Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY-Wedstrijd] discussietopic

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.543 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

nee, op de freesbank die wij thuis hebben kun je alleen groeven maken enz. ik had niet goed gekeken wat je bedoelde, maareh shittyoldman bedoeld volgens mij hetz als ik.
Maar je zou eventueel ook met een bandschuurmachine aan de gang kunnen gaan, dat is nog wel te doen, als je maar niet te snel doet...
Wat je ook kan doen is hetvolgende>> je pakt een aantal stukken 9 mm mdf daarvan zaag je de zijkanten in een hoek, bv met een cirkelzaag. en dan pak je een kleinere en doe je hetz. enz.. dan fineer erover, en je ziet er niks van. :)

Ik zat trouwens net te kijken op http://www.klingtgut-lsv.de/shop/ wat net aangegeven stond. Bij monacor staan aardig wat buged luidsprekers (ook breedbanders) die op zn zachts gezecht niet erg duur zijn.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:49
Uit de url kan ik opmaken dat dat een freesbank is, maar is hier mijn beoogde effect mee te frezen?
Nee, het is precies wat exision zei: een stationaire frees.
Stel je voor: Een overmaatse bovenfrees, op de kop in een tafel, met een mooie geleider.
Grote voordeel: Je rost in 1x een afronding van 30+mm aan een plaat hout, dat hoef je met een bovenfrees niet te proberen :)

Verwijderd

Leuk initiatief :)
Dit wordt zeker een draad om te volgen.

Helaas kan ik zelf niet meedoen omdat ik nu een subwoofer wil en andere zaken de rest van m'n geld opslorpen :'(

Als het mogelijk is zou ik graag op 20 juli de resultaten willen beluisteren (misschien ook wel een idee om iemand erbij te hebben die niet meedoet ;) )

Verwijderd

Met een bandschuurmachine is het wel te doen, als in het gaat vrij snel, maar zonder goede geluiding zul je nooit een rechte bolling krijgen, helaas, want is wel een makkelijke huis-tuin-en-keuken oplossing. ;)

Dan is de oplossing van SOM beter, aangezien MDF ook vele malen harder aan de oppervlakte is (HDF?), zal het buigen best lukken, cirkelzaag wat verlagen en zagen, ik ga het zo denk ik eens ff proberen.

Zal wel moeilijk zijn om er een vloeiende kromming mee te maken, heeft iemand een foto of tekening van zo'n plank?

Lampje, mooie frees, maar ook hiermee is het toch niet te doen?

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 18:04
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 15:06:
@SOM, meen je dat? nu ik er eens over nadenk lijkt mij dit echt een super oplossing, zelfs al verkoopt de bouwmarkt dit niet dan is dit ook zelf te maken, gewoon een 22mm MDF plaat flink mishandelen met m'n tafelzaag >:)

thx iig :)
Of het is m'n geheugen wat rare dingen met me uithaalt :), maar ik meen me toch zeker te herinneren dat ik een jaar of 5 geleden in de Karwei stond met zo'n plaat in de hand (het was toen ook de perfecte oplossing voor een speaker welke ik nooit heb gebouwd). Was redelijk te buigen, maar ook redelijk prijzig. Het was niet al te dik, iets van 10mm ofzo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 15:06:
[...]

@SOM, meen je dat? nu ik er eens over nadenk lijkt mij dit echt een super oplossing, zelfs al verkoopt de bouwmarkt dit niet dan is dit ook zelf te maken, gewoon een 22mm MDF plaat flink mishandelen met m'n tafelzaag >:)

thx iig :)
Gamma verkoopt het, ik heb er al eens met belangstelling naar gekeken. Het is vrij dun 5 a 6 mm volgens mij en het ziet er erg breekbaar uit. Vandaar dat ik dacht aan het speciale buigtriplex (is geen berken hoor) hetgeen ook bij de gamma te verkrijgen is. Het ligt zefs op dezelfde stapel.

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:22
Hmz ik zit nu al een paar uur lang allerlei combinaties te simuleren maar ik vind eigenlijk dat het toch allemaal al gauw een duur geintje word. Een beetje speaker begint pas bij de 50 euro per stuk EXCL hout, kabels , filters enz. En aangezien ik geen toepasing voor de boxjes heb vind ik dan 2x 50 + vast nog een hoop veel geld . Is er echt geen goedkopere oplossing , nogmaals het gaat mij om het bouwen. Heb zelf surround set en verder heeft iedere stereo hier in huis al boxen ...

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 15:01:
Nog even voor de duidelijkheid, dit idee dus:
[afbeelding]
(om het nog een beetje ontopic te houden, jaja, boekenplank modellen :P

Dit effect is niet te krijgen door een bolling in een plank te maken, maar een iets minder sterke bolling volgens mij wel, deze zet je dan in een trapezium vormige kast en door wat gezichtsbedrog lijkt het dus alsof er "bolle" planken gebruikt zijn.

Maar er moet toch wel een zaak zijn die dit kan? Materiaal technisch is het met MDF goed mogelijk, dus waar blijven de machines?

....
Als je veel tijd hebt kun je ook iets van schijfjes opbouwen, zoals:

Afbeeldingslocatie: http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=&postid=151896
Maar dan anders.

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Ja het is alleen veel werk, gewoon horizontaal plaatjes 22 mm mdf stapelen (anders schiet het niet op) en dan uit de binnekant je "ruimte" zagen. (bestaan er niet zulke kartonnen puzzels?)

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

twit schreef op 07 May 2003 @ 15:29:
Hmz ik zit nu al een paar uur lang allerlei combinaties te simuleren maar ik vind eigenlijk dat het toch allemaal al gauw een duur geintje word. Een beetje speaker begint pas bij de 50 euro per stuk EXCL hout, kabels , filters enz. En aangezien ik geen toepasing voor de boxjes heb vind ik dan 2x 50 + vast nog een hoop veel geld . Is er echt geen goedkopere oplossing , nogmaals het gaat mij om het bouwen. Heb zelf surround set en verder heeft iedere stereo hier in huis al boxen ...
Gewoon voor de ultracheap oplossing gaan. Laat alle bollebozen maar weer buitenspelen met specs van dit of dat met veel euro's in de pocket, gaan wij verbazend uit de hoek komen met baggercheap spul dat door puristen op voorhand als vuilnis van de hand wordt gewezen :7 Speakers rond de EUR 50 per paar, here we come..

* Wekkel denkt dat de uitdaging voor hem wel duidelijk is >:)

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 07 mei 2003 @ 15:22:
[...]

Of het is m'n geheugen wat rare dingen met me uithaalt :), maar ik meen me toch zeker te herinneren dat ik een jaar of 5 geleden in de Karwei stond met zo'n plaat in de hand (het was toen ook de perfecte oplossing voor een speaker welke ik nooit heb gebouwd). Was redelijk te buigen, maar ook redelijk prijzig. Het was niet al te dik, iets van 10mm ofzo.
Nou het is dus wel dé oplossing. Na me laatste post ben ik meteen naar beneden gerend en heb daar van een stuk rest (22mm) MDF een tesplankje gemaakt. Ik moest veel zagen voordat het goed buigbaar werd maar tis wel gelukt.

Uiteindelijk, maar dit moet nog te tunen zijn ;) heb ik de zaagsnede's van 2cm (je houd dus 2 mm over, precies het laagje HDF) 1 cm uit elkaar geplaatst. Dit gaf een perfecte buigbaarheid, in ieder geval genoeg voor het Kef Q effect.

De plankjes uit de bouwmarkt staan me nu dan om 3 redenen wat minder aan, ze zijn mij wat te dun voor een luidspreker, dan moet je het minimaal dubbel uitvoeren, wat me naar punt 2 leid, het zal vast wel kostbaar zijn, en punt 3 tis wel een DIY box he, waarom kant en klaar halen als je het ook zelf kan.

Enigste nadeel, het zogenaamde 22 mm mdf is wel flink verzwakt, dus een uitgebreide matrix is nu wel noodzakelijk. Ik ben in ieder geval erg tevreden met het resultaat, misschien dat iemand hier nog wat aan heeft ivm de contest. :)

Ik zal vanavond even een picje maken van het plankje, nu is de dig.camara helaas nog onbereikbaar.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Je kan toch gewoon een 12 mm frontplaat maken, insmeren met veel kit en die buigzame plaat in die kit plakken? Dikke wand, stevig en afgerond van voren :Y)

Verwijderd

twit schreef op 07 May 2003 @ 15:29:
Ultracheap, ik zou bijna zeggen alla Wekkel, is zeker wel mogelijk, zal ff wat voor rekenen met behulp van de conrad gids, low-budget luidspreker whalhala :P

-Een Laag/Midden driver is daar al te vinden vanaf €7,95 (DYH810) , ja dit is absolute crap, maar het is een driver, wat meer serieus, kijk bij Tonsil/Raveland dat is echt wel te betalen met ongeveer drivers van rond de €15, een (neem wel een soft-dome exemplaar) tweeter gaat je dan ongeveer €10-15 kosten. Zit je ongeveer aan de €25 euro voor de drivers.

