Half-Life 2 |
Het o zo bekende logo, en zie daar, een twee in de rechterbovenhoek. Meer dan vier jaar hebben we het moeten doen met het eerste deel, een fantastisch spel. Goede gameplay, mooie graphics (voor die tijd dan) en een toch wel revolutionaire AI. Verder zijn natuurlijk de honderden mods niet te vergeten, maar dat is maar één van de ontelbare positieve kanten in het Half-Life universum. Nu het bijna vijf jaar later is en Half-Life eigenlijk nog steeds één van de meest gespeelde spellen is en eigenlijk nooit overtroffen is ligt de bal dus nog steeds bij Valve. De AI is in die vijf jaar nooit echt overtroffen, gameplay misschien geëvenaart, maar ook eigenlijk niet overtroffen. Alleen de graphics raakten iets verouderd. Maar ja, dat mag ook wel na bijna vijf jaar. Met Half-Life 2 zal de wereld op z'n kop worden gezet, is het niet ingame dan wel in het echte leven. Graphics die je nog nooit gezien hebt, gameplay gelijkwaardig aan Half-Life en natuurlijk verfijnd en veel verbeterd. Modvriendelijkheid staat ook bovenaan Valve z'n lijstje dus dat zal ook wel goed zitten, Valve lijkt aan alles gedacht te hebben. De verwachtingen zijn dan ook érg hooggespannen, maar dat mag ook wel, de opvolger van het spel van de (vorige) eeuw mag niet zomaar een opvolger zijn, die moet perfect zijn. Alles wijst ernaar dat dit dan ook zal gebeuren. Het afwachten op dit spel is dan ook een kwelling, gelukkig duurt het niet lang... niet lang meer totdat het 30 september is! |
Het is jammer dat ik me zo heb uitgesloofd in deel 2, want nu heb ik eigenlijk niks nieuws meer te vertellen en ook eigenlijk niks om te verbeteren. Hopelijk lukt het me om hier nog wat van te maken
We zijn nu bijna drie weken verder sinds het begin van deel 2. Een paar vage plaatjes van een crowbar en iemand in een pak achter glas werden langzaam vage scans van monsters en dingetjes. Deze vage scans werden weer hoge resolutie scans waarin je duidelijk detail kon zien, uiteindelijk kregen we zelfs high resolution pics gezien die nóg eens mooier waren dan de goede scans, alsof we nog niet genoeg hadden gezien, wat niet zo was. De hel brak los. Niet in de negatieve zin bedoelt, integendeel zelfs, maar hoe kan een spel er zó realistisch uitzien als op die plaatjes? Het leken dan ook geen screenshots, maar eerder gerendere dingen.
En sinds een paar dagen weten we dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn. Wat kregen we namelijk te zien? Filmpjes van de E³ in Los Angeles. En niet van die lullige tien seconde filmpjes waarin je een tussenfilmpje zit, maar gewoon meer dan 20 minuten filmpjes van ingame materiaal! Je zag de physics waar we al veel over hadden gehoord, je zag de oogstrelende graphics en ook al waren de filmpjes niet van bijzonder hoge kwaliteit, wat we te zien kregen ging (velen van) ons te boven. Dit is gewoon een geschenk uit de hemel. Zoals ik al in de inleiding vertelde, in vijf jaar tijd is er niet bijster veel veranderd, totdat de 'meester' van het vak die eerder al voor een magnifiek spel zorgde weer op het toneel verschijnt.
Alles wat Half-Life heeft, heeft Half-Life 2, maar dan beter. Alles wat Half-Life miste, heeft Half-Life 2, maar dan uitgewerkter dan je ooit hebt kunnen dromen. Alles wat mankeerde aan Half-Life, heeft Half-Life 2 niet. Het kan gewoon níét anders dan dat dit het spel van het jaar wordt, zoniet het spel van de eeuw, ook al is het daar nogal vroeg voor. Als je ziet hoe ver Valve met z'n technieken voorloopt (of de rest achterloopt) zul je je realiseren dat al dit pas als normaal wordt beschouwd, over misschien pas vijf jaar, maar misschien ook wel veel later.
