fixedThandor schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:25:
De afbeeldingen werken niet. Zover ik weet staat IXBT het niet toe om te hotlinken
Plaats de afbeeldingen dus even op een andere hosting, Imageshack is een goede met kant-en-klare URLs voor thumbnails![]()
Ik moest ff weer denken (het is iig niet mijn stukje tekst, dat is nml deze: RAM FAQ) maar het is meer een kwestie van waaruit je redeneert. Redeneer je vanuit de buffers en de geheugenbus dan is de geheugenchip inderdaad de helft langzamer qua kloksnelheid. Redeneer je vanuit de geheugenchip, dan zijn de buffers en de geheugenbus juist sneller geworden. Snap je? En ik redeneer eigenlijk met een praktische insteek, dat is dat de buffers en de geheugenbus sneller zijn geworden. Maar zolang ze nog niet twee keer zo snel zijn geworden (DDR2 800 t.o.v. DDR400) klopt het ook weer dat de geheugenchip in de praktijk langzamer is gewordenVerwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:21:
Ik heb een probleem met de definitie van DDR2 volgens de FAQ:
[...]
"De klok is tweemaal sneller" en dit ten opzichte van DDR-SDRAM.
Echter dit klopt volgens mij niet.
[afbeelding]
[afbeelding]
De kloksnelheid in een DDR2 chip is ten opzichte van een DDR1 chip; 2x trager dan een DDR chip. De kloksnelheid van de I/O buffers en de databus komt overeen (als we DDR2 400 en DDR400 zouden nemen als voorbeeld.)
Correct me if I'm wrong
Anyway, de hele opzet van DDR2 is niet om de geheugenchip langzamer te laten lopen maar om bij gelijke snelheid (t.o.v. DDR) er méér uit te halen d.m.v. dus snellere buffers en geheugenbus.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Akkoord van jou interpretatie. Maar die wordt ondersteund door je eigen kennis, niet door de tekst. De tekst zegt letterlijk dat er een klok 2x sneller is ten opzichte van een DDR1 chip, wat dus niet klopt.
Ik stuitte vandaag op dit topic: Meer geheugen, slechter overklokbaar?
Nu kan ik daar niets over vinden in de RAM FAQ. Zou hier misschien een klein stukje over geschreven worden?
Nu kan ik daar niets over vinden in de RAM FAQ. Zou hier misschien een klein stukje over geschreven worden?
offtopic:
of ik ben gewoon heel scheel dat het er wel in staat
of ik ben gewoon heel scheel dat het er wel in staat
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Het zou eigenlijk (vind ik) ook in de RAM FAQ terug te vinden moeten zijn. Mensen hoeven niet speciaal geheugen sneller te laten klokken. Als men nu al 512MB PC2700 heeft, of 1024MB PC3200, daar zal het probleem zich ook voordoen.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
Ik heb eindelijk (ruim 2 maanden laterThandor schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 18:13:
Het filmpje Hoe installeer ik een Socket478 CPU en heatsink? (filmpje op Intel.com!) bestaat niet meer.
Ik heb contact op genomen met Intel, kreeg als antwoord dat het eventueel aan mijn PC/Internet Instellingen kon liggen. Dit was niet het geval dus heb ik nogmaals contact opgenomen.
Het probleem zou naar 'technicians' gestuurd worden. Inmiddels zijn we 13 dagen verder en heb ik nog steeds geen mail, het filmpje is overigens ook nog steeds niet beschikbaar.
Het lijkt mij dan ook beter om deze link uit de FAQ te schrappen. Mocht het filmpje ooit weer terecht komen dan meld ik het wel

Directe link naar de Intel site met 'Hoe installeer ik een S478 koeler'
*Twee maanden op F5 drukken is vermoeiend
[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 15-12-2005 15:49 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
2 maanden 
Gemirrored op faq.tweakers.net en toegevoegd aan de FAQ \o/

Gemirrored op faq.tweakers.net en toegevoegd aan de FAQ \o/
In het kader van 'hoe installeer ik product x' filmpjes :
De link Hoe installeer ik een SocketA CPU en heatsink? (filmpjes op AMD.com!) verwijst naar nieuwe K8 filmpjes
Ik heb de Socket A filmpjes nog niet kunnen vinden (overigens ook nog niet goed naar gezocht) op de AMD site. De filmpjes staan sowieso nog wel ergens op mijn PC, als je ze wil hebben moet je dat maar melden via instant messaging
De link Hoe installeer ik een SocketA CPU en heatsink? (filmpjes op AMD.com!) verwijst naar nieuwe K8 filmpjes
Ik heb de Socket A filmpjes nog niet kunnen vinden (overigens ook nog niet goed naar gezocht) op de AMD site. De filmpjes staan sowieso nog wel ergens op mijn PC, als je ze wil hebben moet je dat maar melden via instant messaging
[ Voor 4% gewijzigd door Thandor op 31-12-2005 14:15 ]
bij de introductie:
en je kunt alle links naar lavalys.com ook wel verwijderen, everest is overgegaan naar een betaalde versie en er is geen gratis home versie meer
volgens mij kun je op een site terechtWat dat betreft kun je ook in www.staiksterk.nl terecht.
en je kunt alle links naar lavalys.com ook wel verwijderen, everest is overgegaan naar een betaalde versie en er is geen gratis home versie meer
Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?
Thandor: fixed & thanks 
Daniel: typo fixed en ik heb even de laatste Everest Home versie gemirrored op faq.tweakers.net
Daniel: typo fixed en ik heb even de laatste Everest Home versie gemirrored op faq.tweakers.net
Verwijderd
Alternatief voor Everest en consorten:
PMG Faq staat trouwens iets buiten de rechtermarge (MSIE6) door instellingen in http://faq.tweakers.net/pmg/faq.css
- Freshdiagnose (free registration for home use)
- System Info for Windows (freeware)
- Faronics System Profiler (freeware)
PMG Faq staat trouwens iets buiten de rechtermarge (MSIE6) door instellingen in http://faq.tweakers.net/pmg/faq.css
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 00:30 ]
Verwijderd
SP1 op deze bak (6.0.2800.1106.xpsp1.020828-1920)
http://home.wanadoo.nl/satter/29946786/Snap5.png
Overigens geen probleem met Portable Firefox 1.07
http://home.wanadoo.nl/satter/29946786/Snap5.png
Overigens geen probleem met Portable Firefox 1.07
Ahh ..
Zo heb je 600px speelruimte in posts ipv ~585px.
Vink dat eens uit in de prefsForum versmallen voor 800 breedte? *
Verwijderd
Ahh ..
Dat doet het hem inderdaad, alleen jammer van de horizontale scrollbar (daarvoor had ik het vinkje ook in eerste instantie gezet ivm 1024 reso + updatetracker). Dan maar zonder tracker
Dat doet het hem inderdaad, alleen jammer van de horizontale scrollbar (daarvoor had ik het vinkje ook in eerste instantie gezet ivm 1024 reso + updatetracker). Dan maar zonder tracker
Een klein stukje ontbreekt in het stukje P4 So478 vs So775
Mooie faq, voor iedereen handig!
De 5n0 is ook alleen voor socket 775 beschikbaar, socket 478 heeft alleen de aanduidingen in Ghz.So775 is gewoon voorbereid voor de toekomst en So478 is een doodlopend spoor. Daarnaast kun je op So775 64bits P4's prikken (de F-serie, de 5n1, de 6nn en de 8nn) en P4's met de NX-bit (de 5nnJ, de 5n1, de 6nn en de 8nn).
