oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Verwijderd
Heb je dmv vergelijken v/d freq. response karakterestiek de scheidingsfreq. verkregen. Of heb je het ook gesimuleerd. Zo niet doe dan het volgende.
Ga naar de site van de fabrikant. Zoek een grafiek met de freq. response van jouw unit.
Ga naar Deze site, en download onder SPL TOOLS het programmatje.
Nu kopieer je het grafiekje van de site. Opent het programma SPL trace, en dat wijst zichzelf verder. Als je klaar bent, save je de trace alvorens af te sluiten. Dit doe je ook met je andere luidspreker (tweeter/woofer) en dan ga je naar Deze site. Daar kan je een programma halen waar je de files alletwee in kunt duwen en de vlakste freq. karakterestiek proberen te evenaren. (of als je dat niet wilt natuurlijk niet
Verwijderd
Is er niet een beetje normale hoeveelheid waarmee je hem kan afzwakken? Want je hoef tbij die ene site in principe alleen te zeggen met hoeveel decibel je hem wilt verzwakken..... Het aantal ohms van zo'n hoorn is ong. 40 ohm heb ik gezien na wat vergelijken met andere hoorns op internet.
Want bij de eerste zin houd het bij mij al op...
En ik gebruik Acad 2002, lekker simpel.
tnx
Wise enough to play the fool
Verwijderd
kijk maar zelf:
Op conrad.nl
En dan zoeken op nummer: 335843-44
Owja, en in het boekkie staat dat de gevoeligheid 92 Db is.
[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 00:16 ]
Verwijderd
Erg vreemd lijkt me, Maar als ik dus de box 8 ohm wil, moet ik dan bij een filter-berekening met de 8 ohm werken voor de hoorn, of met zijn maximum (40 ohm)...
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 00:27 ]
Het is uiteraard brak qua zelf bepalen hoe het laag klinken, maar daar kies je ook voor met piëzo's
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
kun je een piëzohoorn ook niet verzwakken dan? of heb je dan niets met impedaties te maken?m.m schreef op 08 June 2003 @ 00:36:
Piëzo hoorn niet affilteren, die filteren zichzelf af door hun toenemende frequentie in het lage gebied. Een filter gebruiken is niet slim omdat die vreemd gaan doen met een sterk wisselende impedantie. Ergo: je kunt niet (goed) een filter voor een piezo hoorn berekenen, doe het dus ook niet. Filter alleen de middentoner naar boven en beneden af en de laagweergever alleen naar boven, piezo spul dus afblijven.
Het is uiteraard brak qua zelf bepalen hoe het laag klinken, maar daar kies je ook voor met piëzo's
Iig, je moet met de 8 ohm werken.
Je hebt er geen filter voor nodig omdat naamate de frequenties dalen de weerstand hoger word..
Maar ik zou om te beginnen die tweeter 10db verzwakken.. (ervan uitgaande dat je woofer een rendement van 88db heeft)
r1 in serie 4.1 ohm 10watt
r2 parallel 2,77 ohm 10 watt
[ Voor 10% gewijzigd door teacher op 08-06-2003 00:46 ]
Verwijderd
Dus kan ik het beter vervangen door een hoge-tonen luidspreker? bv. Soft-dome?
Want ik wil wel redelijk geluid, dan vervang ik die gewoon.
Nog aanbevelingen dan? Ik moet wel iets hebben wat bij de rest past (voor info over de andere drivers: zie terug in het forum)
bv zoiets? (bij Conrad:Artikelnr.: 328928 - 8B)
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 00:56 ]
Nee, maar ga ik toch maar eens regelen.
Bestel het toch maar via een vriend met eigen IT zaak. Die trekt het artikel dan gewoon van zijn (zeer ruime) omzet af (dat is dan 300 euro winst). Gaat namelijk om een DAC van Perpetual Technologies. Weet de belastingdienst veel wat dat is
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
Verwijderd
Okay, dat programma'tje om ze te tracen werkt niet bij mij, iets met Acad? Ik heb in ieder geval niet de cd's hier.....
Maar ik heb wel de grafieken als ik andere tweeters ga gebruiken.
Dus als jij wilt, dan stuur ik jou de grafieken, en dan kan jij het doen pleazzze? Ik wil graag dat dat goed komt. Als ik die trace-bestanden heb dan kan ik wel weer verder.
tnx alvast.
eX!sIoN,Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 23:30:
Ga naar de site van de fabrikant. Zoek een grafiek met de freq. response van jouw unit.
Ga naar Deze site, en download onder SPL TOOLS het programmatje.
Nu kopieer je het grafiekje van de site. Opent het programma SPL trace, en dat wijst zichzelf verder. Als je klaar bent, save je de trace alvorens af te sluiten. Dit doe je ook met je andere luidspreker (tweeter/woofer) en dan ga je naar Deze site. Daar kan je een programma halen waar je de files alletwee in kunt duwen en de vlakste freq. karakterestiek proberen te evenaren. .
