Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY-Wedstrijd] discussietopic

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.543 views sinds 30-01-2008

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 00:36:
[...]

Ik heb de ringradiator incl de 14cm bas. Filter aangepast met Tritec en MKP+ en de kast zwaar verstevigd + 44 mm baffle. Heb de speaker als smalle zuil gemaakt met in onderste compartiment 23 kilo zand. En ben tot nu nog geen beter klinkende speaker tegen gekomen voor het geld. (speelt met tritec net zo goed als een SS A4 monitor, daar zit std al tritec en tinfolie condensatoren in)
Ah so,

Dat is intressant, op het moment van kiezen heb ik destijds geen rekening gehouden met dergelijke aanpassingen en ook nog niet met het feit dat ik een sub ter beschikking zou hebben voor ondersteuning in het laag. Anders had de keuze er misschien anders uitgezien. Lijken me hele mooie units.

Ik heb (helaas) geen MKP+ en tritec, vanwege het aantal elementen zou ik ook zo'n 320€ moeten uitgeven voor een upgrade van het filter en dat is me net even te. Maybe later

Jammer dat ze al klaar zijn en dus niet meedoen in de contest.

Is het misschien een idee om behalve de luistersessies voor de contest luidsprekers ook een luistersessie voor bestaande units te houden?

Verwijderd

Je hebt alleen voor de bas-unit een tritec nodig en voor de condensatoren in het hoog mkp+

Wat bedoel je precies met contest voor bestaande units?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Wat bedoel je precies met contest voor bestaande units
Ik schijn gediskwalificeerd te zijn omdat ik al eerder begonnen ben aan mijn speakers :P

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 13:43:
Je hebt alleen voor de bas-unit een tritec nodig en voor de condensatoren in het hoog mkp+

Wat bedoel je precies met contest voor bestaande units?
Ik weet het maar ik heb 3*10uF condensatoren in het hoog per filter. Dat is dus al 6*40€ voor MKP+. Zelfs als ik ze iets goedkoper kan krijgen is het nog een berg kwartjes. Ik heb nu IT MKP 630V uitvoering.

--------
Een luistersessie van al het moois dat iedereen al gemaakt heeft voordat deze DIY wedstrijd begon. In deze contest doen alleen luidsprekers mee die speciaal voor deze contest zijn gebouwd. Met al het moois wat hier voorbij komt lijkt me een luistersessie van reeds bestaande DIY projecten ook een leuk idee.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
Ik heb nog een vraag (die de profs :+ wel kunnen beantwoorden), hoe zit het nou met staande golven? Ik dacht dat ik gelezen had dat je er juist voor moet zorgen dat je die niet krijgt? Klopt dat, en zo ja hoe kan je daar dan voor zorgen :)?

• Raymond
  • Nu online
Rave17 schreef op 10 May 2003 @ 15:26:
Ik heb nog een vraag (die de profs :+ wel kunnen beantwoorden), hoe zit het nou met staande golven? Ik dacht dat ik gelezen had dat je er juist voor moet zorgen dat je die niet krijgt? Klopt dat, en zo ja hoe kan je daar dan voor zorgen :)?
Door afmetingen te nemen die niet een meervoud van elkaar zijn. (100x50x25 is dus geen slimme maat voor een speaker). Uiteraard is alles een meervoud van elkaar, maar het gaat om hele, halve en kwart meervouden van elkaar van de lagere tonen en middentonen (zeg: tot 500Hz). Hoger dan dat wordt weggefilterd door je dempingsmateriaal. Doe ook eens googlen op gouden (golden) ratio.

Verder: als je een speaker van 75cm hoog hebt, kan je staande golven rond de 230 en 450 hertz (deze iets minder, door demping) verwachten (geluid gaat ongeveer 340m/sec). Dat is een gegeven en daar kan je weinig tegen doen. Als je de speakerwanden hebt bekleed met pritex (of aanverwanten) dan kom je al een heel eind. Je kan dan ook nog een flinke prop wol/baf wadding op 3kwart van je speaker proppen, dat dempt ook nog eens.

• Robino
Dus een speakers die bijvoorbeeld 70 cm hoog is heeft dat probleem dan dus minder/niet? Wat is het effect eigenlijk van een staande golf op het geluid?

• Raymond
  • Nu online
Rave17 schreef op 10 May 2003 @ 15:48:
[...]

Dus een speakers die bijvoorbeeld 70 cm hoog is heeft dat probleem dan dus minder/niet? Wat is het effect eigenlijk van een staande golf op het geluid?
Natuurlijk heeft'ie dat wel, dat was alleen maar ff een rekenvoorbeeldje.

Een staande golf versterkt zijn frequentiegebied, dus in bovenstaand voorbeeld zal je dus rond de 230 Hz een iets hogere uitput hebben

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:24
Waar ik zelf nu een beetje aan zit te denken is een combinatie van:

- Woofer: Monacor SPH-165KEP
Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.com/Produkte/Bilder200/G102420A.jpg

- Tweeter: Monacor DT-254
Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.com/Produkte/Bilder200/G102780A.jpg

Iemand wat op of aanmerkingen erop, ik wil deze keer nl. een goed klinkend setje krijgen, en niet zo een minder klinkend setje zoals vorige diy setjes die ik bedacht had.

Voor in de competitie zal ik helaas wel niet onder de 80 euro vallen :( kom nu op ong. 135 euro per speaker uit...

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Die mid woofer van monacor is echt een hele goede speaker!
daar krijg je geen spijt van (mits je hem niet in de verkeerde behuizing stopt)

Die tweeter ken ik niet

Verwijderd

DustMan4u schreef op 10 mei 2003 @ 18:26:
Waar ik zelf nu een beetje aan zit te denken is een combinatie van:

- Woofer: Monacor SPH-165KEP
- Tweeter: Monacor DT-254
Iemand wat op of aanmerkingen erop, ik wil deze keer nl. een goed klinkend setje krijgen, en niet zo een minder klinkend setje zoals vorige diy setjes die ik bedacht had.
Als jij in je simulatie er mee een resultaat berijkt dat goed is (of voor jouw volfoende) dan is er niets mis mee ;). Simuleer dus wat en bepaal dan aan de hand van de simulatie en de drivers of je dit een goede combinatie vindt.

Oké, als je om ervaringen vraagt dan moet je nog ff w88 :p

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 18:35:
daar krijg je geen spijt van (mits je hem niet in de verkeerde behuizing stopt

• DustMan4u
Verwijderd schreef op 10 mei 2003 @ 18:39:
[...]
Als jij in je simulatie er mee een resultaat berijkt dat goed is (of voor jouw volfoende) dan is er niets mis mee ;). Simuleer dus wat en bepaal dan aan de hand van de simulatie en de drivers of je dit een goede combinatie vindt.

Oké, als je om ervaringen vraagt dan moet je nog ff w88 :p
Jah, ok. Bij vorige speakers zagen de simualaties er ook veelbelovend uit, maar toch misten ze vaak wat in het mid ofzo. Dus misschien dat mensen hiermee ervaring hebben, zodat ik niet weer een miskoop doe, snap je?
Wekkel schreef op 10 mei 2003 @ 18:48:
frankel83 schreef op 10 May 2003 @ 18:35:
daar krijg je geen spijt van (mits je hem niet in de verkeerde behuizing stopt
Klopt wel hoor :) Mits betenkend net zoiets als tenzij :)

[ Voor 23% gewijzigd door DustMan4u op 10-05-2003 18:50 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Ik zou geen tweeter van moncar nemen, heb ze nog nooit gehoord maar ik heb er ook nooit een test over gelezen. Dus ik zou de gok zo niet wagen. Er zijn genoeg andere tweeters te koop waarover meer info te vinden is over hoe ze succesvol zijn in te zetten.

Verwijderd

DustMan4u schreef op 10 May 2003 @ 18:48:
[...]

Jah, ok. Bij vorige speakers zagen de simualaties er ook veelbelovend uit, maar toch misten ze vaak wat in het mid ofzo.
Maar had je ook een simulatie gemaakt met woofer+tweeter+filter. Vast niet, kan ik ook niet, maar ik wil maar zeggen dat je meestal alleen het basbereik simuleert. Hoe mooi hij middentonen neerzet zul je dan ook moeten beluisteren, of ja uit ervaringen van anderen opmaken.
Klopt wel hoor :) Mits betenkend net zoiets als tenzij :)
Wekkel had gelijk, mits betekend ongeveer: onder de voorwaarde dat

Verwijderd

ik ziehet ja :D neem me niet kwalijk ik zal het direct verbeteren (zware dag werken en te snel replyen kan niet goed gaan :P)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 18:54:
Ik zou geen tweeter van moncar nemen, heb ze nog nooit gehoord maar ik heb er ook nooit een test over gelezen. Dus ik zou de gok zo niet wagen. Er zijn genoeg andere tweeters te koop waarover meer info te vinden is over hoe ze succesvol zijn in te zetten.
Heb er meerdere hier liggen, opzich allemaal leuk spul. Ik kon er ook niet reviews over vinden, maar plaatselijke audioboer heeft me er een hoop laten horen ooit.

• Redheinz
  • Laatst online: 20-11 20:02
joukehofman schreef op 09 mei 2003 @ 01:29:
ik heb een vraagje, ik heb hier een 8 ohm driver liggen voor de lage tonen en een 4 ohm tweeter, kunnen die bij elkaar en zo ja, moet ik dan een 4 ohm of een 8 ohm filter gebruiken?
Met een filter bepaal je eigenlijk welk signaal er niet bij een driver terecht komt. Voor je tweeter een high-pass en voor je woofer een low-pass (voor 2 weg).
Feitelijk maak je dus per driver een filter. Voor je ene driver maak je je filter dus op basis van 4 Ohm en voor je ander op basis van 8 Ohm.

Zin.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:28

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
editje: sorry, in 't verkeerde topic...

[ Voor 95% gewijzigd door Skef op 10-05-2003 23:45 ]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• DustMan4u
Verwijderd schreef op 10 May 2003 @ 18:54:
Tjah, ik ken ze verder ook niet, maar volgens de catalogus van hun was deze door Klang & Ton zeer goed bevonden, ik hoop dat deze dus een beetje goede kwaliteit neerzet. Bovendien scheelt monacor mij behoorlijk in de prijs...

Verwijderd

Als Klang & Ton ze getest heeft dan zal het wel goed zitten en niet totaal brandhout zijn :). Succes d'r mee zou ik zeggen.

Verwijderd

Tjah, ik ken ze verder ook niet, maar volgens de catalogus van hun was deze door Klang & Ton zeer goed bevonden, ik hoop dat deze dus een beetje goede kwaliteit neerzet. Bovendien scheelt monacor mij behoorlijk in de prijs...
Dan zal het vast wel goedkomen
:+

• Robino
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het gebruiken van Texas Instruments Filter Pro om een filter mee te ontwerpen? Ik moet namelijk Cutoff Freq. (die ik dan nog wel kan invullen ;)), R1 Seed en Response Freq. invullen :?

• Redheinz
Ik heb een probleempje en misschien kunnen we elkaar helpen....
Ik heb weer eens windows geinstalleerd. het enige dat ik vergeten heb is de speakerfiles van LSPCAD (tot nu toe). Nu leek het mij een goed idee om die files ergens te sharen. Evt. wil ik daar wel web-space voor opofferen. Ik heb het dus over de *.unt files.
Goed idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Redheinz op 11-05-2003 23:35 ]

Zin.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 mei 2003 @ 20:36:
[...]
Minder goed mid? Het lijkt mij dat je met een grotere unit juist een minder goed mid hebt, maar dit gevoel is instinktief, niet op wetenschap gebaseerd. Iig heb je met een kleinere driver op de wat hogere tonen een wat beter afstaal gedrag (in theorie), maar ik betwijfel of je dat echt kan merken?
Als je een te kleine mid/bas unit naar z'n max speelt, dwz grotere conusuitslagen laat maken om die laatste Hz'jes eruit te halen, dan krijg je niet alleen vervorming in de bas maar ook in het mid. Minder dynamiek, meer vervorming. Dat klinkt een beetje geforceerd, het geluid lijkt ook meer aan de speaker te plakken ipv los te staan.

Hans

Verwijderd

Redheinz schreef op 11 May 2003 @ 23:34:
Ik heb weer eens windows geinstalleerd. het enige dat ik vergeten heb is de speakerfiles van LSPCAD (tot nu toe). Nu leek het mij een goed idee om die files ergens te sharen. Evt. wil ik daar wel web-space voor opofferen. Ik heb het dus over de *.unt files.
Goed idee?
Top idee! Raymond, heb jij nog een plekje voor .unt files?

Hans.

Verwijderd

Dat kan je makkelijk op iemands webspace doen, want die .unt files zijn niet zo echt groot (1k).

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:45
ik kan ze wel online zetten, moet iemand ze mij maar even mailen. gijsATgijs-weeber.nl

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Lampje schreef op 08 May 2003 @ 16:31:
Als je van plan bent idd surround speaker te bouwen om mee te doen, dan is het interessant om het luidspreker design cookbook erbij te pakken. Er staat een hoofdstuk in over de eisen aan surround luidsprekers.
Ik zit er nog steeds over na te denken inderdaad om mee te gaan doen. Het probleem is dat ik er nog GEEN kennis van heb dus from scratch moet beginnen.
Ik heb het boek van Dickason gehaald bij de bibliotheek en ben er al flink wat wijzer van geworden!

Wat ik wil is een surround luidspreker die me aan drivers max €50 gaat kosten en een beetje bij mn frontspeakers zal passen. Hier mijn vraag:

Ik heb als front een set Infinity Delta 60 staan met daarin EMIT-R tweeters. (hier beschreven).
Afbeeldingslocatie: http://www.harman-deutschland.de/dmedia/Infinity-Home/kappaemit-r.jpg
Onder welke categorie vallen deze of welk soort tweeters komt hier qua klank het meest bij in de buurt?
En heeft er iemand dan misschien nog suggesties voor een tweeter van max 20-25 euro? Maar als ik weet welke soort ik moet hebben kan ik hier natuurlijk ook zelf naar zoeken ;)
In eerste instantie was ik aan het kijken naar een combinatie met een Visaton W100 of W130

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Razorfist: Wil je persee een 2-weg speaker? Waarom niet een speaker met een goede breedbander er in? Zeker voor surroundspeakers zijn deze goed genoeg!

Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Tangband of op de site van Spectrum Audio. Laatstgenoemde levert dus eerstgenoemde, ook naar Nederland...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Een 2-wegger bouwen levert natuurlijk wel iets meer bouwervaringen op ;) De Visaton W130S lijkt mij daarbij een prima instapper met leuke sound voor de prijs.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Skef schreef op 12 May 2003 @ 14:38:
Razorfist: Wil je persee een 2-weg speaker? Waarom niet een speaker met een goede breedbander er in? Zeker voor surroundspeakers zijn deze goed genoeg!

Kijk bijvoorbeeld eens op de site van Tangband of op de site van Spectrum Audio. Laatstgenoemde levert dus eerstgenoemde, ook naar Nederland...
ja daar had ik je zelfs al voor gemaild, maar vond het een beetje lullig om dezelfde als jij te nemen ;)

Verder dacht ik dat ik met een 2weg flink wat kennis op kan doen ook over filters.

Toch werp ik nog even een blik op die breedbanders.. tnx

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

vandaag even met m'n natuurkunde leraar overlegd, misschien kan ik hier een profielwerkstuk uitslepen :P

Weet iemand overigens of TB-speakers ergens in nederland te verkrijgen zijn?
Kheb zelf een Z680 (tb speakers) en dus weet ik een beetje wat ik van die dingen kan verwachten :)

goede prijs kwaliteit verhouding naar mijn smaak. Mits ze in Nederland niet direkt 5x zo duur zijn :(

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Je kan ze in Duitsland halen bij Spectrum Audio, en die vallen wel mee in prijs...

• Raymond
  • Nu online
Verwijderd schreef op 12 May 2003 @ 01:00:
[...]
Top idee! Raymond, heb jij nog een plekje voor .unt files?

Hans.
Ikke? Ik heb wel ruimte vrij op mijn harde schijf, maar daar hebben jullie niet zoveel aan :P
(en voor de slimmeriken: tweakers serverruimte heb ik wel, maar dat staat geen directory listing toe en ik heb geen zin om er een pagina omheen te bouwen :P )
Razorfist schreef op 12 May 2003 @ 14:25:
[...]
Ik heb als front een set Infinity Delta 60 staan met daarin EMIT-R tweeters. (hier beschreven).
[afbeelding]
Onder welke categorie vallen deze of welk soort tweeters komt hier qua klank het meest bij in de buurt?
http://www.e-speakers.com/products/atd-tweeters.html
en dan de rtd-25. Da's ee nopvolger en verbeterde versie van de emit-r tweeter (en hij kost 35 dollar, maar er komt flink verzendkosten overheen)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Dat gaat verkeerd met de 80 EUR limiet :) Dat wordt een klasse 2 of 4 voor jou. Hmm, volgende week mijn units maar eens bestellen, want dan is er weer even poen. Daarna, kijk en huiver >:)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Lampje schreef op 12 May 2003 @ 15:44:
en dan de rtd-25. Da's ee nopvolger en verbeterde versie van de emit-r tweeter (en hij kost 35 dollar, maar er komt flink verzendkosten overheen)
hmja dat wordt me iets te duur..
welk soort tweeter lijkt qua klank het meest hier op (een beetje algemeen verkrijgbare dan :P)? Dome? Piëzo?

Verwijderd

Deze units worden ook gebruikt in een ontwerpje van hobbyHifi (nr 2/3). Daar werd het gecombineerd met een Visaton W100S en een Peerless CSX 176 T lange slag woofer. In duitsland moet die tweeter voor 55 euro te koop zijn.

Ook heb ik wel linearrays met die tweeters gezien, omdat ze zo gunstig geprijst zijn en ook nog eens goed zijn.

• Indoubt

Indoubt

Razorfist schreef op 12 mei 2003 @ 16:09:
[...]

hmja dat wordt me iets te duur..
welk soort tweeter lijkt qua klank het meest hier op (een beetje algemeen verkrijgbare dan :P)? Dome? Piëzo?
De Peerless WA10/8 kost in duitsland(klingtgut-lsv.de) 23€, samen met de visaton W130S8 (€25 bij speaker en co) blijf je dan onder de 50€. Daar kun je echt wel wat moois van maken. ;)

• Indoubt

Indoubt

Ik heb getracht een sponsor te vinden zodat ik (betaald) mooie units kan bouwen. :)

Guess what! Na een luistertest met veel lovende woorden is hetgeen wat het meeste indruk heeft gemaakt mijn........ subwoofer.

Heb ik geen opdracht voor luidsprekers maar wel voor een sub :( . Kunnen we het thema van de wedstijd nog even omgooien naar subwoofers? :P

-------
Is het misschien ook een leuk idee om van te voren een keuze te maken van enkele muziekstukken die lekker klinken om mee te testen.

Zoals waarschijnlijk idereen hier heb ik als ga luisteren om te testen altijd een paar favorieten.

Misschien iets voor een apart topic (Skef?)

Ik doe vast een voorzet, dit is niet noodzakelijkerwijs mijn voorkeur (ik luister ook naar heel veel ander dingen) maar naar mijn mening wel geschikt om te testen:
Mike Oldfield - Tubular bells (prachtig stereobeeld)
Tory Amos - God (squeeky geluidjes vergen veel van je luidsprekers)
Tory Amos - cornflake girl (prachtige dynamische pioano intermezzos)
Joe Jackson - Target
Joe Jackson - Breaking us in two
Buena Vista Social Club (DVD-A) - Chan Chan
Dire Straits - your lates trick (live) (prachtige sax)
Eart wind & fire - Reasons (live)
The Corrs - Radio (accoustic version)
Anrea Bocelli - Melodrama
Robert Miles - Fable (message version) (mooie, hoge female vocals)
Anastacia - You'll never be alone
Maddona - Don't tell me (oei, die arme kleine basluidsprekertjes)
Erikah Badu - Rimshot (oei, die arme kleine basluidsprekertjes^2)
Jacintha - Summertime (klassieker, je hoort haar ademhalen )(SACD)

Misschien iets van within temptation?

Laat maar es horen wat jullie ervan denken :)

Verwijderd

Ik denk dat het makkelijker is om er wat minder verschillende cd's te luisteren.
Anders ben je ZO lang bezig, dat is niet meer normaal. Stel je voor iedereen neemt 10 cd's mee 8). Maar ik denk dat dit onderwerp voor een later stadium is..

Verwijderd

Mensen ik heb een probleem, want ik kom pas 23 juli terug van onze vakantie :(

Is het nog mogelijk om de datum een paar dagen te verzetten?
Ik hoop dat het kan en dat de meeste het er mee eens zijn en anders heb ik pech ( ;( ;( )

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 16:43 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Skef schreef op 12 mei 2003 @ 15:00:
Je kan ze in Duitsland halen bij Spectrum Audio, en die vallen wel mee in prijs...
ik vind zosnel geen url, bestaat die?

en zo ja, mag ik em? :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Atgast schreef op 13 mei 2003 @ 20:27:
[...]

ik vind zosnel geen url, bestaat die?

en zo ja, mag ik em? :)
http://www.spectrumaudio.de/

Ik heb eens zitten nadenken over aan de ene kant een Tangband unit en aan de andere kant een 2weg systeem. Een Tangband biedt als voordelen:
- uiterlijk (ja het oog wil ook wat)
- prijs (33 euro ipv 2x 25)
- geen filter benodigd
- kleinere kastjes (wordt een surround)

2weg biedt als voordelen:
- waarschijnlijk beter geluid (groter frequentiegebied)
- ervaring opdoen met het maken van een filter

plus dat ik het nog steeds niet leuk vind om gebruik te maken van dezelfde unit als iemand anders hier.. bij 2weg maakt het niet zoveel uit omdat er dan nog vreselijk veel aangepast kan worden met het filter en de behuizing, nu blijft er alleen de behuizing over.

Verwijderd

Zoals je op die site kan zien is er enorm veel keus. Dus een andere goede vinden is vast wel mogelijk ;)

En idd, een 2-weg heeft een veel groter frequentie bereik, en dan vooral in het laag.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Mensen mensen...

Tangband maakt toch nog veel meer leuke units naast de W4-657S? Kijk voor de grap eens op www.tb-speaker.com . Daar staan genoeg leuke speakertjes, ook in 4"...

En ik denk dat spectrum audio het merendeel wel kan leveren. Ik ben er trouwens erg tevreden over, over die zaak. Goed verpakt, en redelijk snel in huis...

Verwijderd

Ik heb eens zitten nadenken over aan de ene kant een Tangband unit en aan de andere kant een 2weg systeem. Een Tangband biedt als voordelen:
- uiterlijk (ja het oog wil ook wat)
- prijs (33 euro ipv 2x 25)
-> - geen filter benodigd<-
- kleinere kastjes (wordt een surround)
Breedbanders hebben af en toe wel degelijk filters nodig aan gezien ze in het hoog grote pieken kunnen geven en dus niet ten goede komt (dan word hij meestal schel).
ff een spoeltje in serie en waarschijnlijk is je probleem dan opgelost (mocht dit een probleem zijn).
2weg biedt als voordelen:
-> - waarschijnlijk beter geluid (groter frequentiegebied) <-
- ervaring opdoen met het maken van een filter
Waarschijnlijk niet.......omdat je het geluid beter verdeeld over de speakers (laag -> midden -> hoog) word de afstraling per driver beter aan gezien je hem uit bepaalde gebieden ontlast.

Zeker de bas.........die blijft hier door veel strakker.

Nadeel van 3 weg is echter
-meer speaker (dus duurder)
-Grotere kast
-Meer filter werk (dus ook duurder)

Ik had al een mede deling geplaats betreft mijn vakantie tot en met 23 juli en gevraagd of we het een paar dagen konden verzetten.
Ik hoop dat jullie het goed vinden en zoals ik al eerder zei......................anders heb ik pech ;(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 20:50:Waarschijnlijk niet.......omdat je het geluid beter verdeeld over de speakers (laag -> midden -> hoog) word de afstraling per driver beter aan gezien je hem uit bepaalde gebieden ontlast.

Zeker de bas.........die blijft hier door veel strakker.

Nadeel van 3 weg is echter
-meer speaker (dus duurder)
-Grotere kast
-Meer filter werk (dus ook duurder)(
Hij bedoelde natuurlijk tov een breedbander ;)

Verwijderd

oeps :S neem me niet kwalijk hoor :P

• Robino
Volgens mij heeft niemand mijn noodkreet (:+) gehoord in een voorgaande post:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met het gebruiken van Texas Instruments Filter Pro om een filter mee te ontwerpen? Ik moet namelijk Cutoff Freq. (die ik dan nog wel kan invullen ), R1 Seed en Response Freq. invullen :?

Verwijderd

Moet er een waarde komen staan 8er Response Freq.?

• Robino
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 18:27:
Moet er een waarde komen staan 8er Response Freq.?
Dat weet ik dus niet echt standaard staat er 10,0 k, maar ik had gehoopt dat iemand dat prog. ook heeft :)

BTW DIY_Freak kan aan de drivers komen die ik zou graag wil gebruiken. Nu moet ik alleen nog even ten rade gaan of ik ook daadwerkelijk de uitdaging (voor mijzelf :D) aan wil gaan om een ontwerp te ontwerpen :+ en het daadwerkelijk ook te gaan bouwen :)

• Indoubt

Indoubt

Is er een freeware of shareware programma (of een prijsgunstig programma) waarmee je luidprekers kunt meten. Ik heb gezien dat enkele twaekers LSPCAD PRO gebruiken maar aangezien ik niet van plan was wekelijks een aantal luidsprekers te gaan bouwen ben ik niet van plan om zoveel te investeren in meetsoftware.

Wat gebruiken jullie eigenlijk aan meetssoftware?

Verwijderd

Als je die kan vinden (weet niets voor je) moet je ook nog een goede gluidskaart en meetmicrofoon (met standaard en voorversterker???) hebben, dus met de software ben je er nog niet :/

Verwijderd

Ik gebruik veel tools van het frd gemeenschap zoals unibox enz. Maar ik hoop ook aan LspCad te kunnen komen (met die shareware versie kun je niet veel).

• Redheinz
Ik heb een hele tijd ETF gebruikt (Goed!). Er zijn er nog meer:
TrueRTA (ook gebruikt, Beter!)
RMAA (Iets minder)
Hobbybox (nooit gebruikt)
SIA SMAART (nooit gebruikt)

That's it zo'n beetje wat mij betreft.
Ik gebruik als microfoon de analoge conrad dB-meter (100609), deze is gelijk aan de Radio Shack en daarvoor zijn tevens de correctie-waardes te vinden.... Bovendien is zo'n dB-meter handig bij het set-uppen van je HT-setje.

[ Voor 3% gewijzigd door Redheinz op 14-05-2003 22:24 ]

Zin.

• Raymond
  • Nu online
Indoubt schreef op 14 May 2003 @ 21:41:
Is er een freeware of shareware programma (of een prijsgunstig programma) waarmee je luidprekers kunt meten.
speaker workshop:
http://www.speakerworkshop.com/
"t is goed, 't is gratis en ik snap er geen zak van.
Wat gebruiken jullie eigenlijk aan meetssoftware?
Sample Champion

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 21:46:
Als je die kan vinden (weet niets voor je) moet je ook nog een goede gluidskaart en meetmicrofoon (met standaard en voorversterker???) hebben, dus met de software ben je er nog niet :/
Microfoonvoorversterker is "under construction" alleen zit er zo'n conrad elektreet cap bij. Als ik de kans krijg dan kijk ik voor een sennheiser of monacor kapsel.

Nieuwe pc met geluidskaart is "on order" Effe wachten nog.

Speakerworkshop heb ik. Tot nu toe nog niets mee gedaan maar het was me wel opgevallen dat je hier in ieder geval iets mee kunt meten. Eens kijken of ik er wat mee kan en anders verder zoeken.

Net een berichtje gekregen, Dat worden dus geen 15€ PC luidsprekertjes voor de wedstrijd ;) Een aantal vrienden die mijn diy projectje hebben gehoord waren blijkbaar toch danig onder de indruk. Ik heb dus nu een sponsor voor een setje "kleintjes" :P

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Bedankt voor jullie hulp, ik heb een besluit genomen!
Het wordt een kleine kast met daarin een Tangband W3-871S

Afbeeldingslocatie: http://www.spectrumaudio.de/breit/tangband/tangbandW3871S.jpg

Dit is een kleine breedbander van slechts 22 euro stuk.
Volgens mij kan hij voor een surroundluidspreker genoeg frequentie/gleuid geven ;)

Ik ga ze vandeweek bestellen aangezien ze uit Duitsland moeten komen. Ik heb toch nog even geen tijd om ze fysiek te maken, alleen om af en toe even te gaan simuleren. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Blamm op 16-05-2003 00:35 ]

Verwijderd

Had skef die dingen ook niet? Wordt interessant dus :).

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 08:24:
Had skef die dingen ook niet? Wordt interessant dus :).
Skef heeft hetzelfde merk en ze zien er hetzelfde uit, maar dan een maatje groter ;)
Dit is de 3" en hij heeft 4"

Toch worden ze interessant :P

Verwijderd

Zeker interesant, ben benieuwd hoe groot het verschil tussen die 2 is :)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Bij gebrek aan het feitelijk voorhanden hebben van units of houtmateriaal maar weer eens een korte beschouwing van mijn lieflijk projectje. Zoals bekend wordt het toch echt de Raveland WHX-138 die de baspartij mag gaan verzorgen. Met een prijs rond de €10 toch echt een prijspakker. Degenen die de foto's daarvan al gezien hebben, zien een speaker met een rauwe afwerking maar toch een volwassen uitstraling. Ik verwacht er wel iets van. Een tonsil tweeter zal het hoog gaan verzorgen. Momenteel luister ik naar een tonsil dome tweeter in de huiskamer, die niet briljant, maar zacht en netjes klinkt. Wat dat betreft ben ik niet erg bedroefd dat het een Tonsil unit gaat worden. Niet werelds, maar ook niet slecht. Ik probeer al met al domweg binnen de €40 te blijven met het prijsplaatje voor de units.

Ik volg het stramien dat met elke woofer een transmissielijn te bouwen valt. Ik weet niet of ik daarmee zondig tegen de bijbel der speakers, maar een poging om deze korte theorie (alles kan) te testen sla ik niet af. De gesloten kasten en basreflexjes heb ik meer dan voldoende onder handen gehad, bandpass is niet echt bruikbaar in deze contest, gezien mijn budget. Ik heb al een ruwe schets van de behuizing op papier gezet, maar eigenlijk is de transmissielijn iets te kort. Ik zal een cm of 8 (op een totaal van 122cm) missen als ik het exacte midden van de pijp als meetpunt neem. Rekenen met een middenlijn vind ik vrij lastig, vandaar dat ik het maar met de duim doe en het ietwat afwijken op de koop toeneem. Dat vind ik geen ramp, want ik heb volgens mij al een redelijke boomy setup met 1,6 Sd als startoppervlak aan het begin en met demping zou ik de virtuele pijplengte weer kunnen verhogen. Daarmee moet het tekort van 8 cm ruimschoots goed mee kunnen worden gemaakt. Ik ben echt zeer benieuwd wat dat TL gaat doen, zeker met deze relatief hoge afstemming van 70 Hz. De 16 cm van Raveland heeft volgens mij al een Fs van 52 Hz, maar dan komt de prijstarget van €40 in gevaar en wordt de TL ook weer langer. Nu is het nog net een handzaam formaat in totaal.

Als de afval van het laag onder de resonantiefrequentie van de pijp inderdaad niet al te snel gaat, wat ik verwacht van een TL design, zou een diepe bas er nog heel behoorlijk uit moeten komen. Dat zou gezien de nog bescheiden maten van de speaker best leuk zijn. Een speaker die het laag redelijk aantipt, strak en wel, zonder echt helemaal naar de kelder te spelen. De eindopening komt onderaan aan de achterkant, zodat de bastonen om de speaker heen moeten gaan krullen. Plaatsing zal dus waarschijnlijk wel iets kritischer worden, maar het probleem van middentonen uit de pijp ga ik daarmee weer uit de weg.

Het rendement van het ontwerp zal wel dramatisch slecht zijn. Daar moet ik rekening mee houden met de tweeter. Ik denk dat ik alvast een spanningsdeler meebestel om dat op voorhand af te kunnen vangen. Ik gok wel op een standaard -3dB demping, dat zal voor mijn weinig absolute gehoor waarschijnlijk wel voldoende zijn. Het filter ga ik zelf maar samenstellen met 6 db flanksteilheid voor de woofer en 12 db flanksteilheid voor de tweeter, zoals gesuggereerd door iemand hier. Dan kan ik iets meer spelen met het kantelpunt om de low-budget tweeter enigszins tegemoet te komen en een goed spectrum toe te bedelen. Met een fabrieksfilter van Conrad zou ik waarschijnlijk een tikkeltje te laag inzetten en dat zou zonde zijn. Een paar fatsoenlijke componenten ga ik daarvoor wel halen, mijn oren doen nog pijn van het SpeaKa project. Niet dat dat nou aan het scheidingsfilter zou liggen, maar toch.

Zoals gezegd, volgende week bestellen en dan maar afwachten. Als ik de spullen binnen 2 weken binnen heb, is er nog ruim voldoende tijd om er wat fraais van te maken. Ik ben zeer benieuwd wat ik er deze keer van afbreng. Tot die tijd maar fraai genieten van de Tonsils in de woonkamer, die met een beetje loudness aan het '100-liter' project ook voorlopig wel even misbaar maken.

• Genedefect
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02-2023
Oeps... verkeerd topic..

[ Voor 122% gewijzigd door Genedefect op 17-05-2003 01:06 . Reden: specs vergeten ]

stek schreef op 04 januari 2003 @ 04:35..url
Sticking feathers up your butt does not make you a chicken...
Not finding it in search does not make you a nOOb.

Verwijderd

Ziet er veel belovend uit Wekkel, ik ben wel benieuwd wat er uit is te krijgen met een transmisielijn, en nu hebben we zelfs meerdere transmisielijn speakers om te vergelijken. Op een of andere manier boeien die speakers me wel dus als het bevalt is het wellicht iets voor een volgend projectje :)

Ik ben dus benieuwd.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb een beetje zitten simuleren in WinISD met de Tangband W3-871S (voor zover ik dat kan :P).
Ik wil per sé een kleine behuizing en ik kom op dit moment hier op uit:
een 4,4 liter basreflex kast getuned op 77,35 Hz
Afbeeldingslocatie: http://images.razorfist.nl/tangband/1.gif

Het wordt een surround-speaker dus echt laag hoeft hij niet te gaan. Het -3dB punt ligt op 68,30 Hz nu.
Ik heb me echter ROT lopen zoeken maar ik kan nergens vinden wat nou aannemelijke waarden zijn voor de Group Delay. Ik weet dat ze zowieso vrij hoog zullen worden met deze driver als ik onder de 100Hz wil komen ermee ;) Maar wanneer wordt het nou onacceptabel?
Afbeeldingslocatie: http://images.razorfist.nl/tangband/4.gif

Oja.. ik ben ECHT een beginner op dit gebied, ik heb geprobeerd zo veel mogelijk te lezen en te leren maar heb toch vragen. Dus sorry dat ze waarschijnlijk way above jullie niveau liggen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Blamm op 17-05-2003 23:08 ]

Verwijderd

Geeft niets, we zijn er om elkaar te helpen en zolang je zelf ook moeite doet heeft denk ik niemand er problemen mee om je verder te helpen ;)

Ik zal het een beetje proberen...

Misschien zou het iets beter zijn om de poort ietsjes hoger te tunen, dan wordt de spl curve denk ik helemaal recht maar ook de groupdelay ietsjes lager. Niet dat de groupdelay schikbarend hoog is maar wat vlakker kan ook geen kwaad. Ik weet het ook niet precies maar volgens mij zou meer als 15ms storend worden, maar daar komt dan ook nog eens het aspect van een vlakke verloop of niet bij.

Maar ziet er goed uit voor een eerste projectje. Je hebt dit al berijkt, dan weet je al meer als je denkt hoor ;)

Verwijderd

Voor mensen die nog twijfelen wat voor combo etc, of gewoon heel veel DIY projecten (high end) willen zien check Deze site.

EDIT: cheack ook speaciale aanbiedingen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 10:40 ]

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Lampje schreef op 14 May 2003 @ 22:26:
[...]

speaker workshop:
http://www.speakerworkshop.com/
"t is goed, 't is gratis en ik snap er geen zak van.
Goed advies 8)7

Misschien staan hier nog wat bruikbare links bij

http://www.hear.nl/cgi-bi...bb=get_topic&f=1&t=001899
http://www.hear.nl/cgi-bi...bb=get_topic&f=3&t=000353

Maar vraag me niet welke, want ik heb zelf nog geen tijd gehad om een en ander te proberen.

Btw was het al bekend dat iemand met een inkoop actie voor Scanspeak units bezig is
http://forum.hifi.nl/inde...fd81ac5f3cb50b2be5a4e0d32

Eind deze maand worden mijn Lamdas verstuurd als het goed is. Kan ik nog mee doen met een paar 12" Lambda's in 130 liter gesloten behuizing (actief gewisseld @ 130 Hz met een paar von Schweikert VR1s).
Eindelijk 27 Hz bij - 3 dB :)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Duck-Twacy schreef op 19 mei 2003 @ 00:32:
Btw was het al bekend dat iemand met een inkoop actie voor Scanspeak units bezig is
http://forum.hifi.nl/inde...fd81ac5f3cb50b2be5a4e0d32
Ja, en hij kan misschien ook de vifa XT-300 voor een scherpe pijs leveren. Meer geïntereseerden voor een prijsopgave? Hoe meer hoe goedkoper zei hij me via mail.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

I'm in :)

het wordt waarschijnlijk een 3 weg speaker, misschien 2 dat ligt een beetje aan de kosten :)
Ik wilde de Tangband W3-881S gaan gebruiken. Das meteen leuk, want dan hebben we 3 deelnemers met 3 verschillende TB breedbanders :D

Ik denk dat ik er nog een tonsil of visaton woofer bijzet. Ik ga me vervolgens focussen op het uiterlijk, want dat moet perfect worden :)

Verwijderd

Welcome to the club :)

Dat word dus spannend :9

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Razorfist schreef op 17 mei 2003 @ 23:05:
Ik heb me echter ROT lopen zoeken maar ik kan nergens vinden wat nou aannemelijke waarden zijn voor de Group Delay. Ik weet dat ze zowieso vrij hoog zullen worden met deze driver als ik onder de 100Hz wil komen ermee ;) Maar wanneer wordt het nou onacceptabel?
Ik hou de stelregel van 400 aan (hz x ms). Kom je daarboven, zit je dus eigenlijk wat te hoog. 60x13 = 780 in jouw voorbeeld.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Atgast schreef op 21 May 2003 @ 22:49:
I'm in :)

het wordt waarschijnlijk een 3 weg speaker, misschien 2 dat ligt een beetje aan de kosten :)
Ik wilde de Tangband W3-881S gaan gebruiken. Das meteen leuk, want dan hebben we 3 deelnemers met 3 verschillende TB breedbanders :D

Ik denk dat ik er nog een tonsil of visaton woofer bijzet. Ik ga me vervolgens focussen op het uiterlijk, want dat moet perfect worden :)
Ik heb zojuist de email verzonden om de units van zowel Atgast als mijzelf te bestellen. Nu maar hopen dat het een beetje vlot gaat :P
Wekkel schreef op 21 May 2003 @ 23:20:
[...]

Ik hou de stelregel van 400 aan (hz x ms). Kom je daarboven, zit je dus eigenlijk wat te hoog. 60x13 = 780 in jouw voorbeeld.
Ok bedankt! dan kan ik daar rekening mee gaan houden :)

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Razorfist, heb je in duitsland besteld? Zo ja, dan heb je het behoorlijk snel in huis --> ik had ze met 5 dagen...

Hoe doe je de betaling nu? Geld opsturen, of overmaken?

Toch wel leuk dat er meer mensen enthousiast zijn over die TB's... Ik iig wel, was van de week echt even verbaasd met proefdraaien, zelfs zonder filter klinkt het al helemaal niet gek...

Verwijderd

Brengt me op het volgende punt: Hoe ga je ze filteren?

Alleen higpass? Of een mooie schakeling om het frequentie verloop meer linear te krijgen?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hoe ik ga filteren weet ik nog niet, dat ga ik zaterdag simuleren, samen met Lampje (is wel makkelijk als je kort bij mekaar woont)...

Ik denk allebei de manieren, dus highpass (de speaker heeft echt moeite met drum&bass, hij kan echt niet allebei tegelijk weergeven), en een filter om 'm lekker vlak te krijgen...

Misschien ook nog een notch-filter om de impedantie-curve wat mooi vlak te krijgen, beetje naar het idee van Geenius...

Verwijderd

Heeft er iemand een idee hoe duur deze unit is:

Seas L18RNX/P hij is net nieuw, en er zijn nog niet echt veel winkels die m hebbe...
Ook is de Vifa PL18WO09-08 nog een kandidaat.

dit nog altijd tesamen met de ringradiator.

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 20:27:
Heeft er iemand een idee hoe duur deze unit is:

Seas L18RNX/P hij is net nieuw, en er zijn nog niet echt veel winkels die m hebbe...
Ook is de Vifa PL18WO09-08 nog een kandidaat.

dit nog altijd tesamen met de ringradiator.
L18RNX/P zegt me niets. het klinkt echter als W181 AL (ook nieuw) en kost €82,95 in duitsland

weet niet zeker of het dezelfde is

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik wilde beide drivers filteren met een eerste orde filter.

Ik vroeg me af of het verstandig is om de drivers elkaar een beetje te laten overlappen.

als de woofer bijvoorbeeld vanaf 200Hz word afgefiltert, dan is die 1 octaaf later op -6dB van z'n originele volume. Is het verstandig om de breedbander dan af te filteren vanaf 200Hz + 1 octaaf ?

dan krijg je dat beide volumes in theorie vlak zijn.
werkt dat ? en zoja, hoeveel is 200Hz + 1 octaaf :P

Verwijderd

Als je gewoon de eerste-orde butterworth filter formule aanhoud (of een programma die dit voor je uitrekend) dan krijg je in theorie al een vlakke spl-curve.

Waar je wel rekening mee moet houden (ERROR ALLERT @ WEKKEL!) is dat eerste-orde filters pijnlijk gevoelig zijn voor horizontale offset (tweeter staat in verhouding meer naar voren als de woofer), bij een offset van 5cm kunnen amplitude variaties van 10dB voorkomen! Ik zou dan ook óf een vertraging voor de tweeter inbouwen (vraag me niet hoe, maar kan geloof ik wel :p) óf de kast schuin naar achteren laten lopen van beneden naar boven (als de tweeter boven de woofer zit!) waardoor die horizontale offset gecompenseerd wordt (tweeter komt verder naar achteren te staan).
Als de voorste poolplaten van de woofer en tweeter gelijk zijn staan ze perfect uitgericht.

• Raymond
  • Nu online
Ik persoonlijk vind 1ste orde filters maar niks. Je moet dan al echt heel vriendelijke drivers hebben, wil dat kunnen. Plus het feit dat je een groot frequentiegebied door 2 drivers laat weergeven, geeft ook de nodige problemen (met de afstraling bijvoorbeeld)

Een octaaf is niets meer dan een verdubbeling. dus 200hz+1 octaaf is 400hz.

Een tweeter die van 3khz tot 20Khz weergeeft, geeft ongeveer 3 octaven weer. De 17cm woofer die eronder bungelt en die je van 50Hz tot 3K laat weergeven, geeft ongeveer 6 octaven weer..........

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 22 mei 2003 @ 22:47:
Als je gewoon de eerste-orde butterworth filter formule aanhoud (of een programma die dit voor je uitrekend) dan krijg je in theorie al een vlakke spl-curve.

Waar je wel rekening mee moet houden (ERROR ALLERT @ WEKKEL!) is dat eerste-orde filters pijnlijk gevoelig zijn voor horizontale offset (tweeter staat in verhouding meer naar voren als de woofer), bij een offset van 5cm kunnen amplitude variaties van 10dB voorkomen! Ik zou dan ook óf een vertraging voor de tweeter inbouwen (vraag me niet hoe, maar kan geloof ik wel :p) óf de kast schuin naar achteren laten lopen van beneden naar boven (als de tweeter boven de woofer zit!) waardoor die horizontale offset gecompenseerd wordt (tweeter komt verder naar achteren te staan).
Als de voorste poolplaten van de woofer en tweeter gelijk zijn staan ze perfect uitgericht.
in mijn huidige design staan ze 90° ten opzichte van elkaar gedraaid :)
die woofer werkt meer als sub dan als ondersteuning voor het laag, je expirimenteerd eens wat :)

maar uitgaande van dit ding: http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp#crossover
moet ik dus een condensator van 200uF hebben (heeft de lokale electroboer al geregeld) en een spoel (?) van 3.18mH (???)
als ik de kantelfrequentie op 200Hz wil leggen...
Iemand wat aanvullende info over dat high-pass filter ?

@Lampje, ik wil een breedbander gaan gebruiken, met de mogelijkheid openhoudend dat ik er ooit nog eens een tweeter tussenprop :)

[ Voor 5% gewijzigd door Arjan op 22-05-2003 22:54 ]

Verwijderd

Redheinz schreef op 11 mei 2003 @ 23:34:
Goed idee?
Hoe zit het hiermee, een goed idee me dunkt.

Misschien ook een idee om dit te doen met de .wdr files van Winisd Pro, dat is freeware en in de pro uitvoering echt een erg relaxed programma. Helaas zijn er een hele hoop drivers verdwenen en wat er van over is is wel erg Amerika based ;)

Of heeft iemand een idee hoe de de speaker data uit Winisd in Winisd Pro te krijgen? De eerste werkt met 1 file en de 2e met losse .wdr files dus.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 22 May 2003 @ 22:47:
... (ERROR ALLERT @ WEKKEL!) ...
Niets voor niets El cheapo koning :Y) Als je een heel weekend kan luisteren naar een Labtec pc setje, ligt de lat ook niet meer zo hoog :P

edit:
Je kan wel over allerlei dingen blijven zeuren. Het houdt een keer op ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Wekkel op 26-05-2003 15:43 ]

Verwijderd

El cheapo is ook een kunst op zich ;)

Verwijderd

Beste mensen,

Dit is mijn eerste post op Tweakers.net! :) Ik doe mee in Klasse 2: < 20 liter, > € 80,-

Ik heb mijn drivers voor deze westrijd besteld:

tweeter: http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H1214.pdf
woofer: http://www.seas.no/seas_line/woofers/H1207.pdf

Het wordt een klein 2-wegje met een inhoud van 4,5 liter. Ik heb wat plankjes gezaagd uit reststukken mdf, tapijt-tegels op maat gesneden en wat bitumen uit de kast gehaald. De kast is van 18mm mdf, de massief houten plankjes ga ik erop plakken als ik de mdf romp in elkaar heb gezet. Samen met het massieve hout komt de totale wanddikte dan op 28mm.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_01.jpg

Nog even een detail van de opbouw mdf/bitumen/tapijttegel:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_02.jpg

De twee mdf kastjes zijn ondertussen inwendig beplakt met de bitumen/tapijtegel combinatie en inmiddels geheel gesloten. Ik heb de basreflex poortjes, gemaakt van pvc rioolbuis, erin gemonteerd. Op de foto is te zien hoe ik de massief houten buitenbeplating verlijm. Om een beetje op te schieten verlijm ik twee kasten tegelijkertijd.

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_03.jpg

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:15

Mad_Demon

de dokter

Wat een ziekelijke hoeveelheid lijmklemmen! :o

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Geenius: is dit het kleine broertje van je Proteus? (zoals aangekondigt op je site)

Verwijderd

Wat een ziekelijke hoeveelheid lijmklemmen!
Ik heb er nog meer! :) Altijd leuk om voor je verjaardag of Sinterklaas te vragen!
is dit het kleine broertje van je Proteus?
Als ik uiteindelijk tevreden ben met het resultaat zou het een HATT-MkIII kunnen worden.

Verwijderd

Mag ik vragen waarom je die bas unit gekozen hebt?
Er zit namenlijk wel best veel verschil in SPL (bijna 5 dB)

Verwijderd

Ik wilde per-se een mini-monitortje maken dus dan zit je al snel op een woofertje die niet groter is dan 5", als het piep klein moet dan eigenlijk maar 4". Ik heb gekozen voor aluminium als konus materiaal omdat in mijn ervaring lekker strak en gedetailleerd klinkt, zeker als het flink belast wordt. Een kleine speaker als deze met een laag rendement zal altijd zwaarder worden belast dan een grotere speaker met een hoger rendement (voor een gegeven SPL). De harmonische vervorming van aluminium is dan minder in vergelijking tot bijvoorbeeld een papieren of polypropyleen woofer van dezelfde grootte (uitgaande dat de rest gelijk is). Bovendien is deze woofer net nieuw en ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe units om uit te proberen!

Verwijderd

Erg leuk project Geenius, concurrentie krijgt het nog zwaar hiermee ;)

Vraag, op de bovenste foto lijkt het alsof de massief houten platen, onder een stuk verder uitsteken als aan de zijkant. Is dit gezichtsbedrog of doe je dit expres?

• Raymond
  • Nu online
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 16:44:
Erg leuk project Geenius, concurrentie krijgt het nog zwaar hiermee ;)

Vraag, op de bovenste foto lijkt het alsof de massief houten platen, onder een stuk verder uitsteken als aan de zijkant. Is dit gezichtsbedrog of doe je dit expres?
Volgens mij is dit volgens het motto "het is makkelijker een stuk eraf te zagen dan erbij" gedaan :)

Verwijderd

Volgens mij is dit volgens het motto "het is makkelijker een stuk eraf te zagen dan erbij" gedaan
Inderdaad! Ze zijn rondom ongeveer een halve centimeter te groot, die frees ik daarna weer gelijk vlak :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik zaag ook altijd 1 a 2 millimeter teveel, kan ik daarna mooi met de schuurmachine de onregelmatigheden eruit schuren. Met de decoupeerzaag helemáál recht zagen lukt je nooit.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Ik heb mijn woofers en tweeters! :)

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_04.jpg

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ziet er top uit. Helaas is mijn bureau nog leeg. Conrad schijnt een puinhoop te zijn op dit moment :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 11:10:
Ik heb mijn woofers en tweeters! :)

[afbeelding]
Mooie woofer zeg, is toch de woofer die in laatste nr van HobbyHifi is getest? Ik haal altijd die intertechnik en seas serienummers door elkaar.

Verwijderd

In de laatste Hobby Hifi is de L15 getest, dit is zijn kleinere broertje, de L12
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.