Het grote akoestiek topic

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste
Acties:
  • 120.884 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:18:
[...]

Ik heb alleen niet zo heel veel oppervlak nodig. Ik heb denk ik 3x 150x60 panelen nodig, en 2x 60x60, dus dan kom je geloof ik rond de 75 ofzo uit met D40. Of zie ik iets over het hoofd. Wil ik dan wel echt voor 20cm gaan met Akotherm?
Je bedoelt 20cm dik?

Je zou ook hybride kunnen gaan.
Noppenschuim, zeker Tyrotex werkt veel beter dan Akotherm, zeker in het mid laag
(het noppenschuim van Merford is dan weer juist niet zo goed)

Ook werkt dempingsmateriaal iets effectiever wanneer je het van de wand af hangt, dus met een airgap zeg maar.
(de geluidsgolf "ziet" meer materiaal bij terugkaatsen)

Dus een laag noppen schuim, met daarvoor een laag akotherm is denk ik een mooie oplossing.
Dit kun je ook met bv rockwool doen, of het sandwichen.

Als geld niet zo'n rol speelt, lekker voor Akotherm gaan.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 15:57
Ik heb gisteren voor het eerst mijn thuiskantoor gemeten met REW en mijn UMIK-1 microfoon. Het is nog een beetje een kaal hok, en dat hoor je ook. Het resultaat was een nachtmerrie, vooral in het laag, dat ik heb proberen te compenseren met een Equaliser APO profiel dat de pieken er een beetje uithaalt. Ik heb nog niet heel veel ervaring, maar heb wel het gevoel dat ik op de juiste weg ben. De ruimte heeft nu bijna geen akoestische treatment (twee skyline diffusers achter de desktop speakers, Tyrotex schuim op de eerste reflectiepunten aan de muur, links en rechts van de speakers). Dit wordt echter nog allemaal aangepakt.

De eerste grafiek is een average van 7 metingen in en rondom de luisterpositie, voor EQ. Een enorme dip rond 80hz en heel veel "boom" rondom 120hz. Dit hoor je ook echt als je muziek luistert aan het bureau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aTy_Ls3agqECdkr-h-YS5RvnH0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iD3JcWTqLFmekUwn2aRtb6hO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de voorspelling na EQ. Ik was te lui om het resultaat weer opnieuw te measuren, maar ik hoor de onderstaande verschillen terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTgq2_IXzvTAr0t5pOClawr4CWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MPJuF51WkeUKSzvXf3cK7cvy.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat is niet slecht. Ik ben in ieder geval veel van de "boom" kwijt. Ik ben benieuwd hoever ik kom als ik de kamer fatsoenlijk akoestisch behandeld heb met rockwool absorbers op de zij reflecties en wat bass traps.

Speakers: Q Acoustics 3010 die op desktop stands staan, ontkoppeld met rubber, verzwaard met graniet. Deze 3010's worden vervangen door Genelec 8020D's o.i.d. Ben nog aan het rondshoppen. :)
DAC: Topping E30
Versterker: vintage NAD 3020 (wordt overbodig na switch naar actieve monitoren)

Kamer: 3.5m x 2.75
Mockup ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjvt5UcDWfc5QpNzuZjYLNsbZq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/saKg6ePS9Yn0okC6BJ3W479o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Negakinu op 18-03-2021 10:54 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 18:59
Negakinu schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:01:
Ik heb gisteren voor het eerst mijn thuiskantoor gemeten met REW en mijn UMIK-1 microfoon. Het is nog een beetje een kaal hok, en dat hoor je ook. Het resultaat was een nachtmerrie, vooral in het laag, dat ik heb proberen te compenseren met een Equaliser APO profiel dat de pieken er een beetje uithaalt. Ik heb nog niet heel veel ervaring, maar heb wel het gevoel dat ik op de juiste weg ben. De ruimte heeft nu bijna geen akoestische treatment (twee skyline diffusers achter de desktop speakers, Tyrotex schuim op de eerste reflectiepunten aan de muur, links en rechts van de speakers). Dit wordt echter nog allemaal aangepakt.

De eerste grafiek is een average van 7 metingen in en rondom de luisterpositie, voor EQ. Een enorme dip rond 80hz en heel veel "boom" rondom 120hz. Dit hoor je ook echt als je muziek luistert aan het bureau.

[Afbeelding]

Dit is de voorspelling na EQ. Ik was te lui om het resultaat weer opnieuw te measuren, maar ik hoor de onderstaande verschillen terug:
[Afbeelding]

Het resultaat is niet slecht. Ik ben in ieder geval veel van de "boom" kwijt. Ik ben benieuwd hoever ik kom als ik de kamer fatsoenlijk akoestisch behandeld heb met rockwool absorbers op de zij reflecties en wat bass traps.

Speakers: Q Acoustics 3010 die op desktop stands staan, ontkoppeld met rubber, verzwaard met graniet. Deze 3010's worden vervangen door Genelec 8020D's o.i.d. Ben nog aan het rondshoppen. :)
DAC: Topping E30
Versterker: vintage NAD 3020 (wordt overbodig na switch naar actieve monitoren)

Kamer: 3.5m x 2.75
Mockup ruimte:
[Afbeelding]
Goed bezig. Mooi hoe je het met een meting inzichtelijk kan maken. Idd heftige swings in het laag, mooi voorbeeld weer van hoe groot het stempel van de ruimte is.

Ik heb wel twijfels bij de route die je nu kiest. Laagfrequente en hoog frequente akoestiek zijn totaal verschillend en vereisen dus ook heel andere oplossingen, dat kan niet vaak genoeg benadrukt worden. Wat je voorstelt aan akoestische maatregelen is voornamelijk op hoog frequent gericht. Of alleen 2 bass traps voldoende gaan zijn om die enorme dip bij 85Hz te voorkomen heb ik mijn twijfels bij. En dan heb je wel 2 enorme bass traps hangen. De alternatieve route van bijv 2 subs met dsp geeft iig een stuk meer zekerheid (en diepgang).

Ook snap ik de distributie van de staande golven niet zoals het nu is. De 120Hz past tussen de zijwanden (2.75m, 2e mode) maar zou een dip geven in het midden van de ruimte. De 47Hz piek begrijp ik wel, die past in de lengte (3,5m, 1e mode) . En de +/-88Hz dip is ook wat lastig, toch de lengte 2e mode? Misschien dat je toch net op een andere plek hebt gemeten dan ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Jag schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:47:
[...]
Misschien dat je toch net op een andere plek hebt gemeten dan ik denk.
Mijn luisterpositie is niet in het midden van de ruimte, maar op 1/3e van de lengte. Ik heb de metingen nu een beetje quick & dirty gedaan, voor wat eerste inzichten. Eigenlijk moet ik Links en Rechts apart meten, maar heb nu tussen de speakers in, met de mic in de luisterpositie op het beeldscherm gericht gemeten. De metingen zijn dus "vervuild" door comb filtering en reflectie en god weet wat nog meer. Dat zal het resultaat ook wel hebben beïnvloed. :p Ik heb trouwens wel het 0 graden calibratie profiel van Umik gebruikt, niet de 90 graden variant.

Bass traps gaan zeker geen magische oplossing zijn, maar perfect vlak hoeft de ruimte ook niet te worden. Ik doe geen geluids-kritisch werk. Een subwoofer kan de dip natuurlijk veel beter aanvullen, maar helaas grenst mijn kantoortje aan de buren, en die mensen wil ik niet omver trillen. :p
Misschien dat ik met DSP die sub dan wel zo kan afstellen dat hij op laag volume het algehele geluidsbeeld toch mooi aanvult, maar daar zal ik me dan wat verder in moeten verdiepen. Ik heb nog nooit handmatig een sub gecalibreerd met REW. In mijn cinema kamer zijn de subs met Audyssey XT32 gedaan.

Er komen op korte termijn natuurlijk ook nog andere speakers, dus ik zal het hele metingen-proces dan sowieso opnieuw moeten gaan doen.

Het formaat van de ruimte is sowieso onhandig. Mijn streven is om het zo goed mogelijk te doen, zonder compleet overboord te gaan, om mijn ervaring tijdens het luisteren van muziek te verbeteren.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:43
Om de geluid ervaring te verbeteren en de woonkamer wat op te leuken. (Als je het aan m'n vriendin vraagt zal de volgorde verschillen) heb ik Woodupp panelen aangeschaft,

Achter deze panelen komt minimaal wol isolatie van 40mm dik. De panelen zullen de gehele muur (3.50x2.60) gaan bedekken.

Wat is nu een goed te volgen stappenplan om hierna te doen qua metingen/aanpassingen?

De apparatuur die ik gebruik is een Yamaha Avantage 1050 met YPAO. Als het nodig is schaf ik een Umik aan, deze staat al een tijdje hoog op mijn lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
mr.DJ95 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:05:
Om de geluid ervaring te verbeteren en de woonkamer wat op te leuken. (Als je het aan m'n vriendin vraagt zal de volgorde verschillen) heb ik Woodupp panelen aangeschaft,

Achter deze panelen komt minimaal wol isolatie van 40mm dik. De panelen zullen de gehele muur (3.50x2.60) gaan bedekken.

Wat is nu een goed te volgen stappenplan om hierna te doen qua metingen/aanpassingen?

De apparatuur die ik gebruik is een Yamaha Avantage 1050 met YPAO. Als het nodig is schaf ik een Umik aan, deze staat al een tijdje hoog op mijn lijst.
Voor zover mijn kennis reikt; normaliter is de volgorde als volgt:

1. de ideale speaker, subwoofer en luisterpositie uitvinden, gebaseerd op de natuurlijk akoestiek van je ruimte. Room modes zijn onlosmakelijk verbonden met de afmetingen van je ruimte, en hier tussen in manoeuvreer je je, op zoek naar de ideale positie, of de minste verschrikkelijke. :p Meten is weten (REW en Umik1), en voor je subwoofer werkt de "subwoofer crawl" verassend goed.
2. de eerste en tweede reflectiepunten van je speakers behandelen met absorptie. Om deze te vinden kun je de "mirror method" gebruiken.
3. de plafond, vloer en achterwand reflecties aanpakken, al dan niet met een combinatie van diffusie en absorptie
5. metingen maken om te zien hoe je er voor staat. In deze fase gaan mensen vaak over tot het plaatsen van bass traps in de hoeken van de ruimte. Absorberen (of diffusen, afhankelijk van ruimte) direct achter de speakers wordt ook vaker gedaan.
4. DSP gebruiken voor het finetunen van je speakers en subwoofer. MiniDSP modules worden hier vaak voor gebruikt. Dirac en Audyssey zijn ook populair. Jouw Yamaha gebruikt YPAO. Geen ervaring mee. Kijk eens op Audiosciencereview en AVForums om te zien hoe men er daar mee om gaat.
5. Hopelijk genieten, anders huilen en opnieuw beginnen. :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Negakinu op 18-03-2021 13:43 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Negakinu schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Mijn luisterpositie is niet in het midden van de ruimte, maar op 1/3e van de lengte.
Ik bedoel midden tussen de zijwanden
Ik heb de metingen nu een beetje quick & dirty gedaan, voor wat eerste inzichten. Eigenlijk moet ik Links en Rechts apart meten, maar heb nu tussen de speakers in, met de mic in de luisterpositie op het beeldscherm gericht gemeten. De metingen zijn dus "vervuild" door comb filtering en reflectie en god weet wat nog meer. Dat zal het resultaat ook wel hebben beïnvloed. :p Ik heb trouwens wel het 0 graden calibratie profiel van Umik gebruikt, niet de 90 graden variant.
Het zou je helpen onderscheid te maken tussen laag frequent en hoog frequent. Comb filtering, de mic op 0 of 90 graden, zijn niet van toepassing op LF metingen. Alleen de positie waar je meet is van belang en wat je meet is heel goed te koppelen aan wat je hoort met LF. Ik denk dat je metingen beter zijn dan je denkt :) !
Bass traps gaan zeker geen magische oplossing zijn, maar perfect vlak hoeft de ruimte ook niet te worden. Ik doe geen geluids-kritisch werk. Een subwoofer kan de dip natuurlijk veel beter aanvullen, maar helaas grenst mijn kantoortje aan de buren, en die mensen wil ik niet omver trillen. :p
Dat hoeft natuurlijk ook niet het doel te zijn van een sub, maar wel om mooi laag te maken. Maar goed, ik snap je punt, het is ook best een investering in geld en tijd, 2 subs + dsp + meten + optimaliseren.
Er komen op korte termijn natuurlijk ook nog andere speakers, dus ik zal het hele metingen-proces dan sowieso opnieuw moeten gaan doen.
Wat je nu hebt gedaan, de pieken eruit halen is veruit het belangrijkste. Je kan alleen niet echt goed te gaten opvullen.
mr.DJ95 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:05:

Is dikker nog een optie? 40mm en zo'n oppervlakte geeft wel het risico van overheersend midlaag door onvoldoende absorptie.

