[DIY-Wedstrijd] discussietopic

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 2.472 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06
Anoniem: 41939 schreef op 20 June 2003 @ 16:20:
Zit R1 in serie, of is R2 in serie met de speaker?
R1 zit in serie.
Volg gewoon de weg die de "stroom" moet volgen. Als hij door die weerstand moet om bij de woofer te komen staat'ie in serie. Parallel is als de stroom kan kiezen.
Maar die waarde is 1.30 ohm, als ik die in serie dan erbij zet, dan krijg ik toch een weerstand van 1.3 + 8 = 9.3 ohm? Dat kan helemaal niet met de versterker........ ik begrijp dat niet helemaal.
Dat maakt niet uit.
Daar heb ik een heel stuk voor de faq geschreven, maar JvS heeft dat nog niet toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41939

Lampje schreef op 20 June 2003 @ 16:30:

Dat maakt niet uit.
Daar heb ik een heel stuk voor de faq geschreven, maar JvS heeft dat nog niet toegevoegd.
Okay, dus dat kan gewoon? Mooi, want volgens mijn filter bereken programma, moet die ertussen om te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85626

Ik bedoelde een gewone parallel filter, niet meteen moeilijk doen bij eerste speaker! :)
Is ook veel makkelijker te tweaken.

De tweeter moet uit fase als beide units even ver van de luisteraar zijn, dus bijvoorbeeld met een schuine baffle. Bij nomale vlakke baffles is het een kwestie van uitproberen, hangt van de hoogte van de speaker af (dus de hoogte van de units) en of de tweeter boven de woofer zit of niet, misschien had ik beter kunnen zeggen: probeer wat het beste klinkt - de tweeter in of fase.

Een mooi voorbeeld is de Scanspeak Opus: woofer boven de tweeter, vlakke baffle, 1e orde filter - resultaat: tweeter uit fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trouwens nog wat.. een tweeter heeft toch ook een kleine kamer nodig op wat te verplaatsen aan lucht? of kan die echt in een hele kleine "box" weg gepropt worden???
Een tweeter heeft geen eigen kamer nodig. Kan dus gewoon in een gat in de frontplaat (baffle) gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

okay, dan heb ik hier mijn definitieve filter, zoals ik em wil bouwen.
Gemaakt met Passive Crossover Design Calculator 2.03 in Excel.

Geef aub ff je mening en opmerkingen/fouten. :)

En let op de weerstand in serie met de midrange, gedaan om te compenseren voor een aantal decibels wat hij extra te verwerken krijgt in de mid-range, doordat de speakers elkaar in bepaalde gebieden overlappen.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Filter-final.jpg

tnx

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 20-06-2003 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik heb nog een vraagje aan de mensen die hier zoal rondlopen.

Ik ga nog een aantal tangband units bijbestellen en wel in de VS bij partsexpress.com
Zijn er mensen die ook interesse hebben hierin en met mij mee willen bestellen? Ik ga zelf voor de W3-881s die daar slechts $11,48 kost! Maar andere items kunnen natuurlijk ook, als ze niet te groot, zwaar of duur zijn natuurlijk ;)

Dit wordt geen grootschalige inkoopactie dus ik regel dit niet via Laupro's website maar gewoon onderling. Heb je interesse, mail mij dan even op bart{AT}razorfist.nl

Er is mij vanuit Partsexpress verteld dat de bezorging 1-2 weken duurt dus om alles een beetje bijtijds nog hier te hebben wil ik aanstaande maandag (23e) al gaan bestellen.

Er mogen GEEN inkoopacties georganiseerd worden via GoT, willen jullie bij vragen mij mailen ipv ze hier te stellen. Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Tip2, Uit de serie, hoe moet je vooral niet DIY'en door Play.

Men moet niet met den vinger trachten een cirkelzaag te stoppen.

Heb het ff getest en resultaat is dan een vingertop aan barrels, en belive me, dat voelt niet fijn.

Nu zijn dus de nagel en top van me rechterwijsvinger kapot. Ja me muisvinger. Was ik lekker bezig, had een super gaaf ontwerp in me hoofd maar dat gaat zo niet meer he...

Typt ook helemaal klote dit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944 schreef op 20 June 2003 @ 18:16:

Heb het ff getest en resultaat is dan een vingertop aan barrels, en belive me, dat voelt niet fijn.

Nu zijn dus de nagel en top van me rechterwijsvinger kapot. Ja me muisvinger. Was ik lekker bezig, had een super gaaf ontwerp in me hoofd maar dat gaat zo niet meer he...

Auw!!

Hij zit er toch nog wel aan hé?

(by the way, please check out my cross-over filter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284

Balen voor je play! Niet echt handig nee. Kun je nog wel een beetje door knutselen of ben je nu dusdanig gehandicapt dat je dat kan shaken?
offtopic:
PIC'S : p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

damn Play.. dat is echt ff NIET fijn :(
had een super gaaf ontwerp in me hoofd maar dat gaat zo niet meer he...
Gaat niet meer omdat je het niet meer uit kunt voeren? Of heb je de cirkelzaag ook gesloopt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pics van me vinger wil je echt niet. Maar knutselen zit er nu even niet meer in. Geeft ook niet, doe niet mee aan de contest.

Maar wel ff klote dat ik nu niet doorkan. Pics van wat ik maak komen nog wel. Als ik het knopje van de digicam weer kan indrukken dan. :p

Want hee dat doe je ook met je rechterwijsvinger. :(

edit: @razorfist. Nee dat ding werkt nog prima hoor, die is met geen miljoen vingers stuk te krijgen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 20-06-2003 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmmm, wie stopt er dan ook een cirkelzaag met een wijsvinger? Moet je daar weer aankomen voordat ie stilstond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ehh, hoe zou ik andes moeten weten of hij warm was?

Ik wou ff voelen of hij misschien niet net zo als die boor oververhit raakte :+

Damn, ben eigenlijk aan het prutsen de laatste 2 dagen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Anoniem: 50944 schreef op 20 juni 2003 @ 19:48:
Ja ehh, hoe zou ik andes moeten weten of hij warm was?

Ik wou ff voelen of hij misschien niet net zo als die boor oververhit raakte :+

Damn, ben eigenlijk aan het prutsen de laatste 2 dagen :o
1 woord voor je:
Gamma :P

maar dan worden het wel vierkante kastjes waar je minder plezier aan hebt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey mensen,

Ik wil niet vervelend zijn, maar ik zou graag willen horen of er fouten in mijn filter-schema zitten.
Ik zie hem al zo vaak dat ik echt geen fouten meer zie.

Dus please zeg ff of er fouten in zitten, of betekent die stilte dat er niks mis mee is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969

ik kan zo niet zien of er fouten in zitten ja of de nee, want ik zie de impendantie overlopen niet.

1 ding kan ik er wel over zeggen :P dit filter zal aardig wat duiten gaan kosten ik zie daar een spoel van 8,5mH.........

Die ik zou wel een lucht spoel van 1mm diameter doorsnee nemen aangezien hij voor de woofer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsjah,

Ik moet toch die toontjes tegenhouden hé? Dan moet je wel met dat soort dingen werken.

