Ja crappy voeding zijn nog steeds crappy, maar ja je gaat niet een hele FAQ schrijven over dat crappy PC onderdelen crappy zijn neem ik aan.

* Welk merk is het?Cheap-ass spul gaat vaak na een tijdje mankementen vertonen.
* Cheap-ass spul heeft vaak een "verkeerd" opgegeven vermogen: namelijk alleen het piekvermogen. Dat is het vermogen dat een voeding slechts enkele seconden kan aanhouden. Bekende voorbeelden zijn Q-tec, Sweex, TechSolo voedingen en natuurlijk het "no-name" spul.
Sowieso handig om wat meer merken te noemen.
Diens werkelijke vermogen ligt 20% à 30% (!) lager, hou hier dus rekening mee.
Dit is natuurlijk echt een totaal onzinnig uit de lucht gegrepen percentage. De ene crappy voeding kan nog geen eens de helft leveren van het opgegeven vermogen, terwijl de andere misschien wel het vermogen kan leveren maar dan zo'n hoge rimple heeft dat die als nog je hardware aan het slopen is.
* Bijvoorbeeld AOpen/Enermax/Enhance/Nexus/Vantec leveren pas goede voedingen.
De enige die echt goede voeding maakt van dit rijdje is Enermax, de rest hangt er maar net vanaf welke type je hebt.
* Levert het voldoende vermogen?Ultra-Low-range systeem (antiek spul, Pentium/PII, VIA C3, etc): 100W à 200W.
* Low-range systeem (Duron, Athlon, P3): minimaal 250W.
* Mid-range systeem (Athlon XP, P4): minimaal 300W.
* High-range systeem (Athlon64, P4 Prescott, P4EE, Core2Duo): minimaal 350W.
* Zware Dual CPU / Dual Core systeem (Xeon, Opteron, Pentium D, Athlon64 X2): minimaal 400W.
* Relatief veel harddisks en grote ventilators: reken minstens 10W per stuk.
* 2 dikke videokaarten in SLI: reken voor de zekerheid 50W extra.
Natuurlijk extreem verouderd, het klopt dan natuurlijk ook niet meer. En hoe weet je wanneer een 400 Watt voeding echt een 400 Watt voeding is? Daarnaast 12V is natuurlijk veel belangrijker.
* Start zo kaal mogelijk op (moederbord/cpu(koeler!)/één reepje geheugen/videokaart) en check of hij doorstart en/of stabiel blijft.
Wil idd wel een helpen.
* Probeer optimaal gebruik te maken van alle beschikbare molex connectoren. Bijvoorbeeld twee aparte connectoren voor een RAID0 set met twee HDD's (dus niet een enkele kabel met twee verloopjes gebruiken).
Hier zie ik het nut niet van in.
Verder is het aanbevelenswaardig om alle fans apart aan te sluiten i.v.m. fluctuaties in de stroom van de gebruikte kabel.
Stroom fluctueerd de hele tijd

Het enige wat handig is dat als je een 7V "mod" doet op dezelfde kabelboom nog wat wordt aangesloten dat meer van de 5V vraagt dan de fan, anders gaat de stroom terug de voeding in.
* Dit topic is ook nuttig: Welke voeding heb ik nodig?
Bestaat niet meer.

* Slaat het wel aan?Als de fans niet draaien of slechts eventjes aanslaan, dan is er mogelijk sprake van een overbelaste voeding of een kortsluiting ergens (zie onder Moederbord bij Conflicten).
Typisch kortsluiting, overbelasting dan moet je de voeding vrij krap kiezen aangezien de PC tijdens het opstarten bijna nooit het meeste vraagt. Beroerde voedingen hebben meestal geen SCP dus dan krijg je eerder een knal of zoiets.

* Ontkoppel de voeding van het moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad. Zie verder ook dit topic voor meer details: [EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts
Zie vaak genoeg dat de voeding wel werkt met voedingstester of op deze manier maar niet meer met een PC, maar andersom ook trouwens.
* Zijn de spanningslijnen stabiel?Vooral bij vette AMD Athlon XP systemen en systemen met een dikke videokaart is de stabiliteit van de 5V lijn erg belangrijk. Bij zware Intel P4/Xeon en Athlon64/Opteron bakken is de 12V lijn belangrijker.
Athlon XP's hebben niet veel mensen meer, dus maak er maar van 12V is het belangrijkst.
* De toelaatbare marges zijn in het algemeen als volgt (check anders specs op website van voedingfabrikant):
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)
Het is mij nog nooit gelukt om met een multimeter er achter te komen dat de voeding de PC niet stabiel kan draaien. Bij goede voedingen zakt het voltage niet meer in bij overbelasting, zijn ze ook tegen beveiligd trouwens en bij slechte voedingen zorgt hoge rimple veel vaker voor problemen of hij kan het gewoon niet aan en fikt door of doet andere gekke dingen. Maar voltage inzakkingen zijn niet echt iets wat je waarschijnlijk zal zien bij zoiets.
* Je kunt de lijnen in de BIOS checken onder tabblad "PC Health" oid.

* Stresstesten: installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de minima/maxima in MBM.

* Noot: de negatieve lijnen zijn over het algemeen minder belangrijk. Dus vooral de +5V / +12V lijnen checken.
Klopt maar met bovenstaande in het oog heb je hier weinig aan.
* NB: meten van spanningslijnen doe je bij voorkeur met een multimeter. De onboard sensoren hebben nl. vaak nogal wat afwijking naar beneden.
Sensoren zitten er vaker naast dan dat ze het goed hebben, dus hoe moet je nu weten of ze het goed hebben of niet.

* Problemen bij 'koude start'? Mogelijke oorzaken/oplossingen:Gare/ontoereikende voeding.
* Niet-geaarde voeding.
* VCore iets verhogen.
* 4pins ATX 12V stekkertje gebruiken indien vereist door moederbord
* 24pins ATX/EPS stekker gebruiken indien vereist door moederbord
* Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan is veelal het mobo gewoonweg gaar.
Zou ik indelen in helemaal niet starten of alleen bij een koude start niet, want nu loopt het door elkaar.
Bij alleen koude start is het typisch voor s775 dat het NB voltage iets omhoog moet.
En dit is nog maar het begin.

]Desondanks, als je zin hebt om een guide te schrijven met meer recente voorbeelden en nieuwe/recente problemen erin, ga je gang! Altijd welkom zoiets lijkt me.

Ik kan geen goede verhalen schrijven.... en tijd heb ik nou ook niet echt over de laatste tijd.