Dat met die SPL trace krijg ik nog wel voor elkaar maar de crossover simulator krijg ik niet aan de praat. De trace files zijn niet leeg, gecheked met SPLview, maar crossover simulator geeft wel aan dat ze leeg zijn. Heb jij dat probleem ook gehad of moet ik het morgen nog maar eens proberen als ik weer bij de pinken ben?
vul eens alle value velden in, al is het een 0Indoubt schreef op 08 juni 2003 @ 02:03:
[...]
eX!sIoN,
Dat met die SPL trace krijg ik nog wel voor elkaar maar de crossover simulator krijg ik niet aan de praat. De trace files zijn niet leeg, gecheked met SPLview, maar crossover simulator geeft wel aan dat ze leeg zijn. Heb jij dat probleem ook gehad of moet ik het morgen nog maar eens proberen als ik weer bij de pinken ben?
ik had daar ook last mee...
ikzelf krijg trouwens een behoorlijke nasty response uit, volgens mij klopt t niet.
die gele lijn zou overeen moeten komen met de roze + blauwe...
[ Voor 24% gewijzigd door Arjan op 08-06-2003 02:24 ]
Verwijderd
Een iets simpler (exel sheet) is Passive crossover design calculator
Wat misschien nog handiger is is Loudspeaker Lab Daar kan je ook .frd en .zma mee openen. alleen is het wel een demo versie.
Maar het orgineel gesposte programma werkt hier wel naar behoren (na een beetje klooien)
Verwijderd
Dat trace programmat'je maakt gebruik van een paar dll's die je gewoon mee download. Als je doet wat er staat werkt het naar behoren.Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 01:41:
eX!sIon, help me!!
Okay, dat programma'tje om ze te tracen werkt niet bij mij, iets met Acad? Ik heb in ieder geval niet de cd's hier.....
Maar ik heb wel de grafieken als ik andere tweeters ga gebruiken.
Dus als jij wilt, dan stuur ik jou de grafieken, en dan kan jij het doen pleazzze? Ik wil graag dat dat goed komt. Als ik die trace-bestanden heb dan kan ik wel weer verder.
tnx alvast.
Als je het programma wel opgestart krijgt
Daarna klik je op het punt waar de grafiek begint. (dus waar het lijntje boven de onderkant v/d grafiek uitkomt. je klikt op het lijntje. en dan schuift de balk een eindje op. en dan klik je weer. en weer schuift hij op. ENZ. dus gewoon de lijn volgen.
Als je er echt niet uitkomt kun je ff en mailtje naar mijn hotmail adress (staat in profiel)
Verwijderd
TIP: inverteer polariteit van tweeterAtgast schreef op 08 June 2003 @ 02:13:
[...]
vul eens alle value velden in, al is het een 0
ik had daar ook last mee...
ikzelf krijg trouwens een behoorlijke nasty response uit, volgens mij klopt t niet.
[afbeelding]
die gele lijn zou overeen moeten komen met de roze + blauwe...
waarom denk ik daar nou niet aan
thanx iig
Eigenlijk moet ik alleen nog een programma hebben dat de response van de driver in een bep. kast kan maken aan de hand van de response van de driver zelf. (en dat dus ook weer kan exporteren naar frd)
Verwijderd
Als je het per see wil moet je met spl trace cheaten en gewoon de grafiek van je behuizing simulatie overnemen. echter vanaf het 0 db punt begint het andere grafiekje van je freq. response weer dus dan moet je die op de gok overnemen (met de lose hand) dat lijkt me niet zo echt fantastich dus ik zou gewoon het een gebruiken om filter te berekenen en het ander om kastinhoud
dan ziet het er naar uit dat dat mijn uiteindelijke response word (het laag word dus nog versterkt door de kast)
Er zitten redelijke nasty pieken in het hoog, heeft het nut om daar aan te filteren?
Kán het überhaupt?
Zo ziet mijn prijskaartje er tot nog toe overigens uit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| filters: 4x8.2mH (HQ43/45 8.20mH 0.65Ohm 7.80€) 2x68µF (68.0µF 50x25mm 4.00€) 2x47µF (4.7µF 60x25mm 3.90€) (tweeter) -------------------------------------- subtotaal: 47.00€ Drivers: 2x TB W3881S à 24,00€ 48.00€ 2x Visaton W170S8 à 32.00€ 64.00€ -------------------------------------- subtotaal: 112.00€ verzendkosten: TB drivers 10,50€ Visaton + filters xx,xx€ -------------------------------------- subtotaal: xx.xx€ Totaal generaal: xxx.xx€ |
Ik zal ook nog 1 mdf plaat moeten kopen, pa had gelukkig nog een stuk staan dat groot genoeg was voor 1 speaker.
Dan moet ik nog luidsprekerklemmen kopen en het geheel in de spuitlak zetten. Al met al gaat t hard op de 200,- af...
Verwijderd
Verwijderd
Een soft-dome is heel wat minder gevoelig en hoef je in de meeste gevallen ook niet af te zwakken (maar meestal wel met 12db/octaaf te filteren)
Een piezo hoorn klinkt meestal hard en schel, maar als je een serieuze power box gaat bouwen kan het een mooie aanvulling zijn.
Verwijderd
Dan zijn dome-tweeters de beste oplossing lijkt me.