Mooie faq, voor iedereen handig!
Inderdaad, maar de 5n0 ondersteunt geen EM64T en geen NX-bit
Verwijderd
Dit lijkt misschien op spam, maar is meer bedoeld voor (een) FAQ('s). Iets voor PMG FAQ, maar misschien ook nog wil nuttig voor andere FAQ's?
Die cd-rom waarvan gratis een basic, maar zelfs gratis een full versie van te downloaden is, is een ongeloofelijk handige boot cd-rom om je pc eens goed te testen op kapotte hardware etc? Lijkt me een hele goeie voor in de FAQ?
ps http://www.ultimatebootcd.com/index.html is de juiste link (zonder index.html doet ie 't niet
)
Die cd-rom waarvan gratis een basic, maar zelfs gratis een full versie van te downloaden is, is een ongeloofelijk handige boot cd-rom om je pc eens goed te testen op kapotte hardware etc? Lijkt me een hele goeie voor in de FAQ?
ps http://www.ultimatebootcd.com/index.html is de juiste link (zonder index.html doet ie 't niet

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 11:07 ]
Verwijderd
Zoals ik het al zei lijkt het me voor PMG een erg goeie, omdat je met deze boot cd-rom je mem en je cpu erg makkelijk kan testen. Je brandt de cd-rom, stopt hem erin, boot ervan en je zit meteen in een menu waar je alle testen kunt kiezen.curry684 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 11:23:
-> Schop een Modje
En voor welke FAQ was je het van plan?
Maar voor de OM FAQ kan het ook erg handig zijn, omdat je niet specifiek opzoek hoeft naar een proggie voor jouw hdd, want ze staan allemaal op deze cd
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 11:34 ]
Het staat al in de OM FAQ / Beleid: Een paar handige freeware tooltjes
Voor PMG moet ik nog even kijken. Wellicht dat ik 'm in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ga plaatsen, maar dan moet het ook daadwerkelijk van nut zijn

Zou je wellicht kunnen aangeven wáár in de PMG FAQ een linkje naar de UBCD van groot nut kan zijn?
Voor PMG moet ik nog even kijken. Wellicht dat ik 'm in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ga plaatsen, maar dan moet het ook daadwerkelijk van nut zijn
edit:
Ik heb zojuist dus even zitten kijken, maar afgezien van wat benchmarkzut zie ik eigenlijk niks dat van nut kan zijn voor P, M of G. Geheugentesttooltjes als Memtest staan al in de PMG FAQ en de Troubleshooter genoemd en voor de rest staan er alleen behoorlijk veel nuttige HDD-tooltjes/utilities erop, maar de UBCD staat al in de OM FAQ genoemd Zou je wellicht kunnen aangeven wáár in de PMG FAQ een linkje naar de UBCD van groot nut kan zijn?
edit:
Bovenstaande berichten zijn vanuit Schop een Modje in dit feedbacktopic gemerged.
Bovenstaande berichten zijn vanuit Schop een Modje in dit feedbacktopic gemerged.
[ Voor 50% gewijzigd door BalusC op 02-02-2006 19:13 ]
Ok, weer een kick van mij 
Ik mis bij Welke processor zit er momenteel in mijn systeem? het programmaatje genaamd: Central Brain Identifier. Dit programmaatje wordt regelmatig up to date gehouden voor de nieuwste CPU's en MoBo's.
Welke moederbord fabrikanten zijn er, en waar vind ik ze?
Aopen kan beter verwezen worden naar: www.aopen.com (anders zie je namelijk ontzettend veel ?????)
Waar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?.
Ik mis iets over WimsBios. Deze site mag echt toegevoegd worden.
Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?
• Epox heeft geen CPU list meer. Ik kan alleen deze oude tegen (zowel AMD zowel Intel).
• Jetway moet nu zijn: http://www.jetway.com.tw/oldweb/evisn/cpu_support.htm
• Shuttle heeft wel een support list: http://global.shuttle.com/Support/SupportList_Most.asp
Zover mijn update
Ik mis bij Welke processor zit er momenteel in mijn systeem? het programmaatje genaamd: Central Brain Identifier. Dit programmaatje wordt regelmatig up to date gehouden voor de nieuwste CPU's en MoBo's.
Welke moederbord fabrikanten zijn er, en waar vind ik ze?
Aopen kan beter verwezen worden naar: www.aopen.com (anders zie je namelijk ontzettend veel ?????)
Waar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?.
Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?
• Epox heeft geen CPU list meer. Ik kan alleen deze oude tegen (zowel AMD zowel Intel).
• Shuttle heeft wel een support list: http://global.shuttle.com/Support/SupportList_Most.asp
Zover mijn update
Ik mis een klein stukje over het niet backwards compatible zijn van DDR2 i.s.m. DDR.
Blijkbaar gaan daar nog steeds mensen in de mist
Zou dit kunnen worden toegevoegd in de RAM FAQ?
Blijkbaar gaan daar nog steeds mensen in de mist
Added.Outerspace schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 09:51:
Ok, weer een kick van mij
Installeer een fatsoenlijk taalpakket op je PCWelke moederbord fabrikanten zijn er, en waar vind ik ze?
Anyway, fixed
Mwa, het is gewoon een groot linkjessite. Nog ff nietWaar kan ik de BIOS downloaden en hoe moet ik het updaten?.
Fixed. Van EPoX heb ik overigens wel de huidige gevonden.Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?
Thanks
RAM mixen?Outerspace schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 02:47:
Ik mis een klein stukje over het niet backwards compatible zijn van DDR2 i.s.m. DDR.
Blijkbaar gaan daar nog steeds mensen in de mistZou dit kunnen worden toegevoegd in de RAM FAQ?
Alweer iets:
Ik heb een paar linkjes onder aan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gevonden die niet meer kloppen (doelende op de overige/gerelateerde faq's)
Zou veranderd kunnen worden?
Ik heb een paar linkjes onder aan de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gevonden die niet meer kloppen (doelende op de overige/gerelateerde faq's)
Zou het kunnen dat er een foutje staat bij de pci bus 33/66 tabel?
Zijn de bus breedtes van pci2.1 pci2.2 pci 2.3 en pci 3.0 niet 32 bit ipv 64 bit?
Zijn de bus breedtes van pci2.1 pci2.2 pci 2.3 en pci 3.0 niet 32 bit ipv 64 bit?
KickjeBlack_Rain schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 21:56:
Zou het kunnen dat er een foutje staat bij de pci bus 33/66 tabel?
Ik heb even wat zoekwerk gedaan, dit documentje legt het even kort uit. Standaard PCI (< 2.1) is dus alleen geschikt voor 32-bit, maar PCI >2.1 is dus zowel voor 32-bit als 64-bit. Afhankelijk van de busbreedte heb je dus een fysiek ander slot. PCI 2.1 staat dus oa voor de verhoogde kloksnelheid. Wat er echter wel staat in de grafiek is Max. busbreedte (bit), dus het is alleen het maximum. Misschien dat het wel ietsje duidelijk aan mag worden gegeven imho
[ Voor 11% gewijzigd door SleutelMan op 16-01-2007 16:39 ]
Hm, iirc heeft euss deze tabel opgesteld. Ik heb eigenlijk nog nooit een 64bits variant van de 'gewone' PCI slot gezien. Ik zal het wel aanpassen en het 64bits verhaal in een voetnootje zetten.
