[PC] Half-Life 2 - deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.385 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat boeien de graphics nou? Gameplay, dat is het toverwoord. En als HL2 dezelfde SP gameplay heeft als het eerste deel dan word het gewoon weer Game of the Year.

Ik speelde vroegen op mijn oude bakken spellen als Hero's Quest, Tie Fighter, Day of the Tentacle, Sam & Max, enz. en denk je nou echt dat ik dat speelde voor de graphics? (Is natuurlijk niet te vergelijken met de huidige standaard) Gameplay was en is nog altijd mijn standaard. Mooie graphics maar baggerspel? weg ermee...dan maar wat mindere graphics. En ik ben bang dat meneer Cormack met Doom3 de plank gaat misslaan. Want Johnny wilde vooral een weergaloze graphicsengine maken met daaromheen een game. De heren van Valve doen het gelukkig anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 10:22

JayVee

shibby++!

William, wat jij stelt is waar. JC komt altijd met een revolutionaire engine en "de rest" maakt daar een spel omheen. Het bijzondere is dan ook meestal niet het verhaal of de gameplay maar het realisme. Het ziet er zo echt uit, omdat je nog nooit iets hebt gezien wat er zo goed uitziet (omdat het altijd wel next generation gfx zijn).

John Romero is daarom ook zijn eigen bedrijfje gaan starten, Ion Storm. "Where Design Is Law". Daikatana... Dominion... Meer hoef ik niet te zeggen.

Valve gebruikt de technische mogelijkheden die er zijn (pixel shaders, bump mapping) en gebruikt ze om een mooie engine te maken. Maar wat nog belangrijker is is de AI, de physics, de facial expressions en de gameplay. Samen met een niet te sci-fi verhaal komt het spel daardoor gewoon realistisch over.

id doet dat door revolutionaire gfx te gebruiken.

Maar ja, wat mij betreft mag deze discussie wel eens ophouden. Alleen is er altijd eentje die het (vorige) topic niet heeft gelezen en die dan met een screenshot of een opmerking komt waardoor de discussie weer losbrandt. Met altijd dezelfde resultaten.

Ben het met FroggyFreak eens, laten we deze discussie begraven, er komt toch niets fatsoenlijks uit.

Wanneer komt het nieuwe filmpie uit? De laatste twee volgden zo snel op elkaar en nu zitten we al een week droog!

[ Voor 4% gewijzigd door JayVee op 10-08-2003 10:18 ]

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Kheb een vraagje over de nieuwe CD-Keys.

Als ik HL2 koop, kan ik dan ook CS:CZ online spelen met de cd-key van HL2? Of wordt CS2 apart gereleased?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

raps schreef op 10 August 2003 @ 15:23:
Kheb een vraagje over de nieuwe CD-Keys.

Als ik HL2 koop, kan ik dan ook CS:CZ online spelen met de cd-key van HL2? Of wordt CS2 apart gereleased?
Welcome to the f*cked world called CS ..... strax hebben we 3 aparte versies :

- CS 1.6 Based op de HL1 Engine
- CS:CZ Based op de doorontwikkelde HL1 Engine
- CS 2 Based op de HL2 Engine

CS 2 zal niet met bijde andere compatible zijn, maar hoe het zit tussen de andere 2 is nog onduidelijk. Hoewel je vraag eigenlijk in het CS topic thuis hoort, is het antwoord NEE, CS:CZ is iets compleet anders dan HL2.
CS 2(als mod van HL2), zul je wel kunnen spelen met de Key van HL2 :9

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
HL2 Gold Date Released posted by walter - Monday, August 04, 2003 6:46 AM

I have recieved word that the gold date for Half-Life 2 is September 13th. Expect to see warez copies of HL2 widely available before the september 30th relese date. By the way, the delay of HL-2 was just miscommunication between Vivendi and VALVe, so apparently the release date is september 30th, unless VALVe makes an announcement of a delay in the near future.
Dus dit zou alles duidelijk moeten maken :)
bron: www.hl2central.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 14:35
En was het verschil tussen gold en die "andere"? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:06
Sauron-XP schreef op 10 augustus 2003 @ 17:31:
gold is in dit geval geen speciale editie, maar het geeft aan dat het spel af is. De Gold versie is de allereerste 'cd' waarvan de rest gemaakt wordt. Vanaf dat moment kunnen er dus geen dingen meer veranderd of toegevoegd worden, en is het geloof ik alleen nog een kwestie van distributie voordat jij hem in de winkel kunt gaan halen...

[ Voor 5% gewijzigd door DocB op 10-08-2003 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
bij HL2 kunnen er nog wel dingen veranderd worden :P
allemaal dankzij steam :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:30
Sauron-XP schreef op 10 August 2003 @ 17:31:
heel simpel.

Gold betekend dat ie klaar is, de cd naar de perserij gestuurd wordt en hij wordt de 30ste in de winkel verwacht :)

en dit schijnt allemaal bevestigd te zijn door gabe dus geen delays e.d. :)
RocketKoen schreef op 10 August 2003 @ 22:23:
Klopt, Maar dat staat dus niet op de cd :)
En het is wel makkelijk als er al zo veel mogelijk op de cd staat en niet op steam.