Maar dan is me nog steeds iets niet duidelijk, hoe weet ik nou of de tweeter afgezwakt moet worden of niet? Waaraan kun je dat nou zien? (Goh, het wordt steeds duidelijker wat een leek ik ben.
stel dat is 88db en je tweeter heeft een rendement van 91 db.
theoretisch zou je de tweeter dan 3 db moeten verzwakken.
Maar daar kom je achter door te luisteren..
Overigens; ik heb ook even een optelsom gemaakt; ongeveer 125 euro per box zonder het hout. Ik ga denk ik rond de 150 euro per box kwijt zijn; O-W als ze niet goed klinken...
Verwijderd
Da's info waar ik wat mee kan, dan ga ik ff naar die site waar je het kan berekenen, mijn woofer is 88,5 en mijn Tweeter 91, dus dan moet ie 2.5 zakken.
Tnx, nu kan ik eindelijk mijn definitieve filter ontwerpen.
Verwijderd
Het kan wel, met een notch filter. Hierbij kan je grote pieken wegwerken. Je moet dit echter alleen doen wanneer het echt een veel te grote piek wordt. Ik zou het in jouw geval niet doen.Er zitten redelijke nasty pieken in het hoog, heeft het nut om daar aan te filteren?
Kán het überhaupt?
Verwijderd
Dat werkt volgens mij niet helemaal zo, maar dat kan ik je niet uitleggen. Dat heeft namelijk te maken met de bafflestep.Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 14:25:
Owkay!
Da's info waar ik wat mee kan, dan ga ik ff naar die site waar je het kan berekenen, mijn woofer is 88,5 en mijn Tweeter 91, dus dan moet ie 2.5 zakken.
Tnx, nu kan ik eindelijk mijn definitieve filter ontwerpen.
Maar gewoon op je gehoor wat weerstandjes proberen werkt altijd, die dingen kosten toch niks.
Verwijderd
En ik heb nu een Filter-schema die eindelijk toch wel in de buurt van een goed filter moet komen.
Nooit geweten dat er zo veel komt kijken bij een "simpel" boxje.
Maar wel leuk om te doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 20:09 ]
Verwijderd
Baffle step is niks anders dan dat de signaal lengtes (hele golven) langer worden dan de breete van de kast. als dit gebeurd gaan die tonen meer difractioneren (alle kanten uitstralen. Dan krijg je in theorie een verlies van 6 dB echter in de practijk wordt er meestal 3 db gerekend. Een tweeter heeft hier meestal geen last van en straalt dus af in halfspace.Verwijderd schreef op 08 June 2003 @ 14:35:
[...]
Dat werkt volgens mij niet helemaal zo, maar dat kan ik je niet uitleggen. Dat heeft namelijk te maken met de bafflestep.
Verwijderd
Want dan kan ik eindelijk beginnen met het maken van de filters, als ze zo kloppen.
(en let op, de tweeter is nu WEL verzwakt.
By the way, klopt het bij de tweeter zo? de weerstanden op de + lijn en die C1 op de min-lijn.
Ik vind het erg vaag namelijk.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 15:14 . Reden: More questions ]
Waar je nog wel over na zou moeten denken is de polariteit van mid range en tweeter tov de woofer en tov elkaar.
Verwijderd
Ik heb het exact nagetekend van wat het excel-sheet mij verschafte aan info, volgens de Passive Crossover Design Calculator 2.03 Xls moet het zo....
Er zijn niet zoveel programma's die 3-weg kunnen berekenen.
Waar zou ik dan op moeten letten, en welke eisen zijn er om de polariteit te veranderen?
De polariteit veranderen... is dat gewoon de plus en min omdraaien?
Zoals dit: (let op dat nu de midrange omgedraaid zijn)

Want bij het excel-sheet staat wel onderaan dat de polariteit van de mid-range reversed moet zijn.....
Dan komt het erop neer dat de tweeter en de mid-range omgekeerd zijn.... en de woofer "gewoon".
Nu heb ik de draden gewoon omgewissled, maar zou die L4, niet alsnog naar de + moeten? of werkt die op deze manier ook als ie op de min zit?
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 19:12 . Reden: foutje. :) ]
Verwijderd
C1 moet wschl aan de positieve aansluiting
als je de aansluitingen van een luidspreker omdraait verschuif je de (acoustische) fase met 180 graden, dat kan om verschillende redenen gunstig zijn ..., puur electrisch maakt het niet zoveel uit hoe je hem aansluit
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 20:07 ]
Verwijderd
De C1 zit op de + ja, en dan is de tweeter omgedraaid, zoals de mid-range....
Like this:

Dan klopt ie wel toch?
Ik heb die weerstanden er zelf later bijgezet, die zaten niet in het orginele schema... Die heb ik er moeten bijvoegen om de tweeter zachter te laten spelen...
Verwijderd
als je hem perfect wil krijgen wacht je nog uren tweakplezier ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2003 20:41 ]
Je laatste schema lijkt mij inderdaad de beste oplossing. Zuiver elektrisch gezien zou bij een 3-weg filter met tweede orde hellingen alleen de middentoner omgepoold moeten worden, maar ervan uitgaande dat je konus middentoners en een dome tweeter gebruikt (waarbij de spreekspoel van de middentoner verder naar achteren ligt t.o.v. de baffle dan de spreekspoel van de tweeter), kun je beter ook de tweeter ompolen, zoals getekend in jouw laatste schema.
