[DIY-Wedstrijd] discussietopic

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.474 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ja natuurlijk, jouw set samen zal (dankzij de sub) best prijzig worden. Maar als hij uitblinkt in het midden en je hebt daar een driver van €25 voor gebuikt, veel lof natuurlijk.

Hoop trouwens dat jouw sub ook mee mag doen, of minimaal dat je hem gewoon meeneemt want ik ben echt super benieuwd naar het geluid van al die combo's die ik al langs zie komen. :)

Als ik geen sponsor vindt voor mijn Mivoc combo dan doe ik waarschijnlijk niet mee, als iemand geinterresserd is in de tekeningen, hele project staat wel al op papier. Drivers per box kosten je €35. Dat is exclusief verzendkosten uit DL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969

Hey play je kan mij wel ondersteunen vormen we een team ;)

Gisteren werd er wel moeilijk gedaan over een combo maar ja ik heb de boek plank speakers en ik neem die sub dan gewoon mee als ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 23:10

JT

VETAK y0

Indoubt schreef op 06 May 2003 @ 01:54:
Ik was zeer onder de indruk van de power ratings van de logitech z 680 en z560. Nu weet ik waarom.

It sounded to good to be true :9~

Wel vreemd dat ze over iets wat zo makkelijk te achterhalen is zo'n flagrante leugen durven op te schrijven in hun specificaties. Hadik niet verwacht :'(

Eenieder die er een gekocht heeft moet nu driekwart van de prijs terugclaimen om de ontbrekende watjes te compenseren
Atgast schreef op 06 May 2003 @ 02:51:
offtopic:
ik moet zeggen dat me dat als z680 eigenaar wel een beetje tegenvalt :)
niet dat ze niet hard gaan ofso :D maar toch...

maarja, het verschil met hun powerrating en dat wat de speakers daadwerkelijk zijn is 4.5dB als ik me niet vergis.
Nofi, maar het is redelijk naief om al de vermogens te geloven :X Dat geld ook coor Creative en consorten :X

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

Als het doorgaat wil ik graag de Seas W 171 EX-P patenteren... in urig geval dat hoop ik te doen :)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:39

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
frankel83,

Maar is jouw idee om met of zonder de sub mee te doen aan de contest? Want over subs staat niets genoemd in de regels...

Het oorspronkelijke idee is om 2 speakers te maken (je mag er ook meer maken, maar er doen er 2 mee aan de contest), en daarmee een vergelijking te maken, en daar ook op te beoordelen. Een sub erbij is al een heel stuk minder eerlijk t.o.v. mensen zonder sub...

Dan kan ik straks ook m'n peerless-subje mee gaan sjouwen als ondersteuning, toch?

(of zet ik nu heel erg kwaad bloed ;) ;) )

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee nee ik ga dus voor de boek plank spekers die wil ik laten onder steunen met de sub (die doet dan jammer genoeg niet mee in de contest)

maar dan mag hij toch wel mee?
De sats worden beoordeeld op hun hoog en midden ofzo?!
Dan kan ik straks ook m'n peerless-subje mee gaan sjouwen als ondersteuning, toch?
Ja dat kan maar ja dan moet je gaan bepalen 2weg of 3weg systemen.......sub-sat behoord in mijn ogen tot de 3 weg systemen alleen het is een slimmere oplossing.

Daarom dacht ik..................2weg systemen en 3weg systemen.
Maar ik heb het niet over het zeggen met de regels tis maar een simpele tip

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 78969 op 06-05-2003 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Er komen wel dure overwegingen langs de hele tijd. Ik zit nu op een geprojecteerd bedrag van EUR 40 voor alle units :) Nog wat rommel erbij (el cheapo filter, hout, aansluitmateriaal) en ik blijf tenminste binnen de EUR 80.

Een aparte subcategorie in de contest zou ik aanmoedigen, aangezien ik er nog eentje wil bouwen. Dan kan ik het nuttige met het aangename verenigen, zeg maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:44

JWO

Ok nu ook maar een reply van mij :)

Ik heb net zoals Wekkel (bijna) geen geld om mee te doen, maar ga dus op de low-budget en 2ehands tour.

Ik denk dat ik gebruik ga maken van 2ehands autospeakers (van de sloop oid).

Maar dan heb ik er nog geen T/s parameters bij zul je zeggen..

Dat klopt :) daarvoor zit ik ook nog op school en volg Natuurkunde 1,2 maw die kunnen we opschool wel nameten...
aan de hand daarvan kan ik verder gaan kijken of het een gesloten of een BR systeem gaat worden.
Ik wil eigenlijk op zoek naar 2-weg speakers, want dan heb je geen los filter nodig toch ?

Verder ga ik denk ik wel gebruik maken van die "kistjes" van Skef
Moet even kijken of het hout mij dik genoeg is maar dat komt wel..

het wordt voor mij overigens een setje pc-speakers..

[ Voor 6% gewijzigd door JWO op 06-05-2003 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Voorlopige deelnemerslijst: (bold is definitief)
JWO
m.m
frankel83
eX!sIoN
Skef
Wekkel
joukehofman
• Clithopias ???
• Eul ???
• cmdr_sm ???
• _ferry_ ???
• JT ???
• Gitaarwerk ???
• Play ???
• Lampje ???
• Rave17 ???
• Geenius ??? (hifi.nl)
• michiel ??? (hifi.nl)

Wil iedereen met vraagtekens mij even een bevestiging laten horen? Dit kan via MSN, ICQ, Mail of PM.

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
Skef schreef op 06 mei 2003 @ 00:52:
@Clithopias: Zijn die wel speciaal voor deze wedstrijd gebouwd, zoals in de startpost staat?
neuh, maar dat kunnen we zo veranderen :P

maar ik was toch niet van plan mee te doen met deze wedstrijd ik wilde alleen ff laten zien dat ik ook kan diy'en :)
maar misschien doe ik wel mee met mijn subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Wekkel schreef op 06 May 2003 @ 12:39:
Er komen wel dure overwegingen langs de hele tijd. Ik zit nu op een geprojecteerd bedrag van EUR 40 voor alle units :) Nog wat rommel erbij (el cheapo filter, hout, aansluitmateriaal) en ik blijf tenminste binnen de EUR 80.
ik ben voor mijn speakers nu zo'n 35 euro kwijt waarvan ~25 aan hout.
speakers voor laag/mid heb ik ooit voor 10 gulden per stuk op de kop getikt en de tweeters gratis gekregen (degene die er eerst in zouden komen zijn overleden :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Clithopias: Doe je nu wel of nie mee? Er is geen categorie voor subs, alleen voor "normale" speakers... Want dan kan ik dat ff wijzigen in de startpost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

nou moet het echt snel beginnen want ik kan niet wachten!

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja skef moment!

Ik wil eerst de begin datum weten.
En ik wil dat mijn sub mee mag doen aan de contest tis dan ten slotte 3 weg............kun je het niet op een acoordje gooie :)

Ik kan denk ik pas beginnen in de buurt van eind juni in julie (13juli tot 27 juli) ben ik op vakantie :S

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 78969 op 06-05-2003 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 23:11
OK het feit dat jullie hier zeggen het juist leuk vinden complete noobs te helpen brengt mij toch wel aan het denken om hier eens aan mee te gaan doen. Probleem is dus voormij vooral dat ik denk ik niet instaat ben om zelf de tweeter keuze e.d te maken . Ander probleem is dat ik geen versterker heb en niet weet in hoeverre die boxjes overal op gebruikt kunnen wordne. Zijn het echt boxen die je aan tv , stereo, dvd speler, pc enz kan hangen ???