[ Voor 32% gewijzigd door Hennie-M op 10-08-2003 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Hennie-M schreef op 10 August 2003 @ 15:38:
[...]

Dus dit zou alles duidelijk moeten maken :)
bron: www.hl2central.net
en HL2central geeft als bron: Ive had word that....
voor de rest zijn ze de enige fansite die het schijnbaar zeker weet

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zéi jullie allemaal nog dat ie gewoon 30/09 kwam ;) (in een ander topic 0-)). Ik ben trouwens bang dat als CS2 officieel word aangekodigd dat CS:CZ gecanceld word, dat is dan toch namelijk inferieur. En VALVe schiet voor geen meter op met het goedkeuren van CS:CZ dus dat zou daarop kunnen duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 22:44:
Ik zéi jullie allemaal nog dat ie gewoon 30/09 kwam ;) (in een ander topic 0-)). Ik ben trouwens bang dat als CS2 officieel word aangekodigd dat CS:CZ gecanceld word, dat is dan toch namelijk inferieur. En VALVe schiet voor geen meter op met het goedkeuren van CS:CZ dus dat zou daarop kunnen duiden.
Ik denk dat CS:CZ wel gaat uit komen ben zelf net terug uit england (london) was daar bij Virgin en HMV geweest , daar ging net de preorder DVD doosjes van CS:CZ de winkels in met daarop de tekst Coming 24-8-2003.
Nu maar hopen dat dit wel klopt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ja dan zou ik het een érg domme zet vinden van VALVe, gaat waarschijnlijk toch niet verkopen en al helemaal geen grote community krijgen gezien alle nerds/gameskenners weten dat er ook een CS2 komt en daarop wachtten ivm betere physics en graphics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

FoggyFreek

I'm a llama again!

Eindelijk mijn idee voor de MOD klaar..

Heel snel tussendoor, ik hoop dat ik namelijk wat mensen van GoT kan regelen,
lees alle info over de MOD hier

Afbeeldingslocatie: http://www.floatingcorner.nl/offroad/Sidewinder.jpg

Yeah, rock on. :)

[ Voor 6% gewijzigd door FoggyFreek op 10-08-2003 23:22 ]

-- Altijd blijven prutsen --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

FoggyFreek schreef op 10 August 2003 @ 23:20:

Heel snel tussendoor, ik hoop dat ik namelijk wat mensen van GoT kan regelen, lees alle info over de MOD hier

[afbeelding]

Een race-mod, like wat ze hebben gedaan bij UT2k3? (natuurlijk wel anders)
Cool idee 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Bleet op 10-08-2003 23:23 ]

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Jaaaaa, daar is die zeurende mierenneukerige startpostgeile wannabemod weer :Y)
Uiteraard heb ik wat te zeuren over de startpost, want de gemiddelde mens ziet wel dat dit echt een regelrechte copy/paste is van deel 3, die dus door mij was gemaakt. Kijk, neem je een paar onderdeeltjes over of een stukje tekst over een verhaaltje (en geef je credits) vind ik het prima, ook zonder toestemming.

Maar dit vind ik dus echt te belachelijk voor woorden, gewoon een complete startpost helemaal gecopy/paste zonder ook maar een vraag voor toestemming, of credits of ook maar één keer mijn naam te gebruiken in de startpost.

De enige verschillen die ik zie met mijn startpost is één eigen verzonnen regeltje (hoe origineel ook trouwens), één plaatje met een teller en één edit voor de filmpjes.

En dan heb ik het niet eens gehad over de teksten die helemaal zelf door mij zijn verzonnen. Kijk, leg ik het verhaal van een spel uit en wil je dat gebruiken, best, maar ik vertel vaak ook een persoonlijke ervaring of wat ik er van vind etcetera, iets wat dus voor mij echt persoonlijk is. Hoe zou jij het vinden als jij een verhaal verteld over een eigen ervaring en iemand post het in een nieuw topic waardoor het lijkt alsof het zijn ervaring is?

Ik noem bijvoorbeeld dit:
Het is jammer dat ik me zo heb uitgesloofd in deel 2, want nu heb ik eigenlijk niks nieuws meer te vertellen en ook eigenlijk niks om te verbeteren. Hopelijk lukt het me om hier nog wat van te maken :)
Mensen die mijn startpost kennen weten dat dit van mij afkomstig is, mensen die dit voor het eerst lezen denken dat jij de moeite doet...