Maar genoeg over wat er allemaal te verwachten is van dit spel, er kan er nog uren/bladzijdes over doorgaan, maar ik moet ook nog slapen, dus ik zal wat meer vertellen/laten zien over 'de rest' van Half-Life 2. Als eerste het verhaal:
Erg veel is er niet over vrijgegeven, wat begrijpelijk is aangezien eigenlijk een heel groot deel van Half-Life 2 erg mysterieus is. Het zelf meemaken van de verhaallijn zal dan ook voor een veel leukere en betere spelervaring zorgen.
Iets wat er wel is losgelaten is de lengte van Half-Life 2. Een erg zwakpunt van de moderne games. Spellen zijn tegenwoordig (veel te) snel uit te spelen, Unreal 2 is daar een goed (eigenlijk slecht) voorbeeld van. Een geweldige ervaring wil je zo lang mogelijk meemaken, als zo'n ervaring maar tien uur duurt, wat bij Unreal 2 zo ongeveer wel haalbaar was, is dat toch erg jammer.
Half-Life 2 belooft in ieder geval een stukje langer te zijn dan Unreal 2. Er zijn in totaal twaalf hoofdstukken te vinden in het spel, elk zou goed moeten zijn voor ongeveer 3 á 4 uur spelplezier. Als je dat bij elkaar optelt kom je dus uit op de 36 tot 48 uur. Het lijkt misschien op papier toch niet zo lang als je zou hopen, maar als je je bedenkt dat voor Half-Life zelf minder uur werd gegeven zal dat best meevallen.
Maar ik zou ook nog wat vertellen over de verhaallijn. Omdat ik eigenlijk niet veel meer van het verhaal weet dan dat het zich (gedeeltelijk) afspeelt in City 17 en je in dienst bent van G-Man (de magere witte man die je vrijwel overal tegen kwam in Half-Life) zal ik het verhaal maar laten vertellen door een quote van een GameSpy preview:
Veel meer komen we hierdoor eigenlijk niet te weten, maar dat zorgt misschien wel voor een betere speelervaring, aangezien je van het begin af aan alles zelf zal moeten meemaken. Je zult dus je aandacht erbij moeten houden.Storyline:
Of course, Gordon Freeman is back, but nothing we’ve seen so far indicates a trip back to the Black Mesa Research Facility. Instead, most of what we saw focused on an Eastern European locale called City 17. When asked about other locations for the game, Valve Managing Director Gabe Newell wouldn’t give out any other specific locations, but he did reveal something of interest, saying “the entire game will be set on Earth,” and that gamers won’t be visiting the alien world of Xen this time around.
Even so, it’s clear this isn’t any Earth we’re familiar with, at least not with all these aliens running around and such. How much time has passed since the events at Black Mesa? Valve wouldn’t tell us for sure, explaining that figuring out what’s happened to Earth in the past few years (and what Freeman’s been up to) is something you’ll learn over the course of the game. True to the game’s lineage, you know no more or less than Gordon Freeman: he’s just as lost as you, and you’ll discover the history of this brave new world right alongside him. You see the entire game through his eyes, there are no third-person scripted sequences, there are no movie-like cinematics, and you never even hear Gordon speak. As Newell states simply, “You are Gordon Freeman.”
As in the original game, you’ll have some help this time around. One of the key figures is girl named Alyx Vance, who, as it turns out, is the daughter of one of the scientists from Black Mesa. (“A child of this new world,” says Lombardi.) You might remember her father, Eli -- he was the only scientist “of color” to appear in the game -- and he returns for Half-Life 2 as well. It turns out Alyx’s mother was killed during the incident at Black Mesa, and she’s well aware of who Gordon Freeman is … although you may not be entirely sure yourself. Also returning: our buddy, Barney the security guard, who we last saw successfully escaping from Black Mesa at the end of Blue Shift.
Although nothing substantial, we were able to glean a little more info from Valve on a variety of topics. At points, you’ll be fighting with aliens from Xen, for reasons that have yet to be revealed. And, just as you fought the military in Half-Life, you’ll find yourself in combat against City 17 personnel. Vehicles will be present and play a major role, and they won’t just be preprogrammed objects on a rail; you’ll be in full control and will need them to get from one area to another quickly.