Verder ik zie jullie allemaal al gauw over 80 euro praten ... dat is dus 40 euro per speaker?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
Skef schreef op 06 mei 2003 @ 15:24:
Clithopias: Doe je nu wel of nie mee? Er is geen categorie voor subs, alleen voor "normale" speakers... Want dan kan ik dat ff wijzigen in de startpost...
ik heb net al speakers gebouwt en ben niet van plan om nog een setje te bouwen, nee dus

edit:
tenzei ik met deze mee mag doen..

[ Voor 9% gewijzigd door Clithopias op 06-05-2003 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

nee dat is 80 euro p/speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De meeste hebben het hier over de prijs per speaker ;) verdubbelen voor 2 dus, maar het kan makkelijk goedkoper....
En je kan je boxen op alles aansluiten waar boxen aan horen te zitten dus ook tv enz (een voorwaarde is wel dat er luidsprekeraansluitingen op zitten :). dus rechtstreeks op je dvd speler lijkt me nogal moelijk tenzij het er een is met ingebouwde versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
die prijs van mij is voor allebei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Idee voor start en einddatum:

Start: 10-05-2003 om 00:00

Einde: 20-07-2003 om 23:59

Je ziet het, een iets langere termijn, om iedereen goed de tijd te geven voor het inspelen / juist affilteren... Op deze manier kunnen er meer mensen meedoen, en heeft de organisatie meer tijd om een geschikte meeting-plek te vinden (met luisterruimte en meetapparatuur)...

Graag de mening van de mensen die meedoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Skef ik weet het nog niet zeker geef me deze week even om er over na te denken en te bespreken met mijn kamaraat die me gaat helpen.

Je hoort het zo snel mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

cool, dan ga ik nu al vast inkopen doen! (ik kan toch ook nu al beginnen en pas later de foto's pasten?) :P

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer

komkommer

Koffie

ik zie in een keer dat ik nog wel wat leuke drivers heb liggen :)

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
jouke: hou er rekening mee dat die budgettair wel meetellen hè!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Ik wel graag meedoen, maar dan moeten er wel voorstellen van de profs ;) komen hier wat ik ga bouwen en met wat voor drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

10 mei is iets te vroeg voor mij. Ik ben nu echt zwaar door mijn bankrekening heen ;( Echter, de einddatum van 20 juli is zo ver weg dat ik een start van 10 mei prima vind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is geen probleem, ik stel voor om contact op te nemen met bv play die (volgensmij) zelf niet meedoen maar wel anderen wil helpen... ik zou zeggen Pm hem ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik weet niet zeker of ik kan meedoen; ik heb NU nog wel geld wat ik kan gebruiken, maar ik ga strax op mezelf richting de UT en m'n ouders willen dat ik wat meebetaal. Hoeveel er dan van dat beschikbare geld over blijft weet ik niet (vind het btw niet meer dan logisch dat ik wat moet meebetalen aan de inrichting, de rest krijg ik allemaal :) )

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Loopt dit topic hard zeg... kan ook niet ff studeren zonder pagina's reply's te moeten verwerken. Mooi teken iig. :)

Hoewel ik het super betreur dat ik nu niet mee kan doen (definitief) ben ik uiteraard wel bereid anderen te helpen. Voorwaarde om mee te doen zonder kennis lijkt mij wel dat je alles zelf bouwt. Dat is wel zo eerlijk en ik zie daar ook geen problemen in aangezien je bij elke gamme oid wel hout kan laten zagen.

Verder wil ik nog aan Skef vragen wat nou de uit eindelijke klassen worden. Om boekenplank speakers te verdelen in liter klasse lijkt mij een goed idee, maar de grens van 20 lijkt mij verkeerd gekozen. Eerder 15 of nog lager. Graag daar nog wat feedback over ;)

Als iemand denkt dat hij mijn hulp kan gebruiken dan kan je me altijd ff mailen, adres staat in me profiel.

Heel misschien, gezien de sluitdatum dat ik nog wel een setje in elkaar pruts maar die hoeven van mij niet mee te doen, zal ze dan wel meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mij lijkt het best:
2 weg systeem >100€
2 weg systeem <100€
3 weg systeem >100€
3 weg systeem <100€

of nog beter.............
Gewoon 2weg of 3weg

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 78969 op 06-05-2003 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ok, voor de minder ervaren zelfbouwers onder ons die gaarne wat ondersteuning willen ontvangen heb ik 6 leuke projectjes gesimuleerd in verschillende prijsklassen. Het zijn allemaal relatief kleine luidsprekers (behalve de laatste, die voor velen misschien herkenbaar is) maar zullen, m.i., hoogwaardige resultaten opleveren.

Is natuurlijk alleen maar om een idee te geven, er zijn letterlijk vele duizenden combinaties mogelijk.

Optie 1: Units 30 Euro, 1,5 liter
Gradient TCP80 RW4 Woofer (40w RMS, heel klein 8cm woofertje) met HK10UF8 tweetertje in 1,5 liter behuizing. Afstemfrequentie circa 80 Hz -3db punt ligt op circa TBC HZ. Kosten TCP80 circa 15E, kosten tweeter circa 15E (schat ik)

Optie 2: Units 47 Euro, 10,5 liter
Visaton W130 S8 Woofer (50w RMS, relatief lange slag) met DT94 tweeter in 10,5 liter behuizing. Afstemfrequentie 45,9Hz -3db punt ligt op circa 56 HZ. Kosten W130S circa 25E, kosten tweeter circa 22E

Optie 3: Units 63 Euro, 7,5 liter
Gradient TPC 152 Woofer (75w RMS, platte zijkant voor compact bouwen) met Peerless WA 10/8 tweeter in 7,5 liter behuizing. Afstemfrequentie 62Hz -3db punt ligt op circa 65 HZ. Kosten Woofer circa 38E, kosten tweeter circa 25E

Optie 4A: Units 83 Euro, 5 liter
Peerless HDS 134 Black label Woofer (90w RMS, platte zijkant voor compact bouwen) met Peerless WA 10/8F tweeter in 5 liter behuizing. Afstemfrequentie 68Hz -3db punt ligt op circa 70 HZ. Kosten Woofer circa 55E, kosten tweeter circa 28E

Optie 4B: Units 90 Euro, 7.4 liter
Peerless HDS 134 Black label Woofer Phase plug (90w RMS, platte zijkant voor compact bouwen) met Peerless WA 10/8F tweeter in 7.4 liter behuizing. Afstemfrequentie 56Hz -3db punt ligt op circa 56 HZ. Kosten Woofer circa 62E, kosten tweeter circa 28E. Filter al berekend circa 9E.

Optie 5A: Units 128 Euro, 12 liter
Visaton AL130 8 (60w RMS, Extreme Xmax, 17mm point to point) met Visaton XXXX (nog te bepalen uitstekende) tweeter in 12 liter behuizing. Afstemfrequentie 44Hz -3db punt ligt op circa 44 HZ. Kosten Woofer circa 88E, kosten tweeter circa 40E

Optie 5B: Units 128 Euro, 7 liter
Visaton AL130 8 A (60w RMS, Extreme Xmax, 17mm point to point, platte zijkant voor compact bouwen) met Visaton XXXX (nog te bepalen uitstekende) tweeter in 7 liter behuizing. Afstemfrequentie 44Hz -3db punt ligt op circa 56 HZ. Kosten Woofer circa 88E, kosten tweeter circa 40E

Optie 6: Units 136 Euro, 15 liter
Seas GR17REX/P (100w RMS, accuraat, extreme kracht,grote magneet, 39mm spreekspoel) met SEAS KT27F tweeter in 15 liter behuizing. Afstemfrequentie 43Hz -3db punt ligt op circa 44 HZ. Kosten Woofer circa 96E, kosten tweeter circa 40E

Optie 4B heeft een lichte voorkeur van mij en is wat verder uitgewerkt. Krachtige Peerless Black Label luidspreker met phaseplug en afgeplatte kanten zodat compacte bouwwijze mogelijk is. Het idee is om een relatief dunwandige kast te maaken met veel bracing of een matrix bijvoorbeeld in berkenmultiplex. Eventueel loodbitumen aan de binnenkant. Geen slotted frontpoort deze keer maar een 44 mm trompetpoort aan de achterzijde. Gezien de kleine netto inhoud van 7,4 liter is het -3db punt van 56Hz uitzonderlijk goed en dit is iets wat je zelden tegenkomt bij dit formaat. (ok, de optie 5B heeft het ook, maar ik weet ze dan ook wel uit te zoeken)
Afmetingen BxHxD bijvoorbeeld 158x259x259 mm met gebruik van hele fijne matrix en wanddikte 12
Afmetingen BxHxD bijvoorbeeld 164x270x270 mm met gebruik van minder fijne matrix en wanddikte 15

Totale kosten per luidspreker (geschat)
Speakers 90
Filter 10 (grote spoelen al op voorraad)
hout 15

subtotaal 115

Transport 5 (helft van transport)
Lijm 5
Lak,kwasten 15
BRpoort 0 (op voorraad, anders 3 a 4)
aansluitterm. 4.5
binnenkabel 1
Schuurpapier 4
printplaat 0 (stukkie hout)

subtotaal 34.5

Totaal 149.5

Eigenlijk wilde ik een matrix maken die rond wegloopt naar achter (zoals Kef en B&W 805 etc.) en die lamineren met veel verschillende lagen buigtriplex. Ben echter bang dat dit veel te lang gaat duren voor het tijdsbestek van de wedstrijd en bovendien iets is wat niet zo makkelijk is voor een minder ervaren iemand

Iemand interesse in een projectje? Ik bied hierbij hulp en ondersteuning aan.

Luidsprekers heb ik voorlopig voldoende en helaas niet voldoende tijd om een heel project uit te voeren maar help graag anderen die dat wel willen.

p.s. woon in Pijnacker, iemand in Groningen is ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

kieskes schreef op 06 May 2003 @ 16:24:
Ik wel graag meedoen, maar dan moeten er wel voorstellen van de profs ;) komen hier wat ik ga bouwen en met wat voor drivers.
Ik wil je wel helpen, maar ik zit er ook nog over te denken om zelf mee te doen :). Maar mail me als je wat ideeen wil, niet op forum plaatsen aangezien het dan concurrentie vervalsing is :). Dus als je gaat bouwen pas info :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:03
Anoniem: 2111 schreef op 06 mei 2003 @ 18:22:
[...]

Ik wil je wel helpen, maar ik zit er ook nog over te denken om zelf mee te doen :). Maar mail me als je wat ideeen wil, niet op forum plaatsen aangezien het dan concurrentie vervalsing is :). Dus als je gaat bouwen pas info :D.
check je mail! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Nou die voorgekauwde projectjes zien er goed uit. Heb zojuist te horen gekregen dat ik iig voor schroeven,lijm, mdf e.d niks hoef te gaan betalen (pa heeft dus klussenbedrijf en gereedschap te over). Kan iemand mij een beetje een idee geven wat ik me nou bij een bepaalde box voor moet stellen. De standaard bij stereotore van 300 euro geleverde boxen (ja heel moeilijk in te schatten ) is dat wel beter dan wat je hier bijv voor 30 euro per unit bouwt. Als ik met die 30 euro gewoon redelijk klikende box heb ben ik eik te vrede aangezien het een probeersel is en er toch geen echte toepassing voor heb. Mijn voorkeur gaat dus eik uit naar de 1e 2 opties. Als je dat voor een noob als mij in vergelijking zou kunne stelle met van die std "120 watt" pc boxen of iets anders wat iedere leek kent denk ik dat ik eraan begin. Zeker omdat het me dan niet meer dan zeg 60 Euro kost.

btw kun me misschien addden @ msn . msn@thijsbakx.nl

[ Voor 4% gewijzigd door twit op 06-05-2003 18:51 ]

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik wil bij deze de Tonsil 13/40/1 en Tonsil 11/130 combinatie patenteren :) Doelstelling: voor een redelijk bedrag (60euro per speaker) een redelijk tot goed klinkend geluid met een flinke spl (91dB rendement, 90w rms belastbaarheid) en een -voor het formaat- goede basweergave, f3 ligt op 50hz. Totale bereik 35-25000Hz.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

??

mogen we nou wel of geen patanten leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWO

JWO

ik vind alleen de start/eind datum wel verweg, ook ben ik 8 weken weg in de zomervakantie :) dus liefst wat dichter bij met als eind datum eind juni/ begin juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Zo, vanmiddag al ff aan het oefenen geweest, ik had nog 2 frs8 breedbanders liggen die nu (weer) een plaatsje hebben. Ze zaten eerst in een onberekend kastje met een ventilatiegat ("basreflexpoort"). Nu het toch maar even doorgerekend en er komt nu zelfs nog een soort van bas uit :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5151/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5152/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/5153/thumb.jpg

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Patenteren vind ik een beetje overbodig, we gaan allemaal goed met elkaar om en het doel is toch om een paar lekkere boxjes te ontwerpen.

Er zijn bijvoorbeeld een paar drivers die misschien wel meer gebruikt worden, vind ik niet zo erg. Ik gok bijvoorbeeld dat de Visaton W130S wel meer dan 1 keer gebruikt zal worden. Maar ik ben geen (directe) deelnemer dus het is eigenlijk niet aan mij ;)

Uitdaging is dan om op basis van dezelfde driver een betere box te maken..competitie :)

Ik zal zo nog wel een ontwerp posten, is er weer meer keus voor de beginnende groep :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Mjah, ik ben het ook wel ermee eens dat patenteren een beetje overbodig is...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Jeez, je bent ff een dagje werken en je kan meteen weer een heel boek met relpy's door worstelen :p (goed teken).

Oké, de datums zijn bekend, op het moment van de start kan ik nog niet daadwerkelijk tot de bouw over gaan maar wel al beginnen met de ideeën en tekeningen maken. Ook ben ik van plan om het deze keer praktisch te benaderen en eerst enkele "test" boxjes te bouwen met een lage kwallitateid qua constructie maar waarmee je wel uitstekend de driver kan testen op de beste eigenschappen en toepassing. Aan de hand van die gegevens ga ik de behuizing bepalen die ik uiteidelijk ga maken.

Datum is niet zo'n probleem voor me omdat het project laat eindigd.

$$$ is denk ik ook niet me major problem meer (hoop ik), maar een kleine kans is er wel. Als dat wel zo is probeer ik het zo te doen dat het mijn plannen voor dit projectje niet dwarsboomt, maar dat kan ik niet uitsluiten.

Met een positief blik op de toekomst wil ik dus wel toezeggen dat ik mee doe aan dit projectje.

Alleen nog 1 ding dat ik me af vraag... word het doel van de speaker nu wel of niet meegenomen in de beoordeling? Ik wil dus sats maken voor een satsub combo, veel bas hoeft dus helemaal niet en daar zal het ontwerp ook naar zijn. Als hij ook zo beoordeeld word is het prima, ik doe btw voornamelijk voor de fun mee en om iets te leren, maar weten dat je wel serieus genomen wordt is ook wel leuk ;)

Ik heb wel al wat zitten simuleren met verschillende drivers maar eigenlijk nog helemaal geen keuze gemaakt. Over een tweeter heb ik eigenlijk nog helemaal neit nagedacht, dat vindt ik ok de moeilijkste keuze eigenlijk. Ik denk dat ik wel in de duurdere klasse ga vallen maar dit is niet omdat ik wil pronken maar omdat ik gewoon een kwaliteids speaker wil (proberen!) te maken met oa. hoogwaardige componenten in het filter, en grappen en grollen met loodbitumen enzow. Maar dat is dus omdat ik dit al lang van plan was en omdat ik me op deze manier aan me oorspronklijke idee kan houden en toch mee kan doen aan deze happening :).

Over patenten op drivers (combo's)... dat lijkt me niet echt persé nodig omdat als er al 2 zijn die exact dezelfde drivers gebruiken er nog zat verschillen kunnen voortkomen uit de filters en constructie, dus naar mijn idee is dat niet echt nodig.

Voor de rest, het blijft een contest, maar probeer toch "leervolle" informatie te delen zoals "waarom je het zo bouwt qua constructie". Echte details over de bouw hoef je natuurlijk niet prijs te geven, maar het lijkt mij ook belangrijk dat we elkaar wat leren en de beginners op weg helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, ook een voorbeeld projectje . Ik ga hierbij uit van het merk Mivoc, veel merken mogelijk, maar deze drivers zijn erg laag geprijst (helaas, in DL) en er zijn zeer goede resultaten mee te behalen.

Drivers gebruikt:

Mivoc WPP 150 a €23: 14cm Magnetisch afgeschermd, Phase plug
Mivoc WPP 180 a €28: 17cm Magnetisch afgeschermd, Phase plug
Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/graph/Mwpp1802_gross.jpg

Mivoc HGH 258 FN a €12: 25mm Geweven soft-dome, neodym magneet (afgeschermd), ferrofluid gekoeld, Fs:1500hz
Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/graph/Mhgh2583_gross.jpg

2 Varianten:

1e Variant is de kleinste, als woofer een Mivoc WPP 150. Tweeter is een HGH 258 FN. Met 9l is dit een erg kleine box. Het f3 (-3db) punt licht op 52 Hz, dankzij de Bassreflex buis die is getuned op 54Hz, minimale bump rond de 70hz, maar de diepgang is wel behoorlijk te noemen voor een box van nog geen 10l:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/DIY/MivocWPP1509l.jpg

2e Variant is de wat grotere box op basis van de WPP 180, de tweeter is eveneens een HGH 258 FN. Inhoud van deze box bedraagd in mijn simulatie precies 20 liter, hierbij is dus rekening gehouden met de verschillende klasse ;)
Inhoud box 20liter, tuningsfrequentie is 48hz. Hiermee wordt een f3 van 46hz gehaald. Verschil met variant 1 is dus z'n diepere bas weergave.

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/DIY/MivocWPP18020l.jpg

Beide boxen zijn volledig magnetisch afgeschermd, dus geschikt voor naast de computer. Ivm met ruimte gebrek zou ik dan de 1e variant nemen.

Als crossover frequentie neem je dan ongeveer 2,5/3Khz. Met een 2-weg 2e orde filter. Filters moeten ook nog aan de orde komen, maar dat is van latere zorg ;)

Helaas zul je de drivers wel in DL moeten bestellen, maar gezien de looptijd van de wedstrijd zal dit geen probleem zijn.
Hier bijvoorbeeld: http://www.klingtgut-lsv....ssis_mivoc___raveland.htm

Uiteindelijk zul je (ruwe gok) op ongeveer €60 per box uitkomen (excl hout).

Zo ik kan nog wel ff door gaan maar heb het even gehad, meer info is natuurlijk altijd te vinden via Google, of mijn maildadres ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

m.m schreef op 06 May 2003 @ 19:01:
Ik wil bij deze de Tonsil 13/40/1 en Tonsil 11/130
Naar welke woofer luister ik bij mijn pc :z

Best leuke sound voor een 13 cm :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twit schreef op 06 mei 2003 @ 18:50:Kan iemand mij een beetje een idee geven wat ik me nou bij een bepaalde box voor moet stellen. De standaard bij stereotore van 300 euro geleverde boxen (ja heel moeilijk in te schatten ) is dat wel beter dan wat je hier bijv voor 30 euro per unit bouwt. Als ik met die 30 euro gewoon redelijk klikende box heb ben ik eik te vrede aangezien het een probeersel is en er toch geen echte toepassing voor heb. Mijn voorkeur gaat dus eik uit naar de 1e 2 opties. Als je dat voor een noob als mij in vergelijking zou kunne stelle met van die std "120 watt" pc boxen of iets anders wat iedere leek kent denk ik dat ik eraan begin. Zeker omdat het me dan niet meer dan zeg 60 Euro kost.

btw kun me misschien addden @ msn . msn@thijsbakx.nl
Ja dit is heel moelijk om uit te leggen aan iemand anders.
De technische specificaties moet je kunnen intrepeteren wat niet altijd even makkelijk is.

Maar als je bijvoorbeeld een box bouwt van goed uitgezochte componenten voor een €50-80 euro per box, dan speel je kwa geluidskwaliteit alle pc setjes weg. Vooral kwa midden en hoge tonen. Ook de meeste standaard bij stereotorens geleverde boxen trouwens.

Om een indruk te krijgen hoeveel Hz nou hoe laag of hoog is, raad ik je aan om Winisd te downen (gratis) daar zit een toon generator in waarmee je dus alle tonen langs kan gaan, zo krijg je een beetje een idee. Pas wel op met de lage tonen, niet te hard en te lang op je boxen laten spelen (ga zeker niet onder de 40hz)

Ik zou trouwens niet de 1e variant nemen, is niet te gebruiken zonder ondersteuning van een subwoofer. Beter de 2e dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33
Goed, ik zit met een probleem! Aan de ene kant wil ik wel graag mee doen, maar een paar dingen houden mij tegen. Zo wil ik, als ik mee doe, de drivers kopen die al langer mijn voorkeur hadden, maar die zijn duur :P! Ik wil eigenlijk geen goedkopere drivers nemen, dus dan moet ik wel naar die drivers zoeken. Echter hier in Ned. zou ik dan per box op rond de 90 euro komen, terwijl het in Amerika me 'maar' 60 euro per box zou gaan kosten! Dus als iemand hier in Ned. een winkel weet (speaker&co zijn me te duur eigenlijk) die Audax drivers verkopen, dan kan ik verder gaan nadenken of ik mee ga doen :)

edit:
Winkel in Duitsland of Belgie mag ook btw :)

[ Voor 7% gewijzigd door Robino op 06-05-2003 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Remo ;)

Scheelt alleen hoogstens €2 per driver, helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Anoniem: 50944 schreef op 06 May 2003 @ 20:24:
Remo ;)

Scheelt alleen hoogstens €2 per driver, helaas...
Nou, is toch al weer €3 in totaal minder dan ;), per box nog wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

In welke cat. vallen Jag zijn speakertjes ;)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Rave17 schreef op 06 May 2003 @ 20:18:
... Dus als iemand hier in Ned. een winkel weet (speaker&co zijn me te duur eigenlijk) die Audax drivers verkopen, dan kan ik verder gaan nadenken of ik mee ga doen :)

edit:
Winkel in Duitsland of Belgie mag ook btw :)
Ik weet niet welke units je zoekt maar Bennie van Aquablue (Antwerpen) levert meestal 10-30% goedkoper dan Nederlandse winkels
http://www.diyparadiso.com/price/stock-speakers.htm

http://www.diyparadiso.com/price/chassis.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Duck-Twacy schreef op 06 mei 2003 @ 20:33:
[...]

Ik weet niet welke units je zoekt maar Bennie van Aquablue (Antwerpen) levert meestal 10-30% goedkoper dan Nederlandse winkels

Staan er allebei net niet tussen :(, iig bedankt voor de links :)

Na nog 1x bekijken staat er 1 wel tussen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Robino op 06-05-2003 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Duck-Twacy schreef op 06 mei 2003 @ 20:33:
[...]

Idd, vooral de peerless range wordt op deze manier haalbaar voor de <80 groep (hint ;) )

Ook erg leuk dat hij z'n kritisch noten zet bij verschillende drivers en merken:

Eton makes some wonderfull units , beautifull midranges
they have a special sandwich cone , extremely hard & light
the bass units are a bit expensive

Visaton, a few select types which i have used and i recommend
in general i find visaton too expensive for the quality offered

The Harmann group has taken Audax and so the philosophy has changed to the American way ( make money ) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
Maar wat voor aansluitingen e.d komen er op die box ??? Word dat echt gewoon zo'n tulp stekker achtig gevali iets wat je dus gewoon overal op aan kan sluiten ?!?
Ik heb het idee dat jullie toch allemaal nog veel meer audiofiel zijn. Een box is goed want hij heeft een minimum van 50hz enz. Ik heb het idee dat iedere box hier ruim aan mij verwachtingen voldoet (heb hier dus niet eens een versterker en benede 2 pioneer boxjes die bij stereo zaten ). Belangrijkste word voor mij dus echt gewoon dat ik een werkende speaker krijg en dat ie gewoon redelijk klinkt. Denk dat het nummer 2 word tenzij iemand goedkopere oplossing heeftd ie geen sub nodig heeft (het is toch maar voor fun ).

Verder weet ik dat hier al heel wat urls zijn gegeven maar is er echt geen tutorial die een bepaalde combo helemaal uitwerkt ? Ik weet nu dat je moet gaan simulere voor een zo recht mogelijke lijn e.d maar zijn dat dingen waar een noob als ik om moet geve ? Ik heb dus eik het liefst gewoon precieze onderdele lijst en hoe /wat ik moet bouwen. Misschien dat ik dan niet echt voor de wedstrijd mee doe maar het gaat mij ook meer om het kunnen bouwen van zo'n ding. Nogmaals @ msn kan ik me denk ik wat beter verwoorden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

w8 ik zal je ff aanmelden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duck-Twacy

Duck-Twacy

I'm hit!

Anoniem: 50944 schreef op 06 May 2003 @ 20:45:
[...]
Ook erg leuk dat hij z'n kritisch noten zet bij verschillende drivers en merken:

...( make money ) :X
Ik heb er zelf wel het 1 en ander gekocht. Tis een beetje rommelig winkeltje (zwak uitgedrukt) en hij heeft niet alles op voorraad. Hij is wel een absolute audiofiel (vooral op buizengebied).
Hij rekende overigens meestal de linker prijs (zonder belasting). Ook over verzendkosten doet ie niet zo heel moeilijk (was gratis).
Ik weet niet of hij dat pas boven een bepaald bedrag doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

twit schreef op 06 mei 2003 @ 20:48:
Maar wat voor aansluitingen e.d komen er op die box ??? Word dat echt gewoon zo'n tulp stekker achtig gevali iets wat je dus gewoon overal op aan kan sluiten ?!?
Ik heb het idee dat jullie toch allemaal nog veel meer audiofiel zijn. Een box is goed want hij heeft een minimum van 50hz enz. Ik heb het idee dat iedere box hier ruim aan mij verwachtingen voldoet (heb hier dus niet eens een versterker en benede 2 pioneer boxjes die bij stereo zaten ). Belangrijkste word voor mij dus echt gewoon dat ik een werkende speaker krijg en dat ie gewoon redelijk klinkt. Denk dat het nummer 2 word tenzij iemand goedkopere oplossing heeftd ie geen sub nodig heeft (het is toch maar voor fun ).

Verder weet ik dat hier al heel wat urls zijn gegeven maar is er echt geen tutorial die een bepaalde combo helemaal uitwerkt ? Ik weet nu dat je moet gaan simulere voor een zo recht mogelijke lijn e.d maar zijn dat dingen waar een noob als ik om moet geve ? Ik heb dus eik het liefst gewoon precieze onderdele lijst en hoe /wat ik moet bouwen. Misschien dat ik dan niet echt voor de wedstrijd mee doe maar het gaat mij ook meer om het kunnen bouwen van zo'n ding. Nogmaals @ msn kan ik me denk ik wat beter verwoorden .
Twit,

voorbeeld no 2 (als het tenminste een reactie was op mijn post) met de visaton w130S 8 en DT94 is luisterbaar bij mij thuis (pijnacker) als je echt geen idee hebt van wat je kunt verwachten kun je wel een keer komen luisteren.

Er zijn bovendien verschillende manieren om zoveel mogelijk de prijs/prestatie verhouding te verbeteren. De bijdrage aan het geluid van een MS105Au (vergulde luidsprekerterminal) is waarschijnlijk gering. I.P.v Multiplex berken met een matrix kun je ook MDF met een bracing nemen etc.

Vaak worden de laatste procenten verbetering eruit geperst ten koste van een hoop extra centjes.

Laat maar horen als je nog wat wilt weten of stuur een mailtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

FFF

Ik zou mee willen doen maar de startdatum is te snel, dit gezien mijn klasse, ik wil richting high end gaan, anders schiet ik er niets mee op. Dus ik wil wel mee doen, maar misschien wat later, misschien de laatste 2 weken, want meer tijd heb ik er denk niet voor nodig. (kwa bouwen dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

* Wekkel neemt de uitdaging aan met Raveland chassis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

suc6 wekkel, ik zal er met mijn tonsils ook een zware dobber aan hebben om die seas' en peerless' te verslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

m.m schreef op 06 mei 2003 @ 23:11:
suc6 wekkel, ik zal er met mijn tonsils ook een zware dobber aan hebben om die seas' en peerless' te verslaan ;)
NEEE GEEN TONSILS!!
anders maak jij voor mij een paar met seas, dan krijg jij mijn tonsil units
er staat 'high-end' op ;)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Ik moet zeggen, ik ben blij dat mijn idee zoveel respons heeft gekregen.

Ik denk dat ik morgen eens de start-post voor de echte wedstrijd ga voorbereiden, en wellicht ook plaatsen.

Gitaarwerk: Doe jij nu wel of nie mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Skef schreef op 06 May 2003 @ 23:16:
Gitaarwerk: Doe jij nu wel of nie mee?
* gitaarwerk zucht diep als ik naar mijn bankrekening kijkt.
wanneer start het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Concept-data:

Start: 10 mei
Eind: 20 juli

Moet kunnen toch ??? ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

sign me in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Gitaarwerk schreef op 06 May 2003 @ 23:12:
[...]

NEEE GEEN TONSILS!!
anders maak jij voor mij een paar met seas, dan krijg jij mijn tonsil units
er staat 'high-end' op ;)
Tja is het echt zo erg? Maakt ook niet uit heb ze toch al besteld :P Hopen voor mij dat de kast waarin jouw tonsils zaten erg brak was. En tja dat high end staat op alle tonsils geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Als je de einddatum op 7 augustus zet ofzo, dan is mijn deelname niet uitgesloten. Maar ook niet verzekerd. Ik betrek zo een beetje eind juli mijn nieuwe kamer dus dan pas weet ik of ik geld over heb.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
JT: dat wordt echt te laat, de meeste mensen staan nu al te popelen om te beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ok, dan kan ik niet meedoen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik heb best zin om mee te doen, maar kheb niet echt speakers meer nodig :)
Dus als iemand nog zin heeft in een setje speakers handcrafted by * Arjan ©

iemand omgeving roermond zou t handigst zijn, maar t kan ook dat als ze klaar zijn, dat ze dan pas naar jouw komen :)

details valt te bespreken, als iemand geintereseerd is. En ja, ik ben handig met hout :P

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Skef schreef op 06 May 2003 @ 23:21:
JT: dat wordt echt te laat, de meeste mensen staan nu al te popelen om te beginnen...
grr dang.. 10 mei..even wat verkeerd gelezen..
tot 20 juni ? Ik ga het proberen.. meer kan ik niet doen. anders.. ach.. dan doe ik mee voor spel en bonen! :Y)

eeneh.. tja
Tonsils zijn erg brak (zelfde prijsklasse als hier wordt gevraagd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Gitaarwerk: 10 JULI...

Je hebt dus echt ruim de tijd hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

20 juli toch?

Enne, die Tonsils 13 cm rocken echt wel zwaar kont. Je hebt zelfbouwers en Zelfbouwers O-)

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zojuist twit ff wegwijs gemaakt, en hij snapt het nu ongeveer...
Hij is in urig geval in staat om een drivertje te simuleren enz dus hij MOET nu we meedoen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wekkel schreef op 06 mei 2003 @ 23:51:
20 juli toch?

Enne, die Tonsils 13 cm rocken echt wel zwaar kont. Je hebt zelfbouwers en Zelfbouwers O-)

;)
ik was 5 jaar jonger O-) en ik ben heel mijn theory kwijt.. kan misschien wel wat hulp gebruiken

ok.. niet gelzen dus : 20 juli.. gaat lukken

misschien kan ik een stel jordans op de kop tikken :)
http://www.ejjordan.co.uk/drivers.html (lukt et om deze te bouwen : http://www.sakurasystems.com/products/essence.html )
(2e hands misschien :X )

maar DIT is degene die ik wil gaan maken.. lukt dit niet..dan meld ik dat.. en dan kijk ik verder wel naar de resultaten

[ Voor 26% gewijzigd door gitaarwerk op 07-05-2003 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is een bestaand ontwerp, dat geld niet. Eigen ontwerp zal het moeten worden gitaar :D. (Haal de tonsils uit je oude speakers en begin opniew :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Ik ga het deze keer wat praktijkgerichter doen, uiteraard wel uitgaande van de simulatie, maar ik frutsel eerst wel een 3 kistjes van 8, 10, en 12 liter in elkaar en kijk welke het beste klinkt. Daarna kan ik beoordelen of Wekkel danwel Gitaarwerk gelijk had. Ik gok (hoop) op Wekkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik werk met 11 liter, geloof ik. Krijg je een hangbuikzwijn als curve, maar het komt lekker diep en de dip vind ik verder niet hinderlijk. Echt genieten achter de pc van dikke, rollende bassen uit een relatief klein speakertje :D

De budgetten die ik langs zie vliegen zijn overigens nog steeds aardig fors vergeleken met mij. SpeaKa heeft voor mij afgedaan, zoals jullie al eerder hebben kunnen lezen van mij, dus ik ga nu net een trapje hoger zitten. Als ik vanavond wat tijd heb, ga ik maar eens rustig wat berekenen en afwegen.

Voorlopige unitkeuze is een Raveland en een redelijke tonsil tweeter. Goedkoop filter er tegenaan en ik ben al een eind op weg. Jullie zullen versteld staan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Anoniem: 2111 schreef op 07 mei 2003 @ 07:37:
Dat is een bestaand ontwerp, dat geld niet. Eigen ontwerp zal het moeten worden gitaar :D. (Haal de tonsils uit je oude speakers en begin opniew :))
plak ik er eenander plaatje op O-)
hehe

over die tonsils :
even een stel monitoren van maken dan..
maar dan zit ik nog met die :r gare titanium dome

[ Voor 9% gewijzigd door gitaarwerk op 07-05-2003 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
OK hierbij hulde aan eX!sIoN dankzij hem _/-\o_ snap ik het nu redelijk. Ik ben nu eens ff aan de hand van een prijslijst wat aan het simuleren en kom eigenlijk tot de conclusie dat er echt tig mogelijkheden zijn. Er zal vast wel verschil zitten in kwaliteit tweeters/woofers maar 9 op de 10 combinaties geven toch mooie resultaten zonder extreem grote inhoud te moeten maken.

Tuurlijk ben ik nog noob en weet ik inmiddels vooral wat over het simuleren en een beetje over het uitkiezen aan de hand daarvan maar ik wil wel mee doen. IK kan niet garanderen dat ik echt meedoe voor het winnen (misschien zlefs maar 1 speaker om te beginne) maar proberen kan altijd toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo leuk om te lezen dat het lekker loopt.

Dus ik kan in de loop van deze week een topiclijst vol met [DIY-CONTEST] tagjes verwachten? ;)

Of posten deelnemers hun projectjes in dit topic. Hier is vast al overleg over geweest met een mod.

Ik hoop trouwens niet dat er gemekkerd gaat worden over in progress pics "ja dan ziet iedereen hoe dat moet". Dan lijk je toch aan een zijdoel van deze contest voorbij te gaan want men moet er toch van leren. Lijkt mij super als er mensen zijn die iets opsteken van een andere bouwer, dat verwerken in hun ontwerp en in de praktijk horen dat dat ook nog eens super goed werkt!

iig ben ik al erg benieuwd naar alle projectjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 22:01
een topiclijst vol met [DIY-CONTEST] tagjes
Hell no!! Hooguit een tweede topic met als thema "post hier je ontwerpideeën+voortgangspics" oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Had ik al gezegd dat ik op schema lig?

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Lampje/AVimg/751451/baffle.jpg

:P

[ Voor 5% gewijzigd door Raymond op 07-05-2003 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hier is vast al overleg over geweest met een mod.
O, nou twas een kort overleg maar er is geloof ik besloten om een 2e topic met als thema "post hier je ontwerpideeën+voortgangspics" te openen :P
Lampje schreef op 07 mei 2003 @ 13:35:
Had ik al gezegd dat ik op schema lig?

[afbeelding]

:P
Is dat trouwens een Peerles Wa 10 tweeter? Zo ja zou je dan een mini impressie willen geven van de klank van dat beestje?

Weet iemand trouwens hoe ik aan een MDF plank een ronde zijkant maak, dus, 1 oppervlakte zo bewerken dat er een bolling in komt die van voren naar achter loopt. Schuurmachine is geen oplossing omdat je zo nooit een rechte bolling krijgt.

Of misschien een bedrijf dat dat voor mij kan doen?

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 07-05-2003 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Is dat trouwens een Peerles Wa 10 tweeter? Zo ja zou je dan een mini impressie willen geven van de klank van dat beestje
Een WA10/tv om precies te zijn.
BTW, I just finished measuring the Vifa TC26SF05-06 and the Peerless 811815.

The Vifa is somewhat similar to the Peerless tweeters, but with
significantly higher distortion below 3KHz at high SPLs. On the flip side:
the Vifa can play about 3dB louder.

The Peerless 811815 performs similarly to its shielded brother, the 812978.
Actually, the shielded version is a little bit flatter. The 811815 is more
efficient, but that strangely does not seem to translate into any real-world
sonic benefits because the power handling seems lower... I figure there is
probably some sort of mechanical limitation this tweeter design runs into
around 105dB@1m.

I guess I would sum up the non-ferrofluid Peerless tweeters as being
generally excellent, with the side note that their maximum SPL is a tad
lower than the slighty-more-expensive competition from Vifa and Seas.
Realistically, I don't think I'd notice the 1-3dB difference in max SPL
without a direct side-by-side comparison. I do notice Peerless' superior
sound quality.
I finally got back from vacation and spent some time measuring my new
Peerless non-ferrofluid tweeters.

The lack of ferrofluid does indeed mostly solve the strange behavior I
witnessed where low-frequency FR changed dramatically with SPL.

Before going too much further, I ought to say that the Peerless 812978 is
the best inexpensive shielded tweeter I have found thus far by a long shot.

With the Peerless 812978 shielded, controlled-directivity tweeter the rise
around resonance was only 1dB at high SPL-conceivable due to nothing more
than voice coil heating increasing Qts. This is compared to non-chambered
ferrofluid tweeters for which I have measured rises at resonance of 7+dB
with increasing SPL!

Presumably, the voice coil heating also changes the viscosity of the
ferrofluid, causing tremendous FR changes varying with power input. This
leads to a harsh sound lacking without ferrofluid.

I'm not entirely certain of the threshold at which this amplitude modulation
effect creates audible distortion.

Next, I compared the non-chambered Peerless tweeter to the chambered Vifa
D27TG-45, which does have ferrofluid. The Vifa has superior distortion
below 2KHz at modest SPLs, but the distortion below 2KHz is merely
comparable to the Peerless at high SPLs where you really care about
distortion. The chambering of the Vifa tweeter lowered the resonance enough
so that the frequency response from 1-2KHz was not affected with varying
SPL. The Vifa tweeter could play about 3dB louder than the Peerless tweeter
before compression became evident.

The more powerful Peerless 811815 is probably an even more formidable
opponent for the D27TG-45, but I don't yet have any samples of them.

So, I would say that for non-chambered tweeters and tweeters with a
resonance above about 800Hz, you should flat-out avoid ferrofluid unless
you're willing to use a 3+KHz crossover. The power handling benefits of
ferrofluid begin to balance with the adverse sonic affects when proper
chambering and low resonance are applied.

This is a particular concern because it is difficult to find an inexpensive,
well-chambered shielded tweeter with a very low resonance, but almost all
tweeters nowadays have ferrofluid.

However, I'm now fairly confident that ferrofluid does indeed detract from
the sound quality and personally would be willing to sacrifice a tiny bit of
continuous power handling for a cleaner sound.

In any event, the Peerless 812978, 811582, and likely the 811815 are
excellent value tweeters vastly outperforming the myriad similarly-priced
non-chambered tweeters I have measured and are suitable for crossovers below
2KHz.

With a more powerful motor, I would expect the 811815 to outperform the
812978, but it isn't shielded.

I should note that the very affordable 811582 does have a highly underdamped
resonance that requires care in the crossover design. With proper care, the
811582 is a very cheap tweeter that should be good for lower-frequency
crossovers.

If you can live with a top-end of 14KHz, the horn-loaded Peerless 811647 is
an exceptional tweeter that is suitable for crossovers as low as 2KHz
despite the frequency response roll-off in that region (it's still 94dB
efficient at 2KHz even after rolling off 5dB from the nominal 99dB
efficiency above 3KHz). Within the pass-band constraints of 2500Hz to
14KHz, this tweeter thus far soundly defeats every other tweeter I have
measured - and it's only $22! Indeed, at a level of 96dB@1m with a 2KHz
crossover, the distortion is below 1%.

The Peerless 810665 is an old relic that was probably good in its time, but
can't stand up to more modern technology.

Some manufacturers, such as Morel, go with ferrofluid on high-end tweeters
for very slightly increased SPL, and others such as Seas Millenium,
Scan-Speak Revelator, and Hiquphon avoid ferrofluid in exchange for the
ultimate in detail and clarity. Based on my admittedly limited research, it
appears there's a case to be made for either design choice with proper
chambering.
ff ter informatie: De WA10/TV is de 812978 en de WA10/8 is de 811815
Ik heb een paar keer met deze persoon gemaild, om me te helpen bij de keuze voor een budget tweeter en ik wist dat hij bezig was met het beoordelen van tweeters die ik ook aan het bekijken was. Het frustrerende is dat hij een amerikaan is en in de veronderstelling was dat de prijzen van de WA10TV die ik hem gaf per paar waren :(
De prijzen liggen in nederland gewoon achterlijk hoog, het zou me niks verbazen als Speakerland en Speaker&Co de prijzen kunstmatig hoog houden.

Ik heb gelukkig nu een ander adres voor intertechnik spullen, dus als jullie iets van intertechnik willen hebben, laat me dat ff weten. Dan vraag ik wat het kost (en of het de moeite waard is...)

[ Voor 98% gewijzigd door Raymond op 07-05-2003 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Lampje: Ik ga zo de startpost maken, met daarin duidelijk aangegeven dat er alleen in gereageerd mag worden mbt. de wedstrijd, en alleen door mensen welke deelnemen of deel willen nemen. (Als de modjes dan ook even een extra streng oogje in het zeil houden ;) )

De definitieve regels zet ik er ook wel in.

Ik ben trouwens in bespreking met Speaker en Co, om de eindmeeting bij hun te kunnen houden (bijv. op 20 juli).

[ Voor 11% gewijzigd door Skef op 07-05-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi verhaal, 1 vraag, met chambering dacht ik dat hij een aparte behuizing voor de tweeter bedoelde, maar later gebruikte hij het als een eigenschap van een tweeter, wat is het nou?

Seas heeft trouwens ook (niet heel erg dure) magnetisch afgeschermde ferrofluid vrije tweeters, de NoFerro 800/900 TV serie.

Over intertechniek, is het een adres dat ik zelf ook kan benaderen, ik ben in ieder geval heel erg geinteresseerd. Aangezien zij bijna alles van Peerless, Seas en Eton verkopen. Prijzen van spekerenco zijn idd belachelijk hoog, daar ben ik een tijdje geleden al achter gekomen, een duitse zaak die veel van de intertechniek catalogus levert (ook dempings materiaal ed) is http://www.klingtgut-lsv.de/shop/

Ook http://www.lautsprechershop.de/hifi/bau_it.htm levert veel IT spullen. Maar als jij die nóg goedkoper kan krijgen hoor ik dat graag :)

Oh en Skef, het blijft wel een vrij forum, iedereen is vrij om een reactie te plaatsen in welk forum dan ook, hou dat even in de gaten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 07-05-2003 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Niet online

MM

Chambering is niets anders dan het verdelen van je kast in 2 (3,4,5) delen voor elk van de drivers een. Hij bedoelt dus waarschijnlijk dat de tweeter luchtdicht is afgesloten van de woofer maar nog wél in dezelfde kast zit. Ikzelf ga overigens wel 2 kastjes maken, eentje voor de woofer een eentje voor de tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mooi verhaal, 1 vraag, met chambering dacht ik dat hij een aparte behuizing voor de tweeter bedoelde, maar later gebruikte hij het als een eigenschap van een tweeter, wat is het nou?
Het is een eigenschap van de tweeter. Je kan wel fotoos vinden waar je het op kan zien, tweeters met een rearchamber zijn over het algemeen iets dieper. Het duidelijkst zie je het bij tweeters die in beide uitvoeringen leverbaar zijn.
Over intertechniek, is het een adres dat ik zelf ook kan benaderen, ik ben in ieder geval heel erg geinteresseerd.
An sich wel, het is gewoon een leverancier. Maar ik ben er een beetje huiverig voor om het mailadres hier neer te poten. Het is een eenmans (weinigmans :P) zaak en om ze nu te laten overvallen door 15 gierige tweakers die ze de oren van het hoofd vragen, maar uiteindelijk niks kopen vind ik iets te ver gaan.
Ik speel wel ff voor doorgeefluik en als je besluit dat je iets wilt kopen dan stuur ik het mailadres wel ff door, dan kan je het zelf verder afhandelen.
Voor de geïnteresseerden: hij is ook dealer van clofis. En daarom dus ook van focal, PHL, Thiel, en Seas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Anoniem: 50944 schreef op 07 May 2003 @ 13:36:
[...]
Weet iemand trouwens hoe ik aan een MDF plank een ronde zijkant maak, dus, 1 oppervlakte zo bewerken dat er een bolling in komt die van voren naar achter loopt. Schuurmachine is geen oplossing omdat je zo nooit een rechte bolling krijgt.

Of misschien een bedrijf dat dat voor mij kan doen?
Play, gewoon met een boven frees. Dit is echt een van de makkelijkste werkjes die er is.

Indoubt BV kan het wel hoor, kost alleen een hoop bier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De wa/10 tweeter is zeker wel goed voor zijn geld, maar ik vind een kt27 van Seas meer detail hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Play, gewoon met een boven frees. Dit is echt een van de makkelijkste werkjes die er is
Volgens mij bedoelde Play dat niet (als ik het goed heb begrepen). Hij wil volgens mij een complete plank "bol" maken. Niet een afronding aan een rand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 07 May 2003 @ 14:23: En daarom dus ook van focal, PHL, Thiel, en Seas.
Oh, denk je dat hij een mooi prijsje kan maken voor een D2 20/6? Lijkt me wel wat, 100.000Hz... en later kan ik van het membraampje nog een mooie trouwring maken :9

serieus, als de prijzen echt zo interessant zijn dan zal ik het zeker in overweging nemen, binnenkort nog niet, maar ik hou het in gedachten voor toekomstige projecten.
Indoubt schreef op 07 May 2003 @ 14:27:
Play, gewoon met een boven frees. Dit is echt een van de makkelijkste werkjes die er is.

Indoubt BV kan het wel hoor, kost alleen een hoop bier
Indoubt BV, gezien je in de buurt woont zal ik het eens in gedachten houden voor andere freesklussen. Wat ik wil is denk ik niet met een bovenfrees te doen.

Ja bier, zeker uit Pijnacker? :P
Lampje schreef op 07 May 2003 @ 14:32:
Hij wil volgens mij een complete plank "bol" maken. Niet een afronding aan een rand geven.
Want dit bedoel ik dus, hint, Kef Q serie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

KT27 van Seas is een geweldige tweeter, zeker voor het bedrag wat je er voor moet betalen en hij kan zich gerust meten met een hoop van de duurdere tweeters. Heel veel detail, zuiver en niet overmatig schel bij hogere geluidsniveaus. Dit is er een met uitstekende presataties voor een acceptabele prijs. (ik heb ook gedacht aan een Seas no ferro 650, zijn nog iets beter maar die schijnen toch eerder op te blazen dan de KT27F en ik ben wat voorzichtig).

Er zijn blijkbaar wel meer tweeters die een uitstekende prijs prestatie hebben. Ik had wel al gehoord dat de Peerles WA 10 een heel goed tweetertje was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@lampje, ja ik ben erug geinteresseerd als ik er bij blijf om seas units te gebruiken (ik dat adress van jou)

@play> van die ronde rand.
Als je een frees hebt is dit erug makkelijk op te lossen.
Je haalt gewoon een (gelagerd hoofd niet per see) freesje dat ongeveer in jouw bolling is.
Zet m op je frees, en het enigste wat je hoefd te doen is een paar keer langs de rand gaan, en op een gegeven moment kan hij niet verder, en dan heb je een mooie boller rand.
Dit zul je met schuren niet zo makkelijk krijgen, of je moet een weekje vakantie niks anders te doen hebben.
Maar die standaard freesjes hebben 1 nadeel, ze maken wel een bolle rand, maar je kan er geen 22 mm mdf voledig mee afbollen. er blijft dus nog een stukje recht (een paar mm).
Hier hebben wij thuis iets voor, een frees (niet zon hand ding maar een gestasioneerde zeg maar) hiervoor kan je zelf metalen plaatjes maken in welke vorm dan ook.
Dus ook gewoon rond :). Ik zal wel eens een foto maken, das heel wat duidelijker..

EDIT: sorry had het frees verhaal een beetje verkeerd begrepen. Maar volgensmij kan je dat verkrijgen door steeds lagen hout over elkaar te plakken die erug dun en flexibel zijn. (als makkelijkste manier)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 82357 op 07-05-2003 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om nog (heel kort ;) ) even op het chamber gebeuren terug te komen, dit zijn dus allemaal (Scanspeak) tweeters die wel gebruik maken van een chamber techniek, hier dan in 3 verschillende vormen?
D2008/851200
3/4" soft dome, dual chamber , ferro fluid 8 ohm

D2904/600000
1" soft dome, neodymium motor, rear chamber, grill 4 ohm

D2904/980000
1" aluminium dome, SD-2 motor, low compression design, non resonant chamber 4 ohm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Anoniem: 50944 schreef op 07 mei 2003 @ 14:41:
[...]

[...]
Want dit bedoel ik dus, hint, Kef Q serie ;)
Ja, dat gaat niet met een bovenfrees.

Met dat idee heb ik trouwens ook al zitten spelen. De oplossing die ik heb bedacht is wel bewerkelijk. Je maakt een gedetaileerde (veel plankjes) matrix die dus gedeeltelijk ronde vormen heeft en die ga je dan "bekleden" met 3 mm buigtriplex (soort speciale triplex die je heel makkelijk kunt buigen met een relatief kleine radius)

Op een luidspreker moeten dan zeker 5 lagen komen (15 mm) door de gebogen vorm en de gedetaileerde matrix zal deze 15mm dan sterker zijn dan een 15mm MDF plaat en waarschijnlijk, door de vorm, ook veel minder resonanties geven (en geen problemen meer met staande golven etc. etc.)

Ander methoden die ook nog een beetje werkbaar zijn heb ik nog niet kunnen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zal wel eens een foto maken, das heel wat duidelijker.
Afbeeldingslocatie: http://www.scheppach.nl/werkplaats_frezen/images/hf3000.jpg
Om nog (heel kort ) even op het chamber gebeuren terug te komen
zonder:
Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/vifa/data/foto_d25ag-05.jpg
met:
Afbeeldingslocatie: http://www.d-s-t.com/vifa/data/foto_d25ag-35.jpg

Die rearchamber geeft een bepaald volume aan de tweeter (net als dat je een woofer in een behuizing stopt), hierdoor daalt de resonantiefrequentie van de tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Anoniem: 50944 schreef op 07 mei 2003 @ 14:50:
Om nog (heel kort ;) ) even op het chamber gebeuren terug te komen, dit zijn dus allemaal (Scanspeak) tweeters die wel gebruik maken van een chamber techniek, hier dan in 3 verschillende vormen?

[...]
Nee hoor Seas, en bijna alle gerenomeerde merken hebben er ook een paar
KT28F is de uitvoering met kamer van de KT27F bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog even voor de duidelijkheid, dit idee dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.kef.com/products/qseries/images/qseries1_image_big.jpg
(om het nog een beetje ontopic te houden, jaja, boekenplank modellen :P

Dit effect is niet te krijgen door een bolling in een plank te maken, maar een iets minder sterke bolling volgens mij wel, deze zet je dan in een trapezium vormige kast en door wat gezichtsbedrog lijkt het dus alsof er "bolle" planken gebruikt zijn.

Maar er moet toch wel een zaak zijn die dit kan? Materiaal technisch is het met MDF goed mogelijk, dus waar blijven de machines?

De multiplex oplossing is ook erg creatief, daar ga ik nog eens over na denken, vereist wel wat wiskunde om dan nog de goede inhoud te krijgen, maar als je berken multiplex gebruikt hoef je niet eens meer te fineren ;)

De matrix is trouwens ook goed uit te zagen met een decoupeerzaag of frees die je geluid langs een houte lat, om zo dus een mega passer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 26-06 12:59
Er is in de bouwmarkt gewoon buigbaar MDF te halen, dat is een gewone plaat met aan 1 kant allemaal kleine inkepingen zodat je de plank kunt buigen. Niet al teveel uiteraard :P, maar genoeg voor deze bolling denk ik.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uit de url kan ik opmaken dat dat een freesbank is, maar is hier mijn beoogde effect mee te frezen?
Indoubt schreef op 07 May 2003 @ 14:55:
Nee hoor Seas, en bijna alle gerenomeerde merken hebben er ook een paar
KT28F is de uitvoering met kamer van de KT27F bijvoorbeeld
Ik doelde op m'n quote, dus niet op alle tweeters verkrijgbaar.. ;)

Dit zijn trouwens ook niet alle Scanspeak chamber tweeters maar wel alle chamber tecnieken die ze gebruiken (geloof ik)

@SOM, meen je dat? nu ik er eens over nadenk lijkt mij dit echt een super oplossing, zelfs al verkoopt de bouwmarkt dit niet dan is dit ook zelf te maken, gewoon een 22mm MDF plaat flink mishandelen met m'n tafelzaag >:)

thx iig :)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 07-05-2003 15:15 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.