Ik denk dat ik morgen dan de delen ga halen en dan kan ik hem inelkaar gaan fiksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969 schreef op 20 June 2003 @ 20:57:
ik kan zo niet zien of er fouten in zitten ja of de nee, want ik zie de impendantie overlopen niet.

1 ding kan ik er wel over zeggen :P dit filter zal aardig wat duiten gaan kosten ik zie daar een spoel van 8,5mH.........

Die ik zou wel een lucht spoel van 1mm diameter doorsnee nemen aangezien hij voor de woofer is.
Luchtspoel?
Kan ik niet beter HQ-spoelen nemen, want die zijn 1,16 mm doorsnede (en ze zijn goedkoper. :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3549

Anoniem: 41939 schreef op 19 June 2003 @ 22:11:
En mijn progress so far:

Okay, dit zijn ze met alles erin, draden, wol erin, en ik heb de bovenkant er ook al op gedaan. Morgen verder afwerken.
[afbeelding]

En dit is de box die erbovenop komt te staan met spikes.... Afgewerkt, ik ga em gronden, en dan weer plamuren, schuren, gronden...... enz.
Net zo lang totdat alle oneffenheden weg zijn.

De andere is hetzelfde, alleen in spiegelbeeld.

[afbeelding]

Langzaam maar zeker lukt het wel.
Netjes idd, maar waarom al die moeite doen en dan toch nog springtouw kabel gebruiken.

Gewoon zonde van je speaker als je die kabel zo laat, just my 2 cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3549 schreef op 20 juni 2003 @ 22:51:
[...]

Netjes idd, maar waarom al die moeite doen en dan toch nog springtouw kabel gebruiken.

Gewoon zonde van je speaker als je die kabel zo laat, just my 2 cents
Hmm, tja het is ook geen srpingtouwdraad. Het is 2 keer zo dik als normaal........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Razorfist schreef op 20 juni 2003 @ 20:07:
[...]

1 woord voor je:
Gamma :P

maar dan worden het wel vierkante kastjes waar je minder plezier aan hebt natuurlijk ;)
Waar denk je dat de Y voor staat in DIY. Juist ja. :P

Serieus, 1 zo'n klein ongelukje houd mij echt niet af van het boxenbouwen. Als het heel is gewoon weer verder.

O en flex82, filters zijn best complex, als jij 2 condensators gebruikt in het midden kan ik niet echt zeggen of die goed gekozen zijn. Vind alleen de weerstanden bij je tweeter wel hoog, wil je hem zo erg afzwakken?

Just curious, waarmee heb je dit getekend? Ik weet dat je veel Acad gebruikt, maar dit ziet er meer uit als een std filterontwerp programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78969

flexje

Neem nou van mij aaaaan Lucht spoel is beter!

Die gebruik ik altijd...........en HQ waarom als je luchtspoel het zelfde presteerd!

Die borrel maakt je wel helderder :P en warnneer is die meeteing nou!!!!!
Waar denk je dat de Y voor staat in DIY. Juist ja.
HAHHAHAHAHAHAHAHA heel helder play!
O en flex82, filters zijn best complex, als jij 2 condensators gebruikt in het midden kan ik niet echt zeggen of die goed gekozen zijn. Vind alleen de weerstanden bij je tweeter wel hoog, wil je hem zo erg afzwakken?
HAHHAHAHHAA die play joh die blijft maar aan de gang gaan!

Maar idd hoe hoog is het rendement dan wel niet van die tweeter tot over de rest!

zoals ik al zei zoner inpendantie grafieken kan ik niets zien........messchien de rest wel maar dat is aardig knap dan....................

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 78969 op 21-06-2003 02:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Anoniem: 50944 schreef op 20 juni 2003 @ 18:16:

Sterkte Play,

Ik hoop dat het snel allemaal weer heel is

Ik heb net gister een nieuwe krachtige handcirkelzaag gekocht (een 1300 watt B&D KS64) Ik mag wel oppassen dus met ff kijken of die scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

he frankel, mental note: niet gotten na het kroegen >:) :9

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, Selekt vracht is slechts bereikbaar van 9-17 di /vr. Niets voor de werkende man dus. Dat wordt hopelijk volgend weekend nog iets ophalen of helemaal niet ;(

Het kabinet roept maar: werken, werken, maar Wekkel merkt daar niets van :( Een pakketdienst die niet eens op zaterdag bereikbaar is, is als een visser die zijn vis te koop aanbied 30 meter buiten de kust 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thx guys voor het medeleven, ik zal kijken of ik wat terug kan doen in de vorm van wat pics van wat ik heb gepresteerd vóór het zagen :X

Frankel83, lig helemaal dubbel. heel helder :p

Trouwens ik dacht dat HQ spoelen beter waren als de normale luchtspoel. In feite is een tritec spoel natuurlijk ook een luchtspoel, maar deze is wel een heel stukje beter natuurlijk (en duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Iemand toevallig ervaringen met de Nul-Ohm-spoelen van Mundorf? Ik vraag me dus af wat je het beste kan nemen (ff niet op de prijs lettende) als je een spoel voor het laag nodig hebt....een Nul-Ohm-spoel, een Tritec of een Koperfolie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944 schreef op 21 June 2003 @ 01:02:
[...]
Waar denk je dat de Y voor staat in DIY. Juist ja. :P

Serieus, 1 zo'n klein ongelukje houd mij echt niet af van het boxenbouwen. Als het heel is gewoon weer verder.

Just curious, waarmee heb je dit getekend? Ik weet dat je veel Acad gebruikt, maar dit ziet er meer uit als een std filterontwerp programma.
Okay, die 2 condensators in het midden heb ik berekende en zijn zp bepaald door het filter-programma. Die waardes allemaal zijn gegeven door dat excel-sheet, ik weet niet of ze kloppen, ga er eigenlijk een beetje van uit.

En die weerstanden voor de tweeter die heb ik berekend met een programma op internet, met Deze website, helemaal onderaan. De link is van Exsion. (maar het kan ook in het excel-sheet die ik gebruik)
De tweeter is wel 90 Db, bij 88.5 van de woofer en zelfs 87 van de W130S. Dus ik zwak de tweeter maar 1,5 Db af is de bedoeling.

Maar ik kan ze natuurlijk wel gewoon halen, en dan eruit laten. Is de tweeter alsnog te overheersend, dan kan ik ze er later wel bijzetten.

En naar mjijn mening waren HQ-spoelen ook beter jah (High Quality??), en in ieder geval scheelt het enorm in de prijs.

En ik bereken alles met de Passive Crossover Design Calculator 2.03
En die tekeningen? Zelfgemaakt, alles.
De Passive Crossover Desinger komt alleen met aparte tekeningen voor Woofer/Tweeter/Middentoner, en ik zet ze zlef samen, maar de opzet komt dus wel van het Excel-sheet. Dus ik heb het toch echt zelf gedaan in Acad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Anoniem: 41939 schreef op 20 June 2003 @ 17:08:
okay, dan heb ik hier mijn definitieve filter, zoals ik em wil bouwen.
Gemaakt met Passive Crossover Design Calculator 2.03 in Excel.

Geef aub ff je mening en opmerkingen/fouten. :)

En let op de weerstand in serie met de midrange, gedaan om te compenseren voor een aantal decibels wat hij extra te verwerken krijgt in de mid-range, doordat de speakers elkaar in bepaalde gebieden overlappen.
Zo te zien is er bij het ontwerp van dit filter van het volgende uitgegaan:
1) Drivers hebben alle 3 een constante impedantie van 8 Ohm
2) Drivers hebben in de doorlaatband van het filter een ideaal vlakke frequentie karakteristiek.

