[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:
  • 4.585 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 15:56
Zijn mid en low power Opterons inzetbaar op gewone s940 mobo's en rond welke waarden kan ik hun verbruik verwachten?

Is er ook nog een mogelijkheid dat er mid of low power Athlon 64 (FX)'s komen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 13:58
$$$, low power opterons zulllen wel meer kosten gok ik.

K9 socket 940 > in server markt is het zeer belangerijk dat je producten voor langere termijn beschikbaar zijn in dezlefde staat.

Low power Athlon 64 lijkt me onzin, die is voor desktop, en niet voor blade servers of nas, etc. Kan zijn dat die komen, maar iig geen aparte versies.

Rest mag ik niet op ingaan omdat ik dan teveel in detail ga, zal AMD niet leuk vinden. Komende dagen/weken zullen wel weer wat dingen uitlekken op internet :)

[ Voor 15% gewijzigd door The Source op 07-10-2003 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
The Source schreef op 07 October 2003 @ 19:00:

K9 socket 940 > in server markt is het zeer belangerijk dat je producten voor langere termijn beschikbaar zijn in dezlefde staat.
ahja juist :)
maar waarom heeft de DDR2 versie een nieuwe socket nodig? heeft een DDR2 controller dan echt meer pinnen nodig?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
The Source schreef op 07 October 2003 @ 19:00:
Low power Athlon 64 lijkt me onzin, die is voor desktop, en niet voor blade servers of nas, etc.
CPU's van rond de 100watt vind ik weer onzin, dat is een kwestie van prioriteiten. Ik erger me dood aan de torenhoge wattages tegenwoordig, en ik he best wat meer over voor een zuinige chip. Ik overweeg serieus low-power opterons te kopen voor thuisgebruik.

Presteren low-power chips eigenlijk nog significant lager dan hun stroom-slurpende broers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:40

SG

SG surft naar info hardewaren

Ja vaak aanzienlijk aangezien low power houd in: lage Vcore en lage clock om dat te bereiken dus ook 'n stuk minder performance.

Dat we nu richting 100Watt gaan heeft te maken met de CPU race tussen iNtel en AMD op IPC*Clock dus performance, wattage is een ongewenste bijprodukt waar rekening mee moet worden gehouden maar het gaat ten eerste om performance.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51
Onze chinese vriend heeft zijn FX-51 overklokt naar 3.3 GHz
Hij behaalde hierbij een SuperPI record van 27s.
http://www.vr-zone.com/?i=161&s=1

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 21:30

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een vraag waar ik niet goed uit kom: kan de Athlon 64-FX in SMP draaien?
In eerste instantie zou ik zonder aarzelen zeggen van niet, aangezien de processor slechts over een enkele HyperTransport-link beschikt. Voor de rest zijn er eigenlijk geen verschillen tussen een AFX en een Opteron 2xx, voor zover ik kan bedenken. Verder zoeken leert echter, zoals was te verwachten, dat de Opteron en de AFX exact dezelfde die size hebben - blijkbaar zijn de HTT-links dus nog aanwezig. Ook de aanwezigheid van 940 pinnen suggereert dit natuurlijk. Mijn volgende zoektocht was in de whitepapers van AMD (Opteron, AFX). Niet geheel onverwacht staan de stuurpinnen voor de tweede en derde link niet in de docs van de AFX, maar wel in die van de Opteron.

Aangezien ik tijd over had, ben ik de pinnen gaan vergelijken - inderdaad, gewoon alle 940 pinnen afgaan voor zowel de Opteron als de AFX :P. Conclusie: de Opteron gebruikt pin AK2 voor PRESENCE_DET, de AFX verbindt AK2 door met de ground. In eerste instantie dacht ik hier een verschil te vinden waardoor de Athlon FX niet in SMP-configuraties zou kunnen draaien, maar volgens de Opteron-docs is de PRESENCE_DET ook doorverbonden met de ground. Tevens wordt er daar gemeld dat deze pin gebruikt wordt voor de detectie van een processor in SMP-omgevingen. De AFX doet exact hetzelfde als de Opteron en zal dus ook op dezelfde manier herkend worden - wat dat betreft geen probleem om hem in SMP-omgevingen te laten werken.

Dan blijft er nog de vraag over wat er in de AFX gebeurt met de pinnen die de Opteron voor zijn tweede en derde HTT-link gebruikt. Ook dit was terug te vinden in de docs. Het lijkt erop - al ben ik dat niet meer voor elke pin nagegaan, maar heb ik de pinout-afbeelding gebruikt - dat elke pin die de Opteron gebruikt voor HTT 2 en 3, door de AFX worden omschreven als NC_### (met '###' = plaats in grid). Voor zover ik het heb begrepen, betekent 'NC' 'Not Connected'. Ze worden dus in ieder geval niet voor iets anders gebruikt. AMD kan wel beweren dat ze intern niet verbonden zijn, maar er is niemand die zegt dat dat inderdaad zo is - ze kunnen wel aan de HTT-links zitten, net zoals bij de Opteron. Spaart weer wat designwerk uit en het is bovendien niet al te speciaal - zie de cache die op de Thorton/Applebred kan worden ingeschakeld.

Leuk verhaal allemaal, maar wat ik ermee wil vragen: heeft iemand al geprobeerd om de Athlon 64 FX (of de Opteron 1xx, dat is ook interessant) in een SMP-configuratie te bouwen? Voor zover ik kan zien is er een vrij grote kans dat er in ieder geval op CPU-gebied geen problemen zijn om dat te doen. Of het in het moederbord / BIOS onmogelijk is gemaakt weet ik niet, maar dat merk je vanzelf dan. In ieder geval kon ik met Google geen resultaten tevoorschijn toveren van mensen die dit geprobeerd hadden :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Het kan allemaal gewoon doorverbonden zijn alleen het kan door bruggen onder de heatspreider gelocked zijn.

Tja als de 14x gewoon SMP draaied dan gooit aMD zijn eigen ruiten in.
dito voor de FX

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

SuperG schreef op 08 October 2003 @ 07:27:
Het kan allemaal gewoon doorverbonden zijn alleen het kan door bruggen onder de heatspreider gelocked zijn.
Op de enige foto's van de nieuwe Athlons zonder heatspreader die ik ken (hier) zijn geen bruggen te zien. De twee mensen die daar hun heatspreader hebben verwijderd, hebben echter allebei een gewone Athlon 64, dus het is mogelijk dat de AFX wel bruggen heeft. Helaas merkte ik een feature op in dit document, waar op pagina 130 twee bits staan die vermelden of een processor in staat is om als uni-CPU, als dual-CPU of als multi-CPU te draaien. Als moederborden dat netjes uitlezen dan gaat het feest dus niet door :). Op dezelfde pagina staat echter ook een tweetal bits om de geheugenfrequentie te bepalen en moederborden houden zich daar ook niet altijd aan natuurlijk :).

offtopic:
Overigens is het volgende misschien ook interessant:
"The Node ID register contains node ID, node count and CPU count information. In general the number of CPUs will be the same as the number of nodes but separate fields are provided in order to allow for nodes which may contain more than one CPU per node."
Ik ben er niet helemaal over uit of een 'node' altijd overeenkomt met exact een socket, maar als dat zo is dan zou dit in ieder geval dual-core processors mogelijk maken - zoals AMD verwacht te gaan produceren.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
AMD komt soon met een kleine pricedrop, ik gok dat rond die tijd ook weer wat nieuwe modellen geïntroduceerd zullen worden. Maar Intel gaat het met CPU prijzen helemaal leuk maken (een dagje eerder dan AMD). P4 EE wordt echt enorm duur, meer dan 200$ hoger dan de FX51, daarbij is de CPU pas erg laat beschikbaar, met moeite past die in de schoen van Sint. En Prescott... tja, als AMD haar CPU's kan leveren dan zullen ze een leuke kerst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJkim
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Completer heeft hem te koop icm MSIK8T voor 700 euro dacht ik.

Lucky Goldstar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer komt die 'pricedrop' dan? Anders wacht ik nog ff hoor met kopen :P
DJkim schreef op 08 October 2003 @ 18:35:
Completer heeft hem te koop icm MSIK8T voor 700 euro dacht ik.
Salland Automatisering ook trouwens (709,- dacht ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Aangezien The Source het heeft over een dagje later dan Intel, zal AMD wel op 27 oktober de prijzen omlaag gooien - en de introductie van de 3400+ zou inderdaad ook prima rond die tijd kunnen vallen. De vraag is echter wanneer we er hier wat van merken. Ik verwacht dat de prijzen rond de kerst in ieder geval al een goed stuk lager liggen dan nu en dat zo rond februari een prima tijdstip is om een A64-systeem in elkaar te knutselen. Aangenomen natuurlijk dat je de extra snelheid niet nu al nodig hebt :).