Verwijderd
Ik weet niet hoe belangrijk het is dat de FAQ's volledig zijn en of het nog interessant is, maar ik zat net de RAM FAQ door te kijken over RDRAM en ik zag dat er volgens mij alleen 184 pins modules worden genoemd. Voor zover ik weet bestaan er ook RDRAM modules met meer en minder pins.
Dat is zeker belangrijkVerwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 11:52:
Ik weet niet hoe belangrijk het is dat de FAQ's volledig zijn en of het nog interessant is,
Volgens mij waren er 16 bit modules met 168 or 184 pins. Bij de 32 bit modules was men volgens mij nog wat royaler en verschenen er nog meer pinnen. De 16 bits vullen één channel op (je hebt er dan ook altijd 2 nodig). De 32 bits modules vullen er twee op. Volgens mij kun je deze dan ook losstaand draaien al weet ik dat niet zeker.maar ik zat net de RAM FAQ door te kijken over RDRAM en ik zag dat er volgens mij alleen 184 pins modules worden genoemd. Voor zover ik weet bestaan er ook RDRAM modules met meer en minder pins.
Verwijderd
Ja, klopt. Die 32-bits modules hebben 242 pins en het is afhankelijk van je moederbord of je 16-bits of 32-bits modules kan gebruiken. Er zijn volgens mij single-channel, dual-channel en 4-channel systemen. Bij dual-channel en 4-channel systemen moeten de modules per 2 stuks geplaatst worden en voor de lege slots heb je ook terminators nodig.Thandor schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 12:42:
[...]
Dat is zeker belangrijk.
[...]
Volgens mij waren er 16 bit modules met 168 or 184 pins. Bij de 32 bit modules was men volgens mij nog wat royaler en verschenen er nog meer pinnen. De 16 bits vullen één channel op (je hebt er dan ook altijd 2 nodig). De 32 bits modules vullen er twee op. Volgens mij kun je deze dan ook losstaand draaien al weet ik dat niet zeker.
Wikipedia - RDRAM bevat veel informatie omtrent deze modules.
Nu is het enkel wachten op een PMG moderator die het verhaaltje aanpast
.
Nu is het enkel wachten op een PMG moderator die het verhaaltje aanpast
Verwijderd
Ja, dat is misschien wel nuttig, hoewel het RDRAM gebeuren volgens mij niet meer erg actueel is. Ik heb zelf die dingen in m'n PC zitten en ik wilde mijn geheugen uitbreiden, maar er is haast niet meer aan te komen en anders is het erg duur. Er werd me al aangeraden om een nieuw moederbord te kopen met 'modern' geheugen, dan zou ik waarschijnlijk goedkoper uit zijn. Bovendien vind ik het allemaal behoorlijk ingewikkeld, je moet heel goed oppassen met de specificaties als je je geheugen gaat aanpassen, anders heb je een grote kans dat het niet werkt.
Verwijderd
Bedankt.
"In de nadagen van RDRAM werden ook Dual Channel RDRAM chipsets uitbracht, waarmee de geheugenbandbreedte wordt verdubbeld. Hiervoor heb je echter wel speciale 32bits RIMM modules nodig die je per-se in paren moet plaatsen, de 242pins RIMMxxxx modules."
Ik heb 16-bits modules en Dual Channel. En juist die 32-bits modules kun je volgens mij ook per stuk plaatsen.
Ik heb dat stukje weer weggehaald. Ik zal hier te zijner tijd nog naar kijken
Verwijderd
Ok, bedankt alvast!BalusC schreef op zondag 11 februari 2007 @ 11:23:
Ik heb dat stukje weer weggehaald. Ik zal hier te zijner tijd nog naar kijken
Ik heb de nieuwe FAQ even vlug doorgekeken... En met bijzondere aandacht voor de onlangs door mij aangeschafte Sempron 3200+, dus de Sempron vermeldingen 'ns goed bekeken....
Zie ik dat er bij 't stuk over Cool 'n Quiet geen melding van Semprons gemaakt wordt, terwijl die vanaf de 3000+ toch over CnQ beschikken?
Zie ik dat er bij 't stuk over Cool 'n Quiet geen melding van Semprons gemaakt wordt, terwijl die vanaf de 3000+ toch over CnQ beschikken?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
RDRAM verhaal is aangepast. Wat betreft C'n'Q: er zitten linkjes bij, deze CPU overzichten zijn wel actueel
Maar hier zal ik ook nog even naar moeten kijken. Ik heb de Sempron toegevoegd
[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 12-02-2007 06:15 ]
Verwijderd
Dit staat in de FAQ
De marges zijn als volgt:
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
Het moet zijn:
+12V: ~4% (+11,512V (limit)) en 2% naar boven (max +12.288 volt)).
Een iets te laag voltage geeft niet direct problemen, maar de problemen zijn geniepiger bij een iets te lage spanning. Denk aan het soms niet willen opstarten van de PC, slechte sectoren en IO fouten.
Een iets te hoog voltage belast de elco's en condensatoren teveel. Zelf heb ik een marge van nog geen 1% (11,912V) en dat is goed.
Ik wil niet de zeikerd uithangen, maardat is wat ik geleerd heb en ook ervaren. Een voeding van een server mag nog minder afwijken en waarom? Stabiliteit!
Toen ik met mijn vorige voeding 11,489 volt mat met een multimeter zit ik volgens jou in de marge. Nou, niet de marge die ik ervaar want ik had ellende met het apparaat gehad en vooral met het geheugen. Ook schiemer in het beeld door een achteraf blijkende incorrecte phase en een te laag voltage. Videokaart ging keihard op zijn gat zodra ik OpenGL wilde starten. Vergde teveel stroom en bij het opstarten van je PC kan je PC gedurende 4ms zo'n 250A trekken. Daarom zit er zo'n grote condesator in je voeding. 5% is dan echt niet gewenst en zeker niet een 5% ondergrens.
Een te laag voltage merk je het vlugst op een dual screen setup als de videokaart meer moet leveren. de videokaart en het geheugen geven als eerste problemen. Terugklappen naar desktop en die grapjes meer.
4% vind ik al shocking
De marges zijn als volgt:
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
Het moet zijn:
+12V: ~4% (+11,512V (limit)) en 2% naar boven (max +12.288 volt)).
Een iets te laag voltage geeft niet direct problemen, maar de problemen zijn geniepiger bij een iets te lage spanning. Denk aan het soms niet willen opstarten van de PC, slechte sectoren en IO fouten.
Een iets te hoog voltage belast de elco's en condensatoren teveel. Zelf heb ik een marge van nog geen 1% (11,912V) en dat is goed.
Ik wil niet de zeikerd uithangen, maardat is wat ik geleerd heb en ook ervaren. Een voeding van een server mag nog minder afwijken en waarom? Stabiliteit!
Toen ik met mijn vorige voeding 11,489 volt mat met een multimeter zit ik volgens jou in de marge. Nou, niet de marge die ik ervaar want ik had ellende met het apparaat gehad en vooral met het geheugen. Ook schiemer in het beeld door een achteraf blijkende incorrecte phase en een te laag voltage. Videokaart ging keihard op zijn gat zodra ik OpenGL wilde starten. Vergde teveel stroom en bij het opstarten van je PC kan je PC gedurende 4ms zo'n 250A trekken. Daarom zit er zo'n grote condesator in je voeding. 5% is dan echt niet gewenst en zeker niet een 5% ondergrens.
