Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY-Wedstrijd] discussietopic

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.543 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Waarom hebben we daar dan nog geen pics van Stef? Jij als topicstarter moet toch minimaal wel aan de in-progress richtlijnen voldoen :p

Geenius, ziet er erg mooi uit!

Iemand trouwens ervaring met houtolie? Ik heb zachthout wat ik in de olie wil zetten, maar alleen een blikje transparante olie voor hardhout? Wat zou er mis moeten gaan nu? ;)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 21:04

Skef

Ik scheer.me

Topicstarter
Pics komen nog wel hoor, als ik ook de juiste schroeven binnen heb (houtschroeven met inbuskop)...

Voor zacht hout kun je olie gebruiken, of een lak welke enigszins flexibel blijft. Het nadeel van olie vind ik zelf dat je het altijd moet blijven behandelen... Met lak ben je gewoon in een keer klaar...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Uerhm jongens

Kunnen jullie me ff wat verder helpen met wat tech info enzo...
Ik luister zelf veel gitaar muziek en rock.
Ik wil zo ongeveer 70 a 80 euro uitgegeven aan electronica PER speakers...
Nu hoor ik hier allerlei mooi verhalen van simulatie op de pc, peerles woofer, titanium tweeters maar de echt beginneling als ik raakt het spoor een beetje bijster... Wie kan me wat meer info verschaffen daarom trend via meel/msn/icq om zo mijn IDEE over de vorm van me speakers te realiseren ?

Geen grtz... gewoon smeekgebode.. _/-\o_

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Er bestaat een zoekfunctie op dit forum. Speakers bouw je zelf toch?

Kijk:
beginnen met zelf luidsprekers bouwen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ok, het is allemaal niet zo simpel maar je kan beginnen met het lezen van de Faq over Zelfbouwspeakers

Op www.zelfbouwspeakers.nl staat ook wel veel beginnende informatie op, allemaal nog heel erg basic trouwens.

Een goede site die de verschillende basbehuizingen behandeld (subwoofers dus, maar vergelijk het met het laag gedeelte van een luidspreker): www.diysubwoofers.org Deze is al wat wetenschappelijker en in het engels, maar als je eerst de vorige 2 leest moet je er wel uitkomen.

Laat je niet teveel afschrikken door termen als Qts, Fs, Qes enz. Dat zijn alleen maar kleine eigenschappen van luidsprekers waar simulatieprogramma's mee overweg kunnen. Het is niet echt nodig dat je die zelf kan analyseren. ;)

Succes :)

O Stef, natuurlijk kan je ze in de olie zetten, net als hardhout, maar ik doel op het verschil tussen zacht- en hardhout olie.

Verwijderd

Die oneffenheden vallen wel mee toch? ik zie er iig niet zo veel
Als je op de dichtbij foto kijkt, helemaal links boven bij de hoek, dan zie je het gevolg van wat plamuur werkzaamheden.

Verwijderd

Als je hulp nodig hebt met subwoofers en afwerking enzo mail dan maar het is ook mijn msn adres

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 June 2003 @ 13:08:
Ok, het is allemaal niet zo simpel maar je kan beginnen met het lezen van de Faq over Zelfbouwspeakers

Op www.zelfbouwspeakers.nl staat ook wel veel beginnende informatie op, allemaal nog heel erg basic trouwens.

Een goede site die de verschillende basbehuizingen behandeld (subwoofers dus, maar vergelijk het met het laag gedeelte van een luidspreker): www.diysubwoofers.org Deze is al wat wetenschappelijker en in het engels, maar als je eerst de vorige 2 leest moet je er wel uitkomen.

Laat je niet teveel afschrikken door termen als Qts, Fs, Qes enz. Dat zijn alleen maar kleine eigenschappen van luidsprekers waar simulatieprogramma's mee overweg kunnen. Het is niet echt nodig dat je die zelf kan analyseren. ;)

Succes :)

O Stef, natuurlijk kan je ze in de olie zetten, net als hardhout, maar ik doel op het verschil tussen zacht- en hardhout olie.
Kijk daar heb ik wat aan! Dankje! Okew okew die zoek actie van JVS had ik ook maar goe... of je daar zo eind kan komen...

@ Walter pkk
Eurrrhmm vindt echt tof van je om me te helpen maare zonder mail adres tegeven gaat dat niet zo hard. Voeg anders ff me toe met msn mauricevogt@hotmail.com. We komen er wel uit over die woofer... Die ruimte ben ik zelf ook nog niet uit hoe groot enz enz... Moet eerst me speakers kiezen :P....rock... mhzzzz :z

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2003 14:14 ]

Verwijderd

Owja,

wat ik wou vragen aan de experts, wat is het verschil tussen die filteraanduidingen? 6Db/Oct, 12Db/oct enz.
Ik weet wat er staat, 12 decibel per octaaf stijging, maar hoe weet je of een filter daaraan voldoet?

Heeft iemand een uitleg, of misschien een linkje naar waar ik dat kan lezen?

tnx

Verwijderd

Wat ik er van begrijp heeft dat te maken met de steilheid van filteren.
Het is onderverdeeld in ordes, 1e orde filtert met 6 dB/Oct, 2e met 12 dB/Oct en 3e met 18 dB/Oct.
Een 1e orde filter is alleen een spoel voor de woofer en een condensator voor de tweeter.
Bij een 2 orde filter is voor de spoel naar de woofer een condenstator geplaatst om zo minder hoge tonen te hoeven filteren. En natuurlijk voor de condensator naar de tweeter een spoel om zo weinig mogelijk lage tonen te hoeven filteren.
Derde orde weet ik zo niet, nog niet zo in verdiept.

Het meest toegepast worden filters van de 2e orde. Een enkele keer wordt er gekozen voor een 1e orde filter, m.n. door mensen die zo min mogelijk electronica in de signaalweg willen hebben.
De orde van filteren is ook van invloed op het fase-gedrag van de units maar hoe, daar ben ik zelf nog niet achter :)

Verwijderd

Okay, dan begrijp ik in ieder geval de bedoeling er achter.
Want op al mijn drivers staat dan, ....watt, bij ... Hz bij 12Db/Oct.
Dus ik moet alles 2de orde filteren, wat ik al van plan was. Mooi zo!.

tnx :)

Verwijderd

Ik heb ff een smeekbede,

Ik heb nu al mijn speakers, maar om mijn filter te kunnen maken heb ik de frequenties nodig waarop ik ze moet scheiden.
Ik heb alle frequentierespons grafieken van alle drivers, de tweeter, middentoner en woofer.
Ik kan alleen totaal niet met die programma's om die het voor je berekenen (bv. SplTrace en dan met XoverSim (Crossoversimulator) overweg.

Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om voor mij zo de scheidingsfrequenties uit te zoeken? Want ik kom er namelijk niet uit en heb ze wel nodig om mijn filter te kunnen maken.

So please, someone, Help.......

Verwijderd

He FleX82 wat voor units (speakers) heb je gekozen dan ??? Ik zit nu ook wat uit tezoeken voor mijn ontwerp maar kom er niet echt uit.. wil voor de electronica niet meer dan 80 pleuro per speakers uitgegeven...
ZIt btw met de zelfde vraag zowat...

NOG wat btw aan de kenners hierro...
Eurhmm waar kopen jullie spullen in ... Die webshops zijn zo afgrijzelijk duur... woofertje... alla 65 euro... echt nie normalie men...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2003 21:58 ]

Verwijderd

Wat jij zegt is redelijk normaal hoor, die dingen zijn nou eenmaal niet goedkoop.

Maar is er echt niemand die mij zou willen helpen????