Overigens zit ik zelf nog op een Athlon 700 (slot A), dus ik kijk zelf in ieder geval met interesse naar betaalbare nieuwe processors :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
SuperG schreef op 08 October 2003 @ 07:27:

Tja als de 14x gewoon SMP draaied dan gooit aMD zijn eigen ruiten in.
dito voor de FX
met andere woorden ,wie sloopt ff de heatspreader van zijn FX om te kijken of/wat voor bruggen eronder zitten :+
ik ben ook wel beniewd.
zo wel gillen zijn :o
ik ga alvast sparen voor een dual bordje :P

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

Eerste socket 939 moederbord is ook gespot:

Afbeeldingslocatie: http://www.amdmb.com/images/computex2003/day1/ali_939.jpg

Check hier voor het plaatje in kingsize formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:41

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

EaS schreef op 09 October 2003 @ 13:14:
Eerste socket 939 moederbord is ook gespot:

[afbeelding]

Check hier voor het plaatje in kingsize formaat.
:D Het gaat sneller dan ik dacht (denkende aan een release over 4 maanden ongeveer), was nog aan het overwegen een socket 940 FX te halen. Moet ik toch nog maar effuh door met m'n 2800+ :Z . Ik schat dat het eerste kwartaal 2004 het wel zover is allemaal :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dukey op 09-10-2003 13:36 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Staat nu op Digitimes: P4 EE, US$925... dus daar zal AMD niet veel last van hebben gok ik.
To match these market needs, Intel plans to set the top-notch high-performance Pentium 4 3.2GHz (P4PXE, P4 Processor Extreme Edition) at the unprecedented high level of US$925. The new product is set to hit the market in early November. The price exceeds general market anticipation significantly, in previous articles, DigiTimes reported a target price of US$700 for the P4 HTEE (Hyper-Threading Technology Extreme Edition).

At the same time, Intel will enhance the 2.8GHz, 3GHz and 3.2GHz Pentium 4s’ 512K L2 cache memory to 1MB. Prices for the new version will stay the same, although Intel has not yet confirmed a transition schedule.

There will be only limited demand for the Pentium 4PXE initially. But Intel expects the new product to act as a locomotive to help spur the sales of Pentium 4 processors with a 1MB cache.

Intel expects the enhanced Pentium 4s with attractive prices will fend off the AMD challenge in the 32-bit environment.

The market had widely anticipated earlier that chips operating on a 533MHz front-side bus (FSB) would soon replaced by 800MHz FSB CPUs, but existing solutions supporting a 533MHz FSB without HT (Hyper-Threading Technology) will remain dominant in entry-level PCs priced from US$800-US$999 until year-end.

There is even a plan to employ the 90nm production process for low-priced 533MHz FSB Prescott CPUs in order to meet demands from a wider spectrum of customers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flash3d
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-08 18:36
Nog even een tip (weet niet of het al gemeld is), bij aci-computers hebben ze een leuke aanbieding van de asus k8v + amd64 3200 voor 675 pleuro's.
Heb er vorige week 2 van gehaalt, draait als een zonnetje. Had alleen cas 3 ipv cas 2 geheugen gekocht, wissel die modules zaterdag om.

groeten,

Xander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

GamePC heeft de Tyan Thunder K8W en de MSI K8T Master2 vergeleken. Er blijkt dus geen enkel serieus prestatieverschil tussen beide borden te bestaan. Vaak is de K8T Master2 zelfs sneller, ondanks het feit dat de K8W in theorie de dubbele hoeveelheid geheugenbandbreedte heeft.

Hopelijk krijgt Windows XP 64-bit Edition ook wat NUMA-optimalisaties zodat dual Opterons met geheugen aan beide processors wat efficiënter met hun geheugen kunnen omgaan.

http://www.gamepc.com/lab...nt.asp?id=dualduel&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edward2 schreef op 28 September 2003 @ 02:34:
Holy shit, botmatch van 80 naar 110, dit ding vliegt in UT2003, zoals verwacht is dit de ultieme gamersvriend, zo, de hamvraag..., zullen de HL2 benches omhoogvliegen, ja deze game schijnt tot 1024 cpu-limited te zijn 8)7

Zo,. nou naar de kroeg ;)
Heb HL2 Beta als je wil? maar eerst nog ff uitzoeken hoe ik met HL2 moet benchen :) kijken hoeveel ik haal met mn 3200+ (helaas geen FX)
Heeft iemand dit al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Femme schreef op 10 October 2003 @ 00:09:
GamePC heeft de Tyan Thunder K8W en de MSI K8T Master2 vergeleken. Er blijkt dus geen enkel serieus prestatieverschil tussen beide borden te bestaan. Vaak is de K8T Master2 zelfs sneller, ondanks het feit dat de K8W in theorie de dubbele hoeveelheid geheugenbandbreedte heeft.

Hopelijk krijgt Windows XP 64-bit Edition ook wat NUMA-optimalisaties zodat dual Opterons met geheugen aan beide processors wat efficiënter met hun geheugen kunnen omgaan.

Bij PCI-X schijnt blijkbaar toch ook voor de gewone gebruiker te lonen performance wise als vooral disk stiping toepast (ikke niet) alleen is dat net als "vesa local bus vs PCI" ook maar van tijdelijke aard aangezien er 'n nieuwe PCI/AGP standaart aan komt PCI-express.

En ja dit is gewoon 32bit windows dus numaloos bench resultaten dus wordt afwachten op echte numa benchmarking.

Dat KT800 ''en CPU via de ander aan geheugen moet komen is geen nadeel aangezien bij de concurentie dit standaart voor bijde CPU zo werkt via de northbridge chip met shared FSB. Hier fungeerd de ener CPU met geheugen als 'n northbridge voor de andere CPU.
Dit is dus geen echt nadeel maar eerder het niet gebruikmaken van 'n voordeel en nume optimalisatie is voor zo'n bord configuratie niet relevant.

Gezien maar 'n deeltje van de apps membandbreedte afhankelijk is lijkt mij dat voor de gross van de toepassingen geen probleem de geheugen configuratie van dit Kt800 bord.

Tenzij juit zo'n bandbreedte app je favo app is.

Weet niet of win 64 XP numa optimised is. iig kan je nogsteeds niet beslissen welk bord de juiste voor je is aangezien er nog vragen openstaan zoals numa performance voordeel en de bordjes veschillen nogal sterk kwa features.

dat de KWD geen USB 2.0 heeft kan een groot brobleem zijn aangezien als je dat wel nodig hebt moet je de enige PCI slot ervoor opofferen dus de KWD heeft met zijn enkele PCI slot 'n upgrade probleem bijvoorbeeld 'n high-end sound kaart & USB2.0 kaartje kan je vergeten

wel geneog PCI-X sloten dat eigenlijk te veel 3:2 verhouding is in mijn ogen idealer.

Wat de KT800 bord tegen heeft is dat ie geen PCI-X heeft.

Ik zou dus zeker niet zo snel voor de K8W gaan maar eerder
een soortgelijke met 'n beter PCI: PCI-X verhouding met USB2.0 onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik weet niet of dit mag maar ik heb wel een dillema: ik wil een nieuwe pc:

Wat zou je nu doen? Ik vind het zelf nog veel te vroeg om meteen maar die amd 64 te kopen, de prijs is hoog, 64 bit nog niet ingeburgerd en tegen die tijd dat dit laatste het geval is ben ik wel weer aan een nieuw systeem toe.

Als ik die reviews bekijk dan ontloopt de athlon 64 de p3000 helemaal niet zo veel maar er zijn nadelen aan de athlon op dit moment: vage socket die weer gewijzigd gaat worden, een snellere cpu gaat niet lukken in de toekomst. een p4 bord met 875 zal ook nog de prescot slikken.

Als je dan ook nog wat geld wilt besparen is een p4-2800 prijstechnisch een veel betere keuze dan een amd 64, of heb ik het mis?

Kan iemand beargumenteren waarom ik voor een amd 64 (wil asus met die viachipset er bij doen dan) zou moeten gaan ipv een 2800 wat zeker 200 euro scheelt en ik voor die 200 extra een p3000 heb?

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 10-10-2003 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Q, daar is dit topic niet voor bedoeld. Reviews te over en de prijzen zijn ook duidelijk. Dus kom niet hier offtopic aankloppen of je nu beter een P4 of Athlon 64 kunt nemen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Bij MSI is een document verschenen waarin details staan over de Cool'n'Quiet technologie van AMD, een functie vergelijkbaar met de PowerNow technologie bij mobiele processors.

De Cool'n'Quiet techniek zorgt ervoor dat als de processor weinig om handen heeft en dus idle draait de kloksnelheid zakt waardoor stroomverbruik en vooral warmteproductie dalen. Minder warmteproductie betekent dus ook trager draaiende koelventilators en uiteindelijk minder geluidsproductie.