Een te laag voltage merk je het vlugst op een dual screen setup als de videokaart meer moet leveren. de videokaart en het geheugen geven als eerste problemen. Terugklappen naar desktop en die grapjes meer.
4% vind ik al shocking
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2007 11:08 ]
Zijn er speciale 'regels' voor de marges?
In geval van dat laatste lijkt het mij niet zozeer nodig om de marges meteen aan te passen. Immers zal iedereen andere ervaringen hebben. Dat geldt overigens ook voor mij: Ik heb een PC zeker een jaar zien draaien met een +12V die meer dan 1 volt teveel af gaf. Meer dan +13V zit een eindje boven de marge volgens de troubleshooter en als ik jouw verhaal lees zou de machine direct ontploft moeten zijn.
Dit had overigens beter in [Feedback] PMG FAQ terecht gekunt
.
Staat dat ergens officieel gedocumenteerd of is dat jouw eigen ervaring?+12V: ~4% (+11,512V (limit)) en 2% naar boven (max +12.288 volt)).
In geval van dat laatste lijkt het mij niet zozeer nodig om de marges meteen aan te passen. Immers zal iedereen andere ervaringen hebben. Dat geldt overigens ook voor mij: Ik heb een PC zeker een jaar zien draaien met een +12V die meer dan 1 volt teveel af gaf. Meer dan +13V zit een eindje boven de marge volgens de troubleshooter en als ik jouw verhaal lees zou de machine direct ontploft moeten zijn.
Dit had overigens beter in [Feedback] PMG FAQ terecht gekunt
Idd - maar als je die limieten kunt onderbouwen met een link naar relevante specs passen we ze uiteraard aan
Oslik blyat! Oslik!
Verwijderd
Als een apparaat wil voldoen aan bijvoorbeeld TÜV / UL normen (IEC60950) dan wordt aangehouden dat een apparaat zonder problemen permanent moet kunnen functioneren bij een spanning tussen -6% en +10% van rated input.
Dat geldt natuurlijk voor de ingangsspanning voor de voeding, maar ook voor TÜV / UL certified componenten zoals vaak ook harddisks zijn (oftewel de uitgangsspanning van de voeding). Hoewel er uitgegaan wordt van stabiliteit in een duurtest, is het natuurlijk niet te voorzien wat in een echte gebruikssituatie voor mogelijke levensduurproblemen optreden.
Dat geldt natuurlijk voor de ingangsspanning voor de voeding, maar ook voor TÜV / UL certified componenten zoals vaak ook harddisks zijn (oftewel de uitgangsspanning van de voeding). Hoewel er uitgegaan wordt van stabiliteit in een duurtest, is het natuurlijk niet te voorzien wat in een echte gebruikssituatie voor mogelijke levensduurproblemen optreden.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2007 13:23 ]
Done.Thandor schreef op zaterdag 12 mei 2007 @ 11:52:
Dit had overigens beter in [Feedback] PMG FAQ terecht gekunt.
Wat betreft voltages: in de troubleshooter staan slechts richtlijnen genoemd die ook in het voedingentopic in Overige Hardware staan. Veel fabrikanten hanteren deze richtlijnen in hun specs. Dat een enkeling striktere marges aanhoudt is nog geen reden om de algemene richtlijnen aan te passen. Ik heb in ieder geval de begeleidende tekst ietwat aangepast
* Outerspace heeft weer een update :P:
horen in CSA en respectievelijkWOS (of Windows Clients).
Maak er dan "persoon" van
Dat moet natuurlijk dit zijn:Motherboard Monitor en Windows, horen in SA respectievelijk WOS.
horen in CSA en respectievelijkWOS (of Windows Clients).
onomkeerbaar?Dat is echter irreversibel
Ik vind gast niet echt netjes staanwww.flashbios.org (die gast is een Nederlander)
Kwam via via op dit topic, eerder gemist.
Is het misschien verstandig om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een wat prominentere plaats te geven? Nu moet je eerst de FAQ ingaan, maar het zou best wat slotjes schelen als de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter prominent in PMG, CSL en OH zou staan (daar worden de meeste problemen gepost). Ook zouden de software mensen (bijvoorbeeld WOS) er van kunnen profiteren?
Is het misschien verstandig om de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter een wat prominentere plaats te geven? Nu moet je eerst de FAQ ingaan, maar het zou best wat slotjes schelen als de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter prominent in PMG, CSL en OH zou staan (daar worden de meeste problemen gepost). Ook zouden de software mensen (bijvoorbeeld WOS) er van kunnen profiteren?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Wbt WOS, dat zou je een WOS-mod moeten vragen (weet niet of ze daar ook zo'n topic hebben, ik kom daar nooit aangezien ik geen Windows draaigambieter schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:18:
Kwam via via op dit topic, eerder gemist.
[ Voor 52% gewijzigd door Mentalist op 27-08-2007 22:49 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Ik bedoel inderdaad in de topiclist als stuckie (of hoe dat ook heet, zo'n blauw topic). Ik neem aan dat HW mods ook wel eens met SW mods als WOS praten? De reden dat ik WOS speciaal noemde is omdat daar meer newbies komen die hard- en software problemen slecht uit elkaar kunnen houden. Het ding doet het niet, dat is het enige wat teltW3ird_N3rd schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:44:
[...]
Wbt WOS, dat zou je een WOS-mod moeten vragen (weet niet of ze daar ook zo'n topic hebben, ik kom daar nooit aangezien ik geen Windows draai), daar gaan wij niet over. Hangen en Opstartproblemen een prominentere plaats geven lijkt me ergens wel een goed idee, maar ik twijfel hoe we dat het beste kunnen doen. Misschien toch maar terug in de topiclist? Op zich zou ik daar geen tegenstander van zijn, maar ik zou ook de input van de andere mods willen horen voor we dat doen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Dan zou de troubleshooter een 'blauwtje' worden. Zelf zie ik liever niet teveel blauwe topics in de topic listing. Zeker in CSL zal het dan druk worden vanwege de BBG's. Wat PMG betreft zou het, met op dit moment slechts 3 blauwtjes, misschien net kunnen
.
OK, ik ben benieuwdThandor schreef op maandag 27 augustus 2007 @ 22:53:
Dan zou de troubleshooter een 'blauwtje' worden. Zelf zie ik liever niet teveel blauwe topics in de topic listing. Zeker in CSL zal het dan druk worden vanwege de BBG's. Wat PMG betreft zou het, met op dit moment slechts 3 blauwtjes, misschien net kunnen.
Sja, het staat gelinkt in zowel de FAQ als het Beleid. Het is zelfs extra benadrukt in het Beleid. Als de gebruiker het beleid niet leest, leest die de troubleshooter dan wel? In ieder geval kun je foute gebruikers sneller opsporen
En in een perfecte wereld zou iedereen de FAQ en het Beleid hebben doorgelezen en begrepen. Helaas is de GoT en de computerwereld nog niet perfect, en gaan mensen geen uitgebreide artikelen doorzoeken naar nuttige dingen zoals de troubleshooter.BalusC schreef op dinsdag 28 augustus 2007 @ 07:14:
Sja, het staat gelinkt in zowel de FAQ als het Beleid. Het is zelfs extra benadrukt in het Beleid. Als de gebruiker het beleid niet leest, leest die de troubleshooter dan wel? In ieder geval kun je foute gebruikers sneller opsporen
Maar ik ben het met je eens, de paniekposters en de blinde posters, die zullen hun gedrag niet aanpassen. Maar elk klein beetje helpt
onder het deeltje "Een paar basiscursussen" is volgende link dood:
THG - Ram guide
THG - Ram guide
Hi, de link naar "Een overzicht van alle chipsets en CPU's" (http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu.html) werkt niet meer. De beste man is verhuisd en heeft zijn website opgedoekt.