Ik kan je vertellen dat bovengenoemde twee aannames niet met de werkelijkheid overeenkomen. Als je het filter zo zou bouwen, dan zul je voor de gehele luidspreker geen vlakke frequentie-karakteristiek krijgen. Ik zeg niet dat het perse slecht zal klinken, maar het kan gewoon beter.

Mijn advies: wacht nog even met de aanschaf van de filter componenten. Ik wil later dit weekend wel een poging doen het geheel te simuleren in Speaker Pro of LspCAD. Van de gebruikte Visaton middentoner en tweeter heb ik de gegevens al. Voor een goede simulatie heb ik dan nog de volgende gegegevens nodig:
* Parameters van de woofer
* Frequentie-overdracht van woofer (heb ik langs zien komen)
* Inhoud van woofer kast
* Inhoud van middentoner kast

Als ik deze info van je krijg, kan ik aan de slag. Wel even geduld hebben, ik denk pas zondag te gaan simuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Komt eraan (zie onder)

[ Voor 96% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 21-06-2003 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zimbab schreef op 21 juni 2003 @ 10:55:
Iemand toevallig ervaringen met de Nul-Ohm-spoelen van Mundorf? Ik vraag me dus af wat je het beste kan nemen (ff niet op de prijs lettende) als je een spoel voor het laag nodig hebt....een Nul-Ohm-spoel, een Tritec of een Koperfolie?
Ik denk niet dat er wat beters te krijgen is als een Tritec, en dan wel in een dikke variant. 3,5mm^2 dus. Deze zijn alleen best wel prijzig, maar dat kan je zelf ook wel bedenken natuurlijk.

De weerstand van deze spoelen is echt heel laag. De voordelen die in het Speakerenco boekje worden opgenoemd zijn verder:
-Zeer laag skineffect.
-Geen verzadigingverschijnselen.
-Geen hysterische lus
-Constante inductie bij spannings en belastings wisseling.

Het zegt mij niet allemaal wat, maar misschien jou wel. :)

o flex82, bedankt voor je ontwerp info.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 21-06-2003 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Allright!!!

Dat zou echt heel tof zijn cornelisJ

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Woofer-N.jpg

Dit is die van de woofer. Tenminste, van een woofer die er dicht in de buurt komt. Van de woofer die ik heb zijn geen responsgrafieken te krijgen.... :(

Parameters die ik heb:
Wat er in de Conrad-gids staat:Nom./Muziekbelastbaarheid: 180/200 watt
Freq. : 28-2000 hz
Rendement 1w/1m: 88.5 Db
Impedantie (Z): 8 Ohm
Gel. stroomweerstand: 7.4 Ohm
Resonantiefreq. : 28 Hz
Equivalentvol. (Vas) : 141 Liter
Totale kwal. (Qts) : 0.54
Mech. Kwal. (Qms) : 3.9
Elec. Kwal. (Qes) : 0.62
Spoel diameter: 36 mm.
Totale diameter: 304 mm.
Klankwijdte opening diameter: 282 mm.
Inbouwdiepte: 128 mm.
Gewicht: 2350 gram.

Mijn idee was om het op 300/5000 te doen met de frequentiescheidingen.

En de woofer-kast is closed, 100 liter, gevult met wol.

De middentoner is op dit moment closed, 14,7 liter. Maar ik zou er nog wel een gat in kunnen maken achterin als dat echt nodig is, maar vanf 300 Hz lijkt me dat niet.

En voor de algehele duidelijkheid, de tweeter is de SC 10 N, en de middentoner de W130S 8 ohm. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 21-06-2003 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo goed?

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 21-06-2003 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944 schreef op 21 juni 2003 @ 11:18:
Ontwerp info?
Graag gedaan denk ik...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo dat zijn een hoop posts onder elkaar ;)

Ik doelde op je info welke programma's je hebt gebruikt. Trouwens nog even over die spoelen, als iemand met een bepaalde spoel gooede of juist slechte ervaringen heeft. Danis het natuurlijk wel interessant om die te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Flex82, met deze woofer parameters moet ik wel wat kunnen.

Overigens, als twee woofers ongeveer dezelfde TS parameters hebben, wil dat nog niet zeggen dat ze ook voor hogere frequenties dezelfde SPL curve zullen hebben. Dit hangt erg af van de constructie en het gebruikte conus materiaal. Maar omdat het de bedoeling is een relatief lage scheidingsfrequentie tussen laag en mid toe te passen, maakt de frequentie curve van de woofer voor hogere frequenties niet zoveel uit.

Voor de simulatie van het filter ben ik van plan een Visaton woofer te pakken met ongeveer dezelfde parameters als jouw Speaka woofer, en evt de parameters nog wat te editen.

Als alles goed gaat hoor je morgen weer van me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CornelisJ schreef op 21 juni 2003 @ 11:34:
Flex82, met deze woofer parameters moet ik wel wat kunnen.

Overigens, als twee woofers ongeveer dezelfde TS parameters hebben, wil dat nog niet zeggen dat ze ook voor hogere frequenties dezelfde SPL curve zullen hebben. Dit hangt erg af van de constructie en het gebruikte conus materiaal. Maar omdat het de bedoeling is een relatief lage scheidingsfrequentie tussen laag en mid toe te passen, maakt de frequentie curve van de woofer voor hogere frequenties niet zoveel uit.

Voor de simulatie van het filter ben ik van plan een Visaton woofer te pakken met ongeveer dezelfde parameters als jouw Speaka woofer, en evt de parameters nog wat te editen.

Als alles goed gaat hoor je morgen weer van me.
Tnx, maar om het makkelijker te maken heb ik er eentje van visaton gevonden die erg met zijn T/S parameters lijkt op die van mij. De GF 250 8ohm.

Misschien is dat makkelijker als je bijvoorbeeld dan dat databank-programma van visaton gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

De units zijn toch nog binnengekomen vandaag. Meteen dus maar een plaatje spaanplaat halen om te testen :D

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01080.JPG

De woofer is van behandeld papier en lijkt erg op SpeaKa qua bouw. Wel een geventileerde poolplaat en de spreekspoel lijkt aardig groot :P Het chassis is wat iel, maar het metaal is uiteraard wel stevig.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01081.JPG

De tweeter is lekker zwaar. Deze tonsil gaat me wel bekoren, denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01082.JPG

De herinneringen aan de SpeaKa komen wel weer boven, zeg ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01rave.JPG

Het ideale paar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Anoniem: 50944 schreef op 21 June 2003 @ 11:18:
[...]
Ik denk niet dat er wat beters te krijgen is als een Tritec, en dan wel in een dikke variant. 3,5mm^2 dus. Deze zijn alleen best wel prijzig, maar dat kan je zelf ook wel bedenken natuurlijk.

De weerstand van deze spoelen is echt heel laag. De voordelen die in het Speakerenco boekje worden opgenoemd zijn verder:
-Zeer laag skineffect.
-Geen verzadigingverschijnselen.
-Geen hysterische lus
-Constante inductie bij spannings en belastings wisseling.

Het zegt mij niet allemaal wat, maar misschien jou wel. :)

Intertechnik adverteerd inderdaad met de Tritec als zijnde the ultimate high-end-coil. Echter is Mundorf een fabrikant van errug hoogwaardige producten en zij zeggen ongeveer hetzelfde.....wie nu aan het langste eind trekt? Quotjes van Mundorf:
Zero resistance coils are a special type of transformer core coil. The infinitesimal electrical resistance is made possible by special new manufacturing processes - in the past this kind of performance would have been unthinkable.
The zero ohm coil (ZOC) is a special form of transformer core coil. This is also made of the top quality material FERON described in the chapter "Transformer Core Coils". In the ZOC, an air gap is calibrated and adjusted by hand between the two laminated cores (one I-shaped and one E-shaped). The air gap determines the inductivity of the coil and demands great care in the manufacturing process. It must not be too small, as saturation effects would otherwise occur at high loadings. The high production costs of the ZOC, and thus its higher price, are always justified when maximum faithfulness in pulse reproduction is required.
Ik weet ook niet of er andere fabrikanten zijn met Nul-Ohm-spoelen....heb ze in ieder geval nog niet gezien. (kijk misschien ook niet zo goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja nul-ohm-spoelen, ik ken ze niet, maar weinig weerstand is wel beter. Verder heb ik absoluut geen ervaring met kwalitatief hoogwaardige spoelen, dus ik hou maar snel op ;)

Wekkel mooie drivers, hoe heb je ze nou opgehaald? Toch niet ingebroken he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ze kwamen alsnog aan de deur langs :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wekkel op 21-06-2003 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O trouwens, dezelfde Tonsil heb ik ook thuis gehad, hij is magnetisch afgeschermd en was de voorloper van de Audax die nu in me Center zit. Heb hem helaas om het leven geholpen.

De details zal ik jullie besparen, heb me inmiddels wel genoeg belachelijk gemaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-06 09:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Wekkel, ze zien er geinig uit die speakertjes, wat heb je allemaal voor plannen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Filter voor Flex82 3-weg systeem
Het was lastiger dan ik dacht, maar het is toch gelukt om een filter voor het 3-weg systeem van Flex82 te ontwerpen.

Het schema van het uiteindelijke filter ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/filez/Flex3way_Filter.png

En hieronder de respons van de afzonderlijke units en van het totale systeem, volgens LspCAD simulaties:
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/filez/Flex3way_Respons.png

Voor de volledigheid ook nog de impedantie curve van het systeem (doorgetrokken zwarte lijn). De resonantiepiek van de woofer zal in werkelijkheid op een iets hogere frequentie liggen.
Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/filez/Flex3way_Impedantie.png

Werkwijze
De frequentierespons van de afzonderlijke units is verkregen mbv de export-functie van de "Visaton Datenbank". In plaats van de Speaka 180/200 30cm woofer heb ik de "Visaton W 300 8 Ohm" gebruikt, die min of meer overeenkomt met de Speaka woofer.

De frequentie en impedantie curves van de afzonderlijke units heb ik geimporteerd in het simulatie programma LspCAD. Vervolgens heb ik de schema's van de 3 verschillende secties getekend, en ben ik gaan spelen met de componentwaarden.

Het uiteindelijke resultaat zie je hierboven. De curve van de woofer is in LspCAD 1dB naar beneden getrokken, omdat de Speaka woofer een lager rendement heeft dan de bij de simulatie gebruikte Visaton W 300 woofer.

Voor zowel Low als Mid zijn "Zobel" (R+C) netwerkjes gebruikt voor impedantie compensatie. Zonder deze netwerkjes kreeg ik geen optimale filter curves.

De overgang van Mid naar High bleek het lastigste te zijn. Beter dan in het plaatje hierboven kon ik de frequentie-respons niet krijgen.

Onderdelen
De onderdelen zijn verkrijgbaar bij Speakerland of Speaker & Co. Omdat er gebruik wordt gemaakt van relatief goedkope units, stel ik voor om ook voor het filter niet te dure onderdelen te gebruiken:

L1: HQ spoel 8.2mH, 0.65 Ohm
L2: HQ spoel 5.6mH, 0.51 Ohm
L3: Luchtspoel 1mm, 0.68mH, 0.47 Ohm
L4: Luchtspoel 0.71mm, 0.39mH, 0.53 Ohm

C1, C2, C3 en C6 zijn bipolaire elco's.
Voor C4 en C5 zou ik MKT condensators gebruiken, en voor C7 een MKP condensator.

Voor de weerstanden kun je 5W types gebruiken.

PS: Het filterschema is ook in PDF formaat beschikbaar: Flex3way_Filter.pdf.
Bij het aansluiten van de units goed op de polariteit letten!

[ Voor 86% gewijzigd door CornelisJ op 22-06-2003 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

CornelisJ: mooi werk! Ik zou het niet kunnen :)
Razorfist schreef op 20 June 2003 @ 17:55:
Ik ga nog een aantal tangband units bijbestellen en wel in de VS bij partsexpress.com
Zijn er mensen die ook interesse hebben hierin en met mij mee willen bestellen? Ik ga zelf voor de W3-881s die daar slechts $11,48 kost! Maar andere items kunnen natuurlijk ook, als ze niet te groot, zwaar of duur zijn natuurlijk ;)
nog iemand interesse?

[ Voor 6% gewijzigd door Blamm op 22-06-2003 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Laat maar hangen......

[ Voor 100% gewijzigd door zimbab op 22-06-2003 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

kun je me ff een mail sturen zimbab? ik zie in je profiel echt NIETS nuttigs staan :P

morgen ga ik trouwens zo'n cirkelgeleider voor mn bovenfrees knutselen.. ben toch wel benieuwd hoe dat me gaat lukken :D

[ Voor 4% gewijzigd door Blamm op 22-06-2003 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Razorfist schreef op 22 juni 2003 @ 22:57:
kun je me ff een mail sturen zimbab? ik zie in je profiel echt NIETS nuttigs staan :P

morgen ga ik trouwens zo'n cirkelgeleider voor mn bovenfrees knutselen.. ben toch wel benieuwd hoe dat me gaat lukken :D
Have no doubts, dat is echt een makkie, maar als je hulp nodig hebt geef je maar een gil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Indoubt schreef op 23 June 2003 @ 01:49:
[...]

Have no doubts, dat is echt een makkie, maar als je hulp nodig hebt geef je maar een gil.
hahaha.. dan heb jij mij nog nooit met elektrisch gereedschap (buiten een soldeerbout) bezig gezien :D

het gaat trouwens om infrezingen voor units met 93mm doorsnede.. lekker priegelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Coenen schreef op 21 June 2003 @ 23:44:
Wekkel, ze zien er geinig uit die speakertjes, wat heb je allemaal voor plannen??
Een TL testkast maak ik deze week even af. Aan de hand daarvan kies ik voor een finale TL vorm en bij slechte resultaten een gewone bas reflex. Ik moet me wat gaan haasten, het duurde dan ook lang voordat ik de units binnen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb er wel ervaring mee, erg mooi voor het laag. Een Tritec of een Koperfolie heeft weinig zin voor het laag (uitgaande dat je een 3-weg gaat bouwen met een fx van beneden de 400Hz). Het belangrijkste is een zo laag mogelijke inwenidige weerstand van de spoel zodat de dempingsfactor van de versterker optimaal benut kan worden. Simpel gezegd: hoe lager Rdc van de spoel, hoe strakker en gedetailleerder het laag.