Verwijderd

Flex82, ik weet het... heb denk vanavond nog me keus gemaakt... maar of het ook een goede zal wezen dat zullen we wel zien... Ga nu slapen heb morgen een HERR in eco anders slaag ik nie :(.
Maar met mijn budget moet het lukke...

EDIT!!!

Goeie page gevonden van een ene duitser... Hij heeft al heel wat speakers door zijne simulatie gegooit en die kan je downe... check zijn page maar ff echt handig!
http://www.ilmag.de/html/inhalt.html

EDIT!!!

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 08:39 ]

Verwijderd

No-one?

Kan niemand me helpen? Slecht zeg.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 15:41:
No-one?

Ik zou het best willen.. maar ik zou het niet kunnen! :P
Ook ik heb geen kaas gegeten van filterontwerpen.. sorry

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nu helemaal niet meer dus... :|

Wise enough to play the fool

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 15:41:
No-one?

Post ff de frequentiegrafieken dan.....als dat kan. Of zet ff wat links neer van een plaats waar ze wel staan.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 15:41:
No-one?

Misschien kan ik je op weg helpen.
Als ik het goed heb, gebruik je voor zowel mid als hoog een Visaton driver (W130S en SC10N). Bij Visaton kun je het simulatieprogramma "Speaker Pro 6.0" downloaden, met bijbehorende databank met gegevens van vrijwel alle Visaton drivers. In deze databank ("Speaker Pro Daten") zitten de Thiele-Small parameters van de drivers, plus de bijbehorende frequentie overdracht en impedantie curves (zowel amplitude als fase). Kijk op deze download pagina.

In jouw geval zou je voor de simulatie een Visaton woofer kunnen kiezen die qua parameters in de buurt zit van jouw Speaka woofer.

Speaker Pro is overigens een DOS programma, dat de nodige oefening vraagt om te kunnen gebruiken. Het helpt om de handleiding af te drukken en door te nemen. Een Engelstalige versie van Speaker Pro vind je overigens hier.

Naast Speaker Pro biedt Visaton ook een losse "Chassis Datenbank" aan, met gegevens van al hun drivers. De frequentie overdracht en impedantie curves van de drivers kunnen geexporteerd worden naar een formaat, dat ingelezen kan worden door andere simulatieprogramma's zoals bijvoorbeeld LspCAD. Deze databank is ook op bovengenoemde Visaton download pagina te vinden.

Verwijderd

Hey Teacher,

"Slecht zeg", da's gewoon een uitdrukking, volgensmij vat je het een beetje verkeerd op.....

En verder, tnx voor de info, ik kijk wel ff of ik het aan de gang krijg, ik hoop dat het me lukt, want ik kan zonder die frequenties niet door.

Verwijderd

Okay, mijn respons-grafieken.

Eerst mijn mid-range,

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/mid-range-n.jpg

Mijn tweeter,

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/tweeter-n.jpg

En een woofer die dicht met de T/S specificaties bij mijne in de buurt komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Woofer-N.jpg

Ik hoop dat iemand er wat mee kan, want ik heb geen dos dus dat programma van visaton gaat niet lukken.

tnx alvast.

En trouwens, ik heb gekeken naar die wol om mijn boxen te vullen, da's een duur grapje, nu heb ik gehoord dat je het ook met glaswol kan doen, klopt dit/kan dit ook????

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 20:10 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

nou wat dacht je van 300 en 5000. Daar lopen je frequenties lekker recht en zit je niet in het gebied waar spraak zit

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

JvS schreef op 18 June 2003 @ 20:10:
nou wat dacht je van 300 en 5000. Daar lopen je frequenties lekker recht en zit je niet in het gebied waar spraak zit
Dat doe je snel, heb je dat net gedaan?

En 300, dat vind ik erg laag, ik wil wel dat mijn woofer alle diepe tonen doet, en de midden-toner is echt bedoeld voor eigenlijk alles daarboven tot de 5000 Hz.

Ik heb de kast ook niet berekend waar de mid-range in zit, daar heb ik niet op gerekend, die is alleen bedoeld om stem ed. weer te geven.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 20:23 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 20:10:
[...]

Dat doe je snel, heb je dat net gedaan?
Het is niet een berekening die je uitvoert....je kijkt gewoon wat mooi lijkt. Je wilt dat deel van de grafiek nemen waar ie zo horizontaal mogelijk loopt. Woofer tot 300Hz geen enkel probleem....zou zelfs verder kunnen, midrange van 300-5K ook geen probleem, zou ook nog van 100-9K kunnen, tweeter van 5K en verder ook geen probleem, zou al vanaf 1,5K kunnen.

Maar van 300/5000 is wel mooi omdat je stemmen (zoals JvS al zegt) zoveel mogelijk door 1 driver wilt laten weergeven omdat het gehoor relatief gevoelig is voor correcte stemweergaven en omdat het een heel groot deel van de muziek is meestal. Bovendien wil je de tweeter niet te laag laten doorlopen omdat deze gevoelig is voor lage frequenties (in de zin van evt beschadigen in het slecht geval). Ik denk dat in dit geval een eerste orde filter wel moet kunnen....als je meer zekerheid wilt kan je een tweede-orde nemen.

Oh ja....dit is natuurlijk geen garantie voor een mooi geluid.......daar kom je pas achter als je hem in elkaar hebt, maar laat dat je niet afschrikken.......garantie heb je namelijk nooit en meestal komt het wel aardig uit.

[ Voor 14% gewijzigd door zimbab op 18-06-2003 20:30 ]

• CornelisJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 June 2003 @ 20:08:
Okay, mijn respons-grafieken.
Flex82, ik raad je aan toch even op de Visaton download pagina te kijken. De door mij genoemde "Chassis Datenbank" is een windows programma, waarin je de chassis parameters en de frequentie en impedantie karakteristieken kunt bekijken en exporteren naar een text file. Bovendien heb je dan ook gelijk de fase karakteristieken, en die heb je echt nodig voor een goede filter simulatie.

Je hebt dan alvast de gegevens die je zoekt voor middentoner en tweeter.

Als scheidingsfrequenties zou ik denken aan 300Hz en 3500 Hz.
Welke middentoner ga je gebruiken, de W130S 4 Ohm of 8 Ohm. De 4 Ohm heeft een hogere gevoeligheid dan de 8 Ohm (bij 2.83Vrms op de speaker).

Overigens, Speaker Pro draait ook in een DOS box onder Windows 98, en misschien ook wel onder Windows XP.

[ Voor 18% gewijzigd door CornelisJ op 18-06-2003 20:40 ]

Verwijderd

Okay,
jij zegt dus dat de 1ste scheidingfrequentie nog wel omhoog kan, want ik wil graag dat de woofer in het meeste laag van de muziek de meeste klappen krijgt, dan de mid-range vanaf een respectabele hoeveelheid tot aan de 5000 hz, en dan de tweeter.

Dat van die tweeter wist ik al, maar ik wil af en toe wel hard kunnen, dus ik ben bang dat als ik die mid-range zo vroeg laat inkomen dat dat dan ten nadele komt tot hoe hard de speaker kan.....

En ik maak en 2de orde, dat weet ik al zeker.

Ik zie dat de meeste filters voor 3-weg bij de 800/5000 filteren, zou dat niet beter zijn?

En ik heb de W130S 8 Ohm

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 20:44 ]

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 20:34:
Ik zie dat de meeste filters voor 3-weg bij de 800/5000 filteren, zou dat niet beter zijn?

En ik heb de W130S 8 Ohm
De W130S heeft al bewezen dat hij laag ook goed kan spelen, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat hij 300Hz niet netjes neerzet.