En dan kom ik bij het punt waarom je het nou eigenlijk op deze manier doet, hieronder een paar mogelijkheden (eigenlijk de enige zinnige die ik kan verzinnen):[list]
Het was hoognodig! Deel 3 zat al op 42 bladzijdes! » Uiteraard onzin. Een topic kan best een paar uur of dagen open blijven zodat er in de tussentijd een nieuw topic wordt gemaakt.
Ik ben te lui om zelf wat te verzinnen » Laat het dan gewoon iemand anders doen, de eer om een topic te openen is heel wat anders dan de eer om complimenten te krijgen voor een eigen gemaakt topic.
Ik was/ben van plan om zelf een nieuwe startpost te maken » Als je daar 5 dagen voor nodig hebt dan mag je wel eens wat sneller typen...
Deel 3 was zó compleet dat het niet nodig was om er iets bij te voegen of aan te veranderen » Daarom probeer ik dus altijd zo vernieuwend mogelijk te zijn bij een nieuw deel? En je zou op z'n minst een klein stukje zelf kunnen tikken en misschien wat kunnen vernieuwen, bijvoorbeeld de screenshots.
Nu ik het daar trouwens toch over heb, dat je dezelfde plaatjes gebruikt is best hoor, maar link het dan minstens van je eigen webspace. De grote versies van de screenshots staan op een server die een limiet heeft van 2 gigabyte. Aangezien die plaatjes vaak 100+ KB zijn zit ik daar dus sneller doorheen dan ik zou willen, zeker als iemand anders dan ikzelf plaatjes gebruik. Je snapt dan toch zeker wel dat ik liever niet zie dat iemand anders van mijn webspace linkt.

Kort samengevat:
Maak je eigen startpost! Persoonlijke teksten jatten vindt niemand fijn, plaatjes gebruiken van andermans webspace zou je zelf ook niet fijn vinden en ik heb niet al die moeite in een startpost gestoken om een tijdje laten iemand anders met de 'eer' op te zien strijken omdat het zo'n mooie startpost is.

Voor de mensjes die hier vast en zeker op zullen gaan reageren » :w
Nee, ik vind het geen eer dat iemand mijn startpost gebruikt, ik vind het jatten, omdat die persoon te weinig moeite neemt om een eigen startpost te maken. Kan je iets niet zelf/beter doen? Probeer het dan gewoon niet. 'Never start a battle you can't win' denk ik dan bij mezelf, al zal R-B vast niet zo hebben gedacht toen ie op CTRL + C en CTRL + V drukte.
Verwijderd schreef op 10 augustus 2003 @ 22:44:
Ik ben trouwens bang dat als CS2 officieel word aangekodigd dat CS:CZ gecanceld word, dat is dan toch namelijk inferieur. En VALVe schiet voor geen meter op met het goedkeuren van CS:CZ dus dat zou daarop kunnen duiden.
CS2 en CZ zijn hele andere spellen. CZ zou alleen gecanceld kunnen worden als CS2 zelf ook met een singleplayer zou komen, want dat is het grootste punt waar CZ op steunt: een singleplayer ervaring. CS2 zal gewoon weer 'ouderwets' multiplayer zijn en dus geen bedreiging vormen.

En hoe kom jij erbij dat VALVe niet opschiet met het goedkeuren van CZ :? Volgens mij hebben zij zelf (of anders de uitgever, of iig een omliggende) de opdracht gegeven om CZ te maken en is er nooit een probleem geweest qua goedkeuring. En dan nog, VALVe zorgt voor Half-Life en Half-Life 2, niet voor CS (2) of CZ, ze zouden hooguit moeilijk kunnen doen over de engine.
Verwijderd schreef op 10 August 2003 @ 23:02:
Hmm ja dan zou ik het een érg domme zet vinden van VALVe, gaat waarschijnlijk toch niet verkopen en al helemaal geen grote community krijgen gezien alle nerds/gameskenners weten dat er ook een CS2 komt en daarop wachtten ivm betere physics en graphics.
CZ wordt niet door VALVe gemaakt en aangezien VALVe niet zelf de uitgever is heeft die er niks van als CZ niet goed zou verkopen. En zoals gezegd, CZ is voor offline plezier, CS en CS2 voor online. Al ben ik het met je eens dat het niet zo'n succes zal worden, omdat CS gratis is en je bij CZ vast geen bots zal hebben die op menselijk niveau spelen.
Graphics maken trouwens niet uit, CZ is zo ook leuk voor mensen met mindere PC's.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
FoggyFreek schreef op 10 August 2003 @ 23:20:

Heel snel tussendoor, ik hoop dat ik namelijk wat mensen van GoT kan regelen,
lees alle info over de MOD hier

[afbeelding]

Leuk, die plaatjes op die site. Ik heb nog nooit van die mooie kruisjes gezien :P
Misschien is het slimmer dat je ze ipv naar file:///D|/OffroadMOD/Webshowcase/Sidewinder2.jpg linkt, naar de site linkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

oeps, gefixed. Dank voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
lijkt wel een deathkarts mod :P
je screens zijn voor HL1.. ik hoop wel dat je die mod voor HL2 gaat maken, denk niet dat je mod gespeeld gaat worden nml als ie NA hl2 mods uitkomt

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

wat staat er... :) NOTE : screens zijn half-life 1, word uiteraard gemaakt in Source. De levels kun je gewoon laden in de nieuwe Hammer en nieuwe textures geven. Het gaat even om het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 11:08

GG85

.......