-Kabel 2x1,5mm^2 (gewoon ofc koper) en we nemen 1 meter per box, €1,50

-Filter, om geld te besparen filteren we alleen de tweeter en laten de woofer ongemoeid (natuurlijk afvallen). Wel 2e orde aangezien de extra spoel weer gecompenseerd wordt door de minder grote elco. Per box €4

-Dempingsmateriaal voor 2 boxen (noppenschuim) €5,95

-Overbodig voor geluid, maar zonder kunnen we eigenlijk niet. Terminal, gewoon plastic, wel luchtdicht uiteraard. €1.33

-Ja hout zul je moeten kopen, Plaat 18mm MDF kost je ongeveer €20 (kan goedkoper) waar we voor 2 boxen hoogstens de helft voor gebruiken, kosten hout per box. (ook de eventuele B-R poort maak je van hout) €5

Opgeteld kom je dan op Ongeveer €40 voor 1 box, all-in. Op deze componenten valt echt niet te bezuinigen, is een absoluut minimum voor een redelijke box (nooit gehoord dus kan niet oordelen) Als het je echt puur gaat om een luidspreker te maken dan zou je in principe nog kunnen bezuinigen op de drivers, er is echt heel goedkope zooi te vinden. Persoonlijk denk ik dat je dan Prijs-kwaliteit gezien niet beter uit bent, maar een woofer + tweeter is bij Conrad al voor onder de €10 te vinden, wat het totaal op een €25 per box brengt.

Trouwens commentaar op de verschillende componenten van audiofiele aard is overbodig, ik kan de manco's aan deze setup ook nog wel verzinnen, maar aan het einde van de rit ben je weer veel wijzer, heb je een leuke box en je hebt een hoop plezier gehad, en daar gaat het allemaal om denk ik zo ;)

• twit
Ja kijk ik ben best in voor een beetje kwalitatieve box bouwen maar ik kan hem toch niet gebruiken. Niemand hier in huis geeft wat om muziek, heb zelf een surround set en ben dus voorzien. Vandaar dat dus iedere euro die ik eraan uitgeef dus echt alleen maar is voor de lol.

IK heb dus hout gratis ,dat is het probleem niet!

[ Voor 9% gewijzigd door twit op 07-05-2003 16:25 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Verwijderd

Wekkel schreef op 07 May 2003 @ 16:04:
Je kan toch gewoon een 12 mm frontplaat maken, insmeren met veel kit en die buigzame plaat in die kit plakken? Dikke wand, stevig en afgerond van voren :Y)
12mm is niet echt meer buigbaar denk ik, maar wel een idee om aan de binnenkant hout te lijmen, zo maak je er al een stevige plaat van die dan krom gehouden wordt door de plaat die je er aan de binnenkant tegen aan lijmt.

Ik heb nog 4mm berkenmultiplex liggen, dat in combinatie met het 22mm mdf maakt het wel een stevig geheel. ;)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Als je nu gewoon houtlijm in de sneden smeert voordat je het gaat buigen, dan behoud je veel van de sterkte lijkt me. Je moet dan nog wel ff een manier bedenken om het onderin de gleuf te krijgen, maar mischien is een holle naald een idee?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Houtlijm gaat niet werken, t zijn gleuven van 3mm dik, voor een plank van 30 cm hoog en 20 breed heb je dan al +/-350 Mililiter houtlijm nodig (in rechte toestand), tevens vloeit het teveel, wel een aardig idee, maar dan gebruik ik gewoon montage kit, hier zit nog een spuit mondje aan ook.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zie een bestelling van de Tonsil GTC 13/40/1.
Dit plaatje post je erbij:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/D8/D8A5953EDE16F19EE10000000A010251.JPG

Er is echter nog een ander plaatje te vinden met precies dezelfde productnaam, maar volgens mij wel een ander exemplaar:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/F0/F0A5953EDE16F19EE10000000A010251.JPG

De specificaties daarvan zijn ook anders. Kijk dus wel uit dat je de goede te pakken hebt. De High End serie heeft een dikke rubberen ophanging, niet die hele dunne foamophanging die je in dat plaatje ziet. De bovenste plaat lijkt meer op een Tonsil GTC 20/40 (waar overigens ook wel wat leuks mee te bouwen is, zelfs 2-weg). De specslink wijst op een 12/40/1 model of zo 8)7

Ik heb met de 13 cm variant van onderstaande unit (de echte GTC 13/40/1 dus) al eens wat gebouwd (16cm afgebeeld), dit naar volle tevredenheid.
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.com/IMS_Docs/0C/0CA6953EDE16F19EE10000000A010251.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Wekkel op 07-05-2003 17:15 ]

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 20:02
Play: Geen zin om het te lezen maar misschien staat hier iets tussen? Ben ik ooit eens tegen gekomen opzoektocht met mijn laplaces.

Zin.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zit feestlijk toe te kijken hoe mijn bankrekening verder zakt.. gvd..
mijn aanvraag van verlening van abbo is niet goedgekeurd (niet vrijgegeven nog) :r nu kan ik dus nog langer wachten op wat geld :(

ik denk niet dat ik et ga halen.. misschien de tonsil boxjes verbouwen.. maar die vind ik zo brak dat ik et niet meer ga doen

sign me out dan maar *zucht* :/ :(

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Redheinz schreef op 07 May 2003 @ 18:27:
Play: Geen zin om het te lezen maar misschien staat hier iets tussen? Ben ik ooit eens tegen gekomen opzoektocht met mijn laplaces.
Ja hier heb ik zeker wat aan, het bevestigd dat het wel kan zonder extra versteviging.
De buigbare panelen zien er precies zo uit als mijne, echt een super mooie box die laplace welke hij eruit heeft gemaakt. Mooi afgewerkt die kast ook. :)

• MM
  • Niet online

MM

Wekkel schreef op 07 May 2003 @ 17:13:
Ik zie een bestelling van de Tonsil GTC 13/40/1.
Dit plaatje post je erbij:
[afbeelding]
Die 2 hetzelfden die jij noemt verschillen op 1 punt, de impedantie. Dit plaatje stond bij de 8ohm variant die ik besteld heb, de onderste dus op conrad. Ik zal het plaatje even aanpassen, mocht ik toch die 'slechte' krijgen dan verander ik het plaatje weer terug. Conrad is wel wat vaker vaag/verkeerd met z'n plaatjes :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

m.m schreef op 07 May 2003 @ 18:56:
[...]

Die 2 hetzelfden die jij noemt verschillen op 1 punt, de impedantie. Dit plaatje stond bij de 8ohm variant die ik besteld heb, de onderste dus op conrad. Ik zal het plaatje even aanpassen, mocht ik toch die 'slechte' krijgen dan verander ik het plaatje weer terug. Conrad is wel wat vaker vaag/verkeerd met z'n plaatjes :)
Vas is ook anders, hoor ;) 9,5 tegenover 10,2 geloof ik.

Gitaarwerk heeft zo te zien niet al teveel op van Tonsil. EUR 40 kan je toch wel missen?

• Raymond
Duitse eikels, beetje in de laatste minuut bieden :(

magoed, gelukkig zat ik op te letten :P
elcheapo tweetertjes

En ik heb mezelf in de vingers gesneden: Mijn eerste bod was 12,50. Als ik als eerste bod 10 euro had gedaan, had ik ze voor minder gewonnen, denk ik.
Naja, 12,51 euro voor een paartje is ook niet duur. Ze lijken trouwens wel wat op vifa's.....

Verwijderd

:D mooie koop, apart dat je die rand van de dome zo goed ziet. Maare waar komen ze in? Ik heb nog geen post van je gezien in het andere wedstrijd topic.

Zou nog een foto posten van m'n MDF testje, wat dus zeer goed uitpakte afterall.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/DIY/MDFkrom.jpg

Plankje is nog best stevig, en zeker als ik een complete zijkant zo zaag en die om de 10 a 15 cm brace met een matrix dan moet het wel redelijk resonatievrij worden denk ik zo ;)

Toch handig trouwens Nokia Telefoons, zijn ze toch nog érgens handig voor :P

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 20:45 ]

Verwijderd

Lampje schreef op 07 May 2003 @ 20:22:
Duitse eikels, beetje in de laatste minuut bieden :(

magoed, gelukkig zat ik op te letten :P
elcheapo tweetertjes

En ik heb mezelf in de vingers gesneden: Mijn eerste bod was 12,50. Als ik als eerste bod 10 euro had gedaan, had ik ze voor minder gewonnen, denk ik.
Naja, 12,51 euro voor een paartje is ook niet duur. Ze lijken trouwens wel wat op vifa's.....
ff gekeken bij ebay en wat zie ik... Weeghel... het zal toch niet... bingo ;) Raymond! :*) Ik zie net deze thread via hifi.nl Ben je hier ook zo actief? En hoe is het met je TL'tjes?