Ik zie alweer dat ik eigenlijk weer veel te veel heb gelult, jullie willen screenshots zien. Houdt je vast, want hier volgt heel wat grafisch geweld:
Screenshots:
De oplettende mensen hebben natuurlijk wel gezien dat dit gewoon een copy/paste is uit het vorige deel, maar dat doe ik niet uit luiheid, maar uit gebrek aan screenshots. Veel meer (mooie) screenshots als dit zijn er helaas niet, dus vandaar dat ik deze dan maar als het ware 'recycle'. (Je kan trouwens klikken voor een grote versie.)
Om wel wat nieuwe beelden te zien kan je trouwens de negen filmpjes bekijken die in de omloop zijn. Ze zijn niet in al te hoge resoluties, maar je zal er nog steeds een bakje voor nodig hebben. (Voor de kwijl enzo).
Trailers: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Hopelijk doen ze het nog, anders zullen jullie zelf nog even moeten zoeken, aangezien de filmpjes nog erg populair zijn zijn downloadlinks al snel down vanwege teveel dataverkeer.
Personages:
Iedereen weet natuurlijk allang dat Gordon Freeman z'n crowbar weer zal hanteren in Half-Life 2 en dat we te maken zullen krijgen met een handlanger, een vrouwelijke zelfs, genaamd Alyx. Verder zullen we oude bekenden weer tegenkomen zoals de doktoren, Barney en natuurlijk de nieuwe werkgever en oude 'vriend' de G-Man.
Hier volgen wat aardige plaatjes om je geheugen even op te frissen:
![]() ![]() |
[center]Gordon Freeman[/] |
![]() | ![]() |
Barney | G-Man |
![]() | ![]() | ![]() |
Walter Bennett | Dr. Eli Vance | [center]Alyx[/] |
Ook de badguys zijn weer goed vertegenwoordigd en grafisch verbeterd. Naast de monsters die je op de screenshots kan beschouwen zijn er nog een paar nieuwe vijanden die je tegen het lijf kan lopen:
![]() ![]() ![]() |
Wapens:
Maar niet alleen de personages/monsters en omgevingen hebben een likje verf gekregen, ook de wapens zijn geupdate en uiteraard zijn er ook een heleboel nieuwe te vinden.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Crowbar | Pistol | [center]Shotgun[/] | Machine Gun | M-29 | The Manipulator |
Vooral de Manipulator is een erg leuk 'wapen'. Je kan er dingen mee vanaf een afstand optillen, wegsmijten, neerzetten enzovoort. Hierdoor wordt alles een stuk interactiever en natuurlijker leuker.
Als laatste wil ik nog op een paar dingen terugkomen:
Releasedate:
De beloofde 30 September is nog niet verschoven, dus met een beetje geluk wordt dit ook echt gehaald en kunnen we over iets meer dan 4 maanden genieten van deze game.
Systeemeisen:
En om te genieten heb je niet eens zo'n superPC te hebben, aangezien ook de systeemeisen niet verhoogd zijn sinds 30 april. Volgens Valve is het dus best mogelijk om met een P3 733 Mhz, 128 MB Ram en een 16 MB 3D kaart Half-Life 2 te spelen. Wat toch wel heel respectabel is.
Developer:
De alom geprezen developer van dit pareltje is uiteraard Valve. Ze zijn hun kunsten nog steeds niet verloren en dat mogen we testen over 4 maanden.
Vorige delen:
• [rml][ PC] Half-Life 2[/rml]
• [rml][ PC] Half-Life 2 - Deel 2[/rml]
Sites:
• HL2.nl
Onder het kopje sites zal ik de komende tijd nog meer (fan)sites toevoegen. Tot nu toe is www.hl2.nl de eerste en enige Half-Life 2 fansite. Onze eigen [Verwijderde gebruiker] bezit/beheert deze site.
Hopelijk heb ik hiermee iedereen weer genoeg mee geinformeerd, misschien zal ik nog wat dingetjes toevoegen de komende dagen. Maar dat zal dan na m'n nachtrust worden, want die heb ik hierna wel nodig
[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 30-05-2003 20:03 ]
The devil is in the details.