Helemaal gelijk MaRcO, ik vind het ook niet kunnen die regelrechte copy-paste. En zet dan op z'n minst de credits erbij of iet van met dank aan MaRcO voor ..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

FoggyFreek schreef op 11 augustus 2003 @ 00:00:
wat staat er... :) NOTE : screens zijn half-life 1, word uiteraard gemaakt in Source. De levels kun je gewoon laden in de nieuwe Hammer en nieuwe textures geven. Het gaat even om het idee.
ALs je er serieus mee bezig gaat ben ik er altijd wel voor te porren. zie mij meer als mapper dan .. >:) mischien ook wel een klein beetje coden, maar dan moet je meer aan het simpele denken. Heb zelf ook een kleine SP mod gemaakt voor HL1.
* CRiMiNaL gaat even kijken of die nog ergens te vinden is.

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

CRiMiNaL en anderen : op irc.quakenet.org #offroadmod kun je mooi kletsen. Net opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

FoggyFreek schreef op 11 augustus 2003 @ 00:31:
CRiMiNaL en anderen : op irc.quakenet.org #offroadmod kun je mooi kletsen. Net opgezet.
YEESSS, IronMan heb ik me echt mee vermaakt :D, ff tjekke :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marco ; ik heb (volgens mij?) nooit gezegd dat VALVe CZ ontwikkeld, Ritual doet dat. En wat betreft dat goedkeuren verhaal ; opdracht geven is niet automatisch het eindproduct goedkeuren, het moet natuurlijk wel voldoen aan een bepaalde standaard. Maar thx voor de extra info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:12
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 10:26:
Marco ; ik heb (volgens mij?) nooit gezegd dat VALVe CZ ontwikkeld, Ritual doet dat. En wat betreft dat goedkeuren verhaal ; opdracht geven is niet automatisch het eindproduct goedkeuren, het moet natuurlijk wel voldoen aan een bepaalde standaard. Maar thx voor de extra info.
Jij hebt het over dat het een domme zet zou zijn van VALVe en daarop reageerde ik dat VALVe CZ niet maakt én ook niet uitgeeft, dus het maakt voor VALVe helemaal niet uit wat er met CZ gebeurt. Dat wou ik ermee zeggen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 12-09 16:16

Arfman

Drome!

RocketKoen schreef op 10 August 2003 @ 22:23:
Ik kan niet aan STEAM meedoen omdat ik ISDN heb. Betekent dit ook dat ik HL2 updates e.d. dus niet binnen kan zuigen ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arfman schreef op 11 August 2003 @ 11:27:
[...]

Ik kan niet aan STEAM meedoen omdat ik ISDN heb. Betekent dit ook dat ik HL2 updates e.d. dus niet binnen kan zuigen ?
Ik verwacht wel dat Valve ook losse updates zal uitgeven.
Maar Valve heeft zoiezo nog maar heel weinig informatie uitgegeven betreft HL2+Steam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

update:

Nieuwe pics toegevoegd, vandaag even lopen klote met de map.. :D CriMiNal en Roeland zijn de eerste toevoegingen aan het team. nogmaals, de screens zijn HL1, game wordt HL2 (levels kunnen eenvoudig worden geimporteert in de nieuwe Hammer)

www.floatingcorner.nl/offroad/index.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJP
  • Laatst online: 28-01 19:36

WJP

Shibby

Geinig :)

Leuk dat je er ook een soort Readyroom in maakt (ala Natural-Selection)

Alleen hoe gaat de besturing?? Net als in bumpercars?

Specs -- D2OL @ COMPUTERFREAKED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoggyFreek

FoggyFreek

I'm a llama again!

We wachten even de SDK van HL2 af, met die physics kun je heel erg goed autogedrag simuleren. ik denk WASD misschien stuurtje. (vergeet de nitro's niet :D)
Als spectator heb je een Black&White handje om zo objecten te pakken die je naast de baan kan laten spawnen. Hiermee kun je de rijders extreem dissen! (en helpen) En zo je EIGEN team te laten winnen en er vandoor gaan met de hoofdprijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Weet iemand of Half-life 2 support heeft voor a3d 2.0 of 3.0??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Arfman schreef op 11 augustus 2003 @ 11:27:
[...]

hoe kom je daar nu bij..... laatste keer dat ik het heb uitgeprobeert kon je met ISDN ook het internet op hoor....

en steam is misschien nog wel beter voor je, omdat ie niet de hele update in 1 keer binnen hoeft te halen, als jij een uurtje op Inet zit met steam aan, dan benut steam die mogenlijkheid om alvast wat updates binnen te halen, en als je dan wil gaan spelen hoef je niet alles meer te downloaden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ehm lieverd, steam ondersteund alleen breedband internet. En de laatste keer dat ik het heb uitgeprobeerd is ISDN geen breedband....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

Precies, dat dacht ik ook. Zou wel mooi verrot zijn, als dat zo is kan Valve me de pot op eerlijk gezegd .. alsof je al niet genoeg wordt gestraft met ISDN :(

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
Hmm klinkt wel vreemd dit. Ik heb zelf wel adsl, maar bij de settings van steam kan ik instellen vanaf 14.4k modem, en isdn staat er ook gewoon tussen.

Weet niet waar je tegenaan bent gelopen dan, maar het zou moeten kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:36
Ik heb zelf ok een tijdje isdn (nou ja..t dije meer dan 4 jaar) gehad en steam kan ISDN goed aan alleen de vraag is wat je er aan hebt.. downloaden met max 7,5kbsec is gewoon langzaam (duurt eeeuwen) of je moet voor hl2 veel itikken overhebben

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Unicron schreef op 11 August 2003 @ 22:15:
Weet iemand of Half-life 2 support heeft voor a3d 2.0 of 3.0??
Ik zou er wel vanuit gaan hoor, ik ben niet zo into het geluid maar lijkt wel gewoon dat HL2 3D geluid zal gebruiken, de source-engine is toch op alle fronten superieur :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op 11 August 2003 @ 22:50:
ehm lieverd, steam ondersteund alleen breedband internet. En de laatste keer dat ik het heb uitgeprobeerd is ISDN geen breedband....
SYSTEM REQUIREMENTS
Windows 98, ME, 2000 or XP
256 MB RAM
1.0 Ghz processor
1GB HD space (strongly recommended)
Broadband Internet connection (128kb/s or higher strongly recommended)
1) haal jij met ISDN ook wel
2) staat strongly recommended. niet dat steam niks doet zonder...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op 12 augustus 2003 @ 00:32:
[...]

[...]

Niet zo gek dat een breedband verbinding recommended is, aangezien een spelletje downloaden met 7,5 kb/s niet echt opschiet. Maar voor updates zou het best dienst kunnen doen lijkt me. Hij doet 't vast ook wel op een ISDN verbinding, maar dan moet je niet gaan zeiken over snelheid natuurlijk ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman

Arfman

Drome!

RocketKoen schreef op 12 August 2003 @ 00:32:
[...]

[...]

1) ja inderdaad .. bijna. Misschien als ik ISDN pair (wat meteen het enige voordeel van ISDN opheft, namelijk tegelijkertijd kunnen internetten en telefoneren) wat natuurlijk de internetkosten de pan uit doet rijzen.

2) strongly recommended .. dat gaat dus gewoon betekenen dat er patches van > 10 MB komen, mark my words ..

Maw: het kan wel, maar werkbaar is het waarschijnlijk niet.

PS: ik heb Steam een keer uitgeprobeerd in de tijd dat het net nieuw was, en toen kon je dus gewoon niet inloggen op Steam (kreeg een melding dat de verbinding niet snel genoeg was oid) .. als Valve dat vindt mogen ze van mij hier kabel of ADSL gaan aanleggen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens is er net een nieuwe Steam update vrijgegeven, en later vanavond zal het nieuwe filmpje, Barricade gaan preloaden. Wanneer die vrijgegeven wordt is nog niks over gezegt, maar dat zien we dan wel weer. Zal morgen wel zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 15:38
Hmm bij mij is Stoom aan het updaten, duurt behoorlijk lang moet ik zeggen. Ben wel benieuwd naar dat nieuwe filmpje! Zal wel dat vuurgevecht op straat zijn met Barney en nog wat figuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LoL die offroadmod lijkt me vet lachen!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Verwijderd schreef op 12 augustus 2003 @ 00:03:
[...]

Ik zou er wel vanuit gaan hoor, ik ben niet zo into het geluid maar lijkt wel gewoon dat HL2 3D geluid zal gebruiken, de source-engine is toch op alle fronten superieur :P.
meneer Dildo weet niet wat a3d is :) neem maar van mij aan, dat word niet supported. tijd om die ouwe vortex van je te vervangen Unicron :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

unfor schreef op 12 August 2003 @ 01:43:
[...]

meneer Dildo weet niet wat a3d is :) neem maar van mij aan, dat word niet supported. tijd om die ouwe vortex van je te vervangen Unicron :)
EAX 2.0 en 3.0 zeker dan....mmm...moet liefelijk geluid gaan geven. Daartegen heb je er wel de hardware voor nodig :-)

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-09 08:51
MaRc0 schreef op 10 August 2003 @ 23:27:
Jaaaaa, daar is die zeurende mierenneukerige startpostgeile wannabemod weer :Y)
Zucht.. volgens mij moet je ff lekker aan et strand gaan liggen joh.. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Laatst online: 05-08 11:56
wrom zou a3d niet supported zijn? ik heb liever positioneel geluid dan natuurlijk geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

unfor schreef op 12 augustus 2003 @ 01:43:
[...]

Ik zei toch dat geluid me geen donder interesseert ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rig0r
  • Laatst online: 11-03 16:08
Steam will now actively send you the next Half-Life 2 movie, Barricade, once you login.

If you'd like stop the movie from automatically being sent to you, right click on "Half-Life 2 Movies" in your games list and choose "Do Not Automatically Update This Game".

We'll be making the movie available to everyone to view at 4:00 p.m. PST tomorrow when enough people have gotten a head start on the download.

Erik Johnson
Steampowered forums

Barricade, is dat nou met die striders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rig0r schreef op 12 August 2003 @ 12:35:
[...]

Steampowered forums

Ik denk dat Barricade met Barney en een paar andere luitjes is, maar dat wee'k ook niet zeker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

4:00 PM pst = CET ?

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffG
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-01 23:15
16:00:00 in PST8PDT converts to
00:01:00 in GMT+1
http://www.timezoneconverter.com

Dit denk ik
PST is -8 vergeleken met gmt

[ Voor 18% gewijzigd door JeffG op 12-08-2003 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
CU2morO schreef op 12 August 2003 @ 11:40:
wrom zou a3d niet supported zijn? ik heb liever positioneel geluid dan natuurlijk geluid
moet je die vraag werkelijk stellen? ik denk niet dat valve het nuttig vind om tijd te steken om a3d te gaan supporten voor het kleine aantal mensen die die kaart nog niet hebben weg-gegooid.

laatste game met a3d support was neverwinter nights, en das ook al 2 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
unfor schreef op 12 August 2003 @ 13:07:
[...]

moet je die vraag werkelijk stellen? ik denk niet dat valve het nuttig vind om tijd te steken om a3d te gaan supporten voor het kleine aantal mensen die die kaart nog niet hebben weg-gegooid.

laatste game met a3d support was neverwinter nights, en das ook al 2 jaar terug.
dit is niet echt de reden..

de rede dat het niet supported is is omdat aureal overgekocht is door de grote concurent..
en deze doen geen ruk met de techniek (zonde dus)

aangezien win2k en winxp al helemaal geen support meer hebben voor a3d, en deze ook nooit gemaakt gaat worden is het erg nutteloos om nog a3d in een spel te stoppen

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reapher
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-08 00:17

reapher

Z POWER

wel zonde van A3d :( Was de beste positional sound die ik ooit heb gehoord. In ieder geval beter dan AEX :S

Maarja.

Click hier niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bAdmuTs
  • Laatst online: 31-08 14:11

bAdmuTs

mAzE

En a3d geeft mensen met zon kaart een te groot voordeel over mensen met een normale kaart, gloof dat je met a3d ong. 2x zover kan horen als zonder en daar is gezeik over geweest. Dus vind het niet zo erg dat dat er niet inzit.

En eax2/3 is toch ook positioneel geluid :?

In nomine Patris, et Filii, et Spiritus Sancti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exe-cuter
  • Laatst online: 11-09-2023
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 12:35:
[...]

Ik zei toch dat geluid me geen donder interesseert ;).
Dat zei ik ook altijd,tot ik Max Payne speelde met een surround set. :9~ :9~ :9~
Goed geluid geeft (vaak zonder dat je het weet) een meerwaarde aan je gamegevoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

jah EAX geeft zeker een meerwaarde, vooral in HL1 merkte ik dat pas later, en in CS is het ook superhandig. Max Payne, viel wel mee, ik denk meer aan spellen zoals splinter Cell waar ik echt duidelijk positioneel geluid in verwerkt vind zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door CRiMiNaL op 12-08-2003 13:34 ]

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
Eeeej, ik ben vandaag ff naar de Dixons geweest om te vragen wanneer ik HL2 bij hun in de schappen kon verwachten, tegen mij zeiden ze eind november 8)7 Die sjaak achter de balie zei dattie vertraagt was... ook bij Dynabyte zeiden ze dat hij pas in november daar zou zijn. Iemand die meer weet over een mogelijke uitstelling? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Als iemand van valve een wind laat lees je meteen overal dat het spel uitgesteld wordt...
Wees maar niet bang dat je het gaat missen als ze ECHT officieel de release uit gaan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
Klinkt Vivendi iemand bekent in de oren?
Die SCHIJNT het bevestigt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Dat misverstand tussen Vivendi en Valve is oud nieuws. Gabe heeft (een week of twee geleden ofzo) bevestigd dat dit een misverstand was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
rig0r schreef op 12 August 2003 @ 12:35:
[...]

Steampowered forums

Striders zijn die hoge dingen op 3 poten toch?? volgens mij zitten die hier niet in. Barricade is volgens mij dat filmpje waar je met een stuk of 3 of 4 allies een grote barricade aan het bestormen bent. Is ook wel leuk om te zien hoe het met teamwork zit enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exe-cuter schreef op 12 August 2003 @ 13:28:
[...]

Dat zei ik ook altijd,tot ik Max Payne speelde met een surround set. :9~ :9~ :9~
Goed geluid geeft (vaak zonder dat je het weet) een meerwaarde aan je gamegevoel
Mijn buurjongen had zo'n bling bling 5.1 set aan zijn pc, paar keer UT2K3 enz op gespeeld maar ik vond het helemaal niets. Geef mij maar gewoon 2 desktop speakers :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 14:28:
[...]

Mijn buurjongen had zo'n bling bling 5.1 set aan zijn pc, paar keer UT2K3 enz op gespeeld maar ik vond het helemaal niets. Geef mij maar gewoon 2 desktop speakers :).
Dat kan ook liggen aan z'n geluidsinstellingen: veel bass, weinig treble of andersom. Ik heb zelf niet zo'n setje, maar wel 2 paar boxen voor + subwoofer en 1 paar boxen achter en ik vind het erg goed klinken + het voordeel dat je hebt met het horen van geluid uit een richting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij is nogal een geluidsotaku dus dat zal het probleem niet geweest zijn. Ik vind 3d geluid gewoon niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Whoeii, steam is een HL2 filmpje aan het verzenden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Van hl2.nl:
Erik Johnson zegt dat we het filmpje op 13 augustus 16:00 PST (14 augustus 01:00 's nachts onze tijd) mogen zien
Dat wordt dus nog iets meer dan een dag wachten :(. Had gehoopt dat ie vannacht vrij zou worden gegeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
die filmpjes zijn niet echt boejend, zijn voornamelijk delen van filmpjes die je in die grote e3movie al zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
euh nee unfor JE MEENT HET..

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Da Monkey schreef op 12 augustus 2003 @ 21:16:
euh nee unfor JE MEENT HET..
ga tof doen kerel, mijn post was reaktie die erboven.
kan ik min over, van die posts: JE MEENT HET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar hij heeft wel gelijk. Iedereen weet onderhand wel dat het geen nieuwe filmpjes zijn, maar toch wachten een hoop mensen erop, Dus je hoeft niet meer erop te wijzen dat ze niet echt nieuw zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Laatst online: 24-08 17:50
bAdmuTs schreef op 12 August 2003 @ 13:17:
En a3d geeft mensen met zon kaart een te groot voordeel over mensen met een normale kaart, gloof dat je met a3d ong. 2x zover kan horen als zonder en daar is gezeik over geweest. Dus vind het niet zo erg dat dat er niet inzit.

En eax2/3 is toch ook positioneel geluid :?
Voor zover ik weet is eax2/3 niet echt 3d. Bij a3d wordt de geluidsgolven echt uitgerekend en bij eax zeg je gewoon dat het een beetje moet galmen als een rioolbuis bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf EAX2 en je kan duidelijk horen dat het alleen van een bepaalde richting komt. Maar je hebt idd ook die speciale effecten. Wat een offtopic discussie eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [J.d.I.] DirtyHarry
Woeii filmpje Barricade is nu al vrij gegeven! :)
Ik moet zeggen dat het weer te smullen is, hoewel ik wel een of twee grafische bugs kon zien. Maar ik ga er maar van uit dat die er nog wel uit worden gevist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of ze hebben hem eerder vrijgegeven, of Erik had nog niet door dat het al 12 augustus was (hij postte rond 2 uur 's nachts) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CorteX
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 August 2003 @ 14:28:
Ja, dat is hetzelfde als zeggen dat je liever in een Lada zonder wielen rijdt dan in Murcielago.

Is er al wat bekend over Counter-Strike en HL2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WJP
  • Laatst online: 28-01 19:36

WJP

Shibby

Zijn er al mirrortjes?
(ik wil nog niet aan steam beginnen :P )

Specs -- D2OL @ COMPUTERFREAKED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayVee

JayVee

shibby++!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
[J.d.I.] DirtyHarry schreef op 12 augustus 2003 @ 14:22:
Dat misverstand tussen Vivendi en Valve is oud nieuws. Gabe heeft (een week of twee geleden ofzo) bevestigd dat dit een misverstand was.
Gelukkig, was al bang dat ik weer 2 maanden moest w88 op het 2e deel van mijn favo game :)
Ik hoop dat Valve/Sierra zich aan de afgesproken datum houden, dat scheelt ons stress en hun weer een slechte naam ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
ik heb net barricade gezien.. DAMN wat een klote einde heeft dit filmpje :P

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
Ik ga denk ik wanneer ik het spel heb, eerst ff local multiplayeren en alle wapens checken :D

Het filmpie had ik al gezien op de E3 filmpie, daar leggen ze mooi uit hoe die engine werkt. Helemaal mooi is die demo met die camera, die kan alles direct weergeven wat hij ziet. Dat lijkt me echt vet voor CS2_assault ofzo :) In dat vrachtwagentje, of bij Terrors bovenin. Niet meer moeilijk doen met Use, maar met zijn allen gelijk kijken ;) Popcorn erbij, en kijken waar iedereen heen gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sauron-XP schreef op 13 August 2003 @ 11:49:
Ik ga denk ik wanneer ik het spel heb, eerst ff local multiplayeren en alle wapens checken :D

Het filmpie had ik al gezien op de E3 filmpie, daar leggen ze mooi uit hoe die engine werkt. Helemaal mooi is die demo met die camera, die kan alles direct weergeven wat hij ziet. Dat lijkt me echt vet voor CS2_assault ofzo :) In dat vrachtwagentje, of bij Terrors bovenin. Niet meer moeilijk doen met Use, maar met zijn allen gelijk kijken ;) Popcorn erbij, en kijken waar iedereen heen gaat :)
gewoon als T de camera's kapot schieten, moet dan ook wel kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkuh84
  • Laatst online: 23:46
Wow laatste filmpje is echt cool maar idd dat einde ... ze mochten hem wel langer maken dat filmpje :) Maar spel ziet er zeker cool uit

Acer Aspire 8930G | Intel Core 2 Duo T4600 | 4GB DDR3 | GeForce 9600M GT |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeleton353
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2020

Skeleton353

Ik herken mezelf niet meer ...

