Razorfist schreef op 11 June 2003 @ 21:16:
Ik wou voor mijn tangbands eigenlijk geen ingewikkeld filter gaan maken aangezien ze in hun eentje zullen gaan spelen, maar las dat het wel goed is om ze een high-pass filter mee te geven. Ze laten de lage tonen zowieso al (bijna) niet horen, maar het schijnt dat het best scheelt als je ze er helemaal uitfiltert omdat de driver dan minder uitslag heeft.
Probleem is dat wanneer ik alleen een condensator er voor zet (1e orde dus) dat dit er eentje moet worden van 220 of 330 uF. Deze zijn alleen verkrijgbaar als rauhe folie en dus mindere kwaliteit.. Wordt dit erg desastreus voor het geluid?
Ook meen ik ooit gelezen te hebben dat het veel scheelt als je er een MKT-condensator van lage waarde (1 uF ofzo) bijzet.
Iemand hier iets nuttigs over te melden?

Razorfist, misschien heb je hier iets aan:
Als je de juiste waarde voor de serie-condensator kiest, dan kan dit de volgende effecten hebben (dit alles onder de voorwaarde dat je de driver in een gesloten kast monteert, met een systeem Q van ca 1.1):
1) -3dB frequentie in het laag wordt zelfs iets naar beneden verschoven.
2) Frequentiekarakteristiek in het laag wordt vlakker
3) Steilere afval in het laag. Voor frequenties onder de -3dB frequentie wordt de konusuitslag geringer, waardoor de belastbaarheid groter wordt (het effect dat je wilde bereiken).
Ik meen me te herinneren dat jouw Tangband een Qts van 0.9 heeft. Bij inbouw in een gesloten kast van enkele liters zal de systeem Q naar mijn inschatting in de buurt van de 1.1 kunnen uitkomen, waardoor je deze methode kunt toepassen.
De methode staat beschreven in een artikel in de Hobby Hifi nr 6/2000. Het ingescande artikel kun je hier downloaden (ca. 2.5MB):
Tiefton_Hochpass.pdf.
In het artikel staat uitgelegd hoe je het vereiste volume van de behuizing plus de waarde van de serie-condensator kunt berekenen.
Quote uit het artikel:
"Das Konzept dieser Tiefton-Konstruktionsmethode ist in drei Satzen erläutert: Man baue einen Tieftöner in ein eigentlich zu kleines geschlossenes Gehäuse mit einer Einbaugüte Qtb von etwa 1,1 ein, was zu einem unbefriedigenden Frequenzgang mit deutlicher Bassüberhöhung führt. Sodann schalte man einen geeigneten Kondensator in Reihe, der diese Bassüberhöhung egalisiert und gleichzeitig unterhalb der Grenzfrequenz etwas "schiebt". Es entsteht eine Abstimmung mit glattem Frequenzgang ohne Überhöhung bei nach unten verschobener Grenzfrequenz und einer mit 18 dB pro Oktave abfallenden Frequenzgangkurve, also eine Hochpass-Funktion dritter Ordnung, genau zwischen Bassreflex (24 dB pro Oktave) und geschlossener Abstimmung (12 dB pro Oktave)."
PS1: Zie ook
dit topic op forum.hifi.nl
PS2: Om te voorkomen dat de bipolaire elco de kwaliteit van de hoogweergave van jouw breedbander vermindert, kun je inderdaad een folie condensator (MKT of MKP) parallel aan de elco zetten. Ik zou de waarde van de MKT/MKP niet te klein kiezen tov de waarde van de elco, dus eerder iets in de orde grootte 4.7uF of 10uF dan 1uF.
[
Voor 5% gewijzigd door
CornelisJ op 12-06-2003 22:27
]