Ben je met een 2-weg bezig dan zijn Tritec's of Folie-spoelen wel de beste oplossing, dan zijn (naast een lage Rdc) ook zaken als vervorming, etc erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CornelisJ schreef op 22 June 2003 @ 22:32:
Het was lastiger dan ik dacht, maar het is toch gelukt om een filter voor het 3-weg systeem van Flex82 te ontwerpen.

Het schema van het uiteindelijke filter ziet er als volgt uit:
[afbeelding]

En hieronder de respons van de afzonderlijke units en van het totale systeem, volgens LspCAD simulaties:
[afbeelding]

Voor de volledigheid ook nog de impedantie curve van het systeem (doorgetrokken zwarte lijn). De resonantiepiek van de woofer zal in werkelijkheid op een iets hogere frequentie liggen.
[afbeelding]

Werkwijze
De frequentierespons van de afzonderlijke units is verkregen mbv de export-functie van de "Visaton Datenbank". In plaats van de Speaka 180/200 30cm woofer heb ik de "Visaton W 300 8 Ohm" gebruikt, die min of meer overeenkomt met de Speaka woofer.

De frequentie en impedantie curves van de afzonderlijke units heb ik geimporteerd in het simulatie programma LspCAD. Vervolgens heb ik de schema's van de 3 verschillende secties getekend, en ben ik gaan spelen met de componentwaarden.

Het uiteindelijke resultaat zie je hierboven. De curve van de woofer is in LspCAD 1dB naar beneden getrokken, omdat de Speaka woofer een lager rendement heeft dan de bij de simulatie gebruikte Visaton W 300 woofer.

Voor zowel Low als Mid zijn "Zobel" (R+C) netwerkjes gebruikt voor impedantie compensatie. Zonder deze netwerkjes kreeg ik geen optimale filter curves.

De overgang van Mid naar High bleek het lastigste te zijn. Beter dan in het plaatje hierboven kon ik de frequentie-respons niet krijgen.

Onderdelen
De onderdelen zijn verkrijgbaar bij Speakerland of Speaker & Co. Omdat er gebruik wordt gemaakt van relatief goedkope units, stel ik voor om ook voor het filter niet te dure onderdelen te gebruiken:

L1: HQ spoel 8.2mH, 0.65 Ohm
L2: HQ spoel 5.6mH, 0.51 Ohm
L3: Luchtspoel 1mm, 0.68mH, 0.47 Ohm
L4: Luchtspoel 0.71mm, 0.39mH, 0.53 Ohm

C1, C2, C3 en C6 zijn bipolaire elco's.
Voor C4 en C5 zou ik MKT condensators gebruiken, en voor C7 een MKP condensator.

PS: Het filterschema is ook in PDF formaat beschikbaar: Flex3way_Filter.pdf.
Bij het aansluiten van de units goed op de polariteit letten!
Allright!
Da's erg mooi en precies wat ik nodig had, ziet er strak uit ook.
Hier kan ik mee overweg tenminste.

Erg bedankt voor de moeite CornelisJ, dit had ik echt nodig!.
K'weet niet hoe ik je moet bedanken.

TNX!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Graag gedaan, ik heb er zelf ook weer van geleerd.

Het kostte me wel meer tijd dan ik gedacht had, dus andere zelfbouwers moeten maar proberen zelf hun filters te ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zal je de grillen van mijn Ravelands niet aandoen. Ignorance is a bliss :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oké, ik heb zojuist de maten voor de te zagen planken naar de hubo gebracht, even wachten tot dat klaar is en echt aan de slag :9.

De baffle wordt van 2x 22mm MDF (44mm dus), niet omdat ik heel erg bang ben dat 22mm niet genoeg is (heb ik immers voor me sub ook) maar meer omdat ik de bovenste hoeken schuin af wil zagen, net als bij de bovenste kastjes van de eVe II, alleen ik denk dat ik die hoeken nét iets kleiner moet maken. De inwendige verstevegingen worden allemaal van 18mm MDF, en dat worden er een hoop voor dit kaliber speaker >:). Ik had het eerst heel mooi uitgedoktert, alles perfect op z'n plaats, gooit het filter roet in het eten :(. Ik wou deze op een plaats waar ik hem nog kon tweaken maar door mijn structuur van verstevegingen kon deze niet meer op een optimale paats (kon wel, maar niet echt naar me zin...). Affijn, ik weer helemaal pnieuw beginnen met een nieuw ontwerp van inwendige versteveging totdat Indoubt met een goed idee kwam, hij stelde voor om gewoon een extern filter te maken, ik heb toch bi-wire terminals. Voor een commerciele speaker zou het denk ik niet echt een goed idee zijn, maar als het setje bij mij eenmaal staat dan verander ik er toch wijnig meer aan. Voor mij zou dit dus geen probleem zijn en bovendien heb ik dan het voordeel dat je héél makkelijk kan tweaken zonder telkens je drivers uit de speakers hoefen te schroeven (wat toch elke keer weer een klein risico is en de schroefgaten lam maakt) en de verstevegingen optimaler zullen zijn, ik ga dus een extern filter maken. Zo zou ik met de tijd ook eens makkelijk met kabeltjes kunnen expirimenteren (gevlochten utp kabel zou goed voor hoog zijn ¿?) en eens kunnen proberen of dit nu werkelijk een duidelijk hoorbaar effect heeft, ik sta er namelijk nogal sceptisch tegenover maar ben stiekem wel benieuwd :o. Ik laat meteen exta planken zagen voor een behuizing voor het externe filter, deze word dan exact dezelfde maat (oppervlakte) als een NAD versterker (die ik hopelijk binnenkort kan aanschaffen) zodat hij mooi in het rijtje past ;) (back to the project...)

Ook houd ik de mogelijkhijd in het ontwerp om nadien nog de lengte van de poort te veranderen (andere poort plaatsen), dit omdat ik met de tijd misschien nog eens metingen aan het systeem wil (laten) verrichten en de tunings frequentie dan nog wil kunnen aanpassen om het systeem optimaal te maken. Dit is wel weer een compromis geworden met de verstevegingen, hierdoor was een magneetklem bijvoorbeeld niet meer mogelijk, maar ik denk dat het op den duur meer voordelen zal hebben als nadelen. De basreflexpoort monteer ik op dezelfde manier als Geenius (en Indoubt bij ze sub maar zover ik weet heeft hij hier geen pic van gepost...) Deze metingen heb ik nu een beetje tijd tekort voor, dit zal dus waarschijnlijk na 20 juli plaatsvinden.
Ook zal ik daarom nu in de eerste instantie een filter maken met simpele componenten en op basis van door de simulatie software gesimuleerde impedantie grafieken en spl curven. Later wil ik dit dus ook nog eens goed over doen met goede componenten, impedantie correctie netwerken, zobel netwerk en een compenstaie voor de horizontale offset (indien een van deze dingen wenselijk zou zijn) aan de hand van metingen maar again... nu red ik dat niet meer en ik denk dat ik ook nog even moet sparen wil ik voor goede filter componenten gaan.
Ik hoop wel dat ik de speaker tijdens de bijeenkomst afgewerkt heb, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik hem wil afwerken maar ik zit toch wel sterk te denken aan fineer en dan lakken :9.
Maar what the hell, ik doe toch alleen maar mee voor de funn en niet om te winnen

De woofer en de tweeter komen uit het midden te staan (zo veel mogelijk naar de binnenkant) en de basrefexpoort komt aan de buitenkant tussen de tweeter en de bas-mid driver. Dit uit het midden plaatsen heeft wat voordelen ten behoeven van de baffle difraction maar ik doe het meer voor het design, ik houd niet zo van dat compleet symetrische...

