[Feedback] PMG FAQ

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 10.074 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op 09 mei 2004 @ 14:44:
Kleine update:
Op meerdere plekken zaten links naar CPU-Z en AIDA32 die niet meer werkten. www.cpuid.com is blijkbaar helemaal uit de lucht, dus heb ik de link daarnaar voor CPU-Z vervangen door eentje naar een Duitse downloadsite (al heb ik het vermoeden dat het CPU-Z op langere termijn afgelopen is :'( ). En verder is Tamás Miklós, de man achter Aida32, recent in dienst gegaan bij www.lavalys.com en leeft Aida daar verder onder de naam Everest. Die link dus ook aangepast :)
http://www.cpuid.com/ werkt hier gewoon hoor :?

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier werkt die site (http://www.cpuid.com/) ook normaal (en de mirror: http://www.cpuid.org/ ook). Sterker nog, "v1.22 04/10/2004" het programma is dus nog in volle ontwikkeling en vorige maand nog geupdate om [oa] de Xeon Nocona en Celeron D te herkennen.

Op de linkpagina van CPUID staat een handige opsomming van diverse CPU ID (of breder) tools: AIDA32, CBID, CHKCPU, CPUInfo, CPU-Z, CrystalCPUID, Everest, FCPUID, HWInfo, SiSoft Sandra, Test CPU, WCPUID.

Dat lijken mij wel genoeg alternatieven voor diegene die wil weten welke CPU (of andere hardware) hij nu precies heeft ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 14:47
Mobo's met een AMI BIOS hebben twee soorten beep codes: Een normale en eentje voor het boot block dat je nodig hebt om je BIOS te recoveren.

Voor het recoveren na een mislukte BIOS flash:
Format een floppy, kopieer de .ROM file naar de flop en rename het naar AMIBOOT.ROM. Boot de pc (en hou eventueel CTRL+HOME ingedrukt).

7.1 Boot Block Beep Codes
Number of Beeps Description
1 Insert diskette in floppy drive A:
2 ‘AMIBOOT.ROM’ file not found in root directory of diskette in A:
3 Base Memory error
4 Flash Programming successful
5 Floppy read error
6 Keyboard controller BAT command failed
7 No Flash EPROM detected
8 Floppy controller failure
9 Boot Block BIOS checksum error
10 Flash Erase error
11 Flash Program error
12 ‘AMIBOOT.ROM’ file size error
13 BIOS ROM image mismatch (file layout does not match image present in flash device)

Normale foutcodes:

7.2 POST BIOS Beep Codes
Number of Beeps Description
1 Memory refresh timer error.
2 Parity error in base memory (first 64KB block)
3 Base memory read/write test error
4 Motherboard timer not operational
5 Processor error
6 8042 Gate A20 test error (cannot switch to protected mode)
7 General exception error (processor exception interrupt error)
8 Display memory error (system video adapter)
9 AMIBIOS ROM checksum error
10 CMOS shutdown register read/write error
11 Cache memory test failed

7.2.1 Troubleshooting POST BIOS Beep Codes
Number of Beeps Troubleshooting Action
1, 2 or 3 Reseat the memory, or replace with known good modules.
4-7, 9-11 Fatal error indicating a serious problem with the system. Consult your system manufacturer. Before declaring the motherboard beyond all hope, eliminate the possibility of interference by a malfunctioning add-in card. Remove all expansion cards except the video adapter.
• If beep codes are generated when all other expansion cards are absent, consult your system manufacturer’s technical support.
• If beep codes are not generated when all other expansion cards are absent, one of the add-in cards is causing the malfunction. Insert the cards back into the system one at a time until the problem happens again. This will reveal the malfunctioning card.
8 If the system video adapter is an add-in card, replace or reseat the video adapter. If the video adapter is an integrated part of the system board, the board may be faulty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens mijn zoektocht naar de naam van een logo op http://faq.tweakers.net/cme/iclogos/ viel mij op dat een aantal icons links uitgelijnd zijn ipv in het midden.
Het betreft de volgende:
- Daewoo Electronics Semiconductor,
- iC-Haus,
- KOTA Microcircuits en
- Xemics.

Dit stukje in de code lijkt me de boosdoener:
<TD><A name="letter">
ipv
<td class="logo">
Al staat bij Xemics alleen nog maar <TD>

Mooie site alleen dit staat een beetje slordig. ;)

offtopic:
Ik ben het logo dat ik eigenlijk zocht niet tegengekomen in de lijst.
Het ziet er als volgt uit: /||SC
Na lang, heel lang zoeken met google ben ik er nog steeds niet achter welk merk het is.
Of ik kan niet zoeken of het is idd niet te vinden. Als iemand hem zou herkennen zou het wel fijn zijn :P
Het is niet van groot belang dat ik weet wat het is, maar ik kan er niet tegen als ik iets niet weet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fixed (is trouwens eigenlijk een CME subfaqje wat in PMG gelinkt staat) :)

Die SC zal als afkorting wel voor SemiConductor staan, wat jij beschrijft als '/||' zou dan best Aura Vision kunnen zijn. Check ook de nummers op de chips (eventuele prefixes: http://faq.tweakers.net/cme/ic-prefixes.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)

Ik kwam trouwens nog 2 kleine foutjes tegen: PMG Faq: Technische Documenten linkte naar [rml][ OM] FAQ niet gelezen[/rml] (een SM topic) ipv als sublink naar PMG FAQ: Technische Documenten)

En onder PMG FAQ: Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?, broken link: http://www.aopen.com/tech/report/ - moet zijn: http://english.aopen.com.tw/tech/report/

Zijn bij deze ook fixed :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 05:27
Ik wou even kwijt dat ik de RAM FAQ zeer interessant en zeer uitgebreid vond. Echt super. Ga zo door BalusC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Abbadon heeft de RAM FAQ voor het grootste deel geschreven. Alle eer aan hem ;) Alleen het stukje over de Invloed van DC geheugen heb ik geschreven en de plaatjes onder DIMM keys heb ik gemaakt. Verder heb ik ook de layout verzorgd. Abba is niet zo sterk in HTML namelijk 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 11-08-2004 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Laatst online: 08-05 07:44
Niks mis met de faq hoor :)

Go balusC ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-09 12:49
BalusC schreef op 11 augustus 2004 @ 16:35:
Abba is niet zo sterk in HTML namelijk 8)7
En dan druk je het nog voorzichtig uit :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 02:03:
Fixed (is trouwens eigenlijk een CME subfaqje wat in PMG gelinkt staat) :)

Die SC zal als afkorting wel voor SemiConductor staan, wat jij beschrijft als '/||' zou dan best Aura Vision kunnen zijn. Check ook de nummers op de chips (eventuele prefixes: http://faq.tweakers.net/cme/ic-prefixes.html)
Danke voor de fix, nu kan ik weer rustig slapen. :z Ik kwam de site tegen via de PMG Faq dus dan post ik het ook maar hier.