Het zal iig enorm helpen voor galm reductie. Deze panelen zullen de midhoog akoestiek enorm veranderen. Optimaliseren van de akoestiek voor de middenhoge tonen is een lastig gebied. Er zijn verschillende mengingen over hoeveel en of je uberhaupt absorptie aan een ruimte moet toevoegen. De consensus is dat als je absorptie toevoegt, dat dat iig breedbandige is, dus vanaf ongeveer 200 a 300Hz werkzaam is. Daaronder begint de staande golven zone en gelden totaal andere wetten. Verder is het vooral van belang dat je speakers goed zijn, de power response / polar response van de luidspreker icm het bestaan van reflecties maakt de klank in het midhoog. De power response hoort zo neutraal mogelijk te verlopen. Dit is niet met absorptie te repareren (tenzij je er een soort dode kamer van maakt). Je kan dit ook niet betrouwbaar meten. Gemeten inroom response in het midhoog correleert maar slecht met hoe het klinkt omdat je meerdere effecten door elkaar meet en deze zijn niet te onderscheiden in je meting.

Voor laag frequent is het een totaal ander balspel. Daar overheersen de staande golven, zie de problemen van @Negakinu, en daar is juist de ruimte overheersend. Dit is wel goed te meten. Een Umik kopen is zeer inzichtelijk, maar je hebt wel een DSP/EQ nodig in je systeem die je handmatig kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Jag schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Voor laag frequent is het een totaal ander balspel. Daar overheersen de staande golven, zie de problemen van @Negakinu, en daar is juist de ruimte overheersend. Dit is wel goed te meten. Een Umik kopen is zeer inzichtelijk, maar je hebt wel een DSP/EQ nodig in je systeem die je handmatig kan bedienen.
Zou je dit adviseren voor mijn ruimte? Ik zou er twee kunnen aanschaffen. https://www.thomann.de/nl/hofa_basstrap.htm

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Negakinu schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:16:
[...]

Zou je dit adviseren voor mijn ruimte? Ik zou er twee kunnen aanschaffen. https://www.thomann.de/nl/hofa_basstrap.htm
Ik heb geen pramktische ervaring met bass traps; ik heb zelf de route gekozen van multisub icm dsp icm mso (en in het verleden dipool en cardioide sublaag, beide anders maar niet per se beter). Ik verwacht dat het vast iets gaat helpen maar dat je dip in de response grotendeels blijft. Dat zal vast weg te krigjen zijn door de hele ruimte vol te stacken met bass traps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Jag schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:00:
[...]

Ik heb geen pramktische ervaring met bass traps; ik heb zelf de route gekozen van multisub icm dsp icm mso (en in het verleden dipool en cardioide sublaag, beide anders maar niet per se beter). Ik verwacht dat het vast iets gaat helpen maar dat je dip in de response grotendeels blijft. Dat zal vast weg te krigjen zijn door de hele ruimte vol te stacken met bass traps.
De naam basstrap wordt tegenwoordig ook steeds rekbaarder.
Het merendeel doet enkel iets bij 125-500Hz.
En dan aan de onderkant ook maar heel beperkt.

In het echte laag doen ze vrij weinig.
Kan ook niet, om zulke golflengte te absorberen heb je namelijk gigantisch hoeveelheden materiaal nodig.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
B_FORCE schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:13:
[...]

De naam basstrap wordt tegenwoordig ook steeds rekbaarder.
Het merendeel doet enkel iets bij 125-500Hz.
En dan aan de onderkant ook maar heel beperkt.

In het echte laag doen ze vrij weinig.
Kan ook niet, om zulke golflengte te absorberen heb je namelijk gigantisch hoeveelheden materiaal nodig.
Ja goede toevoeging, ik verwacht er ook niet veel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 15:37
Onlangs ben ik verhuist naar een nieuw appartement.

Ik heb eigenlijk overal in het huis last van galm/echo.
Als ik in mijn handen klap hoor ik nog een hevige naeffect.

Ik heb vanochtend 3 akoestische wandpanelen aangeschaft met hoop dat de echo zou verminderen. Echter is het niet het geval. Alhoewel ik de panelen nog niet heb op gehangen. Ik wilde eerst even vragen of deze panelen wel gaan werken voordat ik ze ga ophangen. De panelen zijn gevuld met rocksono base.

https://youtube.com/shorts/xLvhCTbrebE

Bovenstaand heb ik een video gemaakt in de hoop dat jullie het probleem ook horen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvcJsKI-dMWuJyhvtpcg9FE2PA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ufx1R5IxyyWXadOFAAviw66x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srCsvEfjn9fpZWCoJ_kPvUeHqkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j5RUJX7bABppYT4kSDIT5Ru8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4hoVwTfenr5yQsA3IxUTcldCak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fjO4n694hEvVZ9VLRWwJ6l9v.jpg?f=fotoalbum_large

In de afbeeldingen ziet u de panelen en een plattegrond van de woonkamer/keuken.

Aan de balkonzijde zijn grote raampartijen aanwezig. Ik heb er wel dimmende gordijnen ervoor hangen. Verder een stoffen bank met een vloerkleed ervoor.

In het huis hangt verder nog niks aan de muur.

Momenteel draai ik nog stereo met 2x kef ls50 met bluesound powernode 2i als amp. Verder nog een re t5 als sub. Ik wil in de toekomst overstappen naar surround 5.1 alleen het probleem weerhoud me nog ervan.

Graag jullie thoughts/adviezen hierop

Thanks en have a great week😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
nxt0206 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:43:
Onlangs ben ik verhuist naar een nieuw appartement.

Ik heb eigenlijk overal in het huis last van galm/echo.
Als ik in mijn handen klap hoor ik nog een hevige naeffect.

Ik heb vanochtend 3 akoestische wandpanelen aangeschaft met hoop dat de echo zou verminderen. Echter is het niet het geval. Alhoewel ik de panelen nog niet heb op gehangen. Ik wilde eerst even vragen of deze panelen wel gaan werken voordat ik ze ga ophangen. De panelen zijn gevuld met rocksono base.

https://youtube.com/shorts/xLvhCTbrebE

Thanks en have a great week😎
In het algemeen geldt dat je minimaal 30% (het liefst 50%) van het vloeroppervlak van de te behandelen ruimte moet aanhouden als oppervlakte voor de akoestische panelen om galm merkbaar te reduceren.

Als voorbeeld; mijn kantoortje heeft een vloeroppervlak van ongeveer 10m2. 30% hiervan is ongeveer 3.5m2. Een gemiddeld akoestisch paneel heeft een oppervlak van 0.72m2 (120x60). 3.5 / 0.72 = 4.8, afgerond naar 5. Aangezien je symmetrisch wilt behandelen zou ik in mijn geval dan dus 6 akoestische panelen van 120x60 moeten ophangen (drie linker wand, drie rechter wand). Leg daarnaast een dik tapijtje neer en hang dikke gordijnen op en je merkt al een enorm verschil.

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nxt0206
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-10 15:37
Negakinu schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:57:
[...]
In het algemeen geldt dat je minimaal 30% (het liefst 50%) van het vloeroppervlak van de te behandelen ruimte moet aanhouden als oppervlakte voor de akoestische panelen om galm merkbaar te reduceren.
Damn das wel veel! Mijn oppervlakte als ik de keuken bijreken, sinds het een open keuken is in de zelfde ruimte.. kom ik uit op 34m2 dus moet ik minimaal 10m2 gaan hangen 😅 . Helaas gaat dat niet lukken omdat ik met een WAF zit.

Zijn er nog enkele andere simpelere oplossingen voor dit probleem? ( zie youtube video boven )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
nxt0206 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Damn das wel veel! Mijn oppervlakte als ik de keuken bijreken, sinds het een open keuken is in de zelfde ruimte.. kom ik uit op 34m2 dus moet ik minimaal 10m2 gaan hangen 😅 . Helaas gaat dat niet lukken omdat ik met een WAF zit.

Zijn er nog enkele andere simpelere oplossingen voor dit probleem? ( zie youtube video boven )
Je kunt in ieder geval beginnen met tegenoverstaande wanden te behandelen. Je zou kunnen kijken naar polyesterwol panelen. Die zijn redelijk betaalbaar en esthetisch. Gewoon wit. Akotherm maakt zelfs gefacetteerde varianten, maar er zijn ook goedkopere. Die zou je kunnen afwisselen met bedrukte panelen. Je WAF gaat vast omhoog als je een paar leuke akoestische familefoto's o.i.d. ophangt. Win-win! :)

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Inderdaad, kunst, foto's etc in combi met demping is altijd een win-win wat mij betreft.

Ook is het plafond er nog, waar je platen zwevend kunt ophangen.
In de meeste gevallen ziet dat er nog best chic uit, zeker als je daar bv nog mooie (romantische ;) ) verlichting omheen maakt.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 20:49

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Kan je Akotherm met een gewoon scherp mes snijden trouwens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
apNia schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:23:
Kan je Akotherm met een gewoon scherp mes snijden trouwens?
Ja, broodmes werkt het beste

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 22:20
Omdat thuiswerken here to stay is wil ik graag investeren in mijn kantoorruimte thuis. Het betreft een nieuwbouwhuis met gladde muren, een plafond met heel iets reliëf en een laagpolige vloerbedekking + rubberen ondervloer. Mijn werk bestaat voor een significant deel uit bellen en videoconferencing waarvoor ik gebruik maak van Apple Airpod Pro oordopjes of een combinatie van mijn Sennheiser HD 660S koptelefoon en een Yeti X microfoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoYGZhl0aEi-qnF6_0aGC18nGOA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FqK99jkbJbhfDl71QzFqs4ae.png?f=user_large

De ruimte is verder vrij kaal afgezien van wat kleine kantoormeubelen en gordijnen. Zoals jullie natuurlijk begrijpen is de akoestiek om te huilen, alleen als ik de deur naar de hal openzet is het een beetje te doen. Muziek uit speakers heb ik bij voorbaat al opgegeven, daarvoor gebruik ik mijn koptelefoon. Wat ik wil bereiken is dus een goede demping van hoofdzakelijk mijn mannelijke stem en wellicht die van mijn collega's mocht ik in de toekomst nog eens gebruik maken van wat kleine speakers. In dat laatste geval zal mijn Yeti X ongeveer 20-30cm van mijn mond afstaan, uiteraard op de cardioid instelling met de speakers daar weer ~40cm er achter.

Mijn plan is om gedeeltelijk de achterwand (dus achter mijn stoel) met Akotherm D20/50 houten lijsten met doek te bedekken. Als ik naar de absorptiecoëfficientie van beide producten kijk lijkt deze prima de frequentie van de menselijke stem te absorberen (alsof het er voor gemaakt is O-))

Het alternatief zou zijn om de wand vóór mij gedeeltelijk te bedekken en dan achter mij een tweetal grote frames (90*110cm) met opdruk en Akotherm D20/50 te plaatsen.

Denken jullie dat ik hiermee mijn doel van een betere akoestiek voor mijn stem bereik? Hebben jullie nog andere tips?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE/EN4C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Akotherm binnen! Nog een site die jullie aanraden om stof te bestellen? Zoek een beetje een knappe stof die mooi kleurt bij m'n muurkleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Radiodurans schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:53:
Omdat thuiswerken here to stay is wil ik graag investeren in mijn kantoorruimte thuis. Het betreft een nieuwbouwhuis met gladde muren, een plafond met heel iets reliëf en een laagpolige vloerbedekking + rubberen ondervloer. Mijn werk bestaat voor een significant deel uit bellen en videoconferencing waarvoor ik gebruik maak van Apple Airpod Pro oordopjes of een combinatie van mijn Sennheiser HD 660S koptelefoon en een Yeti X microfoon.

[Afbeelding]

De ruimte is verder vrij kaal afgezien van wat kleine kantoormeubelen en gordijnen. Zoals jullie natuurlijk begrijpen is de akoestiek om te huilen, alleen als ik de deur naar de hal openzet is het een beetje te doen. Muziek uit speakers heb ik bij voorbaat al opgegeven, daarvoor gebruik ik mijn koptelefoon. Wat ik wil bereiken is dus een goede demping van hoofdzakelijk mijn mannelijke stem en wellicht die van mijn collega's mocht ik in de toekomst nog eens gebruik maken van wat kleine speakers. In dat laatste geval zal mijn Yeti X ongeveer 20-30cm van mijn mond afstaan, uiteraard op de cardioid instelling met de speakers daar weer ~40cm er achter.

Mijn plan is om gedeeltelijk de achterwand (dus achter mijn stoel) met Akotherm D20/50 houten lijsten met doek te bedekken. Als ik naar de absorptiecoëfficientie van beide producten kijk lijkt deze prima de frequentie van de menselijke stem te absorberen (alsof het er voor gemaakt is O-))

Het alternatief zou zijn om de wand vóór mij gedeeltelijk te bedekken en dan achter mij een tweetal grote frames (90*110cm) met opdruk en Akotherm D20/50 te plaatsen.

Denken jullie dat ik hiermee mijn doel van een betere akoestiek voor mijn stem bereik? Hebben jullie nog andere tips?
Zeker in kantoorruimtes, zou ik het plafond niet vergeten, dat doet wonderen.

Nog mooier is een verlaagd plafond met dempingsplaten (dat is zo'n frame systeem), maar ik ken je budget niet.
Anders misstaat een witte plaat of twee Akoetherm in een mooie omlijsting aan het plafond zeker niet, daar boven nog een paar mooie lampen voor de sfeer.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
B_FORCE schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:31:
[...]

Zeker in kantoorruimtes, zou ik het plafond niet vergeten, dat doet wonderen.

Nog mooier is een verlaagd plafond met dempingsplaten (dat is zo'n frame systeem), maar ik ken je budget niet.
Anders misstaat een witte plaat of twee Akoetherm in een mooie omlijsting aan het plafond zeker niet, daar boven nog een paar mooie lampen voor de sfeer.
Dank je, het plafond is een goede, daar had ik nog niet aan gedacht. Het betreft een huurhuis (waar ik nog wel >1jr in verwacht te wonen maar daarna nog onduidelijk) dus zo'n frame systeem bouwen is niet handig. Wel zou zo'n hangende plaat kunnen monteren met een viertal gaatjes boren het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 14:00
apNia schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:05:
Akotherm binnen! Nog een site die jullie aanraden om stof te bestellen? Zoek een beetje een knappe stof die mooi kleurt bij m'n muurkleur :)
Eigen foto op decotex, heb je meteen een bijzonder persoonlijk maatwerk paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Pjotr22 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:00:
[...]

Eigen foto op decotex, heb je meteen een bijzonder persoonlijk maatwerk paneel.
Hahahahaha ik moet er niet aan denken. Ik wil juist iets wat niet opvalt :)
Tenzij je suggereert om die kleur als een foto te submitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:49
Mijn luisterruimte is op zolder en de nok van het dak staat dwars op de luister richting zeg maar. Dus tussen mij en de speakers is de ruimte het hoogste en waar de speakers staan en waar ik zit is het lager. Ik wil wat aan demping van midden en hoog gaan doen want bij hogere volumes wordt het een beetje een kakofonie. Het laag heb ik redelijk onder controle m.b.v. RoomPerfect en een losse subwoofer.

Voor het aanbrengen van demping lijkt het schuine plafond me de beste optie, links zijn ramen en rechts staat een bureau. Achter de speakers hangen houten schotten die het laagste deel van de zolder afschermen (bergruimte). Achter mijn luisterplek is nog ruim een meter ruimte waar het steeds lager wordt.

Ik zit te dubben of ik de demping (bv akotherm) boven de speakers of juist boven mijn luisterplek moet plaatsen. Of allebei. Is daar een vuistregel voor of is het een kwestie van uitproberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hey guys, twee vragen.

1) ik heb m'n panelen bijna afgerond, en zou ze graag op de muur willen plaatsen op een manier die later nog aangepast kan worden. Zo wil ik later mogelijk van luisterpositie veranderen, dus dan moeten ze zijwaarts, of omhoog als er een bank onder komt te staan. In zo'n geval lijken ophang rails mij het handigste. Ik moet er langs één muur drie kwijt, a ~6kg per stuk. Is dat wel slim? Of zijn er betere plannen?

2) Ik heb in mijn kamer rond de 130-145hz een enorme piek. Hoe vind ik het beste wat het probleemgebied is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:28

timovd

Voorsprong door techniek

@apNia Ik heb ze ook aan een rails hangen en ook nog veel zwaardere dingen. Dat hang al meer dan 5 jaar zonder problemen met het standaard haakje. Voor zwaardere dingen zijn er ook andere haken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

timovd schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:46:
@apNia Ik heb ze ook aan een rails hangen en ook nog veel zwaardere dingen. Dat hang al meer dan 5 jaar zonder problemen met het standaard haakje. Voor zwaardere dingen zijn er ook andere haken.
Out of curiosity, welke rails heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@apNia Aan de foto's te zien de zelfde als jouw link bij de Gamma. Zelf heb ik 'm denk ik bij Praxis gehaald.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
apNia schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:13:
Hey guys, twee vragen.

1) ik heb m'n panelen bijna afgerond, en zou ze graag op de muur willen plaatsen op een manier die later nog aangepast kan worden. Zo wil ik later mogelijk van luisterpositie veranderen, dus dan moeten ze zijwaarts, of omhoog als er een bank onder komt te staan. In zo'n geval lijken ophang rails mij het handigste. Ik moet er langs één muur drie kwijt, a ~6kg per stuk. Is dat wel slim? Of zijn er betere plannen?

2) Ik heb in mijn kamer rond de 130-145hz een enorme piek. Hoe vind ik het beste wat het probleemgebied is?
130-145Hz komt ongeveer overeen met 1.3 meter.
Waar in de kamer merk je dat?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

B_FORCE schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:46:
[...]

130-145Hz komt ongeveer overeen met 1.3 meter.
Waar in de kamer merk je dat?
Als dat de afstand is dan is mogelijk een meervoud daarvan (2.6m) een probleem. Als ik in de hoek op ~2.6m ga staan hoor ik het daar vrij heftig op ~140hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss_poQoZ_Ve8BanmVU5e2d9rjyE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PPZpLq7bK02EfzolDu5MEY8r.png?f=user_large

Maar ook in de hoek aan de andere kant van de deur, die dan qua afstand weinig doet met die reflectie. De oriëntatie van de speaker maakt ook compleet niet uit, wat geloof ik logisch is voor bass he?

edit: als ik 15cm akotherm D20 recht tegen de speaker houd (bassport zit ook aan de voorkant), blijft het probleemgebied bestaan. Is dat normaal?

[ Voor 8% gewijzigd door apNia op 12-04-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
apNia schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:30:
[...]

edit: als ik 15cm akotherm D20 recht tegen de speaker houd (bassport zit ook aan de voorkant), blijft het probleemgebied bestaan. Is dat normaal?
Jouw ruimte heeft best gunstige verhoudingen. Het is iig geen vierkant! Als ik jou was, zou ik:

- het bureau verplaatsen naar een plek in de lengte van de ruimte, in plaats van een horizontale positie zoals je nu hebt. Probeer met je oren op ongeveer 30-35% van de lengte te zitten, met je rug naar de deur. Je bureau staat dan dus niet tegen de muur voor je aan.
- dan de eerste reflectiepunten van de speakers behandelen, op de linker en rechter muur.
- dan de tweede reflectiepunten aanpakken, waar de 1e op reflecteren.
- dan de achterwand aanpakken. Links en rechts naast de deur absorberen.
- dan een dik tapijt leggen op de vloer reflectie van de speakers.
- dan boven de luisterpositie het plafond behandelen.

Daarna zou je eventueel kunnen meten met iets als een UMIK1 mic en REW software, om te zien waar je nog storende dips en peaks hebt. Die zullen dan voornamelijk in de bas zitten, dus dan moet je gaan trappen, of met DSP (EqualizerAPO icm REW is gratis, maar je kunt ook kijken naar Dirac of Sonarworks bijv.) een room EQ genereren die de ergste pieken eruit haalt. Bas aanpakken is tricky, though. Vechten tegen room modes kost vaak meer dan het oplevert. Ik heb me zelf neergelegd bij "goed genoeg". :)

Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtKB2Pb2KGIm71rP1XrakVCB1NY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SWPL8g4f8EI3uLTMR3fQ9Ymr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkkoF9bNOIvz-R6NjZEzC0LibxA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XGB8XN7uCFPPs2DZjgilBK1H.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Negakinu op 12-04-2021 14:24 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
apNia schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:30:
[...]

Als dat de afstand is dan is mogelijk een meervoud daarvan (2.6m) een probleem. Als ik in de hoek op ~2.6m ga staan hoor ik het daar vrij heftig op ~140hz.

[Afbeelding]

Maar ook in de hoek aan de andere kant van de deur, die dan qua afstand weinig doet met die reflectie. De oriëntatie van de speaker maakt ook compleet niet uit, wat geloof ik logisch is voor bass he?

Meervouden daarvan zijn idd ook een probleem.
Pieken heb je aan de wanden, zo te zien zit je daar met de bank.

Vanuit dit plaatje begrijp ik dat de kamer 4.7m lang is en 2.73m breed?
Dan komt het waarschijnlijk door de breedte idd.
Beweeg maar eens naar de speakers toe, je zult zien dat op grofweg 1/3 het minder heftig is en halverwege die 140Hz toon bijna helemaal weg is.

Een beetje akotherm gaat daar niet veel mee doen.

Simpelste oplossing om het minder heftig te maken is een EQ dip instellen, beter is een multisub opstelling.
Mechanische oplossingen zou ik niet aan beginnen.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

B_FORCE schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:21:
[...]

Meervouden daarvan zijn idd ook een probleem.
Pieken heb je aan de wanden, zo te zien zit je daar met de bank.
De akotherm is ook grotendeels om de walgelijke galm in m'n kamer tegen te gaan.

Dit hoe het er nu uitziet, alleen heb ik voor de absorber achter mij gekozen voor 3 individuele panelen. Aan die muur komt een bank:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ix6e4z6EUFYjWfKm3G0QZ5fPiUA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8Ja0atBsDeBaQppqxr1R6PAd.png?f=user_large

Geluid de lengte insturen is lastig omdat de wand waar ik dan aan kom te zitten een beetje lastig is; deels schuin, direct onder het raam is makkelijk herrie de tuin in 's zomers, op het zuiden dus groot deel van de dag zon in je ogen.

Dus jij zegt gewoon eruit EQ'en met iets als Sonarworks? Waarom werkt zoiets als akotherm voor dat soort issues niet trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiodurans
apNia schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:14:
[...]
Dus jij zegt gewoon eruit EQ'en met iets als Sonarworks? Waarom werkt zoiets als akotherm voor dat soort issues niet trouwens?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWEoNMqL-fd5j78ZqFxK_Ch1dcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bBHUdkQnI6mNmerV165WzPiN.png?f=fotoalbum_large

Omdat deze niet heel efficiënt zijn bij 130-140Hz denk ik; volgens het plaatje bij 5cm nog geen 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Afhankelijk van welke akotherm. Ik heb D20/100 achter me en op de muur bij de deur. En D20/50 op de muur achter m'n speakers. Having said that, het heeft idd wel duidelijk een roll-off in de lagere frequenties. Wat is dan je go to oplossing bij dergelijke problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Schuiven met laagweergevers, grote veranderingen doen in de kamer (denk aan muren verplaatsen of onder andere hoeken zetten), equalizing (en accepteren dat het dan op 1 plek goed kan worden, nooit boosten, alleen pieken verwijderen), aggressive demping met 50-100cm materiaal, of meerdere actief aangestuurde laagweergevers die elk met DSP gecontroleerd worden om zo in een grotere gebied goed laag te krijgen

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 12-04-2021 19:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hmmm, denk dat de enige haalbare oplossing dan iets is met EQ'en. Vind het nooit zo'n fijn idee, maar de moeite waard denk ik. Thanks voor de hulp <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
apNia schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:35:
Hmmm, denk dat de enige haalbare oplossing dan iets is met EQ'en. Vind het nooit zo'n fijn idee, maar de moeite waard denk ik. Thanks voor de hulp <3
Het is belangrijk onderscheid te maken in laag en hoog frequent. Die gedragen zich totaal anders in een ruimte en vereisen dus ook een helemaal verschillende benadering. Laag frequent vormen staande golven wat resonanties geeft. Deze kan je effectief electronisch dempen met EQ, maar zoals @JvS al zei heb je meerdere subs nodig als je het overal goed wilt krijgen.

Hoog frequente akoestiek verloopt volgens discrete reflecties en galm. Dat kan je reduceren met absorptie maar vooral de basis moet goed zijn; de luidspreker moet onder elke hoek vergelijkbaar geluid geven. Dit is niet te repareren met eq :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Jag schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 00:40:
[...]

Het is belangrijk onderscheid te maken in laag en hoog frequent. Die gedragen zich totaal anders in een ruimte en vereisen dus ook een helemaal verschillende benadering. Laag frequent vormen staande golven wat resonanties geeft. Deze kan je effectief electronisch dempen met EQ, maar zoals @JvS al zei heb je meerdere subs nodig als je het overal goed wilt krijgen.
Kan je het subs verhaal uitleggen? Ik heb eigenlijk gewoon 2 monitors die ik gebruik voor muziekproductie, en dat zijn Adam F5's. Ik heb geen intentie om losse subs te kopen, dus ik denk niet dat dat een haalbare kaart is voor mij. Mijn intentie is vooral om op m'n luisterplek geen heftige resonanties te hebben en het perceptueel zo vlak mogelijk te krijgen.
Hoog frequente akoestiek verloopt volgens discrete reflecties en galm. Dat kan je reduceren met absorptie maar vooral de basis moet goed zijn; de luidspreker moet onder elke hoek vergelijkbaar geluid geven. Dit is niet te repareren met eq :)
Kan je dat laatste toelichten? Want ik heb near field monitors, dus die hebben echt een hele duidelijke sweet spot om in te zitten. Excuus als ik 't niet goed begrijp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

apNia schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:06:

[...]

Kan je dat laatste toelichten? Want ik heb near field monitors, dus die hebben echt een hele duidelijke sweet spot om in te zitten. Excuus als ik 't niet goed begrijp :)
Wat hij wil zeggen is dat je onder de pak 'm beet 500hz naar de kamer luistert, en boven de 500hz naar de luidspreker. De eerste reflecties boven die 500hz zijn erg belangrijk, je hersenen voegen deze samen met het directe geluid. Als het frequentie verloop van de reflecties (je off-axis geluid dus) niet hetzelfde verloop heeft als je on-axis kan je dat nooit rechttrekken met een DSP. Het laag kan je wel veel doen met een equalizer, of in ieder geval je kan de pieken op je luisterpositie eruit halen.

Ik denk dat deze video verhelderend is.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2021 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

apNia schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:06:
[...]

Kan je het subs verhaal uitleggen? Ik heb eigenlijk gewoon 2 monitors die ik gebruik voor muziekproductie, en dat zijn Adam F5's. Ik heb geen intentie om losse subs te kopen, dus ik denk niet dat dat een haalbare kaart is voor mij. Mijn intentie is vooral om op m'n luisterplek geen heftige resonanties te hebben en het perceptueel zo vlak mogelijk te krijgen.
Als je op 1 plek goed laag wilt krijgen, heb je geen multisub nodig. Dan kan je het met equalizing prima oplossen.

Je moet dan alleen wel kunnen losworstelen van het audiofielendogma "equalizers zijn slecht" en dat omzetten in "equalizers kan je heel slecht toepassen". In de Adam Audio F5's zitten namelijk (net als in elke speaker) equalizers. Dan wel in de DSP, dan wel in het wisselfilter (een DSP of een parametrische equalizer is eigenlijk exact hetzelfde als een wisselfilter).

Een EQ gebruiken om op basis van een luisterplekmeting het geluid van een speaker "recht" te krijgen over het hele frequentiebereik en daarbij scherpe filters gebruikt, is een voorbeeld van slecht gebruik, omdat je met je microfoon ook reflectie oppikt die onder hoeken uit speakers komen en via reflecties in de mic komt en daar een minder mooie respons geeft. Als je dat gemeten signaal vlak gaat trekken, heb je (zeker bij goede studiospeakers) best wel kans dat je het directe geluid (dat 90% van de beleving bepaalt bij near field) minder goed maakt.

Een ander voorbeeld van matig gebruik is een grafische equalizer gebruiken met 63Hz, 125hz, 250Hz etc schuiven en op basis van gehoor maar wat pielen.

Bij laag onder de (pak hem beet) 200Hz luister je alleen niet meer naar direct geluid, maar overheersen de kamerresonanties. Als je die meet op je luisterplek en met een parametrische equalizer precies de overheersende resonanties eruit filters (met de juiste frequentie, juiste "Q" (breedte / stijlheid van de equalizing) en de juiste hoeveelheid db's, helemaal matchend met wat je meet), ben je goed gebruik aan het maken van een equalizer :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

JvS schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:57:
[...]
Bij laag onder de (pak hem beet) 200Hz luister je alleen niet meer naar direct geluid, maar overheersen de kamerresonanties. Als je die meet op je luisterplek en met een parametrische equalizer precies de overheersende resonanties eruit filters (met de juiste frequentie, juiste "Q" (breedte / stijlheid van de equalizing) en de juiste hoeveelheid db's, helemaal matchend met wat je meet), ben je goed gebruik aan het maken van een equalizer :).
Ja dit was een beetje de aanpak die ik in gedachten had. Ik heb het vroeger wel gedaan in m'n DAW, maar het probleem is dat je dan de EQ settings vaak per ongeluk mee rendert. Bovendien zit een van m'n collega's z'n stem (of combi stem/kamer) precies op een frequentie waar ik helemaal gek van word hier, wat dus boomed rond de 140 hz. Als ik sinesweep dan hoor ik 'm wel wat hobbelen, maar dat vind ik over het algemeen wel OK. Het is echt die ernstig resonante ~140hz die ik eruit wil EQ'en.

Mijn enige issue is dat ik een AKG D5 mic heb, wat een zang microfoon is. Dat neemt vooral near field op, dus dat is een beetje lastig, maar is daarmee wel heel binair in wat je goed hoort op de luisterpositie en wat niet. Dus ik denk dat ik daarmee ga kijken wat de probleem gebieden zijn, die eruit EQ'en met een bell met juiste Q, en dan steeds met sine sweeps A/Ben om te kijken of de bump rond 140hz is gladgestreken. Makes sense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
JvS schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:57:
[...]

Als je op 1 plek goed laag wilt krijgen, heb je geen multisub nodig. Dan kan je het met equalizing prima oplossen.
Dat is niet helemaal waar.

Met EQ kun je enkel de pieken wegfilteren, niet de dippen boosten.

Uiteraard hangt een hoop af waar de subwoofers/speakers staan en waar de luisterpositie is.
In veel gevallen zitten mensen tegen de muur aan (met de bank).
In dat geval kun je deze breedte richting nog wel EQ'en, maar de lengte wordt een anders verhaal, waar je soms echt wel in een dip kunt zitten.

Daarnaast kunnen staande golven soms best lang na resoneren, iets wat je ook niet verhelpt met EQ.

Maar hoe je het wel kunt zien, is dat het alvast een verbetering is tov helemaal geen EQ.
Misschien bedoelde je dat te zeggen?

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Hey guys. Kunnen jullie mij wijzen naar een stofsoort/webshop die geschikt zijn voor m'n absorbers? Ik heb al enige weken hier ongestofeerde DIY absorbers staan, en wil ze graag afronden. Ik zoek een stofsoort die gewoon in een effen kleur geleverd wordt. Aanraders worden onwijs gewaardeerd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-10 12:10

ktf

@apNia Ik gebruik al jaren Decotex via Drukwerkdeal, maar dit wordt dus bedrukt. Zonder afwerking is het 17,50€ per m², dus allicht zoek je wat goedkopers. Daar kan ik je helaas niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr22
  • Laatst online: 07-10 14:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 17:02
Ervaringsvraagje: ik heb een appartement met de volgende vloersamenstelling: laminaat, ondervloer (rol, iets van 3mm), Farmecell Estrich platen, zachte ondervloer die daarbij hoort en dan de houten planken op de vloerbalken. Dit laatste is een kleine aanname, kan niet verder kijken dan de zachte ondervloer van de Fermacell platen, er zou nog iets van zwaluwplaat onder kunnen liggen.

De baby van de onderburen is blijkbaar zo gevoelig voor basstonen dat er geen tolerantie is. Ik heb geluisterd en was onder de indruk van de isolatie maar de bastonen zijn inderdaad nog wel (wat) te horen.

Mijn vorige speaker (Totem Sttaf, vloerstaanders, bassreflex aan de achterzijde) stonden op spikes, schoteltjes en een rubber tegel maar gaven best wat bass. Ik heb sinds vandaag Sonus Faber Sonetto 2 (stand-mounts, bassreflex aan de voorzijde). Staan nog niet op stands, wel op vibrapods en een tuinstoel die op rubberen plaatjes staat. Ik vind de bass in mijn woonkamer een stuk minder. De onderbuurvrouw was minder onder de indruk en stond bij het tweede liedje al aan de deur.

Ik heb buizenversterkers en die kan ik dus niet zomaar equalizen (ben aan het kijken naar een Schiit Loki+ maar die zijn nogal moeilijk verkrijgbaar), anders dan andere buizen maar dat is ook best een proces.

Om de beste volgende stap te bepalen een aantal vragen:
  • heeft er iemand ervaring met een granieten/hardsteen tegel onder de speaker? En wat is het daadwerkelijke effect geweest?
  • heeft iemand ervaring met een holle gipsen wand achter de speaker (standaard tussenwandje) en een eventueel versterkend effect daarvan?
  • heeft iemand ervaring met bassabsorptie direct achter de speaker?
Het doorgeven van basstonen door de vloer leek mij het makkelijkst op te lossen, maar spikes/schotels en rubberen tegels zijn blijkbaar niet genoeg. Ik denk dat ik het ergens anders moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@TacoTaco
Ik ben bang dat de overlast niet meer "contact geluid" is, dus geluid dat via de constructie (spikes, stand etc etc) , maar airborne geluid (via de lucht).

Zeker een speaker op een stand geeft nauwelijks meer constructie geluid.
Puur als test zou je hem even op een (paar) kussens kunnen leggen op de stand (als dat mogelijk is, anders even iets creatiefs verzinnen) en dan beneden luisteren.
De koppeling is dan namelijk heel erg minimaal.
Maar ik vermoed dat er weinig verandering zal zijn.

Een dipool laag zal eventueel kunnen, dan duw je een stuk minde energie naar beneden.
Je kunt dit nabootsen door de twee speakers even rug-aan-rug te zetten, waarbij 1 uit fase staat (dus plus en min even andersom aansluiten)

Doe dit trouwens met de versterker uit, een buizenversterker wordt niet zo blij van niet een belasting te hebben.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
@B_FORCE
Omdat de bassen best minimaal waren beneden heb ik toch eerst een beetje de hoop dat stands (die moet ik toch kopen), spikes, een tegel met daaronder rubber voetjes gaan helpen.

De bastonen komen wel vanonder de speaker, niet door de hele kamer. Ik zou verwachten dat bij het geluid door de lucht dit door de hele kamer (bij de onderbuurvrouw) te horen zou zijn?

Wat bedoel je met een dipool laag? Is dat een symptoon of een oplossing?

Er zou toch een oplossing moeten zijn, het is maar bewegende lucht :-) Denk dat het verwisselen van buizen en/of de Schiit Loki de uiteindelijke oplossing zal zijn, alleen is dat dus niet echt een quick fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TacoTaco schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:52:
@B_FORCE
Omdat de bassen best minimaal waren beneden heb ik toch eerst een beetje de hoop dat stands (die moet ik toch kopen), spikes, een tegel met daaronder rubber voetjes gaan helpen.

De bastonen komen wel vanonder de speaker, niet door de hele kamer. Ik zou verwachten dat bij het geluid door de lucht dit door de hele kamer (bij de onderbuurvrouw) te horen zou zijn?

Wat bedoel je met een dipool laag? Is dat een symptoon of een oplossing?

Er zou toch een oplossing moeten zijn, het is maar bewegende lucht :-) Denk dat het verwisselen van buizen en/of de Schiit Loki de uiteindelijke oplossing zal zijn, alleen is dat dus niet echt een quick fix.
Standaard laag van speaker is een zogenaamde monopool.
Het geluid spreid zich als een bolletje door de kamer.

Bij een dipool is dat een zogenaamde "figure of eight" (nouja, bijna)
Hierbij staan de voorkant en achterkant uit fase, waardoor eer een diepe nul ontstaan (vandaar het 8 figuurtje).

Het resultaat is dat het geluid zich niet spreid als een bolletje.
De energie naar de vloer (en dus plafond van de buren), is een stuk minder.

Het zou dus een oplossing KUNNEN zijn.
Het is iig simpel te testen, zoals eerder beschreven.