Grussen,

Hans.

Verwijderd

hans... groeten is standaard op GoT ;) als je het per see wilt, dan in je sig :+

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 21:40 ]

Verwijderd

Mannen,

wat een tof idee, deze wedstrijd!

Ik zag het een en ander over duitse en belgische leveranciers voorbij komen omdat het in ons kikkerlandje wat duur is... daarom heb ik beter nieuws: het kan ook voor ietsje minder 8) op eigen bodem _/-\o_

Om de laaste mensen die tegen de kosten aanhikken over de streep te trekken, kan ik voor deze gelegenheid de gangbare merken (Vifa, Peerless, Seas, Scan-Speak, Eton, Craaft, Focal, Thiel) voor 20% (!) onder de gangbare prijs aanbieden. Wanneer er veel (>9)mensen dezelfde unit willen, kan het nog ietje gunstiger uitvallen. Het kan natuurlijk opgestuurd worden (hoewel, beetje zonde van de kosten als het om een paar budgetunits gaat). Voor hen het liever persoonlijk ophalen: ik ben woonachtig in H'sum, pal naast het centraal station.

Voor meer info: je kunt m'n email adres vinden in m'n profiel (members only!)

Hans

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 21:58 ]

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 21:50:
Mannen,

Ik zag het een en ander over duitse en belgische leveranciers voorbij komen omdat het in ons kikkerlandje wat duur is... daarom heb ik beter nieuws: het kan ook voor ietsje minder 8) op eigen bodem _/-\o_

Om de laaste mensen die tegen de kosten aanhikken over de streep te trekken, kan ik voor deze gelegenheid de gangbare merken (Vifa, Peerless, Seas, Scan-Speak, Eton, Craaft, Focal, Thiel) voor 20% (!) onder de gangbare prijs aanbieden. Wanneer er veel (>9)mensen dezelfde unit willen, kan het nog ietje gunstiger uitvallen. Het kan natuurlijk opgestuurd worden (hoewel, beetje zonde van de kosten als het om een budgetunits gaat). Voor hen het liever persoonlijk ophalen: ik ben woonachtig in H'sum, pal naast het centraal station.

Hans
Daar kom ik dan weer aan O-), je hebt zeker geen Audax drivers in de verkoop he?

• MM
  • Niet online

MM

Hmmja ik heb ook al besteld, maar toch aardig dat je het doet :)

Verwijderd

Die heb ik inderdaad nog niet in het programma zitten. Ik zal kijken of ik ze binnen enkele dagen kan leveren... kijk ook eens in de 'standaard' units van peerless en seas (bijv. alu units voor de gevorderde). Daar zit ook heel erg veel moois tussen voor weinig geld. Ik ga voor je informeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2003 22:05 ]

Verwijderd

Als je hebt ben ik wel geinteresseerd in de alu units van peerless... Moet echter nog ff overleggen of ik heb wel of niet doe, maar ill keep jou posted. :)

• Robino
Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 22:04:
Die heb ik inderdaad nog niet in het programma zitten. Ik zal kijken of ik ze binnen enkele dagen kan leveren... kijk ook eens in de 'standaard' units van peerless en seas (bijv. alu units voor de gevorderde). Daar zit ook heel erg veel moois tussen voor weinig geld. Ik ga voor je informeren.
Bedankt dat je die moeite wilt doen :) Heb ik alleen nog 1 vraagje aan jouw: welke site moet ik kijken :P

edit:
Daar bedoelde ik eigenlijk mee, heb je zelf een verkoopsite toevallig :)

[ Voor 10% gewijzigd door Robino op 07-05-2003 22:14 ]

Verwijderd

Ik heb nog geen verkoopsite. Ben kakeltjevers begonnen met m'n bedrijfje. Ik wil in de loop van de komende twee jaar voldoende materie opbouwen om de markt met een website en een winkel in te gaan. Ik zou kunnen overwegen om nu al een verkoopsite te regelen, maar die zie ik op dit moment nog niet de meerwaarde van in. Vooralsnog blijft het dus bij gelegenheidsverkopen, dus pak je kans.

Voor een redelijk kompleet programma kun je kijken bij: www.intertechnik.de en natuurlijk bij de bekende DHZ-luidsprekerzaakjes in NL (www.speakerenco.nl, www.speakerland.nl en www.remo.nl). Om een beetje beter idee te krijgen over de kwaliteit van de units is de volgende site een absolute must: http://www.snippets.org/ldsg/idx.php3 (Section 8 ). Op deze site staat ongelooflijk veel info over luidsprekerbouw.
Of je gaat direct naar de fabrikantensites (via Section 3 op de LDSG kun je alle links vinden).
Veel avonden leesplezier!

• Raymond
Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 21:50:

Hans
eeeh: Hans, jij hebt het over dezelfde man als ik (degene met wie we op de AES hadden afgesproken)

It's a small world :7

Je kan mijn naam vinden in mijn profiel :+

Verwijderd

eeeh Raymond. Ik weet wie je bedoelt, maar ... Nope, ik heb zelf de stoute (ondernemers)schoenen aangetrokken :o Dus de units komen rechtstreeks van de importeurs bij mij terecht :*)

Zoals ik al in de vorige reply zei, dit is slechts een voorzichtig begin. Ik zit vol met ideeen, maar die wil ik goed uitgewerkt op de markt brengen. Bovendien is de markt een beetje suf op het moment... In de tussentijd houd ik het even bij units / onderdelen verkopen en evt. wat ontwerpservice mbv LspCad Pro.
(Ik ga binnenkort de versie 6 betatesten. Ziet er veelbelovend uit! Ik heb ook een oogje laten vallen op de nieuwe Soundeasy. Die loopt eigenlijk een beetje voor op het moment, maar dat is met de nieuwe versie van LspCad weer helemaal ingehaald..)

• Raymond
(Ik ga binnenkort de versie 6 betatesten. Ziet er veelbelovend uit! Ik heb ook een oogje laten vallen op de nieuwe Soundeasy. Die loopt eigenlijk een beetje voor op het moment, maar dat is met de nieuwe versie van LspCad weer helemaal ingehaald..)
Hey, cool :)
Ik had al even gemaild met Ruud en hij gaf al aan dat het geen probleem zou zijn om iets te leveren. Maar als jij het kan: ook prima.

Ik heb trouwens ook het idee dat Soundeasy op het moment de betere keuze is, zeker gezien de prijs. LspCad is in vergelijking gewoon veel te duur. Ben benieuwd naar je plannen.

Heb je/ga je ook monacor in het pakket nemen? Op het moment is dat volgens mij alleen te krijgen via die toko in het zuiden, maar ik weet wat de inkoopprijzen zijn (heb zelf voor een elektrozaak gewerkt die dealer was) en weet dus ook de woekerwinsten die erop gemaakt worden. En da's jammer, want monacor heeft echt geweldig budget spul.....

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met soundseasy, maar LEAP lijkt me echt cool om mee te simuleren (kost ook wat), heb je die ook (getest)?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wekkel schreef op 07 mei 2003 @ 19:52:
[...]

Vas is ook anders, hoor ;) 9,5 tegenover 10,2 geloof ik.

Gitaarwerk heeft zo te zien niet al teveel op van Tonsil. EUR 40 kan je toch wel missen?
ik kan wat missen ja,.. maar ken je ook dat je soms teveel mist? zoiets heb ik nu.. :( niet dat het heel erg is..maar zo kan ik dus niets missen meer.. ik hoop misschien wat te kunnen..maar ik zie wel hoe dat loopt.. ik heb nog 2 kleine visaton breedbandertjes.. dan bouw ik wel een baar bose spullekes mee :P je hoort et eind van de maand (loondag : 23 mei ) wel :D (als het goed is ook vakantiegeld.. dus :P )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 00:01:
Ik heb geen ervaring met soundseasy, maar LEAP lijkt me echt cool om mee te simuleren (kost ook wat), heb je die ook (getest)?
Ik heb eens gestoeid met de versie 4.6, maar kan het van harte afraden... Tuurlijk, het was het meest geavanceerde pakket, er was lange tijd niets beters, maar in de loop der tijd krijgen mensen behoefte aan gekke dingen zoals, logica, ergonomie, toegankelijkheid... dat verdient geen schoonheidsprijs bij de DOS versies. Bovendien is de leercurve erg stijl. De nieuwe versie 5 (windows gestuurd) heb ik helaas nog niet gezien. Moet erg mooi zijn, maar het ligt boven menigeen's budget. LspCad Pro kost al $495,-. Dat vind ik nog wel een redelijke prijs (grom...)voor een professioneel stuk gereedschap met enkele unieke onderdelen (zoals xo sim mbv meerkanaals geluidskaarten). De nieuwe versie kent nog meer vrijheid in de boxen en filters en neemt nog meer non-lineaire gedrag mee in de simulaties (de freeware pakketjes die ik ken negeren dit helemaal)
Trouwens, de gebruikshandleiding van de hiergenoemde softwarepakketten zijn ook een goede bron van info rondom luidsprekerbouw.