De chips die op de reep zitten zijn van mT (Micron Technology) dat kon ik dan weer wel vinden....
Ik ging er vanuit dat die "/||" een M was. De laatste 2 rechtopstaande strepen staan namelijk echt recht omhoog en het lijkt totaal niet op het logo van Aura Vision
Hier is een foto (want dat zegt immers een stuk meer)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nijenstein/msc.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nijenstein/msc2.jpg
Ook bij het zoeken op alleen het eerste teken vond ik geen gelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.msc.de/imperia/md/images/firmenverb/england/7.gif
http://www.msc.de/ / http://www.msc-ge.com
\o/

*added @ http://faq.tweakers.net/cme/iclogos/#M *

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2004 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow, ok. Dank je wel :>

Ben denk te vroeg gestopt met zoeken omdat ik al beetje moe was (en moe van het zoeken) sorry voor de overlast :O :z ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Laatst online: 21-09 12:41

RammY

Dát!

zou dit
[rml]Pearl in "[ BIOS] ASUS Bootlock na misflash"[/rml]
bij in de FAQ kunnen.. het heeft mij onwijs geholpen toen ik hm mis had geflasht :/
zou handig zijn hoorz

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dit staat er al in :? Of bedoel je iets specifieks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

Jah bedoelde dat je om de bootblock heen kunt komen. door zoon vage disk te bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dit staat er dus allang in: Hoe recover ik een mislukte BIOS flash?
Volgens de updatelijst onderaan de FAQ staat het er sinds 28 augustus 2003 in B)

De search geeft ook megaveel resultaten op "bootblock": [search=bootblock] :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 15-08-2004 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

volgensmij kijk je dan wel een klein beetje verkeerd :) ik zie hiet niet staan iig
Dat kun je op verschillende manieren doen. Indien de PC nog floppyactiviteit vertoont na de reboot, dan kun je de BIOS herstellen met een speciale opstartflop:

AWARD BIOS

Maak een opstartflop. Tip: DRDOS Flash op www.bootdisk.com.
Kopieer AWDFLASH.EXE en BIOSFILE.BIN naar de diskette.
Maak een AUTOEXEC.BAT aan met enkel de volgende regel:
AWDFLASH.EXE BIOSFILE.BIN /PY /SN /R /CC /CD /CP
Duw de flop in de gleuf en booten maar!
Ok.. dat was als je niks meer kijrgt... je ziet niks.. alles op gevoel d8 ik zow
AMI BIOS

Download de BIOS file en hernoem hem naar AMIBOOT.ROM
Zet dit bestand op een maagdelijk lege flop.
Duw de flop in de gleuf en booten maar!
Bij sommige mobo's moet je ook nog ALT+F2 of CTRL+Home oid indrukken tijdens het booten, maar dat staat vast wel in de handleiding beschreven
In de beide gevallen zou de computer binnen 1 minuut na het lezen van de floppy automatisch moeten herstarten. Mocht dat helemaal niet lukken, dan zou je kunnen pogen om de BIOS op een ander moederbord te hotswappen/hotflashen. Als laatste hoop kun je de BIOS chip tegen een klein bedrag opsturen naar www.flashbios.org (die gast is een Nederlander) om hem te laten fixen
Met sneltoetsjes

Die manier die staat beschreven in het topic is dat je een ASUS BootBlock krijgt en dat je niks kan door verkeerde bios. Met deze oplossing hou je je bootblock voor de gek en krijg je een promt die je normaal niet krijgt.

Edit:
En zoeken naar bootblock leverde mij niet echt het gewenste resultaat op wat ik zocht...

[ Voor 4% gewijzigd door RammY op 15-08-2004 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Uit de txt file van die awdblock.zip file:
This program is for the AWARD boot-block BIOS to enable it to boot up DOS, if it demands for AWDFLASH.EXE. When BIOS flashing fails, usually the Boot Block BIOS is the last chance to reflash your BIOS. But some newer AWARD boot-block BIOS-Versions prompt you to insert a disk with AWDFLASH.EXE on it for emergency flashing, instead of starting the boot-sector. Note, that some older boot-blocks ARE able to boot directly from floppy so you may not need this program.
Dus: de oudere AWARD bootblock versies kunnen gewoon van een bootflop booten en vervolgens de flash commando op de autoexec uitvoeren. Maar de nieuwere AWARD bootblock versies kunnen niet van een bootflop starten, waardoor de autoexec/flash niet uitgevoerd kan worden. Vage bedoening dan .. Ik zal kijken wat ik ervan kan maken in de FAQ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

Dat zeg ik :) het was niet bekend.... en ik had er ook nog nooit van gehoord...
Het gaat ongeveer zo:

Je boot je PC.. die beept aan alle kanten :P
Krijg je de melding van:
Insert disk..
Nah op die diskette moet dus AWDFlahs.exe opstaan EN eenbios file.
vind ie die dan boot ie die auto en zou ie gaan flashen. Maar je kunt geen parameters gebruiken (wat ik wel nodig had)

Dit prog houd de bootblock voor de gek en start een soort van command.com die awdflash.exe heet. Je kunt bijna niks op de commandline invoeren dus maak je die autoexec.bat... je renamed dus gewoon awdflash als je die wilt gebruiken anders werkt het natuurlijk niet :)
ramt alles in een autoexec.bat en flahsen met die hap..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De A64 heeft namelijk net als de P4 een Quad Pumped FSB: 200MHz x 4 (QDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 6400MB/s. Precies de bandbreedte van Dual Channel PC3200 (DDR400).
RAM FAQ

Ik vermoed dat het moet zijn:
de bandbreedte is gelijk aan de bandbreedte van de HT-bus (een seriele bus en niet een parallele bus zoals in de FAQ beschreven):

800Mhz clockfrequentie x 2 (Double Data Rate) * 16 bit breed / 8 (bits/byte)
= 3,2GB/s. Er zijn echter 2 links voorzien: up- en downstream. Wat dus ervoor zorgt dat er uiteindelijk 6,4GB/s is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dat is inderdaad de bandbreedte van een enkele HT bus, maar niet specifiek die van de geheugenbus. De on-die geheugencontroller staat zogezegd "los" van de HT controller(s). De berekening in de FAQ klopt dus gewoon. Maar bij nader inzien zijn de termen "FSB" en "QDR" in deze context erg misplaatst, de A64 beschikt in principe niet over een Quad Pumped Front Side Bus. De geheugencontroller van de A64 loopt gewoon op een klok van 200MHz en maakt gebruik van DDR. De Socket754 A64 heeft slechts 1 geheugencontroller: Single Channel DDR. De So939/940 A64 heeft er twee: Dual Channel DDR.

Ik heb de FAQ op dat punt maar hier en daar aangepast. Wordt wel wat duidelijker zo. Dank :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 24-08-2004 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
beetje lastig dit terug te vinden, kan dit niet gekoppeld worden aan de faq of zo?

affijn... ik heb steeds met dezelfde ei een discussie over amd en intel. ik heb een p4 2,8 met een fsb van 800. hij een mobile 2400+. hij beweerd nu dat ik geen 800 mhz fsb heb en in jouw stukje FAQ is te lezen:
Marketinglui misbruiken dit feit om het spul met een FSB van bijvoorbeeld 200MHz DDR aan de onwetende consument te brengen met de kreet "deze heeft een FSB van 400MHz!!!". Datzelfde geldt voor het spul met een quadpumped FSB (Quad Data Rate, QDR), waarbij per opgaande én neergaande puls twéé datablokjes worden verzonden, zoals bij de Intel Pentium4. De FSB van 200MHz QDR wordt door marketinglui ineens 800MHz gemaakt.
hij zegt nu dat ik genept wordt door intel: 4 autos over 1 baan, dat KAN toch niet sneller zijn dan over 4 banen?

even later begint ie met dat amd 2400+ in theorie ongeveer even snel is als een intel 2,8. dit omdat er hier en daar geroepen wordt dat amd effektiever met data omspringt dan bij een intel gebeurd. en toch nog geeft amd de 2400+ een kloksnelheid van 2 ghz mee, ondanks dat hij sneller zou zijn dan een P4 2,8

kan in de FAQ een duidelijk verhelderend antwoord komen die dit soort discussies kan beeindigen/voorkomen? het gequoted deel vind ik namelijk niet helder genoeg. ik vind deze soort discussie echt iets hebben van hij-heeft-de-bel-horen-luiden-maar-weet-niet-waar-de-klepel-hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 12:13:
offtopic:
beetje lastig dit terug te vinden, kan dit niet gekoppeld worden aan de faq of zo?

affijn... ik heb steeds met dezelfde ei een discussie over amd en intel. ik heb een p4 2,8 met een fsb van 800. hij een mobile 2400+. hij beweerd nu dat ik geen 800 mhz fsb heb en in jouw stukje FAQ is te lezen:
[...]

hij zegt nu dat ik genept wordt door intel: 4 autos over 1 baan, dat KAN toch niet sneller zijn dan over 4 banen?

even later begint ie met dat amd 2400+ in theorie ongeveer even snel is als een intel 2,8. dit omdat er hier en daar geroepen wordt dat amd effektiever met data omspringt dan bij een intel gebeurd. en toch nog geeft amd de 2400+ een kloksnelheid van 2 ghz mee, ondanks dat hij sneller zou zijn dan een P4 2,8

kan in de FAQ een duidelijk verhelderend antwoord komen die dit soort discussies kan beeindigen/voorkomen? het gequoted deel vind ik namelijk niet helder genoeg. ik vind deze soort discussie echt iets hebben van hij-heeft-de-bel-horen-luiden-maar-weet-niet-waar-de-klepel-hangt
Volgens mij is zoiets helemaal niet de bedoeling van van een FAQ, daar zijn benchmarks voor :z

De snelheid in MHz is maar van marginaal belang voor een CPU. Als je een snellere CPU hebt, constateer je dat in hoe hij werkt, hoe snel hij voor jou relevante taken vervult. En dan kan een 2800MHz CPU met quad pumped 200MHz FSB soms beter uit de bus komen dan een 2000MHz CPU met double-pumped 133MHz (dus moet hij niet zeiken over die quad pumped bus :z), en soms slechter, afhankelijk van applicatie en optimalisate (P4 is sterk in SSE2, zwak in rauwe FPU, AXP is sterk in FPU, maar heeft geen SSE2).