Ik ga proberen alles zonder schroeven in elkaar te zetten, en als ik dat wel doe alleen schroeven die buiten het zicht komen (behalve de bevestegng van de drivers jah...). In het presiesie boren van de gaten van de deuvels gaat denk ik wel wat tijd zitten, maar daarna is het lijmen --> wachten --> lijmen -->wachten --> etc.

Zo, dit is dus zo'n beetje wat ik nu in me hoofd gepland heb :)

offtopic:
Oef, GoT was net weer ff down en kon me post gelukkig nog redden! Dat is zo'n beetje het ergste wat er is... een lange post verliezen.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 61284 op 23-06-2003 20:23 . Reden: ff wat spelfoutjes wegewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Oef, GoT was net weer ff down en kon me post gelukkig nog redden! Dat is zo'n beetje het ergste wat er is... een lange post verliezen
lange lappen altijd eerst ctrl-c'en!!!!
standard operating procedure hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toen me sub klaar was heb ik een verhaal van een uur typen verloren, inclusief thumbs enzo. Toen spoog ik er zo van dat ik pas een week later opnieuw in elkaar geflanst heb. Daar is van geleerd kan ik u mededelen. :Y)

Eul. Extern filter is natuurlijk perfect voor tweak doeleinden. Echter dit brengt een enorm gevaar met zich mee. Denk eens in dat vrolijke frits direct een ongefilterde kabel op je tweeter zet...

Daarom word meestal in dat geval een andere connector gepakt. Als je voor het hoog bijvoorbeeld een XLR stekker pakt dan is dat gevaar er niet meer.

Misschien is het een idee om je speaker een valse bodem te geven en die dicht te maken met een verwijderbare plank (zoals de achterkant van me center bijvoorbeeld) Zo zit het filter wel bij de luidspreker maar kun je er nog heel simpel bij. Mits dit natuurlijk in je ontwerp past, ik kan begrijpen dat het bij een zuil makkelijker weg te werken is dan bij een boekenplank speaker. :)

Hoever staat het trouwens, heb je de drivers al? Zo ja, waarom hebben we daar geen pics van dan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lampje schreef op 23 June 2003 @ 20:16:
[...]

lange lappen altijd eerst ctrl-c'en!!!!
standard operating procedure hier :P
Denk dat ik dat ook maar eens standaard ga doen, toen het even te lang duurde heb ik dit meteen angstig en krampachtig gedaan... ik was optijd :) Maar dat angstige en krampachtige hoeft uiteraard neit als je eerst contol-c doen.
Trouwens.... heb ik ook wel eens gehad. Ik had de hele text geselecteerd en deed control- V...aaaaaaaaahhhhh, telaat. Hele text ingeruild voor één klote woordje |:(

Nu weer onntopic :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Anoniem: 61284 schreef op 23 June 2003 @ 20:14:
De baffle wordt van 2x 22mm MDF (44mm dus), niet omdat ik heel erg bang ben dat 22mm niet genoeg is (heb ik immers voor me sub ook) maar meer omdat ik de bovenste hoeken schuin af wil zagen, net als bij de bovenste kastjes van de eVe II, alleen ik denk dat ik die hoeken nét iets kleiner moet maken.
Hoe ben je van plan die schuine hoeken te gaan zagen? Met speciaal gereedschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944 schreef op 23 June 2003 @ 20:26:
Eul. Extern filter is natuurlijk perfect voor tweak doeleinden. Echter dit brengt een enorm gevaar met zich mee. Denk eens in dat vrolijke frits direct een ongefilterde kabel op je tweeter zet...
Uhh, niet aan gedacht maar... er is hier geen vrolijke frits in de buurt en als die er wel is heeft hij een probleem, niet ik })
Daarom word meestal in dat geval een andere connector gepakt. Als je voor het hoog bijvoorbeeld een XLR stekker pakt dan is dat gevaar er niet meer.
Waar, was het niet dat ik de terminals al in huis had...
Misschien is het een idee om je speaker een valse bodem te geven en die dicht te maken met een verwijderbare plank
Heb ik ook aan gedacht, maar me speaker zit nu al aan de maximale maten die ik acceptabel vind, dus dat gaat niet lukken tenzij ik er idd een zuil van maak, maar dat gaat ook niet meer lukken als de planken morgen gezaagd zijn ;)
Hoever staat het trouwens, heb je de drivers al? Zo ja, waarom hebben we daar geen pics van dan? ;)
Jaja, drivers zijn hier al, die heb ik vorige week maandag bij Indoubt opgehaald. We hadden onze bestelling gezamelijk uit Duitsland besteld. Nou ja, ik heb hier geen goede camera, alleen één die meer batterijen vreet als een v.b.r.t.r :(. Maar als ik ga beginnen zorg ik dat ik een camera van een maat van me heb geleend met een 128Mb kaart >:), dan kan ik alleen niet elke dag een verslag posten maar wel goeie pic's maken :)

Ehh, de units die ik heb zij al vaak genoeg voorbij gekomen, de Vifa XT-300 KS/4 en de Peerless CSX-176 (zie ook me post over het testen van de 18L en 25L kast met de woofer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Anoniem: 61284 schreef op 23 juni 2003 @ 20:14:

<knip>

De baffle wordt van 2x 22mm MDF (44mm dus), niet omdat ik heel erg bang ben dat 22mm niet genoeg is (heb ik immers voor me sub ook) maar meer omdat ik de bovenste hoeken schuin af wil zagen, net als bij de bovenste kastjes van de eVe II, alleen ik denk dat ik die hoeken nét iets kleiner moet maken.

<knip>
Kun je niet alleen op die stukken een extra reep mdf er achter plakken in de hoek? dan kun je flinke schuine kanten zagen maar hoef je niet heel je baffle van bijvoorbeeld 88mm mdf te maken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CornelisJ schreef op 23 June 2003 @ 20:29:
[...]
Hoe ben je van plan die schuine hoeken te gaan zagen? Met speciaal gereedschap?
Met 2 latten. Één aan de zijkant van boven een paar cm langs de kant en dan steeds meer naar beneden naar de zijkant toelopend. Dan aan de andere kant van de hoek een lat op dezelfde manier en je kunt dan de latten als geleider voor een gewone houtzaag gebruiken ;)

Snap je me uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Razorfist schreef op 23 juni 2003 @ 20:37:
[...]

Kun je niet alleen op die stukken een extra reep mdf er achter plakken in de hoek? dan kun je flinke schuine kanten zagen maar hoef je niet heel je baffle van bijvoorbeeld 88mm mdf te maken :D
Ja, dat zag ik ook net op de site van die Eve, dat ga ik nu ook doen! Die vrijheid in me ontwerp heb ik helukkig nog.

Maar bedankt voor de tip! Top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61284 schreef op 23 juni 2003 @ 20:41:
[...]

Ja, dat zag ik ook net op de site van die Eve, dat ga ik nu ook doen! Die vrijheid in me ontwerp heb ik helukkig nog.

Maar bedankt voor de tip! Top.
offtopic:
Zoooo, hoop posts van mij op een rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

:( grrrr.... is er door dit topic een w170s8 tekort oid??

Zo schiet het natuurlijk niet echt op...

Maar goed dat ik me ook op mijn autotje kan uitleven..

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

teacher schreef op 23 juni 2003 @ 21:59:
:( grrrr.... is er door dit topic een w170s8 tekort oid??

Zo schiet het natuurlijk niet echt op...

Maar goed dat ik me ook op mijn autotje kan uitleven..
kheb de mijne vandaag besteld :)

ben eens benieuwd wanneer ik ze mag verwachten

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Anoniem: 61284 schreef op 23 June 2003 @ 20:39:
[...]
Met 2 latten. Één aan de zijkant van boven een paar cm langs de kant en dan steeds meer naar beneden naar de zijkant toelopend. Dan aan de andere kant van de hoek een lat op dezelfde manier en je kunt dan de latten als geleider voor een gewone houtzaag gebruiken ;)

Snap je me uitleg?
Zoals hieronder dus (foto © Geenius):

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/Tour_bestanden/image012.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

zo zie je maar weer.. een foto zegt meer als 40 woorden :P
sorry maar ik snapte het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, zo dus. Ik wist wel dat ik een foto er van had gezien maar neit meer waar. Jij hebt hem gevonden ;)

Als je het eenmaal weet hé...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

maar zaag je niet door die latjes heen dan gewoon? lijkt me dat vurenhout oid nou niet veel meer weerstand zal bieden als MDF.

Misschien latjes rvs of alu langs leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Razorfist schreef op 23 June 2003 @ 23:41:
maar zaag je niet door die latjes heen dan gewoon? lijkt me dat vurenhout oid nou niet veel meer weerstand zal bieden als MDF.

Misschien latjes rvs of alu langs leggen..
JE moet de zaag ook niet geleiden met zijn tanden, maar met datgrote gladde vlak erboven. Die druk je tegen die plankjes aan en dan gaat de rest vanzelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weer een stukje verder! De kasten zijn gelakt, het dempingsmateriaal zit erin, de bekabeling is gedaan en de drivers zijn gemonteerd. Momenteel worden de units ingespeeld, het duurt wel een aantal weken voordat ze echt helemaal ingespeeld zijn en ik heb nog geen definitief filter dus heb ik zolang even een provisorisch filter eraan gehangen: de woofer wordt niet gefilterd en voor de tweeter hangt een enkele condensator en een kleine weerstand. Zo kunnen ze in ieder geval alvast los komen terwijl ik in de tussentijd aan een filter-ontwerp kan beginnen. Het definitieve filter zal uiteindelijk buiten de speaker komen dus heb ik gekozen voor een Neutrik Speakon aansluiting achterop zodat de units afzonderlijk kunnen worden aangesloten. Bovendien is dat wel handig bij het fine-tunen van het filter. :)

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_07.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/GOT_08.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Erg mooi, Tony. (ik neem aan dat je met "een paar weken" bedoeld, dat je ze graag voor 20 juli af wilt hebben?)

Alleen die speakon aansluiting, die valt wel een beetje uit de toon :P
Een erg modern, technisch uitziend ding, op een klassiek houten voorwerp, een groot contrast :).
Bovendien zit'ie op zo'n plek, dat een beetje zieke geest er vreemde gedachten bij krijgt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik neem aan dat je met "een paar weken" bedoeld, dat je ze graag voor 20 juli af wilt hebben?)
Inderdaad, een strak schema maar het moet lukken.

Wat de Speakon's betreft, die had ik nog liggen. Misschien niet moeders-mooiste maar als ik dat blauwe gedeelte zwart maak, scheelt het al een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje mensen,

Hoe hebben jullie die filters inelkaar gezet?

Ik wil ze op spaanplaat of iets dergelijkos vastmaken. Maar hoe doen jullie ze onderling verbinden? Met "gewoon" stroomdraad, of moet je misschien iets van los koperdraad of iets dergelijks gebruiken?

Wat is de beste/makkelijkste methode?

tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Anoniem: 41939 schreef op 24 June 2003 @ 14:27:
Vraagje mensen,

Hoe hebben jullie die filters inelkaar gezet?

Ik wil ze op spaanplaat of iets dergelijkos vastmaken. Maar hoe doen jullie ze onderling verbinden? Met "gewoon" stroomdraad, of moet je misschien iets van los koperdraad of iets dergelijks gebruiken?

Wat is de beste/makkelijkste methode?

tnx.
Volgens mij is het beste om de onderdelen zo veel mogelijk direct aan elkaar te solderen en waar nodig speakerdraad gebruiken gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Afbeeldingslocatie: http://www.raymondaudio.nl/images/project8/46.jpg

Gewoon zó lay-outen dat je met behulp van de aansluitdraden van de onderdelen zelf alles aan elkaar kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/Mezzo_Proteus_bestanden/image010.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CornelisJ schreef op 22 June 2003 @ 22:32:

Ergens terug las ik dat ik perse 10 watt types voor de weerstanden moest gebruiken, was beter ....
Is dat zo? Of zijn 5 watt types (zoas gesteld hierboven) goed genoeg?

[ Voor 78% gewijzigd door Raymond op 24-06-2003 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2111

5 watt is genoeg als je de speaker niet zwaar belast met heel veel vermogen. (lees >50 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Nog een voorbeeld van filtermontage:

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/LoudSpeaker/Filter_surround.jpg

In dit geval heb ik een plankje MDF van 6mm dik gebruikt. De componenten zijn vastgeplakt met smeltlijm uit een lijmpistool. De aansluitdraden van de componenten zijn vastgesoldeerd op koperen spijkers.

De verbindingen zijn zoveel mogelijk gemaakt met de aansluitdraden van de componenten zelf. Op enkele plaatsen is gebruik gemaakt van blanke draad of geisoleerd montagedraad.

Wat het vermogen van die weerstanden betreft, 5W lijkt me voldoende. Over de weerstanden komt lang niet de volledige spanning uit de versterker te staan, en bovendien worden de speakers nooit met een hoog continue vermogen aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Okay, duidelijk.
Nou weet ik hoe het filter te maken.

Andere vraag, ik las iets over inspelen van de drivers..... moet dat ook met mijn visaton's?
En houd dat in zo'n beetje als bij een auto (jaja :) )? Rustig gaan, niet te hard ineens enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee hoor, je mag ze meteen belasten.