Verwijderd

Lampje schreef op 07 May 2003 @ 23:42:
[...]

Hey, cool :)
Ik had al even gemaild met Ruud en hij gaf al aan dat het geen probleem zou zijn om iets te leveren. Maar als jij het kan: ook prima.

Ik heb trouwens ook het idee dat Soundeasy op het moment de betere keuze is, zeker gezien de prijs. LspCad is in vergelijking gewoon veel te duur. Ben benieuwd naar je plannen.

Heb je/ga je ook monacor in het pakket nemen? Op het moment is dat volgens mij alleen te krijgen via die toko in het zuiden, maar ik weet wat de inkoopprijzen zijn (heb zelf voor een elektrozaak gewerkt die dealer was) en weet dus ook de woekerwinsten die erop gemaakt worden. En da's jammer, want monacor heeft echt geweldig budget spul.....
Soundeasy loopt inderdaad ff voorop wat prijs betreft. We zullen nog even moeten wachten op de nieuwe LspCad... Waarschijnlijk in het najaar af.

Wat betreft Monacor: daar is mijn oog al eerder op gevallen. Ik heb toevallig vorige week per mail contact met ze opgenomen (Duitsland) in meinen besten Deutsch ;), maar dat laat nog op zich wachten.
Om het aanbod compleet te maken: naast de bekende skandinavische merken kan ik ook speakers van Gradient, Davis en Morel leveren. De eerste twee zijn wat prijsbewuster de laatste. Daarnaast heeft Intertechnik (zie hun eigen site) ook nog een eigen lijn met prijsbewuste units. Persoonlijk heb ik meer met onze noorderburen, ook wat betreft de goedkopere speakers.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Heb je wel prijslijsten?

• Coenen
  • Laatst online: 20:30

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

En kan je ook Visaton leveren?
If so, dan wordt het voor mij ook interessant om mee te gaan doen met de contest.
Ik moet nog steeds fronts en rears maken, daarvoor wil ik eigenlijk voort boduren op m'n center. Ik was eigenlijk van plan om met een sub te beginnen, maar het kan ook andersom.
Het zijn alleen roerige tijden voor mij en dat is eigenlijk ook de reden dat ik nog loop te twijfelen.

ik heb ook nog een vraagje aan de wedstrijdleiding:
het budget van geld dat per speaker?
Of gaat het over een paar?
Stel ik wil in de klasse < 80 euro meedoen, mag dat met een tweeter van 45 euro en een woofer van 30 euro?
Het budget gaat toch puur over de speakers, niet de filter componenten?

Verwijderd

quote van skef:
De klasse-verdeling:

Klasse 1: < 18 liter, < € 80,-
Klasse 2: < 18 liter, > € 80,-
Klasse 3: > 18 liter, < € 80,-
Klasse 4: > 18 liter, > € 80,-

Het budget wordt gesteld voor alles wat geen MDF/Spaanplaat/Naaldhout/Zachthout, aansluitterminal of afwerking is.
zo dus :P

• MM
  • Niet online

MM

Dus filters moet je ook meerekenen :) zou ook niet helemaal eerlijk zijn als het niet mee zou tellen omdat je ook met filters nogal een verschil kan maken als je er wat meer geld in pompt.

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Eigenlijk maakt het ook niet zoveel uit; als ik niet onder de 80 euro kom dan maar boven de 80 euro. Waarschijnlijk is het dan wel moeilijker om te winnen, maar ik heb dan wel de speakers die ik graag wil hebben en speakers die goed combineren met mijn centerspeaker.

Een goede regel om toe te voegen is misschien de dat je een bonnetje oid moet kunnen overleggen om aan te tonen dat je onder en of boven de 80 euro zit.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:08

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
idd.

Dus het hout wat je gebruikt geldt niet voor het budget, mits het een beetje acceptabel is (dus geen tropisch weet-ik-veel-wat-voor superhout van € 200000,- per m2 ;) ;) )
offtopic:
overdrijven is een kunst hè

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:45
Verwijderd schreef op 07 mei 2003 @ 21:50:
Mannen,

Om de laaste mensen die tegen de kosten aanhikken over de streep te trekken, kan ik voor deze gelegenheid de gangbare merken (Vifa, Peerless, Seas, Scan-Speak, Eton, Craaft, Focal, Thiel) voor 20% (!) onder de gangbare prijs aanbieden. Wanneer er veel (>9)mensen dezelfde unit willen, kan het nog ietje gunstiger uitvallen. Het kan natuurlijk opgestuurd worden (hoewel, beetje zonde van de kosten als het om een paar budgetunits gaat). Voor hen het liever persoonlijk ophalen: ik ben woonachtig in H'sum, pal naast het centraal station.

Hans
Hans, leuk dat je dit doet! :)
Maar, ik zie geen mail adres van je in je profiel :?
Of staat die op hifi.nl? maar dan weet ik je username nog niet daaro ;)

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Verwijderd schreef op 07 May 2003 @ 21:50:
Mannen,

Hans
Leuk wanneer en een nieuwe diy winkel in nederland bij komt die ook een beetje durft te concurreren op prijs en toch topmerken levert. Je merken zijn zitten wel in een heel ander kwaliteitsklasse dan het meeste wat tot hier toe is langsgekomen (gelukkig).

Ik was niet van plan om mee te doen aan deze wedstrijd (te druk met ander bouwprojecten) maar was van plan dit jaar nog een paar 10 l satellieten te maken op basis van Eton 7-372/32 hex en Thiel&Partner C2 23. Niet de goedkoopste units dus.

20% korting klinkt interressant, hoewel als ik de prijzen van Remo vergelijk met die van Aquablue dan moet je eerder aan 30 - 40% denken (ik weet niet hoe die dat flink, een unit die hier 210 kost voor 130-150 aan te bieden).

Het is natuurlijk kansloos dat er 9 mede tweakers zijn die ook in deze prijsklasse geintersseerd zijn. Ik zie ook geen email van je, maar wil wel een prijsopgave van je vragen.

Wil je nog een tip. Ga Flexunits importeren, er zijn geen beter conus units in de wereld.

• Raymond
Ga Flexunits importeren, er zijn geen beter conus units in de wereld.
Er zijn er ook niet veel duurder :P

't is trouwens de oprichter van Scan Speak, als ik me niet vergis, die die toko heeft opgestart.

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Jullie zijn gemeen laatst nog 2 speakers gebouwd nu geen plaatjes van alleen uiteindelijk produkt :/

Als dit nou eerder was bedacht ;) dan had ik nu maybe gewonnen :P

Kosten :

€45 voor het hout == Triplex achtig spul ;)
Onderdelen zelf dus SUB MID EN TWEETIES == GratiZ van kennis :P
€18 voor het draad van stereo naar speakers :)
En draad binnenin speakers had ik al ergens :)

Specs : 2x 180 Wat @ 8 Ohm :) Verder geen info beschikbaar, wel zo dat me "linker" (zo nu in me kamer hé!!) Woofer een beetje scheterig doet soms dat komt door zolder vocht kennis :/ ..........Zo win ik dus niet helaas :D

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zolang ik meedoe, wordt je geen laatste ;) Raveland units vragen om een losse duim benadering :P

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Ik zie hier nu heel veel goedkope luidsprekertjes langskomen en goedkoop is iets dat mij wel aanspreekt :P
Ik wil namelijk nog steeds wel een setje kleine rear-luidsprekers maken maar wil ze niet te duur maken.

Wat zijn nou dingen om specifiek op te letten bij het maken van surround luidsprekers? Ik neem aan dat ze geen vol frequentiebereik hoeven weer te geven bijvoorbeeld.
Skef heeft bijvoorbeeld die Tangband W4-657S breedbandunits besteld en deze hebben een bereik van 65-16000 Hz. Het kleinere broertje hiervan de W3-871S gaat van 110-20000 Hz. Zou dit voldoende zijn voor een achterkanaal? Met 1 unit wordt het namelijk gelijk een stuk voordeliger.

Verwijderd

Lampje schreef op 08 mei 2003 @ 15:13:
[...]

't is trouwens de oprichter van Scan Speak, als ik me niet vergis, die die toko heeft opgestart.
ja is ook de gast die dynaudio is begonnen. Het lijkt wel of ie zich na een tijdje verveelt en wat anders gaat proberen :).

• Indoubt

Indoubt

Razorfist schreef op 08 mei 2003 @ 15:48:
Ik zie hier nu heel veel goedkope luidsprekertjes langskomen en goedkoop is iets dat mij wel aanspreekt :P
Ik wil namelijk nog steeds wel een setje kleine rear-luidsprekers maken maar wil ze niet te duur maken.

