[DIY-Wedstrijd] discussietopic

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.473 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:39

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Het idee is er om een luidsprekerbouw-wedstrijd te houden, hier op GoT.

Er zijn een aantal regels bedacht, nu willen we graag weten of er voldoende animo voor is...

De Regels: (met dank aan een topic in /13 ;) )
• Als je mee doet laat je dat weten door minstens één, maar graag meer 'Work in Progress' plaatjes in de wedstrijdthread te posten, alleen een foto van het het kant-en-klare product is niet genoeg.
• Hou het off-topic gehalte laag. Als je graag wilt reageren op een mooie WIP, geef dan argumenten waarom het mooi is en wat er beter kan. Wil je inspiratie op doen, gebruik dan IRC of PM.
• Je bouwt minimaal 2 luidsprekers. Dit mag van elk materiaal wat jij denkt daarvoor te kunnen gebruiken. zie ook het einde van deze post
• Het budget per speaker is afhankelijk van de gekozen klasse, zie ook het einde van deze post
• Je hebt 10 (tien) weken om dit te maken, de precieze startdatum staat nog niet vast.
• Je mag zoveel WIPs (plaatjes of filmpjes) posten vanuit allerlei hoeken als je nodig lijkt, zolang ze toegevoegde waarde hebben op de vorige.
• Post of gebruik geen bestaande speakers. Alleen speciaal voor deze contest gemaakte speakers zijn toegestaan.

Mijn vraag aan jullie:
• Welke regels moeten er volgens jou anders uitzien? (dit graag goed beargumenteerd)
• Doe je mee?

Het idee voor de beoordeling is om een soort "meeting" te houden, iedereen neemt dan zijn setje speakers mee. Vervolgens mag iedereen alle speakers beoordelen op klank, afwerking en originaliteit (behalve je eigen speakers).

Uiteindelijk heeft dan iedere speaker een cijfer voor klank, afwerking en voor originaliteit. Ook is er een totaalgemiddelde, welke gebruikt kan worden bij het berekenen van een zgn. "prijs/kwaliteit"-factor. Dus: wie heeft de beste set voor 't minste geld...

Toevoeging:

Er is inmiddels al een kleine concept-klasseverdeling gekomen:
• Klasse 1: < 20 liter, < € 80,-
• Klasse 2: < 20 liter, > € 80,-
• Klasse 3: > 20 liter, < € 80,-
• Klasse 4: > 20 liter, > € 80,-

Het budget wordt gesteld voor alles wat geen MDF/Spaanplaat/Naaldhout/Zachthout, aansluitterminal of afwerking is.

Voorlopige deelnemerslijst: (bold is definitief)
JWO
m.m
eX!sIoN
Skef
Wekkel
joukehofman
Geenius (hifi.nl)
kieskes
Eul
Gitaarwerk
• frankel83 ???
• cmdr_sm ???
• _ferry_ ???
• Lampje ???
• Rave17 ???
• michiel ??? (hifi.nl)

Wil iedereen met vraagtekens achter zijn naam me ff laten weten of hij/zij meedoet? Kan via MSN, ICQ, of mail...

Idee voor start en einddatum:

Start: 10-05-2003 om 00:00

Einde: 20-07-2003 om 23:59

[ Voor 70% gewijzigd door Skef op 06-05-2003 23:26 . Reden: ff wat toevoegen ;) ]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Lijkt me best een leuk plan :)

Ik zou best wel mee willen doen maar...

Ik wil een paar leuke boekenplankspeakers bouwen om samen met me subje een mooi muziekbeeld neer te zetten, ik denk alleen dat ik het niet red met 100 euro per speaker (als ik in gedachte houd met welke drivers ik nu nog aan het simuleren ben...).

Wat mij dus misschien een oplossing lijkt is dat alle speakers op hun kwalliteiten en afwerking ed. beoordeeld worden, voor elk punt een maximaal aantal punten kunnen scoren en dit bij elkaar optellen. Het is niet echt vreemd dat een dure (lees:speaker met betere componenten) speaker hier de meeste punten haalt, maar als nu het totaal aantal punten gedeeld wordt door het aantal euro's dat hij heeft gekost, of voor elke 25 euro boven de 100 euro een bepaald aantal punten aftrek krijgen...
Op die manier kunnen speakers van een hoge en lage prijs gewoon door elkaar aan de competitie meedoen, en bovendien... het gaat om de fun, niet om hoeveel geld je kunt missen.

Mijn tweede probleem is dat ik denk pas te kunnen beginnen begin/eind juni. Dat door wat nare omstandigheden met een baanwissel :( (ga er wel op vooruit hoor :D).

Misschien dat je hier wat mee kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Het lijkt mij ook wel leuk om hieraan mee te doen, maar ik denk dat we de startdatum niet tever naar achteren moeten doorschuiven, ik heb nu al zin om te gaan bouwen, heb namelijk vanmiddag mijn sub verkocht dus ik heb weer wat geld beschikbaar ;)

Ik denk niet dat het handig is om met puntenaftrek te werken als er een budget hoger dan 100 euro is, gewoon 100 euro harde limiet. Een idee zou kunnen zijn om 4 subcategorieën te maken: tot 25, tot 50, tot 75 en tot 100 euro. De beoordeling hoeft maar 1x gegeven te worden, een goedkope speaker kan dus ook in meerdere categorieën winnen.

Practisch probleem: welke amp gaan we gebruiken bij de vergelijking? iedereen z'n eigen mee of beslissen we van tevoren met welke amp er wordt vergeleken? Mischien kunnen we iedereen een eigen WIP draadje laten starten en in de wedstrijddraad de links ernaartoe, hierdoor wordt het minder gauw onoverzichtelijk en zou er meer via het forum gecommuniceerd kunnen worden.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4390

Lijkt me wel gaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
m.m: Voor de beoordeling wordt er uiteraard 1 amp / cd-speler / cd / kabelset gebruikt, om een zo eerlijk mogelijke beoordeling te krijgen.

Puntenaftrek voor duurdere speakers lijkt me niet wat, dan kun je beter in meerdere klassen gaan werken, maar dit is alleen te doen bij voldoende animo per klasse (in je eentje in een klasse zitten is ook niet wat)...

We zouden iets kunnen doen van 2 klassen: 1 onder de € 100, 1 erboven... En dan kijken welke de beste prijs/prestatie neerzetten ;-)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

gaaf idee! ik wil basspeakers voor me disco maken, maar ben toch te n00b om echt wat moois te maken, maar ik wil de rest heel veel suc6 wensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb mijn idee geloof ik niet helemaal duidelijk gemaakt. Doorgaand op mijn vorige reply: stel jij bouwt een hele mooie speaker voor 80 euro. Deze kan alleen winnen in de prijsklasse 75+ euro. Maar ik bouw een nog betere speaker voor 65 euro. Deze wint dan in de categorie 50+ euro en 75+ euro. Maar helaas voor ons beiden heeft [vul hier maar een naam in] een geweldig idee gehad en dit voor 15 euro kunnen toepassen, [vul hier maar een naam in] wint dus in alle categorieën 25- 25+ 50+ en 75+. Laatste voorbeeldje zal niet zo gauw voorkomen maar het zou wel grappig zijn als het zou gebeuren.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Misschien een idee om zowel op kwaliteit als SPL te testen en voor beide winnaars uit te roepen ?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hmz.. misschien het formaat?
ik wil wel nog een leuk stel breedbanddingetjes bouwen.. maar dan niet in dat formaat :D lol ... ik wil lekker bose thuis hebben, dus ik ga lekker dat naamplaatje ook erop zetten.. :9 ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ja prachtig idee, zij het niet dat ik er weinig vertrouwen in heb dat zoiets daadwerkelijk van de grond komt, je stelt nogal wat eisen. Wat als iemand een setje wil bouwen met net andere afmetingen? Ik denk eerder dat hij zal zeggen, laat maar zitten die wedstrijd, dan dat hij de afmetingen veranderd.