Overigens betekent dat nog niet dat het scheidingsfilter optimaal gedimensioneerd is. Het ontwerpen van scheidingsfilters is naar mijn mening het lastigste onderdeel bij luidspreker zelfbouw (meer hierover onderaan dit bericht).
Een voorbeeld van een drieweg 2de orde filter is het filter van de Visaton Alto III C. De polariteit van middentoner en tweeter is hierbij hetzelfde als bij jouw filter:

Toevoeging:
Voor het ontwerp van een goed scheidingsfilter, zou je rekening moeten houden met de volgende zaken:
1) Impedantie karakteristiek van de afzonderlijke units (amplitude en fase als functie van de frequentie). Een luidspreker unit heeft geen constante weerstand!
2) Geluidsdruk van de afzonderlijke units (amplitude en fase als functie van de frequentie)
In het ideale geval zou je impedantie en frequentie-overdracht van de afzonderlijke units moeten meten terwijl ze ingebouwd zijn in de kast. Het feit dat de meeste hobbyisten niet de apparatuur hebben om betrouwbare metingen te doen, maakt het ontwerp dus lastig. Soms worden de frequentie en impedantie curves door de fabrikant geleverd, of kun je ze uit een tijdschrift (Klang + Ton, Hobby Hifi) halen.
Dit verhaal is niet bedoeld om mensen te ontmoedigen. Ik wil alleen maar aangeven dat het ontwerpen van een goed scheidingsfilter moeilijker is dan sommigen denken.
[ Voor 70% gewijzigd door CornelisJ op 09-06-2003 23:15 ]
Verwijderd
Dus het is in principe onmoglijk om als simpele thuisfiguur een goed filter te maken.
Zonder dat je een vast ontwerp namaakt.Toch probeer ik het.
En ik heb zojuist de ideale manier gevonden om de filters te testen. Ik heb die goeie ouwe Kosmos dozen gevonden, daar kan je ideaal weerstanden en dergelijke induwen zonder ze vast te moeten maken, kan ik mooi combinaties testen.
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 10:45 ]
Verwijderd
Welk ontwerp vinden jullie het mooist? Die met de lange bovenkant, of met de lagere bovenkant?
Ik heb de box die er bovenop staat al ingekort, zo vind ik em mooier uitkomen t.o.v. de grotere onderste box.
Maar nu nog welke beter staat: De gene die wat korter is, of juist de langere?
Welke vinden jullie?
(De buitenste vage ringen bij de gaten is waar de buitenste rand van de speaker uitkomt)
Om een beeld van de grootte te krijgen, de onderste box is 94,4 cm.( met spikes 96,4 cm) hoog.

of

Ik vind eigenlijk die met de hoge punt mooier, maar dan twijfel ik weer met die ander.... zo kan ik geen hout bestellen en komt ie nooit af!
Please help
Verwijderd
De mid-range speakertjes en de tweeter in de bovenste kast zijn allemaal gesloten aan de ahcterkant van zichzelf, dus hebben ze verder geen kastinhoud nodig.
Het gaat puur om uiterlijk bij die bovenste box.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 17:24 ]
Dat vind ik zelf erg stijlvol staan
Verwijderd
Ik heb er wel over nagedacht, maar dat staat hierbij niet, dan had de onderste box kleiner/dunner moeten zijn.
Verwijderd
Morgen ff hout bestellen.
Verwijderd
Die bovenste box staat met de onderkant op 1 meter hoogte, dat betekent dat als je zit dat die bovenste "over je heen stralen" met de muziek. Dus had ik dit bedacht, om het op oorhoogte te houde, en het ziet er ook nog leuk uit ja.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 22:08 ]
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Verwijderd
Als je een tweeter afzwakt, moet je het signaal dan afzwakken VOORDAT hij gefilterd wordt, of NADAT het signaal gefilterd is?
En moet je een middnetoner ook afzwakken? Net als de tweeter? Want bij mij is de midden-toner 90 Db, en de woofer namelijk 88.5.....
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 16:34 ]
Verwijderd
Ik heb mn units binnen, zal er binnenkort ff wat picjes van schieten.
Ben vandaag bezig geweest met een soort van miniatuur prototype.
Hij is gemaakt van simpel spaanplaat.
Aanschouw
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 16:52 ]
Verwijderd
Naja, gezien het werk dat er in gaat zitten, zeker zoals Indoubt en Exision het doen is het nog wel te waarderen
als deze nog miniatuur is, hoeveel lagen wordt de defitieve dan wel niet???Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 16:48:
Hello @ all,
Aanschouw
[afbeelding]
mijne worden (naar alle waarschijnlijkheid) gewoon rechthoekig, maybe zelfs kubusvormig
ja ik weet dat dat ongeveer de slechtst mogelijke vorm is
Verwijderd
UHM, VEEL.Razorfist schreef op 10 June 2003 @ 17:06:
[...]
als deze nog miniatuur is, hoeveel lagen wordt de defitieve dan wel niet???
mijne worden (naar alle waarschijnlijkheid) gewoon rechthoekig, maybe zelfs kubusvormig
ja ik weet dat dat ongeveer de slechtst mogelijke vorm is
een kubusvorm kan wel schommelingen van 5tot10 db veroorzaken
Verwijderd
Weet niemand het antwoord op mijn vragen?