Wat zijn nou dingen om specifiek op te letten bij het maken van surround luidsprekers? Ik neem aan dat ze geen vol frequentiebereik hoeven weer te geven bijvoorbeeld.
Skef heeft bijvoorbeeld die Tangband W4-657S breedbandunits besteld en deze hebben een bereik van 65-16000 Hz. Het kleinere broertje hiervan de W3-871S gaat van 110-20000 Hz. Zou dit voldoende zijn voor een achterkanaal? Met 1 unit wordt het namelijk gelijk een stuk voordeliger.
Hangt ervan af.

Wil je alleen effect luidsprekertjes voor home theater dan kun je heel goedkoop iets maken. Voor HT blijft het frequentiegebied namelijk tussen de 120Hz (dacht ik) en 7000 Hz. Daar heb je dus niet zoveel voor nodig

Ga je ook multichannel voor muziek? Dan heb je full range of bijna full range nodig, zeker als je ook naar SACD en/of DVD-A wil luisteren. Zit je automatisch aan een ander (duurder) luidsprekersetje vast.

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 18:04
Indoubt schreef op 08 mei 2003 @ 16:01:
Hangt ervan af.

Wil je alleen effect luidsprekertjes voor home theater dan kun je heel goedkoop iets maken. Voor HT blijft het frequentiegebied namelijk tussen de 120Hz (dacht ik) en 7000 Hz. Daar heb je dus niet zoveel voor nodig
Dat is alleen voor Dolby Pro-Logic, voor Het frequentiegebied van Dolby Digital en DTS ligt theoretisch wel van 20-20.000Hz. In de praktijk is het veelal minder, maar ik zou persoonlijk een simpel 2-weg systeem nemen. Maar dit is misschien niet het juiste topic daarvoor :)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Raymond
Als je van plan bent idd surround speaker te bouwen om mee te doen, dan is het interessant om het luidspreker design cookbook erbij te pakken. Er staat een hoofdstuk in over de eisen aan surround luidsprekers.

Verwijderd

Wekkel>
Ik heb geen losse prijslijsten. Neem gewoon de prijs zoals je die bij de eerdergenoemde zelfbouwwinkels in NL ziet en trek er 20% vanaf.

Coenen>
Ik kan Visaton niet goedkoper leveren dan bijv. Display. Ik geloof dat ze daar voor een redelijke prijs geleverd kunnen worden. Ik zou overwegen om bij andere merken gaan kijken. Zowel de kevlar als de metal conussen worden door anderen voordeliger aangeboden. De grote bassen zijn prima, maar dat is ook weer een hele andere prijsklasse. Het is overigens geen noodzaak om exact dezelfde speakers te gebruiken... een andere opbouw van het scheidingsfilter is van grotere invloed op de klankkleur dan het gebruik van een ander merk unit. Houdt het wel bij voorkeur bij dezelfde materialen (papier, polyprop, kevlar, metal enz.). Ben wel erg benieuwd naar die kleine kevlar breedband.

kieskes>
ik had het vinkje 'E-mail openbaar?' in m'n profiel nog niet aan staan. Dacht dat het standaard te zien was. Is al verholpen.

Duck-Twacy>
Een projectje met de Eton 7-372 en de Thiel C 23 :) Klinkt goed! Ik meen me te herinneren dat er ergens op het internet ook zo'n ontwerp rondzwerft, maar kan me vergissen. Ik hoop dat we er hier binnenkort meer van mogen zien!

Wat betreft de prijzen, ik denk dat er binnen NL geen verkooppunt te vinden is die zo laag aanbiedt. Voor wie buitenland geen probleem is, kan in Belgie of Duitsland nog wat goedkoper terecht (los van de verzendkosten). Overigens is Aquablue niet 30-40% goedkoper. Het varieert enorm. Sommige units zijn zelfs een paar euro duurder. Andere weer zo'n 20-25% goedkoper, excl. verzendkosten, tenzij natuurlijk de prijs excl. BTW wordt gerekend :/. Dat doe ik 'm liever niet na, anders komt meneer de belastingdienst langer op de thee dan ik wil...

Flexunits ofwel Skaaning zijn inderdaad erg mooi naar men zegt. Ik heb ze zelf nog niet beluisterd, of het moet in een commercieel ontwerp zijn geweest waar ik de origine niet van wist. Ik heb ook van meedere lieden gehoord dat de prijs-kwaliteitverhouding wellicht een beetje scheef is, maar dat is denk ik vrij normaal bij het beste-van-het-beste (hetzelfde geldt ook een beetje voor de duurste Scan-speak. Het maakt wel erg nieuwsgierig. Ik zal kijken of het in de toekomst een zinvolle uitbreiding van het program is.

Ik kreeg net nog een mailtje binnen over filteronderdelen: hier geldt hetzelfde, ook 20% korting voor de gelegenheid. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2003 17:33 ]

• Robino
Heb je ook al nieuws over of je Audax drivers kan leveren :)?

edit:
Zo is het lekker opgeruimd ;)

[ Voor 128% gewijzigd door Robino op 08-05-2003 20:30 ]

• twit
Ok het hout word morgen al voor me gezaagd, nu nog de speakers bestellen. Het is dus set 2 van de vooraf genoemde vooraf uitgezochte setjes geworden. Heb gerekend met 12 liter zodat ik er nog wat versteviging e.d in kan bouwen.

Verwijderd

Oké, ik ben nu aan het simuleren met de Eton 5-880/25 HEX. Echt een mooi drivertje met kwallitweiten die ik bij anderen nog niet ben tegen gekomen.

Het zou een relatief klein kastje worden met een basreflex sleuf onderin. Het -3 dB punt zou dan liggen op +/- 80Hz, dat is wijnig voor een boekenplankspeaker maar het wordt eigenlijk een sataliet met een sub als ondersteuning. De groupdelay is zeer mooi met die driver/kast combinatie, 6ms-40Hz, 7ms-60Hz, 6ms-85Hz --> blijft dan dalen. Ook kan ik met die kast grootte nog nét een relatief grote poort(oppervlakte) toepassen, wat gunstig is voor de lineariteid bij het opvoeren van het vermogen en heeft minder last van poortruis. Ook de conus uitslag ligt op een zer laag niveua.
Wat het nu zo bijzonder maakt is dat bij het opvoeren van het vermogen de speaker zich zeer goed gedraagt. De SPL curve blijft zeer goed en bi flink opvoeren daalt het -3 dB punt "maar" 10Hz (40W!). Bij het opvoeren van het vermogen wordt ook de groupdelay alleen maar beter en de airflow in de poort komt niet boven de 11 m/s bij 40W (ik heb gehoord dat het meestal pas bi 15 m/s hinderlijk wordt, kan iemand hier wat meer over vertellen?). Wat ik ook zeer belangrijk vind is dat de conus uitslag pas bij 35W aan ze maximum zit, alleen bij 65Hz schiet hij er overheen. Weet iemand hoe dat zit met die conus uitslag beneden de 65Hz, ik verwacht niet dat hij gaat klapperen oid, normaal gesproken geeft hij die tonen niet weer door de afval bij 90Hz van de curve. Of zorgt het aanbieden van tonen van 65Hz en lager er alleen al voor dat hij wel over die Xmax komt? Beetje onduidelijk :/).

Wat ik wel raar vind is dat de simulatie er het best uit ziet met een kastverlies van 15, terwijl je normaal streeft naar 7 (moet ik nog wat meer over lezen, maar dit weet ik er wel al van), weet iemand of dit wel realistisch is dan? Om zo te simuleren dus... (en dan nog een kast maken met een verlies van 15 :?)

Wat ik hier beter aan vind als de andere drivers waarmee ik gesimuleerd heb (oa. peerless en davis) is dat de rest alleen lager kunnen komen met een grotere kast en een veel grotere groupdelay, dat wil ik dus niet. Als ik dan de kast ongeveer net zo groot maak (volgens fabrikant aanraden) als het Eton kastje dan krijg ik wel een vergelijkbare curve, maar dan is nog de groupdelay hoger, en op de andere punten scoren ze gemiddeld ook minder.

Al met al ben ik wel geïnspireerd door Eton, ook wel mooi dat DIY_Freak die lekker goedkoop kan regelen :9.

Wat voor tweeter ik er bij wil nemen zou ik echt neit weten. Het kantelpunt moet tussen de 2000 en 2500 Hz liggen om bepaalde redenen, iemand suggesties voor een tweeter die goed (qua prestaties en zonder het geheel naar beneden te halen) bij de Eton zou passen?

Het buigbare MDF idee heeft me ook op snode plannen gebracht >:), dus op dat gebied kunnen jullie ook wat van mij verwachten :)

Ik blijf btw nog wel andere drivers simuleren, dus het is nog geen definitieve keuze. Ook lees ik eerst nog eens een heel stukje verder in Dickason voordat ik definitief knopen door ga hakken.

