Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY-Wedstrijd] discussietopic

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.543 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Waar kan ik die speakerbox lite vinden?

Ik kan hem nergens vinden als ik ga Googlen....

En dat bouwen komt wel goed, ik heb mijn audio-video meubel ook al zelf gebouwd(MDF), en mijn kast (MDF) en mijn bureau en mijn bed......... komt wel goed.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 20:12:
Okay, nu heb ik toch nog een vraag, en het is zo stil :)

Nu ik de box zogezegd "sealed" bouw, is het dan de bedoeling om hem geheel te vullen met een vul iets zoals wol?

En hoe krijg ik hem echt goed gesloten, ik lees overal op het internet mooi dat mensen een box gebouwd hebben, met mooie plaatjes. Maar niemand zegt hoe precies, gewoon goeie houtlijm met vastschroeven, of is iets meer nodig, bijvoorbeeld de naden dicht-kitten of een stuk tochtstrip ofzo tussen de naden en dan strak vastschroeven?

Hoe is het het beste? Ik denk persoonlijk gewoon met een goeie laag houtlijm, maar ben niet zeker.
Al mijn luidsprekers hebben geen enkele schroef behalve om de luidsprekers en de terminals vast te zetten en zijn alleen met houtlijm in elkaar gezet. Je moet wel zorgen voor nauwkeurig zaagwerk anders gaat het niet. Er is zelfs geen kit aan te pas gekomen, dat is gewoon niet nodig. Zorg wel voor voldoende lijmklemmen, dat maakt de kans van slagen een stuk hoger.

Als je zorgt voor iets oversteek op planken die de buitenmaten bepalen kun je die daarna perfect afrezen met zo'n freesje waar een stalen wieltje opzit en waarbij de diameter van de frees gelijk is aan de diameter van het wieltje.

Verwijderd

Speakerbox lite is LspCAD lite ;)
Ik had 'm hier vandaan: http://members.chello.se/jpo/softwares.html

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Ik wou voor mijn tangbands eigenlijk geen ingewikkeld filter gaan maken aangezien ze in hun eentje zullen gaan spelen, maar las dat het wel goed is om ze een high-pass filter mee te geven. Ze laten de lage tonen zowieso al (bijna) niet horen, maar het schijnt dat het best scheelt als je ze er helemaal uitfiltert omdat de driver dan minder uitslag heeft.

Probleem is dat wanneer ik alleen een condensator er voor zet (1e orde dus) dat dit er eentje moet worden van 220 of 330 uF. Deze zijn alleen verkrijgbaar als rauhe folie en dus mindere kwaliteit.. Wordt dit erg desastreus voor het geluid?
Ook meen ik ooit gelezen te hebben dat het veel scheelt als je er een MKT-condensator van lage waarde (1 uF ofzo) bijzet.

Iemand hier iets nuttigs over te melden? :P

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Razorfist schreef op 11 June 2003 @ 21:16:
Ik wou voor mijn tangbands eigenlijk geen ingewikkeld filter gaan maken aangezien ze in hun eentje zullen gaan spelen, maar las dat het wel goed is om ze een high-pass filter mee te geven. Ze laten de lage tonen zowieso al (bijna) niet horen, maar het schijnt dat het best scheelt als je ze er helemaal uitfiltert omdat de driver dan minder uitslag heeft.

Probleem is dat wanneer ik alleen een condensator er voor zet (1e orde dus) dat dit er eentje moet worden van 220 of 330 uF. Deze zijn alleen verkrijgbaar als rauhe folie en dus mindere kwaliteit.. Wordt dit erg desastreus voor het geluid?
Ook meen ik ooit gelezen te hebben dat het veel scheelt als je er een MKT-condensator van lage waarde (1 uF ofzo) bijzet.

Misschien is dit heel erg stom (zoveel weet ik ook weer niet) maar je kan toch gewoon een spoel nemen als je de lage tonen eruit wilt laten? En voor de hoge tonen uitfilteren heb je niet zo'n grote condensator nodig toch?

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

zimbab schreef op 11 June 2003 @ 21:34:
[...]

Misschien is dit heel erg stom (zoveel weet ik ook weer niet) maar je kan toch gewoon een spoel nemen als je de lage tonen eruit wilt laten? En voor de hoge tonen uitfilteren heb je niet zo'n grote condensator nodig toch?
ik wil dus de lage tonen eruit filteren, niet de hoge. En voor zover ik weet heb ik daar een condensator voor nodig..

nog ff nagekeken, jup.. voor een woofer gebruik je een spoel en voor een tweeter een condensator.
Hij moet zo groot zijn vanwege de lage filterfrequentie.. een tweeter filter je normaal op een paar duizend Hz, maar nu wil ik op ergens tussen de 60 en 100 Hz filteren ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Blamm op 11-06-2003 21:37 ]

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

O ja....dat was inderdaad erg stom....ik zat precies andersom te denken. Ik zat te denken lage tonen --> woofer --> spoel. Maar dat is natuurlijk om de hoge tonen eruit te filteren.

[ Voor 44% gewijzigd door zimbab op 11-06-2003 21:40 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik ben idd bang dat je "vast zit" aan een "rauh" condensator.

Of je plakt meerdere mkt's/mkp's bij elkaar; 100uF is wel te vinden. Alhoewel dat wel een erg dure grap gaat worden.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

vrddme, heele reply weg. Das best demotiverend :(

Kwam erop neer dat je het gewoon moet testen, het is zeker niet goed voor het hoog, maar de mindere excursie weer wel. Testen dus.

Zo'n ding kost iets van 2.80 bij S&C, maar dat wist je denk ik al ;)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 21:51:
vrddme, heele reply weg. Das best demotiverend :(

Kwam erop neer dat je het gewoon moet testen, het is zeker niet goed voor het hoog, maar de mindere excursie weer wel. Testen dus.

Zo'n ding kost iets van 2.80 bij S&C, maar dat wist je denk ik al ;)
Ja inderdaad dat had ik gezien ;)

En van het verhaal van Bipolair + MKT? Is daar iets van waar?

@teacher: 50 euro per speaker aan alleen een 1e-orde highpassfilter is me iets teveel van het goede ;) dat is 2x zoveel als de driver zelf kost :)

Verwijderd

Bij dat met wol vullen of niet:

Ik heb het verschil bekeken bij SplCad, en dat is 0.8 Hz bij -3 dB....

En als je bij WinISD het invult dan is het verschil tussen 100 liter en 120 liter een 0.5 Hz bij -3 dB....
Dus het scheelt erg weinig als ik het zo bekijk.

Is vullen dan nog de moeite?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 22:18 ]

Verwijderd

Uhm, paar reacties,
Toen ik eerst deze wedstrijd zag wilde ik ook graag meedoen, maar aangezien mijn toekomstige project mijn huidige fabrieks-speakers zal moeten gaan vervangen (hoop ik tenminste) en er aardig wat geld mee gemoeid zal gaan heb ik er van af gezien om mee te
doen (vanwege de tijd) en probeer ik zoveel mogelijk info op te nemen. En met dit soort topics leer je natuurlijk veel bij. Ik wil er zeker van zijn dat het goed gaat komen.
Dat is een goed streven, als ik jouw was zou ik eerst computer speakers of iets dergelijks maken. DIY speaker bouwen heeft alles te maken met kennis, echter heb je die heel veel nodig als je erg highend gaat.
Je wil niet weten wat er allemaal wel niet komt kijken om een goede luidspreker te maken.
Daarom zou ik als ik jou was eerst met een simpelere 2 weg luidspreker beginnen (bv. als rears).
Dit is om de simpele rede dat je niet alles kan leren door het te lezen. Je hebt simpelweg ook gewoon praktijk ervaring nodig.

[quote}En verder nog: Play zei een stuk terug dat als ik een 100 liter kast bouw en die helemaal opvul, dat de Driver dan 120 liter "ziet".
Klopt dit? Want ik heb wel betere waardes qua laagere frequenties bij 120 liter.[/quote]

Reken op + 15/20 procent.
Voor mij maakte het toen (bijna) niks uit maar dat was een gesloten box van 22,5L, niet 1 van 100L.
Uhm, en of het iets uitmaakt. Dempingsmateriaal is in eerste instantie bedoeld om staande golven te dempen. En die wil je zeker NIET hebben ;).
O ja....dat was inderdaad erg stom....ik zat precies andersom te denken. Ik zat te denken lage tonen --> woofer --> spoel. Maar dat is natuurlijk om de hoge tonen eruit te filteren.
Wat je zegt klopt. Echter kun je componeneten ook paralel schakelen :). Als je een spoel paralel schakeld sluit hij de lage tonen kort.

@Razorfist: Gebruik 2e orde filter. als je dit doet zal de waarde van je componenten stijgen en daarmee de prijs dalen. Gebruik de best haalbare komponenten. Het verschil tussen die condensator die jij noemt en een MKP+ is denk ik best wel erg hoorbaar ;).

Verwijderd

Okay, aan de hande van de reacties van Exision begrijp ik dus dat vullen is om staande golven op te heffen.
En ik heb genoeg gelezen om te weten dat die dingen vervelend zijn. :)

Moet je hem gewoon helemaal opvullen dan? (in mijn geval de hele 100 liter?)

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

je kan 2 dingen doen (of beide)

1. noppenschuim langs de binnenkant plakken.
2. vullen met sonofil oid. Dan vul je de kist voor 2/3e losjes en je gaat luisteren.
Iets erbij/iets eraf. "tweaken" dus :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 11 June 2003 @ 22:18:

@Razorfist: Gebruik 2e orde filter. als je dit doet zal de waarde van je componenten stijgen en daarmee de prijs dalen. Gebruik de best haalbare komponenten. Het verschil tussen die condensator die jij noemt en een MKP+ is denk ik best wel erg hoorbaar ;).
MKP+ lag niet helemaal binnen de planning hoor ;)
Een 2e orde filter wordt nog veel duurder als 1e orde.. de waardes van de condensatoren dalen wel, maar ik kom dan in de gladde bipolaire condensatoren terecht, die weer duurder zijn (maar wel beter)
Echter de 20 mH aan spoelen gaat ook weer €15 kosten :/

Ik denk dat ik het maar gewoon met een simpel bipolaire 'rauhe' condensator ga proberen.. voor die paar euro is het het testen waard ;) En kijken of een kleine MKT of MKP erbij scheelt kost me ook een eurootje :)

Verwijderd

Maar hoe hoor je dan of je genoeg hebt, of juist teveel als je hem voor 2/3 vult...?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2003 23:00 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 11 juni 2003 @ 23:00:
Maar hoe hoor je dan of je genoeg hebt, of juist teveel als je hem voor 2/3 vult...?
gewoon proberen.. als je er iets bijstopt en hij wordt slechter haal je er iets vanaf.. wordt hij beter dan stop je er nog iets bij, net zolang tot hij weer slechter wordt ;)

trial and error gewoon :)

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

@flex; "genoeg" of "teveel" bestaat even niet; het gaat erom wat jij mooi vindt klinken.

Stop je helemaal niks geen demping erin, dan krijg je een holle en "boomerige" bas.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Razorfist schreef op 11 June 2003 @ 20:19:
Ik zag trouwens in de Gammakrant een bovenfrees staan van Ferm geloof ik.. voor €37,50. Ik geloof dat ik die maar voor vaderdag *kuch* moet halen ;)
Als je bij de gamma bent en je loopt even door naar het achterpad bij de gereedschapjes vind je daar ook een ($ no_name merk) frees. 29euro! Doet het ook prima. Verder zijn de wisvo setjes weer in de aanbieding; een doosje met een frezensetje voor 14,95 oid. (als je bedenkt dat een losse frees minimaal 8 euro is is dat een goede deal).

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

teacher schreef op 11 June 2003 @ 23:36:
[...]

Als je bij de gamma bent en je loopt even door naar het achterpad bij de gereedschapjes vind je daar ook een ($ no_name merk) frees. 29euro! Doet het ook prima. Verder zijn de wisvo setjes weer in de aanbieding; een doosje met een frezensetje voor 14,95 oid. (als je bedenkt dat een losse frees minimaal 8 euro is is dat een goede deal).
tja het maakt alles toch weer net wat mooier hè ;)
en het schijnt bij luidsprekers zelfs nog voor het geluid uit te maken als de driver verzonken is (alsof dat bij mijn creaties te horen zou zijn :P)

Verwijderd

Okay, ik heb de oplossing gevonden....

Ik heb de filters van mijn ouwe boxen nog, die horen bij mijn woofer en middentoners.
Ik ga gewoon de box bouwen, en dan gebruik ik het ouwe filter zolang om alles aan te sturen.... Dan hoef ik alleen de weerstanden en dergelijke voor de tweeter erbij te halen.

Dan heb ik in ieder geval een box die helemaal werkt, en dan kan ik alle tijd nemen om een rustig een perfect goed filter te ontwerpen/maken.... :)

Weer een zorg minder.

Verwijderd

Een goed begin is het halve werk :).

Verwijderd

Okay, the work has begon.....

Ik weet niet waar ik mijn plaatjes mag/kan showen, sinds ik niet officieel in de wedstrijd meedoe.
Maar ik wou jullie graag laten meevoelen met het eerste moment van hoe mijn onderste bass-gedeelte een beetje eruit gaat zien. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Speaker-theDesign-1.JPG

Je kan een beetje het rondje op het hout zien, daar komt dus de woofer.
En om de grootte weer te geven, er staat op de hoek op de grond een 30 cm. lang liniaal.