Zoals al gezegd werd:
zimbab schreef op 18 juni 2003 @ 20:26:
Maar van 300/5000 is wel mooi omdat je stemmen (zoals JvS al zegt) zoveel mogelijk door 1 driver wilt laten weergeven omdat het gehoor relatief gevoelig is voor correcte stemweergaven en omdat het een heel groot deel van de muziek is meestal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 20:34:
Okay,
jij zegt dus dat de 1ste scheidingfrequentie nog wel omhoog kan, want ik wil graag dat de woofer in het meeste laag van de muziek de meeste klappen krijgt, dan de mid-range vanaf een respectabele hoeveelheid tot aan de 5000 hz, en dan de tweeter.
Ik zie dat niet staan hoor, heb je zelf wel een idee hoe laag of hoog 300 hz is. Ik zou in ieder geval zo veel mogelijk door de kwalitatief betere Visaton laten doen. Hij zal ook een stuk beter afstralen dus dat is ook weer winst.

Het enigste wat een nadeel is van de 300hz, dat je spoelen wat groter worden. Maar dat is niet echt een groot probleem.
Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 15:41:
No-one?

Het zou trouwens ook wel wat sympathieker overkomen als je dit soort dingen voortaan weglaat, ook al is het een uitdrukking.

Tevens is dit gewoon kicken en dat is zeker niet gewenst binnen 24 uur. Het maakt een beetje een rotzooi van het topic. ;)

Verwijderd

Zo............

Hard gewerkt gisteren en vandaag.

Ik heb maandag me units bij Indoubt opgehaald die ze weer in Duitsland had besteld (tnx for that mate) en meteen zijn setupje beluisterd en... hij heeft niet gelogen :D. Het enige dat me een beetje tegenviel van de bestelling is dat de poorten die ik besteld had te kort waren, op de site stond geen lengte aangegeven en ik gokte het er maar op dat ze ze aan de lange kant zouden houden, neit dus :(

Ik had inmiddels al MDF laten zagen voor 2 test kastjes van 18 en 25 liter, ook had ik dit al allemaal pas gemaakt met een deuvel setje.
Gisteren meteen na het uit werk en eten aan de slag gegaan met het freezen (ook de frees van Indoubt geleent, again TNX, werkt perfect dat ding!) van de inlays voor de woofers en de gaten voor de BR poort in me testkastjes en meteen een beetje geoefend voor de uiteindelijke kast. Ik heb maar een pvc pijp gehaald om poorten van te maken, 50mm (buitenkant, dus binnen 43mm :(. Ze hadden even niets anders) Daarna heb ik de kastjes verlijmt. Ik was om 22.30 klaar, was dus een lange werkdag en geen fut meer voor verslag, vandaar vandaag. Ik heb helaas ook geen pic's omdat me eige camera batterijen VREEEET (22 foto's en ze zijn leeg!) en ik geen batterijen meer had. Ik probeer een betere camera te lenen als ik aan het echte werk ge beginnen.

Vandaag heb ik de schroefgaten voor de bafle geboord en de binnenkant met noppenschuim bekleed (karwij, in de uiteindelijke komt pritex, maar dit is om het verschil niet te groot te maken) en een spoel die ik nog had liggen in een draad gesoldeerd voor bij het testen. Toen de woofers in de baffle gemonteerd en de draad aangesloten. Ik heb de baffle met tochtstrip er tussen, 2 lijmklemmen er op en rondom met schroeven op de kast gezet en proefdraaien maar...

De spoel filterde naar mijn idee niet echt, leek wel alsof er helemaal geen spoel tussen zat, maar met een nummertje met een beetje bas kon ik het potentieel wel horen. De 25L kast klonk naar mijn idee het best, deze had toch een stuk vollere en diepere bas als de 18 liter, terwijl de simulatie elkaat niet zoveel ontloopte, zo zie je maar....
Zowiezo geeft ik de voorkeur aan de 25L kast, de 6cm poort die ik had besteld is nl. wel nét lang genoeg voor de 25L kast, dus morgen ga ik de gaten iets kroter zaken en nog eens luisteren of er veel verbetering is. Maar de kastgrootte die ik neem staat nu iig vast. Ik ga voor een 25L kast.

Nu kan ik de maten van de uiteindelijke kast gaan bepalen en laten zagen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 juni 2003 @ 21:56:
[...]
Ik zie dat niet staan hoor, heb je zelf wel een idee hoe laag of hoog 300 hz is. Ik zou in ieder geval zo veel mogelijk door de kwalitatief betere Visaton laten doen. Hij zal ook een stuk beter afstralen dus dat is ook weer winst.

Het enigste wat een nadeel is van de 300hz, dat je spoelen wat groter worden. Maar dat is niet echt een groot probleem.
[...]
Het zou trouwens ook wel wat sympathieker overkomen als je dit soort dingen voortaan weglaat, ook al is het een uitdrukking.

Tevens is dit gewoon kicken en dat is zeker niet gewenst binnen 24 uur. Het maakt een beetje een rotzooi van het topic. ;)
Okay, sorry. No more kickin' ;)

En dus moet het op 300 Hz gewoon goed gaan volgens jullie? Want zoals jullie weten hou ik er wel van om af en toe dat ding echt hard te kunnen zetten. Ik ben dan bang dat die W130S gaat kraken of iets dergelijks als ik hem een beetje push.

En wat bedoel je met de spoelen groter? Je bedoelt de luchtspoelen in het filter, da's dan niet zo'n probleem. dat is alleen pijnlijk in de portemonee.....

En mijn andere vraag, kan je glaswol ook gebruiken om een kast op te vullen? I.p.v. "echte" wol van Visaton bijvoorbeeld. Ik kreeg dat idee van een paar vrienden van mij, scheelt namelijk aanzienlijk in de kosten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 22:51 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:49
glaswol is sowieso wel handiger: daar gaan geen motten in wonen :P

Verwijderd

Lampje schreef op 18 June 2003 @ 22:57:
glaswol is sowieso wel handiger: daar gaan geen motten in wonen :P
Ow? Dat werkt dus wel?

En nog iets, als ik die W130S ga gebruiken vanaf 300 Hz, dan zit ik natuurlijk met de inhoud van die kast waarin die zit...... die is 14.7 liter, closed.

Zou dat een probleem opleveren? Of zou ik hem beter BR kunnen maken denken jullie? Want de inhoud is niet meer te veranderen (zie bovenstaande reply's in eerdere pagina's), maar ik kan er natuurlijk wel een gaatje achterin maken.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2003 23:18 ]

• Raymond
Nee, BR is alleen om ervoor te zorgen dat je er meer bas uit kan halen. Wanneer je hem gaat inzetten vanaf 300hz is dat niet nodig

• teacher

teacher

Dysgaf!

Gebruik ipv glaswol liever steenwol dan... glaswol is _naar_.

• CornelisJ
  • Niet online
Glaswol bevat hele kleine glasdeeltjes die de huid en de luchtwegen kunnen irriteren. Als je het al gebruikt, dan alleen voor gesloten kasten. Bij basreflex kasten kan het spul naar buiten waaien...

Verwijderd

Lampje schreef op 18 June 2003 @ 23:19:
Nee, BR is alleen om ervoor te zorgen dat je er meer bas uit kan halen. Wanneer je hem gaat inzetten vanaf 300hz is dat niet nodig
Okay tnx. ;)

Dat was de info die ik nodig had.

Nou dan, dan wordt het ook nog eens steenwol, ik heb geen zin in prikkels... :P

Dan wordt het nu afmaken geblazen, ik heb alles al inelkaar en klaar, alleen ben bezig met de afwerking. Dat nog en dan hoop ik weer van me te laten horen... ben benieuwd.

tnx y'all.

Verwijderd

Glaswol / Steenwol zijn warmte isolatoren, voor geluid werkt het maar matig.

Verwijderd

BAF en schapenwol zijn ook een warmte-isolatoren (denk maar aan de voering van winterjassen en een muts) maar wordt ook verkocht als officieel luidspreker dempingsmateriaal.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Steenwol is bijna net zo erg als glaswol qua iritatie, heb zelf toen ik klein weest wel eens in dat spul gespeeld (opgestapelde matten waar planten op gegroeid waren). In het begin voel je niks maar na een tijdje krijg je overal rode uitslag en het jeukt afschuwelijk... voor BR dus niet echt handig.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 13:04:
BAF en schapenwol zijn ook een warmte-isolatoren (denk maar aan de voering van winterjassen en een muts) maar wordt ook verkocht als officieel luidspreker dempingsmateriaal.
;) precies ja,

Dat was mijn redenering ook, en ik heb op het internet al een paar boxen gevonde die dat toepassen ipv van dat dure wol wat er zogenaamd "speciaal voor ïs".

En ik heb een closed box, dus weinig last van rondvliegende deeltjes.....

Verwijderd

Ik heb zelf gewoon fiberfill gehaald en dat werkt perfect, ruikt niet en is nie schadelijk voor de gezondheid

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 14:42:
Ik heb zelf gewoon fiberfill gehaald en dat werkt perfect, ruikt niet en is nie schadelijk voor de gezondheid
Ja, maar hoe duur is dat spul? En mijn box is toch luchtdicht uiteindelijk, dus geen geurtjes of dergelijke

• teacher

teacher

Dysgaf!

reken op ongeveer 3 euro voor een zak die een kist van 20 liter dempt.
Maar je kan ook even zelf op de visaton site kijken,, :)

Verwijderd

jah, maar sinds ik voor 200 liter nodig heb..... glaswol moet volgensmij gewoon goed werken

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
pfff, zoals in het begin van het topic te lezen was ben ik ook bezig met speakers maar het afwerken is behoorlijk tijdrovend :/
ze zijn nu ook al een stukkie anders dan ik van plan was maar ze worden wel mooier :)
ik doe zelf niet mee met de wedstrijd maar aan iedereen die dat wel doet: stop in de afwerking zoveel tijd als je echt nodig hebt voor het mooiste resultaat

• Mad_Demon
  • Laatst online: 16:15

Mad_Demon

de dokter

Clithopias schreef op 19 juni 2003 @ 16:44:
pfff, zoals in het begin van het topic te lezen was ben ik ook bezig met speakers maar het afwerken is behoorlijk tijdrovend :/
ze zijn nu ook al een stukkie anders dan ik van plan was maar ze worden wel mooier :)
ik doe zelf niet mee met de wedstrijd maar aan iedereen die dat wel doet: stop in de afwerking zoveel tijd als je echt nodig hebt voor het mooiste resultaat
Vertel mij wat, afwerken duurde bij mij 4 weken!
Moet ik er wel bij vertellen dat 3 weken daarvan werd ingenomen door het wachten op de levering van de verf en het drogen van de verf :+
Hammerite hardt niet snel uit, na twee weken kon de tweede laag er pas op :(

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 13:04:
Ik bedoel dat het niet per definitie een goede geluidsisolator hoeft te zijn. De molecuulstructuren van optimale warmte-/ geluidisolatoren zijn verschillend. Een warmteisolator heeft een erg gesloten structuur en voor geluidsisolatie heb je een wat opener structuur nodig.

Aangezien het perfecte niet bestaat, zal een warmteisolator ook wel een beetje geluid dempen (en andersom) echter niet altijd optimaal.

Verwijderd

Toevallig ga ik echt wol gebruiken, ik kon het krijgen zoveel ik wou. Dus ff alle rotzooi ertussenuit gehaald en een paar keer in de soda gedaan. Nu heb ik "echte wol" voor in mijn luidsprekers. Ik weet niet hoe goed het zal werken, maar ik ga het iig proberen. :P

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb een briefje liggen van de post. Van het weekend de boel dus maar eens ophalen :9

Verwijderd

Flex82

Die W130sc4 of 8 zijn super speakers!
ik gebruik je ze ook en heb zins kort mijn monitor speakertjes ermee gebouwd.
Welleswaar in basreflex maar ik kan je nu vast vertellen dat die dingen niet te stoppen zijn.
Ze gaan laag dankzij hun relatief grote Xmax en ze klinken ongelofelijk open!
In een geslote kamer kunnen ze ook goed hun werkt doen maar zorg ervoor dat je die geslote kamer niet te groot maakt (of een goed high pass filter maakt).
Ondaks zijn grote Xmax kan het nog een probleem worden...............houd het op 3liter.
Dan gaat hij niet laag en een q van 8 zul je er aan over houden.
Maar het laag is denk ik in jou geval ook niet bestemd voor die speaker.
Ik heb ze gebouwd in 6liter basreflex en daarin halen ze een -3dB van 60Hz met een rendement van 87dB/1w/1m.
Samen met een mooie tweeter klinken ze HEEL mooi.
Ik heb de cut off op 2000/2500Hz gezet.......

Wat mij betrefd is dit 1 van de beste bas/mids die er momenteel is.
Visaton heeft ook een helemooie woofer............de W170sc8 ook deze vind ik 1 van de mooiste die er te krijgen is momenteel.
Hierbij heb ik gelet op prijs kwaliteits verhouding.

• CornelisJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 18:45:
Die W130sc4 of 8 zijn super speakers!
[...]
houd het op 3liter.
Dan gaat hij niet laag en een q van 8 zul je er aan over houden.
[...]
Ik neem aan dat je een Q van 0.8 bedoeld?
Ikzelf gebruik de W130SC8 (de afgeschermde versie van de W130S8) in een gesloten kastje van ruim 5 liter, en volgens de berekeningen zou de systeem Q ca. 0.7 moeten zijn.

Verwijderd

UErhmm jongens al een eerder gestelde vraag van mij :P, zoek nog me de pleuris naar echt mooi dingen maar dat komt goed voor het weekend.
Maar de vraag...
Waar halen de Smid's hun geheimen he?

Conrad is niet zuper met alles... wel leuke spulletje maar niet echt super filters en units... en die andere webshops zijn best duur... Terwijl hierro prijzen van 20/40 euro over en weer gaan is het daar soms wel 70 euro!!!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 19:56 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Wat zoek je en hoe duur heb je het tot nu toe gezien?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 19:54:
UErhmm jongens al een eerder gestelde vraag van mij :P, zoek nog me de pleuris naar echt mooi dingen maar dat komt goed voor het weekend.
Maar de vraag...
Waar halen de Smid's hun geheimen he?

Conrad is niet zuper met alles... wel leuke spulletje maar niet echt super filters en units... en die andere webshops zijn best duur... Terwijl hierro prijzen van 20/40 euro over en weer gaan is het daar soms wel 70 euro!!!
Met je taalgebruik doe je, je ondertitel wel eer aan :P

Als je nou eens wat duidelijker verteld wat je wilt, Conrad heeft best aardige prijzen maar zeker geen high-end kwaliteit. Als je een driver van €60 te duur vindt kom je ongeveer automatisch bij Conrad terecht. De andere webshops zijn dan wel duurder maar leveren wel echte merken als Seas, Vifa en Peerless. Alles naar z'n geld dus.

Hoeveel heb je te besteden en wat wil je, een zuil, veel bas, kleine luidspreker enz.

