Ik heb een kamer van 3.19 x 5.10 x 2.66.
Aan één want een IKEA PAX kastenwand van 2.35 hoog, 3.00 breed en 0.60 diep
Aan de andere kant een groot raam van 1.72 x 2.31
Bureau ongeveerin het midden van een wand.
Ik heb veel last van galm en ik word er soms gek van. Zeker op een lange dag werken met veel gesprekken.
Het doel is niet om er een studio van te maken. Gewoon een werkkamer met veel minder flutter waar ik lekker via m'n speakers en een microfoon kan Zoomen. Wel meer van muziek kan genieten maar dat doe ik vaak op de achtergrond. Heel af en toe zal ik piano spelen (doe ik vaak met headphones) en nog minder vaak vocals opnemen.
In een verleden heb ik in een kamertje eens 4 Rockwool 221 panelen gemaakt en dat hielp wel goed tegen de flutter.
Nu wil ik dat hier ook doen maar wel met meer panelen. Eerst de materialen, hier uit het forum begrijp ik dat Rockwool nog steeds een goede keuze is maar dat 221 niet meer bestaat. Nu is er Rockwool RockSono Extra wat misschien identiek is aan 221 of de iets mindere zware RockSono Solid. Ook lees ik over Akotherm D20/D40 dat prettiger verwerkt. Destijds was 221 bij de experts bij homerecording.be soort van de heilige graal.
Ik heb wat prijzen opgemaakt uitgaande van een paneel van 1000 x 600 x 100:
RockSono Solid, 8.70 / m2 (Hornbach)
RockSono Extra, 21.10 / m2 (Bouwbestel)
Akotherm Basic D20, 32.23 / m2 (Akoestiekwinkel) 1 plaat van 5cm op elkaar
Akotherm Basic D40, 64.42 / m2 (Akoestiekwinkel) 1 plaat van 5cm op elkaar
Op basis van een berekening die ik ergens zag is het aan te raden minstends 1/3 van het vloeroppervlak met absorptiemateriaal te behandelen. In mijn geval zou dat dan om minstends 9 platen gaan.
Dat gaat nogal een prijsverschil geven tussen de RockSono Solid en Akotherm Basic D40.
Ik heb een REW scan gemaakt met m'n NT1-A, niet heel geschikte microfoon denk ik maar het geeft een idee:
Vragen:
1. Basstraps
Maar terug naar m'n kamer. Basstraps maken zal lastig zijn. Er is één hoek waar dit maar kan, in de andere hoek zit een radiator in de weg en de overige hoeken zijn bezet door de kast. Moet een basstrap in een even aantal hoeken gemaakt worden? Als 1 hoek zou helpen zou ik deze vanaf de vloer tot het plafond kunnen vullen. Dit door een plaat in 4 ongelijke driehoeken te snijden (50, 60) en deze te stapelen. Hier zou ik dan 8 platen voor nodig hebben.
In welke frequentiegebied zou zo'n basstrap helpen met deze afmeting? Volume is dan (0.6x0.5/2*3.20=0.48m3)?
2. Muren
Achter mn stoel kan ik eenvoudig een aantal panelen aanbrengen maar op het raam en de kast gaat dit lastig worden.
Ik had als idee 4 x 2 panelen verticaal te stapelen en te monteren. Wellicht met RGB LED verlichting er achter met spacing.
3. Plafond
Wel kan ik op het plafond panelen hangen. Op dit moment dacht ik aan 4 of 6 panelen. Voor het optische dacht ik aan 5cm dikke panelen en die 5cm van het plafond.
Is 5cm nog te doen of moet ik gewoon voor 10cm platen gaan?
4. Vloer
Voor de vloer heb ik een hoogpolig kleed van 200x290cm besteld.
5. Speakers
Mijn Rokit 6 speakers staan op m'n Bekant burea. Deze is 160cm. Ik dacht aan 2 "halve" absorbers van 500x600x50mm
6. Diffusion
Op de muur boven m'n burea wil ik een diffusor gaan maken. Dit meer om de kamer aan te kleden en niet overal enkel absorptie te hebben.
Middels een diffuser calculator will ik een nuttig ontwerp maken. Ik dacht als basis vurenhout van 44x44mm. Dan kan ik een diffuser van 158.4x52.8 maken wat nagenoeg even breed is als m'n bureau en dat lijkt me decoratief ook fraai
Tips waar ik op moet letten zijn welkom. Misschien is het juist verstandiger om deze achter me te plaatsen op speaker hoogte ipv boven m'n monitor
http://www.mh-audio.nl/Acoustics/DiffusorCalculator.asp
Mogelijke volgorde:
- Muur
- Plafond
- Speaker absorbers
- Diffusor
- Basstrap
Ik denk dat ik wil beginnen met de wand (

en plafond panelen (4) en kijken in hoeverre dat helpt tegen voornamelijk de flutter.
Dan zit ik dus op 12 panelen zitten om te beginnen.
RockSono Solid: 62 EUR
RockSono Extra: 150 EUR
Akotherm D20: 232 EUR
Akotherm D40: 464 EUR
Vanuit het forum begrijp ik dat D40 fijner te verwerken is maar niet de RockSono Extra evenaart qua prestaties. Het is dan ook erg lastig de 3x duurdere kosten te rechtvaardigen denk ik.
Graag jullie mening over materiaal, diktes, aantal panelen op plafond en muur.
[
Voor 1% gewijzigd door
exyll op 24-12-2021 16:00
. Reden: verkeerde plaatje ]