Weet niet of er meer naar balisc gelinkt wordt, denk dat dat snel gaat verdwijnen.
Weet niet of er meer naar balisc gelinkt wordt, denk dat dat snel gaat verdwijnen.
We zijn ervan op de hoogte, wat de oplossing precies gaat worden zoeken we nog uit.
Naar aanleiding van Niveau van + onzin in "PC doet het niet"-topics zou ik graag gambieter in "[Feedback] PMG FAQ" nog even onder de aandacht willen brengen. Het is me namelijk niet duidelijk of er een besluit is genomen de Troubleshooter geen stuckie te maken (in PMG), of dat het per ongeluk is blijven liggen
.
evt, enkele toevoegingen voor Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Een usb-stick in je pc zorgt soms voor problemen bij het opstarten.
Toetsenborden met office lock (F lock) maken soms het systeem instabiel.
En een wijziging:
Onderaan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat nog steeds dat je BalusC moet mailen als je opmerkingen hebt...
Een usb-stick in je pc zorgt soms voor problemen bij het opstarten.
Toetsenborden met office lock (F lock) maken soms het systeem instabiel.
En een wijziging:
Onderaan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat nog steeds dat je BalusC moet mailen als je opmerkingen hebt...
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Contactinformatie is aangepast. De regel m.b.t. USB devices in het moederbord tijdens het booten ook.
Diegene met F-lock heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Ik neem aan dat dit tijdens het booten (P.O.S.T.) voor kan komen en derhalve ook bij 'Conflicten?' van het kopje 'Moederborden' past?
Diegene met F-lock heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Ik neem aan dat dit tijdens het booten (P.O.S.T.) voor kan komen en derhalve ook bij 'Conflicten?' van het kopje 'Moederborden' past?
Het F-Lock probleem is niet echt tijdens het booten.
Mijn zus had dat probleem en ik moest dat oplossen. Het systeem liep op willekeurige momenten vast. Geen bsod maar gewoon een freeze. Ik testen onder stress, maar geen problemen. Andere voeding erin, maar nog geen verbetering. Tot ik bij het opstarten de F-Lock uitzette, problem solved.
Mijn zus had dat probleem en ik moest dat oplossen. Het systeem liep op willekeurige momenten vast. Geen bsod maar gewoon een freeze. Ik testen onder stress, maar geen problemen. Andere voeding erin, maar nog geen verbetering. Tot ik bij het opstarten de F-Lock uitzette, problem solved.
Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.
Verwijderd
Misschien word het ook wel tijd om de algehele informatie te refreshen?
Ik zie bijv nog staan;
Ik zie bijv nog staan;
nu weet ik wel dat deze informatie nog wel relevant is, omdat het inverhouding nog wel klopt, maar toch lijkt het netter als dit up to date word, net als cpu soorten e.d.Eventueel FSB nóg lager zetten bij instabiliteit (bijv. 100MHz in plaats van 133MHz).
Kan Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden toegevoegd worden aan PMG FAQ ?
In de PMG FAQ staat vermeld dat een BIOS met remapping functie vereist is voor het gebruik van >= 4GB geheugen onder een 64 bits OS. De BIOS van mijn Dell Dimension 9200 (Intel 965P chipset) beschikt niet over een dergelijke feature.
Vandaag heb ik, eigenwijs als ik ben, mijn interne geheugen uitgebreid van 2GB naar 5GB en toch kan ik beschikken over (bijna) mijn volledige 5GB interne geheugen. Volgens Windows Vista x64 is er 5054MB beschikbaar en dit kan ik ook probleemloos gebruiken.
Wellicht kan in de FAQ worden opgenomen dat bepaalde systemen / moederborden memory remapping automatisch of in iedergeval op alternatieve wijze implementeren? Hoe en of mijn systeem (nog) werkt onder een 32 bits OS weet ik niet (ik maak altijd al gebruik van Windows Vista x64).
Overigens ondersteund mijn systeem volgens Dell maximaal 4GB intern geheugen.
Vandaag heb ik, eigenwijs als ik ben, mijn interne geheugen uitgebreid van 2GB naar 5GB en toch kan ik beschikken over (bijna) mijn volledige 5GB interne geheugen. Volgens Windows Vista x64 is er 5054MB beschikbaar en dit kan ik ook probleemloos gebruiken.
Wellicht kan in de FAQ worden opgenomen dat bepaalde systemen / moederborden memory remapping automatisch of in iedergeval op alternatieve wijze implementeren? Hoe en of mijn systeem (nog) werkt onder een 32 bits OS weet ik niet (ik maak altijd al gebruik van Windows Vista x64).
Overigens ondersteund mijn systeem volgens Dell maximaal 4GB intern geheugen.
Intel 965P bestaat niet. Heb je het niet over Intel P965? In de Intel 82P965 datasheet (pagina 17) staat in ieder geval dat het chipset 8GB geheugen ondersteunt. Hoeveel geheugensloten zitten er op het moederbord? En welke reepjes heb je er precies in gestoken?
Ik weet het fijne niet van de nieuwerwetse chipsets en OEM borden
maar je kunt wel eens gelijk hebben dat er 'automagisch' een remapping plaatsvindt.
Ik weet het fijne niet van de nieuwerwetse chipsets en OEM borden
[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 13-02-2008 21:42 ]
Mijn fout; het is inderdaad de Intel P965 chipset. Hieronder de belangrijkste gegevens van mijn Dell Dimension 9200 (van de Dell support site). Klik hier voor alle informatie (inclusief afbeelding moederbord).
*) Deze gegevens kloppen niet. 2 GB modules worden ondersteund; het moederbord ondersteund waarschijnlijk 4x2 GB = 8 GB geheugen (de limiet van de chipset).
En drie afbeeldingen van mijn huidige situatie:

Chipset | Intel P965 Express Chipset |
DMA channels | eight |
Interrupt levels | 24 |
Memory type | dual-channel 533-, 667-, and 800-MHz DDR2 |
Memory connectors | four |
Memory capacities | 512 MB or 1 GB* |
Maximum memory | 4 GB* |
BIOS chip (NVRAM) | 4 MB |
BIOS address | F0000h |
*) Deze gegevens kloppen niet. 2 GB modules worden ondersteund; het moederbord ondersteund waarschijnlijk 4x2 GB = 8 GB geheugen (de limiet van de chipset).
En drie afbeeldingen van mijn huidige situatie:

N.a.v. dit topic, valt me op dat in het EIST / speedstep / cool 'n quit gedeelte nog niet over quadcores gerept wordt. Misschien tijd om die er ook bij te noemen. (vziw ondersteunen alle intel quad-cores EIST).
Bovendien, als we toch bezig zijn
valt het me op dat er meerdere malen "de (cpu-)verbruik" staat, volgens mij moet dat "het verbruik" zijn.