Verwijderd

Ik neem aan dat je een Q van 0.8 bedoeld?
Ikzelf gebruik de W130SC8 (de afgeschermde versie van de W130S8) in een gesloten kastje van ruim 5 liter, en volgens de berekeningen zou de systeem Q ca. 0.7 moeten zijn.
klopt 0,8 moet het zijn in een 3 liter kastje dan.

Verwijderd

:),

Ik heb nu de W130S 8 ohm in een 14 liter kast, maar ik heb alleen frequenties boven de 300 Hz nodig, dus voor de bas hoef ik niet op te letten, daar heb ik een woofer voor. Dus de inhoud is niet zo'n probleem.

En verder, ik heb ff die W130S 8 ohm door de WinISD gehaald, en bij 14,7 liter zou ik zelfs nog wel een redelijke bas eruit halen als ie closed is. Maar dat is niet nodig zei ik al.

En ik heb mijn speakers gevuld met Steenwol, welliswaar uitelkaargetrokken (met handschoenen en mondkapje!) om het niet zo dicht op elkaar te houden, en ruim erin gedaan. (1,5 kilo per speaker ongeveer)

Dat werkt net zo goed volgensmij. want ik heb al heel wat doe-het-zelf projektjes gezien (niet van fabrikanten!) die het ook toepassen, dus het is al in de praktijk getest zeg maar.

En mijn kleine boxjes die er bovenop staan, die heb ik aan de binnenkant bekleed met anti-reflectie spul, omdat die open W130S erin komt.

Pic's komen nog, de camera krijg ik vanavond/morgen weer terug. :)

Verwijderd

O misschien nog een waarschuwing voor alle enthousiaste DIY'ers (al denk ik niet dat er iemand ook zo dom is als mij ;) )

Was vanmiddag druk bezig met een klein experimenteel luidsprekertje en er was nogal wat ge-speedboor involved. Dat deed ik met onze boormachine in een kolomboor opstelling en na het eerste gat (12cm diep) kwam er een naar luchtje uit de boormachine. Ik stug doorgaan, kan nooit erg zijn. O-)

Nou dat heb ik geweten, op een gegeven moment begon dat ding te stinken en roken... :o

Was denk ik iets te enthousiast doorgegaan. Hij werd ook loeiheet. Gelukkig werkt alles nog/weer. Maar die lucht prikt nog steeds in me neus.

Moraal van dit verhaal: Als je powertools gaan roken en stinken, ff pauze nemen. }:O

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, da's duurder dan een SpeaKa die het begeeft :P

Verwijderd

Wekkel schreef op 19 June 2003 @ 21:07:
Hmm, da's duurder dan een SpeaKa die het begeeft :P
tsssssssssssss,

Hij doet het goed, you'll see....... (vooroordelen.....)

Verwijderd

Ja man ik w8 met spanning af Flex82! Heb je misschien wat pics enzo he hoe ver je bent???

Mijn keuze is bijna klaar en me ontwerp ook en dan laat ik jullie wat meer weten zodat jullie kunnen beoordelen... :P

BTW is dit wat voor een woofer.... Ik hoef niet denderende bassen te hebben maar wel wat voor de rock en drums maar wel netjes dus. Hij is niet al te groot maar of hij ook goed genoeg is? Heb wat specs hierro kan iemand hem ff door de simulatie gooien? Want ik kan dat wel doen maar weet niet wat ik er echt mee moet afstellen en doen. Hij moet kunnen passen in dit ontwerp (VORM) waarbij de maten nog niet vast staan: Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Maucer.jpg
Meer ontwerp pics komen er aan...

de woofer: Conrad DS-050i alu
belastbaarheid:80/40 W
FREQ: 35-5500 hz
Resonantie 56Hz
Geluidsniveau: 84 dB
Re: 3.4 Ohm zal wel 4 wezen :P
fs: 46.7 Hz
Qms: 5.01
Qes: 0,51
Qts: 0.46
VAS: 9.3 liter
SD: 87 cm2
Mms: 13.1 kg
Xmax (+/-): 3.5 mm

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 21:48 ]

Verwijderd

Ik heb nu de W130S 8 ohm in een 14 liter kast, maar ik heb alleen frequenties boven de 300 Hz nodig, dus voor de bas hoef ik niet op te letten, daar heb ik een woofer voor. Dus de inhoud is niet zo'n probleem.

En verder, ik heb ff die W130S 8 ohm door de WinISD gehaald, en bij 14,7 liter zou ik zelfs nog wel een redelijke bas eruit halen als ie closed is. Maar dat is niet nodig zei ik al.

En ik heb mijn speakers gevuld met Steenwol, welliswaar uitelkaargetrokken (met handschoenen en mondkapje!) om het niet zo dicht op elkaar te houden, en ruim erin gedaan. (1,5 kilo per speaker ongeveer)

Dat werkt net zo goed volgensmij. want ik heb al heel wat doe-het-zelf projektjes gezien (niet van fabrikanten!) die het ook toepassen, dus het is al in de praktijk getest zeg maar.

En mijn kleine boxjes die er bovenop staan, die heb ik aan de binnenkant bekleed met anti-reflectie spul, omdat die open W130S erin komt.
Ik heb dat ook(dus ongeveer 14,5L) in praktijk gedaan met een 4 Ohm variant......dan krijg je een q van ongeveer 0,6 a 0,5.
Dus zal hij idd een pak laag mee nemen..............maar omdat de kast inhoud achter de conus groter is kan de conus minder druk vormen IN de kast.
Hierdoor zal hij minder acoustische weerstand krijgen en dus op lager vermogen al hele grote uitslagen maken.
Daardoor komt hij dus lager..............maar ook veel eerder aan zijn Xmax........kijk maar in winISD mocht je me niet geloven.
Dat zou wel sneu zijn voor je.............
Nadeel hiervan is dat hij tijdens middentonen grote uitslagen gaat maken en jij last krijgt van het doppel effect (dus als de conus naar voren slaat geeft hij meer geluids druk als dat hij naar achter slaat) hierdoor kan hij nooit open gaan klinken in het midden.

Ik waarschuw je alleen, want ik heb het meegemaakt in praktijk.
Dus of je maakt de inhoud achter de conus kleiner of je maakt een goed high pas filter.

suc6

Verwijderd

Hmm, ik maak een 2de orde filter.

En ik zorg gewoon dat hij niks onder de 300 Hz krijgt. Dat lijkt me dat het geen problemen geeft.

Tenminste, ik hoop het niet.

By the way, hoe kan je zien hoe ver zijn Xmax zit?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 22:05 ]

Verwijderd

En mijn progress so far:

Okay, dit zijn ze met alles erin, draden, wol erin, en ik heb de bovenkant er ook al op gedaan. Morgen verder afwerken.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Speaker-thedesign-6.jpg

En dit is de box die erbovenop komt te staan met spikes.... Afgewerkt, ik ga em gronden, en dan weer plamuren, schuren, gronden...... enz.
Net zo lang totdat alle oneffenheden weg zijn.

De andere is hetzelfde, alleen in spiegelbeeld.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Speaker-thedesign-7.jpg

Langzaam maar zeker lukt het wel.

Verwijderd

in winISD alpha kan je dat gewoon zien in grafieken.
Maar je kan het horen en je ziet wel hoe groot die uitslagen worden van die speaker.
Als hij over zijn Xmax gaat betekend dit dat de uitslag niet groter kan maar toch verder gaat......gevolg -> hij slaat met zijn spoel tegen de achterkant.
Hierdoor krijg je EN vervorming EN je spoel gaat kapot.

Er bestaat ook nog een andere vorm, want als de versterker gaat klippen slaat de speaker niet meer terug in zijn nul punt en gaat dus steeds verder naar voren of achteren.
Net zolang tot de speaker niet meer verder kan en dan heb je geluid stroom.
Dit komt omdat de versterker dan blok golven doorgeeft waar de speaker niet van houd :) maar dit heeft niets met jou probleem te maken.

Verwijderd

Maar ik begrijp het niet,
Als ik een filter maak waarin hij alleen de 300Hz of hoger krijgt, dan moet het toch goed gaan? Hij krijgt geen bas, dus zijn cone-excursion moet ook wel meevallen, of zie ik dat verkeerd?

En verder, een high-paas filter, da's gewoon een filter die alleen de hoge tonen doorlaat...... dat was al mijn bedoeling, en ik maak het gewoon 2de orde.
dat moet voldoende zijn lijkt me wel.

Nog een hersenspinsel, stel dat ik daar last van heb allemaal, als ik mijn inhoud wil verkleinen, dan prop ik hem toch gewoon vol met niet losgemaakt wol ofzo? Dan heb je ook iets wat de inhoud in principe verkleint, dat is dan een simpele oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 22:24 ]

Verwijderd

Dat laatste, dat vergroot de inhoud juist. Je zou er wel gewoon een baksteen in kunnen leggen, dat verzwaard de boel ook weer en dat komt het geluid ook wel ten goede.

Als je hem goed filterd hoef je je inderdaad niet druk te maken om de uitslag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 22:22:
Maar ik begrijp het niet,
Als ik een filter maak waarin hij alleen de 300Hz of hoger krijgt, dan moet het toch goed gaan? Hij krijgt geen bas, dus zijn cone-excursion moet ook wel meevallen, of zie ik dat verkeerd?

En verder, een high-paas filter, da's gewoon een filter die alleen de hoge tonen doorlaat...... dat was al mijn bedoeling, en ik maak het gewoon 2de orde.
dat moet voldoende zijn lijkt me wel.

Nog een hersenspinsel, stel dat ik daar last van heb allemaal, als ik mijn inhoud wil verkleinen, dan prop ik hem toch gewoon vol met niet losgemaakt wol ofzo? Dan heb je ook iets wat de inhoud in principe verkleint, dat is dan een simpele oplossing.
zoals eerder gessugereerd kan je gewoon winisd of iets dergelijks gebruiken om de uitwijking makkelijk en intuitief te bekijken. wat je nu doet is maar wat gissen en hopen dat iemand het werk voor jou doet ...

vergeet ook niet dat een (analoge) filter zomaar een stuk doorlaat en een stuk spert, er is een zeker transitiegebied en een helling. dicht bij de xover freq zal je nog steeds grote uitwijkingen kunnen krijgen .. die dan meer en meer onderdrukt worden naar mate de helling v/d filter groter wordt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 22:36:
Dat laatste, dat vergroot de inhoud juist. Je zou er wel gewoon een baksteen in kunnen leggen, dat verzwaard de boel ook weer en dat komt het geluid ook wel ten goede.

Als je hem goed filterd hoef je je inderdaad niet druk te maken om de uitslag.
Okay :)

Goed filteren dat gebeurd wel, ik ga hem gewoon 2de orde filteren, en de tweeter verzwakken. Dan komt het helemaal goed.

Ennuh.... how do you like my creation so far? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 22:37:
[...]

zoals eerder gessugereerd kan je gewoon winisd of iets dergelijks gebruiken om de uitwijking makkelijk en intuitief te bekijken. wat je nu doet is maar wat gissen en hopen dat iemand het werk voor jou doet ...

vergeet ook niet dat een (analoge) filter zomaar een stuk doorlaat en een stuk spert, er is een zeker transitiegebied en een helling. dicht bij de xover freq zal je nog steeds grote uitwijkingen kunnen krijgen .. die dan meer en meer onderdrukt worden naar mate de helling v/d filter groter wordt
Aha,

ten eerste, het is zeker geen gissen, ik BEN zo slecht in dat soort programma's/dingen, ik ben zeker niet iemand die het niet zelf zou uitzoeken als het enigzins zou kunnen.

En tjah, ik hoop dat de problemen wegblijven, anders moet ik maar op een of andere manier het volume goed zien te verkleinen... (een baksteen krijg ik er echt niet meer in. :) )

Verwijderd

ik zie niet goed in wat er zo moeilijk is aan het lezen van de datasheet van de woofer, waardes overtypen, volume ingeven .. klaar

Verwijderd

ERUGG nice Flex82!
Mooi opgebouwt en zeker die tweeter tops echt jummie :P

En met d tijd redt j het makkelijk over een maand loopt de wedstrijd af ja...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 22:49:
ik zie niet goed in wat er zo moeilijk is aan het lezen van de datasheet van de woofer, waardes overtypen, volume ingeven .. klaar
Weet je wat? Ik ga er ook echt niet op in.
Ik ben blij dat er mensen zoals jij zijn die het goed weten en behulpzaam zijn, zodat onwetende mensen zoals ik er ook nog wat van kunnen maken.

En morgen ga ik alles maar eens halen dnek ik, kan ik rustig mijn filters gaan fabrieken......:)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 22:52:
ERUGG nice Flex82!
Mooi opgebouwt en zeker die tweeter tops echt jummie :P

En met d tijd redt j het makkelijk over een maand loopt de wedstrijd af ja...
Ik doe niet officieel mee, en ik zit in Spanje op die datum. :P

Verwijderd

aargh c/p foutje

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2003 22:56 ]

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 21:11

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

en eventueel pic's plaatsen van de grafieken met vragen erbij.
Dan gaat volgens mij de rest vanzelf.
Gewoon een tijdje er mee spelen.

[ Voor 53% gewijzigd door Coenen op 19-06-2003 22:57 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 22:37:
[...]

Okay :)

Goed filteren dat gebeurd wel, ik ga hem gewoon 2de orde filteren, en de tweeter verzwakken. Dan komt het helemaal goed.

Ennuh.... how do you like my creation so far? :P
Ja kan niet anders zeggen dat het er erg veelbelovend uitziet. Het idee is origineel, met ook nog eens acoustische voordelen. Voor het mooie had je de middentoner in een smallere behuizing kunnen zetten. Maar zo gaat het ook goed werken.

Maar waar het om ging, je bouwskills zijn goed in orde, goed werk! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 23:00:
[...]
Ja kan niet anders zeggen dat het er erg veelbelovend uitziet. Het idee is origineel, met ook nog eens acoustische voordelen. Voor het mooie had je de middentoner in een smallere behuizing kunnen zetten. Maar zo gaat het ook goed werken.

Maar waar het om ging, je bouwskills zijn goed in orde, goed werk! :)
Tnx!! _/-\o_

Eindelijk eens positieve dingen over mijn werk., :)

Wat ik me afvroeg, misschien erg domme vraag, maar als je zo'n filter maakt hé, en dat zijn eigenlijk 3 losse filters in 1, voor elke speaker 1tje.
Krijgt dan je versterker gewoon 8 ohm te verwerken? Of 3x8 ohm......?

Want mijn versterker is volgens de specificaties bedoeld voor 4 tot 8 ohm.
Dat vroeg ik me af en misschien is het een erg dom hersenspinsel, maar beter domme vragen, dan geen antwoorden hebben lijkt me. :P

Verwijderd

blijft 8 Ohm (afhankelijk van je vilter want een filter beinvloed de impendantie wat natuurlijk logisch is),

Maar er zit wel een nadeel filter netwerken, bijvoorbeeld : als je een speol voor een woofer zet en er komt een snelle bas impuls zal de spoel dit opslokken waardoor hij nooit de woofer zal bereiken omdat er in de tussen tijd al een andere puls is gekomen.
Dit komt niet vaak voor.............maar zo zijn er nog wat dingen.

Je speakers zien er mooi uit (ik doe het je niet na ik ben niet handig met dat soord dingen ik ontwerp het liever :P)!
Maar geluids kwaliteit staat bij op de eerste plaats.......

Ff wat anders wanneer is die meeting nou?

• teacher

teacher

Dysgaf!

@flex, nee hoor, maak je geen zorgen.

enneh.. ziet er veelbelovend uit! je bent verder als ik!
$$#%@remo heeft nog steeds de chassis niet! :(

Verwijderd

de eenvoudigste benadering is 3 weerstanden van 8 ohm in parallel, maar met de filters ervoor klopt dit niet meer, als een filter in doorlaatgebied is dan de impedantie +- 8 ohm, in spergebied stijgt die sterk

en nu wat eenvoudiger : je gaat afh v/d freq uitkomen rond 8 ohm overal, want wanneer de filter van een driver in spergebied is zou je die kunnen wegdenken

als je 3 niet teveel overlappende delen hebt in je filter, zou je enorm vereenvoudigd kunnen aannemen dat er telkent maar 1 driver is aangesloten voor een bepaald frequentiegebied, dus telkens 8 ohm

Verwijderd

teacher schreef op 19 juni 2003 @ 23:16:
@flex, nee hoor, maak je geen zorgen.

enneh.. ziet er veelbelovend uit! je bent verder als ik!
$$#%@remo heeft nog steeds de chassis niet! :(
Okay dan.

En Frankel83,

Ik denk eerlijk gezegd dat dat "opslokken" van impulsen wel meevalt, want anders zouden erg veel boxen voor geen meter klinken toch? :)

Ennuh, 20 Juli als ik het goed heb

edit:

Flex82 gaat 18 Juli met zijn reet op het Spaanse strand liggen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 23:20:
de eenvoudigste benadering is 3 weerstanden van 8 ohm in parallel, maar met de filters ervoor klopt dit niet meer, als een filter in doorlaatgebied is dan de impedantie +- 8 ohm, in spergebied stijgt die sterk

en nu wat eenvoudiger : je gaat afh v/d freq uitkomen rond 8 ohm overal, want wanneer de filter van een driver in spergebied is zou je die kunnen wegdenken

als je 3 niet teveel overlappende delen hebt in je filter, zou je enorm vereenvoudigd kunnen aannemen dat er telkent maar 1 driver is aangesloten voor een bepaald frequentiegebied, dus telkens 8 ohm
Ah okay,
Da's dan duidelijk, maar perfect zal het nooit worden, want dat bestaat in de praktijk toch nooit.

• CornelisJ
  • Niet online
Je versterker krijgt nog steeds ongeveer 8 Ohm te verwerken. Buiten de doorlaatband van de filters vormen deze een hoge impedantie. Eenvoudig gezegd ziet de versterker voor de lage tonen alleen de woofer, voor de middentonen alleen de middentoner, en voor de hoge tonen alleen de tweeter.

Edit: weer te laat, ik moet toch sneller leren typen.

[ Voor 20% gewijzigd door CornelisJ op 19-06-2003 23:28 ]

Verwijderd

En Frankel83,

Ik denk eerlijk gezegd dat dat "opslokken" van impulsen wel meevalt, want anders zouden erg veel boxen voor geen meter klinken toch?
Klopt daarom klinken veel woofers ook niet :P
Edit: weer te laat, ik moet toch sneller leren typen.
hahaha rustig aan jongens :P
edit:

Flex82 gaat 18 Juli met zijn reet op het Spaanse strand liggen
Kheb het zelfde probleem............jammer

• MM
  • Niet online

MM

Verwijderd schreef op 19 June 2003 @ 21:27:

BTW is dit wat voor een woofer.... Ik hoef niet denderende bassen te hebben maar wel wat voor de rock en drums maar wel netjes dus. Hij is niet al te groot maar of hij ook goed genoeg is? Heb wat specs hierro kan iemand hem ff door de simulatie gooien? Want ik kan dat wel doen maar weet niet wat ik er echt mee moet afstellen en doen. Hij moet kunnen passen in dit ontwerp (VORM) waarbij de maten nog niet vast staan: [afbeelding]
Meer ontwerp pics komen er aan...

de woofer: Conrad DS-050i alu
belastbaarheid:80/40 W
FREQ: 35-5500 hz
Resonantie 56Hz
Geluidsniveau: 84 dB
Re: 3.4 Ohm zal wel 4 wezen :P
fs: 46.7 Hz
Qms: 5.01
Qes: 0,51
Qts: 0.46
VAS: 9.3 liter
SD: 87 cm2
Mms: 13.1 kg
Xmax (+/-): 3.5 mm
Ik heb ervaring me z'n grote broer, de DS120. Ik heb indertijd alle modellen vergeleken en kwam tot de conclusie dat je aan de ds-40, 50, 60, en 80 niet zoveel hebt omdat ze helemaal niet laag gaan zonder een gigantische kast dus een gigantische groupdelay. Voor rockmuziek wil je het liefst een f3 van 40hz, zodat alle tonen van de bas goed weergegeven worden (de snaar voor de laagste toon geeft in vrije positie een toon weer van 42Hz).

Met de DS 100 haal je net een f3 van 43Hz, nog net acceptabel, in een kastje van 30L. De groupdelay is dan hoog, maar nog niet echt storend hoog. Kleiner als dat zou ik niet gaan (qua diameter, de ds100 is 10"), of een andere driver uitkiezen die wel lager gaat.

Ik vind de gegevens die je opgeeft trouwens wel een beetje vreemd, in de datasheet staan andere waarden. Ik weet niet welke correct zijn maar ik ben van mijn gegevens uitgegaan. (bijv fs=48hz ipv 56, Re=3,7 ipv 3,4)

MMs is trouwens in gram en niet in kilogram :)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Okay... Maar me kast kan groot worden en 30liter is niet echt veel moet ik je zeggen... Zoveel moet ik toch wel uit de zwarte/groene/blauwe gebiedt krijgen in mijn tekening??? En ik zie dat dit ding tot 1500 gaat... Hoe over brug de rest van 1500 tot 20.000?
Ik dacht zelf aan een tonsil GTC 10/80/21 tweeter??? Misschien met een eventuele MIDD unit van het Conrad DS alu model waar van de woofer die me aanrade.
Want Conrad heeft een filter van 900/5500 liggen en ik ben niet zo perfect met solderen en al en bedenken van filters tenzij iemand mij de weg een beetje laat zien.

Verder bedankt M.M

EDIT:
WAAR vond je die datascheet men.... zocht me gisteravond de pleuris maar niks gevonden...
EDIT:

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 09:29 ]

• MM
  • Niet online

MM

conrad.nl
audio video (of zoiets)
luidsprekerbouw
12" units
bovenaan staat alu cone woofer
daar klik je op de eigenschappen, dan kan je kiezen uit een klein en een groot bestand, het kleine is alleen de eigenschappen van de woofer, de grote de eigenschappen van alle drivers uit de reeks. Overigens vond ik de hogere tonen (>200hz) uit de 12" (ds-120) aboluut niet mooi, maar dan kan ook aan de manier van aansturen gelegen hebben, ik gebruikte een actieve subversterkermodule, met crossfrequentie 160 klonk dat niet lekker meer. Ik heb de sub inmiddels alweer verkocht (met een klein beetje winst) dus ik kan de driver niet testen op een normale amp voor je.

Verwijderd

12" is per definitie slecht in het hogere gebied, kan je in ieder geval rustig van uitgaan bij een budget 12".

Aangezien Mr.Vanz zelf al z'n keuze heeft gemaakt hij heeft geen hulp of alternatieven meer nodig neem ik aan. Ik kan alleen nergens een motivatie vinden waarom je die graag neemt. ;)

edit: tipje, een gemiddelde Tonsil soft-dome moet je niet gebruiken onder de 3,5khz. een 12"of 10" zou ik ook niet snel gebruiken boven de 300hz. Misschien is de befaamde Visaton W130s wat als middentoner. Die red het wel tot de 3,5khz en kan ook het deel wat je mist bij een 12" opvangen. (als je voor een grote laagunit kiest tenminste)

O en de Re is echt 3.4, dit is namelijk de weerstand van de spreekspoel. Waar jij op doelt met 4 ohm is de Z. Gewoon de opgegeven impedantie van de fabrikant

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 14:47 ]

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Mr.Vanz, een geluidsdruk van 84dB is wel erg laag. Die alu cone moet maar liefst 21 euro kosten en brengt wat dat betreft niet erg veel op SPL gebied, vind ik. Een vergelijkbare 13cm Visaton unit is maar 5 euro duurder en doet al een aanvaardbare 87 dB.

Als je een goedkope woofer zoekt, vind ik de Tonsil GTC 20/60 nog wel een aardige. 91 dB aan SPL en een redelijk groot bereik. Ik gebruik het lichtere broertje (20/40) in een 2 weg combinatie met kantelpunt op 3000. De puristen zullen me vast afbranden, maar ik vind 't prima klinken voor wat het kost. Met deze 20 overigens bepaald niet te klagen over basbereik (40 Hz :9 ).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 June 2003 @ 14:43:
12" is per definitie slecht in het hogere gebied, kan je in ieder geval rustig van uitgaan bij een budget 12".

Aangezien Mr.Vanz zelf al z'n keuze heeft gemaakt hij heeft geen hulp of alternatieven meer nodig neem ik aan. Ik kan alleen nergens een motivatie vinden waarom je die graag neemt. ;)

edit: tipje, een gemiddelde Tonsil soft-dome moet je niet gebruiken onder de 3,5khz. een 12"of 10" zou ik ook niet snel gebruiken boven de 300hz. Misschien is de befaamde Visaton W130s wat als middentoner. Die red het wel tot de 3,5khz en kan ook het deel wat je mist bij een 12" opvangen. (als je voor een grote laagunit kiest tenminste)

O en de Re is echt 3.4, dit is namelijk de weerstand van de spreekspoel. Waar jij op doelt met 4 ohm is de Z. Gewoon de opgegeven impedantie van de fabrikant
En toen gingen we allemaal werken met de W130S van Visaton.... :P

• Raymond
Verwijderd schreef op 19 juni 2003 @ 23:16:
Maar er zit wel een nadeel filter netwerken, bijvoorbeeld : als je een speol voor een woofer zet en er komt een snelle bas impuls zal de spoel dit opslokken waardoor hij nooit de woofer zal bereiken omdat er in de tussen tijd al een andere puls is gekomen.
Een "snelle bas impuls" is gewoon een hoge toon en die moet opgeslokt worden door de spoel, om de simpele reden dat die naar de tweeter moet :)

Verwijderd

Mr.Vanz, als ik een tip mag geven: met een beperkt budget kun je beter een goeie 2-weg bouwen dan een slechte 3-weg of iets met grote woofers. Als ik zo vrij mag zijn een voorstel te doen dan zou ik het volgende aanraden:

Woofer: Visaton WS20E - 8 ohm in een gesloten kast van rond de 60 liter. Een mooi compromis tussen lekker veel laag en een midden dat mooi aansluit op de tweeter, prijs EUR.25,- p.st.
Tweeter: Visaton SC10N - 8 ohm prijs EUR. 17,- veel tweeter voor weinig geld.

Hou het filter simpel: voor de woofer een enkele spoel van 1,5mH -type luchtspoel met 1,4mm draad. prijs EUR. 7,-

Voor de tweeter eerst een MKP condensator van 4,7uF prijs EUR. 2,80. Gevolgd door een serie weerstand van 4,7ohm en een weerstand van 15ohm parallel aan de tweeter. De weerstanden kosten EUR. 1,25 p.st. als 10watt MOX.

Alles verkrijgbaar bij Speaker&Co in Haarlem.

• Raymond
flex82: Volgens mij heb je er wel erg veel dempingsmateriaal inzitten. Dat is niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van je middengebied. Probeer dat proefondervindelijk een beetje uit te vinden: luisteren-wat demping eruithalen-luisteren-weer wat eruit- enz enz. Mischien dat je dan op een optimum uitkomt.

Verwijderd

Hierbij nog de links:

Visaton WS20E - 8 ohm

http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_486.htm

Visaton SC 10N - 8 ohm

http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_380.htm

Oh ja! Niet vergeten de tweeter uit fase aan te sluiten t.o.v. de woofer! ;)

Verwijderd

Lampje schreef op 20 juni 2003 @ 15:25:
flex82: Volgens mij heb je er wel erg veel dempingsmateriaal inzitten. Dat is niet echt bevorderlijk voor de kwaliteit van je middengebied. Probeer dat proefondervindelijk een beetje uit te vinden: luisteren-wat demping eruithalen-luisteren-weer wat eruit- enz enz. Mischien dat je dan op een optimum uitkomt.
Tnx,
maar het lijkt misschien veel, maar het zit er erg losjes in hoor.
En het is de kast voor de woofer, de midden-speaker zit in een box die erboven komt te staan.

Maar als het niet klinkt, dan haal ik er wel wat uit. Trial and error

Verwijderd

Nog ff een vraag, ben het niet zeker.

Zit R1 in serie, of is R2 in serie met de speaker?

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/verzwakker.gif

En nog iets, als ik het filter bereken, dan geeft de Passive Crossover Design Calculator 2.03 een waarde, een zogenaamde Req, deze waarde moet volgens dat programma in de vorm van een weerstand in serie met de middtoner gezet worden, om te compenseren voor een overwaarde in Db die die maakt in een gebied waarin de 3 speakers overlappen.

Maar die waarde is 1.30 ohm, als ik die in serie dan erbij zet, dan krijg ik toch een weerstand van 1.3 + 8 = 9.3 ohm? Dat kan helemaal niet met de versterker........ ik begrijp dat niet helemaal.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2003 16:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 juni 2003 @ 15:32:
Hierbij nog de links:

Visaton WS20E - 8 ohm

http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_486.htm

Visaton SC 10N - 8 ohm

http://www.visaton.de/deutsch/artikel/art_380.htm

Oh ja! Niet vergeten de tweeter uit fase aan te sluiten t.o.v. de woofer! ;)
Waarom de tweeter uit fase? Is 1e orde geeft toch bijna geen fasedraaing?

Verwijderd

DAMMEDDD!!!
OMG vet bedankt jongens! Dus die conrad kan ik laten hangen en dus voor de voorstel van geenius gaan. Ben ik ook nog eens goedkoper uit volgens mij! En nou en dat ik dan wat moet solderen alles moet eens voor de eerst keer zijn :D. Goed dan ga ik ff naar verder informeren.... BTW wat vinden jullie van me ontwerp trouwens??? IS die ondersectie goed/groot genoeg voor die Visaton WS20E?
Trouwens nog wat.. een tweeter heeft toch ook een kleine kamer nodig op wat te verplaatsen aan lucht? of kan die echt in een hele kleine "box" weg gepropt worden???

1

Verwijderd

Maar bij een series filter wel, ik weet alleen niet zeker of Geenius een series filter bedoeld ?
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.