Ik dacht dat je de stands ed al had trouwens.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
B_FORCE schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:21:
[...]

Ik dacht dat je de stands ed al had trouwens.
De Totems zijn zuilspeakers dus hebben geen stands nodig, maar stonden wel op spikes/schotels/rubber tegel. Voor de Sonetto's moet ik nog stands aanschaffen maar staan dan ook op spikes en schotels. En wellicht een granieten tegel. Het verschil zal dus inderdaad niet heel groot zijn, ben ik met je eens.

Het uittesten van de dipool snap ik niet helemaal. Wel het wisselen van de pool op een van de speakers maar je zegt ook dat de versterker uit moet staan, of bedoel je alleen tijdens het omdraaien van de speakerdraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
TacoTaco schreef op zondag 6 juni 2021 @ 02:44:
[...]

De Totems zijn zuilspeakers dus hebben geen stands nodig, maar stonden wel op spikes/schotels/rubber tegel. Voor de Sonetto's moet ik nog stands aanschaffen maar staan dan ook op spikes en schotels. En wellicht een granieten tegel. Het verschil zal dus inderdaad niet heel groot zijn, ben ik met je eens.

Het uittesten van de dipool snap ik niet helemaal. Wel het wisselen van de pool op een van de speakers maar je zegt ook dat de versterker uit moet staan, of bedoel je alleen tijdens het omdraaien van de speakerdraad?
Alleen tijdens het omdraaien van de speakerdraad ;)

Je kunt een dipool maken door twee speakers met de rug tegen elkaar aan te zetten.
Wat het ook direct test is, of het geluid vooral door de constructie komt en of bv granieten tegels ed nodig zijn.

Ik weet ook niet hoeveel kg aan graniet je wilt gaan plaatsen, maar zeker samen met een paar zware speakers zou ik wel even rekening houden dat je niet de max belasting van de vloer gaat overschrijden.
Maar misschien valt dat wel helemaal mee :+

[ Voor 12% gewijzigd door B_FORCE op 06-06-2021 16:38 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TacoTaco
De Sonnetto 2's zijn niet heel zwaar, tegels relatief ook niet zo. Alsof er een persoon op die plek staat denk ik. Ik zal morgen eens beginnen met een kussentest, dus de speakers op een kussen, maar ook kussens achter de speakers tegen de muur. Als dat niet werkt zal ik de dipool test eens doen. Heeft de onderbuurvrouw ook wat te doen.

Update:
Vandaag even de kussentest gedaan (speakers op een kussen op een stoel en kussens erachter) en het is inderdaad niet minder. Dat betekent dus dat het geen trillingen zijn maar lucht. Nou moet ik ook wel zeggen dat de bass best behoorlijk is als je achter de speaker gaat staan. Ik denk dat ik toch maar even moet gaan kijken naar andere buizen en/of een Schiit Loki+ om de bass wat te temmen. Hoewel het aan de voorkant allemaal meevalt.

[ Voor 40% gewijzigd door TacoTaco op 08-06-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hoi mensen, ik heb een klein vraagje. Merk dat hier in de huiskamer de subwoofer af en toe flink kan resoneren, wat me toch wel enigszins stoort. De enige oplossing lijken mij basstraps ophangen, verplaatsen van de sub verhelpt het probleem namelijk niet.. Nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn met betaalbare opties die er ook nog een beetje leuk uit zien (want mijn vriendin gaat helaas niet akkoord met de standaard schuimrubberen bass traps). Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
Thomas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:22:
Hoi mensen, ik heb een klein vraagje. Merk dat hier in de huiskamer de subwoofer af en toe flink kan resoneren, wat me toch wel enigszins stoort. De enige oplossing lijken mij basstraps ophangen, verplaatsen van de sub verhelpt het probleem namelijk niet.. Nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn met betaalbare opties die er ook nog een beetje leuk uit zien (want mijn vriendin gaat helaas niet akkoord met de standaard schuimrubberen bass traps). Alle tips zijn welkom!
DSP kan de oplossing zijn, en het is ook nog eens onzichtbaar. :) Met een MiniDSP en een Umik1 kun je je subwoofer calibreren en storende resonanties verminderen door specifieke frequenties aan te pakken.

Je moet sowieso eerst meten op welke frequentie je sub reageert met de room modes van je kamer, voordat je aan bass traps kunt gaan denken. En bass traps werken alleen op lage frequenties als ze enorm dik zijn. WAF and bass traps don't often mix. :p

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Laatst online: 16:19
De leuk ogende opties zoals moswandjes of schilderij op canvas met verstopte demping zijn eigenlijk allemaal te dun/klein om iets te doen aan bas. Dan blijft over: dikke vette bass traps of room correction.

Dus, kijk eens naar Dirac, Audyssey, miniDSP 2x4HD
MIsschien al aanwezig op je versterker/receiver?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Thomas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:22:
Electronisch de resonanties temmen is verreweg de meest effectieve maar ook meest precieze methode. Dit gaat wel beter als je ook meet wat je doet.

Wat ook helpt, is het aantal weergevers (subs) vergroten. Dat maakt ook de invloed van de resonanties kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
Ik wil graag een akoestisch wandpaneel maken van 200/200cm en hiervoor Akotherm D40 panelen gebruiken van 120/100/5cm, met hierover een Decotex doek met print. Naar het voorbeeld van https://akoestiekopwerk.nl/akoestisch-schilderij-zelf-maken/.
Ik zie bij stap 6 dat er latjes over de vulling worden bevestigd om dit op zijn plaats te houden. Ik snap dat het noodzakelijk is als je meerdere panelen toepast in je frame om deze op de plaats te houden, maar ga je deze latjes niet te zeer zien door het doek heen? Omdat er dan ruimte zit tussen het doek en de vulling.
Is het bij het gebruik van Akotherm nodig om een doek aan de achterzijde te spannen?

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• Jag
Millert schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:32:
Ik wil graag een akoestisch wandpaneel maken van 200/200cm en hiervoor Akotherm D40 panelen gebruiken van 120/100/5cm, met hierover een Decotex doek met print. Naar het voorbeeld van https://akoestiekopwerk.nl/akoestisch-schilderij-zelf-maken/.
Ik zie bij stap 6 dat er latjes over de vulling worden bevestigd om dit op zijn plaats te houden. Ik snap dat het noodzakelijk is als je meerdere panelen toepast in je frame om deze op de plaats te houden, maar ga je deze latjes niet te zeer zien door het doek heen? Omdat er dan ruimte zit tussen het doek en de vulling.
Is het bij het gebruik van Akotherm nodig om een doek aan de achterzijde te spannen?
Ik vind het maar een ingewikkelde constructie. Ik heb zelf destijds voor rockwool gekozen omdat ik akotherm te duur vond. Nu zou ik wel akotherm kiezen omdat het zo fijn spul is. En heel stevig, dat blijft echt wel zittenm zelfs mijn rockwool is na ongeveer 7 jaar nog niet echt uitgezakt.

• Millert
@Jag Ik zat eerst te denken aan een frame zoals op onderstaand schetsje. Waarbij de akoestische platen ondersteund worden op de hoeken (beugeltje of hout) van het frame en door de latten (ter versteviging) door het midden. Zorg ik dat de overgang tussen de platen op dit kruis valt. Als ik dan uitmeet dat de Akotherm panelen gelijk liggen met de rand van het frame en het doek erover span, zou dat een mooi resultaat geven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG6Vv13S-xWyYFsBnkBg3P2HHgQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KCpzfMcI4sFhGCVP49M9rCty.png?f=user_large

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Millert schreef op donderdag 9 september 2021 @ 14:00:
@Jag Ik zat eerst te denken aan een frame zoals op onderstaand schetsje. Waarbij de akoestische platen ondersteund worden op de hoeken (beugeltje of hout) van het frame en door de latten (ter versteviging) door het midden. Zorg ik dat de overgang tussen de platen op dit kruis valt. Als ik dan uitmeet dat de Akotherm panelen gelijk liggen met de rand van het frame en het doek erover span, zou dat een mooi resultaat geven?

[Afbeelding]
De diagonale lijnen heb ik er zelf niet in zitten, enkel 2 horizontale in mijn staande traps en die dingen zijn hartstikke stevig. Het is geen ding dat veel te verduren krijgt qua duwen en trekken en gebruiken, dus ik heb het redelijk licht gebouwd en dat staat al jaren als een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTasi
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-12-2021
Iemand ervaring met https://akoestiekdeal.nl/ ?
Mooi prijsje voor paar paneeltjes maar volgens mij zijn ze nieuw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 02Sjoerd
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:51
Ik lees hier in het topic dat meer mensen Akotherm Basic D20 hebben gebruikt. Nu vraag ik mij af hoe mensen dit in de frame bevestigen. Gewoon erin leggen? Of op de randen nog vastgelijmd om te voorkomen dat het gaat inzakken. Ik ben van plan om twee 5 cm panelen van D20 op elkaar te leggen om tot 10 cm dikte te komen. Om die vervolgens weer 10 cm van de muur te plaatsen om de absorptie van de lage frequenties te verbeteren.

D20 omdat dat op 10 cm dikte geen verschil maakt met D40 en het is toch niet zichtbaar met speakerdoek erover:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nqj7bxXIazh82JTNGDNyrDfyk3U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/czFvgdeCA9zc87F5rRbqssPP.png?f=user_large

• Jag
02Sjoerd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:10:
Ik lees hier in het topic dat meer mensen Akotherm Basic D20 hebben gebruikt. Nu vraag ik mij af hoe mensen dit in de frame bevestigen. Gewoon erin leggen? Of op de randen nog vastgelijmd om te voorkomen dat het gaat inzakken. Ik ben van plan om twee 5 cm panelen van D20 op elkaar te leggen om tot 10 cm dikte te komen. Om die vervolgens weer 10 cm van de muur te plaatsen om de absorptie van de lage frequenties te verbeteren.

D20 omdat dat op 10 cm dikte geen verschil maakt met D40 en het is toch niet zichtbaar met speakerdoek erover:

[Afbeelding]
Leuk plan. Goede keuze om voor akotherm te gaan. Iets duurder, wel prettiger. Ik heb zelf panelen gemaakt met steenwol erin van 200x100cm. Ze zijn al iets van 8 jaar oud en ik moet zeggen dat zelfs steenwol niet belangrijk uitzakt, ook al heb ik het helemaal niet op bijzondere wijze gefixeerd. Ik verwacht dat Akotherm nog minder de neiging heeft uit te zakken. D40 zeker niet, maar ik denk D20 ook niet.

Wel mooi om te zien dat het eigenlijk heel weinig uitmaakt of je D20 of 40 gebruikt voor 10cm dikte!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik vraag mij dan af wat er gebeurt als je D20 50mm voor een D40 50mm legt. Door de meer open structuur, gaat het laag door de D20 heen, maar zout vervolgens geabsorbeerd worden door D40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:00
02Sjoerd schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:10:
Om die vervolgens weer 10 cm van de muur te plaatsen om de absorptie van de lage frequenties te verbeteren.
Dat heb ik hier ook soort van gedaan met precies dezelfde gedachten erachter. Ik weet alleen niet of dat ook klopt.
hoe mensen dit in de frame bevestigen.
Van inzakken is eigenlijk geen sprake(d40). Ik heb hier de panelen op elkaar gelijmd met daaromheen de stof en dat weer in een zwarte frame (vloer plinten) gedaan. Maar dat is geen aanrader. Maar als je de stof gewoon om een frame heen maakt met daarin de panelen dan moeten ze volgens mij gewoon prima blijven zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/457bLv8dGvvhnTXFn9P321_bD6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygcNdbKRjFUxcY38TjDT9Y38.jpg?f=fotoalbum_large

• 02Sjoerd
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:51
Jag schreef op donderdag 16 december 2021 @ 11:51:
[...]
Ik verwacht dat Akotherm nog minder de neiging heeft uit te zakken. D40 zeker niet, maar ik denk D20 ook niet.

Wel mooi om te zien dat het eigenlijk heel weinig uitmaakt of je D20 of 40 gebruikt voor 10cm dikte!
saveljos schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:14:

Van inzakken is eigenlijk geen sprake(d40). Ik heb hier de panelen op elkaar gelijmd met daaromheen de stof en dat weer in een zwarte frame (vloer plinten) gedaan. Maar dat is geen aanrader. Maar als je de stof gewoon om een frame heen maakt met daarin de panelen dan moeten ze volgens mij gewoon prima blijven zitten.
Ik had zelf ook al zo'n vermoeden dat het wel mee gaat vallen met inzakken met dat spul. Overigens is er nog wel een verschil tussen D20 en D40 in de 125Hz-250Hz range, dus misschien dat ik uiteindelijk toch voor D40 kies, maar daarboven is absorbeert het allemaal toch 100%. En D40 is dan wel weer twee keer zo duur.

Ik moet sws even gaan rekenen wat het allemaal gaat kosten want mdf latten op maat zijn ook niet zo goedkoop als ik gehoopt had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Ja dat akotherm is best prijzig. Waarom kies je voor mdf? Multiplex nog een optie? Sterker, lichter en makkelijker af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09 11:53
Ik heb een kamer van 3.19 x 5.10 x 2.66.

Aan één want een IKEA PAX kastenwand van 2.35 hoog, 3.00 breed en 0.60 diep
Aan de andere kant een groot raam van 1.72 x 2.31

Bureau ongeveerin het midden van een wand.

Ik heb veel last van galm en ik word er soms gek van. Zeker op een lange dag werken met veel gesprekken.

Het doel is niet om er een studio van te maken. Gewoon een werkkamer met veel minder flutter waar ik lekker via m'n speakers en een microfoon kan Zoomen. Wel meer van muziek kan genieten maar dat doe ik vaak op de achtergrond. Heel af en toe zal ik piano spelen (doe ik vaak met headphones) en nog minder vaak vocals opnemen.

In een verleden heb ik in een kamertje eens 4 Rockwool 221 panelen gemaakt en dat hielp wel goed tegen de flutter.

Nu wil ik dat hier ook doen maar wel met meer panelen. Eerst de materialen, hier uit het forum begrijp ik dat Rockwool nog steeds een goede keuze is maar dat 221 niet meer bestaat. Nu is er Rockwool RockSono Extra wat misschien identiek is aan 221 of de iets mindere zware RockSono Solid. Ook lees ik over Akotherm D20/D40 dat prettiger verwerkt. Destijds was 221 bij de experts bij homerecording.be soort van de heilige graal.

Ik heb wat prijzen opgemaakt uitgaande van een paneel van 1000 x 600 x 100:

RockSono Solid, 8.70 / m2 (Hornbach)
RockSono Extra, 21.10 / m2 (Bouwbestel)
Akotherm Basic D20, 32.23 / m2 (Akoestiekwinkel) 1 plaat van 5cm op elkaar
Akotherm Basic D40, 64.42 / m2 (Akoestiekwinkel) 1 plaat van 5cm op elkaar

Op basis van een berekening die ik ergens zag is het aan te raden minstends 1/3 van het vloeroppervlak met absorptiemateriaal te behandelen. In mijn geval zou dat dan om minstends 9 platen gaan.

Dat gaat nogal een prijsverschil geven tussen de RockSono Solid en Akotherm Basic D40.

Ik heb een REW scan gemaakt met m'n NT1-A, niet heel geschikte microfoon denk ik maar het geeft een idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6CPzKqgPE8jvbTbkZZzeBk2ry0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e95H22YMMHXDtyVSXrrsQVCI.jpg?f=user_large

Vragen:

1. Basstraps

Maar terug naar m'n kamer. Basstraps maken zal lastig zijn. Er is één hoek waar dit maar kan, in de andere hoek zit een radiator in de weg en de overige hoeken zijn bezet door de kast. Moet een basstrap in een even aantal hoeken gemaakt worden? Als 1 hoek zou helpen zou ik deze vanaf de vloer tot het plafond kunnen vullen. Dit door een plaat in 4 ongelijke driehoeken te snijden (50, 60) en deze te stapelen. Hier zou ik dan 8 platen voor nodig hebben.

In welke frequentiegebied zou zo'n basstrap helpen met deze afmeting? Volume is dan (0.6x0.5/2*3.20=0.48m3)?

2. Muren

Achter mn stoel kan ik eenvoudig een aantal panelen aanbrengen maar op het raam en de kast gaat dit lastig worden.

Ik had als idee 4 x 2 panelen verticaal te stapelen en te monteren. Wellicht met RGB LED verlichting er achter met spacing.

3. Plafond

Wel kan ik op het plafond panelen hangen. Op dit moment dacht ik aan 4 of 6 panelen. Voor het optische dacht ik aan 5cm dikke panelen en die 5cm van het plafond.

Is 5cm nog te doen of moet ik gewoon voor 10cm platen gaan?

4. Vloer

Voor de vloer heb ik een hoogpolig kleed van 200x290cm besteld.

5. Speakers

Mijn Rokit 6 speakers staan op m'n Bekant burea. Deze is 160cm. Ik dacht aan 2 "halve" absorbers van 500x600x50mm

6. Diffusion

Op de muur boven m'n burea wil ik een diffusor gaan maken. Dit meer om de kamer aan te kleden en niet overal enkel absorptie te hebben.

Middels een diffuser calculator will ik een nuttig ontwerp maken. Ik dacht als basis vurenhout van 44x44mm. Dan kan ik een diffuser van 158.4x52.8 maken wat nagenoeg even breed is als m'n bureau en dat lijkt me decoratief ook fraai

Tips waar ik op moet letten zijn welkom. Misschien is het juist verstandiger om deze achter me te plaatsen op speaker hoogte ipv boven m'n monitor

http://www.mh-audio.nl/Acoustics/DiffusorCalculator.asp

Mogelijke volgorde:

- Muur
- Plafond
- Speaker absorbers
- Diffusor
- Basstrap

Ik denk dat ik wil beginnen met de wand (8) en plafond panelen (4) en kijken in hoeverre dat helpt tegen voornamelijk de flutter.

Dan zit ik dus op 12 panelen zitten om te beginnen.

RockSono Solid: 62 EUR
RockSono Extra: 150 EUR
Akotherm D20: 232 EUR
Akotherm D40: 464 EUR

Vanuit het forum begrijp ik dat D40 fijner te verwerken is maar niet de RockSono Extra evenaart qua prestaties. Het is dan ook erg lastig de 3x duurdere kosten te rechtvaardigen denk ik.

Graag jullie mening over materiaal, diktes, aantal panelen op plafond en muur.

[ Voor 1% gewijzigd door exyll op 24-12-2021 16:00 . Reden: verkeerde plaatje ]

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:47
Als tip zou ik in ieder geval geven om eerst te proberen en dan te monteren. Ik heb tegen galmen een aantal panelen (al dan niet gestapeld) staan. Die blijven zonder moeite staan en dit specifieke probleem is nu volledig verholpen. Monteren blijkt bij mij dus niet nodig.
(Ik wel nog wel een keer meten en dan het volledige bereik aanpassen, maar dat komt nog een keer)

Met een paar panelen (de guidelines staan overal) is je probleem sowieso opgelost. Verder kan ik je met mijn beperkte kennis niet helpen helaas. Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door Deleon78 op 24-12-2021 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
Die rockwool platen zijn 1m hoog, denk dat het ook netjes zou zijn om daar er dan 3 van te stapelen. Dan heb ik steeds een kolom van 3m hoog en daar kan ik er ook 4 van maken.

Die zou ik dan zelfs als test meer in de hoeken kunnen zetten als semi bass trap want het zijn dan holle hoeken.

Goede tip! Frame maken, aan elkaar vast schroeven en beetje schuiven.

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
Die D40 panelen zijn van polyesterwol. Als ik daar op zoek kom ik ook op zilenz.nl uit en daar kost een 1200x600x60 paneel van 40kg/m2 maar 15 EUR en dat is dan per m2 20.47 EUR en dat is vergelijkbaar qua kosten aan de RockSono Extra per vierkante meter.

Voor het plafond vind ik dat dan wel het overwegen waard want zoals ik het zie kan ik dan gewoon witte platen plakken. Niet nodig om frames te maken en op te hangen.

Ramon Smits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
Ze zijn bij mij stevig genoeg zonder frame. Ik wilde ze eerst op het plafond plakken (met stevige dubbelzijdige tape), maar het werkt voor mij nu zo los staand uitstekend. Kan ik ook nog eens wat omgooien als mn setup veranderd of ik een stap verder wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Mijn panelen komen ook bij zilenz vandaan trouwens. Leuke zaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
exyll schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:55:
Ik heb een kamer van 3.19 x 5.10 x 2.66.

Aan één want een IKEA PAX kastenwand van 2.35 hoog, 3.00 breed en 0.60 diep
Aan de andere kant een groot raam van 1.72 x 2.31

Bureau ongeveerin het midden van een wand.

Ik heb veel last van galm en ik word er soms gek van. Zeker op een lange dag werken met veel gesprekken.

Het doel is niet om er een studio van te maken. Gewoon een werkkamer met veel minder flutter waar ik lekker via m'n speakers en een microfoon kan Zoomen. Wel meer van muziek kan genieten maar dat doe ik vaak op de achtergrond. Heel af en toe zal ik piano spelen (doe ik vaak met headphones) en nog minder vaak vocals opnemen.

In een verleden heb ik in een kamertje eens 4 Rockwool 221 panelen gemaakt en dat hielp wel goed tegen de flutter.

Nu wil ik dat hier ook doen maar wel met meer panelen. Eerst de materialen, hier uit het forum begrijp ik dat Rockwool nog steeds een goede keuze is maar dat 221 niet meer bestaat. Nu is er Rockwool RockSono Extra wat misschien identiek is aan 221 of de iets mindere zware RockSono Solid. Ook lees ik over Akotherm D20/D40 dat prettiger verwerkt. Destijds was 221 bij de experts bij homerecording.be soort van de heilige graal.

Ik heb wat prijzen opgemaakt uitgaande van een paneel van 1000 x 600 x 100:

RockSono Solid, 8.70 / m2 (Hornbach)
RockSono Extra, 21.10 / m2 (Bouwbestel)
Akotherm Basic D20, 32.23 / m2 (Akoestiekwinkel) 1 plaat van 5cm op elkaar
Akotherm Basic D40, 64.42 / m2 (Akoestiekwinkel) 1 plaat van 5cm op elkaar

Op basis van een berekening die ik ergens zag is het aan te raden minstends 1/3 van het vloeroppervlak met absorptiemateriaal te behandelen. In mijn geval zou dat dan om minstends 9 platen gaan.

Dat gaat nogal een prijsverschil geven tussen de RockSono Solid en Akotherm Basic D40.

Ik heb een REW scan gemaakt met m'n NT1-A, niet heel geschikte microfoon denk ik maar het geeft een idee:

[Afbeelding]

Vragen:

1. Basstraps

Maar terug naar m'n kamer. Basstraps maken zal lastig zijn. Er is één hoek waar dit maar kan, in de andere hoek zit een radiator in de weg en de overige hoeken zijn bezet door de kast. Moet een basstrap in een even aantal hoeken gemaakt worden? Als 1 hoek zou helpen zou ik deze vanaf de vloer tot het plafond kunnen vullen. Dit door een plaat in 4 ongelijke driehoeken te snijden (50, 60) en deze te stapelen. Hier zou ik dan 8 platen voor nodig hebben.

In welke frequentiegebied zou zo'n basstrap helpen met deze afmeting? Volume is dan (0.6x0.5/2*3.20=0.48m3)?

2. Muren

Achter mn stoel kan ik eenvoudig een aantal panelen aanbrengen maar op het raam en de kast gaat dit lastig worden.

Ik had als idee 4 x 2 panelen verticaal te stapelen en te monteren. Wellicht met RGB LED verlichting er achter met spacing.

3. Plafond

Wel kan ik op het plafond panelen hangen. Op dit moment dacht ik aan 4 of 6 panelen. Voor het optische dacht ik aan 5cm dikke panelen en die 5cm van het plafond.

Is 5cm nog te doen of moet ik gewoon voor 10cm platen gaan?

4. Vloer

Voor de vloer heb ik een hoogpolig kleed van 200x290cm besteld.

5. Speakers

Mijn Rokit 6 speakers staan op m'n Bekant burea. Deze is 160cm. Ik dacht aan 2 "halve" absorbers van 500x600x50mm

6. Diffusion

Op de muur boven m'n burea wil ik een diffusor gaan maken. Dit meer om de kamer aan te kleden en niet overal enkel absorptie te hebben.

Middels een diffuser calculator will ik een nuttig ontwerp maken. Ik dacht als basis vurenhout van 44x44mm. Dan kan ik een diffuser van 158.4x52.8 maken wat nagenoeg even breed is als m'n bureau en dat lijkt me decoratief ook fraai

Tips waar ik op moet letten zijn welkom. Misschien is het juist verstandiger om deze achter me te plaatsen op speaker hoogte ipv boven m'n monitor

http://www.mh-audio.nl/Acoustics/DiffusorCalculator.asp

Mogelijke volgorde:

- Muur
- Plafond
- Speaker absorbers
- Diffusor
- Basstrap

Ik denk dat ik wil beginnen met de wand (8) en plafond panelen (4) en kijken in hoeverre dat helpt tegen voornamelijk de flutter.