Het is nog een beetje wankel, want dit is alleen bij elkaar gehouden door de lijmklemmen. Vastmaken dat komt later wel... :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 22:03 . Reden: typo ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

@ flex:
Ik denk dat niemand erover zal vallen dat je niet in Haarlem zal zijn op de 20e...
En WIP pics zijn alleen maar leuk toch?

Ik ben vandaag alleen maar weer stukjes rest-mdf te lijf gegaan met de bovenfrees; ik wordt er steeds handiger minder onhandig in moet ik zeggen.
Wel heb ik net een nieuwe cirkelmal gemaakt (met dank aan indoubt) want versie 1 had toch wat "flaws".

Ik verwacht tijdens of na het weekend de spullen op te kunnen halen bij remo, en daarna is het bouwen/lijmen/schoeven geblazen.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Razorfist schreef op 11 June 2003 @ 21:16:

Razorfist, misschien heb je hier iets aan:
Als je de juiste waarde voor de serie-condensator kiest, dan kan dit de volgende effecten hebben (dit alles onder de voorwaarde dat je de driver in een gesloten kast monteert, met een systeem Q van ca 1.1):
1) -3dB frequentie in het laag wordt zelfs iets naar beneden verschoven.
2) Frequentiekarakteristiek in het laag wordt vlakker
3) Steilere afval in het laag. Voor frequenties onder de -3dB frequentie wordt de konusuitslag geringer, waardoor de belastbaarheid groter wordt (het effect dat je wilde bereiken).

Ik meen me te herinneren dat jouw Tangband een Qts van 0.9 heeft. Bij inbouw in een gesloten kast van enkele liters zal de systeem Q naar mijn inschatting in de buurt van de 1.1 kunnen uitkomen, waardoor je deze methode kunt toepassen.

De methode staat beschreven in een artikel in de Hobby Hifi nr 6/2000. Het ingescande artikel kun je hier downloaden (ca. 2.5MB): Tiefton_Hochpass.pdf.
In het artikel staat uitgelegd hoe je het vereiste volume van de behuizing plus de waarde van de serie-condensator kunt berekenen.

Quote uit het artikel:
"Das Konzept dieser Tiefton-Konstruktionsmethode ist in drei Satzen erläutert: Man baue einen Tieftöner in ein eigentlich zu kleines geschlossenes Gehäuse mit einer Einbaugüte Qtb von etwa 1,1 ein, was zu einem unbefriedigenden Frequenzgang mit deutlicher Bassüberhöhung führt. Sodann schalte man einen geeigneten Kondensator in Reihe, der diese Bassüberhöhung egalisiert und gleichzeitig unterhalb der Grenzfrequenz etwas "schiebt". Es entsteht eine Abstimmung mit glattem Frequenzgang ohne Überhöhung bei nach unten verschobener Grenzfrequenz und einer mit 18 dB pro Oktave abfallenden Frequenzgangkurve, also eine Hochpass-Funktion dritter Ordnung, genau zwischen Bassreflex (24 dB pro Oktave) und geschlossener Abstimmung (12 dB pro Oktave)."

PS1: Zie ook dit topic op forum.hifi.nl
PS2: Om te voorkomen dat de bipolaire elco de kwaliteit van de hoogweergave van jouw breedbander vermindert, kun je inderdaad een folie condensator (MKT of MKP) parallel aan de elco zetten. Ik zou de waarde van de MKT/MKP niet te klein kiezen tov de waarde van de elco, dus eerder iets in de orde grootte 4.7uF of 10uF dan 1uF.

[ Voor 5% gewijzigd door CornelisJ op 12-06-2003 22:27 ]

Verwijderd

Ik heb nog niemand over de Q van flex z'n kast gehoord. Vaak vergeten bij het ontwerpen van gesloten behuizingen krijg ik de indruk. De Q van een kast is alleszeggend over de klank van de bas. Je streeft in principe naar een lage Q bij muzikale toepassingen, een hoge Q zal namelijk sneller boomerig klinken.

Alles boven de 0.707 kan je beschouwen als een gemiddeld hoge Q, maar dit kan natuurlijk ook nog flink doorlopen naar boven. Als je een gesloten behuizing voor deze woofer ontwerpt dan zal bij het vergroten van de inhoud de Q dalen, het bereik in het laag neemt maar weinig toe. Daar is die grotere inhoud ook niet voor nodig.

Ik kan bijna met zekerheid zeggen dat je box beter klinkt volledig gevuld dan niet. Ook al zal het verschil niet zo groot zijn. Als je helemaal geen inhoudsdemping wil gebruiken moet je minimaal de binnekant bekleden met een dempend materiaal. Dat is tegen kastreflecties (dat je de klanken ook nog eens dóór de woofer hoort). Geschikt materiaal is bijvoorbeeld noppenschuim.

Verwijderd

Tnx voor de aand8 Play. :)

Maar daar had ik nou zelf al wel aan gedacht, en mijn plan was dan ook om het helemaal te gaan vullen met wol of iets dergelijks.

Mijn Q is 0.8 nu volgens WinISD, vrij acceptabel d8 ik, zonder naar idioot grote afmetingen te gaan. (voor een slaapkamertje. :) )
Ik heb trouwens ergens gelezen dat de Q tussen de 0.5 en 2 moet liggen, dan ben je "verzekerd" van een goed geluid uit je Sealed-box

By the way: Is het nodig om de wanden te bekleden als je de kast al vult? Of is alleen vullen voldoende?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2003 22:55 . Reden: typo (alweer) ]

Verwijderd

Nog ff iets, is de Visaton DTW 72 / 8 Ohm een goeie keus denken jullie?
Ik weet niet of er merken zijn waarbij je op dingen moet letten ofzo, maar anders wou ik deze als tweeters aanschaffen.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

CornelisJ schreef op 12 June 2003 @ 22:21:
[...]
Ik meen me te herinneren dat jouw Tangband een Qts van 0.9 heeft. Bij inbouw in een gesloten kast van enkele liters zal de systeem Q naar mijn inschatting in de buurt van de 1.1 kunnen uitkomen, waardoor je deze methode kunt toepassen.
Volgens de specs is de Qts 0,59. Ik heb ze ff online gezet: specs
Met WinISD kom ik voor een Q van 1.1 op een kist van maarliefst 0,585 liter uit! :P niet zo haalbaar dus ;)
Met de formule in het document verderop kom ik op 1,58 liter uit.. al iets realistischer waarschijnlijk maar nog steeds erg klein..
De methode staat beschreven in een artikel in de Hobby Hifi nr 6/2000. Het ingescande artikel kun je hier downloaden (ca. 2.5MB): Tiefton_Hochpass.pdf.
In het artikel staat uitgelegd hoe je het vereiste volume van de behuizing plus de waarde van de serie-condensator kunt berekenen.
Ik kom op 256,8 uF uit hiervoor
PS2: Om te voorkomen dat de bipolaire elco de kwaliteit van de hoogweergave van jouw breedbander vermindert, kun je inderdaad een folie condensator (MKT of MKP) parallel aan de elco zetten. Ik zou de waarde van de MKT/MKP niet te klein kiezen tov de waarde van de elco, dus eerder iets in de orde grootte 4.7uF of 10uF dan 1uF.
Ik moet hem parallel zetten? Tel ik dan de waarde erbij op of was het zo dat 1/nieuw = 1/ouda + 1/oudb? Mijn natuurkunde laat me even in de steek hier ;) In dat laatste geval haal ik de waarde namelijk DRASTISCH omlaag..