Het heeft wat te maken met het wat losser worden van de gebruikte materialen, de surround bijvoorbeeld. Dit geld ook voor je Visaton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Geenius: Petje af man! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CornelisJ schreef op 24 juni 2003 @ 19:42:
Nog een voorbeeld van filtermontage:

[afbeelding]

In dit geval heb ik een plankje MDF van 6mm dik gebruikt. De componenten zijn vastgeplakt met smeltlijm uit een lijmpistool. De aansluitdraden van de componenten zijn vastgesoldeerd op koperen spijkers.
Koperen spijkers? Ik zie dat het messing spijkers zijn? ;)

En nog iets, gewoon nieuwsgierig, wat zijn nou de overgangsfrequenties precies? Als ik het zo zie dan is het ong. 450/5000 ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 41939 op 24-06-2003 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Yes, de eerste testbox staat nu vrolijk achter mij te spelen. Met het extreem losse handje in elkaar gezet, nog geen filter of tweeter aanwezig. Zonder demping (alleen wat pseudo afdicht-schuimlaag tegen de losse wand) klinkt het eigenlijk best aardig. Met de toongenerator moet ik nog even echt kijken wat het doet, maar het is zo als best aangenaam om aan te horen. In ieder geen gebrek aan normale bas. Extreme bas is nog niet echt top, maar de kast lekt echt aan alle kanten :X

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01084.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01085.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01086.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/DSC01087.JPG

Wow, Mark Morrison - Moan and Groan pompt er best heel aardig uit. Een klein plekje met wat resonantie, maar het gehele basspectrum komt er redelijk strak doorheen. Misschien nog ietwat demping aanbrengen. De punch bas is wat rommelig, maar de boel ligt dan ook redelijk los. Straks Ravemaster er eens doorheen jassen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

jezus wat is dat lelijk :D :D

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou das ook niet aardig :P

Wekkel hoe zit het verder met het geluid, is het mid nog een beetje aan te horen? Goedkope woofers klinken naar mijn mening al heel erg snel hol oid.

Maar dat is uiteraard beter te beoordelen in combinatie met de tweeter. Maak ik trouwens ook op uit je positieve bevinding dat je doorgaat met de TL kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik zit hier wat house te luisteren, en het lijkt er op dat het met ietsje demping wel moet gaan lukken in deze vorm. Het mid vind ik best aardig klinken, alhoewel hier en daar het wat weg lijkt te vallen. Helemaal strak zal het dus niet zijn, wat met demping weer ietsje beter zou moeten zijn. Met het oor bij de TL opening hoor je echt volle, strakke bassen :9

Ik ga zo even over op Nederlandstalige nederrijm, waar de echte vette sweeps in zitten. Ik kan bij de geeigende nummertjes al goed de kleine nuanceverschillen horen tussen de verschillende basjes in een nummer. Een goed begin iig, ik ga zeker door met dit ontwerp :D

edit:
Whoot, ik heb nu een nummertje opstaan met hele korte, diepe bassen. Sterac - Darkness in my life. Het komt er echt superstrak uit en omdat het verder een heel clean nummer is, hoor je de eventuele manco's van het mid eventjes niet. Helemaal goed :P

De posse blaast ook goed uit het mormel. Lage tonen worden vol en correct meegenomen, het boomt geenzins. Nog een tikkeltje demping en dit wordt een lekkere combinatie. Ool zoiets als Fugees - Fu-gee-la komt er behoorlijk uitrollen met die diepe bassen

[ Voor 38% gewijzigd door Wekkel op 25-06-2003 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Niet online
Anoniem: 41939 schreef op 24 June 2003 @ 22:26:
[...]
Koperen spijkers? Ik zie dat het messing spijkers zijn? ;)

En nog iets, gewoon nieuwsgierig, wat zijn nou de overgangsfrequenties precies? Als ik het zo zie dan is het ong. 450/5000 ofzo?
Koper of messing, ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen. Ze zijn in ieder geval te solderen.

De overgangsfrequenties van jouw filter zijn uit de filterrespons af te lezen:

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~cjspeelman/filez/Flex3way_Respons.png.

De horizontale as is logarithmisch en daardoor wat lastig af te lezen. De akoustische overgangsfrequenties (dwz dat de frequentie-respons van de units is meegenomen) zijn de frequenties waarbij de curves elkaar snijden. Ze liggen op ca. 420 en 3600 Hertz.

Je zou de overgang tussen low en mid misschien nog iets lager willen hebben, maar dan heb je nog grotere en dus duurdere spoelen nodig.

De overgangsfrequentie tussen mid en high had jij misschien iets hoger willen hebben, maar dat leverde een minder vlakke totaal curve op. Volgens de simulaties was 3600Hz het beste compromis. Een hogere scheidingsfrequentie is met een 13cm middentoner niet aan te bevelen, omdat het geluid dan meer gaat bundelen. Een dometweeter geeft in het gebied tussen 3000 tot 5000 Hz een betere spreiding dan een 13cm konus middentoner.

De gerealiseerde overgangsfrequenties zijn naar mijn mening een goed compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 21:14
Wekkel was jij nou in de <20 liter <80 euro klasse bezig?
En wie nog meer?

Ik kan dat niet meer helemaal terug vinden maar ik wil graag weten wie ik in de gaten moet houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik mik op > €80 en > 20 liter, maar ik moet eens goed kijken op de rekening of ik niet boven de €80 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

je mikt dus op < 80 als ik het goed begrijp :?. om < > verwarring te voorkomen: Je mikt op een speakerset van onder de 80 euro? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als jij je uiteindelijke box uitvoerd in hetzelfde materiaal vind ik dat jij rustig bij onder de €80 mag. :p

Als je er een speakerenco mee in komt overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Ik mik inderdaad op onder de 80 euro, maar de filtercomponenten maken het wel duur. Ik moet even rekenen of ik wel onder dat bedrag uitkom. Het zal krap worden.

Plaatmateriaal valt niet onder het budget, dus daar kan ik gerust zowaar MDF voor gebruiken :P Ik zit hier wel weer onder de puristen, merk ik. Wacht maar rustig af en kraak de boel de 20e maar af.

Ik moet overigens wel eerder dan 18:00 weg op de 20e, met schoonoma pannekoeken eten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ok dan gaan we een keertje voor wekkel:
> betekent meer dan
< betekent minder dan
Ik mik op > €80 en > 20 liter
dus :P

(tot zover mijn totaal overbodige reactie, zit hier op het lab te werken en ben nu halverwege de "dag" :o...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

Smakelijk :D,

/ontopic
Nou, ik ga volgende week de hele week besteden aan het maken van mijn luidsprekers.
Ik neem aan dat ik in die tijd toch wel iets in elkaar gaan zetten. Het huidige plan is:
50/60 houten stukken uit zagen, op elkaar lijmen (in 2 gedeeltes, gaat sneller en is makkeijker voor montage) Dan krijgt mijn kast een inhoud van ong. 30 liter + wat er over blijft wat ik gewoon met zilverzand vul. :)

Pics: volgende week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

JvS schreef op 25 June 2003 @ 16:56:
ok dan gaan we een keertje voor wekkel:
> betekent meer dan
< betekent minder dan
Mijn ezelsbrug van de basisschool is ingestort :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82357

Onthoud gewoon < daar kan je |< van maken, van het woord Kleiner :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Anoniem: 82357 schreef op 25 juni 2003 @ 18:42:
Onthoud gewoon < daar kan je |< van maken, van het woord Kleiner :D
Ezelsbruggetjes hebben alleen zin als ze makkelijker zijn te onthouden dan hetgene wat je wilt onthouden :P 8)7

het is heel simpel:
< kleiner dan
>groter dan

that's it :)
Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.