Ook houd ik er rekening mee dat een simulatie alleen maar theoretisch is (alhoewel het meestal de praktijk wel heel dicht benaderd), dus ik zal eerst expirimenteren met een testkast alvorens ik het werkelijke ontwerp ga bouwen :)

offtopic:
Nog even... ik kiez voor Eton omdat die driver gewoon zeer goede dingen doet en ik meestal alleen maar positieve dingen over Eton heb gehoord. Het is wel een dure driver maar dat doe ik absoluut niet om te winnen oid, ik wil gewoon me plan, zoals ik al eerder bedacht had, uitwerken. Aan de wedstrijd doe ik voor de fun mee.

Verwijderd

Ik heb er even over na moeten denken maar ik ga meedoen!

Hierbij mag Skef me in schrijven.

Kan je ook met 2 klasse mee doen zo ja............klasse 1 en 4.

Ik ga te werk met visaton units in klasse 1 ga ik een boekke plank speaker maken (dus 2 weg) en in klasse 4 ga ik voor een zuil.

ik zie bepaalde personen voorbij komen met vifa seas peerless en eton :S
Ik denk dat ik maar mee ga doen voor de lol :P.

• Raymond
het gata lekker hier met het simuleren :)
Ik ben voornamelijk nog aan het uitvinden hoe alles reageert, maar dat loopt nu wel goed. Het gaat erop lijken dat ik een 4de orde linkwitz(woofer) aan een derde orde linkwitz (tweeter) ga koppelen. Electrisch 2de orde, akoestisch dus 4de en 3de orde.
Ietwat laag XO punt (2300Hz), dat levert een wat minder enge impedantie op.

Nog ff verders spelen :)

Verwijderd

Eul die Xmax word dan denk ik wel een probleem......
Hij zal dan idd gaan klapperen en als je een foame ophanging hebt kan je ophanging gaan scheuren en in het andere geval gaat je spreek spoel eraan!
Waarom?
Als je speaker aan zijn Xmax komt betekend dit dat hij niet verder heen en weer kan bewegen omdat zijn spreek spoel niet verder kan......
Hierdoor klapperd hij (de spreek speol) tegen de backplate van de speaker(bij de magneet zeg maar)........nouja als die spreek spoel zo een 20x perseconde een opdonder krijgt gaat hij kappot.
Dit is wat ik er van begrepen heb.

Dit kun je oplossen door er een lowpass filter ervoor te zetten.........als je speaker 8Ohm is zou je een ELCO van 220mu in serie met de basmid unit kunnen zetten.
Hierdoor worden de frequenties onder de 80Hz zeker niet door gelaten.

Je kan er zelf ook even naar kijken.........

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 21:53:
Eul die Xmax word dan denk ik wel een probleem......
Hij zal dan idd gaan klapperen en als je een foame ophanging hebt kan je ophanging gaan scheuren en in het andere geval gaat je spreek spoel eraan!
Waarom?
Als je speaker aan zijn Xmax komt betekend dit dat hij niet verder heen en weer kan bewegen omdat zijn spreek spoel niet verder kan......
Hierdoor klapperd hij (de spreek speol) tegen de backplate van de speaker(bij de magneet zeg maar)........nouja als die spreek spoel zo een 20x perseconde een opdonder krijgt gaat hij kappot.
Dit is wat ik er van begrepen heb.
Ja idd, maar gaat hij dan ook echt klapperen of gebeurd dit niet omdat hij deze tonen niet weergeeft? Dan zou namelijk bijna elke speaker gaan klapperen bij HT als er tonen van 30Hz worden aangeboden :? dat gebeurd ook niet. Maar nogmaals, ik kan ook ongelijk hebben en wel de *** zijn?
Dit kun je oplossen door er een lowpass filter ervoor te zetten.........als je speaker 8Ohm is zou je een ELCO van 220mu in serie met de basmid unit kunnen zetten.
Hierdoor worden de frequenties onder de 80Hz zeker niet door gelaten.

Je kan er zelf ook even naar kijken.........
Hier zat ik dus ook al aan te denken, op zich maakt het niets uit omdat hij die tonen ook als hij zacht staat nooit echt weergeeft. Wat ik me alleen afvraag is wat dit voor effect op het rendement heeft en wat voor bij effecten er nog meer aan vast zitten? Iemand?
Maar op zich... je zou dit best kunnen beschouwen als een middentonder van een 3-weg systeem, en die hebben ook gewoon een bandpass filter zonder problemen.

Iemand een zinnige tip of informatie?

Verwijderd

Maar op zich... je zou dit best kunnen beschouwen als een middentonder van een 3-weg systeem, en die hebben ook gewoon een bandpass filter zonder problemen.
??
Ja idd, maar gaat hij dan ook echt klapperen of gebeurd dit niet omdat hij deze tonen niet weergeeft?
De tonen worden messchien wel weer gegeven maar op zeer laag niveau!
Daarom moet hij in dat gebied grotere uitslagen maken wil hij daar spl neer zetten.
Ik heb het zelf mogen ervaren met de W130 van visaton (wel heftig die grote uitslagen :P).
En wekkel ook met die SpeaKa woofer :D.

Ik weet wel dat een elko het midden gebied aardig aantast :| ik zou eens voor je uit moeten zoeken hoe dit ook alweer zat (vragen aan mijn kamaraat die heeft het me ten slotte geleerd ;))

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik wil opzich wel gaan bouwen, maar dan moet ik de speakers kunnen verkopen :)

ik heb er echt geen meer nodig... Iemand enig idee of ik een setje mooi gebouwde speakers verkocht krijg ? (liefst met een beetje winst bovenop de materiaalkosten)

alles voor een mooie afwerking heb ik in huis :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Lampje schreef op 08 mei 2003 @ 15:13:
[...]

Ach wat heet duur.

Enige voorbeelden.

Conus spreekspoel magneet prijs
4" 52 mm 120*20 179 euro
5" 52 mm 120*20 199 euro
6" 52 mm 120*20 277 euro
6" 77 mm 170*20 333 euro
8" 77 mm 134*20 316 euro
8" 77 mm 170*20 356 euro
10" 77 mm 170*20 382 euro
10" 102 mm 200*20 436 euro
12" 77 mm 170*24 424 euro
12" 102 mm 200*20 468 euro
15" 102 mm 220*22 585 euro
15" 102 mm 220*25 600 euro

Het is de netto conus diameter, dus niet inclusief de metalen rand.

15% korting bij 3-10 units

Een 12" Eton moet in Nederland 575 euro kosten.

Btw Hans. Ze zijn idd een beetje bovengemiddeld geprijsd. Of ze de moeite waard zijn? Ik ken maar 1 persoon die ze gebruikt heeft (en wel de 4" unit) en die is zeeer tevreden.

Fabrieksmatig worden zo o.a. toegepast in Verity en Sonus Faber (meen in).

Hier voor wat commentaar: http://www.snippets.org/ldsg/vendors/audiotechnology.php3

Ik zou zeggen stuur een mailtje naar Per Skaaning (de zoon van de Skaaning die idd Dynaudio en Scan Speak opgericht heeft), misschien wil ie wel een free proefexemplaar opsturen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Duck-Twacy op 08-05-2003 22:36 ]

• Raymond
Dan heb ik in een andere prijslijst gekeken, want de prijzen die ik had gezien lagen zo'n 50% hoger.

Ze worden bijna interessant O-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 22:05:
[...]

??

[...]

De tonen worden messchien wel weer gegeven maar op zeer laag niveau!
Daarom moet hij in dat gebied grotere uitslagen maken wil hij daar spl neer zetten.
Ik heb het zelf mogen ervaren met de W130 van visaton (wel heftig die grote uitslagen :P).
En wekkel ook met die SpeaKa woofer :D.

Ik weet wel dat een elko het midden gebied aardig aantast :| ik zou eens voor je uit moeten zoeken hoe dit ook alweer zat (vragen aan mijn kamaraat die heeft het me ten slotte geleerd ;))
Volgens mij vergeten we toch wat? Of is er iets dat we nu buiten beschouwing laten. Want anders zou hij bij 15W belasting ook gaan klapperen beneden 55Hz, en bij 10W ook als hij tonen kijgt beneden 48Hz etc. Volgens mij gebeurd dit heus niet bij 10W, ookal zou je hem een gluid aanbieden met frequenties onder de 48Hz.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar ook niet helemaal zeker van me zaak :?

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Lampje schreef op 08 mei 2003 @ 22:30:
Dan heb ik in een andere prijslijst gekeken, want de prijzen die ik had gezien lagen zo'n 50% hoger.

Ze worden bijna interessant O-)
Waartschijnlijk een Amerikaans prijslijst. deze prijzen komen uit een email van Per Skaaning, af fabriek zeg maar.

Verwijderd

Volgens mij vergeten we toch wat? Of is er iets dat we nu buiten beschouwing laten. Want anders zou hij bij 15W belasting ook gaan klapperen beneden 55Hz, en bij 10W ook als hij tonen kijgt beneden 48Hz etc. Volgens mij gebeurd dit heus niet bij 10W, ookal zou je hem een gluid aanbieden met frequenties onder de 48Hz.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar ook niet helemaal zeker van me zaak
Weet je zeker dat je alle parameters goed hebt ingevoerd?
Of kijk je niet goed ni de grafiek (het kan toch?!)

Dit is niet best namelijk.....op 10W al op zijn Xmax?
ik zit hier te simuleren met een W130 in een 3 Liter geslote kast en op 100 wat komt hij nog niet aan zijn Xmax :S.
Dus ik denk dat er wat fout gaat ja.........

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 22:00:
[...]
Ja idd, maar gaat hij dan ook echt klapperen of gebeurd dit niet omdat hij deze tonen niet weergeeft? Dan zou namelijk bijna elke speaker gaan klapperen bij HT als er tonen van 30Hz worden aangeboden :? dat gebeurd ook niet. Maar nogmaals, ik kan ook ongelijk hebben en wel de *** zijn?
Er worden dan ook zelden of nooit tonen van 30Hz aangeboden. HT is weer een ander verhaal, maar daar heb je een subwoofer voor.
De enorme toename van de uitslag onder de 65 Hz in jouw sim heeft te maken met het basreflex principe. Wanneer de frequentie lager wordt gaat de excursie eerst langzaam omhoog, daarna weer even naar beneden op de frequency waar de BR op afgestemd is, om vervolgens weer omhoog te schieten als de output van de BR afneemt (en van de conus dus toeneemt). Als je deze speaker de volle mep geeft (filmeffect, volle bandbreedte, 35Watt(=erg hard!)), is het gauw afgelopen. Die arme unit heeft eigenlijk een broertje nodig, of aan grote vader ;)
Hier zat ik dus ook al aan te denken, op zich maakt het niets uit omdat hij die tonen ook als hij zacht staat nooit echt weergeeft. Wat ik me alleen afvraag is wat dit voor effect op het rendement heeft en wat voor bij effecten er nog meer aan vast zitten? Iemand?
Iemand een zinnige tip of informatie?
Het feit dat de speaker de frequentie niet weergeeft, doet niets af aan het feit dat hij ze voorgeschoteld krijgt. De conus slaat daardoor extra ver uit. Wellicht kan een 2de orde HP filter ervoor uitkomst bieden... maar dat kost weer een flinke hoop geld aan onderdelen en doet weinig goed voor de midrange. Misschien van de speaker setup in je AV versterker gebruik maken? Subwoofertje erbij?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 mei 2003 @ 23:21:Als je deze speaker de volle mep geeft (filmeffect, volle bandbreedte, 35Watt(=erg hard!)), is het gauw afgelopen. Die arme unit heeft eigenlijk een broertje nodig, of aan grote vader ;)
Ja idd, 35W van een goede versterker is flink, ik denk dus dat hij maar zelden zo hard zal hoefen te gaan. In principe luister ik alleen muzieke er op, maar als ik eens een DVD op zet en het volume een beetje luid heb moet hij natuurlijk niet gaan klapperen.
Ik heb hier al een actieve sub, deze speakers moeten eigenlijk als stalieten dienen, daarom dat ik ook niet echt veel laag er in hoef te hebben. Ik heb dus een sub, die neemt de lage tonen voor ze rekening, maar dat neemt niet weg dat de sats nog wel het hele spectrum aangeboden krijgen. Als ik met andere drivers simuleer komen ze ook allemaal redelijk snel aan hun Xmax benden fb.

Wat me net wel op viel toen ik nog een stukje in Dickason las, hij had het ook over de conus uitslag van een bepaalde basreflex configuratie. Hierij zei hij dat het hiermee wel snor zat omdat die maximaal 5,5mm was en het maximum van de driver 6mm was. In het plaatje daar naast zag je de curve er van en hier in kwam hij boven de afstemfrequentie idd niet boven de 5,5mm, maar er onder wel vet er boven, maar hij bleek er geen probleem mee te hebben (ondanks dat het een voorbeeld simulatie was).
Ik vraag me dus toch af of de conus onder fb wel zoveel als in de simulatie uitslaat?

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

ik heb een vraagje, ik heb hier een 8 ohm driver liggen voor de lage tonen en een 4 ohm tweeter, kunnen die bij elkaar en zo ja, moet ik dan een 4 ohm of een 8 ohm filter gebruiken?

Makerij Hofman

Verwijderd

Wat kan je winnen ? met deze wedstrijd?

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Eeuwige Roem 8)

Verwijderd

joukehofman schreef op 09 May 2003 @ 01:29:
ik heb een vraagje, ik heb hier een 8 ohm driver liggen voor de lage tonen en een 4 ohm tweeter, kunnen die bij elkaar en zo ja, moet ik dan een 4 ohm of een 8 ohm filter gebruiken?
Je kan een 6 ohm filter maken, je kan iig compenseren voor het impedantie verschil met een spanningsdeler voor de tweeter. Denk wel dat je dan wat dynamiek verliest.

Verwijderd

je kan het idd gewoon in je filter meenemen..., Maar als je het niet doet is de vervangingsweerstand van de 2 drivers kleiner als de kleinste, die is dan dus best laag.
Maar als je er rekening mee houd is er niks aan de hand, alleen wat Taco zegt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 May 2003 @ 23:47:
[...]
Wat me net wel op viel toen ik nog een stukje in Dickason las, hij had het ook over de conus uitslag van een bepaalde basreflex configuratie. Hierij zei hij dat het hiermee wel snor zat omdat die maximaal 5,5mm was en het maximum van de driver 6mm was. In het plaatje daar naast zag je de curve er van en hier in kwam hij boven de afstemfrequentie idd niet boven de 5,5mm, maar er onder wel vet er boven, maar hij bleek er geen probleem mee te hebben (ondanks dat het een voorbeeld simulatie was).
Ik vraag me dus toch af of de conus onder fb wel zoveel als in de simulatie uitslaat?
Xmax is niet meteen het einde, maar de maximale lineaire uitslag. De speaker kan dus verder, maar niet meer op een lineair wijze... afhankelijk van de unit is er meer of minder reserve voordat het punt bereikt wordt waar de unit (ernstig) beschadigt.

De Eton 5 houdt het waarschijnlijk prima uit (bij conservatieve BR afstemming, niet de laatste Hz eruit proberen te persen), maar een extra unit parallel schakelen of een basunit toevoegen verhoogd de kwaliteit van zowel de bas- als de midweergave door het halveren of nog verder verkleinen van de uitslag bij dezelfde SPL. Ik hoor zelden of nooit goede 2-weg speakers waar de bas met een enkele unit (<6,5") wordt weergegeven. Weinig echte bas en een minder zuivere mid. Tenzij je genoegen neemt met minder SPL: Soms hoor je audiofielen luisteren naar volumes die niet meer van de planeet zijn ;)

Verwijderd

Rave17 schreef op 08 mei 2003 @ 20:23:
Heb je ook al nieuws over of je Audax drivers kan leveren :)?
Ik krijg begin volgende week de inkoopprijzen opgestuurd van de importeur. Stuur een mailtje, dan babbelen we volgende week off-forum verder. Geduld is een schone zaak 8)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Veel technische benaderingen hier. Ik ga met de klassieke 'rules of thumb' gewoon wat in elkaar zetten met een grote gok op de afloop. Soms leer je meer van een beetje prutsen dan van uitdenken in perfectie. Het moet per slot van rekening wel gezellig blijven thuis :7

Dat hoeft anderen er natuurlijk niet van te weerhouden een chaotische wereld proberen te vangen in wetjes en voorspellingen. De grote noemer zal op de luisterdag genadeloos toeslaan en fuzzy logic tegenover exacte wetenschap uitspelen :) Een beetje opzwepende peptalk is nooit weg...

Het mooie van luidsprekers vind ik altijd dat het meeste zich in het hoofd van mensen afspeelt. Om met Jan uit de Betuwe te spreken: als je hoofd het mooi vind, is het ook mooi. Gelukkig zijn luidsprekerkasten dicht zodat men niet bevooroordeeld is bij het aanschouwen van mijn creatie straks. Hopelijk wordt het geluid niet al te onmiskenbaar beroerd zodat ik zwaar met de billen bloot ga en voor eeuwig de risee van AV ben :X

Ik kan altijd nog het ontwerp zelf de schuld geven ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.hifituning.ch/img/occasionen/Raveland_WHX138.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/graph/Lwhx1381_gross.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/graph/Lwhx1382_gross.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Wekkel op 09-05-2003 15:09 ]

Verwijderd

Dan zeg je gewoon dat je eigen ruimte zo anders is dat het allemaal verkeerd is getuned :).

Verwijderd

ja, ik heb de baffle step volledig gecompenseerd voor free air, maar nu hij binnen staat is de bas gewoon te dik. Dat ligt niet aan mij 8)

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring met de goedkopere ringradiatoren van Vifa?
Ik zit er aan te denken om dit te combineren met een ietswat groter dan normale woofer omdat zon ding tot 1k doorspeeld. Iemand ervaring?

Verwijderd

Ik heb ze in mijn speaker, ze kunnen redelijk laag aangekoppeld worden. Maar ik zou hem niet zo laag inzetten, de Fres is wel laag echter het mooie gaat er wel van af als je hem onder de 2000hz gaat gebruiken.

Maak er dan een 3-weg van of kies een kleinere woofer voor je 2-weg. Sommige 20cm units lopen redelijk hoog door. Indien je steil filtert moet het dan wel haalbaar zijn.

Verwijderd

Ik ben nog aan het bekijken wat de beste comb. is, maar ik was wel een beetjes van plan die ringradiator te gebruiken, alleen al omdat ie er _/-\o_ uitziet :Y).
Maareh ff serieus, ja dan maar 17 cm ik d8 aan een Peerless CSX 176 H die unit heeft een lekker rechte karakterestiek. Je kan hem red. hoog crossen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 13:45:
[...]
Xmax is niet meteen het einde, maar de maximale lineaire uitslag. De speaker kan dus verder, maar niet meer op een lineair wijze... afhankelijk van de unit is er meer of minder reserve voordat het punt bereikt wordt waar de unit (ernstig) beschadigt.
Volgens Dickason is Xmax + 15% een redelijk veilige vuistregel :)
De Eton 5 houdt het waarschijnlijk prima uit (bij conservatieve BR afstemming, niet de laatste Hz eruit proberen te persen), maar een extra unit parallel schakelen of een basunit toevoegen verhoogd de kwaliteit van zowel de bas- als de midweergave door het halveren of nog verder verkleinen van de uitslag bij dezelfde SPL.
Ik maak een BR kast die (met "port non linearity" funktie ingeschakeld) nog een perfecte rechte curve heeft en een -3dB punt van niet hoger als 80Hz heeft (bij 1W/1m), dit laatste omdat ik anders me sub zo hoog moet laten spelen dat hij wellicht te plaatsen valt met het gehoor, dat wil ik vermijden. Dat ik de sub heb betekend dus al dat ik neit echt om het laag geef, ze meoten alleen niet gaan klapperen. Maar ik ga het denk ik gewoon proberen, het zal wel mee vallen. En als het echt niets wordt kan ik er later altijd nog iets anders mee doen :).
Ik hoor zelden of nooit goede 2-weg speakers waar de bas met een enkele unit (<6,5") wordt weergegeven. Weinig echte bas en een minder zuivere mid. Tenzij je genoegen neemt met minder SPL: Soms hoor je audiofielen luisteren naar volumes die niet meer van de planeet zijn ;)
Minder goed mid? Het lijkt mij dat je met een grotere unit juist een minder goed mid hebt, maar dit gevoel is instinktief, niet op wetenschap gebaseerd. Iig heb je met een kleinere driver op de wat hogere tonen een wat beter afstaal gedrag (in theorie), maar ik betwijfel of je dat echt kan merken?

Op een of andere manier wil ik gewoon weten hoe deze driver klinkt, ik weet niet wat het is (ik hoor hem al roepen... neem mij! :D).

@Wekkel: Idd een hoop gereken en theorie hier B). Ik hoop dat je een flinke rekenfout maakt >:), sta ik anders even voor lul als je met je ravelands een dure Eton er uit speeld :X. Daarmee bedoel ik dat ik wel zeker weet dat je met een goedkope driver zeker een goed resultaat kan krijgen en dat ik niet denk dat ik in het voordeel ben met een duurdere driver. Eigenlijk... hoe duurder hoe hoger de druk word :'(

• Raymond
Eigenlijk... hoe duurder hoe hoger de druk word
Dan zit ik lekker veilig met mijn $15 vifa :)

Verwijderd

Duur wil niet zeggen dat het goed is, maar goedkoop wil helemaal niet zeggen goed. Btw misschien kan wekkel de driver verzwaren dit kan een betere Qts opleveren, maar je moet er wel SPL voor inleveren.. Er zijn genoeg progs. om uit te reken wat het voor effect heeft...

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2003 20:58 . Reden: Qtc is niet hetz. als Qtx ;) ]

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:24
Hmz, nu ik dit zo allemaal lees, beginnen mijn DIY-kriebels ook weer op te komen :P Ik denk dat ik ook maar mee ga doen aan deze wedstrijd. Wil nu iig toch ook een keer een stel goede speakers hebben na een aantal mislukte pogingen :X

Ik zit een beetje te twijfelen over wat voor speakers ik ga gebruiken, denk dat ik voor monacor ga (niet echt veel gebruikt volgens mij?), maar evt ook visaton. Iemand enig idee voor een leuke, GOEDE driverkeuze?

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Indoubt

Indoubt

DustMan4u schreef op 09 mei 2003 @ 21:09:
Hmz, nu ik dit zo allemaal lees, beginnen mijn DIY-kriebels ook weer op te komen :P Ik denk dat ik ook maar mee ga doen aan deze wedstrijd. Wil nu iig toch ook een keer een stel goede speakers hebben na een aantal mislukte pogingen :X

Ik zit een beetje te twijfelen over wat voor speakers ik ga gebruiken, denk dat ik voor monacor ga (niet echt veel gebruikt volgens mij?), maar evt ook visaton. Iemand enig idee voor een leuke, GOEDE driverkeuze?
Zat ideeen. Ik heb ergens al een rijtje van 6 combinaties gepost. Maar er zijn zooooveeeel mogelijkheden.

Wat verwacht je van je luidsprekers (groot, klein, middel, laag, niet zo laag etc) en wat wil je eraan besteden. Als je dat bepaalt heb kun je van verschillende tweakers hier zo een heel rijtje voorstellen krijgen :)

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 09 May 2003 @ 20:23:
Ik ben nog aan het bekijken wat de beste comb. is, maar ik was wel een beetjes van plan die ringradiator te gebruiken, alleen al omdat ie er _/-\o_ uitziet :Y).
Maareh ff serieus, ja dan maar 17 cm ik d8 aan een Peerless CSX 176 H die unit heeft een lekker rechte karakterestiek. Je kan hem red. hoog crossen.
Ik heb de ringradiator van vifa gehoord bij speaker en co in R'dam. Samen met een Vifa 14 cm unit (PL nog wat)

Klinkt uitstekend. De luidspreker heeft zelfs nog een tijdje op m'n verlanglistje gestaan maar is afgevallen als front vanwege de 14 cm bas unit.

Goede keus om die ringradiator met een iets grotere midbas te gebruiken

Ook gerekend met de HDS182 (heet soms ook HDS152)? Die unit schijnt heel erg goed te zijn. :)

Verwijderd

nee, heb ik nog niet. Maar zal ik zeker nog s doen, ik ben nog steeds aan het orienteren welke luidsprekers ik zal bestellen...

Verwijderd

Indoubt schreef op 09 mei 2003 @ 22:43:
[...]

Ik heb de ringradiator van vifa gehoord bij speaker en co in R'dam. Samen met een Vifa 14 cm unit (PL nog wat)

Klinkt uitstekend. De luidspreker heeft zelfs nog een tijdje op m'n verlanglistje gestaan maar is afgevallen als front vanwege de 14 cm bas unit.

Goede keus om die ringradiator met een iets grotere midbas te gebruiken

Ook gerekend met de HDS182 (heet soms ook HDS152)? Die unit schijnt heel erg goed te zijn. :)
Ik heb de ringradiator incl de 14cm bas. Filter aangepast met Tritec en MKP+ en de kast zwaar verstevigd + 44 mm baffle. Heb de speaker als smalle zuil gemaakt met in onderste compartiment 23 kilo zand. En ben tot nu nog geen beter klinkende speaker tegen gekomen voor het geld. (speelt met tritec net zo goed als een SS A4 monitor, daar zit std al tritec en tinfolie condensatoren in)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik ga waarshcijnlijk een simpel HT setje bouwen van 2 visatons FPS 8 (geloof ik, zijn breedbanders te koop bij conrad(a 10,95 de stuk :9 ) )
ik bouw hem dan voor een ander, maar hij gaat er nog even over nadenken!

[ Voor 21% gewijzigd door gitaarwerk op 10-05-2003 01:32 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Lampje kunnen we altijd aan de kant schuiven wegen het veel meer tijd hebben gehad voor perfectie van zijn speaker :) Dan hebben anderen nog een kans..

Verwijderd

Wekkel schreef op 10 May 2003 @ 02:04:
Lampje kunnen we altijd aan de kant schuiven wegen het veel meer tijd hebben gehad voor perfectie van zijn speaker :) Dan hebben anderen nog een kans..
De wedstrijd begon toch pas op 10 mei? Dan is hij aan het cheaten :o
offtopic:
Maar iedereen is ook al aan het simuleren dus wat dat beteft...

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Mijn bestelling gaat pas over 1,5 week de deur uit. Zeker weten dat ik centjes heb als de postbode aan de deur staat :D Ik ben erg benieuwd wat ik er van ga bakken.

• Raymond
Wekkel schreef op 10 May 2003 @ 02:04:
HEY!!! sssttt!!!! :P
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.