In ieder geval een erg leuk en leerzaam document! Ik ga er nog een beetje op doorlezen om te kijken of het iets voor mij is.. bedankt!

Verwijderd

Als je condensators paralel zet krijg je de opgetelde waarde.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2003 15:19 ]

• Indoubt

Indoubt

Verwijderd schreef op 12 June 2003 @ 23:02:
Nog ff iets, is de Visaton DTW 72 / 8 Ohm een goeie keus denken jullie?
Ik weet niet of er merken zijn waarbij je op dingen moet letten ofzo, maar anders wou ik deze als tweeters aanschaffen.
Is dat de 14 mm polycarbo uitvoering? (weet het niet meer zo precies uit m'n hoofd) Ik weet niet wat je er voor moet betalen maar als het enigzins budgetair can zou ik, gezien de moeite die je in het project stopt, omzien naar net een tandje beter.

De SC 10 N van visaton is een geweven dome voor euro 17,20 en waarschijnlijk niet veel duurder dus.

• CornelisJ
  • Niet online
Razorfist schreef op 12 June 2003 @ 23:51:
[...]
Volgens de specs is de Qts 0,59. Ik heb ze ff online gezet: specs
Met WinISD kom ik voor een Q van 1.1 op een kist van maarliefst 0,585 liter uit! :P niet zo haalbaar dus ;)
Met de formule in het document verderop kom ik op 1,58 liter uit.. al iets realistischer waarschijnlijk maar nog steeds erg klein..
Dat chassis met een Q van 0.9 moet een andere geweest zijn.
Nu de Qts van de unit 0.59 blijkt te zijn, wordt het wat minder interessant om de beschreven methode toe te passen, omdat je voor het realiseren van een systeem Q van 1.1 op een onpraktisch klein kastvolume uitkomt, en bovendien de systeem resonantie wel erg ver omhoog schuift.

De beschreven "Passiver Hochpass" techniek lijkt me met name interessant voor units die van zichzelf een erg hoge Q hebben, of wanneer je zonder deze techniek op een erg grote kast zou uitkomen.

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

CornelisJ schreef op 13 June 2003 @ 19:15:
[...]
Nu de Qts van de unit 0.59 blijkt te zijn, wordt het wat minder interessant om de beschreven methode toe te passen, omdat je voor het realiseren van een systeem Q van 1.1 op een onpraktisch klein kastvolume uitkomt, en bovendien de systeem resonantie wel erg ver omhoog schuift.

De beschreven "Passiver Hochpass" techniek lijkt me met name interessant voor units die van zichzelf een erg hoge Q hebben, of wanneer je zonder deze techniek op een erg grote kast zou uitkomen.
Ja inderdaad.. het klonk leuk, maar ik denk meer voor bijvoorbeeld midlaag-drivers van rond de 6" ofzo.

Ik Ben ondertussen aan het doorlezen over allerlei andere leuke technieken, zoals 1.5 systemen waarbij 1 unit fullrange speelt en de ander alleen het laag versterkt. Erg grappig allemaal.

Verwijderd

Indoubt schreef op 13 June 2003 @ 18:34:
[...]

Is dat de 14 mm polycarbo uitvoering? (weet het niet meer zo precies uit m'n hoofd) Ik weet niet wat je er voor moet betalen maar als het enigzins budgetair can zou ik, gezien de moeite die je in het project stopt, omzien naar net een tandje beter.

De SC 10 N van visaton is een geweven dome voor euro 17,20 en waarschijnlijk niet veel duurder dus.
:D

En het toeval wil dat ik vanmiddag naar de Radio Piet ben geweest, en hij zei exact hetzelfe....

Dus raad eens welke ik gekocht heb? Juist: De SC 10 N , 8Ohm, van Visaton. haha
Wat een toeval, ze zijn wel mooi trouwens.

• Indoubt

Indoubt

Kennis is macht :)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

CornelisJ schreef op 13 June 2003 @ 19:15:
[...]

Ik denk dat ik wel interesse heb in deze oplossing. Ik doe mijn profielwerkstuk over het bouwen van een speakerenclosure (altijd makkelijk iets te doen waar je al iets van af weet) en dit soort foefjes doen het altijd goed in je verslag :P

edit: heeft dit ook nut voor een 18" driver in een closed 350l enclosure (Qtc 1,39) met een f3 van 28hz (is ook de fs van de driver trouwens). Qts 0,98 geloof ik. Of mag ik dan voor 10000uF aan condensators aan gaan schaffen? :P (heb nu een 3db piek die topt tussen de 40-55hz)

[ Voor 15% gewijzigd door MM op 13-06-2003 22:52 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• CornelisJ
  • Niet online
m.m schreef op 13 June 2003 @ 22:47:
[...]
Ik denk dat ik wel interesse heb in deze oplossing. Ik doe mijn profielwerkstuk over het bouwen van een speakerenclosure (altijd makkelijk iets te doen waar je al iets van af weet) en dit soort foefjes doen het altijd goed in je verslag :P

edit: heeft dit ook nut voor een 18" driver in een closed 350l enclosure (Qtc 1,39) met een f3 van 28hz (is ook de fs van de driver trouwens). Qts 0,98 geloof ik. Of mag ik dan voor 10000uF aan condensators aan gaan schaffen? :P (heb nu een 3db piek die topt tussen de 40-55hz)
Het artikel uit de Hobby Hifi presenteert een recept, dat ervan uitgaat dat je het kastvolume zodanig kiest dat je op een Qtc van 1.1 uitkomt. Alleen in dat geval geldt de formule voor het berekenen van de serie C. Er wordt niet uitgelegd hoe je de C kunt berekenen voor andere waarden van Qtc.

Ik heb zojuist even gespeeld met het simulatie programma LspCAD (standaard versie). Als filter heb ik een enkele C in serie met de woofer geplaatst. Door het kastvolume te varieren kun je de Qtc varieren. Vervolgens kun je dmv trial en error de waarde van de serie C optimaliseren. Het lijkt erop dat LspCAD deze methode goed simuleert. Door simulatie kun je dus ook voor andere Qtc waarden dan 1.1 de optimale waarde van de serie-C vinden.

Toch verassend om te zien hoe je de laagweergave van een gesloten systeem kunt verbeteren door een condensator in serie met de woofer te plaatsen.