Half Life 2 is ondertussen verschoven naar 14 November 2003

Asus Cusl2-c - Intel P3-800 Mhz - 512 Mb Ram - Asus V7700 (Ge-force 2 GTS) - Plextor 40/12/40A CD-writer - SB-audigy - 2x40 Gb HD - Cambridge FPS-1000 Speakers - IIYAMA AS4611UT LCD Monitor - MS Optical Wheel Mouse - Windows XP Professional (Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Laatst online: 07-09 22:20
Skeleton schreef op 13 August 2003 @ 12:34:
Bronnen AUB?!

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Laatst online: 06-08 16:44

cky

idd kom maar op met die bronnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Skeleton schreef op 13 August 2003 @ 12:34:
spuit 11....
dit is al een paar weken oud.. en een hoax

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In augustus zou de hl2 sdk uitkomen... hoop dat het nog in deze week komt zodat ik al een paar dingen kan 'testen'. Volgens Gabe zou er een soort test optie opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey ik heb effe een vraagje ik heb een goeide redaon 9500pro kaart,sdram 512 }) maar een zwakke procers een P3 800mhz..... (ik draai battlefield daar mee op volletoeren)maar zou ik half-life 2 redelijk mee kunnen spelen

_/-\o_
alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 13:15:
hey ik heb effe een vraagje ik heb een goeide redaon 9500pro kaart,sdram 512 }) maar een zwakke procers een P3 800mhz..... (ik draai battlefield daar mee op volletoeren)maar zou ik half-life 2 redelijk mee kunnen spelen

_/-\o_
alvast bedankt
Ik denk het wel... alleen het nadeel van jou cpu is dat het laden van save games of online gaming langer gaat duuren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
Verwijderd schreef op 13 August 2003 @ 13:15:

_/-\o_
alvast bedankt
Hmm is die kaart sowieso niet een beetje overkill voor die processor?? Maar ja, ze zeggen dat het vanaf 733 draaibaar is geloof ik, maar dat is natuurlijk met veel minder details. Je videokaart zal misschien iets helpen, maar niet veel ben ik bang...

Als je het lekker wil draaien zou ik toch eens kijken of je op je huidige moederbord niet een iets betere proc kan zetten voor niet teveel geld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:34
Denk het niet.
In de PC Games vonden ze een 3ghz processor (min 2,2 meen ik, heb het artikel ff niet bij de hand) toch wel het beste als je alles aan wilde zetten in hoge resolutie.
De grafische kaart zou minimaal een GF4 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vacuumcleaner
  • Laatst online: 07-09 22:20
Ik zit te denken om mijn systeem toch ook nog ff up te graden voor HL2, DOOM en MSFS 2004

van 512 --> 1024 PC2700
GF4 Ti4200 --> ATI 9700
AMD 2100 --> 2600

Of zou ik toch nog ff wachten tot over enkele maanden (november)?

Ik wil alle spellen toch wel op een goede res. kunnen draaien en van DX9 features kunnen genieten.

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
Frijns.Net schreef op 13 August 2003 @ 13:20:
Denk het niet.
In de PC Games vonden ze een 3ghz processor (min 2,2 meen ik, heb het artikel ff niet bij de hand) toch wel het beste als je alles aan wilde zetten in hoge resolutie.
De grafische kaart zou minimaal een GF4 moeten zijn.
GF4 sux ass :P
Die radeon 9500 kan je met een software mod naar een 9700 toveren :)
(Nagel mij er niet aan vast, heb ik ook maar gehoord van iemand)
vacuumcleaner schreef op 13 August 2003 @ 13:23:
Ik zit te denken om mijn systeem toch ook nog ff up te graden voor HL2, DOOM en MSFS 2004

van 512 --> 1024 PC2700
GF4 Ti4200 --> ATI 9700
AMD 2100 --> 2600

Ik wil alle spellen toch wel op een goede res. kunnen draaien en van DX9 features kunnen genieten.
ff wachten nog zou ik, hardware wordt goedkoper naar mate er nieuwe dingen uitkomen. In die paar maanden kan nog een hoop veranderen.

[ Voor 36% gewijzigd door Capa op 13-08-2003 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vacuumcleaner schreef op 13 August 2003 @ 13:23:

van 512 --> 1024 PC2700
GF4 Ti4200 --> ATI 9700
AMD 2100 --> 2600

Ik zou wachten de prijzen dalen dan wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat ik toch voor minstens 250 euro een nieuwe moederbord,voeding,amd 2600xp,met 512 ddr333 geheugen ga kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 12:29
iemand dit al gelezen? http://www.pcgames.de/?article_id=205840 Gaat erover dat voor HL2 uit komt er nog een soort van benchmark gedraait gaat/kan worden met verschillende systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar het het is toch gek ik speel battlefield metvolle toeren met die kaart 9500pro met een relatief zwake processor(800mhz)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2003 13:34 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.