Dan zit ik dus op 12 panelen zitten om te beginnen.

RockSono Solid: 62 EUR
RockSono Extra: 150 EUR
Akotherm D20: 232 EUR
Akotherm D40: 464 EUR

Vanuit het forum begrijp ik dat D40 fijner te verwerken is maar niet de RockSono Extra evenaart qua prestaties. Het is dan ook erg lastig de 3x duurdere kosten te rechtvaardigen denk ik.

Graag jullie mening over materiaal, diktes, aantal panelen op plafond en muur.
Goed bezig :)

Waarom de bass traps? Laag frequente akoestiek is hele andere ball game. En bovendien is LF absorptie lastig om effectief te krijgen. Welk probleem hoop je ermee op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exyll
Jag schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:40:
[...]
Waarom de bass traps? Laag frequente akoestiek is hele andere ball game. En bovendien is LF absorptie lastig om effectief te krijgen. Welk probleem hoop je ermee op te lossen?
Tsja, goede vraag... omdat m'n gevoel dat zegt :-) ook uit een eerdere test met panelen merkte ik dat het LF amper of misschien zelfs niet een verbetering gaf.

In een hoop YouTube videos worden enkel 10cm / 4 inch absorbers op de reflectiepunten gebruikt. Ze doen dan bijna altijd een clap test als bewijs dat het werkt. Probleem is dat dat juist relatief hoge frequenties zijn. Als ze dan gaan praten merk je dat juist het laag gaat overheersen omdat dat niet is aangepakt.

Ten tweede, ik merk juist dat als ik m'n kamer ga verplaatsen dat ik merk dat LF omhoog gaat en daar ook flink resoneert.

Maar de vraag over basstraps is meer of dat deze symmetrisch moeten zijn in een ruimte. LF is juist vaker iets waar je de richting niet van kunt bepalen itt HF.

De tip van @Deleon78 is in dat opzicht een goede. Door gewoon de panels te stapelen in een hoek kan ik controleren of dat effect heeft met LF. Natuurlijk is dan niet de hoek volledig gevuld met materiaal maar als ik daar 2x 3 panelen van 1m plaats en daardoor een soort van 300x60x20cm in de hoek plaats lijkt mij dat ik dat in LF meetbaar en zeker hoorbaar moet zijn.

Ramon Smits

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
exyll schreef op woensdag 29 december 2021 @ 12:30:
[...]

Tsja, goede vraag... omdat m'n gevoel dat zegt :-) ook uit een eerdere test met panelen merkte ik dat het LF amper of misschien zelfs niet een verbetering gaf.

In een hoop YouTube videos worden enkel 10cm / 4 inch absorbers op de reflectiepunten gebruikt. Ze doen dan bijna altijd een clap test als bewijs dat het werkt. Probleem is dat dat juist relatief hoge frequenties zijn. Als ze dan gaan praten merk je dat juist het laag gaat overheersen omdat dat niet is aangepakt.

Ten tweede, ik merk juist dat als ik m'n kamer ga verplaatsen dat ik merk dat LF omhoog gaat en daar ook flink resoneert.

Maar de vraag over basstraps is meer of dat deze symmetrisch moeten zijn in een ruimte. LF is juist vaker iets waar je de richting niet van kunt bepalen itt HF.

De tip van @Deleon78 is in dat opzicht een goede. Door gewoon de panels te stapelen in een hoek kan ik controleren of dat effect heeft met LF. Natuurlijk is dan niet de hoek volledig gevuld met materiaal maar als ik daar 2x 3 panelen van 1m plaats en daardoor een soort van 300x60x20cm in de hoek plaats lijkt mij dat ik dat in LF meetbaar en zeker hoorbaar moet zijn.
Nou ik denk dat het goed is om te realiseren dat lage en hoge tonen akoestiek een totaal verschilende ballgame zijn. HF geeft reflecties die je discreet kan onderscheiden en nagalmtijd. LF geeft resonanties, oftewel room modes / staande golven. LF en HF akoestiek vereisen dus ook een verschillende aanpak. Het electronisch "dempen" van LF resonanties met EQ geeft paradoxaal genoeg hetzelfde resultaat als met absorptie. Voor het verminderen van variatie in de ruimte in de response danwel het voorkomen het van gaten in de response, is het niet noodzakelijkerwijs beter om minder staande golven te hebben (het beste zou zijn geen, maar dat gaat niet). Daarnaast is het lastig om sublaag te absorberen door de lange golflengte van orde grootte meters.

Het is dus een onzekere route op zijn minst. Ik zou het weglaten uit je plan. Maar als je het overweegt, dan idealiter met eerst proberen en daarbij met metingen vastleggen wat er gebeurt (het liefst op meerdere posities).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Wat verstaan we hier onder laag?
Onder de 150Hz doen de meeste bass traps sowieso bijna niks meer.
Dan moet je echt over naar Helmholtz resonators.

Dat vraagt best wel veel bouwwerk en tuning.
Een multi-sub opstelling is gewoon praktischer.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 22:28
Ik zoek tips voor het verbeteren van de akoestiek wanneer 1 van de 2 speakers in de hoek van een kamer geplaatst is.

Het gaat om Q Acoustic Concept 20 speakers die op Q Acoustic wall-mounts staan.

Afbeeldingslocatie: https://nl.qacoustics.co.uk/pub/media/catalog/product/cache/7ac35e332293bfd0f34dfd64ddb2f78a/b/o/bookshelfglass.jpg

De rechter speaker staat daarbij op zo'n 10-15 cm van een muur aan de rechterkant.
De linker speaker is vrij aan de linkerkant.
Beide speakers staan door de mounts op zo'n 2-5cm van de muur erachter.
Beide speakers staan iets naar binnen gedraaid zodat ze op de luisteraar gericht zijn.

Het valt mij op dat het geluid behoorlijk muddy en ongedefinieerd lijkt te zijn. Het ruimtelijke effect lijkt ook minder dan bij plaatsing verder van de muren. Ik heb geëxperimenteerd met low Hz cut-off filters (40/80/120hz) en met van die schuimpjes om achter in de bass poort te doen om te kijken of dat hielp. Het is dan wat minder muddy, maar ik mis dan eigenlijk teveel bass waardoor muziek echt weer range lijkt te missen in de instrumenten en het geluid wat plat aandoet.

Volgens mij zorgt de plaatsing tegen de zijwand voor teveel reflectie en een muddy sound. Ik weet dat je meestal speakers liever niet dicht op een muur plaatst, maar dat is in onze kamer helaas geen optie.

Vandaar dat ik mij afvroeg of b.v. het plaatsen van vilt (of andere materiaal) op de (zij)wand kan helpen de akoestiek te verbeteren.

https://www.easy-noisecon...t/easyfelt-petvilt-25-mm/

Heeft iemand hier ervaring mee of suggesties voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dat muddy geluid komt waarschijnlijk door midlaag; dat laat zich niet eenvoudig dempen. Daar heb je orde grootte 10cm dik dempingsmateriaal voor nodig. Je kan het proberen met een (dun) matras of een stuk steenwol. Daar zijn esthetisch beter verantwoorde oplossingen voor maar die zijn niet minder dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millert
@MailMan Misschien niet direct het antwoord dat je wilt horen en een overweging als het met akoestiche demping niet is op te lossen. Is om de speakers te combineren met een subwoofer en het laag naar de subwoofer te sturen.

[ Voor 16% gewijzigd door Millert op 17-01-2022 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
In mijn mancave ben ik lekker aan het spelen met mn (stereo) setup. Ik heb 2 sets speakers staan waar ik nog een keuze tussen wil maken. Daarnaast wil ik de ruimte nog akoestisch aanpakken en tenslotte kijk ik naar het toevoegen van 2 subwoofers.
Ik heb inmiddels een minidsp-ddr24 met umik besteld (welke helaas nog even op zich laten wachten).
Eerste wat ik wil doen is de twee speakersets met elkaar vergelijken. Ik ben daarin erg benieuwd naar (sub)laag van beiden. De ene set heeft al een woofer van substantiele grootte, de ander staat bekend om zn uitstekende laag. Van deze laatste ben ik benieuwd naar het frequentieverloop in mid/hoog in combinatie met de akoestiek in mijn kamer (8 absorbtiepanelen).
De 2 subs laat ik een beetje afhangen van de speakerkeuze en de metingen. Is toch een smak geld (kost meer dan mn hele setup tot nu toe heeft gekost. Voelt tegenstrijdig :)

Als iemand al tips heeft, zijn die altijd welkom. Ik wilde alvast wat gedachten ordenen en jullie meenemen in de gedachtegang en het traject. Hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan straks (als het afgerond is) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 22:28
Millert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:26:
@MailMan Misschien niet direct het antwoord dat je wilt horen en een overweging als het met akoestiche demping niet is op te lossen. Is om de speakers te combineren met een subwoofer en het laag naar de subwoofer te sturen.
Is het aannemelijk dat het vooral het laag is wat verstoord wordt door de speaker in een hoek te plaatsen, of ook het mid/hoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
MailMan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Is het aannemelijk dat het vooral het laag is wat verstoord wordt door de speaker in een hoek te plaatsen, of ook het mid/hoog?
Ik heb toevallig eea zitten lezen over subwoofers. Subwoofers worden juist in hoeken geplaatst :) ik vermoed dus andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Deleon78 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:52:
In mijn mancave ben ik lekker aan het spelen met mn (stereo) setup. Ik heb 2 sets speakers staan waar ik nog een keuze tussen wil maken. Daarnaast wil ik de ruimte nog akoestisch aanpakken en tenslotte kijk ik naar het toevoegen van 2 subwoofers.
Ik heb inmiddels een minidsp-ddr24 met umik besteld (welke helaas nog even op zich laten wachten).
Eerste wat ik wil doen is de twee speakersets met elkaar vergelijken. Ik ben daarin erg benieuwd naar (sub)laag van beiden. De ene set heeft al een woofer van substantiele grootte, de ander staat bekend om zn uitstekende laag. Van deze laatste ben ik benieuwd naar het frequentieverloop in mid/hoog in combinatie met de akoestiek in mijn kamer (8 absorbtiepanelen).
De 2 subs laat ik een beetje afhangen van de speakerkeuze en de metingen. Is toch een smak geld (kost meer dan mn hele setup tot nu toe heeft gekost. Voelt tegenstrijdig :)

Als iemand al tips heeft, zijn die altijd welkom. Ik wilde alvast wat gedachten ordenen en jullie meenemen in de gedachtegang en het traject. Hopelijk heeft iemand anders er ook wat aan straks (als het afgerond is) :)
Wat wel goed is om te realiseren is dat laagfrequente en hoogfrequente akoestiek heel erg verschillend werken en ook verschillende aanpak vereisen. Voor het laag geldt dat de ruimte het geluid dicteert met de staande golven/resontanties die onstaan. Dit is een zogenaamd minimum fase probleem en dit kan je meten met een steady state response en corrigeren met EQ. Kortom: meet mic op de luister positie zetten, amplitude response meteen en EQ filter maken. In ieder geval voor die ene positie klopt het dan. Variatie in de laagweergave door de ruimte heen verminderen, vereist dat je meerdere subs gebruikt, 2+. Er is software beschikbaar die kan helpen om voor meerdere subs voor meerdere posities, EQ filters te maken.

Voor midhoog geldt heel wat anders: hier zijn discrete reflecties te onderscheiden voor ons gehoor en wordt dierct en gereflecteerd geluid aan de hand van de tijdsvertraging verschillend door ons gehoor geintegreerd. Dit laat zich dus ook moeilijk in een steady state response vangen. Er zit wel een correlatie tussen wat de power response is van een luidspreker en de resulterende steady state response. Dus je ziet wel een beetje hoe goed een luidspreker zijn directivity onder controle heeft erin. Maar het is betrekkelijk zinloos om op basis van de steady state response in het midhoog (op de luisterpositie) een EQ te maken. Dat geeft zeer wisselende resultaten en de kans is groot dat je het er juist slechter mee maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millert
MailMan schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:01:
[...]

Het laag wordt versterkt door de speaker in de hoek te plaatsen. Bij speakers wil je niet dat dit in te grote mate gebeurt, dan krijg je de problemen die jij schetst. Een subwoofer wordt vaak in de hoek geplaatst juist omdat dit de lage tonen aanzet, ook hier kan het doorslaan waardoor je
bij bepaalde frequenties stampende/bonkende tonen krijgt.
EQ kan helpen, maar in het geval van jouw speakers ga je waarschijnlijk te veel inleveren op het laag. Vandaar de suggestie om dit op te vangen met een subwoofer.