Kortom, harde antwoorden zoals je wilt kun je gewoon niet in een FAQ zetten, want er zijn oneindig veel stukken programmatuur en systemen die andere uitkomsten geven.

Er is echter wel een oplossing voor dit soort discussie op een ander vlak: trek een streep op de grond, ga er allebei achter staan en kijk wie het verst kan pissen. Dan weet je het zeker en hoef je geen PC hardware als hulpmiddel te gebruiken :+

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 12:13:
offtopic:
Dit topic staat gewoon gelinkt geheel onderaan de FAQ :)
[...]

FSB is niet gelijk aan de hoeveelheid datablokjes per seconde (ook wel met MT/s weergeven) :) Het laatste is wel afhankelijk van de eerste.
Een 2400+ kun je beter vergelijken met een P4 2,4 ;) Verder verschilt het ook per applicatie/gebruiksdoel welke van de twee beter is. Zo is de P4 heer en meester in bandbreedteverslindende applicaties/games zoals audio/video bewerkingen en Quake/Unreal/OpenGL games. De Athlon XP is daarentegen de koning wat betreft FPU verslindende applicaties/games, zoals compressieprogramma's en de meeste DirectX games.
De antwoorden zijn gewoon in reviews terug te vinden. Dit valt min of meer onder het "Welke moet ik nemen?" gedeelte van de FAQ. En daar is die duidelijk zat over. Er zijn honderden zo niet duizenden reviews waarbij de Athlon XP tegenover de P4 is gezet :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 05-10-2004 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt dion_b en balusc d:)b

offtopic:
dion_b. als ik dat ga doen wie het verst kan plassen begint ie vast en zeker over dat ik ouder ben, een krachtigere blaas heb maar het minder lang kan volhouden enz enz... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zie dat ik weer een topic kick:

maar ik ben gestuit op een linkje met genoeg informatie over oudere cpu's.

http://cpu-museum.de/

• Info:
#Processor Speed:
80.00 MHz
#Bus Speed:
40.00 MHz
# L1 Cache: 24 kByte
# FPU: no
# Mfg. date:
week 42/2000
• Duidelijke Pics
• Gewoon engels :)

Kan iemand dit linkje opnemen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Leuke website, ken ik ook nog van vroeger :) Ik zou alleen niet weten waar het linkje in de FAQ te plaatsen. Heb je suggesties? Ik kan het wel onderaan de frontpage van de chipset/CPU-tabellen op mijn site opnemen :Y)

Edit: linkje is iig op mijn site opgenomen \o/

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 23-11-2004 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

\o/ :>

* Outerspace ziet het inderdaad :)
goeso :)

Waarom plaats je niet een kopje Links met belangrijke / goede links in de PMG faq :?
of word dat te overbodig ivm. jouw site ?

[ Voor 14% gewijzigd door Outerspace op 23-11-2004 16:56 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Help mijn moederbord heeft een 24/20 ATX connecter, en mijn voeding een 20/24.

Nieuwe moederborden worden uitgerust met een 24 pins ATX connector. Deze moederborden vallen onder de ATX 2.0 standaard. Oudere moederborden met een 20 pins connector vallen onder de ATX 1.x standaard.

20 pins op moederbord maar 24 pins ATX connector:
Je hebt drie mogelijkheden om dit werkend te krijgen:
• Als er fysiek geen componenten in de weg zitten (zoals bijvoorbeeld condensatoren of IDE connectoren) kun ej de 24 pins kabel gewoon in de 20 pins aansluiting duwen. Deze kabel past dan maar op 1 manier en zal aan 1 kant uitsteken.
• Je kan een converter kabel gebruiken. Zoals bijvoorbeeld deze: Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/24to20.jpg
• Als het nog niets past en je hebt geen zin om naar de winkel te gaan, kun je ook met een stanly mes het 2x2 blokje dat extra op de ATX 24 plug zit eraf snijden en het past dan ook. Zorg er wel voor dat je het dik genoeg afsnijdt zodat er geen kortsluiting kan ontstaan.

24 pins op moederbord maar 20 pins connector:
Qua fysiek passen is dit geen probleem. Maar qua stabiliteit kan niemand wat garanderen. Doordat het moederbord geen stroom krijg in 4 van de aders kan het zijn dat de computer erg instabiel gaat lopen. Dit is op te lossen door bijvoorbeeld zo’n kabel aan te schaffen. Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/20to24.jpg.

ATX 1.x pinout: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
ATX24/ EPS pinout: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

En voor de volledigheid: Verwijderd in "PC Voeding-tester/gebruik als projectvoe..."#atx-converter :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Nice d:)b (de pics krijg ik nog van jou, heb ik begrepen ;) )

Ik zal het tzt wel in de FAQ zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:55

The Third Man

The Third Jellyfish

Ter aanvulling op Atlas bij het kopje '24 pins op moederbord maar 20 pins connector': een aantal moederborden werken ook stabiel met een 20 pins connector mits de voedingcapaciteit aan een aantal voorwaarden voldoet; zie daar voor de handleiding van het moederbord.

Dit geldt overigens ook als je een convertertje gebruikt natuurlijk (om van een 20 pins connector een 24 pins te maken).

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 28-01-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Lekkere Kwal schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 13:33:
Ter aanvulling op Atlas bij het kopje '24 pins op moederbord maar 20 pins connector': een aantal moederborden werken ook stabiel met een 20 pins connector mits de voedingcapaciteit aan een aantal voorwaarden voldoet; zie daar voor de handleiding van het moederbord.

Dit geldt overigens ook als je een convertertje gebruikt natuurlijk (om van een 20 pins connector een 24 pins te maken).
Er zijn twee soorten 20>24 connectoren. Sommige rerouten de 12V, 5V en 3.3V wel andere weer niet. Dat ga ik nog ff uitzoeken :P

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:36

Thandor

SilverStreak

Hier kan ik mijn ei kwijt ;)
Algemeen
Welke processor/moederbord/geheugen moet ik nemen?
Een overzicht van alle chipsets en CPU's
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Hoe bouw ik een PC?
Hoe bouw ik een Athlon PC?
Hoe installeer ik een LGA775 CPU en heatsink? (filmpjes op Intel.com!)
Hoe installeer ik een SocketA CPU en heatsink? (filmpjes op AMD.com!)
Daar kan bij -->
Hoe installeer ik een Socket 478 CPU en heatsink? (filmpje op Intel.com!)

Daarnaast moeten bij LGA775 het woord filmpjes niet in meervoud, het is immers 1 filmpje. Wel in verschillende talen en in low/high quality maar dat telt niet ;)
En 'SocketA' moet 'Socket A' zijn toch :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

beetje miereneukerij, maar de in updatelijst van de PMG FAQ is een klein (heel klein :P) foutje gemaakt:
Laatste updates:
# 3 februari 2004 - nieuw: 20 pins en 24 pins ATX, welke moet ik gebruiken?
2005 ;)

Verder zou ik zeggen: Mooie FAQ :)

[ Voor 6% gewijzigd door SleutelMan op 03-02-2005 18:52 . Reden: typo's :P ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:D fixed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Thandor in "Geforce 2 GTS 32 mb en Windows XP: hoeve..."
Deze reactie, daar staat informatie in over het geheugen. Met name hoe het te herkennen is.
De afbeeldingen/tekeningen zijn best duidelijk.

Een stukje met :
" Welke soorten geheugen zijn er en hoe herken ik ze :? "
is misschien wel een goed idee. Mensen kunnen zo makkelijker zien wat voor soort geheugen er zoal is en wat ze in handen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Thandor op 30-03-2005 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
PMG FAQ » RAM FAQ » Welke soorten geheugen bestaan er allemaal? :)

Maar plaatjes zijn idd handig. Ik zal er tzt nog naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Plaatjes toegevoegd waar mogelijk :)

Ik heb gelijk ook DDR2-SDRAM aan het lijstje toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien is het handig om wat informatie uit dit topic toe te voegen aan de FAQ, aangezien meerdere mensen problemen lijken te hebben met Athlon 64 CPU's en XP SP2. Misschien is dit meer wat voor WOS, maar dat kunnen jullie zelf wel bepalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:46
Als echte newbie ook maar eens de FAQ doorgelezen... :)

Wellicht kleine aanvulling handig:
Atlas schreef op vrijdag 28 januari 2005 @ 13:23:
24 pins op moederbord maar 20 pins connector:
Qua fysiek passen is dit geen probleem. Maar qua stabiliteit kan niemand wat garanderen. Doordat het moederbord geen stroom krijg in 4 van de aders kan het zijn dat de computer erg instabiel gaat lopen. Dit is op te lossen door bijvoorbeeld zo’n kabel aan te schaffen. [afbeelding].

ATX 1.x pinout: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]
ATX24/ EPS pinout: [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml]

En voor de volledigheid: Verwijderd in "PC Voeding-tester/gebruik als projectvoe..."#atx-converter :)
Lijkt mij handig als bij het ATX -> EPS verhaal ook wordt vermeld dat dit kan leiden tot (grote) instabiliteit. Heb zoiets bijna nog nooit goed zien werken in een zwaar belast systeem (meerdere HDD's, PCI-X kaarten e.d...
ATX2.0 voedingen kunnen het veel beter aan (en de nieuwere versies hebben vaak ook al de verloopjes meegeleverd ;))

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Sja, dit lijkt me toch wel duidelijk genoeg uitgelegd in de FAQ? :)
20 pins ATX stekker op een 24 pins aansluiting: fysiek gezien past dit uitstekend. Maar qua stabiliteit kun je erop achteruit gaan. De 24 pins aansluiting zit niet voor de sier op het moederbord, de extra voltage lijnen zijn weldegelijk broodnodig, al is het maar in bepaalde stress situaties. Wanneer je instabiliteit verneemt, dan heb je reden om de voeding te verdenken. Je kunt ook gewoon een 20 pins naar 24 pins converter kabel gebruiken. Maar hierbij moet je nog steeds rekening houden met de stabiliteit, zeker wanneer de capaciteit van je voeding niet is berekend op de extra voltage lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:46
Bedoelde ook meer de 4pins ATX -> 8pins ATX 12V aansluiting :-X
Dit is de lijn naar de procs: lijkt mij bij een dual systeem juist onverstandig om de twee CPU's vanaf 1 rail te voeden...

Tis ook geen kwestie van leven of dood :)

Love Hardware!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Dat staat een stukje verderop in de FAQ dan de door mij geciteerde stukje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Laatst online: 21:41

PeaceNlove

Deugleuter

www.chaintech.dk is dood, www.chaintech.com.tw doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Er is nog een link die niet werkt.
www.dfi.com.tw => http://www.dfiusa.com/

Daarnaast wil ik BalusC, Abbadon en dion_b bedanken voor de faq :) d:)b
Ik heb er veel handige info uit kunnen halen, en ik vind deze faq het er mooist uitzien.

en misschien een paar links naar de Tweakers.net Pricewatch zou helemaal niet verkeerd zijn.

Waar kan ik .... halen :?
Dus als je iets wil gaan kopen, ga dan naar:
Moederbord
Processor
Geheugen

[ Voor 35% gewijzigd door Outerspace op 09-06-2005 22:09 . Reden: dion_b vergeten :X :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
fixed :)
Doet hier wel, traag dat wel, maar het werkt :)
Daarnaast wil ik BalusC, Abbadon en dion_b bedanken voor de faq :) d:)b
Ik heb er veel handige info uit kunnen halen, en ik vind deze faq het er mooist uitzien.
O+
en misschien een paar links naar de Tweakers.net Pricewatch zou helemaal niet verkeerd zijn.

Waar kan ik .... halen :?
Dus als je iets wil gaan kopen, ga dan naar:
Moederbord
Processor
Geheugen

Sja, hoe laag wil je de lat hangen? ;) En dat is ook niet echt een veelgesteld vraag hierzo in PMG :+ Linkjes naar de PW staan reeds in de Welkomst-gedeelte en het Welke moet ik nemen? gedeelten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wel even reageren op de FAQ omdat ik het er niet helemaal mee eens ben.
Ik gebruik 1536 MB aan RAM (2x512MB DC en 2x256MB DC) en ik moet zeggen dat ik er echt baad bij heb. Omdat spellen nu echt voluit kunnen en de systeemcache nog eniszins groot kan blijven blijft het systeem uitermate responsief. Wat ik ook heb gedaan. De meeste software heeft er geen moeite mee als het virtuele gheugen is uitgeschakeld. Hier werkt dat prima. Mocht het ooit nodig zijn dan zet ik het virtuele geheugen op een bare minimum.
Waarom zou je eerst data lezen van de vaste schijf om ze daarna weer out te pagen 8)7 ??? Dan kun je beter met node adressing werken. Is veel vlugger.
Software dat per sé virtueel geheugen nodig heeft is in mijn ogen zeer slecht geschreven. Ik werk al tijden zonder virtueel geheugen en het bevalt me uitermate goed. Er is gewoon niets om out te pagen bij mij en er is genoeg geheugen voor alle spellen die komend jaar uitkomen. 1024 MB is dan weer net te krap. Je gaat het merken als je een zwaar spel afsluit en dan IE of Firefox opent. Dat gaat ineens langzamer ipv flitsend. Hier gaan de de inefficiënte werking van pagefile opnoemen }) . De Neonova server op ons werk draaid al jaren zonder swappartitie (is Linux). Gewoon genoeg RAM erin stoppen. Kost tegenwoordig geen drol. Voor 90 euro heb je al een gig erbij en voor de helft kun je upgraden met 2x256.

Ik blijf ondanks de FAQ stellig bij mijn woorden: Liever veel te veel dan nét te weinig geheugen. Zeker met de huidige prijzen. Daar kun je meer aan hebben dan een nieuwe videokaart of CPU.

Conclusie: Ik vindt 1536 MB of 2048 MB geen domme zet. 1024 MB is niet stoer meer!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Citeer eens het gedeelte uit de FAQ waarop je met bovenstaand heb gereageerd :) Ik heb het idee dat ergens is geschreven dat 1GB zat is en dat kan natuurlijk 3 jaar geleden geschreven zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simpel gesteld: hou je geheugengebruik in de gaten. Wanneer jouw PC regelmatig 90% of meer van het totale fysieke geheugen verbruikt, dan is uitbreiding logischerwijs zinvol

Wat ik geleerd heb: Maak van die 90% maar 75% :+
De FAQ ziet er redelijk recent uit. Geen 3 jaar iig ;)

We vergeten de systeemcache en haar belang voor een smooth opererende Windows. Een spelletje propt geen 1536 MB vol, klopt, maar de systeemcache moeten we ook haar ruimte geven als we het systeem lekker responsief willen houden (je ontziet dan ook nog eens je "trage" harddisk).
Ik ondervind ten lijven wat het verschil is tussen 1024 en 1536 MB. Dat verschil is eerlijk gezegt behoorlijk groot. Als ik een zwaar spel afsluit zie ik vaak als piek staan 950 MB. 1024 MB zou dus haast genoeg moeten zijn volgens de FAQ (conclusie?). Echter geeft het verbruik metertje niet de waarde aan van protected en kernelgeheugen. Nu moeten de systeemcache en de kernel zich gaan outpagen naar disk. Met 74 Mb over redden Windows én de cache het niet (1024-950-ProtMem-KRN). Dan krijgen we dus te maken met het vieze woord swappen. En dat gaat traag ja. Geheugen schrijft met gigabytes per seconde en een moderne vaste schijf maar met 30 MB/sec seq. Reken uit het verschil.

Het totale fysieke geheugen boeid me niet zo. Ook 1536 MB staat zo vol met cachedata. Je kunt het maar op voorraad hebben in het snelle RAM.

Voor de prijzen van nu hoef je het niet meer te laten. Ik werk al tijden zonder virtueel geheugen en dat bevalt me uitermate goed. Als het ooit nodig mocht zijn maak ik wel een piepkleine pagefile aan (voor photoshop bijv. die mekkert als het geen virtueel gheugen ziet 8)7 :( )

Dat was mijn serieuse visie. No offense anyway!

Hier al een plaatje van een bewerking in Access met een database van iemand (623 MB) wat niet abnormaal groot is. Hier is mijn interne geheugen maar net toerijkend. 20 seconden na de snapshot kwam de beruchte melding (low of virtual memory). Gelukkig hoef ik zo'n bewerking maar zelden uit te voeren en ben ik dik tevreden met 1536 MB. Je ziet dat de cache al aardig gekrompen is om geheugen vrij te maken. Zo flexibel kan het zonder pagefile :Y)

Opmerking. In werkelijkheid moet je kijken naar de commit charge (K) column! Reken maar eens door met je eigen taskmanager en ontdek hoe snel je een geheugentekort kunt hebben.

Bedriegelijk dus :X

Afbeeldingslocatie: http://img135.echo.cx/img135/4453/veel2sm.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik moet een ei kwijt ;)

Hoe bouw ik een Athlon PC?

Er staat nergens vermeld dat een 80MM Exhaust casefan verplicht is volgens de eisen van AMD.
Use an auxiliary exhaust rear chassis fan. The suggested size is 80 millimeters or larger. The fan intake should be near the location of the processor
Link naar de bron : AMD Thermal, Mechanical, and Chassis Cooling Design Guide

Misschien is het verstandig om de link naar : AMD Athlon(tm) System Cooling Guidelines te vermelden.
Hierin staan een aantal eisen op een rij :)

Wat ook nog kan is linken naar AMD Athlon(tm) XP Processor Tech Docs. Hier staan alle PDF'jes met informatie vermeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Misschien nog handiger om er een Athlon64 systeem van te maken? Ik moet er binnenkort eentje in elkaar stoppen, anders zorg ik wel voor de nodige foto's + tekst enzo?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hacku schreef op zondag 03 juli 2005 @ 15:28:
Misschien nog handiger om er een Athlon64 systeem van te maken? Ik moet er binnenkort eentje in elkaar stoppen, anders zorg ik wel voor de nodige foto's + tekst enzo?
Misschien is het dan beter om de 'Hoe bouw ik een PC' te hernoemen naar 'Hoe bouw ik een oude PC' ;). Volgens mij zitten daar ook nog wat foutjes in (afbeelding DDR/SDR sloten volgens mij)

De AMD Athlon 64 is een goede kandidaat voor de nieuwe 'Hoe bouw ik een PC' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

IMHO is het 'hoe bouw ik een PC' zeer algemeen bedoeld. Als je AMD en Intel samen neemt wisselen elke paar maanden de sockets, ISA wordt PCI wordt PCIe, maar verder is er qua concept werkelijk niets veranderd sinds de tijden van de latere 486 PCs. Men neme een CPU + koeler, een videokaart en een HDD en sluite die aan op moederbord. Je kunt nooit iedere mogelijke afwijking van een bepaald onderdeel opvangen en als je goed een AXP systeem (zoals nu in howto staat) kunt bouwen, kun je ook een goed A64/So775/wat dan ook voor systeem in elkaar zetten.

Dat de FAQ aan herziening toe is, zeker, maar specifiek dat onderdeel nog het minste :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/dia15.jpg

Deze foto is bv. fout ;). Overigens is het niet mis om een verse 'guide' te hebben. Waaronder het aansluiten van front-audio/usb/firewire etc. besproken wordt.

In dit topic : Mobo A8V-E Deluxe Probleem heeft iemand een probleem met het geluid. De kans dat de front-audio verkeerd is aangesloten is niet klein.

De huidige FAQ hoeft overigens ook niet weggegooid te worden ;) Een nieuwe kan er zo naast :)

En om niet teveel af te dwalen van de reactie waarmee ik dit topic omhoog heb geschopt :
[rml]Thandor in "[ Feedback] PMG FAQ"[/rml]
Ik hoop dat daar nog wat mee gedaan wordt. Veel PC's worden onnodig warmer door het ontbreken van een casefan. Na verloop van tijd kan dit problemen opleveren en krijgt AMD weeral de schuld onstabiel te zijn.... simpelweg omdat het systeem niet volgens eisen is opgebouwd. (Wat dus niet AMD's schuld is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Foto is idd ranzig fout om meerdere redenen :X
Overigens is het niet mis om een verse 'guide' te hebben. Waaronder het aansluiten van front-audio/usb/firewire etc. besproken wordt.

In dit topic : Mobo A8V-E Deluxe Probleem heeft iemand een probleem met het geluid. De kans dat de front-audio verkeerd is aangesloten is niet klein.
Wat valt er in vredesnaam in het algemeen te zeggen over front audio. Er zijn geen twee borden met dezelfde pinout en geen twee kasten met dezelfde kabels. Enige wat je erover kunt zeggen is dat je moet letten op de benamingen van individuele pinnen en kabels (zie handleidingen dus) en je gezonde verstand moet gebruiken als naamgeving niet exact overeen komt.
De huidige FAQ hoeft overigens ook niet weggegooid te worden ;) Een nieuwe kan er zo naast :)
Dat sowieso. Hij is zeker aan een opfrisbeurt toe (zie die foto :X )
En om niet teveel af te dwalen van de reactie waarmee ik dit topic omhoog heb geschopt :
[rml]Thandor in "[ Feedback] PMG FAQ"[/rml]
Ik hoop dat daar nog wat mee gedaan wordt. Veel PC's worden onnodig warmer door het ontbreken van een casefan. Na verloop van tijd kan dit problemen opleveren en krijgt AMD weeral de schuld onstabiel te zijn.... simpelweg omdat het systeem niet volgens eisen is opgebouwd. (Wat dus niet AMD's schuld is)
Niet alleen AMD systemen. Net zoals ieder jaar regent het weer 'PC is ineens instabiel' klachten zodra het weer boven de 25C gaat. En er is altijd een kleine, domme, maar luidruchtige minderheid daarbij die zonodig weer moet gaan zitten spuien met oplichting en dergelijke ranzigheid aan het adres van iedere schakel in de keten (CPU, mobo, kast , leverancier, buurman die toevallig even advies gaf etc.) behalve zichzelf :r

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op zondag 03 juli 2005 @ 17:25:
[...]

Wat valt er in vredesnaam in het algemeen te zeggen over front audio. Er zijn geen twee borden met dezelfde pinout en geen twee kasten met dezelfde kabels. Enige wat je erover kunt zeggen is dat je moet letten op de benamingen van individuele pinnen en kabels (zie handleidingen dus) en je gezonde verstand moet gebruiken als naamgeving niet exact overeen komt.
Wat vermeldt kan worden : De jumpers die vaak op de front-audio connectoren ziten. Als die niet zijn geplaatst krijg je praktisch geen geluid uit de 'rear-audio' connectoren. Er valt vast wel iets algemeen over 'front-audio' te verzinnen ;).

