Oké, ik heb zojuist de maten voor de te zagen planken naar de hubo gebracht, even wachten tot dat klaar is en echt aan de slag

.
De baffle wordt van 2x 22mm MDF (44mm dus), niet omdat ik heel erg bang ben dat 22mm niet genoeg is (heb ik immers voor me sub ook) maar meer omdat ik de bovenste hoeken schuin af wil zagen, net als bij de bovenste kastjes van de
eVe II, alleen ik denk dat ik die hoeken nét iets kleiner moet maken. De inwendige verstevegingen worden allemaal van 18mm MDF, en dat worden er een hoop voor dit kaliber speaker

. Ik had het eerst heel mooi uitgedoktert, alles perfect op z'n plaats, gooit het filter roet in het eten

. Ik wou deze op een plaats waar ik hem nog kon tweaken maar door mijn structuur van verstevegingen kon deze niet meer op een optimale paats (kon wel, maar niet echt naar me zin...). Affijn, ik weer helemaal pnieuw beginnen met een nieuw ontwerp van inwendige versteveging totdat Indoubt met een goed idee kwam, hij stelde voor om gewoon een extern filter te maken, ik heb toch bi-wire terminals. Voor een commerciele speaker zou het denk ik niet echt een goed idee zijn, maar als het setje bij mij eenmaal staat dan verander ik er toch wijnig meer aan. Voor mij zou dit dus geen probleem zijn en bovendien heb ik dan het voordeel dat je héél makkelijk kan tweaken zonder telkens je drivers uit de speakers hoefen te schroeven (wat toch elke keer weer een klein risico is en de schroefgaten lam maakt) en de verstevegingen optimaler zullen zijn, ik ga dus een extern filter maken. Zo zou ik met de tijd ook eens makkelijk met kabeltjes kunnen expirimenteren (gevlochten utp kabel zou goed voor hoog zijn ¿?) en eens kunnen proberen of dit nu werkelijk een duidelijk hoorbaar effect heeft, ik sta er namelijk nogal sceptisch tegenover maar ben stiekem wel benieuwd

. Ik laat meteen exta planken zagen voor een behuizing voor het externe filter, deze word dan exact dezelfde maat (oppervlakte) als een NAD versterker (die ik hopelijk binnenkort kan aanschaffen) zodat hij mooi in het rijtje past

(back to the project...)
Ook houd ik de mogelijkhijd in het ontwerp om nadien nog de lengte van de poort te veranderen (andere poort plaatsen), dit omdat ik met de tijd misschien nog eens metingen aan het systeem wil (laten) verrichten en de tunings frequentie dan nog wil kunnen aanpassen om het systeem optimaal te maken. Dit is wel weer een compromis geworden met de verstevegingen, hierdoor was een magneetklem bijvoorbeeld niet meer mogelijk, maar ik denk dat het op den duur meer voordelen zal hebben als nadelen. De basreflexpoort monteer ik op dezelfde manier als Geenius (en Indoubt bij ze sub maar zover ik weet heeft hij hier geen pic van gepost...) Deze metingen heb ik nu een beetje tijd tekort voor, dit zal dus waarschijnlijk na 20 juli plaatsvinden.
Ook zal ik daarom nu in de eerste instantie een filter maken met simpele componenten en op basis van door de simulatie software gesimuleerde impedantie grafieken en spl curven. Later wil ik dit dus ook nog eens goed over doen met goede componenten, impedantie correctie netwerken, zobel netwerk en een compenstaie voor de horizontale offset (indien een van deze dingen wenselijk zou zijn) aan de hand van metingen maar again... nu red ik dat niet meer en ik denk dat ik ook nog even moet sparen wil ik voor goede filter componenten gaan.
Ik hoop wel dat ik de speaker tijdens de bijeenkomst afgewerkt heb, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik hem wil afwerken maar ik zit toch wel sterk te denken aan fineer en dan lakken

.
Maar what the hell, ik doe toch alleen maar mee voor de funn en niet om te winnen
De woofer en de tweeter komen uit het midden te staan (zo veel mogelijk naar de binnenkant) en de basrefexpoort komt aan de buitenkant tussen de tweeter en de bas-mid driver. Dit uit het midden plaatsen heeft wat voordelen ten behoeven van de baffle difraction maar ik doe het meer voor het design, ik houd niet zo van dat compleet symetrische...
Ik ga proberen alles zonder schroeven in elkaar te zetten, en als ik dat wel doe alleen schroeven die buiten het zicht komen (behalve de bevestegng van de drivers jah...). In het presiesie boren van de gaten van de deuvels gaat denk ik wel wat tijd zitten, maar daarna is het lijmen --> wachten --> lijmen -->wachten --> etc.
Zo, dit is dus zo'n beetje wat ik nu in me hoofd gepland heb
offtopic:
Oef, GoT was net weer ff down en kon me post gelukkig nog redden! Dat is zo'n beetje het ergste wat er is... een lange post verliezen.
[
Voor 2% gewijzigd door
Anoniem: 61284 op 23-06-2003 20:23
. Reden: ff wat spelfoutjes wegewerkt ]