Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY-Wedstrijd] discussietopic

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.543 views sinds 30-01-2008

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Wie dacht dat tegenwoordig kastjes nog uit zes plankjes bestaan heeft het mis hoor ;)

Dat worden er dus 20

[img]url=http://home.wxs.nl/~werve040/Passen_plankjes_small.jpg[/img]

Je kunt nu ook langzaam de contouren van de toekomstige luidspreker herkennen.

(let niet op de zooi, ik heb mijzelf tijdelijk verbannen naar het washok)

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Indoubt schreef op 04 juni 2003 @ 00:31:
Wie dacht dat tegenwoordig kastjes nog uit zes plankjes bestaan heeft het mis hoor ;)

Dat worden er dus 20

[afbeelding]

Je kunt nu ook langzaam de contouren van de toekomstige luidspreker herkennen.

(let niet op de zooi, ik heb mijzelf tijdelijk verbannen naar het washok)
die gaat heel mooi worden :)

maar over die 6 plankjes...mijn ontwerp staat momenteel op 67 plakjes :P

per box...

hoegroot schatten jullie overigens de impact op het geluid bij toevoeging van een tweeter aan het volgende systeem: Visaton W170 S8 + TB W3881S

en over welke tweeter prijsklasse spreken we dan?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

De kleine tangbandjes (3") schijnen erg mooi door te lopen in het hoog. En ik denk dat als je een tweeter erbij gaat zetten dat het lastig word om alles netjes op elkaar af te stemmen en de luidsprekers ook een flink stuk duurder worden (aanschaf tweeters erbij en van 2 naar 3weg filter)

Ik zou dus eerst eens luisteren/meten/simuleren hoe ze het gaan doen zonder ;)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Razorfist schreef op 04 June 2003 @ 01:01:
De kleine tangbandjes (3") schijnen erg mooi door te lopen in het hoog. En ik denk dat als je een tweeter erbij gaat zetten dat het lastig word om alles netjes op elkaar af te stemmen en de luidsprekers ook een flink stuk duurder worden (aanschaf tweeters erbij en van 2 naar 3weg filter)

Ik zou dus eerst eens luisteren/meten/simuleren hoe ze het gaan doen zonder ;)
ik heb zelf ook absoluut _niks_ te klagen over het hoog van m'n tb speakers en hun opvolgers zullen alleen maar beter klinken :)
maar (bijna) alle grote merken gebruiken aparte tweeters, als het niet zon mega verbetering was zou je zeggen dat ze r ding er beter uit kunnen laten...

maar ik ben ook meer van de 'show me and I'll believe it' instelling :)

afwachten dus :)

Verwijderd

Atgast veel suc6 met het zagen van het hout :D. En ik zou idd er geen tweeter bij hangen tenzij je duidelijk wat tekort komt in de hoog weergave.

Verwijderd

Erg mooi Indoubt, ik was ook zo'n soort constructie van plan alleen dan 1meter hoog of zo :)
En de achterkant in een andere vorm > eerst gewoon recht (met hout) en dan een halve pvc buis erop met uitsparingen voor speaker terminals....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 10:09:
Erg mooi Indoubt, ik was ook zo'n soort constructie van plan alleen dan 1meter hoog of zo :)
En de achterkant in een andere vorm > eerst gewoon recht (met hout) en dan een halve pvc buis erop met uitsparingen voor speaker terminals....
Ik heb die halve pvc-buis constructie wel vaker gezien, alleen vraag ik me dan af of dat wel "dood" genoeg is. Als je de wanden al van dik MDF maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2003 16:03 ]

Verwijderd

Je begrijpt t verkeerd. Eerst gewoon recht maken met mdf/hardhout en daarna de halve pvc buis eroverheen, (zodat het niet bij het volume hoort).

Verwijderd

Nu begrijpen wij elkaar :). Ik heb het andersom wel gezien, rechthoekige kast met binnen in een halve pvc-buis. Zadat de achterkant rond is aan de binnenkant.

Verwijderd

Hmm, ik had allaaang een mooie ronde kast als ik drivers zou hebben :( :P

Welke ik dan gewoon uit MDF zou maken, veel goedkoper en simpeler :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Atgast schreef op 04 June 2003 @ 01:21:
[...]

ik heb zelf ook absoluut _niks_ te klagen over het hoog van m'n tb speakers en hun opvolgers zullen alleen maar beter klinken :)
maar (bijna) alle grote merken gebruiken aparte tweeters, als het niet zon mega verbetering was zou je zeggen dat ze r ding er beter uit kunnen laten...

maar ik ben ook meer van de 'show me and I'll believe it' instelling :)

afwachten dus :)
wanna hear some great news? ;)
vandaag is de TPG aan de deur geweest hier dus morgen kan ik vanaf 10uur de spullen van het postkantoor halen! Ik ga proberen ze voor het weekend bij jou te hebben.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ja ja, jij wel. Ik zit nog in de mallemolen van Conrad :(

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Wekkel schreef op 04 June 2003 @ 17:51:
Ja ja, jij wel. Ik zit nog in de mallemolen van Conrad :(
ik heb ze 2 weken geleden besteld in duitsland, en het duurde gewoon meer dan een week voor ze uberhaupt het geld binnen hadden :(

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Razorfist schreef op 04 June 2003 @ 17:48:
[...]

wanna hear some great news? ;)
vandaag is de TPG aan de deur geweest hier dus morgen kan ik vanaf 10uur de spullen van het postkantoor halen! Ik ga proberen ze voor het weekend bij jou te hebben.
_/-\o_

nu nog even het geld voor de andere onderdelen bij elkaar gaan sparen...

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

mijn uiteindelijke ontwerp, er zit een baspoortje aan de achterkant :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=139408

welke kleur ie word weet ik nog niet.

• Raymond
  • Laatst online: 23:16
Zo, je pakketje is de deur ut
Aldus de persoon die mij mijn filteronderdelen heeft verkocht :)

Morgen nog even klussen dus en dan moet het af zijn 8-)

Verwijderd

Nou Atgast als je net zo goed kan 3ds Maxen als boxenbouwen dan hebben de deelnemers nog wat te vrezen. Heel erg nuttig om zo je boxen uit te tekenen, kun je prachtig ontwerpen zo.

Ik wou dat ik het kon ;)

Verwijderd

Okay, ik ben zelf ook bezig. (Niet voor de wedstrijd. :) ). Maar wat ik wou weten. Bij bv. WinISD, moet dan bij die Transfer Function Magnetude de lijn zo dicht mogelijk bij de nul? Is dat het ideaal? Of moet je gewoon bij SPL kijken om een zo hoog mogelijk decibel te halen bij een redlijk aantal hz voor de turning freq. en een normale basreflex-poort?

tnx alvast.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 04 juni 2003 @ 21:04:
Nou Atgast als je net zo goed kan 3ds Maxen als boxenbouwen dan hebben de deelnemers nog wat te vrezen. Heel erg nuttig om zo je boxen uit te tekenen, kun je prachtig ontwerpen zo.

Ik wou dat ik het kon ;)
hehe, danku :)

als jullie ook een 3d model willen hebben van jullie brouwsel moet je gewoon ff de exacte maten doorgeven, liefst met een tekeningtje erbij :)

Best leuk om af en toe eens non creatief gewoon wat de bouwen in 3d max. Kunnen we een lijstje maken met pictures van de te verwachten speakers :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Atgast schreef op 04 juni 2003 @ 22:40:
[...]

hehe, danku :)

als jullie ook een 3d model willen hebben van jullie brouwsel moet je gewoon ff de exacte maten doorgeven, liefst met een tekeningtje erbij :)

Best leuk om af en toe eens non creatief gewoon wat de bouwen in 3d max. Kunnen we een lijstje maken met pictures van de te verwachten speakers :)
en dan kijken hoe vreselijk anders ze er IRL uitzien :D De afwerking wordt toch anders zodra je eraan bezig bent ;)

Leuk 3dmodel inderdaad!

Verwijderd

Er zijn een aantal dingen belangrijk:

-De lijn bij SPL zo recht mogenlijk houden
-De snelheid v/d lucht in de BR poort zo klein mogenlijk houden (onder 20 m/s @ hoge input is goed)
-De groupdelay laag houden. ( zoals wel s eerder is langsgekomen freq. * groupdelay in m/s = onder de 400 (+-).

Dan zijn er nog een paar factoren die jezelf natuurlijk belangrijk vind (misschien).
Dat is de grote v/d Box en hoeveel laagweergave. (je vermeld niet wat je wilt maken)
bv. bij een subwoofer heb je meestal groter volume box = lagere tonen, maar meestal ook hogere groupdelay.

Ik ff geen zin meer om meer te typen dus als je vragen hebt hoor ik t wel. Lees anders ff de manual van winisd door, dan wordt er al veel duidelijk.... :)

Verwijderd

Okay, ik wil een " gewone" drieweg-luidspreker maken, dit omdat ik daar de spullen nog voor heb.
Ik heb een piezo-hoorn en 2 middentoon-speakertjes. Dit alles wel voor 1 box natuurlijk.
En nu zijn er ook nog 2 lagetonen-speakers bij van 180 watt Rms.

Nu kom ik op een 300 liter box, BR natuurlijk. En een Turning freq. van 23. Dan is alles aardig recht. Maar ik krijg de Group-delay niet omlaag.....
De speakers zijn van SpeaKa, Conrad. De zwaarste uit de serie welteverstaan.
Na een jaar ermee gedaan te hebben, ben ik er erg tevreden over, en voor dat geld kan je echt niks vergelijkbaars kopen. Ze gaan lekker hard, en ook nog zuiver ook nog.
Maar nu wil ik de kast opnieuw bouwen, want dat goedkope dunne spaanplaat is helemaal niks en trilt constant mee. En ook het grote nadeel aan die Speakers van Conrad. :)

Ik wou nu dus kijken of ik er meer uit kon halen door misschien een ander formaat kast te bouwen o.i.d. Sinds ik ze toch opnieuwe ga bouwen uiteindelijk.

Dat is eigenlijk een beetje de reden waarom ik die vragen stel een eindje terug in het forum. :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

geef es de T/S parameters van die speakers, dan kunnen we helpen :)

Verwijderd

Okay,

Wat er in de Conrad-gids staat:Nom./Muziekbelastbaarheid: 180/200 watt
Freq. : 28-2000 hz
Rendement 1w/1m: 88.5 Db
Impedantie (Z): 8 Ohm
Gel. stroomweerstand: 7.4 Ohm
Resonantiefreq. : 28 Hz
Equivalentvol. (Vas) : 141 Liter
Totale kwal. (Qts) : 0.54
Mech. Kwal. (Qms) : 3.9
Elec. Kwal. (Qes) : 0.62
Spoel diameter: 36 mm.
Totale diameter: 304 mm.
Klankwijdte opening diameter: 282 mm.
Inbouwdiepte: 128 mm.
Gewicht: 2350 gram.

Da's alle info die er in staat.....

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 04 June 2003 @ 23:25:
Okay,

Wat er in de Conrad-gids staat:Nom./Muziekbelastbaarheid: 180/200 watt
Freq. : 28-2000 hz
Rendement 1w/1m: 88.5 Db
Impedantie (Z): 8 Ohm
Gel. stroomweerstand: 7.4 Ohm
Resonantiefreq. : 28 Hz
Equivalentvol. (Vas) : 141 Liter
Totale kwal. (Qts) : 0.54
Mech. Kwal. (Qms) : 3.9
Elec. Kwal. (Qes) : 0.62
Spoel diameter: 36 mm.
Totale diameter: 304 mm.
Klankwijdte opening diameter: 282 mm.
Inbouwdiepte: 128 mm.
Gewicht: 2350 gram.

Da's alle info die er in staat.....
das een hele leuke speaker, in een closed box van 100 liter krijg je er een heel lekker strakke en droge bas uit met het -3dB punt op 37Hz Das heel leuk :)

Als t echt laag moet kan ook goed met dit ding, maar dan zou ik maar eens gaan kijken of je plaats hebt voor aanbouw.... een kast van 370 liter is ehmm erg royaal :D een -3dB punt van 18Hz ook trouwens :P in dat laatste geval zit de group delay goed tot ongeveer 27Hz

[ Voor 16% gewijzigd door Arjan op 05-06-2003 01:59 ]

Verwijderd

Jah, moet je dan het input signaal s versterken. Dan komt de groupdelay boven een flat uit ;)
Ik zou het dus maar op een iets lagere afstemfrequentie houden met een nette groupdelay....

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

whee ik heb ze in huis :)
ze ZIJN in ieder geval mooi.. nu hopen dat ze dat ook gaan klinken ;)

Afbeeldingslocatie: http://images.razorfist.nl/tangband/driver1.jpg
de driver zelf, erg mooi vind ik zelf. De phaseplug is van metaal (aluminium denk ik) en de conus zelf van zilverkleurig gecoat papier.

Afbeeldingslocatie: http://images.razorfist.nl/tangband/driver2.jpg
Het doosje waar hij in zat

Afbeeldingslocatie: http://images.razorfist.nl/tangband/driver3.jpg
De absurd grote doos waar alles in kwam! Hierin zaten dus 2 van de doosjes zoals erop staat en 2 doosjes die 2/3 van de hoogte hiervan zijn. Doos is van een Eminence 12" driver btw

Verwijderd

Mooie dingen hoor, deze zitten toch ook in die logitech setjes?

Verwijderd

wat heeft het gekost, aankoop +het laten verzenden?

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Die in de logitech sets zijn inderdaad ook van Tangband, maar het is een ander type. Ze lijken er wel veel op.
Afbeeldingslocatie: http://www.envynews.com/reviews/images/40/9.jpg

edit:

De drivers waren €22 per stuk, verzenkosten €16,50 en dan nog de bankkosten (stelletje naaiers :P maar na 1 juli is het gratis!!) van ongeveer €15

[ Voor 33% gewijzigd door Blamm op 05-06-2003 13:50 ]

• Raymond
van ongeveer €15
:?

Bij welke bank zit jij? Sturen ze soms bankbiljetten met een koerier naar dld dat het zo vreselijk duur is?

Overmaken naar dld hoeft maar 5 euro te kosten (of 3 als je de kosten in het buitenland overlaat aan de ontvanger)

Verwijderd

Hmm, 370 liter? De kast is nu ongeveer 80 liter. (340x250x630 mm.)

Dus dan moeten ze maar iets groter... :) Is er niet iets "beschaafder"? Ze hoeven niet enorm laag, ik heb toch een actieve subwoofer erbij van 150 watt.
En dan doe ik er 2 ronde gaten in van 8.2 cm, en 13.4 cm lang.... Dan is die wel leuk denk ik. Maar wel erg groot, ik kom op 1.2 meter hoog.........

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 14:27 ]

Verwijderd

Lampje schreef op 05 June 2003 @ 14:21:
[...]

Bij welke bank zit jij? Sturen ze soms bankbiljetten met een koerier naar dld dat het zo vreselijk duur is?

Overmaken naar dld hoeft maar 5 euro te kosten (of 3 als je de kosten in het buitenland overlaat aan de ontvanger)
Bij mij weten is het overmaken naar buitenland erg duur. Via creditcard niet, maar wel via een bankopdracht. Daarom willen veel amerikanen ook alleen via pay-pall oid betaald worden, bank-transfer loont vaak de moeite niet.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Lampje schreef op 05 juni 2003 @ 14:21:
[...]

die kosten moest ik ook betalen, dat was vantevoren afgesproken.
Het was bij de ING trouwens. 7,50 van de ING en 6,80 van de duitse bank. Ik heb het mn ma laten doen omdat ik wegens tijdgebrek zelf niet kon gaan, maar volgende keer gaat het lekker via de Fortis waar ik zelf zit :(

maar zoals ik al zei, vanaf 1 juli wordt het gratis!! :) Dus de volgende keer dat ik iets in dld ofzo koop is over minimaal een maand ;)
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 14:29:
[...]

Bij mij weten is het overmaken naar buitenland erg duur. Via creditcard niet, maar wel via een bankopdracht. Daarom willen veel amerikanen ook alleen via pay-pall oid betaald worden, bank-transfer loont vaak de moeite niet.
Paypal is inderdaad een uitkomst! maar daar had ik eerst alles voor moeten regelen dan en gewoon VISA accepteerden ze niet..

[ Voor 23% gewijzigd door Blamm op 05-06-2003 14:34 ]

Verwijderd

Dan moet je de hele productie van TB kopen, aangezien je speaker een groot suc6 wordt :D.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Razorfist schreef op 05 June 2003 @ 11:39:
whee ik heb ze in huis :)
ze ZIJN in ieder geval mooi.. nu hopen dat ze dat ook gaan klinken ;)

[afbeelding]
de driver zelf, erg mooi vind ik zelf. De phaseplug is van metaal (aluminium denk ik) en de conus zelf van zilverkleurig gecoat papier.

[afbeelding]
Het doosje waar hij in zat

[afbeelding]
De absurd grote doos waar alles in kwam! Hierin zaten dus 2 van de doosjes zoals erop staat en 2 doosjes die 2/3 van de hoogte hiervan zijn. Doos is van een Eminence 12" driver btw
woei, kan niet wachten tot ik de mijne heb :)
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 14:21:
Hmm, 370 liter? De kast is nu ongeveer 80 liter. (340x250x630 mm.)

Dus dan moeten ze maar iets groter... :) Is er niet iets "beschaafder"? Ze hoeven niet enorm laag, ik heb toch een actieve subwoofer erbij van 150 watt.
En dan doe ik er 2 ronde gaten in van 8.2 cm, en 13.4 cm lang.... Dan is die wel leuk denk ik. Maar wel erg groot, ik kom op 1.2 meter hoog.........
dit zijn imho een beetje je opties met deze driver, tenzij je een bandpass wil bouwen :)
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=140126

proberen vrijdag het hout te halen...

• Raymond
Bij mij weten is het overmaken naar buitenland erg duur. Via creditcard niet, maar wel via een bankopdracht.
Ik had begrepen dat hij het uit duitsland had gekocht.
Naar duitsland zijn de kosten 8 euro als je het iban nummer niet weet, 5 euro als je het wel weet. (en nog eens 2 euro minder als de kosten in het buitenland voor de ontvanger zijn, dus 6 en 3)
Amerikanen lopen sowieso 20 jaar achter op bankgebied, maar die hebben gelukkig allemaal een CC.

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Sorry hoor, maar word ik nu gek? Dit klopt toch niet? 80 liter uit die afmetingen?
De kast is nu ongeveer 80 liter. (340x250x630 mm.)

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Banken in de VS en GB zijn juist hun tijd ver vooruit. Voor 2,50 komen de centjes keurig en snel over. Overschrijvingen naar boevenstaten als Duitsland of bv Italië kunnen soms voor verrassingen zorgen met torenhoge transactiekosten, en dat voor het simpele ontvangen van geld 8)7 Ik vertrouw die landen voor geen ene meter.

Verwijderd

zimbab schreef op 05 juni 2003 @ 15:31:
Sorry hoor, maar word ik nu gek? Dit klopt toch niet? 80 liter uit die afmetingen?

[...]
Jah klopt, mijn fout.
Maaruh, het is dus nog minder lijkt me, het was zomaar een schatting.

Maar ff gezegd, een 100 liter closed behuizing is het beste dan? Voor redelijke boxen... Of zal ik de huidige afmetingen maar aanhouden, eerlijk gezegd lijken me die een beetje slecht als ik dat invoer.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 15:37 ]

Verwijderd

Hai, Na een tijdje dit topic te volgen heb ik ook zin gekregen om wat te bouwen!

Ik heb al wat zitten simuleren in WinISD enzo maar ik kom niet uit een paar dingen. wellicht kunnen jullie helpen :)

Ik ben van plan zuiltjes te maken van zo'n 50-60 liter (als ze lukken doe ik misschien ook nog wel mee met de "wedstrijd"!). Verder heb ik geen zin om veel uit te geven omdat t mn eerste box is. Eis voor het ontwerp is eigelijk wel dat de in ieder geval de 35 Hz halen op t -3dB punt, aangezien ik ook een stagepiano heb staan die ik nu ook eindelijk wel eens wil kunnen bespelen zonder een koptelefoon op.

(ohwja.. budget per box is ongeveer 30-50 eu)

Nu vind ik de Ravelands waar Wekkel t ook over heeft wel ok, maar de group delay blijft schrikbarend hoog (als ik die regel van Hz*delay doe dan kom ik op rond de 1200 uit i.p.v. de gesuggereerde 400). Dit lijkt me dus iets hoog... wat kan ik hieraan doen?

Klopt het dat niemand van jullie je tweeters simuleren?

Zo's TL-speaker lijkt me ook wel gaaf, maar wat is nu precies het voordeel?

Verder heb ik nog naar Visatons gekeken (de W 130 s 8 bijv). Daar lijkt de group delay een stuk lager te liggen. Waar ligt dit nu aan?

Dank je voor je antwoorden alvast!

Verwijderd

zozo, hoop vragen. zal ze ff 1 voor 1 proberen te beantwoorden..

1. let er wel op dat 35 htz ERUG laag is en dat je dat meestal alleen uit een sub perst (@ high SPL). De meesten die meedoen aan de wedstrijd gaan niet lager dan +- 50 Hertz.

2. Aan de groupdelay kun je best veel veranderen, verklein de box maar s. Het nadeel is dan weer dat je een hoger -3 dB punt krijgt. Daar moet je zelf een balans in zoeken.

3. Een transmision line is een extere poort, eigenlijk is het een luidspreker in een reflexpoort. Dus zonder behuizing. Een transmission line kun je red eenvoudig berekenen. Voor meer info kun je kijken op de website http://www.quarter-wave.com/. Verder heeft de TL een rare rimpel in het frequentieverloop.

4. Dat die visatons een lagere groupdelay hebben ligt aan verschillende dingen. Voornamenlijk de "snelheid" waarmee hij de lucht kan bewegen. Dit wordt alleen bepaald door een hoop factoren. Hou het er maar op dat het dan waarschijnlijk in die situatie een betere luidspreker is.

Verwijderd

Een zuil die tot 35hz gaat ga je never nooit niet redden met dat budget. Dat ga je al aan kabels, hout, terminals, afwerking kwijt zijn.

Of je moet je eisen een heel stuk verlagen of je budget verhogen. Ik zou nog ff doorsparen en dan een leuke zuil bouwen waar je piano ook nog een beetje natuurlijk door komt. Niet aan transmission beginnen. Hou het op bassreflex, of als je wat bas kan missen (niet dus lijkt me) gesloten.

Gezien je bas wens lijkt mij een sub-sataliet combinatie wel een idee, je zal dan vet over je budget komen, maar dat zal je zoiezo wel komen. Sataliet bijvoorbeeld op basis van de Visaton W130S en een subje van een raveland AX1010. Aan drivers ben je dan €130 kwijt (uitgaande van €15 tweeter).

Ik denk dat je het totaal dan wel net onder de €200 kan houden. Bas is dan uitstekend, lekker strak en laag en toch in een compacte behuizing en midden en hoog is ook vele malen beter dan de bekende stereotoren bende. ;)

Verwijderd

Hmmm, ik heb wel een ideetje, maar dan kom ik op 136 liter inhoud, dat is toch wel te doen lijkt me? Dan is het allemaal wel aardig.

Verwijderd

Nou vertel, laat ons niet langer in spanning. 136l, daar kan vast nog wat van af, is namelijk te groot voor een zuil, maar ok ben benieuwd ;)

Verwijderd

Ik doe niet mee met jullie wedstrijd, maar ben nu bezig met een ontwerp. Het wordt wel een zuil, alleen een beetje grote zuil... :)

Tekeningetje is on the way.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

geef eens 1 reden waarom je niet mee zou doen? ja noem er eens eentje :P Je hebt nog 6 weken dus dat moet gaan toch ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Blamm op 05-06-2003 21:09 ]

Verwijderd

Jah, idd. Doe gewoon mee, hoe meer zielen hoe meer vreugde :). Al is ie pas half af maakt toch niet uit.

• Raymond
Verwijderd schreef op 05 juni 2003 @ 21:15:
Al is ie pas half af maakt toch niet uit.
even ter aanvulling: Je kan dan uiteraard niet winnen :P

Verwijderd

Haha, you'd be suprised......

[domme modus]
Maaruh, even serieus en erg domme vraag waarschijnlijk.
plaatjes posten doe je met die img commando's, maar moeten die op een server staan, of kunnen die ook gewoon op je harde schijf blijven.
Want ik heb geen plek, site ofzo, waar ik mijn plaatjes kan laten namelijk....
[/domme modus]

• Indoubt

Indoubt

Fixus,
Ik ben het eens met Play, voor 30-50 euro compleet per box zit je niet gemakkelijk, zeker niet aangezien je nogal wat wensen hebt (logisch natuurlijk)

goedkope (gezien je wensen dan) sat sub combi:
Sat:
Visaton W130S, 25€ (Speaker en Co)
Peerless WA10, 23€ (klingtgut)
IT MDS08, 42€ (klingtgut)
Mivoc AM80 80watt versterker, 72€ (klingtgut)

voor de units en versterker 210€, daar komt dan nog hout, filter, aansluitingen en afwerking bij.

Voor minder zou ik, gezien je eisen, niet gaan als je een sat sub combi wilt hebben

35 Hz kun je wel halen met redelijke zuilen en bijvoorbeeld een Visaton W170S maar ook dan ben je voor 50€ nog niet klaar.

Je kunt misschien nog units vinden die nog wat goedkoper zijn, er zijn hier op GoT wel enkele leuke projectjes geweest, maar die lijken niet binnen je wensen te vallen.

Misschien dat wekkel verslag kan doen zodra die een eerste soundimpressie heeft. Op zich zijn dit wel units die nog wat kunnen beloven.

Life is though, success met je keuze

Verwijderd

Plaatjes gaat niet echt lukken denk ik.....

Jullie moeten me maar geloven dat het ontwerp mooi is... :)

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 21:48 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Hier kun je eventueel je plaatje uploaden:
http://theforumisdown.com/upload/upload.php

De url die je dan terugkrijgt zet je tussen [img]en[/img] tags

Verwijderd

Okay, de plaatjes van het ontwerp...

Dit is het 3D zicht.
En de voorkant.

Ik moet de exacte maten nog ff berekenen.
Hij wordt in ieder geval 1.40 hoog. En de onderste doos wordt 1 meter hoog bij 35 cm breed en 40 cm diep. Er zitten 2 BR-pijpen in van 10 cm doorsnee en 29 cm diep..

Er bovenop wordt het een Piezo-hoorn, met daarboven 2 middentoners. Dat staat met spikes op de onderste doos.

Alles van MDF 22 mm denk ik.

Het totaal wordt een rms van 180 watt, met een max van 350 watt. })

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 10:37 ]

Verwijderd

Gave reacties! Hier kan ik weer verder mee!

Ten eerste ik denk dat ik te hoog heb ingezet en dat ik voor een knaak op de eerste rij wil wat natuurlijk niet gaat +//, Maar deze prijs was gelukkig bedoeld zonder hout e.d.

Ik denk dat ik het subwoofergedoe alleen niet doe, ik heb het nooit zo op die dingen. Meestal zijn het (vind ik) dingen waar je koppijn van krijgt. Verder heb ik even een labtec PC-subje van een andere kompu hierheen gesleept een aan mn stereotroep gehangen. Nu lijkt het erop dat ik niet alleen lage tonen mis in mn pianogeluid maar ook simpelweg de richting van het geluid (Stom van me had ik natuurlijk moeten weten...). Dus misschien ooit nog een keer een sub-sat ding voor mn piano (daar kan ik ECHT geen hele boxen kwijt dus dat zal wel moeten dan...) maar nu nog niet :D.

Zo kan ik in ieder geval al iets van de lage tonen wens lossen want t wordt dus hoe dan ook weer met een brakke koptelefoon spelen :/.

Ik heb weer ff zitten simuleren dus:

Visaton W 170S in een 35 liter box getuned op 36 Hz. Dit levert me dan 35 Hz op -3dB en als ik t max neem van Group delay * Hz kom ik op ongeveer 525 uit. (bij 26 Hz). Verder een piekje bij 66 Hz van 1.2 dB.

Is zoiets dan een mooi verloop? en klinkt zoiets een beetje goed?

De Raveland Units van Wekkel krijg ik gewoonweg niet op een goede Group delay. (Hz*delay= +/- 1200). Ze zijn wel lekker goedkoop :D

FF vraagje nog... Wat hoor je nu eigelijk als je group delay hoog wordt?

Als tweeter heb ik een Visaton DT 94 op het oog. Is dit nog wat??

Verwijderd

Flex:

Flex ontwerp zeg! :9

Verwijderd

Alleen de afwerking, zal ik gewoon een kleurtje doen.... of glans? Wat is mooier denken jullie? Alle input is welkom, ik heb namelijk nog geeneen idee.

Verwijderd

Ik zou t gewoon mat houden... anders wordt het zo snel een glimboel...

tenzij je um natuurlijk zilver spuit :9

Verwijderd

Zilver.... neej, denk het niet.

Ik denk mat-zwart ofzo. Lekker simpel, niet te moeilijk. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 22:06:
Okay, de plaatjes van het ontwerp...

[afbeelding]

Dit is het 3D zicht.

[afbeelding]

En de voorkant.

Ik moet de exacte maten nog ff berekenen.
Hij wordt in ieder geval 1.40 hoog. En de onderste doos wordt 1 meter hoog bij 35 cm breed en 40 cm diep. Er zitten 2 BR-pijpen in van 10 cm doorsnee en 29 cm diep..

Er bovenop wordt het een Piezo-hoorn, met daarboven 2 middentoners. Dat staat met spikes op de onderste doos.

Alles van MDF 22 mm denk ik.

Het totaal wordt een rms van 180 watt, met een max van 350 watt. })
Piezo hoorns..ik zou het bijna een lelijk woord noemen :P . Persoonlijk vind ik deze (vooral de goedkopere) erg slecht klinken voor muziek, probeer liever nog een soft-dome te pakken te krijgen. Een Tonsil oid kost je de kop niet.

Weet trouwens hoe groot die box wel niet wordt..kun je niet wat hzjes inleveren voor een wat compactere kast. Met deze 12" zul je in 100 liter ook wel uit de voeten komen.

22mm is een goed begin, je moet de baskast echter nog wel goed verstevigen, gebruik daarvoor horizontale matrices. Dat zijn geperforeerde planken die aan alle wanden vast zitten.

Reken je niet te rijk met die wattages trouwens. Conusuitslag is veel belangrijker bij deze unit, in het lage gebied zul je al snel aan z'n max zitten denk ik zo. Daarom raad ik je aan Winisd pro downteloaden en te kijken hoeveel de conus uitslaat bij welk input signaal.
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 22:37:

Ten eerste ik denk dat ik te hoog heb ingezet en dat ik voor een knaak op de eerste rij wil wat natuurlijk niet gaat +//, Maar deze prijs was gelukkig bedoeld zonder hout e.d.

Ik denk dat ik het subwoofergedoe alleen niet doe, ik heb het nooit zo op die dingen. Meestal zijn het (vind ik) dingen waar je koppijn van krijgt. Verder heb ik even een labtec PC-subje van een andere kompu hierheen gesleept een aan mn stereotroep gehangen. Nu lijkt het erop dat ik niet alleen lage tonen mis in mn pianogeluid maar ook simpelweg de richting van het geluid (Stom van me had ik natuurlijk moeten weten...). Dus misschien ooit nog een keer een sub-sat ding voor mn piano (daar kan ik ECHT geen hele boxen kwijt dus dat zal wel moeten dan...) maar nu nog niet :D.

Zo kan ik in ieder geval al iets van de lage tonen wens lossen want t wordt dus hoe dan ook weer met een brakke koptelefoon spelen :/.

Ik heb weer ff zitten simuleren dus:

Visaton W 170S in een 35 liter box getuned op 36 Hz. Dit levert me dan 35 Hz op -3dB en als ik t max neem van Group delay * Hz kom ik op ongeveer 525 uit. (bij 26 Hz). Verder een piekje bij 66 Hz van 1.2 dB.

Is zoiets dan een mooi verloop? en klinkt zoiets een beetje goed?

De Raveland Units van Wekkel krijg ik gewoonweg niet op een goede Group delay. (Hz*delay= +/- 1200). Ze zijn wel lekker goedkoop :D

FF vraagje nog... Wat hoor je nu eigelijk als je group delay hoog wordt?

Over subwoofers, ik weet niet of je eens goede subs gehoord hebt, maar die staan meestal een stuk lager afgesteld als passieve of gewoon pc subs. Deze geven nog veels teveel hoge tonen weer waardoor het geluid idd bonkt en te plaatsen is. Ik kan je verzekeren dat als je een sub bouwt en die affilterd op een 40 a 60hz dat het dan niet bonkt en ook de bas niet te plaatsen valt.

De units die je uitkiest komen precies overeen met de Visaton Alto II, ik raad je dan ook aan deze exact na te bouwen of tenminste de breedte, inhoud en demping hetzelfde kiest zo kun je namelijk het standaard scheidingsfilter gebruiken en heb je een prachtig getunde box. Dat gaat een stuk beter klinken dan wanneer jezelf (ik neem aan dat je nog beginnend bent ;) ) wat gaat proberen. Alhoewel je nog wel wat kan gaan simuleren kwa bas inhoud en zo de afmetingen meer naar jouw wensen kan krijgen.

Ik denk dat deze boxen je heel wat luisterplezier gaan geven. Mooie bas en ik denk dat de tweeter ook wel in orde is, al zou ik persoonlijk in deze prijsklasse voor een soft-dome gaan. Peerless WA10 bijvoorbeeld.

Een te hoge group delay geeft theoretisch een bas die achterloopt. Dit klinkt gewoon niet lekker, er valt natuurlijk aan te wennen, maar het word een beetje een vage klank, niet bepaald "strak" dus.
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 22:49:
Alleen de afwerking, zal ik gewoon een kleurtje doen.... of glans? Wat is mooier denken jullie? Alle input is welkom, ik heb namelijk nog geeneen idee.
Dit is heel persoonlijk, kijk wat rond op internet en kijk wat DIY'ers voor jou hebben gedaan. Er zijn er veel die ze spuiten en dan vaak met een hoogglans lak, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Om een box mooi af te werken is wel wat oefening nodig en grijp ook niet te snel naar de standaard Motip bussen (Motip autolak is wel ok) :)

Verwijderd

Wat raad jij dan aan Play?
Klinkt het dan nog wel goed, want dan hoef ik em in principe bijna niet aan te passen. Alleen de BR-pijpen worden een stuk kleiner om de luchtsnelheid goed te houden.....

Ik wil em wel wat kleiner, dan maak ik hem minder diep en iets minder hoog.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 23:57 ]

Verwijderd

Ik zou hem lekker gesloten houden. Laat zeggen 100 liter en helemaal vullen met dempingsmateriaal. De driver ziet dan 120 liter, dit gaat wel lichtelijk boomend klinken maar het is ff niet anders met die driver.

De zogenaamde group delay blijft dan ook lekker laag. De diepgang is ook nog genoeg in mijn ogen maar dat moet je zelf maar even beoordelen. Ik zal morgen ff met Winisd pro voor je kijken wat de uitslag zal zijn en hoeveel spl hij kan halen maar daar heb ik nu geen zin meer in. Dit kan je zelf ook doen natuurlijk. ;)

Mooie (binnen) maat vind ik persoonlijk wel 90x30x40. 30cm baffle (voorplaat) kan makkelijk, je buitenmaat zal dan 34,4 centimeter zijn, de driver past daar makkelijk in.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hehe, als je nu ook een W170S8 pakt dan ben ik helemal niet orgineel meer :'(

;)

Razorfist inmformeerde mij dat de conus van m'n breedbanders semi transparant is :D dat vraagt gewoon om een ledje :p

Verwijderd

Das idd wel Geil. hehehe alleen moet je dan ook een powerslupy in je kast flikkeren. Kweenie of je wel snoeren uit je kast wil laten lopen ?

BTW wel blauw he?

Verwijderd

Ben het ff kwijt ging je nou een luidspreker of een kermisattractie maken? :P

Verwijderd

2 in 1,

Da's wel relekst..... :)

Verwijderd

Okay, mijn ontwerp zoals ie gaat worden,

Onderste box is 100 liter closed, op aanraden van enkele mede-tweakers.

Het hele plaatje, zoals ie wordt (zonder speakers)
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/EindOntwerp.jpg

Voorkant,
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Box-voor-closed.jpg

Ik hoop dat het wat wordt, ga nu eerst kijken hoeveel hout ik nodig heb. En ga maar eens kijken of de freesmachine van ons het nog doet..... die zal ik nodig hebben. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2003 12:40 . Reden: Nieuwe ingeving ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Dit is misschien wel een hele stomme vraag, maar hoe doen jullie het met het uitproberen van de hoeveelheid demping? Ik bedoel: stel je hebt een redelijk grote kast met een matrix erin en je hebt (ik noem maar iets) eerst alleen de wanden bekleed. Vervolgens zal je toch die kast in elkaar moeten zetten voor je het resultaat kan beluisteren. Stel nu dat het niet naar verwachting is en je denkt dat je veel meer moet 'vullen'......dan kom je er wel lastig bij natuurlijk. Hoe pakken jullie dit aan? Eerst luisteren met één wand nog niet gelijmd, maar met lijmklemmen die wand zo goed mogelijk vast klemmen aan de rest van de kast ofzo? En pas als je dan tevreden bent die wand vast lijmen?

Verwijderd

Het is zoiezo slim om altijd de achter en zijwanden met iets dempends te bekleden. (om staande golven te dempen) Dan als je meer demping wilt haal je even de grootste driver unit los en prop je er meer in :).
Maar je kan natuurlijk ook zorgen dat een wand nog niet vast zit, die alleen met lijmklemmen vast zetten.

Dempingsmateriaal verhoogd het virueele volume van de box met (bij volledige stuffing) 20 procent. Maar dat is alleen gebruikelijk voor een geloten behuizing. Met basreflex moet de lucht er ook nog makkelijk langs kunnen komen (meestal).
Deze variabelen kun je echter gewoon simuleren met een luidsprekersimulatieprogramma.

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 12:58:
Het is zoiezo slim om altijd de achter en zijwanden met iets dempends te bekleden. (om staande golven te dempen) Dan als je meer demping wilt haal je even de grootste driver unit los en prop je er meer in :).

Dempingsmateriaal verhoogd het virueele volume van de box met (bij volledige stuffing) 20 procent. Maar dat is alleen gebruikelijk voor een geloten behuizing. Met basreflex moet de lucht er ook nog makkelijk langs kunnen komen (meestal).
Juist....dit snapte ik allemaal ook wel, maar het ging me inderdaad om het volgende:
Maar je kan natuurlijk ook zorgen dat een wand nog niet vast zit, die alleen met lijmklemmen vast zetten.
Want dit:
Deze variabelen kun je echter gewoon simuleren met een luidsprekersimulatieprogramma.
is zoals men wel hoort te weten een goede indicatie, maar geenszins de garantie voor een goede werking in real life.

Ik vroeg me dus inderdaad af hoe jullie dit doen als jullie het uberhaupt doen. Ik ga zelf namelijk niet zo graag blindelings op een programma af, maar meer op mijn oren. Lijmklemmen voor een indicatieve test lijkt me dan wel het beste ja.

[ Voor 11% gewijzigd door zimbab op 06-06-2003 13:58 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb de boel maar weer opnieuw besteld na een belletje met Conrad. Bestelling was niet doorgekomen zij de mevrouw aan de telefoon :(

Verwijderd

Lang Leve de Conrad. :)
(Overigens zelf nooit problemen mee gehad)

Verwijderd

Ja, natuurlijk tweak je demping een beetje naar gehoor. Maar VEEL meer verschil maakt een filter. Het is simpelweg gewoon veel belangrijker om dat goed te doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 10:08:
Okay, mijn ontwerp zoals ie gaat worden,

Onderste box is 100 liter closed, op aanraden van enkele mede-tweakers.

Het hele plaatje, zoals ie wordt (zonder speakers)
[afbeelding]

Voorkant,
[afbeelding]

Ik hoop dat het wat wordt, ga nu eerst kijken hoeveel hout ik nodig heb. En ga maar eens kijken of de freesmachine van ons het nog doet..... die zal ik nodig hebben. >:)
Mooie plaatjes, autocad heb je wel onder de knie, nu boxenbouwen nog ;)

100l dus, dan haal je een -3db punt van net onder de 40hz, mooi laag dus, en je cone excursion valt wel mee, de belastbaarheid in het laaggebied is dan ongeveer maximaal 10 watt, daarmee zul je ongeveer 100db halen op het referentie punt, het laag zal dan natuurlijk nog afvallen.

Waar je wel rekening mee moet houden in een filter, is dat je alle piezo hoorn rommel wel flink moet afzwakken, deze hebben namelijk een flink hogere gevoeligheid dan de basdriver waardoor je de midden en hoge tonen wat al te hard zal horen. Dat is simpel te doen met wat weerstandjes, geen probleem.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Atgast schreef op 06 June 2003 @ 00:49:
hehe, als je nu ook een W170S8 pakt dan ben ik helemal niet orgineel meer :'(

;)

Razorfist inmformeerde mij dat de conus van m'n breedbanders semi transparant is :D dat vraagt gewoon om een ledje :p
Zijn ze er al??

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

nope, zal wel morgen worden, pakjes zit vaker een vertraging in. hadden zeker de
vrachtwagen nog niet vol

kheb ook nog geen hout gehaald, toch maar eens gaan regelen

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ehm... Is er een definitieve einddatum vastgesteld?
Als ik nog genoeg tijd over heb (een week of 6) dan denk ik dat ik me toch ga aanmelden.

Ik wil gaan meedoen in klasse 4 met een TL zuil.
Ik wil hiervoor en W170s8 (jaja) en een G20sc van visaton voor gaan gebruiken.

Wise enough to play the fool

• Raymond
teacher schreef op 07 juni 2003 @ 00:01:
Als ik nog genoeg tijd over heb (een week of 6) dan denk ik dat ik me toch ga aanmelden.

Iemand heeft de hobby-hifi gelezen... :+

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

teacher schreef op 07 June 2003 @ 00:01:

don't you dare voor de +/- 60 liter setup te gaan :P ik wil wel verschil kunnen horen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

@Lampje: IDD :D whoopsee, busted! taco wees me erop (nadat ik hem al 3 weken gek zeurde over de K&T cheap trick 142 - die met de w170s4 en de dt94))...

@Atgast: het wordt een 90 liter.

Ik ben nu even aan het kijken wáár ik de spullen kan halen en of ze op voorraad zijn. Ik heb elektronicaonline al gemaild en ga morgen even bellen met remo en een winkeltje in Leiden.

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Lampje schreef op 05 June 2003 @ 14:21:
[...]

Ik ging gisteren nog langs bij mij bank (Fortis) en de juf achter de balie beweerde dat het 15 euro kostte om geld over te maken naar DL. En daar moest ik zowat alle gegevens van de rekeninghouder+bank voor inleveren (tot aan de lengte van zijn ...). Wachten tot na juli is even geen optie.
Ik denk dat ik maar ff op en neer rij (340 km). Iemand nog iets nodig uit deze shop http://www.springair.org/ ,kunnen we wellicht de benzine delen ;) )

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2003 @ 18:21:
[...]
Mooie plaatjes, autocad heb je wel onder de knie, nu boxenbouwen nog ;)

100l dus, dan haal je een -3db punt van net onder de 40hz, mooi laag dus, en je cone excursion valt wel mee, de belastbaarheid in het laaggebied is dan ongeveer maximaal 10 watt, daarmee zul je ongeveer 100db halen op het referentie punt, het laag zal dan natuurlijk nog afvallen.

Waar je wel rekening mee moet houden in een filter, is dat je alle piezo hoorn rommel wel flink moet afzwakken, deze hebben namelijk een flink hogere gevoeligheid dan de basdriver waardoor je de midden en hoge tonen wat al te hard zal horen. Dat is simpel te doen met wat weerstandjes, geen probleem.
Jaja, dat uiterlijk zit wel goed. En voor het bouwen ben ik niet bang, ik doe dat vaak genoeg.

Maar dat filter.... er zit er één bij de speakers die ik nu heb (die gaan ook als donorspeakers dienen). Kan ik die gebruiken, of zal ik echt nieuwe moeten maken?

En er zit wel filter-berekening in Winisd, maar alleen voor 2-weg, en dit is 3-weg. Weet iemand een programma die ook 3-weg filters berekend? Of kan me erbij helpen?
Want ik weet helemaal niks van elektronica..... 8)7

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

340 km rijden kost toch wel wat meer als die 15 euro bankkosten + verzendkosten?

Als mijn tangbandjes bevallen en ik wil er meer kopen dan doe ik dat de volgende keer wel in canada ofzo! daar kost de w3-871s slechts 12 US dollar!!
Misschien leuk voor een centerspeaker ;)

• Raymond
Duck-Twacy schreef op 07 June 2003 @ 11:45:
[...]

Ik ging gisteren nog langs bij mij bank (Fortis) en de juf achter de balie beweerde dat het 15 euro kostte om geld over te maken naar DL. En daar moest ik zowat alle gegevens van de rekeninghouder+bank voor inleveren (tot aan de lengte van zijn ...). Wachten tot na juli is even geen optie.
Ik denk dat ik maar ff op en neer rij (340 km). Iemand nog iets nodig uit deze shop http://www.springair.org/ ,kunnen we wellicht de benzine delen ;) )
Heb je toevallig ook internetbankieren?

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 11:53:

Maar dat filter.... er zit er één bij de speakers die ik nu heb (die gaan ook als donorspeakers dienen). Kan ik die gebruiken, of zal ik echt nieuwe moeten maken?

En er zit wel filter-berekening in Winisd, maar alleen voor 2-weg, en dit is 3-weg. Weet iemand een programma die ook 3-weg filters berekend? Of kan me erbij helpen?
Want ik weet helemaal niks van elektronica..... 8)7
Check je hotmail.....heb je een handig programmatje gestuurd.

Verwijderd

Okay dan, tnx _/-\o_

Verwijderd

Vraagje Zimbab,
Ik heb 2 mid-speakers, in parallel, dat had ik al gezien dat je dat eerst moest berekenen bij additional calculators voordat je het invult.

Bij 3-weg, 1st order Butterworth daar staat ook nog onderaan een Req, en als je je muis erop houdt, dan staat er dat deze in serie met de midrange moet staan om iets op te heffen.
Moet je dit getal nou bijtellen bij de weerstand van de midrange en dan met die waardes gaan werken? Want dat begrijp ik niet helemaal.

En wat is het best 1st order, 2nd order enz. ?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 14:11 . Reden: More questions ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Eventjes een vraag van algemeen nut (nouja, voor mij dan).

Kan ik de weerstanden van het filter bij de tweeter (r1= 3.3/10w mox in serie, r2 = 6,8/5w mox parralel) bijvoorbeeld ook vervangen door potmeters? Dit zodat ik niet elke keer weerstanden moet vervangen als ik het niveau van de tweeter aan wil passen.

Verwijderd

Duck Twacy:

kan je niet gewoon met creditcard betalen? das nog veel handiger...

Verwijderd

Nog even een vraagje...

Als je group delay nou de pan uit vliegt in een gedelte dat je speaker in principe toch al niet weergeeft... dan neem ik aan dat dat niks uitmaakt?

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

teacher schreef op 07 June 2003 @ 14:16:
Eventjes een vraag van algemeen nut (nouja, voor mij dan).

Kan ik de weerstanden van het filter bij de tweeter (r1= 3.3/10w mox in serie, r2 = 6,8/5w mox parralel) bijvoorbeeld ook vervangen door potmeters? Dit zodat ik niet elke keer weerstanden moet vervangen als ik het niveau van de tweeter aan wil passen.
Weet je wat een 10W potmeter kost? ;)
Daar kun je heel wat weerstandjes voor kopen om mee te proberen!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

woei, m'n speakers zijn binnen, bedank Razor !
idd grappig effectje, die transparante conussen ;)

• teacher

teacher

Dysgaf!

Razorfist schreef op 07 June 2003 @ 14:32:
[...]

Weet je wat een 10W potmeter kost? ;)
Daar kun je heel wat weerstandjes voor kopen om mee te proberen!
4 watt = 4,30
20 watt = 12,20
beide @ conrad

Het gaat me ook meer om het gemak ervan.

Enneh.. ik ben niet zo geweldig met hout, dus ik wil toch ergens anders op winnen :P

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

woehh, dit gaan heeele mooie speakertjes worden :)
ze klinken (in een kartonnen doos van 8 liter) al lekker :P

overigens, die xmax van 0,5mm klopt volgens mij niet, als je ziet wat deze dingen springen op <1 watt....

als het goed is kan ik maandag aan het hout beginnen te zagen :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Atgast schreef op 07 juni 2003 @ 15:32:
woehh, dit gaan heeele mooie speakertjes worden :)
ze klinken (in een kartonnen doos van 8 liter) al lekker :P

overigens, die xmax van 0,5mm klopt volgens mij niet, als je ziet wat deze dingen springen op <1 watt....

als het goed is kan ik maandag aan het hout beginnen te zagen :)
ik heb de mijne alleen nog maar ff freeair beluisterd en ik was al onder de indruk!
ze gaan niet echt laag maar alle klanken kwamen er heerlijk helder uit.
Vreemde gewaarwording trouwens.. je ziet 1 conus van 10cm en je hoort een compleet frequentiebereik eruit komen :)

Vanavond of morgen dus maar eens een schoenendoos verknippen :D

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

dat ik me ernstig verveel mag duidelijk zijn :D
zat ff wat spelen met wat dozen en wat BR buizen :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=142642

gewoon een lolletje, ik ben bijna klaar met het uitzetten van de vormen op de mdf plaat, takkewerk :)

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 22:37:
....
.....
Fixus,

Ik heb hier luidsprekers staan met de W130S en de DT94, ze doen welliswaar dienst als surround luidsprekers maar misstaan ook zeker niet als frontluidsprekers

Je kunt altijd wel een keertje komen luisteren (Pijnacker)

De DT94 is waarschijnlijk niet zo goed als de WA10 en die is nauwelijks duurder dus dat zou een mooie combi worden. Ook de W170S zou het daar goed mee doen. (en je kunt later altijd nog upgraden naar de AL170)

Verwijderd

Okay, ik heb mijn filter-schema's. Ik doe er twee apart, 1 in het boventste gedeelte doe er bovenop staat en 1 in het woofer gedeelte.

Dat moet wel goed gaan, de midden zijn parallel gezet.
Allen de Hoorn-tweeter, is die zo genoeg onderdrukt denken jullie? Want dit is wat ik bij een excel-sheet voor filter-berekening eruit kreeg (1st order).
Zou dit zo lukken? Of moet de hoorn meer onderdrukt worden?

Dit is mijn eerste DIY-project, dus ik heb geen ervaring met filter-bouw.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Filter.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 22:23 ]

Verwijderd

Onderdrukt, ik zie alleen maar een 1e orde filter. Ik raad je aan om voor een 2e orde te gaan, vooral voor je tweeter. En een tweeter onderdrukken doe je met 1 weerstand paralel en 1 in serie.

Verwijderd

okay, dit is het neiuwe 2nd order ontwerp.

Is dit genoeg onderdrukking?

En LET OP, is dit goed???? De C1 zit op de min-aansluiting van de tweeter-hoorn?
Zo stond het op het voorbeeld van het berekenings-sheet.

En kan ik het zo doen met de mid-range? Op het voorbeeld stond alleen maar enkele drivers, nu heb ik het zo opgelost, dat moet goed zijn lijkt me.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Filter-nieuw.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 22:47 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.