PS: Deze methode lijkt alleen zin te hebben voor een Qtc van groter dan ca. 0.8. Alleen in dat geval kun je de f-3dB verlagen en een vlakkere weergave bereiken door een condensator in serie met de woofer op te nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door CornelisJ op 13-06-2003 23:25 ]

Verwijderd

Allright,

ik heb nu eindelijk wat vooruitgang in mijn bouwonderneming.

Hier heb ik de doos al lekker inelkaar, ik moet alleen nog vullen met wol en afsluiten, beetje verf en presto! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Speaker-theDesign-3.JPG

En ik heb een interne versterking erin aangebracht, om te zorgen dat het sterk blijft en niet teveel meetrilt, overal goede constructielijm tussen om het sterk temaken, de schroeven zijn er alleen om het goed bijelkaar te houden.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Speaker-theDesign-4.JPG
(oeps, op zijn kant......Foutje)

So far so good

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2003 18:29 ]

Verwijderd

wow...

netjes!

hoe lang ben je daarme bezig geweest?!

Verwijderd

Een dag of twee, dus van smorgens tot savonds, k'heb al wat doe-het-zelf ervaring. (ik heb er al wel twee gebouwd, by the way)

Nu ben ik met de box bezig die er bovenop komt te staan met spikes, die is wat ingewikkelder, maar dat lukt ook wel.

En ik heb slecht nieuws voor de mensen die mijn werk met smacht in levende lijve wouden zien (yeah right. :D }:O )

Ik ben op de eigenlijke samenkomstdatum toch op vakantie, dus too bad....

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2003 22:35 ]

Verwijderd

LaGeWi ben jij Flex82, anders ben ik ff de draad kwijt.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
Verwijderd schreef op 15 juni 2003 @ 17:20:
Allright,

ik heb nu eindelijk wat vooruitgang in mijn bouwonderneming.

Hier heb ik de doos al lekker inelkaar, ik moet alleen nog vullen met wol en afsluiten, beetje verf en presto! :)

[afbeelding]

En ik heb een interne versterking erin aangebracht, om te zorgen dat het sterk blijft en niet teveel meetrilt, overal goede constructielijm tussen om het sterk temaken, de schroeven zijn er alleen om het goed bijelkaar te houden.

[afbeelding]
(oeps, op zijn kant......Foutje)

So far so good
heb je die gaten in de binnenkant allemaal met de decoupeerzaag gedaan?

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Clithopias schreef op 15 juni 2003 @ 23:07:
[...]

heb je die gaten in de binnenkant allemaal met de decoupeerzaag gedaan?
het lijkt me dat hij hiervoor een gatenzaag heeft gebruikt

Verwijderd

Ja, ik ben ook LaGeWi. Was een foutje, is de naam van mijn broer, die had ook op mijn computer gezeten, oeps.....

Maar ik ben begonnen met de gatenzaag, maar 22 mm was toch te veel, en onze 300 watt klopboormachine kon het niet echt aan, dus ben ik met de decoupeerzaag begonnen jah, dat gaat soms nog sneller dan met de boormachine.

Maar het duurt wel ff voordat je klaar bent ja. :)

Verwijderd

Wat is de diameter van die gaten?
Ik herinner me nog een opmerking van Lampje in de "Een nieuwe set voor Jag"-topic, dat die gaten kunnen gaan werken als een BR-pijp als de diameter te klein is.....

Verwijderd

hmm, de gaten zijn van een diameter van 96 mm, en de kleinere 69 mm.

ik heb gewoon gezorgd dat de tussenschotten overal, dus ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de zijkant, een breedte van 20 mm hebben.

Overal zit dus 2 cm tussen.

En trouwens, volgens mij geldt dat alleen bij Bass-reflex, en ik heb een closed-box.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 16:56 ]

Verwijderd

Het lijkt mij ook dat je daar veel minders snel last van hebt bij een geloten luidspreker.

• MM
  • Niet online

MM

Deze zijn inderdaad vrij klein maar omdat het er zo veel zijn zal het wel meevallen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Okay, ik heb hulp nodig van jullie expertice. :)

Ik wil graag midden-toners kopen.
Ze mogen niet duurder zijn dan ong. €20 en het liefst 8 ohm. (maar sinds ik er twee per box gebruik. kan het ook 4 0hm, dan zet ik ze in serie)

Ze moeten maximaal een inbouwdiameter van 100 mm. hebben, uiterlijk 120 mm. en de buitendiamter mag niet meer dan 140 mm. bedragen.
Het liefst rond de 100 watt vermogen. En een goed zuiver bereik van 1000-5000 Hz.

Weten jullie goede kandidaten? Ik heb al in mijn bezit een woofer van SpeaKA (Conrad) van 8 ohm, 28-1200 Hz, en tweeters van Visaton, de sc-10-n, 8 ohm, 1000-20000 Hz, maar die wil ik afregelen op zo'n 5000 Hz dan om een mooie verdeling te krijgen.

Please help, ik heb te weinig ervaring om te weten welke speakers wel goed zijn en welke niet.

Tnx alvast.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 20:57 ]

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29

JWO

waarom zou je 2 middentoners in 1 box willen ?

Verwijderd

2 Middentoners is idd onzin, zeker gezien de gevoeligheid van de woofer.

De Visaton W100S is een erg goede. Maar aangezien hij ongeveer net zo duur is als de W130s (€25) zou ik die laatste nemen, kun je later als je die box zat bent hem ook nog eens voor wat anders inzetten.

Maar als kwa inbouw de W100s beter uitkomt dan kan je gerust die gebruiken. Klinkt in ieder geval een stuk beter dan Speaka ;)

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:29

JWO

idd speakah combineren met visaton lijkt me geen goed idee..

• CornelisJ
  • Niet online
JWO schreef op 16 juni 2003 @ 21:02:
waarom zou je 2 middentoners in 1 box willen ?
Dat vraag ik me ook af.
Twee middentoners naast elkaar, zoals in jouw tekening eerder in deze discussie, is in principe ongunstig voor het horizontale afstraalgedrag. Als je "precies in het midden" tussen de luidsprekers zit maakt het niet uit, maar het afstraalgedrag naar de zijkanten is minder goed. Onder een bepaalde hoek kunnen de geluidsgolven uit de twee verschillende drivers elkaar voor bepaalde frequenties (golflengtes) uitdoven als gevolg van het verschil in weglengte. Voor de horizontale afstraling is het gunstiger de tweeter en middentoner gewoon boven elkaar te monteren. Je zult dan de vormgeving van het kastje voor midden en hoog wel iets moeten aanpassen.

Voor een goedkope middentoner kun je bijvoorbeeld denken aan de Visaton W100S 4 of 8 Ohm, zie afbeelding hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/fotos/klein/w100s.jpg

Voor het scheidingsfilter van je systeem kun je het filter van de Visaton Starlet of Alto III C als voorbeeld nemen. Beide gebruiken de W100S als middentoner.

PS: Ik zie dat er meer mensen zo over denken.

[ Voor 10% gewijzigd door CornelisJ op 16-06-2003 21:41 ]

Verwijderd

Mooier uiterlijk.

Heb ervaring met boxen met 2 middentoners, en die klinken altijd goed, vooral het stemgeluid komt mooi naar voren.

Ik wil wel 1 tje, maar ik heb dan niet meer ruimte dan een buitendiameter van 120 mm, en da's niet groot voor een middentoner (140 buitendiamter trouwens ook niet.)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 21:42:
Mooier uiterlijk.

Heb ervaring met boxen met 2 middentoners, en die klinken altijd goed, vooral het stemgeluid komt mooi naar voren.

Ik wil wel 1 tje, maar ik heb dan niet meer ruimte dan een buitendiameter van 120 mm, en da's niet groot voor een middentoner (140 buitendiamter trouwens ook niet.)
Heb je de behuizing al gemaakt dan? Ik zou in dat geval voortaan EERST al mn materialen bij elkaar hebben en dan pas gaan bouwen.. maarja dat is achteraf ;)

De w100s heeft trouwens een buitendiameter van 122mm en de w130s is 146mm

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Mag ik vragen waar jullie zoals je drivers kopen hier in Nederland? (online of winkel) :)

Verwijderd

Jah dat zag ik, maar ik had rekening gehouden met middentoners, 2 per box, die zou ik krijgen van iemand. Maar dat ging ineens niet door...... ***-zooi. :)

Dus ik moet wat anders.
Maar nu heb ik maar besloten om er 1 per speaker te doen. en ik heb ruimte voor een buitendiameter van maximaal, maar dan ook echt niet meer, 150 mm.

En nu ik er 1 tje per speaker doe, kan de prijs ook wel iets hoger, maar niet meer dan een euro of 30.

En hij moet wel wat kunnen hebben, ik hou ervan om af en toe mijn boxen lekker hard te kunnen zetten.

Zijn er nu dan nog iedeen?

• CornelisJ
  • Niet online
xabre16v schreef op 16 June 2003 @ 21:56:
Mag ik vragen waar jullie zoals je drivers kopen hier in Nederland? (online of winkel) :)
De bekende zelfbouwzaken zoals Speakerland, Speaker & Co of Remo hebben een winkel, maar postorder is ook mogelijk. Een merk als Visaton is ook bij enkele electronica zaken te koop.

[ Voor 14% gewijzigd door CornelisJ op 16-06-2003 22:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 21:57:
Jah dat zag ik, maar ik had rekening gehouden met middentoners, 2 per box, die zou ik krijgen van iemand. Maar dat ging ineens niet door...... ***-zooi. :)

Dus ik moet wat anders.
Maar nu heb ik maar besloten om er 1 per speaker te doen. en ik heb ruimte voor een buitendiameter van maximaal, maar dan ook echt niet meer, 150 mm.

En nu ik er 1 tje per speaker doe, kan de prijs ook wel iets hoger, maar niet meer dan een euro of 30.

En hij moet wel wat kunnen hebben, ik hou ervan om af en toe mijn boxen lekker hard te kunnen zetten.

Zijn er nu dan nog iedeen?
Een W130s lijkt me dan een goede keus, valt binnen je budget en klinkt veel beter dan het goedkope Conrad spul. Maak je ook niet druk over hoe luid hij kan, de bottleneck zal eerder de (sub)woofer zijn.

Ga ook echt niet groter dan 150mm buitendiameter, groter is namelijk wat beperkter kwa afstraling.

• CornelisJ
  • Niet online
@Flex82:
Bij 1 middentoner denk ik nog steeds aan de Visaton W100S of W130S. Omdat ze in een 3-weg systeem de lage tonen niet hoeven weer te geven, kun je ze best flink belasten.

Edit: Play was me alweer voor...

[ Voor 10% gewijzigd door CornelisJ op 16-06-2003 22:10 ]

Verwijderd

Okay dan, mijn keuze is gevallen denk ik.

NAar jullie adviezen, en gezien mijn beperking in afmetingen, is mijn keuze gevallen op de W130S, of de AL 130 A 8 ohm, deze laatste heeft ook een mooie sierplaat ervoor, die aan 2 kanten is afgekort, ook handig gezien mijn ruimtegebrek.

Maar welke zal ik moeten nemen denken jullie? De W130S of de AL 130 A 8Ohm, ik wil natuurlijk op de eerste plaats diegene die het mooiste geluid geeft, in combinatie met af en toe lekker kunne beuken met de speakers....

Of is die AL 130 A 8ohm, te duur voor mijn budget?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 22:17 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Waarom zou toch iedereen dat SpeaKa afraden? O-)

• CornelisJ
  • Niet online
W130S kost ca. 25 euro, AL130 kost 89 euro...
Als je de Visaton prijzen wilt zien, ga dan neer de Duitstalige Visaton site www.visaton.de. Als je op de knop bestellen klikt krijg je de prijs (in de webshop) te zien.

Verwijderd

Budget bepaal jezelf, maar de AL130 zou wel een beetje een scheve verdeling geven. Woofer van €30, middentoner van €90...

Had je beter wat meer geld in je woofer kunnen steken. Hoop echt voor je dat die het gaat bijbenen, niet zoveel vertrouwen in Speaka eerlijk gezegd.

Ja Wekkel, vertel jouw ervaring met Speaka en toongeneratoren eens (niet dat dat aan de Speaka lag :o )

Verwijderd

Hownou,

Die SpeaKa woofers die ik heb, daar is niks mis mee.
Ik heb ze horen spelen bij een maat van mij, en dat valt me niks tegen. Het zijn ook echt woofers, en geen low/mid range speakers.

Misschien dat de tweeters en midrange tegenvallen, maar ik heb de woofers gehoord van Speaka, en ze vallen echt niet tegen ofzo.

En ik zag later hoe duur die middentoners waren jah.... Dus het wordt de W130S dan maar.
Ik hoop dat ze het goed doen.

Verwijderd

W130S doet het erg goed voor het geld.

Verwijderd

Goede avond (nog wel... zie post tijd)

Wil nu ook aan een DIY projectje beginne.
Een probleem ben wel een BEETJE noobie op dit gebiedt maar ja je moet alles eens leren.

Heb bijna nog geen info over welke filters en units moet hebben (weet uberhaupt niet eens wat het is :P). MAAR een ding weet ik wel... Ben ongelovelijk Design ingesteldt.
Ik heb zo iets in gedachten, wie helpt een beetje mee om dit te verwezelijken?
Heb ff 3 maten voor de Woofer genomen. Zwart is het grootst en blauw wat kleiner en groen het kleinst... Dus de diepte veranderdt en staat nog niet vast met verbandt met welke type woofer ik zal nemen.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Maucer.jpg

Verwijderd

Ligt eraan, hoe groot is dat allemaal? Want dat is nogal afhankelijk van je soort/type woofer.
En wil je alles aanpassen aan je woofer, of wil je je woofer aanpassen aan je design? Want de inhoud is nogal bepalend voor het soort woofer en hoe het klinkt.

