Simpel gesteld: hou je geheugengebruik in de gaten. Wanneer jouw PC regelmatig 90% of meer van het totale fysieke geheugen verbruikt, dan is uitbreiding logischerwijs zinvol
Wat ik geleerd heb: Maak van die 90% maar 75%

De FAQ ziet er redelijk recent uit. Geen 3 jaar iig
We vergeten de systeemcache en haar belang voor een smooth opererende Windows. Een spelletje propt geen 1536 MB vol, klopt, maar de systeemcache moeten we ook haar ruimte geven als we het systeem lekker responsief willen houden (je ontziet dan ook nog eens je "trage" harddisk).
Ik ondervind ten lijven wat het verschil is tussen 1024 en 1536 MB. Dat verschil is eerlijk gezegt behoorlijk groot. Als ik een zwaar spel afsluit zie ik vaak als piek staan 950 MB. 1024 MB zou dus haast genoeg moeten zijn volgens de FAQ (conclusie?). Echter geeft het verbruik metertje niet de waarde aan van protected en kernelgeheugen. Nu moeten de systeemcache en de kernel zich gaan outpagen naar disk. Met 74 Mb over redden Windows én de cache het niet (1024-950-ProtMem-KRN). Dan krijgen we dus te maken met het vieze woord swappen. En dat gaat traag ja. Geheugen schrijft met gigabytes per seconde en een moderne vaste schijf maar met 30 MB/sec seq. Reken uit het verschil.
Het totale fysieke geheugen boeid me niet zo. Ook 1536 MB staat zo vol met cachedata. Je kunt het maar op voorraad hebben in het snelle RAM.
Voor de prijzen van nu hoef je het niet meer te laten. Ik werk al tijden zonder virtueel geheugen en dat bevalt me uitermate goed. Als het ooit nodig mocht zijn maak ik wel een piepkleine pagefile aan (voor photoshop bijv. die mekkert als het geen virtueel gheugen ziet

)
Dat was mijn serieuse visie. No offense anyway!
Hier al een plaatje van een bewerking in Access met een database van iemand (623 MB) wat niet abnormaal groot is. Hier is mijn interne geheugen maar net toerijkend. 20 seconden na de snapshot kwam de beruchte melding (low of virtual memory). Gelukkig hoef ik zo'n bewerking maar zelden uit te voeren en ben ik dik tevreden met 1536 MB. Je ziet dat de cache al aardig gekrompen is om geheugen vrij te maken. Zo flexibel kan het zonder pagefile
Opmerking. In werkelijkheid moet je kijken naar de commit charge (K) column! Reken maar eens door met je eigen taskmanager en ontdek hoe snel je een geheugentekort kunt hebben.
Bedriegelijk dus
[
Voor 53% gewijzigd door
Verwijderd op 13-06-2005 19:35
]