Bovendien, als we toch bezig zijn
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
PMG FAQ - Mijn CPU draait soms op een lagere kloksnelheid? Wat zijn EIST en Cool'n'Quiet?
.
Wat betreft 'de verbruik', dat klopt. Wordt op de todo-list gezet
.
Met Core 2 wordt alles van Core 2 bedoeld. Dus ook de Core 2 QuadCore 2: alle modellen met uitzondering van de toekomstige single core varianten. Ze klokken terug tot een multiplier van 6x. Bij een FSB van 133MHz QDR is dat 800MHz, bij een FSB van 166MHz QDR is dat 1000MHz, bij een FSB van 200MHz QDR is dat 1,2GHz, bij een FSB van 266MHz QDR is dat 1,6GHz en bij een FSB van 333MHz QDR is dat 2GHz.
Wat betreft 'de verbruik', dat klopt. Wordt op de todo-list gezet
Thandor schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:12:
PMG FAQ - Mijn CPU draait soms op een lagere kloksnelheid? Wat zijn EIST en Cool'n'Quiet?
[...]
Met Core 2 wordt alles van Core 2 bedoeld. Dus ook de Core 2 Quad.
Wat betreft 'de verbruik', dat klopt. Wordt op de todo-list gezet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Lidwoorden

De PMG FAQ wordt de komende tijd sowieso onder handen genomen. Er zijn wel meer punten die achterhaald zijn en aan een review cq refresh toe zijn. Thandor is daar mee bezig

De PMG FAQ wordt de komende tijd sowieso onder handen genomen. Er zijn wel meer punten die achterhaald zijn en aan een review cq refresh toe zijn. Thandor is daar mee bezig
Core 2 is de "2e generatie cpu's gebaseerd op core technologie". De eerste generatie zit enkel in laptops onder de vorm Core Duo, te herkennen aan de T2xx0 naamgeving. Dit is infeite een doorontwikkelde dual core versie van de Pentium M die ook enkel in laptops te vinden was. Sinds Core 2 heeft intel beslist om de tech ook in desktops te gebruiken in plaats van de P4. Ofzo.u_nix_we_all schreef op woensdag 16 april 2008 @ 18:14:
[...]
My bad. Ik kan er nog niet zo goed aan wennen , die "2" in de naamgeving van de quadcores
Mja, een C2Q is technisch gezien ook niets anders dan 2 C2D's "bovenop elkaar". Ze moeten nog steeds via de FSB communiceren, dus ja, als je dan toch gaat meuten over quads en C2's, kan ik ook "technisch gezien" gaan kijken

Schop. Op zoek naar een nieuwe computer en informatie over alle nieuwe techniek die de afgelopen jaren volledig langs me heen gegaan is, belandde ik in de PMG FAQ, maar die is ongeveer even achterhaald als mijn kennis. Geen i7's of Phenoms te bekennen. 
Zijn er plannen om daar wat aan te gaan doen?
Zijn er plannen om daar wat aan te gaan doen?
Daarvoor zou je tegenwoordig in de CSL FAQ en de Best Buy Guide's moeten kijken. Deze staan als het goed is ook gewoon gelinkt in de "Welke moet ik nemen?" hoofdstuk van de PMG FAQ.
[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 17-06-2009 18:25 ]
Voor een deel zal dat waar zijn, maar dan mogen er uit de PMG faq wel heel veel dingen geknipt worden. Bovendien ga ik ervan uit dat ik bij PMG meer informatie kan vinden over specifieke chipsets en dergelijke, in plaats van een meer algemeen verhaal zoals in CSL.BalusC schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:24:
Daarvoor zou je tegenwoordig in de CSL FAQ en de Best Buy Guide's moeten kijken. Deze staan als het goed is ook gewoon gelinkt in de "Welke moet ik nemen?" hoofdstuk van de PMG FAQ.
Kortom: Wat is precies het doel van de PMG FAQ, en als hij nog een doel heeft, kan hij dan actueel gemaakt worden?
Verder is de CSL faq minstens zo outdated. 'De courante processoren' noemt niet eens Core en Core2, laat staan i7, Phenom en Phenom II. Idem voor chipsets.
[ Voor 10% gewijzigd door Pooh op 17-06-2009 18:37 ]
En aangezien de meeste mensen toch al weinig doen met een FAQ en daarbij rekening houdende met tijdgebrek om hem echt onder handen te nemen hebben we een compleet andere oplossing 
*LET OP* - Wat moet ik kopen
We kunnen er simpelweg niet tegen schrijven. Ieder half jaar het hele ding weer herzien terwijl we tegenwoordig wikipedia hebben. Informatie zat op het web en behulpzame users genoeg op GoT
*LET OP* - Wat moet ik kopen
We kunnen er simpelweg niet tegen schrijven. Ieder half jaar het hele ding weer herzien terwijl we tegenwoordig wikipedia hebben. Informatie zat op het web en behulpzame users genoeg op GoT
[ Voor 29% gewijzigd door GENETX op 17-06-2009 18:42 ]
Ik mis nog wel steeds de website van BalusC met chipsets. Soms baal ik er nog van dat ik die pagina's niet even lokaal heb opgeslagen.
Met moderne chipsets boeit het veel minder, maar voor oudere chipsets wil ik nog wel eens opzoeken wat ze qua geheugen aankunnen.
Met moderne chipsets boeit het veel minder, maar voor oudere chipsets wil ik nog wel eens opzoeken wat ze qua geheugen aankunnen.
Snap ik, maar schrap dan alles uit de faq wat er niet inhoort. Ik begrijp prima dat jullie geen zin hebben om alle beschikbare informatie voor de 100e keer op een rij te zetten (ik heb me in een paar uur tijd ook aardig in kunnen lezen zonder jullie faq), maar zet dan niet pontificaal bovenaan je subforum een link naar een faq, met daarin opsommingen van 'recente' processoren en chipsets die jaren oud zijn. Gewoon schrappen tot het meest noodzakelijke. Nu staat het nogal knullig (en levert het lezen ervan niets op)
Daar ben ik het ook helemaal mee eens!W3ird_N3rd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:54:
Ik mis nog wel steeds de website van BalusC met chipsets. Soms baal ik er nog van dat ik die pagina's niet even lokaal heb opgeslagen.
Helaas nooit wat mee gebeurt. Desnoods ergens in een hoekje beschikbaar maken zou al mooi zijn.The two most valuable content groups of that website were the "Hardware" and the "Development" groups. The first one costs too much time to be maintained and also the area of interest has been moved, so BalusC decided to stop definitely with that. It was sold to Tweakers.net BV. It will be available sooner or later as a part of their Pricewatch. The second one is fortunately moved to this blog. You can find them in the Articles bar at the right side. It's all about Java and nothing else. The articles are goaled on environments with at least Java EE 5.0, Servlet 2.5, JSP 2.1, JSTL 1.2 and JSF RI 1.2 (Mojarra).
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Laatste wat ik weet is dat ze de datamodel moeten herzien om integratie met PW te vergemakkelijken. Aangezien de datamodel en applicatie is gebouwd met mijn (toentertijd) 0-day kennis van PHP en SQL, is het relatief gaar en zou het "enorm veel werk" vergen. Ik heb zelf enige tijd terug (met meer dan 5 jaar SQL kennis) voor de grap een nieuw en uitstekend genormaliseerd datamodel bedacht en in Java een conversietool geschreven; in totaal minder dan 16 uur werk. Kennelijk hebben ze bij T.net andere prioriteiten (ja, dit was een rant). Het is dat ik de copyright op de data ook heb verkocht, anders had ik het allang ergens online gegooid en het onderhoud aan derden uitbesteed (ik zou het echt, echt niet zelf gaan bijhouden, veel te veel kutwerk, dat was ook exact de reden dat ik het heb verkocht aan een bedrijf dat er wel wat mee lijkt te gaan doen).