Q Acoustics heeft er toevallig ook een stukje over op de site staan. https://www.qacoustics.co...ur%20listening%20position.

En voor bij SVS een stukje over de subwoofer plaatsing. https://www.svsound.com/b...sdTI0ZmFMU2x3THd4UF9YRQ..

Vind dit ook wel een educatief filmpje over hoe lage tonen werken in de ruimte.
YouTube: How BASS Works (In Rooms) - Acoustic Geometry

[ Voor 6% gewijzigd door Millert op 17-01-2022 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Jag schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:36:
[...]

Wat wel goed is om te realiseren is dat laagfrequente en hoogfrequente akoestiek heel erg verschillend werken en ook verschillende aanpak vereisen. Voor het laag geldt dat de ruimte het geluid dicteert met de staande golven/resontanties die onstaan. Dit is een zogenaamd minimum fase probleem en dit kan je meten met een steady state response en corrigeren met EQ. Kortom: meet mic op de luister positie zetten, amplitude response meteen en EQ filter maken. In ieder geval voor die ene positie klopt het dan. Variatie in de laagweergave door de ruimte heen verminderen, vereist dat je meerdere subs gebruikt, 2+. Er is software beschikbaar die kan helpen om voor meerdere subs voor meerdere posities, EQ filters te maken.

Voor midhoog geldt heel wat anders: hier zijn discrete reflecties te onderscheiden voor ons gehoor en wordt dierct en gereflecteerd geluid aan de hand van de tijdsvertraging verschillend door ons gehoor geintegreerd. Dit laat zich dus ook moeilijk in een steady state response vangen. Er zit wel een correlatie tussen wat de power response is van een luidspreker en de resulterende steady state response. Dus je ziet wel een beetje hoe goed een luidspreker zijn directivity onder controle heeft erin. Maar het is betrekkelijk zinloos om op basis van de steady state response in het midhoog (op de luisterpositie) een EQ te maken. Dat geeft zeer wisselende resultaten en de kans is groot dat je het er juist slechter mee maakt.
Bedankt voor de tips! Ik ben veel aan het lezen en hoewel ik de basisprincipes begin door te krijgen, gaat de echte inhoud me nog boven de pet. Ik hoop dat ik door er straks mee aan de slag aan te gaan de rest ook beter ga begrijpen.

De lows wil ik eerst van kijken hoe dit vergelijkt met bv de graphs van dual sub opstellingen.

Midhoog hoop ik dat de dirac hier in kan bijdragen. Zie ik dat verkeerd?

Ik wil sowieso meten met en zonder absorptiepanelen en panelen op verschillende locaties. Ik heb nu zwarte panelen bv recht achter de luisterplek staan, oa omdat het reflecties op de tv vermindert :)

[ Voor 4% gewijzigd door Deleon78 op 17-01-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Deleon78
Ja dat zie je toch iets te rooskleurig, mid-hoog ga je ook niet lekker krijgen met dirac.

Je zult toch altijd voldoende demping moeten aanbrengen om het echt goed te krijgen.
Dirac is echt een beetje een poetsmiddel.

Voor het laag werkt een multi-sub opstelling beter, ook voor een enkele positie.

One World Concepts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Deleon78 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:21:
[...]

Bedankt voor de tips! Ik ben veel aan het lezen en hoewel ik de basisprincipes begin door te krijgen, gaat de echte inhoud me nog boven de pet. Ik hoop dat ik door er straks mee aan de slag aan te gaan de rest ook beter ga begrijpen.

De lows wil ik eerst van kijken hoe dit vergelijkt met bv de graphs van dual sub opstellingen.

Midhoog hoop ik dat de dirac hier in kan bijdragen. Zie ik dat verkeerd?

Ik wil sowieso meten met en zonder absorptiepanelen en panelen op verschillende locaties. Ik heb nu zwarte panelen bv recht achter de luisterplek staan, oa omdat het reflecties op de tv vermindert :)
Als je je het onderwerp snel eigen wilt maken, is dit wel een goed besteed uur van je leven :) link. Een mooie video waarin de basis principes van huiskamer akoestiek uitgelegd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
B_FORCE schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:37:
@Deleon78
Ja dat zie je toch iets te rooskleurig, mid-hoog ga je ook niet lekker krijgen met dirac.

Je zult toch altijd voldoende demping moeten aanbrengen om het echt goed te krijgen.
Dirac is echt een beetje een poetsmiddel.

Voor het laag werkt een multi-sub opstelling beter, ook voor een enkele positie.
Ik hoop voldoende absorptie te hebben, maar ik kan me voorstellen dat het bv niet optimaal geplaatst is (bv het plafond is nog kaal). Maar meer is mogelijk, ik kan doen wat ik wil (min of meer). Ik ben benieuwd naar de metingen en of ik het goed kan interpreteren.
Ik kreeg melding dat een pakketje onderweg was. Ben benieuwd of de umik er ook bij zit, want die levertijd zou langer zijn.

Voor laag zou ik inderdaad naar multisub gaan (een van de redenen om de minidsp aan te schaffen), als dat nodig blijkt te zijn. Eerst de metingen even bekijken. Beide speakersets zijn volgens mij degelijke full range speakers. Beetje afwachten of het de flinke investering in subs waard is.
Kwa placement is er theoretisch nog wel wat te bereiken door de opstellen een kwart te draaien (in de lengterichting), maar ook dat kan ik redelijk testen en meten voor ik het definitief doe (komt iets meer bij kijken helaas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Jag schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Als je je het onderwerp snel eigen wilt maken, is dit wel een goed besteed uur van je leven :) link. Een mooie video waarin de basis principes van huiskamer akoestiek uitgelegd worden
Die ga ik zeker bekijken, bedankt voor al je input ❤️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
@Deleon78
Full-range speakers zijn voor een goed laag een beetje tricky.
Het hele idee achter een multisub systeem zijn vooral ook de delays.
Wat heel erg lastig gaat worden met een full-range systeem.
Technisch gezien zou het misschien nog wel kunnen, maar dat wordt wel een extreem creatief DSP filter.
Dan nog vraag ik me af of dat helemaal goed komt.

Een multisub is dus vooral om de reden aan te raden. Niet zozeer voor meer laag.

Voor het analyseren van de demping is het handig om ook RT60 metingen te doen.
Dat doe je door ook op meerdere plekken in de kamer te meten.

One World Concepts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
@B_FORCE Het lijkt me dat voor een goede laag weergave hetzelfde opgaat als voor de plaatsing van de subwoofer, dat de ruimte bepaalt waar deze moet staan in verhouding tot de luisterpositie? Dat maakt een fullrange speaker bij uitstek al een compromis als je het vergelijkt met een set met een losse subwoofer. Of je moet volledig vrij zijn in de plaatsing van de speakers en je luisterpositie.

[ Voor 12% gewijzigd door Millert op 19-01-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Ik denk ook dat ik wel aan 2 subs zal gaan. Wil alleen nu nog niet de pijn in mn portemonnee voelen, dus wil ik het besluit obv metingen nemen :p

Goede punten @Millert @B_FORCE

[ Voor 11% gewijzigd door Deleon78 op 19-01-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Millert schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:21:
@B_FORCE Het lijkt me dat voor een goede laag weergave hetzelfde opgaat als voor de plaatsing van de subwoofer, dat de ruimte bepaalt waar deze moet staan in verhouding tot de luisterpositie? Dat maakt een fullrange speaker bij uitstek al een compromis als je het vergelijkt met een set met een losse subwoofer. Of je moet volledig vrij zijn in de plaatsing van de speakers en je luisterpositie.
In een multisub opstelling is de plaatsing niet meer relevant.

Zie linkje naar uitleg YT video hierboven, in @Jag z'n bericht.
Maar heel kort samengevat, kom je al vrij goed uit met twee subs aan twee overstaande muren in de kijk/luister richting.
Dus qua positie zou een full-range nog best prima zijn, zolang je maar tenminste een extra sub aan de andere kant plaatst.

Het feit dat het laag en midden door 1 speaker (lees: woofer) wordt gedaan, maakt het enkel wel erg lastig.

Qua portemonnee valt het denk ik wel mee @Deleon78 .
Het voordeel van een multisub systeem is namelijk dat de monitors vanaf 100-200Hz hoeven te spelen.
Beetje afhankelijk hoe symmetrisch je de subs opstelt.

Als je een beetje handig bent, is een subwoofer vrij makkelijk zelf te maken en bouwen.
Versterkers kosten ook niet zo heel veel meer tegenwoordig.

[ Voor 16% gewijzigd door B_FORCE op 19-01-2022 14:15 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
Uit interesse: deze luidspreker heeft losse aansluitingen voor low/mid/high. Zegt dat iets over de aansturing van de woofers? Dwz, zou het kunnen dat sommige woofers alleen laag doen en niet ook mid?
(Niet dat het iets uitmaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Deleon78 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:19:
Uit interesse: deze luidspreker heeft losse aansluitingen voor low/mid/high. Zegt dat iets over de aansturing van de woofers? Dwz, zou het kunnen dat sommige woofers alleen laag doen en niet ook mid?
(Niet dat het iets uitmaakt)
Om welke speakers gaat het ook alweer?

Maar een algemeen antwoord, een klassieke 3-weg wordt meestal ergens gefilterd tussen 300-800Hz ofzo.
Dat is toch wel wat te hoog helaas.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Zijn hier mensen met veel ervaring met akoestische spanplafonds? Zoals dit bijv: https://hollandplafond.nl/showroom/

Ik heb een klein aantal posts gezien in deze thread die erover gaan, en die eigenaren lijken erg positief. Ik zie ook waarschuwingen dat het een kamer 'te dood' kan maken - wat dat ook moge betekenen.

Mijn flat is op het moment in verbouwing, maar inmiddels zijn de wanden en vloer klaar. Er zit nu een harde pvc-vloer in, gladde wanden en en veel raampartijen. Een gedeelte van de meubels staat weer op de plek. Er volgen nog inbetween-gordijnen en een glad tapijt bij de zithoek, maar hoeveel dat akoestisch doet, weet ik niet. Qua HT heb ik een 5.1-systeem met 3 subs - die had ik in de vorige woning met MSO en Dirac ingeregeld, dat wil ik hier nu ook weer doen. Mijn appartement is omringd door kantoren, dus ik heb op de momenten dat ik film kijk gelukkig geen buren.

Het gevolg van de inrichting is dat de woonkamer volop galm geeft. Zo gauw er een paar mensen op bezoek zijn, is het al vermoeiend om elkaar te verstaan; sommige mensen beginnen al harder te praten om verstaanbaar te blijven - niet de bedoeling. Ook bij film en muziek merk ik dat het op wat hoger volume al gauw vervelend wordt (en ik heb nog niet eens mijn subwoofers aangesloten).

Ik wil dus dat het geluid allemaal wat rustiger wordt, maar liever heb ik geen dikke absorptiepanelen aan de muur - het is een woonkamer, en het moet er niet uitzien als een mancave / ht-ruimte. Daarnaast is mijn plafond nu standaard spac op betonplaten inclusief de bijbehorende naden - en dat vind ik niet zo mooi.

Vandaar dat ik dacht aan een akoestisch spanplafond. Ik heb er geen ervaring mee, weet ook niet of het goed zou helpen, en hoeveel m2 je zou moeten doen. Dat kan ik wellicht wel laten adviseren door bedrijven die dat leveren - maar wat objectievere ervaringen helpen vast minstens zo goed als een verkoper. ;)

Ik ben overigens nog wel van plan om metingen uit te gaan voeren (of te laten uitvoeren als het me te moeilijk blijkt).

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en er iets over kan vertellen, iets kan aanraden? Dankjewel :D

[ Voor 8% gewijzigd door willemd op 19-01-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
B_FORCE schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:25:
[...]

Om welke speakers gaat het ook alweer?

Maar een algemeen antwoord, een klassieke 3-weg wordt meestal ergens gefilterd tussen 300-800Hz ofzo.
Dat is toch wel wat te hoog helaas.
De betreffende set zijn de Mordaunt Short Performance 860 :) ik heb nog wel een brochure liggen, dacht dat daar de crossover frequenties in stonden. Kan er nu niet bij. Mij staat ook bij dat het boven de 300Hz is. Ik zoek het later op, kan er nu niet bij :)

[ Voor 21% gewijzigd door Deleon78 op 19-01-2022 15:20 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste