Oké, ik ben nu aan het simuleren met de Eton 5-880/25 HEX. Echt een mooi drivertje met kwallitweiten die ik bij anderen nog niet ben tegen gekomen.
Het zou een relatief klein kastje worden met een basreflex sleuf onderin. Het -3 dB punt zou dan liggen op +/- 80Hz, dat is wijnig voor een boekenplankspeaker maar het wordt eigenlijk een sataliet met een sub als ondersteuning. De groupdelay is zeer mooi met die driver/kast combinatie, 6ms-40Hz, 7ms-60Hz, 6ms-85Hz --> blijft dan dalen. Ook kan ik met die kast grootte nog nét een relatief grote poort(oppervlakte) toepassen, wat gunstig is voor de lineariteid bij het opvoeren van het vermogen en heeft minder last van poortruis. Ook de conus uitslag ligt op een zer laag niveua.
Wat het nu zo bijzonder maakt is dat bij het opvoeren van het vermogen de speaker zich zeer goed gedraagt. De SPL curve blijft zeer goed en bi flink opvoeren daalt het -3 dB punt "maar" 10Hz (40W!). Bij het opvoeren van het vermogen wordt ook de groupdelay alleen maar beter en de airflow in de poort komt niet boven de 11 m/s bij 40W (ik heb gehoord dat het meestal pas bi 15 m/s hinderlijk wordt, kan iemand hier wat meer over vertellen?). Wat ik ook zeer belangrijk vind is dat de conus uitslag pas bij 35W aan ze maximum zit, alleen bij 65Hz schiet hij er overheen. Weet iemand hoe dat zit met die conus uitslag beneden de 65Hz, ik verwacht niet dat hij gaat klapperen oid, normaal gesproken geeft hij die tonen niet weer door de afval bij 90Hz van de curve. Of zorgt het aanbieden van tonen van 65Hz en lager er alleen al voor dat hij wel over die Xmax komt? Beetje onduidelijk

).
Wat ik wel raar vind is dat de simulatie er het best uit ziet met een kastverlies van 15, terwijl je normaal streeft naar 7 (moet ik nog wat meer over lezen, maar dit weet ik er wel al van), weet iemand of dit wel realistisch is dan? Om zo te simuleren dus... (en dan nog een kast maken met een verlies van 15

)
Wat ik hier beter aan vind als de andere drivers waarmee ik gesimuleerd heb (oa. peerless en davis) is dat de rest alleen lager kunnen komen met een grotere kast en een veel grotere groupdelay, dat wil ik dus niet. Als ik dan de kast ongeveer net zo groot maak (volgens fabrikant aanraden) als het Eton kastje dan krijg ik wel een vergelijkbare curve, maar dan is nog de groupdelay hoger, en op de andere punten scoren ze gemiddeld ook minder.
Al met al ben ik wel geïnspireerd door Eton, ook wel mooi dat DIY_Freak die lekker goedkoop kan regelen

.
Wat voor tweeter ik er bij wil nemen zou ik echt neit weten. Het kantelpunt moet tussen de 2000 en 2500 Hz liggen om bepaalde redenen, iemand suggesties voor een tweeter die goed (qua prestaties en zonder het geheel naar beneden te halen) bij de Eton zou passen?
Het buigbare MDF idee heeft me ook op snode plannen gebracht

, dus op dat gebied kunnen jullie ook wat van mij verwachten
Ik blijf btw nog wel andere drivers simuleren, dus het is nog geen definitieve keuze. Ook lees ik eerst nog eens een heel stukje verder in Dickason voordat ik definitief knopen door ga hakken.
Ook houd ik er rekening mee dat een simulatie alleen maar theoretisch is (alhoewel het meestal de praktijk wel heel dicht benaderd), dus ik zal eerst expirimenteren met een testkast alvorens ik het werkelijke ontwerp ga bouwen
offtopic:
Nog even... ik kiez voor Eton omdat die driver gewoon zeer goede dingen doet en ik meestal alleen maar positieve dingen over Eton heb gehoord. Het is wel een dure driver maar dat doe ik absoluut niet om te winnen oid, ik wil gewoon me plan, zoals ik al eerder bedacht had, uitwerken. Aan de wedstrijd doe ik voor de fun mee.