Er wordt een voorbeeld gegeven van een AMD64 3200+ die aan 2000MHz effectieve snelheid werkt. Als de processor onbelast draait kan de effectieve snelheid tot 800MHz zakken waarbij het voltage daalt tot 1,3V (1,5V bij belasting). Het stroomverbruik wordt hier zelfs gehalveerd tot 25,2A en de warmteproductie daalt nog drastischer tot 35W (89W max).

AMD wil dus duidelijk af van hun 'heet' imago en dit tooltje voor hun 64bit desktopprocessors is opnieuw een stap in de goede richting. Bij processors die veel stressed (zoals bij het gamen of servers) draaien zal dit echter niet veel soelaas bieden. Voor mensen die hun PC lang idle achterlaten dan weer wel.
http://games.telenet.be/index.php?newsid=9211

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe staat het met windows XP 64bit, want ik heb hem ergens gevonden terwijl er niet bijstaat dat het een beta is..

iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Verwijderd schreef op 11 October 2003 @ 19:55:
Hoe staat het met windows XP 64bit, want ik heb hem ergens gevonden terwijl er niet bijstaat dat het een beta is..

iemand?
neem maar van me aan dat het de beta is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Weet iemand hoe het hiermee staat ? is dat fabriek nu gebouwd ? en wanneer zal het beginnen produceren ?
nieuws: IBM bouwt misschien fabriek voor AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SuperG schreef op 10 oktober 2003 @ 07:59:
Bij PCI-X schijnt blijkbaar toch ook voor de gewone gebruiker te lonen performance wise als vooral disk stiping toepast (ikke niet) alleen is dat net als "vesa local bus vs PCI" ook maar van tijdelijke aard aangezien er 'n nieuwe PCI/AGP standaart aan komt PCI-express.
Heb je benchmarks van PCI vs PCI-X disc controllers?
En sinds wanneer heeft de 'gewone gebruiker' een stripe-set die een hogere STR heeft dan de PCI bus aan bandbreedte heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Femme schreef op 10 October 2003 @ 00:09:
GamePC heeft de Tyan Thunder K8W en de MSI K8T Master2 vergeleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik zie weinig verband tussen STR en real-world performance, zeker als het gaat over normale gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Abbadon schreef op 10 oktober 2003 @ 11:55:
Q, daar is dit topic niet voor bedoeld. Reviews te over en de prijzen zijn ook duidelijk. Dus kom niet hier offtopic aankloppen of je nu beter een P4 of Athlon 64 kunt nemen.
Excuses, maar ik ben er wel uit na dit hele topic en alles te hebben doorgelezen. Ik zoek een cpu die met name in games snel is (3dmax, video encoden etc doe ik toch niet) en dan komt qua prijs/prestatie de amd 64 3200 als beste uit de bus.

Niet zo sterk in video encoding en mp3 encoding in vergelijking met de p4, maar dat doe ik zelf toch vrijwel niet. Bovendien is het op dat gebied minder erg voor de thuisgebruiker als je een minuutje langer moet wachten.

Asus heeft een leuk plankje (Asus K8V Deluxe,S-754,K8T800) dus eigenlijk is alleen geld nog een reden om iets langer te wachten. ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op 12 oktober 2003 @ 19:57:
[...]

Excuses, maar ik ben er wel uit na dit hele topic en alles te hebben doorgelezen. Ik zoek een cpu die met name in games snel is (3dmax, video encoden etc doe ik toch niet) en dan komt qua prijs/prestatie de amd 64 3200 als beste uit de bus.

Niet zo sterk in video encoding en mp3 encoding in vergelijking met de p4, maar dat doe ik zelf toch vrijwel niet. Bovendien is het op dat gebied minder erg voor de thuisgebruiker als je een minuutje langer moet wachten.

Asus heeft een leuk plankje (Asus K8V Deluxe,S-754,K8T800) dus eigenlijk is alleen geld nog een reden om iets langer te wachten. ; )
Wat vinden jullie van het MSI plankje dan dat ze verkopen met de proc in zo'n pakket? Ik ben er nog niet uit of ik het Asus of het MSI bord neem, op de sites van de fabrikanten kan ik ook niet vinden of ze dual channel ondersteunen?
Kan iemand mij helpen om mijn keuze te maken? Of zal ik dan toch maar voor een gewone dual XP gaan? ik weet het niet meer :? help!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2004 Q1 wil ik de Athlon 64 FX op socket 393 gaan kopen, ik heb al een paar koelers gezien die compatible zijn met de Athlon 64 met socket 754, wat ik me afvroeg gaan die koelers ook passen op een Athlon 64 FX Socket 393, weet iemand toevallig dat al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou het mogenlijk zijn om twee verschillende opterons in een board te steeken?
dus zoiets als een 240 en een 246? zodat je om bugetaire redenen nu een 240 koopt en een dual board en 1 gb aan ram. en tot volgendjaar februari wacht op nog eens 2 gb aan ram en een 246...

in andere duals kan diet niet omdat je dan de ene (zwaar) overklokt,
maar om dat de opteron een interne multiplier en bus snelheid heeft, lijkt mij dat dit mogenlijk is..._/-\o_

ik heb namelijk geen (te weinig):'( geld en wil wel een dual opteron kopen

of ben ik nu helemaal verkeerd bezig? 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Wat is er nou interessant aan die MSI Combo, tis +/- 60 euro (in het gunstigste geval) duurder?
Zitten er extra's bij ofzo (andere koeler ofzo)?
Of betaal je voor het "gemak"?

156 Euro MSI K8T NEO FIS2R
489 Euro Athlon 64 3200+ :Y)
------------------------------------------------- +
645 Euro compleet

709 Euro MSI K8T NEO FIS2R + Athlon 64 3200+

709 - 645 = 64 Euro? :?

[ Voor 7% gewijzigd door Dukey op 13-10-2003 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey

Dukey

Verwijderd schreef op 13 October 2003 @ 16:22:
dus zoiets als een 240 en een 246? zodat je om bugetaire redenen nu een 240 koopt en een dual board en 1 gb aan ram. en tot volgendjaar februari wacht op nog eens 2 gb aan ram en een 246...

maar om dat de opteron een interne multiplier en bus snelheid heeft, lijkt mij dat dit mogenlijk is..._/-\o_

of ben ik nu helemaal verkeerd bezig? 8)7 |:(
Ik was eerst ook geintereseerd in een dual Opteron, maar er komt meer bij kijken dan alleen het mobo + 2x Opteron en geheugen. Ten eerste moet je Registred geheugen hebben dat in jouw geval (eerst 1Gb) behoorlijk wat gaat kosten. Ten tweede moet je een WTX kast hebben en/of minimaal een WTX voeding (of EPS). Allemaal extra kosten die je niet meteen mee calculeerd.

Als je in jouw geval kiest voor eerst het mobo te gebruiken met 1 cpu en een lichte AGP vidkaart kun je nog een gewone ATX voeding gebruiken (niet aangeraden, maar het kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12-09 12:04
Ja, we willen allemaal wel wat waar we geen pegels voor hebben :+ Zet 't uit je hoofd of ga sparen. Ga je met dit soort spul niet in onmogelijke bochten proberen te wringen met hoogstwaarschijnlijk een teleurstelling als gevolg.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Maar zoals hier boven ergens ook al geopperd werd is de athlon FX niet te gebruiken in een dual bord dan.

daar zijn we het volengs mij nog niet over uit.

Hier hebben ze het er over
't zou best kunnen dus dat ze dual werken of tenminste te enabelen zijn. ;)

[ Voor 38% gewijzigd door gp500 op 13-10-2003 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

gp500 schreef op 13 October 2003 @ 17:39:
Maar zoals hier boven ergens ook al geopperd werd is de athlon FX niet te gebruiken in een dual bord dan.

daar zijn we het volengs mij nog niet over uit.

Hier hebben ze het er over
't zou best kunnen dus dat ze dual werken of tenminste te enabelen zijn. ;)
Zoals een stuk of tien posts hierboven te lezen is, heb ik daar ook al naar gezocht. Uiteindelijk meldde iemand op de fora van AMD dat het als het goed is niet werkt, omdat er verschillende soorten HTT-links zijn: coherent en non-coherent. Het verschil heb ik nog niet uitgezocht, dus ik weet nog niet of het daardoor inderdaad onmogelijk is, maar de kans lijkt me vrij groot :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Zijn duals dan niet multiplier locked? Dezelfde FSB maar met een andere multiplier lijkt me voor andere duals geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Tja je zou denken van wel maar volgens berichten kan dat niet.
Zou kunnen dat er een CPU ID uitgelezen wordt waar de multyplier ook in zit het bios steld deze in maar zou dus kunnen dat er alleen één MP kan ingezteld worden voor beide CPU en als de ene gelocked is heb je en conflikt maar ja iemand die het al geprobeerd heeft?

Het Bios moet dus voor beide CPU verschillende MP ondersteunen.

Ben dus benieuwed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Volgens deze site mogen we in oktober een Athlon64 3000+ 3400+ en einde jaar een 3700+ verwachten :)

vooral die 3000+ lijkt me interesant kwa prijs en overklok mogelijkheden...

\edit
verdorie vergeten link erbij te zetten, met deze rechtgezet 8)7

http://www.pbase.com/image/17079307/original

[ Voor 26% gewijzigd door C00P op 15-10-2003 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

C00P, dan maken ze wel effe flinke sprong zeg :o van 3200+ naar 3700+ :o in zo'n korte tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20031016140742.html

AMD Talks About Future CPU Micro-Architecture Innovations

AMD K8, AMD K9, AMD K10, AMD K11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:25
Zijn er al wc blokjes die op een opteron te fixsen zijn. Want op dangerden staat dat ze ermee bezig zijn maarja dat staat er al een tijdje. Moet het blok echt aangepast worden of is het alleen maar een andere klem/klik/.. systeem dat ze aan het testen zijn.

Weet iemand hoe het hiermee zit?

(Hoeft niet perse van dangerden te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EaS
  • Laatst online: 13-09 17:45

EaS

roodhoedje schreef op 17 oktober 2003 @ 18:00:
Moet het blok echt aangepast worden of is het alleen maar een andere klem/klik/.. systeem dat ze aan het testen zijn.

Weet iemand hoe het hiermee zit?

(Hoeft niet perse van dangerden te zijn.)
Ik las hier dat deze gasten al lang watergekoelde opteron systemen leveren. Als je op hun site wat rondneust vind je daar bijvoorbeeld dit produkt CPU Kühler MC1 für Opteron komplett:

Afbeeldingslocatie: http://www.icebear-systems.de/shop/Media/Shop/Opteron_Klammer4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.icebear-systems.de/shop/Media/Shop/01010170a.jpg

Deze klemmen (/koelers?) passen blijkbaar ook op Athlon 64's:

Klammer für A64: Haben wir! 15.10.2003
Nach vielfacher Anfrage haben wir uns gleich beim entsprechenden Hersteller erkundigt und können hier mit Freude informieren: Unsere Klammer für den Opteron passt auch auf diverse Athlon64-Prozessoren. Alles weitere dazu in unserem Shop!

Misschien dat je daar wat aan hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 20:25
Thanks da's mooi want was van plan om straks een dual te kopen en wil toch stil houden :). En tsja knutselen aan je waterkoeling blijft gewoon leuk :P.

Ik wacht nog even af, maar als ik de resultaten heb zal ik het natuurlijk gelijk posten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
nog een nudie van een Athlon 64 cpu, kennelijk zijn die heatdingetjes er met scheermesje wel vanaf te halen (maar ja, hoe dan terug?)

En dat gat bovenin de zwarte lijmlaag... is dat een extra ventilatie gat?? of puur toeval?

Daarbij valt het mij op dat er soort koelprut tussen koelding en core zit, echter blijft er niets van plakken aan core.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardocp.com/images/news/1066494651UDazPkDtzE_1_1_l.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door The Source op 18-10-2003 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Laatst online: 08:24

Gamer

mobile

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

The Source schreef op 18 oktober 2003 @ 22:48:
En dat gat bovenin de zwarte lijmlaag... is dat een extra ventilatie gat?? of puur toeval?
Ik kan me voorstellen dat zich daar op een gegeven moment vocht gaat ophopen of zo - als het er ook maar een beetje vochtig zou zijn, dan zou je er met de temperatuurwisselingen die tussen de core en de heatsink optreden condens kunnen krijgen. Een nette ontluchting heeft dan de voorkeur. Kwaad kan het in ieder geval niet, lijkt me :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Tja als het gesloten zou zijn en het is geen vacuum zit je met onderdruk maar wat dan wel een probleem kan zijn overdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Laatst online: 12-09 20:27
SuperG schreef op 19 oktober 2003 @ 13:29:
Tja als het gesloten zou zijn en het is geen vacuum zit je met onderdruk maar wat dan wel een probleem kan zijn overdruk.
En natuurlijk als de processors worden verstuurd met het vliegtuig (vrachtruim) zal de buitendruk flink lager worden waardoor de heatspreader eraf zou kunnen spatten als deze luchtdicht aangebracht zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 19:08
The Source schreef op 18 October 2003 @ 22:48:
Daarbij valt het mij op dat er soort koelprut tussen koelding en core zit, echter blijft er niets van plakken aan core.
ik denk dat ze em schoon gemaakt hebben voor het plaatje... :+

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Kan iemand mij vertellen of die Atlon 64 fx-51 een boost krijgt bij de komende spellen zoals Half-life 2 of Doom 3 en Unreal 2004?

Want ik wil graag weten of deze proc toekomst heeft in zeg maar de komende 3 jaar tegenover de Pentium 4 EE.

En gaat deze proc waarschijnlijk over de benchmarks heen van de pentium 4 EE als dat service pack voor xp uitkomt waar 64 bit code inzit?

Ik weet dat het koffiedik kijken is maar er is vast wel iemand die er zijn theorie op los kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

WiXX schreef op 02 november 2003 @ 18:11:
Kan iemand mij vertellen of die Atlon 64 fx-51 een boost krijgt bij de komende spellen zoals Half-life 2 of Doom 3 en Unreal 2004?

Want ik wil graag weten of deze proc toekomst heeft in zeg maar de komende 3 jaar tegenover de Pentium 4 EE.

En gaat deze proc waarschijnlijk over de benchmarks heen van de pentium 4 EE als dat service pack voor xp uitkomt waar 64 bit code inzit?
De Athlon 64 FX-51 is al sneller dan de P4 3,2GHz Extreme Edition. Unreal 2004 zal in ieder geval in een 64-bits versie uitgebracht worden die de prestaties met ongeveer 20 procent zal verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Vergeet ook niet dat de FX koeler blijft dan de P4EE :)

het zal niet meer lang duren voor AMD met een 3400+ en een FX53 uitkomt(kerstperiode ???) dus ik zou nog ff wachten voor je er zo 1 in huis haalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naluh!
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
C00P schreef op 03 november 2003 @ 15:42:
Vergeet ook niet dat de FX koeler blijft dan de P4EE :)

het zal niet meer lang duren voor AMD met een 3400+ en een FX53 uitkomt(kerstperiode ???) dus ik zou nog ff wachten voor je er zo 1 in huis haalt :)
Die 3400+ staat zelfs al in de pricewatch, maar over een officiele release heb ik nog niks gelezen.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikdeperik
  • Laatst online: 25-07-2024
http://shop.computer-onli...rtikel].artVerkpPrijsInc]

levertijd 2 tot 6 dagen :9

ff afw88 dus :z

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 14:19
Waarom blijft het zo rustig in dit topic? Zijn er haast geen tweakers die een Athlon 64 hebben of binnenkort gaan aanschaffen? Wat is de rede, te duur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste tweakers zullen 'm nog wel te duur vinden en kopen een AthlonXP.
Of wachten op de AthlonFX socket 939.

Daarnaast zijn er forums waar vragen een betere plaats hebben, waaronder forums.amd.com etc. Op forums waar meer gebruikers met een Athlon 64(FX)/Opteron zitten.

En ja ik heb inmiddels een Athlon64 en draai WinXP 64-bit als hoofd OS.
En ja, het draait allemaal probleemloos. Processor blijft zo cool, zeker in Cool'N Quit mode, dat de processorcooler (stock AMD) onderhand de rest van m'n PC koelt >:)

Ff nog maar ter info:
3Dmark2001SE draait onder WinXP 64-bit zonder optimalisatie sneller als een getunede WinXP 32-bit. 15600 vs 16200. Non-OC R9700. 8)

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 00:35 . Reden: tiepvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Theoretich gezien zou AMD bij de lancering van hun 64bits geweld al met een Athlon64 3400+ kunnen uitkomen ?
De FX51 bewijst dat, klopt toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:58
Verwijderd schreef op 07 november 2003 @ 00:22:
De meeste tweakers zullen 'm nog wel te duur vinden en kopen een AthlonXP.
Of wachten op de AthlonFX socket 939.

Daarnaast zijn er forums waar vragen een betere plaats hebben, waaronder forums.amd.com etc. Op forums waar meer gebruikers met een Athlon 64(FX)/Operon zitten.

En ja ik heb inmiddels een Athlon64 en draai WinXP 64-bit als hoofd OS.
En ja, het draait allemaal probleemloos. Processor blijft zo cool, zeker in Cool'N Quit mode, dat de processorcooler (stock AMD) onderhand de rest van m'n PC koelt >:)

Ff nog maar ter info:
3Dmark2001SE draait onder WinXP 64-bit zonder optimalisatie sneller als een getunede WinXP 32-bit. 15600 vs 16200. Non-OC R9700. 8)
Is die FX dan zoveel sneller als die 64 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk aan dubbele geheugenbandbreedte t.o.v. de Athlon64, dan kun je "de snelheid" zelf invullen.

De socket 939 van de Athlon64FX kan standaard geheugen aan(waar de socket 940 registered geheugen wil) en als die uitkomt zal de prijs ook wel wat gezakt zijn.
De socket 939 zal ook wel Cool'N quiet hebben (wat de Athlon64 nu al heeft en de socket 940 Athlon64FX niet)

PS Heb m'n videokaart nu passief gekoeld. Die videokaart-Fan was luidruchtiger als m'n Athlon64-Fan >:) Nu passief gekoeld uiteraard niet meer :*)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2003 00:50 . Reden: Zinsverbetering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shyne
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:58
Dus ken beter ff wachten op socket 939 B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_NL
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 13:26
Waar ik trouwens ook benieuwd naar ben is de plannen van de Mobomakers,

waneer komen er socket 939 borden met PCI-X(of Express) SATA 2 en DDR2

Mijn verwachting is Q2 2004, maar dan is de 64FX gebaseerd op 130nm, de vraag is wil je dan nog wachten tot Q4 2004 op de 90nm 64FX

Persoonlijk draai ik nu een XP2400+ die nog lekker mee draait, maar in Q2 zijn hopelijk de boven genoemde technieken op de consumenten mobo aanwezig zullen zijn en een 130nm 64 FX aan te schaffen en deze vervangen rond Q4 2004-Q1 2005 vervangen met een 90nm versie aangezien de socket eender blijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Buzz_NL schreef op 07 november 2003 @ 13:35:
Waar ik trouwens ook benieuwd naar ben is de plannen van de Mobomakers,

waneer komen er socket 939 borden met PCI-X(of Express) SATA 2 en DDR2

Mijn verwachting is Q2 2004, maar dan is de 64FX gebaseerd op 130nm, de vraag is wil je dan nog wachten tot Q4 2004 op de 90nm 64FX

Persoonlijk draai ik nu een XP2400+ die nog lekker mee draait, maar in Q2 zijn hopelijk de boven genoemde technieken op de consumenten mobo aanwezig zullen zijn en een 130nm 64 FX aan te schaffen en deze vervangen rond Q4 2004-Q1 2005 vervangen met een 90nm versie aangezien de socket eender blijft
Cebit is introductie van PCI expres, zowel in vorm van mobo's, chipsets als van vga kaarten. Zullen Q2 verkrijgbaar zijn. S-ATA2 gaat 2005 worden (misschien Q4 2004) en DDR2 zal, tegen de tijd dat het goed verkrijgbaar is, H2 2004 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
nieuws: Geruchten nieuwe K8-varianten in AMD's roadmap - update en
nieuws: AMD presenteert processorroadmap tot en met 2005

Nu snap ik even iets niet:

Athlon 64 FX (130nm, 1MB, dual mem, s940) wordt San Diego (90nm, s939, 1MB, dual mem) => ok

De 90nm versie, van de huidige Athlon 64 (1MB, s754, 130nm), Winchester dus, krijgt 512kb. Nu snap ik niet waarom ze de 90nm versie van slechts 512kb willen voorzien terwijl de huidige 130nm versie 1MB heeft.
Zeker onlogisch als ze met een apparte 512kb versie komen, Newcastle.

Verder valt het op dat zowel de Athlon 64 (single mem) als de Athlon 64 FX (dual mem) beide socket 939 worden en dat socket 754 enkel gebruikt zal worden voor de Paris core die de Athlon XP moet vervangen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik heb er een hoor, dus niet al te rustig voor iedereen.

Aanradertje echt 100%.

Achterlijk snel, ik sta 100% perplex van zijn kracht en snelheid.

Echt wel.

Athlon 64?? GEWOON DOEN!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Hacku schreef op 07 november 2003 @ 20:16:
nieuws: Geruchten nieuwe K8-varianten in AMD's roadmap - update en
nieuws: AMD presenteert processorroadmap tot en met 2005

Nu snap ik even iets niet:

Athlon 64 FX (130nm, 1MB, dual mem, s940) wordt San Diego (90nm, s939, 1MB, dual mem) => ok

De 90nm versie, van de huidige Athlon 64 (1MB, s754, 130nm), Winchester dus, krijgt 512kb. Nu snap ik niet waarom ze de 90nm versie van slechts 512kb willen voorzien terwijl de huidige 130nm versie 1MB heeft.
Zeker onlogisch als ze met een apparte 512kb versie komen, Newcastle.
Dat is helemaal niet raar.
De beide AMD 64 platformen beginnen beide als high-end duur dus groter produktie kosten marge. Dus grote L2 mogelijk.

Als Winchester er komt zal dit midrange zijn dat houd in midrange prijzen ASP is wat lager dus probeer je de produktie kosten t ebeperken door niet al te gul met L2 te stooien.

Zeer logisch dus.
Verder valt het op dat zowel de Athlon 64 (single mem) als de Athlon 64 FX (dual mem) beide socket 939 worden en dat socket 754 enkel gebruikt zal worden voor de Paris core die de Athlon XP moet vervangen.
Dit is ook niet raar Athlon XP is nu van budged tot midrange alleen de top is AMD 64
Beide sockets zijn high-end en single channel met low latency houd nog de iNTel high-end bij.

Dat zal in 2004 anders worden iNtel zal naar 1200FSB gaan single channel oplossingen zullen te afgknepen zijn om met de high-end mee te komen single channel zakt af naar de budged waar de dan bugded platform op 754 de Athlon XP wat al dan budged is uit zal gaan faseren.

De 754 cores zonder 64bit zullen die ultral low budged vervangen en de athlon xp kompleet vervangen.

nu zijn er dus dus twee amd64 speedgrades verdeeld over twee platformen maar deze zal zich naar boven uitbreiden de next high-end en naar beneden naar midrange en later naar budged.

Dan kunnen Sockets en cores een andere rol krijgen en daar wordt het produkt beleid op afgestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hacku schreef op 07 november 2003 @ 20:16:
ja dit is het "socketgame" dat amd speelt.

1) als je nu een athlon 64 mobo hebt (754 pins) kun je niet upgraden naar een 64 bits amd processor. want de enige proc die uitkomt voor 754 pins is die paris core en dat is een 32 bits gecastreerde amd64.

2) als je nu een kick ass athon 64 fx mobo hebt (940 pins) kun je niet upgraden naar een ahtlon 64 fx met unregged memory. omdat amd desktop athlon 64 bits processoren in 940 pins sockets wil hebben.

kortom: early adoptoren wordt niet door amd gewaardeerd

verder valt op dat amd zn 90nm proces met een half jaar vertraagd heeft. wat overigens maar weinigen echt zal verbazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 10:20:
[...]

1) als je nu een athlon 64 mobo hebt (754 pins) kun je niet upgraden naar een 64 bits amd processor. want de enige proc die uitkomt voor 754 pins is die paris core en dat is een 32 bits gecastreerde amd64.

2) als je nu een kick ass athon 64 fx mobo hebt (940 pins) kun je niet upgraden naar een ahtlon 64 fx met unregged memory. omdat amd desktop athlon 64 bits processoren in 940 pins sockets wil hebben.

verder valt op dat amd zn 90nm proces met een half jaar vertraagd heeft. wat overigens maar weinigen echt zal verbazen...
correctie op punt 2: ... omdat amd desktop athon 64 bits processoren in _939_ pins sockets wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
want de enige proc die uitkomt voor 754 pins is die paris core en dat is een 32 bits gecastreerde amd64.
Dat is een gerucht van een half jaar oud, maar ondertussen heb ik nog niemand van AMD dit zien bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

[...]

Game??Dus iNtel & AMD switchen van socket en chipset voor de gein voor de fun om de consumenten te treiteren?

Nee dat is vooruit gang wat nu top is is na een tijdje achter haald. Door nieuwe sockets,chipsets, hogere fsb, nieuw memory DDRII, Grafische PCI-expres kaarten BTX moet je er sowie so eens aan geloven.

Dus je kan je oude mobo niet lang houden als je het nieuwste er in wilt.

Dit geld voor AMD en iNtel.

Tenzij je je wegens beperkte budged je oude mobo met oude performance platform met de nieuwste CPU wilt blijven gebruiken dan lever je performance in.
Je remt ermee je nagel nieuwe CPU mee af.
Alleen voor je budged laag te houden te beperken.

Het is dus Geld besparen vs performance.

Nu dat AMD naar 'n nieuw architektuur overstapt zitten ze tijdelijk met 3 sockets.
Dus upgrade pad is nu sterk peperkt maar dat kan niet anders.
Iets wat bij iNtel ook heel normaal is toen ze ook van S370 naar S423 478 s603/4 gingen.
AMD zit nu in zo'n situatie en dat hoort er nu eenmaal bij ben je het er niet mee eens dan schaf je 'n P4 aan.
Maar denk maar niet dat de nieuwste CPU van AMD & iNtel in een oude mobo kan prikken want zo werkt die markt niet.
Socket A is wat dat betreft uniek maar aan alles komt een eind en dat komt hoofd zakelijk doordat AMD op HT bussen loopt dus socket switch noodzakelijk en vooral door de on_die memory controlers in twee uitvoeringen Dual en single en daar is de socket ook afhankelijk van dus twee nieuwe sockets hierdoor noodzakelijk.

dus als je daar problemen mee hebt moet je 'n platform kiezen die de mem controler niet ondie heeft en dat is iNtel, ik ga liever voor de performance van die ondie memcontroler en neem de mobo swap voor lief want bij iNTel moet je ook meer dan nodig swappen.
De socket A/462 zal dus om het socket aantal snel te beperken en de CPU core variatie te verminderen sneller de athlon XP S462 schrappen voor 'n non 64bit K8 S754 CPU paris.

De Paris is er om als gelijke Athlon XP te vervangen en zo dus snel een oude socket uit te faseren

Als low budged CPU

Lijkt mij logisch ze willen dus juist het socket aantal verminderen om de Athlon XP versneld uit te faseren.

Ja wel en er komen genoeg Clawhammer uit die je er later nog in kan prikken Clawhammer begint nu pas vanaf 3200+ dus 3700+ kan je er ook in steken.
Maar dan komt een tijd dat je mobo geen high-end is en daar hebben alle mobo's last van daar kom je vroeg of laat niet omheen bij iNtel en AMD.
Claw hammer kan ook nog verder naast paris doorlopen

dus het is overdreven dat je niet kan upgraden de FX51 is niet de laaste S940 CPU er volgen meer ook naast S939 varianten.
Geld ook voor Clawhammer en paris die komen ook naast mekaar.

Zoals AMD zegt if market requiers.

Tegen die Paris tijd mijl paal wordt het
Tijd om op S939 over te stappen want die zal dan ook betaalbaar worden in tegenstelling tot nu voor de S940 en AMD high-end zal dan puur uit Dual channel core bestaan.

Single channe is dan Clawhammer &. PAris en dat is dan budged segment.
tja dat is een overweging ik lig daar niet wakker van als dat een struikel blok is dan ga je toch naar P4 of S754 of wacht je op s939

Iedereen die nu al een FX51 heeft heeft dat overwogen en gaan dus voor performance en hebbe er de pegels voor over.

Ik zou dan ook meteen voor ECC reg gaan iets minder performance ietswat duurder maar workstation stabiliteit

dat is een overwegen net als voor de peperdure P4EE over te stappen.

Maar waarom zou je als je al 'n
S940 platform hebt overstappen op een 939 want dat houd in dat je dure reg mem sticks moet vervangen voor unbuffer sticks en ook het mobo.

Als je eenmaal 940 hebt gekozen dan stop je er de 'n snellere S940 in

AMD heeft beperkt produktie capaciteit dus voor die lage volume high-end CPU op sledhammer basis gebruiken ze de Opteron basis.

als de 939 er komt dan zal de FX5? meer 'n volume CPU worden en de 754 helemaal in de plaats van athlonXP midden segment

'n eigen socket is ivm, produktie stuctuur en evrhouding is dan rendabel

FX rold dus nu van de Opteron lijn en bij hogere volumme van een eigen fX lijn.

Hier zie je maar weer dat aMD moet passen en meten met één CPU fabriek tegen die vele van iNtel.
Voor die 4Ghz prescott kom je ook een nieuw socket aan het halen het is nu ten gevolge van architektuur overstap waar iNtel en AMD beide periodiek last van hebben en daar over te blijven door zeiken is nogal kinder achtig als je dat zo'n probleem vind dan hou je het toch op iNtel die heeft zijn overstap al jaren geleden gehad.
Vanwege memory controler ondie kan je het lange upgrade pad vergeten van socket A leer daar mee leven of blijf bij iNTel.

Dit doet AMD niet opzettelijk maar is ten gevolge van hun produkt eigenschappen.
Ja en ik had ook niet anders verwacht maar toch leuk dat AMD met een ouder prosces iNTel bij blijft of voorbij gaat laat staan als AMD wel gelijk op dat gebied met intel opging dan had iNtel een probleem.

iNtel is AMD puur de baas omdat hun grotere R&D en 12" wafer fabrikage resources hebben
Met iNtel only OEM's

Waardoor vertragingen minder zijn tov AMD

K8 op 0,13 is met zijn SOI ook al ongeveer 'n jaar vertraagd

Als AMD wel op tijd is en gelijk loopt met intel kwa die-shrink dan heeft iNtel een probleem.

en dan komt pas werkelijk tot uiting welke de beste CPU heeft.

iNtel kan dus leuk met 0,09 'n 0,13 beconcureren maar gezien de geruchten loopt dat ook stroef door vermogen opname.

Dus het kan goed zijn dat AMD gelijk op gaat lopen met intel tenzij de problemen met prescott echt goed zijn opgelost.

AMD loopt dus al vanaf Palomino met een die schrink achterstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees: bierbuik.
Ik denk: pro Intel en anti-AMD getint.

Geeft niet bierbuik, SuperG komt al aangevlogen.

Nice job, SuperG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 november 2003 @ 19:38:
Ik lees: bierbuik.
Ik denk: pro Intel en anti-AMD getint.

Geeft niet bierbuik, SuperG komt al aangevlogen.

Nice job, SuperG ;)
ik ben niet pro intel als ook niet pro amd.

dat jij denkt dat ik anti amd en pro intel ben komt doordat jouw "amd-intel balance schuifregelaar" nogal ver in amd richting ingesteld staat. die van mij staat echter precies in het midden. :)

dat socketgestuntel van amd is op geen enkele manier goed te praten, zelfs niet door de grootste amd apologeet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

iNtel had toen ook veel kritiek toen ze van S423 naar S478 gingen, waar was jij mr bierbuik?

iNtel zal er geheid 'n reden voor hebben zoals lijn signaal kwaliteit te garanderen ofzo ivm de hoge fsb er na gingen komen de reden is nog steeds onduidelijk.

Ik kom je ook tegen op de front page van T.net en je heb nogal vaak wat tegen AMD en je komt puur voor iNtel.

Wat AMD socket vestijn betreft er zijn er maar 3 dat was er eerst één
intel heeft er ook 3 maar ene voor de desktop markt.

AMD heeft er een goede reden voor en het kan niet anders en als je daar als pro intel fanaat er op blijft hameren dan ben je dus ook echt een pro intel fanaat in ontkennings fase.

Ik niet want het stikt hier bij mij van de iNtel CPU's. En daar tussen één AMD systeem

Het is niet leuk voor budged upgraders maar daar moet men mee leven

K8 is echt anders en dit is een gevolg daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Opteron 90 nanometer chips to sample in weeks
SOURCES AT PC manufacturers close to AMD's plans tell the INQUIRER that Opteron processors using the 90 nanometer die shrink are likely to be in their hands as early as December.

The 90 nanometer chips are designed for 45 watts maximum rather than the 80-90 watts they currently eat up.

If the reports turn out to be correct, and our sources for this have proved themselves highly reliable in the past, it's set to cause Intel the mother of all migraines.

Intel is currently, and quietly, briefing press that sign a non disclosure agreement about its own next generation processor, the Prescott. It maintains this chip will ship to its customers during this quarter, but it's not expected to be launched until February of 2004.

If AMD is really this close to shipping 90 nanometer Opterons, there could also be a real headache for Intel on the desktop front. The "FX" generation of Athlon 64 chips is really an Opteron cunningly re-branded.
http://www.theinquirer.net/?article=12570

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Wouw 'n mooi positef bericht voor AMD en rampzalig voor iNtel.
Alleen is het een gerucht zo te mooi om waar te zijn.

Maar IBM zit er ook achter 0,09 en SOI dus het kan.
SOI zorgt ervoor dat het zuinig is en dat komt boven op de 0,09 schrink
Dus die waarden zijn ook aannemelijk

Prescott moet met zijn 0,09 de vermogens van de Northwoods verminderen.
Sandiego die vand e prescottsd

100 naar 103/150 ?
60 naar 45 ?

Ik heb zo'n gevoel dat de hoge clocken 'n negatief effect hebben op vermogen opname

AMD heeft 'n klok ceiling
iNtel 'n vermogen Ceiling wat intel vreoger met de PIII Cumine niet had die had 'n klok ceiling.

waar 'n core type het eerst tegen aan loopt.

Mooi bericht als het waar is is het mogelijk dat AMD 'n keer op tijd is met hun die shrink met minime vertraging.

Als die uitstel waar is dan kunnen we misschien nog 'n P4EE 3,4 verwachten als AMD al in december met 'm 3400+ of FX53 zou komen.

[ Voor 11% gewijzigd door SG op 09-11-2003 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SuperG schreef op 09 november 2003 @ 13:39:
Wouw 'n mooi positef bericht voor AMD en rampzalig voor iNtel.
Alleen is het een gerucht zo te mooi om waar te zijn.
zeker een mooi bericht! laat ik nou net vandaag een artikeltje over 90 nm amd 64 vermogenverbruik tegengekomen zijn van :

> "AMD has just demanded that Socket 939 mobos which will be
> out in Q3'04 can deliver 120W (80A) to the processor".

That can't be true! I have been widely assured by the faithful
that Opterons would never use more than 84 Watts forever and
ever amen. At least until the 89 Watt figure came out. Then it
became an article of faith that Opterons would never use more
than 89 Watts. Repent heretic and save your soul.  ;^)

http://www.aceshardware.com/forum?read=105051252

grappig hoe het eene gerucht het andere in evenwicht houdt. de waarheid zal zoals zo vaak wel weer ergens in het midden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C00P
Dat zou mij ook ten stelligste verbazen, Intel en AMD op 90 nano en AMD zou de helft vermogen verstoken ten opzichter van de Prescott ? en dit door SOI te gebruiken ?
En die Opteron zou begin volgend jaar uitkomen ?
Ik persoonlijk hoop het van harte, maar dat is mischien beetje te optimistich ?

[ Voor 6% gewijzigd door C00P op 09-11-2003 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Hacku schreef op 09 november 2003 @ 12:59:
Opteron 90 nanometer chips to sample in weeks

The 90 nanometer chips are designed for 45 watts maximum rather than the 80-90 watts they currently eat up.

http://www.theinquirer.net/?article=12570
Daar had ik het een maandje geleden dus over mbt de low power Opterons: [rml]The Source in "[ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - De..."[/rml] Het leuke is dus dat performance gelijk blijft, enkel verbruik gaat hard omlaag (hoe tegenstrijdig dit ook kan klinken).

Echter staan er in mijn roadmap wel wat andere watts genoemd, geen 45watt dus.

[ Voor 26% gewijzigd door The Source op 09-11-2003 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Source schreef op 09 november 2003 @ 14:35:
[...]
Daar had ik het een maandje geleden dus over mbt de low power Opterons: [rml]The Source in "[ Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - De..."[/rml] Het leuke is dus dat performance gelijk blijft, enkel verbruik gaat hard omlaag (hoe tegenstrijdig dit ook kan klinken).
ik vind dat helemaal niet tegenstrijdig klinken. een core shrink geeft altijd de keuze dezelfde processor performance te houden bij verminderd energieverbruik -of- hetzelfde energieverbruik te houden bij hogere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 14:11:
[...]

zeker een mooi bericht! laat ik nou net vandaag een artikeltje over 90 nm amd 64 vermogenverbruik tegengekomen zijn van :

than 89 Watts. Repent heretic and save your soul. ;^)

grappig hoe het eene gerucht het andere in evenwicht houdt. de waarheid zal zoals zo vaak wel weer ergens in het midden liggen.
Daar staat dus dat de s939 mobo's in Q3 2004tot 120W moeten kunnen leveren aan de cpu, dat wil nog altijd niet zeggen dat de K8 ook zoveel zal verbruiken.

AMD K9s scheduled for late 2005, 2006
ROADMAPS SEEN by the INQ reveal plans for AMD K9 Opterons to arrive in the first half of 2006, and gradually during that year to shove out the K8s into obscurity.

The K9 processors will be introduced as the 870, 868 and 866 Opterons – with these chips being released during the first half of that year.

In the second half of the year, the K9s will migrate to the top end 874 and 872 series, while the earlier introductions will shuffle their way down the Opteron line.

And further details have emerged of low power AMD chips for both the server and the mobile market – with 55 watt and 30 watt processors in AMD’s lineup, as it moves to migrate to the 90 nanometer process. These will attack Intel in the blade and rack dense server market.

There will be 846s, and 246s running at 55 watts as early as the first quarter of 2004. When K9s come using smaller processes, AMD hopes to achieve even lower wattages on the future chips.

By the end of next year, there will be 840s and 240s at 30 watts, according to the roadmaps we’ve seen.

AMD will cut prices on its standard wattage Opterons as it introduces the new lower power versions – all indications are by a serious amount. That means a furious and fast price war between it and Intel on the server front for the whole of 2004.
http://www.theinquirer.net/?article=12572

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Verwijderd schreef op 09 november 2003 @ 14:11:
[...]

than 89 Watts. Repent heretic and save your soul. ;^)

Dat zegt nog niks.

iNtel & AMD geven per CPU grade resperctievelijk 'n gemidelde en max op per CPU
Beide ook resp. 'n gemiddelde/max voor de reeks.

De mobo wattage max limiet moet daar dus met marge boven de max waarde van de reeks zitten.

dit speelde toen ook bij de P4B 533 HT 3,066 bij oudere mobo's de marge werd te klein waarvoor het mobo op berekend was.
'n revisie was dus gewenst om stabiliteit te garanderen.

Hier wringt de schoen voor prescott

op 'n s478 mobo voor P4E moeten later 3,6 ghz PRescott op en de max waarde van het mobo moet met marge over zijn piek vermogen heen.

T775 mobo's moeten met marge over de max piek vermogen van de snelste prescott heen de 4ghz

de waarde 103 wordt genoemd maar voor welke CPU geld dat? daar moet de mobo met marge overheen en als dat niet de reeks waarde is zal er nog verder overheen moeten..

Het is dus misleiden om verschillende wattage die ander grondslag hebben te vergelijken.

Ten eerste zijn de watage van intel niet direct met aMD te vergelijken aangezien ze een andere berekinings methoden hebben.

'n Piek vermogen kan je niet vergelijken met een max gemiddelde en mobo max waarde.

Daardoor kan er geen ruk van de berichten kloppen of juist wel als ze tegenstreidig zijn en je alleen op de getallen let.

erg verwarrend.

120Watt voor 'n mobo maakt opterons nog geen stroom vreters de huidige opteron zit op 60/70 watt die door schalen naar 89watt

dus 120Watt kan zeker aangezien dat gebaseerd is met ruime marge op de 89Watt want als dat praktisch later 97 wordt dan was met 100wat de marge te laag.

men wil die P4b 533 3066 situatie bij voorbaad al mijden. zowel iNtel als AMD

Het grote vermogen van prescott is dus mede om die reden een probleem het mobo moet dan tot 150 watt kunnen leveren iig de T775 die tot +/- 4Ghz gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nieuwe gereviseerde AMD Athlon 64 verwacht
X-bit Labs heeft de hand weten te leggen op informatie uit een anonieme bron met betrekking tot AMD's plannen voor een gereviseerde Athlon 64. De vernieuwde processor zal een verbeterde geheugencontroller aan boord hebben waardoor verschillende problemen opgelost zouden moeten worden. Daarnaast zouden systemen met slechts drie DIMM's flexibelere geheugenconfiguraties moeten kunnen krijgen. De verwachting is dat de nieuwe CPU 'extremely soon' op de markt zal komen, aldus de anonieme bron. De huidige coresnelheden van de AMD Athlon 64-processor liggen rond de 1,80GHz en de 2,0GHz. Maar verschillende bronnen hebben aangegeven dat er binnenkort een 3400+-versie geïntroduceerd zal worden. Deze nieuwe Socket 754-processors zal compatible zijn met de huidige infrastructuur.
nieuws: Nieuwe gereviseerde AMD Athlon 64 verwacht

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Geruchten over 3,4Ghz P4EE & P4C op T.net frontpage.
als het waar is houd dit in dat de problemen met prescott niet gering zijn.

Het vermogen euvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als we het toch over socketspel gaan hebben bierbuik, verklaar dan waarom intel een chipset heeft gereleased die voor de prescot was maar later was het niet meer zo vanwege de wattage problemen, het enige bedrijf die om het halfjaar een nieuwe chipset uitbrent is Intel.

AMD heeft het 3-5 jaar uitgehouden met de Socket A en ik vind het reel als ze nu overstappen naar een nieuwe techniek, dat ze ook een andere slot gebruiken voor de opteron FX is omdat het meer pinetjes nodig heeft voor Hypertransport dus wat is daar mis mee? daarmee gaat een dual Opteron natuurlijk sneller dan eeen dual intel.

geef gewoon toe dat je een pro intel bent en dat je walgt van AMD want ik vind je replies allemaal zo anti AMD dat het bespottelijk is. dankzij AMD is intel goedkoper geworden dus wees blij.

Ik heb trouwns een Athlon64 3200+ super ding! lekker snel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Het gedoe met intel doet me denken aan Mclaren afgelopen Formule 1 seizoen.

rare vergelijking denk je maar:

Mclaren was de hele tijd bezig met de nieuwe auto ontwikkelen. Hij was wel sneller maar er waren veel problemen. Door die problemen werd de auto steeds uitgesteld.