Tenminste, dat is wat ik de afgelopen weken allemaal heb bijgeleerd.

Maar bij mij wordt het de w130s dus, en ik heb er vertrouwen in dat die SpeaKa woofer van 300 cm het wel goed zal doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 23:04 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 22:58:
Goede avond (nog wel... zie post tijd)

Wil nu ook aan een DIY projectje beginne.
Een probleem ben wel een BEETJE noobie op dit gebiedt maar ja je moet alles eens leren.

Heb bijna nog geen info over welke filters en units moet hebben (weet uberhaupt niet eens wat het is :P). MAAR een ding weet ik wel... Ben ongelovelijk Design ingesteldt.
Ik heb zo iets in gedachten, wie helpt een beetje mee om dit te verwezelijken?
Heb ff 3 maten voor de Woofer genomen. Zwart is het grootst en blauw wat kleiner en groen het kleinst... Dus de diepte veranderdt en staat nog niet vast met verbandt met welke type woofer ik zal nemen.
[afbeelding]
ten eerste, hoe weet je de inhoud van het cabinet voor de middentoner? met die kromme vorm erin lijkt me dat moeilijk te bepalen..

verder is die ronding volgens mij lastig te maken. Je kunt wel multiplex oid buigen, maar dat is niet stevig genoeg om luidsprekers van te bouwen. Indoubt en ik geloof Play zijn bezig met krommingen in het hout, maar dat is in het klein..

Als je op design gesteld bent kun je misschien ook zoiets proberen te maken:
Afbeeldingslocatie: http://pic3.picturetrail.com/VOL24/1162988/2198026/26887066.jpg
foto is van Sherwin (van hifi.nl) z'n luidsprekers in aanbouw trouwens

Verwijderd

Klopt, inhoud is belangrijk, maar als het design echt super belangrijk is kun je altijd een loze ruimte maken. Bij een speaker zie je vooral de voorkant, daar zou ik dus extra aandacht aan besteden. Die zijkant gaat niet echt opvallen.

Ik weet niet echt wat je vraag is, voor de drivers zul je toch wel eerst je smaak en budget duidelijk willen maken.

Al wil je weten hoe je zo'n kromming maakt heb ik wel wat ideeen voor je.

Dit bijvoorbeeld, testplaatje:

Afbeeldingslocatie: http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/DIY/MDFkrom.jpg

Gewoon MDF inzagen dus. Wel interne verstevigingen nodig. Ik zou je trouwens aanraden om je eerst goed in te lezen voordat je ergens aan begint. Anders moet je het doen met alleen de tips van anderen ;)

Verwijderd

Je zou altijd nog gewone kisten (van groot naar klein) kunnen maken, die stapelen met de voorkanten gelijk en over de achterkanten een plaat multiplex buigen (al of niet met voorgevormde verstevigingen) ;)

edit:

zoiets dus

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/design.gif

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2003 23:21 ]

Verwijderd

Hey wekkel, wat is ddat voor een verhaal dan van die toongenerator? :)

Heb je een linkje ofzo? Dat wil ik wel eens lezen.

Verwijderd

Wekkel vond dat die woofers oud genoeg waren om al te roken :P

Verwijderd

Jah kijk, de unit die hij had was een stuk kleiner dan die ik heb, en hij zegt zelf dat ie goed zal werken bij lage bassen.... Dat is bij mij ook de bedoeling. En ik heb ze al eens op mijn versterker voluit gehad, en toen gingen ze niet roken.

Dus het zal wel meevallen. :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 16 June 2003 @ 23:35:
Jah kijk, de unit die hij had was een stuk kleiner dan die ik heb, en hij zegt zelf dat ie goed zal werken bij lage bassen.... Dat is bij mij ook de bedoeling. En ik heb ze al eens op mijn versterker voluit gehad, en toen gingen ze niet roken.

Dus het zal wel meevallen. :)
Je hoeft je woofer niet te verdedigen hoor :D
De meeste mensen hier hebben alleen niet het idee dat deze woofer op topniveau zal presteren, ik ook niet. Maar daar heb je hem ook niet voor gekocht! Als iedereen het geld had voor topluidsprekers zaten we nu ook niet eens met Visatons te spelen ;)

Wekkel heeft dat setje toendertijd gekocht omdat hij een goedkoop setje speakers kado zou doen geloof ik, en omdat hij benieuwd was wat er uit te halen viel :)
Zo zijn wij nu met zn allen benieuwd wat jij uit deze Speaka kunt halen ;)

• MM
  • Niet online

MM

Over dat inhoud berekenen van zo'n gekromde kast, dat valt reuze mee, desnoods wil ik het nog wel voor me doen (kan ik eindelijk mijn wiskunde eens in de praktijk brengen :P)

Verwijderd

Ik ook, erg benieuwd.

Maar jullie hebben allemaal meegemaakt wat hij in WinISD kan, behoorlijk netjes leek me, nou moet ie zich in het echt bewijzen.

Ik weet alleen van dat ding uit ervaring hoe hard ie kan, en dat ie ook og eens vrij laag kan komen......

Ik ben niet zo bang dat hij het niet zla doen, ik hoop alleen dat hij het ook nog mooi zal doen na al dat gereken, dat zou wel erg relaxt zijn.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hopelijk meer dan ik er mee kon. Het was allemaal wel erg minimaal inzake hifi. Ik luister zelf niet hoogstaand met een niet gefilterde 20cm breedbander van Tonsil met dito tweeter en IK werd al gek van die SpeaKa kwaliteit :P Die paar euro's meer voor een iets betere unit moet je gewoon doen als je de kans hebt.

Als je al een SpeaKa hebt liggen, kan je het natuurlijk altijd eerst gewoon proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door Wekkel op 16-06-2003 23:59 ]

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

m.m schreef op 16 June 2003 @ 23:46:
Over dat inhoud berekenen van zo'n gekromde kast, dat valt reuze mee, desnoods wil ik het nog wel voor me doen (kan ik eindelijk mijn wiskunde eens in de praktijk brengen :P)
ja er staat mij ook vaag iets bij van integreren om zo de oppervlakte onder een lijn te berekenen ;)

Verwijderd

Nou, mijn mening is alleen, dat die 180/200, de zwaarste van de SpeaKa serie, het nog best goed doet voor zover ik weet, tov zijn prijs.

En verder, tja, iedereen heeft zijn vooroordelen.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Zullen we er maar even naar kijken?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/speakagesloten.jpg
Gesloten

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/speakaBR.jpg
Basreflex

Gesloten komt al onder de 40 Hz -3 dB. Hou het maar bij een gesloten behuizing. Die blijft nog enigzins klein :+

edit:
Ik zie dat dit al lang geleden bekeken is :P 100 liter lijkt inderdaad prima

[ Voor 13% gewijzigd door Wekkel op 17-06-2003 00:18 ]

Verwijderd

Dat d8 ik, 100 liter, met wol erin, nog ietsje meer.
Dan is het prima jah.