USB en Firewire idem dito. Veel beginners sluiten de 'front USB' rustig aan op USB1 terwijl ze USB0 open laten :X
Niet alleen AMD systemen. Net zoals ieder jaar regent het weer 'PC is ineens instabiel' klachten zodra het weer boven de 25C gaat. En er is altijd een kleine, domme, maar luidruchtige minderheid daarbij die zonodig weer moet gaan zitten spuien met oplichting en dergelijke ranzigheid aan het adres van iedere schakel in de keten (CPU, mobo, kast , leverancier, buurman die toevallig even advies gaf etc.) behalve zichzelf :r
Wat je ook wel eens ziet is dat bv. :
Een ATi Radeon stuk is gegaan omdat bv. het geheugen gaar is. Als het daadwerkelijk aan het geheugen ligt en niet aan de gebruiker of andere onderdelen van de PC dan is de fabrikant van het geheugen min of meer "de schuldige".

Toch geeft vrijwel iedereen ATi de schuld. Zover ik weet maakt ATi geen geheugen dus kan ATi ook niet fout zitten 8)7

Anyways, alles kan stuk gaan :z
offtopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

dion_b schreef op zondag 03 juli 2005 @ 17:25:
[...]

Foto is idd ranzig fout om meerdere redenen :X
Hmmm, ik zie niet zoveel ranzige fouten, behalve dat om het goed te doen er "SDR-SDRAM DIMM" zou moeten staan, en dat zulke mobo's toch niet meer voorkomen en het dus een wazig voorbeeld is?
[...]

Valt wel mee hoor, Intel heeft een standaard voor de frontaudio connector verzonnen. Iig een Antec Sonata heeft zo'n plug, evenals de meeste moederborden (alle die ik tot nu toe heb gezien). Geen gepruts met losse kabeltjes dus :). En zoals hierboven iemand al zei, als je die connector niet aansluit moet je 2 jumpers erover zetten, en als je hem wél aansluit werken de audioconnectors achterop je moederbord ook niet altijd meer. Toch handig om te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

W3ird_N3rd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 10:01:
[...]

Hmmm, ik zie niet zoveel ranzige fouten, behalve dat om het goed te doen er "SDR-SDRAM DIMM" zou moeten staan, en dat zulke mobo's toch niet meer voorkomen en het dus een wazig voorbeeld is?
En jammer dat ze de beide typen dimms omgewisseld hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een gefixde plaatje (wat een beetje fotosoep al niet kan doen...)

Afbeeldingslocatie: http://server3.uploadit.org/files/uploadthat-miereneuk.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 10:21:
een gefixde plaatje (wat een beetje fotosoep al niet kan doen...)

[afbeelding]
Nu nog de twee type dimms omwisselen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Atlas schreef op maandag 04 juli 2005 @ 10:23:
Nu nog de twee type dimms omwisselen :+
ships... het is inmiddels gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

W3ird_N3rd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 10:01:
[...]

[...]

Valt wel mee hoor, Intel heeft een standaard voor de frontaudio connector verzonnen. Iig een Antec Sonata heeft zo'n plug, evenals de meeste moederborden (alle die ik tot nu toe heb gezien). Geen gepruts met losse kabeltjes dus :). En zoals hierboven iemand al zei, als je die connector niet aansluit moet je 2 jumpers erover zetten, en als je hem wél aansluit werken de audioconnectors achterop je moederbord ook niet altijd meer. Toch handig om te weten :)
Helaas zijn er nog wel kasten die losse pinnetjes hebben. Die wil je als beginner echt niet tegenkomen op bv. een Intel Desktop Board 8)7

Je hebt dan een aantal draadje waar wel op aangegeven staat waarvoor 'ie dient, echter staat in de handleiding van het Intel Desktop Board alles uitgelegd met andere namen :X

Bij een MSI mobo met een SiS 661FX chipset (ben het typenummer ff kwijt) is het een stuk duidelijker, simpelweg omdat de handleiding beter was.
Evercase Slim Case heeft bv. losse draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Wat betreft die "Hoe bouw ik een PC?" topics, daar ben ik nooit echt een voorstander van geweest, echter wegens historische waarde zijn ze toch in de huidige FAQ gelinkt. In principe volstaan de huidige handleidingen van de behuizing, het moederbord en de boxed CPU al meer dan ruimschoots.

Wat betreft temperatuurissues, hierover staat wel het e.e.a. verspreid over de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, PMG FAQ - Hoe warm mag mijn CPU worden? en uiteraard de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling :)

Tot slot de posts van Exuimtum (geheugen enzo), daar mag Abbadon de RAM-man eens naar kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Atlas schreef op maandag 04 juli 2005 @ 10:06:
[...]

En jammer dat ze de beide typen dimms omgewisseld hebben ;)
Hmm, ik vroeg me ook even af of dat het geval was, maar dat leek me té knullig :X. Het optische verschil tussen beide sloten is dusdanig klein dat ik bij zo'n combo board toch in de handleiding zou kijken, of proberen waar het geheugen goed inpast. Waarmee ik dus ook het nut van het plaatje betwijfel.

[ Voor 6% gewijzigd door Mentalist op 04-07-2005 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

BalusC schreef op maandag 04 juli 2005 @ 13:35:
Wat betreft die "Hoe bouw ik een PC?" topics, daar ben ik nooit echt een voorstander van geweest, echter wegens historische waarde zijn ze toch in de huidige FAQ gelinkt. In principe volstaan de huidige handleidingen van de behuizing, het moederbord en de boxed CPU al meer dan ruimschoots.

Wat betreft temperatuurissues, hierover staat wel het e.e.a. verspreid over de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, PMG FAQ - Hoe warm mag mijn CPU worden? en uiteraard de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling :)

Tot slot de posts van Exuimtum (geheugen enzo), daar mag Abbadon de RAM-man eens naar kijken ;)
Er staat veel over temperaturen (e.d.) in de FAQ. Maar specifiek bij de 'Hoe bouw ik een AMD Athlon PC' FAQ staat niet aangegeven dat er een 80MM fan noodzakelijk is.

Als die FAQ aangevuld moet worden dan is het vermelden van hetgene wat hier ([rml]Thandor in "[ Feedback] PMG FAQ"[/rml]) instaat ook van belang. Ook de link naar de System Cooling Guidelines :)

Het zijn kleine details, maar dat wil niet zeggen dat het overbodig is ;) (IMHO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

W3ird_N3rd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:20:
[...]

Hmm, ik vroeg me ook even af of dat het geval was, maar dat leek me té knullig :X. Het optische verschil tussen beide sloten is dusdanig klein dat ik bij zo'n combo board toch in de handleiding zou kijken, of proberen waar het geheugen goed inpast. Waarmee ik dus ook het nut van het plaatje betwijfel.
Omg je gaat niet menen dat je niet het verschil tussen 2 'heuveltjes' en 1 'heuveltje' kan zien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Atlas schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:46:
[...]

Omg je gaat niet menen dat je niet het verschil tussen 2 'heuveltjes' en 1 'heuveltje' kan zien? :P
Hmm, dat dacht ik ook al ;)
of proberen waar het geheugen goed inpast
DDR-SDRAM past ook in SDR sloten. Andersom ook.
Je zal nl. niet de eerste zijn die zoiets voorelkaar krijgt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over het "omkeren" en het "niet kunnen zien" gesproken, zie jij ook dat je avatar omgekeerd staat? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

[...]

Ohja.. Te lang geen geheugensloten bestudeerd.

En welke fotosoepkluns heeft dan die tekstvelden precies over de heuveltjes geplakt? |:(
Thandor schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:48:
[...]

DDR-SDRAM past ook in SDR sloten. Andersom ook.
Je zal nl. niet de eerste zijn die zoiets voorelkaar krijgt 8)7
Niet zonder heftig wrikken afaik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:49:
[...]

over het "omkeren" en het "niet kunnen zien" gesproken, zie jij ook dat je avatar omgekeerd staat? :+
Ja maar dat komt doordat mijn hardeschijven ondersteboven gemonteerd zijn ;)

/Einde slowchat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:58:
[...]
En welke fotosoepkluns heeft dan die tekstvelden precies over de heuveltjes geplakt? |:(
Ecteinascidin volgens mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2005 @ 16:07:
Simpel gesteld: hou je geheugengebruik in de gaten. Wanneer jouw PC regelmatig 90% of meer van het totale fysieke geheugen verbruikt, dan is uitbreiding logischerwijs zinvol

Wat ik geleerd heb: Maak van die 90% maar 75% :+
De FAQ ziet er redelijk recent uit. Geen 3 jaar iig ;)

We vergeten de systeemcache en haar belang voor een smooth opererende Windows....
Ik denk dat jij beter moet lezen wat er allemaal in de FAQ staat, zie hieronder (en dan staat er nóg een stuk over het cache).
Systeemcache: een ander aspect waar je rekening mee kunt houden is het Systeemcache. Dit cache is een portie van je Fysieke geheugen dat gebruikt wordt om veel gebruikte geheugenpagina's in op te slaan op het moment dat deze niet gebruikt worden. Denk aan een bestand dat je vaak opent en sluit; de geheugenpagina's hoeven bij een volgende benadering namelijk niet allemaal van disk te worden gehaald want ze staan al in het veel snellere Fysieke geheugen. Tevens wordt het cache gebruikt voor deffered writebacks en anticiperende prefetches (het leest een aantal datablokken in die om het initieel van disk gevraagde datablok liggen). Dit kan de snelheid van je systeem merkbaar ten goede komen.
Daar staat in dus precies daar waar jij overheen gelezen hebt, alleen in iets minder 'enthousiaste' bewoording zal ik maar zeggen.

Daarenboven staat er dat wanneer je er nog meer over wilt weten je de perfmon (Systeemmonitor -> Prestaties) moet checken waar allemaal leuke tellertjes kunt selecteren om zo nog beter te zien wat er allemaal gebeurt op geheugengebied.

Persoonijk ben ik dol op veel geheugen (4GB in m'n bak, go figure) en een lekker volle systeemcache (is nu b.v. 1.6GB groot) maar ik vertik het om teveel mijn persoonlijke stempel op zo'n FAQ te drukken, temeer het voor lang niet eenieder hetzelfde merkbare effect zal sorteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
BalusC schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:01:
[...]
Ecteinascidin volgens mij :P
Yup, is zijn 'Hoe bouw je een ..'-FAQ, nog uit de tijd dat hij PMG mod was (kun je nagaan hoe oud deze FAQ alweer is :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Abbadon schreef op maandag 04 juli 2005 @ 23:11:
[...]

Yup, is zijn 'Hoe bouw je een ..'-FAQ, nog uit de tijd dat hij PMG mod was (kun je nagaan hoe oud deze FAQ alweer is :P )
Geplaatst op dinsdag 05 februari 2002 15:19 ;)

Er staat ook 'Athlon PC' terwijl het om een "AMD Athlon XP - PC" gaat O-)

Er staat trouwens niet vermeld in de 'Hoe bouw ik een PC' FAQ dat je een ESD (Anti Static Wrist Band) kunt gebruiken. Dat is natuurlijk een veilige oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb 2 suggesties:

1) Dit topic ook vermelden in PMG Beleid;
2) Een hangen-en-opstartproblementopic. Het loopt IMO de spuitgaten uit, verreweg de meeste topics gaan over dit soort problemen. Is het niet handiger om dat gewoon te groeperen in 1 topic? Het word zo nl wel enorm overzichtelijk in mijn beleving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Imho wordt het dan juist niet overzichtelijk, als iedereen zn problemen daarin dumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 16:10:
Heb 2 suggesties:

1) Dit topic ook vermelden in PMG Beleid;
2) Een hangen-en-opstartproblementopic. Het loopt IMO de spuitgaten uit, verreweg de meeste topics gaan over dit soort problemen. Is het niet handiger om dat gewoon te groeperen in 1 topic? Het word zo nl wel enorm overzichtelijk in mijn beleving...
@ punt 2.

Ik denk omdat het een te grote warboel gaat worden met die problemen.
Volgens mij verloopt alles nu netjes op rolletjes :)

Daarnaast nog steeds d:)b thumbs up :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk vind ik eigenlijk hang- en opstartproblemen niet PMG in het algemeen. Het gaat vaak niet over PMG's specifiek, maar komen er nogal eens wat andere onderdelen bij kijken. Nu is deze discussie ongetwijfeld al 1337 keer gevoerd, maar het zou in CSL of OH beter passen lijkt me...

... maar goed, als het een slecht idee is, hou ik mijn mond wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

PMG -> Basisgedeelte van de computer.
Dus je kijkt eerst in PMG, en post het daar.
Zou het probleem dus uiteindelijk niet aan het 'pmg' liggen, maar ergens anders aan dan word het topic vanzelf wel verplaatst :)

En OH is niet voor de 'standaard' basisgevallen, daar passen printers/scanner problemen in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
1) Dit topic staat al onderaan de PMG FAQ vermeld :)
2) 1 topic voor alle problemen? Half PMG in 1 topic plempen? No thanks, please :X ;)
3) De troubleshooter staat ook in de FAQ van OH genoemd :) [rml]FAQ Overige Hardware [ OH] (update 08-03-03)[/rml] En niet in CSL, omdat dat subforum zich niet richt op hardware-troubleshooting, maar op samenstelling en aanschaf van hardware. Zie ook CSL FAQ #welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BalusC schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:06:
1) Dit topic staat al onderaan de PMG FAQ vermeld :)
2) 1 topic voor alle problemen? Half PMG in 1 topic plempen? No thanks, please :X ;)
3) De troubleshooter staat ook in de FAQ van OH genoemd :) [rml]FAQ Overige Hardware [ OH] (update 08-03-03)[/rml] En niet in CSL, omdat dat subforum zich niet richt op hardware-troubleshooting, maar op samenstelling en aanschaf van hardware. Zie ook CSL FAQ #welkom
1) Had het over Beleid, niet over FAQ ;)
2) Dat heb ik nu ook wel door 8)7
3) Mooi, dan is dat weer iets om me minder zorgen om te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Ik mis eigenlijk een klein stukje over RAMDAC
en over eventuele andere RAM dingen.

Meer info: http://searchmobilecomput...0,sid40_gci523855,00.html :)

Ik gok dat er vast nog wel wat informatie uit gehaald kan worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
RAMDAC is toch iets voor V&B. Ondanks het 'RAM' deel in RAMDAC heeft het niks te maken met geheugen, althans niet in de PMG context :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Klopt, het is ook een microprocessor, en niet specifiek RAM op zich :)
Ik dacht dat het wel handig zou zijn om het ergens te plaatsen.

Maar kan je nog iets 'overnemen' van die site, of niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Eens even zien, het meeste staat al wel in de FAQ. Eigenlijk is mijn insteek altijd een praktische geweest; alleen die geheugentype's benoemen die in de praktijk op moederborden werden en worden gebruikt i.p.v. er een compleet RAM verzamelwerk van te maken. Anders kom je snel op onderdelen uit die nul raakvlak hebben met PMG. Dus b.v. geen FRAM, NVRAM en SGRAM, je moet imo ergens een grens trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Abbadon schreef op Monday 05 September 2005 @ 16:26:
Eens even zien, het meeste staat al wel in de FAQ. Eigenlijk is mijn insteek altijd een praktische geweest; alleen die geheugentype's benoemen die in de praktijk op moederborden werden en worden gebruikt i.p.v. er een compleet RAM verzamelwerk van te maken. Anders kom je snel op onderdelen uit die nul raakvlak hebben met PMG. Dus b.v. geen FRAM, NVRAM en SGRAM, je moet imo ergens een grens trekken :)
Duidelijk :)
* Outerspace speurt verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Evengoed bedankt though :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace

Outerspace

Ik mis alleen een stukje over klachten/opmerkingen en bij wie kan ik dan kwijt.
Voor verbeteringen en aan- of opmerkingen over het beleid, de FAQ of andere vragen kan je altijd contact met ons opnemen:
Abbadon
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/sendmsg.gifabbadon (apedinges) tweakers (dot) net
Evt. met een icq/msn adres.