Iig een goed alternatief, zal het hele project met veel belangstelling volgen, waarmee ik ook al aangeef dat ik niet mee zal doen. Helaas heb ik weinig geld over op dit moment om weer aan speakers te gaan bouwen, die nieuwe amp moet er toch ook eens komen.

Verder zou ik alle afwerking buiten het budget laten, wat natuurlijk niet wil zeggen dat je ze niet mag afwerken. Er wordt toch op geluidskwaliteit beoordeeld neem ik aan ;)

Dus dan alleen Hout, Drivers, Filters, Bekabeling en demping binnen het budget. Terminal ook lekker erbuiten laten, want daar kan je op bezuinigen door er geen te gebruiken, waardoor je weer meer geld hebt voor drivers, maar iemand anders die wel die 5 euro uitgeeft weer benadeeld wordt.

Ruime gok per box:

-Hout, je zult toch echt 1 grote plaat (waarschijnlijk MDF) moeten halen, of mag je het hout dat je over hebt eraftrekken? In het eerste geval zit je al aan 20euro voor 18mm MDF.
-Filter, ongeveer €15
-Demping €5-€10 p/box
-Bekabeling €2,5-€5

Waardoor je per box nog €67,5-€60 overhoud. Dat is imo net ff te weinig voor een tweeter en woofer. Zo kun je alleen bij budget spul terecht en sluit je de hele Vifa/Peerless\Seas klasse uit. Dit wil je niet dus het budget per box zal verhoogd moeten worden.

Dit zijn alleen mijn gedachten over het project, op of aanmerkingen hoor ik graag, ik blijf het in ieder geval met veel belangstelling volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

JT schreef op 05 May 2003 @ 18:38:
Misschien een idee om zowel op kwaliteit als SPL te testen en voor beide winnaars uit te roepen ?
Lijkt mij ook wel een idee.
Gitaarwerk schreef op 05 May 2003 @ 18:40:
hmz.. misschien het formaat?
ik wil wel nog een leuk stel breedbanddingetjes bouwen.. maar dan niet in dat formaat :D lol ... ik wil lekker bose thuis hebben, dus ik ga lekker dat naamplaatje ook erop zetten.. :9 ;)
22x25x32cm stond in de openingspost geloof ik. Je mag zelf bepalen welke de diepte/breedte/hoogte is he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m.m schreef op 05 May 2003 @ 18:48:
22x25x32cm stond in de openingspost geloof ik. Je mag zelf bepalen welke de diepte/breedte/hoogte is he :)
Dan nog, spreek gewoon een maximale inhoud af. Meeste drivers werken niet beter in een kleine box, dus de uitdaging is juist om ze in een kleine box wel goed te laten werken. :)

Dus in dit geval maximaal 17,6 liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969

Ditis een intressant idee!

Ik zou er graag aan mee doen maar ik ben het helemaal met Eul eens dat het bugget een niet te grote rol gaat spelen.
De afmeting is ook al beperkt.............stel dat je een leuke zuil gaat maken ofzo?!
Dat zijn wel zware regels...........
En daarbij zit ik ook een beetje met de begin datum.

Ik zou wel erg graag mee willen doen met die wedstrijd allee wel met gepaste regels AUB.

Ennuh :) wat is de prijs :P

(een stel mooie speakers die je zelf gebouwd heb DUH!! ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

Ik vind het een erug goed idee, maar heb twee grote bezwaren:
1. Beoordeling op afwerking > nooit eerlijk, ik kan in verstrekzagen en heb bv een vlakverdiktebank :). Dus niet echt eerlijk tegenover anderen.

2. Prijs > 100 Euro per speaker is red. weinig vind ik zo, ik was van plan binnenkort een set fronts te maken. Maar deze kosten E150 aan drivers (149 geloof ik om precies te zijn :)) Je kan voor 100 euro wel iets maken, ik zeg niet dat het niet mogenlijk is.
Maar de prijsklasse moet wel "drivers only" zijn. Dus zonder filter, terminals, internebekabeling enz..

Ik denk dat niet iedereen zin heeft om meteen 2 fronts ofzo te maken, ik denk dat het HEEL verstandig is om een categorie SUBWOOFERS te maken. Aan gezien dat altijd nogal populair is. Alleen zijn deze al snel duurder dan E100 per stuk, en wil je daarbij de amp ook bij tellen?

Ik stel dus voor om deze gradaties te maken:

1. -75 (geen subs)
2. 75+ (alleen dubbel uitgevoerd, bv rear's)
3. 125+ (")
4. Subs tot 100 Euro zonder amp
5. Subs 100+ met amp

Maar ik denk dat je eerst moet kijken of er genoeg animo is alvorens dit vast te stellen.

BTW w8 eerst een weekje of 2 en start dan pas, ik moet eerst nog een ander project afwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Nu krijg je het al, iedereen wil wat anders. Consessies zul je toch moeten maken, teveel soorten categorieën met andere soorten speakers is denk ik niet de methode om dat op te lossen. Om eerlijk te zijn vind ik de 11l die je netto overhoudt bij de door de TS gestelde maten ook wat aan de krappe kant om een redelijke bas te kunnen krijgen. We moeten gewoon samen afspreken wat de beperkingen zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door MM op 05-05-2003 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Maar ik denk dat je wat betreft de formaten beter kan stellen 'boekenplank luidsprekers' ofzo, en dan niet formaat 602 :P Ook evt 100 euro only drivers of max 130 inclusief alles ofzo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m.m schreef op 05 mei 2003 @ 18:09:
heb namelijk vanmiddag mijn sub verkocht dus ik heb weer wat geld beschikbaar :)
Je Alu cone sub?

Daar was je toch zo tevreden mee? Of verkocht met het oog op je Cheap-ass maar veel bas project? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
JT: Dat is misschien ook een idee ja, om met het formaat "boekenplank" te werken, maar dan wel met een paar echte maximale maten.

Maar mijn oorspronkelijke idee was dus om iedereen met dezelfde maten, een ander product te laten maken. Erbinnen mag alles, erbuiten niets ;) . Op die manier hou je de wedstrijd wel eerlijker denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na s ff goed gelezen te hebben wat anderen willen denk ik dat je het beste iets algemeners kunt doen. Dit is ten slotte geen dedictated zelfbouw forum met 10.000 leden die allemaal nieuwe speakers willen bouwen (DAMN dat zou vette plaatjes opleveren :)).

Volgensmij kun je beter ff kijken wat iedereen wil gaan doen en dan bepalen of je er een wedstrijd van wil maken.
Maar volgens mij is het slimmer om dit ook erg aantrekkelijk te maken voor anderen, dus niet dat play, frankel83, m.m ,JT, Eeul enz. meedoen.
Wat je dus ook zou kunnen doen is om een aantal ding voor te stellen voor mensen die eigenlijk nog nooit een luidspreker gebouwd hebben.
Een aantal beginselen maken voor verschillenden doeleinden. Die ook nog eens red. goedkoop zijn.