By the way: Ik wist niet dat het zo duur zou worden (>€200!!).
K'heb hout bestelt, morgen ff langs Radio Piet.. ff kijken of hun de filter onderdelen hebben die ik nodig heb...
Verwijderd
waar haal jij zulk duur hout vandaan, zeker al op maat laten zagen?
die 200 euro is denk ik voor de complete speakers.. of heb ik het mis?Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 19:41:
Als je na het filteren afzwakt dan heb je nog een extra component achter het filter die ook weer invloed uitoefend. De midden woofer kan je ook filteren, maar misschien dat je het eerst zonder kan proberen.
waar haal jij zulk duur hout vandaan, zeker al op maat laten zagen?
€200 aan hout is wel ERG luxe materiaal
Verwijderd
Niet helemaal, ik moet nog opvul-wol kopen en aansluitingen voor de speaker-draad. Dat komt er nog bij (wol voor 2x 100 liter.....)
Daar gaat mijn StuFi voor deze maand.
Maar ik zal het eerst zonder proberen dan, als het echt niet klinkt kan ik het altijd nog erbij doen.
En ik begrijp dus dat het ERVOOR moet worden afgezwakt?.. mooi, dat d8 ik al.
En ik heb die goeie ouwe Kosmos-dozen nog, met allemaal weerstanden, kan ik mooi ff proberen welke hoeveelheden het beste zijn...
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 20:15 ]
Dit staat op deze site:Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 20:11:
En ik begrijp dus dat het ERVOOR moet worden afgezwakt?.. mooi, dat d8 ik al.
Oftewel je moet de weerstand na het filter zetten en vervolgens de weerstand en de speaker als het ware als 1 zien......dus de weerstand bij de speaker optellen lijkt me (komt in serie te staan namelijk).The attenuator must be placed either before the filter (basically not a good idea), or between the crossover filter and the driver - including any impedance compensation. The driver and its associated impedance correction network should be considered as one, and they should not be separated (unless you feel like re-calculating the entire crossover and compensation networks). I have seen a number of design examples that state that the attenuator should be before the crossover - wrong, wrong, wrong!
Verwijderd

Okay, zo moet het dus. Maar ik heb een weerstand (r2) over dwars? Moet ik die meetellen, want die is erg groot.
Of alleen die R1 erbij tellen, omdat het filter het als 1 geheel "ziet"?
Want dan veranderen de waardes alweer.
Of,
is dit de bedoeling, want dat idee krijg ik als ik de gegevens bekijk bij de link van Zombab......

Ik weet het echt niet meer.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 20:47 . Reden: More questions ]
Verwijderd
UHm, Ik hoop niet voor je weerstandjes dat jij die standaard dingen gebruikt die bij zon doos zitten (Tenzij het 10 Watt weerstanden zijn) Aangezien de meeste van dat soort dozen standaard 0.5 W tot 0.7W gebruiken is het afgeraden om daar mee te testen. Tenzij je een ROOK/STINK project wil beginnenVerwijderd schreef op 10 June 2003 @ 20:11:
En ik heb die goeie ouwe Kosmos-dozen nog, met allemaal weerstanden, kan ik mooi ff proberen welke hoeveelheden het beste zijn...
Verwijderd
Maar anyone een antwoord op mijn vraag hierboven?
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 20:49 ]
R1 + (1/(1/R2+1/tweeter)) = totale weerstand
dit is voor de eerste tekening
[ Voor 19% gewijzigd door Blamm op 10-06-2003 20:52 ]
Verwijderd
2 + (1/(1/23.99+1/8)) = 7.999!!!!
En mijn tweeter is 8 Ohm, dus er verandert niets..... vreemd, of klopt dat juist?
En dan was de eerste figuur gewoon goed, en die tweede is onzin zie ik nu.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 21:00 ]
ik geloof zelfs dat daarom die 2 weerstanden er zitten.. die in serie om hem af te zwakken en die parallel om de impedantie te compenserenVerwijderd schreef op 10 June 2003 @ 20:59:
Okay, dat maakt:
2 + (1/(1/23.99+1/8)) = 7.999!!!!
En mijn tweeter is 8 Ohm, dus er verandert niets..... vreemd, of klopt dat juist?
En dan was de eerste figuur gewoon goed, en die tweede is onzin zie ik nu.
Verwijderd
Zoals ik al zei, ik doe niet voor niets Werktuigbouwkunde en geen Electro...
Maar dan weet ik nu welk filter ik moet gaan maken/proberen, de bovenste van de twee hierboven.
Laten we hopen dat het lukt. Als het goed is zijn jullie nu eindelijk voorlopig van mijn gezeur af.
En ik? Ik moet nog beginnen; vandaag bij remo de units en filterspul besteld en een bovenfrees gekocht (nu nog even oefenen enzo..
Ik begin denk ik komend weekend of volgende week met bouwen. De pics volgen dan snel.
Verwijderd
Finally things start happening around here. (Unless they're already finished)
Geef me 2 weken en hij is klaar.