Maargoed we gaan offtopic.
Maargoed we gaan offtopic.
[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 17-06-2009 19:42 ]
Ik denk dat de huidige PMG-faq nog steeds meerwaarde heeft. Ondanks dat deze inderdaad al enigzins verouderd is. Ook denk ik dat de voornaamste reden dat dit soort FAQ's zoveel moeite kost om bij te houden is omdat het centraal moet gebeuren. Het is nu niet mogelijk een klein stukje aan te passen. Dit maakt het onaantrekkelijk voor individuen om 'vrijwillig' een klein stukje te doen.
Er is in ieder geval een deel van de PMG FAQ dat van mij nooit mag verdwijnen of te ver verouderen. Dat is de Hangen & Opstarten Troubleshooter. Het aantal keren dat daar op één dag naar verwezen wordt is enorm.
Maar goed, als er iemand van uit de organisatie de boel wil coördineren wil ik best een paar stukjes (lees een paar schermen vol) aan FAQ materiaal up-to-date schrijven. Wellicht zijn er meer mensen bereid tot een dergelijke inzet?
PS. Is het mogelijk om alles de huidige zoekfunctie voor een aantal worden altijd de Hangen & Opstarten Troubleshooter bovenaan te laten tonen? Ik denk dan aan worden als 'crash bsod hangen instabiel blue screen' etc.
Er is in ieder geval een deel van de PMG FAQ dat van mij nooit mag verdwijnen of te ver verouderen. Dat is de Hangen & Opstarten Troubleshooter. Het aantal keren dat daar op één dag naar verwezen wordt is enorm.
Maar goed, als er iemand van uit de organisatie de boel wil coördineren wil ik best een paar stukjes (lees een paar schermen vol) aan FAQ materiaal up-to-date schrijven. Wellicht zijn er meer mensen bereid tot een dergelijke inzet?
PS. Is het mogelijk om alles de huidige zoekfunctie voor een aantal worden altijd de Hangen & Opstarten Troubleshooter bovenaan te laten tonen? Ik denk dan aan worden als 'crash bsod hangen instabiel blue screen' etc.
[ Voor 11% gewijzigd door kalizec op 17-06-2009 20:06 ]
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Alhoewel niet iedereen het er mee eens is volgens mij uit voorgaande topics in LA: Een wiki. Volgens mij is dat de beste manier om een goede, tweakers.net waardige, database met informatie bij te houden voor dingen die nu in de FAQ _zouden moeten staan_. Dan kan iedereen gelijk foute info verbeteren of nieuwe dingen aandragen.kalizec schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 20:04:
Ik denk dat de huidige PMG-faq nog steeds meerwaarde heeft. Ondanks dat deze inderdaad al enigzins verouderd is. Ook denk ik dat de voornaamste reden dat dit soort FAQ's zoveel moeite kost om bij te houden is omdat het centraal moet gebeuren. Het is nu niet mogelijk een klein stukje aan te passen. Dit maakt het onaantrekkelijk voor individuen om 'vrijwillig' een klein stukje te doen.
Het zou mijn voorkeur hebben in ieder geval.
Ik sta zelf wel positief tegenover een update van de FAQ samen met users. In het verleden, toen ik nog zwart was, hebben DaMarcus en ik dit wel eens gedaan voor de notebook FAQ in de CSL. Ik had ook plannen om die up te graden, maar door een groots privé project is het bij de plannen gebleven.
Ik weet zeker dat er meer mensen zijn die wat willen doen. Dat kan dan in de vorm als **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen? worden gegoten voor CPU's, geheugen en mamaplanken. En dit allemaal in een centraal topic nog eens aan elkaar knopen. Dit zou dan een CSL FAQ kunnen zijn die globaler is, maar naar de deelonderwerpen kan linken.
Het privé project nadert voltooiing overigens, in de komende vakantie kan ik vast wel eens wat tijd vrijmaken om alles weer wat up te daten voor wat betreft de CSL. Met de Notebook Buy Guide valt het wel te overzien daar deze nog wel up to date is
[ Voor 34% gewijzigd door GENETX op 18-06-2009 10:02 ]
Misschien is dit handig om nog mee op te nemen in het PMG FAQ:
http://www.rojakpot.com/freebog.aspx
De site bevat een hoop BIOS functies met uitleg wat ze doen, en aangeraden standen in bepaalde situaties.
http://www.rojakpot.com/freebog.aspx
De site bevat een hoop BIOS functies met uitleg wat ze doen, en aangeraden standen in bepaalde situaties.
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
MBT de Hangen & Opstarten Troubleshooter bedacht ik zojuist dat het handig is als hier ook de (nieuwe?) 8-pins voedingsstekker in wordt vermeld, naast het stukje over de (oude) 4-pins P4 stekker.
Het is mij opgevallen -en dat heb ik ook al enkele malen in een forumpost gezet- dat mijn AM3 systeem wel wilde opstarten met een 4-pins + Athlon II (65W TDP), maar niet met een 4-pins + Phenom II (95W TDP). Deze laatste deed alleen met een 8-pins stekker.Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:Gare/ontoereikende voeding.
- Niet-geaarde voeding.
- VCore iets verhogen.
- 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken indien vereist door moederbord
- 24pins ATX/EPS stekker gebruiken indien vereist door moederbord
- Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Hallo,
Misschien kan volgende "basic info" nog bij de FAQ?:
Wat betekent (OC) in de technische specificaties van een Mobo? Overclocked?
vb van de Asrock X58 Extreme:
Supports DDR3 2000(OC)/1866(OC)/1600(OC)/1333(OC)/1066 non-ECC, un-buffered memory
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)**
**Due to Intel® CPU spec definition, XMP DIMMs and DDR3 2000/1866/1600 are supported for one DIMM per channel only.
Kortom; mocht ik inversteren in RAM met hoge frequentie, werkt ie dan aan hoge freq, of zijn daar voorwaarden aan verbonden (zoals overclocken, ...)?
Voor liefhebbers met ervaring is het antwoord op deze vraag wellicht vanzelfsprekend, maar beginnelingen zoals ik zouden er mee geholpen zijn mocht zoiets te vinden zijn in de FAQ's.
Misschien kan volgende "basic info" nog bij de FAQ?:
Wat betekent (OC) in de technische specificaties van een Mobo? Overclocked?
vb van de Asrock X58 Extreme:
Supports DDR3 2000(OC)/1866(OC)/1600(OC)/1333(OC)/1066 non-ECC, un-buffered memory
Supports Intel® Extreme Memory Profile (XMP)**
**Due to Intel® CPU spec definition, XMP DIMMs and DDR3 2000/1866/1600 are supported for one DIMM per channel only.
Kortom; mocht ik inversteren in RAM met hoge frequentie, werkt ie dan aan hoge freq, of zijn daar voorwaarden aan verbonden (zoals overclocken, ...)?