Om maar s een voorbeeld te noemen:

Het solo 103 project van geenius geeft volgens mij een erug goed resultaat voor de prijs.

Verder kan je ook een paar Sub units enz voorstellen, want als je mensen die nog nooit zoiets gedaan hebben alles zelf uit laat zoeken gaat dit nooit werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Anoniem: 50944 schreef op 05 May 2003 @ 19:12:
[...]
Je Alu cone sub?

Daar was je toch zo tevreden mee? Of verkocht met het oog op je Cheap-ass maar veel bas project? ;)
Je slaat de spijker op z'n kop :) Het was een geweldig leerproject van me en het kast'je' stampte echt heerlijk. Maar ik ben een beetje aangestoken door het bouwvirus en om regelmatig wat nieuws te kunnen bouwen moet je het oude verkopen, dan hoeft er ook niet zoveel geld bij. Ik heb met mijn vorige project tocht nog 20 euro winst gemaakt :P ok het bouwen kostte me ook 20 uur, maar het is gewoon lekker hobby'en waar op deze manier niet zoveel geld op hoeft worden toegelegd en dat is altijd fijn natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien een idee om meer DIY'ers te verzamelen door ook een uitnodiging op Hifi.nl te zetten. Daar zitten ook setje diyers en bij animo tekort is dat misschien een oplossing.

Het "beginners" idee van exision vindt ik ook wel wat, al veel parameters vaststellen, probleem dan is alleen dat je veel van hetzelfde zult krijgen. Want hoe beoordeel je als leek nou welke driver ok is. Hulp van gevorderden is hierbij dus geboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Skef schreef op 05 mei 2003 @ 19:14:
JT: Dat is misschien ook een idee ja, om met het formaat "boekenplank" te werken, maar dan wel met een paar echte maximale maten.

Maar mijn oorspronkelijke idee was dus om iedereen met dezelfde maten, een ander product te laten maken. Erbinnen mag alles, erbuiten niets ;) . Op die manier hou je de wedstrijd wel eerlijker denk ik...
Tja...op die manier komen er beperkingen in je speakerkeuze enz. Als je nog gewoon stelt een boekenplank speaker niet hoger dan 45hoog, 30 diep en 20 breed = 30x45x20 = 27000cm^3 = 27 liter. Dan heb je nog wat mogelijkheden over. Dus max 27 liter ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 05-05-2003 19:32 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik heb eigenlijk liever een wat bredere speaker dan kan er een 10" in :) een regeltje van 30l maximale inhoud lijkt me ook wel iets, maar is dat inclusief of exclusief hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ja, maar jij wil 30l. De volgende wil 35, en nog iemand 40, want dan kunnen ze net die ene driver gebruiken. Ik denk dat je met 30 liter wel erg dicht in de buurt komt van 602 afmetingen...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

m.m schreef op 05 May 2003 @ 19:40:
Ik heb eigenlijk liever een wat bredere speaker dan kan er een 10" in :) een regeltje van 30l maximale inhoud lijkt me ook wel iets, maar is dat inclusief of exclusief hout?
Behalve dat ik geen 10"driver ken die lekker in een 2 weg combinatie werkt, afstraalgedrag is dan waardeloos, stel je wel wat veel eisen.

30 liter noem ik geen boekenplank meer, in mijn ogen is 20 liter eigenlijk al teveel. Zo zie je, er zijn erg veel verschillende meningen. Wil dit werken dan moeten er, of andere richtlijnen, bijvoorbeeld alleen prijs, of iedereen moet bereid zijn in te schikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Heb nog eens na zitten denken, en bedacht het volgende:

Er zijn 2 "hoofdklassen": Degene met een inhoud < 20 liter, en > 20 liter. Driverkeuze is vrij, evenals opstelling. In de beide hoofdklassen wordt een onderverdeling gemaakt naar budget.

Dat zou het volgende plaatje opleveren:
• Klasse 1: < 20 liter, < € 50,-
• Klasse 2: < 20 liter, < € 100,-
• Klasse 3: < 20 liter, > € 100,-
• Klasse 4: > 20 liter, < € 50,-
• Klasse 5: > 20 liter, < € 100,-
• Klasse 6: > 20 liter, > € 100,-

Op deze manier heb je voor iedereen wel een klasse. Het budget wordt gesteld voor alles wat geen MDF/Spaanplaat/Naaldhout/Zachthout, aansluitterminal of afwerking is. Op deze manier voorkom je denk ik dat er mensen zijn welke de behuizing van een of ander exotisch materiaal maken (bv. Corian), en vervolgens in de laagste prijsklasse meedoen...

Ik deel de mening van eX!sIoN niet helemaal, het doel is dus juist om mensen het zo veel mogelijk zelf te laten uitzoeken.

@Play: We zouden idd ook op hifi.nl een oproepje kunnen plaatsen ja...

Een aparte klasse voor sub-kisten zie ik persoonlijk niet zitten, hier kan altijd later (lees: na deze wedstrijd) een wedstrijd voor gehouden worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33
Waarom niet gelijke een verschil tussen gevorderden en beginners ervan maken :) Gevorderden mogen grotere maten aanhouden, en een groter budget dan de beginners. Desnoods een help-de-beginner-op-weg project en overzicht waar (goedkoop) drivers zijn te verkrijgen (in Ned. of daarbuiten). Lijkt mij dan wel leuk namelijk om ook zelf (als beginner :D) mee te doen :)

edit:
Op zich is die verdeling van jouw Skef (die van hierboven) nog zo gek niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Robino op 05-05-2003 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De klasse moeten echt niet te groot worden zo valt er bijna niks meer te vergelijken. Dus mij lijkt beginners en gevorderden gewoon bij elkaar. De klasse die Skef voorsteld lijken mij in 1e instantie Ok, zo heb je meer kans op deelnemers omdat zuilen ook mogen. Later als je alle deelnemers hebt kunnen die nog eens met elkaar brainstormen wat zij van plan zijn zodat er een duidelijkere indeling kan komen.

Ik ben zelf iig wel bereid om beginners op weg te helpen, aangezien ik waarschijnlijk toch niet mee ga doen, prioriteit van m'n geld licht bij nader inzien toch op een andere plek ;)

In ieder geval hoop ik dat het gaat lukken, kunnen we mooi afsluiten met een dagje luisteren onder het genot van enkele versnaperingen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Natuurlijk worden de beginners goed op weg geholpen, daar is het hier toch ook een forum voor?

Een gevorderde kiest vaak automatisch al voor duurdere units, dus dan ook gelijk voor een hogere klasse.

Er moet wel uitgekeken worden dat we niet mekaar gaan voorkauwen van "zo-en-zo moet je het doen", het blijft wel een wedstrijd, en ook de doelstelling van dit forum is dat je zo veel mogelijk dingen zelf uitzoekt. Er is zoveel info beschikbaar op internet, en daar valt voor bijna iedereen wel uit te komen...

Ik denk dat ik met de klassering zoals ik 'm hierboven vermeld heb een behoorlijk eind in de richting zit. De drempel is niet te hoog, zodat ook mensen met niet al te groot budget mee kunnen doen.

Play: Ik denk dat we wel als doelstelling moeten houden dat het toch echt om boekenplank speakers moet gaan... Anders krijg je een te grote diversiteit van speakers m.i.

[ Voor 12% gewijzigd door Skef op 05-05-2003 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Skef schreef op 05 May 2003 @ 20:02:Play: Ik denk dat we wel als doelstelling moeten houden dat het toch echt om boekenplank speakers moet gaan... Anders krijg je een te grote diversiteit van speakers m.i.
Maar als de prijs hetzelfde blijft?

Een zuil hoeft niet perse beter te klinken als een boekenplank speaker. Drivers hebben op een gegeven moment genoeg inhoud, alles wat je daarboven ernog bijpakt helpt je echt niet.

Maar ben wel met je eens dat je niet teveel verschillende speakers moet krijgen, wat vinden de anderen hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

skef, ik snap wat je bedoeld. Het is idd niet de bedoeling dat ze helemaal niks meer hoeven te doen, maar ik denk wel dat het belangrijk is om basis "theorie" beschikbaar te stellin in de openings post, zodat mensen niet het loudspeaker cookbook door hoeven te spitten om mee te kunnen doen.

Ik denk dat bijvoorbeeld aan de site van JWO? >http://www.zelfbouwspeakers.nl
en http://www.diysubwoofers.org/ waar ook heel wat info staat al is het in het engels, maar dat moet voor de tweakende medemenns geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
offtopic:
eX!sIoN, check eens op wie z'n naam www.zelfbouwspeakers.nl staat, en check vervolgens mijn profile eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 23:11
Ik vind dit eigenlijk wel een zeer interessant topic zeker omdat ik het best leuk vind om eens wat te gaan klussen ik vraag me alleen af in hoeverre je audiofiel moet zijn om dit te kunnen. Ik weet dus echt 0,0 van speakers , we hebben hier thuis een klussenbedrijf dus gereedschap moet niet zo'n probleem zijn en voor vragen omtrent houtbewerking kan ik dus ook wel terecht. Zou het dan toch te doen zijn voor mij om aan de hand van een tutorial of zo zelf een speaker te bouwen ?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LOL :) ik zag het toenstraks in de sig van JWO staan en ik had het s bekeken, en d8 >
Das een goed begin voor iemand die wil beginnen met het bouwen van luidsprekers. Maar niet zo echt interresant. Toen weggeklikt, zie ik dit topic weer en dacht o das wel een handige link voor in dit topic, moest ik weer de sig van JWO opzoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:01
WIP:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/751451/stuffing.jpg

Ben aan het bepalen hoeveel dempingsmateriaal er in mijn TL gaat. Stomtoevallig (echt!!)vanavond aan begonnen, na een paar maand niks eraan te hebben gedaan (behalve dan halverwege maart tweetertjes+dempingsmateriaal te hebben gekocht)/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
HAHAHA, de eerste aanmelding is er ;)

Maarre, de definitieve regels zijn nog niet eens bekend joh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
offtopic:
[quote]Skef schreef op 05 May 2003 @ 20:36:
Maarre, de definitieve regels zijn nog niet eens bekend joh![/quote]

So? Of dacht je dat ik mijn speakers ging aanpassen aan de regels? :P

Of had ik beter niks kunnen posten en proberen de regels te beïnvloeden (in mijn voordeel uiteraard)? O-)

ff ontopic:
Naar mijn mening zijn er teveel klassen. Het scheiden tussen groot en klein is goed. Maar ik zou niet 3 prijsklassen nemen, leg de grens bij 75-100 euro ofzo.
Je hebt nu 6 categoriën, ik denk dat je tevreden mag zijn als je 6 deelnemers hebt :P
Misschien een idee om meer DIY'ers te verzamelen door ook een uitnodiging op Hifi.nl te zetten. Daar zitten ook setje diyers en bij animo tekort is dat misschien een oplossing
Is GoT only niet leuker? Bovendien bezoeken veel GoTters hifi.nl en omgekeerd. Een aankondigingstopic lijkt me niet verstandig, de verstandhouding tussen beide fora is niet helemaal optimaal en zo'n topic is vragen om flames en geruzie.

Ik heb nog een voorstel voor een aspect van de speaker om in de beoordeling mee te nemen: In hoeverre voldoet de speaker aan de ontwerpeisen.
Stel dat je je voorneemt een monitorspeaker te maken. Die zijn bedoeld om van dichtbij te luisteren, wanneer je die op eenzelfde manier beoordeeld als een stel luidsprekers voor in een grote woonkamer, dan komen ze niet gelijk uit die beoordeling.

[ Voor 63% gewijzigd door Raymond op 05-05-2003 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@twit, JA dat is zeker te doen. Je hoeft helemaal geen audiofiel te zijn om zelf een speakertje te maken. Er zijn volgens mij maar een paar dingen nodig:

1. Gezond verstand, gewoon zelf dingen proberen uit te zoeken, met Google enz kom je altijd al een heel eind als je iets niet weet.

2. Een klein beetje handig, je moet tenslotte iets in elkaar zetten.

3. Een simulatieprograma, het meest bekende is denk ik WinISD wat je hier kan downloaden.
zelf gebruik ik als ik snel iets wil simuleren altijdUnibox dat is een exel spreadsh.
Om zo'n programma te kunnen gebruiken moet je een aantal dingen over een luidspreker weten, maar dan staat heel goed uitgelegd op www.zelfbouwspeakers.nl (8> ;). Als je dan nog vragen hebt kun je ze hier gewoon stellen :)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 23:11
Bedankt ik zal me er eens in gaan verdiepen want ik snap werkelijk geen woord van alles wat ik in de zelfbouw topics @ got vind. Daar heeft men het meteen over zoveel herz op zoveel decibel en group delay enz enz. Btw wat voor versterker moet je eik hebben om hier uberhaupt iets mee te kunnen (me is dus zo erg audiofiel dat ie nog net ergens een stereo achtig iets heeft en surround setje @ pc )

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hertz, is frequentie (hoevaak iets per sec aan/uit gaat)
decibel is een eenheid die aanduid hoe hard geluid is, bij 120/130 ligt de pijngrens
groupdelay is de vertraging van een bas speaker in milliseconden
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

Ik zit er over te denken om mee te doen, voorwaarde is wel dat er getest wordt op een goede set. Anders worden de verschillen misschien lastig te beoordelen. Vooral als je van plan bent een goed filter te maken met onderdelen om fijndetail te benadrukken. Dus een mooie elgante speaker, en niet ik heb de meeste bas :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

idd, wat Taco zegt vind ik ook zeer belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Taco: wat jij noemt is ook erg belangrijk, zonder een goede set kun je idd lastig vergelijken.

Lampje: 4 klassen doen dan? Ik vind het best hoor!

Alle wijzigingen e.d. zet ik allemaal in de bovenste post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Skef schreef op 05 May 2003 @ 21:14:
Lampje: 4 klassen doen dan? Ik vind het best hoor!
Lijkt me wel een goed idee jah. Is het trouwens per speaker?

ff rekenen: 15 euro/woofer, 30 euro/tweeter, waarschijnlijk 20 euro/filter totaal 65/speaker

Ik stem er voor dat het bedrag per speaker is!! (dan maak ik tenminste kans om te winnen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Goed, ik doe definitief mee. Het grote opscheppen met dikke bassen ga ik wel doen met mijn raveland projectje, hier ga ik een ander pad in als ik eerder vanavond voor ogen had. Ik doe mee in de 'kleine' groep, van mij kan je 2 kastjes met een netto inhoud van zo'n 10 liter verwachten, verdere details post ik strax wel als ik mijn bestelling bij conrad afgerond heb, ik bestel het meteen mee met de whx'en (heb toch maar besloten de 18"ers te nemen), scheelt weer mooi in de verzendkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2024

Fireman

We talk about luxury problems

Hoi, mag ik met mijn project ook mee doen? mail me even op over hoe en wat.
link-> Na lange tijd eindelijk zelfbouwspeaker af

is het wat of moet het anders. Ik heb nog enkele foto's

edit. Oke dan weet ik genoeg. Ik kan helaas nu niet mee doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Fireman op 05-05-2003 22:33 ]

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Fireman, het moeten wel speakers zijn welke speciaal voor de wedstrijd, en in de periode van de wedstrijd gebouwd worden... Dus ik denk niet dat jouw mooie Dynaudio's mee kunnen, sorry...

Maar een nieuw projectje kan nooit kwaad toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Lampje schreef op 05 May 2003 @ 20:38:Ik heb nog een voorstel voor een aspect van de speaker om in de beoordeling mee te nemen: In hoeverre voldoet de speaker aan de ontwerpeisen.
Stel dat je je voorneemt een monitorspeaker te maken. Die zijn bedoeld om van dichtbij te luisteren, wanneer je die op eenzelfde manier beoordeeld als een stel luidsprekers voor in een grote woonkamer, dan komen ze niet gelijk uit die beoordeling.
Dit vind ik ook, als ik namelijk 2 speakers bouw zullen dit 2 fronts zijn met als aanvulling me sub voor het laag. Echt veel laag hoeft er dus niet in de fronts te zitten, ik denk nu al aan gesloten ipv basreflex met het oog op het goede impulsgedrag van een gesloten speaker. Maar om dan kans te maken moet de speaker dus ook zo beoordeeld worden, als hij op het slechte laag wordt afgekraakt heeft het geen zin. En zoals al eerder genoemd, ik vind het leuk om mee te doen, maar het resultaat moet uiteindelijk wel aan "mijn" behoefte voldoen want dat is ook belangrijk als je aan zo'n projectje begint... dat je er uiteindelijk ook wat aan hebt ;)

Ik denk dat ik dan ik klasse 2 ga vallen als ik mee doe/kan doen.

Als ik mee kan doen zal dit denk ik niet eerder als juni zijn, maar als ik het zo zie moet er toch nog veel georganiseerd worden en is het nog de aanmeldingen afwachten of het wel zin heeft om te organiseren. Dus misschien dat het toch niet zo heel snel kan beginnen (lees: niet eeder als begin juni :p).

Ik denk dat het met de klasses wel goed zit zo, maar word er nu wél of niet beoordeeld op afwerking? En zoja... zat dit in het budged?

Zouden we misschien een duidelijke lijst kunnen maken met beoordelingspunten?

Als ik nog andere dingen bedenk meld ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Nee, is al gebouwd. :) Je drivers zullen ook wel niet van het allergoedkoopste soort zijn. Mischien als referentie. ;)

Goed, nu even wat meer over de speakers die ik ga ontwerpen. Ik ga al veel verklappen, maar ik noem geen namen van drivers enzo. Alle andere ontwerpen die hier verdacht veel op lijken moeten gediskwalificeerd worden vind ik. ;)

Het wordt een 2weg speakersysteem met een 6" lagetonendriver en een 1" titanium dometweeter. De scheidingsfrequentie is 3000Hz, de Q en flanksteilheid hou ik lekker voor me :) dit wordt de eerste keer dat ik mijn eigen filter ontworpen heb, ben wel benieuwd of het een beetje klinkt.

De gevoeligheid zal 91dB bedragen bij een RMS belastbaarheid van 90w, goed voor een totale geluidsdruk van zo'n 110dB. Ik maak gebruik van het basreflex principe, de hoogste groupdelay bedraagt 12ms. De woofer krijgt een mooie compacte 9l enclosure ge-vent door een 45mm poort, de f3 frequentie is 50Hz

De kast zal bestaan uit 2 gedeelten, het gedeelte van de woofer zal ongeveer een grootte krijgen 24x24x30cm, daarbovenop komt een kubusje van 12x12x12cm voor de hogetonen driver.

Het spul is zojuist besteld bij de conrad, waarschijnlijk is het er woensdag. Van vrijdag tot de zaterdag de week erna zit ik in Duitsland voor een uitwisseling dus ik probeer zo veel mogelijk voor die tijd te doen, het restje erna maar.

De kosten van de relevante onderdelen: drivers + filter bedragen zo'n 60 euro, daarmee zit ik volgens mij ruim in het lagere budget klassement en ook qua inhoud zit in in de kleine klasse. Zijn er al anderen die plannen hebben of ben ik de enige die zo hard van stapel loopt :P

edit: ik weet zeker dat dit een 1e klasse speaker gaat worden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MM op 05-05-2003 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat er ook nog zoiets moet komen als copyrights zegmaar.
Strax post ik mijn WIP en dan ziet een ander het en bouwd vervolgens het zelfde in een ander design of dat ik iets moois maak dat een ander het zelfde ontwerp doet met betere speakers.
Dit bij weis van spreke!

Zijn sub sat combo's ook welkom?
Ik ben namelijk bezig met eensubsat combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Leuk initiatief, maar mijn cashpositie laat eigenlijk maar bar weinig toe. Ik ga er even over nadenken, als de start pas over een paar weken is, kan ik wellicht een potje breken voor EUR 80. Ga ik wel pc speakers el cheapo bouwen voor mijn 2e pc. De 2e hands versterker is al met koninginnedag gescoord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Ik denk dat het het mooiste is om uit te gaan van 2 speakers welke het geluid brengen...

Anders krijg je net zoiets als die nieuwe Bose 5.1 uit 2 speaker-sh*t:
"Uit het zicht te plaatsen Acoustimass-module niet afgebeeld"... :P :P

Wekkel: Ik had juist een klein beetje gehoopt dat jij ook mee zou doen, puur om eens een paar W170S drivers met iets anders 1-op-1 te vergelijken :P :P

[ Voor 27% gewijzigd door Skef op 05-05-2003 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb eigenlijk de zelfde status als Wekkel...
zo een HT setje maken ben ik eigenlijk meer voor.. het liefste zou ik dat doen met een set Jordan drivers.. alleen 170 euro de stuk kan ik echt even niet opbrengen nu meer..
ik heb toevallig nog 2 visaton mini breedbandertjes liggen (ala 10 euro de stuk) daar kan ik er een paar van bij kopen en dan mini zuiltjes maken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat het het mooiste is om uit te gaan van 2 speakers welke het geluid brengen...

Anders krijg je net zoiets als die nieuwe Bose 5.1 uit 2 speaker-sh*t:
"Uit het zicht te plaatsen Acoustimass-module niet afgebeeld"...
Ben ik het niet mee eens ten slotte bouw ik geen bose crap en is mijn systeem gewoon full range.

Maar goed das dan jammer voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zal eens nadenken over een el cheapo benadering met redelijke woofer en redelijke tweeters met een redelijk filter. Geen SpeaKa in ieder geval dit keer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
frankel83: Ik bedoel ook absoluut nie dat jij Bose-crap bouwt, maar gewoon dat het het mooist is om alles toch enigszins vergelijkbaar te houden, want anders kunnen we ook weer een aparte klasse maken voor sat-sub systemen, incl. de daaronder geldende onderverdelingen, snap je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Anoniem: 78969 schreef op 05 May 2003 @ 22:49:
Ik denk dat er ook nog zoiets moet komen als copyrights zegmaar.
Strax post ik mijn WIP en dan ziet een ander het en bouwd vervolgens het zelfde in een ander design of dat ik iets moois maak dat een ander het zelfde ontwerp doet met betere speakers.
Dit bij weis van spreke!

Zijn sub sat combo's ook welkom?
Ik ben namelijk bezig met eensubsat combo
Tja dat blijf je natuurlijk houden, daarom post ik de exacte specs (nog) niet. Ik hoop dat we toch minimaal een man of 12 kunnen mobiliseren, wat mij betreft hoeven dat echt niet allemaal audiofielen te zijn. Tot het groepje audiofielen kan ik mezelf trouwens ook niet rekenen, sommige dingen die op hifi.nl door complete volksstammen worden beweerd geloof ik niet omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is. Om een extreem voorbeeld te noemen: er zijn mensen die hun kabels op blokjes hout leggen...

Het lijkt me echt leuk als een aantal mensen met 0,0 verstand van speakers bouwen hier ook aan mee gaan doen. Ik vind het hardstikke leuk om samen met andere vaste AV'ers deze mensen de eerste beginselen van het ontwerpen van speakersystemen proberen bij te brengen. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld en duur, een eenvoudige breedbander in een gesloten behuizing kan toch al een zeer redelijk geluidje voortbrengen, en is qua constructie ook niet moeilijk om te maken.

Het wedstrijdaspect hoeft van mij niet echt de prominente rol te gaan spelen, gewoon met z'n allen mooie speakertjes maken om ze vervolgens plenair* te gaan beluisteren is ook al een mooi streven :)

*plenair = met z'n allen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Mogen luidsprekerstands ook? Klinken welliswaar naar niks(als het goed is) maar met de rest ben ik zo ongeveer net klaar.

Begint wel te kriebelen hoor. Ik heb nog wel leuke ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

misschien een idee om met de kennis hier op got een speaker te bouwen waar voor 150,- aan materiaal in zit, exlusief hout en dan gewoon voor de mooiste afwerking gaan ?

dan is er dus zwaar nagedacht over het geluid en dan kun je zelf nadenken over het uiterlijk. Houd je een leuke ervaring aan over, en een setje leuke speakers :)
Maar misschien meer iets voor een eigen topic...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Afwerking, daar doe ik niet aan (zeker niet voor mijn pc ;) ). Standaard zwart komt al een heel eind in de richting :P

Ik kijk eens rond bij Conrad en ga voor moddercheap met toch een interessant design. Meer verklap ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Wekkel schreef op 05 mei 2003 @ 23:06:
Ik zal eens nadenken over een el cheapo benadering met redelijke woofer en redelijke tweeters met een redelijk filter. Geen SpeaKa in ieder geval dit keer >:)
Doe ik ook, maar dan mischien iets minder el cheapo als jij het gaat doen. Deze speakers hebben voor mij geen enkel nut, behalve dan de kennis en ervaring die ik opdoe bij het bouwen ervan, want dit is -alweer- iets wat ik nog nooit eerder gebouwd heb. Mischien geef ik ze wel aan mijn moeder ter vervanging van de prutsspeakers van haar microsetje of ik verpats ze door aan mijn broertje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

misschien zoals atgast zei over afwerking :
leuk om in 2 delen te splitsen
-mooiste technisch ontwerp
-mooiste uiterlijke ontwerp (ik ga dan maar hier voor :9 )
maar ik kan alleen mee doen als ik mijn vakantie geld heb! .. over een maandje schat ik (ikkrijg nog wat anders.. maar dat loopt niet helemaal lekker zoals ik verwacht had :/ )

[ Voor 16% gewijzigd door gitaarwerk op 05-05-2003 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarschijnlijk doe ik ook wel mee, maar dan niet al-cheapo.
Specs over wat ik waarschijnlijk ga maken volgen nog... (vaag natuurlijk :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Atgast schreef op 05 May 2003 @ 23:11:
misschien een idee om met de kennis hier op got een speaker te bouwen waar voor 150,- aan materiaal in zit, exlusief hout en dan gewoon voor de mooiste afwerking gaan ?

dan is er dus zwaar nagedacht over het geluid en dan kun je zelf nadenken over het uiterlijk. Houd je een leuke ervaring aan over, en een setje leuke speakers :)
Maar misschien meer iets voor een eigen topic...
Mischien een ideetje voor na dit project, onze krachten bundelen en dan de ultieme cost-effective boekenplankspeaker te ontwerpen ofzo, hoewel dit soort ideetjes in de praktijk vaak minder soepel uitpakken dan je van tevoren bij elkaar filosofeert.

Het zou op zich een idee kunnen zijn, maar als je echt goed de boel voor elkaar wilt hebben dan kan je bijvoorbeeld niet aan komen zetten met dat filterdesign paginaatje die half got gebruikt, je zult veel nauwkeuriger te werk moeten gaan dan dat paginaatje ooit kan zijn met de beperkte hoeveelheid gegevens die je invoert. Luidsprekers ontwerpen is nou eenmaal iets waar je tegenwoordig op relatief eenvoudige wijze best redelijke resultaten kunt bereiken, maar ga je echt voor de top dan wordt het toch knap ingewikkeld en kom je er uberhaupt niet met alleen de theorie, je zult ook bijna alles in de praktijk moeten uittesten. Dat kost niet alleen veel tijd en geld, maar je moet ook het doorzettingsvermogen en geduld ervoor kunnen opbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

kunnen we dan niet gelijk maar even een monitorspeaker ontwerpen voor de Heer Gitaarwerk?? ik heb er toevallig nog een set nodig ;)

(deze bedoelde ik trouwends met de jordan drivers)

http://www.sakurasystems.com/products/essence.html

[ Voor 30% gewijzigd door gitaarwerk op 05-05-2003 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
heb net vandaag mijn boxen in de testfase, helaas was 1 tweeter overleden die ik wilde gebruiken dus zit er nu een andere

wip:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/aschout/11.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/aschout/10.jpg

meer pics komen later, ze zijn nog in "ontwikkeling" (me broer moet ze ff van de camera halen)

als deze af zijn of ik kan er niet verder mee ga ik me mijn subs beginnen
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/aschout/1.jpg
helaas had ik een foutje in mijn zaagplan dus er moet nog wat af maar dan moet ik eerst de zaagmachine opgraven
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/aschout/5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

grote basreflex poort >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

You never sleep do you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

ik ga ook mee doen, ik heb wel eens een paar boxen gemaakt maar daar heb ik niet echt aan gerekend, gewoon een grote kast maken, met iig twee enorme woofers er in en blazen maar (dat is gelukt :) ) ik ga nu voor iets kleins. gaan we dan op een gegeven moment bij elkaar komen en dan testen oid? en wanneer gaan we nou beginnen? ik kan niet wachten.

wat zijn nou de eisen?

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Ik heb zojuist deze besteld:
Afbeeldingslocatie: http://www.spectrumaudio.de/breit/tangband/tangbandW4657S.jpg

De Tangband W4-657S, voor maar liefst € 33,- per stuk...

Specs (auf Deutsch >:) ):
125 mm Breitbandlautsprecher
65-16000 Hz Übertragungsbereich
88 dB Kennschalldruck
25 mm Schwingspule
45 Watt belastbar

@Jouke: Er staat nog niet veel vast, over een uur of 10 is er meer duidelijkheid denk ik...

@Clithopias: Zijn die wel speciaal voor deze wedstrijd gebouwd, zoals in de startpost staat?

[ Voor 25% gewijzigd door Skef op 06-05-2003 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

oftopic: Yep, thought so. A restless mind is a joy forever

ontopic: Heb net nog even een ideetje uitgewerkt voor een fabuleus luidsprekertje.

Voorlopig zit het er niet in dat ik hem zelf ga bouwen maar ik ben wel bereid om iemand met wat minder ervaring te ondersteunen.

Het moet een luidsprekertje worden met een hoge WAF(Wife Acceptance Factor) dus redelijk klein van afmeting, netto inhoud minder dan 5 liter. Het -3 db punt komt op ongeveer 60-70 Hz te liggen en er komen uitstekende doch betaalbare units in. Schatting is 55 Euro voor de bas en 25 voor de tweeter. Gezien het relatief hoge -3db punt hebben deze units wel ondersteuning van een sub nodig maar dat valt buiten het bestek van de wedstrijd. En oh ja, de units zijn 150w RMS

Be afraid contesters, be very afraid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Skef schreef op 06 May 2003 @ 00:52:
[afbeelding]

88 dB Kennschalldruck
25 mm Schwingspule
45 Watt belastbar

@Jouke: Er staat nog niet veel vast, over een uur of 10 is er meer duidelijkheid denk ik...

@Clithopias: Zijn die wel speciaal voor deze wedstrijd gebouwd, zoals in de startpost staat?
is deze magnetisch afgeschermd? lijkt van wel..
mooi prijsje voor dat ding.. ben benieuwd hoe die klinkt..
geneens een gekke kandidaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

ik ga ondersteuning regelen van Van Medevoort, mag dat?

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik mee doe, wat zeer onwaarschijnlijk is dan wordt het waarschijnlijk de combo die ik vandaag toevallig al in een ander topic poste. :)
Ben op dit moment aan het rondkijken naar wat DIY uitdagingen, en ik blijf maar hangen op een Supercompacte, Magnetisch afgeschermde luidspreker voor naast me computer. Uitdaging wordt om een goed klinkende box te ontwerpen voor onder de €100 per paar, puur voor de uitdaging. Met goedklinken bedoel ik dat de f3 55hz wel minimaal gehaald moet worden. Op het oog heb ik nu een Combinatie van Mivoc WPP 150 met een Mivoc soft-dome. Dit haalt in een 8 liter kast(je) de 55hz wel.
Mag ik daar bij deze patent voor aanvragen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joukehofman schreef op 06 mei 2003 @ 01:00:
ik ga ondersteuning regelen van Van Medevoort, mag dat?
Vinnik best, hoe hoger het niveau van de inzendingen hoe beter lijkt mij. Misschien krijg je eens een scheve blik omdat je het niet helemaal zelf hebt ontworpen, maar who cares. ik iig niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Skef schreef op 06 May 2003 @ 00:52:
[afbeelding]

88 dB Kennschalldruck
25 mm Schwingspule
45 Watt belastbar
Das de grote broer van de driver die in de satellieten van de Logitech Z560/Z680 zit :X

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

JT,

Weet je dat zeker? Dan zou de kleine broer een hoop meer vermogen hebben volgens de opgave van logitech (die claimen ook het RMS vermogen op te geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Bij deze wil ik graag een patent op deze unit :P :P

Indoubt: tellen ze niet alles mooi bij elkaar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Yep dat doen ze maar dan komen ze toch op iets van 61w RMS per sateliet, Misschien dat ze het RMS vermogen opgeven boven een bepaalde frequentie, dus met filter. Maar volgens mij is dat vals spelen want de meeste energie gaat zitten in de laagste tonen die de luidspreker kan weergeven. als je die wegfilterd kan je er inderdaad meer vermogen inpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Indoubt schreef op 06 mei 2003 @ 01:11:
JT,

Weet je dat zeker? Dan zou de kleine broer een hoop meer vermogen hebben volgens de opgave van logitech (die claimen ook het RMS vermogen op te geven)
Weet het zeker. Echte vermogen van de Z560: 15 watt per satelliet en 100watt voor de sub. Desondanks toch nog steeds het luidste setje op de markt voor de pc en denk ook niet dat Logitech de enige is die met wattages knoeit. Denk dat Creative (weet wel zeker) dat ook bijv doet.

Klik hier maar is.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 06-05-2003 01:34 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik was zeer onder de indruk van de power ratings van de logitech z 680 en z560. Nu weet ik waarom.

It sounded to good to be true :9~

Wel vreemd dat ze over iets wat zo makkelijk te achterhalen is zo'n flagrante leugen durven op te schrijven in hun specificaties. Hadik niet verwacht :'(

Eenieder die er een gekocht heeft moet nu driekwart van de prijs terugclaimen om de ontbrekende watjes te compenseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

offtopic:
ik moet zeggen dat me dat als z680 eigenaar wel een beetje tegenvalt :)
niet dat ze niet hard gaan ofso :D maar toch...

maarja, het verschil met hun powerrating en dat wat de speakers daadwerkelijk zijn is 4.5dB als ik me niet vergis.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 12:59
Wekkel schreef op 05 May 2003 @ 23:06:
Wat heb je precies uitgehaald met die SpeaKa onderdelen? Is daar een topic over wat ik heb gemist? :). Heb zelf overigens ook niet al te beste ervaringen met dat merk (toen nog gewoon Cat :P ), maar gezien de prijs toch zeker een leuke prijs/kwaliteit verhouding!

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het probleem met mij is dat ik geen bestemming heb voor de extra speakers die ik dan ga bouwen :(. En heb ook geen digi-cam, dus volgens mij kan ik dan beter niet mee doen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
ShittyOldMan: Heb zelf ook ooit 2 speakertjes gebouwd met dat goedkoopste setje van Cat, was iets van € 15,50 per set. Staan nu nog steeds mooi de hele dag achtergrondmuziek te brengen bij m'n moeder in de zaak...

Taco: Geen pc-speakers meer nodig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Is het nou ook de bedoeling om drivercombo's te 'patenteren' hier zodat niemand anders die meer mag gebruiken net zoals Play doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Skef schreef op 06 May 2003 @ 07:57:
ShittyOldMan: Heb zelf ook ooit 2 speakertjes gebouwd met dat goedkoopste setje van Cat, was iets van € 15,50 per set. Staan nu nog steeds mooi de hele dag achtergrondmuziek te brengen bij m'n moeder in de zaak...

Taco: Geen pc-speakers meer nodig dan?
brrr.. CAT speakers.. :9 geef mij dan maar liever die andere (van dezelfde als de logitech :) )

is inderdaad wel leuk om er dan maar gelijk 5 te maken ;) alleen dan dan doen er maar 2 mee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Ik wil wel meedoen, maar ik ben een redelijke n00b in speakers bouwen en ga/kan dus niet zelf drivers uitzoeken.

Dus inderdaad mensen die wat meer ervaring hebben die andere newbies hiermee kunnen helpen zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat wordt ook wel gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke ik ga meedoen

bij deze leg ik patent op de W130sc4 en de G20sc8 en de TIW 360 X8 van visaton :)

Wanneer gaat dit van start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ShittyOldMan schreef op 06 mei 2003 @ 03:31:
Wat heb je precies uitgehaald met die SpeaKa onderdelen? Is daar een topic over wat ik heb gemist? :). Heb zelf overigens ook niet al te beste ervaringen met dat merk (toen nog gewoon Cat :P ), maar gezien de prijs toch zeker een leuke prijs/kwaliteit verhouding!
Foei! Beetje topics in Av mijden he? :P

De eindpost van z'n projectje, was gepost in een topic van een andere topicstarter,
[rml]Wekkel in "[ DIY] Keuze maken tussen speakers (1-way"[/rml]

O bijna de mooiste post vergeten :P
Weer een ander AV topic, maar het lezen dubbeldwars waard :D :
[rml]Wekkel in "[ DIY] actieve sub"[/rml]
m.m schreef op 06 mei 2003 @ 08:49:
Is het nou ook de bedoeling om drivercombo's te 'patenteren' hier zodat niemand anders die meer mag gebruiken net zoals Play doet?
Nah, was maar grapje, maar op zich wel een interessant idee zolang het geen problemen oplevert. Stel dat wel 2 deelnemers hetzelfde idee hebben. Dan kunnen ze er vast wel in overleg uitkomen. Het wordt pas een probleem als 1 van hun daardoor niet meer mee wil doen.
kieskes schreef op 06 mei 2003 @ 09:20:
Ik wil wel meedoen, maar ik ben een redelijke n00b in speakers bouwen en ga/kan dus niet zelf drivers uitzoeken.

Dus inderdaad mensen die wat meer ervaring hebben die andere newbies hiermee kunnen helpen zou mooi zijn.
Daar kunnen er veel je wel mee helpen, behalve dat er al standaard ontwerpen rondzweven, (Intertechniek, Hobby Hifi) welke je dus goed kan kopieren, zijn er genoeg mensen vast wel bereid een mooi setje aan te wijzen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 06-05-2003 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969 schreef op 06 May 2003 @ 09:42:
Oke ik ga meedoen

bij deze leg ik patent op de W130sc4 en de G20sc8 en de TIW 360 X8 van visaton :)

Wanneer gaat dit van start?
Damn wat heb ik lang moeten searchen, maar toch gevonden. :)

[rml]frankel83 in "[ DIY] actieve sub"[/rml]

Beviel de combo je zo goed? Of gebruik je gewoon de drivers in een nieuw project? Dat laatste lijkt mij geen probleem. Natuurlijk wel de prijs van de drivers van je budget afhalen. ;)

Misschien wel een idee voor mensen die nog wel drivers hebben liggen, maar niet mee willen doen omdat ze geen nieuwe aan willen schaffen. Hergebruik gewoon die units, zolang je hedendaagse prijs bij de kosten van de luidspreker optelt is er niks aan de hand lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn nieuwe opzet is zeker beter dan de zuil die ik nu heb staan.
Het midden en het hoog was subliem te noemen (wel met een juiste versterker etc anders vertellen deze speaker je even heel goed dat je gare apparatuur hebt :P).
En dat met redelijk geprijste units.

Het voordeel van dit opset is dat het rendement veel hoger zal liggen (tegen de 89dB) en nog lager zal gaan.
Als het door mag gaan word het wel een leuke set.............

maar ja je weet niet wat je tegen over je hebt in de contest dus dat is altijd spannend en een leuke uit daging.

Play weet jij wanneer dit hele gebeuren van start zal gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

ook nog een SpeaKa-perikelen link.

Met die contest moet deze jongen ook nog wat langer werkloos blijven ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kieskes schreef op 06 May 2003 @ 09:20:

Ik heb geen geld over voor speakers die ik niet ga gebruiken :), maar ik wil je wel helpen met driverkeuze / filter/ constructie kast.

Mijn pc maakt gebruik van een koptelefoon das voor games goed genoeg en muziek luister ik wel via een echte set :).

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 2111 op 06-05-2003 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969 schreef op 06 mei 2003 @ 10:32:
Mijn nieuwe opzet is zeker beter dan de zuil die ik nu heb staan.
Het midden en het hoog was subliem te noemen (wel met een juiste versterker etc anders vertellen deze speaker je even heel goed dat je gare apparatuur hebt :P).
En dat met redelijk geprijste units.

Het voordeel van dit opset is dat het rendement veel hoger zal liggen (tegen de 89dB) en nog lager zal gaan.
Als het door mag gaan word het wel een leuke set.............

maar ja je weet niet wat je tegen over je hebt in de contest dus dat is altijd spannend en een leuke uit daging.

Play weet jij wanneer dit hele gebeuren van start zal gaan?
Wat ben je dan van plan te maken, een afgeschermde boekenplank die ondersteunt wordt door een sub op basis van de Tiw?

Om mee te doen moest er volgens mij wel een boekenplank gemaakt worden. Een boekenplank met een 30cm driver..zal wel niet. Dus vertel :)

Startingsdatum? geen idee, ik weet net zo veel als een ider die dit topic doorleest. Eerst zullen de definitieve klassen en deelnemerslijsten opgemaakt moeten worden. Dat al een paar mensen de units hebben besteld wil natuurlijk niet zeggen dat er binnnen een week begonnen gaat worden met bouwen. Tenminste, lijkt mij ;)

O en hoe zit het met units die in DL worden besteld? Als ik in het zeer onwaarschijnlijke geval meedoe bestel ik de units in Duitsland omdat ze niet in NL te krijgen zijn. Rekenen we dan verzendkosten mee bijvoorbeeld?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 06-05-2003 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Denk dat je de kosten moet rekenen die iemand anders moet maken als hij /zij dezelfde speakers wil maken. Daarom lijkt het me ook een goed voorstel om per klasse een vast driver paar toe te wijzen. En dan moet iedereen een zo goed mogelijk resultaat halen. Dan is het ook eenvoudiger te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijkt mij weer niks, ja het wedstrijd aspect zit er dan flink in, maar als je 4 goede DIY'ers daaraan laat werken zullen veel resultaten overeenkomen.

Leuke eraan is ook dat je op het einde weer een hoop nieuwe combo's hebt beluisterd. Zo worden er veel nieuwe ideeen behandeld. Veel interessanter, aangezien er ook veel DIY combo's simpelweg niet in winkels te beluisteren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet gewoon je eigen kosten reken, want zo blijven we aan de gang met die regels denk ik.
Bovendien is het veel slimmer! (ja toch waarom meer betalen als je het goedkoper kan doen?!)

Mijn project word idd een boek plank speaker en de sub gaat hem ondersteunen.
Hoe groot welk bereik de koste blijft nog even geheim ;)

Maar als ik hier mensen zie/hoor die beginnen met peerless en SEAS :P kan het wel intressant worden die drivers zijn messchien beter en duurder maar je kan wel de vergelijkenis maken van "duurder beter?!"
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.