Uiteindelijk hebben ze het seizoen afgemaakt door de oude auto gewoon helemaal te upgraden en de nieuwe auto is er nooit gekomen.

Dus die nieuwe auto is zeg maar de prescott en de oude auto die helemaal geupdate is is de pentium 4 Extreme Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Nu nog een ontopic AMD vraag:

Ik heb nu nog een thunderbird 850

Een upgrade is niet echt dringend maar moet wel een keer gebeuren.

Kan ik nu beter een athlon xp 2500+ kopen en nieuw mobo of kan ik beter wachten en een nieuwe generatie nemen oftewel de athlon 64?

Hoelang zullen we moeten wachten tot de athlon 64 3200/3400 zo'n 250 euro is en socket 939?

half jaar? jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op 11 november 2003 @ 12:59:

Kan ik nu beter een athlon xp 2500+ kopen en nieuw mobo of kan ik beter wachten en een nieuwe generatie nemen oftewel de athlon 64?

Hoelang zullen we moeten wachten tot de athlon 64 3200/3400 zo'n 250 euro is en socket 939?

half jaar? jaar?
half jaar, dan zijn de prijzen ook een stuk gedaald, met intro van mobiele CPU's gaat AMD de prijsen veel verlagen.

Dat kan je nog wel uithouden toch.

ps: ik zit achter een slome celeron 550 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Hertog_Martin schreef op 11 november 2003 @ 12:59:

half jaar? jaar?
Als je nog met een Tbird 850 zit heb je al zo'n drie jaar niet geupgrade.

Het mooiste moment qua upgrade zit dan op eind 1e halfjr danwel begin 2e halfjr 2004.

Tegen die tijd is:
- Athlon 64 FX op 939 en Athlon 64 op 754 beschikbaar tegen redelijkere prijzen.
- PCI Express beschikbaar ( vervanging pci en agp bus)
- DDR2 beschikbaar (misschien iets optimistisch maar toch)
- De nieuwe generatie videokaarten van ATI en Nvidia beschikbaar.
- BTX formfactor doet intrede.
- Ook DVD writers zijn beschikbaar in SATA.

Al met al is het 2e halfjaar een heel mooi upgrade moment omdat de introductie van allerlei belangrijke technologieen die ook nog ns een behoorlijke tijd meegaan min of meer samenvalt. Dat zie je niet vaak.
Wel is de kans groot dat je in het begin van het 2e halfjr nog een premium betaald.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 11-11-2003 18:57 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
AMD Opteron low power specs revealed
ROADMAPS SEEN by the INQUIRER in London last week have revealed some specifications of the 30 watt and mid power 55 watt Opterons the chip company is reading.

AMD currently dubs these chips the low power series, and so far they haven’t been assigned model numbers.

The current specs, scribbled down on the back of a menu, illustrate what AMD hopes to achieve with these low power server and workstation chips.

30 Watts Frequency: 1400 (x40), nominal core voltage 1.15, maximum core current 26, maximum case temperature 67° Celsius, Case to Ambient Thermal Resistance (C/W) 0.28, package CuPGA.

55 Watts Frequency 2000 (x46), nominal core voltage 1.3, maximum core current 44, case temperature 67, case to ambient thermal resistance 0.28, package CuPGA

AMD explains to its customers that the electrical specs are not intended for total power calculations. Maximum thermal power is based on power consumption from a CPU at its nominal voltage and its maximum specified temperature.
http://www.theinquirer.net/?article=12607

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Help!!!! schreef op 11 november 2003 @ 18:51:
[...]

Als je nog met een Tbird 850 zit heb je al zo'n drie jaar niet geupgrade.

Het mooiste moment qua upgrade zit dan op eind 1e halfjr danwel begin 2e halfjr 2004.

Tegen die tijd is:
- Athlon 64 FX op 939 en Athlon 64 op 754 beschikbaar tegen redelijkere prijzen.
- PCI Express beschikbaar ( vervanging pci en agp bus)
- DDR2 beschikbaar (misschien iets optimistisch maar toch)
- De nieuwe generatie videokaarten van ATI en Nvidia beschikbaar.
- BTX formfactor doet intrede.
- Ook DVD writers zijn beschikbaar in SATA.

Al met al is het 2e halfjaar een heel mooi upgrade moment omdat de introductie van allerlei belangrijke technologieen die ook nog ns een behoorlijke tijd meegaan min of meer samenvalt. Dat zie je niet vaak.
Wel is de kans groot dat je in het begin van het 2e halfjr nog een premium betaald.
Idd al 3 jaar niet

Bedankt voor het opsommen van de nieuwe technologien; dan weet ik waar ik ff op moet letten

Maar ik wacht idd maar nog even.. tot de athlon 850 echt afgeschreven is.
Ook zonde om nu een athlon xp te kopen.. want die is aan zn einde.

Moet dus zorgen dat ik een athlon 64 koop en een mobo die dan ook de wat snellere athlon 64;s ondersteund en dus de nieuwe technieken aan boord heeft.

Nieuwe videokaart zal niet volgend jaar zijn. Heb dit jaar nog een gf ti4200 gekocht.

Dvd brander wil ik ook wel ergens volgend jaar ja. Zit te wachten op een dual layer (9gb) voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ook zonde om nu een athlon xp te kopen.. want die is aan zn einde.
hm de athlon xp zal zeker nog een jaar meegaan hoor

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG

SG

Hacku schreef op 11 november 2003 @ 21:26:
[...]

hm de athlon xp zal zeker nog een jaar meegaan hoor
Ja zekers. Alleen zal ie op het eind van dat jaar de status van duron nu hebben.

Het is nu midrange wordt budged dan low budged

754 is nu high-end en zal tegen die tijd het nieuwe budged platform worden.

Voor het zware werk midrange en hoger en je wilt een krachtige upgrade pad behouden dan zul je voor 939 moeten gaan waar je nog wel effe op moet wachten.

S940 kan ook heeft wat minder upgradability maar dat vald reuze mee aangezien AMD de 940 nog effe naast de 939 laat lopen.

Maar Socket A zou ik volgend jaar niet zo snel meer pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
Ja ik wacht tot de 754..
Besteed mn geld eerst wel aan mn home theater. En dan ff een hevige pc upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zowel Athlon 64 als FX gaan naar socket 939, dat wisten we al, maar volgens x-bit labs krijgt de HT bus tss cpu & chipset een snelheid van 1GHz ipv 800MHz. Altans voor de SIS chipsets. Zou mooi zijn als Via & nVidia volgen.
Silicon Integrated Systems, the world’s third largest chipset developer, today disclosed some details about its next-generation SiS755FX core-logic and consequently leaked some facts about AMD’s future Athlon 64 FX processors in Socket 939.

In early October we published a news-story telling you about SiS’ chipset roadmap. As we reported, the company had plans to increase the speed of the HyperTransport bus used by AMD Athlon 64 family of processors. Today the company officially confirmed SiS’ intentions to pump up the frequency of HyperTransport bus used as FSB for AMD’s eighth generation of microprocessors to 1000MHz.

Officially confirmed plans of SiS may possibly reflect AMD’s preparations to increase the rate of the bus for its 64-bit processors next year. HyperTransport bus clocked at 1000MHz would result in 8GB/s aggregate bandwidth for AMD’s next-generation processors’ FSB, a 25% increase over the current 6.40GB/s aggregate bandwidth.

SiS755FX chipset only brings higher-clocked PSB as well as officially claimed support for Socket 939 processors expected to come only next year. Currently no mainboard maker has announced Socket 939 platforms, as there are no AMD Athlon 64 FX CPUs in 939-pin packaging at this point in the market.

According to unofficial information, SiS will add SiS756 and 761 chipsets into its plethora of core-logic sets in 2004. Both newcomers will have PCI Express x16 graphics busses and will support AMD Athlon 64 processors for Socket 754/939 and Socket 754 respectively. The SiS761 will also sport a DirectX 9.0-compliant graphics core from SiS, it was said in early October.

SiS will also offer two new I/O controllers in 2004. The new SiS965 will offer 8 USB 2.0 ports, PCI and 2 PCI Express x1 connectors, 2-channel integrated Parallel ATA-33/66/100/133 controller and 4 Serial ATA-150 connectors with RAID support. Among standard features we should mention 10/100/1000Mb/s Ethernet, Home PNA 2.0, 6-channel audio-solution, MC’97 Modem and AC’97 Audio. In addition, it will boast with FireWire (IEEE1394) support. SiS966 adds yet another pair of PCI Express x1 ports as well as Intel’s Azalia audio.

Besides 939-pin AMD Athlon 64 FX CPUs, the Sunnyvale, California-based chipmaker will also sell 940-pin Athlon 64 FX next year. There is no information about PSB change for processors in 940-pin packaging.

Representatives from AMD were not available for comment at press time. We may update the story once we receive official words.
http://www.xbitlabs.com/n...splay/20031113152821.html

March of the Eagles

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.