Net zoals SA

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 05-09-2005 16:39 ]

• Outerspace

Outerspace

Outerspace schreef op maandag 05 september 2005 @ 16:38:
Ik mis alleen een stukje over klachten/opmerkingen en bij wie kan ik dan kwijt.
Voor verbeteringen en aan- of opmerkingen over het beleid, de FAQ of andere vragen kan je altijd contact met ons opnemen:
Abbadon
[afbeelding]abbadon (apedinges) tweakers (dot) net
Evt. met een icq/msn adres.

Net zoals SA
kick :)
Hebben jullie hier nog over nagedacht :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

/me Thandor moet even z'n ei kwijt ;)
Interessante topics op PMG

[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 1 2 3 4 5 6 7
[Discussie] Intel Prescott, Nocona & EM64T
[Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 1 2 3
Moet het niet "in" PMG zijn i.p.v. "op" ?
Overigens zou het leuk zijn als [rml][ Discussie]Dual core Pentium 4, Xeon en Pentium M[/rml] ook aan de lijst wordt toegevoegd :)

Welke processors kan ik allemaal op mijn moederbord prikken?
Hieronder vind je handige CPU compatibiliteits tabellen terug:
• AOpen - Test Reports
--> 404 : deze lijkt mij beter ;)

• Chaintech - CPU compatibility (verouderd)
--> 404 : Ik kan atm geen nieuwe vinden, wel de gewone site :)

• Supermicro - processor FAQ
--> 404 : Ik kan zo snel geen nieuwe lijst vinden. Wel een mogelijk interessante product lijst :)

Wat voor CPU kan er maximaal op mijn So7 moederbord?
Onder het kopje "FSB" staat een typefoutje.
4: 16 snelheden (reken leker zelf uit,....
Leker ? O-)

Dat was het wel weer zo'n beetje :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 18-09-2005 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Laatst online: 21-09 13:28

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Thandor schreef op zondag 18 september 2005 @ 12:04:
/me Thandor moet even z'n ei kwijt ;)

[...]

Moet het niet "in" PMG zijn i.p.v. "op" ?
Overigens zou het leuk zijn als [rml][ Discussie]Dual core Pentium 4, Xeon en Pentium M[/rml] ook aan de lijst wordt toegevoegd :)

[...]

Dat was het wel weer zo'n beetje :Y)
Thandor probeert nogmaals een 'groot' topic te starten :P. Ow Outerspace, abbadon heeft al zijn contact in zijn sig: Wat te klagen? Je mag me er altijd via mail of ICQ op doorzagen :P :P. Niettemin geef ik toe dat het ook een handige optie zou zijn :).

Ow, en :
er bestaat nauwelijks nog slecht geheugen, dus als je normaal gebruik van het geheugen wilt maken dan zijn de verschillen in prestaties minimaal. De merken verschillen nauwelijks in stabiliteit, des te meer in overclockbaarheid, services, garanties (Crucial bijv. geeft levenlang garantie, andere merken weer 3 à 10 jaar), en nog meer van diens zij. De bekende A-merken zijn Corsair, Crucial, Dane-Elec, Kingston, Infineon, Samsung en TwinMos. Ze maken allemaal gebruik van kwaliteitschipjes (Micron, Samsung en Winbond) en ze zijn daardoor relatief ver te overclocken. Welk geheugen het beste te overclocken is kun je natuurlijk het beste in Die-Hard Overclocking & Cooling zoeken. Check o.a. het volgende topic: [OC] Het grote DDR geheugen OC-results topic (deel 67).
hier dus :P. (maar goed, zo blijf je bezig... :z )
AMD: de AMD's tot de Athlon XP zijn daarentegen eenvoudig te unlocken en soms wordt dat al 'automatisch' door het moederbord gedaan. Hoe je een AMD kunt unlocken staat uitgebreid in de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling uitgelegd. De nieuwste modellen van de Athlon XP zijn wat lastiger te unlocken, je zult hiervoor je moederbord/socket moeten modificeren. Van de K8 familie zijn alleen de CPU's die zijn voorzien van Cool'n'Quiet (vanaf revisie C0 dus) en PowerNow! (de Mobiles) naar beneden te unlocken.
De A64 FX-serie had toch een geunlockte multiplier :?

[ Voor 7% gewijzigd door SleutelMan op 18-09-2005 14:21 ]

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
@Thandor en Sleutelman: Fixed :)
@Outerspace: daar hebben we dit topic voor. Kunnen andere users evt meediscussieren over zin en onzin van de opmerkingen/aanmerkingen ;)

[ Voor 69% gewijzigd door BalusC op 18-09-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Er moeten weer wat eieren gelegd worden,

Het filmpje Hoe installeer ik een Socket478 CPU en heatsink? (filmpje op Intel.com!) bestaat niet meer.
Ik heb contact op genomen met Intel, kreeg als antwoord dat het eventueel aan mijn PC/Internet Instellingen kon liggen. Dit was niet het geval dus heb ik nogmaals contact opgenomen.

Het probleem zou naar 'technicians' gestuurd worden. Inmiddels zijn we 13 dagen verder en heb ik nog steeds geen mail, het filmpje is overigens ook nog steeds niet beschikbaar.

Het lijkt mij dan ook beter om deze link uit de FAQ te schrappen. Mocht het filmpje ooit weer terecht komen dan meld ik het wel ;)

Interessante topics in PMG
Daar moeten de nieuwere delen van het [Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 7 bijgevoegd worden. De volledige links incl. topic 10 staan hieronder O-)

<li><a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/413439" target="_blank">[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 1</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/777118" target="_blank">2</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/812503" target="_blank">3</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/852611" target="_blank">4</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/916493" target="_blank">5</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/945322" target="_blank">6</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/969480" target="_blank">7</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/990933" target="_blank">8</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1028435" target="_blank">9</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1063871" target="_blank">10</a></li>

Evenals het vorige topic zijn de links bij de [Ervaringen] Dual Xeon workstations ook niet helemaal up-to-date meer ;)

<li><a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/750377" target="_blank">[Ervaringen] Dual Xeon workstations - Deel 1</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/867708" target="_blank">2</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/942258" target="_blank">3</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/983311" target="_blank">4</a> <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1076745" target="_blank">5</a></li>

Overigens zou het fijn zijn om in de laatste reactie van deel 4 nog even de link naar deel 5 te plaatsen :Y)

[ Voor 28% gewijzigd door Thandor op 26-10-2005 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

@Thandor: link naar So478 film (en link daarheen op titelpagina) gescrapped en topiclist geupdate :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met de definitie van DDR2 volgens de FAQ:
DDR2

De tweede versie van Double Data Rate SDRAM. Het grootste verschil met DDR-SDRAM is dat er 4 bits tegelijk wordt uitgelezen, in plaats van de gebruikelijke 2 bits. Om de aanvoer van de extra bits bij te kunnen houden is de I/O buffer tweemaal sneller gemaakt. Door dit allemaal is er tweemaal zoveel bandbreedte ten opzichte van DDR-SDRAM. Er worden dus gewoon nog steeds 2 bitjes per kloktik verstuurd, echter de klok is tweemaal sneller.
"De klok is tweemaal sneller" en dit ten opzichte van DDR-SDRAM.

Echter dit klopt volgens mij niet.
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tim.dehoucke/tweak/ddr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tim.dehoucke/tweak/ddr2.jpg

De kloksnelheid in een DDR2 chip is ten opzichte van een DDR1 chip; 2x trager dan een DDR chip. De kloksnelheid van de I/O buffers en de databus komt overeen (als we DDR2 400 en DDR400 zouden nemen als voorbeeld.)

Correct me if I'm wrong :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

De afbeeldingen werken niet. Zover ik weet staat IXBT het niet toe om te hotlinken ;)
Plaats de afbeeldingen dus even op een andere hosting, Imageshack is een goede met kant-en-klare URLs voor thumbnails :o :)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste