Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 22:06:
Okay, de plaatjes van het ontwerp...
[
afbeelding]
Dit is het 3D zicht.
[
afbeelding]
En de voorkant.
Ik moet de exacte maten nog ff berekenen.
Hij wordt in ieder geval 1.40 hoog. En de onderste doos wordt 1 meter hoog bij 35 cm breed en 40 cm diep. Er zitten 2 BR-pijpen in van 10 cm doorsnee en 29 cm diep..
Er bovenop wordt het een Piezo-hoorn, met daarboven 2 middentoners. Dat staat met spikes op de onderste doos.
Alles van MDF 22 mm denk ik.
Het totaal wordt een rms van 180 watt, met een max van 350 watt.

Piezo hoorns..ik zou het bijna een lelijk woord noemen

. Persoonlijk vind ik deze (vooral de goedkopere) erg slecht klinken voor muziek, probeer liever nog een soft-dome te pakken te krijgen. Een Tonsil oid kost je de kop niet.
Weet trouwens hoe groot die box wel niet wordt..kun je niet wat hzjes inleveren voor een wat compactere kast. Met deze 12" zul je in 100 liter ook wel uit de voeten komen.
22mm is een goed begin, je moet de baskast echter nog wel goed verstevigen, gebruik daarvoor horizontale matrices. Dat zijn geperforeerde planken die aan alle wanden vast zitten.
Reken je niet te rijk met die wattages trouwens. Conusuitslag is veel belangrijker bij deze unit, in het lage gebied zul je al snel aan z'n max zitten denk ik zo. Daarom raad ik je aan Winisd pro downteloaden en te kijken hoeveel de conus uitslaat bij welk input signaal.
Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 22:37:
Gave reacties! Hier kan ik weer verder mee!
Ten eerste ik denk dat ik te hoog heb ingezet en dat ik voor een knaak op de eerste rij wil wat natuurlijk niet gaat +//, Maar deze prijs was gelukkig bedoeld zonder hout e.d.
Ik denk dat ik het subwoofergedoe alleen niet doe, ik heb het nooit zo op die dingen. Meestal zijn het (vind ik) dingen waar je koppijn van krijgt. Verder heb ik even een labtec PC-subje van een andere kompu hierheen gesleept een aan mn stereotroep gehangen. Nu lijkt het erop dat ik niet alleen lage tonen mis in mn pianogeluid maar ook simpelweg de richting van het geluid (Stom van me had ik natuurlijk moeten weten...). Dus misschien ooit nog een keer een sub-sat ding voor mn piano (daar kan ik ECHT geen hele boxen kwijt dus dat zal wel moeten dan...) maar nu nog niet

.
Zo kan ik in ieder geval al iets van de lage tonen wens lossen want t wordt dus hoe dan ook weer met een brakke koptelefoon spelen

.
Ik heb weer ff zitten simuleren dus:
Visaton W 170S in een 35 liter box getuned op 36 Hz. Dit levert me dan 35 Hz op -3dB en als ik t max neem van Group delay * Hz kom ik op ongeveer 525 uit. (bij 26 Hz). Verder een piekje bij 66 Hz van 1.2 dB.
Is zoiets dan een mooi verloop? en klinkt zoiets een beetje goed?
De Raveland Units van Wekkel krijg ik gewoonweg niet op een goede Group delay. (Hz*delay= +/- 1200). Ze zijn wel lekker goedkoop
FF vraagje nog... Wat hoor je nu eigelijk als je group delay hoog wordt?
Als tweeter heb ik een Visaton DT 94 op het oog. Is dit nog wat??
Over subwoofers, ik weet niet of je eens goede subs gehoord hebt, maar die staan meestal een stuk lager afgesteld als passieve of gewoon pc subs. Deze geven nog veels teveel hoge tonen weer waardoor het geluid idd bonkt en te plaatsen is. Ik kan je verzekeren dat als je een sub bouwt en die affilterd op een 40 a 60hz dat het dan niet bonkt en ook de bas niet te plaatsen valt.
De units die je uitkiest komen precies overeen met de
Visaton Alto II, ik raad je dan ook aan deze exact na te bouwen of tenminste de breedte, inhoud en demping hetzelfde kiest zo kun je namelijk het standaard scheidingsfilter gebruiken en heb je een prachtig getunde box. Dat gaat een stuk beter klinken dan wanneer jezelf (ik neem aan dat je nog beginnend bent

) wat gaat proberen. Alhoewel je nog wel wat kan gaan simuleren kwa bas inhoud en zo de afmetingen meer naar jouw wensen kan krijgen.
Ik denk dat deze boxen je heel wat luisterplezier gaan geven. Mooie bas en ik denk dat de tweeter ook wel in orde is, al zou ik persoonlijk in deze prijsklasse voor een soft-dome gaan. Peerless WA10 bijvoorbeeld.
Een te hoge group delay geeft theoretisch een bas die achterloopt. Dit klinkt gewoon niet lekker, er valt natuurlijk aan te wennen, maar het word een beetje een vage klank, niet bepaald "strak" dus.
Dit is heel persoonlijk, kijk wat rond op internet en kijk wat DIY'ers voor jou hebben gedaan. Er zijn er veel die ze spuiten en dan vaak met een hoogglans lak, maar dit is natuurlijk persoonlijk. Om een box mooi af te werken is wel wat oefening nodig en grijp ook niet te snel naar de standaard Motip bussen (Motip autolak is wel ok)