Zover ik weet is een impedantie-correctie-netwerk niet alleen een parallele weerstand, maar ook een parallele condensator er nog bij.........en die zie ik niet......mist dus nog wat zou ik zeggen.Razorfist schreef op 10 juni 2003 @ 21:04:
[...]
ik geloof zelfs dat daarom die 2 weerstanden er zitten.. die in serie om hem af te zwakken en die parallel om de impedantie te compenseren
[ Voor 4% gewijzigd door zimbab op 10-06-2003 21:25 ]
wat jij bedoelt is een Notch-Filter als ik het goed heb, om de impedantie op een bepaalde frequentie te corrigeren.zimbab schreef op 10 June 2003 @ 21:23:
[...]
Zover ik weet is een impedantie-correctie-netwerk niet alleen een parallele weerstand, maar ook een parallele condensator er nog bij.........en die zie ik niet......mist dus nog wat zou ik zeggen.
Wat ik bedoel is dat wanneer je alleen een weerstand in serie zet de impedantie omhoog gaat, die parallel is om dat effect op te heffen. Hij doet niets aan het geluid van de tweeter.
Verwijderd
Daar gaat mijn illusie dat hij zo goed was?
Weet je zo hoe groot ie moet zijn? Alle waardes staan in het plaatjes erbij, en ik weet het nu echt niet meer. Ik begrijp er nu geen *** meer van, please help. (geen voorbeelden, of sites waar je dat kan berekenen met een duidelijk plaatje erbij? )
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 21:43 ]
Oh OK....we hadden het inderdaad over twee verschillende dingen.Razorfist schreef op 10 juni 2003 @ 21:37:
[...]
wat jij bedoelt is een Notch-Filter als ik het goed heb, om de impedantie op een bepaalde frequentie te corrigeren.
Wat ik bedoel is dat wanneer je alleen een weerstand in serie zet de impedantie omhoog gaat, die parallel is om dat effect op te heffen. Hij doet niets aan het geluid van de tweeter.
Verwijderd
Dus het klopt wel?
Pfeeuw, ik schrok al.
En dat notch-filter heb ik iets over gelezen jah, maar ik wil de tweeter alleen een beetje afzwakken, ik doe niets met de tonen.
(grote opluchting)
Dus er is niks mis met de opzet van mijn filter? Want ik wou eigenlijk morgen de onderdelen gaan halen als dat kan.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 22:01 ]
10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68, 82
Merk op dat elke volgende waarde ca. 20% groter dan de vorige.
The biggest problem for the crossover is not resonance (for a woofer, at least), but the rise in impedance as the voice coil inductive reactance starts to become significant relative to the nominal impedance.
This is most commonly corrected with a zobel network (Figure 3), connected in parallel with the speaker. As the inductive reactance rises, the capacitive reactance falls, and the resistance is typically made equal to the DC resistance of the voice coil. The net result is a flat impedance curve, as shown in Figure 3.4. This is absolutely essential for proper behaviour of the crossover network, but sadly is not used in a great many designs. The result is a shift in the crossover frequency, and phase response that is not exactly ideal. The crossover may be designed to work with the impedance actually presented by the driver, in which case it will be asymmetrical, having different inductance and capacitance from the theoretical values that one might expect.
Spoelen kan je wel aan je wensen aanpassen eventueel. Grotere waarde nemen en dan afwikkelen en meten....zie hier:CornelisJ schreef op 10 juni 2003 @ 22:11:
Flex82, denk er wel aan dat je de componenten (spoelen, condensatoren en weerstanden) niet in elke willekeurige waarde kunt krijgen, Radio Piet ziet je al aankomen. Je zult moeten afronden op waardes uit de E12 reeks (12 waardes per decade):
10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68, 82
Merk op dat elke volgende waarde ca. 20% groter dan de vorige.
Linkje: http://sound.westhost.com/lr-passive.htm#7-power.losses (en dan iets naar beneden naar puntje 8 )You may be able to get coils that are slightly above the values you need, and remove a few turns until you get it right
An inductance meter is essential for any of this - many are available in (even relatively cheap) digital multimeters, and these should be sufficiently accurate. It will be virtually impossible to get the coils right without a meter - you can measure their resonant frequency with a known capacitance and calculate inductance from that, but it is very tedious!
Zoals je ziet heb ik wel wat aan dat artikel gehad.
[ Voor 37% gewijzigd door zimbab op 10-06-2003 22:39 ]
Verwijderd
Moet ik gewoon de waarde nemen die het dichts in de buurt ligt? Of de gene die naar beneden het dichtste bij ligt, of juist de gene die omhoog het dichtste bij ligt?
Want dat heb ik nergens kunnen vinden...
Als je wilt weten welke waardes beschikbaar zijn en hoeveel ze kosten, kijk dan bijvoorbeeld voor de spoelen op deze pagina bij Speakerland. Voor de grote waardes (L2, L3) kies je een HQ of HQP spoelen, en voor de kleine waardes een luchtspoel.
Verwijderd
ik moet er dus zo'n Zobel-netwerk indoen?
Dat heb ik berekend (had er nog dat Excel-sheet voor), en toegevoeg in het filter.
Hiero:

Dus zo moet het goed zijn? Zo moet er goed geluid uit komen?
Ik pas het niet toe in mijn filters.
Verwijderd
Ik hou het op het filter zonder dat Zobel... Dat moet goed werken lijkt me toch?
[ Voor 3% gewijzigd door zimbab op 10-06-2003 22:57 ]
Verwijderd
Maar het is niet echt per-sé nodig? Want ik zie het echte nut er niet van?
Zonder dat Zobel, werkt het filter toch ook goed?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 23:01 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ik denk dat het zo al goed genoeg is, het geluid zal zo meer dan mooi genoeg zijn denk ik.
Zo moet het wel genoeg zijn, lijkt me mooi zo toch Play?
Per se nodig is het niet, maar de weerstand in serie met je tweeter ook niet om het maar ff zo te zeggen. Zonder die weerstand doet je filter het ook wel. Maar ik probeer je ook niet over te halen dat toe te passen....ik wilde alleen even posten wat die man van dat artikel er over te zeggen had....voor de rest ben ik het met Play eens....het moet in perspectief blijven. Ik heb alleen wel het idee dat je de dingen gaat overhaasten.....wil je nog met de wedstrijd meedoen ofzo? Lijkt me niet een goede reden om het zo snel te doen. Je wilt namelijk morgen al spullen voor je filter gaan halen en je zit nog boordevol vragen waar je geen antwoord op weet. Ik zou zeggen als je een goede kans van slagen wilt met een goede speaker neem dan ff wat meer de tijd en ga wat zoeken op het net. Dan kom je bijvoorbeeld artikelen tegen die ik net postte en daar leer je toch wat van.Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 22:58:
Maar het is niet echt per-sé nodig? Want ik zie het echte nut er niet van?
Zonder dat Zobel, werkt het filter toch ook goed?
Verwijderd
Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Maar ik ben van dit forum al een stuk wijzer geworden, ik snap de opbouw van het filter nou zeker wel.
En ik heb die links van jou doorgelezen en op het net gekeken naar bouwpaketten die zo verkrijgbaar zijn.
Daaruit blijkt al dat mijn filter zo'n beetje is wat de meeste fabrikanten op dit moment toepassen. Ik heb alles berekend en alle verbindingen in het filter eerst goed bekeken voor ik het toepaste.
Ik denk hdat het filter er zo goed uitziet, en goed zal werken. (ik ben ook al een week elke avond aan het lezen en uitzoeken, dus ik doe er wel heus wat voor/aan).
Als jij dingen ziet die niet kunnen dan moet je het zeggen natuurlijk, maar ik heb alle regels en voorwaarden naar mijn idee goed gevolgd om op dit ontwerp te komen.
Het filter is in principe zo aangegeven door het excel-sheet wat mee aangeboden was, alleen de signaal-verzwakking heb ik zelf toegepast.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 23:29 ]
Verwijderd
dit is een belangrijke factor, de waardes v/d filter worden gerekend op een vaste last, als je je filter bvb berekent op 4ohm en door de 'impedance rise' stijgt deze naar het x-ver punt toe naar 6ohm dan verschuift het x-over punt toch een heel stuk .. (denk in de buurt van 1000-1500Hz)zimbab schreef op 10 June 2003 @ 22:56:
@ Teacher: Kijk dan even wat er in het stuk staat....daar staat namelijk dat het (voor passieve filters) er voor zorgt dat je filter niet telkens andere impedanties voor zijn kiezen krijgt.....
btw het vb gaat over de laagdoorlaat op een woofer
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2003 23:40 ]
Verwijderd
Ik krijg morgen/overmorgen hout binnen, dan ga ik eerst rustig de boxen bouwen.
Dan ga ik daarna wel rustig er voor zitten om het filter goed te krijgen naar mijn wensen. En ervoor zorgen dat de prijs binnen perken blijft.
Tnx voor de vele info tot nu toe.
Precies....dat bedoel ik maar te zeggen (schrijven).Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 23:30:
[...]
dit is een belangrijke factor, de waardes v/d filter worden gerekend op een vaste last, als je je filter bvb berekent op 4ohm en door de 'impedance rise' stijgt deze naar het x-ver punt toe naar 6ohm dan verschuift het x-over punt toch een heel stuk .. (denk in de buurt van 1000-1500Hz)
btw het vb gaat over de laagdoorlaat op een woofer
In principe lijkt het me gewoon goed te gaan met jou, alles moet natuurlijk in balans blijven. Veel wat hier besproken wordt is theorie en prijstechnisch niet even interessant.....maar het is wel interessant om er over te hebben. Je moet alleen zelf het idee hebben dat je er 'klaar voor bent'.....dat het project een goede kans van slagen heeft. Toen ik eerst deze wedstrijd zag wilde ik ook graag meedoen, maar aangezien mijn toekomstige project mijn huidige fabrieks-speakers zal moeten gaan vervangen (hoop ik tenminste) en er aardig wat geld mee gemoeid zal gaan heb ik er van af gezien om mee te doen (vanwege de tijd) en probeer ik zoveel mogelijk info op te nemen. En met dit soort topics leer je natuurlijk veel bij. Ik wil er zeker van zijn dat het goed gaat komen.Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 23:23:
Hmm ja,
Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Maar ik ben van dit forum al een stuk wijzer geworden, ik snap de opbouw van het filter nou zeker wel.
En ik heb die links van jou doorgelezen en op het net gekeken naar bouwpaketten die zo verkrijgbaar zijn.
Daaruit blijkt al dat mijn filter zo'n beetje is wat de meeste fabrikanten op dit moment toepassen. Ik heb alles berekend en alle verbindingen in het filter eerst goed bekeken voor ik het toepaste.
Ik denk hdat het filter er zo goed uitziet, en goed zal werken. (ik ben ook al een week elke avond aan het lezen en uitzoeken, dus ik doe er wel heus wat voor/aan).
Als jij dingen ziet die niet kunnen dan moet je het zeggen natuurlijk, maar ik heb alle regels en voorwaarden naar mijn idee goed gevolgd om op dit ontwerp te komen.
Het filter is in principe zo aangegeven door het excel-sheet wat mee aangeboden was, alleen de signaal-verzwakking heb ik zelf toegepast.
OK dan! Veel succes en 'keep us posted!'Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 23:56:
Maar je (zimbab) hebt wel gelijk ja.
Ik krijg morgen/overmorgen hout binnen, dan ga ik eerst rustig de boxen bouwen.
Dan ga ik daarna wel rustig er voor zitten om het filter goed te krijgen naar mijn wensen. En ervoor zorgen dat de prijs binnen perken blijft.
Tnx voor de vele info tot nu toe.
[ Voor 11% gewijzigd door zimbab op 10-06-2003 23:59 ]
En waar ga je de BR poort plaatsen? Of komt ie aan de voorzijde?Verwijderd schreef op 10 June 2003 @ 16:48:
Hello @ all,
Aanschouw
[afbeelding]
Kun je dat ook met marmer? Ik heb nog een leuk ideetje voor een volgende luidspreker.
Mooi werk trouwens
Verwijderd
Als je een goede wiediea zaag hebt en een beetje skills
Verwijderd
Nu ik de box zogezegd "sealed" bouw, is het dan de bedoeling om hem geheel te vullen met een vul iets zoals wol?
En hoe krijg ik hem echt goed gesloten, ik lees overal op het internet mooi dat mensen een box gebouwd hebben, met mooie plaatjes. Maar niemand zegt hoe precies, gewoon goeie houtlijm met vastschroeven, of is iets meer nodig, bijvoorbeeld de naden dicht-kitten of een stuk tochtstrip ofzo tussen de naden en dan strak vastschroeven?
Hoe is het het beste? Ik denk persoonlijk gewoon met een goeie laag houtlijm, maar ben niet zeker.
Verwijderd
Met vullen kun je experimenteren. Zorg dan wel dat je iets als inslagmoeren gebruikt voor je woofer omdat schroeven en MDF maar 1 keer gaat (daarna is het gat te groot).
Evt. kun je ook simuleren.
Wat ik gemerkt heb is dat vulling bij een gesloten box weinig uitmaakt. In mijn geval bleef het bereik bijna hetzelfde en was er ook weinig verschil in de frequentie-curve.
Ik zag trouwens in de Gammakrant een bovenfrees staan van Ferm geloof ik.. voor €37,50. Ik geloof dat ik die maar voor vaderdag *kuch* moet halen
[ Voor 27% gewijzigd door Blamm op 11-06-2003 20:24 ]
Verwijderd
Je kunt ook met dreuvels werken. Hier zijn handige setjes voor te koop, waarmee je altijd de gaten op de juiste plekken boort.
dat zeg je nu wel.. maar een millimeter verschil en je krijgt een kier.. en dat wil nog wel eens gebeuren als je het zagen aan een weekendhulp in de bouwmarkt overlaatVerwijderd schreef op 11 June 2003 @ 20:24:
Het hout goed op maat lijkt me haast vanzelfsprekend
Je kunt ook met dreuvels werken. Hier zijn handige setjes voor te koop, waarmee je altijd de gaten op de juiste plekken boort.
Verwijderd
Bovenfrees heb ik (mijn vader), drevels + set heb ik (vader).
Waar pappie allemaal niet goed voor is.
En verder nog: Play zei een stuk terug dat als ik een 100 liter kast bouw en die helemaal opvul, dat de Driver dan 120 liter "ziet".
Klopt dit? Want ik heb wel betere waardes qua laagere frequenties bij 120 liter.
En by the way, Dat zagen zit wel goed, is een bekende van mij die al jaren bij de bouwmarkt werkt, dat vertrouw ik hem wel toe (en het scheelt kosten.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 20:29 ]
Verwijderd
Het is een ruime gok, maar je kan met het volledig opvullen van je kast ongeveer een 20% winst behalen. Dit komt omdat de lucht minder snel door de kast kan bewegen.
Uiteindelijk is het een kweste van proberen.
MDF is idd niet zo heel sterk, maar meer als 1 keer los en vast draaien kan echt nog wel. Als je het hebt zou je wat multiplex achter de schroeven kunnen doen. Dat is daar beter geschikt voor.
Verwijderd
In Speaker box lite (gratis) kun je het percentage vulling opgeven. Voor mij maakte het toen (bijna) niks uit maar dat was een gesloten box van 22,5L, niet 1 van 100L.
Dit topic is gesloten.
![]()