Voor liefhebbers met ervaring is het antwoord op deze vraag wellicht vanzelfsprekend, maar beginnelingen zoals ik zouden er mee geholpen zijn mocht zoiets te vinden zijn in de FAQ's.
Deze FAQ is behoorlijk verouders en niet meer het linken waard IMHO.
Bijvoorbeeld:
Bijvoorbeeld:
Is er nog iemand te vinden die de boel eens behoorlijk op de schop wil nemen?Intel So478 vs So775: het verschil is duidelijk: So775 is gewoon voorbereid voor de toekomst
Verwijderd
De FAQ is helaas te oud om mijn onderstaande vraag te beantwoorden, en ik kon het nergens anders vinden:
Geldt het voor de AMD Athlon II nog steeds dat de bijpassende RAM snelheid gevonden kan worden door de totale kloksnelheid te delen door de halve multiplier? (om de juiste RAM keuze te maken voor je systeem)
Met de intel Core 2 processoren vond ik het een duidelijk verhaal, maar met de AMD's kan ik er nog geen grip op krijgen. FSB snelheden en multipliers van athlon II en phenom II kan ik nergens vinden. Hoe zit dit in elkaar, of waar kan ik het lezen?
Geldt het voor de AMD Athlon II nog steeds dat de bijpassende RAM snelheid gevonden kan worden door de totale kloksnelheid te delen door de halve multiplier? (om de juiste RAM keuze te maken voor je systeem)
Met de intel Core 2 processoren vond ik het een duidelijk verhaal, maar met de AMD's kan ik er nog geen grip op krijgen. FSB snelheden en multipliers van athlon II en phenom II kan ik nergens vinden. Hoe zit dit in elkaar, of waar kan ik het lezen?
amd cpu's hebben ook geen FSB maar een HTT, als je daar op zoekt vind je het wel.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Heb hier een pentium2 die niet meer werkte.
Van alles geprobeerd, maar niks werkte.
Toen dus alles uit elkaar genomen, alleen moederbord(op karton), nog steeds niks.
Toen battery gewisseld, ja hoor toen starte hij op.
Maar battery wisselen staat niet bij Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, gedeelte moederbord.
Misschien kan dit erbij gezet worden.
Toen dus alles uit elkaar genomen, alleen moederbord(op karton), nog steeds niks.
Maar battery wisselen staat niet bij Hangen en Opstartproblemen troubleshooter Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, gedeelte moederbord.
jan99999 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:43:
Heb hier een pentium2 die niet meer werkte.
Staat er toch wel degelijk onder BIOS•BIOS batterij vervangen (zeker als de BIOS de instellingen 'vergeet' en/of als de tijd en datum niet helemaal lekker loopt).
Erg handige troubleshooter, ik heb er aardig wat handige tips uit kunnen halen. Maar voor het volgende probleem, wat vast vaker voorkomt, vond ik nergens een oplossing:
Toen ik voor iemand een pc (AMD Athlon 64+, Epox EP-9NPA+Ultra, rest niet relevant) opnieuw had geïnstalleerd liep hij echt constant vast, maar nooit als ik aan het testen was met spelletjes/3dmark/etc. Na alle drivers, BIOS-versies en Windows-updates geprobeerd te hebben las ik in de Release Changes van één van de geteste BIOS-versies dat er een probleem met Cool'N'Quiet was verholpen. Het probleem was er bij mij met die bios nog steeds, maar de beschreven symptomen kwamen overeen met mijn verhaal. Als Windows de processor terugklokte als je niet zoveel met de computer deed liep het zaakje vast. De enige oplossing die voor mij werkte was het niet installeren van de AMD Processor Driver, i.c.m. het uitzetten van Cool'N'Quiet in de BIOS. Misschien is dit een handige tip voor onze mede-tweakers.
Toen ik voor iemand een pc (AMD Athlon 64+, Epox EP-9NPA+Ultra, rest niet relevant) opnieuw had geïnstalleerd liep hij echt constant vast, maar nooit als ik aan het testen was met spelletjes/3dmark/etc. Na alle drivers, BIOS-versies en Windows-updates geprobeerd te hebben las ik in de Release Changes van één van de geteste BIOS-versies dat er een probleem met Cool'N'Quiet was verholpen. Het probleem was er bij mij met die bios nog steeds, maar de beschreven symptomen kwamen overeen met mijn verhaal. Als Windows de processor terugklokte als je niet zoveel met de computer deed liep het zaakje vast. De enige oplossing die voor mij werkte was het niet installeren van de AMD Processor Driver, i.c.m. het uitzetten van Cool'N'Quiet in de BIOS. Misschien is dit een handige tip voor onze mede-tweakers.
Linkje naar Tom's hardware site is dood:
Daarnaast vind ik dit overzicht erg verhelderend:
http://www.tomshardware.c...st-gaming-cpu,2599-7.html
De link is het laatste stukje. Moet nu zijn: http://www.tomshardware.com/reviews/Components,1/CPU,1/Intel vs AMD: dat hangt af van jouw eisen, jouw voorkeur en jouw budget. De een is beter op een bepaald gebied en de ander is weer beter op een ander gebied. De beste vergelijkingstabel kun je op Tom's Hardware Guide vinden: CPU charts.
Daarnaast vind ik dit overzicht erg verhelderend:
http://www.tomshardware.c...st-gaming-cpu,2599-7.html
Ik heb wellicht een aanvulling voor de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Zie mijn post:
PC hangt na herstart
Korte omschrijving:
PC boot wel maar reboot niet omdat een USB device aangesloten is. Logisch maar het wordt nergens gemeld in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Zie mijn post:
PC hangt na herstart
Korte omschrijving:
PC boot wel maar reboot niet omdat een USB device aangesloten is. Logisch maar het wordt nergens gemeld in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Voor de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heb ik ook nog een tip. Als ik mijn geheugen (DDR2) uit de sloten haal en terugplaats dan boot mijn PC niet meer (Asrock K10N78). Als ik dat doe blijft het scherm zwart. Met een PCI diagnostisch kaartje zie je de PC door alle bootcodes heenlopen, vervolgens op de boot OK code uitkomen en dan na een paar tellen te herstarten. In de tijd dat hij op boot OK staat kan je ook de numlock/capslock/scrolllock indrukken om de lampje op het toetsenbord aan/uit te doen.
Het moederbord lijkt dood, maar is dat niet. Het is op te lossen door de PC aan te zetten en op de resetknop te drukken. Vervolgens start het systeem normaal op en het probleem komt ook niet meer terug (tot ik weer met het geheugen rommel).
Ik snap er overigens ook geen jota van.
Het moederbord lijkt dood, maar is dat niet. Het is op te lossen door de PC aan te zetten en op de resetknop te drukken. Vervolgens start het systeem normaal op en het probleem komt ook niet meer terug (tot ik weer met het geheugen rommel).
Ik snap er overigens ook geen jota van.
Bijna alle FAQ's in het hardware gedeelde stammen uit het stenen tijdperk...
Updates zijn echt nodig het meeste heb je nog vrij weinig aan, zo ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die loopt écht achter.
Updates zijn echt nodig het meeste heb je nog vrij weinig aan, zo ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter die loopt écht achter.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Waarom loopt dat ding achter? De troubleshooter is juist heel generiek geschreven. Op misschien wat voorbeelden na is dat ding tijdloos.-The_Mask- schreef op donderdag 23 september 2010 @ 16:54:
Bijna alle FAQ's in het hardware gedeelde stammen uit het stenen tijdperk...