En ik vind 390 liter toch ietsje te veel.

Verwijderd

Tjonge tjonge bdankt jongens voor de info!!!
Ik ben ook al wat wijzer geworden met alles, maar heb helaas ff geen tijd op echt goed te posten moet zo ff 4u autorijden (snel pratijk) dusse...

@ DrSmith
Zo dacht ik juist nou ook over de opbouw!!! Misschien dat zelf in de middelste kamer een mid kan ofzo :P.... Ik show nog wel wat ik aan speakers heb over ligge okew? dan kunnen jullie een beetje beoordelen..
Verder luister ik graag gitaarmuziek (akoestich) en rock...

Verwijderd

Zo, aardig opgeschoten met de kasten de afgelopen week. Ze zijn inmiddels geschuurd, gefreesd en voorzien van de nodige sparingen t.b.v. de drivers, poort en aansluitingen. Momenteel ben ik ze aan het lakken met polyester jacht-lak. Op de foto zit er inmiddels 3 lagen op, het worden er uiteindelijk 5 om een mooie "bolle" lak oppervlakte te krijgen. Ook te zien op de foto is dat de woofer niet verdiept wordt ingefreesd. Dit omdat de woofer straks gedeeltelijk over de frontplaat van de tweete komt te vallen om op die manier de acoustische centra van de units zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen. Door deze manier van monteren kunnen ze al gauw ruim 10mm dichter bij elkaar. Bovendien vind ik het wel leuk er uit zien!

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_05.jpg

Verwijderd

Ziet er erg strak uit, vooral die zelf gemaakte geflairde pvc/BR pijp :). Leuk idee, om zo de woofer over de tweeter heen te laten vallen.
Gebruik jij schroeven om makkelijk overal bij te kunnen met verven? het lijken mij iig geen spikes? :?

Verwijderd

Op een dergelijke manier de units dichter bijelkaar zetten ken ik :)
Bij m'n Synthese's hebben ze allen de montageplaat van de tweeter ingezaagd zodat beide units verzonken konden worden.
Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~door6112/Pics/twee_cap.gif

Verwijderd

Het was niet de eerste keer dat ik zoiets gezien had, maar ik vond het wel leuk dat geenius het in praktijk bracht. Dat inzagen is nogal omslachtig. Het is moeilijk om netjes te doen, je beschadigd vanalles als je te ver gaat, en als je een andere speaker wil maken met die unit is ie half afgezaagd.

Verwijderd

Gebruik jij schroeven om makkelijk overal bij te kunnen met verven? het lijken mij iig geen spikes?
Inderdaad! Ik heb de inserts voor de spikes al in de onderkant van de speaker gemonteerd, tijdens het lakken draai ik daar gewone bouten in wat het schilderen een stuk vergemakkelijkt. Bovendien blijven de inserts vrij van de lak.
Het was niet de eerste keer dat ik zoiets gezien had, maar ik vond het wel leuk dat geenius het in praktijk bracht. Dat inzagen is nogal omslachtig. Het is moeilijk om netjes te doen, je beschadigd vanalles als je te ver gaat, en als je een andere speaker wil maken met die unit is ie half afgezaagd.
Inderdaad! Dynaudio heeft het ook gedaan, Sonus Faber met de Extrema, etc. Een ander (klein) voordeel t.o.v. het inzagen van de frontplaat van de tweeter is dat het acoustisch centrum van de woofer ook een tikje naar voren komt, dus meer in lijn met die van de tweeter. Het gaat om de dikte van zijn korf, in dit geval maar 5mm. Niet veel maar alle beetjes helpen. :)

• Raymond
  • Nu online
he grappig, ik had net je post op hifi.nl gelezen.

Erg mooi! (Ik vind hout mooi, mijn kleine monitorspeakers hebben ook een hout-look (fineer))

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:28

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Hmmmz... Denk dat ik qua afwerking toch wel wat achterblijf... Die van mij zijn inmiddels ook gelakt, maar lang niet zo mooi als die van Geenius...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

geenius, heb je het gefineerd of is het echt gewoon de look van het hout? Het ziet er inderdaad erg mooi uit namelijk :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Blader dit of het andere topic door, daar kan je zien dat Geenius "echte" houten delen gebruikt. Die op het mdf zijn geplakt.

Lampje heeft de link al gevonden :).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2003 12:05 ]

• Raymond
  • Nu online
JvS schreef op 17 June 2003 @ 11:58:
geenius, heb je het gefineerd of is het echt gewoon de look van het hout? Het ziet er inderdaad erg mooi uit namelijk :)
[rml]Geenius in "[ DIY-Wedstrijd] discussietopic"[/rml]

Verwijderd

Hmmmz... Denk dat ik qua afwerking toch wel wat achterblijf... Die van mij zijn inmiddels ook gelakt, maar lang niet zo mooi als die van Geenius...
Een foto verdoezelt heel mooi de onregelmatigheden! :)

Verwijderd

Je kan hem ook time-aligned maken door een all-pass filter op de tweeter te zetten. (ik heb het hier over de opmerking van geenius over alle beetjes helpen ;))

• Raymond
  • Nu online
Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 12:10:
Je kan hem ook time-aligned maken door een all-pass filter op de tweeter te zetten. (ik heb het hier over de opmerking van geenius over alle beetjes helpen ;))
Passief is dat nooit zo fijn als actief. Bovendien meen ik dat Geenius meer de man van de serie-filters is :)

Verwijderd

Je kan hem ook time-aligned maken door een all-pass filter op de tweeter te zetten. (ik heb het hier over de opmerking van geenius over alle beetjes helpen )
Ik hou meer van de mechanische variant. Ik heb het liefst zo weinig mogelijk filter componenten in de signaalweg. Niet dat ik alleen 1e order filters maakt, maar hoe minder hoe beter in mijn beleving. Bovendien werkt een all-pass filter alleen optimaal voor een beperkt frequentie gebied, daaronder en daarboven treden extra fase-verschuivingen op.

Bijgaand nog even een foto van dichtbij:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_06.jpg

Verwijderd

Bovendien meen ik dat Geenius meer de man van de serie-filters is
Inderdaad, ieder zijn voorkeur. :)

Verwijderd

Die oneffenheden vallen wel mee toch? ik zie er iig niet zo veel :).

Ik gebruik zelf ook de mechanische variant (waarschijnlijk dan) is wat makkelijker te implenteren en wat goedkoper :)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:28

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 juni 2003 @ 12:08:
[...]

Een foto verdoezelt heel mooi de onregelmatigheden! :)
Nu je het zegt, kun je daar nog best eens gelijk aan hebben!

Mwah, die van mij zijn ook nog best mooi, alleen de frezing is niet helemaal goed gelukt (had m'n cirkel-frees-tool niet bij de hand, en was erg ongeduldig...)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.