure people write, port and tune to."
Op het forum van Aceshardware zijn ze in de documentatie van IA32E gedoken, en wat blijkt? IA32E is identiek aan AMD64 op 1 instructie na (een extra instructie):
‘The following instructions are being introduced to operate in 64-bit mode with 64-bit extensions’ |
• SWAPGS instruction (Also in AMD64): SWAPGS exchanges the current GS base register value with the value contained in MSR address C0000102H (MSR_KERNELGSbase). The SWAPGS instruction is a privileged instruction intended for use by system software. |
• SYSCALL and SYSRET instructions (Also in AMD64) SYSCALL saves the RIP of the instruction following the SYSCALL into RCX and loads the new RIP from the LSTAR (64-bit mode). Upon return, SYSRET copies the value saved in RCX into the RIP. SYSRET uses the CS value found in SYSRET_CS (MSR STAR[63:48]). In a return to 64-bit mode using Osize 64, et-cetera |
• CDQE instruction (Also in AMD64) Sign-extend EAX into RAX. |
• CMPSQ instruction (Also in AMD64) Compares quadword at address RSI with quadword at address RDI and sets the status flags accordingly |
• CMPXCHG16B instruction (NOT in AMD64) Compare and Exchange 16 Bytes: Compare RDX:RAX with m128. If equal, set ZF and load RCX:RBX into m128. Else, clear ZF and load m128 into RDX:RAX. |
• LODSQ instruction (Also in AMD64) Load String: Load qword at address (R)SI into RAX. |
• MOVSQ instruction (Also in AMD64) Move Data from String to String: Move qword from address (R)SI to (R)DI. |
• MOVZX instruction (Also in AMD64) Move with Zero-Extend |
• STOSQ instruction (Also in AMD64) Store String: Store RAX at address RDI |
Dus IA32E heeft de instructie CMPXCHG16B extra.
Voor de rest zijn de verschillen tussen de 64 bit Hammer reeks en de 64 bit Prescott reeks:
• Bij de Prescott ontbreekt NX (Execution Protection) en 3DNow!
• Bij de Hammer ontbreekt CMPXCHG16B en SSE-3.
In 3DNow! zitten trouwens instructies die Intel nog niet had, en nu dus pas in SSE-3 aanbied.
Qua instructies zijn de CPU's dus zo goed als identiek (Met dank aan Microsoft?).
Dit topic is gesloten.